سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحقیق فطرت در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق فطرت در pdf دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق فطرت در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق فطرت در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق فطرت در pdf :

بخشی از فهرست تحقیق فطرت در pdf

فهرست مطالب

1. مقدمه.......................................................................................................................................2
2. تعریف فطرت..........................................................................................................................2
3. ویژگیهای فطرت از نظر استاد مطهری.......................................................................................5
4. شناخت های فطری..................................................................................................................6
5. انواع شناخت های فطری..........................................................................................................6
6. طرق شناخت فطری..................................................................................................................8
7. فطرت در نظر برخی از حکما و فلاسفه اسلامی.......................................................................9
8. نظر استاد مرتضی مطهری.........................................................................................................9
9. فطرت در نظر علامه طباطبائی................................................................................................10
10. نظر استاد جوادی آملی.........................................................................................................11
11. فطرت و خداشناسی.............................................................................................................13
12. فطرت و خداجویی..............................................................................................................14
13. فطرت و خداشناسی.............................................................................................................15
14. برهان فطرت........................................................................................................................16
15. فطرت و خداگرایی..............................................................................................................17
16.منابع و مآخذ........................................................................................................................18


مقدمه:

(( مَتی غِبتَ حَتی تَحتاجَ اِلی دَلیلٍ یَدُلٌ عَلَیکَ اَو مَتی بَعُدتَ حَتی یکونُ الآثارُ هِیَ الَّتی تُوصِلُ اِلَیک . عَمِیت عَینُ لا تَراکُ ))

کی، ناپیدا و نهان بود وای تا دیدار تو به دلیل نیازمند باشد ؟ و یا آنکه کی، جدا و دور بوده ای تا تشرف و دستیابی به حضرت تو، از طریق توجه به آثار وجودی تو صورت گیرد؟
کور باد کسی که (دیده ای که) تو را نبیند. ( دعای معروف عرفه ی سید الشهداء (ع) )
این تحقیق درباره فطرت که در فرهنگ و معارف اسلامی جایگاه ویژه ای دارد، می باشد. اول به تعریف فطرت و بعداً شناختهای فطری و طرق شناخت فطری اشاره شده است. و همچنین نظر عمده ای از حکما و فلاسفه ی معاصر دوباره بیان شده و در آخر هم به نقش فطرت در خداشناسی و خداباوری پرداخته شده است.
هدف از تحقیق، علاوه بر کار کلاسی، علاقه شخصی ام به مطالعه ی مباحثی پیرامون فطرت انسان است و بیشتر از منابع کتابخانه ای که در پایان آمده است استفاده کرده ایم.
و در پایان از استاد گرامی که دانشجویان را به تحقیق و مطالعه ی بیشتر تشویق می کنند کمال تشکر را دارم.

تعریف فطرت :

واژه فطرت از کلمه ((فطر)) اشتقاق یافته است. که راغب اصفهانی فطر را به شکافتن چیزی از جهت طول تفسیر کرده است. طبرسی نیز در معنای فطرت گفته است : ((فطر عبارت است از فرو ریختن از امر خداوند، همان گونه که برگ از درخت فـرو می ریزد. عبارت((فطر الله الخـلقَ )) نیز کنایه از این است که خلق، از جانب خداوند پدید آمده است.))
زمانی که واژه ((فطر)) به خداوند اسناد می شود بدون شک به معنای آفریدن و ایجاد است. ولی لغت شناسان، خصوصیت ابداع و بی سابقه بودن را نیز در آن محفوظ داشته اند، بنابراین فطرت معادل خلقت نیست، بلکه معادل ایجاد و ابداع است.
ابن اثیر نیز گفته است : ((فَطر : یعنی ابتداء و اختراع)). حال باید دید مقصود از ابتدایی و ابداعی (بی سابقه) بودن چیست ؟
علامه طباطبائی، مقصود از آن را ایجاد از عدم و بدون ماده ی پیشین دانسته که با خلقت متفاوت می باشد. ولی استاد مطهری این ابداع را مربوط به عدل و الگوی آفرینش دانسته که از ویژگیهای الهی است؛ زیرا در کارهای انسان، حتی کارهایی نیز که آنها را اختراعی و ابتکاری می داند، عناصری از تقلید وجود دارد، چرا که قبل از او طبیعت وجود داشته و مدلها و الگوهایی را به او آموخته است. این دو نظریه با هم تفاوتی ندارند، هر چند در برخی فقط معنای دوم موجود است اما در برخی از افعال الهی هر دو معنای ابداع تحقق دارد.
در تعریف حقیقی فطرت می توان چنین گفت : فطرت عبارت است از نوعی هدایت تکوینی انسان در دو قلمرو شناخت و احساس. ((فطرت مربوط به اداراک و شناخت ، اصول تفکر بشر به شمار می روند و راههای مربوط به تمایل و احساس، پایه های تعالی اخلاقی انسان قلمداد می گردند.
این هدایت های فطری در قلمرو شناخت و احساس، از این جهت که تکوینی بود و اکتسابی و آموزشی نیستند، با هدایت های حسی و طبیعی که در موجودات بی جان و با هدایت های غریزی، که در جانداران و به ویژه انواع حیوانی وجود دارد، یکسانند. (1)
ماهیت فطرت:
انسان دارای فطرت است که این یکی از خصیصه های ذاتی بشر است و در اینجا، باید به این دو نکته اشاره کرد :
الف : فطرت در ماهیت و حقیقت خود، بر دو گونه است (( فطرت عقل)) و ((فطرت دل)).
فطرت عقل، همان ادراکات بدیهی و طبیعی عقل را گویند که عقل، با توجه به ساختمان اصلی خویش بگونه ای ذاتی دارای یک سلسله ادراکات طبیعی و غیر اکتسابی ( اعم از تصوری و تصدیقی) است و فطرت دل عبارت است از علم حضوری انسان نسبت به برخی از حقایق که انسان با توجه به ساختار روحی خود آنها را واجد می داند.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

