سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله دیدگاه دکارت درباره ی فلسفه آموزش و پرورش در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله دیدگاه دکارت درباره ی فلسفه آموزش و پرورش در pdf دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله دیدگاه دکارت درباره ی فلسفه آموزش و پرورش در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله دیدگاه دکارت درباره ی فلسفه آموزش و پرورش در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله دیدگاه دکارت درباره ی فلسفه آموزش و پرورش در pdf :

دیدگاه دکارت درباره ی فلسفه آموزش و پرورش

فهرست موضوعات :
آشنایی با دکارت ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;3
مسائل اصلی دکارت ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;4
روش شک دکارت ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;6
فلسفه دکارت ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;..7
آراء تربیتی دکارت;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;..8
منابع;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;10

آشنایی با دکارت : رنه دکارت ، فیلسوف ، ریاضی دان و فیزیک دان بزرگ عصر رنسانس در روز 31 مارس 1596 میلادی در شهرک لاهه از ایالت تورن فرانسه زاده شد. مادرش در سیزده ماهگی وی درگذشت. و پدرش قاضی و مستشار پارلمان انگلستان بود.
دکارت در سال 1606میلادی هنگامیکه که پسر ده ساله ای بود ،وارد مدرسه ی دارالفنون لافلش شد. این مدرسه برای نجیب زادگان فرانسه توسط فرقه ی

یسوعیان تاسیس شده بود و در آن علوم جدید همراه با تعالیم مسیحیت تدریس میشد. دکارت طی هشت سال تحصیل در این مدرسه ،ادبیات ، منطق ، اخلاق ،ریاضیات ، و مابعدالطبیعه را فرا گرفت. در سال 1611میلادی ، دکارت در یک جلسه سخنرانی تحت عنوان اکتشاف چند سیاره سرگردان در اطراف مشتری ،از اکتشافات گالیله اطلاع حاصل کرد. این سخنرانی در روح او تاثیر فراوان گذاشت . پس از اتمام دوره و خروج از لافلش ،مدتی به خدمت ارتش هلند درآمد چرا که فرماندهی آن را شاهزاده ای به نام موریس بر عهده داشت و بسیاری از اشراف فرانسه دوست داشتند تحت فرمان او فنون رزمی را فرا بگیرند.
دکارت در مدتی که در قشون ارتش هلند بود به علم مورد علاقه خود یعنی ریاضیات می پرداخت. در بهار سال 1619میلادی از هلند به دانمارک و آلمان رفت ،و به جدمت سرداری به نام ماکسیمیلیان درآمد. اما زمستان فرا رسیدو در دهکده نویبرگ در حوالی رود دانوب ،بی دغدغه خاطر و با فراغت تمام به تحقیق در ریاضیات پرداخت و براهین تازه ای کشف کرد که بسیار مهم و بدیع بود .و در پیشرفت ریاضیات تاثیر به سزایی گذاشت. پس از مدتی ،دکارت به فکر یکی ساختن همه علوم افتاد. در شب دهم نوامبر 1619،وی سه رویای امیدبخش دید وآنها را چنین تعبیر کرد که ((روح حقیقت او را برگزیده و از او خواسته تا همه دانش ها را به صورت علم واحدی درآورد.))این رویاها به قدری او را مشغول ساخت که نذر کرد تا مقبره ی حضرت مریم را در ایتالیا زیارت نماید. وی چهار سال بعد به نذر خود وفا کرد.
از 1619 به بعد، چند سالی را در اروپا به سیاحت پرداخت و چند سالی در پاریس اقامت کرد. اما زندگی در انجا را که مزاحم فراغت خاطر خود می دید، نپسندید و در سال 1628میلادی بار دیگر به هلند بازگشت و در آن دیار تا سال 1649میلادی ،مجرد ،تنها و دور از هر گونه غوغای سیاسی و اجتماعی ،تمام اوقات خود را صرف پژوهش های علمی و فلسفی نمود. تحقیقات وی بیشتر تجربه و تفکر شخصی بود و کمتر از کتاب استفاده می کرد. درسپتامبر 1649به دعوت کریس

تین –ملکه سوئد- برای تعلیم فلسفه به دربار وی در استکهلم رفت. دکارت از دانشمندان و فیلسوفان بزرگ تاریخ به حساب می آید. او قانون شکست نور را در علم فیزیک کشف کرد و هندسه تحلیلی را در ریاضیات و هندسه بنا نهاد.
مسائل اصلی دکارت : دکارت در آغاز با دو مسئله اساسی رو به رو بود :

معرفت یقینی :

دکارت در آغاز جوانی بسیار دلبسته ریاضیات بود .این به آن خاطر بود که می دید ریاضیات دارای نظامی کاملا یقینی است . در حالیکه سایر رشته ها ی علمی و مخصوصا فلسفه اینگونه نیست. فکر او بیش از تر از هر چیزی متوجه فلسفه بود. زیرا فلسفه را بنیاد معرفت بشری می دانست و اگر فلسفه به یقین نمی رسید ،به هیچ دانشی نمیشد اعتماد کرد.
در آن زمان بسیاری از دانشمندان به شکاکیت مطلق فلسفی گرویده بودند و می گفتند : در هیچ موضوعی نمی توان به یقین رسید .دکارت این امر را قبول نداشت و می خواست به هر صورتی که شده یقین را در فلسفه و دانش داخل کند.
به همین خاطر به این فکر افتاد تا فلسفه و تمام دانش های انسانی را به روشی ویژه با هم در آمیزد و طوری آن را بنا کند که مانند ریاضیات کاملا یقینی باشد.

رابطه جسم و روح :
در دوره دکارت (قرن هفدهم میلادی ) فیزیک و به دنبال آن مکانیک تا حد زیادی پیشرفت کرده بود ،یکی از مسائل عمده ی این فیزیک جدید ، آن بود که ماهیت ماده چیست ؟ چه چیزی باعث فرآیندهای مادی و طبیعی می شود ؟ چه چیزی موجب می شود حرکات و حوادث مختلف (مثل باریدن باران ،گردش سیارات و;) اتفاق بیفتد؟
در آن زمان نگرش مکانیکی و مادی به طبیعت ،نفوذ زیادی بین مردم و دانشمندان داشت. نگرشی که دلیل همه حرکات و حوادث جهان را در خود جهان و ماده آن می دانست ، نه امور غیر مادی و ماوراء طبیعت.
یعنی میگفت : همه چیز در عالم ، به طور خودکار و طبق قوانین فیزیکی کار میکنند. اما در اینجا پرسشی اساسی وجود داشت که با تبیین مادی از طبیعت جور در نمی آمد. علت اعمال و حرکات ما انسانها چیست؟ این علت از دو حال خارج نیست : یا جسم و بدنمان است یا چیز دیگری غیر از ان . ما به طور واضح درک میکنیم که جسم ما که ماده ما است تحت فرمان ما قرار دارد و ما خودمان علت اعمال و رفتارمان هستیم. اما این خود چه چیزی است ؟ آیا منظور از این خود ،روح ما است ؟ اما روح انسانی چیست ؟ چه رابطه ای میان روح وجسم انسان وجود دارد ؟ روح انسان به طور مسلم امری مادی نیست. بنابراین آیا امری غیر مادی در ماده اثر می گذارد ؟ این امر چگونه ممکن است ؟ این پرسش ها فکر دکارت را مشغول کرده بود .

 

روش شک دکارت :
دکارت در ابتدا برای دستیابی به معرفت یقینی ، از خود پرسید: آیا اصل بنیادینی وجود دارد تا بتوانیم تمام دانش و فلسفه را بر آ ن بنا کنیم و نتوان در آن شک کر

د ؟

راهی که برای این مقصود به نظر دکارت می رسید،این بود که به همه چیز شک کند. او می خواست همه چیز را از اول شروع کند و به همین خاطر لازم می دانست

 

که در همه ی دانسته های خود (اعم از محسوسات ،معقولات و شنیده ها ) تجدید نظر نماید. بدین ترتیب شک معروف خود را که بعدها به روش شک دکارتی معروف شد آغاز کرد .اولین شک را به همه چیزتسری داد. تا جایی که در وجود جهان خارج نیز شک کرد و گفت : از کجا معلوم که من در خواب نباشم ؟ شاید این طور که من حس میکنم و فکر میکنم و به گفته اند نباشد و همه این ها مانند عالم خواب ، خیالات محض باشد؟ دکارت به این صورت به همه چیز شک می کرد و هیچ پایه مطمئنی را باقی نگذاشت. اما سرانجام به اصل تردید ناپذیری که به دنبالش بود ، رسید: این اصل این بود که :
من میتوان در همه چیز شک کنم ، اما در این واقعیت که شک میکنم ،نمیتوان تردیدی داشته باشم .بنابراین شک کردن من امری است یقینی و از آن جا که شک ، یک نحوه از حالات اندیشه و فکر است،پس واقعیت این است که من می اندیشم .چون شک میکنم.
بدین ترتیب یک اصل تردید ناپذیر کشف شد که به هیچ وجه نمی شد در آن تردید کرد. دکارت این اصل را به این صورت بیان کرد.
می اندیشم ،پس هستم .(اصل کوژیتو)دکارت به هدف خود رسیده بود و فلسفه اش را بر اساس همین اصل بنیادین بنا کرد.
فلسفه دکارت :
همگان دکارت را از جمله بنیان گذاران فلسفه جدید (فلسفه بعد از دوران تولد مجدد)می دانند. او اولین فیلسوف بزرگ بعد از دورا ن قرون وسطی است .دکارت به مکتب اصالت عقل تعلق دارد. مکتبی که عقیده اش این بود که به آنچه حواس انسان را ارائه می دهد نمی توان اطمینان کامل داشت ،بلکه تنها از راه عقل است که شناخت حقیقی و یقین آور صورت می گیرد .

وجود خدا :
دکارت پس از این نتیجه گیری از خود پرسید : آیا چیز دیگری هم هست که به این اندازه یقینی باشد و بتوان آن را با این یقین شهودی درک کرد ؟
پاسخ وی به این پرسش مثبت بود . دکارت بیان کرد که تصئر روشن و واضحی از یک وجود کامل در ذهن دارد که همان خداوند است و این تصور را همیشه داشته است. وی به این نتیجه رسید که تصور وجود کامل و قادر مطلق ، نمی تواند ساخته و پرداخته ذهن او باشد. زیرا او موجودی ناقص و محدود است و ممکن نیست وجود کامل و نامتناهی از موجود محدود و ناقص سرچشمه بگیرد . در واقع اگر وجود کاملی وجود نداشت؛ ما نیز تصوری از آن نداشتیم. پس تصور وجود کامل باید از خود آن وجود و به سخن دیگر از خداوند برآمده باشد. بنابراین خداوند وجود دارد. دکارت اعتقاد داشت که تصور خدا در ذات ماست. خدا خودش این تصور را قبل ار اینکه به این دنیا بیاییم ،در ما قرار داده است.

وجود جهان خارج :

دکارت بقیه فلسفه اش را بر پایی این دو اصل : یعنی وجود خود و وجود خدا بنا کرد. او گفت :من در عالم خارج ،اموری را ادراک میکنم که مادی نیستند و بنابراین با عقل ادراک شده اند نه با حس. مانند امتداد (عرض ،طول ،عمق) هر شئ ء مادی امتداد دارد. چنین صفاتی که با عقل ادراک می شوند ، به اندازه این واقعیت که من وجود دارم ، روشن و بدیهی است .پس این امور هم یقینی است.
در ادامه دکارت برای اثبات اینکه جهان خارج وجود دارد و خواب و خیال نیست ،از تصور موجود کامل یعنی خدا کمک می گیرد. به این صورت که :

وقتی عقل چیزی را به طور واضح و متمایز شناخت ،این شناخت باید ضرورتا درست باشد. چرا که خداوند نه مرا فریب می دهد و نیز روا نمی دارد که من درباره ی جهان و چیستی آن فریب بخورم. فریب کاری از عجز و نقص سرچشمه می گیرد. بنابراین هرچه را با عقل خود درک کنیم ،حتما صحیح است و یکی از اموری را که با عقل می یابیم ، وجود واقعی جهان خارج می باشد.

آراء تربیتی دکارت :
در بررسی آراء تربیتی دکارت ، هر چند که از دید گاه های خاصی در این باره نداشته است ، اما از آنجا که او مبدع روش جدیدی در تفکر و تحقیق بوده است ،عموما به کارگیری این روش را در حوزه هر نوع تحقیق و تفکری مفید ولازم دانسته اند. بنابراین ،مهم ترین تاثیر او در تعلیم و تربیت را می توان ابداع و گسترش روشی جدید در نحوه دست یابی به معرفت ذکر کرد.
روش دکارت نتیجه های عمیقی در تربیت دارد . زیرا او بر این عقیده است که نمیتوان دانش معتبر را بدون زدودن تمام تعصب ها به دست آورد. او به پرهیز از تمام افراط و تفریط ها ایمان دارد و در جایی که به دست آوردن نتیجه های مطلق ممکن نیست ، بیمی ندارد که از احتمال پیروی کند وبه اخلاقیاتی که مورد تصویب جامعه واقع شده ،وفادار بماند. در عین حال بذر حس استقلال از کیفیات خارجی را افشانده است. از این رو ، غلبه برخود را بر غلبه بر جهان مقدم می شمارد و به طور خلاصه یک طرز تفکر رواقی از خود نشان می دهد.
دکارت در کتاب گفتار درباره روش ; راهی را که تا رسیدن به مرحله ی شک پیموده وروشی را که پس از آن برگزیده است ،شرح می دهد. او پس از انتقاد از چگونگی آموزش زمان خود و درس هایی که خوانده بود می گوید :
همین که به سنی رسیدم که توانستم از تبعیت آموزگاران خویش آزاد گردم ، خواندن کتاب ها را به یک سو نهادم و بر آن شدم تا در جست و جوی هیچ دانشی برنیایم مگر آنچه در خود و یا در کتاب بزرگ جهان توانم یافت .بدین سان بقیه ی جوانی خود را در سفر گذراندم تا به دربارها و ارتش ها بروم و با مردم طبقه های متفاوت و دارای سطح های گوناگون همنشینی کنم و تجربه اندوزم;در این تجربه اندوزی بود که روشن ت از پیش دریافت که اطمینان به درستی بسیاری از اندیشه ها و عقاید ، بیش از آنکه برخاسته از حقیقت آنها باشد ، نتیجه ی رسم

و عادت است .از این جا است که بسا اندیشه ها و عقیده هایی که در نظر مردمی درست اند و شک ناپذیر ؟ در نظر مردمی دیگر نادرست. وحتی عجیب و خنده آورند. او برای راهی که در پیش گرفته بود –که گونه ای خود اموزی و راهنمایی خویش بود- روشی برگزید و بر آن شد تا به هیچ رو ازآن سر برنتابد.این روش ،به کار بستن چهار قاعده بود : نخست آنکه هیچ گاه چیزی را نپذیرم مگر اینکه حقیقت آن برای من هویدا باشد. یعنی از شتابزدگی و پ

یشداری ، سخت بپرهیزم و فقط چیزی را بپذیرم که چنان روشن و متمایز به اندیشه می آید که شک کردن به آن ،روا نیست.دوم آنکه هر مشکلی را که می خواهم بیازمایم ، تا آنجا که ممکن است به اجزاء بخش کنم تا حل آن آسان گردد. سوم آنکه اندیشه های خود را با نظم هدایت کنم . با ساده ترین موضوع ها یعنی آن هایی که بهتر شناخته میشوند ،آغاز کنم و اندک اندک ،و گام به گام ،به سوی شناختن پیچیده ترین موضوع ها پیش بروم ،و در اندیشه ی خود ،آنها را مرتب کنم- حتی اگر موضوع هایی که در کار بررسی آنها هستم ، به طبیعت،یکی پیش از دیگری نباشد. و چهارم انکه بر شماری را چنان کامل کنم و بررسی را چنان کلی انچام دهم که مطمئن شوم نکته ای را فرو گذار نکرده ام.
دکارت با عرضه کردن وبه کار بستن این روش و به ویژه قاعده نخست ، از سد قرون وسطی گذشت و نادرستی روال آموزشی ان را آشکار کرد.
او از یک سو بر روشنی طبیعی خرد تکیه کرد و از سوی دیگر به کار امدن آنرا نتیجه ی توجه و تربیت شمرد.
کتاب گفتار با این اندیشه که توانایی تشخیص درست از نادرست یعنی خرد به همه داده شده است آغاز میگردد و با همین اندیشه نیز پایان میابد. با اینکه دکارت به اموزش و پرورش-به معنی محدود ان – نپرداخته اند اما ازآنجاکه کارش در تحول فلسفه و علم در نتیجه ، گشودن افق های تازه و دگرگون کردن اندیشه های قرون وسطایی ، بس مهم و کارساز بود. بازتاب آن در اندیشه ی کسانی که به نو کردن آموزش و پرورش برخاستند،نیز موثر بود.

