سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله راهکارهای توسعه فرهنگ کارآفرینی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله راهکارهای توسعه فرهنگ کارآفرینی در pdf دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله راهکارهای توسعه فرهنگ کارآفرینی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله راهکارهای توسعه فرهنگ کارآفرینی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله راهکارهای توسعه فرهنگ کارآفرینی در pdf :

راهکارهای توسعه فرهنگ کارآفرینی

چکیده
کارآفرینی، مفهومی است که همراه با خلقت بشر وجود داشته است. به تعبیری دیگر، کارآفرینی، کانون و مرکز ثقل کار و تلاش و پیشرفت بشر در عصر مدرنیته، تلقی می‌شود. به زبان ساده، ”کارآفرینی“ همان فرایند تاسیس و یا توسعه کسب‌وکار، برمبنای یک فکر و ایده نو است. کارآفرینی، به منظور رشد و نمو در جوامع، نیازمند وجود فرهنگ خاصی است. با توجه به اهمیت کلیدی کارآفرینی در اقتصادهای نوین (ایجاد شرکتهای کوچک و متوسط)،‌ کشورهای مختلف

، برنامه‌های مفصلی را برای بسط چنین فرهنگی در جامعه خود تدارک دیده‌اند تا بتوانند همچنان مسیر رشد و پویایی‌شان را ادامه دهند. بنابراین، شناسایی عوامل موثر بر ایجاد و

توسعه فرهنگ کارآفرینی در جامعه و نیز ویژگیهای منحصر به فرد کارآفرینان در سازمان شغلی یک فرد در دنیای امروزین به عنوان عنصر رشد و توسعه از ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی محسوب می¬شود؛ به گونه¬ای که عنصر کارآفرینی به عنوان موتور حرکتی تولید و توسعه اقتصادی و از سویی پرورش‌دهنده و تقویت کننده روحیه سرمایه¬گذاری و بهره¬وری در نیروی انسانی تلقی می-شود. از همین رو مقاله حاضر نیز با دیدگاه توصیفی- تحلیلی، مؤلفه¬ها و عوامل تأثیرگذار بر ایجاد و توسعه فرهنگ کارآفرینی در ساز

مانها را برشمرده و به تشریح هر یک از آنها می¬پردازد.
مقدمه
فرهنگ را می‌توان مجموعه‌ای از باورها، آیینها، اندیشه‌ها، آداب و رسوم، و ارزشهای حاکم بر یک جامعه دانست. به دیگر سخن، فرهنگ مقوله‌ای است که در سطح جامعه، گروه و در تعامل میان آنها معنا می‌یابد و شیوه برقراری ارتباط و تعامل میان افراد آن جامعه را بیان می‌کند. (Joseph & Igor، 1999)

از سوی دیگر اگر از دیدگاه ”شیوه زندگی“ به فرهنگ بنگریم، نمی‌توانیم آن را از مقوله کار و نحوه کسب درآمد نیز جدا بدانیم. کار و فرهنگ همواره و در تمام جوامع بر یکدیگر تاثیر متقابل داشته‌اند. روشهای رایج کسب درآمد تا حد زیادی بر نحوه رفتار افراد و تعامل آنها با یکدیگر موثر است. گسترش کارآفرینی نیز به عنوان عامل ایجاد اشتغال و تولید ثروت در جامعه، نتایج فرهنگی ویژه‌ای را در پی خواهد داشت که قابل تامل و بررسی است. در واقع بدون توجه کافی به مقوله «توسعه فرهنگ کارآفرینی» نمی‌توانیم به شـاخصهای رشد و توسعه که از طریق تغییر در رونــد تولید،‌ بهره‌وری و توان¬افزایی فنی و صنعتی در عرصه اقتصاد حاصل می‌شود، دست یابیم. (Joseph & Igor، 1999)
ادبیات کارآفرینی
فرایندی که بتوان با استفاده از خلاقیت، عنصر جدیدی را همراه با ارزش جدید با استفاده از زمان، منابع، ریسک و به کارگیری دیگر عوامل، به وجود آورد، کارآفرینی گویند. کارآفرینی فقط فردی نیست، سازمانی هم می‌تواند باشد. (Thompson & ALVY، 2000)
به عقیده «آرتورکول» کارآفرینی عبارت است از فعالیت هدفمند که شامل یک سری تصمیمات منسجم فرد یا گروهی از افراد برای ایجاد، توسعه یا حفظ واحد اقتصادی است. از دیگر سو «روبرت نشتات» فرهنگ کارآفرینی را قبول مخاطره، تعقیب فرصتها، ارضای نیازها از طریق نوآوری و تأسیس یک کسب ‌و ‌کار می‌داند. (داریانی، 1380)

جامعه¬شناسان و روانشناسان، ابعاد فرهنگی و اجتماعی تأثیرات محیط بر فرد و ویژگیهای شخصیتی آن را بررسی کرده¬اند. بی¬شک در توسعه فرهنگ کارآفرینی نیز عوامل متعددی دخیل هستند که ضروری است، درجه تاثیرگذاری هر یک از آنان مشخص شود.
نظریه¬ فرهنگ کارآفرینی پارسنز
پارسنز، جامعه شناس شهیر آمریکایی که نظریه‌ها

ی خود را در چهار نظام زیستی، فرهنگی، نظام اجتماعی و دینی بیان کرده است، توسعه فرهنگ خلاقیت و ابتکار را محصول نظام اجتماعی و تحت تاثیر نهاد خانواده و مدرسه می¬داند که در پرتو آن، انگیزه کنشگران برای به عهده گرفتن نقشهای تولیدی بالا می¬رود. در همین خصوص باید به شیوه جامعه¬پذیری، میزان رشد و انسجام شخصیت، استقلال فردی، طرز تلقی از کار در جامعه، سخت¬کوشی، پشتکار و وقت شناسی اشاره کرد.
نظریه¬ فرهنگ کارآفرینی ماکس وبر
ماکس وبر جامعه¬شناس بزرگ آلمانی در تشریح تبیین چگونگی شکل¬گیری تمدن نوین صنعتی و سرمایه¬داری در مغرب زمین به مفهومی اشاره می¬کند که این مفهوم به زبان امروزی، همان فرهنگ کارآفرینی است.
وبر توسعه فرهنگ کارآفرینی را متأثر از چهار عامل تشویق به کار برای سعادت، خطرپذیری برای تغییر سرنوشت، برنامه‌ریزی برای آینده و صرفه جویی می‌داند. (Haug & Pardy,1999)
نظریه¬ فرهنگ کارآفرینی مک‌کله‌لند
مک کله¬لند، روانشناس اجتماعی معاصر، نظریه نیاز به موفقیت را برای اولین بار در مباحث اجتماعی مطرح کرد. وی معتقد بود جوامعی که دارای نیاز به موفقیت پایین هستند، نرخ سرمایه¬گذاری، خطر¬پذیری در آنها پایین است و به تبع آن توسعه¬نیافته هستند و در جوامعی که نیاز به موفقیت بالا است، نرخ سرمایه¬گذاری و خطر¬پذیری نیز بالاست. در این جوامع، افرادی پیدا می¬شوند که کسب و کار جدیدی راه¬اندازی می¬کنن

د، شرکت یا واحد اقتصادی را سازماندهی می کنند و ظرفیت تولیدی و بهره¬وری آن را افزایش و بهبود می¬بخشند. مک کله¬لند چنین افرادی را کارآفرین می¬نامد و عواملی نظیر شیوه جامعه¬پذیری، شیوه¬های تربیتی والدین، طبقه اجتماعی والدین، ایدئولوژی حاکم، مذهب و تحرک اجتماعی را عوامل موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی می¬داند. توجه خاص او به فرهنگ در امر کارآفرینی است و مناسبترین نوع جامعه¬پذیری را تقویت ا

ستقلال فردی و ایجاد اعتماد به نفس می¬داند که موجب کارآفرینی می¬شود. (Brockhaus & Hurwitz,2000)
ویژگیهای فرهنگ کارآفرینی
– کارآفرینی؛ فرهنگ درک تغییر و کشف فرصت
کارآفرینان و شرکتهای کارآفرین، همگام با تغییرات گام برمی‌دارند و می‌کوشند فرصتهای ایجاد‌شده در جریان این تغییرات را کشف و از آنها بهره‌برداری کنند. همگامی با تغییرات، مستلزم بستری فرهنگی است که به تغییر بها می‌دهد و به استقبال آن می‌رود. بستری که می‌تواند در صورت لزوم، رهیافتها و عملکردهای سنتی و قدیمی را کنار گذارد و رهیافتهای نوینی را برگزیند (Jeffrey & Baron, 2000).
در عمیقترین لایه‌های فرهنگ کارآفرینی یک باور اساسی نهفته است و آن اینکه:
”نمی‌توان در امواج سهمگین تحولات، جزیره‌ای کوچک و باثبات ساخت و با قراردادن حصارهای به ‌ظاهر مستحکم، جامعه را از تبعات مثبت و منفی تحولات، مصون نگاه داشت“.
– کارآفرینی؛ فرهنگ مشارکت

در شرکتهای کوچک، کارآفرینی، ساختار سازمانی ساده‌تری دارد و سلسله مراتب، بسیار مختصر و مفید است. درحالی‌ که در ساختارهای منسجم و گسترده سازمانهای سنتی، سلسله مراتب گسترده‌ای حکمفرماست. در این سازمانها، فرهنگ تضمین امنیت شغلی، در مقابل ”اطاعت“ شکل می‌گیرد. اما در کارآفرینها بیشتر ساختار شبکه‌ای وجود دارد و به ‌جای فرایندهای عمودی، فرایندهای افقی در آنها جاری است. با کم‌شدن سلسله

مراتب و برداشتن مرزها، روابط بیشتر بر مبنای مشارکت و درک متقابل شکل می‌گیرد. (Jeffrey & Baron, 2000)
– کارآفرینی؛ فرهنگ خلاقیت
کارآفرینان، افراد خلاقی هستند که ایده‌های نو تولید می کنند و آن را در قالب یک شرکت به سرانجام می‌رسانند. به علاوه در شرکتهای کارآفرین، کارکنان می‌توانند به دنبال ناشناخته‌ها بروند و روشهای جدید را به محک تجربه بگذارند. در این شرکتها افراد با خلاقیت و ابتکار عمل، تشویق می‌شوند. بها دادان به خلاقیت نه‌ تنها در درازمدت باعث رشد و توسعه شرکتها می‌شود،‌ بلکه زمینه مناسبی را برای رشد و شکوفایی استعدادها و ظرفیتهای انسانی فراهم می‌کند. (Jeffrey & Baron,2000)
– کارآفرینی؛ فرهنگ استقلال‌طلبی و قبول مسئولیت
کارآفرینان، افرادی هستند که روحیه استقلال‌طلبی (روی پای خود ایستادن) را دارند و حاضرند مسئولیت کار و اشتغال خود (و حتی دیگران) را برعهده گیرند. این افراد معتقدند باید برپایه تواناییها، شایستگیها و فکرهای خود، امرار معاش کنند و اساساً روحیه ”کارمندی“ ندارند. در ساختار سازمانهای گسترده و سنتی ”امنیت شغلی“ بهایی بود که در مقابل ”اطاعت“ به کارکنان پرداخت می‌شد. اما در شرکتهای کوچکِ کارآفرین، نه ”امنیت شغلی“ به معنای فراگیر آن وجود دارد و نه ”اطاعت“. در چنین شرکتی کارکنان، خودگردان، خطرپذیر و مسئولیت‌پذیرند و همه خود را در برابر منافع خود و شرکت و جلب رضایت مشتری، مسئول و پاسخگو می‌دانند. (Joseph & Igor,1999)
– کارآفرینی؛ فرهنگ مخاطره‌پذیری
کارآفرینان، باید مخاطره‌پذیر باشند، یعنی بتوانند نسبت به موقعیت

، شرایط، امکانات و در یک کلام آینده خود خطرکرده و برای کسب ”موفقیتی محتمل“ مبارزه کنند. باید دولت یا دیگر حامیان مستقل، حاضر به پذیرش مخاطره مورد نیاز کارآ‏فرین باشند و ”سرمایه مخاطره‌پذیر“ برایش فراهم و او را در مراحل مختلف کارآفرینی همراهی کنند. افرادی که دارای روحیه محافظه‌کاری و یا کارمندی هستند، اســاساً کارآفرینان موفقی نخواهند بود. (Elwood & Eliza,1999)

چنانکه می دانیم کارآفرینی را فرایند خلق چیزی نو و با ارزش به کمک راه اندازی یک کسب و کار از طریق اختصاص زمان و تلاش بسیار زیاد ، پذیرش ریسک های مالی ، روحی و اجتماعی به منظور رضایت شخصی ، استقلال و دریافت پاداشهای مالی تعریف کرده اند . این برداشت که راه اندازی شرکتی جدید امری است لازم ،از مطالب مختلفی از قبیل فرهنگ ، خرده فرهنگ ، خانواده ، معلمان و هم قطاران نشأت می گیرد .فرهنگی که برای مؤسس موفق فعالیت اقتصادی جدید ارزش قائل است در مقایسه با فرهنگی که این ارزش را قائل نیست در شکل گیری فعالیتهای کار آفرینانه ، نقش مؤثری دارد . در فرهنگی که برای تمام جنبه های کارآفرینی همچون رئیس خود بودن ، فرصتهای شخصی ر ا دنبال کردن ، موفقیت و پول درآوردن ، ارزش زیادی قائل است ، درصد بالای تشکیل شرکت تعجب آور نیست . از سوی دیگر در بسیاری از کشورهای تاسیس موفقیت آمیز فعالیت اقتصادی جدید و بدست آوردن پول چندان با ارزش نیست و شکست و رسوایی به شمار می رود .این کشورها درصد تشکیل فعالیت اقتصادی بالایی ندارند. هیچ فرهنگی بصورت تمام و کمال موافق یا مخالف کارآفرینی نیست . بسیاری از خرده فرهنگها که سیستم ارزشی را شکل می دهند درون چارچوب فرهنگی عمل می کنند . در خرده فرهنگهایی که حامی و حتی مشوق کارآفرینی هستند و کارآفرینی را یکی از مهمترین مشاغل قلمداد می کنند جای تعجب نیست که افراد بیشتری بطورفعالانه بنگاههای اقتصادی جدید را طرح ریزی می کنند.در این مقاله از طریق مروری بر موضوع فرهنگ ، فرهنگ کارآفرینی و مشخصه های فرهنگی به بررسی ارتباط فرهنگ و کارآفرینی و نقش فرهنگ در توسعه کارآفرینی پرداخته می شود.

چرا کارآفرینی؟
دلیل اوّل آن مطالبات حیاتی شهروندان از مسوولان است. مسائلی مثل جامعه امن تر، فرصت های فراوان تر، سرمایه گذاری بیشتر در آموزش و بهداشت، محیط زیست پاکتر و برخورداری از اقتصادی سالم و رشد کافی از جمله این مطالبات است.
در آینده سه حوزه اساسی برای ایجاد اشتغال است. یکی اقتصاد بدون نفت (یعنی تولید انرژی غیر وابسته به نفت) که دنیا در این جهت بسیج شده است. حوزه دیگر حوزه مواد است و حوزه سوم که خیلی مهم و مد نظر ما است حوزه ساخت انسان است یعنی حوزه ای که شغل پیامبران است.
مطالبات مهم مردم ما از دولت عبارتند از: رفع بیکاری، افزایش درآمد، آموزش عالی، توسعه بهداشت.

