سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پاورپوینت سیم و کابل در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

  پاورپوینت سیم و کابل در pdf دارای 155 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پاورپوینت سیم و کابل در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلود پاورپوینت سیم و کابل در pdf

توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلود پاورپوینت سیم و کابل در pdf

قرار داده شده است

 

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد

4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن پاورپوینت سیم و کابل در pdf :

اسلاید 1 :

و شروع کردیم آموختن را با امید آینده و ادامه دادیم آن را به ذوق شناختن و پیدا کردیم نشانه هایش را و ایمان آوردیم به قدرتش .

در این راه دیدیم و شنیدیم. در این راه یافتیم و سنجیدیم .

در این راه درک کردیم که مدیون هستیم مدیون به کسانی که پیش از ما آموخته ادامه داده ، شناخته و ایمان آوردند و از این ایمان است که به ما هم می آموزند آنچه را که با قلب و روحشان آمیخته است.

و ما هم قدر می نهیم این توانایی و از خود گذشتگی را از خود گذشتگی انسان های با روحی والا ، انسان هایی که با عشق می پر ورانند ،انسانهایی در مقام پدر و مادر ، استاد.

سپاس می گوییم پدر و مادری که در راه شروع کردن، ادامه دادن ، شناختن و ایمان دادن ، انسان ها تلاش می کنند و شما استاد ارجمند  جناب دکتر الوندی  که در قله استوار اندیشه ها یتان پر غرور و ماندگار ایستاده اید .

اسلاید 2 :

تاریخچه مجتمع:

  • منابع انسانی مجتمع صنعتی نورین:
  • تجهیزات تولیدی:
  • معرفی مشتریان شرکت سیم وکابل ابهر

نیروگاه :

  • (1-2 ) نیروگاه اضطراری :
  • (2-2 )نیروگاه شرکت سیم و کابل ابهر :

–تنظیم سریع ولتاژژنراتور:

  • (3-2 )موازی بستن ژنراتورها (سنکرونسیم ):

–روش کلی موازی کردن :

–دستور العمل پارالل کردن دیزل ژنراتورها   01-06 WLSW

  • (5-2 )اتاق فرمان نیروگاه :

تابلوهای موجود دراین اتاق :

  • (6-2 )بانک خازنی :
  • تابلوسازی
  • (1-3)مقدمه
  • (2-3)تعاریف اولیه تابلو
  • (3-3)انواع تابلوها :
  • (4-3)خصوصیات تابلوها
  • (5-3)طریقه ساخت

اسلاید 3 :

سالن تولید  H.V

  • (1 – 4 ) کابل :
  • (2- 4 ) کابلهای بسپاری ( پلیمری خشک )
  • (3-4 ) تاریخچه کابلسازی در ایران
  • (4-4)مراحل کابل سازی
  • (5-4)مراحل تولید کابل 70*12*3 سکتوری خاص
  • (6-4)مراحل ساخت کابل kv 230
  • (7-4)مراحل تولید کابل kv 230 : mm2 1600
  • (8-4)مراحل کابل فشار متوسط: 70-120*3
  • (9-4)ccv
  • (10-4)استندر 91 رشته
  • (11-4)تشریح دستگاه اسکرین

اسلاید 4 :

آزمایشگاه فشار قوی

  • (1-5 ) آزمون کابل
  • (2 -5 ) آزمونهای جاری کابلهای توزیع
  • (3-5 )آزمون نوعی برروی کابلهای خشک توزیع
  • (4-5)روکش
  • (5-5)شرایط آزمونها
  • (6-5 )آزمونهای نمونه
  • (7-5 ) آزمونهای تکراری
  • (8- 5 )آزمونهای نوعی (برقی )
  • (9- 5 )استاندارد IEC شماره 60840
  • (10-5 )آزمون ولتاژ
  • (11-5 )آزمونهای نمونه
  • (12- 5) ژنراتور ضربه :
  • (13- 5 )ترانسفورماتور آزمایشگاهی چند پله :
  • (14 -5 )مگااهم متر (مگر ):
  • (15-5 ) آزمایشگاه فشارقوی

اسلاید 5 :

آزمون آموخته ها و نتایج و پیشنهادات
آشنایی کلی با مکان کارآموزی

مجتمع صنعتی نورین د رسال 1371در زمین به مساحت 68000متر مربع مسقف و 54 هکتار فضای آزاد توسط زنده یاد مهندس محمد حسین کلاهی تاسیس شد.

واحدهای زیر مجموعه مجتمع صنعتی نورین عبارتند از:

     1-شرکت سیم وکابل  ابهر

     2- شرکت ماشین سازی مجتمع صنعتی نورین

     3- شرکت آمیزه های پلیمری ابهر

     4- شرکت صنایع  غذایی

     5- شرکت گرانول قزوین

   مهمترین شرکت مجتمع ،شرکت سیم وکابل ا بهر بوده و مابقی شرکتها به عنوان پشتیبان شرکت سیم وکابل  ا بهر محسوب می گردند.

شرکت سیم وکابل ابهربا شروع تولید خود از سال 1372 وتوسعه امکانات وتوانایی هایی که از هر جهت وجود داشت توانست با تولید کنندگان دیگری که چندین دهه قبل شروع نموده بودند رقابت نموده ، ودر رده یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سیم وکابل در ایران قرار گیرد.این شرکت در حال حاضربا تولید انواع کابلهای فشار ضعیف با عایق XLPE ، کابلهای فشار متوسط و فشار قوی تا سطح ولتاژ230 کیلو ولت ، کابلهای مقاوم در برابر آتش باعایق وروکش غیر هالوژنه ، کابلهای کنترل ،ابزار دقیق ،    سیگنالینگ ،کابلهای خود نگهدار،کابلهای زیر دریایی وکابلهای

 

اسلاید 6 :

با روکش لاستیک سیلیکونی یکی از عمده ترین تامین کننده کابلهای ویژه جهت صنایع نفت وگاز وپتروشیمی وپروژه هایی

 که شرح مختصر آنها در قسمت مربوط به مشتریان آمده میباشد .

لازم به ذکر است که سالن فشار قوی شرکت سیم وکابل ابهر در سال 1382 راه اندازی وتولید خود راشروع نمود واکنون برای اولین بار درایران موفق به تولید کابلهای 132 کیلوولت با همکاری شرکت BRUGG  سوئیس وهمچنین کابلهای 230 کیلوولت برای برق منطقه ای تهران شده است .

منابع انسانی مجتمع صنعتی نورین:

مجتمع صنعتی نورین دارای 700نفر پرسنل می باشد که از این تعدادحدود 75 نفر به عنوان مدیر، کارشناس ، سرپرست ومابقی نیز به عنوان تکنسین واپراتور مشغول فعالیت می باشند.

واحد آموزش شرکت سیم وکابل ابهر جهت ارتقاء دانش پرسنل سالانه حدود 6500الی 7000 نفر ساعت آموزش تخصصی ،عمومی وایمنی، مدیریتی وکیفی در قالب 35الی 40 دوره در سال برگزار مینماید.

تجهیزات تولیدی:

شرکت سیم وکابل ابهر مجهز به پیشرفته ترین ماشین آلات وتجهیزات تولیدی انواع سیم وکابل فشار ضعیف وفشار قوی می باشد که ظرفیت تولید ماشین آلات مذکور،تولید کابل های تا 400 کیلوولت وقطر خارجی 160میلیمتر وسطح مقطع 2000میلیمتر مربع  می باشد.

