سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله خطوط انتقال هوایی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله خطوط انتقال هوایی در pdf دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله خطوط انتقال هوایی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله خطوط انتقال هوایی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله خطوط انتقال هوایی در pdf :

خطوط انتقال هوایی

خطوط انتقال هوایی :
این خطوط که بیش از 97 درصد خطوط انتقال کشور را شامل می شوند از جنس آلومینیوم یا آلیاژی از آلومینیوم می باشند . علت استفاده از این فلزسبک و ارزان بودنش نسبت به هادی هایی چون مس است ، البته به علت قابلیت هدایت الکتریکی کمتر آلومینیوم ضخامت آنها را با قرار دادن رشته های موازی همجنس و گاه فولادی در مرکز آن بالا می برند تا از هدایت الکتریکی بیشتری برخوردار گردد . خطوط انتقال هوایی به سهولت قابل نصب و انشعابگیری هستند و به همین جهت دارای

هزینه راه اندازی اندکی می باشند . هم چنین دسترسی به این خطوط برای تعمیر و ایجاد تغییرات در آن بسیار ساده می باشد . این نوع خطوط به علت استفاده از سازه های سیمانی و دیگر سازه های ناخوشایند از لحاظ زیبایی برای مناطق شهری مناسب نیستند . نیز خطراتی چون طوفان ها و رعدوبرق ها همواره برای این خطوط وجود دارند و کلا خطوط هوایی دارای خاموشی بسیار بیشتری به نسبت خطوط زمینی هستند . هم چنین این خطوط از ایمنی کمی به علت لخت بودن سیم ها در اکثر آنها برخوردارند و حفظ نکردن حریم این خطوط به علل مختلف یا برخورد پرندگان با آنها همواره مشکلاتی چون برق گرفتگی یا آتش سوزی را به دنبال داشته است . از نقطه نظر علمی این خطوط دارای راکتانس بالایی بوده و مناسب برای چگالی های بار کم می باشند .
خطوط انتقال زمینی :
اولین خطوط انتقال برق(که در نیروگاه پرل استریت نیویورک به کار گرفته شدند) خطوط زمینی بودند ، اما کم کم جای خود را به خطوط هوایی دادند .راه اندازی خطوط زمینی انتقال برق به علت هزینه های فراوان حفاری و ایجاد کانال های زمینی و زیر زمینی بسیار گران تر از

راه اندازی خطوط هوایی است و گرفتن انشعاب از این خطوط مستلزم وجود ایستگاه های توزیع ، جعبه های انشعاب و تابلو های برق می باشد . نیزعیب یابی این خطوط به علت در دسترس نبودن احتیاج به وسائل مخصوص و گران قیمتی دارد که هزینه های آن را افزایش می دهد . در عوض در خطوط زمینی به ندرت

اشکالی به وجود می آید و خاموشی آن به مراتب از خطوط هوایی کمتر

است . این خطوط ب

ه زیبایی محیط آسیب نمی زنند و چون در دسترس نمی باشند دارای خطرات بسیار کمتری نسبت به خطوط هوایی خواهند بود و چون حریمی برای آنها تعریف نمی شود در اماکن کم عرض

و مسکونی بسیار مفید می باشند . از نظر علمی این خطوط دارای راکتانس سری پایین و مناسب برای چگالی های بار زیاد هستند .
نتیجه آن که خطوط انتقال هوایی به سبب هزینه ها ، درنظر گرفتن راکتانس بالا ، مناسب بودن با چگالی بار کم و آسیب به زیبایی محیط اطراف بایستی در مناطق کم جمعیت ، دور افتاده و بین شهری و خطوط انتقال زمینی به سبب راکتانس پایین ، مناسب بودن برای چگالی های بالای بار ، زیبایی و دیگر مزیت های ذکر شده در مناطق پر ازدحام و شهری به کار گرفته شوند . به نظر می رسد در سال های آتی به علت ازدیاد و تراکم جمعیت ، رشد خطوط انتقال زمینی بسیار بالاتر از رشد خطوط هوایی باشد .با توجه به این مسئله جا دارد مسئولان از هم

اکنون راهکارهایی برای دستیابی به فناوری های نوین این صنعت در جهت استفاده اقتصادی تر در خطوط داخلی و نیز صادرات این نوع محصولات اتخاذ کنند

خطوط هوایی انتقال :

وظیفه انتقال انرژی الکتریکی را از نقاط تولید به مرکز مصرف به عهده دارد .
خطوط انتقال : 1- خطوط هوایی 2- کابل های زیر زمینی

انتخاب سطح ولتاژ انتقال :
پارامترهای مشخص در آغاز طراحی یک خط انتقال نیرو عبارتند از : طول خط ، و قدرت مورد نظر برای انتقال .
ولتاژهای استاندارد شده انتقال در ایران 400kv و 230kv است . ولتاژهای فوق توزیع 132kv و 63kv و ولتاژهای توزیع نیز 20kv و 400v تعیین شده اند .
مسایل اقتصادی در مورد تلفات :
به خاطر مسایل اقتصادی ناگزیر به پذیرش مقداری تلفات در

طول خط هستیم که به این تلفات < تلفات مجاز گویند و طراحان خطوط انتقال مقدار آن را اغلب کوچک تر از 5 درصد توان انتقالی در نظر می گیرند .
طراحی هادی های خطوط انتقال :
مهمترین اجزای هر شبکه انتقال انرژی هادی ها هستند و مسیر جریان از طریق آن ها برقرار می شود .
جنس هادی های خطوط انتقال :

در سال های اولیه جنس هادی ها از مس انتخاب می شد ولی بعدا از آلمینیوم استفاده کردند . در عمل برای دستیابی به سطح مقطع های زیاد و بالا بردن قابلیت انعطاف در خطوط انتقال معمولا از هادی های رشته ای استفاده می شود ، این رشته ها از نظر الکتریکی موازی یکدیگر بوده و در طول هادی به صورت مارپیچ بر روی هم می غلتند . با این کار مقاومت سیم به دلیل اثر پوستی کاهش می یابد . برای افزایش مقاومت مکانیکی هادی ها ، درون آن ها را با رشته های فولادی تقویت می کنند .
• مس :
چون چگالی جریان هادی های مسی زیاد زیاد است برای یک جریان نامی معین سطح مقطع کوچک تری نیاز است و در نتیجه در خطوط هوایی سطح کمتری در برابر فشار باد خواهد داشت . سه نوع سیم مسی در شبکه های برق مورد استفاده قرار می گیرد :
الف ) مس سخت یا زده شده : که دارای مقاومت مکانیکی بالا بوده و حداقل مقاوت کششی آن kg / mm2 38 است . بار مکانیکی مجاز مس سخت kg / mm2 18- 14 است .
ب) مس نیمه سخت : دارای مقاومت مکانیکی و قابلیت هدایت

نسبتا خوبی بوده و مقاومت مکانیکی آن در حد گسیختگی kg / mm2 32 است در شبکه های فشار ضعیف با توجه به این که جریان زیاد است مقرون به صرفه است که از مس سخت یا مس نیمه سخت به صورت هادی های لخت استفاده می شود .
ج) مس نرم : که از آن برای محکم کردن سیم روی مقره استفا

ده می گردد .
• آلمینیوم :
آلومینیوم هادی دیگری است که در شبکه های الکتریکی از آن استفاده می شود . از آن جایی که وزن مس نسبت به آلومینیوم بیشتر است بنابراین در خطوط انتقال انرژی اقتصادی تر است که ازآلومینیوم استفاده می گردد قابلیت هدایت الکتریکی آلومینیوم از مس کمتر ولی قیمت آن ارزانتر است و تأثیر عوامل جوی و رطوبت بر روی آن به مراتب بیشتر از مس بوده ودر هوای مرطوب بوده زودتر اکسیده می شود استحکام مکانیکی آلومینیوم از مس کمتر است . حداکثر مقاومت کششی آن kg / mm2 18 بوده و بار مکانیکی مجاز آن kg / mm2 9 است .
انواع هادی های خطوط انتقال نیرو :
1- هادی های تمام آلومینیوم (ACC) 2- هادی های آلیاژ آلومینیوم (Bus-Bar) 3- هادی آلومینیومی با مغزی فولادی (ACSR) 4- هادی آلومینیوم با مغزی آلیاژی (ACAR) 5- هادی ها با تلفات کم (SLAC) 6- هادی (GTACSR) 7- هادی فولادی با روکش مس 8- هادی با روکش آلومینیوم
سیم محافظ :
سیم محافظ هوایی که در سرتاسر مسیر خط امتداد می یابد تنها به عنوان چتری محافظ بر روی هادی ها بوده تا آن را از برخورد مستقیم صاعقه و ایجاد اختلال در انتقال انرژی مصون دارد .
مدل های خطوط انتقال انرژی :
خطوط انتقال انرژی را به دسته تقسیم بندی می کنیم :
1- خطوط انتقال کوتاه : اگر طول خط کمتر از 100km باشد خط انتقال را کوتاه می نامند و اثر خازنی (کاپاستیانس ) خط در فرکانس 50Hz صرفه نظر نموده و تنها مقاومت اهمی و اندوکتانس سری (خاصیت سلفی) خط را در نظر گرفت .
2- خط انتقال متوسط و بلند : خطوط انتقال نیرو بین 100 تا 250 کیلومتر را خطوط متوسط و بالای 250km را خطوط انتقال بلند یا طولانی می گویند .
نیروی های وارد بر هادی :
نیروهای خودی : این نیروها ناشی از وزن هادی ، وزن زنجیر

ه مقره و نیروهای ناشی از قرار گیری برج در زاویه است .
نیروهای ناشی از بارگذاری خارجی : این نیروها شامل بار گذاری ناشی از تشکیل قشر یخ روی هادی و نیروی ناشی از باد است .

انواع خطوط انتقال فشار قوی :
1- خط انتقال نوع کلاسیک : به دلیل فاصله نسبتا زیادی که عمدتا میان تولید و مصرف انرژی الکتریکی وجود دارد انتقال آن از محا تولید تا محل مصرف توسط خطوط انتقال انرژی با ولتاژی بالای متناوب یا مستقیم صورت میگیرد .
مشخصات الکتریکی خطوط انتقال کلاسیک :
خطوط انتقال کلاسیک امروزی معمولا به صورت یک یا چند مداره هستند . هدف از چند مداره نمودن خطوط افزایش ظرفیت انتقال آن هاست همچنینی هادی فازها ممکن است به صورت تک هادی یا باندل باشد هدف از باندل نمودن خطوط از یک سو کاهش پدیده کرونا در هادی های خطوط و از سوی دیگر بهبود مشخصات الکتریکی خط است که نهایتا سبب افزایش ظرفیت انتقال خط خواهد شد .
2- خطوط انتقال انرژی نوع مدرن (خطوط فشرده) : از مزایای احداث خطوط مدرن انتقال انرژی با قدرت طبیعی به دلیل این که خطوط از نظر اندازه و حجم برج نسبت به خطوط کلاسیک مشابه خود ابعاد کوچکتری دارند و فضای کمتری را اشغال میکنند و به خطوط فشرده موسوم گردیده اند . و نوع متداول برجی که معمولا برای این نوع خطوط فشرده توصیه می گردد برج نوع لوله ای یا تلسکوپی است .
انواع برج ها در خطوط مدرن (خطوط فشرده ) :
1- برج های مهاری 2- برج های مخروطی 3- برج های پنجره ای
برج های مورد استفاده در سیستم پیوسته برق کشور عبارتند از :
1- برج های یک مداره (Single Circuit) 2- برج های دو مداره (Double Circuit)
برج های چند مداره :
1- برج وسط خط 2- برج زاویه یا کششی 3- برج انتهایی

خط انتقال هوایی نوعی از خط انتقال است که در آن از دکل‌ها و تیرها برای نگه داشتن کابل‌ها بالای سطح زمین استفاده می‌شود. از آنجایی که در این گونه

خطوط از هوا به عنوان عایق کابل‌ها استفاده می‌شود این روش انتقال یکی از کم هزینه‌ترین و رایج‌ترین روش‌های انتقال است. دکل‌ها و تیرهایی که برای نگهداشتن کابل‌ها استفاده می‌شود می‌توانند از جنس چوب، فولاد، بتون، آلومینیوم و در برخی موارد پلاستیک مسلح باشند. به طور کلی کابل‌ها مورد استفاده در خطوط هوایی از جنس آلومینیوم ال ولتاژ متوسط و ولتاژ پایین و محل اتصال به مصرف‌کننده استفاده می‌شود.
اختراع مقره‌های جداکننده نقش مهمی در امکان افزایش ولتاژ انتقال در خطوط هوایی داشت. در سال‌های پایانی قرن 19 بیشینه ولتاژ قابل انتقال با مقره‌های سوزنی به 69 کیلوولت می‌رسید اما امروزه امکان انتقال انرژی الکتریکی در ولتاژهای بالاتر از 765 کیلوولت و حتی ولتاژهای بالاتر وجود دارد.
خطوط انتقال هوایی معمولا با توجه به سطح ولتاژشان به این صورت طبقه‌بندی می‌شوند:
• ولتاژ پایین: ولتاژهای پایین‌تر از 1000 ولت. مورد استفاده در اتصالات و ارتباطات به مصرف کننده‌های خانگی و تجاری کوچک.
• ولتاژ متوسط (توزیع): ولتاژهای بین 1 تا 33 کیلو ولت. مورد استفاده برای انتقال در مناطق شهری یا روستایی.
• ولتاژ بالا(انتقال میانی): ولتاژهای بین 33 تا 230 کیلوولت. مورد استفاده برای خطوط انتقال میانی.
• ولتاژ خیلی بالا(انتقال): ولتاژهای بین 230 تا 800 کیلوولت. مورد استفاده برای خطوط انتقال طولانی.

ساختار
ساختار یک خط هوایی می‌تواند با توجه به نوع خط شکل‌های بسیار متفاوتی به خود بگیرد. این ساختار می‌توان به سادگی یک سری از تیرهای چوبی باشد که دارای یک یا چند میله صلیبی برای نگه داشتن کابل‌ها باشد. در ولتاژهای بالا نگه دارنده کابل‌های معمولا یک دکل فلزی است که از شبکه منظمی از قطعات کوچکتر ساخته شده‌است. در مناطق دور افتاده و خاصی که امکان حمل دکل‌ها از زمین وجود ندارد از تیرهای آلمینیومی استفاده می‌شود و آنها را با بالگرد به محل منتقل می‌کنند.

استفاده از هر روش با توجه به خصوصیات محیط و خط و همچنین وزن کابل‌ها انجام می‌گیرد. در یک پروژه بزرگ انتقال ممکن است از انواع مختلفی از تیرها و دکل‌ها استفاده شود. در محل‌های تغییر زاویه خط و محل‌های انتهای خط باید از روش‌های مختلفی برای نگه داشتن تیرها و دکل‌ها استفاده شود و در این محل‌ها از تیرهای کاملا متفاوتی استفاده می‌شود. در محل‌های گذرگاه خط از یک جاده یا رودخانه مهم هم باید از دکل‌های خاصی استفاده کرد.
پی‌ریزی دکل‌ها انتقال می‌تواند بسیار پر هزینه باشد به ویژه گر زمین مانند زمین‌های مرطوب برای نگه‌داشتن دکل ضعیف باشد. در برخی موارد پی دکل‌ها با استفا

 

ده از سیم‌های فولادی به دقت در پی محکم می‌شود.