سئوال این است که شاه کلید پاسخ به این مطالب چیست؟
این کار دو شاه کلید دارد اول فرصت سازی و دوم ثروت سازی که حاصل این دو جامعه ای سرآمد خواهد بود. باید یک کارآفرین ما از اوّل در ذهنش باشد که هدفش گرفتن بازارهای بین‌المللی است.
در کتاب رویارویی بزرگ سه اقتصاد در حال خیزش یعنی آم

ریکا، آلمان و ژاپن را با هم مقایسه می کند و در مورد ژاپن می گوید اگر شرکتی یک نفره هم در ژاپن تشکیل شود از ابتدا هدفش گرفتن بازارهای دنیا است.
کارآفرینی شاه کلید تولید فرصت و ثروت است. کارآفرینی یعنی ایجاد تغییر و تحول که شکلی از آن انقلاب است. پس ما اگر انقلاب اقتصادی می خواهیم باید کارآفرینی را توسعه دهیم. البته هر تغییری کارآفرینی نیست و از دید شومپیتر تغییری کارآفرین است که مبتنی بر علم و نوآوری باشد. کارآفرینی یعنی تبدیل علم و ثروت یا همان ازدواج علم و ثروت.
کارآفرینی با ایده شروع می شود امّا ایده نوآوری نیست و می تواند تبدیل به اختراع شود امّا هنگامی نوآوری است که مردم آن را بخرند و به بازار بیاید. (برود سر سفره مردم) پذیرش ریسک تبدیل این ایده ها به نوآوری کاری است که کارآفرین می کند. امّا در کشور ما بانک ها از ایده های ریسک پذیر حمایت نمی کنند. دانشگاههای ما کار جو تحویل می دهند نه کارآفرین. لذا ازدواج علم و ثروت به یک رویا تبدیل شده است.
کارآفرین کسی است که فرصت شناس است و شامه تیزی دارد. بعضی از کارآفرینها می توانند خودشان فرصت خلق کنند و خالق ارزش برای جامعه باشند.
ما سه نوع مدیریت در طول زمان داشته ایم. ابتدا مدیریت بر مبنای قوانین و دستورالعملها مرسوم بود. بعد مدیریت مبتنی بر هدف جای آن را گرفت که اکنون منسوخ شده و مدیریت بر پایه ارزشها جای آن را گرفته است.
ابتدا ما باید ارزشهایمان را بشناسیم تا بتوانیم یک کارآفرین چطور می تواند ارزش تولید کند.
انسان فرزانه و سازمان فرزانه کسی است که ارزشهایش

را بشناسد. لذا شرکتها ابتدا مأموریت و سپس ارزشهای

شان را تعریف می کنند. یک کارآفرین ارزشهایی که جامعه (مشتریانش) ارج می نهند تولید می کند.
یک مسلمان باید به ایجاد کسب و کار ارزش قائل باشد. چون اسلام نوعا مزدبگیری را تأیید نمی کند و تأکید به کسب و کار آزاد دارد.
پس برمبنای تعریف دیگری کارآفرینی به معنی آفرینش فرصتها فراتر از منابع و امکاناتی که در اختیار دارید می باشد. اسرائیل یکی از شاخصهای موفقیت خود را ایجاد سالانه 100 شرکت کوچک و متوسط و بزرگ می داند.
پس اگر هر کسی در همان جایگاه خودش کارآفرین باشد می تواند با دست خالی فرصت بسازیم. از خصوصیات کارآفرینی نیز ایجاد رقابت است.
ما سه راه برای نوآوری داریم: اول ایجاد محصول نو، دوم از طریق انتقال تکنولوژی و دانش مثلا از یک شرکت خارجی. روش اول از طریق ابتکار و اختراع فردی است، مثل هنری فورد که خودرو را اختراع کرد که ابتدا همه او را مسخره می کردند روش سوم از طریق واحدهای تحقیق و توسعه که بدون آن بهبود رخ نمی دهد.
کارآفرین هم حقیقی است و هم حقوقی. هر نهادی که بخواهد یک کسب و کار جدید دایر کند می تواند کارآفرین باشد.
کارآفرینی به طرق مختلفی تقسیم می شود:
یک نوع تقسیم بندی بر اساس مضمون است.یک نوع آن کارآفرینی سیاسی است نوع دیگر کارآفرینی آموزشی است (مثل موسسات آموزش) مدل د

یگر کارآفرینی فرهنگی است یعنی بتوانیم از فرهنگ پول تولید کنیم.تا فرهنگ فقط پول مصرف کن و بودجه گیر نباشد.
نوع دیگر کارآفرینی از لحاظ مضمون کارآفرینی فکری است مثل کانونهای تفکر و کارآفرینی بهداشتی. نوع دیگر تقسیم بندی بر اساس شالوده و پایهاست که به تکنولوژیک و غیر تکنولوژیک تقسیم می شود.
متأسفانه الآن کارآفرینی سخت افزاری و کا رخانه ای اصل شده در حالی که الان با وجود کشوری مثل چین این مدل بسیار کم سود است و باید به سم

ت کارآفرینی نرم حرکت کرد یعنی کارآفرینی فکر و بهداشتی.
سه رویکرد به تأسیس SME های تکنولوژی محور وجود دارد. اوّلین رویکرد ایجاد شرکت‌های تازه تأسیس از کنار دانشگاهها است. رویکرد دوم Spin-off یا زایش است. یعنی در جایی کار می کنیم بعد از آنجا بیرون آمده و با دانش و تجربه کسب شده کارآفرینی می کنیم. رویکرد سوم هم انتقال تکنولوژی می باشد.
محیط در تبدیل علم به ثروت خیلی مهم است. محیط کارآفرینی 5 آیتم دارد. اوّل آدم کارآفرین، دوّم نهادهای کارآفرینی (کارخانه ها، مراکز تحقیقاتی،خوشه هاو …) سوّم داشتن سیاست کارآفرینی. این که از چه نوع کارآفرینیهایی دولت باید حمایت کند. مورد چهارم وجود فرهنگ کارآفرینی است.
قانونی وجود دارد به نام 65 در برابر 35 به این معنی که در هر کاری %65 فرهنگ سازی نقش دارد و %35 اصل کار. که این %65 وظیفه نهادهای فرهنگی است مثل صدا و سیما و مدارس و دانشگاه ها و …
فن بازارها نقش مهمی در بحث کارآفرینی دارند. کارآفرین 3 چیز لازم دارد: پول، ایده، تکنولوژی. نهاد فن بازار ایده ها و تکنولوژیها را به کارآفرین ارائه می دهد و بفروش می رساند.
بر اساس یافته های بنیاد کافمن توسعه کارآفرینی در مناطق8 الزام دارد: اول حمایت مالی است. سیاستهای مناسب، زیر ساختهای مناسب، برنامه‌های آموزشی با کیفیت، زیر ساختهای فیزیکی، فرهنگ کارآفرینی و خدمات دولتی مناسب از سایر

الزامات این امر هستند.
برای ایجاد توسعه متوازن نیاز به یک مرکز واحد است که تمام دستگاههای متولی اشتغال در آن جمع شوند و یک مرکز هدایت و سیاستگذاری باشد.
نقش شایسته کارآفرینی و تاثیر آن در رشد و تو

سعه اقتصادی، رقابت، شغل‌آفرینی، اشتغال‌زایی پایدار، استقرار و توسعه عدالت اجتماعی، حضور گسترده و فعال در بازارهای جهانی، فقرزدایی و افزایش امید به زندگی، شاد زیستی و سایر آرمان‌های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. دستاورد راهبردی سیاست کارآفرینانه، دو پیامد مهم ایجاد اشتغال و ایجاد رفاه است که این دو با هم در خد

مت توسعه اجتماعی خواهند بود.
از سوی دیگر، تحولات و دگرگونی‌های شگرف و عظیمی که به دلیل رشد فزاینده افزایش دانش، صنعت و فناوری در زندگی نوع بشر رخ داده موجب شده تا کشورهای مختلف راهکارهای مناسب و موثری را برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از این تحولات بیابند و به کار بندند. اندیشمندان و خردورزان کارآفرینی را از مهمترین این راهکارها دانسته‌اند که در جهان کنونی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است.
دستیابی به اهداف آرمانی سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران و نیز تحقق کامل اهداف برنامه چهارم توسعه و شعارهای چهارگانه د

 

ولت نهم (عدالت گستری، خدمت به بندگان خدا، مهرورزی و تعالی و پیشرفت مادی و معنوی ) مستلزم توسعه فرهنگ و دانش کارآفرینی به عنوان عامل و محرک اصلی است.
گسترش فرهنگ کارآفرینی و توسعه کسب و کار، ارزش آفرینی، تولید و توسعه خدمات و محصولات ارزشمند بیش از هر جا، زیبنده و شایسته جامعه اسلامی است. از این رو لازم است برای توسعه کارآفرینی در سطح ملی، نسبت به موارد ذیل اهتمام جدی به عمل آید.
1- شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی کشو

ر در قالب الگوهای سازماندهی خبرگان ملی به منظور شناسایی دورنماها، چالش‌ها، استراتژی‌ها و اهداف استراتژیک توسعه فعالیت‌های کارآفرینی در کشور.
2- تدوین سند ملی توسعه کارآفرینی در قالب لوایح قانونی
3- توسعه انواع کارآفرینی فردی، سازمانی ، عمومی ، اجتماعی به ویژه فعالیت‌های کارآفرینانه بخش خصوصی به عنوان استراتژی توسعه ملی
4- طراحی و بکارگیری هوشمندانه نظام‌های سنجش و توسعه کارآفرینی و ارزشیابی محیط کارآفرینی در کشور به منظور هدایت اثر بخش استراتژی‌ها و سیاست‌های توسعه کارآفرینی.
5- توسعه نهادهای آموزشی – پژوهشی توانمند برای توسعه کارآفرینی در کشور
6- جهان آموزش عالی پس از دو انقلاب بر محور آموزش و پژوهش، اکنون انقلاب کارآفرینی را فرا روی خود دارد و در انقلاب کارآفرینی ماموریت دانشگاه‌ها ایفای نقش در توسعه اقتصادی – اجتماعی کشور است. اینک که ظرفیت‌های آموزش عالی کشور به حد نیاز نزدیک می‌شود، رویکرد آموزش عالی باید به تربیت دانش آموختگان توانمند و متناسب با نیازهای بازار کار و کارآفرینی باشد. دانشگاه‌ها باید با مطالعه بازخور فعالیت‌های خود هرچه بیشتر توسعه کارآفرینی را بین دانشجویان و اعضای هیات علمی مورد توجه قرار دهند و بخش مهمی از تحقیقات دانشگاهی را در خدمت نیازهای اقتصادی – اجتماعی جامعه قرار دهند. حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین، رویکرد نوین آموزش عالی.
7- وزارت علوم با بهره‌گیری از قابلیت‌های دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، هرچه سریع‌تر برنامه‌های مربوط به ایجاد رشته‌ها و گرایش‌های کارآفرینی را در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا برای دانشگاه‌ها تدوین نماید. به طوری که درآینده هر دانشگاه متناسب با نیازهای توسعه کشور و استان و بر اساس مزیت‌های موجود در دانشگاه رشته تخصصی کارآفرینی خاص خود را اجرا نماید.
8- دستگاه‌های دولتی مسوول بخش های اقتصادی – اجتماعی در حوزه فعالیت خود امکانات رشد کسب و کار را برای دانشجویان کارآفرینی فراهم نمایند تا در آینده شاهد تاسیس شرکت‌های دانش محور در بخش‌های مختلف کشور باشیم.
9- وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، فرآیند توسعه کارآفرینی در دانشگاه‌ها را تسریع و تسهیل نماید به طوری که دانشگاه‌های فنی و صنعتی به محل تولید و فناوری و نوآوری تبدیل شوند و دانشجویان بر اساس مسایل واقعی جامعه آموزش ببینند و درصد بالایی از دانش آموختگان دانشگاه‌ها ، شرکت دانش محور تاسیس نمایند.

اینجانب همکاری وزارتخانه های کار و امور اجتماعی و علوم، تحقیقات و فناوری را درتاسیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران به عنوان قطب علمی کارآفرین

ی ارج می‌نهم و انتظار دارم با مساعی دانشگاه تهران، هر چه سریع‌تر برنامه توسعه دانشکده کارآفرینی برای ایفای نقش ملی برای اینجانب ارسال شود.

منابع و ماخذ

http://medu.ir
http://www.rie.ir/
http://www.roshd.ir/roshd

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله چگونه سالم بمانیم در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله چگونه سالم بمانیم در pdf دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله چگونه سالم بمانیم در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله چگونه سالم بمانیم در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله چگونه سالم بمانیم در pdf :

چگونه سالم بمانیم

فهرست :

مقدمه
راههای بهتر کردن زندگی
باور یا نگرش چیست ؟
افکار و باورهای مان چگونه شکل می گیرد؟
نتیجه گیری
منابع

مقدمه :
کیفیت زندگی شهری ایران در سال 2014 افزایش یافته است. در سال 2013 ایران (تهران) جزء 10 کشور انتهای جدول کیفیت زندگی شهری قرار داشت و امسال توانسته است موقعیت خود را بهبود بخشد و در وضعیتی نزدیک سال 2009 قرار گیرد.

 

در نظام رتبه بندی اکومنویست کیفیت زندگی شهری در بهترین و بدترین شرایط ارزیابی می شود و اکومنویست بر اساس معیارهای توسعه یافتگی کشورها و شهرهای جهان را ارزیابی می کند.

هر شهر بر اساس بیش از 30 عامل کیفی و کمی در پنج حوزه ارزیابی می شوند که شامل ثبات، بهداشت، فرهنگ و محیط زیست، آموزش و زیرساخت ها می باشد. امتیاز هر عامل به پنج دسته قابل قبول، قابل تحمل، ناراحت کننده، نامطلوب و غیر قابل تحمل تقسیم بندی می شوند. امتیازهای کسب شده در هر حوزه با یکدیگر جمع می شوند و امتیاز نهایی هر شهر مشخص می شود. امتیاز نهایی عددی بین 1 تا 100 می باشد و در نهایت کشورها از بالاترین نمره به کمترین نمره مرتب می شوند.

راههای بهتر کردن زندگی
در این نظام اگر نمره کشوری بین 80 تا 100 باشد، افراد آن جامعه استانداردهای زندگی مناسبی دارند و بین 70 تا 80 بدین معنا است که زندگی روزمره مناسب است اما در برخی از جنبه های زتدگی دشواری وجود دارد. امتیاز 60 تا 70 نشان دهنده آن است عواملی بر زندگی روزمره مردم تاثیر منفی دارند، بین 50 تا 60 حاکی از آن است که سطح زندگی مردم مناس

ب نیست و امتیاز 50 و کمتر حکایت از زندگی نامطلوب مردم دارد. بر اساس گزارش سال 2014 وضعیت زندگی شهری کمی بیشتر از 50 می باشد.

بر اساس این گزارش شهرهای کشورهای که در سال 2014 دارای بالاتریننمره بودند به ترتیب: 1) استرالیا 2) اتریش 3) کانادا 4) فلانلند و 5) نیوزلند می باشد و بدترین شهرهای از انتهای جدول به ترتیب در کشورهای زیر قرار گرفته اند: 1) سوریه 2) بنگلادش 3) گینه 4) نیجریه 5) پاکستان 6) الجزایر 7) زیمباوه 8) کامرون 9) لیبی و ساحل عاج می باشد در صورتی که در گزارش سال 2013 این نهاد تهران و ایران یکی از 10 کشور انتهای جدول بود.

بر اساس این گزارش نمره 20 شهر از کشورهای جهان در سال 2014 تغییر کرده است و موقعیت بقیه ثابت مانده است و کشورهای ایران، لیبی و اردن بعد از چندین سال توانسته اند وضعیت زندگی شهری خود را بهبود ببخشند.

 

همه می دانیم چیزهای کوچکی در زندگی هستند که همیشه بیشترین تاثیر را بر روی ما می گذارند. با این حال همیشه فراموش می کنیم این موارد کوچک را در زندگی

خود به کار ببندیم. کافی است هر هفته یکی از این ده مورد را اجرا کنیم تا شاهد تغییر و بهبودی در زندگی خود باشیم.
به طبیعت پناه ببر
شاید خیلی به این موضوع اهمیت ندهید. ولی وقت صرف کردن در طبیعت باعث کاهش میزان استرس، افزایش خلاقیت، و بهبودی حافظه شما می شود.
ورزش
همه از اهمیت ورزش کردن با خبریم، ولی فقط تعداد کمی از ما به طور ممتد ورزش می کنیم. علاوه بر فواید بی شمار ورزش کردن برای سلامتی فیزیکی، خوابیدن شما راحت تر می شود و میزان شور جنسی تان افزایش پیدا می کند.
بودن در کنار خانواده و دوستان
این مورد یکی از مهم ترین نقش ها را در میزان خوشحالی شما دارد. اینگونه از روابط برای هر فرد از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. تنها بودن و بی بهرگی از روابط سالم اجتماعی روی سلامتی روح و جسم شما تاثیر منفی خواهند گذاشت.
شکرگزار دیگران باش
شکرگزاری از دیگران شما را خوشحال می کند، روابط تان را با دیگران بهتر می کند و از شما انسان بهتری خواهد ساخت. این کار می تواند زندگی را برای اطرافیان شما بهتر کن

د.
تمرین آرامش درونی (مدیتیشن)

 

تمرین آرامش از سویی باعث خوشحالی، افزایش معنا در زندگی و افزایش تمرکز ذهن می شود. از سوی دیگر خشم، اضطراب، افسردگی و خستگی را از بین می برد. در همین راستا، دعا کردن نیز باعث آرامش درونی می شود حتی اگر اعتقاد مذهبی وجود نداشته باشد.
به اندازه کافی بخواب
تاثیرات کم خوابی بر روی شما اجتناب ناپذیر هستند. خسته بودن از خوشحالی و شادابی جلوگیری می کند و شانس مریض شدن را بیشتر می کند. چرت زدن نیز باعث هوشیاری بیشتر، بهبود فرایند یادگیری، و افزایش انرژی مثبت می شود.
خود را به چالش بکش
یادگیری یک زبان جدید می تواند ذهن شما را تیزتر کند. درس های موسیقی هوش شما را افزایش می دهند. عدم یادگیری و بهره بری از فرصت ها از مواردی است که افراد همیشه حسرت آن را در زندگی می خورند.
بخند
افرادی که از شوخی و خنده برای کنار آمدن با استرس استفاده می کنند، سیستم دفاعی قوی تر دارند احتمال دچار شدن آنها به سکته قلبی و مغزی کمتر است. خنده مانند یک ویتامین روزانه است.
تماس بدنی
تماس بدنی باعث کاهش استرس، بغل کردن باعث خوشحالی، و سکس باعث عدم بروز حمله قلبی، سرطان و طولانی شدن عمر می شوند.

