سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله ویروس های کامپیوتری در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله ویروس های کامپیوتری در pdf دارای 31 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ویروس های کامپیوتری در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ویروس های کامپیوتری در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ویروس های کامپیوتری در pdf :

ویروس جدید 2500کامپیوتر را در ژاپن آلوده ساختSG – پلیس ژاپن در حال بررسی یک ویروس کامپیوتری جدید به نام bot است که تاکنون دست کم 2500کامپیوتر را در ژاپن آلوده ساخته و به انتشار خود ادامه میدهد.
آژانس پلیس ملی وجود بیست مورد از شبکههای آلوده شده به این ویروس را در سراسر جهان تایید میکند. این ویروس جدید برای ارسال هرزنامهها از کامپیوترهای دیگر استفاده کرده، اما هیچ یک از این کامپیوترها در ژاپن نبودهاند.

یک مورد از این شبکهها موجب آلوده شدن 2500 کامپیوتر در ژاپن و 30000 کامپیوتر در سایر کشورها گشته است.
این ویروس شبکههایی از کامپیوترهای آلوده را برای افزایش حملات خود به وب سایتها ایجاد میکند.
حملاتی که توسط هرزنامهها و یا دادههای نامعتبر صورت میگیرند، میتوانند کامپیوترهای دیگر را از کار انداخته و وب سایتهای مورد نظر را بیش از اندازه بارگذاری کرده و آنها را به سوی حمله و تخریب سایر کامپیوترها و شبکهها هدایت کنند.

انتظار ویروسها برای رسیدن روز ولنتاین!
14 فوریه روز ولنتاین است. بدون شک هکرها یک بار دیگر منتظر این روز هستند که کدهای مخرب خود را در غالب نامه های عاشقانه و یا کارت پستالهای تبریک این روز، منتشر می کنند.
از میان نمونه های قبلی که برای این روز بخصوص طراحی شده بود می توان ویروس
I love you را نام برد که سرعت انتشار و تخریب آن از بقیه بیشتر بود.

البته امسال یکی از کرم های اینترنتی مربوط به این روز به نام Mydoom.AK که ظاهرا از سایر اعضای گروه خود عجول تر بوده است، اخیرا با موضوع Happy Valentine’s day یا Valentine’s day و از طریق ایمیل شیوع یافته است. این کرم اینترنتی پس از ورود به سیستم ، فعالیت نرم افزار آنتی ویروس را مختل می کند و راه را برای نفوذ سایر بدافزارها باز می کند.
به گفته لوئیز کرونز، مدیر لابراتوار آنتی ویروس پاندا، روز ولنتاین همیشه مورد علاقه هکرها بوده است. احتمالا به این دلیل که استفاده از کلماتی چون دوست داشتن ، عشق و ارسال کارت های تبریک آلوده از آسان ترین روش های مهندسی اجتماعی برای فریب دادن کاربران است. با این حال، با داشتن یک آنتی ویروس خوب که کلیه ایمیل ها را بدون در نظر گرفتن فرستنده، اسکن کند، به راحتی می توان این تکنیک هکرها را شناسائی کرد.

موارد زیر نمونه هایی از این بدافزارها هستند که برای روز ولنتاین طراحی شده بودند:
Loveletter.CDیا Cartolina: کرم اینترنتی بود که به همراه یک نامه و با ضمیمه CARTOLINA.VBS منتشر شد. موضوع این نامه عبارت ایتالیایی “C’è una cartolina per te!” بود و متنی که در نامه نوشته شده بود عبارت زیر بود:

Ciao, un tuo amico ti ha spedito una cartolina virtuale; mooolto particolare!”.
Verona کرم اینترنتی دیگری از این گروه است که از طریق ایمیل منتشر می شود. این کرم از طریق آدرسهای ایمیلی که در سیستم آلوده شده وجود دارند با دو ضمیمه به نامهای MYJULIET.CHM و MYROMEO.EXE خود را منتشر می کند. این نامه همچنین شامل یک کد HTML می باشد که باعث انتشار این کد حتی با Preview کردن می شود.. موضوع این ایمیل بصورت تصادفی انتخاب می شود که بیشتر شامل عبارات :”I Love You:)” یا Romeo & Juliet است. .

San از خطرناکترین کرم های اینترنتی است. این کرم عملیات مخرب زیر را در سیستم انجام می دهد:
1- نام دایرکتوری های سیستم را تغییر دهد و به آخر آنها عبارت
2- Happysanvalentine را اضافه کند.
2- فایلهایی را از دایرکتوری اصلی سیستم حذف می کند.
3- برای تلفنهای موبایل پیغام ولنتاین مبارک می فرستد وبه آنها پیشنهاد بازدید از یک وب سایت را می دهد . اگر کاربر از وب پیچ مذکور دیدن کند فایل LOVEDAY14-B.HTA بطور اتوماتیک همراه با کدهای ویروسی در دایرکتوری C:WINDOWSSYSTEM سیستمش ایجاد می شود.

Mimail.S از کرم های اینترنتی مشهور دیگری است که با استفاده از عباراتی چون
my dear, my dearest و my darling یا عباراتی که برای دوست یابی در ایمیل ها استفاده می شود مانند:
Want to find your love mates!!! Try this its cool. کاربران را ترغیب به باز کردن ایمیل آلوده می کند.
لازم به ذکر است که تنها ویروس ها نیستند که برای روز ولنتاین علاقه دارند. برای مثال در سال 2000 یک Hoax (بدافزاری که اخبار دروغین برای کاربران می فرستد ) به نام
Be My Valentine انتشار یافت. متن آن شامل خبر انتشار ویروس خطرناکی بود که می تواند ویندوز و کلیه برنامه های کاربردی آن را پاک کند.

شرکت آنتی ویروس پاندا به کاربران پیشنهاد می کند برای در امان بودن از انواع این کدهای مخرب که از تکنولوژی مهندسی اجتماعی استفاده می کنند موارد زیر را در نظر داشته باشند:
1- استفاده از یک آنتی ویروس خوب: برای اطلاع یافتن از آخرین اخبار ویروس ها و شناسائی و پاکسازی آنها مرتبا آنتی ویروس خود را بروز کنید. توصیه می شود از یک برنامه آنتی ویروس استفاده کنید که شامل تکتولوژی شناسائی ویروسها قبل از ثبت آنها باشد، در نتیجه احتیاجی به بروز شدن مرتب ندارد. تکنولوژی جدید Truprevent محصول جدید آنتی ویروس پاندا، نمونه خوبی از یک آنتی ویروس است که می تواند ویروسهای ناشناخته را شناسائی و پاک کند، بدون اینکه احتیاجی به بروز شدن مداوم داشته باشد.

2- ایمیل های دریافتی خود را قبل از باز کردن حتما اسکن کنید: بسیاری از ویروسها هستند که از طریق ایمیلی که به نظر می رسد از طریق یک فرد آشنا ارسال شده است منتشر می شوند. این کار باعث می شود چون کاربر فرستنده ایمیل را می شناسد آن را اسکن نکند.
به همین دلیل شدیدا توصیه می شود که کلیه ایمیل های دریافتی را بدون در نظر گرفتن نام فرستنده، قبل از باز کردن اسکن کنید.
3- کلیه وصله های امنیتی و به روز شده نرم افزارهایی که در سیستم خود دارید را نصب کنید. این وصله های امنیتی که توسط نویسندگان نرم افزارهای مذکور برای برطرف کردن حفره های امنیتی برنامه هایشان منتشر می شود را حتما روی سیستم خود نصب کنید.
4- هیچ فایلی را از اینترنت داونلود نکنید مگر آنکه مطمئن باشید که آن فایل آلوده نیست.

5- درخواست هایی که از چت روم ها یا گروههای خبریا برای داونلود کردن یک فایل دریافت می کنید را قبول نکنید.

6- ورودی های سیستم را با استفاده از یک فایروال شخصی ببندید.
7- از آخرین اخبار امنیتی اطلاع داشته باشید. برای این کار می توایند با مشترک شدن در سایت اینترنتی http://www.pandasoftware.com/about/subscriptions و با دریافت خبرنامه های اختصاصی شرکت آنتی ویروس پاندا به نامهای Oxygen324h-365d و Virus Alerts، بصورت رایگان از آخرین اخبار مربوط به امنیت سیستم مطلع شوید.
این ویروس جدید و خطرناک، باگ دارد!!
نمونه جدیدی از ویروس سابر با سرعتی سرسام آور به کامپیوترهای اروپا و امریکا حمله کرده است.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از
http : //www .ComeToNet.com و به نقل از IDG News، کارشناسان اعلام کرده اند که کرم سابر، اواخر دوشنبه 21 فوریه از لانه اش سربدرآورده و با سرعت تمام در حال حمله به کامپیوترهاست.
این ویروس از نوع “ارسال انبوه” میباشد و بدان معناست که خود را از طریق ارسال ایمیل به آدرسهای موجود در کامپیوترها، تکثیر میکند.
اما این ویروس باگ دارد! بدینصورت که بعد از فعال شدن و حمله به کامپیوتر، “فایل سیستم” آنرا در یک سند Notepad نمایش میدهد که کارشناسان علت اینکار را نمیدانند و آنرا به باگ ویروس نسبت میدهند.
ماکزیم شیپکا، محقق ارشد ضدویروس شرکت MessageLabs Ltd گفت: اولین نمونه این ویروس بنام کامل W32.Sober-K-mm توسط شرکت امنیتی MessageLabs Ltd در ساعت 05:01 صبح به وقت گرینویچ دیده شد. در اولین ساعت شناسایی، شرکت تعداد 663 نمونه از این ویروس را رد گیری کرد و مشاهده کرد که با سرعت تا ساعت 11 صبح به 2200 نمونه رسید و در هنگام ظهر بود که شرکت اعلام خطر فوق العاده برای آنرا اعلام کرد.

در مقایسه با نمونه قدیمی تر سابر، معلوم است که سرعت انتشار این ویروس بسیار بالاست.
شیپکا گفت :
نمونه اصلی سابر در آلمان ایجاد شده و تا نیمه صبح در فرانسه، انگلستان و امریکا شناسایی گردید. احتمالا این نمونه جدید هم مانند ویروس سابر قبلی که در اکتبر 2003 از آلمان حمله کرد، توسط همان هکر نوشته شده است. این ویروس بزبان کامپیوتری ویژوال بیسیک نوشته شده است و لذا کار برگردان کد آن برای رمزگشایی نسبت به ++C و اسمبلی مشکلتر است.
این ویروس با پیامی بزبان انگلیسی یا آلمانی که بستگی به آدرس ایمیل مقصد دارد با یک پیوست و Subject کاملا تصادفی به دستتان میرسد. از جمله Subject هایی که تا کنون دیده شده عبارتند از:

Alert! New Sober worm
Paris Hilton Sex Videos
You visit illegal websites
Your new Password

این ویروس توان ایجاد پیامهای قلابی برای گول زدن گیرنده را دارد تا او را وادار کند فایل zip پیوست ایمیل را باز کند. بعضی از این ایمیلها ادعا میکنند که یک اصلاحیه امنیتی را از طرف شرکت ضدویروس برای نمونه جدید کرم سابر همراه دارند، در حالیکه این خود ویروس سابر است. بعضی ایمیلها میگویند که از طرف FBI امریکا ارسال شده اند که نام پیوست خود را indictment گذاشته است.
اگر فایل پیوست باز شود، ویروس چندین فایل اجرایی به نامهای csrss.exe, winlogon.exe, smss.exe میسازد.

سپس کلید SoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionRun رجیستری کامپیوتر را بازنویسی میکند تا فایلهایش طی هربار آغاز بکار کامپیوتر، اجرا شوند.
سپس این کرم بخشی از محتویات “فایل سیستم” ماشین آلوده را در سند Notepad نشان میدهد. شیپکا میگوید هنوز علت اینکار روشن نیست و احتمال میدهیم که اینکار ویروس، ناشی از باگ آن باشد.
در مقابل، یکی دیگر از کارشناسان اعلام کرد که شاید فایل Notepad معرف علامتی باشد دال براینکه نویسنده ویروس در حال انجام تجربه ای روی یک تکنیک جدید است.
ویروس سابر، عملکرد کامپیوتر را بسیار کند میکند و گلوگاه باریکی برای سرورهای ایمیل و شبکه ها ایجاد مینماید که حکم مسدود کردن آنرا دارد.
هیچگاه نامه های ایمیل ناشناس و مشکوک را باز نکنید. ایمیلهای رسیده از دوستان و آشنایان نیز ممکن است آلوده باشد. قبل از باز کردن ایمیلهای حاوی پیوست، حتما از فزستنده ایمیل استعلام کنید تا مطمئن شوید که او نامه را فرستاده است. در غیراینصورت پیوست ایمیل را باز نکنید.

کرم ساسر
نسخه های به روز شده کرم موسوم به ساسر ، وحشی تر از کرم بلاستر با درنوردیدن میلیون ها رایانه در دنیا ، عرصه را به کاربران اینترنت تنگ کرد.
سرورهای بزرگ استرالیا که برای اولین بار ساسر نسخه B را مانیتور کردند ، برای ساعتها از کار افتادند و همچنین سرورهای خبر و عکس خبرگزاری AFP و نیز سیستم های بانکی در اروپا نیز تحت تاثیر این کرم خطرناک از کار افتاد.

هر چند نسخه A این کرم از نظر سیمانتک درجه دو محسوب شد ، اما نسخه اخیر آن کاملا خطرناک توصیف شده است که تاکنون 5/3 درصد رایانه ها جهان را آلوده کرده است.
گفتنی است این کرم برای آلودگی نیاز به باز شدن به صورت ضمیمه (Attach) نداشته و صرفا از طریق حفره موجود روی ویندوز ایکس پی ، ویندوز 2000 و ویندوز سرور 2003 گسترش می یابد.
شرکت پاندا اعلام کرد: تا اوایل روز دوشنبه بیش از 3/5 درصد کل رایانه های جهان ساسر گرفته اند که این معادل 18 میلیون سیستم از 600 میلیون رایانه موجود در جهان است.
میکو هیپونن ، رئیس شرکت ضدویروس F-secure گفت : ساسر در نسخه های بعدی خود بسیار خطرناکتر خواهد شد و می تواند بدتر از بلاستر شود.
بانک فنلاندی سامپو نیز 160 شعبه خود را پس از آلوده شدن تعطیل کرد.

کرم ساسر B پس از آلودگی در دایرکتوری %windir% یک فایل اجرایی به نام avserve2.exe ایجاد می کند و روی شاخه Run در رجیستری می نشیند و بعد باعث خاموش شدن رایانه به طور کامل می شود.
سیمانتک از ورود نسخه C آن نیز خبر داده که در حال گسترده شدن به طور بی سابقه ای است.

ساسر، تهدیدى براى مایکروسافت
ویروس ساسر با استفاده از اشکال موجود در برنامه LASS که برنامه اى جهت کنترل مسائل امنیتى در سیستم عامل ویندوز مایکروسافت است و با کمک تکنیک سرریز بافر (buffer overrun) وارد و مقیم کامپیوتر قربانى شده و از آنجا به دنبال سیستم هاى دیگر موجود در شبکه و آلوده کردن آنهاست.
جالب آنکه ساسر با اختلال و قطع برخى برنامه ها و همچنین کاهش سرعت دسترسى به اینترنت امکان به روزرسانى نرم افزارهاى آنتى ویروس و حذف خود را براى کاربران مشکل کرده و حتى براى کاربران غیرحرفه اى غیرممکن مى کند. اگرچه تاثیرات این ویروس تنها به پیام هشدار، خاموش کردن کامپیوترها و کاهش سرعت دسترسى به اینترنت محدود است اما همین خاموشى هاى مکرر سیستم ها و اختلال در شبکه باعث قطع سرویس و اختلال در شبکه بسیارى از موسسات شد.

