تحقیق در مورد حجاب در pdf دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق در مورد حجاب در pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد حجاب در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن تحقیق در مورد حجاب در pdf :
حجاب
مقدّمه
لزوم پوشیدگی زن در برابر مرد بیگانه یکی از مسائل مهم اسلامی است.در خود قرآن کریم درباره این مطلب تصریح شده است. علیهذا در اصل مطلب از جنبه اسلامی نمی توان تردید کرد.
پوشیدن زن خود را از مرد بیگانه یکی از مظاهر لزوم حریم میان مردان و زنان اجنبی است، همچنانکه عدم جواز خلوت میان اجنبی و اجنبیّه یکی دیگر از مظاهر آن است.
چنانکه می دانیم در میان حیوانات هیچگونه حریمی میان جنسی نر و جنس ماده وجود ندارد، آنها آزادانه با یکدیگر معاشرت می کنند.
انسان فطرتی خداخواه، و خواهان رشد و کمال دارد. و با کسب شناختی نسبی از پروردگار عالم آوای عبودیت سر می دهد، و با میل و اشتیاق در برابر دستورات و نواهی الهی سر تسلیم فرود می آورد.
پوشیدگی زن یکی از ارزش های بزرگ اسلام است که اگر به سبکی زیبا ، منطقی ، جامع ، و قلمی شیوا و رسا به آن پرداخته شود از آن استقبال می کند و از برکات فراوان انتخاب
حجاب بهره مند می گردد و از آفت های متعدد و زیانبار بی حجابی و بد حجابی مصون
میماند.
بخش اول
تاریخچه حجاب
اطلاع تاریخی ما از اسلام آنگاه کامل است که بتوانیم درباره همه مللی که قبل از اسلام بوده اند اظهار نظر کنیم.قدر مسلّم این است که قبل از اسلام در میان بعضی ملل حجاب وجود داشته است.در ایران باستان و در میان قوم یهود و احتمالاً در هند حجاب وجود داشته و از آنچه در قانون اسلام آمده سخت تر بوده است.اما در جاهلیت عرب حجاب وجود نداشته است و به وسیله اسلام در عرب پیدا شده است.
حجاب در قوم یهود
چیزی بر سر داشت به میان مردم می رفت ویا در شارع عام نخ می رشت یا با هر سنخی از مردان درد دل می کرد یا صدایش آنقدر بلند بود که چون در خانه اش تکلم می نمود همسایگانش می توانستند سخنان او را بشنوند، درآن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد.علیهذا حجابی که در قوم یهود معمول بوده است از حجاب اسلامی بسی سخت تر و مشکلتر بوده است.
حجاب در ایران باستان
در ایران در زمان زمان زرتشت زنان منزلتی عالی داشتند،با کمال آزادی وبا روی گشاده در
میان مردم آمد و شد می کردند.
در زمان داریوش مقام زن مخصوصاً در طبقه ثروتمندان تنزل پیدا کرد.زنان فقیر برای کار کردن ناچار از آمد و شد در میان مردم بودند آزادی خود را حفظ کردند ولی بعدها به دلیل گوشه نشینی زمان حیض که برایشان واجب بود رفته رفته امتداد پیدا کرد و سراسر زندگی اجتماعیشان را فرا گرفت،واین امر خود مبنای پرده پوشی در میان مسلمانان به شمار می رود.
زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوشدار از خانه بیرون بیایند،و هرگز به آنان اجازه داده نمی شد که آشکارا با مردان آمیزش کنند.زنان شوهر دار حق نداشتند هیچ مردی را ولو پدر یا برادرشان باشد ببینند.در نقشهایی که از ایرانیان باستان بر جای مانده هیچ زن دیده نمی شود و نامی از ایشان به نظر نمیرسد. حجاب سخت وشدیدی در ایران باستان حکم فرما بوده، حتی پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نا محرم شمرده می شده اند.
به عقیده ویل دورانت مقررّات شدیدی که طبق رسوم و آیین کهن مجموسی درباره زن حائض1اجرا می شده که در اتاقی محبوس بوده، همه از او دراین مدّت زنانگی دوری می جسته اند و از معاشرت با او پرهیز داشته اند سبب اصلی پیدا شدن حجاب در ایران باستان بوده است. واین خود مبنای پرده پوشی در میان مسلمانان به شمار می رود.
واینکه حجاب مسلمانان عادتی است که از ایرانان پس از مسلمان شدنشان به سایر مسلمانان سرایت کرد، سخن نادرستی است. زیرا قبل از اینکه ایرانیان مسلمان شوند آیات مربوط به حجاب نازل شده است.