خوش بین باش
خوشبین بودن باعث شادابی، سلامتی، و افزایش طول عمر می شود. حتی در ارتش از خوشبین بودن برای افزایش قدرت روانی سربازان استفاده می شود.

تقریبا هر روز با اشخاصی مواجه می شویم که از احساس خستگی شکایت می
کنند. اغلب اوقات این
شکایت ها بعد از صرف ناهار بیشتر می شود، زیرا افراد احساس افت جسم

ی و
روحی بیشتری پیدا می کنند.
متاسفانه زندگی پرتلاطم امروزی، در واقع به بخش طبیعی از عمر انسان ها تبدیل
شده است، بنابراین بسیاری از مردم نمی توانند برای خستگی خود چاره مناسبی
پیدا کنند.
هر چند با افزایش سن، انرژی فرد کاهش می یابد، اما راه هایی وجود دارد که می
توان بوسیله آنها این روند را آهسته کرد و انرژی حیاتی را در بدن ذخیره نمود. این راه ها عبارتند از :
* فقط وقتی گرسنه هستید غذا بخورید. مصرف غذا در هنگام سیری باعث افت
سلامتی بدن می شود.
* خانم ها در هنگام عادت ماهانه و یک ماه پس از زایمان، از قرار گرفتن در محیط سرد
و مصرف غذاهای سردمزاج خودداری کنند. همچنین استراحت کافی داشته باشند و
از اضطراب بپرهیزند.
عواطف و مشکلات روحی خود را سرکوب نکنید و آنها را با نزدیکان و دوستان دلسوز
خود در میان بگذارید
* ادرار خود را نگه ندارید و به تخلیه کامل روده بزرگ توجه کنید. تعریق کافی برای
سلامتی بدن مفید است.
* در رژیم غذایی خود بیشتر از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید تا از گوشت.
* روزهای تابستان یک چرت کوتاه پس از ناهار، انرژی کافی به بدن شما می رساند.
* در شرایطی که تحت فشار عصبی هستید، تمرین تنفس و تمرینات ذهنی آرام
بخش را به کار ببرید.
* در هوای خنک صبح زود یا شامگاه ، ورزش کنید.
* از هوا، محیط و فعالیت هایی که موجب افزایش گرمی، خشکی و کم آب

ی بدن می
شوند، پرهیز نمایید.
* بیش از اندازه چای و قهوه مصرف نکنید.
از بی خوابی و کم خوابی (کمتر از 5 ساعت در روز) و دیروقت به رختخو

اب رفتن
خودداری کنید. 6 تا 7 ساعت خواب شبانه توصیه می شود
* برای حفظ انرژی بدن، آب بنوشید. اگر در روز، به ویژه در هوای گرم 10 تا 15 فنجان
آب بنوشید، می توانید آبی را که از دست می دهید به خوبی تامین کنید. صبر نکنید
تا بعد از احساس تشنگی آب بنوشید، چون بدن دائما در حال از دست دادن آب
است. سعی کنید طبق عادت همیشه لیوان پر از آب روی میزتان باشد.
* وقتی به موقع استراحت کنید، آرامش خود را حفظ کنید و تغذیه مناسب داشته
باشید، فرصت آن را پیدا می کنید که درست از انرژی خود استفاده نمایید. توصیه
می شود که روزی 20 تا 25 دقیقه مدیتیشن انجام دهید. در شب کمتر از هفت
ساعت نخوابید. هم چنین چرت 15 تا 20 دقیقه نیمروز را فراموش نکنید. به علاوه باید
در روز دو نوبت 10 دقیقه ای حرکات کششی انجام دهید. این کار جریان خود را در
بدن بهبود می بخشد.
تمام این اقدامات مدیریت ذخیره انرژی نامیده می شوند که در حفظ انرژی بدن بسیار
حائز اهمیت هستند.
* موز و هندوانه بخورید. چون این دو میوه، انرژی را به همان سرعت شیرینی ها احیا
می کنند. در واقع موز حاوی قند بالایی است، اما بر خلاف قند و شکر مصنوعی،
میوه های تازه می توانند املاح، ویتامین ها و فیبر طبیعی را نیز به بدن برسانند.
* مصرف هویج و سیب زمینی مهم است. این دو خوردنی خوشمزه می توانند قند
خون را در تمام مدت بالا نگه دارند و در عین حال بر خلاف فست فودها و تنقلات، مواد
مغذی مهمی را برای بدن تامین میکنند، مثل ویتامین C ، A ، اسید فولیک و
پتاسیم.
* برشتوک و گندمک سبوس دار مصرف کنید که حتی بدون ا

فزودن شکر هم حاوی
انرژی بالایی است وجزو مواد غذایی مهم در فهرست صبحانه محسوب می شود.
اثرات مفید چرت زدن
بررسی‌های محققان نشان داده، یک چرت سبک 6 دقیقه‌ای در روز می‌تواند حافظه را
تقویت کند، حتی شاید خیلی بهتر از یک خواب عمیق!
کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و کنترل بهتر فشار خ

ون، یکی از این تأثیرات
است. به‌نظر می‌رسد چرت روزانه، به‌عنوان فرصتی برای کسب آرامش و استراحت
در این دنیای شلوغ و پرتنش، می‌تواند نقش مهمی در عملکرد مغز و نیز سلامت
جسم انسان داشته باشد، حتی اگر این فرصت، تنها 6 دقیقه، و به اندازه چشم
برهم‌ زدنی کوتاه مدت باشد.
عده ای از محققان هنوز نظر صددرصد مساعدی نسبت به این نتایج ندارند، چرا که
عقیده دارند باید مطالعات بیشتری در این مورد صورت گیرد.
مطالعات نشان داده است که خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی در افرادی که
چرت نیمروزی داشته اند، یک سوم افراد بی بهره از چرت نیمروزی بود.
چرت زدن، استرس مرتبط با کار را که برای قلب مضر است، کاهش می دهد.
چرت زدن می تواند هوشیاری و خلاقیت را با کاهش احتمال اشتباهات بهبود بخشد.
چرت زدن باعث ایجاد حس آرامش، سرزندگی و کاهش استرس می شود.
نتیجه یک خواب خوب، زندگی آرام و سالم است. پس خوب بخوابید

باور یا نگرش چیست ؟

ما همان چیزی هستیم که به آن می اندیشیم. نگرش یا باور شیوه ای که ما به لحاظ ذهنی به دنیای پیرامون خود می نگریم. نگرش یا باور، نحوه ای است که ما به محیط و آینده مان می نگریم. حوزه ادراک ما و اینکه چگونه به محیط می نگریم، به شکل وسیعی نگرش و باور ما را تعیین می کند.

آیا نیمه لیوان پر است یا خالی؟ زمانی که به بیرون نگاه می کنیم، آیا منظره ای زیبا می بینیم یا پنجره ای کثیف را؟ آیا امروز نیمه ابری است یا نیمه آفتابی؟
همه چیز بستگی به ما دارد. بدانیم که حتی ارتباط غیر کلامی ما پیامی بسیار روشن در باره باورهایمان ارسال می کند. به صدای بلند و واضح می گوید که این باور، منفی، بی تفاوت و یا مثبت است. ما باید باور کنیم که آنچه در ذهنمان می گذرد به شکل معناداری نگرش یا باور ما را تعیین می کند. اگر دنبال مثبت ها بگردیم، آنها را می یابیم. اگر در پی منفی ها هستیم، می توانیم بسیاری از آنها را در اطراف و اکناف خود بیابیم. ما همان چیزی هستیم و همان چیزی خواهیم شد که به آن می اندیشیم.
اجازه دهید داستان واقعی خودم را بیان کنم. یک روز میزبان شما تحصیل کرده رشته مهندسی صنایع با گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها، به عنوان یک محقق، سخنران، مدرس و مشاور توامندسازی فردی و سازمانی با بیش از 12 سال تجربه کاری، از خودم این سوال را پرسیدم: چرا؟ ، چرا یک نفر با داشتن تجربه ارائه خدمات مشاوره ای به شرکت ها و موسسات در زمینه استاندارهای مدیریتی که باعث بهبود بهره وری و در نهایت موفقیت آنها شده است، خود در زمان انتخاب و تصمیم گیری بویژه در زمینه مالی و سرمایه گذاری، تصمیم گیری های ضعیفی داشته است و نتوانسته ام از فرصت های مالی و اقتصادی که برایم فراهم شده خوب استفاده نمایم؟ چرا در زمانی که به نظر می رسید از نظرکاری همه چیزعالی است، نتایج مالی چیز دیگری را نشان می داد؟ چرا از نظر مالی ضعیف عمل می کنم و شرایط خوبی بدست نمی آورم؟
در پاسخ باید بگویم ازیک طرف من در یک خانواده متوسط با عقاید و باورهای فقیرانه نسبت به پول و ثروت بزرگ شده ام. و ازطرف دیگر تجربیات کاری و خدمات مشاوره ای ارائه شده در زمینه سیستم ها و روش ها و استانداردهای مدیریتی بخصوص درزمینه های کیفیت، محیط زیست، و ایمنی و بهداشت شغلی ارتباط مستقیمی با مهارتهای مال

ی نداشت. به بیان ساده با توجه به نیازمندیهای استانداردهای مدیریتی در شرکت ها با کارکنان تمامی واحدها جلسات کاری و آموزشی داشته ام ولی با کارکنان واحد مالی جلسه ای نداشتم. و به عنوان یک مهندس احساس می کردم که نیاز

ی به دانستن مهارت های مالی ندارم. من از نظر ق

وانین بازی ثروت یک ذهن فقیر داشتم.
پس از آنکه به این باور رسیدم که باید افکار و باورهای فقیرانه خود را نسبت به پول تغییر دهم، تصمیم گرفتم که دانش مالی خود را تقویت کنم و باورهای طلایی ذهن ثروتمند را جایگزین باورهای فقیرانه ذهن فقیر کنم. با این هدف در محل کارم شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران(مپنا) از واحد مدیریت کنترل و تضمین کیفیت به واحد مدیریت کنترل هزینه و بودجه جابجا شدم. طی چند سال کار درآن واحد هم از نظر تئوری با مطالعه کتب مختلف و شرکت در کلاس و سمینارهای آموزشی مالی و اقتصادی و هم از نظر عملی با برنامه ریزی بودجه و کنترل هزینه پروژه های مختلف، شم اقتصادی خاموش خود را روشن و پرورش دادم. در نتیجه به سرعت خود را از دست تنگناها و مشکلات مالی خلاص کردم. امروز که این مطالب را می نویسم، هیچ نگرانی مالی ندارم، چرا که ذهنی ثروتمند دارم و افکار فقیرانه را از خود دور ساخته ام.
پول یکی از نمادهای قدرت است، اما آموزش استفاده درست از پول، قدرت بیشتری را به همراه می آورد. پول می آید و می رود، ولی اگر انسان درباره نحوه استفاده صحیح ازآن آموزش درستی دیده باشد، می تواند بر آن مسلط شده، ثروتمند شود.

افکار و باورهای مان چگونه شکل می گیرد؟
در فرهنگ باور به معنی یقین، اعتقاد و عقیده معنی شده است و باور داشتن یعنی اعتقاد داشتن و سخن کسی را درست پنداشتن آمده است. باور نگرش یک شخص را منعکس می کند. نگرش و باورهای ما رفتار و عملکرد مان را معین می کند. باور، سکاندار کشتی وجود است. آیا تا به حال از خود پرسیده ایم اگر قرار است سکاندار یا ناخدای یک کشتی بشویم آیا نیاز به آموزش و یادگیری فن کشتیرانی و شناخت شرایط جوی نداریم؟ واقعا فرمانده کشتی کیست؟ و آیا این فرمانده تا کجا با فن کشتیرانی آشنایی دارد؟ آیا بدون آگاهی از فن کشتیرانی، کشتی وجود به ساحل آرامش، صفا، موفقیت و سعادت می رسد؟
برای بدست آوردن آب به هیدروژن و اکسیژن با تنا

سبی معلوم نیاز داریم و اگر به جای یک اتم هیدروژن یک اتم کربن با اکسیژن ترکیب شود مونو اکسید کربن خواهد شد که گازی سمی است. و

اگر بجای یک اتم کربن دو اتم کربن به اکسیژن اضافه کنیم، دی اکسید داریم که گازی بی خطر است. لذا برای سر و سامان دادن و اصلاح باورها و مشخصات اخلاقی خود نیز در ابتدا باید چگونگی شکل گیری آنها، تاثیر عوامل بیرونی در آنها، خصوصیات و توانایی های اجزاء و رابطه بین اجزاء را شناخته باشیم. و به جای اینکه زندگی را به شانس و تصادف واگذار کنیم با اراده و استفاده از عقل، زندگی را به سمتی که شایسته است هدایت کنیم. مراحل شکل گیری باورها:
مرحله 1: جمع آوری اطلاعات
انسان در تمام مراحل زندگی اعم از دوران کودکی، نوجوانی، میانسالی و پیری از طریق حواس خود در حال جمع آوری اطلاعات می باشد. او با چشم نظاره گر حوادث محیط و جهان است، با گوش خود از دنیای دور و بر مطلع می گردد، و با حواس چشایی و بویایی و لامسه از خصوصیات اشیاء پیرامون خود با خبر می شود.
در دوران قبل از دبستان کودک شاهد وقایع بسیاری در محیط خانواده و وابستگان می باشد، گریه، خنده، عصبانیت، پرخاشگری و غیره را می بیند. او همچنین نظاره گر رفتارها، رفت و آمدها، غیبت ها و حضور ها می باشد، به گفته های معلم و رفتار او توجه می کند. به تدریج در محیط جامعه با اطلاعات متنوعی مواجه می شود که بعضی ها کمتر و بعضی ها بیشتر توجه او را به خود جلب می کند. در دوران نوجوانی، جوانی و میانسالی و تا زنده است با حوادث جدیدی روبرو می شود. او بطور مستمر و تا پایان عمر در حال جمع آوری اطلاع

ات می باشد.
مرحله 2: برقراری ارتباط
انسان سعی می کند بین مشاهدات، شنیده ها و اطلاعاتی که به دست آورده، ارتباط برقرار کند. او همچنین بین حوادثی که از نظر مکانی، زمانی، اکثریت و اقلیت هماهنگی مشاهده کرده رابطه برقرار کند. برای مثال وقتی ورود پدر به منزل با شادی

مادر همزمان شود و کودک بین این دو واقعه یک ارتباط مشاهده می کند، با تکرار این ارتباط بیشتر در ذهنش تثبیت می شود. یا وقتی میهمان به خانه می آید و یا خانواده به میهمانی می روند و حوادثی پیش می آید به طور مثال والدین با هم جر و بحث می کنند یا از هم ایراد می گیرند، کودک بین این حوادث ارتباط برقرار می کند. در محیط مدرسه، محل کار و جامعه اتفاقاتی می افتد و انسانها در ذهن خود بین آنچه می بینند و می شنوند و حس می کنند و ارتباط برقرار می نمایند.
مرحله 3: پی بردن به علت و معلول
برقراری ارتباط بین حوادثی که در اطراف ما اتفاق می افتد، مقدمه ای است که ما را به علت حوادث راهنمایی می کند. انسان موجودی کنجکاو است و به منظور ارضای این حس همواره در تلاش برای پی بردن به علل جریانات می باشد.