شرکت مایکروسافت در چند ماه گذشته نسبت به مشکل امنیتى توسط این ویروس اخطار داده و برنامه اى براى رفع و به روزرسانى سیستم عامل ارائه کرده بود اما طبیعى است که بسیارى از کاربران این اخطارها را نخوانده اند و یا سیستم عامل خود را به روز نکرده اند بخصوص در کشورهایى مانند ایران که اتفاقاً بالاترین درصد آلودگى به این ویروس نیز از آن گزارش شده است به دلیل سرعت دسترسى پایین به اینترنت به روزرسانى مداوم سیستم عامل براى کاربران غیرممکن است. به هر حال هنگام شیوع ویروس هایى مانند ساسر یا بلاستر که از نقص هاى امنیتى سیستم عامل مایکروسافت بهره مى برند کاربران تنها این شرکت را مسئول مى دانند و بدیهى است اعتبار سیستم عامل این شرکت نیز زیر سئوال برود. از همین روست که مایکروسافت براى اطلاعاتى که به دستگیرى این ویروس نویسان بینجامد صدها هزار دلار جایزه تعیین کرده است

ظهور یک کرم جدید اینترنتی بـه نـام LOVAGE.C
یک کرم جدید اینترنتـی بـا قـدرت تخریبی فراوان در اینترنت پخش شده است. کرم جدیـدی بـه نـام LOVAGE.C که در اروپا و آسیـا فعال شده به شبکه اینتـرنـت خسارت وارد کرده است . این کرم که جانشین کرم دیگری با همین نام شده است , با پاسخ دادن به نـامه هـای الکترونیکی که حـاوی ضمـیمه ای دارای کـد نامناسب است , تکثیر می شود. این کرم در ادامه یک پورت پنهان نصب می کند که امکان دستیابی و تغییر فایلهای موجود روی سیستـم آسیـب دیده را فـراهـم می آورد

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله در مورد چدن های پر آلیاژ در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله در مورد چدن های پر آلیاژ در pdf دارای 40 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد چدن های پر آلیاژ در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد چدن های پر آلیاژ در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد چدن های پر آلیاژ در pdf :

مقدمه
نخستین خانواده چدنهای پر آلیاژ که بیشترین اهمیت را کسب کردند چدنهای نایهارد بودند با زمینه مارتنزینی، کاربیدی، کربن در آنها از 5/2% تا 6/3% متغیر می‌باشد. در این چدنها تشکیل عنصر اساسی است که به منظور به تعویق افتادن تشکیل پرلیت است و کاهش سرعت بحرانی سرد شدن در رنج 3/3% تا5/0 به کار می‌رود که نتیجتاً مارتزیت به همراه مقداری آستیت باقیمانده در

زمینه ساختار به وجود می‌آید. کروم در رنج %5/3 – 4/1% اضافه می‌شود، برای حصول اطمینان از اینکه مازاد کربن آلیاژ به جرم کاربیدهای پایدار می‌سازد و همچنین از خاصیت گرافیت زایی نیکل نیز جلوگیری به عمل می‌آید. ترکیب کاربیدها به علاوه مارتنزیت زمینه‌ای با مقاومت سایشی خوبی ایجاد می‌کند. تعیین درصد عناصر آلیاژی در چدنهای نایهار بستگی دارد به ابعاد قطعه و خواصی که از آن انتظار می‌رود. زمانیکه مقاومت سایشی خوب و ضربه‌پذیری پایین مورد نظر باشد کاربیدهای

درشت‌تر انتخاب شده و نتیجتاً درصد کربن بین 6/3 -3/3% انتخاب می‌شود و زمانیکه قطعه در معرض بارهای ضربه‌ای قرار می‌گیرد کربن بین 2/3-7/2% متغیر خواهد بود. درصد عناصر بستگی به سرعت سرد شدن و ضخامت قطعه دارد برای قطعات با ضخامت 1 تا 2 اینچ سیکل بین 2/4 – 4/3% برای به تعویق انداختن در تبدیل پرلیتی و اطمینان از تبدیل کامل مارتنزیتی ضروری است. چنانچه ضخامت قطعه بالاتر باشد نیکل از 5/5 – 4% مورد استفاده قرار می‌گیرد تا پرلیت تشکیل شود.

در نایهارد نوع II چنانچه درصد نیکل پایین باشد پرلیت تشکیل می‌شود و چنانچه مقدار نیکل زیاد باشد به پایداری استنیت کمک می‌کند. تفاوت اصلی در بین 4 آلیاژ چدنهای نایهارد در کاربردد آنهاست. در جدول زیر که بر اساس ASTM است مشخصات کلی این 4 کلاس متفاوت نایهارد با هم مقایسه شده است:
M5% %cr % Ni %mn %si %T.c Tape Specify no Specifying body
Min 4/1 5/3 3 A A532
Fe3c

(fecr)7c3

Astm
Max 1 4 5 3/1 8/0 6/3

Min 4/1 5/3 5/2 B
Max 1 4 5 3/1 8/0 3
Min 1/1 7/2 9/2 C
Max 1 5/1 4 3/1 8/0 7/3
Min 7 5 1 5/2 D

Max 1 11 7 3/1 2/2 6/3
مقاومت به ضربه نوع D بسیار بالاتر از سه مورد قبل (A, B, C) می‌باشد. SI در آن بالاست و نقش کمک کردن به تشکیل کاربید را تسریع می‌کند چون حلالیت کربن در گاما را کاهش می‌دهد. چدنهای نیکل- سخت بوفور در عملیات خرد کردن، پودر کردن، نورد کردن، و حمل مواد به کار برده می‌شوند. دو گروه عمده چدن نیکل سخت وجود دارند، چدنهای با 4% نیکل و چدنهای با 6% نیکل و 9% کروم که معمولاً به نیکل سخت 2 و 4 موسوم‌اند. نوع 2 چدن نیکل سخت شامل کاربیدهای

یوتکتیکی M3C لدبوریتی است و بنابراین دارای چقرمگی کمی است در صورتیکه نوع 4 چدن نیکل سخت عمدتاً شامل کاربیدهای ناپیوسته M7C3 است و در نتیجه چقرمگی نیکل سخت 4 بیشتر است. چدن نیکل سخت نوع 2 چقرمگی کمتری دارد عمدتاً در تولید غلطکهای فلز کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
متالورژی و کاربرد چدنهای نیکل-

سخت نوع 4 تقریباً مشابه چدنهای پرکروم است. اما مشاهده شده است که در کاربردهای خاص مانند گلوله‌های آسیاب و جدار پوسته آسیابهای سیمان با قطر زیاد که قطعات ریختگی در آن هم تحت سایش و هم ضربات مکرر سنگین قرار دارند نیکل سخت 4 مقاومت لازم برای شکست را ایجاد نمی‌کند. به طور کلی مقاومت شکست چدنهای پرکروم بیش از چدنهای نیکل سخت 4 است. مشخصه‌ای که سبب ارجحیت بارز چدنهای نوع نیکل سخت 4 در مقایسه با چدنهای پرکروم می‌شود قابلیت سختی‌پذیری عالی آن است.

محدودیت استفاده از این نوع چدنها مخصوصاً در نوع 2، مربوط به شبکه پیوسته کاربید آهن می‌شود که دانه‌های آستینت رادر خود احاطه کرده است و باعث تردی آن می‌گردد. همچنین در مقاطع ضخیم این نوع چدنها را نمی‌توان تولید نمود زیرا امکان به وجود آمدن گرافیت آزاد و کاهش مقاومت به سایش وجود دارد. دیگر اینکه سختی فاز کاربید آهن از کاربیدهای آلیاژی کمتر است. سمانتیت یا کاربید آهن را می‌توان با کاربیدهای دیگر جایگزین نمود به این طریق این امکان وجود دارد که چدنی تولید نمود که فاز کاربید آن از سمانتیت سخت تر بوده و از نظر ساختاری نیز خواص مکانیکی بهتری را عاید نماید.

ساختمان سطح مقطع و تاثیر آن روی خواص مکانیکی:
عواملی که روی خواص این گونه چدنها مخصوصاً بر روی سختی ضربه‌پذیری آن اثر می‌گذارند عبارتند از:
1- نوع کاربید
2- شکل و اندازه کاربیدها
3- اندازه دانه‌ ها
4- ساختمان زمینه
فازهای کاربیدی در چدنهای نیکل سخت
ترکیب شیمیایی تمام چدنهای نیکل – سخت طوری انتخاب می‌شود که بیشتر ساختار به صورت کاربید یوتکتیک و آستنیت جامد شود. مقدار کاربید یوتکتیک که تشکیل می‌شود و نیز ساختار زمینه به ترکیب شیمیایی چدن بستگی دارند.

تفاوت بین ساختار کاربیدی در انواع 2 و 4 چدنهای نیکل – سخت در شکل زیر نشان داده شده است.

چدن نیکل – سخت نوع 2 دارای ساختار لدبوریتی خاصی است که در آن کاربید M3C در برابر زیر ساختار پیوسته حضور دارد. ساختار کاربیدی علاوه بر اینکه محل مساعدی برای شروع ترک است مسیر بهتری برای اشاعه ترک نیز است. بر عکس چدن نیکل سخت نوع 4 دارای ساختار یوتکتیکی است که در آن کاربیدهای نوع M7C3 به طور ناپیوسته حضور دارند. مزیت این نوع ساختار کاربیدی این است که گر چه کاربید M7C3 به اندازه M3C ترد است ولی ترکهایی که در آن ایجاد می‌شوند قبل از این که وارد زمینه به مراتب نرمتری شوند نمی‌توانند خیلی اشاعه پیدا کنند و به این دلیل چدن نیکل- سخت نوع 4 مقاومت به وضوح بیشتری به شکست دارند تا نوع چدن نیکل سخت 2
کاربیدهای نوع M7C3 نسبت به کاربیدهای M3C از سختی بیشتری برخوردارند ضمن این که کاربیدهای نوع M7C3 ساختار ظریفتر را ایجاد می‌نماید که منجر به سختی‌پذیری بهتر می‌گردد. کاربیدهای M3C عموماً دارای شبکه پیوسته هستند که باعث می‌شوند در مقایسه با کاربیدهای M7C3 ضربه‌پذیری و سختی کمتری داشته باشند.

تمام عناصر آلیاژی موجب افزایش درصد حجمی فاز کاربید در چدنهای نیکل – سخت می‌شوند. اما تاثیر این عناصر در مقایسه با اثر خود کربن جزئی است. دامنه حجمی کاربید در نوع 4 چدن نیکل- سخت کلی چدن‌های نیکل- سخت دخالت دارد.
تاثیر شکل و اندازه کاربیدها
معمولاً ریزتر بودن کاربیدها و یک‌نواختی آنها نیز خواص ضربه را بهتر می‌کند لذا استفاده از روشهای انجماد سریع و اضافه کردن پاره‌ای مواد تلقیحی نظیر فرونیتانیوم یا فروکروم کربن به ذوب می‌‌تواند ساختاری ظریفتر و یکنواخت‌تر را ترغیب نماید. البته اخیراً با روشهای دیگری نظیر عملیات حرارتی خاص و یا کنترل ترکیب آنالیز توانسته‌اند شکل کاربیدها را نیز کنترل نماید.
اندازه دانه‌ها

هر قدر اندازه دانه‌ها کوچکتر باشند مقاومت به ضربه را بهبود می‌بخشد.
ساختمان زمینه:
ساختار زمینه توسط آلیاژی کردن صحیح قطعه با توجه به اندازه آن کنترل می‌شود. این چدنها درحالت ریخته شده فاقد گرافیت بوده و دارای ساختار شامل کاربیدهای یوتکتیکی با زمینه‌ای که آستنیت در آن غالب است می‌باشند. در صورتیکه عناصر آلیاژی به مقدار کافی موجود نباشند ممکن است به جای آستنیت مقادیری پرلیت نرمتر یا گرافیت به وجود آید. انجام عملیات آلیاژی کردن سبب ایجاد مقادیر زیادی آستنیت باقیمانده بعد از عملیات حرارتی می‌شود. به منظور ایجاد حداکثر

سختی و مقاومت به سایش عملیات حرارتی انجام می‌شود تا زمینه‌ای با ساختار مارتنزیت فاقد آستنیت باقمیمانده ایجاد شود. بهترین ترکیب شیمیایی به ابعاد قطعه زیختگی و خواص مورد نظر بستگی داشته و معمولاً در دامنه زیر قرار دارد:

کربن 3/3-6/2%
سیلیسم 2-5/1%
منگز 8/0-6/0%
کروم 9-8%
نیکل 5/5-8/4%
مولیبدن 1-5/0%
با در نظر گرفتن این مطلب که %si + 0/3 % Cr از 1/4 بزرگتر است. مطمئناً توسط این ترکیب به جای کاربیدهای لدبوریتی، کاربیدهای ناپیوسته تشکیل می‌شوند.
علاوه بر کاربیدها آنچه خواص مکانیکی این نوع چدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد مابقی ساختار است. جهت حصول بهتر مقاومت سایش بهتر است زمینه مارتنزیتی به دست بیاید منتهی محدودیتهای نظیر عدم اطلاع دقیق از نحوه خروج حرارت از قطعه و تاثیر تغییر ضخامت و ترکیبشیمیایی و ; باعث عدم توفیق ریخته‌گران در به دست آوردن زمینه مارتنزیتی می‌باشد.

مشکل این است که در هنگام سرد کردن تبدیل آستنیت به پرلیت صورت گرفته و حضور پرلیت در جوار کاربید به شدت از مقاومت فرسایشی قطعه می‌کاهد و کروم به تنهایی برای جلوگیری از این تحول کافی نمی‌باشد لذا از عناصر آلیاژی مولیبدن، مس و نیکل جهت کاهش سرعت بحرانی سرد شدن می‌توان استفاده نمود.

مساله دیگر این است که به دلیل حلالیت زیاد کربن در آستنیت امکان باقی ماندن مقداری آستنیت باقی مانده تا درجه حرارت محیط وجود دارد. در مورد آستنیت باقیمانده دو نظر وجود دارد: در حالیکه صرفاً مقاومت سایشی مطرح است و ضربه وجود ندارد آستنیت باقیمانده نامطلوب تلقی می‌شود زیرا سختی مجموعه کمتر می‌شود و در مواردی که سایش توام با ضربه شدید وجود دارد کار سختی در لایه تماس صورت گرفته در حالی که میان قطعه دارای انعطاف بیشتری است در چنین صورت وجود مقداری آستنیت باقی مانده مجاز خواهد بود که مقدار آن باید زیر 5% باشد.
اثر عناصر آلیاژی
کربن: سختی به مقدار زیاد توسط مقدار کاربیدهای موجود، که خود به مقدار کربن بستگی دارد کنترل می‌شود. در کاربردهایی که حداکثر سختی و مقاومت به بارگذاری ضربه‌ای از اهمیت ثانوی برخوردار است از کربن به مقدار 3/3% استفاده کرد ولی در جایی که ضربات تکراری اعمال می‌شود باید مقدار کربن در دامنه 6/2 تا 9/2 باشد. جدول زیر اثر مقدار کربن را بر عمر سختی ناشی از ضربه در چدنهای نیکل سخت نوع 4 نشان می‌دهد.
مقدار کربن % عملیات حرارتی عمر خستگی – ضربه‌ای (تعداد ضربات)
48/3 8 ساعت –0c800 سرد شدن در هوا 648
01/3 8 ساعت –0c800 سرد شدن در هوا 1670

90/2 8 ساعت –0c800 سرد شدن در هوا 3728
60/2 8 ساعت –0c800 سرد شدن در هوا 4590

چقرمگی تحت ضربات تکراری (عمر خستگی ضربه‌ای) بر حسب تعدا ضربات لازم برای شروع شکست در یک گلوله چدنی نیکل سخت به قطر mm60 که مکرراً از ارتفاع m7 بر روی یک سندان فولادی شیب‌دار می‌افتد ارزیابی شده است.
جهت حصول حجم مناسب از کاربیدهای m7c3 و ایجاد سختی‌پذیری لازم در چدنهای نایهارد مقدار آن
Grade 2A Bs2/3 – 7/2% و B2 Grade Bs% 6/3 -2/3 انتخاب می‌شود. ازدیاد کربن باعث ازدیاد مقدار کاربید شده که سختی قطعه را افزایش می‌دهد و همچنین تردی را نیز زیادتر می‌کند. در مقادیر ماقبل یوتکتیک (اگر مقدار کربن یوتکتیک برای 7% کروم حدود 2/3 است) ابتدا مذاب آستنیت جدا شده در تحول یوتکتیک مابقی ذوب به کاربید m7c3 و آستنیت تبدیل می‌شود که نهایتاً زمینه دارای کاربیدهای محصور در زمینه آستنیت است. در حوالی کربن یوتکتیک ساختمان یکنواختی از کاربید m7c3 و آستنیت یوتکتیکی ظاهر می‌شود اما چنانچه مقدار کربن بیشتر از یوتکتیک باشد از

مذاب کاربیدهای m7c3 جدا شده که دانه‌های یوتکتیکی را احاطه کرده است. چنانچه مقدار کربن خیلی پایین باشد با تشکیل کاربید کروم درصد کربن آستنیت‌ به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و لذا در تبدیلات بعدی نخواهد توانست سختی‌پذیری کافی را داشته باشد.