منابع:
1-سایت ویکپدیا/فلسفه آموزش و پرورش/دکارت
2-نگاه به فلسفه ی آموزش و پرورش/دکتر میر عبدالحسین نقیب زاد

ه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله َارزیابی نحوه تخصیص اعتبارات تسهیلات تکلیفی (بنگاههای زود

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله َارزیابی نحوه تخصیص اعتبارات تسهیلات تکلیفی (بنگاههای زود بازده ) در استان کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از مدل برنامه ریزی در pdf دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله َارزیابی نحوه تخصیص اعتبارات تسهیلات تکلیفی (بنگاههای زود بازده ) در استان کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از مدل برنامه ریزی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله َارزیابی نحوه تخصیص اعتبارات تسهیلات تکلیفی (بنگاههای زود بازده ) در استان کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از مدل برنامه ریزی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله َارزیابی نحوه تخصیص اعتبارات تسهیلات تکلیفی (بنگاههای زود بازده ) در استان کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از مدل برنامه ریزی در pdf :

َارزیابی نحوه تخصیص اعتبارات تسهیلات تکلیفی (بنگاههای زود بازده ) در استان کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از مدل برنامه ریزی آرمانی

]
گذشته از جنبه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، امروزه نظام بودجه بندی به علت گستردگی و پیچیدگی سامانه ها و برنامه های بودجه، جنبه های فنی و تکنیکی بودجه از اهمیت و اولویت ویژه ای برخوردار است. در استان کهگلویه و بویراحمد نیز نیازهای اساسی و متنوع، محدودیت های بودجه، اهمیت توسعه استان، مسئله اشتغال و بهره وری منابع تصمیم گیری در این خصوص را به مسئله ای پیچیده و استراتژیک تبدیل کرده است. اتخاذ تصمیم مناسب تا حد زیادی می تواند ضامن نتایج مطلوب باشد.

در این پژوهش تلاش می شود تا با استفاده از روشهای علمی، راه کارها و الگوهای مناسبی برای تصمیم گیری مالی مدیران تعیین شود چه بسا فقدان روش علمی، موجب می شود که مدیران به روش های سعی و خطا متوسل شده و هزینه های هنگفتی را متحمل شوند. استفاده از روش علمی این پژوهش ، بهینه سازی و دسترسی به بهره وری منابع را تسهیل می کند و زمینه کاربرد علمی آن را در سرمایه گذاری های بلند مدت فراهم می سازد. هدف اصلی این پژوهش ارائه

الگوی مناسب وعلمی برای تخصیص بهینه اعتبارات بودجه است. به گونه ی دقیق تراین پژوهش نحوه تخصیص اعتبارت بنگاههای زودبازده را به بخشهای مختلف کشاورزی ، صنعت و خدمات ، با توجه به نیازها و اولویتهای استان کهگیلویه وبویراحمد مورد مطالعه قرار می دهد. داده های مورد استفاده از آمار و اطلاعات موجود در دبیر خانه کار گروه اشتغال و

 

سرمایه گذاری استان استخراجمی گردد و با استفاده از ((الگوی برنامه ریزی آرمانی)) تخصیص بودجه محدود به بخش های بالا نشان داده خواهد شد. روش پژوهش از نوع شبه تجربی است.که با ارائه مدل های برنامه ریزی خطی(آرمانی)تلاش در بهینه نمودن تسهیلات نموده و برای انجام پژوهش در زمینه یکی از فرضیه ها به صورت پیمایشی، میدانی اقدام شده است و انجام آن به صورت قیاسی و استقرایی است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که الگوی برنامه ریزی خطی( آرمانی) تسهیلات تکلیفی با الگوی برنامه ریزی سنتی(آرای منتخبین) تسهیلات تکلیفی در استان کهگیلویه و بویراحمد دارای تفاوت معنی داری است و در استان کهگیلویه و بویراحمد اعتبارات تسهیلات تکلیفی (بنگاههای زودبازده) در کاهش بیکاری موثر بوده است.

 

بیان مسئله و چگونش برگزیدن موضوع پژوهش:
یکی از مشکلات فعلی در نظام تخصیص منابع به بخشهای مختلف در ایران نبود رویکرد علمی والگوهای ریاضی برای انجام این مهم بوده که بیشتر از روش های سنتی وچانه زنی صورت می پذیرد. در این شرایط تخصیص اعتبارات از رویکرد سیاسی ونفوذهای غیر رسمی صورت می گیرد ،در حالی که می توان برای انجام این کار از الگوهای ریاضی از جمله ( برنامه ریزی آرمانی )استفاده نمود تا بتوان اعتبارات را در مسیرهای مشخص ومهم بر حسب اولویت اختصاص داد. یکی از خلاء های که نگارنده در مصاحبه با کارشناسان بودجه معاونت نظارتی – راهبردی به آن پی برده است، نبود الگو علمی اقتصادی برای انجام این کار است، با توجه به مطالب بالا تلاش شده تا با بررسی بایسته، الگوی علمی برای بهینه نمودن تخصیص اعتبارات به بخش ها و فعالیت های مختلف اقتصادی ارائه گردد، به نحوی که ضمن رعایت اولویتهای تعیین شده برای فعالیت ها ، بیشینه اشتغال زایی و بهره وری حاصل گردد. قابل یادآوری است که فعالیتها عبارتند از : کشاورزی ، صنعت و معدن ، خدمات .
پژوهشگر در این پژوهش تلاش دارد به این پرسش ها پاسخ دهد :
آیا الگوی برنامه ریزی آرمانی برای تخصیص اعتبارات بودجه الگوی مناسبی است ؟
آیا اعتبارات بنگاههای زودبازده استان کهگیلویه وبویراحمد به بخش های متفاوت در بودجه به صورت بهینه تخصیص نیافته است؟
آیا اعتبارات بنگاههای زودبازده در استان کهگیلویه وبویراحمددر کاهش بیکاری موثر بوده است ؟
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش:

گذشته از جنبه های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی ، امروزه نظام بودجه بندی به علت گستردگی و پیچیدگی سامانه ها و برنامه های بودجه ، جنبه های فنی و تکنیکی بودجه که شامل انواع برنامه ریزی ها (خطی و غیر خطی) ، استفاده از انواع الگوهای کمی ، آماری و ریاضی و انواع نرم افزارهای رایانه ای برای تصمیم گیریهای بودجه ای استفاده می شود ، از اهمیت و اولویت ویژه ای برخوردار است. در اینجا هم نیازهای اساسی و متنوع ، محدودیت های بودجه ، اهمیت توسعه استان ، مسئله اشتغال و بهره وری منابع تصمیم گیری در این خصوص را به مسئله ای پیچیده و استراتژیک تبدیل کرده است. اتخاذ تصمیم مناسب تا حد زیادی می تواند ضامن نتایج مطلوب باشد.

در این پژوهش تلاش می شود تا با استفاده از روشهای علمی ، راه کارها و الگوهای مناسبی برای تصمیم گیری مالی مدیران تعیین شود چه بسا فقدان روش علمی ، موجب می شود که مدیران به روش های سعی و خطا متوسل شده و هزینه های هنگفتی را متحمل شوند. استفاده از روش علمی این پژوهش ، بهینه سازی و دسترسی به بهره وری منابع را تسهیل می کند و زمینه کاربرد علمی آن را در سرمایه گذاری های بلند مدت فراهم می سازد.

فرضیات پژوهش:
این پژوهش دارای دو فرضیه می باشد که عبارتست از:
فرضیه1: الگوی برنامه ریزی آرمانی تسهیلات تکلیفی با الگوی برنامه ریزی سنتی(آرای منتخبین) تسهیلات تکلیفی تفاوت معنی دار دارد.

فرضیه2: اعتبارات تسهیلات تکلیفی (نگاههای زودبازده ) در استان کهگیلویه و بویراحمد در کاهش بیکاری موثر بوده است.
روش پژوهش :
روش پژوهش از نوع شبه تجربی است.که با ارائه مدل های برنامه ریزی خطی(آرمانی)تلاش در بهینه نمودن تسهیلات نموده .وبرای انجام پژوهش در زمینه یکی از فرضیه ها به صورت پیمایشی،میدانی اقدام شده است.و انجام آن به صورت قیاسی و استقرایی است.
3 جامعه آماری:
جامعه آماری در این پژوهش متقاضیان ودریافت کنندکان تسهیلات تکلیفی بنگاههای زودبازده بوده.که به منظور راه اندازی وفعال سازی طرح های کشاورزی ، صنعتی وخدماتی در مناطق استان کهگیاویه و بویراحمد(یاسوج ، کهگیلویه ،گچساران، بهمئی و دنا ) درطی سا ل های 1384تا1387متقاضی دریافت وام بودند. در مجموع بر اساس اطلاعات جمع آوری شده کل طرح هایی که از موضوع بنگاه های زود بازده استفاده نموده و به بهره برادری رسیدند 7500 طرح می باشد .]پیوست [ یک نمونه 325تایی از جامعه 7500تایی طرح های استان کهگیلویه وبویراحمد با استفاده از روش های نمونه گیری انتخاب گردیدند. و به منظور دستیابی به اطلاعات مورد نیازبه دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان و همچنین دستگاههای اجرایی و بانکهای عامل مرتبط با آئین نامه موصوف و دریافت اطلاعات از این مراجع اطلاعات لازم برای بررسی ها ی بعدی سازماندهی شدند.که در ادامه این مطالب با آنها بیشتر آشنا خواهیدشد
-8- ابزاراندازه گیری اطلاعات :
از نوع پرسشنامه وطیف لیکرد یا پنج گزینه ای(خیلی زیاد ،زیاد،متوسط،کم،خیلی کم.) استفاده شده است.لیکن به دلیل کیفی بودن گزینه ها آن ها را به مقیاس کمی (1تا5)تبدیل نموده ایم.
3-9– روایی پرسشنامه:
در دو قالب محتوایی و سازه ای انجام شده است.
الف) روایی محتوایی : پرسشنامه با پرسش های مندرج درآن تدوین وبین صاحب نظران واندیشمندان توزیع شد.و پس از کسب نظرآن ها با نظر استاد راهنما و استاد مشاور بین پرسش شوندگان توزیع گردید.
ب) روایی سازه ایی: یافته های این پژوهش با یافته های پژوهش های انجام شده دیگران همگن(یکنواخت) می باشدیا نمی باشد.
3-10- پایایی پرسشنامه:
پایایی ابزارپژوهش (پرسشنامه) که از آن به اعتماد واعتمادپذیری نیزتعبیر می شود.عبارت است از این که اگر یک ابزار اندازه گیری که برای سنجش متغییر یا صفتی شناخته شده است در شرایط مشابه در زمان و مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد،نتایج مشابهی از آن حاصل شود. به سخن دیگر ابزار پایایی معتبر،ابزاری است که از خاصیت تکرار پذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد.
برای تعیینپایایی پرسشنامه از ضریب پایایی که دامنه آن یعنی صفر و 1+ است استفاده می کنیم. به طوری که هرچه ضریب پایایی به صفر نزدیک باشد ،معرف پایایی کمتر درابزار اندازه گیری و هر چه به یک نزدیکتر باشد بیانگر پایایی بیشتر پرسشنامه می باشد.برای محاسبه ضریب پایایی ازمعیار آلفای کرونباخ استفاده شده است.
روش ((آلفای کرونباخ)) یکی از متداولترین روش های اندازه گیری اعتمادپذیری پرسشنامه هاست که براساس سازگاری درونی پرسشنامه شکل گرفته است.
• روش محاسبه آلفای کرونباخ:

محاسبه این شاخص با استفاده از راتبطه زیر امکانپذبیر خواهد بود.دراین رابطه k تعداد پرسش هاو siانحراف معیارامتیازپرسش-iام و سیگما انحراف معیار امتیاز کل پرسش ها است.هرچه این شاخص به یک(1) نزدیکتر شود به معنی همبستگی درونی بالاتر و همگن تر بودن پرسش ها خواهد بود.بدیهی است در صورت پایین بودن مقدارآلفا بایستی بررسی نمود که با حذف کدام پرسش ها مقدار آن افزایش خواهد یافت.

= مجموع انحراف معیار امتیاز کل است.
= واریانس تک تک سؤالات می باشد.
= k تعدادسؤالات می باشدکه تعداد آن ها در این پژوهش برابر با 13 است.
محدوده مقادیر آلفا: بین07تا1 عالی،بین 04تا07 خوب ،و کمتر از04 ضعیف.
برای محاسبه آلفای کرونباخ از نرم افزارآماری SPSS استفاده شده است که نتیجه محاسبات در نگاره زیر آمده است پس از توزیع سی وشش(36) پرسشنامه، سی ویک(31) موردقابل استفاده بود.که مقدارآلفای کرونباخ 0968 به دست آمد که نشان دهنده همبستگی درونی بالا و همگن تر بودن پرسش ها (پایایی بسیار بالای )پرسشنامه است.(بیش از 07) ]نگاره پیوست[

Reliability Statistics

Cronbach’s Alpha N of Items
.968 5

Case Processing Summary

N %
Cases Valid 31 100.0
Excluded(a) 0 .0
Total 30 100.0

a Listwise deletion based on all variables in the procedure.
روش گرد آوری اطلاعات :
برای جمع آوری اطلاعات مربوط به بنگاهای زودبازده استان کهگیلویه و بویراحمد در طی سالهای 1384تا1387از آمار و اطلاعات موجود در دبیرخانه کار گروه و اشتغال و سرمایه گذاری استان ، و مراجعه به دستگاههای اجرایی و بانک های عامل مرتبط با آیین نامه مذکور از جمله سازمان جهاد کشاورزی ، صنایع و معادن ، تعاون ، بهزیستی ، کمیته امداد ، آموزش و پرورش ، دانشگاه علوم پزشکی و ; و بانک های نظیر رفاه ،ملی ، ملت ، صادرات ، تجارت ، سپه ، صنعت و معدن و مسکن و استخراج آمار وعملکرد بنگاههای زودبازده در دستگاههای مذکور و همچنین آمار و اطلاعات دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اطلاعات مورد نیاز استخراج و جمع آوری گردیده است.ونحوه جمع آوری اطلاعات برای فرضیه شماره دو(2) ازپرسشنامه استفاده شده است. -3- حجم نمونه:
اندازه نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین گردیده است.که توضیح کامل آن به صورت زیر است:
اندازه جامعه مورد مطالعه 7500 طرح بوده است و اندازه نمونه 325طرح می باشد که ازهر فعالیت به نسبت طرح های به بهره برداری رسیده و به صورت تصادفی ساده تعدادنمونه انتخاب و اطلاعات استخراج شده است.
N=7500 ; T2=(2.58)2

d=.07

تعداد پرسشنا مه ها در سال 1387 عدم برگشتی بدون پاسخ تعداد دریافتی
325 صفر صفر 325