تحقیق اپیدمیولوژی بالینی و کنترل تب مالت (Brucellosis) در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق اپیدمیولوژی بالینی و کنترل تب مالت (Brucellosis) در pdf دارای 35 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق اپیدمیولوژی بالینی و کنترل تب مالت (Brucellosis) در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق اپیدمیولوژی بالینی و کنترل تب مالت (Brucellosis) در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق اپیدمیولوژی بالینی و کنترل تب مالت (Brucellosis) در pdf :

بنام خدا

اپیدمیولوژی بالینی و کنترل تب مالت (Brucellosis)
با تاکید بر جنبه های پزشکی و بهداشتی بیوتروریسم

بخش اول ـ اپیدمیولوژی بالینی و کنترل بروسلوز

الف ـ مقدمه ومعرفی بیماری

1 ـ تعریف و اهمیت بهداشتی
بروسلوز، یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوانات (زئونوز) است که به صورت حاد، تحت حاد یا مزمن، عارض میشود و در حیوانات، بیشتر موجب گرفتاری دستگاه تناسلی ادراری و در انسان، معمولا باعث ایجاد تب، تعریق، ضعف و بیحالی و کاهش وزن ، میگردد و زیان های اقتصادی ناشی از آن را میتوان بشرح زیر، خلاصه کرد:
1 ) در اثر سقط بره ها و گوساله ها از جمعیت این حیوانات کاسته، میشود و نهایتا، موجب کاهش شیر و گوشت مورد نیاز مملکت میگردد.
2 ) گوساله ها و بره های نارسی که زنده متولد میشوند در آینده، حیوانات ضعیف، کم شیرو کم گوشتی را تشکیل خواهند داد.

3 ) دام های آلوده، دچار کاهش وزن و کاهش شیر میگردند و از این طریق نیز بر اقتصاد جامعه زیانهائی وارد میشود.

4 ) هرچه شیوع بیماری در بین دام ها بیشتر باشد انسان های بیشتری را آلوده نموده واز طریق تحمیل مخارج درمان، و از کار انداختن نیرو و توان دامداران و کشاورزان ، زیان های فراوانی را به بار می آورد.
5 ) بدون شک زیان های اقتصادی برای کشورهای درحال توسعه، زیانهای سیاسی و وابستگی به کشورهای استثمارگر و فرصت طلب، را در پی خواهد داشت و آنان را از فرهنگ اصیل خود دور خواهد کرد.
شایان ذکر است که این روز ها که بحث جنگ بیولوژیک (Bioterrorism) ، بسیار قوت گرفته است از بروسلا ها و مخصوصا گونه های ملیتنسیس و سوئیس، به عنوان جنگ افزار های بیولوژیک (Biowarfare) بالقوه، یاد میشود. ولی اینکه آیا عملا چنین سلاحی تا به حال علیه انسان ها استفاده شده است یا خیر، مشخص نمی باشد ولی با این وجود ممکن است بیوتروریست ها بروسلاها را از طریق افشانه (آئروسل) آلوده کردن غذا ها و آب، منتشر کنند0