نتیجه گیری :
هر گونه گرفتاری و مشکلات زندگی روزمره خود را فراموش کنید و به راه های زیادی که برای بهبود کیفیت زندگی، آسان کردن زندگی و افزایش سال های باقی مانده عمر وجود دارد، فکر کنید.برای 5 دقیقه هم که شده است، هر گونه گرفتاری و مشکلات زندگی روزمره خود را فراموش کنید و به راه های زیادی که برای بهبود کیفیت زندگی، آسان کردن زندگی و افزایش سال های باقی مانده عمر وجود دارد، فکر کنید. اگر چه فهرست ذیل که در سایت «Prevention» آمده است کامل نیست، اما نقطه آغازی است تا شما به سلامت خود بیشتر توجه کنید. پس سعی کنید چند مورد از این روش ها را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

فرد مورد علاقه خود (والدین، فرزندان) را در آغوش بگیرید تا هورمون هایی مانند اکسی توسین که مانع از افسردگی می شود، بیشتر ترشح شود.
حداقل 10 نعمتی را که برای آن سپاسگزار خداوند هستید، بنویسید. نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد، سپاسگزاری باعث نشاط و سلامت بیشت

ر می شود.
در طبیعت گل ها را بو کنید تا آرامش و انرژی شما بیشتر شود. با بو کردن گل، مولکول های موجود در اسانس طبیعی آن ها وارد سیستم عصبی می شود و این امر باعث تعادل هورمونی می شود.
آب تازه صیفی جات را بخورید تا بدن انرژی لازم را کسب کند.
بین وعده های غذایی، تنقلات سالم مانند بادام، سبزیجات و نان های سبوس دار میل کنید تا نه تنها خلق و خوی شما بهتر شود بلکه به علت نظم پیدا کردن میزان قند، وزن بدن نیز تعادل پیدا کند.
هر چند ساعت به مدت 5 دقیقه نفس عمیق بکشید. تنفس عمیق با کاهش دادن هورمون های استرس باعث کاهش اضطراب می شود. این امر برای داشتن خواب بهتر و وزن مناسب نیز مفید است.
با چند ساعت مدیتیشن و دور بودن از فناوری های روز می توانید به احساس آرامش بیشتری دست یابید.
سالاد سبزیجات را که سرشار از ویتامین، مواد معدنی و کلروفیل است به برنامه غذایی خود اضافه کنید.
حداقل یک وسیله حاوی ماده شیمیایی سمی را از محیط زندگی خود حذف کنید. به عنوان مثال خوش بوکننده هوا.
یک کار خیر، هر چه که باشد، انجام دهید.
با استفاده از برس نرم از قسمت پایین پا به طرف قلب، بدن را ماساژ بدهید تا جریان خون بهبود یابد و جریان لنف عادی و تراکم سموم در بافت ها کمتر

شود.
کمی سولفات منیزیم را به آب وان اضافه کنید. منیزیم موجود از طریق پوست جذب می شود و باعث شل شدن عضله، کاهش درد و حفظ سلامت قلب می شود.
90 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است. با خوردن آب کافی بسیاری از دردها مانند سردرد کاهش می یابد.
در طبیعت پیاده روی کنید. درختان و گیاهان به طور م

نظم دی اکسیدکربن را به اکسیژن غنی تبدیل می کند. هوای اکسیژن دار باکتری و ویروس را از بین می برد، تنفس را بهبود می دهد و مانع از بروز سرطان می شود.
روزی 2تا3 وعده میوه بخورید. میوه هایی با رنگ های شاد، سرشار از فیتونیوترینت است.فیتونیوترینت از بدن در برابر بیماری مغز محافظت می کند.

منابع :
سایت خبری خراسان
دانشنامه رشد
سایت زندگی زیبا

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله َبررسی سودمندی متغیرهای بنیادی در پیش بینی رشد سودعملیاتی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله َبررسی سودمندی متغیرهای بنیادی در پیش بینی رشد سودعملیاتی در pdf دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله َبررسی سودمندی متغیرهای بنیادی در پیش بینی رشد سودعملیاتی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله َبررسی سودمندی متغیرهای بنیادی در پیش بینی رشد سودعملیاتی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله َبررسی سودمندی متغیرهای بنیادی در پیش بینی رشد سودعملیاتی در pdf :

بررسی سودمندی متغیرهای بنیادی در پیش بینی رشد سودعملیاتی
شرکت های فعال درصنعت شیمیایی ودارویی بورس اوراق بهادار تهران

چکیده:
هدف اصلی این پایان نامه بررسی سودمندی متغیرهای بنیادی در پیش بینی رشد سود عملیاتی شرکت های فعال در صنعت دارویی و شیمیایی بورس اوراق بهادار تهران است . در راستای این هدف، تعداد 48 شرکت که اطلاعات مورد نیاز برای دوره 5 ساله مورد تحقیق ( 84-88) در مورد آنها قابل دسترسی بود، انتخاب شدند . سپس اطلاعات مربوط به 4 متغیر مستقل )ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام، قیمت سهام، سود تقسیمی و سود عملیاتی ( مورد مطالعه قرار گرفت . و رشد سود عملیاتی به عنوان متغیر وابسته محاسبه شد . به منظور آزمون فرضیه ها از تکنیک های آماری رگرسیون چند متغیره و پانل دیتا بهره گرفته شد . همچنین معنی دار بودن الگو ها با استفاده از آماره های tوf صورت گرفت. نتایج بدست آمده بیانگر آن است که بین سه متغیر مستقل با رشد سود عملیاتی رابطه ی معنی دار وجود دارد . اما رابطه بین سود تقسیمی و رشد سود عملیا تی در سطح اطمینان 95 % رد شده است.

واژه های کلیدی :متغیر های بنیادی-رگرسیون چند متغیره-پانل دیتا- آماره های tوf

مقدمه:
پیش بینی ، عاملی کلیدی در تصمیم گیری های اقتصادی است . سرمایه گذاران ، اعتبار دهندگان، مدیریت و دیگر اشخاص در تصمیم گیری های اقتصادی متکی به پیش بینی و انتظارات هستند . برای مثال، یک سرمایه گذار در تصمیماتی همچون خرید، فروش یا نگهداری سهام، بطور ویژه مایل است از زمان و میزان سود های تقسیمی و ریسک آنها مطلع باشد . چون آگاهی از این گونه خصوصیات سود های تقسیمی آتی از قبل و با دقت کامل مقدور نیست، پس به ناچار باید به پیش بینی روی آورد . در این میان، پیش بینی سود همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده است، زیرا از متغیر ها ی موثر بر قضاوت ها و تصمیم گیری های استفاده کنندگان و عاملی مهم در کارآیی بازار های سرمایه به حساب می آید . به همین دلیل تحقیقات زیادی و با روشهای گوناگون برای پیش بینی هر چه بهترسود انجام شده و می شود . یکی از اهداف مهم پیش بینی سود، ارا ئه برآوردی معقول و منطقی از سود آوری آتی شرکت، جهت ارزیابی اوضاع مالی شرکت می باشد.

تحقیقات نشان داده است که سود حسابداری، بار و محتوای اطلاعاتی دارد)بال و براون (1968 به هرحال چه به منظور تمایل به نوعی اندازه گیری واحد از سود که مورد نظرحسابداران حرفه ای است و چه به خاطر اطلاعات ملحوظ در محاسبه سود حسابداری، که تحلیل گران مالی به اندازه گیری و انتشار آن تاکید می ورزند، تقاضای محاسبه سود همواره مطرح است . مثلا هیأت استاندارد های حسابداری مالی (FASB)در بیانیه شماره1مفاهیم حسابداری مالی اظهار می دارد :
«مرکز اصلی توجه گزارشگری مالی آن گونه اطلاعاتی است که با اندازه گیری سود و اجزای وابسته آن تهیه شده باشد و عملکرد واحد تجاری را نشان دهد .. «(کرباسی 1383 ،172)

مساله پژوهش:
حسابداری که ازاوایل قرن بیستم به صورت علمی وکلاسیک پا به عرصه فعالیت نهاده است،در چند دهه اخیر خصوصا بعد از سالهای 1960 با شروع تحقیقات تجربی کسانی چون بال (ball) بران brown) )با سرعت توانست مبانی تئوریک خودرا بر مبنای تفکر اثبات گرایی (positivism) پایه گذاری نماید وتکامل بخشد (حجازی 1375،21 ).یکی از اهداف حسابداری وتهیه صورتهای مالی، فراهم کردن اطلاعات سودمند به منظور تسهیل تصمیم گیری است . یکی از ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری، سودمندی در پیش بینی است. معیار ارزش پیش بینی، احتمال وجود ارتباط بین رویدادهای اقتصادی مورد علاقه تصمیم گیرنده ومتغیرهای پیش بینی کننده می باشد . این مفهوم از مدل های ارزشیابی سرمایه گذاری استخراج شده است . اگر اطلاعات حسابداری برای تصمیم گیری سودمند باشد، باید امکان پیش بینی بعضی از رویدادهایی را فراهم کند که به عنوان داده های ورودی مدل های تصمیم گیری

استفاده می شود . مدل تصمیم گیری را می توان از طریق تئوریهای توصیفی، واکنش سرمایه گذاران وبازار به اطلاعات حسابداری شناسایی کرد . سود حسابداری یکی از اطلاعات اصلی مورد استفاده در این مدل ها است.
پیش بینی سود حسابداری، میزان رشد وتغییرآن مورد علاقه سرمایه گذاران، مدیران، تحلیلگران مالی، محققان واعتباردهندگان می باشد . این توجه به دلیل استفاده از سود در مدلهای ارزیابی سهام (ارتباط مفروض بین سود وجربان های نقدی )، کمک به کارکرد کارای بازار سهام(ارتباط بین تغییرات سود وتغییرات قیمت سهام )، ارزیابی توان پرداخت (سود سهام، بهره وتعهدات)؛ ارزیابی عملکرد واحد اقتصادی ومباشرت مدیریت، ارزیابی نحوه انتخاب روشهای حسابداری توسط مدیریت و استفاده از پیش بینی های سود در هموار سازی سود و تحقیق های اقتصادی، مالی وحسابداری است(رحمانی1381، .(51محتوای اطلاعاتی سود واجزای آن و هم چنین موارد افشاء شده غیر از سود، بطور گسترده ای در متون حسابداری ومالی بارها مورد آزمون قرار گرفته است . درکل دو فرضیه در خصوص پیش بینی سود مطرح است . یک فرضیه این است که تغییرات سود قابل پیش بینی نیست و از فرآیند گشت تصادفی پیروی می کند وطبق فرضیه مقابل با این استدلال که بر اساس تئوری انتظارات منطقی، سرمایه گذاران ازمجموعه اطلاعاتی گسترده تری برای پیش بینی سود استفاده می کنند، سو د قابل پیش بینی است . وجود نسبتهای مختلف P/E نیز حاکی از پیش بینی سود توسط بازار می باشد . در تحـقیق حاضر سعـی می شود ارتباط بین پیش بینی رشد سود عملیاتی بعنوان متغیر وابسته و چهار متغیر بنیادی حقوق صاحبان سهام، سودعملیاتی ، سود تقسیمی و قیمت سهام بعنوان متغیرهای مستقل مورد آزمون وبررسی تحلیلی قرار گیرد.
اهمیت و ضرورت پژوهش:
با توجه به فرآیند خصوصی سازی صنایع ایران ، گسترش بورس اوراق بهادار تهران و جلب مشارکت عمومی در اداره شرکتها، ضروری است بمنظور اتخاذ تصمیمات منطقی در مورد سرمایه گذاری در شرکتها وبه لحاظ ارزیابی وضعیت سود آوری واحد تجاری و انعطاف پذیری مالی در یک سرمایه گذاری، شرایطی فراهم شود تا اطلاعات مورد نیاز سرمایه گذاران دراختیار آنان قرار گیرد . سرمایه گذاران برای انجام سرمایه گذاری باید سوالات متعددی را ازجمله سوالات زیر پاسخگو باشند :
سودآوری شرکت در آینده چگونه خواهد بود؟
آیا روند سوددهی همچنان ادامه خواهدداشت یا خیر؟
سیاستهای تولیدوفروش شرکت در آتی چگونه خواهد بود؟
شرکت قدرت پرداخت سود سهام را خواهد داشت؟ و;;..
هر یک از سوالات فوق به طریقی به سودآوری آتی مربوط می شود . لذا سرمایه گذار ان برای اتخاذ تصمیم در هر مرحله از خرید، واگذاری یا نگهداری سهام به اطلاعاتی نیاز دارند که بیان کننده وضعیت سود آوری آتی شرکت باشد . از آنجائی که سرمایه گذاران و

تحلیل گران مالی از سود بعنوان یکی از معیارهای اصلی جهت ارزیابی شرکتها استفاده می کنند ، وآنها تمایل به اندازه گیری میزان سودآوری آتی دارند تا نسبت به نگهداری ویا فروش سهام خود تصمیم گیری کنند . آنان با پیش بینی سود، نسبت به وضعیت یک شرکت قضاوت می نمایند .زیرا دراصل تفاوت در این پیش بینی هاست که تخصیص منابع سرمایه به بخشها و واحدهای مختلف تجاری را تعیین می کند . واین موضوع برای سرمایه گذاران بالقوه نیز اهمیت دارد زیرابا پیش بینی جریانهای نقدی و سودهای آتی، نسبت به سرمایه گذاری وتخصیص منابع سرمایه خود اقدام می نمایند . بطور کلی ارزش اطلاعات حسابداری با ارزش ومحتوای پیش بینی آن سنجیده می شود . از اینرو هر گونه تحقیق که توان حسابداری را برای شناخت محتوای اطلاعات حسابداری، به خصوص از نظر توان پیش بینی افزایش دهد، به همان نسبت برای حسابداری مهم است وبه همین ترتیب برای زمینه های مربوط به حسابداری نظیر مدیریت امور مالی اهمیت دارد (آقایی 1373،45).در این پژوهش رابطه بین سودعملیاتی، حقوق صاحبان سهام، سود تقسیمی و قیمت سهام با سودهای آتی را مورد بررسی قرار می دهیم تا توان پیش بینی رشد سود حسابداری را ارزیابی نمائیم.
اهداف تحقیق:
اهداف تحقیق و استفاده کنندگان از نتایج آن به طور خلاصه به شرح زیر می باشد:
1 ارزیابی سودمندی ارقام حسابداری از لحاظ پیش بینی سود وشناخت محتوای اطلاعاتی حسابداری به خصوص از نظر توان پیش بینی.
2 جمع آوری شواهد تجربی و کمک به ادبیات موجود در خصوص رفتار سود حسابداری و پیش بینی آن.
3 توسعه و ارزیابی مدل های آماری پیش بینی سود.
چارچوب نظری تحقیق:
ازآنجا که هر تحقیقی بر پایه و بستری از مفاهیم تئوریک و نظری شکل می گیرد و بدون این چارچوب پژوهش مورد نظر از پشتوانه علمی لازم برخوردار نبوده و نتیجتاً با استفاده از ادبیات موجود فاقد اعتبار لازم می باشد، لذا در این قسمت سعی میشود که چارچوب نظری که این تحقیق بر پایه آن بنا شده است، مورد بحث قرار گیرد.
پایه نظری این تحقیق بر پنج عامل کلیدی که در مجموع یک ساخت نظری یکپارچه را برای این رساله فراهم می سازد، بنا شده است . این عوامل که به طور مشروح در زیر مورد بحث قرار می گیرد، اگر چه به طور مجزا به بحث گذاشته شده است، ولی هر کدام سهمی مشخص از یک پیکره واحد را در این رساله به خود اختصاص می دهند.
الف) اهمیت و کاربرد پیش بینی سود :
پیش بینی سود حسابداری و تغییرات آن بعنوان یک عامل تاثیر گذار در تصمیم گیریهای مربوطه از دیرباز مورد علاقه سرمایه گذاران، مدیران، تحلیل گران مالی، محققین و اعتبار دهندگان بودهاست. این توجه ناشی از استفاده از سود در مدلهای ارزیابی سهام(ارتباط مفروض بین سود وجریان های نقدی)، کمک به کارکرد کارآی بازار سرمایه (ارتباط مفروض بین تغییرات سود وتغییرات قیمت سهام (، ارزیابی توان پرداخت(سود سهام ، بهره و سایر تعهدات)ارزیابی ریسک ،ارزیابی عملکرد واحد اقتصادی و مباشرت مدیریت، ارزیابی نحوه انتخاب روشهای حسابداری توسط مدیریت و استفاده از پیش بینی های سود در هموار سازی سود و تحقیقات اقتصادی ،مالی و حسابداری می باشد . پیش بینی سود برای تصمیم گیری سودمند و مرتبط با مدل های تصمیم گیری می باشد.
ب( اهداف پیش بینی های سود:
گزارش کمیته تروبلا د به دنبال بررسی افشاء اطلاعاتی بود که به “پیش بینی، مقایسه و ارزیابی جریانات نقد” و” قضاوت در مورد توانایی مدیریت برای تخصیص بهینه منابع شرکت “کمک می نماید. نتایج این مطالعه بیانگر این مطلب است که “پیش بینی های مالی، هنگامی که قابلیت اتکا پیش بینی های مالی استفاده کنندگان را افزایش می دهند، می بایست افشاء شوند.”
ج) استفاده کنندگان پیش بینی سود:
یکی از اهداف اصلی حسابداری ارائه اطلاعاتی است که بتوان با استفاده از آن رویدادهای تجاری آینده را پیش بینی کرد . از دیدگاه روش مبتنی بر پیش بینی ، برای تدوین و ارائه یک تئوری حسابداری باید روشها ی گوناگون حسابداری را، از نظر توانایی آنها جهت پیش بینی رویدادهای اقتصادی یا تجاری، ارزیابی کرد . بطور کلی شاخص سودمندی در پیش بینی عبارت است از رابطه احتمالی بین رویدادهای اقتصادی مورد نظر تصمیم گیرنده و متغیر های پیش بینی کنند ه مربوطه، که تا حدی، از اطلاعات حسابداری نشات می گیرد .
د) ویژگیهای سود
اسکینر در تحقیقی درباره اصول حسابداری کانادا ویژگی های اطلاعات حسابداری منتشر شده برای استفاده کندگان را مختصرا شرح می دهد او اظهار می داردکه» : این اطلاعات می بایست قابل اتکا بوده، بگونه ای موثر به استفاده کنندگان منتقل شده و در ضمن مقرون به صرفه نیز باشند«. اسکینر این نکته را متذکر می شود که “اطلاعات برای قابلیت اتکاء داشتن می بایست قابل اندازه گیری و قابل تاکید باشند و برای اینکه اطلاعات بگونه ای موثر انتقال یابد ، بایدعاری ازهر گونه جانبداری، کمیت پذیری، افشاء کامل، ساده و به موقع باشند و بالاخره برای مقرو ن به صرفه بودن، اطلاعات می بایست از نظر تهیه عملی باشند”.
پیشینه تحقیق:
تحقیقات اثباتی در زمینه سود را می توان به پنج طبقه زیر تقسیم کرد:
.1 تحقیقات مرتبط با سری های سالانه که به بررسی توانایی پیش بینی سودهای سالانه گذشته در پیش بینی سودهای آینده می پردازد.
.2 تحقیقاتی که توانایی سودهای فصلی گذشته در پیش بینی سود را بررسی می کنند.
3 .تحقیقاتی که نقش اجزاء تشکیل دهنده در پیش بینی سود را بررسی می کنند.