کروم: چنانچه درصد آن پایین باشد (حوالی 3% ) پیدایش کاربیدهای نوع M3c را ترغیب می‌کند و چنانچه درصد کروم به حوالی 10% برسد کاربیدهای m7c3 تشکیل می‌شود. با افزایش درصد آن نقطه یوتکتیک به سمت چپ متمایل شده و منطقه آستنیت نیز کوچکتر می‌شود. به این لحاظ حد حلالیت کربن در آستنیت نیز کاهش می‌یابد. همچنین کروم دیاگرام T.T.T را به سمت راست و خط مارتنزیت استارت (Ms) را هم پایین می‌برد. وجود مقدار کروم بیش از حد طوری که سبب تشکیل کاربید کروم بسیار نرم‌تر M23c6 شود ضرورت ندارد. سیلیسیم (si) به علت گرافیت‌زایی خیلی کم

مورد استفاده قرار می‌گیرد و مقدار آن بین 2- 5/1% است. اخیراً مطلبی در مورد تاثیر si بر نوع کاربیدها در چدنهای نایهارد نوع 4 ذکر شده که حاوی 5% نیکل، 8% کروم، و 5/3% کربن بوده و کاربیدهایی از نوع M3c، m7c3 با si 35/0% بودند اما موقعیکه si به %95/1 رسید کاربیدها همگی تبدیل به m7c3 شدند که مطلوبترند. اثر دیگر آن این است که درجه حرارت شروع و تحول مارتنزیتی

(ms) را افزایش می‌دهد. Si موجب کاهش حلالیت کربن در آستنیت و در نتیجه بالا رفتن درصد کربن در کاربیدها و تشکیل آنها به m7c3 شده است. si موجب پایداری کاربیده m7c3 شده و بنابراین مقدار کروم مورد نیاز برای ایجاد ساختار کاربیدی ناپیوسته را کاهش می‌دهد اما وجود سیلیسیم همراه با آهنگ سرد شدن آهسته وجود کربن به مقدار زیاد، موجب تشکیل گرافیت آزاد می‌شود. به طور کلی SI به تسریع تبدیل مارتنزیتی کمک می‌کند.

منگز: جزء پایدار کنند آستنیت است. MN هم در زمینه و هم در کاربید می‌تواند حل شود که باعث کاهش سختی و افزایش آستنیت باقی مانده می‌شود. حل شدن منگز در کاربید سختی آنرا افزایش می‌دهد. در این مورد گزارش داده شده است که کاربید M3c بوجود نیامده است. از این رو کاهش سختی کاربید ارتباطی با تغییر نوع کاربید ندارد و می‌توان انتظار داشت که با ورود MN به کاربید m7c3 سختی آن کاهش یافته است. سختی فاز زمینه همراه با کاهش فاز کاربید مقاومت سایش قطعه را به دنبال دارد.

وانادیوم: وانادیوم از عناصر کاربیدزای قوی می‌باشد. اضافه شدن کروم به زمینه به طور موثر مانع از پرلیتی شدن زمینه می‌شود و پیدایش زمینه آستنیتی را ترغیب می‌نماید. وانادیوم می‌تواند جایگزین کروم در کاربید شده و کروم را وارد زمینه کند.

مس CA: مس معمولاً به عنوان عنصری که سختی‌پذیری را افزایش می‌دهد، باعث افزایش سختی و افزایش آستنیت باقی مانده می‌شود و همچنین مقاومت به خوردگی را کاهش می‌دهد. برای قطعات ضخیم مس معمولاً برای جلوگیری از تشکیل پرلیت به کار می‌رود. مس Ms را پایین می‌آورد.
مولیبدن MO:: مولیبدن سختی و سختی‌پذیری آلیاژ را بالا می‌برد تاثیر چندانی روی mS ندارد. در چدنهای سفید تا حدود 3% به کار می‌رود. چنانچه بیش از 4% حضور یابد کاربیدهای نوع M4C

مشاهده می‌شود که این نوع کاربیدها باعث افزایش سختی می‌شود و مقاومت به یش را کم می‌کند و مقاومت به ضربه‌ و خوردگی را افزایش می‌دهد. با مولیبدن کمتر به ندرت از 3% تجاوز نماید کاربیدهای ظریف محصور شده مشاهده می‌شود که کاربیدهای یوتکتیکی یا M2C و یاM6C هستند. سرعت بحرانی سرد شدن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد که اطمینان از تحول مارتنزیت در موقع سخت کردن را در مقاطع ضخیم بیشتر نما

ید.
مولیبدن باعث باقیماندن درصد بیشتری آستنیت تا درجه حرارت محیط می‌شود ولی مکانیزم آن با عناصری که را وسیع می‌کنند مانند Ni (نیکل) و منگز MN متفاوت می‌باشد. عناصر اخیر MS را نیز به میران قابل توجهی کاهش می‌دهند در حالی که مولیبدن تاثیر قابل توجهی روی درجه حرارت Ms ندارد. مولیبدن سرعت رسوب کاربید ثانویه را از آستنیت تقلیل می‌دهد لذا باقیماندن کربن در محلول بیشتر در آستنیت آن را پایدار می‌نماید. مولیبدن دارای اثر ایجاد تاخیر در تشکیل پرلیت می‌باشد. وجود مقادیر بیشتر مولیبدن، استفاده از مقادیر بیشتر کربن را مجاز می‌کند. چون حلالیت مولیبدن در m7C3 محدود است اثر مولیبدن بر سختی حداقل می‌باشد.
نیکل: نیکل در بالابردن قابلیت سختی‌پذیری ضروری است. از تشک

یل پرلیت
جلوگیری کرده و بعد از عملیات حرارتی سبب ایجاد ساختار مارتنزیتی می‌شود و مقدار مورد نیاز آن به آهنگ سرد شدن و ضخامت قطعه ریختگی بستگی دارد. برای مقاطع به ضخامت تا MM 50 دامنه مقدار نیکل از 4/4% الی %8/4 درصد است. در صورتی که مقدار نیکل قطعات ضخیم‌تر بین 5 الی 6 درصد قرار دارد. نیکل بیش از حد ممکن است سبب ایجاد آستنیت باقیمانده بعد از عملیات حرارتی و ورقه ورقه شدن سطح در حین کار شود.
گوگرد (S): چنانچه گوگرد توسط منگز خنثی شده باشد موجب پایداری کاربید، می‌شود ولی در مواردی که مقاومت به شوک مهم باشد گوگرد متناسب با مواد خام مصرفی و نحوه عمل ذوب تا حد امکان پایین نگه داشته می‌شود.
فسفر (P): چنانچه مقدار فسفر از 2/0 تجاوز کند موجب تردی ماده شده لذا باید تاحد امکان پایین نگه داشته شود.

به طور کلی در مورد ترکیب شیمیایی می‌توان گفت:
– انتخاب ترکیب شیمیایی برای گرفتن حداکثر سختی توام بادرصد کنترل شده‌ای از آستنیت باقیمانده برای حفظ (چقرمگی) و قابلیت کار سختی‌پذیری بعدی صورت می‌گیرد.
– تعیین مقدار کمی تاثیر عناصر روی پارامترهای فوق دقیقاً نیست و بهترین روش برای نیل به بهترین شرایط کیفی ریختن آلیاژ و اصلاح ترکیب آن تا گرفتن شرایط ایده‌آل می‌باشد.
– درصدر کربن کنترل کننده مقدار کاربیدهاست و می‌تواند در حدودی که ساختمان اولیه مورد نظر را از میزان وجود کاربید تامین نماید تغییر کند.
– عناصر پایدار کننده آستنیت سختی‌پذیری را افزایش می‌دهند و روی سختی یا تاثیری ندارند یا اثر کمی می‌گذارند اما MS را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهند.

– افزایش مزان کروم سختی‌پذیری را بالا می‌برد و MS را نیز بالا می‌برد لیکن برای
برای سختی‌ تاثیر منفی دارد زیرا مقدار کربن زمینه را کاهش می‌دهد.
– مولیبدن تنها عنصری است که سختی و سختی‌پذیری را بالا می‌برد در حالی که تاثیر کمی روی درجه حرارت MS دارد.
تجهیزات ذوب

این نوع چدنها ممکن است در کوره‌های الکتریکی یا دوار یا بوته‌ای تولید شوند. برای تولید آنها از مواد نسوز اسیدی و یا بازی استفاده می‌شود. اما فقط کوره‌های الکتریکی قادر به ارائه ترکیب صحیحی از فاز کنترل دما است. با کوره‌ها معمولاً شامل چدن خام، قراضه فولاد، نیکل، فروکروم، فروسیلیسم و فرو مولیبدن است. انجام عملکربوره شدن در ذوب کوره الکتریکی امری متداول است. برای تهیه بار ارزان قیمت‌تر ممکن است باری شامل چدن خام، قراضه فولاد، فولاد زنگ نزن مورد استفاده قرار گیرند.
دمایی که برای ریختن چدنهای نیکل سخت توصیه می‌شود در دامنه‌ 0C1370 -0C1340 است. فلز باید مستقیماًٌ به درون سر تغذیه ریخته شود طوری که سرعت آن برابر این که سطح فلز را در بالای کانال فرعی در راهباره نگه دارد، کافی باشد.

عملیات ذوب چدن در کوره‌ القایی بدون هسته:
مشخصات و مقدار مواد مختلفی که به کوره القایی شارژ می‌شود، بستگی به نوع و کیفیت چدن تولیدی دارد. خواص فیزیکی و شیمیایی مواد شارژ کوره از قبیل اندازه چگالی، تمیزی و عاری از اکسیده بودن و پوشش‌های فلزی و غیز فلزی و درجه آلودگی می‌تواند بر مواد زیر اثر بگذارد.
– کیفیت چدن تولید شده
– میزان سرعت ذوب چدن
– حجم سربارخ تولید شده
– طول عمر نسوز کوره القایی

– معرف انرژی الکتریکی
به علت وجود تلاطم در ذوب مواد آلیاژی به سرعت و با کمترین افت جذب ذوب می‌شود. این مطلب در زمانی که کربن به ذوب اضافه می‌شود، تفاوت می‌کند. بدین صورت که به دلیل پایین‌تر بودن وزن مخصوص آن نسبت به مذاب چدن کربن تمایل زیادی به روی سطح مذاب آمدن دارد. با نشستن کربن روی سطح مذاب چون که در تماس با کربن است اشباع می‌شود. این مذاب اشباع شده بر اثر تلاطم به کنار رفته و مذاب اشباع نشده جای آن را می‌گیردو سپس این مذاب نیز به نوبه خود از کربن اشباع می‌شود و به این ترتیب کربن در داخل مذاب حل می‌شود. باید دقت داشت که کربن به روی سطح مذاب تمیز ریخته شود و نه روی سرباره که در غیر این صورت کربن به صورت منواکسید کربن از دست می‌رود. کارآیی عمل کربن دهی به ذوب بستگی به دمای ذوب ترکیب شیمیایی و نیز زمان و شرایط افزودن کرنبن دارد. هنگامیکه قراضه به کوره ریخته می‌شود. بهترین راه افزودن کربن ریختن تدریجی آن است. پس از رسیدن میزان کربن به درصد مورد نظر بایستی سیلیس و دیگر آلیاژها را به حد مطلوب خود برسانیم.
ملاحظات خاک نسوز کوره
در حال حاضر سیلیسی بهترین عایق کوره برای ذوب چدن در کوره‌های القایی است. مهمترین علت آن است که این خاک از نظر شیمیایی مناسب‌ترین تطابق را با سرباره اسیدی تولید شده در ذوب چدن دارد. برای ساخت جداره نسوز کوره، ابتدا خاک نسوز سلیسی با اسید بوریک یا اکسید بور به عنوان مواد گدازآور مخلوط می‌شود. در طی این سیکل حرارتی مشخصی که به آن می‌دهند خاک زینتر شده و یک بوته یک پارچه به وجود می‌آید. عمق زینتر شدن به میزان اسید بوریک یا اکسید بور اضافه شده به خاک حداکثر دمای خاک و نیز منحنی شیبهای دما بستگی دارد. در پشت منطقه زینتر شده ترکی به وجود آید مذاب از درون آن به پشت منطقه زینتر شده خواهد رسید. در این حالت خاک نسوز در منطقه تداخل مذاب درباره زینتر شده و موجب جلوگیری مقابل انبساط و حرارتی براحتی می‌توان کوره را خاموش و تا دمای محیط سرد کرده و مجدداً آن را روشن کرد. این خاک در سرد شدن تا دمای 0C650 همان ابعاد زمان گرم شدن خود را حفظ کرده و پایین‌تر از آن شروع به انقباض می‌کند.
در این جاست که احتمال ترک در خاک نسوز به وجود می‌آید. با گرم شدن مجدد کوره، خاک نسوز منبسط شده و تا دمای 0C650، ترکها را ترمیم می‌کند و انبساط متوقف می‌شود. حال اگر در کوره مواد برای ذوب نیز موجود باشد پیش از مایع شدن آن، ترکهای انقباض تماماً بسته می‌شود.
عمر این عایق کوره متاثر از دمای متوسط کار آن و درصد کربن و سیلیسیم ذوب است. دمای

متوسط نیز به نوبه خود وابسته به دمای ذوب‌ریزی، اندازه ذوب‌گیری در هر نوبت و مواد افزودنی به کوره است.
رابطه کلی فعل و انفعالات برای خاک سیلیسیمی به شکل زیر است:
(در ذوبCo +Si2 (در خاک نسوز) Sio2 + (در ذوب) C2
همانطور که مشاهده می‌گردد، این فعل و انفعال در هر زمان دو طرفه یا برگشت‌پذیر است. زمانیکه سرعت فعل و انفعال در هر دو طرف برابر شود، به شرایط تعادل رسیده و در هیچ طرف واکنش موثری مشاهده نخواهد شد.

