سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی میزان تابعیت وزن جوجه ها از والدین و میزان همبستگی درون خو

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  بررسی میزان تابعیت وزن جوجه ها از والدین و میزان همبستگی درون خویشاوندی در pdf دارای 95 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی میزان تابعیت وزن جوجه ها از والدین و میزان همبستگی درون خویشاوندی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 


فهرست مطالب

چکیده.....................................................................................................    1
فصل اول: مقدمه.......................................................................................    2
فصل دوم: بررسی منابع..............................................................................    5
1-2- منشا و اهلی......................................................................................    5
2-2- نژادها............................................................................................    5
3-2-اهداف پرورش کبوتر...........................................................................    7
1-3-2- مصرف گوشت جوجه کبوتر.............................................................    7
2-3-2- تامین کود مزارع............................................................................    8
3-3-2- نامه رسانی...................................................................................    8
4-3-2- مسابقه و سرگرمی..........................................................................    8
4-2- پرورش و نگهداری............................................................................    9
5-2- محاسن پرورش کبوتر.........................................................................    10
6-2- تغذیه کبوتر......................................................................................    11
1-6-2- تغذیه کبوتر بالغ.............................................................................    11
2-6-2- تغذیه جوجه کبوتر..........................................................................    12
7-2- شیر کبوتر.......................................................................................    13
8-2- گوشت کبوتر....................................................................................    15
9-2- نحوه برآورد پارامترهای ژنتیکی و فنوتیپی و اثر عوامل محیطی...................    19
10-2- همبستگی.......................................................................................    20
1-10-2- تعریف همبستگی فنوتیپی و ژنتیکی بین دو صفت.................................    20
11-2- رگرسیون ( وایازی )........................................................................    21
12-2- وراثت پذیری.................................................................................    21
13-2- عوامل موثر بر ضریب وراثت پذیری...................................................    22
1-13-2- آمیزش مناسب ترین افراد با یکدیگر..................................................    23
2-13-2- همبستگی ژنوتیپی و محیطی...........................................................    23
14-2- روشهای تخمین وراثت پذیری صفات....................................................    23
15-2- روشهای برآورد وراثت پذیری به مفهوم خاص........................................    24
1-15-2- برآورد وراثت پذیری از طریق پاسخ به عمل انتخاب.............................    24
2-15-2- برآورد وراثت پذیری با استفاده از روابط خویشاوندی............................    25
1-2-15-2-  برآورد وراثت پذیری از طریق رگرسیون و همبستگی......................    25
1-1-2-15-2- برآورد وراثت پذیری از طریق رگرسیون به یک والد.....................    25
2-1-2-15-2- برآورد وراثت پذیری از طریق رگرسیون به میانگین والدین.............    26
2-2-15-2- برآورد وراثت پذیری با استفاده از تجزیه و تحلیل واریانس..................    27
16-2- تعاریف دیگر وراثت پذیری با استفاده از تجزیه و تحلیل رگرسیون...............    28
17-2- وراثت پذیری صفات مختلف در کبوتر..................................................    28
18-2- روابط ژنوتیپی بین ویژگی های رشد و تولید مثل در کبوترها......................    30
19-2- انتخاب..........................................................................................    31
1-19-2- انتخاب داخل نژادی.......................................................................    31
20-2- سیستم های آمیزشی..........................................................................    33
1-20-2- سیستم های آمیزشی بر اساس شجره حیوانات.......................................    33
1-1-20-2- آمیزش خویشاوندی....................................................................    33
2-1-20-2- آمیزش غیرخویشاوندی...............................................................    33
21-2- اثر آمیزش خویشاوندی و غیر خویشاوندی در پرورش کبوتر......................    33
22-2- پرورش و اصلاح نژاد کبوتر..............................................................    34
23-2- فاکتورهایی که بر کیفیت و کمیت وزن و رشد جوجه کبوتر تاثیر دارند..........    34
1-23-2- وزن جوجه کبوتر.........................................................................    34
2-23-2- میزان و الگوی رشد......................................................................    35
فصل سوم: مواد و روشها...........................................................................    37
1-3- محل اجرای طرح..............................................................................    37
2-3- کبوتران مورد استفاده در طرح..............................................................    37
3-3- نحوه اجرای طرح..............................................................................    38
4-3- جمع آوری اطلاعات...........................................................................        39
5-3- روش آماری....................................................................................    39
فصل چهارم : نتایج...................................................................................    41
1-4- تابعیت و وراثت پذیری نتاج از والدین.....................................................    41
1-1-4- تابعیت وزن نتاج از میانگین والدین و برآورد وراثت پذیری......................    41
2-1-4- تابعیت وزن نتاج از والد نر و برآورد وراثت پذیری................................    41
3-1-4- تابعیت وزن نتاج از والد ماده  و برآورد وراثت پذیری............................    42
2-4- همبستگی فنوتیپی بین خویشاوندان.........................................................    44
1-2-4- همبستگی بین خویشاوندان برای صفت وزن زنده و برآورد وراثت پذیری.....    44
2-2-4- همبستگی بین خویشاوندان برای صفت وزن لاشه و برآورد وراثت پذیری.....    46
3-2-4- همبستگی بین خویشاوندان برای صفت وزن سینه و برآورد وراثت پذیری.....    48
4-2-4- همبستگی بین خویشاوندان برای صفت وزن پشت و برآورد وراثت پذیری.....    49
5-2-4- همبستگی بین خویشاوندان برای صفت وزن ران و برآورد وراثت پذیری......    50
6-2-4- همبستگی بین خویشاوندان برای صفت وزن بال و برآورد وراثت پذیری......    51
7-2-4- همبستگی بین خویشاوندان برای صفت وزن احشاء خوراکی و برآورد وراثت پذیری    53
فصل پنجم: نتیجه گیری و بحث.....................................................................    62
1-1-5- برآورد وراثت پذیری وزن نتاج از میانگین والدین به تفکیک جنس..............    62
2-1-5- برآورد وراثت پذیری وزن نتاج از والد نر به تفکیک جنس.......................    62
3-1-5- برآورد وراثت پذیری وزن نتاج از والد ماده  به تفکیک جنس....................    63
2-5- همبستگی فنوتیپی بین خویشاوندان و برآورد وراثت پذیری صفات..................    64
1-2-5- همبستگی بین خویشاوندان برای صفت وزن زنده و برآورد وراثت پذیری ....    64
2-2-5- همبستگی بین خویشاوندان برای صفت وزن لاشه و برآورد وراثت.............    64
3-2-5- همبستگی بین خویشاوندان برای صفت وزن قطعات لاشه و برآورد وراثت....    65
پیشنهادات................................................................................................    66
پیوست ها................................................................................................    67
فهرست منابع...........................................................................................    79
چکیده انگلیسی.........................................................................................    84