اسلاید 7 :

خلاصه ای از فرآیند تولید کابلهای مذکور به شرح ذیل می باشد :

تجهیزات تست وآزمایشگاهی:

شرکت سیم وکابل ابهر مجهز به آزمایشگاههای :

1- آزمایشگاه مواد وفشار ضعیف دارای 4 بخش ذیل می باشد:

الف- آزمایشگاه فیزیک

ب- آزمایشگاه شیمی

ج- آزمایشگاه پلیمر

د- آزمایشگاه الکترونیک

امکانات وتجهیزات این آزمایشگاه شامل:

     دستگاه های آزمون فیزیکی ، حرارتی ،آنالیز شیمیایی، آزمون عملکرد در     برابر آتش وآزمایش های فشار ضعیف می باشد

2- آزمایشگاه های فشارقوی

     دارای دو بخش فشار قوی وفوق فشار قوی که با بهره گیری   ازمجهزترین تجهیزات، قابلیت انجام آزمون های فوق فشار قوی تا سطح 2800 کیلوولت ، یازدهمین در جهان واولین در سطح خاورمیانه میباشد

*آزمایشگاه های شرکت سیم وکابل ابهر تمام تستهای مربوط به    مواد اولیه ومحصول نهایی را مطابق با استانداردهای بین المللی IEC,BS,ASTM   واستاندارد ملیISIRI انجام میدهند.

   وهمچنین به عنوان مرجع موسسه استاندارد وپژوهشگاه نیرو نیز فعالیت میکند.

اسلاید 8 :

معرفی مشتریان  شرکت سیم وکابل ابهر

شرکت سیم وکابل ابهر بزرگترین تامین کننده کابلهای ویژه جهت پروژه های ذیل می باشد

الف- پروژه های صنایع نفت وگاز وپتروشیمی

ب- پروژه های آب وبرق منطقه ای کشور

ج- پروژه های میدان گازی پارس جنوبی

د- پروژه های مربوط به طرح های عمرانی وتوسعه از قبیل متروها، فرودگاه ها ، تونل ها و راه آهن جمهورسی اسلامی ایران

و- صادرات به کشور های همسایه از قبیل عربستان ،ترکمنستان ،

سوریه ،ارمنستان وقبرس

اسلاید 9 :

مجتمع  صنعتی نورین

مجتمع صنعتی نورین در سال 1371  در زمینی به مساحت 54 هکتار بنا نهاده شد . از لحاظ موقعیت جغرافیایی از طرف شمال به آزاد راه زنجان – قزوین و از طرف جنوب به جاده ترانزیت تهران – ترکیه منتهی است . امکان استفاده از شبکه راه آهن سراسری زمینه توسعه هر چه بیشتر این مجتمع را فراهم ساخته است .

سیاست گروه مبتنی بر تمرکز کلیه فعالیت ها در مجتمع صنعتی نورین می باشد . جهت نیل به این اهداف امکانات زیر بنایی به شرح زیر در مجتمع دایر گردیده است تا بتواند درحال حاضر و در آینده در خدمت واحدهای مجتمع قرار گیرد .

نیروگاه 9 مگاواتی و شبکه توزیع فشار متوسط 20 کیلو وات

تاسیسات تصفیه آب ،فاضلاب ، منابع ذ خیره و شبکه های توزیع آب نرم صنعتی ، آب آتش نشانی و آب بهداشتی

تاسیسات تامین و توزیع گاز طبیعی به ظرفیت پنج هزار متر مکعب در ساعت و فشار 60 پوند

طراحی تسهیلات اقامتی ، ورزشی و آموزشی مناسب برای توسعه های آینده مجتمع از جمله امکانات در دست اقدام است .

شرکت های فعا ل در مجتمع در حا ل حاضر شامل سیم و کابل ابهر ،ماشین سازی مجتمع صنعتی نورین ، تولیدات ساختمانی ابهر و صنایع غذایی ابهر می باشند و شرکت تولیدی گرانول قزوین در آینده نزدیک از محل فعلی آن در شهر صنعتی البرز به محل مجتمع منتقل خواهد گردید .

اسلاید 10 :

در برنامه تولیدی تا پایان دهه حاضر تولید نمک های پایه سرب (شرکت اکسیدان ) و تولید مفتول آلومینیمی را می توان نام برد که فضای لازم از ظرفیت های استفاده نشده مجتمع استفاده خواهد شد .

شرکت سیم و کابل ابهر در چارچوب مجتمع صنعتی نورین با بهره گیری از پیشرفته ترین فناوری های کابل سازی در جهان بنیاد گذاشته شد و کارخانه تولیدی آن بدست توانای مهندسان ایرانی احداث گردید .

هماهنگی برجسته ترین کارشناسان ملی این صنعت ، با مدرن ترین ماشین آلات کابل سازی ، امکانات نرم افزاری و سخت افزاری و نیز به خدمت گرفتن خطوط قابل انعطاف تولیدی ، این شرکت را قادر می سازد تا علاوه بر ساخت انواع پر مصرف سیم و کابل ، نسبت به تولید اقلام تخصصی مورد استفاده در معادن ، هواپیمایی ، صنایع ذوب فلز و ;

اقدام نماید .

تولیدات سیم و کابل ابهر علاوه بر مطابقت با استاندارد ملی 607   isiriاز استانداردهای معتبر همچون iec  ،bs و ;.هم تبعیت می نماید .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله در مورد معماری بین النهرین در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله در مورد معماری بین النهرین در pdf دارای 36 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد معماری بین النهرین در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد معماری بین النهرین در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد معماری بین النهرین در pdf :

معماری بین النهرین

سرزمین بین النهرین مرکز یکی از کهن ترین تمدن هاست.نخستین تمدن شناخته شده این سرزمین را سومریان تشکیل دادند.معماری سومر در خدمت معابد بوده است و مردم آن کشاورز بودند.آنان طرز مهار کردن سیل را آموختند و شهرهایی با دیوار قطور ایجاد کردند.از آثار معماری سومریان می توان معبد انانا(از سنگ آهک) ، معبد ستون و معبد سفید را نام برد.

از دیگر اقوام این منطقه آکادی ها و بابلیان بودند که در اکثر بناها ویژگی معماری سومر را حفظ کردند.برجسته ترین بخش مجتمع ودر واقع شناخته شده ترین ساختمان در دره بین النهرین زیگورات ها بودند.زیگورات در لغت (زبان)بابلی به معنای سکو یا بنای پله پله ای است که عرض و طول هر

طبقه از اشکوبه (طبقه یا سقف) پایین کمتر است.احتمالا هر کدام از طبقات ساختمان زیگورات رنگ مخصوص داشته و بر روی آن درخت کاری یا گل کاری شده بوده است.دروازه ایشتار نیز یکی آثار برجسته ی معماری شهر بابل در دوران جدید است. آشوریان از دیگر اقوام ساکن در دره ی بین النهرین (بخش شمالی) بودند و بدلیل فراوانی سنگ در منطقه ی آنان،بناهای مستحکم تری از

ساختمان های بابل ایجاد می کردند.هنر آشور آمیخته از هنر سومر و بابل بوده است.ارگ ناتمام سارگون یکی از بناهای ساخته شده توسط آشوریان است.

دروازه ایشتار

خاور نزدیک (سومر کشور- شهر و زیگورات،پیکر تراشی،میثاق سازی،وحدت عنصر صوری و طبیعی)
سومر
قریبا” در اوایل هزاره چهارم بیش از میلاد ، حادثه ای عظیم در بین النهرین به وقوع پیوست و آن مسکون شدن دره های بزرگ رودخانه ها بود . پس از این حادثه بود که نوشتن ، هنر ، معماری ساختمانی ، و شکلهای جدید سیاسی در بین النهرین و مصر ، اما با تفاوتهای چشمگیری در کارکردشان ، به ظهور می رسند . هنری فرانکفورت در این باره می نویسد :

کهن ترین اسناد مکتوب بین انهرین ; شناخت واحدهای بزرگ اقتصادی یعنی اجتماعات کنار معابد را آسانتر کرد . نخستین اسناد مکتوب مصری ، نوشته هایی بر روی ساختمانهای شاهی یا کنده کاریهای مهر گونه ای برای شناسایی مأموران پادشاه بودند . نخستین آثار هنری بین انهرین ، غالبا” جنبه مذهبی دارند ؛ در صورتی که در هنر مصری به ستایش از کارهای پادشاهان مربوط می شوند و موضوعات تاریخی را نمایش می دهند . معماری ساختمانی در بین انهرین شامل معابد و در مصر شامل آرامگاههای پادشاهان می شود . نخستین جامعه متمدن در بین النهرین به صورت هسته های جداگانه ، چندین شهر مجزا و مستقل حکومتهای مشخص و متکی به خود با سرزمینهای قابل کشت در اطرافشان ، تبلور یافت . جامعه مصر شکل قلمرو واحد ، یکپارچه ولی روستانشین یک پادشاه مستبد را به خود گرفت .