حرکت مذاب در قالب و سیستم راهگاهی
برترین و با اهمیت‌ترین مفهوم تولید قطعات سالم ریختگی برقراری روش‌های ورود چدن مذاب به درون حفره قالب و ترتیبات انجام شده برای جبران انقباض ناشی از انجماد است. در برخی مواقع وضعیتی وجود دارد که سیستم راهگاهی می‌تواند عمل تغذیه قطعات را به عهده گیرد. محل راهباره روی توزیع دمای مذاب به محض ریختن تاثیر می‌گذارد و سپس به ایفای نقش خود در مدل انجماد و رفتار عمل تغذیه می‌پردازد. زمان لازم برای پر کردن کامل قطعه ریختگی و زمان انجماد راهباره در کنترل فشار تغذیه مهم است. اگر طرح برای زمان ممکنه بیشتری برای در حالت مذاب ماندن تغذیه نیاز داشته باشد، در این صورت می‌توان با اتصال راهباره به تغذیه و پرکردن حفره داخل قالب از طریق تغذیه اقدام نمود.
نسبت به شیب‌های حرارتی، به طور کلی، آخرین فلز مذاب داخل شده به قالب داغ‌ترین را تشکیل می‌دهد. در نتیجه اگر مطلوب انجماد جهت دار باشد در این صورت آخرین قسمت فلز مذاب می‌تواند با ورود مذاب به نزدیک تغذیه قطعه که راهگاه از بالا نامیده می‌شود به آن دست یافت. به هر حال،

در این تکنیک فلز مذاب از یک بلندی درون قالب به پایین سقوط کرده و ممکن است به اطراف قالب پاشیده شده باشد و باعث فرسایش گردد. لذا برای دوری از این مشکل فلز مذاب را می‌توان از پایین‌ترین قسمت حفره قالب وارد آن نموده که به آن راهگاه از پایین می‌گویند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله در مورد زمانبندی در گریدهای محاسباتی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله در مورد زمانبندی در گریدهای محاسباتی در pdf دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد زمانبندی در گریدهای محاسباتی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد زمانبندی در گریدهای محاسباتی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد زمانبندی در گریدهای محاسباتی در pdf :

زمانبندی در گریدهای محاسباتی

فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکیده;;;;;;;;;;;.. 5

مقدمه;;;;;;;;;;;. 8

طبقه بندی زمانبندها¬ی پیشین;;;;. 11

مروری بر زمانبندهای سیستم های;;;. 18
توزیع شده وگرید

فهرست شکلها

عنوان صفحه

مراحل کلی اجرای یک کار داده;;;;.. 12
موازی در یک سیستم گرید

طبقه بندی زمانبندهای گرید;;;;;. 17

توابع هدف;;;;;;;;;;.. 17

چکیده

زمانبندی در گریدهای محاسباتی مهمترین نقش را در بهبود کارایی ایفا می کند. زمانبندی ضعیف باعث افزایش زمان اجرای کار و در نتیجه کاهش گذردهی گرید می شود. سیستم گرید صدها یا هزاران کار را به طور همزمان اجرا می کند و در نتیجه تصمیم گیری ضعیف در مورد مکان اجرای کار می تواند به طور چشمگیری باعث کاهش کارآیی شود. اما زمانبندی موثر یا به عبارت دیگر تصمیم گیری خوب در مورد مکان اجرای کار یک مساله بسیار دشوار و NP – Complete است که با چالش های مختلفی روبروست. یکی از این چالشها ارتباطات بین وظایف یا زیر کارهای موجود در یک کار است. علاوه بر آن محیط گرید یک محیط بسیار پویاست که تعداد منابع، در دسترس بودن آنها، بار پردازنده و فضای دیسک در طول زمان مداوم در حال تغییرند. از طرف دیگر کارهای ویژگی های متفاوتی دارند که این امر زمانبندی های متفاوتی را طلب می کند. به عنوان مثال بعضی از کارها نیازمند توان پردازشی بالا و بعضی نیازمند توان ارتباطی بالا بین وظایف خود هستند. در نهایت

یکی از مهمترین ویژگی های زمانبندی گرید که آن را از دیگر زمانبندی ها(مانند زمانبندی کلاستر) متمایز می کند، قابلیت مقیاس پذیری آن است. زمانبندی که

بسیار ساده ای(مانند زمانبندی تصادفی، چرخشی تکراری و ;) استفاده می کنند و زمان ارتباطات بین وظایف یک کار و همچنین زمان ارسال یک کار از یک نقطه گرید به نقطه دیگر را نادیده می گیرند. علاوه برآن با توجه به این که غالب زمانبندها عمل زمانبندی را در یک سطح انجام می دهند و با عناصر پردازنده و وظیفه سروکار دارند، معمولاً قابلیت مقیاس پذیری خوبی ندارند.
در این تحقیق به منظور مقیاس پذیر بودن، مساله زمانبندی در دو سطح بررسی شده است. در سطح بالا که همان زمان بندی در سطح گرید است، زمانبند با عناصر کلاستر یا سایت و کار سروکار دارد. در حقیقت گرید مجموعه ای از سایت ها در نظر گرفته شده که هر یک نماینده یک سازمان یا فرد است . از یک تا چند صد ماشین دارد. تاکید اصلی تحقیق نیز بر روی همین زمانبند سطح بالا است که به آن گلوبال یا سراسری نیز گفته می شود و وظیفه آن اختصاص کل یک کار(با تمام وظایف موجود در آن) به یک کلاستر است. سپس زمانبند سطح پایین (زمانبند سطح کلاستر) وظایف موجود در کار را بر روی نودهای موجود در کلاستر زمانبندی و اجرا می کند. پیشتر، زمانبندی های سطح کلاستر خوبی طراحی و پیاده سازی شده است.

 

زمانبند گلوبال پیشنهادی با درنظر گرفتن از یک طرف نیازهای ارتباطی بین وظایف یک کار، زمان مورد نیاز برای انتقال یک کار از یک نقطه گرید به نقطه دیگر و علاوه برآن نیاز پردازشی و محاسباتی کار و از طرف

دیگر اطلاعات راجع به بار کلاسترها(سایت ها)، میزان ترافیک موجود در شبکه هر کلاستر و گرید، سعی در تصمیم گیریهای موثر دارد. به منظور برخورد کیفی با این پارامترهای مختلف از منطق فازی استفاده شده است تا تطابق بین نیازهای کار و ورودی و ویژگی های فعلی هر کلاستر تعیین شود و در نهایت کار به کلاستر با بالاترین تطابق ارسال شود.

1 مقدمه

محاسبات مدرن روز به روز با بهبود توان محاسباتی ، قابلیت ذخیره سازی و ارتباطات روبه رو می شود.علیرغم این توسعه ها شرایط بسیار زیادی وجود دارد که منابع محاسباتی نیاز ما را برآورده نمی کنند.این امر هم در محیط های علمی و هم اقتصادی اتفاق می افتد و دلایل خاص خود را دارد. به عنوان مثال ده سال پیش، زیست شناس ها مایل به محاسبه ساختار تک مولکول بودند اما امروزه آنها می خواهند ساختار ترکیبات پیچیده ای از مولکول را محاسبه کنند. بسیاری از پروژه های علمی صدها مگابایت داده را در ظرف یک ثانیه تولید کرده و نیازمند بررسی و پردازش سریع آن ها هستند. راه حل این مشکلات در مقوله ی جدیدی به نام محاسبات گریدی نهفته است که برای اولین بار در سال 1969 توسط Leonard Kleinrock به صورت زیر توصیف شد. احتمالاً به زوری شاهد گسترش تسهیلات کامپیوتری خواهیم بود که همانند تسهیلات برق و تلفن امروزی خانه ها و ادارات را سرویس خواهد داد.
در سالیان منتهی به سال 2000 میلادی تحقیقات در حوزه محاسبات گریدی منجر به توسعه گرید توان محاسباتی شد که زیر ساختی برای محاسبات عظیم توزیع شده و موازی است. زیر ساخت گرید امکان ا شتراک و انتخاب منابعی که از نظر جغرافیایی در مکان های مختلف قرار دارند

و متعلق به سازمان های متفاوت هستند را فراهم می کند. این منابع شامل ایستگاه های کاری ، کلاسترها، سیستم های ذخیره سازی، دستگاه های خاص و غیره است.اشتراک منبع سودمند است زیرا اجازه استفاده از توان چندین منبع را می دهد. مثلاً به جاری اجرای یک برنامه محاسباتی عظیم بر روی سخت افزار خاص (مانند یک ابر کامپیوتر) می توان آن را به صورت موازی بر روی کامپیوترهای موجود در یک کلاستر که بسیار ارزان تر هستند اجرا کرد.

یک سیستم گرید محاسباتی برنامه هایی را بر روی منابع موجود در زیر ساخت گرید اجرا می کند تا یک سیستم واحد از منابع متعامل را تشکیل دهد. این برنامه ها عمل تعامل بین منابع را آسان می کنند. به مجموعه برنامه هایی که تعامل بین منابع را مدیریت می کنند، میان افزار سیستم گرید گفته می شود زیرا یک لایه نرم افزاری بالای سیستم عامل است که عمل تعامل بین منابع موجود در گرید را کنترل می کند. کاربر سیستم گرید می تواند برنامه های کاربردی خود را بر روی منابع متنوعی از گرید اجرا کند. او این کار را با اجرای برنامه کاربردی در بالای لایه میان افزاری انجام می دهد. یک سیستم گرید می تواند تعداد زیادی از این برنامه های کاربردی ر

ا به طور همزمان اجرا کند. یک نوع ازبرنامه های کاربردی که معمولاً در سیستم گرید اجرا می شوند، ساختارهای تک برنامه چند داده (SPMD) هستند که به آنها

برنامه های داده-موازی نیز گفته می شود. این برنامه ها به چندین وظیفه تقسیم می شوند که هر یک محاسبات را بر روی قسمت مجزایی از مجموعه داده انجام می دهد. این وظایف به همراه یکدیگر کار می کنند تا کل مجموعه داده را پردازش کنند و در مجموع به آنها یک کار گفته میشود. از این مدل برنامه معمولاً در حل مسایل محاسباتی علمی استفاده می شود. اجرای این کارها ممکن است چندین ساعت یا روز به طول بکشد و می تواند مقدار زیادی از منابع سیستم را مصرف کند . این کارها معمولاً مقدار زیادی محاسبات یا ارتباطات بین وظایف و یا هر دو را انجام می دهند.
مطالعه فضای پارامتر یک نوع کار است که به طور تکرار شونده حجم زیادی از محاسبات را بر روی بازه ای از پارامترهای برنامه انجام می دهد. مجموعه کل پارامترها را می توان به عنوان کل مجموعه داده در نظر گرفت. هر تکرار برنامه را می توان به طور موازی در سیستم گرید اجرا کرد و به این طریق در مدتی بسیار کوتاهتر از زمان اجرای سریال برنامه، نتایج آن را مشاهده کرد.
یک سیستم گرید با کارایی بالا باید تلاش کند تا گذردهی کار سیستم را ماکزیمم کرده و زمان اجرای کار را مینیمم کند. این دو هدف گاهی در مقابل یکدیگر قرار میگیرند به عنوان مثال اگر دو کار، هر یک نیازمند P پردازنده باشند و گرید تنها بتواند 2P-1 پردازنده را فراهم کند، نمی توان کارایی بهینه را به طور همزمان برای هر دو کار بدست آورد. اگر هر دو کار به طور

همزمان اجرا شوند حداقل دو وظیفه بر روی یک پردازنده قرار می گیرد که باعث می شود زمان اجرای هر دو کار افزایش یابد. اما اجرای سریال دو کار گذردهی کار سیستم را پایین می آورد.
سیستم مدیریت منابع گرید استفاده از منابع را کنترل می کند تا به هدف سیستم گرید با کارآیی بالا دست یابد. زمانبند یکی از اجزای سیستم مدیریت منابع گرید است که از اطلاعات سیستم گرید و کار استفاده می کند تا یک انتساب از وظایف کار ورودی به ماشین ها ایجاد کند. به این عمل انتساب، زمانبندی گفته می شود. تصمیم گیرهای زمانبندی مؤثر معمولا تلاش در مینیمم کردن زمان اجرای کار دارند . سیستم مدیریت منابع گرید تلاش دارد تا زمانبندی های مؤثری انجام دهد زیرا زمانبندی ضعیف باعث افزایش زمان اجرای کار می شود و در نتیجه گذردهی کار را کاهش می دهد. با این وجود تولید زمانبندی مؤثر و خوب برای کارهای گرید یک مساله بسیار دشوار است که پیچیدگی های خاص خود را دارا ست.

2- طبقه بندی زمانبندها¬ی پیشین
در این قسمت می خواهیم یک طبقه بندی از تکنیک های زمانبندی ارائه دهیم . در یک طبقه بندی از زمانبندی در سیستم های توزیع شده ارائه گردیده که بسیاری از تعاریف را از آن گرفته ایم. به طور کلی مساله زمانبندی به روشهای مختلفی در سیستم های عامل سنتی و سیستم های توزیع شده تعریف گردیده است . در حالت کلی اجرای یک کار داده موازی در یک سیستم گرید شامل چهار مرحله زیر است (شکل1)
– پارتیشن بندی کار
– جمع آوری اطلاعات

– انتساب وظایف به نودها
– آغاز اجرای وظایف

شکل 1- مراحل کلی اجرای یک کار داده موازی در یک سیستم گرید
پارتیشن بندی کار عبارت است از تقسیم یک کار به وظایف آن . به طور کلی کارهای موازی را می توان به دو گروه تقسیم کرد :1 انعطاف ناپذیر 2 قالب پذیر .
کارهای انعطاف ناپذیر بر روی تعداد مشخصی از پردازنده ها که معمولا توسط کاربر مشخص می شود، اجرا می شوند اما کارهای قالب پذیر را می توان بر روی تعداد متفاوتی از منابع محاسباتی اجرا کرد. در سیستم های گرید ممکن است کاربران بخواهند تعداد پردازنده هایی که کار باید روی آن اجرا شود را مشخص کنند، به خصوص وقتی خود کاربر برنامه را نوشته باشد . به طور

جایگزین از ابزارهای پارتیشن بندی خاصی نیز می توان به منظور تولید وظایف استفاده کرد.
جمع آوری اطلاعات همان فرایند جمع آوری اطلاعات برنامه کاربردی و منابع است. از این اطلاعات می توان برای ساختن یک مدل ساده از برنامه کاربردی و گرید استفاده کرد. سپس در مرحله انتساب وظیفه، الگوریتم زمانبندی از مدل های موجود برای تخمین کارایی وظیفه و تولید انتساب وظیفه به صورت کارا استفاده می کند . الگوریتم زمانبندی ممکن است از اطلاعات جمع آوری شده به منظور تولید انتساب کاراتر استفاده کند . سپس وظایف بر روی منابع گرید انتساب یافته و شروع به اجرا می کنند .

از نظر زمان انجام فرایند زمانبندی می توان ، استراتژی های زمانبندی را به انواع زیرتقسیم کرد . زمانبندی زمان کامپایل هنگام کامپایل برنامه کاربردی آن را زمانبندی نیز می کند و طبیعتا از اطلاعات پویای سیستم نمی تواند استفاده کند . از این رو این استراتژی مناسب برای محیط گرید که وضعیت آن مدام در حال تغییر است، نمی باشد . به عنوان نمونه این زمانبندی ها ممکن است وظایف را بر روی منابع غیر قابل دسترس قرار دهند . زیرا اطلاعات راجع به در دسترس بودن منبع را نمی توان بیش از زمان اجرا به طور قطعی دانست .
زمانبندی زمان اجرا می تواند اطلاعات پویای سیستم را در تصمیم گیری زمانبندی شامل کند . این زمانبندها ، به دو صورت پویا وایستا می توانند عمل کنند . یک زمانبند زمان اجرای پویا یک انتساب اولیه از وظایف به

ماشین ها ایجاد کرده ، اما ممکن است این انتساب را در پاسخ به تغییرات کارایی سیستم عوض کند . این زمانبند مقداری بارکاری را در زمان اجرا تحمیل می کند زیرا باید گرید را حین اجرای کار مونیتور کند .
یک زمانبند زمان اجرای ایستا وظایف را هنگام آغاز اجرای برنامه به منابع می فرستد و پس از اینکه اجرای وظایف شروع شد آنها را به ماشین های دیگر ارسال نمی کند . با وجودیکه زمانبندهای ایستا متحمل سربار زمان اجرای زمانبندهای پویا نمی شوند ، اما هنوز نیازمند حجم زیادی از اطلاعات در مورد برنامه و سیستم هستند تا بتوانند یک تصمیم اولیه خوبی بگیرند .
زمانبندهای زمان اجرای ایستا معمولا به دنبال یک راه حل زیر بهینه هستند زیرا یافتن راه حل بهینه برای بیش از سه منبع در زمان معقول غیر ممکن است. راه حل های زمانبندی زیر بهینه معمولا از طریق ماکزیمم کردن یک تابع سعی در ایجاد راه حل نزدیک به بهینه دارند. در زمانبندهای زیر بهینه به دو نوع تخمینی و اکتشافی تقسیم شده اند. یک الگوریتم تخمینی زیر مجموعه ای از فضای راه حل را به منظور یافتن یک زمانبندی که معیارهای هزینه را برآورده کند، جستجو می کند . یک الگوریتم اکتشافی از یک الگوریتم غیر بهینه به منظور انجام زمانبندیهای معقول استفاده می کند . در از الگوریتم ژنتیک و در از الگوریتمهای شبیه سازی به منظور زمانبندی اکتشافی استفاده شده است .
غالب زمانبندهای اکتشافی زمان اجرای ایستا نیازمند حجم زیادی از اطلاعات در مورد برنامه و منبع

هستند تا یک زمانبندی نزدیک به بهینه را تولید کنند. زمانبندی های اکتشافی قطعی پیش از اجرای برنامه نیازمند اطلاعات دقیق درباره برنامه کاربردی و منابع سیستم هستند . به طور نمونه یک برنامه کاربردی اطلاعاتی در باره زمان اجرای وظیفه بر روی یک پردازنده خاص ، توپولوژی ارتباطات و همچنین مقدار ارتباطاتی که برای هر وظیفه انتظار می رود ، تامین می کند . متاسفانه برخی از برنامه های کاربردی ممکن است رفتار غیر قطعی از خود بروز دهند و اطلاعات

راجع به رفتار برنامه ممکن است کاملا قابل پیش بینی نباشد. علاوه بر آن سیستمی که بین تعداد زیادی کاربر به اشتراک گذاشته شده است حتما رفتار غیر قطعی از خود بروز خواهد داد . زمانی که رفتار برنامه کاربردی یا سیستم قطعی نیست ، یک زمانبند غیر قطعی باید بدون کمک اطلاعات دقیق در مورد برنامه کاربردی و منابع ، تصمیم گیری کند .
در این تحقیق یک زمانبند زمان اجرای ایستا در یک محیط غیر قطعی پیشنهاد داده شده. این زمانبند از اطلاعات سیستم در زمان اجرا برای تصمیم گیری استفاده می کند . بعلاوه زمانبند پیشنهادی نیازمند اطلاعات قطعی برنامه و سیستم نیست، زیرا این اطلاعات همواره ممکن است موجود نباشد. از یک الگوریتم انتساب وظیفه اکتشافی زیر بهینه به منظور زمانبندی تعداد بسیاری از برنامه های کاربردی در یک زمان منطقی استفاده شده است . شکل 2 جایگاه این زمانبند را در طبقه بندی ارائه شده نشان می دهد.
2-1- توابع هدف

دو گروه عمده در محاسبات گریدی یعنی مصرف کننده های منابع که برنامه های کاربردی را به گرید ارسال می کنند و تامین کننده های منابع که منابع خود را به اشتراک می گذارند، معمولا انگیزه های متفاوتی از ملحق شدن به گرید دارند . کاربران گرید معمولا نگران کارایی برنامه کاربردی خود مثلا زمان اتمام برنامه و هزینه پرداختی برای اجرای آن هستند، اما تامین کننده های منابع توجه بیشتری به کارایی و بهره وری منابع خود و در محیط های اقتصادی ، بالا بردن سود خود دارند.