         
فهرست جداول

جدول 1-2- تجزیه شیمیایی کود کبوتر.........................................................    8
جدول 2-2- جیره پیشنهادی برای کبوتران پرورش دهنده جوجه..........................    12
جدول 3-2- ماکرو و میکرو المانهای موجود در شیر کبوتر...............................    14
جدول 4-2- مقایسه بین کلسترول گوشت جوجه کبوتر با دیگر مواد پروتئینی..........    16
جدول 5-2- آنالیز اجزای گوشت جوجه کبوتر.................................................    16
جدول 6-2- مقایسه بین گوشت جوجه کبوتر و دیگر حیوانات..............................    16
جدول 7-2- قطعات لاشه جوجه کبوتر معمولی در سن یک ماهگی.......................    17
جدول 8-2- درصد راندمان لاشه در کبوتران گوشتی نسبت به وزن زنده...............    17
جدول 9-2-تاثیرات سن و جنس بر روی وزن بدن و قطعات لاشه در نژاد تگزان….    18
جدول 10-2- ترکیبات گوشت جوجه کبوتر ایرانی و خارجی..............................    19
جدول 11-2-.شباهت فنوتیپی بین خویشاوندان و برآورد وراثت پذیری..................    25
جدول 12-2- تجزیه و تحلیل واریانس فنوتیپی در خویشاوندان تنی و ناتنی............    27
جدول 13-2- وراثت پذیری در مورد برخی صفات کبوتر.................................    29
جدول 14-2- برآورد همبستگی ژنوتیپی در کبوتران....................... …………    30
جدول 15-2- مقایسه بین وزن تخم و وزن جوجه های بیرون آمده از تخم...............    35
جدول 16-2- درصد رشد بین گونه های کبوتران در سنین مختلف.......................    36
جدول 1-3- جیره مورد استفاده در آزمایش…………………………………    38
جدول 1-4- تابعیت نتاج ازمیانگین والدین در سن 30 روزگی و برآورد وراثت پذیری….    43
جدول 2-4- تابعیت نتاج ازوالد نردر سن 30 روزگی و برآورد وراثت پذیری……    43
جدول 3-4- تابعیت نتاج ازوالد ماده در سن 30 روزگی و برآورد وراثت پذیری…..    44
جدول4-4- همبستگی بین خویشاوندان برای صفت وزن زنده وبرآورد وراثت پذیری    55
جدول5-4- همبستگی بین خویشاوندان برای صفت وزن لاشه و برآوردوراثت پذیری    56
جدول6-4- همبستگی بین خویشاوندان برای صفت وزن سینه و برآوردوراثت پذیری    57
جدول7-4- همبستگی بین خویشاوندان برای صفت وزن پشت و برآوردوراثت پذیری    58
جدول8-4- همبستگی بین خویشاوندان برای صفت وزن ران و برآورد وراثت پذیری    59
جدول9-4- همبستگی بین خویشاوندان برای صفت وزن بال و برآورد وراثت پذیری    60
جدول10-4- همبستگی بین خویشاوندان برای صفت وزن احشاء خوراکی و برآورد وراثت پذیری    61

فهرست نمودارها

نمودار شماره 1- برآورد وراثت پذیری نتاج از میانگین والدین با استفاده از ضریب تابعیت...    67
نمودار شماره2- برآورد وراثت پذیری نتاج از والد نر با استفاده از ضریب تابعیت..............    67
نمودار شماره 3- برآورد وراثت پذیری نتاج از والد ماده با استفاده از ضریب تابعیت..........    68
نمودار شماره4- همبستگی بین نتاج با والدین برای صفت وزن زنده................................    68
نمودار شماره 5- همبستگی بین نتاج با خویشاوندان پدری و مادری برای صفت وزن زنده....    69
نمودار شماره 6- همبستگی بین برادران و خواهران تنی برای صفت وزن زنده..................    69
نمودار شماره 7- همبستگی بین نتاج با خویشاوندان پدری و مادری  برای صفت وزن لاشه...    70
نمودار شماره 8- همبستگی بین برادران و خواهران تنی برای صفت وزن لاشه.................    70
نمودار شماره 9- همبستگی بین نتاج با خویشاوندان پدری و مادری  برای صفت وزن سینه...    71
نمودار شماره 10- همبستگی بین برادران و خواهران تنی برای صفت وزن سینه...............    71
نمودار شماره 11- همبستگی بین نتاج با خویشاوندان پدری و مادری  برای صفت وزن پشت.    72
نمودار شماره 12- همبستگی بین برادران و خواهران تنی برای صفت وزن پشت...............    72
نمودار شماره 13- همبستگی بین نتاج با خویشاوندان پدری و مادری  برای صفت وزن ران..    73
نمودار شماره 14- همبستگی بین برادران و خواهران تنی برای صفت وزن ران................    73
نمودار شماره 15- همبستگی بین نتاج با خویشاوندان پدری و مادری  برای صفت وزن بال...    74
نمودار شماره 16- همبستگی بین برادران و خواهران تنی برای صفت وزن بال.................    74
نمودار شماره 17- همبستگی بین نتاج با خویشاوندان پدری و مادری  برای صفت وزن احشاء خوراکی75
نمودار شماره 18- همبستگی بین برادران و خواهران تنی برای صفت وزن احشاء خوراکی..    75


فهرست اشکال

تصویر شماره 1- نژاد کبود    76
تصویر شماره 2-  نژاد تیزپر    76
تصویر شماره 3- نژاد کوهی    77
تصویر شماره 4- نژاد پروازی    77
تصویر شماره 5- لاشه جوجه کبوتر در سن 30 روزگی    78
تصویر شماره 6- قطعات لاشه    78

 
چکیده
این تحقیق به منظور  برآورد وراثت پذیری نتاج از میانگین والدین و همبستگی های فنوتیپی بین نتاج و خویشاوندان پدری و مادری و بین خویشاوندان و برآورد وراثت پذیری از طریق همبستگی های فنوتیپی بین نتاج و خویشاوندان و برادران و خواهران تنی در چهار نژاد کبوتر ایرانی با نامهای:کبود-تیزپر-کوهی وپروازی انجام شد.برای برآورد وراثت پذیری از ضریب تابعیت  نتاج از والدین برای صفت وزن زنده استفاده شد.برای برآورد ضریب همبستگی فنوتیپی بین نتاج و خویشاوندان از روش ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید.ضریب همبستگی فنوتیپی برای صفت وزن زنده و وزن لاشه و نیز قطعات لاشه شامل:وزن سینه، پشت، ران، بال و احشاء خوراکی  محاسبه شد. نتایج نشان داد که برآورد وراثت پذیری از میانگین والدین برای وزن زنده برای نژادهای کبود، کوهی، تیزپرو پروازی  به تفکیک جنس به ترتیب درجنس نر 305/0، 47/0، 55/0و 64/0 در جنس ماده 43/0، 49/0، 63/0و 67/0 برآورد گردید. بالاترین وراثت پذیری درجنس نرمربوط به نژاد  پروازی و پایین ترین مربوط به نژاد کبود میباشد . در جنس ماده نیز بالاترین وراثت پذیری مربوط به نژاد  پروازی و پایین ترین مربوط به نژاد کبود میباشد.همچنین وراثت پذیری نتاج ( میانگین دو جنس نتاج ) از میانگین والدین  مربوط به صفت وزن زنده در سن 30 روزگی در نژادهای فوق با استفاده از تابعیت نتاج از والدین  به ترتیب:  42/0، 47/0، 58/0و62/0 برآورد گردید که بالاترین وراثت پذیری برای نژاد پروازی و پایین ترین برای نژاد  کبود برآورد  گردید.ضرایب همبستگی نیز نشان داد که بین نتاج و خویشاوندان و بین برادران و خواهران تنی در نژادهای  فوق در تمامی صفات همبستگی پایینی وجود دارد . برآورد وراثت پذیری از طریق روابط خویشاوندی نشان داد که وراثت پذیری وزن زنده در 30 روزگی در سطح بالایی برآورد گردید. در مورد صفت وزن لاشه و قطعات لاشه در سطح تقریبا متوسط برآورد گردید.                       
کلید واژه ها:
جوجه کبوتر+روابط خویشاوندی+وراثت پذیری+ همبستگی+تابعیت