2 ـ عوامل اتیولوژیک
بروسلا ها باسیل های گرم منفی، کوچک، هوازی و غیر متحرکی هستند که فاقد کپسول واسپور، میباشند. رشد آن ها کند است ولی در محیط کشت Brucella Broth در دمای 37 درجه سانتیگراد و 7/6 PH = به نحو مطلوبی رشد مینمایند. گونه های بروسلا در محیط کشت جامد، معمولا بصورت کلنی های صاف، شفاف، آبی متمایل به سفید تا کهربائی، رشد میکنند. البته رشد بروسلا کنیس و بروسلا اوویس، بصورت کلنی های خشن و گاهی موکوئیدی میباشد.
گونه هائی از بروسلا که بطور کلاسیک برای انسان، بیماریزا واقع میشوند عبارتند از بروسلا ملیتنسیس، بروسلا آبورتوس و بروسلا سوئیس. هرچند بروسلا کنیس نیز ممکن است بیماریزا واقع شود و در مجموع، سویه هائی از بروسلا که در غشاء خارجی خود دارای لیپوپلی ساکارید کمتری هستند از ویرولانس کمتری نیز برخوردارند.
بروسلا آبورتوس و اوویس، در ایزولاسیون اولیه، به محیط کشت حاوی 10ـ5 درصد دی اکسیدکربن، احتیاج دارند.

مقاومت بروسلا ها در شرایط مختلف :
گونه های بروسلا میتوانند در گوشت یخ زده، به مدت سه هفته، در شیر خام به مدت 10 روز، در پنیر تازه تا سه ماه و در بستنی و خامه نیز تا مدتی زنده بمانند و در گوشت نمک زده نیز ممکن است تا مدتی مقاومت کنند ولی از طرفی بوسیله دوددان، منجمدکردن ونمک زدن گوشت آلوده، تعداد آن ها در عرض چند روز، شدیدا کاهش می یابد.

این ارگانیسم ها در حرارت 60 درجه سانتیگراد یا در اثر مجاورت با فنول 1% در عرض 15 دقیقه از بین میروند ولی در طبیعت میتوانند تا مدت ها زنده بمانند. نورآفتاب به سرعت، باعث مرگ آنها میشود ولی درخاک خشک به مدت 6 هفته و درخاک مرطوب، بیشتر از 6 هفته زنده میمانند و مدت زنده ماندن آنها در مدفوع حیوانات، بیش از یکصد روز است. بروسلا ها در آب به مدت یک هفته تا یکماه، زنده میمانند.
شیره طبیعی معده در شرایط آزمایشگاهی، باعث کشته شدن بروسلا ها میگردد و بنابراین بسیاری از بیماران مبتلا به بروسلوز فعال، گروهی هستند که دچارآکلوریدری میباشند و یا به علت ابتلاء به اولسرپپتیک، از آنتی اسید ها استفاده مینمایند و لذا کسانیکه آنتی اسید مصرف میکنند یا تحت درمان دیس پپسی هستند بایستی از خوردن شیرخام، پنیر تازه، بستنی غیرپاستوریزه و سایر لبنیات پاستوریزه نشده، خودداری نمایند.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

تحقیق نهنگها (Cetacea) در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق نهنگها (Cetacea) در pdf دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق نهنگها (Cetacea) در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق نهنگها (Cetacea) در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق نهنگها (Cetacea) در pdf :

نهنگها (Cetacea) پستاندارانی هستند که همیشه در آب زندگی کرده و ساختمان بدن آنها بسیار برای زندگی در آب مساعد می‌باشد. بدن آنها مانند ماهی دوکی شکل است و سر بزرگ و ناحیه گردن کمی باریک شده است. دستها تبدیل به باله شنا شده و پاها از بین رفته‌اند. در انتهای بدن دم پهن افقی دو قسمتی وجود دارد. عضو اصلی حرکتی در نهنگها باله دمی است و باله‌های پارویی شکل جلویی که بدون ناخن هستند حرکات بدن را به طرف بالا و پایین تنظیم می‌کنند. نهنگها به دو راسته تقسیم می‌شوند:

• نهنگهای دندان‌دار: که در دهان آنها تعداد زیادی دندان وجود دارد.
• نهنگهای بدون دندان: که در دهان آنها به جای دندان صفحات بزرگ شاخی وجود دارد.