بدین ترتیب ، نه یک تمدن بلکه دو تمدن در این نقاط به ظهور رسیدند و هریک خصلتهای ویژه ای برای خود داشت . از آن لحاظه به بعد تاریخ جهان به صورت ثبت پیدایش ، رشد ف زوال تمدنها و خیزش و سقوط خلقتها ، دولتها ، و ملتها در چارچوب آنها درآمد . با پیدایش همین دو تمدن قدرتمند و متضاد درر منطقه ساحل شرقی دریای مدیترانه است که درام بشریت غربی ، حقیقتا” آغاز می شود .
در دره حاصلخیز سفلای رودهای دجله و فرات ، بشر احتمالا” چیزی همپای باغ عدن که در سفر پیدایش از آن ستایش می شود و مدتهای مدید بخشی از سنتهای بین النهرین به شمار می رفت ساخته بود . به محض آنکه بشر با فنون آبیاری و تا اندازه ای مهار کردن سیلها آشنا شد ، امکان ایجاد واحه ای بزرگ را دریافت . تاریخ پرآشوب بین النهرین ثابت می کند که این سرزمین با چشم اندازی که برای ایجاد یک زندگی مرفه و بی سابقه داشت ، انسان را شدیدا” به خود جلب می کرد .
کشور- شهر و زیگورات
دین پس از غلبه بر زندگی و معنی بخشیدن به آن ، شکل جامعه و طرز بیان یا نمایش آن در معماری و هنر را نیز تعیین کرد . کشور شهر بین النهرین ، در زیر حمایت خدای شهر بود ؛ پادشاه نماینده او در روی زمین و مباشر داراییهای زمینی او بود . رابطه پادشاه با خدایان آسمانی و زیردستان زمینی اش را می توان از دعایی که یکی از نخستین پادشاهان سومری به درگاه انلیل خدا در شهر نیپور کرده است ، دریافت : ای انلیل ، سلطان کشورها ، از تو می خواهیم به آنو

بگویی دعای مرا به گوش پدر محبوبش برساند ؛ بر زندگی ام روحی تازه بخشد ، و آرامش را از این سرزمینها دور نگرداند ؛ جنگاورانی به من ارزانی دارد که تعدادشان به تعداد علفها برسد ؛ ا ز رمه های آسمانی چشم برندارد ؛ این کشور را غرق نعمت کند ؛ نعمتهایی را که خدایان به من ارزانی داشته اند تغییر ندهد ؛ و من همواره آن چوپانی باشم که بالای سر گوسفندان است .
نقشه شهر ، این مرکزیت خدا را در زندگی خود نشان می داد ، زیرا معبد خدا هسته ساختمانی با عظمت آن را تشکیل می داد.

این معبد نه فقط کانونی برای دین شهر بلکه مرکز فعالیتهای اداری و اقتصادی آن نیز بود . معبد ، در واقع قلمرو خدایی بود که در نزد مردم زمیندار و رمه داری بزرگ و ثروتمند و نگهبان شهر به شمار می رفت . وظیفه اصلی شهر ، خدمت به خدا در مقام یک ارباب بود ، همچنان که وظیفه همه

شهروندان به طور کلی خدمت به خدایان بود . مجتمع گسترده و بزرگ معبد که در نوع خود شهری در دل شهری دیگر بود ، وظایف و نقشهای بیشمار داشت . کارمندان معبد شامل کاهنان و کاتبان ، امور و ستد شهر را می چرخاندند و از داراییهای خدا و پادشاه مراقبت می کردند . احتمالا” در چنین محیطی بوده است که نوشتن ابزاری دقیق در دست برخیها تبدیل شد ؛ کهن ترین نمونه های آن به نگه داری حسابها ، شرح معاملات ساده ، و ذخایر موجود مربوط می شوند .

برجسته ترین بخش مجتمع معبد و در واقع شناخته شده ترین ساختمان در دره بین النهرین ، زیگورات نامیده می شد . ازز چگونگی پیدایش یا نقش این ساختمانهای عظیم و چند طبقه خشتی اطلاعی به دست نیامده است . بعضی ها این ساختمانها را « پلکانهایی از آسمان » یا کوههای ساختگی توصیف کرده اند و وجودشان را به این اعتقاد همگانی در جهان باستان که نوک قلل رفیع را جایگاه خدایان می دانست مربوط کرده اند ( مقایسه کنید با جبال اولمپوس در دین یونانی ) . زیارتگاههای بالای این زیگوراتها « اتاقهای انتظار » یا « اتاقهای گذری » می نامیدند و احتمالا” آنها را همچون تالارهایی می پنداشته اند که انسان مؤمن می توانسته است در آنها به انتظار ظهور خدا بنشیند .
بیشتر شهرهای ویران شده سومر اور ، وارکا ، نیپور ، لارسا ، اریدو همچنان در پای زیگوراتهای نابود شده خود قرار دارند . زیگورات اور ، نمونه مناسبی از این مورد است که به دوره سومری نوین از سده 22 تا سده 21 پیش از میلاد مربوط می شود ؛ در این دوره ، معماران می کوشیدند

بلندترین و کوه پیکرترین بنای ممکن را روی زمین برپادارند . در تصویر نخست کوهی از خشت خام را می بینیم که در اثر عواملی چون زمان ، آب و هوا ، و تاخت و تاز دشمنان تقریبا” به صورتی بی شکل درآمده است ؛ در تصویر دوم بازسازی طرح گونه همان بنا دیده می شود .
بر روی شالوده ای از این به ارتفاع 15 متر ، دو طبقه سوار برهم قرار دارند که به ترتیب کوچکتر می شوند ؛ و از آن دو احتمالا” طبقه بالا در حکم پی زیارتگاه بوده است . سه پلکان خرپشته ای ،

 

هریک با یکصد پله ، در یک نقطه ، به دروازه برج دار زیگورات می رسند و از آنجا احتمالا” پلکان دیگری به زیارتگاه یعنی مرکز نمایشهای آیینی منتهی می شود . ساختمان این زیگورات ، کوه محکمی از خشت خام با نماسازی ضخیمی از آجر پخته با ملات قیری است .
آجر پخته را به این علت با ملات قیر در نماسازی به کار می بردند که بر قدرت و استحکام ساختمان در برابر سیلها و اثر دیگر عوامل طبیعی بیفزایند . طبقات زیگورات ، احتمالا” در اصل به رنگهای متفاوت با معنی نمادینی ساخته می شده اند و احتمالا” در محوطه پشته آنها درختکاری و گیاهکاری نیز می شده است . ارتفاع زیاد این بنا و دشواری صعود و دستیابی به نوک زیارتگاه ، احتمالا” مانند مذاهب دیگر ، نمادی از گونه ای تدارک دشوار روح برای روشنایی گرفتن از خدا ب