مقره‌ها
مقره‌ها باید این قابلیت را داشته باشند که ولتاژ نامی شبکه و ولتاژهای لحظه‌ای ناشی از کلیدزنی یا رعدوبرق را تحمل کنند. در ساده‌ترین حالت می‌توان مقره‌ها را به دودسته تقسیم کرد مقره‌های سوزنی شکل که هادی یا کابل را بالای خود نگه می‌دارند و مقره‌های آویزان که کابل را از پایین می‌گیرند. تا ولتاژ 33 کیلوولت استفاده از هر دو نوع متعارف است اما در ولتاژهای بالاتر از 33 کیوولت بیشتر از مقره‌های آویزان استفاده می‌شود. مقره‌ها معمولا از جنس چینی، شیشه فشرده و یا پلاستیک ساخته می‌شوند.
مقره‌های آویزی از چندین لایه یا بشقاب تشکیل شده‌اند که با افزایش تعداد لایه میزان ولتاژ قابل تحمل آنها افزایش می‌یابد. تعداد لایه‌های این مقره‌ها با توجه به خصوصیات مختلف خط مانند ولتاژ خط، احتمال برخورد رعد و برق،ارتفاع دکل و خصویات محیط مانند میزان رطوبت و آلودگی هوا انتخاب می‌شود. از طرف دیگر مقره‌ها باید از نظر مکانیکی استحکام کافی را برای تحمل وزن کابل‌ها و همچنین فشار اضافی ناشی از برف یا باد داشته باشند.
مقره‌های چینی ممکن است با لعابی نیمه‌هادی پوشیده شده باشند تا به ترتیب جریان نشیتی کوچکی (در حد چند میلی آمپر) از سطح مقره عبور کند. این جریان موجب گرم شدن سطح مقره و خشک نگه داشتن آن خواهد شد. این لایه نیمه‌ها همچنین باعث خواهد شد تا در صورت ایجاد جرقه، جرقه مسیر طولانی‌تری را بر روی سطح مقره طی کند.

هادی‌ها
اصولا در خطوط هوایی فشار قوی و فشار متوسط از هادی‌های آلمینیومی که با نواری فولادی مسلح شده‌اند (ACSR) استفاده می‌شود. استفاده از هادی‌های آلمینیومی به علت نسبت بهتر وزن به مقاومت آنها در مقایسه با مس انجام می‌گیرد و از طرف دیگر اام

روزه فلز آلمینیوم از مس ارزان‌تر است. البته استفاده از هادی‌های مسی هم به ویژه در ولتاژهای پایین رایج است.
همانطور که می‌دانید با بالابردن قطر هادی افت توان در طول خط پایین می‌آید و از طرفی قیمت تمام شده هادی بالا می‌رود. برای به دست آوردن بهترین نسبت، قانونی به نام قانون کلوین وجود دارد این قانون به این نکته اشاره می‌کند که بهینه‌ترین قطر برای یک هادی در صورتی به وجود می‌آید که هزینه سالیانه انرژی تلف شده در خط برابر میزان سود سرمایه‌گذاری کردن هزینه خرید هادی باشد. البته عواملی مانند تغییر میزان توان انتقالی از خط در طول سال، تغییر قیمت دائمی هادی و ; تعیین میزان قطر بهینه برای هادی‌ها را پیچیده می‌کند.
از آنجایی که هادی‌های مورد استفاده در خطوط هوایی انعطاف‌پذیر هستند در فاصله بین دو تیر یا دکل به سمت پایین خم می‌شوند و این میزان خم شدگی با توجه به

دما در طول سال تغییر می‌کند. یکی از نکات مهم در مورد نصب هادی‌ها بر روی تیر محاسبه حاشیه امنیت بالای سر برای یک خط هوایی است. از آنجایی میزان خم شدگی هادی با حرارت رابطه مستقیم دارد و حرارت هادی نیز با توجه به حرارت محیط و میزان جریان جاری در هادی تغییر می‌کند، میزان خم شدگی کابل نوعی محدودیت برای میزان جریان قابل انتقال توسط یک خط ایجاد می‌کند.
از آنجایی که در ولتاژهای بالا مقداری از توان در اثر پدیده کرونا تلف می‌شود در ولتاژهای بالا از کابل‌های دسته‌ای برای انتقال انرژی الکتریکی استفاده می‌شود. این کابل‌ها از چند رشته مجزا تشکیل شده‌اند که به وسیله جدا کننده‌ها در کنار هم نگه‌داشته شده‌اند. تعداد رشته‌های هادی شده نسبت به هم در ولتاژهای مختلف متفاوت است مثلا در ولتاژ 220 کیلوولت از کابل دسته‌ای دوتایی و در ولتاژ 380 کیلوولت از کابل دسته‌ای سه‌تایی استفاده می‌شود.
عیب یاب اتوماتیک خطوط انتقال هوایی

شرکت های برق همواره به دنبال اتوماتیک کردن عملیات نگهداری خطوط انتقال هوایی بوده اند. تاکنون بازرسی های مربوط به این خطوط بصورت چشمی و از روی زمین انجام شده است. اگرچه ماشینهای متحرک به همراه ویدئو و یا ضبط کننده های ویدیوئی 8mm نیز وارد بازار شده اند، ولی اینگونه ماشینها نیز متکی به دقت بینایی بشر می باشند. شرک

ت SATO KENSETSU KOGYO اقدام به طراحی و ساخت یک عیب یاب اتوماتیک خطوط انتقال هوایی نموده است که این سیستم با بکارگیری سیم پیچ ها و مدارات عیب یاب، خرابی های روی خطوط انتقال را به شکل سیگنالهای الکتریکی دریافت می نماید. اطلاعات بر روی نوارهای کاست ضبط می گردد و می توان حدود و موقعیت خرابی را به شکل مقادیر عددی بدست آورد. بطور همزمان این سیستم تصاویری را ضبط می نماید که از روی آنها می توان خرابی را به صورت تصویری نیز مشاهده نمود. این دستگاه طوری طراحی شده است که در

صورت وجود موانعی برروی خطوط انتقال به صور

ت اتوماتیک متوقف خواهد شد.
این سیستم از دو بخش که شامل جزء عیب یاب و یک درایو می باشد تشکیل شده است. دستگاه عیب یاب قابلیت حرکت به جلو، توقف و حرکت به عقب را توسط سیستم کنترل از راه دور و از روی زمین دارد (FM radio Controlled system).

حدود و موقعیت خط معیوب بر روی یک ضبط کننده اطلاعات دوکاناله ضبط می گردد. در صورت بیشتر بودن میزان خرابی نسبت به مقدار تنظیم شده از قبل، این دستگاه شروع به گرفتن تصاویر بصورت اتوماتیک خواهد کرد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله پیاده سازی سیستم هزینه گذاری بر مبنای فعالیت(ABC) در شرکته

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله پیاده سازی سیستم هزینه گذاری بر مبنای فعالیت(ABC) در شرکتهای کوچک در pdf دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله پیاده سازی سیستم هزینه گذاری بر مبنای فعالیت(ABC) در شرکتهای کوچک در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله پیاده سازی سیستم هزینه گذاری بر مبنای فعالیت(ABC) در شرکتهای کوچک در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله پیاده سازی سیستم هزینه گذاری بر مبنای فعالیت(ABC) در شرکتهای کوچک در pdf :

پیاده سازی سیستم هزینه گذاری بر مبنای فعالیت(ABC) در شرکتهای کوچک

چکیده:
این مقاله روشی را توضیح می دهد که به شرکتها اجازه می دهد به راحتی سیستم قیمت گذاری سنتی را به یک سیستم قیمت گذاری بر مبنای فعالیت (ABC) تغییر دهند. این روش مخصوصا برای شرکتهای کوچک (دارای کمتر از 100 کارمند ) قابل استفاده است زیرا پیاده سازی استاندارد روش ABC بسیار گران و پیچیده می باشد. این روش از 8 گام آسان برای دنباله روی تشکیل شده است و شرکت را به سمت مدل هزینه گذاری بر مبنای فعالیت 2 مرحله ای Cooper هدایت

می کند. در ابتدا، تصمیم گیرندگان اطلاعات هزینه را مشخص می کنند. این اطلاعات می تواند از طریق یک حدس،یک ارزیابی سیستماتیک و یا جمع آوری اطلاعات واقعی بدست آید. روش مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات بستگی به میزان دقت مورد نظر و پولی که برای این امر مقرر شده بستگی دارد. سپس، مخارج بالاسری مانند مدیریت، اجاره،

تاسیسات و حمل و نقل با اطلاعات هزینه با استفاده از ماتریسهایی که اخیراً توسعه یافته، مطابقت داده می شود. با استفاده از این ماتریسها، محاسبات مرتبط با هزینه آسان شده و هزینه های بالاسری بدون مشکلی در مرحله آخر به موارد هزینه اضافه می شود. سادگی استفاده از روش پیشنهادی با استفاده از اطلاعات واقعی مربوط به یک شرکت صنعتی کوچک در پنسیلوانیای غربی نشان داده شده است.

کلمات کلیدی:activity-based costing, small industries, Analytic Hierarchical Process
مقدمه :
شرکتهای صنعتی به رقابتی روزافزون در توجه به بازارهای جهانی روی آورده اند. شرکتها باید به سرعت نسبت به بازار واکنش نشان داده و محصولات با کیفیت بالا و قیمت ارزان تولید کنند تا در این شرایط جدید موفق باشند. برای اتخاذ تصمیمات مناسب، مدیریت ارشد باید اطلاعات هزینه واقعی و به روز در اختیار داشته باشند. در سیستمهای سنتی هزینه گذاری که از یک روش تخصیص بالاسری بر پایه حجم استفاده می کردند، رابطه در یک محیط صنعتی در نظر گرفته نمی شد. بطوریکه افزایش شدیدی در بالاسری و متعاقب آن، کاهش در نیروی کار مستقیم دیده می شد. این سیستمهای هزینه گذاری مستقیم تمایل به تحریف هزینه های محصول و هدایت به سمت اتخاذ تصمیمات طبق استراتژی فقر داشتند. یکی از روشهای هزینه گذاری جدید که به منظور رفع عیوب و کاستی هاب سیستمهای سنتی طراحی شده است، هزینه گذاری بر مبنای فعالیت (ABC) است. پیشگامان ABC، رابین کوپر، رابرت کاپلن و توماس جانسن می باشند و دستورالعمل هزینه گذاری به منظور وارد کردن هزینه های بالاسری در موارد هزینه (مانند محصولات، فرایندها، خدمات و مشتریها) به طور مستقیم استفاده می شود. ABC می تواند اساساً چگونگی تعیین کردن خط تولید، قیمت محصولات، تعریف محل تامین

مواد و ارزیابی تکنولوژی جدید توسط مدیران را تغییر دهد. همچنین، این مقاله تعدادی از کاربردهای ABC در شرکتهای صنعتی بزرگ را گزارش می دهد که در آن، حسابداری ABC با محدودیتهایی مواجه است که توسط شرکتهای کوچک ایجاد شده است. در مثال بالا، چند فاکتوری که مانع از به کار بردن سیستم ABC در شرکتهای صنعتی کوچک می شود، نشان داده شده است (به طور عادی به فقر منابع منتسب است). این موارد شامل نقص اطلاعات، محدودیت منابع تکنیکی و مالی و کامپیوتری کردن ناقص می باشد.

هزینه گذاری Activity-Based:
Cooper، دو مرحله موجود در مدل ABC را شرح داده است. در مرحله اول هزینه ها بصورت استخر هزینه، درون یک مرکز فعالیت و بر پایه یک انتقال هزینه در نظر گرفته می شوند. در یک روش هزینه گذاری سنتی، گام مشابهی برای این مرحله وجود ندارد. در مرحله دوم هزینه ها از استخر هزینه بر اساس مصارف فعالیتی که محصول دارد، به محصول اختصاص داده می شود. این مرحله شبیه روش سنتی است با این تفاوت که روش سنتی منحصرا از حجم مشخصات مرتبط با محصول استفاده

 

می کند بدون در نظر گرفتن حجم غیر مرتبط با مشخصات.در مدل ABC، هزینه سربار به صورت دسته هایی مانند مدیریت، اجاره، فواصل حمل و نقل و بیمه تعریف می شود. این اطلاعات هزینه می توانند به سادگی از طریق حسابداری به دست آیند. مرحله بعد، تعیین فعالیتهای اصلی است که ردیابی اطلاعات هزینه را ساده می نماید. این کار را می توان با گروه بندی

کارها در فعالیتها (یا استخرهای هزینه) وگروه بندی فعالیتها در مراکز فعالیت با استفاده از روشABC انجام داد. مثالهایی از فعالیتها برای شرکتهای کوچک عبارتند از: دریافت استعلام مشتری، قیمت دهی به مشتری، نظارت بر تولید و ارسال محصولات. هزینه ها از طریق انتقالات مرحله اول هزینه به فعالیتهایی که قبلا تعریف شده اختصاص می یابد. در مرحله دوم، انتقالات ABC به منظور تقسیم سربار به تک تک محصولات تعریف می شوند. در جدول 1 رابطه مرتبه ای بین دسته بندی های هزینه، فعالیتها و محصولات نمایش داده شده است.

تعریف فعالیتها یا استخرهای هزینه:
به منظور بکارگیری ABC، یک فرایند داد و ستد کامل باید به مجموعه ای از فعالیتها تقسیم شود. یک دیاگرام از فرایند ابزار معمول مورد استفاده برای مشخص کردن و تعریف این فعالیتهای اصلی می باشد. هر مربع بیان کننده فعالیتها بوده و هر پیکان مشخص کننده جریان سیستم می باشد. به بیان دیگر، فعالیتهای منتهی به جریان محصول و فعالیتهای منتهی به جریان مشتری باید جدا شوند تا دو گروه فعالیت همگن مجزا را برقرار سازند. مثالهایی از فعالیتهای شرکتهای صنعتی عبارتند از پیش بینی قیمت، سرپرستی تولید و بررسی مواد اولیه.
مرحله اول، فعالیتها و جریانهای هزینه : وقتی فعالیتهای اساسی تعریف شدند، هزینه کلی هر فعالیت را می توان محاسبه نمود. ابتدا، دسته هزینه های مرتبط با هر فعالیت تعریف و مشخص می شوند. به عنوان مثال، هزینه فعالیت برای ” پیش بینی قیمت “شامل هزینه های دسته های مختلف هزینه مانند حقوق، اجاره، تاسیسات و تدارکات دفتر می شود.
مرحله دوم، جریانهای هزینه: در مرحله دوم، فعالیتها با استفاده از جریانهای هزینه مرحله دوم به محصولات مرتبط می شوند. مانند جریانهای هزینه مرحله اول، برای فعالیتهای مرحله دوم نیز ممکن است اطلاعات مورد نیاز به سهولت در دسترس نباشند تا تناسب استخرهای هزینه را با محصولات نشان دهند. به عنوان مثال، فاصله حمل و نقل (مثلا بر حسب مایل) به سختی می تواند به یک محصول منفرد مرتبط شود. در غیاب این اطلاعات، تخمین مقدار هزینه فعالیت برای هر محصول ضروری می باشد.
روش جمع آوری اطلاعات:به منظور رسیدن به هزینه های محصول نهایی، جمع آوری اطلاعات ضروری می باشد. بخش مهم اطلاعات مورد نیاز، نسبتهای مورد نیاز برای هر مرحله از سیستمABC می باشد. هر فعالیت، قسمتی از یک دسته هزینه را مصرف می کند.به طور مشابه، هر محصول قسمتی از هر فعالیت را به مصرف می رساند راههای زیادی برای بدست آوردن این نسبتها وجود دارد و روش انتخاب شده به دقت مطلوب بستگی دارد.3سطح از دقت داده هارا می توان برای تخمین این تناسبها مورد استفاده قرار داد:حدس تحصیلی،برآورد سیستماتیک وجمع آوری داده های واقعی.
الف – حدس تحصیلی: در مواردی که نتوان اطلاعات واقعی را بدست آورد و یا صرف هزینه مالی برای جمع آوری اطلاعات قانع کننده نباشد، میتوان برای بدست آوردن نسبتها از یک حدس تحصیلی استفاده نمود. این تخمینها باید مشترکا توسط مدیریت، موسسات مالی و کارمندان عملیاتی مرتبط با مرکز هزینه بدست آید.
ب- برآورد سیستماتیک: راه علمی تر برای بدست آوردن نسبتهای هزینه، استفاده از یک تکنیک سیستماتیک مانند فرایند آنالیز مرتبه ای ( AHP) است. به عنوان مثال، از AHP می توان وقتی که تقسیم هزینه بنزین بین 3 استخر هزینه به نامهای فروش، تحویل و نگهداری مد نظر باشد، استفاده نمودAHP می تواند درصد هزینه را با استفاده از این اطلاعات بدست آورده و آنرا به نسبت استخر هزینه اختصاص دهد.