انواع نهنگها
نهنگهای بی‌دندان
دو سوراخ خارجی بینی وجود دارد. در دهان به جای دندان صفحات بزرگ شاخی وجود دارد. سر دارای قرینه است. شکاف دهان کوچکتر از فاصله نوک پوزه تا چشمها نیست. سطح زیرین فک پایین کمی به طرف پایین تحدب نشان می‌دهد. استخوانهای فکی به سختی قسمت جلویی زایده حدقه‌ای استخوانهای بینی را می‌پوشاند. در سر موهای تک تک وجود دارد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

پاورپوینت عنوان در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

  پاورپوینت عنوان در pdf دارای 41 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پاورپوینت عنوان در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلود پاورپوینت عنوان در pdf

توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلود پاورپوینت عنوان در pdf

قرار داده شده است

 

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد

4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن پاورپوینت عنوان در pdf :

اسلاید 1 :

مقدمه

  • ایران کشوری است که سیم کشی ارتباطی گسترده ای دارد . ایران دارای پنج میلیون استفاده کننده ازاینترنت است و انتظار میرود که تعداد آنان تا سال 2009 به 20 میلیون نفر برسد. بنابراین این تکنولوژی جدید می تواند زمینه ای بسیار مناسب برای کارآفرینی باشد.یکی از شغلهای معروف در این رابطه تاسیس یک کافی نت می باشد.البته در ایران به دلیل بازاریابی و جذب مشتری در کافی نت ها اعمال دیگری از قبیل:تایپ و پرینت- ترجمه مقالات انگلیسی – رایت CD- تهیه مقالات وپایان نامه های دانشجویان و ; انجام می گیرد.

اسلاید 2 :

  • ولی در واقع کافی نت محیطی است که در آن تعدادی رایانه به منظور برقراری ارتباط با یک شبکه رایانه ای وسیع می باشد.در این پروژه ما به بررسی عملکرد یک کافی نت از جمله کافی نت یاهو و همچنین ارائه راه کارها و پیشنهادهایی برای عملکرد بهتر آن می پردازیم.

اسلاید 3 :

مکان سنجی

  • بررسی از نظر جغرافیایی:این آموزشگاه می بایست در یک خیابان اصلی بوده و همین امر باعث می شود تا نسبت به آموزشگاههای دیگر، بیشتر مورد استقبال قرار گیرد.خوب دلیل آن هم مشخص است : چون بیشتر در معرض دید علاقه مندان عصر کامپیوتر قرار می گیرد پس از آن بیشتر استقبال می شود. خوشبختانه آموزشگاه شغلی است که در هر شرایط آب و هوایی شهری مورد نیاز است و یکی از مسائلی که باعث رونق آن می شود، داشتن تمرکز استانی و شهری می باشد.

اسلاید 4 :

مجوزها و مسائل قانونی

  • اکثر آموزشگاهها تا آنجا که من اطلاع دارم ،دارای جواز کاری می باشند.. در هر صورت برای کسب مجوز برای یک آموزشگاه باید ابتدا به اتحادیه ی مربوطه دراداره ی اصناف مراجعه و مبالغی را که جمع آن حدود 1000000 تومان می شود، را به حساب شهرداری،اداره ی اماکن ، اداره ی دارایی و اداره ی اصناف واریز کرد. که جزئیات آن به شرح زیر است:

اسلاید 5 :

1- نیروی انسانی:

  • نیروی انسانی لازم برای اداره یک آموزشگاه از یک مدیر و حدوداً 4 تا 5 نفر مربی می باشد.البته در صورتی که این تعداد افراد آگاهی فنی لازم را، در زمینه رایانه داشته باشند.اما اگر افراد آگاهی سخت افزاری کافی را دارا نباشند،به تعدادی افراد به عنوان گروه فنی نیز نیاز است.بنابراین در این صورت کافی نت به دو گروه سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می شود.همان طور که گفته شد کافی نت علاوه بر اداره رایانه ها، به انجام امور دیگری از جمله ترجمه متون انگلیسی و تایپ نیز می پردازد،اما آیا این افراد از عهده ترجمه متون انگلیسی یا تایپ آن بر می آیند؟

اسلاید 6 :

  • در زمینه تایپ و ترجمه متون ممکن است این افراد توانایی لازم را دارا نباشند و فقط این کار را برای رونق کافی نت می پذیرند که در این صورت به تعدادی افراد برای انجام امور دیگری به غیر از کار کافی نت نیاز است.که این افراد را می توان از طریق تبلیغات در روزنامه ها، پس ازآزمایش هایی در زمینه تخصص و توانایی آنها ، به استخدام قراردادی یا رسمی در آورد.

اسلاید 7 :

2- برآورد سرمایه مالی و نحوه تامین آن:

  • میزان سرمایه لازم برای تاسیس یک کافی نت بستگی به مقدار گستردگی محیط و مکان آن و تعداد سیستم ها و تجهیزات، دارد.به عنوان مثال برای راه اندازی کافی نتی با تعداد حدودا 20 رایانه (همراه با ISP) به میزان سرمایه ای بالغ بر30000000ریال و(بدون ISP) میزان سرمایه ای بالغ بر80000000ریال نیاز است.که برای تامین این سرمایه اولیه نیاز است قسمتی از آن از تسهیلات بانکی و قسمتی دیگر از شراکت با شخص دیگر و قسمتی دیگر از آورده شخصی باشد.البته گروه کارآفرینان نیز ، تسهیلاتی را برای کارآفرینی قرار داده است که از جمله آن اعطای وام برای راه‌اندازی کافی ‌نت می باشد.