ه شمار می رفته است . بدون تردید رفعت زیگوراتهای بزرگ ، که ظاهرا” به قلب اسمان می رسیدند تأثیر ژرفی بر عبریان کهن داشته است . زیرا زیگوراتی در بابل به نام برج بابل ساختند و به یادگار گذاشتند که نشانه ای از غرور بلند پروازانه نوع بشر .
سه کشف بزرگ سومریان شبکه ای از خدایان و روابط میان خدایان و آدمیان ، خود کشور شهر ، و هنر نوشتن شالوده ای برای سازماندهی جدید جامعه بشر پی افکند . در کشور شهر ، که به علت حضور خدای شهر به صورت موقوفه درآمده بود ، انسانها روابط جدیدی با خدا و میان خودشان برقرار کردند و با ثبت این روابط به صورت مکتوبی ، صورتی رزمی و دائمی به آنها دادند . زندگی دارای نظم شد و وظایفی که پیشتر در دوش فرد بود بر دوش اجتماع گذاشته شد مانند دفاع ا

ز حملات انسانهای دیگر و نوسانات طبیعت .
این دگرگونی به اضافه تقسیم کار ( تخصصی شدن کار هرکس ) ، که هرگاه تعداد زیادی از مردم به صورت یک اجتماع همبسته در جایی متمرکز شوند تشویق و تسریع می شود ، ساکنان کشور شهر را از رسیدگی به الزمات زندگی روزانه رها کرد به طوریکه ایشان توانستند مهارتها و استعدادهای خود را به شکلی باور نکردنی در اجتماعات سیال و چند پارچه آن روزگار بروز دهند و به کار گیرند . حالت نسبتا” ثابت کشور شهر نیز هویتی پایدار به عنوان یک شهر با خدا و پادشاهی شناخته شده و موجود به این اجتماع داد . این حس هویت ، تک تک اهالی را نیز شامل شد زیرا اینان نیز به عنوان اعضای اجتماع ، هویتی داشتند و متوجه نوع روابط خویش با شهر ، خدا ، پادشاه ، و شهروندان دیگر بودند . زبان مدون جدید نیز احتمالا” به این هویت یابی رشد یابنده کمک کرد و فرد خود را با نامی در میان نامهای اشیاء و کارهای دیگر بازشناخت . بدین ترتیب ، با پی ریزی الگوهای ثابت زندگی توسط سومریان ، آن احساس هویت و احساس خودآگاهی تاریخی آدمی آغاز می شود که در تمدن یونان بالغ می شود و به اوج تکاملش می رسد .
پیکر تراشی

دیدیم که در میان نقاشیهای درون غارها تصویر انسان تقریبا” هیچگاه دیده نمی شود ؛ او هنوز به عرصه خودآگاهی گام ننهاده است . گرچه تصویر انسان عملا” در نقاشیهای پناهگاهی شرق اسپانیا ظاهر می شود ، این نمایش جنبه ای صرفا” طرح گونه دارد و نوعی خط تصویر نگاری به شمار می رود.

بدین ترتیب ، تدارکی برای آفرینش سردیس زیبای زن از وارکا دیده نمی شود . اصل و نسب این سردیس ناشناخته است ، و چون در نخستین دوره پیدایش خط ساخته شده ، سردیس کاملی نیست ، بلکه چهره ای از مرمر است که برای نصب در زمینه ای چوبی و احتمالا” گذاشتن گیسوانی زرتار بر آن آفریده شده است . کاسه های گود کره چشم و دو چشم این سردیس از صدف یا سنگ رنگی پر شده بود . قالب گیری صاف و نرم گونه ها ، احساس برانگیز بودن دهان ، تردیدی که در تشخیص ملاحت و دلتنگی به بیننده دست می دهد ، او را نه فقط در نظر ما به

شخصی فریبنده و اسرار آمیز تبدیل می کند ، بلکه حکایت از چنان پیشرفت مهارتی در کار هنرمند دارد که از حد انتظار ما برای آن زمان فراتر می رود . در سردیس متعلق به واکا بیننده بی درنگ متوجه بزرگی بی تناسب چشم ها می شود . این ویژگی گروه بزرگی از پیکره هایی است که از تل اسمر به دست آمده اند .
میثاق سازی

درست همان طور که دین رسمی و زندگی شهری سومریان در سپیده دمان تاریخ مدون گونه جدیدی از تجربه انسانی را پی افکند ، همینان با استفاده از خط و هنر پیکری نیز شیوه جدیدی را

برای بازنمایی آن تجربه ابداع کردند . خط یا نوشتن از طریق ساده و تبدیل کردن تصاویر ف به علایم یا الفبای میخی با ترکیبهای بیشمار که با قلمی نوک تیز درر الواح گلی نقر می شد ، ابداع گردید . در هنر پیکری ، به کمک روند ساده سازی مشابهی ، انبوه شکلهای ظاهر اشیاء موجود در دنیای بصری ، به چند ویژگی مؤثر و کافی برای نمایاندن پیکره انسان و عمل انسان تقلیل یافتند . این روند ساده سازی را با اصلاحات و واژه های گوناگونی چون طرح پردازی ، سبک سازی ، میثاق سازی ،

تعمیم ، رسمی سازی نامیده اند .
ساده سازیهای قرار دادی پیکره انسان عام هستند و صرفا” به هنر دنیای کهن تعلق ندارند . در واقع تمام سبکهای هنری ، از این لحاظ ، در جوامعی که مسلطند و به طور ضمنی به عنوان وسیله شبیه سازی جامعی شناخته شده اند ، قراردادی یا میثاقی هستند . میثاقها ممکن است پر دامنه یا کم دامنه ، یا مانند روزگار ما بطئی التغییر یا در معرض بازنگری همیشگی باشند . به هر حال از معیارهایی چون وفاداری به « واقعیت » بصری ، نباید در ارزیابی سبک هنری استفاده شود . گرچه از دهه 1880 1889 به بعد گرایشهای اصلی هنر مدرن از« واقعیت » بصری فاصله گرفت

ه اند ، وگرچه هنرمندان امروزی در بیشتر موارد عملا” « حقیقت » عکس گونه را نادیده می گیرند ، تصاویری که می آفرینند مانند تصاویری که در کارتونهای روزنامه ای و هنر تجارتی و آگهیها می بینیم برای ما تماما” پذیرفتنی هستند .

سومریها که دست اندر کار تدوین الگوها و میثاقهایی بودند که به زندگی جدید و در واقع ابداعی خود ایشان را تنظیم می کرد ، برای ساختن چهره های انسان نیز میثاقهایی مقرر کردند . چشمهای درشت پیکره های وارکاوتل اسمر ، تنها جزئیات قراردادی شده نیستند . در پیکره های کوچک یک صندوق مرصع کاری شده با صدف که پرچم اور نامیده می شود . چندین روش شبیه سازی می بینیم که روایت را ساده تر می کنند ، عمل را شرح می دهند ، و حتی احساس حرکت را به بیننده القا می کنند . این قاب تزیینی تجسمی از یک پیروزی نظامی سومریها و رویدادهای پس از آن پیشروی سربازان پیاده ، حمله گردونه ، صفوف اسیران و خدمتکارانی را که غنایم .
وحدت عنصر صوری و طبیعی

روی کاسه مرصع کاری شده جنگ به دست آمده از اور در صفحه اول از بالا پیکره ای از یک پهلوان سومری که با دو گاو دارای سر انسان کشتی می گیرد ، و در دو صحنه زیر آن جانورانی واقعی و خیالی دیده می شوند که مقدمات یک میهمانی را فراهم می آورند . پیکره های نخستین صحنه این مرصع کاری با تقارنی اشاراتی نمایانده شده اند و صرف نظر از اینکه سرها تماما از روبرو دیده می شوند ، حالت قراردادی و قالبی قای تزئینی پرچم اور را به نمایش در می آورند . از طرفی دیگر پیکره های جانوران در صحنه های پایین ، با فورمالیسم و به مراتب تخفیف یافته تری نشان داده شده اند.
نیم تنه های این پیکره ها به طور طبیعی مانع دید دستهایی می شوند که در سمت بیننده نیستند ، و پاهای سمت بیننده مانع دیده شدن پاهای دیگر می شوند . کتفها در جای درست خود قرار داده شده اند ، و خطوط و برجستگیهای چهره با دقت نمایانده و طراحی شده اند ، پیکره های پهلوان مانند انسانها از رسمیتی برخوردارند که در جانوران غیر طبیعی روی نشان نجابت خانوادگی به آن بر می خوریم ، ولی جانوران صحنه های این میهمانی، خیلی راحت اند یا دست کم به نظر می رسد که از رژه باشکوه خدمتکاران و نوازندگان تقلید می کنند.