آیا حجاب از ایران به اسلام رسیده است؟
از سخنان دیگر ویل دورانت هر دو مطلب فهمیده میشود یعنی هم مدعی است که حجاب به وسیله ایرانیان پس از مسلمان شدنشان در میان مسلمانان رواج یافت و هم مدعی است که ترک همخوابگی با زن حائض،در حجاب زنان مسلمان و لااقل در گوشه گیری آنان مؤثر بوده است.
ارتباط عرب با ایران از موجبات رواج حجاب و لواط در قلمرو اسلام بود.عرب ها از دلفریبی زن بیم داشتند
و پیوسته دلباخته آن بودند و نفوذ طبیعی وی را با تردید معمولی مردان درباره عفاف و فضیلت زن تلافی می کردند.عمر به قوم خود می گفت: با زنان مشورت کنند و خلاف رأی ایشان رفتار کنند. ولی به قرن اوّل هجری مسلمانان زن را در حجاب نکرده بودند،مردان و زنان با یکدیگر ملاقات می کردند و در کوچه ها پهلو به پهلوی می رفتند و در مسجد با هم نماز می خواندند.
حجاب از تاریخ (126ـ127هجری) معمول شد.
حجاب هند
در هند نیز حجاب سخت و شدیدی حکم فرما بوده است ولی درست روشن نیست که قبل از نفوذ اسلام در هند وجود داشته و یا بعدها پس از نفوذ اسلام در هند رواج یافته است و هندوان غیر مسلمان تحت تأثیر مسلمانان و مخصوصاً مسلمانان ایرانی حجاب زن را پذیرفتهاند.آنچه مسلّم است این است که حجاب هندی نیز نظیر حجاب ایران باستان سخت و
شدید بوده است.
حجاب هندی به وسیله ایرانیان مسلمان در هند رواج یافته است.
اگر تمایل به ریاضت و ترک لذت را یکی از علل پدید آمدن حجاب بدانیم باید قبول کنیم که هند از قدیمترین ایام حجاب را پذیرفته است. زیرا هند از مراکز قدیم ریاضت و پلید شمردن لذات مادی بوده است.
بخش دوم
علت پیدا شدن حجاب
در باب علت پیدا شدن حجاب نظریات گوناگونی ابراز شده است و غالباً این علت ها برای ظالمانه یا جاهلانه جلوه دادن حجاب ذکر شده است.در نظریاتی که به دست آمده بعضی فلسفی، اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی،و بعضی روانی است.که عبارتند از:
1ـ میل به ریاضت و رهبانیّت (ریشه فلسفی ).
2ـ عدم امنیت و عدالت اجتماعی (ریشه اجتماعی ).
3ـ پدر شاهی و تسلط مرد بر زن و استثمار نیروی وی در جهت منافع اقتصادی مرد(ریشه اقتصادی ).
4ـ حسادت و خودخواهی مرد(ریشه اخلاقی ).
5ـ عادت زنانگی زن و احساس او به اینکه در خلقت از مرد چیزی کم دارد،به علاوه مقررّات خشنی که در زمینه پلیدی او و ترک معاشرت با او در ایام عادت وضع شده است(ریشه روانی ).
علل نام برده یا به هیچ وجه تأثیری در پیدا شدن حجاب در هیچ نقطه از جهان نداشته است و بی جهت آنها را به نام علّت حجاب ذکر کرده اند و یا فرضاً در پدید آمدن بعضی از سیستم های غیر اسلامی تأثیر داشته است در حجاب اسلامی تأثیر نداشته است یعنی حکمت و فلسفه ای که در اسلام سبب تشریع حجاب شده نبوده است.
مخالفان حجاب گاهی آن را زاییده یک طرز تفکّر فلسفی خاص درباره جهان و لذات آن معرفی می کنند و گاهی ریشه سیاسی و اجتماعی برای آن ذکر می کنند و گاهی آنرا معلول علل اقتصادی می دانند و گاهی جنبه های خاص اخلاقی یا روانی را در پدید آمدن آن دخالت می دهند.
ریاضت و رهبانیّت
ارتباط مسأله پوشش با فلسفه ریاضت و رهبانیّت از این جهت است که چون زن بزرگترین موضوع خوشی وکامرانی بشر است، اگر زن و مرد معاشر و محشور با یکدیگر باشند ، خواه نا خواه دنبال لذت جویی و کامیابی می روند.پیروان فلسفه رهبانیّت و ترک لذت برای اینکه محیط را کاملاً با زهد و ریاضت سازگار کنند بین زن ومرد حریم قائل شده پوشش را وضع کرده اند،کما اینکه با چیزهای دیگری هم که نظیر زن محرک لذت و بهجت بوده است مبارزه کرده اند.پدید آمدن پوشش طبق این نظریه، دنباله و نتیجه پلید دانستن ازدواج و مقدّس شمردن عزوبت است.