فصل اول پیشگفتار
جمعیت جهان در سال 2000 میلادی در حدود 6.4 میلیارد نفر بر آورد شده است . همچنین میانگین  سرعت رشد جمعیت در بین سال های  2000-1990 را 5/2 درصد که  در کشورهای در حال توسعه 2/2 درصد و در کشورهای توسعه یافته  6/0 درصد برآورد کردند ( 15 ) .
با وجود افزایش سرسام آور جمعیت وظیفه اصلی متخصصین کشاورزی و به ویژه علوم دامی تهیه و تولید مواد غذایی جدید به نحو مطلوب با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و علمی می باشد .
با کمی دقت در مورد تغذیه در کشورهای پیشرفته و مقایسه آن با کشورهای در حال توسعه متوجه می شویم علاوه بر اختلافاتی که در مورد کمیت تغذیه به چشم می خورد کیفیت مواد غذایی نیز اختلافات فاحشی نشان می دهد. زیرا در کشورهای پیشرفته در سال های اخیر با ارتقاء فرهنگ تغذیه از کمیت غذا کاسته و بر کیفیت آن تأکید بیشتری دارند . از طرف دیگر یکی از معیارهای مهم در تشخیص و تعیین پیشرفت یک کشور میزان مصرف  پروتئین سرانه در آن کشور می باشد(  11 ). .طبق آمار موجود رشد خالص و افزایش جمعیت در ایران در حدود 2 درصد در سال می باشد که نرخ بالایی در جهان محسوب می شود و بدین ترتیب سالیانه در حدود یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می شود(20). به منظور برنامه ریزی برای افزایش سریع جمعیت لازم است منابع سریع الوصول غذایی در داخل کشور در نظر گرفته شود (9 ).
به دلایل فوق برای رفع نیازهای فوری و احتیاجات آینده نمی توان فقط متکی به افزایش تولید گوشت قرمز در حد مطلوب بود ، زیرا طبق آمار موجود کل ظرفیت مراتع ایران قابلیت تغذیه و سیر کردن 35 میلیون واحد دامی را دارد در حالی که در حال حاضر این مراتع مورد استفاده برای بیش از 80 میلیون واحد دامی می باشد .  این گونه بهره برداری نامناسب به مرور سبب تخریب و از بین رفتن بیشتر مراتع کشور شده و مراتع را در معرض  خطر نابودی کامل قرار میدهد که نتیجه چنین فاجعه ای در آینده کاهش تولید گوشت قرمز در داخل کشور و افزایش واردات گوشت و علوفه خواهد بود ( 9 ).
از طرف دیگر وجود تعداد زیادی واحدهای مرغداری اشباع شده در اکثر مناطق کشور و از طرفی نیاز مبرم مردم به مصرف گوشت سفید ، نیاز کشور را به تولید منابع جدید گوشت سفید بیشتر می کند .
در ایران منابع اصلی تامین کننده پروتئین ،گوشت گوسفند ، گوساله و مرغ می باشد و امروزه  خوشبختانه توجه به منابع جدید در دستور کار تولید کنندگان قرار دارد که از جمله می توان به پرورش کبک و بلدرچین و کبوتر گوشتی  اشاره نمود .
یکی از پرندگانی که می توان از گوشت آن به عنوان یک منبع پروتئین با ارزش استفاده نمود کبوتر است. در کشور ما تصور درستی از گوشت طیور وجود ندارد و برداشت اول از گوشت طیور فقط مرغ است ، در صورتی که می توان با توجه به شرایط اقلیمی در منطقه با سرمایه گذاری و برنامه ریزی اصولی مبادرت به پرورش سایر پرندگان از جمله کبوتر نمود(11) .
کبوتر به دلیل رشد سریع تر ، سهولت پرورش ، کیفیت بالای گوشت و نیز از طرفی به دلیل کوتاه بودن دوره پرورش آن می تواند در برنامه کاری پرورش دهندگان قرار گیرد ( 18 ).


فهرست منابع


1 ـ ادریس ، م .و ح ، خسروی نیا . ( 1379 ) . مقدمه ای بر اصلاح نژاد دام . انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان . صفحه 20 و 131 .
2ـ امام جمعه کاشان ، ناصر . ( 1372 ) . راهنمای ژنتیک کمی . تالف رابرت و  التر بیکر.  انتشارات دانشگاه تهران .
3ـ امام جمعه کاشان ، ناصر . ( 1380 ) . اصلاح نژاد دام( روش پیشبینی ارزش ژنتیکی) . تالیف ن.د. کامرون. انتشارات دانشگاه تهران .
4ـ امانلو ، حمید . ون . مقدم . ( 1373 ) . ژنتیک و اصلاح دام . انتشارات دانشگاه زنجان. صفحه 544 و 256 .
5 ـ پشمی ، مرتضی. و همکاران . ( 1384 ). مفاهم اصلاح نژاد . ترجمه . چاپ اول ـ انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر .
6-خدایاری،رها.(1383).پرورش کبوتر.مجموعه مقالات پرورش سایر طیور.کد322.تهران.ایران.
7-خسروی،سید مهدی.(1383).طب سنتی سینا.نشر محمد(ص).چاپ هشتم.تهران.ایران.
8ـ رضایی ، ع. و م. و افشین ، سلطانی .( 1382 ). مقدمه ای بر تحلیل رگرسیون کاربردی . چاپ دوم . انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان .
9 ـ زوهری ، مراد علی . ( 1381 ) . اصول پرورش طیور . چاپ دوازدهم . انتشارات دانشگاه تهران.
10 ـ سعادت نوری ، منوچهر . ( 1370 ) . اصول نوین تغذیه در سلامتی و بیماری ، چاپ دوم . انتشارات اشرفی .
11- شاکری،فرهنگ.وهمکاران.(1385).بررسی و مقایسه خصوصیات کمی و کیفی تاشه چهار توده کبوتر ایرانی.موسسه تحقبقات علوم دامی کشورو دانشگاه آزاد اسلامی واحدورامین-پیشوا.(پایان نامه کارشناسی ارشد).
12ـ شجاع ، جلیل. و نصرا . . .،  پیرانی . ( 1383 ). ژنتیک و کاربرد آن در علوم دامی . ( ترجمه ) چاپ اول انتشارات دانشگاه تبریز .
13ـ فارسی جانی ، مجتبی . ( 1374 ) . پرورش و نگهداری کبوتر به شکل تجاری. نشر چکاوک . دوره چهارم شماره 3 . تهران . ایران .
14 ـ فاطمی ، ج . ( 1375 ). مبانی ژنتیک کمی. انتشارات بهینه . صفحه 192 ـ 172.
15 ـ گلیان ، ابوالقاسم. و عباس ، اسدزاده . ( 1372 ) . مبانی پرورش دام و طیور . چاپ اول . انتشارات جهاد  دانشگاه مشهد .
16 ـ لطفی پور ، م . ص .(1386). پرورش کبوتر برای تولید گوشت .چاپ اول . انتشارات موسسه  تحقیقات علوم دامی کشور .
17 ـ لطفی پور ، م . ص .( 1385 ). تاثیر تغذیه یکسان بر خصوصیات رشد و لاشه چهار توده کبوتر ایرانی. طرح تحقیقاتی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور . صفحه 10 ـ 7 .
18 ـ لطفی پور ، م.ص. ( 1379 ). تولید گوشت جوجه کبوتر . فصلنامه پژوهش و سازندگی. شماره 48 .صفحه 136 .
19-مقدس،احسان.(1379).پرورش و بیماریهای کبوتر.ناشرسپهر-نیکخواه.چاپ اول.تهران.ایران.
20 ـ ملکی ، بهنام . ( 1375 ). نگرش بر صادرات غیر نفتی . بررسی موردی محصولات دامی . موسسه مطالعات پژوهشهای بازرگانی . تهران . ایران . صفحه 100 .
21-ناظرعدل.ک. (1372).تاثیرسن وجنس بر روی وزن زنده و وزن قسمتهای مختلف لاشه در نیمچه های گوشتی.مجله دانش کشاورزی.شماره2و4.صفحه83-89.
22 ـ ولی زاده ، م . و م ، مقدم . ( 1377 ). آشنایی با ژنتیک کمی.  مرکز نشر دانشگاهی صفحه 211 و 153 .

23-Aggorey,S.E.,K.M.Cheng.(1995).Genetic correlation between genetic and parentale effects on growth in pigeon squabs.Journal of heredity. volum86.P:70-72.

24-Ballay,A.,I,Meleg.(1986).Pigeon milk content and its changes during the secretion period.Agricultural college,7400,kaposvar.Hungary.                           

25-Bokhari,Azhar.(2003).Squabing pigeon breeders.Handbook.USA.

26- Bottcher , J . (1985) . Reproduction – mast - und schachtleistung von Masttauben verschiedener Rassen under besonder Beruck sich tigung des Rohoproteinge haltes in futter and des Alters der schachttauben Dissertation Doktor der landwirt shaft (Dr.agr.)Bonn.p:211.

27-Chapman,A.B.(1985).General and Quantitative genetic . Elsevier  scientific publishing company.Amesterdam.(41-185).