ج – جمع آوری داده های واقعی: دقیق ترین و برترین روش هزینه برای محاسبه نسبتها جمع آوری داده های واقعی می باشد. در بیشتر موارد، یک روش جمع آوری اطلاعات باید ایجاد و تعریف شده باشد وهمچنین ممکن است نیاز به خرید ابزار و تجهیزات جمع آوری داده ها داشته باشیم. علاوه بر اینها، جمع آوری داده ها زمان بر بوده و نیاز به استفاده از آمارگیران متخصص می باشد. همواره نتایج بدست آمده بایدبا استفاده از روشهای آماری آنالیز شود.

دستورالعمل پیشنهادی برای ردیابی هزینه های بالاسری در هزینه ها: دستورالعمل پیشنهادی، به چند گام تقسیم می شود. گام اول تا پنجم از فرایند جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای مرحله اول،روشABC را پشتیبانی می کند،در حالیکه گام های ششم تا هشتم مربوط به مرحله دوم می باشند. دستورالعمل پیشنهادی برای اجرا نیاز به منابع خیلی کمی دارد(منابع مالی و کاری). اولاً، تجربیات بیان می کند که یک سیستم بنیادی ABCرا می توان درطی چندهفته دریک شرکت کوچک اجرا نمود.ثانیا، صاحبان یامدیران یک شرکت کوچک می توانندتمام گامهای روش پیشنهادی رادر زمان کوتاه وبا نرم افزارهای صفحه گسترده متداول(مانندMS Excel) انجام دهند تابه جای اطلاعات واقعی ازتخمینهایی استفاده کنند.

گام1:بدست آوردن دست های هزینه.گام اولیه مشخص کردن دست هزینه هایی است که شامل صورتحسابهای ورودی به شرکت می شود.

گام 2: تعریف فعالیتهای اصلی. گام دوم را می توان بطور موازی با گام اول انجام داد.
گام 3: ارتباط دادن هزینه ها به فعالیتها با ساختن ماتریسEAD. در این گام، فعالیتهایی که به هر هزینه ای مربوط می شوند، تعریف شده و ماتریس وابستگی فعالیت- هزینه ایجاد می شود. دسته های هزینه ستونهای ماتریسEAD را نشان می دهند در حالیکه فعالیتهای تعریف شده در گام دوم، نمایشگر سطرهای ماتریس هستند. اگر فعالیت i در دسته هزینه j سهمی داشته باشد، یک علامت در سلول(j،i) زده می شود.

گام 4: جاگذاری نسبتها در مکان علامتها در ماتریس EAD. هر سلول که حاوی یک علامت است با یک نسبت پر می شود که این نسبت با استفاده از یک از دستورالعمل های جمع آوری اطلاعات که در بخش قبل توضیح داده شد، تخمین زده شده اند. مجموع نسبتهای هر ستون ماتریس EAD باید 1 شود.

گام 5: بدست آوردن مقدار ارزشی فعالیتها برحسب دلار. که:
TCA(i)= هزینه کل فعالیت i M= تعداد دسته های هزینه
(j)هزینه= ارزش دلاری دسته هزینه j EAD(I,j)= مقدار درج شده در سلول (j،i) ماتریس وابستگی فعالیت-هزینه
گام 6: ارتباط دادن فعالیتها به محصولات با ایجاد ماتریسAPD. در این گام، فعالیتهایی که صرف هر محصول می شود، تعریف می شوند و ماتریس وابستگی فعالیت-محصول(APD)ایجاد می شود. فعالیتها ستونهای ماتریسAPD را نشان می دهند در حالیکه محصولات نمایشگر سطرهای ماتریس هستند. اگر محصول i در فعالیت j سهمی داشته باشد، یک علامت در سلول (j،i) زده می شود.
گام 7 جاگذاری نسبتها در مکان علامتها در ماتریسAPD. هر سلول که حاوی یک علامت است با یک نسبت پر می شود که این نسبت با استفاده از یک از دستورالعمل های جمع آوری اطلاعات که در بخش قبل توضیح داده شد، تخمین زده شده اند. مجموع نسبتهای هر ستون ماتریس APD باید 1 شود.
گام 8: : بدست آوردن مقدار ارزشی محصولات بر حسب دلار. که:
OCP(i)= هزینه بالاسری محصول i N= تعداد فعالیتها
TCA(j) = ارزش دلاری فعالیت j APD (I,j)= مقدار درج شده در سلول (j،i) ماتریس وابستگی فعالیت-محصول
مثال کاربردی: میانگین هزینه های واقعی فهرست شده از چند شرکت صنعتی کوچک استفاده می شود تا بیانگر هزینه های یک نمونه سرمایه گذاری تجاری کوچک باشد. همچنین، این شیوه باعث حفظ هویت شرکتها می شود. Tool&Die Inc.، یک شرکت کوچک در در پنسیلوانیای غربی می باشد که سه محصول عمده تولید می کند و تامین کننده چندین مشتری می باشد. به دلیل استفاده از ماشینهای CNC در تولید محصولات، کار مداوم مهندسی از حساسیت بالایی برخوردار می باشد. مشتریان عمده جوابگوی بیش از 80 درصد از کل معاملات می باشنددر دو سال اخیر، شرکت برای اولین بار در تاریخ خود ضرر را تجربه کرد. مدیریت معتقد است که هزینه گذاری با درک شهودی و یا با استفاده از متدهای سنتی دیگر کاربردی و پاسخگو نمی باشد. از این رو، آنها تصمیم به تعریف یک سیستم ABC در شرکت گرفتند. به دلیل آنکه اطلاعات مورد نیاز برای سیستم ABC هنوز وجود ندارد و هزینه جمع آوری اطلاعات در این زمان مانع از این کار می شود، مدیریت تصمیم گرفت که ازترکیبی از حدس تحصیلی، ارزیابی سیستماتیک و داده های واقعی استفاده نماید.
گام اول تعیین دسته های هزینه شامل صورتحسابهای ورودی Tool&Die Inc. و انتخاب جریانهای هزینه می باشد. جدول 2، نتایج این تفکیک را نمایش می دهد.
گام دوم،Tool&Die Inc.فعالیتهای اصلی وجریانهای هزینه مربوط به مرحله دوم خودرا تعریف نمود.این موارددرجدول3نشان داده شده است. جدول 4 بیانگر یک دیاگرام درختی دسته هزینه ها، فعالیتها و محصولات می باشد.

گام سوم، مشخص می شود که کدام فعالیت به کدام دسته هزینه مرتبط می باشد.به منظور توضیح سیستماتیک سهم فعالیتها در دسته هزینه ها، ماتریسEAD مورد استفاده قرار گرفت. ماتریسEAD برایTool&Die Inc. در جدول5 نشان داده شده است. وجودیک علامتدر مکان j،i بیانگر این است که فعالیتi تولید هزینه مرتبط بادسته هزینهj می نماید

گام چهارم، هزینه کلی مرتبط با هر دسته هزینه بین فعالیتها به نسبت سهم آنها تقسیم می شود. به عنوان مثال، دسته هزینه “آگهی” به دو فعالیت مربوط می باشد (تماس با مشتری و مدیریت کلی) و نسبت سهم آنها 064 و 036 است که در جدول 6 به جای علامت در ماتریس EAD جدول 5 قرار داده شده است. باید توجه داشت که جمع مقادیر نسبت در هر ستون برابر با یک خواهد بود که بیانگر این مطلب است که تمام دسته هزینه مورد نظر بین فعالیتهای مربوط به آن قسمت شده است. یادداشتها نشان می دهد که این فعالیتها به ترتیب، 40000 مایل و 60000 مایل مسافت را صرف کرده اند. در نتیجه، نسبت ها برای این دسته هزینه “حمل و نقل”، 04 و 06 خواهد بود.

از سوی دیگر، Tool&Die Inc. اطلاعات مربوط به فاصله را برای مسافرتهای کاری نگه نمی دارد (فاصله جریان هزینه مرحله اول برای دسته هزینه “مسافرت کاری” است). فعالیتهایی که باعث مسافرت کاری می شدند، “تماس با مشتری”، “کار مهندسی” و “مدیریت کل” بود. در نتیجه، این نسبتها با استفاده از AHP تخمین زده شد. کارمندان Tool&Die Inc. که با این سه فعالیت درگیر بودند، مورد سوال قرار گرفتند تا نسبت فاصله (جریان هزینه) مورد استفاده بوسیله هر فعالیت تخمین زده شود. به عنوان نمونه، سه سوال زیر پرسیده شد:

• مسافت کلی طی شده به دلیل تماس با مشتری در مقایسه با کار مهندسی چگونه بود؟
• مسافت کلی طی شده به دلیل تماس با مشتری در مقایسه با مدیریت کل چگونه بود؟
• مسافت کلی طی شده به دلیل کار مهندسی در مقایسه با مدیریت کل چگونه بود؟
جوابهای داده شده به این سوالات به عددهایی که درجدول6آمده است وسپس دربسته نرم افزاری Expert Choice وارد شد تا نسبتها تخمین زده شود.

گام پنجم، تمام سلولهای j،i ماتریس EAD با نتایج و مقادیر دلاری بدست آمده با ضرب کردن هزینه دسته هزینه j در نسبت j،i جاگزین می شود. ماتریس جدید مقادیر دلاری مصرف شده هر فعالیت را نشان می دهد. هزینه کلی هر فعالیت با جمع کردن همه سطرها بدست می آید. جدول 7 ماتریس جدید EAD برای Tool&Die Inc.را بانتایج دلاری مصرف هزینه هرفعالیت نشان می دهد.

گام ششم، بعد از اینکه هزینه کل هر فعالیت تعیین شد، هزینه فعالیتها به هر محصول مرتبط می شود. روش این کار، شبیه مربوط کردن هزینه در مرحله اول است. به هر حال، جریانهای هزینه مرحله دوم به Tool&Die Inc. اجازه می دهد که سهم هر محصول در فعالیتهارا مشخص کرده و یا حدس بزند. در این مرحله، از ماتریس APD استفاده می شود. ماتریس APD برایTool&Die Inc. در جدول 8 نشان داده شده است.

در گام هفتم، علامتها با نسبتهای مربوطه جایگزین می شوند. مانند قبل، نسبتها با استفاده از روشهای حدس تحصیلی، برآورد سیستماتیک (AHP) و داده های واقعی بدست می آیند. سوالات زیر برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز AHP پرسیده می شود:

• تعداد کل درخواست خریدهای مواد اولیه مربوط به محصول 1 در مقایسه با محصول 2 چقدر است؟
• تعداد کل درخواست خریدهای مواد اولیه مربوط به محصول 1 در مقایسه با محصول 3 چقدر است؟
• تعداد کل درخواست خریدهای مواد اولیه مربوط به محصول 2 در مقایسه با محصول 3 چقدر است؟
سپس نسبتها همانطور که در جدول 10 نشان داده می شود، در ماتریس APD جایگذاری می شود. در گام هشتم، هزینه های بالاسری برای هر محصول محاسبه می شود. نتایج ماتریس APD در جدول 10 قابل مشاهده است. در این جدول، هزینه های کلی بالاسری برای هر محصول و منشا آنها داده شده است.

 

جدول 11 ماتریس (APD) وابستگی فعالیت-محصول (10000$)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله رفتار شناسی جوان ( مقایسه نسل اول و دوم با نسل سوم انقلاب

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله رفتار شناسی جوان ( مقایسه نسل اول و دوم با نسل سوم انقلاب ) در pdf دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله رفتار شناسی جوان ( مقایسه نسل اول و دوم با نسل سوم انقلاب ) در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله رفتار شناسی جوان ( مقایسه نسل اول و دوم با نسل سوم انقلاب ) در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله رفتار شناسی جوان ( مقایسه نسل اول و دوم با نسل سوم انقلاب ) در pdf :

رفتار شناسی جوان ( مقایسه نسل اول و دوم با نسل سوم انقلاب )

مقدمه:
کتاب رفتارشناسی جوان ، تحقیقی است میدانی که در استان اصفهان در سطح مدارس دخترانه صورت گرفته است . این تحقیق به بررسی میزان انطباق نظری و عملی جوانان انقلاب اسلامی با هویتی که از سوی مسئولان جامعه به جوانان القاء می گردد می پردازد.

در این تحقیق محققان به صورت میدانی به جمع آوری اطلاعات پرداخته اند و در کارگاههای متعددی که به ریاست آقای دکتر منطقی برگزار گردیده به تحلیل مطالب پرداخته و در نهایت جمع بندی توسط ایشان صورت گرفته است .

فصل اول : مساله جوانی در جهان حاضر و ایران
جوانی از گذشته تاریخ با بحران توأم بوده است و این طور نیست که بحران جوانی ،طی دهه های اخیر مطرح شده باشد ولیکن نکته ای که باید بر آن تاکید داشت آن است که بحران جوانی طی دهه های اخیر با توان دو مطرح شده است وبالطبع با همین توان نیز باید با آن برخورد کرد چرا که در غیر این صورت عارضه زا خواهد شد .
یکی دوقرن قبل بلوغ زیستی و اقتصادی همزمان حادث میشد و جوان با رفتن سر مزرعه یادامداریش به بلوغ اقتصادی می رسید . بنابر این می ت

وانست معیشت خود را تامین کرده و تشکیل خانواده د

هد و مشکلات زیستی – جنسی خود را تأمین کند . بعلاوه جوان با مسأله اوقات فراغت به شکل جدی مواجه نبود و زندگی دشوار فرصتی برای وی باقی نمی گذاشت جوانی که سر کار می رفت هویت مطلوب یک بزرگسال را بدست می آورد.
اما در حال حاضر میان بلوغ زیستی و بلوغ اقتصادی شکاف وسیعی رخ داده است . این شکاف باعث مشکلات زیستی ( جنسی ) ، روانی ( فراغتی ) و اجتماعی ( هویتی ) برای جوان می گردد.
نحوه برخورد غرب با این مشکلات : در برخورد با مشکلات جنسی انقلاب جنسی و آزادی جنسی را عنوان کردند . در برخورد با مشکلات روانی در قالب فراغت به برنامه ریزی و تلفیق حوزه های مختلف مثل هنر وورزش برای جذابیت و پرکردن اوقات فراغت جوان پرداخته اند . و دربرخورد با مسایل اجتماعی ( هویت جویی) به ایجاد فرصتهای شغلی پرداخته اند . اشتغال زایی مؤلفه اقتصادی هویت است . مؤلفه های اجتماعی هویت مانند عضویت در حزب سبزها و مانند آنها ویا هویت سیاسی مثل عضویت در حزب ها مانع میشو

 

د تا جوان بودن خود را پوچ و رانده شده به حاشیه بداند .
درایران درارتباط با مساله اول یعنی مشکلات زیستی ( جنسی ) آقای مطهری مسأله متعه یا ازدواج موقت را پیشنهاد کردند ، عده ای ازدواج در سنین پائین و عده ای دوستی دختر وپسر .
در ارتباط با مسائل فراغتی – تفریحی جامعه به مشکلات فراغتی جوان پاسخ مناسبی نداده وباعث عنان گسیختگی بیشتر جوانان انقلاب شده ( مثل ناآرامی در بازیهای ورزشی و فوتبال در استادیوم ها وبعد از پیروزی ایران بر استرالیا)
در مورد بعد هویتی و بعد سیاسی هویتی، جوان بعد از شرکت در پیروزی انقلاب و تشکیل بسیج و سپاه در اوایل انقلاب و سپس تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و تعطیلی دانشگاهها و جنگ علیه عراق نقش داشت اما همین که دولت سازندگی سر کار آمد و نظام تثبیت شد نقش جوان کم رنگ تر شد . دربعد اقتصادی هویت نیز هر ساله تعداد بیکاران بیشتر میشود. در بعد اجتماعی نیز به علت بی برنامگی اسباب هویت یابی جوان محقق نشده است .
فصل دوم چالش بین نسلی :

طبق تحقیق میدانی انجام شده نتایج حاصله از آن می توان به نکات زیر اشاره کرد : ویژگی های روانی – شخصیتی : نسل سوم نسلی آزاده ، هیجان جو ، گریزان از ریاکاری و رک وصریح ، دارای نگرشی عرفانی و دم غنیمتی ، اهل تساهل و تسامح هستند .
ویژگی هایی که نسل سوم برای خود می شمارند: آنان خود را بی انگیزه ، مضطرب ، پرخاشگر و دارای شخصیت تحقیر شده توصیف می کنند .
نسل سومیها ویژگی های روانی – شخصیتی نسل اول ودوم را غالباً مثبت ارزیابی کرده و آنها را افرادی با انگیزه ، مقاوم و صبور ، سختکوش ، پر انرژِی ، بی توقع ، زهد پیشه ، وظیفه شناس ووارسته از قید وبند دنیا می دانند . نسل انقلاب و جنگ از نظر جوانان دارای شخصیتی با ثبات ،آرام ، شجاع ، وطن پرست ، آرمان گرا ، امیدوار ، خانواده دوست ، مودب ، با گذشت و فرو تن هستند . نسل سومیها ، نسل اول و دوم را بی بهره از تفکر انتقادی و پیرو و مطیع امر بزرگترهایشان می دانند که ساده لوح اند و به روز نیستند.