متغیر های پژوهش :
1-8-1- اعتبارات ابلاغی( تسهیلات ابلاغ شده ) :
عبارت است از میزان تسهیلات ابلاغ شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تایید شده توسط مراکز زیربط از جمله وزارت کار و امور اجتماعی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور و هئیت دولت در آیین نامه بنگاههای زودبازده .
1-8-2- بخش فعالیت :
عبارت است از بخشهای مختلف اقتصادی استان شامل کشاورزی ، صنعت و معدن و خدمات
1-8-3- برنامه ریزی آرمانی :
هدف برنامه ریزی گسترش وتعدیل برنامه ریزی خطی می باشد. با روش برنامه ریزی هدف می توان حل همزمان سامانه هدف های پیچیده را به دست آورد.به عبارت دیگر روشی است که توسط آن می توان مسائل تصمیم گیری که مربوط به یک هدف یا چند زیر هدف می شوند را حل نمود.از طرف دیگر تابع هدف می تواند از چند واحد اندازه گیری مختلف تشکیل شده باشد. اغلب اوقات هدف های چند گانه تصمیم گیرندگان با هم در تضاد می باشدو حصول به یکی از آنها به قیمت از دست دادن هدف های دیگری می شود.
بنابراین حل چنین مسئله ای احتیاج به مرتب نمودن اهداف از لحاظ اهمیت آنها دارد.
در صورتی که مدیریت تصمیم گیرنده بتواند اولویت های مورد نظر خود را از لحاظ درجه اهمیت آنها حتی به طور ذهنی هم مرتب نماید، به شرطی که تمام محدودیت ها رابطه خطی داشته باشند، مسئله بالا را با استفاده برنامه ریزی آرمانی می توان حل نمود.(لیبرمن،جرالد،هیلیر،فردریک،1376،ص168).
تعریف دیگر از برنا مه ریزی خطی:
برای واکاوی و حل مسائلی که مستلزم اهداف و آرمان های متعددمی باشند الگوی جدید و معتبری برای تکمیل تکنیک بر نامه ریزی خطی بوجود آمده است که ((بر نامه ریزی آرمانی)) نامیده می شود.
1-8-4- میزان اشتغال ایجاد شده :
عبارت است از تعداد افراد مشغول شده به کار طی دوره پژوهش که ناشی از میزان هزینه کرد تسهیلات ابلاغی بوده است .
1-9- قلمرو پژوهش :
قلمرو این پژوهش از نظر موضوعی ، مکانی و زمانی به شرح زیر است.
1-9-1- قلمرو موضوعی :
ارزیابی نحوه تخصیص تسهیلات تکلیفی بنگاههای زودبازده استان کهگیلویه وبویراحمد با استفاده از الگو برنامه ریزی آرمانی

1-9-2- قلمرو مکانی :
این پژوهش در سه فعالیت اقتصادی ( کشاورزی ،صنعت و معدن ، خدمات ) در استان کهگیلویه وبویراحمد ( بویراحمد ، گچساران ، کهگیلویه ،دنا و بهمئی ) انجام می شود.
1-9-3- قلمرو زمانی :
اعتبارات را از سال 1384 الی1387 به مدت 4 سال که اطلاعات آن موجود است را مورد مطالعه قرار می دهد. (لازم به ذکر است که بیشترین اعتبارات اشتغال زایی در این سالها به استان تخصیص یافته است به همین خاطر این محدوده زمانی مورد استفاده قرار می گیرد.)
عبارت ریاضی ،متغیر ها به صورت زیر تعریف می شوند:
متغیر های تصمیم مسئله
= K تعداد آر مان هایی که مورد توجه می باشند .
=ضریب برای هر هدف در تابع هدف
=آر مان هدف Kام .
جواب مطلوب برای مسئله بر نامه ریزی آرمانی ،جوابی است که حتی الامکان به حصول آر مانها نزدیک باشند . بنابراین :

اگر تصمیم گیرنده نتواند به دقت اهمیت نسبی اهداف را مشخص نماید، استفاده از روش بر نامه ریزی آرمانی باز دارنده می تواند مفید واقع شود. برای به کار گیری برنامه ریزی آرمانی باز دارنده تصمیم گیرنده باید آرمان های خود را از مهمترین به کم اهمیت ترین اولویت بندی کند . ضریب تابع هدف برای متغیر نشان دهنده آرمان I, pjخواهد بود . فرض کنید که :
P1>p2>…>pn
برقرار باشد بنابر این وزن آرمان 1 بسیار بزرگتر از وزن آرمان 2 است و وزن آرمان 2 بسیار بزرگتر از آرمان 3 است وتعریف ( ) تضمین می کند که تصمیم گیرنده اول می کوشد و مهمترین آرمان را بر آورده
می سازد و آنگاه در میان همه نقاطی که آرمان یک را بر آورده می سازد تصمیم گیرنده می کوشد تا جای ممکن به آرمان2 نزدیک می شود و به همین طریق ادامه می دهد تاجایی که نزدیک شدن به ارضای یک آرمان از هدف با تقدم بالاتر دور شود .
الگوی برنامه ریزی آرمانی باز دارنده با توسعه روش سیمپلکس که به ((سیمپلکس بر نامه ریزی آرمانی)) معروف است حل می شود . در بر نامه ریزی آرمانی باز دارنده n سطر صفر وجود دارد که هر کدام متناظر با یک هدف است. و در این روش جوابی بهینه خواهد بود که همه اهداف را برآورده نماید .
الگوی ارائه شده :
الف- تابع هدف :

ب- محدودیت ها :
1- محدویت ها ی مربوط به مقادیر هدف و تعادلی :

2- محدودیت های حد دار :

تعریف متغیر ها :
: B1اعتبار کل در سال i
: Xijk اعتبار مر بوط به فعالیت j در سال i
کشاورزی j=1 صنعت ومعدن j=2 خدمات j=3
: Xijk اعتبار تخصیص یافته به شهر ستان k و فعالیت j در سال I
بویر احمد k=1 دنا k=2 بهمئی k=3کهگیلویه k=4 گچسارانk=5
: di1+ مازاد اعتبار کل در سال i
: di1- کسری اعتبار کل در سال i
: dijl+مازاد اعتبار فعالیت j در سال i
: dij1- کسری اعتبار فعالیت jدر سال i
dik3+مازاداعتبار شهرستان kدرسالi
: dik3-کسری اعتبار شهرستان kدرسالi
: Lij حدپایین اعتبارفعالیت jدر سالi
: Uij حدبالای اعتبارفعالیت jدر سالi
: Lijk حدپایین اعتنبار شهرستان kبراساس فعالیتjدرسالi
: Uijk حدبالا اعتنبار شهرستان kبراساس فعالیتjدرسالi
تابع هدف :
تابع هدف مجموع انحراف ها از اهداف تعیین شده را کمینه می کند. از آنجا یی که در الگو اولویت ها منظور شده است. درتابع هدف برای انحراف از اهداف ضرایب خاصی در نظر گرفته شده که متناسب با ترتیب اولویت ها است . برای استفاده از بر نامه ریزی آر مانی مجموع انحراف از هدف ها باید مینیمم شود، تا جواب بهینه به دست آید . برای به کار گیری بر نامه ریزی آر مانی باز دارنده تابع هدف مجموع انحرافات ارائه شده در الگو به 9 جز تقسیم می شود .
که هر جز بر اساس یکی از هدف ها ی تعریف شده در قبل به ترتیب تقدم اولویت ها قرار دارد . اگر این جز 9 تابع هدف با الگوی ارائه شده مینیمم می شود و جواب بهینه تخصص اعتبارات برای هر سال مشخص می شود. ترتیب اولویت ها بر اساس بر نامه پنچ ساله دوم و مصوبات هیئت وزیران و نظر کار شناسان سازمان مدیریت و بر نامه تعیین شده است .
پژوهش های انجام شده در برون از کشور :
الف- بودجه ریزی بر مبنای صفر:
سامانه بودجه ریزی بر مبنای صفر از سال 1970 در آمریکا به گنگره پیشنهاد شد . در این روش بودجه ریزی که تاکید،آن بررعایت تناسب حجم عملیات دستگاها و مؤسات دولتی با وظایف محول شده به آنها می باشد. و درواقع یک نوآوری در امر مدیریت اداری سازمان های دولتی و نیز مکملی بر سامانه بودجه طراحی گردیده است .
وآن (بودجه ریزی برنامه ای¬¬- عملیاتی سامانه بودجه و برنامه) می باشد.در بودجه ریزی بر مبنای صفر هدف این نیست، که تمام عملیات از نو مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد بلکه معیار عملکرد سال قبل و میزان جذب اعتبارات سال گذشته رامنسوخ می شمارد ، کنترل هزینه های عمومی مسؤلیت ها را توام با اختیارات به واحدهای تصمیم گیری واگذار می کند. و حرکت بودجه نویسی از پایین ترین سطح هرم حرکت و در هریکازرده های تصمیم گیری مورد بازنگری وتعدیل قرار می گیرد تا در نهایت درراس هرم بودجه نهائی می گردد .
پژوهش های انجام شده در درون کشور:
1- الگوی ریاضی تخصیص بودجه ایران :
کلی ترین الگوی که در خصوص بودجه ی در سازمان ها ی دولتی ایران ارئه شده است مربوط به آذر و سید اصفهانی (1376) است . الگوی ریاضی تخصیص بودجه ایران دارای دو دسته متغیر تصمیم است :
الف : متغیر های تصمیم برونزاکه بانماد( (X نشان داده شده اند.
این دسته از متغیرهای بر پایه سطوح زمانی(t) و فعالیت(j) برنامه(k) بیان شده اند.
بر اسا س سطح فعالیت می توان متغیر هایی را تعریف کرد که بیانگر مقدار بودجه ی اختصاص یافته به هر یک از فعالیت ها باشند . این مجموعه از متغیر ها را ((متغیر ها ی برونزا)) می نامیم .
ب : مربوط به ساختار درونی بودجه که متغیر های تصمیم آنها را بانماد y)) نشان می دهند.
و بر گرفته از فصول ومواد بودجه هستند . این دسته از متغیر ها را ((متغیر های درونزا)) می نامیم.
فرضیات پژوهش:
این پژوهش دارای دو فرضیه می باشد که عبارتست از:
فرضیه1: الگوی برنامه ریزی آرمانی تسهیلات تکلیفی با الگوی برنامه ریزی سنتی(آرای منتخبین) تسهیلات تکلیفی تفاوت معنی دار دارد.
فرضیه2: اعتبارات تسهیلات تکلیفی (نگاههای زودبازده ) در استان کهگیلویه و بویراحمد در کاهش بیکاری موثر بوده است.
3-10- تابع آماره ی آزمون آزمون t :
برای آزمون این که یک نمونه متعلق به یک جامعه با میانگین مشخص ،اما انحراف معیار نا مشخص است آماره ای را محاسبه می کنیم که((آماره t)) نامیده می شود وبا استفاده از رابطه زیر به دست می آید:

: میانگین نمونه اول
: میانگین نمونه دوم
: واریانس نمونه یک
: واریانس نمونه دوم
: اندازه نمونه یک
:اندازه نمونه دوم

• نحوه داوری t:
اگر مقدار tبه دست آمده از مقدارنگاره با درجه آزادیdf =(n1+ n2-2)بیشتر باشد فرض H0رد و فرض H1را می پذیریم.و اگر مقدارtبه دست آمده از مقدارنگاره با درجه آزادیdf =( n1+ n2-2)کمتر باشد فرض H0پذیرفته و فرض H1را رد می کنیم.

• برای فرضیه دوم از آزمون خی دواستفاده شده است.
برای محاسبه خی دو از رابطه زیر استفاده می شود.
X2=(fe-fo) 2/f0

X2= خی دو
fe= فراوانی مشاهده شده
fe= فراوانی مورد انتظار

• نحوه ی داوری:
اگر مقدارخی دو به دست آمده از مقدار نگاره با درجه آزادیdf=(k-1)(c-1)بیشتر باشد فرض H0رد و فرضH1را می پذیریم.و اگر خی دو به دست آمده از مقدار نگاره با درجه آزادیdf=(k-1)(c-1)کمتر باشد فرض H0پذیرفته و فرضH1را رد می کنیم.
نتایج پژوهش نشان می دهد که ازمجموع325طرح144طرح که معادل 443درصد ازنمونه آماری پژوهش است جدید تاسیس و 177 طرح که معادل544درصد از نمونه آماری پژوهش است ،وسعه ایو2طرح که معادل 90درصد نیمه تمام و 1طرح که معادل 20درصد سرمایه در گردش می باشند
آزمون فرضیات:
آزمون فرضیه1: بین الگوی برنامه ریزی آرمانی تسهیلات تکلیفی با الگوی برنامه ریزی سنتی(آرای منتخبین) تسهیلات تکلیفی تفاوت معنی دار وجوددارد.
درمورد فرضیه ی وجود تفاوت معنی دار بین دو الگوی تخصیص اعتبارات تسهیلات تکلیفی در استان کهگیلویه و بویراحمد، فرض آماری H1و H0در آزمون به صورت زیر تنظیم می شود:
H0: بین الگوی برنامه ریزی آرمانی تسهیلات تکلیفی با الگوی برنامه ریزی سنتی تسهیلات تکلیفی تفاوت معنی داری وجود ندارد.
H1: بین الگوی برنامه ریزی آرمانی تسهیلات تکلیفی با الگوی برنامه ریزی سنتی تسهیلات تکلیفی تفاوت معنی داری وجود دارد.
آزمون t :
برای آزمون یکنواختی میانگین دو الگوی برنامه ریزی سنتی و آرمانی تخصیص اعتبارات تکلیفی در استان کهگیلویه و بویراحمد دو فرض زیر را آزمون می کنیم:
H1=µ1µ2را در مقابل H0=µ1=µ 2 در این جا فرض می کنیم، واریانس دو الگو برنامه ریزی متفاوتند یعنی
وحالا H0 با آماره tبه صورت زیر محاسبه می شود.
نگاره 4- 11- اعتبارات تخصیصی تسهیلات تکلیفی استان کهگیلویه و بویراحمد طی سال های 1385تا1387با استفاده از الگوهای سنتی- آرمانی
الگوهای برنامه ریزی تسهیلات تکلیفی
تخصیص آرمانی 1297597 941907 152079
تخصیص سنتی 2160000 1500000 1247000

نگاره 4-12- محاسبه واریانس الگوی آرمانی داده های اعتبارات تخصیصی تسهیلات تکلیفی استان کهگیلویه و بویراحمد طی سال های 1385تا1387
تخصیص آرمانی(xi) ) (x I –
(xi- )2
1297597 50040267- 250402828807.11
941907 144712.67- 20941755893.78
152079 645115.33 416173793301.78
= 435723.16433
(xi-x¯)2 = 68751837800267

df = n-1 2=1-3
e +11 3.43759=

محاسبه واریانس الگوی سنتی داده های اعتبارات تخصیصی تسهیلات تکلیفی استان کهگیلویه و بویراحمد طی سال های 1385تا1387
تخصیص سنتی (x i ) ) (x i-
(xi-x¯)2
2160000 -52433333- 27492544444444
1500000 150000000- 225000000000000
1247000 12470000000- 1555009000000
=1635666667
40799344444444 (xi-x¯)2 =
df = n-1 2=1-3
e +12 2.03997


t =
مقدار t محاسبه شده 2955474 می باشد .و مقدار t درنگاره کانتیل (پیوست شماره 10) در سطح 005با درجه ی آزادی 4به صورت زیر است:
t (4و005) = 2776 t (4و001) = 4604
به دست آمد بیشتراز تی نگاره است،در نتیجه فرض صفررد و فرض یک پذیرفته می شود. t
آزمون فرضیه2: اعتبارات تسهیلات تکلیفی (بنگاههای زودبازده ) در استان کهگیلویه و بویراحمد در کاهش بیکاری موثر بوده است.
درمورد فرضیه ی مؤثر بودن اعتبارات تسهیلات تکلیفی (بنگاههای زودبازده ) دراستان کهگیلویه و بویراحمد در کاهش بیکاری ،فرض آماری H1و H0در آزمون به صورت زیر تنظیم می شود:
H0: اعتبارات تسهیلات تکلیفی (بنگاههای زودبازده ) دراستان کهگیلویه و بویراحمد در کاهش بیکاری موثر نبوده است.
H1: اعتبارات تسهیلات تکلیفی (بنگاههای زودبازده ) در استان کهگیلویه و بویراحمد در کاهش بیکاری موثر بوده است.
نگاره 4-14-فراوانی گویه های سوالات 8تا13 پرسشنامه برای آزمون خی دو .