.4 تحقیقاتی که تو انایی اقلام صورتهای مالی سودوزیان، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد در پیش بینی سود را مور توجه قرار داده اند . در بعضی از تحقیقات متغیرهای مربوط به صنعت یا متغیرهای کلان اقتصادی نیز بررسی شده است.
5 .تحقیقاتی که دقت وتوانایی پیش بینی سود ارائه شده توسط مدیریت، تحلیل گران مالی و یا مدل های آماری را مورد بررسی قرار داده اند و یا این پیش بینی ها را با هم مقایسه نموده اند.
تحقیق حاضر با توجه به بررسی اثر متغیرهای سودخالص، حقوق صاحبان سهام،سود تقسیمی و قیمت سهام بر پیش بینی سود های آتی، در گروه تحقیقات چهارم قرار می گیرد که به اختصار به سرفصلهای زیر طیقه بندی شده است.
• بار اطلاعاتی ارقام حسابداری )غیر از سود( در پیش بینی سودآتی
• توانایی سود در پیش بینی جریان های وجوه نقد و سودهای آتی
• ارتباط بین سود و بازده سهام .

• نرخ بازده دفتری و پیش بینی تغییرات سود های آتی
• سایر مطالعات انجام شده بر سود و رفتارهای مختلف سود
سئوالات پژوهش:
سؤالاتی که این پژوهش در صدد پاسخ به آن است به شرح زیر میباشد:
1 آیا ارتباطی بین رشد سود عملیاتی سال بعد و متغیرهای بنیادی وجود دارد ؟
2درصورت وجود رابطه، جهت آن چگونه است؟
3 در صورت وجود رابطه، شدت و اهمیت آن به چه میزانی است؟

فرضیات تحقیق:
فرضیه اصلی :
“بین متغیرهای بنیادی و رشد سود عملیاتی سال آتی رابطه معنی دار وجود دارد .”

فر ضیات فرعی :
(1 بین حقوق صاحبان سهام وپیش بینی رشد سود عملیاتی رابطه معنی داری وجود دارد.
(2 بین سودعملیاتی و پیش بینی رشد سود عملیاتی رابطه معنی داری وجود دارد.
(3 بین سود تقسیمی وپیش بینی رشد سود عملیاتی رابطه معنی داری وجود دارد.
(4 بین قیمت سهام وپیش بینی رشد سود عملیاتی رابطه معنی داری وجود دارد .

تدوین الگوی تحقیق:
الف-روش تحقیق:
روش تحقیق بر حسب نحوه جمع آوری داده ها )طرح تحقیق (، روش همبستگی / مقطعی میباشد و برای کشف همبستگی بین متغیرهای مندرج در صورتهای مالی و علامت تغییرات سود و نیز رشد سود ( متغیرپیش بینی شونده ) روش پس – رویدادی بکار رفته است . در ادامه ابتدا با استفاده از روش همبستگی به آزمون تک تک فرضیات پرد اخته شد.سپس با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره و روش پانل دیتا ارتباط بین متغیرمستقل (متغیرهای بنیادی ) ومتغیروابسته(پیش بینی رشد سود عملیاتی ) شناسایی شد. سپس با استفاده از روش آماری مناسب مذکور مدل آماری مورد نظربرازش شد.
مدل آماری بر اساس معادله زیرآزمون شد.
ERi,t+1/N= 1* PRi,t + 2* Bvi,t/N – 3*ERi,tN – 4*Dvi,t+i,t
که در معادله مزبور:
:PR قیمت سهام عادی در پایان سالt ام
:ER سود قبل از اقلام غیر مترقبه و تغییرات حسابداری، اقلام استثنایی واقلام غیر عملیاتی
:Bv ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام شامل کلیه حقوق باقیمانده و حقوق سهامداران عادی بجز حقوق صاحبان سهام ممتاز
:Dv سود تقسیم شده درپایان سالtام
:N تعداد سهام های منتشره شرکت
:I تعداد مشاهدات
:T زمان
نحوه جمع آوری اطلاعات:
اطلاعات مورد نیاز تحقیق از بانک های اطلاعاتی دنا سهم، تدبیر پرداز و صحرا گردآو ری شده اند. لازم به ذکر است که در برخی موارد برای برخی شرکتها و متغیرها نیاز به مراجعه به صورتهای مالی شرکتها، گزارشهای هفتگی، سالنامه های بورس اوراق بهادارو CDآرشیو بورس بوده است. که در مجموع همگن نمودن و قابلیت اتکای متغیرها، قسمت عمده ای از تحقیق را به خود اختصاص داد.

در تحقیق حاضر سعی می شودارتباط بین پیش بینی رشد سود عملیاتی بعنوان متغیر وابسته و چهار متغیر بنیادی حقوق صاحبان سهام، سودعملیاتی ، سود تقسیمی و قیمت سهام بعنوان متغیرهای مستقل مورد آزمون وبررسی تحلیلی قرار گیرد.

 

تعریف عملیاتی واژه ها:
پیش بینی :فعالیتی است برای محاسبه یا پیشگویی برخی وقایع / وضعیت آتی، که معمولا نتیجه یک مطالعه منطقی یا تجزیه وتحلیل داده های مربوطه می باشد . که هدف ما از پیش بینی در این تحقیق، پیش بینی رشد سود عملیاتی سال آتی با استفاده از متغیرهای بنیادی سال جاری است.

متغیرهای بنیادی : چهار متغیر ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام، سود عملیاتی، سود تقسیمی و قیمت سهام در این تحقیق بعنوان متغیرهای بنیادی در نظر گرفته شدند.
حقوق صاحبان سهام : برای مقاصد این تحقیق منظور از حقوق صاحبان سهام، ارزش دفتری حقوق صاحبان سرمایه که شامل کلیه حقوق باقیمانده و حقوق سهامداران عادی می باشد که باتقسیم بر تعداد سهام های منتشره شرکت در مدل استاندارد می شود.

سود: برای مقاصد این تحقیق منظور از سود، سود قبل از اقلام غیر مترقبه و تغییرات حسابداری، اقلام استثنایی واقلام غیر عملیاتی می باشدکه با تقسیم برتعداد سهام های منتشره شرکت درمدل استاندارد می شود
سود تقسیمی : عبارت است از توزیع سود های شرکت به صورت وجه نقد برای هر سهم بین سهامداران به تناسب تعداد سهام منتشره از هر گروه سهام می باشد.

قیمت سهام : منظور قیمت آخرین معامله سهام در پایان هر سال می باشد که تابلوی بازاربورس منعکس و مورد استفاده خریداران و فروشندگام این سهام قرار می گیرد.

دوره زمانی تحقیق:
برای سنجش متغیرهای تحقیق و به منظور انتخاب نمونه های تحقیق، دوره زمانی تحقیق از سال 1384تا سال 1388 در نظر گرفته شده است . دوره زمانی با توجه به تعداد متغیرهای مستقل تحقیق که 4 متغیر می باشند و تعداد سالهای دوره در برنامه eviews بایستی از تعداد متغیرها حداقل یکی بیشتر باشد، تا رگرسیون معنی داری را تهیه کند، حداکثر بازه زمانی 5 ساله انتخاب شده است.
جامعه و نمونه آماری:

جامعه آماری عبارت است از مجموعه افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند که پژوهشگر مایل است درباره صفت متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد . جامعه آماری پژوهش عبارت است از کلیه شرکتهای فعال در صنعت شیمیایی و دارویی در بورس اوراق بهادار تهران که سهام آنها در طول بازه زمانی تحقیق (1384 تا1388) بطور مداوم مورد معامله قرار گرفته باشد . تعداد این شرکتها 64 شرکت می باشد که بعنوان جامعه آماری تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است.

 

اطلاعات شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فعال در صنعت شیمیایی ودارویی از بانک اطلاعاتی صحرا، دنا سهم و تدبیر پرداز انتخاب شدند . و با توجه به معیارهای انتخاب زیر 48 شرکت بعنوان نمونه نهایی تحقیق باقی ماندند.
.1اقلام صورتهای مالی آنها به نحوی که توسط شرکت گزارش شده است، برای دوره1384تا 1388 موجود باشد.

.2سال مالی آنها منتهی به پایان اسفند ماه باشد با توجه به اینکه در ایران آغاز هر سال دستمزدها و نیز خدمات عمومی افزایش می یابد و عملا موجی از افزایش قیمت را ایجاد می کند، علی رغم عدم کنترل تورم در طرح تحقیق، سعی شده است حداقل تمام شرکتها به گونه ای انتخاب شوند که اقلام صورتهای مالی هر سال آنها متاثر از نرخهای تورم یکسان باشد.
.3 سهام شرکتهای مذکور از سال 1384تا سال 1388 در بورس اوراق بهادارتهران معامله شده باشد.
خلاصه و نتیجه گیری تحقیق:

بطور معمول سرمایه گذاران برای انجام سرمایه گذاری باید سوالات متعددی را از جمله سوالات زیر پاسخگو باشند :
سود آوری شرکت در آینده چگونه خواهد بود؟
آیا روند سوددهی همچنان ادامه خواهد داشت یا خیر؟
سیاستهای تولیدوفروش شرکت در آتی چگونه خواهد بود؟
شرکت قدرت پرداخت سود سهام را خواهد داشت؟ و;..

هر یک از سوالات فوق به طریقی به سودآوری آتی مربوط می شود . لذا سرمایه گذاران برای اتخاذ تصمیم در هر مرحله از خرید، واگذاری یا نگهد اری سهام به اطلاعاتی نیاز دارند که بیان کننده وضعیت سود آوری آتی شرکت باشد . از آنجائی که سرمایه گذاران و تحلیل گران مالی از سود بعنوان یکی از معیارهای اصلی جهت ارزیابی شرکتها استفاده می کنند ، آنان با پیش بینی سود، نسبت به وضعیت یک شرکت قضاوت می نمایند . زیرا در اصل تفاوت در این پیش بینی هاست که تخصیص

منابع سرمایه به بخشها و واحد های مختلف تجاری را تعیین می کند. همچنین این موضوع برای سرمایه گذاران بالقوه نیز اهمیت دارد . بطور کلی ارزش اطلاعات حسابداری با ارزش و محتوای پیش بینی آن سنجیده می شود . در واقع هدف اصلی حسابداری تهیه اطلاعات سودمند برای تصمیم گیری است . یکی از جلوه های این سودمندی توان پیش بینی اقلام

صورتهای مالی است. پیش بینی سود حسابداری و تغییرات آن بعنوان یک رویداد اقتصادی از دیرباز مورد علاقه سرمایه گذاران، مدیران، تحلیل گران مالی، محققین و اعتبار دهندگان بوده است. چنانچه با استفاده از اقلام حسابداری بتوان سود را پیش بینی کرد، ضمن کسب رضایت استفاده کنندگان مختلف، اعتبار و منزلت این دانش نیز افزایش می یابد. در خصوص پیش بینی رشد سود بر اساس سری سودهای گذشته، تلاش تحقیقی زیادی انجام شده است . نتیجه این رشته از

تحقیقات این است که رفتار سود حسابداری تصادفی و غیر قابل پیش بینی است . همچنین برخی تحقیقات با این فرض که بر اساس تئوری انتظارات منطقی، سرمایه گذاران از مجموعه اطلاعات گسترده تری برای پیش بینی سود استفاده می کنند، به بررسی نقش اطلاعات خاص ) اقلام صو رتهای مالی(و یا متغیرهای کلان اقتصادی)شرایط اقتصادی، تورم و یا صنعت، رقابت، اندازه، نوع محصول،سرمایه بری(پرداخته اند . تلاش های زیادی نیز برای پالایش روش های تحقیق و ابزارهای آماری شده است. این پژوهش با هدف ارزیابی تجربی ارزش پیش بینی متغیرهای بنیادی در پیش بینی سود،
انجام شده است . مدل آماری اصلی پژوهش پانل دیتا است، هر چند که به منظور مقایسه عملکرد مدل های مختلف در پیش بینی، از مدل رگرسیون چند متغیره نیز استفاده شده است .
یافته های حاصل از آزمون فرضیه ها به شرح زیر است:

در فرضیه اول ارتباط بین متغیر ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام با سود عملیاتی در فاصله زمانی 1384الی 1388 مورد سنجش قرار گرفت که نتا یج حاصل از کلیه روشهای آماری مذکور مورد استفاده حاکی از آن است که ارتباط معکوس بین این متغیر با سود عملیاتی وجود دارد که در سطح کمتر از 5%معنی دار می باشد، لذا نتا یج ارتباط معنی داری را بین متغیر ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام با سود عملیاتی تایید می کند . ضریب رگرسیونی بدست آمده با استفاده از روش پانل دیتا ارتباط متغیر ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام با سود عملیاتی را -275 نشان میدهد.

تحقیق فریمن، اوهلسان و پن ما ن در سال 1982 نشان می دهد که نرخ بازده دفتری (BROR) از یک فرآیند برگشت به میانگین پیروی می کند . آنها با این استدلال که تفاوت گسترده در نسبت های P/E بدلیل وجود انتظارات در مورد سود سالهای آینده شرکتهای مختلف و نیز در طی زمان است، نتیجه گرفتند که سرمایه گذاران منطقی احتمالاّ از مجموعه گسترده ای از اطلاعات ممکن برای پیش بینی استفاده می کنند . اطلاعات صورتهای مالی بغیر از سود ممکن است در

چنین مجموعه گسترده اطلاعات وجود داشته باشد . اگر سرمایه گذاران می توانند بر اساس مجموعه اطلاعات سود را پیش بینی نمایند که به معنی رد فرضیه گشت تصادفی است، همین امر می تواند در مورد مجموعه اطلاعات مبتنی بر صورت های مالی نیز صادق باشد. بنظر میرسد BRORیکی از این اطلاعات باشد. در مدل این تحقیق ارتباط بین دو متغیر مذکور برای شرکتهای فعال در صنعت شیمیایی بورس تهران منفی می باشد یعنی رفتار متغیرحقوق صاحبان سهام همانند تحقیق اوهلسان برگشت به میانگین می باشد.

فرضیه دوم این پژوهش که بررسی ارتباط معنی دار بین متغیر سود عملیاتـی و رشد سود عملیاتـی سال آتـی می باشد توسط روشهای آماری استفاده شده اثبات گردید. وجود رابطه معنی دار بین متغیر سود عملیا تی و رشد سود عملیاتی سال آتی در روش پانل دیتا با سطح اطمینان 99 % بدست آمده و بطور میانگین 47 % از تغییرات رشد سود عملیاتی سال آتی راتبیین می کند. در اکثر تحقیقات انجام شده نظیربیور در سال 1970 ، واتس ولفت و ویچ )سال(1977 و فاما وفرنچ در سال 2004 ، رفتار سود از رفتار برگشت به میانگین یا انتظارات ثابت تبعیت می کند .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله َچارچوب مفهومی برای سرمایه گذاری های مشترک بین المللی در p

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله َچارچوب مفهومی برای سرمایه گذاری های مشترک بین المللی در pdf دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله َچارچوب مفهومی برای سرمایه گذاری های مشترک بین المللی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله َچارچوب مفهومی برای سرمایه گذاری های مشترک بین المللی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله َچارچوب مفهومی برای سرمایه گذاری های مشترک بین المللی در pdf :

چارچوب مفهومی برای سرمایه گذاری های مشترک بین المللی

چکیده
در شرایط اقتصادی کنونی حاکم بر جهان یکی از عوامل مهم درتوسعه و موفقیت سازمان ها و باقی ماندن در عرصه رقابت، مشارکت با سازمان های دیگر و استفاده از فرصت هـای جسورانه در دیگر کشورهـا می باشد.در این مقـاله ادبیات سرمـایه گـذاری مشترک بین المللی شـامل معـرفی انـواع سرمـایه گـذاری مشترک، رویکردهـای اصلی شکل گیری آن و مزایا و معایب سرمایه گذاری مشترک بیان می گردد.همچنین این مقاله انگیزه برای شکل گیری سرمایه گذاری مشترک بین

المللی و ویژگی های انتخاب شریک را بررسی می کند.ایجاد ارتباط بین سرمایه گذاری مشترک بین المللی و موفقیت آن امری پیچیده است.درنهایت یک چـارچوب یکپـارچه برای سرمـایه گـذاری مشترک بین المللی معـرفی می گـردد.نتـایج بررسی هـا نشـان می دهد کـه علیرغم تغییرمحیط حقوقی وسیاسی، شرکت های موفق در کشورهای در حال توسعه، تمایل به شکل گیری سرمایه گذاری مشترک نشان می دهند.