ویژگیهای فرهنگی – اجتماعی :
نسل انقلاب و جنگ از نظر نسل سومیها : قدیمی و کهنه اندیش ، سطحی نگر ، کم سواد ، اطلاعات عمومی اندک ، بی بهره از تفکر انتقادی ، پدر سالار
توصیف نسل سومیها از خود : برخورد مستدل ومنطقی ، باهوش ، کنجکاور ، نوگرا ، ترقی طلب و روشنفکر ، هنجار شکن ، ناباور و معترض ، احقاق حقوق زنان ، متخص

ص در زمینه مورد علاقه ، طرفدار مد و تفریح و تنوع طلبی و لذت جویی ، بی قیدی بیشتر در میان دختران نسل سومی در مقایسه با دو نسل قبل ، استقبال گسترده
ویژگیهای سیاسی : نسل سومیها دو نسل پیش را مبارزه جو ، وفادار به مسولان نظام شرکت کننده در راهپیمایی و تظاهرات اما در عین حال غیر چالشگر ، غیر انتقادی می دانند
نسل سومیها در توصیف خود بیان می دارند از سیاست باز خسته اند وبه سیاستمداران بادیده نفی و تردید می نگرند و آنان را در پی کسب منافع خود می دانند ، اعتقاد به جدایی دین از سیاست دارند و تمایل به دموکراسی غربی و درمواردی نفی نظام دارند

.

ویژگی های عقیدتی :
نسل سومیها نسل بزرگتر را با توکل ، مقیدتر و متدین تر ، اخلاقی تر و دارای اعتقادات قوی می دانند . نسل سومیها خود را دین زده و متمایل به سکولاریسم و لائیسم می دانند واز لحاظ اقتصادی بیکاری وتورم و تجمل گرایی را از خصیصه جامعه حاضر می دانند
نسل اول ودوم طرح آرمان شهر و اصرار بر تحقق شعارها ی اولیه انقلاب دارند ولی نسل سوم به فروریزی آن معتقدند . نسل جدید نوگرا ودو نسل قبل محافظه کارترند. نسل سوم در خانواده ای فرزند سالار ونسل اول و دوم پدرسالار تربیت یافته اند . نسل سوم به جای استفاده ازرویکردی دینی در مسائل مختلف از رویکردی علمی ، فرهنگی – اجتماعی و هنری سود می جوید .

فصل سوم روان شناسی اجتماعی نسل سوم انقلاب
نسل اول انقلاب تجربه شرکت در انقلاب رادارند نسل دوم جبهه و جنگ اند ونسل سوم افراد 29- 15 ساله امروزی ونسل چهارم افراد زیر 15 سال اند .
در جستجوی ریشه های اختلاف بین نسلی :
1) مسأله تحول ارزشها در سطح جامعه : گرچه با وقوع انقلاب حرکتی در جهت پاک ومنزه کردن افراد و جامعه از رفتارهای مبتذل و غیر آرمانی صورت می پذیرد اما پس از یکی دودهه اخلاقیات جامعه در حرکتی عکس نه تنها به حالت نخست برگشته بلکه در مسیری مخالف حرکت خواهد کرد وجامعه مهذب پیشین ، اوجی از انحرافها و هنجار شکنی راتجربه خواهد کرد .

2) انقلاب الکترونیک و انفجار اطلاعاتی : تسلط قدرت های والا بر فرودست و القائات ارزشی توسط آنان .
3) تزلزل هنجارهای سنتی و بروز نوعی هرج و مرج : فاصله بروز هرج ومرج تا جایگزینی هنجاری جدید همواره آسیب زا بوده است .
4) عدم آرمان گرایی های واقعی نظام که باعث تعارض و سردرگمی افراد می گردد
5) عدم اقدام جدی مسئولان در ارتباط با مشکلات فراروی جوانان
آسیب های ایجاد شده در سطح جوانان
1) بحران هویت : بررسی خطوط کلان تربیتی که جوان نسل جدید با آن مواجه بوده و به لحاظ شخصیتی در این فضا ، شکل گرفته است ، می نمایاند که تربیت فرزند سالار در محیط خانواده ، تربیت دیگر پیرو در محیط های آموزشی ، قطع ریشه های تاریخی جوان، بحران در الگوسازی های مورد نیاز جوانان و جامعه پذیر مغشوش جوان در جامعه ، از مهمترین ویژگی های حاکم بر نظام تربیتی جوان انقلاب اسلامی بوده اند .
مجموعه شرایط گفته شده نوعی از بحران را برای نسل سوموچهارم انقلاب رقم زده است که با روی آوردن به فضاهای مجازی ، مصرف مواد الکلی و مخدر و توهم زا ، گسترش روابط نامشروع استقبال از مدهای عجیب و ; همراه است .
جامعه ایران در روند هویت یابی افرادش تأثیری مثبت ندارد بلکه به دلیل برخی از بی نظمی ها و نابسامان بودن برنامه ها ، مسأله بر عکس بوده ، فضای اج

 

تماعی به شکل منفی در جریان هویت یابی جوان انقلاب اسلامی مؤثر واقع شده . در تحقیق انجام شده داده های حاصله از تحقیق نشان می دهد که فاصله گیری عمیقی در جوانان نسبت به رهنمودهای رهبران انقلاب وجود دارد که بیانگر جامعه پذیری آشفته جوانان است . درضمن عامل سن تأثیر چندانی در نگرشها ندارد بدین معنا که دختران دبستانی ، دبیرستانی و دانشگاهی به میزان قابل توجهی درابعاد اعتقادی و رفتاری با یکدیگر هم پوشانی دارند . همچنین با افزایش سن آزمودنی ها دید آنها نسبت به شعارهای اساسی جمهوری اسلامی منفی تر می شود به رسانه ها و نهادهای تبلیغاتی و آموزش وپرورش عالی که تا حدودی براین مبنا شکل گرفته اند بی توجه اند .
2) جامعه پذیری ضد جامعه پذیری :
جامعه پذیری فرآیندی است که در جریان آن جامعه به القای ارزشها و هنجارهای خویش به افراد نایل می آید . فرآیند جامعه پذیری در محیط ایران پس از انقلاب به این امر اشاره دارد که اولیای امور تربیتی جوانان در پی اهداف خود در جهت تربیت انسان کامل بدون توجه به مقدمات وسرمایه گذاریهای لازم ، اقدامات فراگیر و گسترده ای را پی گرفتند که به سبب عدم شناخت لازم نه تنها به نتیجه مطلوبی نینجامید بلکه نتایجی عکس به بار آورد.
روند جامعه پذیری ایران بیشتر مبتنی بر زور ویا همانند سازی مبتنی بر عواطف ودرونی سازی است که پاسخهایی مانند انزوا یا پرخاشگری اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی را در پی داشته است .
3)افسردگی اجتماعی : علائم افسردگی : دو ویژگی اختصاصی : خلق ناشاد ( غم ، اندوه ، ناامیدی ، ناراحتی ) 2) فقدان علاقه ولذت در تمام فعالیتهای عادی وبه علاوه باید دست کم چهار مورد از رفتارها یا احسا سات زیر وجود داشته باشد : 1- کم اشتهایی یا تغییر وزن ( اغلب کاهش ) 2) اشکال در خوابیدن 3) فقدان نیرو 4) آشفتگی روانی – حرکتی یا افزایش کندی پاسخ 5) خستگی یا فقدان انرژی 6) سرزنش خود یا احساس گناه نابه جا7) شکایاتی از ناتوانی در تفکر به طور روشن یا تمرکز حواس 8) افکار دایمی در مورد مرگ یا خودکشی یا آرزوی مردن. در بررسی سازمان ملی جوانان از مراکز همه استانها تقریباً 50 درصد جوانان افسرده اند .
افسردگی اجتماعی صرفاً متأثر از ابعاد محیطی است و در نتیجه برخورد جوان با مشکلات ، تضادها ، تعارض ها وبن بست های حل نشده فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی ، اقتصادی جامعه عارض می گردد. پسران بیشتر از دختران مورد افسردگی اجتماعی ودختران بیش از پسران دچار افسردگی فردی می گردند .
علایم افسردگی اجتماعی : عدم استقبال از مشارکت و فعالیت های سازنده اجتماعی ، رخوت ومستی در انجام کلیه امور حتی در تحصیل وکسب معاش ، گذران فراغت به بطالت، بدبینی به آینده ، نداشتن انگیزه پیشرفت و ابداع ، کنار نهادن خلاقیت ها ،

تردید به نوآوری ، پناه بردن به فضاها ی مجازی ، مواد مخدر و انحرافات دیگر ، احساس ناتوانی مفرط از تأثیر گذار ی در جریانها ی سیاسی – اجتماعی موجود و ;
4)هیجان جویی مرضی : بدین معنا که جوان بابسته بودن عرصه های موجود در جامعه در جهت تحقق خواسته های خود و بدست آوردن شادی ، به شکلی مرضی و انحرافی به ارضای نیازها و شادی مطلوب می پردازد . بدلیل بسته بودن عرصه های هیجان جویی مردم و خاصه جوانها آنها در برابر کمترین محرکهای هیجانی به ارایه بیشترین و شدیدترین پاسخ ممکن اقدام می ورزند که واکنش افراطی جوانان به گروههایی مانند رپ ، هوی متال و ; و مدهای ماهواره ای نمونه ای از آن ها می باشد .
5)عشق هرزه : استرنبرگ در مدل سه وجهی که در مورد عشق کامل ارایه کرده از سه عامل هیجانی ( عاطفی ) ، انگیزشی ( جذابیت جسمانی ) و شناختی ( احساس تعهد نسبت به یکدیگر )یاد می کند . تحقق یک یا دوعامل از عوامل مزبور باعث ظهور اشکال دیگر عشق در افراد می گردد مثلاً صرف توجه به بعد انگیزشی ( جسمی ) باعث بوجود آوردن عشق تنها می شود که صرفاً هدف ترضیه خاطر جسمانی است . عشق تنها یا هرزه در سطح انسانهای معمولی و بحران زده وجود دارد و در کنار ترضیه جسمانی از کارکرد مهمتری که مکانیسم جابه جا سازی در تخلیه هیجانی فرد است ، برخوردار است .
6)پناه بردن به فضاهای مجازی :ارتباط با جهان مجازی برای جوان گریز گاهی برای فرار از واقعیات و مشکلات اطراف به حساب می آید .
امنیت بالای محیط های چت روم و امکان عمل های وسیع آن از دلایل دیگر استقبال جوانان است .
روان شناسی نسل سوم انقلاب
نسل سوم بیشتر ریسک پذیر ، نوجو و انعطاف پذیر و نسل اول و دوم محافظه کارتر است نسل جدید بدلیل تربیت فرزند سالار ، متوقع و نسل اول و دوم بدلیل تربیت پدرسالار ، مقاوم است .نسل جدید در صدد جایگزینی رویکردی علمی – فرهنگی – هنری به مسائل اخیر هستند بر خلاف نسل پیشین که رویکردی دینی دارند .
تفاوت های نسل اول و دوم با نسل سوم

ویژگی نسل اول و دوم انقلاب ویژگی نسل سوم انقلاب
تجربه انقلاب و جنگ فقدان ارتباط عاطفی با انقلاب وجنگ
طرح آرمان شهر واصرار بر تحقق شعارهای اولیه انقلاب / شکس

ت اطلاحات دید نقادانه به فروریزی آرمان شهر و شکست اصلاحات
زندگی در گذشته زندگی در آینده
نسل پدر سالار نسل فرزند سالار
عدم استقبال جدی از فن آوریهای اطلاعاتی ( ممنوعیت دید ، ماهواره ; ) استقبال از فناوری
منابع اطلاعاتی محدود منابع اصلاعاتی گسترده / دسترسی به جریان آزاد اطلاعات
روحیه غیر انتقادی روحیه انتقادی
توجه به آداب و رسوم ، رویکرددینی به مسائل سنت شکن – رویکرد علمی – فرهنگی – هنری و اجتماعی
روحیه محافظه کار روحیه نوگرایی وجوانی
تفاوت قرائت دینی نسل اول و دوم با نسل سوم
نسل او ل و دوم نسل سوم
پذیرش آرمان گراییهای غیر واقع نگر نفی آرمان گراییهای غیر

واقع نگر
پذیرش حکومت دینی بعضاً تردید در حکومت دینی
پذیرش ولایت مطلقه فقیه بعضاً تردید در ولایت مطلقه فقیه
غالباً پذیرش وحدت دین و سیاست تاکید بر ضرورت جدایی دین از سیاست
پذیرش حکومت اسلامی بعضاً تمایل به حکومت دموکراتیک
عموماً دید بالنسبه منفی نسبت به غرب دید بالنسبه مثب