این واقعیت ها باعث می شود که زمانبند های موجود از نظر تابع هدف به دو دسته تقسیم شوند: متمایل به برنامه کاربردی و متمایل به منبع. شکل 3 توابع هدف را برای زمانبند های یاد شده نشان می دهد.

شکل 2 طبقه بندی زمانبندهای گرید. خطوط تیره جایگاه زمانبند پیشنهادی را نشان می دهند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله قرآن منشورهدایت در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله قرآن منشورهدایت در pdf دارای 37 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله قرآن منشورهدایت در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله قرآن منشورهدایت در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله قرآن منشورهدایت در pdf :

قرآن منشورهدایت

سرآغاز
قرآن منشورهدایت،راهنمای جاوید،مبشّر نور،پدیده ی وحی،رحمت،مهر،عدالت،حریّت،صلح،بهروزی،حیات وسعادت وهدایتگرآرمان خواهان،کمال طلبان،آزادمنشان،ستم ناپذیران،استبدادستیزان وهمه ی آگاه وراستین راه حق وآزادگی وبشردوستی است.

قرآن پیامی است برتارک قرون واعصار،نوری است خاموش ناشدنی،مشعلی است پرفروغ،اقیانوسی است موّ اج وعمیق وبی کرانه،بنیانی است وتزلزل ناپذیر،شاهراهی است راست وبی انحراف،پیشوایی است راستگو وامین،ناصحی است مشفق وبشر دوست،نسخه ای است ملکوتی.شفابخش،ومعجزه آسا برای درد های بی درمان ورنج های جان کاه بشریّت،پیامی است از آسمان به زمین، برنامه ای است جامع ، کامل وزندگی بخش، طبیبی است تضمین کننده ی سلامت اندیشه وجان،ودرخشنده ترین،ارج دارترین،شکوهمند ترین وجاودانه ترین اعجازمحمّد(ص)است.

قرآن،کتابی است که مرزهای زمان ومکان را در هم نوردیده ونورهدایتش دورترین وتاریک ترین افق ها را نورباران ساخته وعصر هاونسل هارا با ندای توحیدی اش بانگ بیداری ونجات داده است.
کتابی است ازسرچشمه ی هستی صادر شده،وبرقلب روشن ونورانی
محمد(ص)نقش بسته است.

کتابی است که آهنگ جذاب ودل نشین،ندای روح بخش ودل نواز، پیام پرمحتوا ونورانی اش،از فروزش گاه فروغ کبریایی برخاسته ، ازپایگاه بلند عرش زجاجه نورانی وپاک جان محمّد(ص)، پیام آور مهروعدل،این وارسته ترین وارستگان وشایسته ترین شایستگان جهان هستی زمزمه شده است.
کتابی است که اگر تمامی موجودات ، نیرو و توان و امکانات خویش را در بعد علمی و عملی بسیج کنند و از هیچ گونه همکاری دریغ نورزند و بکوشند تا با تلاش هماره و خستگی ناپذیر خود کتابی با همان شاه کار و ظرافت ، زیبایی ظاهر و باطن ، قالب و معنا ، سبک و اسلوب ، جامعیت و کمال و

هزاران رموز و اسرار و ویژگی های نهایت ناپذیر دیگر عرضه کنند ، بی تردید نخواهند توانست و اعتراف خواهند نمود که انسان و انسانیت با همه ی علوم و فنون و تجربیاتش ،عاجز تر از آن است که حتی سوره و آیه ای بسان معجزه ی جاودانه ی محمّد (ص)فراهم آورد . این شاهکار وحی ، ساخته ی قلم صنع و دست قدرت ازلی است،نه فراورده وتلاش بشر. ابعاد و ویژگیهای بی شمار قرآن

قرآن،دارای ویژگی ها وابعادبی شماری است.
از جمله ویژگی های این منبع نور ومعرفت،خصیصه ی نهایت ناپذیری آن است.با این که از هنگامه ی فرود قرآن تا کنون،صدها کتاب در تفسیر قرآن به وسیله ی مفسران وقرآن پژوهان نگارش یافته ،و هزاران کتاب ومقاله در رشته های گوناگون

علمی،ادبی،فلسفی،اخلاقی،فردی،خانوادگی،اجتماعی،اقتصادی،حقوقی،دفاعی،
تاریخی،سیاسی و;به وسیله ی پژوهشگران ومحققان برای فهم معارف ومفاهیم،واژه هاومعانی،فصاخت وبلاغت وشناخت ابعادورموز قرآن به بشریت عرضه گردیده،و علوم گوناگون ومتنوّعی از این راه پدید آمده است،با این وصف هر گاه اندیشمند وپژوهشگری به سوی چشمه ی زلال وجوشان قرآن برود،با طراوت و تازگی ،شادابی وعمق و زیبایی ومحتوای جدیدی روبرو می

شود وبه حقایق تازه ونوینی می رسد ! چرا که قرآن کلام حق است ونامتناهی وبی کرانه،واین انتظار که انسان بتواند همه ی ابعاد و چهره های قرآن را بنگرد وبشناسد وبه نهایت آن برسد،بسان انتظار جای دادن آب دریایی موّاج ویا اقیانوسی بی کرانه در کوزه ای ناچیز است.

امیر (ع)-صحیفه ی جان را به نور این پدیده ی شگرف وحی نور باران ساخته است-در اشاره به این حقیقت می فرماید قرآن ظاهری زیبا وشگفت انگیز ودرنی پر مایه وعمیق دارد.اسرار نهفته و شگفتی های آن،پایان پذیر نیست ونوآوری ها وزیبایی های آن هرگز به کهنگی نمی گراید وهرگز تاریکی های جهل وظلم، جزبه وسیله ی آن رفع نخواهدشد

ازبحث های اساسی و بسیار پیچیده
یکی از بحث های اساسی وبسیار پیچیده که درقرآن کریم عنوان شده است،موضوع قانونمندی جامعه وتاریخ، یاسنن وضوابطی است که برجامعه وتاریخ حکومت می کند.آیات بسیاری ازقرآن،به ویژه در بخش تاریخی آن ،بیانگر این حقیقت است که بر روند جامعه وتحوّلات تاریخی ،تصادف واتفاق حکم نمی راند،بلکه تحوّلات ودگرگونی های تاریخ،از حیات ومرگ وصعود وسقوط جامعه هاو سلسله ها گرفته تا درخشندگی وشکوفایی وغروب غمبار تمدّن ها،همه وهمه تابع یک سلسله قالب

ها،ضابطه ها،معیارها ومقررات مشخّصی است،که از آنها به«سنن الهی » یا«قوانین حاکم بر روند جامعه وتاریخ» تعبیر می گردد.سنن وضوابطی که مقتضی نیاز های فطری ومحصول عمل کرد انسان است که به او باز می گردد.ضوابطی که جامعه ی بشری می تواند در پرتو آگاهی وآزادی ،آنها را بشناسد وبا ایجاد رابطه ی مثبت ومطلوب با آنها که جلوه ای از حاکمیت اراده ی خدا بر

تاریخ است ـسر نوشت خود را سعادتمندانه ومترقی وبالنده وهماره رو به رشد واوج ،رقم زند ویا با عدم شناخت آنها وایجاد رابطه منفی ونا مطلوب با آنها،شرایط و مقدّمات عقب گرد،
اسارت وسقوط ونگون بختی خویش را بر اساس سنّت های تخلّف نا پذیر وجهان شمول خدا فراهم آورد.

قرآن وطرح آفرینش انسان

در این که کدام یک از این دیدگاه های سه گانه به واقع نزدیک وکدام بیگانه اند،اظهار نظر قطعی شاید مشکل باشد ،امّا به نظر می رسد نظریه ی نخست ـ که عامل فطری واقتضای طبیعی را ،انگیزه ی گرایش به زندگی اجتماعی عنوان می کند ـ از دو نظریه دیگر دلنشین تر و واقع بینانه تر است،چرا که با تعمّق بیشتر ،به نظر می رسد گویا زندگی اجتماعی طرحی است در آفرینش

انسان وباطبیعت بشری او سرشته شده است .این شیوه ی زندگی گویی ریشه در اعماق جان بشر دارد،به طوری که تا انسان با این ویژگی ها وکشش های انسانی باقی است،این گرایش به سوی جامعه وحیات اجتماعی نیز در او تجلّی خواهد داشت .
این دیدگاه را طرفدارانش از قرآن الهام گرفته وبرای استحکام در یافت واستنتاج
خود ،آیاتی را نیز گواه آورده اند ،برای نمونه:

1قرآن در سوره ی حجرات آیه ی/13 می فر ماید :
هان ای مردم !ما شما را از یک مرد وزن آفریدیم وشما را تیره ها وقبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید،اینها ملاک امتیاز نیست ،بلکه گرا می ترین شما نزد خدا با تقوا تر ین شماست،خداوند دانا وآگاه است.

2در سوره ی فرقان ایه ی/54 می فرماید :
او کسی است که از آب، انسان را آفرید،آن گاه او را نسب وسبب قرار داد ونسل او را از این دو راه ،گسترش دادوپروردگار تو هماره توانا بوده است.

3ونیز در سوره ی زخرف آیه ی/32 می فرماید :
آیا آنان رحمت پروردگارت را تقسیم می کنند؟! ما معیشت آنها را در حیات دنیا در میانشان تقسیم کردیم وبعضی را بر بعضی بر تری دادیم،تا یکدیگر را مسخّر کرده وبا هم، تعاون وهمکاری نمایند،ومهرورحمت پروردگارت از همه ی آنچه آنان گرد آوری می کتتد بهتر است.

نکته های ظریف از آیات
. در آیه ی نخست،قرآن درقالب یک دستور پرمحتوای اخلاقی واجتماعی،به فلسفه ی آفرینش انسان،به صورت ملّت ها،وامّت ها وقبیله های گوناگون اشاره دارد،که امکان بازشناسی افرادرا ازیکدیگر آسان می کند وواقعیتی را-که زیر بنا واساس ولازمه ی زندگی گروهی اجتماعی است-بیان می کند.تگر به راستی زندگی اجتماعی به صورت طرحی در آفرینش انسان نبود،پس فلسفه ی
بازشناسی افراد واقوام وامّت ها ازیکدیگریعنی چه؟وچه ضرورتی داشت؟
به عبارت دیگر، اگر اختلاف رنگ ها وچهره ها وقبیله ها،مقدّمه ی بازشناسی افراد از یکدیگر است،واگر این باز شناسی،مقدّمه ی زندگی جمعی وهماهنگ ومشترک است،بر این باور طرح زندگی اجتماعی درآفرینش انسان مورد نظر بوده است
از شاهکارهای قرآن
بر این باور،از شاهکارهای قرآن وپیامبراین بودکه زنجیرهای خرافه واوهام وتحجّر وتاریک اندیشی را از دست و پای خرد واندیشه بشر گشود.انسان را آزاد ساخت،دعوت کرد،ترغیب نمود،ودر آسمان بی کران رشد واوج،به پرواز در آوردتا در کران تا کدان طبیعت وتاریخ سیر کند،بیندیشد،به تفکر برخیزد،
وقوانین ونظامات حاکم برطبیعت وسنن حاکم برجامعه وتاریخ رابشناسد.

شیوه ی قرآن درترسیم رخدادها
قرآن،کتاب تاریخ نیست،به همین جهت در پی انعکاس گسترده ی رویدادها واتفاقات به سبک تاریخ نگاری رایج در میان انسان ها نیست،هم چنان که دربیان حوادث گزیده ی خود نیز،برای خود سبک ویژه ای دارد.
گاهی از کنار یک حادثه ی مهّم تاریخی با اشاره ای پر معنا واندیشاننده به جان مطلب،می گذردوگاهی به طورمتوسط،وگاه هم کمی گسترده به ترسیم رخدادهای عبرت انگیز والهام بخش می پردازد.

برخی رویدادهای مهّم تاریخی در یک سوره وبرای یک بارمنعکس می کند ودر آن انعکاس،ده ها،آری ده ها درس سازنده بیان می کند،برخی دیگر را در
سوره های متعدد وآیات مختلف،امّا با نکات زیبا،ابتکاری وجدید، وبرخی را درحدود سی مرتبه طرح می کند،امّا شگفت انگیز این جاست که نام قهرمان یا
قهرمانان داستان،تکرار می شود امّا محتوا ومعنا ونکات،نه تنها ملال آور نیست،

بلکه به دلیل پیام ها و درس ها ومطالب شنیدنی وجدید ومتنوع ،جالب ودوست داشتنی است و در بردارنده ی درس های نوینی برای فرد،خانواده،حکومت ومدیریت وجامعه ها وتمدّن هاست.
قهرمانان داستان های قرآن نیز،ازنظر جنسیت،نژاد،عمر،موقعیت فکری،فرهنگی،شرایط اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و;گوناگونند.
گاهی قهرمان داستان ،پیام آورحق واصلاح طلبی بزرگ است،گاهی پیاده کننده وتحقق بخش دستورات حق.
گاهی کاخ نشین است وگاهی کوخ نشین.
زمانی چوپان است وزمانی باغبان وکشاورز.
گاهی الگویی موفق وسازنده است وگاهی نمونه ای ناموفق وبرای هشدار بیان راز شکست عدم موفقیت.
دربرخی از آیات،قهرمان داستان،فرمانده میدان نبرد است،ودر برخی دیگر ،مدیر کلّ و وزیر کار آمد ودرستکار ودادپیشه.
در جایی،کودک نیل است ودر جای دیگر مرد فرهنگ وروشنگری وتحول وانقلاب.
جایی قهرمان داستان،دختری آزاده وپاک روش ودرست منش است وجایی پسری خوشفکر وکمال جو واوج طلب.

گاهی مرد است وگاهی زن،زمانی میان سال است وزمانی پیر وزمانی جوان.
درمیان قهرمان داستان های قرآن،یهودی هست،نصاراهم هست،روشنفکر وساحر هست،ملکه ی نواندیش وهدایت یافته وترقی خواه واصلاح طلب نیز وجود دارد.انسان درانتظار نوید وامیدوبه چشم می خورد وموردانتظار هم هست،فرد ورژیم گزافه کار،فزونخواه،بی مهار،تبهکار،استبداد گر،تاریک

اندیش،اصلاح ستیز،خشونت کیش،عالم بی عمل،جاهل بی فضیلت،فاسق،زورمدار وگردنکش به چشم می خورد،هم چنان که شایسته کردار،ساخته شده،تربیت یافته،اصلاحگر،پرواپیشه،توحید گرا،پراخلاص،قانون گرا،پاکدامن،نجیب وخداجو وآراسته ی به ارزش های واقعی دیده می شود، ودل خوش دارندگان به ارزش های بدلی وضد ارزش ها نیز بسیارند که خود نمایی می کنند.