شماره سؤال خیلی زیاد زیاد متوسط کم خیلی کم جمع
سوال 8 35 92 146 45 7 325
سوال 9 48 127 85 61 4 325
سوال 11 33 133 97 57 5 325
سوال 12 48 127 85 61 4 325
سوال 13 53 136 71 59 6 325
جمع 217 615 484 283 26 1625

نگاره 4-15 محاسبات مربوط به خی دو
جدول کای اسکور دو بعدی
آیتم خیلی زیاد زیاد متوسط کم خیلی کم
نوع فراوانی fe fo (fe-f0)2/f0 fe fo (fe-f0)2/f0 fe fo (fe-f0)2/f0 fe fo (fe-f0)2/f0 fe fo (fe-f0)2/f0
سوال 8 35 434 16296 92 123 7813 146 97 250066 45 566 2377385 7 5 0623076
سوال 9 48 434 0489 127 123 01301 85 97 143843 61 566 0342049 4 5 0276923
سوال 11 33 434 2498 133 123 0813 97 97 000041 57 566 0002826 5 5 0007692
سوال 12 48 434 04887 127 123 01301 85 97 143843 61 566 0342049 4 5 0276923
سوال 13 53 434 21285 136 123 1374 71 97 687645 59 566 010176 6 5 0123076
جمع 217 217 72333 615 615 1026 484 484 347603 283 283 316607 26 26 1307692
X 2 56.73
d f 16
t(0.05,5)=56.73
t(0.05,5)=26.296
در نگاره بالا خی دو محاسبه شده با درجه آزادی16 df= برابر 5673= x2 و خی دو مربوط به نگاره کانتیل 26296= x2 می با شد.و چون خی دو به دست آمده از مقدار نگاره بیشتر است فرض H0رد و فرض H1را می پذیریم.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله خودباوری راز پیشرفت در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله خودباوری راز پیشرفت در pdf دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله خودباوری راز پیشرفت در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله خودباوری راز پیشرفت در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله خودباوری راز پیشرفت در pdf :

خودباوری راز پیشرفت

فهرست :

عنوان ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;صفحه

مقدمه ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;.1
خودباوری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;..2
خودباوری و ارتباط آن با موفقیت ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;8
نتیجه گیری ;;;;;;;;;;; ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;10
منابع ;;;;;;;;;;;;;;. ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;11

مقدمه :

یکی از عواملی که می تواند در راستای پیشرفت انسانها نقش بسیار مهمی را داشته باشد خود باوری و تکیه بر روحیات فردی و اعتماد به نفس در بین انسانهاست.
امروزه پیشرفت و رسیدن به موفقیت آرزوی هر انسانی است و این امر در بین جوانان بسیار چشمگیرتر بوده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
ما به لحظه ای از تاریخ رسیده ایم که خودباوری – که همواره یک نیاز بسیار مهم روانی بوده است – به صورت یک نیاز فوری اقتصادی درآمده است. برای هماهنگ شدن با دنیای پیچیده، چالشی و رقابتی این زمانه باید به صفت خودباوری متصف بود.
اینک ما در جهانی زندگی می کنیم که اقتصاد آن جهانی و مشخصات آن از این قرار است: دگرگونی سریع، پیشرفت های پی درپی علمی و تکنولوژیک و رقابت در حد و اندازه ای که تاکنون سابقه نداشته است. این پیشرفت ها، نیاز به تعلیم و تربیت و آموزش را در قیاس با نسل های قبل بیشتر کرده است و هرکس که با کسب و کار سروکار داشته باشد، این نکته را می داند، اما نکته ای که به خوبی درک نشده، این است که پیشرفت ها به نوبه خود، نیازهای دیگری را بر منابع روانشناختی ما تحمیل می کنند. به خصوص لازمه پیشرف

ت، داشتن ظرفیت بیشتر برای نوآوری، خودمدیریت، مسئولیت شخصی و خودیابی است. داشتن این ظرفیت ها برای همه افراد خواه مدیریت ارشد، خواه سرپرستان و حتی تازه کاران لازم است.

خودباوری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان به عوامل زیادی وابسته است و ارتقای یادگیری، حاصل توقعات و انتظارات است. انتظارات بالای معلمان از دانش‌آموزان و نیز انتظارات بالای دانش‌آموزان از خود، در بازده یاددهی – یادگیری تأثیر مثبت دارد، یکی از راهبردهای مؤثر در تحقق انتظارات پیش‌بینی شده در طراحی آموزشی، سهیم کردن دانش‌آموزان در تعیین اهداف آموزشی، نوع تدریس، شیوه مشارکت، تدوین قوانین و مقررات کلاسی و تعمیق چگونگی عملکرد و فعالیتهای خود در سطحی بالاتر از حد معمول است. دانش‌آموزان از اینکه در کلاس با ارزش و مفید تلقی شوند خوشحال و راضی خواهند شد. اگر توقعات ما از دانش‌آموزان و توقعات آنها از خودشان کم باشد انگیزه‌های یادگیری در آنها افت خواهد کرد و برعکس. توقعات سطح بالا، آنها را به سوی پیشرفت سوق خواهد داد. یکی از این فرایندها، فراهم کردن زمینه‌های مناسب برای تجربه‌های فردی دانش‌آموزان است. تجربه‌های فردی و درگیر کردن آنان با فعالیت تدریس (تمرین معلمی) به دانش‌آموزان کمک می‌کند، از موضوع درس شناخت بهتری پیدا کنند و با احساس همدلی با موضوع آموزش، موضوع درسی را به راحتی یاد بگیرند.
چنانچه دانش‌آموزان دیگر کلاس را راغب کنیم تا در مورد نتیجه تدریس فراگیرانی که به تدریس و آموزش افراد کلاس داوطلب شده‌اند قضاوت نمایند، دانش‌آموز را به تفکر منطقی و بهره‌گیری از قوه استدلال ذهنی خودشان وا می‌داریم. در این بین اگر دانش‌آموزان کلاس را در فرایند ارزشیابی و قضاوت کار فراگیران شرکت دهیم، آنها یاد می‌گیرند درباره کارهای خ

ود و نتایج یادگیری و آموخته‌هایشان به خوبی قضاوت کنند و نسبت ب

 

ه نتایج ارزشیابی از فعالیتهای خود حساس باشند و درصدد رفع نقطه ضعفها برآیند. این مقاله که چکیده‌ای از طرح انجام شده با عنوان «کلاس و تمرین معلمی» در مدرسه راهنمایی ناحیه 2 زنجان می‌باشد، پیامدها و بازخوردهای مثبتی داشته است که به شرح ذیل می‌باشد.
– 1) جلوگیری از تدریس تکراری و مدیریت زمان به نحو مطلوب.
– 2) کنترل رفتار انضباطی دانش‌آموزان.
– 3) تشویق و ترغیب دانش‌آموزان و انگیزه بیشتر فراگیران به یادگیری.
– 4) ایجاد جو مشارکت و همکاری در کلاس که زمینه‌ساز مدیریت یادگیری است.
– 5) توجه به تفاوتهای فردی دانش‌آموزان.
– 6) افزایش بهره‌وری در کلاس درس.
– 7) ایجاد خودباوری در بین فراگیران و تقویت اعتماد به نفس در آنان.
– 8) شاد نمودن فضای کلاس و افزایش تعامل و گسترش ارتباط بین فراگیران و معلم در نهایت اجرای این طرح باعث احساس خودباوری و لیاقت در بین فراگیران می‌شود.
چراکه معلم با این کار پیامهای مثبت بیشتری به دانش‌آموزان منتقل می‌کند و استقلال و خودگردانی بیشتری به دانش‌آموزان می‌آموزد. وقتی فراگیران بتوانند محیط کلاس را اداره کنند به طور حتم افرادی کارآمد، لایق، مستقل و شایسته بار خواهند آمد. این احساس خودباوری و خودارزشمندی به فراگیران کمک می‌کند تا در محیط درس و مدرسه فعال و پویا باشند و احساس مفید بودن در جمع را تجربه کنند و هویت خاص پیدا کرده و جامعه‌پذیر شوند چراکه کار مدرسه، صرف آموزش مسائل علمی نیست، بلکه کار اصلی آن در درجه اول درونی کردن ارزشها و در یک کلام هویت‌بخشی به فراگیران است.
انگیزه، حالات درونی فرد است که موجب تداوم رفتارش تا رسیدن به هدف می‌شود. انگیزه ارتباط مستقیم و مثبت با پیشرفت تحصیلی دارد. به همین علت علاوه بر آنکه انگیزه وسیله‌ای برای پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته می‌‌شود، گاهی از آن به عنوان هدف نیز نام برده می‌شود، زیرا با افزایش انگیزه، پیشرفت تحصیلی نیز پدید می‌آید. از آنجا که هوش و استعداد تحصیلی به‌عنوان دو عامل اساسی در پیشرفت تحصیلی، کمتر تحت تأثیر معلم یا مربی واقع می‌شود، سعی بر آن است که با افزایش انگیزه دانش‌آموزان حداکثر بهره‌وری از هوش صورت گیرد.

 است که پیشرفت تحصیلی افراد با انگیزه چشمگیرتر بوده است. با وجود آنکه معلمان در تغییر هوش و استعداد تحصیلی نقش چندانی ندارند، ولی می‌توانند در بالا بردن انگیزه دانش‌‌آموزان مفید واقع شوند.
انگیزه به دو نوع درونی و بیرونی قابل تقسیم است. از انگیزه بیرونی می‌توان به تقویت‌کننده‌هایی چون پول، تائید، محبت، احترام، نمره و از تقویت‌کننده‌های درونی می‌توان به رضایت خاطر و احساس خوب از یادگیری اشاره کرد. آنچه که بیشتر موجب رفتار خود‌جوش می‌شود، انگیزه درونی است. هدف عمده فعالیت‌های پرورشی معلم یا مربی این است که دانش‌آموز به تدریج از انگیزه‌های بیرونی به سمت انگیزه‌های درونی هدایت شود.
تفاوت اساسی افراد دارای انگیزه درونی با افراد دارای انگیزه بیرونی این است که افراد با انگیزه درونی احساس کفایت بیشتری در خود دارند و کمتر به دیگران اجازه می‌دهند که محرک رفتارشان شوند. این گروه از دانش‌آموزان، خود تعیین کننده رفتارها هستند و به خاطر کفایتی که در خود احساس می‌کنند، باور دارند که می‌توانند با رفتارشان بر محیط خود تأثیر بگذارند. این گروه از دانش آموزان با انگیزه درون‌گرا، تصورشان این است که موفقیت و عدم موفقیت در تحصیل به خاطر نحوه رفتار صحیح یا غلط خودشان است.
اما برخلاف آنها، دانش‌آموزان باانگیزه برون‌گرا، احساس بی‌کفایتی یا کفایت کمم داشته و همواره تصور می‌کنند که موفقیت آنها تحت تأثیر عوامل محیطی نظیر: معلم و سوالات سخت است. این گروه از دانش‌آموزان حتی اگر درس بخوانند، باز هم موفقیت چندانی نخواهند داشت. چرا که اندک تلاش آنها به خاطر همان انگیزه‌های بیرونی، همچون فرار از تنبیه یا کسب خواست معلم است. اینان در صورت کسب موفقیت اندک هم آن را به شانس و تصادف نسبت می‌دهند و نه به تلاش و استعداد خود. این دانش‌آموزان حتی اگر نیم‌نگاهی به موفقیت داشته باشند، آنقدر آن را صعب‌الوصول می‌دانند که دست به عمل نمی‌زنند، در نتیجه هرگز طعم موفقیت را نخواهند چشید.
در حقیقت گام اول در برخورد با این افراد چشاندن طعم موفقیت به آنها و درهم شکستن تصور منفی آنها در مورد دستیابی به موفقیت است. در این صورت است که «موفقیت»، «موفقیت» می‌آورد. از آنجایی که انسان آمادگی دارد تا فعالیت‌ها و تصوراتش را تعمیم دهد، موفقیت در یک درس منجر به موفقیت در دروس دیگر می‌شود و این موضوع در مورد دروس اصلی هر رشته مهم‌تر است. درواقع، ضعف درسی در این دروس منجر به بی‌علاقگی به تحصیل و گاهی حتی ترک تحصیل می‌شود و البته عکس آن هم صادق است. به همین علت به معلمان در

وس اصلی هر رشته توصیه می‌شود، شرایط آموزشی و امتحانی را مطلوب نمایند و با ارزشیابی‌های مناسب فضای کلاس را لذت‌بخش کنند.
به طورکلی به‌منظور افزایش انگیزه دانش‌آموزان و سوق دادن آنها به سمت درونی شدن انگیزه‌ها راهکارهای زیر توصیه می‌شود:
1 – سعی کنیم اولویت تجربه‌های دانش‌آموزان برای آنها جالب باشد، احساس موفقیت اولیه اعتماد به نفس آنها را افزایش می‌دهد. این موضوع در مسابقات ورزشی نیز مشهود است.
2 – برای موفقیت دانش‌آموزان پاداش در نظر بگیریم. منتظر نباشیم تا افت تحصیلی اتفاق افتد و سپس موفقیت را تحسین کنیم.
3 – با احترام گذاشتن به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان، هرگز آنها را با یکدیگر مقایسه نکنیم.
4 – دانش‌آموزان را در کلاس کمتر درگیر مسائل عاطفی منفی نمائیم و نسبت به حساسیت‌های عاطفی آنان آشنا و در کاهش آن کوشا باشیم. سخت‌گیری و انضباط شد

ید، تبعیض، بیان قضاوت‌های منفی و خبرهای ناخوشایند از جمله عواملی است که موجب درگیری ذهنی و کاهش علاقه به یادگیری می‌شود.
5 – بلافاصله پس از آزمون یا پرسش کلاسی، دانش‌آموزان را از نتیجه کار آگاه کنید.
6 – برای اینکه دانش‌آموز بداند، در طول تدریس به‌دنبال آموختن به چیزی باشد، بیان اهداف آموزشی مورد انتظار از او را در ابتدای درس فراموش نکنیم.