ت نسبت به غرب
دید مثبت نسبت به جنگ 8 ساله دید انتقادی نسبت به جنگ هشت ساله
پذیرش دیدگاههای رهبران تردید نسبت به دیدگاههای رهبران سیاسی
روحیه غیر انتقادی روحیه انتقادی
تفاوت قرائت فرهنگی – اجتماعی
نسل اول و دوم نسل سوم
پذیرش آرمان گراییهای بعضاً غیر واقع نگر نفی آرمان گراییهای غیر واقع نگر
رویکرد دینی در مسائل فرهنگی استقبال از رویکرد جامع در مسائل فرهنگی
توجه به بعد اسلامی فرهنگ ایرانی توجه به هر دو بعد فرهنگ ایرانی – اسلامی
عدم استقبال از فن آوریهای ارتباطی استقبال از فن آوریهای ارتباطی
عدم پذیرش فرهنگ جهانی استقبال از فرهنگ جهانی
طرح اندیشه تهاجم فرهنگی عدم پذیرش اندیشه تهاجم فرهنگی
پذیرش هنجارهای سنتی هنجار آفرینیهای جدید
ترجیح اخذ ارزشها از مرجعیت روحانی تغییر تدریجی مرجعیت روحانی به مرجعیت اساتید و هنرمندان و ورزشکاران
تبلیغ ساده زیستی استقبال از رفاه
عدم توجه به مد و تجمل گرایی استقبال از مد و تجمل گرایی
ترجیح مصالح جمعی به جای فردی ترجیح مسایل فردی به جای مسایل جمعی

تفاوت قرائت دینی نسل اول و دوم با نسل سوم

نسل اول ودوم نسل سوم
بالا بودن ابعاد پیامدی و مناسکی کاهش ابعاد پیامدی و مناسکی
عدم اعتقاد به تفکر سکولار شکل گیری تدریجی تفکر سکولار
غلبه دید فقهی به دین غلبه دید عرفانی – فلسفی به دین
عدم پذیرش تسامح دینی پذیرش تسامح دینی
پذیرش مرجعیت دینی ترجیح مرجعیت علمی به جای ینی
پذیرش تمام آموزه های دین به چالش کشیدن برخی آموزه ها

عدم برخورد گزینشی با دین برخورد گزینشی با دین
تفسیر سنتی دین تأویل گرایی در برخی مسائل

روشنگری بیشتر در ارتباط با فضای فرهنگی – اجتماعی جوان انقلاب
1) گذار از سنت به تجدد : بنا به عقیده دورکیم گذار از جامعه با همبستگی مکانیکی به جامعه صنعتی با خلاء ارزشی ، سردرگمی و بی نظمی همراه است . تحولات هنجاری نیز در جامعه ایران به تبع این امر در حال وقوع است که در سطح زنان نسل سومی به صورت بارزی قابل مشاهده است . گذار از نقش شوهر داری ، بچه داری و خانه داری به گسترش
فعالیت های علمی – اجتماعی و فرهنگی ، ورزشی و اقتصادی زنان در کنار تحولاتی نظیر کاهش نسبی تقید دینی ، خوشگذرانی ، لذت جویی ، رفاه طلبی ، غربزدگی و رشد نگرشها فمنیستی دختران از دیگر تحولات هنجاری است .
2) حرکت پاندولی اخلاقیات در جوامع انقلابی : کرین برینتون در کتاب کالبد شکافی چهار انقلاب ( انگلیس 1640 ، فرانسه 1789 ، امریکا 1776 و شوروی 1917 ) خط

مشی های واحدی را می یابد که یکی از آنها حرکت پاندولی اخلاقیات است . بدین معنا که با بروز انقلاب ، شور انقلابی سردمداران و مردم به آرمانگرایی ، انقلاب گرایی ، زهد وپارسایی سوق می یابد .ولی رفته رفته با عدم تحقق آرمانهای مزبور ، رجعت به وضعیت پیشین رخ می دهد و از قطب پارسایی و انقلابی گری به سوی اوجی از انحرافات سوق می یابد . ( رادیکال / میانه رو / میانه روی محافظه کار ) در جریان بازگشت ، سودای مذهبی کمال و جهاد برای برپایی جمهوری پرهیزکاران از میان می رود و این سوداتنها در میان اقلیت ناچیزی به جای می ماند که اعمالشان دیگر در سیاست نقش مستقیم ندارد . ایمان فعال ، نودین ، نابردبار ، ریاضت خواه و رستاخیز گرا به سادگی وبا شتاب به یک ایمان غیر فعال و سازشکار ، آمیخته با شعایر وامور دنیوی تبدیل می گردد. مردمی که در انتظار بهانه ای برای بازگشت قطعی محروم شده بودند رجوع می کنند تا آنکه پس از گذشت مدتی افراط ، به تدریج به حالتی از تعادل بازگردند . در واقع مردان و زنان پس از انقلاب نوعی رجعت به رفتار پدر بزرگها و مادر بزرگهایشان را در پی می گیرند .
با توجه به این نظریه باید شاهد فزونی گرفتن انحراف جوانان طی دهه های سوم وچهارم انقلاب بود .
3) مسأله جهانی شدن : ابتدا درحوزه اقتصاد و سپس با توسعه فن آوریهای ارتباطی به حوزه های فرهنگی – اجتماعی و سیاسی نیز تسری یافت . در این فرایند از تأثیر نهادهای جامعه پذیر کننده داخلی کاسته و بر اهمیت نهادها جامعه پذیر کننده خارجی افزوده شد. جهان شدن گرچه هویت سازی سنتی را مخدوش می سازد ، امکانات وبسترهای جدیدی برای بازسازی هویت فراهم می آورد .
در جهانی شدن با از دست رفتن مفاهیم زمان ، مکان و نسبی شدن فرهنگ و تکثرگرایی روبرو هستیم جهانی شدن ازطرفی فرصت آفرین و از جهتی خطر آفرین است . با از بین رفتن مفهوم مکان هویت سازی مکانی( هویت هایی که با مکان در ارتباط اند) مخدوش میشود . هویت بر تداوم استوار است و تداوم نیز در چارچوب زمان معنا می یابد . زمان خطی ز

مانی بود که فرد با دیگر اجرای جامعه ، گذشت آنرا آگاهانه تجربه می کرد . فشردگی و تحول کنونی زمان آنرا از حالتی خطی و کرونولوژِیک به حال بی پایان تبدیل می کند.
فرآیند جهانی شدن نه تنها منابع هویت ، بلکه امکانات هویت سازی را نیز افزایش می دهد و آزادی عمل فرد را بالا می برد . جهانی شدن در عین تضعیف قومیت گرایی و منطقه گرایی به نوعی در تقویت آن نیز ( به عنوان جریانی در مقابل جهانی شدن ) مؤثر است

.

فصل چهارم : چه باید کرد
برنامه های میان مدت در دو سطح مادی وانسانی یکی از راههای مقابله با مشکلات جوانان است . درسطح امکانات مادی نیاز به سرمایه گذاری برای حل مشکلاتی نظیر بی کاری، مسکن و ; هستیم . و در سطح امکانات انسانی نیازمند برنامه هایی از پایین به بالا در جهت تصحیح بینش تربیتی ، اصلاح ساختارهای مدیریتی ، سود جویی از نوآوریهای لازم در برنامه ریزی و خلاقیت هستیم . همچنین برای برنامه ریزی باید به دیدگاههای نظری نیز توجه داشت .
بررسی دیدگاههای نظری : در این کتاب با بررسی دیدگاههای نظری حول محور تحول جوان می توان اذعان داشت که موضوعاتی نظیر « هویت جویی » ، « هیجان جویی » ، « نوع دوستی » « کنجکاوی » ، « گروه گرایی » ، « عشق » و « خلاقیت و نوآوری » ، « جستجوی ارزش ها » و « عقل گرایی » از نکات بارز مشترکی است که در نظریات تحول مطرح شده اند و می توان با توجه به آنها دست به طراحی برنامه هایی با پایه فطری در جوانان زد .
برناهم های مورد نظر با توجه به عدم سرمایه گذاری کلان از بالا به پایین و برپایه نیازهای فطری و ویژگیهای ذکر شده می تواند به طور خلاصه شامل موارد زیر گردد
الف ) هویت طلبی
الف -1 ) فعالیتهای اجتماعی – فرهنگی
راه اندازی توامان جهاد سازندگی و ایران گردی : خدمت در روستاها + بازدید آثار باستانی
تشکیل کانون سبز : درخت کاری + حفاظ محیط زیست
تشکیل کانون پیشگامان : گردآوری داروهای اضافه از منازل برای موسسات خیریه + امداد رسانی
تشکیل کانون نقد وبررسی فیلم
تشکیل کانون نقد نشریات و نقد صدا وسیما
تشکیل کانون کتاب : گردآوری کتابهای اضافه از منازل
سپردن مدرسه در مدتی کوتاه به دانش آموزان
تشکیل کانون ایران آباد : شرکت در طرحهای ملی
برگزاری دوره های کوتاه مدت حرفه ای وارایه مدرک جهت مربی گری
الف -2) فعالیت های سیا سی

برگزاری جلسات گفتگو بین جوانان و مسوولان
تشکیل شورای همفکری جوانان
زمینه سازی برای تشکیل پارلمان جوانان
تشکیل کانون نهادهای مدنی برای ایجاد ارتباط با آنهاو بررسی نقاط مثبت ومنفی
ایجاد کانونهایی برای بررسی تحولات سیاسی جهان / جهانی شدن و پیامدهای آن
الف -3) فعالیت های دینی و نوعدوستانه
تشکیل کانون گروه نجات برای حمایت کودکان آسیب دیده
تشکیل گروه فرشتگان برای کمک به بیماران خاص
تشکیل گروه امام علی (ع) برای کمک به ایتام

تشکیل گروه مطهرین برای نظافت مساجد و اماکن متبرکه
تشکیل کانون دینی با اهداف دینی – تحقیقاتی

تشکیل کانون جوانان در هیات امنای مساجد با هدف خارج کردن فضای مسجد از رخوت و سکون و برنامه ریزی درجهت سودجویی بهینه از امکانات مساجد برای پرکردن اوقات فراغت جوان
الف – 4 ) فعالیت های اقتصادی
ایجاد کانونهای کارآفرینی : کارآفرینی هنری + کارآفرینی خدماتی + کارآفرینی تولیدی
برگزاری کلاسهای هنری مختلف در فرهنگسراها با هدف پرورش استعدادها
الف – 5 ) فعالیتهای علمی – تحقیقاتی
تشکیل کانونهای علمی – تحقیقاتی با هدف انجام پژوهشهای نظری
تشکیل کانونهای علمی – آموزشی برای یاری رساندن به دانش آموزان ضعیف
تشکیل کانون ترجمه مقالات علمی / کانون سمینارهای پژوهشی / کانون ایرانگردی وایرانشناسی
الف – 6 ) فعالیتهای ورزشی و هنری
تشکیل کانونهای هنری مختلف
تشکیل نمایشگاههای هنری
برگزاری مسابقات هنری
تشکیل کانونهای ورزشی و کانونهای مسابقات ورزشی
ب) هیجان جویی جوان
ب -1 ) برنامه های ورزشی
ب -2 ) برنامه های ادبی – هنری
مسابقات شعر ، داستان و نمایش نامه نویسی
مسابقات طنز نویسی / نقالی / فن بیان
مسابقات هنری
مسابقات طراحی و گرافیک و کاریکاتور و طراحی مد

ب -3 ) برنامه های تفریحی : مثل مسابقات بادبادک سازی و موشک پرانی و ;
ب -4 ) برنامه های علمی
مسابقات معلومات عمومی

مسابقات رایانه ای
مسابقات زیست شناسی
مسابقات روان شناسی
مسابقات تحقیقاتی
ب -5 ) برنامه های دینی
دیدار اماکن متبرکه ، عالمان دینی ، رصد ستاره ها ، بیابان نوردی وغارنوردی با هدف شناخت عظمت خدا
مسابقه تهیه نمایش نامه های مذهبی
ب -6 )برنامه های فرهنگی – اجتماعی – اقتصادی
مسابقه بیشترین بازیافت ، گردآوری زباله ازطبیعت
اهدای خون / تبلیغ عضویت در مراکز خیریه / طراحی لباس مد جدید
ج ) نوعدوستی جوان
انجام تبلیغات در زمینه مسایل انسانی و نوعدوستانه مثل دادن جایزه به افراد اهداکننده عضو
برگزاری مسابقاتی با مضامین نوع دوستانه
سازمان دادن ونهادینه کردن فعالیت های نوعدوستانه
د) کنجکاوی جوان
مسابقات تحقیقاتی : انجام مسابقات پژوهشی درزمینه نظری و عملی در جهت ارضاء کنجکاوی جوان
مسابقات خلاق : مسابقاتی که به گسترش خلاقیت کمک می کند مثل مسابقه تهیه رباتهای فوتبالیست ، نظافتچی و مانند آن

 

مسابقات ایده یابی
مسابقات رایانه
مسابقات علمی
مسابقات ادبی – هنری
برنامه های اطلاع رسانی در زمینه مورد نیاز جوانان
ایجاد مراکز تحقیقاتی وکاهش هزینه های تحقیق نظیر آزمایشگاه و موزه وپارک
انجام بازدیدهای علمی / تشکیل کانونهای علمی و نقد وبررسی علمی
و) گروه گرایی جوانان
گروههای علمی – تحقیقاتی
گروههای هنری
گروههای تفریحی
گروههای دینی
گروههای سیاسی – اجتماعی
گروههای ورزشی
گروههای کمک رسانی

هـ ) عشق در جوانان
هـ-1 ) اطلاع رسا نی
برگزاری کارگاه روان شناسی عشق در مراکز فرهنگی
تشکیل جلسات پرسش و پاسخ در زمینه عشق
ایجاد مراکز ارایه خدمات مشاوره تلفنی
تهیه بروشورهای اطلاع رسانی درباره عشق
تهیه صندوق محرم راز
هـ – 2 ) برخورد تحقیقاتی با مساله عشق
هـ -3 ) برگزاری مسابقات مختلف
رفتار شناسی جوان در دهه های سو م وچهارم انقلاب (نتیجه گیری )
نفی و انکار یکی از ویژگی های دوره جوانی است بدین معنا که جوان سعی دارد با انکار دیگران به اثبات خویش بپردازد . ویژگی دیگر گروه گرایی جوان است که در مقطع 12-11 تا 16-15 سال که به آن دوره از شیر گرفتن روانی گویند رخ می دهد . دراین دوره جوان تمایل به روی آوردن به ارزشهای گروه همسالان خود دارد .
رفتا رهای جوانان نسل سوم وچهارم انقلاب چگونه خواهد بود ؟
با توجه به نظریه های ناکامی – پرخاشگر دو نوع پرخاشگری پنهان ( افسردگی ، اعتیاد به مواد ، فرار از خانه ، و آشکار( نظیر مسابقات فوتبال ) وجود دارد . پرخاشگری پنهان جوان نسل حاضر به تدریج رو به پرخاشگری آشکار نهاده است . و جوان نسل جدید پس

ازروی آوردن به رویکرد فرهنگی و هنجار آفرینیهای جدید در این مسیر ، در صورت عدم موفقیت و شکست در مسیر راهی که پیش گرفته است به شرایط پرخاشگری آشکار و جدی خواهد انجامید . عدم توجه مسوولان و برنامه ریزی صحیح در این راه وضع را بدتر خواهد کرد لذا مسوولان امر باید توجه بیشتری از خود نشان دهند .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله روش صحیح خون گیری از ورید در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله روش صحیح خون گیری از ورید در pdf دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله روش صحیح خون گیری از ورید در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله روش صحیح خون گیری از ورید در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله روش صحیح خون گیری از ورید در pdf :

روش صحیح خون گیری از ورید

مقدمه
متغیرهای مختلفی نتایج آزمایش‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، که این امرحتی در صورت انجام صحیح و دقیق آزمایش در مرحله آنالیتیک (analytic) امکان پذیر می باشد . لذا شناسایی این متغیرها و بدنبال آن استاندارد نمودن روش‌های آزمایشگاهی جهت تفسیر صحیح و استفاده بهینه از داده‌های آزمایشگاهی ضروری می‌باشد .