 

واژه های کلیدی
سرمایه گذاری مشترک، مشارکت، سرمایه گذاری مشترک بین المللی، رقابت، شریک

مقدمه
در دهه اخیر شواهدی مبنی بر یک رشد فزاینده جهانی در محیط کسب و کار وجود دارد، که تا حدودی به یکپارچگی سریع اقتصاد کشورهای صنعتی، جهانی شدن محصولات، بازارها، سلیقه مصرف کننده و شیوه زندگی بستگی دارد.سازمان ها در کشورهای توسعه یافته، نیازمند پیگیری فرصت های جسورانه در دیگر کشورها هستند و در تاکید به باقی ماندن در عرصه رقابت، در این بازار جهانی گامی سریع برداشته اند.همچنین ادامه فعالیت کسب و کار بین المللی با رشد سازمان ها در هر نقطه از این کره خاکی، مشارکت هایی با موسسات دیگر کشورها برقرار کرده است.
پژوهشگران و کـارورزان بیـان کـرده اند کـه توسعه هر مشـارکتی یک کلید موفقیت در بـازار جهـانی است.با وجود اینکه نرخ بالای شکست برای سرمایه گذاری مشترک وجود دارد، شرکت ها خواستار ورود به این چنین همکـاری برای دسترسی به منافع بـازارهـای جهانی هستند.یکی از پژوهشگران که در پایان نامه خود، مدیران سرمایه گذاری مشترک را بر اساس رضایت شغلی بالاتر رتبه بندی کرده بود، پی برد که این مدیران کاملاً بر مدیران واحدهای فرعی (تابعه) مسلط بوده اند (مدینا، 1996).
مشارکت های بین شرکت ها می تواند شکل های مختلفی داشته باشد.یک راه برای پیمان های راهبردی آینده، رویکرد هزینه معاملاتی است این رویکرد بیان می کند که اختیار معامله (خرید و فروش)، پیمان های راهبردی به طور مستمر (زنجیروار) واقع می شود.از یک طرف، پایان این زنجیره روش بازار آزاد (شرکت تعاونی غیر رسمی) است و در طرف دیگر سلسله مراتب اجرای روش ادغام و تحصیل در کسب و کار است (ویلیام سون، 1975).
سرمایه گذاری های مشترک مـرکز این زنجیره هستند.اصطلاحات سرمایه گذاری مشترک و سرمایه گذاری مشترک بین المللی به طور مترادف استفاده شده اند.با توجه به اینکه این تحقیق بر سرمایه گذاری مشترک بین المللی تمرکز دارد، از اینرو هر دوی اصطلاحات به سرمایه گذاری مشترک بین المللی عطف داده می شوند.

اهداف و اهمیت تحقیق
اهداف این تحقیق بررسی ادبیات سرمایه گذاری مشترک بین المللی و پیشنهاد یک مدل یکپارچه شده مبتنی بر تحقیق می باشد.این تحقیق با بررسی انگیزه برای شکل گیری سرمایه گذاری مشترک بین المللی آغاز شده و از طریق بررسی روی شاخص انتخاب شریک ادامه پیدا می کند.

مفاهیم اساسی برای انتخاب شریک از اعتماد و تعهد، دانش و یادگیری، قدرت مذاکره و کنترل ناشی شده اند.مقدمه این مقاله اهمیت مشارکت های بین شرکت هـا را در تاکـید به باقی ماندن در عرصه رقابت بیان نمود.تحقیق در این حوزه از یک سو به کارورزان اجازه می دهد تا با توجه به شکل گیری چنین مشارکت هایی تصمیمات صحیحی را اتخاذ نمایند، و از سوی دیگر پژوهشگران همواره خواستار منافعی از یک تئوری یکپارچه شده از سرمایه گذاری مشترک بین المللی بوده اند.

ادبیات تحقیق
در تاکید به بحث درباره مسائل مختلف درگیر در سرمایه گذاری مشترک بین المللی لازم است سرمایه گذاری مشترک بین المللی تعریف شود.
سرمایه گذاری مشترک بین المللی این چنین تعریف شده است:

«یـک واحـد سـازمـانی قـانـونی مجـزا که مـالکیت جزئی دو یـا چند شرکت اصلی کـه حـداقل یـک شعبه اصلی خـارج از کـشور بـرای عملیـات سرمایه گذاری مشترک تعیین شده است را نشان می دهد» یا به عبارت دیگر سرمایه‌گذاری مشترک (JV) به روابط کسب و کاری اطلاق می‌شود که بین دو یا چند طرف برقرار می‌گردد تا با یکدیگر به انجام برخی فعالیت‌های اقتصادی بپردازند، به طوریکه شخصیت حقوقی هر یک از طرفین حفظ می‌شود و توافق می‌کنند تا در سود و زیان‌های ناشی از سرمایه‌گذاری مشارکت داشته باشند و مخاطره آن تنها برای یک پروژه خاص می‌باشد.

این تحقیق انگیزه برای شکل گیری سرمایه گذاری مشترک بین المللی و ویژگی های انتخاب شریک را مورد آزمون قرار می دهد.این تحقیق همچنین تعامل بین اعتماد و شکل گیری سرمایه گذاری مشترک بین المللی را مورد مطالعه قرار می دهد.
ادبیات تحقیق، ابتدا انگیزه ها بـرای شکل گیری از طریق ویژگی هـای انتخـاب شریک را دنبال کرده و سپس مسئله اعتمـاد در سرمـایـه گـذاری مشترک بین المللی را مـورد بررسی قرار می دهد.بحث دربـاره دانش، تجربه و پـایـداری سرمـایه گذاری مشترک بین المللی از طریق نتیجه بخش ادبیات تحقیق ادامه یافته که آن هم سعی برای یکپارچگی تمامی مسائل بحث شده دارد.

 

شکل 1 رابطه بین انگیزه ی سرمایه گذاری مشترک بین المللی و شکل گیری سرمایه گذاری مشترک بین المللی را نشان می دهد:

نوع سرمـایه گـذاری مشترک بین المللی شرکت هـا به دلایل گونـاگونی انجام می گیرد.تصمیم برای ورود به سرمایه گذاری مشترک متکی بر مدیریت عالی یک سازمان است که همه گزینه های موجود و انتخاب یک شیوه بـرای ورود به این گونـه گزینه هـا را امتحـان می کند.(هریـگن، 1985)، انگیزه هـایی را برای شکـل گیری سرمـایه گـذاری مشترک تعریف نموده است.انگیزه هـا به سه دسته تقسیم بندی شده اند:
مزایـای داخـلی: سرمـایه گـذاری هـای مشترک اغلب برای بوجود آوردن استحکـام داخلی شکل داده شده اند.مزایای داخلی شامل، تسهیم ریسک و هزینه، تحصیل منابع کمیاب، کسب تامین مالی، کسب اطلاعات، کسب دانش (مهارت) مدیریتی، حفظ کارکنان خلاق (مبتکر)، توسعه دسترسی به منابع مالی، بهره‌مندی از صرفه‌جویی به مقیاس، دسترسی به فن آوری و مشتریان جدید، بهره‌مندی از مزایای مالیاتی حاصل از شرکت می باشد.
مزایای رقابتی: سرمایه گذاری های مشترک یک ابزار قدرتمند برای ایجاد رقابتی قوی از طریق ادغام عمودی یا تلفیق شرکت ها هستند.مزایای رقابتی شامل، تاثیر (نفوذ) بالا بر ساختار صنایع، پیش دستی کردن بر رقبا (قبضه کردن رقبا)، عکس العمل (واکنش) جهانی و ایجاد اثر بخشی بیشتر رقبا، غلبه بر موانع ورود به بازار و نفوذ در تحولات صنایع، بهره‌مندی از مزایای رقابتی، نفوذ موثر بر اتحادیه‌ها و تراست‌ها، ورود کالاها به بازارهایی که قبل از تولید نمی‌توانستند وارد آنجا شوند.
مـزایـای استراتـژیـک (راهبـردی): سرمـایـه گـذاری هـای مشتـرک شرکـت هـا را در انجـام تغییرات در وضعیت راهبـردیشـان مـسـاعـدت می کنند.مزایای راهبردی شامل، ایجاد و بهره برداری از هم افزایی ها (اقـدامـات جمعی)، انتقال تکنولوژی و تنوع بخشیدن، محـدودیت‌های سیاسی در مورد گزینه‌های دیگر می باشد.

 

با وجود دلایل ذکر شده فوق، سرمایه گذاری مشترک دارای معایبی نیز به شرح زیر می باشد (رهنمای رودپشتی و دیگران، 1385):
1 مخاطره ایجاد یک رقیب جدید،
2 ترکیب فرهنگ‌های ناسازگار،
3 فقدان کنترل در مورد تکنولوژی،
4 نرخ بالای شکست،

5 توانایی محدود در شناسایی منحنی تجربه و صرفه اقتصادی،
6 توانایی محدود برای هماهنگی استراتژی بین‌المللی در برابر رقبا،

7 تعارض بین طرفین در مورد اهداف سرمایه‌گذاری مشترک و فعالیت کاری ارتباط بین خرید و سرمایه‌گذاری مشترک.
سرمایه‌گذاری مشترک مانند خرید، نوعی سرمایه‌گذاری مستقیم بین‌المللی تلقی می‌شود، با این تفاوت که در فرآیند ادغام، فعالیت اقتصادی بلند مدت نه در یک پروژه خاص بلکه در مجموعه‌ای از فعالیت‌ها مد نظر قرار می‌گیرد اما در سرمایه‌گذاری‌ مشترک، سرمایه‌گذاری در یک پروژه مورد توجه است (رهنمای رودپشتی و دیگران، 1385).

انواع سرمایه‌گذاری مشترک

1 سرمایه‌گذاری مشترک اولیه: دو شریک از دو کشور مختلف
2 سرمایه‌گذاری مشترک بین گروهی: دو شریک از دو کشور در یک گروه از کشورها نظیر کشورهای درحال توسعه
3 سرمایه گذاری مشترک فراشرکتی: دو شعبه خارجی از یک کشور
4 سرمایه‌گذاری مشترک بین ملیتی : دو شریک با یک ملیت مشابه، شراکت محلی در کشورهای مختلف
5 سرمایه‌گذاری مشترک جدید: با شیوه نوین متفاوت از بندهای مذکور صورت می‌گیرد.

رویکردهـای دیگری بـرای سرمـایه گـذاری مشترک وجـود دارد (کوگوت، 1988).وی، پیشنهـاد کـرده است که سرمایه گذاری های مشترک اصولاً به دلیل سه انگیزه وجود دارد.این سه انگیزه را در سه رویکرد یا چشم انداز بـرای شکل گیری سرمایه گذاری مشترک مورد بحث قرار داده است.آنها عبارتند از:

1- رویکـرد هزینه معـاملاتی: سرمـایه گـذاری های مشترک کمترین (حداقل) هزینه تولید را برای شرکت شکل داده اند.زمانی که هزینه های تولید داخلی از هزینه منابع یابی خارجی (بیرونی) تجاوز کند، پس سرمایه گذاری های مشترک با قابلیت دوام معامله شکل می گیرد.
2- رویکرد رفتار راهبردی: این رویکرد فرض می کند که سرمایه گذاری های مشترک به عنوان یک واکنش (عکس العمل) برای فشارهای محیطی بیرونی شکل گرفته اند.
وی بیان می کند، شرکت ها برای حداکثر کردن سود خود از طریق بهبود وضعیت رقابتی خود، سرمایه گذاری مشترک را انتخاب می کنند.
3- رویکرد یـادگیری سـازمانی: سرمایه گذاری های مشترک امکان کسب دانش یا مهارت از یک شرکت دیگر را برای شرکت فراهم می آورد.

سـازمان ها قبل از اینکه قصد ورود به یک سرمـایه گـذاری مشترک بین المللی را داشته بـاشند، باید مقاومت، ناتوانی، فرصت ها و تجزیه و تحلیل خطرها را که تعیین کننده برای شکل گیری یک پیمان است را رهبری کنند.

شاخص انتخاب شریک

در سرمـایه گـذاری هـای مشترک نـرخ بـالایـی از شکست وجـود دارد کـه گـواه بـر این حقیقت است که بسیـاری از آنها منحل می شوند.شرکاء در یک سرمایه گذاری مشترک می توانند اهداف مختلفی داشته باشند و تفاوت ها در این اهداف می تواند منجر به شکست سرمایه گذاری مشترک شود.انتخاب شریک یکی از تصمیمات استراتژیک (راهبردی) مهمی است که باید بوسیله شرکتها قبل از تشکیل یک سرمایه گذاری مشترک انجام شود.عدم موفقیت سرمایه گذاری های

مشترک برای شرکاء پر هزینه است، بنابراین شرکت ها تلاش می کنند تا از اینگونه انحلال ها بوسیله انتخاب شریک مناسب خودداری کنند.برخی از دلایل این شکست شامل ناسازگاری شرکاء، عمل نکردن به تعهدات از سوی شرکاء، ناتوانی مدیران در ایجاد هماهنگی بین شرکای مختلف جهت همکاری با یکدیگر و از دست دادن بازارها می باشد (کولن و دیگران، 1995).

در رابطه بـا سرمـایـه گـذاری مشتـرک بین المللی شرکت هـا شریـک بومی خـود را با توجـه به انگیزه هـای شکل گیری سرمـایه گـذاری مشترک انتخـاب می کنند.نیاز به شریک بومی می تواند ناشی از دلایلی نظیر فقدان دانش درباره بازار بومی، فقدان دانش درباره فرهنگ بومی، هنجارها و سنن کسب و کـار، قوانین و مقررات دولت و غیره بـاشد.(بیمیش، 1994)، مطالعه جامعی را در این رابطه انجام داده است که در برگیرنده 66 سرمایه گذاری مشترک بین المللی واقع در کشورهای در حال توسعه بوده است.با توجه به این تحقیق وی نیازهای شرکاء را در پنج دسته طبقه بندی نموده است:
1 موارد مربوط به امور مالی و سرمایه: نظیر نیاز به سرمایه، نیاز به عرضه مواد خام (شنکار و زیرا، 1987) و نیاز به تکنولوژی و تجهیزات (گومز و کاسارس، 1989).

2 نیاز به منابع انسانی: نیاز به نیروی کار بومی شامل مدیران اجرایی و مدیران عمومی (داتا، 1988).
3 نیاز به دسترسی به بازار: دسترسی بهتر به بازار بومی برای کالاهای تولید شده و در نتیجه دسترسی بهتر به بازارهای خارجی برای کالاهای تولید شده در بازارهای بومی و در نهایت سرعت وارد شدن به بازارهای بومی و خارجی (داتا 1988، شنکار و زیرا 1987).

4 نیـازهـای دولتـی: قـوانین و مقـررات وضع شـده توسط دولـت کـه بیـان کننده نیاز به شکل گیری سرمایه گذاری مشترک با حضور شرکای بومی می باشد.سرمایه گذاری های مشترک بین المللی همچنین به این دلیل شکل می گیرد تا نگاهدارنده سیاست های بومی باشد که از طریق کسب و کارهای بومی و ملی اجرا می شوند (داتا 1988، گومز و کاسارس 1989، شنکار و زیرا 1988).

5 نیاز به دانش: فقدان وجود دانش بومی، قوانین و مقررات تولیدی، روش ها و رویه های بازاریابی (داتا و ریلی، 1988).

بر اساس چارچوب ارائه شده توسط (بیمیش، 1994)، واضح و مشخص است که شرکت ها قبل از شکل گیری سرمایه گذاری مشترک با شرکای بومی خود اقدام به انجام تحقیقاتی می نمایند.مدیران در این گونه موارد به دنبال شریک سرمایه گذاری مشترک بین المللی هستند که دارای مکملی در رابطه با وظیفه شرکت و بر اساس مبانی انتخاب شریک می باشد.مولف همچنین بیان می کند که شرکاء بایستی توانایی ارائه مهارتهای وظیفه ای خاص و منابع مورد نیاز را به منظور بر طرف کردن شکاف میان دو سازمان را داشته باشند (گرینگر، 1991).

 

سرمـایه گذاری های مشترک خطرات ناشی از ورود به بازار را کاهش می دهد، هر چند امکان دارد در این امر سختی هایی نیز برای آنها بوجود آید.اگر چه شکل گیری سرمایه گذاری مشترک با شریکی که از نظر فرهنگی تفاوت هایی دارد مشکل است، اما چنانچه یکبار چنین همکاری ایجاد شود، مدیریت روابط میان آنها به صورت اثر بخش از ضروریات می باشد (آرینو و دیگران، 1997).با استفاده از ابعاد مطالعات فرهنگی (هافستد و دیگران، 1997)، به این نتیجه رسیدند که تفاوت در ارزش های فرهنگی مانند تمایل به برنامه ریزی های بلندمدت و اجتناب از عدم اطمینان باعث تعارض میان شرکـای بین المللی می شود.تفـاوت در سه بعُد دیگر شامل: فاصله قدرت، فرد گرایی و زن سالاری باعث ایجاد تعارض در سرمایه گذاری های مشترک بین المللی نمی شود.