7 – چگونگی یادگیری و نحوه انجام کار برای دانش‌آموز مشخص شود.
8 – به‌منظور افزایش حس کفایت در دانش‌آموز از او بخواهیم مطالب یاد گرفته شده را به دوستان یا کلاس آموزش دهد.
9 – در مورد مشکلات درسی دانش‌آموز و ریشه‌یابی آن، با او تبادل نظر و گفت‌وگو کنیم.
10 – تشویق کلامی در کلاس، به صورت انفرادی بسیار حائز اهمیت است.
11 – مطالب درسی را به ترتیب از ساده به دشوار مطرح کنیم.
12 – از بروز رقابت ناسالم در بین دانش‌آموزان پیشگیری شود.
13 – در فرآیند آموزش متکلم وحده نباشیم و یادگیرندگان را در یادگیری مشارکت دهیم.
14 – علاقه به دانش‌آموزان و تعلق خاطر و اهمیت دادن به یکایک آنها، سطح انگیزه‌ها را افزایش می‌دهد.
15 – آموزش را با «تهدید» پیش نبریم.
16 – برای دانش‌آموزان با انگیزه، خوراک علمی کافی داشته باشیم
17 – با محول کردن مسئولیت به دانش‌آموزان کم توجه، آنان را به رفتارهای مثبت هدایت و علل کم‌توجهی در آنها را بررسی کنید. 18 – شیوه‌های تدریس را از سنتی به شیوه‌های روز تغییر داده و با استفاده از تکنولوژی آموزشی، حواس پنجگانه دانش‌آموزان را به کار گیریم.
19 – میان درس کلاس و مسائل زندگی که به وسیله همان درس قابل

حل است، ارتباط برقرار کنیم
20 – تدریس را با طرح مطالب و پرسش‌های جالب توجه آغاز کرده و با ت

حریک حس کنجکاوی، دانش‌آموزان را برانگیخته‌تر سازیم. 21 – به وضعیت جسمانی دانش‌آموزان توجه کرده و علل جسمی بی‌توجهی و کاهش انگیزه آنان را بیابیم.
22 – محیط کلاس را با طراحی زیبا و مناسب، جذاب سازیم تا مانع بروز کسالت روحی شویم.
23 – با فرهنگ و تاریخچه زندگی افراد مدرسه یا محله‌ای که در آن تدریس می‌کنیم، آشنا شده و در طول تدریس از مثال‌های آشنا استفاده کنیم.
24 – به منظور اطلاع از نتیجه فعالیت درسی دانش‌آموزان و ارائه بازخورد به موقع و مناسب، تکالیف آنان را بلافاصله در جلسه بعدی ملاحظه و با رفع اشکالات، جنبه‌های مثبت را تشویق کند.
25 – در گرفتن آزمون و امتحان به قول خود عمل کنیم.
26 – زمان یادگیری باید در حد توان دانش‌آموز باشد. برای تجدید قوا و انگیزه در میان کلاس از وقت تفریح و استراحت غافل نشویم. 27 – دانش‌آموز را از میزان پیشرفت خود آگاه سازیم تا بداند برای رسیدن به هدف چه گام‌های دیگری بردارد.
28 – به لحاظ اخلاقی و ایجاد انگیزه، همیشه خوش‌اخلاق و خوش‌رو باشیم.
29 – به منظور افزایش حس کفایت و مشارکت در ارائه دروس از نظرات دانش‌آموزان استفاده کنیم.
30 – مطمئن باشیم که توجه دانش‌آموزان برای شروع تدریس آماده است

.
31 – تمام مطالب دشوار را یکجا و در یک جلسه آموزش ندهیم.
32 – به خاطر داشته باشیم، توجه افراطی به دانش‌آموزان (قوی یا ضعیف

) موجب متشنج شدن فضای کلاس می‌شود.
33 – دانش‌آموزان را به گروه‌های «خوب»، «بد» و «ضعیف» تقسیم‌بندی نکنیم.
34 – از ورود به موضوعات حاشیه‌ای که منجر به انحراف توجه کلاس می‌شود، بپرهیزیم.
35 – با ایجاد جلسات بحث و تحلیل به دانش آموزان فرصت تفکر و اظهار نظر بدهیم.
36 – هرگز دانش‌آموزان را مجبور به انجام فعالیت‌های تحقیرکننده نظیر «جریمه» نکنیم.
37 – به افراد درون‌گرا، کمرو، مضطرب که تمایلی به ابراز وجود ندارند، توجه کرده و با تقویت رفتارهای مثبت، آنها را به مشارکت در بحث‌های کلاسی و کارهای گروهی تشویق کنیم.
38 – در روش‌های تدریس، کنفرانس و سمینار را مد نظر قرار دهیم.
39 – تأکید بر نمره، اضطراب دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد و مانع از توجه کامل به موضوع درس می‌شود. این دانش‌آموزان با وجود تلاش زیاد از نمرات پایینی برخوردارند و به تدریج رابطه میان تلاش و نتیجه را نادیده می گیرند که در نهایت منجر به از دست رفتن انگیزه خواهد شد.
40 – گاهی از تجربه‌های دوران تحصیل و شکست‌ها و موفقیت‌های خود برای دانش‌آموزان صحبت کنید.

خودباوری و ارتباط آن با موفقیت

.1 یاد خدا دلهای ما را آرامش می دهد و دل آرام و مطمئن، انرژی روحی و روانی فراوانی جهت حل و فصل مسائل زندگی را برای ما فراهم می آورد.
.2 برای رسیدن به هدفهای زندگی باید همواره از خطرکردن در زندگی خود نهراسید واز موقعیت های ایجاد شده به عنوان تجربه استفاده گردد. چون تجربه راه شکست را برای رسیدن به موفقیت نشان می دهد. تجربه آن چیزی نیست که برای انسان روی می دهد بلکه واکنشی است که وی در برابر آن رویداد از خود نشان می دهد.
.3 وقتی ترس را رها کنیم، فقط علاقه مندی و امید است که برجامی ماند در این زمان باورهایی که در فرد به وجود می آید که او می تواند به جای آشفتگی، آرامش و به

جای ترس، شجاعت، عشق و امید به فردای زندگی را با اختیار خود برگزیند.
.4 اگر می خواهید تصویر و نگاه خوبی از خویشتن داشته باشید باید دست از مقایسه خود با دیگران برداری. چون شما منحصر به فرد هستید و شخصیت شما وابسته به خودتان می باشد. هیچکس دیگر در این جهان بزرگ نمی تواند خود شما باشد. او نبو

ه و نخواهد آمد.
.5 ما همان گونه زندگی می کنیم که به خویشتن نگاه می کنیم.
.6 نگرش در انسان حرکت ایجاد می کند. اگر نگرش مثبت باشد حرکت سازنده و نتیجه مطلوب و اگر نگرش منفی باشد حرکت تخریبی و نتیجه اش ناخوشایند.
.7 اندیشمندان همیشه می گویندکه اگر می خواهید انسان بزرگی شوید باید نسبت به همه چیز و همه کس نظر مناسب و نگاه خوبی داشته باشید و برای رسیدن به خود واقعی و کسب باورهای ارزشمند، خویشتن را دوست داشته باشید.
.8 با توجه به توانائیهای خود به کاری که انجام می دهیم ایمان و باور درونی داشته باشیم. در این صورت موفقیت قطعی خواهد بود.
.9 به دنبال رخدادهای جذاب بوده و زندگی عاشقانه و آگاهانه را از خود انتظار داشته باشید.
.10 انسان تا زمانی که خود را باور نداشته باشد، آرامش ندارد.
.11 ابراهام مازلو روانشناس آمریکایی (1970 – 8 190 ) که از بزرگترین نظریه پردازان نهضت توانائیهای انسان به حساب می اید، زندگی را نه در بودن بلکه در شدن می دیده است و در این راستا نظریه خودشکوفایی را مطرح ساخته است.
.12 اگر تمایل به انجام کاری نداری به راحتی به خود و دیگران نه بگوئید.
.13 همیشه سعی کنید احساس خوبی از بودن خود داشته باشید، به شاد زیستن و شادکامی زندگی خود فکرکنید.
.14 این حقیقت را بپذیرید که از آنچه که فکر می کنید بهتر هستید.
.15 هیچ وقت خود را دست کم نگیرید.
.16 به جای آنچه هستید به آنچه که می توانید باشید توجه کنید.
.17 بدانید برای تغییرکردن هیچ وقت دیرنیست.
.18 در جریان خودباوری انسان باید از آنچه انجام می دهد لذت ببرد و به نیروی برتر خود ایمان داشته باشد.
.19 هیچ گاه نیروی عظیم اراده را در جسم کوچک خود زندانی نکنید

.20 به تقویت روحیه و اعتقادات خود بپردازید و دلگرم و مقاوم به زندگی ادامه دهید.
.21 حملات مهاجمان درونی و بیرونی را با نیروی خودباوری خنثی کنید و پیوسته کاری را انجام دهید که موجبات خرسندی وجدانتان را فراهم سازد.
.22 همواره برنامه ها مسیرهای خود را بازشناسی کنید تا در زندگی دچار وقفه نشوید.
.23 اگر به پیروزی خود معتقد باشید، مطمئنا پیروز و برنده خواهید شد. و نیل به خواسته های زندگی برای شما سهل و آسان می گردد.
.24 هیچ وقت نخواهید کسی یا کسانی که به جای شما تصمیم بگیرند و یا به جای شما زندگی کنند، باید باور کنید وقتی که چیزی را بخواهید مطمئنا آن را بدست خواهید آورد.
چکیده :
شکل گیری خود باوری : خود باوری افراد نیز مثل بسیاری از ویژگیهای دیگر جسمی و روانی فرد از دوران کودکی شروع به رشد و شکل گیری می‌کند. خانواده اولین محیطی است که نقش مهم خود را در خود باوری کودک ایفا می‌کند. والدین خود باور ، فرزندان خود باور تربیت می‌کنند. والدینی که کودک خود را با تمام ویژگیهایی که دارد و به همان صورتی که هست می‌پذیرند فرد خود باوری را برای آینده تربیت می‌کنند. گذشته از خانواده و تآثیرات پیچیده ای که روی خود باوری کودک دارند، محیطهای دیگر مثل محیط دوستان و همسالان ، مدرسه ، محیط شغلی و ; نیز خود باوری فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
با وجود تأثیری که این ویژگی فرد از محیط خود می‌پذیرد، اما این به معنی عدم تأثیر فرد روی خود باوری خود نیست. به عبارتی فرد بزرگسال براحتی می‌تواند درجه خود باوری خود را از خویش تغییر دهد. اجازه دهد تأثیرات محیطی به کاهش آن اقدام کنند یا با مقاومتی که از خود نشان می‌دهد دائما در تلاش برای افزایش خود باوری خود باشد.
موفقیت در زمینه‌های مختلف زندگی : افراد خود باور شناخت صحیحی که از خود دارند بهتر از بقیه به پرورش توناییها و استعدادهای خود می‌پردازند و آنها را در جهت درست هدایت می‌کنند. بنابراین از صرف انرژی برای استعدادهایی که ندارند خودداری می‌کنند و در عوض با توجه و گسترش دادن استعدادهایی که دارند موفقیتهای بیشتری را شامل خود می‌کنند. فرد خود باوری که می‌داند استعداد هنری ندارد، وقت و انرژی خود را صرف کسب هنر نم

ی‌کند و مثلا اگر می‌داند در زمینه تجارت یا تحصیل و ; استعدادهایی دارند به پرورش آنها اقداام می‌کند و در آن زمینه موفق و موفقتر می‌شود.
انعکاس خود باوری در رفتار افراد : اینکه انسان چه اندازه خود را می‌شناسد و خود را می‌پذیرد، در رفتار و عمل او منعکس می‌شود. رفتارهایی که فرد از خود در زمینه‌های مختلف نشان می‌دهد نشانگر درجات خود باوری او است. البته گاهی افراد به خود باوریهای کاذبی نیز دچار می‌شوند که از لحاظ شدت و حدت پافشاری آنها در برخی ویژگیها قابل تشخیص است. مثل کسی که توان انجام کاری را به تنهایی ندارد و عملا نیز چنین چیزی ممکن نیست، ولی مصرانه خود را توانمند به انجام آن می‌داند. در هر حال داشتن درجات متعادلی از ویژگیهای زیر نشان از خودباوری خوب و مؤثر در فرد دارد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله چرایی حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوریه در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله چرایی حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوریه در pdf دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله چرایی حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوریه در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله چرایی حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوریه در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله چرایی حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوریه در pdf :

چرایی حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوریه

مقدمه

سوریه در 25 ماه گذشته با مجموعه‌ای از چالش های سیاسی و امنیتی مواجه شده است که متعاقبا بر فرآیند اقتصادی و اجتماعی این کشور تاثیرگذار است. در کنار تحولات داخلی و نوع رفتارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در قبال سوریه یک نکته در محافل رسانه‌ای و سیاسی جهان مطرح است و آن اینکه چرا جمهوری اسلامی ایران در طول این ماه‌ها به حمایت از سوریه پرداخته و تلاش دارد تا نقشی مهم در تحولات این کشور داشته باشد.؟ در این میان برخی از محافل

رسانه‌ای و سیاسی غربی و صهیونیستی تلاش گسترده‌ای دارند تا چنان وانمود سازند که جمهوری اسلامی ایران برای منافع خود مردم سوریه را نادیده گرفته و به حمایت از نظام این کشور می پردازد. با توجه به فضاسازی های صورت گرفته در قبال روابط ایران و سوریه، این سوال مطرح است که چرا جمهوری اسلامی ایران تمام قد به حمایت از سوریه می‌پردازد و چه

اهدافی را پیگیری می‌کند؟ آیا منافع شخصی را در نظر دارد یا اهدافی متعالی‌تر را پیگیری می‌کند که منافع آن برای کل منطقه و حتی کل جهان اسلام است؟

 

 

 

 

 

 

 

 

دلائل حمایت ایران از سوریه

در باب دلایل نقش فعال ایران در تحولات سوریه عوامل عدیده‌ای را می‌توان نام برد که از آن جمله عبارتند از :

1- مشروعیت داخلی نظام سوریه

همراهی مردم و ارتش سوریه با نظام سیاسی این کشور و شخص رئیس جمهور، بشار اسد، یکی از دلائل تقویت کننده مواضع جمهوری اسلامی ایران در

حمایت از نظام سیاسی و حاکمیت سوریه است. در ساختار سیاسی سوریه دو رکن ملت و ارتش اساس این کشور را تشکیل می‌دهند که در حقیقت پشتوانه واقعی نظام سیاسی سوریه هستند. حذف هر کدام از آنها به منزله تزلزل در ارکان نظام سوریه و متلاشی شدن این کشور است.

 

مردمی بودن نظام سوریه:  25 ماه از آغاز تحولات سوریه می‌گذرد هر چند که ملت سوریه خواسته‌های به حق خود در اجرای اصلاحات سیاسی و اقتصادی را مطرح نموده‌اند اما در مواضع خود بر اصل حمایت از رئیس جمهور بشار اسد تاکید  دارند و شعار سرنگونی نظام را سر نمی‌دهند. غربی‌ها اذعان دارند که بشار اسد نه تنها در میان ساکنان سوریه بلکه در میان آوارگان سوری نیز جایگاه دارد و از وی حمایت می‌کنند چنانکه اردوگاه‌ های آوارگان سوری در اردن و ترکیه  در حمایت از وی دست به تظاهرات می‌زنند. نکته قابل توجه آنکه مشروعیت مردمی نظام سوریه صرفا منهتی به داخل این کشور نیست بلکه در سایر کشورها نیز این امر را می‌توان مشاهده کرد.  مردم کشورهای اروپایی نظیر انگلیس، فرانسه، آلمان و حتی در آمریکا در  حمایت از نظام سوریه تظاهرات کرده‌اند. در نقطه مقابل جریان معارضه از جایگاه مردمی برخوردار نیست. آن هاهمواره به دنبال کسب مشروعیت از طریق نشست هایی بوده اند که با ادعای جعلی «دوستان سوریه» توسط کشورهای غربی برگزار شده است و صرفا متحدان آمریکا در آنها حضور داشته‌اند. نکته مهم در عملکردهای جریان معارضه درگیری‌های داخلی آنها بر سر تقسیم قدرت و حتی تقسیم اموالی است که از مردم سوریه به عنوان غنیمت جنگی به سرقت برده‌اند. جالب توجه آنکه جریان معارضه سوری در بیانیه‌های خود از ملت سوریه درخواست کمک ندارند بلکه خواستار اعزام نیرو از خارج سوریه به این کشور برای مقابله با نظام و حامیان آن که همانا ارتش و مردم سوریه هستند، شده‌اند که خود سندی دیگر بر ماهیت غیر مردمی آنها است.

 

 در باب مشروعیت نظام سیاسی سوریه همان بس که همه مردم به عنوان کاندیدا و رای دهنده در همه پرسی اصلاح قانون اساسی و نیز انتخابات پارلمانی و شوراها که توسط دولت سوریه برگزار شده، مشارکت گسترده داشته بنحوی که حتی غرب نیز نتوانسته این مشارکت را انکار کند.

وفاداری ارتش به نظام حاکم: ارتش سوریه نیز کاملا در کنار نظام قرار دارد. به جز معدود افرادی، آن هم از رده های پایین ارتش که همان روزهای نخستین بحران سوریه از ارتش جدا شده و به گروه‌های معارض پیوستند بدنه و شاکله ارتش در کنار نظام سوریه همچنان قرار دارد. دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا رسما اعلام کرده‌اند که ارتش سوریه بسیار قوی تر از آن است که بتوان تصور کرد. آن ها تصور نمی کردند ارتش به نظام سوریه وفادار باشد و در

برابر حملات همه جانبه ایستادگی کند.