گروهی از متغیرهاکه در مرحله قبل ازآزمایش(pre analytic)‌ می توانند برروی نتایج آزمایش موثر باشند عبارتنداز: جمع‌آوری ، جابجایی و نقل و انتقال نمونه ، عوامل غیربیولوژیک( نظیر خطا درشناسایی بیمار) ، عوامل بیولوژیک( نظیر وضعیت بیمار در طی نمونه‌گیری و زمان نمونه‌گیری) ، عوامل فیزیولوژیک نظیر سن ، فعالیت ، در بستر بودن ، نوع غذای مصرفی ، مصرف الکل ، سیکل ماهیانه ، چاقی ، داروهای ضدبارداری خوراکی ، وضعیت قرارگرفتن بیمار ، حاملگی ، نژاد ، جنس ، سیگارکشیدن ، زمان نمونه‌گیری و تغییرات دوره ای (ریتم سیرکادین) که موجب تغییر غلظت مواد طی 24 ساعت در خون می گردد.
از میان متغیرهای ذکر شده نحوه نمونه گیری ، از عواملی است که مستقیما بر روی نتایج آزمایش اثر داشته که با آموزش کارکنان مرتبط می توان بسیاری از خطا های این مرحله را کاهش داد .
بدین منظوراین دستورالعمل شامل روش استاندارد نمونه گیری وریدی و مویرگی جهت بیماران سرپائی و بستری با استفاده از منابع معتبر بین المللی و به منظور آموزش رده های مختلف ارائه کنندگان خدمات تشخیصی-درمانی مانند کارکنان آزمایشگاه وپرستاران گردآوری و تهیه شده است.

تجهیزات لازم جهت اتاق نمونه‌برداری
نمونه‌گیری باید در یک محل مجزا ، تمیز و ساکت صورت گیرد . این اتاق بهتر است دارای دستشویی مجزا بوده، ولی در صورت عدم دسترسی به آب ، باید محلول‌های تمیزکننده دست‌درمحل موجود باشد .
1- صندلی نمونه‌برداری : باید دارای دسته قابل تنظیم

باشد بطوری که بیمار بتواند در راحت‌ترین وضعیت جهت نمونه‌گیری روی صندلی بنشیند . همچنین باید دارای حفاظ ایمنی جهت جلوگیری از افتادن بیمار باشد.
2- تخت معاینه
3- سینی جمع‌آوری ویالهای نمونه
4- دستکش : می‌تواند از نوع لاتکس ، وینیل یا نیتریل

باشد . در صورت حساسیت نسبت به دستکش لاتکس ، می‌توان از نوع نیتریل ، پولی اتیلن یا انواع دیگر و آنهایی که فاقد پودر هستند استفاده نمود . همچنین می‌توان از دستکش نخی در زیر دستکش لاتکس یا پلاستیکی استفاده نمود.
*دستکش در صورت آلود گی و یا در فواصل نمونه گیری ها باید تعویض گردد.
5- سوزن (19 – 23G)
6- سرنگ یا نگه‌دارنده مخصوص (holder) جهت استفاده از لوله‌های خلاء (evacuated tube)
7- لانست یکبار مصرف
8- انواع لوله‌های و ظروف در پیچ‌دار یا لوله‌های خلاء
9- بازوبند (tourniquet)
_ نوع یکبار مصرف ترجیحاً غیرلاتکس
_ دستگاه فشارخون ، در صورت استفاده باید روی فشار mmHg40 تنظیم گردد .
_ نوارهای پلاستیکی استاندارد با گیره یا قلاب قابل تغییر
(در صورت آلودگی بازوبند با خون یا مایعات بدن باید دور انداخته شود)
10- یخچال یا یخ باید در دسترس باشد
11- ضدعفونی کننده‌ها :
_ ایزوپروپیل الکل یا اتیل الکل 70%
_ محلول povidone – iodine 1-10 % یا کلر هگزیدین گلوکونات جهت کشت خون
12- گاز پارچه‌ای در ابعاد cm 5×5 یا cm 5/7×5/7 ، استفاده از پنبه پیشنهاد نمی‌گردد . جهت پانسمان باند و گاز نیز باید در دسترس باشد .
13-ظروف مخصوص دفع سرسوزنهای آلوده (Puncture Resistant Disposal container)
14- وسیله گرم کننده موضع نمونه‌گیری جهت افزایش جریا

ن خون (Warming device)
15- فهرست انواع آزمایش‌ها و درج مقدار خون لازم برای هر آزمایش و نوع لوله مورد استفاده
نمونه گیری وریدی
مراحل نمونه‌گیری
خون‌گیری صحیح نیاز به دانش و مهارت توأم دارد . جهت ج

مع‌آوری نمونه‌ خون وریدی خون‌گیر کار آزموده باید مراحل زیر را پی‌گیری نماید .
1- انطباق مشخصات برگه درخواست آزمایش با مشخصات بیمار
– بیمار سرپایی: این امر باید با سوال و جواب از بیمار صورت گیرد.
– بیمار بستری: نمونه گیر نباید فقط به برچسب بالای تخت یا یادداشت کنار تخت وی اکتفا کند ، در صورت هوشیاری این انطباق با کمک او ودر صورت عدم هوشیاری بیمار این امر با کمک همراه بیمار یا پرستار باید صورت پذیرد.
2- اطمینان ازرعایت رژیم غذایی پیش از نمونه گیری
بعضی از آزمایش‌ها نیاز به ناشتا بودن و حذف بعضی مواد از رژیم غذایی قبل از خون‌گیری دارند . محدودیت غذایی و زمانی براساس نوع آزمایش متفاوت می‌باشد و این محدودیتها جهت حصول نتایج صحیح آزمایش ضروری می‌باشد .
3-انتخاب وسایل مورد نیاز
براساس نوع آزمایش ، سرنگ و سرسوزن مناسب یا لوله خلاء انتخاب شود .
در صورت استفاده از سرنگ باید براساس نوع ورید انتخابی ، محل ورید و حجم خون مورد نیاز سرسوزن مناسب انتخاب شود و نوک آن در ابتدا از نظر بازبودن سوراخ ورود خون بازبینی شود . هم‌چنین پیستون سرنگ نیز از جهت سهولت حرکت کنترل گردد .
نمونه گیر باید براساس نوع آزمایش، لوله مناسب از نظر اندازه و

نوع ماده ضدانعقاد انتخاب نماید.

* بطور کلی توصیه می گردد بدلیل رعایت اصول ایمنی از سرنگ و سرسوزن استفاده نشود و لوله‌های خلاء جایگزین آن گردد .
4- استفاده از دستکش
نمونه‌گیر باید از دستکش استفاده نماید
5- وضعیت بیمار هنگام نمونه گیری
بیمار بر روی صندلی نمونه‌گیری نشسته و با مشت‌کردن (به منظور برجسته شدن وریدها) دست خود را بصورت کشیده روی دسته صندلی نمونه‌برداری قرار می‌دهد به گونه‌ای که بازو تا مچ دست در یک خط مستقیم قرار گیرند . باید توجه داشت که بیمار نباید مشت خود را باز و بسته نماید زیرا باعث تغییر بعضی مواد در خون می‌شود .
در صورت استفاده از تخت ، بیمار باید به پشت خوابیده و در صورت نیاز بالشتی زیر بازوئی که نمونه از آن گرفته خواهد شد قرار می گیرد . بیمار دست خود را کشیده بطوری که از شانه تا مچ در یک خط مستقیم قرار گیرد.
*در هنگام نمونه‌گیری بیمار نباید غذا ، مایعات ، آدامس یا ترمومتر ( دماسنج ) در دهان خود داشته باشد .
6- بستن تورنیکه
به منظور افزایش پرشدن ورید از خون و برجسته شدن رگ مورد نظر ، جهت تسهیل ورود خون بداخل سرنگ یا لوله‌های خلاء از بازوبند یا تورنیکه استفاده می‌شود (قابل ذکر است که در موادی نظیر اندازه گیری لاکتات خون نباید تورنیکه بسته شود).بازوبند باید 10-5/7 سانتی‌متر بالای ناحیه نمونه‌گیری بسته شود و نباید بیش از یک دقیقه بر روی بازوی بیمار بسته بماند . در غیر این صورت توقف موضعی خون موجب تغلیظ خون وانتشارآن بداخل بافتهاگشته،که این امر می‌تواند سبب افزایش کاذب تمام ترکیبات پیوند شده با پروتئین و هماتوکریت گردد. در صورتی که بیمار مشکل پوستی داشته باشد بازوبند باید بر روی لباس بیمار یا گاز بسته شود بطوری که پوست او مورد فشار قرار نگیرد. در مواردی که وریدهای سطحی کاملاً مشخص نباشند می‌توان با ماساژ دادن از مچ تا آرنج بیمار و یا به کمک وسیله گرم کننده موضع نمونه گیری باعث اتساع وریدها گردید .
در صورت استفاده از دستگاه فشارخون ، باید درجه آن روی 40 میلیمتر جیوه تنظیم گردد .
در صورت عدم موفقیت در بار اول توصیه می گردد تورنیکه باز شده وپس از 2 دقیقه مجدداً بر روی بازوی بیمار بسته شود.
7- انتخاب ورید مناسب
اغلب مواردنمونه گیری از وریدهای Median cubital و Cephalic صورت می‌گیرد . (شکل 1)
البته وریدهای پشت دست نیز قابل قبول می‌باشند ولی وریدهای سطح داخلی مچ نباید مورد استفاده قرار گیرند.
ورید median cubital بدلیل سطحی بودن ، درد کمتر و بهتر ثابت شدن در هنگام ورود سوزن و احتمال کمتر آسیب رسیدن به عصب، ( در صورت قرارگیری نادرس

 

ت سوزن در رگ ) ارجحیت دارد . بدلیل نزدیکی ورید بازیلیک به شریان براکیال و عصب مدین ، فقط در صورت عدم دسترسی به سایر وریدها باید مورد استفاده قرار گیرد .
وریدهای نواحی دیگر نظیر قوزک پا یا اندام تحتانی ، بدون اجازه پزشک نباید مورد استفاده قرار گیرد ( بدلیل احتمال ایجاد عوارضی نظیر فلبیت ، ترومبوز ، نکروز بافت ; )
اگر در طی خون‌گیری مشکوک به نمونه‌گیری شریانی شدیم ( بدلیل عبور شریان بر اکیال از ناحیه antecubital ) پس از خارج کردن سوزن، باید برای حداقل 5 دقیقه و تا بند آمدن خون ریزی روی موضع فشار مستقیم وارد گردد و سریعاً به پزشک و پرستار مسئول اطلاع داده شود .
بدلیل تفاوت محتوای مواد موجود در خون وریدی و شریانی ، خونگیری شریانی فقط در موارد خاص نظیر بررسی اسید و باز ، الکترولیت ها و بعضی متابولیت ها کاربرد دارد و بعنوان جایگزین خون گیری وریدی نباید منظور گردد.
مگر در شرایط ویژه(بیمارانی که به هیج وجه امکان نمونه گیری وریدی در آنها مقدور نباشد) ،آن هم با نظارت پزشک.
در نهایت نمونه‌گیر باید با انتخاب مناسب‌ترین ورید ، باعث راحتی بیمار گردیده و کمترین خطر آسیب رساندن به اعصاب و شریان ناحیه خون‌گیری را فراهم سازد .
قابل ذکر است که لمس ورید مورد نظر و تعیین مسیر آن توسط انگشت سبابه جهت تعیین محل خون‌گیری ضروری است . برخلاف وریدها ، شریانها دارای نبض بوده دارای دیواره ضخیم و خاصیت ارتجاعی بیشتری میباشند. از وریدهای ترومبوزه که حالت ارتجاعی خود را از دست داده‌اند و طنابی شکل شده و به راحتی می‌لغزند نباید خون‌گیری صورت گیرد .

*موارد زیر باید در انتخاب ورید مناسب در نظر گرفته شود :
¤ نواحی سوخته التیام یافته نباید انتخاب شوند .
¤ ماستکتومی : قبل از خونگیری از دستی که در طرف ماستکتومی ‌شده قرار دارد حتماً باید با پزشک مشورت گردد ( بدلیل خطر مشکلات ناشی از لنفواستاز  نباید نمونه‌گیری صورت گیرد .
در صورتی که ورید مناسب دیگری قابل دسترسی نباشد باید نمونه‌گیری از ناحیه‌ای دورتر از محل هماتوم صورت گیرد .
¤تزریق وریدی(یا تزریق خون وفراورده های آن): ترجیحا نمونه گیری نباید از بازوئی که متصل به تزریق وریدی است صورت گیرد(بهتر است از بازوی مقابل نمونه جمع آوری شود) در غیر این صورت از محلی دورتر از تزریق وریدی طبق مراحل زیر باید نمونه گیری صورت گیرد:
– باید حداقل برای دو دقیقه تزریق وریدی قطع گردد (با اطمینان کامل از قطع آن) .
– جهت نمونه گیری ، بازوبند باید در محلی دورتر از تزریق وریدی(زیر آن ناحیه)بسته شود (با ترجیح انتخاب ورید دیگر)
– دور ریختن 5 میلی لیتر ابتدای نمونه و پس از آن جمع آوری خون جهت لوله های مورد نیاز
– باید محل نمونه گیری نسبت به تزریق وریدی و بازوئی که از آن نمونه گیری صورت می گیرد در برگه در خواست آزمایش درج شود.
¤کانولا ، فیستولا ،گرافت عروقی:
بازوی متصل به کانولا با مشورت پزشک واجازه او قابل استفاده می باشد.
بازوی متصل به فیستول (جهت دیالیز) نباید به طور معمول جهت خون گیری مورد استفاده قرار گیرد . در صورت امکان باید از بازوی مقابل نمونه گیری صورت گیرد.
¤ وجود لوله (Indwelling Line) یا (Vascular Access Device) VAD
در صورت وجود هرگونه لوله یا VADجهت تزریق دارو ، مایعات…با در نظر گرفتن ملاحظات زیر نمونه گیری مجاز می باشد:
باید اطمینان از عدم نشت هوا (به منظور جلوگیری از ایجاد همولیز) در کلیه ملزومات جمع آوری خون صورت گیرد. در صورت امکان نباید از مسیری که قبلا با هپارین شسته شده است ، نمونه خون تهیه گردد(در صورت اجبار احتمال آلودگی با هپارین و رقیق شدن نمونه باید در نظر گرفته شود). جهت خون گیری ، ابتدا مسیر با 5 میلی لیتر محلول سرم فیزیولو

ژی استریل شسته شده ، 5 میلی لیتر ابتدای خون یا معادل 6 حجم فضای مرده (منظور از فضای مرده حجم خونی است که در داخلVAD می ماند) دور ریخته شود.
8- تمیزکردن محل نمونه‌گیری
ناحیه نمونه‌گیری به کمک گاز آغشته به ایزوپروپیل الکل یا اتیل الکل70 % بصورت حرکت دورانی از داخل به خارج تمیز می‌شود . پس از خشک شدن موضع درهوا به منظور جلوگیری از همولیز و کاهش سوزش ناشی از تماس نوک سوزن با الکل و پوست، نمون

ه‌گیری صورت می‌گیرد .
جهت کشت خون ضروری است دقت بیشتری جهت ضد عفونی کردن محل نمونه‌گیری صورت گیرد . کلرهگزیدین گلوکونات جهت نوزادان دو ماهه و بزرگتر و همچنین بزرگسالان دارای حساسیت نسبت به ید پیشنهاد می‌گردد . ابتدا موضع با الکل70 % تمیز شده سپس با محلول povidne – iodine 1-10% یا کلرهگزیدین گلوکونات ضدعفونی شده و پس از خشک شدن مجدد ، موضع با الکل جهت حذف ید و کلرهگزیدین تمیز می‌گردد . بدنبال خون‌گیری درب شیشه‌های کشت خون نیز باید بر طبق دستورالعمل سازنده آن نیز ضدعفونی گردد .
*در صورت نیاز به تماس مجدد پوست جهت لمس ورید مناسب ، باید مجدداً موضع ضدعفونی گردد .
9- نمونه گیری
با زاویه 30 درجه یا کمتر در حالی که قسمت مورب نوک سوزن به سمت بالا است ، سوزن لوله‌های خلاء (به همراه نگه دارنده) یاسرنگ باید وارد ورید شود .
*به محض ورود خون بداخل سرنگ یا لوله خلاء باید بازوبند بازگردد .
در صورت استفاده از لوله خلاء باید تمهیدات زیر صورت گیرد :
* باید حتی‌الامکان سوزن در رگ ثابت نگه داشته شده و اولین لوله با فشار به سوزن مرتبط شود
* لوله‌ها باید تا خاتمه مکش پر از خون شوند . پس از وقفه جریان خون اولین لوله از سوزن جدا شده و لوله‌های بعدی به سوزن مرتبط می‌شوند .
* لوله‌های حاوی ماده ضدانعقاد وخون باید بلافاصله پس از پرشدن مخلوط شوند (10-5 مرتبه سروته نمودن) .جهت جلوگیری از همولیز نباید لوله ها به شدت مخلوط گردند .
*در صورت عدم ورود خون به سرنگ یا لوله خلاء ، سوزن را کمی جابجا نموده تا بدرستی درون ورید قرار گیرد. جابجایی بیش از حد سوزن پیشنهاد نمی‌گردد ، زیرا برای بیمار ناخوشایند و دردناک است . در بیشتر موارد نمونه‌گیری مجدد در محل زیر نمونه‌گیری اولیه یا از بازوی دیگر بیمار پیشنهاد می‌گردد .