28- Doolittle , D . P . (1987) . Population  genetic . Springer  verlage.  general  and quantitative genetic.Elsevier science publisher company .p : 135-146

29-Drevjany,Lumir.(2001).Nutritional propertic of squab meat.Poultry science.P:2237-2238.

30- Du, F. X, I. Hoeschele, and K.M.Gage- Lahti. (1999). Estimation of additive and dominance Variance Components in Finite polygenic models and complex pedigrees. Genet. Res. 74:179-187.   
 
31-Gmelin,I.(2004).Rock pigeon.(columb livia).World poultry sciences.Amesterdam.
                         
32-Griminger,P.,J.L.Gamarsh.(1982).Body compositio of pigeon. poultry science.vol 51.p:1464-1465.

33-Hollman,Frank.(1960).Canned squabs. American pigeon journal.USA.

34-Levi,W.M.(1996).The pigeon.Levi   publishing,sumterSC.USA.

35-Meleg,I.,K,Dublecz.,L,Vincze.,P,Horn.(1999).Effect of dietary crud protein level on reproduction traits of commercial pigeon in different production terms.Acta Agraria Kaposvariensis. Vol3.No2,247-253.

36-Meleg,I.,P,Horn.(2000).Effects of diets with different levels of protein and energy contention reproductive traits of utility-type pigeon kept in cages.Archiv fur gefluge 1 kunnde.Volum64.P:211-213.

37-Meleg,I.,P,Horn.(1994).Genotypic and phenotypic correlation Bettween growth and reproduction traits in meat –type pigeon.pannon Agricultural university. Faculty of Animal sciens. 7401 kaposvar . Hungary .

38-Meleg,I.,G,Pakuts.(1977).Inbreeding effects on flying performance of racing pigeons.World poultry science.P:1225-1226.

39-Meleg,I.(1996).Inbreeding effects on Quntitative traits in meat and homing pigeons.pannon university of Agriculture faculty of animal sciens.kaposvar.Hungary.

40-Meleg,I.(2007).Rock pigeon.http//en.wikipeda.org/wiki/Rock-pigeon.

41-Meleg,I.,P,Horn.(1999).The influence of age and sex on slaughtering triats of squabs and old pigeons.Pannon Agricultural University of animal science 7410 .Kaposvar .P .O. Box16.Hungary.(31-f)

42-Mignon-Grastean,S.,L,Lescure.(2000).Genetic parameters of body weight and prolificucy in pigeon .Genetic selection Evolution .volum32. P:429-440.

43-Nowland,W.(2001).Squabs raising. Agfact. Fifth edition.Australia.

44-Poivey,J.,P.R.Rouvier.(1999).Heritabilities and genetic correlation of body weights and feather length in growing Muscovy selected in taiwan.British poultry science.Volum 40.p:605

45- Pong-Wong, R., C.S Huley. and J. A. Woolliams. (1999). Behavior of the additive finite locus model. Genet. Select. Evol. 31:193-211.  

46-Sales,J.,G.P.Janssens.(2003).Nutrition of the domestic pigeon (columba livia domestic).worlds poultry science journal.Volum59.P:221-232,262-265.

47-Shetty,S.,K.B.Shenoy.(1992).Biochemical properties of pigeon milk and its effects growth.Journalof comparative physiology. Volum102. P:632-636.

48-Stty,S.,B.Shenoy.(1990).Mineral composition of pigeon milk. Department of BiosciencesVol46.P:449-451.

49-Toelle,V.D.,G.B.Havenstein.(2000).Genetic and phenotypic inJapanes
Quail.Body weight,carcass,and organ measurements.Department of
Poultry science,Ohaio state University,Wooster 44691.

50-Waldie,G.A,J.M.Oloma.(1991).Effects of two feeding system ,two protein levels ,and different dietary energy sources and levels on performans of squabbling pigeons.Poultry science.Vol70.P:1206-1212.

51-William,H.,J.Kern.(1996).Pigeon.institute of food and Agricultural
 sciences , SSWEC-117.

52-Yang,M.C.,P.Vohra.(1997).Protein and metabolizable energy requirements of hand-feed squabs from hatching to 28 days of age.poultry science.Volum 60.P:2017-2023.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله نقش دین در اندیشه های هندی با تأکید بر دیدگاه ویویکاناندا

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله نقش دین در اندیشه های هندی با تأکید بر دیدگاه ویویکاناندا در pdf دارای 23 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نقش دین در اندیشه های هندی با تأکید بر دیدگاه ویویکاناندا در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نقش دین در اندیشه های هندی با تأکید بر دیدگاه ویویکاناندا در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نقش دین در اندیشه های هندی با تأکید بر دیدگاه ویویکاناندا در pdf :

مقدمه

دین در تاریخ اندیشه فلسفی، هنری، ادبی، و اجتماعی هندی همواره از جایگاه خاصـی برخوردار بوده و آن وضـعیتی کـه در غـرب بعـد از دوره قـرون وسـطی بـین دیـن و حوزه های دیگر بشری رخ داد هرگز در هند رخ نداد. این امـر دلایـل بسـیاری دارد از جمله اینکه در هند منابع مقدس دینی مانند وداها1، اوپانیشـادها2، و بهاگـاوات گیتـا3 و منابع دیگر مانند سوتراها4 و حماسه های بزرگی نظیر مهابهاراتا 5 و رامایانا6 نه تنها منـابع دینی هندی ها محسوب می شدند بلکه منبع اندیشه های فکری، هنری و ادبـی آنهـا نیـز

1 Vedas 2. Upanishads 3. Bhagavad Gita

Sutras .4 در آیین هندو علاوه بر منابعی مانند ودا و اوپانیشاد که به عنوان منابع اصلی دینی (شروتی) از آنها یاد میشود و از نظر هندوان از سندیت آسمانی برخوردارند، منابع دیگری نیز وجود دارد که به آنها سوترا گویند که به معنای سورهها و ابیات بسیار کوتاه است. البته سوترا از نظر لغوی به معنای ریسمانی است که اجزای مختلف را به هم پیوند میدهد. در این سوتراها مراسم عبادی، آداب نیایش، نحوه قربانی، و مراسم چیدن محراب آتش و فنون ساختن و نگاهداری آن به طور اختصار بیان شده است. به طور کلی، سـوتراها مجموعـهای از احادیـث و روایت هایی در زمینه های مختلف و بر اساس وداها و اوپانیشادها هستند. درباره سوتراها تفسیرهای متعدی نیـز نگاشته شده است، برای مثال یکی از سوتراها، برهما سوتراست که منبع اصلی مکتب ودانتا بوده و توسط فردی به نام بادارایانا نگاشته شده که در سده پنجم پیش از میلاد زندگی میکرده که هریک از حکمـای مکتـب ودانتـا مانند شانکارا، رامانوجا، و دیگران براساس سلیقه فکری خود تفسیرهایی مختلفی نگاشته و مکتب فکری خود را بنا کردند؛ و یا یوگا سوترا توسط فردی به نام پاتانجالی نگاشته شد. در آیین بودا و آیین جین نیز منـابعی شـبیه سوتراها وجود دارد که به آنها سوتّا گویند؛ با این تفاوت که آنها از ابیات و سورههای بلندی تشکیل شدهاند.

Mahabharata .5 مهابهاراتا بدون تردید بزرگترین اثر حماسی جهان است که مبانی آیین شیوایی و ویشنویی در آن مطرح شده است. این اثر را دایره المعارف اعتقادات هندوان اعم از فلسفی، اخلاقی، ادبی و اساطیری میدانند. این ا ثر دارای صدهزار بیت است و منشأ الهامبخش بسیاری از شاعران، قصه سرایان، نمایشنویسان و هنرمنـدان بوده است. این اثر به زبان سانسکریت است و شیوه نگارش آن نیز یکدست نیست که نشان مـیدهـد شـاعران متعددی در نگارش آن دست داشتند.