اسلاید 8 :

  • با توجه به گزارشی از خبرگزاری ایسنا، کانون فرهنگی اجتماعی استان آذربایجان غربی به زنانی که قصد راه‌اندازی کافی نت ویژه بانوان را دارند وام اعطا می‌کند.
  • به گزارش خبرنگار «زنان» ایسنا، فریبا بشیری، مدیرعامل کانون‌های فرهنگی اجتماعی استان آذربایجان غربی در این زمینه گفت: زنان استان آذربایجان غربی می‌توانند با ارائه طرح احداث کافی نت به اندازه مبلغ مورد درخواست وام دریافت کنند، بنابراین میزان مبلغ وام اعطایی هیچ محدودیتی وجود نداشته اما مبلغ درخواستی باید با طرح ارائه شده از سوی آنها همخوانی داشته باشد.

اسلاید 9 :

  • به گفته وی تاکنون سه زن کارآفرین برای اجرای این پرژوه طرح‌های خود را ارائه داده‌اند که بعد از بررسی های لازم درباره اعطای وام اقدام صورت خواهد گرفت.
  • بشیری همچنین از احداث سه کافی نت مخصوص زنان این استان در سه منطقه جنوب، مرکز و شمال آذربایجان‌غربی خبر داد و افزود: بزودی کافی نت مرکزی در شهر ارومیه با تجهیز به 6 کامپیوتر از سوی کانون این استان احداث خواهد شد که اعتبار تخصیص یافته برای آن 100 میلیون تومان بوده و توسط استانداری به کانون فرهنگی اجتماعی استان داده شده است. بنابراین می توان از وام ها و تسهیلاتی از این نوع در راه اندازی کافی نت استفاده کرد.

اسلاید 10 :

3- تجهیزات و تاسیسات:

  • قبل از هرچیزتجهیزات ،تاسیسات وابزار کار باید بطور منطقی و مناسب با اصول ساده جایگزین، وسپس، به صورت یک مجموعه در نظر گرفته شود وترتیب استقرار تجهیزات و تاسیسات باید به صورتی باشد که درمقابل تغییرات وتوسعه انعطاف پذیر باشد وتجهیزات کمکی باید در مکان هایی که جوابگوی نیازها می باشد مستقرگردد.
  • مهمترین عامل برای رضایت افراد ، تهیه کردن تجهیزات مدرن با توجه به اینکه تجهیزات در عصر رقابت روز به روز مدرن و پیشرفته تر می شود ، موسسه ای موفق خواهد بود که بتواند رضایت افراد را به هر طریقی به دست آورد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله تفکیک قوا؛ رؤیای تقدیس شده در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله تفکیک قوا؛ رؤیای تقدیس شده در pdf دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تفکیک قوا؛ رؤیای تقدیس شده در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تفکیک قوا؛ رؤیای تقدیس شده در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تفکیک قوا؛ رؤیای تقدیس شده در pdf :

مقدمه

تفکیح قوا از جمله نرریا مشهوری است کده در حدوز اندیشده سیاسدی، مدورد پردازش قرار گرفنه است. اید اولی ثالثی )سه گانه( فه نمودن قدر بده دوران یوندان باسنان و اندیشهیای صداحبنردران ایدن دوره، مننسدب مدیگدردد )بوشدهری، 1314، ص.)79 به اعن اد ارسطو «یر حکومت، دارای سه قدر است و حداک خردمندد بایدد حدود یر یح از این سه قدر را باز شناسدنخسنینِ. این سه قدر ، ییأتی اسدت کده کارش بحث و مشور درباره مصدالح عامده اسدت. دومدین آنهدا ; بده فرمانروایدان و مشخصا و حدود صالحیت و شیوه اننخاب آنان مربوط مدیشدود و سدومین قددر ، امور دادرسی را دربرمیگیرد» (ارسطو، 1371، ص.)187-188

اما نباید از نرر دور داشت که تفکیح قوا با ت ریر و شهر امروزی آن بهمثابه ت سدی قدر ، با دیدگاهیای کهن یونانی که شؤون سهگانه قدر را در مفهدوه ت سدی وظدایف فه نمودهاند، ندان قرابنی ندارد. ازاین رو، ه بسا خالی از ح ی ت نباشد، اگر ادعا شدود «جان الک»،2 اولین منفکری است که نرری تفکیح قوا را بنا بدر برداشدت رایدج آن و نده یح ت سی وظیف ساده، طرح و تحلی نموده است .“Kruman, 1997, P.33-40”