روی همان چنگ ، سر با شکوه گاو نر دیده می شود که با ورق طلا ساخته شده است و تزئینات ریش و کاکلش از سنگ لاجورد است . گاو نر که تمثیلی از باروری و قدرت است ، طبیعتا جانوری شد که نخستین انسانهای گله دار به پرستشش پرداختند ؛ و دعا کنان از او می خواستند که دشمنان طبیعی احشام خشکسالی و جانوران درنده را نابود کند . هنرمند روزگار باستان ، از لحاظ بازنمایی دقیق خطوط و برجستگیهای چهره جانوران ، و به بیان دیگر از لحاظ بازنمایی شخصیت آنها ، نبوغی همپای سلف پیش از تاریخ خویش دارد . در سراسر خاور نزدیک باستان

ی و سرزمینهای اطراف مدیترانه ، گاو جانوری بود که به آن احترام گذاشته می شد . در این نمونه ، ریش ممکن است افزوده ای فوق طبیعی به نشانه قدرت گاو نر باشد . ریش و نشانه های انسانی دیگری چون سر آدم که قدرت گاو نر باشد . ریش و نشانه های انسانی دیگری چون سر آدم که در صحنه بالایی کاشه چنگ بر گاوها افزوده شده اند ، گاوها و شیرهای دارای سر آدم را که مدتها بعد در آشور ساخته می شوند تحت الشعاع قرار می دهند .

ستیز میان نیروهای طبیعی و فوق طبیعی در دنیای بین النهرینی ها به شکل مبارزه ای میان جانوران و هیولاها نمایانده و بیان می شود . چنین مبارزه ای را به شکل مینیاتوری بر روی یک مهر استوانه ای به بلندی تقریبا 4 سانتی متر که نقش آن با ظرافتی بیمانند کنده کاری شده است می بینیم . مهر از یک تکه سنگ استوانه ای معمولا به بلندی 3 یا 4 سانتی متر یا سوراخی برای گذراندن نخی از آن ، ساخته می شد . مهر که از سنگهای رنگارنگ متفاوت ، سخت و نرم ، مانند سنگ بلور ، عقیق ، عقیق سرخ و یشم ، سنگ لاجورد ، مرمر ، و مرمر سفید ساخته می شد چنان با یک طرح کنده کاری ( نقره شده ) تزیین می شد که هر گاه آن را روی رس نرم می غلتاندند نقشی بر جسته از خود برجا می گذاشت . انسان سومری با استفاده از این وسیله نامه و اسنادش را که روی الواح گلین نوشته می شدند مهر می زد ، امضاء می کرد و هویت شان را

می شناخت . در تصویری که ما آورده ایم ، خود مهر و نقش برجسته حاصل از غلتاندنش بر روی رس نرم دیده می شود . پهلوانی با یک گاو نر می جنگند ، و موجودی نیمه انسان نیمه گاو با یک شیر دست و پنجه نرم می کند . نگرشها و دسته بندیهای اشارتی این نقش ، بازتابی از روش صوری بازنمایی اند ، ولی حتی در سطح محصور و کوچک این مهره ، هنرمند ماهر ، شکل جانور را چنان استادانه نشان می دهد که بیننده گمان می کند غرش شیر و ماغ کشیدن گاو پیکارگر را نیز می شنود
هنر بابلی
هنر بابلی (Babylonian Art) و مباحثی پیرامون آن
سفال‌گری پیش از آغاز هزاره سوم ق.م در بابل شکوفا شد (البته بهترین نمونه‌های سفالینه‌ها را مردم اطراف بین‌النهرین به ویژه در شوش که تمدن ساده‌تری داشت، می‌ساختند). اسلوب معماری و بناسازی هم تابع مواد در دسترس و نیز چوبی‌ بود که از لبنان وارد می‌شد. سومریان و جانشینان آن‌ها در ساختن معابد، ارگ‌ها و سایر بناها، کشت

خام و پخته و ملاتی‌ از قیر به کار می‌بردند. زیگورات مهم‌ترین ساختمان در دره بین النهرین بود
در دوران باستان، سرزمین بین‌النهرین را بابل می‌خواندند، که از نام بزرگ‌ترین شهر این منطقه برگرفته شده بود. بنابراین جلوه‌های مختلف هنر این سرزمین از هزاره چهارم قبل از میلاد تا مرحله تکوین هنر آشوری، تحت این عنوان بررسی می‌شود.
سومریان در سرآغاز تاریخ، در دره بین النهرین سفلی مستقر شدند ( سابقه این قوم هنوز نامعلوم است). آن‌ها پیش از هزاره سوم ق.م، خط را ابداع کردند، حکومت مستقل در شهرهای مجزا (دولت‌شهر) را تشکیل دادند، نظام خدایان و روابط بین خدایان و آدمیان را بنیاد نهادند.
آثار به ‌دست آمده از حفاری‌های شهرهای کهن بابل، اور، لاگاش و ; حاکی از آن است که سومریان در هنرهای گوناگون دست داشته‌اند که بعدها این هنرها توسط اقوام سامی و غیر سامی برداشت شده و به تمام آسیای غربی گسترش یافته است.
اکدی‌ها، اولین قوم سامی بودند که به رهبری سارگون، قوم سومری را تحت سلطه خویش درآوردند (2300 ق.م) و دولت متمرکز را جانشین دولت‌شهر کردند. از این پس تا زمان حمله اسکندر (331 ق.م) این سرزمین بیشتر شاهد تجاوز دولت‌های مجاور بود تا گ

سترش مرزها و کشور گشایی.

دست‌آوردهای سومریان در هنر و ادبیات، مذهب، و شیوه کلی‌ زندگی،‌ نه فقط برای جانشینان آن‌ها در بین‌النهرین، بلکه برای تمام اقوام شرق کهن، سرمشق واقع شد. در بابل همانند دیگر جوامع کهن، تفاوتی‌ بین هنر و صناعت وجود نداشت. اما هنرمندان احترام بسیاری داشتند. مهارت آن‌ها موهبت مستقیم ائا (خدای خردمندی) دانسته می‌‌شد. شاهان سرزمین‌های همسایه، نجاران، بنایان و آهنگران برجسته بابلی‌ را برای اجرای کارهای هنری فرا می‌خواندند و به هنگام فتح بابل آنها را به غنیمت می‌گرفتند. در حالی‌ که بابل، خود از نظر مواد اولیه غنی‌ نبود، اما مواد مورد نیاز از طریق تجارت با سوریه، آسیای صغیر و ایران تامین می‌ گردید. مواد قابل حصول در بابل و جلگه‌های آبرفتی‌ آن مشتمل بود بر گل و نی‌، نخل، کاه و قیر. هنر بابلی‌ هم عمداتا به گل و نی‌ وابستگی‌ داشت.