روش نمایش داستان ها ورخداد های تاریخی نیز،در قرآن متنوع است ودر مرز واوج بی نظیری از لطافت وظرافت وویژگی های هنری که در هنر داستان سرایی مطرح است،لبریز می باشد.
گاه نتیجه ی داستان در آغاز منعکس می گردد وبه دنبال آن،خود داستان به صورت گسترده وگام به گام ارائه می شود،نظیر جریان موسی در سوره ی قصص ،که جان مطلب وروح داستان ونتیجه ی آن در چند آیه ترسیم می گردد که :هان ای مردم! عنصر فرو مایه وخود کامه ای در نقطه ای از

سرزمین خدا، گردن کشی وطغیان گری پیشه نمود وبه قانون گریزی و حق ستیزی سهمگینی بر خاست. او مردم آنجا را با نواختن مارک ها وانگ ها شقه شقه وفرقه فرقه ساخت،آن گاه گروهی را با پرونده سازی های رسوا قتل عام نمود،گروهی را بست،وگروهی را به زنجیر ستم وخشونت کشید و زندان هارا آکنده از روشنفکران،نواندیشان،آزادی خواهان،اصلاح طلبان،جویندگان حقوق بشر، منتقدان ومخالفان شیوه ی زور مدارانه وددمنشانه ی استبدادی وانحصاری وپراختناق خود ساخت.

او،به راستی تبهکار بود. در این فکر بود که از ظهور یک توحید گرای ضلم ستیز ویک قهرمان آزادی خواه واستبداد ناپذیر وبیداد گر،جلوگیری کند،امّا اراده ی خدا چیز دیگری بود،همان بود که تحّول عظیمی با بعثت موسی پدید آمد وفرعون وگردن کشان واقتدار گرایان و محافظه کاران همراه او-که بر آن شرایط بسته واسارتبار وددمنشانه ی غالب وحاکم، با تاریک اندیشی وتعصبی کور،پای فشرده وبا هر نوع رشد وپیشرفت، آزادی وخردگرایی، مشارکت جامعه در تعیین سرنوشت خویش ونظارت بر قدرت ملّی، در جنگی آشتی ناپذیر بودند-به بوته ی هلاکت سپرده شدند، وحق وعدالت و آزادی پیروز شد

.
آن گاه،پس از ترسیم وگزارش این نتیجه ی درس آموز،عبرت انگیز، نوید بخش وپر جاذبه،وارد اصل داستان می شود.
گاه داستان به طور مستقیم و بدون مقدمه،به طور فشرده وزیبا وابتکاری،
منعکس می شود،همانند جریان ولادت مسیح (ع) یا داستان سلیمان وجست وجوی او از هدهد وبرخورد با مورچه، که این نمونه ها به طور بی مقدمه و غافیل گیر کننده ای ترسیم می شود ،وگاه هدف اذ بیان ماجرا و حادثه ی تاریخی ،روی قهرمان آن حادثه دور می زند،هم چون آوردن نام ابراهیم واسماعیل در بنیاد کهن ترین معبد توحید گرایی وآزادگی در دوّمین از قرآن شریف .

زمانی راز ملاقات یا برخورد،هم بر خود قهرمان داستان پوشیده است وهم بر نظاره گر صحنه،وهم بر شنونده ی جریان .جوّپیچیده ومرموز وغامضی بر حادثه حاکم است وبه نظر می رسد هدف اصلی در داستان ،نمایاندن حکمت خدا در ظاهر کارها وپوشیده بودن ژرفای راز عدالت او بر بندگان است ،وزمانی دیگر درحالی که بازیگران فراموش می شوند ،راز ورمز وثمره ودرس عبرت انگیز داستان بر تماشاگران آشکار می گردد،نظیر باغ داران آزمندی که می خواستند بی سر وصدا ویواشکی میوه ها وفراورده های باغ را بچینند وفقیران مادر مرده را از آنها محروم دارند،که در سو ره ی قلم آمده است.
در جایی اندکی از راز داستان بر تماشاگر آشکار ،وقهرمان داستان مورد بیم وامید است ،ودر جایی دیگر ترس و نگرانی بر هر دو حاکم است،نظیر داستان آوردن تخت ملکه ی(سبا) برای سلیمان ودرآمدن آن بانوی سیاستمدار و نواندیش وآزادمنش بر کاخ بلورین در صحنه ی ملاقات ورویارویی او با سلیمان و بالا زدن ملکه، دامان لباس خود را با این تصوّر که آب ،در کف زمین جریان دارد.
گاه به طور ناگهانی قهرمان وتماشاگر در یک لحظه با یکدیگر برخورد می کنند وراز مطلب بر هر دو معلوم می شود،نظیر ظهور روح خدا بر مریم در هیأت انسانی وروشنگری او در

پاسخ مریم بیمناک که:من از طرف پروردگارم فرمان دارم تا پسری بزرگمنش بر تو عطا کنم .
وسرانجام اینکه :یکی دیگر از ویژگی های هنری ترسیم داستان وسرگذشت در قرآناین است که :گاه یک نمایش از تابلو های مختلف تشکیل شده وفاصله ی میان هر یک از این پرده ها ونشست ها و تابلو ها را حسّ جستجو گر وقدرت خیال پرداز تماشاگر وخواننده ی داستان پر می کند ،هم چنان که با مراجعه به سوره ی یوسف ،ملاحظه می کنیم که این داستان ،از بیست وهشت تابلو یا پرده ،تشکیل شده که به طور مرتب ،پرده می افتد وتابلوی دیگری در برابر دیدگان تماشاگر قرار می گیرد.

در راه هدف های تربیتی وسازنده

این تنوّع واسلوب ویژه وبهره گیری وصف ناپذیر وحیرت آور از ظرافت ولطافت و ویژگی های هنری داستان گویی و داستان سرایی،بدان جهت است که قرآن ،کتاب هدایت است وبرنامه ی تربیت وسازندگی شخصیت بری فرد وجامعه و مدیریت آن .کتاب وارستگی وشایستگی است، کتاب تزکیه یرذیلت ها ونادرستی ها زداینده ی میکروب های اخلاقی واجتماعی و کتاب بهداشت فکر ودل

،زبان وقلم ،منش وعمل ،مدیریت وسیاست وشکوفا وبارور ساختن فضیلت ها وگل بوته ها ولاله های زیبا وخوشبو وعطر آگین مکارم اخلاقی و ارزش های انسانی در کران تا کران مزرعه ی روح

وجان وزبان وقلم وعمل کرد آدمی است، به همین جهت از هر وسیله ی مثبت وهر طریق سازنده وخلّاق و هر ابزار شایسته و کارایی ،از آن جمله تاریخ و داستان سرایی در راه وصول به هدف های تربیتی و والای خود با شایسته ترین اسلوب ومؤثر ترین سبک روش بهره می جوید.قسمت های حسّاسی از تاریخ را که تفکّر انگیز و تدبّر آفرین است وانسان را در جستجوی حق وپذیرش آن مدد

می بخشد ،ترسیم می کند ،به اعماق جان ووجدان انسان هنر دوست وزیبا پسند خطور ونفوذ می کند فشرده ای از تجربیات گرانبهای پیشینیان را در اختیار نسل های کنونی وآینده می نهد ،درس های عبرت انگیزی را به منظور دریدن پرده ها وحجاب های غرور وفریب ،غفلت وهوا ،دنیا پرستی ومستی نعمت ها ،کبر وغرور،جهل و دنباله روی ،تعصّب ولجاجت ،نفاق وناخالصی ،گناه و عصیان ،کفر واغراض ،تجاوز و عدوان ،ظاهر بینی وسطحی نگری ،حجاب ضخیم رهبران فاسد والگو های نا شایسته ،حجاب محیط وجو ناسالم ،حجاب پندارها وآرزو ها ،حجاب وسوسه های شیاطین

وطواغیت ،حجاب دوستان گمراه ودشمنان مکّار ،حجاب ذوب شدن در زور مداران ودیدن رویدادها و حقایق برابر دلخواه ویا با چشم علیل وتحلیل بیمارگونه و انحصارگرانه یآنان و.. آری،برای دریدن این پرده ها و حجاب های ضخیم ،این حقایق عظیم را بیان می کند .انسان نواندیش و کمال جو را در نبرد با ضدّ ارزش ها ،قوّت قلب و ثبات قدم می بخشد وسنّت های حاکم بر جامعه وتاریخ را ضمن این قطعات وفراز های حسّاس تاریخی،ارائه می دهد.

کتاب بزرگ تربیت

آری ،قرآن کتاب تاریخ نیست ،بلکه بیش از هر چیز کتاب بزرگ آموزش و تربیت و سازندگی وعدالت وآزادگی است. کتابی است که رسالت عظیم وشکوهبار خود را به طور روشن وصریح ،این گونه اعلام می کند :
1دعوت به نو اندیشی ،نو پردازی وپرورش فرد وجامعه روشن اندیش وتوحیدگرا وحق طلب ورعایت گر مقررات خدا و حقوق مردم.

2 بیرون بردن ونجات بخشیدن انسان از تنگناها و تاریک اندیشی های ظلم وجور و بلای استبداد و خودمحوری وحق کشی به سوی فراخنای نور ورستگاری و‌آزادی و برابری و حقوق انسان .
3 بنیاد عدل وداد و برقراری قسط وانصاف و توزیع عادلانه ی و بهینه ی فرصت ها ،آگاهی ها و امکانات رشد و اوج و شکوفایی در کران تا کران جان و روح فرد و روابط خانواده و در مناسبات فرهنگی ،فکری ، خبری ،اجتماعی ،اقتصاذی ،سیاسی ومدیریت جامعه بشری .

4 بیان تمامی حقایق و واقعیت ها ضوابط تضمین کننده ی سعادت ورفاه وامنیت وآزادگی انسان .
5 وسرانجام تأمین آرامش روان و صلح وامنیت درون وبرون جان ،برای بشریت ،با اعطای شرح صدر ورفع حرج وتساهل وتسامح وتربیت مترقی و توسعه پایدار.

رسالت قرآن
این رسالت خطیر وعظیم را می توان بدین صورت از خود قرآن دریافت کرد: 1دعوت به توحیدگرایی ویکتا پرستی:
سوره احزاب آیه 45 تا47

هان ای پیامبر !به یقین ما تو را به عنوان گواه والگو ونویدرسان و هشدار دهنده فرستادیم،ونیز به عنوان فراخوان به سوی خدای یکتا به فرمان او،وچراغی تابناک و روشنگر گسیل داشتیم .و به ایمان آوردگان نوید ده که برای آنان از سوی خدا ،فزون بخشی بزرگی خواهد بود.
2 بیرون بردن انسان از تیرگی وتباهی های شرک وکفر وستم و واپسگرایی وجمود وتحجر ،به سوی نور حق وعدالت وآزادی وآزادگی وخردگرایی و نواندیشی:
سوره ابراهیم /2

این کتابی است که آن را به سوی تو فروفرستادیم،تا مردم را از تنگناها وتاریکی ها ی شرک وظلم وجهل ،به سوی روشنایی ایمان وعدل وآگاهی وآزادی به فرمان پروردگارشان در آوری:به سوی آن خدای شکست ناپذیر وستوده.
3 بنیاد عدل وبرقراری قسط وانصاف :
سوره نساء/105

ما این کتاب را به حقّ بر تو نازل کردیم ،تا به آنچه خدا به تو آموخته،در میان مردم قضاوت وداوری کنی ،واز کسانی مباش که از خیانتکاران حمایت نمایی !
4 بنیاد جامعه وتمدّن بر اساس توحید وتقوا :
سوره انعام /155 .
واین کتابی است خجسته که آن را بر تو نازل کردیم ،پس ،از آن پیروی کنید ،وپروای او را پیشه سازید ،باشد که مورد مهر خدا قرار گیرد !
5 بیان حقایق وضوابط ومقررات سعادت آفرین به بشریت وزدودن بلای خرافه ،نادانی وبافته های سلطه جویانه وزورمدارانه :
سوره نحل /89 .
وما این کتاب را بر تو فرستادیم ،که بیانگر همه چیز و مایه هدایت و رحمت وبشارت برای قانون گرایان ومسلمانان است!
6رسالت شرح صدر و رفع حرج وهدیه ی تساهل وتسامح وتا مین آرامش وامنیت درون وبرون برای بشریت :
سوره اعراف/2 .
این کتابی است که بر تو فرو فرستاده شده است ـ پس نباید از ناحیه آن ،تنگی وناراحتی در سینه داشته باشی تا به وسیله ی آن ،مردم را از فرجام تاریک اندیشی وبیدادشان ،هشدار دهی و برای مؤمنان پند واندرزی باشد.

 

رسالت تاریخی قرآن
اکنونکه به صراحت آیات قرآن ،رسالت آن روشن است ،باید اندیشید که چه رابطه ای میان این هدف بلند ومترقی وآزادمنشانه از یک سو ،وبعد تاریخی قرآن از سوی دیگر وجود دارد؟چه که بی تردید این رسالت بزرگ را تمامی سوره ها ،آیات وحتی واژه های قرآن نیز به دوش دارند ،و کران تا کران قرآن وابعاد آن ،این اهداف بلند وآزادیبخش وانسان ساز وجامعه پرداز ودادآفرین آن را تعقیب می نماید ،وبه طور طبیعی بعد تاریخی قرآن ـ که بیش از یک چهارم آن را شامل می شود ـ نیز با این اصل همسو وهمراه است .
بر این باور ،رسالت وهدف های آیات تاریخی قرآن نیز ،نجات انسان از تاریکی های شرک وظلم به سوی روشنایی های توحید و آزادی و برابری و تقوای راستین است .واز این جا ،راز این تعبیر های شگرف قرآن در مورد داستان ها وقصص و بعد تاریخی قرآن روشن می شود که گاهی می فرماید :
سوره اعراف /آیه 176 .

پس این داستان را برای آنان بازگو کن ،شاید آنان بیندیشند وبیدار شوند !
ویا در سوره یوسف /آیه 111 می فرماید :
وبراستی که در سرگذشت آنان ،برای صاحبان اندیشه درس عبرتی است !
و در سوره یوسف / آیه 3 می فرماید :
ما زیبا ترین و نیکوترین سرگذشت ها را از راه این قرآن ـکه به تو وحی کردیم بر تو بازگو می کنیم .
ودر سوره کهف / آیه 13 می فرماید :
ما ذاستان آنان را به حق بر توبازگو می کنیم .
درس های متنوع وانسان ساز

نکته ی بسیار مهم دیگر در مورد تاریخ در آینه ی قرآن ،پیام ها ودرس های گرانبهایی که بینش تاریخی قرآن برای رشد وتکامل انسان ،نجات بخشیدن او از تنگناها وتاریکی های حق کشی و استبداد به سوی روشنایی ،واز اسارت شرک وکفر وحق ناپذیری تبعیض به توحید وآزادگی ،برابری وعدالت ورعایت مقررات خدا وحقوق بشر به همراه دارد . این درس ها وپیام ها ،بسیار متنوع و عبرت انگیز است ،که مهمترین آنها، این پیام هاست که در فرصتی مناسب بدین صورت قابل ترسیم و تفسیر و درس آموختن است :

1 انگیزش انسان به تفکر و عبرت آموزی و اندیشاندن،
2 ترسیم سرانجام نیک حق طلبان وعدالت خواهان ،شوم زورمداران واصلاح ستیزان .
قرآن واصل عدالت
عدل،در نظام آفرینش وجهان بینی
عدل ،در نظام حقوقی و وضع قوانین و مقررات زندگی
عدل،در مرحله ی اجرا و سیاست و مدیریت وجها نداری،

عدل ،در سیستم اخلاقی و منش انسانی،ودوشادوش آن محکومیت سخت ونکوهش بسیار از ظلم وجور و بیدادگری وخودسری وخود کامگی و بلای انحصار،استبداد واختناق در تمام صحنه ها و میدان ها وابعاد وجنبه ها در انبوهی از آیات قرآن نشانگر این حقیقت است که از دیدگاه قرآن،نظام هستی بر اساس حق وبر محور عدل استوار است وفرد،جامعه،وحکومت وجهان نیز تنها در سایه ی رشد بخش عدل و داد وبر اساس قسط وانصاف می تواند بماند وجای زندگی انسانی و خردمندانه گردد.

قرآن بذر عدالت وداد گری را بر دل ها وقلب ها وجان های عدالت خواه و حق طلب وتعالی جو می افشاند وظلم را در چهره های گوناگونش نفی و طرد می کند،وبرای درمان این بیماری مهلک واین آفت ویرانگر تمدن ها وجامعه ها طرح ها وبرنامه های بی نظیر وجالبی را ارائه می کند ودر این راه مجاهد ومبارزه ی همگانی وهماره می طلبد.