Ramayana .6 رامایانا همراه با مهابهاراتا ادبیات بزرگ حماسی هند را تشکیل می دهند. از نظر حجـم رامایانـا یکچهارم مهابهاراتا است و از نظر نگارش نیز تفاوتهایی با مهابهاراتا دارد. سبک نگارش این اثـر بـر خـلاف مهابهاراتا یک پارچه و یکدست است و بیانگر این است که شخص واحدی آن را به نگارش درآورده است. طبـق نظر محققان هندی، سراینده این اثر شخصی است به نام والمکی که معاصر قهرمان این حماسه یعنی رامـا بـوده است. تاریخ نگارش این اثر متأخرتر از مهابهاراتاست، یعنی حدود دو قرن قبل از میلاد مسیح نوشته شده است.

نقش دین در اندیشههای هندی با تأکید بر دیدگاه ویویکاناندا 103

بوده اند، و مکاتب فلسفی مهمی چون مکتب ودانتا1 برگرفتـه از چنـین منـابعی بـوده و خود نیز سرچشمه فکـری بسـیاری از متفکـران متـأخر هنـدی از جملـه ویویکانانـدا2، تاگور3، اوروبیندو 4، و راداکریشنان 5 بوده است؛ درحالی که در مغربزمـین، بـرای مثـال کتاب های مقدس انجیل یا تورات هرگز منبع اصلی الهام اندیشه های فلسـفی غربـیهـا نبوده و فیلسوفان و متال هان غربی، حتی در دوره قرون وسطی، تحت تأثیر افلاطـون و ارسطو بوده اند، یعنی در آرای فلسفی خود بیشتر تحت تأ ثیر این دو فیلسوف بـودهانـد. در دوره رنسانس نیز اتفاقات شگرفی رخ داد و نگاه غربیها نسبت به علم و فلسفه بـه دلایلی تغییر پیدا کرد و به دنبال آن انتقاد از شیوه فکری قـرون وسـطایی آغـاز شـد و کم کم زمینه برای ظهور نهضت هایی مانند اومانیسم، پروتستانیسم، و سکولاریسم آمـاده شد.

حاصل این تحولات، جدایی دین از حوزههای دیگر دانـش بشـری ماننـد فلسـفه، سیاست، ادبیات، هنر و غیره بود کـه در پـی آن متفکـران دوره رنسـانس کوشـیدند در محدوده ای غیردینی یا غیرمسیحی به تفکر بپردازند. فلسفه قرون وسطی کـه مبتنـی بـر اصالت الهیات و تفکر دینی بود در دوره رنسانستقریباً انسان را موضوع اصـلی خـود قرار داد؛ البته انسان را به عنوان موجودی مستقل نـه بـه عنـوان موجـودی کـه از یـک

Vedanta .1 مکتب ودانتا یکی از شش مکتب فلسفی و سنتی ترین و متشرعترین آنهاست. ودانتا از دو جزء »ودا« و »انتا« تشکیل شده که به معنای پایان وداها بوده و مساوی با اوپانیشادهاست، یعنی اوپانیشادها سرچشمه اصلی مکتب ودانتاست. دیدگاه فلسفی این مکتب نیز در رساله معروف براهما سوترا مطرح شد که توسط شخصی بـه نام بادارایانا که در سده پنجم قبل از میلاد زندگی میکرد به نگارش درآمد. مکتب ودانتا توسـط مفسـران چـون شانکارا، رامانوجا، نیم بارکا، مادهوا، و والابا بنیانگذاری شد. هریک از این پنج مفسر سوتراها را به سلیقه خـود تفسیر کردند و از میان آنها شانکارا از شهرت بیشتری برخوردار است؛ بهطوریکه مکتب ودانتا بیشتر بـا نـام او عجین شده است. مکتب ودانتا طی قرون متمادی گسترش پیدا کرد که امروزه بسیاری از متفکران معاصر هند در دیدگاههای خود متأثر از این مکتب هستند.

2 Swami Vivekananda 3. Rabinderanat Tagore 4. Aurobindo 5. Radhakrishnan

104 فصلنامه مطالعات جهان؛ سال اول؛ شماره دوم؛ زمستان 1390

صورت الهی برخوردار است و یا مظ هر کمالات الهی است. فلسفه ارسطویی نیز کـه در قرن سیزدهم با الهیات مسیحی پیوند خورده بود و جزمگرایی خاصی را ایجاد کرده بود در قرن چهاردهم مورد انتقاد شدید افرادی مانند ویلیـام اکـام1 قـرار گرفـت (ایلخـ انی، 1382، ص. .(529 هنرمندان آن دوره نیز سـعی کردنـد بـه سـبک هنـری یونـان و روم بازگردند و از شیوه آنان در ایجاد هنر استفاده کنند. متون ادبی این دوره نیـز در جهـت آفرینش و ایجاد آث ار هنری انسان قرار گرفت، در صورتی که در دوره قرون وسطی متون ادبی بیشتر مربوط به مباحث دینی بوده است. دین از سیاست جدا شد و متفکرانی مانند اکام جدایی دین از سیاست را اعلام کردند و مرجعیت در امور سیاسی و اجتماعی را از پاپ سلب کردند. در قلمرو علم نیز تحولی رخ داد. متفکرانی مانند فرانسـیس بـیکن و دکارت تعریف جدیدی از علم ارائه کردند و هدف علم را نیز تغییر دادند و به دنبال آن روش استقرا جایگزین روش قیاسی، و تبیین مکانیکی جـایگزین تبیـین غایـتانگارانـه شد. این تحولات واکنشی بود به روش های حکمت مدرسی در فلسـفه و علـم کـه در قرن سیزدهم به اوج خود رسیده بود.

در هند هرگز چنین تحولاتی تحقق پیدا نکرد که یکی از دلایـل آن ایـن بـود کـه هندی ها هرگز حقایق را در انحصار این عالم ماده نمیدانستند، بلکه حقیقت را فراتر از این عالم می دانستند؛ لذا هیچ وقت امور دنیوی را جدی نگرفتند و دغدغه گذشت زمان را نداشتند. آنها بیشتر به دنبال کشف حقایق باطنی بودند که در اوپانیشـادها از آنهـا بـا عناوین »آتمان2« و »برهمن3« نام برده شده است؛ حقایقی که دو قطب حقیقت واحـدی

1 William of Ockham

Atman .2 آتمان در وداها به معنی دم و نفس است، ولی در اوپانیشادها به معنای ذات و واقعیت باطن انسان و همچنین معادل برهمن است. آتمان در عالم کبیر به صورت سه مرتبه هستی و در عالم صغیر به شکل پنج قشـر تعیینات جسمانی تجلی میکند.

Brahman .3 برهمن، حقیقت عالم عینی است همانطور که آتمان حقیقت عالم ذهنی است. ایـن دو ماننـد دو روی سکه حقیقت واحدی را تشکیل میدهند. برهمن و آتمان را فقط با صفات سلبی میتوان توصیف کرد. یکی از نتایج بحث آنمان و برهمن مبحث وحدت وجود است که در اوپانیشادها مطرح شده است. هریک از حکمای ودانتا با الهام گرفتن از آموزههای آتمان و برهمن مکتب فکری خود را توسعه دادند.

نقش دین در اندیشههای هندی با تأکید بر دیدگاه ویویکاناندا 105

را تشکیل میدهند که عاری از تعینهای ذهنی و عینی است. آنها این عالم را مظ هـر آن حقیقت واحد می دانند. فلسفه در نظر آنها درک حقایقی است که فقط از طریـق تزکیـه نفس و شهود باطنی میسر است. شاید یکی از دلایل عدم اقبال و توجـه آنهـا بـه عـالم طبیعت، همین گرایش های شدید عرفانی آنها باشد که به واسـطه آن ارزش زیـادی بـه لحظه، زمان، دوره ها و پدیده های تاریخی قائل نبودند و بیشتر عاشق وحدت و حیـات اخروی بودند (شایگان، 2536، ص. .(6 حتی در آیینهـایی چـون آیـین بـودا1 و آیـین جین 2 با اینکه به ظاهر اعتقادی به خدا و آموزههای ودائی و اوپانیشادی وجـود نـدارد، ولی هرگز در آنها گرایش های مادی وجود نداشته است، زیرا آنهـا ایـن عـالم را عـالم صیرورت می دانستند و هدف دین خود را نیز گذر از این عالم سامسارا3 و رسـیدن بـه مقام رستگاری و نیروانا4 می دانستند. گرایشهای معنوی هندیها حتی سبب شـده بـود که مکتبیکاملاً مادیگرایانه مانند مکتب چارواکا5 که در هند از قدمتی دیرینه برخوردار