سفال‌گری پیش از آغاز هزاره سوم ق.م در بابل شکوفا شد (البته بهترین نمونه‌های سفالینه‌ها را مردم اطراف بین‌النهرین به ویژه در شوش که تمدن ساده‌تری داشت، می‌ساختند). اسلوب معماری و بناسازی هم تابع مواد در دسترس و نیز چوبی‌ بود که از لبنان وارد می‌شد. سومریان و جانشینان آن‌ها در ساختن معابد، ارگ‌ها و سایر بناها، کشت خام و پخته و ملاتی‌ از قیر به کار می‌بردند. زیگورات مهم‌ترین ساختمان در دره بین النهرین بود. (مثلا زیگورات شهر اور، متعلق به اوایل هزاره سوم ق.م)
زیگورات بنایی‌ است پلکانی و به صورت هرمی‌ که به عنوان معبدی برای پرستش خدایان و نیز امور اداری و دفتری به کار می‌رفته است. در این دوران هنر در خدمت مذهب و حکومت بود. بدین معنا که به تزیین معابد، بناها، تجسم خدایان و بازنمایی‌ شاهان می‌‌پرداختند.
در میانه هزاره سوم ق.م، ساختن پیکره‌های سنگی‌ در صور طبیعی‌ معمول بود. در این مجسمه‌ها، طرز نمایش جامگان، چشمان، پاها و به خصوص دست‌ها -که به حالت دعا روی سینه قرار دارد- دلالت بر یک قاعده سنتی‌ دارد. پیکره‌های فرمانروایی به نام گودئا‌ (حدود 2100 ق.م)، نمونه دست‌آوردهای مجسمه‌سازی همه جانبی‌ در بابل را نشان می‌دهد.
با این حال حجاری به صورت نقش برجسته در تمامی‌ دوران هنر بابلی‌ اهمیت بیشتری دارد.
نقش برجسته رنگ شده به موازات نقاشی‌ روی دیوار در این دوران تحول یافت. نقاشی‌های دیواری در این دوره از جلوه خاصی‌ برخوردارند. این نقاشی‌ها بیشتر مراسم تشریفات درباری، اعطای مقام و قربانی‌ و شکار شیر را نشان می‌دهند. در آن‌ها بیشتر از رنگ سرخ و سیاه استفاده می‌شود، اما گاه رنگ‌های آبی‌ و زرد و حتی‌ سبز هم دراین آثار دیده می‌شود. محیط اجسام و افراد با رنگ سیاه از پس زمینه سفید جدا می‌شود و داخل آن‌ها رنگ‌آمیزی می‌گردد.
نحوه ترسیم پیکرها مثل نقش برجسته‌ها است. سرها و پاها از دید جانبی‌، بدن و چشم‌ها از دید روبرو و صورت‌ها از نیم رخ ترسیم می‌شوند. چیزی که مشابه آن را در هنر مصری هم مشاهده کردیم.
ساختن نقش برجسته روی آجرهای لعاب‌دار در نمای بنا

ها از دیگر ابداعات ممتاز بابلی‌ها بود که در دوران هخامنشی‌ در ایران مورد استفاده قرار گرفت. مهرهای استونه‌ای کوچک که روی آن‌ها نقوش و خط میخی‌ نقش شده بود، از دیگر جلوه‌های هنر بابلی‌هاست.
در بین النهرین استفاده از مس چه به صورت خالص و چه به صورت آلیاژ مفرغ حتی‌ به دوران ماقبل تاریخ باز می‌گردد. اما کاربرد گسترده فلزات (طلا، نقره، مس یا مفرغ) به میانه هزاره سوم ق.م برمی‌گردد.
بیشتر اشیای فلزی را در این دوره با تکنیک چکش کاری بر سطح غیر یا چوب می‌ساخته‌اند.
اشیای زرین و سیمین در خوری در گورستان‌های اور یافت شده است ک

ه به میانه هزاره سوم ق.م بر می‌گردد، اما سردی مفرغی‌ پرکار از یک فرمان‌روای اکدی با ریش و موی آراسته که در شهر کهن نینوا یافت شده است، محتملا به اندک زمان بعدتر متعلق است.
برای ساختن این مجسمه -که از آثار برجسته هنر بابلی‌ است- به جای چکش کاری از روش ریخته‌گری استفاده شده است‌، اما نقوش حک شده بر آن افزوده شده است. بابل از مراکز شیشه‌گری دنیای باستان بود، اما دست آفریده‌های آن‌ها هرگز با هنر مصریان باستان قابل قیاس نبود.
***
بررسی معماری مسکونی دوره ایلامی میانه
در طی حفاری‌های متناوب فرانسویان در شوش و چغازنبیل ساختمان‌های مسکونی متفاوتی نیز کشف و معرفی گشته‌اند. ولی تاکنون کار مطالعاتی جامعی در رابطه با خصوصیات مختلف معماری و فضابندی این ساختمان‌ها به عمل نیامده است. بنابراین فرضیه‌های موجود اغلب در رابطه با معماری بین النهرین می‌باشد. نظریات در مورد معماری ایلامی عمدتاً در رابطه با روند تحول ساختارهای مسکونی بین النهرین می‌باشد.
یکی از نکات مهم در این پژوهش مقایسه فضا‌بندی معماری مناطق مختلف این دوره با یکدیگر است. یکی دیگر از موارد مورد بررسی مقایسه فضابندی خانه‌های مسکونی معمولی با فضا‌بندی کاخ‌های شاهی می‌باشد.
یکی از نظریات اخیر که توسط میگلوس (Miglous) ارایه شده او معتقد است که فضابندی کاخ‌های شاهی آشوری از همان سنت دیرینه معماری آشور پیروی می‌کند

کهن ترین زیگورات بین النهرین

کهن ترین زیگوراتی که ناکنون در بین النهرین (عراق کنونی) توسط باستان شناسان خاکبرداری و شناسایی شده است زیگوراتیست که اورنمو موسس سلسله سوم اور در سال 2100 قبل از میلاد یعنی 4100 سال پیش در شهر باستانی اور محل تولد حضرت ابراهیم نبی بنا کرده بود او این زیگورات را در کنار معبدی که برای نیایش خدایان ساخته بود بر پا داشته است. این زیگورات در اصل دارای سه طبقه بوده است که در حال حاضر تنها طبقه اول آن باقی مانده است. راه دست رسی به بالاترین طبقه بوسیله سه رشته پلکان رشته پلکان میانی و دو رشته پلکان جانبی صورت میگرفت. زیگورات با خشت بنا شده بود و پوسته خارجی آن را از آجر ساخته بودند.

بابل نوین
امپراطوری آشور هیچگاه شاهد امنیت و آرامش کامل نبود ، و بیشتر پادشاهان آن مجبور بودند با یاغیانی که در بخشهای بزرگی از خاور نزدیک سر به شورش بر می داشتند به مقابله برخیزند . سده هفتم بیش از میلاد ، روزگار اوجگیری پیوسته مخالفت با حاکمیت آشور بود ، و در آخرین سالهای پادشاهی آشور بانیپال . امپراطوری آشور در راه از هم پاشیدگی و زوال گام نهاد . در زمان سلطنت پسر و جانشین وی ، امپراطوری آشور در اثر یورشهای همزمان مادها از شرق و بابلیان برخواسته از جنوب سقوط کرد بابل یکبار دیگر بپاخواست و در یک دوره احیای کوتاه مدت ( 612 – 538 ق. م . ) فرهنگ کهن بین النهرین جنوبی علی الخصوص در دوره حکومت پادشاه افسانه ای آن سرزمین یعنی بخت نصر ( نبوکد نصر ) که شرح کارهایشان را در کتاب دانیال نبی می خوانیم رونق گرفت . بخت النصر بابل را یکبار دیگر به هفتگانه جهان باستان تبدیل کرد . از معبدی که برای بل ( انلیل ) خالق و فرمانروای زمین و (خدای توفان ) – برج بابل عبریان – ساخته شده بود – فقط بخش کوچکی از زیگورات بزرگ آن باقی مانده است . لیکن هرودوت سیاح یونان باستان و (بدر تاریخ ) گزارش مختصری از بازدید که در سده پنجم پیش از میلاد از مجموعه این معبد به عمل آورده بود ، از خود به یادگار نهاده است : در یک [ بخش شهر] کاخ شاهان بودند ؛ در بخش دیگر ، صحن مقدس زئوس – بل یعنی محوطه محصوری به وسعت 400 متر مربع با دروازه های بزرگی از جنس برنج یکدست دیدم که تا زمان حیات من بر جا مانده بود . در وسط صحن ، برجی از سنگ به دراز و پهنای یک پنج کیلومتر و روی آن برج دومی ، روی آن سومی و الی آخر تا برج هشتم ساخته شده بود . راه صعود به قله این برج در بیرون از صحن واقع شده ، و آن پلکانی است که دور تا دور همه برجها می پیچد . وقتی صعود کننده تا نیمه راه برسد یک استراحتگاه می بیند و می نشیند زیرا اشخاص پیش از رسیدن به قله ، خیلی مایلند چند دقیقه ای در یک استراحتگاه بنشینند . در بالاترین برج ، یک معبد وجود دارد و در داخل معبد تختخوابی بس بزرگ ، با زیورهای گران و میزی از زر در کنارش دیده می شود ; اینان نیز مدعی اند که خدا شخصا به این معبد می آید و روی تختخواب می خوابد ، ولی من به این سخن باور ندارم .