در صورت عدم موفقیت بیش از دو بار بهتر است از نمونه گیر دیگری جهت خون‌گیری استفاده شود و در صورت نیاز پزشک را مطلع نمود .
پس از جاری شدن روان خون به داخل سرنگ یا لوله‌های خلاء باید مشت بیمار باز شود .
درپایان نمونه‌گیری سرسوزن به آرامی از رگ بیمار خارج گردیده و گاز تمیز با فشار کم بر روی موضع قرار داده می شود .

10-دفع سر سوزن
بدون گذاشتن درپوش سرسوزن باید توسط ظروف مخصوص، سرسوزنهای آلوده از سرنگ جدا ودفع گردند. سپس نمونه خون به آرامی در ظروف مربوطه تخلیه شود .
11-تخلیه خون
نمونه‌هایی که در لوله‌های حاوی ماده ضدانعقاد ریخته می‌شود باید بلافاصله و به آرامی 5 تا 10 بار مخلوط شوند . در صورتیکه نمونه در لوله بدون ماده ضدانعقاد ریخته می‌شود باید به آرامی در جدار داخلی لوله تخلیه گردد .
هنگامی که طی یکبار نمونه‌گیری، از لوله‌های متعدد خلاء پلاستیکی یا شیشه ایی جهت آزمایش‌های مختلف استفاده می‌شود، نمونه خون (به منظور جلوگیری از تداخل ضد انعقادهای مختلف) باید بر طبق اولویت‌های زیر در لوله‌ها جمع‌آوری شود:
1- لوله کشت خون
2- لوله حاوی ضدانعقاد سیترات سدیم جهت آزمایش‌های انعقادی ( درپوش آبی در لوله‌های خلاء )
3- لوله جهت سرم (بدون ضدانعقاد) با یا بدون فعال کننده لخته،بایا بدون ژل (درپوش قرمز در لوله‌های خلاءویا لوله های حاوی ژل جداکننده)
4- لوله حاوی هپارین همراه یا بدون ژل جداکننده پلاسما (درپوش سبز در لوله‌های خلاء)
5- لوله حاوی ضدانعقاد EDTA ( درپوش بنفش در لوله‌های خلاء )
6- لوله حاوی مهارکننده گلیکولیتیک (درپوش خاکستری در لوله‌های خلاء )
ترتیب جمع آوری نمونه در لوله دوم وسوم با توجه به اثر فعال کننده های لخته یا ژل در لوله های پلاستیکی جمع آوری سرم با آزمونهای انعقادی مطرح گردیده است .ولی در صورت استفاده از لوله های شیشه ای بدون افزودنی جمع آوری لوله سرم می تواند قبل از لوله سیتراته صورت گیرد.
در صورتی که از ست پروانه‌ایی (یا اسکالپ وین) استفاده میگردد، جهت آزمونهای انعقادی ابتدا می بایست قسمت اول نمونه دریک لوله (جهت حذف فضای مرده ) تخلیه شده ونمونه مورد نیاز در لوله دیگری جمع آوری گردد.
12- اقدامات پس از نمونه گیری

پس از خاتمه نمونه‌گیری ، باید موضع از نظر بندآمدن خون‌ریزی و یا بوجود آمدن هماتوم کنترل گردد . درصورتی که خون‌ریزی بیش از 5 دقیقه ادامه یابد ، می بایست تا بند آمدن خون بر روی گاز در محل نمونه‌گیری فشار وارد آورده ، سپس روی آن بانداژ مجدد صورت گیرد و به بیمار توصیه شود برای مدت حداقل 15 دقیقه بانداژ را روی محل نگه‌داری کند . در صورت نیاز به پرستار یا پزشک نیز اطلاع داده شود .
13- برچسب گذاری نمونه
* بلافاصله پس از اتمام نمونه‌گیری باید برچسب حاوی اطلاعات زیر بر روی لوله‌ها و ظروف حاوی نمونه خون بیمار الصاق گردد :
– نام ، نام خانوادگی بیمار
– شماره شناسایی

– تاریخ
– زمان نمونه گیری(بخصوص درردیابی دوز درمانی داروها TDM)
– نام فرد خون‌گیر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله اهمیت و ضرورت بازی در کودکان دبستانی و پیش دبستانی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله اهمیت و ضرورت بازی در کودکان دبستانی و پیش دبستانی در pdf دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله اهمیت و ضرورت بازی در کودکان دبستانی و پیش دبستانی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله اهمیت و ضرورت بازی در کودکان دبستانی و پیش دبستانی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله اهمیت و ضرورت بازی در کودکان دبستانی و پیش دبستانی در pdf :

اهمیت و ضرورت بازی در کودکان دبستانی و پیش دبستانی

بازی، حیات کودک

بازی و رشد
محرکی چون بازی بر رشدِ شناختی، عاطفی، اجتماعی و فیزیکی کودک تأثیر بسزایی دارد. تحقیقی نشان داده است، محیطی که کودک در آن شانس بازی ندارد، چه تأثیراتی بر او می گذارد؟ تعدادی از این کودکان در محیط هایی کاملاً ایزوله زندگی کردند حتی تختهایشان طوری قرار داشت که بچه های هم اتاقی شان را نمی دیدند. یعنی نه تنها نمی

توانستند433 با یکدیگر بازی کنند بلکه حتی از داشتن ساده ترین اسباب بازی هم محروم بودند. بچه های دو ساله مانند بچه های ده ماهه رفتار می کردند، قادر به راه رفتن و حرف زدن نبودند و حتی مانند آنها تغذیه نمی شدند، هیچ یک در مورد دستشویی رفتن هم آموزشی ندیده بودند. آنها وقتی بزرگترها نزدیکشان می رفتند گریه می کردند و نیز مستعد انواع بیماری های کودکان بودند. برای همه بچه های هشت ساله فقط یک مراقب وجود داشت، اوبه قدری گرفتار بود که نمی توانست، توجه لازم را به هریک داشته باشد.
برعکس، بچه های مهد کودک به اسباب بازی علاقه نشان می دادند و با آنها بازی می کردند، با بزرگترها ارتباط نزدیک داشتند؛ از بودن در کنار کسانی که در مجاورتشان بودند لذت می بردند. مادرانشان هر روز با کودکان خود بازی می کردند، آنها را در آغوش می گرفتند، غذا می دادند، حمام می کردند، تعجبی ندارد که این کودکان در سن دو سالگی می توانستند راه بروند، صحبت کنند و به تنهایی غذا بخورند. بچه هایی که در مهد کودک نگهداری می شدند، در همه زمینه ها با بچه هایی که در خانواده رشد کرده اند، برابری داشتند. در این پژوهش اهمیت بازی به همراه پرستار مهربان آشکار شد، چه او مادر باشد یا مربی مهد کودک. هیچ زمانی جز سالهای اولیه زندگی، بازی تأثیر خود را نشان نمی دهد. پس توجه به سالهای کودکی

و تأثیر بازی، ضرورت بسیاری دارد.
کودک هنگام بازی می تواند کشف کند چه کسی است و چه توانایی هایی دارد، دنیا چیست و چگونه خود را باید با محیط هماهنگ کند. به راستی بازی می تواند به کودک اعتماد به نفس دهد، بازی کردن بچه ها راهی است به سوی شکل گیــری شخصیتـی سالم و مفید. در نتیجه برای این که کودک در آینــده، زندگی خوب و بالنده ای داشته باشد، فرایند بازی ب

سیار ضروری است.

بازی و شناخت
یکی از امتیازهای بازی این است که رشد شناختی کودک را گسترش می دهد. برای مثال بازیهای حسی – حرکتی، درک کودک را از دنیای اطرافش افزایش می دهد. بازیهای جسمی به او کمک می کند تا ناتوانی های خود را بشناسد و آنها را برطرف سازد. بازیهای نمادین، به او اجازه می دهد تا واقعیات را تغییر دهد. (به حال تعلیق در آورد.)
توانایی کودک در بازی نمادین، نشانه نقطه عطفی در رشد شناختی اوست. چرا که به تدریج ذهن او قدرت شکافتن ظاهر واقعیات را نمایان می کند. در تخیلات او خرس عروسکی می تواند ناگهان زنده شود و سخن بگوید.
همانطور که قوه درک کودک قوی تر می شود، بهتر می تواند با استفاده از تخیلاتش به خیالپردازی بپردازد. زمانی می رسد که او قادر است مانند بزرگترها تفکر انتزاعی داشته باشد. در طی بازی، کودک با مفاهیمی چون بزرگ – کوچک، بالا – پائین، پُر یا خالی آشنا می شود و آنها را با وضوح بیشتری درک می کند.
بازی تخیلی به کودک کمک می کند تا بفهمد چه چیزی واقعی است و چه چی

زی واقعی نیست و چه چیزی با تخیل قابل تغییر و چه چیزی تغییر ناپذیر است.
بازی کردن ، کودک را قادر می سازد بر بعضی از امور پیرامونش تسلط پیدا کند، و دریابد که نمی تواند کاملاً همه امور را تغییر دهد و همه چیز را دست کاری کند. پس او این درس را یاد می گیرد که دنیای واقعی را نمی توان کاملاً تغییر داد.

بازی و گویش

بازی به عنوان آزمایشگاه زبان نیز عمل می کند. مثلاً فرزند یک ساله شما کلمات جدید را تجربه می کند تا ذخایر لغوی اش را غنی تر سازد و حتی در مورد درک مطلب مهارتهای خود را افزایش دهد. در طی این مراحل بچه ها همواره لغات طنز آمیز را کشف می کنند، خودشان و دیگران را با کلماتی طنز که از خود در می آورند، سرگرم می کنند. برای خود همبازی خیالی تصور می کنند و مانند بهترین دوستشان با او مشغول گفتگو می شوند، چنین بازی های کلامی موجب می شود بینش زبان شناختی کودکان گسترده تر گردد. اگر کودک در محیطی رشد کند که آرامش بر آن حاکم باشد، می تواند به آزمایش و اکتشاف دست بزند. بازی هم قابلیت تسلط به اطرافش را به او می دهد. او به تدریج که بزرگتر می شود، از طریق بازی مهارتهای حل مسئله و خلاقیت را نیز فرا می گیرد و از طریق بازی های نمادین می تواند مشکلاتش را در فضایی امن تر تصورکند و راه حلهای متفاوت آن را با هم مقایسه کند.
تخیل انعطاف ناپذیر کودک، به او اجازه می دهد تا با استفاده از اشیاء اطراف خود، به خلاقیت بپردازد. بطور مثال یک قوطی را به جای طبل، یک تکه چوب رابه جای اسب و یک برگ بزرگ و پهن را به جای بشقاب در نظر بگیرد.
همچنین یک تجسم فعال به کودک کمک می کند تا از حالت بی حوصلگی و کسالت بیرون بیاید. مثلاً انتظار در مطب دکتر به نظرش کوتاه تر می آید. اما کودکی که خیالپرداز نیست، منتظر ماندن درمطب دکتر برایش یک عمر طول می کشد.
بازی کردن قدرت تمرکز حواس کودک را پرورش می دهد. از نتایج تحقیقات چنین بر می آید که بین خیالپردازی و آستانه دقت کودک ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. چرا که کمی خیالپردازی به کودک کمک می کند تا بتواند حسابی سرگرم باشد. پژوهشی بر کودکان پیش دبستانی ثابت کرده است بچه هایی که قادر نیستند خیالپردازی کنند، از دقت کمتری برخوردار هستند و تمایل بیشتری به پرخاشگری و رفتار مخرب ( شیطنت ) دارند.

بازی ونظم
از دیگر فواید بازی می توان درک نظم، ترتیب و توالی مشارکت را نام برد. قوانین بازی، نحوه شروع، ادامه و خاتمه آن، فرصت مناسبی برای کودک فراهم می کند تا درباره نظم نکات بیشتری بیاموزد.
بازیهای نمایشی نیز همین فواید را دارند، مثلاً فرزند شما هنگام خاله بازی، ابتدا به میهمانهایش که ممکن است چند حیوان عروسکی باشد، خوش آمد می گوید و آنها را روی صندلی شان می نشاند و با چای و کیک از آنها پذیرایی می کند. سپس ظرفها را تمیز می کند و در آخر به بدرقه شان می رود و با آنها خداحافظی می کند. تمام این مراحل بیانگر آن است که رشد درک کودک از ترتیب و توالی به شکل مناسبی صورت گرفته است.

فواید عاطفی
همانقدر که بازی فواید شناختی دارد، برای بهزیستی کودکان، ف

واید عاطفی را نیز به همراه دارد. بازی های تخیلی سهم بزرگی در خنده و شادی های کودکانه دارد. چنین شادمانی کودک را از حالتی خشک و ثابت بیرون می آورد. البته رضایت خاطر (خوشحالی ) کودک بازتابی احساسی است که از خود دارد. بهترین بازی، آن است که عزت نفس را در کودک به جریان اندازد. بازی به بچه ها اجازه می دهد تا با شرایط کنار بیایند، از این رو موجب توانمندی و موفقیت در بزرگسالی می شود. هنگامی که فرزندتان موقع بازی، در تصور خود، خرس عروسکی اش را زنده فرض می کند یا بعضی از غولها را می

 

کُشد یا اینکه وانمود می کند که مامور پُست است، احساس برتری حاصل از آن به وضوح، شکوفا شدن اعتماد به نفس را نشان می دهد. بازی کردن راهی برای بیان احساسات است چرا که به کودک این شانس را می دهد تا هیجانات منفی چون خشم، عصبانیت را خالی کند یا مفاهیم تلخی چون مرگ، بیماری و یا جدایی را درک کند. کودکی که به تازگی تحت عمل جراحی آپاندیس قرار گرفته، شاید هنگامی که به خانه برمی گردد، تجربه بیماری اش را با دکتر بازی نشان دهد. با این تفاوت که این باراو دکتر است و تمام امور تحت اختیار اوست. از این رو هنگام خشم ممکن است یک حیوان عروسکی را مثلاً به دلیل خطایی که مرتکب شده توبیخ کند و او را مورد عمل جراحی قراردهد. با دوباره اجرا کردن چنین حوادثی و معکوس کردن نقش ها، کودک به تدریج در اثر بهبودی جراحات عاطفی، ترس یا خشم باقی مانده را از بین می برد. بازی به کودک کمک می کند با چنین وضعیت های ترسناکی مانند رفتن به مطب پزشک یا رفتن به مدرسه، کنار بیاید و بهتر برخورد کند. گاهی کودک در برخورد با چنین بحرانهایی با خواهر، برادر، هم بازی اش و یا حتی خانواده اش دکتر بازی می کند. شاید هم همه سربازها یا حیوانات عروسکی اش را جمع کند و وانمود کند که در مدرسه جلسه گرفته اند. بطور کلی باید گفت علاقه به مسابقه و بازی اضطراب را تسکین می دهد و تا حدودی آن را درمان می کند.
بازی به کودک اجازه خشونت می دهد تا تخلیه شود، به عبارتی از طریق بازی می تواند خشم خود را خالی کند و این امر برای او نوعی پذیرش اجتماعی محسوب می شود. بازی و ایفای نقش غول یا قهرمان ها به او اجازه می دهد حس کند قوی شده است ونیز بازی، بچه ها را درمیان احساسات قوی درونی شان توانا می سازد، احساساتی که ناپیدا است.