1 Buddhism 2. Jainism

Samsara .3 واژه سامسارا به معنی سیلان، صیرورت و جهان گذراست. بودایست ها رنـج را عـین سامسـارا و توقف آن را نیروانا می دانند و معتقدند هر دوی آنها جنبههایی از حقیقت واحدی را تشکیل می دهند. سامسارا را چرخش نفوس و ارواح و نوعی پیدایی و بازپیدایی و یا تناسخ نیز گویند و آن را در ارتباط بـا کارمـا و موکشـا (آزادی و نجات) می دانند. در نظر رامانووجا، سامسارا منبع نهایی نگرانی و دلواپسـی انسـان اسـت. فقـط خـدا میتواند انسان را در عدم دلبستگی به این دنیای مادی یاری کند. برای رسیدن به آزادی (موکشا) و رهایی از این جهان ملالآور که پیدایی و بازپیدایی دائم و در حال تکرار است، باید خود را تسلیم کنـد. والابـا حکـیم دیگـر مکتب ودانتا طریق ریاضت و انزوا را مورد تقبیح قرار داده و معتقد است باید از طریق خدمت به خدا و اطاعت از او، از این جهان سامسارا رها شد.

Nirvana .4 نیروانا اصطلاحی است که در آیین بودا مطرح است و به معنای مقام سرور و شـادی و خاموشـی است. نیروانا هدف نهایی تعلیمات بودایی است و اعتقاد بر این است که بودا پس از طی مراحلی به این مقام نائل شد. برخی از مکاتب بودایی معتقدند راه نجات فقط برای بعضی از انسانها گشوده است و برگزیدگان می توانند در قید همین حیات به نیروانا نائل شوند. هندشناسان غربی و حکمای هند تفسیرهای گوناگونی از نیروانـا ارائـه دادهاند. به نظر داسگوپتا، نیروانا فرو نشاندن جمله رنجهاست، و مقامی است که در آن کلیه تجارب عالم خاموش میشوند و این نه میتواند مثبت تلقی شود و نه منفی. هرکس بکوشد نیروانا را همچون مقام مثبت یا منفی یا فقط عدم و انهدام تعبیر کند، نظری در پیش گرفته که در آیین بودا آن را کفر و الحاد میدانند.
5 Charvaka

106 فصلنامه مطالعات جهان؛ سال اول؛ شماره دوم؛ زمستان 1390

بود، نتواند به حیات خود ادامه بدهد و در بین هندوها جایی برای خود باز کند کـه در حال حاضر نیز فقط هنگام مطالعه تاریخ فلسفه هند، به آن مراجعه میشود.
دلیل دیگر گرایش های دینی هندی ها، ریشه در غایتی دارد که ادیان و مکتبهـای فلسفی هند به دنبال آن هستند. در هند برخلاف غرب، مکتبهای فلسفی تنها به دنبـال شناخت نظری حقیقت نیستند، بلکه غایت اصلی آنها شهود حقیقت است که با حکمت عملی همراه است ؛ از این رو، آنها برای فلسفه از واژه ای به نام دارشانا1 استفاده میکننـد که به معنای دیدن یا ابزار دیدن است .(Sharma, 1976, p. 13) هدف اصلی آیین هندو نیز وصول رستگاری انسان (موکشا)2 و هدف آیین بودا نیز رسیدن به مقام نیروانا اسـ ت و هرکدام از آنها روش هایی را برای نیل به آن اهداف معرفی کرده اند. در کتاب گیتـا کـه یکی از کتاب های معتبر هندوان است، برای رسیدن به چنین غ ایتی به راه های مختلفـی اشاره شده است، از جمله طریق معرفت (جنان(3 ، طریق عشق (بکتی (4 و طریـق عمـل (کارما(5 و از پیروان خود خواسته که برای نیل به مقصد نهایی از این روشهـا اسـتفاده کنند. همان طور که گفته شد منبع اصلی شیوههای فکری هندوان، کتابهای دینـی آنهـا به ویژه اوپانیشادها بوده و مکتب بزرگ ودانتا نیز از این کتاب الهـام گرفتـه و متفکـران

Dharshana .1 دارشانا در مکتب های فلسفی هند معادل فلسفه در غرب است و مراد از آن دیدن و ابزار دیدن است، یعنی خود کلمه دارشانا از ریشه داریش به معنای دیدن گرفته شده است. هنـدو ان علـوم نظـری خـود را دارشانا یا دیدگاه فلسفی و نظری گویند. غرض از دیدگاه نظری، دیدی است که ما از یک جنبه واقعیت داریـم. دارشانا به نظام یا جریان فلسفی نیز اطلاق میشود. برای مثال، هریک از مکاتب ششگانه فلسفی هند را دارشانا گویند.

Moksha .2 موکشا مانند نیروانا در آیین هندو در آیین بودا به معنای نجات، آزادی و رسـتگاری اسـت. هـدف تعالیم کلیه مکاتب فلسفی در هند آزادی و عبور از دریای ساساراست و رسیدن به ساحل نجات است، ولی برای دستیابی به چنین هدفی هریک از آنها طریق خاصی را توصیه میکنند. اوپانیشادها معرفـت را تنهـا راه نجـات و رستگاری می داند ولی در وداها انجام دادن تکالیف شرعی و عمل به فرائض دینی بیشـتر مـورد تأکیـد بـوده و بهطورکلی کردار و عمل را عامل نجات میدانستند. موکشا نقطه اشتراک مکاتب مختلف هندی است، ولی هریک طریق خاصی را برای رسیدن به آن توصیه میکنند.

3 Jnan 4. Bhakti 5. Karma

نقش دین در اندیشههای هندی با تأکید بر دیدگاه ویویکاناندا 107

برجسته ای مانند ویویکاناندا، اوروبیندو، تاگور، و راداکریشنان نیز از پیروان مکتب ودانتا بودهاند.
اندیشه دینی ویویکاناندا

سوامی ویویکاناندا یکی از متفکران و مصلحان برجسته معاصر هندی اسـت کـه توجـه خاصی به دین و نقش دین در جوامع بشـری داشـته و اقـدامات مهمـی را در راسـتای گسترش در ک روحانی و معنوی و همچنین معرفی آیین هندو در سـطح جهـان انجـام داده اسـت. او نسـبت بـه متفکـران معاصـر دیگـر هنـد از قبیـل تـاگور، اروبینـدو، و راداکریشنان از سابقه بیشتری برخوردار است. وی در سال 1863 در خـانوادهاینسـبتاً مرفه و فرهنگی در شهر کلکته هند به دنیا آمد. پدر او فردی روشنفکر و مـادرش اهـل زهد و دیانت بود. ویویکاناندا در اوایل زندگی خود به مسائل فکـری و دینـی اهمیـت زیادی نمی داد، و بیشتر اوقات خود را به امور ورزشی و موسیقی صـرف مـیکـرد، تـا اینکه در سـال 1881 بعـد از ملاقـات بـا سـوامی راماکریشـنا1 بـهشـدت تحـت تـأ ثیر اندیشه های او قرار گرفت و این ملاقات نقطه عطفی شد در زنـدگی او کـه در پـی آن مطالعات متون دینی را به طور جدی آغاز کرد. ویویکاناندا پس از مرگ راماکریشـنا در سال 1886 مسافرت به نقا ط مختلـف هنـد را آغـاز، و از نزدیـک شـرایط اقتصـادی و اجتماعی مردم را مشاهده کرد و با مسائل آنها آشنا شـد. او بعـد از سـفرهای طـولانی دریافت که علت فقر و عقبماندگی و نابسامانی مردم بهرغم برخورداری از یک میراث غنی معنوی و تاریخ عمیق فرهنگی، رواج خرافات و فقدان یک تحول معنوی و رهبری صحیح است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله رایگان ضرورت استقلال بانک مرکزی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله رایگان ضرورت استقلال بانک مرکزی در pdf دارای 3 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله رایگان ضرورت استقلال بانک مرکزی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله رایگان ضرورت استقلال بانک مرکزی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله رایگان ضرورت استقلال بانک مرکزی در pdf :