56- شیری از مسیر رژهه روندگان ، بابل ، حدود 575 ق.م. آجر لعابی ، بلندی تقریبا 105cm .موزه لوور پاریس.

راه ورود به مجموعه معبد از مسیری دو دیواره به نام مسیر رژه روندگان با شصت پیکره پرشکوه از شیرهایی که با آجرهای رنگارنگ لعابی ساخته شده بودند می گذشت ( تصویر 56 ) . این جانوران پر شکوه ، که وقف الهه ایشتار شده اند، به نقش برجسته قالب گیری شده و با لعاب زرد – قهوه ای و قرمز بر زمینه فیروزه ای یا آبی سیر رنگ شده اند . آجرهای لعابی بابلی مات و سخت اند ؛ احتمالا هر آجر به طور جداگانه قالب گیری و لعاب داده می شد . این احتمال

نیز وجود دارد که جانوران مزبور که قدرتمندیشان از پوزه های غزان ، دنبهای دراز و پر گوشت ، و عضلات دقیقا نمایانده شده شان پیداست ، در اثر کاربست این اسلوب ، سبک دارتر و تصنعی تر از نقشهای برجسته آشوریان در شبیه سازی از مراسم شکار است .

لوحه رنگی 5 – دروازه ایشتار (بازسازی شده ) بابل حدود 575 ق.م. موزه دولتی ، برلین

مسیر رژه روندگان از دروازه عظیم ایشتار با آجرهای لعابی درخشان ( لوحه رنگی 5 ) می گذشت ؛ طرح این دروازه با برجهای کنگره دار جناحینش با نوع دروازه یافت شده در معماری کهن تر بابلی و آشور مطابقت دارد . آجر کاشی یا آجر لعابی از مدتها پیش مورد استفاده بوده است ، ولی سطح آجرها حتی سطح آجرهایی که بخشهایی از کنگره ها بر آنها ظاهر می شد ، تخت بود . بر سطوح دروازه ایشتار که با زحمات فراوان از نوع بازسازی شده ، ردیفهایی از پیکره های نیم رخ ، اژدهای مردوک و گاو اداد با وقار تمام ، یک در میان ، نشان داده شده اند . در انیجا خصوصیت و رسمیت ویژه هنر بین النهرین به بهترین وجه ممکن به نمایش در امده است . پیکرها شکوهی چون چاوشان دارند و نام خدایان معابدی را اعلام می کنند که این راه مقدس بدانها منتهی می شود روشن است که درسهای پیکر تراشی معمارانه بوغازکوی و خرساباد به خوبی فرا گرفته شده اند و انطباق کاملی که بین پیکره و دیوار در جانوران دروازه ایشتار دیده می شود . قرینه ای نداشته است ؛ بدون تردید در تاریخ معماری ؛چند تزیین رنگی وماندگار دیگر برای سطوحی این جنین شناخته شده است .

Oایران
نبوکد نصر، یا (شاه شاهان )به روایت کتاب دانیال نبی ،لاف زنان می گوید ( من دیواری محکم را بر ان داشتم که گرداگرد بابل کشیده شود ; تادشمنی که قصد حمله به ما را داشته باشد نتواند تهدیدمان کند ; [ و] شهر بابل را به یک دژ مستحکم تبدیل کردم .) لیکن پس ازحکاکی این دستخط بر روی دیوارمزبور شهر ،به تصرف کوروش پادشاه ایران ایرانیان را به نقاطی بس دورتر از بابل کشانید . مصر در سال 525 ق.م. در برابر ایرانیان تسلیم شد . در سال 480ق.م. امپراتوری ایران از رود سند تا رود دانوب گسترده بود وفقط مقاومت پیروزمندانه یونانیان در سده پنجم پیش از میلاد توانست مانع الحاق اروپای جنوبی به این امپراتوری شود .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله بررسی و ارزیابی موانع اجرای مدیریت استراتژیک درشرکتهای تول

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله بررسی و ارزیابی موانع اجرای مدیریت استراتژیک درشرکتهای تولیدی (مطالعه ی موردی شرکت تولیدی ماشین های الکترونیکی جمکو) در pdf دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی و ارزیابی موانع اجرای مدیریت استراتژیک درشرکتهای تولیدی (مطالعه ی موردی شرکت تولیدی ماشین های الکترونیکی جمکو) در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی و ارزیابی موانع اجرای مدیریت استراتژیک درشرکتهای تولیدی (مطالعه ی موردی شرکت تولیدی ماشین های الکترونیکی جمکو) در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی و ارزیابی موانع اجرای مدیریت استراتژیک درشرکتهای تولیدی (مطالعه ی موردی شرکت تولیدی ماشین های الکترونیکی جمکو) در pdf :

چکیده :

هدف مقاله حاضر بررسی موانع اجرای مدیریت استراتژی در شرکتهای تولیدی می باشد. به منظور حصول بر چنین هدفی با انتخاب بک رویکرد کیفی بر مبنای توصیفی _پیمایشی و با استفاده از مصاحبه با مدیران و کارشناسان در شرکت تولیدی جمکو داده های پژوهش جمع آوری گردید.نتایج این پژوهش نشان داد که موانع ادراکی و مهارتی (موانع فردی)، کمبود منابع سازمانی، نبود و کمبود دوره های آموزشی و باز آموزی و وجود روابط بسیار رسمی در سازمان( موانع زمینه ای سازمانی ) و منطقه ی جغرافیایی و قوانین و مقررات و سیاست های دولتی ( موانع محیطی) از جمله موانع و مشکلات عمده در اجرای استراتژی های شرکت های تولیدی می باشد.

واژه های کلیدیمدیریت: استراتژیک، اجری استراتژی، موانع اجرای استراتژی، برنامه ریزی استراتژِیک، شرکت های تولیدی

-1مقدمه :

مبانی نظری در حوزه ی مدیریت استراتژیک نشان می دهد که تلاش ها و فعالیت های موجود درسازمان ها بیشتر متمرکز بر چگونگی تدوین استراتژی هستند و کیفیت اجرا و جوانب آن مورد غفلت قرار گرفته است. شرایط به شدت متغیر محیط و رقابت های فزاینده میان شرکت های بزرگ و کوچک در فضای کنونی کسب و کار جهان مدیران را وادار می کند تا هر روز تصمیمات مدیریتی جدیدی اتخاذ کنند.این تصمیمات گاهی اوقات تصمیمات قبلی را چنان نقض می کند که اجرایی شدن تصمیم جدید نیازمند تغییرات عمده در سازمان است.این تغییرات می توانند گستره وسیعی را در برگیرند. لذا مشکلات بسیاری در اجرای این تصمیمات پیش روی مجریان تصمیمات استراتژی قرار می گیرد.لازم به توضیح است که انعطاف پذیری ناکافی اجرای سازمان و ناتوانی در تغییر متناسب تنها مانع پیاده سازی تصمیمات استراتژیک نیست.در واقع مسائل چندی وجود دارند که از اصلی ترین موانع اجرای موفق این تصمیمات هستند و با اندکی تغییر در سازمان های گوناگون تا حدودی مشترکند.که از جمله می توان به اولویت های متعارض و ارتباطات عمودی ضعیف، عدم پشتیبانی و رهبری مدیرعامل در اجرای استراتژی و منابع انسانی بی انگیزه و نامناسب اشاره کرد.