موقعیتی که باعث ایجاد خصومت دو طرفه در میان شرکای بین المللی می باشد عملکرد هر دو شرکت را تا حدودی ارتقاء می دهد (کوگوت، 1988).با این حال (بیمیش 1994 ، کولن 1995)، بیان می کنند که اعتماد و تعهد متقابل موفقیت سرمایه گذاری های مشترک بین المللی را امکانپذیر می سازد.

 

اعتماد و تعهد
تفاوت هـای فرهنگی و تجـاری میان شرکـای سرمـایه گـذاری مشتـرک بین المللی اغـلب بـاعث ایجاد تعارض می شود.روابط کاری باید بر اساس اعتماد باشد.سرمایه گذاری مشترک نیازمند مدیریت و سازماندهی فرایندهایی جهت خلق اعتماد و ظرفیت همکاری میان شرکاء می باشد.اعتماد را می توان توانایی شریک در انجام فعالیت بر اساس انتظارات طرف مقابل و هنجارها تعریف نمود، در حالیکه تعهد خواسته پـایـدار به منظور نگهداری ضوابط ارزشمند تعریف کـرده اند.اعتماد و تعهد بـرای موفقیت سرمـایـه گـذاری هـای مشترک بین المللی امری ضروری و حیاتی است.اعتماد فراتر از یک دوره زمانی شکل گرفته و اغلب وقت گیر و هزینه بر می باشد (ماتورک، 1995).اعتماد یک رفتار هنجاریست که اصطکاک و تعارض میان دو طرف را کاهش می دهد (پارخه، 1993).

(کولن و دیگران، 1995)، بیان می کنند که در روابط میان طرف های مشارکت کننده تعهد امری ضروری است.مولفان به این نتیجه رسیدند که هر چه سرمایه گذاری مشترک برای شرکت مادر (اصلی) اهمیت راهبردی تر داشته باشد عملکرد اقتصادی سرمایه گذاری مشترک بیشتر بـوده و هـر چـه میزان رضایت شریـک از روابط ناشی از سرمایه گذاری مشترک بیشتر باشد میزان تعهد شریک به سرمایه گذاری مشترک بیشتر خواهد بود.ساختار سرمایه در سرمایه گذاری مشترک بین المللی در مقایسه با سرمایه گذاری مشترک بومی آسیب پذیرتر می باشد.سرمایه نابرابر در سرمایه گذاری مشترک مجارستان به علت خوشبینی دوطرف به همدیگر در حل مسائل خود موفق بود (زیرا و دیگران، 1997).
از مبـاحـث فـوق به این نتیجه می رسیم کـه اعتمـاد و تعهد عوامل کلیدی در موفقیت سرمـایه گـذاری مشتـرک می باشند.مدیریت ارشد بایستی در طراحی فرایندهای مدیریتی به منظور تسهیل شکل گیری فعالیت های مشترک استراتژیک نقش داشته، روابط ساختاری را خلق و هماهنگی های هر روزه را ایجاد نمایند و در نهایت استراتژی برد- برد را در همکاری حاکم کند.تمامی این فرایندها زمانبر بوده و ایجاد چنین جو اعتمادی در سازمان مدت زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد، اما در نهایت پایایی سرمایه گذاری مشترک بین المللی را افزایش می دهد (تیچی، 1988).با این حـال عوامل دیگـری نظیر دانش، یـادگیری، و تجـربه نیز در پایایی سرمایه گذاری مشترک بین المللی تاثیر گـذار می باشند که در بخش بعدی به آنها پرداخته می شود.

دانش، یادگیری و قدرت مذاکره
دانش متغیری مهم در فرایند مذاکره برای سرمایه گذاری مشترک می باشد (اینکپن و بیمیش، 1997).رویکرد یادگیری سازمانی (کوگوت، 1988)، بیـان می کند کـه قصد شرکت هـا از سرمـایه گذاری مشترک به دست آوردن دانش می بـاشد.شرکت هایی که از مزیت دانش برخوردار می باشند در فرایند مذاکره از قدرت بیشتری برخوردار می بـاشند.(یان و گـری، 1994)، بیـان می کنند که قـدرت نسبـی مـذاکـره کـدام یـک از طرفین درگیر در سرمـایـه گـذاری مشترک شکل دهنده الگـوی مدیـریت کنترل در فـرایند مـذاکـره می باشند.کنترل شرکت ها عامل مهمی در تعیین عملکرد سرمایه گذاری مشترک فرض شده است.مولفـان بیـان می کنند کـه به موازات افزایش سطح دانش بومی شریـک خـارجی قدرت مـذاکره طرف خـارجـی نیز افزایش می یابد.از طرف دیگر برای طرف خارجی اهمیت دارد تا محیط بومی را شناسایی نماید تا قدرت مذاکره بیشتری بدست آورد.تئوری یادگیری سازمانی بیـان می کند که یـادگیری اولیه فرایند یـادگیری و پیـاده سـازی یادگیری های انجام شده را و دانش مربوط به آنرا تسهیل می بخشد.با در نظر گـرفتن سرمـایه گـذاری های مشترک بین المللی شرکت ها می آموزند که چگونه سرمایه گذاری های مشترک بین المللی را مدیریت کرده و در بازارهای خارجی با طرف شریک خـود از فـرهنگ دیگر فعـالیت کنند.پـژوهشگـران مطالعه ای را بـه منظور ارزیـابـی فرایند یـادگـیری در سرمـایـه گـذاری مشتـرک بین المللی انجـام داده اند.مولفان به این نتیجه رسیده اند که تجربه فعالیت سرمایه گذاری مشترک بومی و شعبات با مالکیت کـامل شرکت های خـارجی باعث افزایش دانش شرکت های بومی می شود (بارکما و دیگران، 1997).سرمایه گذاری

مشترک در صنایع مادر در مقایسه با سرمایه گذاری مشترک در صنایع غیر مـادر از اثر بخشی کمتری برخـوردار می بـاشد (زیرا و دیگران، 1997).نمونـه گرفته شده توسط (بارکمـا و دیگران، 1997)، احتمالاً شرکت هـایی را در بر می گرفته است که قبلاً تجربه همکاری با صنایع مادر را داشته اند و بنابراین اثر بخشی سرمایه گذاری های مشترک کمتر بر روی آن تاثیر داشته است.

 

کنترل
مفهوم کنترل یعنی فـرایندی کـه از طریق آن یک سازمان در درجات مختلف بر رفتار و بازده یک هویت دیگر تأثیر می گذارد و در این راستا از مکانیسم های رسمی یا غیررسمی استفاده می¬کند.کنترل نقش مهمی در تعیین توانایی شرکت برای رسیدن به اهداف استراتژیک آن ایفا می¬کند، زیرا بر توانایی سـازمـان در نظارت، همـاهنـگ¬سـازی و یکپـارچـه ¬ســازی فعـالیت هـای عملیـات تجـاری متعـدد آن ازجـمله سرمـایه گذاری مشترک بین المللی تأثیر می گذارد.کنترل فعال بر برخی یا تمامی فعالیت های سرمایه گذاری مشترک سبب می-شود از وارد شدن مضرات مخرب ابعاد بحرانی استراتژی بر منشاء فعالیت ها، هسته تکنولوژیکی یا سایر بدعتهای اختصاصی یا استدلال¬ها جلوگیری شود.

درجه کنترل اعمال شده از سوی منشاء بر فعالیت های سرمایه گذاری های مشترک از یک کنترل کامل توسط یک منشاء تا کنترل برابر توسط هر یک از منشاء و یا مدیران ریسک، تا کنترل کامل توسط مدیران سرمایه گذاری های مشترک متغیر است.برخی محققان معتقدند که ساختارهای کنترل غالب، اغلب مدیریت سرمایه گذاری های مشترک را آسان¬تر ساخته و در صورتی که کنترل اتخاذ تصمیم در میان منشاءهای مختلف بصورت مشترک انجام شود با موفقیت بیشتری به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.(گرینگر و هبرت، 1991و1989) با این عقیده مخالف بوده و معتقد بودند که یک ساختار کنترل مجزا که در

آن هر منشاء یا هر مدیر سرمایه گذاری مشترک کنترل غالبی بر یک یا چند فعالیت مختلف سرمایه گذاری مشترک اعمال می¬کند، به اندازه فرایند کنترل کامل که در بالا اشاره شد، برای هر دو طرف مفید واقع خواهد شد.ساختار کنترل مدیریت بین دو منشاء سرمایه گذاری مشترک بر عملکرد ریسک تأثیر می گذارد (یان و گری، 1994).خصوصیات سرمایه گذاری مشترک بحث شده در بخش های قبلی همچون اعتماد و تعهد رابطه بین عملکرد و کنترل را تعدیل می¬کند.

مکـانیسم¬هـای کنترل می¬تـوانـد مثبت بـاشد کـه منشـاء¬هـا می-تـواننـد جهت ارتقـاء رفتـارهای خاص از آن استفاده کنند.این مکـانیسم¬هـا، به صورت منفی نیز می تـوانند بـاشند که توسط منشـاء و بـرای توقف یـا امتناع از اجـرای فعـالیت هـای خـاص یا اتخـاذ تصمیمـات خـاص توسط سرمـایه گـذاری مشترک بین المللی بکـار گـرفته می شوند.کنترل های مثبت سعی دارند از طریق مکانیسم¬های غیررسمی ازجمله کادرگرایی، گزارش روابط، و مشارکت در فرایند برنامه¬ریزی اعمال شوند.از سوی دیگر کنترل های منفی بروکراتیک¬تر شامل وابستگی به این مکانیسم¬ها در قالب توافق¬های رسمی، تأئید یا رای¬دهی از سوی منشاء¬ها و استفاده از هیئت ریسک مدیران مشترکشان می¬باشد.

نقایص مرتبط با کنترل در صورتی رخ می¬دهند که عملکرد کنترل بار دیگر و در واکنش به تغییرات شرایط و محیط مورد ارزیابی و اصلاح قرار نگرفته باشد: این کار، وظیفه هر دو منشاء در سرمایه گذاری مشترک بین المللی است.

چارچوب مطرح شده سرمایه گذاری مشترک بین المللی
بعد از بـررسی ادبیـات مـربوط به سرمـایـه گـذاری مشترک بین المللی، چـارچـوبـی بـه شـرح ذیل بـرای سرمـایه گـذاری مشتـرک بین المللی مـطرح می شود(شکل 2).چـارچوب مـذکور نشـانگر ایده¬ای است کـه در ابتدای این مقاله مطرح شد.این چارچوب بیان می¬کند که اگر سرمایه گذاری مشترک بین المللی طبق انتظار عمل نکند، سازمـان ها باید مسئله اعتمـاد، تعهد، کنترل و غیره را ارزیـابی کنند و مطمئن شونـد کـه آیـا سرمـایه گذاری مشتـرک بین المللی برای هر دو طرف مفید واقع می¬شود.پیش از این اعتقاد بر این بود که سرمایه گذاری مشترک بین المللی به علت مشکلات مربوط به کنترل و مسائل یادگیری دچار نقص یا شکست می¬شود.حلقه بازخورد از عملکرد به مسائل موجود در سرمـایـه گـذاری مشترک

بین المللی (اعتمـاد، تناقض و غیره) اهمیت این مسائل را برای موفقیت سرمایه گذاری مشترک بین المللی توضیح می¬دهد.تأثیر اعتماد و تعهد بر تداوم روابط در ادبیات مختلف بحث شده است و شواهدی در آن مورد ارائه شده است (یان و

گری،1994).ارزیابی محیط داخلی و خارجی قبل از ورود به سرمایه گذاری مشترک و حتی بعد از ارزشیابی آینده سرمایه گذاری مشترک از وضعیت فعلی حائز اهمیت تر است.تفاوت های فرهنگی بخش اصلی محیط خارجی را تشکیل داده و باید در طول مرحله شکل گیری سرمایه گذاری مشترک مورد توجه قرار گیرند.متغیر بحرانی دیگر که در طول مرحله شکل گیری مورد توجه قرار می¬گیرد قدرت مذاکره است.ارزیابی ¬قدرت مذاکره به محض تشکیل ریسک بسیار مهم است.

شکل2) سرمایه گذاری های مشترک بین المللی: یک چارچوب یکپارچه شده

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله َبرازش خطی و غیر خطی نسبت¬های مالی و بازده غیر عادی کوتاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله َبرازش خطی و غیر خطی نسبت¬های مالی و بازده غیر عادی کوتاه مدت عرضه¬های اولیه سهام در بورس اوراق بهادار تهران در pdf دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله َبرازش خطی و غیر خطی نسبت¬های مالی و بازده غیر عادی کوتاه مدت عرضه¬های اولیه سهام در بورس اوراق بهادار تهران در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله َبرازش خطی و غیر خطی نسبت¬های مالی و بازده غیر عادی کوتاه مدت عرضه¬های اولیه سهام در بورس اوراق بهادار تهران در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله َبرازش خطی و غیر خطی نسبت¬های مالی و بازده غیر عادی کوتاه مدت عرضه¬های اولیه سهام در بورس اوراق بهادار تهران در pdf :

برازش خطی و غیر خطی نسبت¬های مالی و بازده غیر عادی کوتاه مدت عرضه¬های اولیه سهام در بورس اوراق بهادار تهران

چکیده:
یکی از موضوعاتی که همواره ذهن محققان را به خود مشغول ساخته است، بازده غیر عادی کوتاه مدت عرضه¬های اولیه سهام است، مطالعات متعددی که در این زمینه انجام شده گواه این ادعا است. در این تحقیق روابط خطی و غیر¬خطی نسبت¬های مالی و بازده غیر¬عادی کوتاه مدت عرضه¬¬های اولیه سهام را بررسی و دو مدل برای پیش¬بینی بازده

غیرعادی ارائه می¬گردد. دوره¬های کوتاه¬ مدت در این تحقیق 1 و3 ماه بعد از عرضه اولیه سهام در نظر گرفته شده است. در مجموع 105 شرکت در یک دوره زمانی 10 ساله مورد بررسی قرار گرفته و برای آزمون وجود یا عدم وجود رابطه بین متغیر¬ها و معنی¬دار بودن مدل¬های برآورد شده از تحلیل رگرسیون استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می-دهد، عرضه¬های اولیه در ماه¬های اول و سوم پس از عرضه به ترتیب 15و 29 درصد بازده غیر¬عادی دارند و روابط ضعیف غیر¬خطی بین نسبت¬های مالی و بازده غیر¬عادی کوتاه مدت عرضه¬های اولیه در بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد.
واژه های کلیدی: نسبت¬های مالی، بازده غیر عادی، عرضه اولیه سهام

 

1- مقدمه
میل به کسب سود و بازده کافی و ریسک¬گریز بودن، موجب می¬شود سرمایه¬گذاران در دارایی¬هایی سرمایه گذاری کنند که احتمال کسب منفعت آن بیشتر باشد. در چند سال اخیر عرضه¬های اولیه سهام بازده قابل توجهی داشته¬اند، و یکی از دلایل روی¬آوری سرمایه گذاران به سمت بورس اوراق بهادار بوده¬اند، به نحوی که سرمایه¬گذاران در مدت کوتاهی توانسته¬اند بازده غیر عادی فراوانی را بدست آورند. تمایل به پیش بینی عواید حاصل از این سرمایه¬گذاری، سبب شده است سرمایه¬گذاران به دنبال علل این بازده غیر¬عادی باشند.
تحقیقات در خصوص قیمت و بازده سهام نیز منجر به پیدایش دو دیدگاه متضاد شده است،¬ که به وضعیت رقیب معروف است. یکی از این فرضیه¬ها، فرضیه گشت تصادفی است که بر غیر قابل پیش بینی بودن قیمت سهام تاکید می¬کند. فرضیه مقابل آن اعتقاد دارد که بر اساس مجموعه¬ای از اطلاعات می¬توان قیمت سهام را پیش بینی کرد. مطرح شدن فرضیه بازار کارا، مدل قیمت¬گذاری دارایی¬های سرمایه¬ای، مدل¬های عاملی(شاخص)، مدل آربیتراژ، تحلیل فنی و بنیادی، جملگی به دو فرضیه فوق ارتباط دارند(ثقفی وشعری،88:1384 .(در این تحقیق برخی نسبت¬های مالی مهم که از اطلاعات حسابداری منتج شده¬اند به عنوان علل پیش بینی بازده غیر عادی عرضه¬های اولیه سهام در نظر گرفته شده است. همچنین مهم¬ترین فایده این تحقیق بررسی میزان توجهی است که سرمایه¬گذاران ایرانی به اطلاعات حسابداری مندرج در امیدنامه¬های شرکت¬های تازه وارد شده به بورس دارند.
2- پیشینه تحقیق

تحقیقات زیادی در ارتباط با تاثیر عوامل موثر بر بازده غیر عادی عرضه¬های اولیه سهام انجام پذیرفته است. ولی با این حال هنوز دلایل اصلی این پدیده در بازارهای بورس اوراق بهادار به خوبی مشخص نشده است. عموماً محققان دلیل چنین بازده غیر عادی را وابسته به سه عامل دانسته¬اند که عبارتند از عرضه زیر قیمت، عکس¬العمل بیش از اندازه سرمایه¬گذاران و عدم تقارن اطلاعاتی. در این قسمت تعدادی از تحقیقات انجام شده در ارتباط با این پدیده ذکر می¬شود. تی¬سونگ چن