با این حال، کیست که نداند در دنیای امروز، تفکیح قوا بیشنر از آنکه بدا نداه جدان الک یا حنی منفکدران یوندان باسدنان شدناخنه شدود در سدای نداه و آواز موننسدکیوی فرانسوی، شهر یافنه است. در ح ی ت، موننسکیو، اگر ه اندیش تفکیح قوا را برای اولینبار ابداا ننموده و در این حوزه، وامدار تراوشا ذینی جان الک میباشدد، لدیکن نان فریبنده و مسلد بر ن تفکیح قوا، نواخنده و تراند آزادیپرسدنی خدود را بده انضماه ملودیهای این ساز دلفریب سروده که ع و یدوش را از یدر مخداطبی ربدوده است. شاید اغراق نباشد، اگر موننسکیو را به ریبر ارکسنری تشبیه نمایی کده سدمفونی تفکیح قوا را در قرن یمدی آن نان اسنادانه به اجرا درآورده که از آن زمان تدا کندون ییچ صاحبنرری ننوانسنه است در بازآفرینی این اثر، جز گرتهبرداری از افکار و مشدی او اقداه دیگری انماه دید. ×

به باور موننسکیو «تأمین آزادی، نیازمند آن است که سه قدر بزرگ دولت، از ید جدا نگاه داشنه شوند.)Prakash, 2000, P. 17( » بنابراین، ;« اگدر قددر حکومدت را بین اجزای مخنلف )قوای سهگانه( ت سی کنی بهطوری که یر یح، کار ویدژهای انمداه دیند و در امور مربوط به قوای دیگر مداخله نکنند، فسادی از نرر قدر ، حکومدت را تهدید نمیکند× .“Thomas, separation of Powers, P.123” »

البنه موننسکیوتفکیح، قوا را صرفاً رایکاری برای مهار فساد قدر و تأمین آزادی شهروندان میدانست، اما در عصر حاضر با اندکی تأم در کاله و مکنوبا یواخوایان تفکیح قوا می توان گفت اعن اد به تفکیح قوا از یح باور منعارف، فراتر رفنه و در کاله و اندیش برخی نویسندگانگویی، رنگی از ت دلس و یا حداق مفهومی نزدیح به آن را به خود گرفنه است . البنه این اعن اد، بیشنر از آنکه ناشی از کارکرد عملی تفکیح قوا در مهار فساد قدر باشد، حاص یح «فوبیا3» یا ترس تاریخی از شنائت و درندهخویی شهریاران پس از کسب قدر ، بهنرر میرسد.

به یر حال، امروزه شاید آن یسنی که شهر این نرریه، نان عال گیدر شدده کده عموماً ادعا میشود، تفکیح قوا یکی از اصول مسلّ دانش ح وق و از بنیادیای اندیشد سیاسی در عصر جدید میباشد. بنا بر دیدگاه یواخوایدان ایدن اندیشده، تنهدا ضدمانت اساسی و بنیادین آزادیهای عمومی، تفکیح قواست )امیر ارجمند، 1310-11، ص)45 و یر حکومنی که به نحوی خود را با اقنضائا تفکیح قوا وفدق ندداده و در ایدن جهدت مشی ننموده باشد، صرف نرر از تحلی کارکرد و مشی کارگزاران آن، منه به اسنبداد و

خودکامگی خواید بود.

با این حال، بهنرر میرسد اگر ه تفکیح قوا اندیشهای ت دیسشده و به مثاب یدح ارزش سیاسی د ح وقی در عصر حاضدر معرفدی گردیدده اسدت، ولدی صدرف نردر از ایرادا کارکردی آن، حنی در بعد نرری نیز با الشیای جددی مواجده مدیباشدد. در واقع، میتوان گفت ساب ندصدساله در اعمال نرریه تفکیح قوا و کسب ممموعهای ازتمربیا تلخ یا بعضاً دور از اننرار، ذین را با پرسدشیدایی در خصدوص ندواقص، کاسنییا و حنی تناقضا این نرریه روبهرو مینماید.