فواید اجتماعی
بازی مهارت های اجتماعی کودک را افزایش می دهد. به ویژه نمایشی که نوعی بازی نمادین است می تواند همدلی را در کودک پرورش دهد. در این صورت او نه تنها وانمود می کند هویت دیگری دارد، بلکه عقاید و احساسات دیگران را نیز باید به نمایش بگذارد. بنابراین خاله بازی به کودک این شانس را می دهد که از رفتار فرزند خود خوشحال یا عصبانی شود. پرستار بازی به او کمک می کند نسبت به بیمارانش احساس همدردی کند. چنین بازی های نمادین به کودک کمک می کند، درک و شناخت او از دیگران بیشتر شود و نسبت به رفتار دیگران صبور باشد و تغییرات محیطی را بهتر بپذیرد.
بازی به کودکان اهمیت سازگاری و ارزش سازش را می آموزد. دهد و بیشتر تمایل دارد، در بازی و مسابقات گروهی شرکت کند. بازی پایه های دوستی را بنا می نهد که شاید تا سالیان درازی ادامه یابد. سپس با وسیع شدن دنیای پیرامون کودک و تغییر یافتن تعاملات اجتماعی اش، به تدریج تأثیر نقش ها و رتبه های اجتماعی و روش برخورد با مردم را یاد می گیرد.
کمترین عملکرد اجتماعی بازی را می توان نقش انجام وظیفه ای دانست که هریک از کودکان در بازی های گروهی عهده دار می شوند. حتی ساده ترین شکل بازی به کودک نکات مهمی می آموزد، نکاتی چون رعایت نوبت، همکاری، رقابت عادلانه و بُرد و باخت منصفانه. بیشتر بازی های پیچیده براساس مهارت های اجتماعی ساخته شده و می شود که بدین وسیله ارزش کار گروهی و روح حاکم بر تیم را تقویت می کند. چرا که ازاین طریق کاملاً محدودیت های مربوط به رقابت و بازی گروهی کاملاً نمایان می شود.

فواید فیزیکی
شاید آشکارترین فایده بازی تأثیر آن بر رشد جسمی کودک باشد. این تأثیر شامل رشد ماهیچه و توانایی کنترل آن است، مانند هماهنگی چشم و دست. همچنین می توان گفت عضلات بزرگ از طریق فعالیت های جسمی مانند دویدن، پریدن، دوچرخه سواری و شنا قوی می شود و عضلات کوچک از طریق فعالیت های حسی – حرکتی تقویت می شود. مانند نوزادی که تلاش می کند جغجغه اش را بگیرد یا پسری که برای نقاشی کردن و خط خطی کردن تلاش می کند. بازی نمادین می تواند فرصت های زیادی برای رشد فیزیکی فراهم کند در انواع مسابقات، مهارت های حرکتی و هماهنگی اعضا بدن افزایش می یابد. تجربه بازی حسی – حرکتی مانند جویدن جغجغه، به طفل سفتی و مزه پلاستیک را می آموزد. فعالیت های حسی – حرکتی به بچه های بزرگتر این فرصت را می دهد تا اَشکال، رنگ ها و سایزها را آزمایش کنند. همچنین فعالیت های جسمی منبع تحرک حسی است. برای مثال شنا به کودک اجازه می دهد خاصیت شناوری

آب و کشش جاذبه زمین را تجربه کند. قدم زدن در جنگل و یا پارک به فرزند پیش دبستانی شما این شانس را می دهد که سنگ ها، برگ ها و پوست درخت را بشناسد، صدای پرندگان و شُر شُر آب جویبار را بشنود و گل ها را ببوید. در مجموع می توانید واکنش های

کودک تن را نسبت به محیط اطرافش تقویت کنید چرا که این تشویق در تمام طول عمر، او را تغذیه می کند و زنده نگه می دارد.

یکی ازمهم ترین نکاتی که باید به یاد داشته باشید ، این است که کودکان ، به ویژه درسه سال اول زندگی ، به سرعت تغییر می کنند واسباب بازیی که یک کودک دو ماهه راسرگرم می کند، برای یک کودک دوساله سرگرم کننده نیست وبرعکس ، کودکان همگام با رشد خودبه محرک های متفاوتی نیاز دارند و انتخاب اسباب بازی باید براساس نیازهای متغیر آنها باشد .تناسب داشتن اسباب بازی انتخاب شده باسن کودک بسیار مهم است .اگر اسباب بازی خیلی پیشرفته باشد، کودک نمی داند چگونه با آن بازی کند ولذت زیادی ازآن نمی برد، اگر هم بسیار ابتدایی باشد، حوصله کودک زودسر می رود . کودکان خردسال به اسباب بازی هایی نیاز دارند که هرپنچ حس آنها را تحریک کند . اسباب بازی های مناسب برای کودک زیر یک سال آنهایی هستند که رنگ ها ، حالات مختلف سطح ( نرمی یا زبری وغیره ) مواد وشکل های جالب و متنوع رابه کودک می نمایانند.
اسباب بازی هایی که صدا در می آورند ونسبت به عملی که با آنها انجام می شود ، واکنش نشان می دهند ، مثل جغجغه به کودک احساس تسلط وکنترل می دهند و رشد مهارت های دستی وهماهنگی اورا تسریع می کنند. کودکان نوپا از بازی های داخل گذاشتن و بیرون آوردن لذت می برند لذا مکعب هایی با اندازه ها وشکل های مختلف ، فنجان های پلاستیکی ، قاشق ، اسباب بازی های داخل حمام ، پیاله ، صفحه های گردی که روی قطعات چوبی عمودی سوار می شوند وهرم های اسباب بازی همگی ازاسباب بازی های مورد علاقه آنها هستند.
درحدود دوسالگی کودکان مهارت چرخش مچ دست راکسب می کنند که آنها را قادر می سازد ، چیزهای مختلف را بپیچانند ودرها را باز کنند . اسباب بازی هایی که درپوش پیچی دارند ، مکعب هایی که داخل هم چفت می شوند، مجموعه اشکال پیشرفته تر با قطعاتی به شکل های مختلف که هریک فقط در داخل یک سوراخ جا می گیرد تابلو شکل ومیزنجاری همگی اسباب بازی های مناسب برای رشد کودکان دراین مرحله سنی به شمار می روند . کودک پیش دبستانی همچنان از بازی با مکعب ها وسایل نقاشی و رنگ آمیزی وهرچیزی که محرک بازی های تخیلی باشد، لذت می برد .او می تواند شروع به بازی های ساده با کارت های بازی کند . تمام بچه ها بازی کردن را دوست دارند .
واین برای کودکان مفید است ، زیرا قوه دور اندیشی آنها را تقویت می کند و توانایی پیش بینی عواقب کار را درآنها ایجاد می کند.
همچنین بازی فرصتی است که کودکان گاهی هم بر شما غلبه کنند.

به یاد داشته باشید که اگر شماهم در بازی ها شرکت کنید ، جنبه آموزشی بازی برای کودکانتان بیشتر می شود ، مثلا بازی های کارتی نه تنها تسلط کودکان براعداد رابیشتر می کند ، بلکه مسلط شدن بر راهبردها رانیز تقویت می کند ، این کیفیت برای کمک به کودکان در جهت تلاش برای رسیدن به اهداف مختلف حایز اهمیت است همچنین سبب تمرکز حواس و پشتکار دراهتمام به یک کار بخصوص تا تمام کردن آن می شود و رشد ذهنی کودکان را سرعت می بخشد.

یکی از راه هایی که می توانید رشد کودک خود را تسریع کنید ، تش

ویق به بازی های خلاق دریک محیط جذاب است .روشی که شما برای چیدن ونمایش اسباب بازی های کودکتان به کار می برید تاحدود زیادی درتعیین این که آیا او با آنها بازی خواهد کردیا نه نقش دارد اگر اسباب بازی ها به صورت درهم وبرهم داخل جعبه ای ریخته شدند ، برای کودک جذابیتی نخواهد داشت درحالی که اگر اسباب بازی ها را خوب به نمایش بگذارید او را به بازی کردن و ترتیب دادن آرایش های ابتکاری دیگر تحریک می کنند .
وجود فضاهایی برای بازی درحوزه فعالیت های خاص ، مثل یک سینی پرازشن ، یک میزرنگ آمیزی وجایی که کودک بتواند آب بازی کند،مفید است درصورتی که از لحاظ ایمنی احتیاط های لازم رابه عمل آورید .

آشپزخانه محل ایده آل برای بازی کردن است ، بخصوص اگر میز وصندلی مناسب کودک ، اجاق اسباب بازی و مقداری ظرف وظروف ودیگ و ماهیتابه برای بازی وجود داشته باشد . می توان گوشه ای را برای عروسک ها در نظر گرفت که کودک بتواند هرشب عروسک ها رابخواباند وصبح روز بعد آنها را برای صبحانه بیدار کند . اسباب بازی ها می توانند ساده باشند ، گهواره ها می توان از سبدهایی که یک لایه پارچه داخل آنها انداخته شده است ، ساخت وافزودن یک صندلی بچه بسیار کوچک و یک کمد کشویی برای لباس های عروسک ها به ایجاد فضایی واقعی برای خانه عروسک ها کمک می کند . یک محیط جالب فقط به داخل منزل محدود نمی شود . اگر شانس داشتن یک باغچه بزرگ یا باغ را دارید ، می توانید آنجا را باوسایلی مناسب مانند جعبه شن ، تاب ، سرسره ، نردبان ، تخته تعادل وتپه کوچک ایجاد شده درزمین چمن ، که همگی محرک قوه تخیل کودکتان هستند ،مجهز کنید . شیوه طبیعی یادگیری برای کودک بازی کردن است .برای کودکان بازی کردن ویادگیری متضاد یکدیگرنیستند . کودکان از موقعیت های یادگیری لذت بخش بهره می برند. مثلا با استفاده از اسباب بازی های نخ کردنی وجور کردن رنگ ها ، جنس ها وشکل ها کودکان مهارت های اساسی را فرا می گیرند که بعد ها آنها راقادر می سازد خواندن ،نوشتن وشمردن رابیاموزند.

اسباب بازی های حاضری جهت یادگیری الزامی نیستند .
هرچه اسباب بازی شکل غیر اختصاصی ترو بنیادی تر داشته باشد ، قوه تخیل کودک فعال تر می شود.

کودکان همگام با رشد خود به محرک های متفاوتی نیاز دارند و انتخاب اسباب بازی باید براساس نیازهای متغیر آنها باشد.
کودکان خردسال به اسباب بازی هایی نیاز دارند که هرپنج حس آنها را تقویت کند.
هنگام خرید اسباب بازی برای کودک علاوه برتوجه به تناسب آن با محدوده سنی وی بایداز بی خطر بودن وسرگرم کنندگی آن هم مطمئن بود.
زیرا کودکان درهرحال بازی ها واسباب بازی هایی برای خودشان ابداع می کنند .ولی اسباب بازی های مناسب می توانند محرک لازم برای جستجو وکشف چیزهای جدید رافراهم کنند. نیازی هم نیست اسباب بازی ها گران یا پیچیده باشند . بهترین اسباب بازی ها آنهایی هستند که کودک رامجذوب خود می کنند وکودک بارها وبارها به سراغ آنها می رود. غالبا یک وسیله خانگی مثل لگن لباسشویی ،که می توان ازآن به عنوان قایق ،اتومبیل با استخر استفاده کرد. زمینه ساعت ها بازی تخیلی رافراهم می آورد .درحقیقت برای فراهم کردن نوع وسایل بازی که برای تضمین پیشرفت عقلی وآتی کودک ضروری است ، لازم نیست حتی یک اسباب بازی ، غیر از توجه به تناسب آن برای محدوده سنی کودک ، باید به چند نکته دیگرنیزدقت کنید .اول این که آیا کاملا بی خطر است ودوم این که آیا تحریک بخش است ؟ و سوم آیا ارزش بازی کردن دارد و به عبارت دیگر آیا اسباب بازی آن قدر چند منظوره هست که برای انواع بازی ها کار برداشته باشد وبا افزایش سن کودک هنوزقابل استفاده باشد چهارم خیلی ساده آیا سرگرم کننده هست ؟
برای این که مقایسه بسیار ساده ای کرده باشیم ، یک بسته مکعب اسباب بازی مناسبی است زیرا می توان در سنین مختلف به یک اندازه از آن لذت برد و محرک قوه تخیل وبازی فعال است .اسباب بازی های مکانیکی این اندازه مفید نیستند . زیرا نمی توان کارزیادی با آنها کرد وکودکی خیلی زود حوصله اش ازآنها سرمی رود همه ما می دانیم که اسباب بازی ها می توانند ارزش آموزشی داشته باشند ولی این را نیز باید بدانید که اسباب بازی ها می توانند ادراکات کودکان راغنی سازند .اسباب بازی هایی که ازاین نظر بیشترین فایده را دارند ، آنهایی هستند که کودک شما می تواند با آنها کاری انجام دهد نه این که صرفا مجبور باشد به صورتی کلیشه ای واز پیش تعیین شده با آنها بازی کند. مثلا اسباب بازی هایی که به هم چفت می شوند یا به هم می چسبند و با استفاده از آنها می توان چیزهای مختلفی را ساخت ، ازسنین پایین به کودکان می آموزند که می توانند چیزها را با استفاده از مهارت دستی وذهنی خود تغییر دهند. به علاوه هوش فضایی وعمق ادراک آنها رانیز افزایش می دهند . از آنجا که پسرها عموم

ا دراین زمینه ها استعداد بیشتری دارند ، این قبیل اسباب بازی ها بخصوص برای دخترها مفیدند.
اگر کودک شما هنوز درپوش ماهیتابه راترجیح می دهد. مایوس نشوید ،زیرا وسایل خانه می توانند اسباب بازی های بسیارمفید ،سرگرم کننده و بی خطر باشند .برای داشتن ارزیابی صحیح از این که آیا شما درهربرهه زمانی خاص ، بهترین اسباب بازی ممکن راانتخاب کرده اید یاخیر؟ واکنش کودک شما بیشترین اهمیت را دارد .شما مجبور نیستید جدیدترین اسبا

ب بازی های آموزشی راخریداری کنید ،زیرا هر چیزی که کودک شما را مجذوب کند برای او جنبه آموزشی دارد . کودکان ذاتا یادگیرنده هستند و هرچیزی که مورد علاقه کودک قرار بگیرد ، چیزی به او می آموزد .

منابع :

مجله رشد – مجله پیوند – روانشناسی رشد 1و2
دبستان استاد شهریار – علی اکبر محمدوند

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   36   37   38   39   40   >>   >