-2مرور بر ادبیات:

بر اساس پژوهش های الدحیات و آنکور(.(2010بین مسائل اجرایی برنامه ریزی استراتژیک و عملکرد سازمانی رابطه ی روشنی وجود دارد.به علاوه تغییرات روز افزون در محیط کسب و کار و توانایی اجرای موفق استراتژی در چنین محیط پویایی، دو بخش مهم از محیط کسب و کار در شرایط امروز محسوب می گردد.(ولچ، (2001 از این رو اجرای استراتژی در مقایسه با تدوین استراتژی در موفقیت و شکست سازمان ها نقش مهم تری بازی می کند.(ریبیناک ،.2006هاید ،گران هانگ و جانسن، 2000 و القمدی (1998 البته باید اذعان نمود که اجرای استراتژی کار مشکلی است.

از نظر هاید، گران هانگ و جان نیس((2002 دو مانع مهم زیراجرای موفق استراتژی را با مشکل مواجه می سازند.

.1مانع ارتباطی که شامل ناکارآمدی سیستم ارتباطات و اطلاع رسانی سازمان است.براساس یافته های آنان مشکل ارتباطی بزرگترین مانع اجرای استراتژی در سازمان بود که 70 درصد پاسخ دهندگان آن را به عنوان متداولترین مشکل در اجرای مدیریت استراتژیک عنوان کرده اند.

.2موانع ساختاری یافته های پژوهش آنان همچنین نشان داد که گستردگی وظایف گسترده بودن افراد و نیروهای سازمان وناکارآمدی هماهنگی بین آنان از جمله موانع ساختاری هستند که بر اجرای استراتژی اثرمنفی دارند.

تحقیقات میرز((2007 نیز نشان داد که مهم ترین مانع در اجرای اثربخشی استراتژی کج فهمی شغلی است که به معنی عدم درک درست مسئولیت ها و تغییرات شغلی توسط مدیران است. از دیدگاه او چنین مانعی به شکل گیری موانع دیگری در راستای اجرای استراتژی منجر می شود.نظیر مقاومت در برابر اجرای استراتژی و نداشتن انگیزه ی مناسب به منظور اجرای استراتژی، فقدان تجارب کافی به منظور پیاده سازی استراتژی های سازمان، فشار کاری ناشی از تناقض وظایف گسترده و فشار زمان ناشی از آن و ارزشمند ندانستن استراتژی سازمان از دیدگاه اعضای سازمان.

نتایج مارتین (2011) نشان می دهد که اگر چه هنگامی که کارکنان در مراحل تدوین برنامه مشارکت داده می شوند.از عملکرد بهتری برخوردار می گردند اما درک اهمیت درگیرنمودن مجریان در تعیین استراتژی ها توسط مدیران ارشد سازمانی ممکن است یک کار شاق باشد.

بین اجرا و انتخاب استراتژی ارتباط وجود دارد.به این معنا که استراتژی انتخاب شده باید به اجرا درآید.بنابراین انتخاب استراتژی خود محدود است به توانایی موسسه در تغییر تعهداتی که فعلا جهت منابع، ساختارهای سازمانی، سیاست ها و نظام های اداری دارد.چنانچه استراتژی تغییر عمده ای را در این زمینه طلب کند، استرتژیست ها باید مایل و قادر به انجام این تغییرات باشند و برنامه هایی را جهت این امر تدوین نمایند.اگر قرار است فرایند انتخاب استراتژی موثر واقع شود، فرایند اجرا باید با آن ارتباط تنگاتنگی داشته باشد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

تحقیق اندازه گذاری و تلرانس گذاری هندسی (GD and T ) در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق اندازه گذاری و تلرانس گذاری هندسی (GD and T ) در pdf دارای 60 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق اندازه گذاری و تلرانس گذاری هندسی (GD and T ) در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق اندازه گذاری و تلرانس گذاری هندسی (GD and T ) در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق اندازه گذاری و تلرانس گذاری هندسی (GD and T ) در pdf :

Geometric dimensioning and to lerancing
تلرانس گذاری بصورت مثبت و منفی ( اندازه اسمی + حد بالا و پایین ) نمی تواند به طور کامل تمام جزئیات ساخت یک قطعه را در نقشه نشان می دهد و در بسیاری موارد سازنده را دچار ابهام می کند . مثال زیر این نکته را روشن می نماید .
همانطور که در شکل دیده می شود برای تعیین موقعیت سوراخ باید مرکز آن نسبت به یک موقعیت معین مثلاً گوشه قطعه کار مشخص شود . فاصله مرکز از گوشه در راستای x و y برابر دو mm است . اما طبیعی است که این اعداد خود دارای تلرانسی هستند و نمی توانند اعداد و mm منظور گردند . لذا تلرانس آنها بصورت مثبت و منفی 005/0 mm تعیین شده است به این مفهوم که عدد mm 2 می تواند بین 995/1 الی 005/2 mm باشد بدین ترتیب مراکز سوراخ در یک محدوده مربعی شکل با ابعاد 010/0 در 010/0 mm جای می گیرد. به عبارت دیگر مرکز سوراخ دریلر بخشی از این مربع که قرار می گیرد ظاهرا قابل قبول است که البته این مشابه شبهه برانگیز است. نکته جالب تر اینکه دیگر اگر مرکز سوراخ روی محیط مربع قرار گیرد نیز ظاهرا باید مورد قبول باشد چنانچه این شرط را بپذیریم پس مرکز سوراخ می تواند روی گوشه های مربع نیز باشد که در این صورت فاصله آن از مرکز واقعی واصلی برابر یعنی 007/0 mm است که خارج از حد بالا و پایین تلرانس تعیین شده است. (005/0 ) کاملا واضح است که این نوع تلرانس است کافی ندارد و می تواند باعث سوالات زیادی شود؟
-آیا مرکز سوراخ می تواند در هر جایی در موقع تلرانسی قرار گیرد؟
- آیا مرکز سوراخ می تواند در روی محیط مربع تلرانسی نیز باشد؟
- آیا مرکز سوراخ می تواند در روی گوشه های مربع تلرانسی باشد؟
فرض کنید به جای آنکه از یک مربع برای تعیین محدوده تلرانسی استفاده نماییم از یک دایره برای این کار بهره ببریم. مثلا به نحوی روی مته مشخص نماییم که مرکز سوراخ می تواند هر جایی درون دایره ای به شعاع 005/0 اینچ باشد (طول مرکز اصلی سوراخ) بدین ترتیب چون دایره دارای ویژگی همان بودن تمام نقاط روی محیط آن است مشکل مربع و گوشه های آن حل خواهد شد. پس باید علاوه بر تلرانس های مثبت و منفی دوکار دیگر جهت تکمیل و روشن کردن موقعیت سوراخ انجام دهیم:

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

دانلو پاورپوینت نمایش شکل زمین در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

  دانلو پاورپوینت نمایش شکل زمین در pdf دارای 19 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت دانلو پاورپوینت نمایش شکل زمین در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلو پاورپوینت نمایش شکل زمین در pdf توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه  دانلو پاورپوینت نمایش شکل زمین در pdf قرار داده شده است

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد

4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن دانلو پاورپوینت نمایش شکل زمین در pdf :

متن ندارد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   21   22   23   24   25   >>   >