 

 

2- عدم انطباق تحولات سوریه  با مؤلفه‌های بیداری اسلامی

 

هر چند که مطالبات سیاسی و اقتصادی مردم سوریه امری انکار ناپذیر است و جمهوری اسلامی ایران نیز همواره بر لزوم توجه به مطالبات مردمی توجه دارد، اما ایران تاکید دارد که تحولات سوریه را نمی توان با تحولات کشورهایی مانند تونس، لیبی، بحرین و مصر مقایسه کرد، چرا که مؤلفه‌های بیداری اسلامی در آن مشاهده نمی‌شود.  ملت‌ها در کشورهای اسلامی مذکور سه اصل مردمی بودن، اسلامی بودن و مقابله با استکبار و صهیونیسم را محور قیام‌های خود داشته‌اند در حالی که در مورد سوریه چنین خواسته‌هایی هرگز مشاهده نشده است. اولا اجرای شریعت اسلامی در سوریه از ارکان اصلی بوده و هست و هم مردم و هم نظام سوریه به آن پایبند هستند. ثانیا مردم سوریه در صحنه درگیری های سوریه نقشی نداشته و اکنون گروه‌های مسلح وارداتی تحت حمایت غرب در سوریه فعال هستند که به کشتار مردم می‌پردازند. ثالثا سوریه در جبهه مقاومت در برابر غرب و صهیونیست‌ها ایستاده است و از افتخارات ملت سوریه نیز  حضور کشورشان در این عرصه است. به عبارت دیگر مردم سوریه آنچه را که سایر ملت‌های عربی و اسلامی آرزوی آن را دارند از داشته‌های خود می‌دانند که نظام حاکم بر کشورشان برای آنها به ارمغان آورده است  و آن مفابله با رژیه صهیونیستی است که در صف اول این عرصه قرار دارند. مطالبه مردم سوریه برخی اصلاحات سیاسی و اقتصادی بوده که نظام سوریه نیز در جهت آن گام برداشته است. اقدام دولت و نظام سیاسی سوریه در ارائه مطالبات مردم با استقبال مردمی و مخالفت دشمنان سوریه همراه بوده است. این وضعیت نشانه ای بر غیر مردمی بودن درگیری‌های سوریه است.

 

 

3- حضور سوریه در خط مقدم جبهه مقاومت اسلامی- عر

بی

از مهمترین مؤلفه‌های سوریه حضور آن در جبهه مقاومت در مقابله با رژیم صهیونیستی است. آنچه جهان اسلام و حتی آزادیخواهان جهان بر آن تاکید دارند لزوم مقابله با رژیم صهیونیستی به عنوان تهدیدی اصلی بر علیه بشریت است. اصلی که هیچ شبهه‌ای در آن وجود ندارد و جهان اسلام بر آن وحدت نظر دارد. سوریه در چند دهه اخیر همواره نشان داده است که در صف اول مبارزه با رژیم صهیونیستی قرار دارد.حمایت دولت و نظام مردمی سوریه از جنگ 33 روزه لبنان، 22 روزه و 8 روزه غزه نمودی از این رویارویی سوریه با اشغالگران سرزمین فلسطین است. در باب اهمیت جایگاه سوریه در مقابله با صهیونیست‌ها همان بس که سید ح

سن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله در سخنرانی‌های متعدد خود درباره جنگ 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه می گوید: «پیروزی مقاومت در این جنگ‌های شکل نمی‌گرفت اگر حضور سوریه نبود. غربی ها برای خارج ساختن سوریه از جبهه ضد صهیونیستی تحرکات گسترده‌ای صورت داده‌اند چنانکه حتی آمریکایی‌ها به اسد پیشنهاد می کنند با خروج از جبهه مقاومت حکومت خود را حفظ کن اما وی تاکید می‌کند که تحت هیچ شرایطی دست از آرمان حمایت از فلسطین بر نخواهد داشت.»

از ریشه‌های اصلی حمایت ایران از سوریه برگرفته از ایستادگی و رشادت‌های ملت و نظام این کشور در حمایت از ملت فلسطین و آرمان جهان اسلام در راه مبارزه با صهیونیست‌ها است. آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها بارها اذعان کرده‌اند که سرنگونی نظام سوریه برابر با تضعیف مقاومت اسلامی و آسان شدن کار صهیونیست‌ها برای اشغال کامل فلسطین و سلطه بر منطقه است. با توجه به این شرایط آیا کشور و ملتی پیدا می‌شود که دغدغه حمایت از فلسطین را داشته باشد و از سوریه در قبال توطئه‌های غرب حمایت نکند؟ آیا عدم حمایت از سوریه همانا همراهی با صهیونیست‌ها و خیانت به فلسطین نمی باشد؟

 

4- بحران از پیش طراحی شده غربی ها

هر چند که غرب ادعا دارد که از سال 2011 با شتا

ب گرفتن حرکت‌های مردمی در کشورهای عربی به سوریه معطوف شده است اما بررسی اسناد نشانگر طرحی از پیش طراح شده علیه این کشور است که ارتباطی به مطالبات مردمی ندارد.

مطابق یکی از اسناد «ویکی لیکس»، در نامه ش

ماره 3732 ، مورخ 19 سپتامبر 2006 سفارت آمریکا، که از مبدأ تل آویو برای وزارت خارجه آمریکا ارسال شده، آمده است؛ «آردیتی»، مدیرکل مبارزه با تروریسم شورای امنیت اسرائیل در مذاکره با «پالمر»، معاون دفتر مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا با اشاره به ارتباط ایران، حزب الله و سوریه، بر ضرورت جدا کردن سوریه از محور مقاومت تاکید کرده و درباره مذاکره با سوریه به عنوان یک راه کار می گوید «خیلی زود است بفهمیم چگونه می توان سوریه را از این مدار جدا کرد.»

– در سند شماره 4069، مورخ 16 اکتبر2006، از مبدأ تل آویو به وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن- پیشنهاد «شاهاک»، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی مطرح شده است که «برای جدا کردن سوریه از مقاومت حتی می توان روی بازپس دادن بلندی های جولان نیز حساب کرد.»

 

– در سند شماره 3040 مورخ 6 آگوست 2006 از مبدأ تل آویو بر نظریه وزارت دفاع رژیم اشغالگرقدس تاکید شده است که «برای حفظ موقعیت و امنیت اسرائیل باید حاکمیت بشاراسد را متوقف کرد و یا او را به یک معمر قذافی دیگر تبدیل کرد.»

 

 در سند شماره 7405 مورخ 24 نوامبر 2006 از مقصد تل آویو و به نقل از بررسی های وزارت دفاع- بخوانید وزارت جنگ- رژیم صهیونیستی و مذاکره ژنرال اشکنازی با «تانسند»، دستیار ویژه رئیس جمهور آمریکا، پیشنهاد شده است با استفاده از اختلافات شیعه و سنی و سایر اقوام و گروه ها می توان رژیم بشار اسد را تضعیف و سوریه را از ایران و حلقه دشمنان اسرائیل جدا کرد».

 

 

 در سند شماره 132 مورخ 24 ژانویه 2007 از مقصد آنکارا به گفت و گوی مقامات وزارت خارجه ترکیه با ویلیام برنز، معاون وزارت خارجه آمریکا اشاره شده و در آن ضمن تاکید بر ضرورت مقابله با حکومت بشار اسد برای حفظ امنیت صهیونیست‌ها از قول وزارت خارجه ترکیه آمده است که این کشور تمامی تلاش خود را در همراهی با آمریکا برای

مقابله با دولت سوریه و جدا کردن آن از ایران به کار خواهد بست. وزارت خارجه ترکیه ضمن تاکید بر حفظ تعهدات خود با اسرائیل، از نفوذ ایران در مدیترانه ابراز نگرانی می کند.

 

   در سند شماره 4175 مورخ 11 ژوئن 2006 از مبدأ امان پایتخت اردن گزارشی از ملاقات «محمد ذهبی»، رئیس دستگاه اطلاعاتی اردن با «ولچ»، معاون وزیر خارجه آمریکا ارائه شده و در آن بر استفاده از گروه اخوان المسلمین سوریه و برخی گروه های دیگر سوری برای مقابله با حاکمیت بشار اسد تاکید شده و آمده است بشار اسد باید به این باور برسد که حمایت سوریه از گروه های مقاومت می تواند دولت وی را با خطر تروریسم روبرو کند.

در سند شماره 44 مورخ 17 ژانویه 2007 از مبدأ منامه پایتخت بحرین نتیجه مذاکرات دریاسالار فالون، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا با شیخ سلمان، ولیعهد بحرین با موضوع سوریه و ایران گزارش شده که در آن آمده است؛ اگر با مذاکره و تشویق موفق به تغییر رفتار بشار اسد و جدایی سوریه از ایران و حزب الله و حماس نشویم، باید به فشارهای دیگر علیه رژیم سوریه روی آوریم. در مذاکره دیگری میان ولیعهد بحرین و ژنرال «زاخیم» و ژنرال «اسکینز» از مقامات نیروی دریایی آمریکا، این طرح به اطلاع مقامات بحرینی می رسد که قرار است پرونده ترور رفیق حریری در قالبی مشابه ماجرای «لاکربی» استفاده شود و از این طریق، بشار اسد هم مانند معمر قذافی به همراهی با غرب وادار شود.

همانگونه که اشاره شد، تنها بخش اندک و کم شماری از اسناد «ویکی لیکس» درباره رایزنی ها و مذاکرات مقامات آمریکایی با مقامات و رؤسای کشورهای عرب منطقه که با دستور کار فشار بر دولت بشار اسد و جدا کردن آن از محور مقاومت صورت پذیرفته بود. اسناد مربوط به رایزنی مقامات آمریکایی با دولتمردان، فرماندهان نظامی و سرویس های اطلاعاتی کشورهای اروپایی نیز با همین دستور کار وجود دارد. با توجه به این اسناد می‌توان گفت بحران کنونی سوریه کمترین رابطه ای با خواست مردم این کشور و یا در ادامه تحولات اخیر کشورهای منطقه ندارد، بلکه به همان اندازه که تحولات و انقلاب های اسلامی منطقه بیرون از خواست و اراده آمریکا و متحدانش صورت پذیرفته، بحران سوریه یک پروژه آمریکایی- صهیونیستی است که با هدف جدا کردن سوریه از محور مقاومت، طراحی و عملیاتی شده است.

5- تجربه تلخ کشتار مسلمان توسط غربی ها

بر خلاف آنچه غرب ادعا می کند ایران صرفا به دنبال حمایت از نظام  سیاسی سوریه نمی باشد بلکه این کشور را در ظرفی کامل می بیند که ملت و نظام سوریه را در بر می‌گیرد. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید دارد که شرایط سوریه و تحرکات غرب علیه این کشور یادآور تحولات بوسنی، افغانستان ، عراق و لیبی است که دخالت غرب در آنها جز کشتار مردم بی‌گناه نتیجه ای نداشته است. ایران تاکید دارد که دخالت غرب در سوریه تکرار سرنوشت این کشورها است که همانا تکرار نسل کشی مسلمانان است؛ لذا باید با هر گونه اقدام غرب در این کشور برای حفظ جان و مال ملت سوریه مقابله کرد که از راهکارهای آن تلاش برای حفظ نظام سوریه و البته حرکت آن به سوی اجرای اصلاحات مورد نظر ملت سوریه است.

 

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی، امام خامنه‌ای همواره تاکید فرموده‌اند: «ایران ضمن حمایت از مطالبات به حق ملت سوریه اجازه نخواهد داد که غرب توطئه‌های خود را بر علیه ملت و نظام سوریه که از ارکان مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و ایادی آنها است اجرایی شود.«

 

ابتکار ایران در ارائه طرح‌هایی مانند طرح 6 ماده‌ای برای حل مسئله سوریه که در آن تاکیدات بسیاری بر لزوم اجرای اصلاحات اساسی همزمان با مذاکرات ملی صورت گرفته و نیز برگزاری نشست گروه‌های سوری در تهران که ترکیبی از گروه‌های مخالف و موافق نظام سوریه بوده خود سندی دیگر بر توجه ایران به مردم سوریه و تلاش آن برای جلوگیری از تکرار سرنوشت مردم بوسنی، افغانستان، عراق و لیبی برای مردم این کشور است. کشورهایی که با دخالت غرب به خاک و خون کشیده شدند. لازم به ذکر است جهانیان بر نقش سازنده و مثبت ایران در حل مسئله سوریه تاکید دارند چنانکه کوفی عنان نماینده سابق سازمان ملل در امور سوریه، ایران را کلید طلایی حل بحران سوریه و غرب را ریشه بحران این کشور معرفی کرد.

6- رفتار متناقض غربی ها در بحران سوریه

از دیگر نکات مطرح از سوی ایران در حمایت از سوریه رفتارهای غرب و متحدان آنها در قبال ملت سوریه است. کشورهای غربی در حالی ادعای مقابله با نظام سوریه را سر می دهند که در رفتار آنها نکاتی چند قابل تامل است که سوالاتی را در ذهن ایجاد می‌کند.

چرا این مدعیان از پرداختن به درد و رنج آوارگان سوری خودداری می‌کنند؟ چنانکه سازمان ملل رسما اذعان کرده است که آوارگان در اردوگاه‌های ترکیه و اردن در بدترین شرایط قرار دارند و از سوی نیروهای امنیتی این کشورها مورد تجاوز و سوء استفاده قرار می‌گیرند.

 چرا غرب از گروه‌های مجهول الهویه که ماهیت سوری نداشته و از سایر کشورها به این کشور آورده شده‌اند حمایت می کنند؟ گروه‌هایی که جز کشتار و قتل و غارت اموال مردم سوریه که نمود آن را در کشتار روستاهای «دیروالزور» و «حمام» می توان مشاهده کرد کارکرد دیگری ندارند.

چرا مدعیان مبارزه با تروریسم از گروه‌هایی مانند«النصره» که رسما با «القاعده» پیمان بسته و بر اجرای خواسته‌های آنها تاکید دارند حمایت همه جانبه سیاسی، تسلیحاتی و اطلاعاتی می کنند؟!

چرا غرب در برابر حملات صهیونیست ها به خاک سوریه سکوت کرده و اقدامی صورت نمی‌دهد؟

 چرا غرب در برابر تحولات بحرین، عربستان و اردن سکوت کرده و صدای مردم را نمی‌شنود اما در قبال سوریه ادعای لزوم حمایت از مردم را سر می‌دهد؟

چرا غرب ادعای حمایت از مردم سوریه را سر می‌دهد در حالی که این کشور را تحریم اقتصادی می‌کند که به اذعان سازمان ملل جان میلیون ها سوری را در معرض خطر قرار داده است؟

 

این سوالات و دهها سوال دیگر ابهامات در رفتارها و ادعاهای غرب را روشن و نقاب از چهره فریب‌کار آنها بر می‌دارد.

 حال این سوال مطرح است که چرا جمهوری اسلامی ایران حمایت از نظام سوریه را برابر با حمایت از ملت سوریه می‌داند؟ پاسخ به این سوال را در ساختار قومی سوریه و پیامدهای آن و نیز ابعاد گسترده تحرکات غرب در این کشور می‌توان مشاهده کرد. حذف نظام سوریه برابر با جنگ داخلی خانمان سوز خواهد بود بویژه اینکه از یک سو القاعده در سوریه نفوذ کرده و از سوی دیگر هر کدام از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به طیفی خاص از جامعه سوریه توجه دارند و نگاه جامعی به این کشور ندارند و به دنبال قدرت یابی طیفی خاص هستند که بر آتش جنگ داخلی در سوریه می‌افزاید.

 

در این میان نظام کنونی سوریه و شخص بشار اسد تنها مؤلفه‌ای هستند که توان حفظ یک پارچگی کشور را داشته و از جایگاه مردمی برای حفظ وحدت سراسری در سوریه برخوردار می باشند لذا حفظ نظام سوریه برابر با حفظ تمامیت ارضی و جلوگیری از جنگ داخلی در سوریه است.