(2006)، به بررسی تاثیر نسبت¬های مالی (نسبت جاری، نسبت آنی، گردش دارایی¬های ثابت، نسبت بدهی، ROE ,ROA) بر بازده عرضه اولیه سهام در بورس تایلند پرداخت. نتایج تحقیق حاکی از وجود رابطه معنی¬دار بین هر شش نسبت مالی در نظر گرفته شده و بازده عرضه اولیه سهام بود و نسبت¬های جاری و آنی دارای رابطه معنی¬دار بیشتری با باز

ده غیر عادی بودند. گائو (2009) به بررسی دلایل عرضه زیر قیمت و بازده غیرعادی عرضه¬های اولیه در بورس چین پرداخت. وی به دلایل قانع کننده¬ای در ارتباط با انتشار زیر قیمت عرضه اولیه سهام دست نیافت، ولی دلیل این بازده غیرعادی اولیه را چیزی جز عوامل رفتاری ندانست. بطوریکه عواملی مانند احساسی رفتار کردن سرمایه-گذاران و حجم معاملات بودند که

با بازده غیر عادی عرضه اولیه رابطه مستقیم داشتند. امیراد (2007) به بررسی تاثیر عوامل موثر بر بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام در بورس کشورهای عضو GCCپرداخت. او به این نتیجه رسید که میزان تخفیف در عرضه اولیه سهام در این کشورها بسیار بیشتر از کشورهای توسعه یافته است، بطوریکه میزان بازده غیر عادی چیزی در حدود 271درصد بود. همچنین یافته¬های وی نشان داد ارزش بازار و عمر شرکت، ارتباط معنی¬داری با بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام دارند. فاریا (2007) به بررسی رابطه متغیرهای حسابداری و بازده غیرعادی عرضه اولیه سهام در بورس برزیل پرداخت. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که در طی چند سال اخیر میزان این بازده غیر عادی در بورس برزیل روبه افزایش بوده است و همچنین رابطه معنی¬داری بین بازده غیر عادی و نسبت¬های مالی نظیر گردش دارایی¬های ثابت و نسبت بدهی و ROA وجود ندارد. بورلی (2004) به بررسی تاثیر نسبت¬های مالی بر فروش زیر قیمت عرضه اولیه سهام پرداخت. نتایج تحقیقات وی نشان داد که نسبت های مالی تعیین کننده¬های خوبی در پیش-بینی عرضه زیر قیمت هستند، و هرچه شرکت های تازه وارد به بورس مشکلات نقدینگی بیشتری داشته باشند، بازده غیر عادی سهام های عرضه شده آنها نیز بیشتر خواهد بود. تحقیقات دورکان و همکاران(2002) در بورس ترکیه حاکی از آن بود که نسبت P/E قادر به توصیف بازده غیر عادی کوتاه مدت عرضه اولیه نیست. و متغیرهای اندازه، فروش، عمر و نسبت بدهی از نظر آماری قادر به توصیف این بازده غیر عادی هستند. همچنین یک

همبستگی مثبت بین نسبت بدهی و عمر موسسه با بازده غیر عادی اولیه سهام وجود دارد. آنها به این نتیجه رسیدند که علت اصلی بازده غیر عادی اولیه سهام چیزی جز ارزشگذاری بیش از اندازه سهام توسط سرمایه¬گذاران نیست. عبده تبریزی و فیروزی (1387) به بررسی اثر نوع صنعت، شرایط بازار و عوامل رفتاری سرمایه¬گذاری بر بازده عرضه اولیه سهام در بورس پرداختند و از مدل دو مرحله¬ای کشف قیمت برای دوره کوتاه مدت استفاده کردند. نتایج پژوهش نشان داد که رفت

 

 

ار قیمتی سهام عرضه اولیه از مدل دو مرحله¬ای کشف قیمت پیروی کرده و از لحاظ آماری نوع صنعت و شرایط بازار (رونق، رکود، متوسط) بر بازده کوتاه مدت، بازده غیرعادی اولیه (تعدیل شده نسبت به بازار)، دوره خوش بینی و طول دوره¬های اوج و ثبات اثر ندارد، همچنین تملک سهامدار عمده از لحاظ آماری بر دوره رسیدن به اوج اثر ندارد. طبری و بستانیان(1385) به بررسی عوامل موثر (اندازه شرکت، عمر شرکت، نوع مالکیت، نوع صنعت، اهرم مالی) بر بازده کوتاه مدت و بلند مدت عرضه¬های اولیه در در بورس پرداختند. نتایج تحقیق نشان داد که در طی دوره مورد نظر (1381-1377) بازده کوتاه مدت شرکت¬های پذیرفته شده در بورس بیشتر از بازده بلند مدت آن بوده است که از این نظر رفتار بازار بورس اوراق بهادار تهران

مشابه کشور¬های دیگر است. همچنین هیچگونه رابطه آماری بین متغیر¬های ذکر شده و بازده بلند مدت عرضه های اولیه وجود نداشت. حجازی و حق¬بین(1387) به بررسی انواع ناهنجاری¬های مربوط به عرضه اولیه در بورس اوراق بهادار پرداختند. آنها در پی آن بودند تا با تعیین انواع ناهنجاری¬ها در بورس اوراق بهادار، به این سوال پاسخ دهند که آیا علت این ناهنجاری¬ها، ارزشگذاری زیر قیمت واقعی است؟ یا علت آن افت قیمت در بلند مدت است؟ نتایج نشان داد که در بورس به هیچ وجه ارزان فروشی عرضه اولیه سهام وجود ندارد بلکه در ارتباط با آن گران فروشی هم می¬شود. همچنین افت قیمت عرضه اولیه سهام در بلند مدت با وقفه زمانی شش ماه بعد از عرضه سهام آغاز می¬شود.

3- فرضیات تحقیق
تحقیق حاضر به دنبال ارائه دو مدل برای توضیح بازده غیرعادی عرضه اولیه سهام بر اساس نسبت¬های مالی است. متغیرهای مستقل تحقیق عبارتند از نسبت جاری(CR)، نسبت آنی(QR)، نسبت بدهی(DR)، گردش دارایی¬های ثابت (FAT)، گردش کل دارایی¬های(TAT)، نسبت حاشیه سود ناخالص(GMP)، بازده دارایی¬ها(ROA)، بازده ارزش ویژه(ROE) و سود هر سهم(EPS). فرضیات تحقیق به صورت زیر ارائه می¬گردد:
1- بین نسبت جاری و بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام رابطه معنی¬دار وجود دارد.
2- بین نسبت آنی و بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام رابطه معنی¬دار وجود دارد.
3- بین نسبت بدهی و بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام رابطه معنی¬دار وجود دارد.
4- بین نسبت گردش دارایی¬های ثابت و بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام رابطه¬ معنی دار وجود دارد.
5- بین نسبت گردش کل دارایی¬ها و بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام رابطه معنی¬دار وجود دارد.
6- بین نسبت حاشیه سود ناخالص و بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام رابطه معنی¬دار وجود دارد.
7- بین نسبت بازده دارایی¬ها و بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام رابطه معنی¬دار وجود دارد.
8- بین نسبت بازده ارزش ویژه و بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام رابطه معنی¬دار وجود دارد.
9- بین نسبت سود هر سهم و بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام رابطه معنی¬دار وجود دارد.
4- جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری عبارت است از تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند. صفت مشخصه، صفتی است که در میان تمامی عناصر جامعه آماری مشترک بوده و متمایز کننده جامعه مورد نظر از سایر جوامع باشد(خاکی،1387: 115). با توجه به توضیح فوق، جامعه آماری این تحقیق، کلیه شرکت-هایی است که از تاریخ 1/1/79 تا 29/12/ 88 برای اولین بار اقدام به عرضه سهام خود در بورس اوراق بهادار نموده¬اند، مشروط بر اینکه:
1- جزء شرکت¬های سرمایه¬گذاری و واسطه گری مالی نباشند.
2- فاصله زمانی بین دو معامله متوالی کمتر از یک ماه باشد.
3- اطلاعات مالی مورد نیاز به منظور استخراج داده¬ها در دسترس باشد.
لذا تعداد 105 شرکت کلیه شرایط گفته شده را احراز نموده اند، و تعداد جامعه آماری را تشکیل می¬دهند.
به منظور انتخاب نمونه¬ها از میان اعضای جامعه، روش¬های مختلفی اعم از نمونه¬گیری تصادفی ساده، نمونه گیری منظم(سیستماتیک)، نمونه¬گیری لایه¬ای(قشری) و روش خوشه ای وجود دارد. در این تحقیق از روش نمونه گیری سیستماتیک استفاده نموده و تمامی اعضای جامعه آماری را به عنوان نمونه¬های تحقیق محسوب گردیده¬اند، به عبارت دیگر اعضای جامعه آماری و نمونه تحقیق یکسان هستند. لذا حجم آن شامل 105 شرکت از شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می¬باشند که کلیه شرایط گفته شده را احراز نموده¬اند.

5- روش تحقیق
تحقیقات علمی با توجه به شیوه جمع¬آوری داده¬ها به دو دسته تحقیق آزمایشی و تحقیق توصیفی تقسیم میشوند. تحقیق حاضر تحقیقی توصیفی است که در آن برای آزمودن رابطه بین متغیرها و معنی¬دار بودن مدل های برآورد شده از تحلیل رگرسیون استفاده شده است. در ضمن برای بررسی خود همبستگی متغیرها و فرض نرمال بودن داده¬ها از آزمون دوربین- واتسون(DW) و آزمون کولموگوروف – اسمرینوف (KS) استفاده شده است.

مدل¬های رگرسیونی این تحقیق که برای بررسی رابطه بین نسبت-های مالی و بازده غیر عادی کوتاه مدت عرضه های اولیه سهام استفاده شده¬اند در شکل زیر نشان داده شده¬اند.

جدول 1) مدل های رگرسیون خطی و غیر خطی برای بررسی آزمون فرضیات تحقیق
رابطه فرمول نوع مدل علامت اختصاری

linear A1

logarithm A2

inverse A3

quadratic A4

cubic A5

6- بازده کوتاه مدت (بازده اولیه)
به دلیل آنکه در دوره مورد بررسی اطلاعیه جدیدی منتشر نشده است، افزایش سرمایه و سود نقدی نیز جود نداشته است پس نیاز به تعدیل بازده نسبت به افزایش سرمایه و سود نقدی نیست. برای محاسبه بازده عرضه اولیه سهام از فرمول زیر استفاده می¬شود.
1)
= قیمت سهام در پایان ماه اول و سوم، بعد از انتشار عرضه اولیه سهام
= قیمت پایانی اولین روز عرضه اولیه سهام
= بازده اولیه
7- بازده بازار
بازده بازار با استفاده از محاسبه درصد تغییرات روزانه شاخص بازده قیمتی طی دوره 1379تا 1388 بدست آمده است که در فرمول زیر با I نشان داده شده است. برای محاسبه بازده شاخص طی ماه اول و سوم بعد از عرضه اولیه از فرمول زیر استفاده می¬شود.

2)
= شاخص بازار در پایان ،یک ماه و سه ماه بعد از عرضه اولیه
= شاخص بازار در پایان اولین روز عرضه اولیه سهام
= بازده شاخص بازار
8- بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام در کوتاه مدت(abnormal return)
بازدهی غیر عادی هر سهم از تفاوت بازدهی واقعی و بازدهی مورد انتظار بدست می آید. برای محاسبه بازده مورد انتظار نیز از مدل بازدهی تعدیل شده بازار( ( market-adjusted return استفاده شده است. طبق این مدل فرض می¬شود که بازده مورد انتظار، برای تمامی اوراق بهادار مشابه و برابر با بازده بازار است. در نتیجه برای بدست آوردن بازده غیر عادی با استفاده از فرمول زیر تفاوت بازده واقعی سهم و بازده بازار برای هر یک از نمونه ها محاسبه می شود.
نرخ بازده غیر عادی (تعدیل شده نسبت به بازده بورس)سهم i در ماه t برابر است با
3)
= بازده غیر عادی عرضه اولیه در کوتاه مدت
چون هدف محاسبه بازده کوتاه مدت است. بازده ماه اول و سوم سهام عرضه شده نسبت به شاخص بازار باید بدست آورد.
9- یافته های تحقیق
به منظور درک بیشتر متغیر¬های تحقیق، در ابتدا لازم است، اطلاعاتی در مورد نمونه تحقیق داده شود. از میان شرکت هایی که در بین سال های 1379 تا 1388 وارد بورس شدند، بیشترین عرضه اولیه در سال 82 و کمترین تعداد عرضه اولیه در سال 85 بوده است. همچنین بیشترین بازده غیر عادی یک ماهه و سه ماهه مربوط به سال 84 بوده است. جدول زیر به تشریح بیشترین بازدهی غیر عادی عرضه¬های اولیه در دوره¬های مورد بررسی می¬پردازد.
جدول2) بازده غیر عادی کوتاه مدت عرضه های اولیه سهام در دوره های مورد بررسی

نمونه

عرضه های اولیه بازده غیرعادی سه ماهه بازده غیرعادی یک ماهه دوره
سال

5 5 83/3%- 49/9% 79
8 8 52/10% 71/9% 80
10 11 3/11% 86/1% 81
37 44 09/23% 11/11% 82
24 31 73/39% 35/25% 83
9 13 21/49% 51/35% 84
2 3 31/33% 85/17% 85
5 8 5/5% 06/2% 86
3 5 5/38% 5/8% 87
2 6 34% 61/15% 88

جدول 3) آماره های توصیفی متغیر های وابسته به قرار زیر است.
مدل
متغیر میانگین مد میانه انحراف معیار
1 Month
% 10/15 3- 12/6 94/2
3Months
% 97/28 .0 7/7 57/6
CR مرتبه 75/2 4/1 31/1 76/9
QR مرتبه 1/1 5/. 64/. 47/3
DR مرتبه 58/. 68/. 62/. 19/.
FAT مرتبه 90/3 7/1 9/2 36/3
TAT مرتبه 89/. 8/. 8/. 63/.
GPM % 75/44 17 34 04/108
ROA % 66/20 14 16 14/36
ROE % .511/ 15/. 39/. 98/65
EPS ریال 7/287 638 792 88/817
در این تحقیق رابطه هریک از 9 متغیر مستقل تحقیق و بازده غیر عادی عرضه های اولیه سهام را در طی دو دوره آزمون می-شود. بنابراین در این تحقیق 90 مدل رگرسیونی را آزمون می-کنیم. در جدول¬های 4و5 نتایج آین آزمون¬های ارائه شده است.

cubic

quadratic

inverse

logarithm

linear مدل

متغیر
095/. 011/. 047/. 008/. 0

CR
025/. 589/. 033/. 379/. 872/.
تائید رد تائید رد رد
084/. 084/. 022/. 004/. 039/.

QR
016/. 016/. 144/. 551/. 05/.
تائید تائید رد رد تائید
004/. 004/. 0 003/. 004/.

DR
942/. 838/. 843/. 621/. 554/.
رد رد رد رد رد
023/. 022/. 005/. 015/. 013/.

FAT
544/. 35/. 5/. 239/. 257/.
رد رد رد رد رد
093/. 036/. 065/. 056/. 024/.

TAT
027/. 179/. 012/. 02/. 129/.
تائید رد تائید تائید رد
.013/. 013/. 003/. 004/. 0

GPM
536/. 551/. 584/. 548/. 92/.
رد رد رد رد رد
01/. .005/. 001/. 003/. .002/.

ROA
826/. 792/. 795/. 621/. 668/.
رد رد رد رد رد
024/. 008/. 001/. . 001/. 001/.

ROE
516/. 682/. 808/. 768/. 789/.
رد رد رد رد رد
009/. 008/. 0 013/. 008/.

EPS
834/. 681/. 861/. 265/. 389/.
رد رد رد رد رد

Cubic

quadratic

inverse

logarithm

Linear
مدل

متغیر
058/. 036/. 045/. 026/. 001/.

CR
132/. 536/. 036/. 114/. .759/.
رد رد تائید رد رد
079/. 077/. 018/. 035/. 0

QR
02/. 022/. 188/. 066/. 978/.
تائید تائید رد رد رد
048/. 035/. 004/. 025/. 034/.

DR
22/. 186/. 521/. 12/. 069/.
رد رد رد رد رد
028/. 027/. 004/. 01/. 004/.

FAT
441/. 268/. 517/. 338/. 513/.
رد رد رد رد رد
072/. 01/. 009/. 0 009/.

TAT
069/. 609/. 354/. 971/. 361/.
رد رد رد رد رد
002/. .002/. 0 004/. 002/.

GPM

907/. 906/. 989/. 537/. 687/.
رد رد رد رد رد
003/. 003/. 0 0 001/.

ROA
957/. 879/. 833/. 959/. 788/.
رد رد رد رد رد
008/. 008/. 0 003/. 007/.

ROE

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   36   37   38   39   40   >>   >