شکل‌گیری بانک مرکزی به قرن 17 میلادی مربوط می‌شود‌‌. نخستین بانک مرکزی دنیا، ریکز بانک سوئد بود که سال 1656 میلادی تاسیس شد و در سال 1668 به عنوان بانک دولتی و ملی سوئد درآمد‌‌. بانک انگلستان نیز که سال 1694 تاسیس شد در زمرهء قدیمی‌ترین بانک‌های مرکزی دنیا به شمار می‌رود‌‌. بانک انگلستان در مقابل اجازهء انتشار اسکناس، استقراض دولت را تامین می‌‌کرد‌‌. به تدریج ذخایر کشور انگلستان به بانک سپرده شد و در نیمهء دوم قرن نوزدهم، بانک انگلستان به صورت بانک تنظیم‌کنندهء اعتبارات و آخرین وام‌دهنده درآمد‌‌. بانک فرانسه نیز سال 1800 به وجود آمد و به تدریج به عنوان بانک عامل دولت و ناشر اسکناس و همچنین نگهدارندهء ذخایر و آخرین اعطاکنندهء وام درآمد‌‌. بانک هلند سال 1814، بانک اتریش 1817، بانک کپنهاگ (دانمارک) 1818، بانک بلژیک 1850، بانک اسپانیا 1856، بانک روسیه1860، بانک رایش آلمان 1875 و بانک ژاپن 1882 تاسیس شدند‌‌. تاسیس بانک مرکزی در ایران نیز به سال 1339 هجری شمسی باز می‌گردد‌‌. به این ترتیب ملاحظه می‌شود که بانک‌های بسیاری در خلال قرن نوزدهم به وجود آمدند که به تدریج انحصار نشر اسکناس را بر عهده گرفتند‌‌. با این وجود ضرورت ایجاد بانک مرکزی از اوایل قرن بیستم برای همهء کشورها احساس شد و بسیاری از کشورها در نیمهء اول قرن بیستم به ایجاد بانک مرکزی اقدام کردند‌‌.
وظایف بانک مرکزی
بانک‌های مرکزی در آغاز با نشر اسکناس‌های معتبر و جلب اعتماد مردم، انحصار نشر اسکناس را به خود اختصاص دادند و سپس ضمن انجام امور مالی دولت و خزانه‌داری، امین بانک‌های دیگر شدند و با نگهداری ذخایر آن‌ها سرانجام به عنوان آخرین اعتبار دهنده درآمدند‌‌.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

استانداردهای آموزشی کارگاه های چوب صنایع دستی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  استانداردهای آموزشی کارگاه های چوب صنایع دستی در pdf دارای 78 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد استانداردهای آموزشی کارگاه های چوب صنایع دستی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی استانداردهای آموزشی کارگاه های چوب صنایع دستی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن استانداردهای آموزشی کارگاه های چوب صنایع دستی در pdf :

بخشی از فهرست استانداردهای آموزشی کارگاه های چوب صنایع دستی در pdf

مقدمه 1
فصل اول: شناخت ملزومات کارگاه 2
1. شناخت چوب 3
2. شناخت ابزار 5
3. شناخت مواد 16
فصل دوم: شناخت رشته های آموزشی و میزان فضای لازم 18
1. معرق 19
الف) شناخت 19
ب) ابزار و مواد 19
ج) فضای لازم 19
2. منبت 21
الف) شناخت 21
ب) ابزار و مواد 21
ج) فضای لازم 21
3. مشبک 23
الف) شناخت 23
ب) ابزار و مواد 23
ج) فضای لازم 23
فصل سوم: ویژگی های کارگاه 24
1. مشخصات کارگاه 25
الف) وسعت کارگاه 25
ب) روشنایی و تهویه 26
ج) تأسیسات کارگاهی 28
د) طراحی فضای ساختمانی کارگاه 30
2. بررسی ضوابط و استانداردهای اجزاء کارگاه 31
الف) توضیحات 31
ب) مراحل تهیه سرانه فضاها 32
ج) احکام فضایابی 35
فصل چهارم: ارائه طرح 36
1. ارائه آلترناتیو و بررسی محاسن و معایب 37
2. ارائه طرح بهینه و بررسی محاسن 57
نتیجه گیری 60
فهرست منابع و مأخذ متن 62
فهرست منابع تصاویر 64
گزارش کار عملی 65
فهرست منابع تصاویر کارعملی 72

. شناخت چوب
چوب یکی از اصلی ترین و قدیمی ترین مصالح بوده است. انسان نخستین طریقه شکل دادن به چوب را برای ساخت و تهیه ابزار مختلف فرا گرفت. ابزار و وسایل چوبی نخستین و حتی ساختمان ها و تزئینات چوبی ادوار ماقبل تاریخ، نشانگر اهمیت چنان ماده ای است که قبل از فلز و همزمان با سنگ در اختیار بشر درآمده و از آن در راه‌های مختلفی مثل تهیه ابزار و مایحتاج زندگی، سلاح، ساختمان و … استفاده کرده است.
فرانک لوید رایت پس از طراحی خانه داروین در شیکاگو در مورد مصالح به کار رفته در طراحی این ساختمان (که عمدتاً چوب است) می گوید:
«چوب صمیمانه ترین و اساسی ترین مصالح است. انسان عاشق پیوند با آن است، دوست دارد آنرا لمس کند و دیدن آن را خوش می دارد».
چوب طبیعی پیچیده دارد. مثلاً چوب درخت بالزا، که قابلیت شکل پذیری زیادی دارد، جزو چوب های سخت محسوب می شود. اما چوب درخت شوکران که درساخت ستون های خانه کار برد دارد، از انواع چوب های نرم به شمار می آید. از طرفی دیگر درختان بلوط همگی دارای چوب سخت می باشند. چوب به رغم ظاهر جامد و محکمش، زنده است و لایه های درونی آن رشد می کنند.
چوب ها با درجه اهمیتی که در صنعت و هنر دارند، باید مورد توجه و نگهداری های ویژه قرار گیرند. در نگهداری چوب ها، توجه به نکاتی چون حفاظت در برابر آفتاب، باران و آفات و همچنین کنترل میزان رطوبت هوا، اهمیت بسیاری دارد.

2. شناخت ابزار
اره فلکه:
بیشتر جهت برش چوبهایی با ضخامت زیاد به کار می رود.
اره فلکه به لحاظ وزن زیاد، داشتن جثه بزرگ، عدم توانایی جابجایی در سطح کارگاه و نیاز به چاله خاک اره، باید در قسمتی از کارگاه که مناسب شرایط برش با این اره می باشد، جاسازی و ثابت شود.
اره چکشی:
یکی از ابزار برش است که قابل حمل و نقل است و نیاز به فضای ثابتی ندارد و دارای دو نوع عمود بر و افقی بر می باشد . (تصویر شماره 1)

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

تحقیق چگونگی ساخت دراورهای چوبی در کارگاه صنایع چوب در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق چگونگی ساخت دراورهای چوبی در کارگاه صنایع چوب در pdf دارای 32 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق چگونگی ساخت دراورهای چوبی در کارگاه صنایع چوب در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق چگونگی ساخت دراورهای چوبی در کارگاه صنایع چوب در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق چگونگی ساخت دراورهای چوبی در کارگاه صنایع چوب در pdf :