 

آنچه در سوریه می گذرد جنگ داخلی نیست، بلکه جنگ سوریه با تروریسم و غرب است؟ بسیاری از تحلیل گران واقع بین جهانی اذعان دارند که سوریه در جنگی جهانی قرار دارد نه جنگی داخلی و قومی. ایران تاکید دارد که مردم سوریه حق دارند خود سرنوشت خود را رقم بزنند و مکانیزم تحقق این امر امروز از طریق انتخابات است. غرب این حق را از مردم سوریه سلب کرده و صرفا خواستار سرنگونی نظام سوریه و تشکیل دولتی بر اساس خواست خود است که عملا به منزله نادیده گرفتن حق مردم در تعیین سرنوشت است.

 

7-توطئه غربی ها علیه جهان اسلام

نکته بسیار مهم در سیاست غرب از مشارکت کشورها علیه سوریه را می‌توان، ادامه سیاست تفرقه افکنی در جهان اسلام دانست.

 غرب هر زمان که وحدت مسلمان در حال شکل گرفتن بوده با ایجاد اختلاف های درونی از این امر جلوگیری کرده است. روند تلاش غرب برای تجزیه جهان اسلام سابقه‌ای طولانی دارد. جنگ جهانی اول و تجزیه امپراتوری عثمانی، تجزیه پاکستان به پاکستان  و بنگلادش، تجزیه فلسطین و تأسیس دولت جعلی رژیم صهیونیستی، تجزیه فلسطین به کرانه باختری و غزه و;  مقدمه ای برای تجزیه جهان عرب، پایان راه توافق سایکس پیکو و آغاز طرح خاورمیانه جدید-  که اساس آن را طراحی نسخه‌های جدید برای تجزیه کشورهای اسلامی بر اساس قومیت ها تشکل می‌دهد- می باشد.

 

در ماه های آغازین جنگ عراق برضد ایران، «برژینیسکی»، مشاور وقت امنیت ملی آمریکا از ضرورت اصلاح قرارداد «سایکس پیکو» خبر داد و به دنبال آن و همچنین به دستور وزارت دفاع آمریکا، «برنارد لوئیس» مأمور شد تا طرح مشهور خود را درباره ی از بین بردن وحدت قانونی مجموعه کشورهای اسلامی و عربی وضع کند و در این میان موظف گردید، برای هر یک از این کشورهای اسلامی و عربی طرح مجزا و مشخصی را تنظیم کند که کشورهایی چون عراق، سوریه، لبنان، مصر، سودان، ایران، ترکیه، افغانستان، پاکستان، عربستان سعودی و کشورهای حوزه ی خلیج فارس و شمال آفریقا را در بر می گرفت.

 

 «این طرح 13 کشور در منطقه را مورد بررسی قرار داده و متناسب با ساختارهای قومی و مذهبی و همچنین منافع ایالات متحده به تقسیم بندی آن ها در قالب های جدید پرداخته است. اکنون نیز این سناریو مطرح است که غرب با به بازی گرفتن کشورهای اسلامی و عربی از سراسر جهان به دنبال تفرقه افکنی میان مسلمانان است. غربی‌ها به دنبال تفرقه افکنی میان دولت ها می‌باشند چنانکه اکنون شرایط منطقه در وضعیتی نامطلوب قرار دارد.

 

بعد دیگر طرح مذکور علیه مسلمانان در سراسر جهان است که براساس آن تلاش می‌گردد تا مسلمانان را به حامیان و مخالفان سوریه دسته بندی کنند تا در لوای آن مسلمانان رویاروی یکدیگر قرار گیرند.

 با توجه به این شرایط می‌توان گفت که تحرکات غرب علیه سوریه صرفا در چارچوب ضدیت با سوریه نمی‌باشد بلکه غرب توطئه‌ای بزرگ‌تر به نام برهم زدن اتحاد جهان اسلام را در دستور کار دارد.

روند تحولات منطقه نشان می‌دهد که غرب تلاش دارد تا کشورهای اسلامی را رو در روی هم قرار دهد در حالی که برخی از کشورهای عربی نیز برای حفظ قدرت خود در کنار غرب قرار گرفته و به این چالش‌ها دامن می‌زنند.  غرب تلاش دارد تا کشورهای منطقه را در جنگی فرسایشی گرفتار سازد تا تضعیف تمام منطقه را رقم زند تا در نهایت طرح خود برای سلطه بر آنها و حتی تجزیه آنان را اجرایی سازد.

هرچند که برخی از دولتمردان کشورهای عربی ادعا می کنند که در سرنگونی نظام سوریه همکاری می‌کنند اما در واقع، آن ها در فتنه علیه کل جهان اسلام شریک غرب شده‌اند که استمرار آن مسلما پیامدهای سنگینی برای جهان اسلام و حتی خود این کشورهای عربی به همراه خواهد داشت. غرب صرفا به منافع خود می‌اندیشید و در این راه تمام جهان اسلام را قربانی می‌سازد. غربی ها تجزیه تمام کشورهای منطقه حتی کشورهایی مانند عربستان و ترکیه را در دستور کار دارند. آنها تلاش می کنند تا جهان اسلام را گرفتار فتنه‌ای سازند که با گرفتار شدن ملت‌ها و دولت‌های اسلامی به مسائل حاشیه‌ای از اصلی ترین تحولات جهان اسلام که همانا وحدت در برابر دشمن صهیونیست‌ می باشد غافل گردند تا غرب و صهیونیست‌ها همچنان از این جدایی برای سلطه بر جهان اسلام و غارت منابع آنها استفاده نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

در جمع بندی کلی از آنچه ذکر شد باید گفت که جمهوری اسلامی ایران هرگز نگاهی یک جانبه به سوریه نداشته بلکه ملت و نظام این کشور را در یک ظرف واحد می‌داند که با توطئه‌‌ای مشترک به نام تلاش غرب برای نابودی کشورشان مواجه هستند. ایران با رایزنی‌های متعدد با نظام و گروه‌های مختلف سوری و ارسال کمک‌های

بشر دوستانه برای ملت سوریه در کنار تلاش‌های گسترده‌ منطقه‌ای و جهانی به دنبال برقراری ثبات و امنیت در سوریه و مقابله با توطئه‌‌ای است که دشمنان جهان اسلام به طور اخص برای سوریه و به طور کلان علیه منطقه و کل جهان اسلام طراحی کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران در این راه دستان یار گر فرد فرد امت اسلامی را به یاری می‌فشارد و از هر طرح و گامی که در جهت تحقق این مهم باشد استقبال و از آن حمایت‌های همه جانبه خواهد داشت چرا که نگاه جمهوری اسلامی ایران بر اصل حفظ یکپارچگی تمام ممالک اسلامی و وحدت مسلمانان جهان در مبارزه با دشمنان قسم خورده جهان اسلام است.

 

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله َبررسی تأثیر حسابداری منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی دا

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله َبررسی تأثیر حسابداری منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر در pdf دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله َبررسی تأثیر حسابداری منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله َبررسی تأثیر حسابداری منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله َبررسی تأثیر حسابداری منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر در pdf :

بررسی تأثیر حسابداری منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر

چکیده
هدف – ثبت ارزش اقتصادی انسان در گزارش‌های مالی، افزایش کارآیی مدیریت منابع انسانی و ایجاد امکاناتی برای ارزشیابی خط‌مشی‌های پرسنلی نظیر برنامه های آموزشی و توجیهی، ارزیابی منابع انسانی یک سازمان از نظر حفظ شدن، تحلیل رفتن و یا توسعه یافتن، شناسایی سود غیر عملیاتی و بهره‌وری ایجاد شده ناشی از سرمایه‌گذاری در منابع

انسانی و ایجاد پتانسیل‌های جدید در سازمان برای تعیین ارزش منابع انسانی اهمیت ویژه‌ای دارد. از اینرو، این مقاله با هدف بررسی حسابداری منابع انسانی و تأثیر آن بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر می‌باشد. بدین صورت که با عملیاتی کردن متغیرهای حسابداری منابع انسانی و کارآفرینی سازمانی در صدد پاسخگویی به این سؤال هستیم که حسابداری منابع انسانی چه تأثیری بر کارآفرینی سازمانی می‌تواند داشته باشد.

روش تحقیق و تجزیه و تحلیل – حسابداری منابع انسانی به وسیله دو روش هزینه یابی منابع انسانی و ارزشگذاری منابع انسانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در تحقیق حاضر از روش هزینه یابی منابع انسانی استفاده کردیده که از دو بخش هزینه‌های اولیه و هزینه‌های جایگزینی تشکیل می‌شود. برای اندازه‌گیری هزینه منابع انسانی از روش اندازه‌گیری‌های غیر

پولی منابع انسانی استفاده گریده است و ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه و اطلاعات مربوط به منابع انسانی می‌باشد. همچنین برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون و برای تعیین معنی‌داری متغیرها از آماره آزمون t استفاده گردیده است.

جامعه آماری و روش تعین حجم نمونه – جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر تشکیل می‌دهد که برای نمونه برداری از جامعه آماری از روش سرشماری استفاده شده است.
واژه‌های کلیدی: حسابداری منابع انسانی، هزینه‌یابی منابع انسانی، هزینه‌های اولیه، هزینه‌های جایگزینی، کارآفرینی سازمانی

1- مقدمه
اهمیت روز افزون سرمایه های انسانی در کل اقتصاد، درک عمیقی از نقش متخصصان منابع انسانی در سازمانها را به وجود آورده است. حسابداری منابع انسانی تحولی سازنده برای سازمانهای در حال توسعه است که با شیوه‌های سنتی سروکار داشته‌اند. و عبارت است از معیارها و استانداردهای اندازه‌گیری نیروی انسانی در یک سازمان صنعتی، بازرگانی یا خدماتی با توجه به تجزیه و تحلیل کمی و کیفی این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها. به عبارت ساده‌تر یک موسسه صنعتی یا بازرگانی باید از ارزش سرمایه‌گذاری در نیروی خود آگاه باشد. همچنین بتواند نرخ بازگشت این سرمایه را نیز محاسبه کند و بداند که آیا بازده سرمایه گذاری رضایت بخش است یا خیر؟ (همتی،1383 ، 8) به عبارت دیگر، تعریف حسابداری منابع انسانی عبارت‌ است از شناسایی و ارزیابی منابع انسانی موسسه و گزارشگری به اشخاص ذینفع. در این تعریف سه بخش اساسی پیرامون منابع انسانی وجود دارد:
– شناسایی: تشخیص کمیت و کیفیت آن و تهیه آمار مناسب.
– ارزیابی: اندازه گیری ارزش اقتصادی و تعیین میزان مالی آن.
– گزارشگری: تنظیم و ارایه گزارش‌های مالی مناسب در مورد آن.

درباره مفاهیم مدیریت و وظایف مدیران، در ادبیات مدیریت بسیار بحث شده است. در سالهای اخیر تحولا‌ت بسیاری در فنون مدیریت رخ داده و رویکردهایی نوین در مدیریت سازمانها مطرح شده و نقش مدیر از نقشهای فرماندهی و کنترل به نقش مربیگری تغییر یافته و دو مقوله کارایی و اثربخشی محور توجه مدیران قرار گرفته است. روند تحولا‌ت در اقتصاد دانش‌محور موجب رشد فزاینده پدیده‌های جهانی شدن و جامعه اطلا‌عاتی شده است و در راستای این تحولا‌ت، الگوی مدیریت تغییر یافته و توجه به رویکرد مشتری‌مداری، توان‌ا‌فزایی کارکنان و تغییر در سبکهای رهبری، الزام‌آور شده است.

تاثیر این تحولا‌ت در سازمانها به صورت انهدام سازمانهای سنتی و تشکیلا‌ت استخدامی مشاهده می‌شود. روند کلی حرکت از سازمانهای کارمندی و مبتنی بر استخدام انبوه، به سمت سازمانهای شبکه‌ای، نیاز به بازنگری در شیوه‌های مدیریتی را دیکته می‌کند (همتی،1383، 65).

از طرفی کارآفرینی، کانون و مرکز ثقل کار و تلاش و پیشرفت در عصر مدرنیته تلقی می‌شود. ما بدون توجه کافی به مقوله «توسعه فرهنگ کارآفرینی» نمی‌توانیم به شاخص‌های رشد و توسعه که از طریق تغییر در روند تولید،‌ بهره‌وری و توان افزایی فنی و صنعتی در عرصه اقتصاد حاصل می‌شود، دست یابیم. در گذر از مرحله سنتی به صنعتی باید به توانمندیها و قابلیت‌های فردی کارآفرینان در بهره‌گیری از منابع طبیعی و بکارگیری تکنولوژی مدرن اهتمام ویژه‌ای قائل شویم. زیرا از یک

طرف، آنها با بکارگیری روش‌های جدید در بازار، خود را برای استفاده بهینه از ابزار و دستیابی به کیفیت مطلوب کالا و خدمات آماده می‌سازند. و از طرف دیگر، کارآفرینی تأثیر اقتصادی و اجتماعی همچون، ایجاد اشتغال، بهبود کیفیت زندگی، توضیع متناسب درآمد، بهره‌برداری از منابع و فعال شدن آنها برای بهره‌وری دارد (سالازاروهمکاران،1386، 20). از اینرو؛ امروزه بسیاری از شرکتها به لزوم کارآفرینی پی برده‌اند که این رویکرد در پاسخ به سه نیاز تحمیل شده به آنها می‌باشد:
1- افزایش سریع رقبای جدید

2- ایجاد حس بی اعتمادی نسبت به روشهای مدیرت سنتی در شرکتها
3- خروج بهترین نیروهای کار از شرکتها و اقدام آنها به کار آفرینی مستقل

دست اندرکاران سازمان با استفاده از تحقیقات موردی و مراجعه به رویدادهای گذشته می‌کوشند، سازمان را در مسیری قرار دهند، تا از بسیاری از فرصتهای موجود بهره‌برداری نمایند. این شیوه عمل را می‌توان در بسیاری از بخشهای سازمان بکار برد و هر سازمان و در هر نقطه از جهان قابل کاربرد کرد. سازمانهای کارآفرین، سازمانی هستند که توجه خود را معطوف به رشد و اجرای استراتژی تهاجمی می‌نماید و نه اینکه نیروی خود را صرف بقای خود و تثبیت وضع بازار کند(کارت‌رایت، 1382، 19 و 147).

 

2- بیان مسئله
اصطلاح مخارج و هزینه در حسابداری، به طرق متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مباحث جدید در دانش حسابداری، نگرش نوین به منابع انسانی به عنوان یکی از موثرترین عوامل مولد در ایجاد درآمد موسسات است. در این مبحث، ارزش اقتصادی منابع انسانی به مثابه دارایی با اهمیت موسسه تلقی و امکان ارایه آن در صورت‌های مالی مطرح می‌گردد. در مباحث جدید مدیریتی در موضوع منابع انسانی و راهکارهای ارزیابی این منابع در دهه اخیـــر جایگاه و اهمیت ویژه‌ای یافته است که از یک طرف جزو منابع نامحدود تلقی می‌شوند و از طرف دیگر کم توجهی به آن‌، کلیه منابع دیگر را تحت تاثیر قرار خواهد داد و در حسابداری نوین نیز مباحث خاصی را مطرح کرده است، امروز تردیدی نیست که منابع نیروی انسانی نیز باید قیمت‌‌گذاری و به‌عنوان بخشی از دارایی‌های شرکت‌ها در ترازنامه منعکس شوند و استهلاک این منابع نیز به شیوه‌ی خاص محاسبه و منظور ‌شود. همچنان که در بسیاری از کشورها استهلاک منابع انسانی نیز در مجموعه هزینه‌های قابل قبول مالیاتی قرار داده می‌شود که این موضوع به نوبه‌ی خود سود را افزایش می‌دهد(تانگ، 2007، 70). حسابداری منابع انسانی شامل، حسابداری مدیریت و کارکنان سازمان به عنوان سرمایه های انسانی است که منافع آتی را فراهم می کنند. در رویکرد حسابداری منابع انسانی، مصارف مربوط به منابع انسانی به عنوان دارایی در ترازنامه آورده می شود. (ایلر و بولن، 2009، 1).
یکی از ارزان ترین ابزارها، برای رشد و توسعه سازمان، کارآفرینی است، که بهترین نتیجه و بیشترین کارآیی را دارد. برای داشتن یک سازمان موفق، به چیزی بیش از ایده و فکر خوب نیاز است و آن وجود کارآفرین خوب است. پرورش افراد کارآفرین در درون سازمان مستلزم فراهم آوردن بستری مناسب و ترویج روحیه کارآفرینی است. روحیه کارآفرینی می تواند مزیت رقابتی بسیار ارزشمندی باشد (خدابخشی و وظیفه دمیرچی،1386، 143). به ویژه، برای واحدهای دانشگاهی که از منابع انسانی توانمندی برخوردار بوده و توانایی تشویق و گسترش آن را در سازمان دارند. گسترش این روحیه در این سازمان مستلزم آن است که دانشگاه، استقلال و آزادی لازم را به کارآفرینان واگذار نماید تا با حرکت به طرف گرایش استراتژیک، تعهد به فرصت، تعهد به منابع، کنترل منابع، ساختار مدیریت و فلسفه پاداش در رشد و پیشرفت و همچنین رقابت‌پذیری کردن آن سهیم باشند.
تحقیق حاضر بر آن است که به بررسی تاثیر هزینه منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر، براساس نظریه‌های هزینه منابع انسانی و نظریه کارآفرینی سازمانی استیونسون، با پاسخگویی به این سوال (تأثیر هزینه منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر چگونه است؟) بپردازد.