طهرانی جواهری محمد و کدخدایی عباسعلی / شدهتقدیس رؤیای قوا؛ تفکیک

101

63پیاپی /اول شماره / دهمهف سال

102

اما آنچه در این بین، حیر آور بهنرر میرسد آن است که در حوز ادبیا ح دوقی

و سیاسی به زبان فارسی، کمنر تحلیلی انن ادی را بر نرری تفکیح قدوا شداید یسدنی . این در حالی است که از یحسو، نرری تفکیح قوا یمچون بسیاری دیگر از نرریهیدای کالسیح حوز اندیشه سیاسی، توسد اندیشمندان و صاحبنرران دنیا بده ن دد کشدیده شددده و از سددوی دیگددر، روحیدده کنمکدداوی و پرسشددگری مح ددان داخلددی، مبنددای به الشکشیدن عمیقترین باوریا و اندیشهیای قدسی و زمینی قدرار گرفنده اسدت. بده یمین دلی ، بهنرر میرسد پرداخنن به موضوا تفکیح قوا و فربه نمودن ادبیا انن دادی این حوزه میتواند یح اولویت پژویشی حائز ایمیت، محسوب گردد.

در نوشنار حاضر، تالش شده است تفکیح قوا بهمثاب نرریهای قاب بحث و برآمدده از اندیش صاحبنرران عصر خود، مورد کاوش قرار گیرد و از منردری واقدعگرایانده و بهدور از احساسا ت دیسگرایانه، ن د و تحلی گدردد و از ایدن ممدرا بدهمنردور نفدی اسنبداد ساخناری حکومت یا، ضرور پردازش اندیشهای جایگزین و مطابق با ارزشدها

و ینماریای جوامع امروز، اثبا گردد.

در این راسنا، ابندا به تحلی فه نادرست تفکیحگرایان از قددر و انسدانشناسدی مادیگرایانه ایشان پرداخنه ای و پس از آن، خطای تداریخی موننسدکیو در مددلسدازی نرری تفکیح قوا، تبیین گردیده است و در نهایت، بر خالف ادعایای منعارف، مبنی بدر نفی اسنبداد و خودکامگی حاکمان به واسط پریرش تفکیح قوا در حکومت یای امدروز جهان از منرری واقع گرایانه و بهدور از افسانهسدرایی ناکارآمددی تفکیدح قدوا در نفدی اسنبداد و خودکامگی حاکمان، مورد کاوش قرار گرفنه است.

ترکر این نکنه ضروری است کده در ایدن تح یدق، در پدی تبیدین، ن دد یدا تحکدی دیدگاهیای ارائهشده از سوی اندیشمندان مسلمان و به خصوص، ف هدا در رد یدا تأییدد نرری تفکیح قوا نخوایی بود؛ را که به نرر میرسد بدون داشنن فه کاملی از نررید تفکیح قوا، نزد اندیشمندان لیبرال مغربزمین بهعنوان خال ان اید مرکور، نمیتدوان در باب مطاب ت یا مغایر آن با اقنضائا اندیش دینی، صحبنی مسندل و قاب دفاا ارائده نمود. به عالوه، منابع تحلیلی و شیو بحث حاضر، منصرف از مباحث ف هدی، تمهیدد و

مورد بررسی قرار گرفنه است.

یمچنین خوانشیای دیگری که از نرری تفکیح قوا مطرح گردیده و این نرریده را دیدگایی منکی بدر اصد ت سدی وظدایف و نگداه یدای مددیرینی در اعمدال نهادینده و تخصصی قدر ، معرفی نموده است در نوشنار حاضر، مورد توجه قرار نگرفنده اسدت. در ح ی ت، اگر ه دیدگاه مرکور از حیث کارکرد و تمشیت بهنر امور، نرریدهای قابد دفاا و موجه مینماید و بهنرر میرسد در نراه م دس جمهوری اسالمی ایران نیدز ایدن دیدگاه، مبنای ایماد ساخنار حکومنی و ساماندیی روابد قوای سه گانه بر مددار والیدت ف یه جامعالشرائد قرار گرفنه است، ولی به دلی اینکده ندین تعبیدری از تفکیدح قدوا، مغایر دیدگاه خال ان این نرریه در قرن یمده میالدی بوده و به نوعی دیدگایی منفاو با نرری تفکیح قوا در دانش ح وق اساسی و علوه سیاسی میباشد در این م اله، مدورد توجه و واکاوی قرار نگرفنه است.

قدرت تحریفشده و انسانشناسی مادیگرایانه؛ خشت اول بنای کج تفکیک قوا

نگاه بدبینانه به قدر و مضموهدانسنن آنمخصوصاً؛ ینگامی که منمر به اسنبداد و خودکامگی حاکمان میگردد، بنیاد معرفنی نرری تفکیح قوا میباشدد. بدر ایدن اسداس، تأکید فوقالعاده بدر ابعداد تاریدح و نکوییدده قددر و تمربیدا تلدخ بشدر از دوران حکمرانی جبلداران و سدنمگران، بدهمثابد محرکدی قدرتمندد در بدرانگیخنن احساسدا اسنبدادسنیز و حرکت بهسوی آرمانشهری با حکومنی مبننی بر قدر ت سی شده، ن ط آغازین آفرینش و پریرش نرری تفکیح قوا، قرار گرفنه است.