جهاد و تلاش در همه ی چهره ها و جلوه ها ،با همه ی توانایی ها وظرفیت ها وامکانات،با همه ی شیوه های مطلوب ومفید وثمر بخش وانسان ساز و شرافتمندانه ،جهاد با اندیشه ودانش ،قلم وبیان ،مال وجان وهمه ی وجود که : هان ای بندگان ،وضعیت وسرنوشت فرد وجامعه وتمدّن عدالت خواه وآزادمنش وپای بند به قسط وداد ،بسان انسان پراقتدار وتوانمند ،گویا وفصیح ،صاحب بینش ودانش ،باکفایت وکارا وبا درایتی است که با گفتار وعمل کرد شایسته اش مردم را به عدالت فرا می خواند ،وسرنوشت فرد وجامعه وتمدّن ظالم وستم پیشه نیز همچون گنگ مادرزادی است که از سویی ذلیل وناتوان مطلق است ،واز دیگر سو وابسته وسربار دیگران ،واز طرف سوّم فاقد کارایی وکاردانی وتحرک وتلاش .

طبیعی است که سرنوشت گروه نخست ،تعالی وتکامل وپیشرفت وتوسعه وسرنوشت گروه دوّم انحطاط وسقوط ونگونسازی است .
حقیقت این است که قرآن در مورد حاکمیت عدل وقسط در کران تا کران زندگی انسان ،سرمایه گزاری بسیار نموده ودر آیات متعدد ومتنوعی به طرح جامع وکامل وهمه جانبه ی موضوع پرداخته است .برای نمونه ،در آیاتی پی درپی فرمان قیام همگانی به قسط ودادگری را ترسیم می کند ،ودرآیات دیگر هشدار دارد که مبادا از شاهراه عدالت ودادگری انحراف جویید .گاه برخی ملت ه

ا ونظام های پای بند به عدالت را می ستاید واز آنها تجلیل می کند ،وسرانجام سعادتمندانه وفلاح ونجات عدالت خواهان را در نمایشگاه عظیم تاریخ ودر چشم انداز چشم های جستجوگر ودل های پندپذیر قرار می دهد وگاهی در انبوهی از آیات تکان دهنده اش ،سرنوشت غمبار وعبرت انگیز جامعه ها وتمدّن های ظالم وستمکار و حکومت های انحصارگر واستبدادپیشه را ،که به بوته های هلاکت سپرده اند به تابلو می کشد ،وزمانی هم در قالب مثالی جالب وگویا وجاودانه ،این حقیقت را در لباس محسوس تجسم می بخشد.

معبود وسرشته داری،جزخداگرفتن
قرآن معبود وسر رشته دار وسرپر ستی جزخداگرفتن را،باعث پسرفت وتباهی وسقوط می نگرد ازآن بلای هستی سوز سخت هشدار می دهد،برای نمونه:
1 قرآن درسوره ی عنکبوت درآیات متعددی به سرنوشت دردناک وغم انگیز برخی از جامه ها وقدرت های سرکش وطغیانگر وستم پیشه پرداخته ودر پایان،در قالب مثال جالب وگویایی به ترسیم یک قانون کلّی،ویکی ازسنن خدا

می پردازد که:هر جامعه ونظام وتمّدنی جز یکتا آفریدگار هستی را،با هرپوشش وبهانه وتوجیه،معبود وسرپرست و سرشته دار خود قرار دهد وموهبت حق حاکمیت بر سرنوشت فردی و خانوادگی اجتماعی وسیاسی خود را-که خدا به خودش ارزانی داشته است-به یغما بدهد،درحقیقت به سست ترین وپوسیده ترین تکیه گاه ها تکیه نموده است که جزپسرفت ووابستگی واستبداد وفساد و ورشکستگی و فرو پاشی نتیجه ای نخواهد داشت.
سوره عنکبوت/آیه 39ـ43 .

داستان آن کسانی که غیر از خدا برای خود دوستان وسررشته دارانی برگرفته اند ،بسان داستان عنکبوت است که خانه ای سست وبی بنیان از لعاب دهان خویش ،برای خود ساخته است ،وبراستی که سست ترین خانه ها ،همان خانه ی عنکبوت است ،ای کاش این را می دانستند. به یقین خدا هر آنچه را که جز او به خدایی می خوانند ومی پرستند می داند ،واو همان پیروزمند وفرزانه است .واین مثال هاست که آنها را برای مردم می زنیم ،امّا جز دانشمندان کسی پیام آنها را به خردورزی در نمی یابد.

2 در سوره ی بقره این واقعیت را بدین صورت ترسیم می کند که آفریدگار وصاحب اختیار وفرمانده حقیقی توحیدگرایان خداست .اوست که آنان را از ظلمات کفر وحق ناپذیری واسارت رها ساخته وبه سوی نور فلاح ورستگاری رهبری می کند ،اما سرپرست وپناهگاه کفرپیشگان وخودکامگان ،طاغوت وشیطان است که آنها را از نور محروم وبه سوی ظلمت واستبداد می کشاند .
درپذیرش این دین ودین باوری ودینداری،هیچ گونه اجبار واکراهی نیست،چرا که راه رشد،از بیراهه نمایان شده است. پس هر که به طاغوت یاهر بت وگردنکش وابلیسی کفر ورزد وبه خدا ایمان آورد،به راستی به چنان رشته ودستگیره ی نجات استواری چنگ زده است که برای آن گسستنی نیست.وخدا شنوا وداناست.

خداکار ساز ویاورکسانی است که ایمان آورده اندوآنان را از تاریکی های ستم وتباهی به سوی نور وروشنایی آزادی ورستگاری بیرون می برد.وامّاکسانی که کفر ورزیدند،کارسازشان طاغوت های استبداد هستند که آنان رااز نور آزادی وآگاهی بیرون وبه سوی تاریکی ها وتباهی ها می برند.آنان دوزخیانند ودرآن ماندگارخواهند بود.

بینش تاریخی روایات
واقعیت مورد بحث را افزون بر قرآن وتجربیات تاریخی جامعه ها وتمدن ها ،سخنان حکیمانه وستم ستیز پیشوایان حقیقی دین نیز مورد تأیید وتأکید قرار می دهد.
در شماری از روایات ،ظلم وظالم به شدیدترین وجه ممکن مورد نکوهش قرار گرفته ،وستم وبیدادگری مهم ترین آفت دولت ها وجامعه ها وموجب زوال نعمت ها عنوان شده است .به جاست به نمونه های ارزشمندی نظر کنیم :

1 پیامبر گرامی می فرماید: زیان کارترین شما ظالم ترین وبیدادگرترین شماست .
2 ونیز می فرماید : ظلم وبیداد روا داشتن ،بزرگ ترین عصیان ها وگناهان است .
3 ومی فرماید :هر فرد ،جامعه و حکومتی که بر اساس ظلم وجور رفتار کند ،خداوند نابودی او را تسریع می بخشد.
4حضرت صادق (ع) می فرماید :
بندگان خدا ! از ظلم وجور بپرهیزید که باعث ویرانی دل ها وقلب ها وجامعه هاست .
5 ومی فرماید: از ستم کاری وبیدادگری پروا کنید ،چه که ستمکار وبیدادگر ،شقاوت پیشه ای است که حتی از استشمام بوی بهشت هم محروم است .

6 ومی فرماید :با برقراری حاکمیت ظلم وجور است که نعمت های خدا از میان می رود .
7 امیر مؤمنان می فرماید :ظلم وبیدادگری ریشه ومنشأ همه ی رذیلت هاست .
8 . ومی فرماید :بدترین ذاد وتوشه برای زندگی پس از مرگ،ظلم نمودن در حق بندگان خداست .
9 . هر انسان وجامعه وحکومتی که راه ستم واستبداد در پیش گیرد ،همان آفت وبلا او را به تباهی وهلاکت سوق می دهد .
10 . ومی فرماید :کسی که نظام وحکومت او ،ظالمانه وزورمدارانه شد ،دولت واقتدار او راه زوال خواهد پیمود .
11 پیشوایان بیدادگر شرورترین جامعه هستند ودشمنان امامان راستین .
12 ومی فرماید :ستمکاری وظلم ،گام ها را متزلزل ،نعمت ها را سلب ،وامّت ها را به انحطاط و فروپاشی می کشاند .
13و می فرماید: ظلم وبیداد دردنیا موجب نابودی وذلّت،ودر سرای آخرت نیز موجب ویرانی ونگونساری است.

قرآن معجزه همیشگی محمّد (ص)
هنگامی که ما مسلمانان از ظاهر قرآن از نظر جنبه های ادبی فصاحت وبلاغت و یا ازباطن قرآن ازنظر قوانین اجتماعی واخلاقی واقتصادی سخن به میان آوریم گویند از روی تعّصب مذهبی وعرق اسلامی است،پس بهتر آن است که تعریف رانگوئیم از زبان دشمن بلکه بگوئیم اززبان آنها که پیرو مذهب اسلام نیستند وشاید روی ادیان دیگری غیر ازاسلام تعّصب دارند بشنویم.برای این کار

مطلبی راکه در روزنامه ی اطلاعات مورخ روز هفتم مرداد 1357نوشته شده در زیر می آوریم:
بعد از جنگ جهانی دوم یک نویسنده ی انگلیسی کتابی تا لیف کرد به نام کتابهایی که دنیا را به حرکت درآورد.وبدون آن که انتخاب خود را به زمان ومکان ویاموضوع خاصّی محدود کند ده کتاب زیر را به عنوان بهترین کتابهای تاریخ بشر معرفی کرد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله کارآفرینی کارگاه خیاطی و طراحی لباس در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله کارآفرینی کارگاه خیاطی و طراحی لباس در pdf دارای 36 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله کارآفرینی کارگاه خیاطی و طراحی لباس در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کارآفرینی کارگاه خیاطی و طراحی لباس در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله کارآفرینی کارگاه خیاطی و طراحی لباس در pdf :

کارآفرینی کارگاه خیاطی و طراحی لباس

فصل اول
کلیات
1- 1 مقدمه :
خیاطی یکی از مشاغلی است که از دیر باز مورد توجه ایرانیان بوده است ، تولید پوشاک در دوره های گوناگون شکل و شمایلی متفاوت داشته است ، امروزه بازار خیاطی با استفاده از ماشین آلات مدرن و دستگاههای پیشرفته و کارخانه های عظیم بسیار متفاوت با گذشته است ، ولی همچنان استفاده از پوشاک تولیدی کارگاهها در همه دنیا رواج دارد ، کارگاه خیاطی در ایران تاریخچه ای بیش از 150 سال دارد ، امروزه کارگاهها نیز مانند سایر بخش ها مدرن شده و با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا سعی در آموزش خیاطی به روش نوین می نمایند .

1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
کارگاه خیاطی

محل اجزا :
استان شهرستان بخش روستا

1 – 3 – مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :
کارگاه خیاطی یکی از مشاغلی است که در زمینه آموزش شغل به هنرجویان فعالیت می کند ، این طرح می تواند در دراز مدت بسیاری از مشکلات اشتغالزایی را در قشر خاصی برطرف نماید . تولید البسه در کارگاهها و ارائه آن به بازار می تواند کسب و کار خوبی را برای متقاضیان فراهم نماید .

1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :
خودکفایی ، شکوفایی صنایع ، اشتغالزایی قابل توجه ، سوددهی مالی و بسیاری موارد دیگر از موارد مفید بودن طرح برای جامعه میباشد و همچنین نشان دادن این مطلب که طرح و ایده نو و خلاقانه همیشه می تواند باعث موفقیت باشد.

1 – 6 – وضعیت و میزان اشتغالزایی :

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
از آغاز پیدایش انسان ، همواره چگونگی پوشش و نجات او از سرما مطرح بوده است. مصریها نزدیک به 5500 سال پیش هنر ریسندگی و بافندگی پنبه را آموختند و چینیها با پرورش کرم ابریشم در حدود 3600 سال پیش مشکلات پوشش خود را حل کردند. در سده هفدهم دانشمند انگلیسی به نام رابرت هوک “Robert- Hooke” پیشنهاد کرد که می‌توان الیاف را با توجه به شیوه‌ای که کرم ابریشم عمل می‌کند تولید نمود.پس از آن ، یک بافنده انگلیسی به نام

لویزشواب Lois- Schwabe توانست الیاف بسیار ظریف شیشه را با عبور شیشه مذاب از منافذ بسیار ریز تهیه نماید. پس از چندی ، سایر دانشمندان موفق به استخراج سلولز چوب و در نتیجه تولید الیاف شدند در سده‌های هجده و نوزدهم، همراه با انقلاب صنعتی ، رسیدگی و بافندگی مبدل به تکنولوژِی تهیه پارچه از الیاف گوناگون طبیعی و مصنوعی شد.

نساجی و پارچه بافی و خیاطی و خیاطی یکی از صنایعی است که از دوره های بسیار نخستین مورد توجه انسان قرار گرفته ، ایجاد صنعتی برای تولید پارچه ها و استفاده در تولید پوشاک مودم از قدیم رایج بوده است ، با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی کارگاه ها و کارخانه های نساجی و پارچه بافی و خیاطی و خیاطی نیز پیرفت کردند و این پیشرفت در زمینه های تنوع تولیدات ، رنگ و کیفیت تولید و نحوه تولید بوده است ، این طرح در استان در چندین مرحله اجرا شده است ، چند مورد از موارد اجرا شده این طرح هم اکنون وضعیت اقتصادی مناسبی ندارد ولی موارد نیز هستند که دارای وضعیت اقتصادی مناسبی هستند .

وضعیت مختصر اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی محل اجرای طرح :
محل اجرای این طرح شهر قزوین است که به دلیل دارا بودن امکانات صنعتی و شناخته شده بودن یکی از موقعیت های مناسب اجرای طرح در کشور میباشد ، وضعیت اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی مناسب و متناسب با طرح یکی از عوامل انتخاب این محل برای اجرای این طرح است .

برخی از آموخته های هنرجویان در کارگاه :
مقدمات تکمیل کالای نساجی
تمام پارچه‌های نساجی پس از خروج از سالن بافندگی کم و بیش دارای مقادیری ناخالصی و عیوب می‌باشند. لذا لازم است به منظور آماده کردن پارچه برای عملیات تکمیل اصلی آنرا تحت عملیات مقدمات تکمیل قرار داد. مانند توزین و متراژ پارچه ، کنترل عیوب پارچه ، گره گیری ، رفوگری و گرفتن ناخالصیها بخصوص در مورد پارچه‌های پشمی که دارای ناخالصیهای سلولزی و خرده چوب و ; می‌باشد.

آشنایی با پارچه ها
جلسه اول معرفی روش و آشنایی با پارچه های مصنوعی، ابریشمی، پشمی، نخی و کتانی و معرفی ویژگیها آنها از روی درجه حرارت اطو و توضیح راجع به راه و بی راه و اریب پارچه های مختلف همچنین پارچه هایی که خواب و یا طرح به یک طرف دارند
پیدا کردن بی راه پارچه ها و نحوه پهن کردن پارچه و طریقه برش پارچه هایی که بصورت یک لا برش می خورند .
آشنایی با عملکرد چرخ خیاطی سرویس روغن کاری و نخ کردن چرخ و ماسوره و نخ شل برای آماده کردن دوخت بعدی و امتحان دوخت چرخ .

هدف
داشتن اطلاعات اولیه برای کسانی که قصد فراگیری خیاطی را دارند آگاهی از تنوع پارچه ها و میزان حرارت لازم برای اطو زدن آنها طریقه صحیح کار با چرخ خیاطی و استفاده بهینه از آن .
برای اینکه دقیق تر با انواع پارچه ها آشنا شویم بهتر است آنها را به ترتیبی که روی درجات بعضی از اطوها به صورت کلمات فارسی نوشته شده به خاطر بسپاریم.

به طور کلی پارچه ها را به پنج گروه اصلی تقسیم می کنند :
1 پارچه های مصنوعی
2 ابریشمی
3 پشمی
4 نخی
5 کتانی
اولین گروه پارچه های مصنوعی هستند که از مواد مختلف خام و ترکیبات پیچیده شیمیایی تهیه می شوند.
چهار گروه بعدی پارچه های طبیعی هستند . دو گروه ابریشمی و پشمی منشأ حیوانی و دو گروه نخی و کتانی منشأ گیاهی دارند.