3- تعریف‌های مفهومی و عملیاتی متغیرها
3-1) متغیر مستقل
حسابداری منابع انسانی: حسابداری منابع انسانی عبارت است از معیارها و استانداردهای اندازه‌گیری نیروی انسانی در یک سازمان صنعتی، بازرگانی یا خدماتی با توجه به تجزیه و تحلیل کمی و کیفی این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها.به عبارت دیگر حسابداری منابع انسانی شامل، تعیین، بودجه بندی ، گزارش دهی و هزینه منابع انسانی موجود در سازمان، از جمله دستمزد و حقوق و هزینه آموزش است .

1- هزینه اولیه مربوط به گزینش: هزینهی هستند که به منظور جذب نیرو های جدید مدیریت واقع می‌شوند.
2- هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی: هزینه‌ای هستند که به منظور جذب نیروی جدید برای اشتغال یک پست سازمانی واقع می شوند.

3- هزینه آموزش رسمی و آشناسازی: هزینه‌ای هستند که معمولا پس از استخدام و یا انتقال فرد از یک پست سازمانی به پست دیگر سازمانی واقع می شوند.

4- هزینه آموزش غیر رسمی: هزینه‌ای هستند که در فرآیند آموزش فرد جدید به منظور سازگاری توانایی های وی با موقعیت جدید واقع می شوند.
5- هزینه آشنا سازی غیر رسمی: هزینه‌ای هستند که در فرآیند پیچیده پیوستن یک مدیر جدید به سازمان تا حدی که به صورت یک عضو کاملا موثر سازمان درآید،واقع می شود.

6- هزینه آموزش حین خدمت: هزینه‌ای هستند که در زمان آموزش حین خدمت و پس از آشنا سازی فرد واقع می شود و انتظار می رود برای شرکت ورای دوره جاری از ارزش برخوردار باشند.

7- هزینه پرورش: هزینه سرمایه گذاری‌هایی است که به منظور افزایش توانایی‌های مدیر خارج از مهارت های فنی در ارتباط با موقعیت سازمانی است(دمیرچی، 2010، 103-112).

3- 2) متغیر وابسته
کار آفرینی سازمانی- فعالیت های کارآفرینانه فعالیت هائی است که از منابع و حمایت سازمانی به منظور دستیابی به نتایج نوآورانه برخوردار می باشد.
1 گرایش استراتژیک : گرایش استراتژیک بعدی از سازمان است که عوامل جهت دهنده به شکل گیری استراتژی سازمان را تشریح می کند. مدیر کارآفرین الزاما با دگرگون سازی و ایجاد زمینه های جدید سرو کار ندارد؛ بلکه او می تواند فرصت ها را در ترکیب جدیدی از ایده های قدیمی با کاربرد خلاقانه رویکردهای سنتی بیابد و از آنها با رویکرد کارآفرینانه بهره گیرد.
2 تعهد به فرصت : در بعضی سازمان ها، متفکران نوآوری حضور دارند که هرگز کاری انجام نمی‌دهند، لذا ضروری است تا علاوه بر شناسایی فرصت ها، حرکتی برای تعقیب آنها صورت گیرد. این افراد کسانی هستند که به اقدام در چارچوب زمانی بسیار کوتاه برای پیگیری سریع فرصت تمایل دارد، که ممکن است کم و بیش موثر باشد، اما آنها با قبول تعهد درگیر کار می‌شوند و به شیوه انقلابی گری عمل می نمایند.
3 تعهد به منابع : مشخصه دیگر کارآفرینان این است که تعهد چند مرحله ای به منابع توام باتعهد، حداقل در هر مرحله یا نقطه تصمیم گیری دارند. مدیریت کارآفرینی سازمانی می‌گوید: «من به هر منبعی که برای پیگیری فرصت ها وجوددارد، نیاز ندارم، من بند کفش هایم را محکم می بندم». از ویژگی‌های مدیریت کارآفرینانه این است که فرد بیاموزد که از کمترین منابع بیشترین استفاده را به عمل آورد.
4 کنترل بر روی منابع : وقتی موضوع کنترل منابع مطرح می شود، یک مدیر ترفیع گرا با خود می گوید:«هرآنچه از منابع مورد نیاز من است ، توانایی استفاده از آن را دارم». مدیران کارآفرین در استفاده از مهارت ها، استعدادها و ایده های دیگران ورزیده هستند.
5 ساختار مدیریت : مدیران کارآفرین دانش مربوط به پیشرفت و ترقی خود را از طریق تمام مستقیم با تمامی عوامل اصلی طلب می کنند.
6خط مشی پرداخت حقوق و جبران خدمات(فلسفه پاداش) : سازمان های کارآفرینانه به فلسفه پاداش و جبران خدمات توجه دارند و آنها با وضوح بیشتری بر ایجاد ارزش و بهره‌برداری متمرکز هستند؛ از این رو این سازمانها تمایل دارند که جبران خدمات مبتنی بر عملکرد باشد(خدابخشی و وظیفه دمیرچی، 1387، 151 – 158).

4- اهداف تحقیق
4-1) اهداف کلی
آگاه شدن از تاثیر هزینه منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر بر کارآفرینی سازمانی آن
4-2) اهداف فرعی
1- تعیین تاثیر هزینه اولیه مربوط به گزینش بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر
2- تعیین تاثیر هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر
3- تعیین تاثیر هزینه آموزش‌رسمی‌وآشناسازی کارکنان بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر

4- تعیین تاثیر هزینه آموزش غیر رسمی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر
5- تعیین تاثیر هزینه آشنا سازی غیر رسمی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر
6- تعیین تاثیر هزینه آموزش حین خدمت بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر
7- تعیین تاثیر هزینه پرورش بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر

4-3) اهداف خاص
1 تهیه اطلاعات تکمیلی برای مدیران در ارتباط با منابع انسانی که بتواند آنان را در تصمیم گیری یاری نماید.
2 تجهیز سازمان و تشکیلات دانشگاه با یک سیستم دقیق تر حسابداری و بازده کل دارایی های به کار گرفته شده اعم از دارایی های فیزیکی و غیر فیزیکی و قادر ساختن مدیران نسبت به تحلیل چگونگی تغییرات در وضعیت دارایی‌های به کار گرفته شده که می توانند در دست یابی به اهداف دانشگاه موثر باشند.

5- فرضیه‌های تحقیق
1 بین هزینه منابع انسانی و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه معنی‌داری وجود دارد.
2 بین هزینه‌اولیه مربوط به‌گزینش‌و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه‌معنی‌داری وجود دارد.
3 بین هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی کارکنان و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه معنی‌داری وجود دارد.
4 بین هزینه آموزش رسمی و آشنا سازی کارکنان و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه معنی‌داری وجود دارد.
5 بین هزینه آموزش غیررسمی و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه معنی‌داری وجود دارد.
6بین هزینه آشناسازی غیررسمی و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه‌معنی‌داری وجود دارد.
7 بین هزینه آموزش حین خدمت و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه‌معنی‌داری‌وجود دارد.
8 بین هزینه پرورش و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه معنی‌داری وجود دارد.

6- روش تحقیق و تجزیه و تحلیل داده‌ها
تحقیق حاضر از نظر هدف، از نوع کاربردی و به روش پیمایشی‌- همبستگی است. از آنجا که منبع تعیین میزان هزینه منابع انسانی و کارآفرینی سازمانی خود افراد دانشگاه هستند، روش پیمایشی برای این تحقیق برگزیده و پرسشنامه نیز برای جمع‌آوری اطلاعات درنظر گرفته شده است.
برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار استنباطی استفاده شده بدین صورتکه؛ با فرض عدم وجود رابطه بین فرضیه‌های تحقیق در و وجود رابطه بین فرضیه‌های تحقیق در ، ابتدا با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره، همبستگی و برازش فرضیه‌ها با بهره‌گیری از نرم افزار SPSS محاسبه گردیده و سپس برای آزمون معنی داری r از آزمونt استفاده شده و برای تعیین میزان درصد تاثیر از ضریب تعیین استفاده گردیده است(دلاور، 1385).

7- جامعه و نمونه مورد تحقیق
جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر تشکیل می‌دهد که برای نمونه برداری از جامعه آماری از روش سرشماری استفاده شده است که کلنمونه برابر با 106نفر می‌باشد.

8- ابزار و شیوه گردآوری داده‌ها
برای‌گردآوری‌اطلاعات موردنیاز تحقیق از دو پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده گردیده که دارای مشخصات زیر بودند.
1- پرسشنامه هزینه منابع انسانی: این پرسشنامه دارای 28 سؤال به شرح زیر شکل گرفت: که هزینه اولیه مربوط به گزینش (از سؤال 1 تا 4)، هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی (از سؤال 5 تا 8)، هزینه آموزش رسمی و آشنا سازی (از سؤال 9 تا 12)، هزینه آموزش غیر رسمی (از سؤال 13 تا 16)، هزینه آشنا سازی غیر رسمی (از سؤال 17 تا 20)، هزینه آموزش حین خدمت (از سؤال 21 تا 24) و هزینه پرورش (از سؤال 25 تا 28) شامل می‌شد.

2- پرسشنامه محقق ساخته کارآفرینی سازمانی: این پرسشنامه حاوی 14 سوال بود که ابعاد آن شامل؛ گرایش استراتژیک (از سؤال1تا3)، تعهد به فرصت(از سؤال 4تا6)، کنترل منابع(از سؤال 7تا8)، تعهد به منابع(از سؤال 9تا10)، فلسفه پاداش(از سؤال 11تا12) و ساختار مدیریت(از سؤال 13تا14) بودند.

 

9- روائی و پایائی ابزار سنجش
در تحقیق حاضر برای تعیین روائی ابزار جمع‌آوری اطلاعات، از روایی صوری یا نمادین استفاده گردیده است، بدین ترتیب که پرسشنامه اولیه تنظیم شده، ابتدا در اختیار چند تن از اساتید دانشگاه و کارشناسان امر قرار داده شده تا در رابطه با روایی پرسشنامه، اینکه سوالات طرح شده، آنچه را که مد نظر است، اندازه‌گیری می‌کند یا نه؟ اظهار نظر نماید. بعد نظرهای اساتید و کارشناسان در پرسشنامه لحاظ و تغیرات لازم در سوالات بوجود آمد.

برای برآورد پایایی پرسشنامه هزینه منابع انسانی و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. بر این اساس مقدار آلفا با لحاظ کردن تعداد30پرسشنامه و با استفاده از نرم افزار SPSS، پایایی پرسشنامه کارآفرینی سازمانی برابر با 86/0 درصد و پایایی پرسشنامه هزینه منابع انسانی برابر با 92/0 درصد بدست آمده است. بناب

راین می‌توان گفت؛ اولاً سوالات پرسشنامه همبستگی با یکدیگر دارند و دوماً پرسشنامه از پایایی بالاتر برخوردار می‌باشد.

10- بحث و نتیجه‌گیری
تحلیل به کار رفته در این تحقیق شامل تحلیل توصیفی سؤالات کلی و مشخصات عمومی ‌پرسشنامه و تحلیل استنباطی سؤالات اصلی پرسشنامه و فرضیه های تحقیق می‌باشد. که به صورت جداگانه به آنها پرداخته می‌شود.

10-1- تحلیل توصیفی سؤالات کلی و مشخصات عمومی‌پرسشنامه
نتایج به دست آمده در خصوص جنس پاسخگویان نشان داد که 38% از پاسخگویان زن و 59%مرد و 3% بدون پاسخ بوده‌اند. همچنین نتایج به دست آمده در خصوص میزان تحصیلات پاسخگویان بیانگر این است که ، 6% از پاسخگویان دیپلم،19% فوق دیپلم، 32 %لیسانس، 42%فوق لیسانس و بالاتر بوده‌اند. یعنی اکثریت پاسخگویان دارای تحصیلات عالی می‌باشند.
10-2- یافته‌های استنباطی تحقیق
در این قسمت یافته‌های بدست آمده از پرسشنامه با توجه به هریک از فرضیات اصلی و فرعی تحقیق مورد تجریه و تحلیل قرار گرفته است که جدول 1 به اختصار آورده شده است.

جدول1: :نتایج آزمون فرضیه‌ها
فرضیه r سطح اطمینان t قبول یا رد فرضیه ضریب تعیین
R 2
فرضیه اصلی 721/0 95% 1639 قبول
52%
فرضیه فرعی اول 520/0 95% 963 قبول
27%
فرضیه فرعی دوم 670/0 95% 1241 قبول
4489%
فرضیه فرعی سوم 389/0 95% 671 قبول
1513%
فرضیه فرعی چهارم 61/0 95% 1220 قبول
3721%
فرضیه فرعی پنجم 409/0 95% 620 قبول
1673 %
فرضیه فرعی ششم 589/0 95% 1015 قبول
3469%
فرضیه فرعی هفتم 238/0 95% 39 قبول
56 %

فرضیه فرعی اول: بین هزینه اولیه مربوط به گزینش و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه معنی‌داری وجود دارد.
براساس یافته‌های تحقیق، مقدارr با سطح اطمینان 95% برابر 520/0 بدست آمده که بعد از قرار دادن آن در فرمول آزمون t، مقدار t بدست آمده برابر با 63/9 بوده که بزرگتر از قدرمطلق نقطه بحرانی جدول (196)در سطح خطاپذیری 05/0= قرار می‌گیرد، بنابراین می‌توان فرضیه صفر را رد کرد، و بیان داشت که هزینه اولیه مربوط به گزینش بر کارآفرینی سازمانی تأثیرگذار است.
همچنین با در نظر گرفتن ضریب تعیین بدست‌‌ آمده، متغیر هزینه اولیه مربوط به گزینش 52 درصد از واریانس متغیر وابسته کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر را تبیین می‌کند. یعنی 52 درصد تغییرات در کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر به هزینه اولیه مربوط به گزینش کارکنان بستگی دارد.

فرضیه فرعی دوم: بین هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه معنی‌داری وجود دارد.
بر اساس یافته‌های تحقیق، مقدارr با سطح اطمینان 95% برابر670/0 بدست آمده که بعد از قرار دادن آن در فرمول آزمونt، مقدار t بدست آمده برابر با 41/12بوده که بزرگتر از قدرمطلق نقطه بحرانی جدول (196) در سطح خطاپذیری 05/0= قرار می‌گیرد، بنابراین می‌توان فرضیه صفر را رد کرد، و بیان داشت که هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر تأثیر گذار است.
همچنین با در نظر گرفتن ضریب تعیین بدست‌‌ آمده، متغیر هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی 89/44 درصد از واریانس متغیر وابسته کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر را تبیین می‌کند. یعنی 89/44 درصد تغییرات در کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر از هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی کارکنان ناشی می‌شود.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   36   37   38   39   40   >>   >