به ع ید تثلیثگرایان در عرصه حکومت، قدر بسدید و تفکیدحنشدده «بدهمثابد سیالبی ویرانگر، به تدریج در بسنر زمان، درازآین تر میشود و دیدوارهیدا و سددلیا و موانع سست و لرزان را از سر راه خود میروبد و راه را بر اعمال یر ه بیشنر نردرا شخص یا گروه حاک ، یموار میکند. در این میان، آزادی، اسدیر داه یوسدها و اغدراض میشود و مرغ یمایون مردهساالری در فضای جامعه، بال و پر میریزد» )قاضی، 1350، شمار × .)5

طهرانی جواهری محمد و کدخدایی عباسعلی / شدهتقدیس رؤیای قوا؛ تفکیک

103

63پیاپی /اول شماره / دهمهف سال

104

این سن بنا آن نان اسنوار جلوهگر شده است که بعیدد نیسدت یدر منن ددی را در دایر مسحورین، به اسنحکاه خود اسیر نمدوده و ضدمیر ناخودآگداه او را نیدز بدا خدود یمراه نماید تا جایی که شاید شما نیز در مواجهه با این مبندا، بالفاصدله بدا سدرایندگان ترانه تفکیح قوا ی آواز شده و قدر ؛ ایدن نامبدارک بدیرحد را مسدنحق تضدعیف و انش اق به واحدیای کو حتر دانسنه باشید.

اما بهراسنی قدر ؛ این ییوالی ح ی تخوار معرفیشده، یست؟ آیدا حدق نیسدت بهعنوان یح مح ق، پیش از برآشفنن بر قدر ، بغض فوراننموده یواخوایدان تفکیدح قوا را با احنراه از خود دور نموده و اندکی در مفهوه و ماییت قدر ،4 منصدفانه تأمد نمایی ؟

اگر ه گفنه شده که درک کداملی از مفهدوه قددر وجدود نددارد)لدوکس، 1370، ص)221، اما بهطور کلی قدر یر آن یزی است که بنواند کننرل شخصی بر شدخص دیگر را بهوجود آورد .(Mogenthou, 1773, P.9) لرا میتدوان گفدت قددر ، تحمید امری بهدیگری بر خالف اراده اوست .(Robertson, 1998, P.221)

البنه این تعریف ساده که «قدر موجب بهاطاعتدرآوردن فرد یا گروه، توسد فدرد یا گروه دیگر میگدردد» )عمیدد زنمدانی، 1366، ج1، ص)56، در مباحدث ح دوقی و سیاسی، رافع نیاز مفهوهشناسی دانش واه قدر ، نخواید بود. «ما نمیتوانی قددر را بهمعنای مطلق رابطه انسانی نابرابری بدانی که بر اساس آن، یدح فدرد، فدرد دیگدری را ممبور به اطاعت از خود کند، بلکه قددر ، یدح رابطد ویدژه و دارای قیدودی خداص است(»دوورهه، 1358، ص)20-21 و از این حیث، «توانایی فرد یدا افدراد در تمهیدز و بهدستآوردن برآیند منابع موجود بهوسیله روشی مناسب، بهمنرور یدایت و جهتدادن به رفنار جمعی دسنهای از انسانها مصداقی از قدر در حدوز داندش سیاسدی بدهنردر می رسد» )نبوی، 1379، ص.)123 در ایدن دیددگاه داندش، واه قددر ، یمدان مفهدوه قدر عمومی را افاده مینماید)جعفری لنگرودی، 1311، ج4، ص.)2110

اما آیا بهراسنی قدر در معنا و مفهوه پیشگفنه امری مرموه و ناشایست اسدت؟ و آیا اساساًتمرکز قددر یمیشده منمدر بده ناراسدنی و سدو اسدنفاده از آن مدیگدردد؟

صاحبنرران غربی در دادن پاسخ مثبت به این پرسش، کمندرین تردیددی بده خدود راه نمیدیند. به ع یده این گروه از منفکرانقدر، ذاتاًامری مر موه و در صور تمرکدز، عام ایماد فساد و تبدایی در حکومدت بدوده و ننیمدهای جدز اسدنبداد و خودکدامگی حاکمان نخواید داشت .(Leyland, 1994, P.5)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   16   17   18   19   20   >>   >