ماشین اره فلکه یا اره نواری:
این ماشین شامل دو فلکه بالا و پایین است که معمولاً از جنس چدن ریخته گری می باشد. این دو فلکه به طور عمودی و دقیق در امتداد هم قرار گرفته اند فلکه پایینی در مکان خود ثابت و تنها توانایی چرخش دارد اما فلکه بالایی قابلیت جابجا شدن به بالا و پایین طرفین را دارد برای بالا و پایین کردن فلکه بالا از فرمان کوچکی که در زیر این فلکه قرار دارد استفاده می شود برای شل و سفت کردن تیغه می توان از این قابلیت فلکه بالا استفاده کرد. کج و راست شدن فلکه بالا از فرمان دیگری که در کنار فلکه قرار دارد استفاده می شود.
بانداژ فلکه: هدف از این کار عدم تماس مستقیم تیغه با فلز فلکه بوده و نیز نرمتر کردن حرکت اره نواری را تأمین می کند و اینکه جنس بانداژ می تواند: لاستیک، پلاستیک، و یا برزنت باشد.
شیوه استقرار تیغه روی فلکه:
به هنگام نصب تیغه روی اره فلکه باید توجه کنیم که حتماً اره خاموش باشد ترجیحاً برق اتصال موتور را قطع کنیم. در هنگام باز کردن تیغه از ماشین نیز باید به این نکته توجه داشته باشیم: برای باز کردن تیغه ابتدا باید حفاظ های ماشین را باز کرد فلکه بالا را به سمت پایین حرکت داده تا تیغه کاملاً شل شود. اکنون تیغه آماده خروج از دستگاه می باشد برای سوار کردن تیغه ابتدا باید تیغه را از داخل شکاف اصلی عبور داده بطوریکه دندانه های تیعه به سمت ما باشد. سپس روی فلکه پایین و بالا تیغه را مستقر کرده و با بالا بردن فلکه بالایی تیغه را در جای خود مستقر می کنیم.
باید توجه داشت تیغه روی فلکه طوری قرار بگیرد که دندانه های آن مستقیماً روی فلکه قرار نگیرد برای تنظیم این مسئله می توان از کج و راست کردن فلکه بالایی توسط فرمان کناری استفاده کرد.
در بعضی از ماشین های اره نواری برای حفاظت بیشتر از دستگاه که حاوی یک قطعه فنر و پدال می باشد به عنوان ترمز بر روی فلکه پایین استفاده می گردد در هر زمان که کاربر نیاز به توقف سریع داشته باشد می تواند با فشار بر روی پدال اره نواری متوقف نماید که حدوداً 30 ثانیه زمان می برد که در مقایسه با زمان عادی توقف اره نواری سه دقیقه که زمان ناچیزی می باشد این توقف می تواند به دلیل پاره شدن تیغه و جلوگیری از صدمه خوردن تیغه می باشد و یا به دلیل صرفه جویی در وقت در هنگام تغییر فرم برش و تغییر گونیایی ماشین باشد.
سیستم ستاره و مثلث:
برای روشن کردن ماشین اره نواری لازم است از کلید ستاره و مثلث استفاده شود دلیل استفاده از این کلید اینست که در ابتدا حرکت الکتروموتور باید تحت نیروی کم شروع شود و سپس نیروی آن افزایش یابد. در غیر اینصورت امکان سوختن الکتروموتور وجود دارد الکتروموتور در ابتدا با سیستم ستاره شروع به کار می کند سپس به حالت مثلث به کار خود ادامه می دهد در بعضی از ماشین ها این عمل به صورت اتوماتیک و در بعضی ماشین توسط کاربر با کلیدی که روی دستگاه مهیا شده انجام می شود یعنی هنگام خاموش کردن نیازی به رعایت دو کلید نیست و با یک حرکت می توان دستگاه را خاموش کرد.
روش آماده کردن و تیز کردن اره :
پیش از تیز کردن ، دندانه های اره باید چپ و راست شود هدف از چپ و راست کردن اره عبارت است از:
1- کم کردن اصطکاک بین تیغه اره و چوب که در نتیجه از داغ شدن تیغه و سوختگی سطح چوب و همچنین کندی سرعت برش جلوگیری می کند.
2- مقدار چپ و راست تا نصف یا ضخامت دندانه می باشد.
3- به این ترتیب خاک اره می تواند به راحتی از داخل کار خارج شده و ادامه برش امکان پذیر شود.

تیز کردن تیغه اره:
تیز کردن نوار اره به دو صورت دستی و ماشین اره تیز کنی انجام می گیرد تیز کردن اره بصورت سوهان سه پهلو با گوشه های نیم گرد و دیگری به وسیله دست انجام می‌گیرد.
تیز کردن نوار اره با ماشین تیز کنی می تواند توسط دستگاه سنگ سنباده انجام گیرد در این ماشین ها باید دقت نمود اره به طرز صحیح در داخل ماشین قرار گیرد و ماشین از عمق و زاویه سنگ به طور صحیح تنظیم شود که قسمت سینه و پشت دندانه بصورت صحیح تیز شود.
ماشین رنده برقی یا کف رند:
از این ماشین جهت رندیدن یک رو ویک نر و همچنین درز کردن چوبها استفاده می‌شود خطراتی که در این دستگاه وجود دارد مهم هستند مثلاً دست از سطح کار لغزیده و با میله که تیغه ها به آن وصل هستند تماس پیدا می کنند و خطر ایجاد می کنند. لذا قبل از هر کار باید به طور کامل از طرز کار ماشین آگاه شد و تا از درستی ابزار و صحت کار اطمینان حاصل نشده نمی توان با آن کار کرد.

قسمتهای مختلف ماشین رنده:
این ماشین تشکیل شده از دو صفحه که روی پایه های چدنی مستقر شده اند صفحه اول یا صفحه کارده معمولاً متحرک بوده و صفحه کارگیر می تواند ثابت باشد. البته صفحه کارده قابلیت تنظیم بالا و پایین دارد. بالا و پایین رفتن صفحه کارده برای پر تیغ کردن و کم تیغ رنده جهت پوشال برداری می باشد.
صفحه کارگیر تقریباً ثابت بوده که قطعه کار روی آن قرار گرفته و خارج می شود. مابین این دو صفحه غلتک یا میله رنده قرار گرفته روی غلتک شیارهایی وجود دارد که جای قرار گرفتن تیغه ها می باشد. تیغه ها داخل این شیارها توسط پیچ به تعداد 4 الی 5 عدد و پشت بند تیغ محکم و ثابت می گردد.
بستن تیغه در داخل شیار توسط پیچ ها به این ترتیب هست که ابتدا پیچ های مرکزی و سپس یک پیچ از چپ و یک پیچ ازراست محکم می گردد و در غیر اینصورت احتمال دارد تیغه بصورت شکمدار محکم شود.
نحوه انتقال حرکت از الکتروموتور به این دستگاه بصورت غیر مستقیم و توسط چرخ تسمه می باشد روی صفحه کار یک گونیای متحرک و قابل تنظیم قرار دارد.

ماشین های رنده جدید و مکانیسم عمل آنها:
در این ماشین ها حفاظ های ایمنی کاملتر و مجهز تر هستند و همچنین سرعت و دقت این دستگاه ها بیشتر است برای بالا بردن ایمنی، دقت و سرعت عمل سعی شده است تمامی مراحل کار توسط خود دستگاه و بدون دخالت دست انجام می گیرد. یکی از این دستگاههای جدید رنده چهار طرف رند می باشد.
در این ماشین برای رندیدن، چوب را روی صفحه دستگاه قرار می دهند سپس غلتک های پیش برنده کار باعث هدایت آن به سمت تیغه های دستگاه می شود چهار طرف چوبها رندیده و گونیا می شود و چوبها از انتهای دستگاه خارج می شود.
روش تنظیم صفحات ماشین رنده یا کف رند و ضخامت پوشال برداری مناسب:
صفحات ماشین رنده روی دو سطح مورّب قرار گرفته و چرخ یا اهرمی در زیر با به حرکت در آوردن صفحه ماشین به جلو یا عقب آن را بالا و یا پایین می برد.
هنگام میزان کردن صفحات به نکات زیر باید توجه کنیم:
صفحه کارگیر باید به طور دقیق با محیط گردش لبه تیغه برابر باشد و باید به اندازه ضخامت پوشال بالاتر از صفحه کارده قرار داشته باشد.
در اثر چرخش میله رنده از زیر چوب پوشال برداشته و سپس روی صفحه کارگیر قرار می گیرد به این ترتیب روی صفحه کارده چوب رنده نشده و روی صفحه کارگیر چوب رنده شده قرار گرفته است.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   31   32   33   34   35   >>   >