شناسایی پارچه ها از روی درجات روی اتو
برای شناخت پارچه ها از روی درجات بعضی از اطوها که به صورت کلمات فارسی نوشته شده اولین درجه که دارای کمترین حرارت اطو می باشد ضعیف نامیده می شود.

درجه 1 : درجه ضعیف
(ژرسه ـ پلی استر ـ پاناما ـ فلامنت ـ سلولز ـ سنتتیک)
برای دو گروه پارچه های مصنوعی سلولز و سنتتیک که الیاف آنها با فعل و انفعالات شیمیایی بدست می آید مناسب می باشد
از دو گروه دیگر می شود از پاناما و فلامنت نام برد.
از انواع پارچه های نایلون، ژرسه را می توان نام برد.
از ویژگیهای این نوع پارچه ها دوام و بشور و بپوش بودن آنهاست.
این پارچه ها با حرارت زیاد جمع می شوند، و در مقابل حرارت آتش مانند لاستیک می سوزند و از آنها گلوله هایی سیاه و سفت باقی می ماند.

درجه 2 :ابریشم مصنوعی
روی اطوهایی که درجات آن بصورت کلمات فارسی مشخص شده بعد از ضعیف، ابریشم مصنوعی را می بینم.
درجه ابریشم مصنوعی برای پارچه هایی با الیاف مصنوعی که با رشته های طبیعی مخلوط شوند مناسب می باشد.
این پارچه های خوش حالت که گروه زیادی از پارچه ها را تشکیل می دهند دوخت و برشی ساده تر از گروه اول دارند مشهورترین آنها تترون و ترگال می باشند.

درجه 3 :تریلین – لئوناردو
سومین درجه ای که روی اطوها مشخص شده ابریشم و برای پارچه های ابریشمی مناسب است. این نوع پارچه از رشته هایی که کرم ابریشم به عنوان پیله به دور خود می تند تهیه می شود. پارچه ابریشم بسیار نرم و لطیف و همینطور محکم و با دوام است.
از محسناتش اینکه در هوای سرد، گرم و در هوای گرم، خنگ می باشد.
برای برش، دوخت و اطوکاری آن باید دقت و ظرافت بیشتری همراه باشد.
از انواع آن کرپ ژورژت ، ارگانزا، شیفون و ساتن را می توان نام برد.

درجه 4 :پارچه های پشمی
این درجه حرارت برای پارچه هایی که از پشم حیوانات تهیه می شوند مناسب می باشد. پارچه های پشمی گرم و سبک، چروک ناپذیر، جذب کننده رطوبت و بسیار محکم و با دوام می باشند.
پارچه های پشمی به راحتی اطو خورده و حالت می گیرند
آنها در برابر برق عایق هستند و در مقابل آتش هم از خود مقاومت نشان داده و به سادگی نمی سوزند.
از انواع آن فاستونی ها را شامل گاباردین – فلانل و کانگا می توان نام برد . فوتر و ماهوت
مشهورترین پارچه پشمی کشمیر می باشد که گرمی و خصوصاً وزن سبک آن این نوع پارچه را از انواع آن متمایز می کند.

درجه 5 : پارچه های نخی
این درجه حرارت مخصوص پارچه هایی است که از پنبه تهیه می شوند. دوام ، سبکی، محکمی و مخصوصاً خنکی از مشخصات بارز آن می باشند. پارچه های نخی جذب کننده رطوبت و هنگامی که خیس باشند محکم تر می شوند.
پارچه های نخی نرم می باشد و به راحتی اطو می شوند ، برش و دوخت این پارچه ها ساده تر می باشد. بهتر است پارچه های نخی را قبل از برش آب کشید تا به مقدار لازم آب برود.
از انواع آن چلوار، کدری ، چیت ، متقال ، و پپلین را می توان نام برد.

پارچه کدری

درجه 6 : پارچه های کتانی
پارچه های کتانی به پارچه هایی اطلاق می شود که از الیاف گیاه کتان تهیه می شوند. این پارچه ها بسیار با دوام، محکم و جاذب رطوبت می باشند سطحی صاف دارند و خیلی زود چروک می شوند.
از انواع آن آکار – آرو را می توان نام برد.

برش پارچه ها
برای برش هر پارچه ای لازم است که راه پارچه به موازات خطوط طولی بدن قرار گیرد. اما در مواردی که به واسطه طرح پارچه می خواهیم قسمتهایی مثل لکه بالای پیراهن را برعکس ببریم باید اطمینان داشته باشیم که آن قسمت بعد از شستشو آب نمی رود و چنانچه پارچه آبرفت داشت پارچه را باید قبل از برش آب کشید.
به طور کلی تمام پارچه هایی که در بازار موجود می باشند در سه چیز مشترکند و آن داشتن راه و بی راه و اریب می باشد بجز چند مورد معمولاً پارچه ها در راه کش نمی آیند اما در بی راه کمی کشیده می شوند. و تمامی پارچه ها دراریب کاملاً کش می آیند راه پارچه که همان طول پارچه می باشد خطوطی به موازات حاشیه و یا ترکی پارچه را می گویند و نخ های تار که دارای مقاومت بیشتری می باشند در آن تنیده می شوند. بی راه پارچه که عرض پارچه می باشد بطور عمودی راه پارچه را قطع می کند و نخهایی با عنوان پود که نسبت به تار دارای مقاومت کمتری می باشند در آن تنیده میشوند، که البته پیدا کردن بی راه هر پارچه برای برش لباس بسیار ضروری می باشد.
برای پیدا کردن بی راه پارچه ها آنها را به دو گروه تقسیم می کنیم، پارچه :آهار دار و لخت برای برش اریب، پارچه باید کاملاً به طور صحیح روی میز پهن شده باشد.
برای برش پارچه های آهاردار با تا زدن پارچه به نحوی که دو حاشیه کاملاً روی هم قرار گیرد و پارچه دارای پیچ خوردگی نباشد به وسیله خطوط عمود یک سطح مستطیل و یا یک گونیای بزرگ خطی را که در ابتدای پارچه به صورت دو لا روی هم قرار گرفته و بر حاشیه عمود می باشد بدست می آید.
اما پیدا کردن بی راه در پارچه های لخت به دو صورت انجام می پذیرد در روش اول با زدن یک چرت در حاشیه پارچه می باشد روش دوم در پارچه هایی که معمولاً جر نمی خورد کشیدن یک یا دو نخ از پود پارچه می باشد.که با کشیدن آن خطی در پارچه می افتد . باید به خاطر داشته باشیم که در این هر حالت اگربخواهیم پارچه را با قد بخصوص برش بزنیم اگر حاشیه در یک طرف جمع شده باشند از همان طرف اندازه می کنیم.

پارچه هایی را که خواب دارند مثل مخمل و جیر و بعضی از ساتنها و بعضی پارچه های پشمی، حتماً باید هنگام برش به یک طرف یعنی رو به پایین خواب پارچه الگوها را پهن کرد. در غیراین صورت وقتی لباس آماده شد تکه هایی که به راه درست بریده نشده به خاطر اینکه راه ها ی پارچه ها با هم همخوانی ندارند و سایه می اندازند به تیرگی می زند و پارچه های براق مات دیده می شوند.

همینطور در پارچه های گل دار و طرح داری که گل و طرح آن به یک طرف می باشد حتماً لازم است لباس طوری برش بخورد که گلها و طرح پارچه به طرف بالا باشد. نکته مهمی که باید در مورد پارچه های لخت به خاطر بسپاریم این است که هنگامی که راه پارچه برش خورده به صورت ریش ریش باشد لازم است برای پهن کردن پارچه بی راه آنرا پیدا کنیم.
ما اکثر پارچه ها را بصورت دولا برش می زینم.
اما در مواردی مثل مانتوهای سایز بالا برای اینکه مصرف پارچه پایین بیاید آنها را به صورت باز و یک لا برش می زنیم.

برش قرینه
هنگامی که پارچه بصورت باز بریده می شود لازم است برای قسمتهایی که بصورت قرینه یا جفت نیاز داریم برای برش دوم الگو برگردانده شود تا تکه های لباس با هم قرینه و جفت گردند در غیر این صورت مثلاً دو آستین و دو قسمت پیش برای یک طرف بریده می شود.

آشنایی با دوخت های مختلف با چرخ خیاطی
دوخت ساده با چرخ خیاطی و مهارت در آن ،سر قایمی زدن، دوخت درزهای یک سانتی دو سانتی و سه سانتی ، انواع بخیه ها شامل نیش و یک پایه

طریق زیگزال زدن – نحوه چین دادن ریز و درشت و چین نخ کش

نحوه تا انداختن زاپاس های پنج سانتی در درزهای کج، طریقه دوخت یک مدل گوشه در بعضی از موارد فوق استفاده از اطو و نحوه استفاده از اطوی سرد.

آشنایی با دوخت جادکمه
طریق دوخت جادکمه با چرخهای اتوماتیک و غیراتوماتیک دوخت جادکمه با پارچه و نحوه بازکردن سجاف آن به دو صورت الیک زدن ، سوزن نخ کردن، دوخت دکمه با دست و ساده و پایه دار دوخت دکمه با چرخ ساده و پایه دار.

آشنایی با دوخت مغزی صاف و اریب
نحوه دوخت و اطو کاری مغزی های پهن و باریک که بین درز لباس و دور یقه قرار می گیرد.
دوخت مغزی اریب در درزهای منحنی که گذشته از آشنایی با برش و اطوی نوار اریب، هنرجویان با نحوه دوختن و گرفتن درزهای منحنی هم آشنا خواهند شد و نحوه دوخت نوار اریب برای یقه های گرد نحوه برش و دوخت کم جدا و اطوی آن.

هدف
دوخت مغزی و خصوصاً مغزی اریب یکی از مهمترین نگرانی های هنر جویان خیاطی است که با فراگیری آن اعتماد به نفس فوق العاده ای پیدا خواهند کرد.

آشنایی با دوخت جیب های درز بغل
دوخت جیب هایی که در درز بغل لباس قرار می گیرد.
درز یک طرف برای پارچه های ظریف و درز باز برای پارچه های ضخیم همچنین نحوه دوخت جیب از رو و جیب پاکتی و درب جیب یا جیب نما.

آشنایی با دوخت جیب دو فیلتو و با دهنه
دوخت جیب دو فیلتو با دوخت زیپ درون آن توضیح بصورت ساده و دوخت جیب دو فیلتو با دهنه دوخت زیپ درون آن

هدف
دوخت جیبهای فیلتابی از مشکل ترین قسمتهایی است که هنرجویان در انجام آن مشکل دارند لذا در این قسمت و قسمت بعدی آمادگی های لازم را پیدا می کنند

آشنایی با جیب یک فیلتو با بندینک و لایی چسب دار مدل بارانی
دوخت جیب یک فیلتو با بندینک برای پشت شلوار و جیب یک فیلتو لایی چسب دار مدل بارانی

هدف
دوخت جیبهای فیلتابی از مشکل ترین قسمتهایی است که هنرجویان در انجام آن مشکل دارند لذا در این قسمت و قسمت بعدی آمادگی های لازم را پیدا می کنند

دوخت دو مدل مغزی های شکاف دم دست برای بلوز زنانه و پیراهن مردان – دوبل آستین کوتاه ساده و با شکاف

هدف
با مشاده این برنامه ها و تمرین در آن هنرجویان آمادگی پیدا می کنند تا با برش لباس آشنا شوند.

آموزش اندازه گیری دامن و شلوار
آموزش الگوی دامن به صورت سایز بندی و شخصی دوزی و نحوه تنگ کردن آن

دامن ، مادر الگو
در چهارسایز اصلی، سایز به اضافه 10 نصف دور باسن و سایز منهای 3 نصف دور کمر. برای برش دامن مستطیلی به طول قد دامن و به عرض 4/1 دور باسن +1 برای پیش و 4/1 دور باسن منهای 1 برای پشت رسم می کنیم. از کمر باسن بزرگ را که نصف سایز می باشد می کشیم و سپس نصف آنرا باسن کوچک می نامیم، 5/3 سانت از پهلو علامت زده با خط کش آستین به باسن بزرگ وصل می کنیم وسط بالای دامن سه سانت علامت زده ، برای پیش دو سانت از باسن کوچک پایین تر و برای پشت سه سانت مانده به باسن بزرگ علامت زده و ساسون را می کشیم. ساسون را می بندیم و پیش از وسط نیم سانت تا ساسون و پشت را از وسط یک سانت تا درز بغل بصورت منحنی خالی می کنیم. در شخصی دوزی و یا سایزهای دیگر 4/1 دور کمر را همراه باضافه و منهای یک و مقدار ساسون در پیش و پشت علامت زده در صورت زیاد و کم شدن فاصله تا پهلو با دادن دو ساسون و یا کم کردن مقدار ساسون فاصله را تا پهلو به حدود 5/3سانت می رسانیم.

دامن فون
برای دامن فون به پایین دامن راسته 4 سانت اضافه می کنیم و 5/1 سانت بالا می آییم سپس این نقطه را مستقیم به باسن بزرگ وصل نموده و از پایین به صورت منحنی آرامی به پنج سانت مانده به وسط دامن وصل می نماییم. طوری که در وسط بیشترین فاصله را بگیرد.
برای دامن خمره ای (تنگ) از پایین دامن 4 سانت به داخل و یک سانت به پایین می رویم و این نقطه را به وسیله منحنی آرامی به ده سانت مانده به باسن بزرگ و در پایین به وسط دامن مستقیم وصل می کنیم. دامن های تنگ و راسته چاک یا پیلی لازم دارند.

آشنایی بابرش دامن و آستر
در این قسمت طریقه پهن کردن پارچه های آهار دار روی میز خط کشی و برش دامن را سه به اضافه برش آستری آن انجام می شود.

با اجرای برش، هنرجویان با ریزه کاریهایی که برش داریم آشنا گردیده و با علاقه برنامه را دنبال می کند.

آشنایی بادوخت دامن
دوخت دامن شامل دوخت چاک پشت با اطوی آن، دوخت زیپ، دوخت ساسونها با اطوی آن و دوخت درز بغل به اضافه تا انداختن پای دامن و چسباندن آن به وسیله زانفیکس

هدف
با اجرای این نحوه دوخت هنرجویان متوجه می شوند نظم و ترتیبی که در دوخت به مرحله اجرا در می آید تا چه میزان در پیشبرد کار مؤثر است.

دوخت و وصل کردن آستر باضافه دوخت و اطوی بندینک آماده کردن کمر بالایی چسب و وصل آن به دامن

هدف
در مرحله آغازین برش، هنرجویان لازم است شاهد پایان یافتن یک نمونه با توضیحات کامل باشند.

فصل دوم
روش انجام کار

گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :
بازدید از کارگاه دوخت قزوین
بر اساس هماهنگی های بعمل آمده و با مقرر نمودن وقت قبلی اقدام به بازدید از کارگاه دوخت قزوین شد ، این کارگاه یکی از کارگاه های بزرگ در زمینه طراحی و دوخت میباشد و با پرسنل زیاد و سیستم آموزش نوین در حال فعالیت میباشد ، در این بازدید از کلاس های کارگاه ، مدیریت و سایر قسمت های این بازدید بعمل آمد و با بسیاری از ماشین آلات و سیستم های کارگاهی آشنا شدیم .

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
هدف از ایجاد این طرح ایجاد یک فکر نو و خلاقانه برای شکوفایی این طرح کارگاهی در کشور است ، استقاده از طرح ها و پترن های کارگاههای معتبر دنیا در طراحی و دوخت و بهره گیری از مواد اولیه درجه 1 در تولید می تواند یکی از عوامل موفقیت طرح باشد .

فهرست تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :

فهرست مواد مصرفی مورد نیاز :

مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :

توجیه اقتصادی محصول :

روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت ( جهت فروش کالا )
برای ارائه خدمات کارگاهی روشهای متعددی جهت تبلیغات وجود دارد ، تبلیغات جهت ارائه خدمات آموزشی باید به صورت تبلیغات بازاریابی صورت گیرد ، بهره گیری از بازاریابان خبره و متخصص برای جذب بازار های مختلف و استفاده از محصولات تبلیغاتی جهت شناخته شدن محصول در بازار های داخلی و خارجی می تواند جوابگوی فروش محصول باشد .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   31   32   33   34   35   >>   >