بلند نگهداشتن مو که در میان سیکها، هندوها و بعضی دراویش معمول است نیز از مظاهر مخالفت با جمال و مبارزه با شهوت و از ثمرات فلسفه طرد لذت و میل به ریاضت است.می گویند کوتاه کردن و ستردن مو، سبب فزونی رغبت جنسی می گردد و بلند کردن آن موجب تقلیل و کاهش آن است.
رهبانیّت و دشمنی با لذت جریانی بوده که در بسیاری از نقاط جهان وجود داشته است. از جمله مراکز آن در مشرق زمین، هندوستان و در مغرب زمین یونان بوده است.
عدم امنیت
در زمان های قدیم بی عدالتی و نا امنی بسیار بوده است. همانطور که در مورد ثروت امنیت نبود، راجع به زن هم امنیت وجود نداشت. هرکس زن زیبایی داشت ناچار بود اورا از نظر زورمندان مخفی نگهدارد. زیرا اگر آنها اطلاع پیدا می کردند، او دیگر مالک زن خود نبود.
استثمار زن
بعضی ها برای پوشش زن ریشه اقتصادی قائل شده گفته اند حریم و پوشش یادگار عهد مالکیت و تسلط مرد است.مردان به خاطر اینکه از وجود زنان بهره اقتصادی ببرند و آنها را مانند بردگان استثمار کنند، آنها را در خانه ها نگه می داشتند، و برای اینکه فکر زن را قانع کنند که خود به خود از خانه بیرون نرود و بیرون رفتن را کار بدی بداند فکر حجاب و خانه نشینی را خلق کردند.
در خانواده های مسلمان بیش از آنکه زن در خدمت مرد باشد، مرد به حکم وظیفه اسلامی در خدمت زن بوده وسیله آسایش او را فراهم می کرده است.زن در خانواده هایی مورد اهانت و تحقیر و ظلم قرار گرفته که روح اسلامی در آن خانواده ها نبوده یا ضعیف بوده است.
حسادت
ریشه دیگری که برای پیدا شدن حجاب ذکر کرده اان جنبه اخلاقی دارد. گفته اند علت اینکه مرد، زن را بدین شکل اسیر نگه می دارد حس خود پرستی و حسادت وی نسبت به مردان دیگر است. مرد نمی خواهد و رشک می برد که مردان دیگر ولو با نگاه کردن یا هم سخن شدن، از زنی که تحت اختیار او است استفاده کنند.
بشر توانسته است تا حدی در مورد مال و ثروت بر خود خواهی و بخل غالب گردد ولی در مورد زن نتوانسته است بر این خود خواهی تسلط پیدا کند.
«غیرت » صفت ممدوحی نیست و ریشه آن نوعی بخل و امساک است.
تفاوت غیرت با حسادت
حسادت و غیرت دو صفت کاملاً متفاوت اند و هرکدام ریشه ای جداگانه دارد. ریشه حسادت خود خواهی و از غرایز و احساسات شخصی می باشد ولی غیرت یک حس اجتماعی و نوعی است و فایده و هدفش متوجه دیگران است.
انسان این حالت را دارد که هرچه بیشتر در گرداب شهوات شخصی فرو رود و عفاف و تقوا اراده اخلاقی را از کف بدهد، احساس «غیرت» در وجودش ناتوان میگردد.
«حسادت» یک امر شخصی و فردی و ناشی از یک سلسله عقده های روحی است، اما غیرت یک احساس و عاطفه نوع بشری است.
«غیرت» از خود پرستی ناشی نمی شود، احساس خاصی است که در قانون خلقت برای تحکیم اساس زندگی خانوادگی که یک زندگی طبیعی است نه قراردادی، ایجاد کرده است.
عادت زنانگی
به عقیده بعضی حجاب و خانه نشینی زن ریشه روانی دارد. زن از ابتدا در خود نسبت به
مرد احساس حقارت می کرده است از دو جهت :یکی احساس نقض عضوی نسبت به مرد، دیگری خونروی ماهانه و حین زایمان و حین ازاله بکارت.
اینکه عادت ماهانه نوعی پلیدی و نقص است، فکری است که از قدیم در میان بشر وجود داشته است و به همین دلیل زنان در ایام عادت مانند یک شئ پلید در گوشه ای محبوس بوده اند و از آنها دوری و اجتناب می شده است.
بالا بردن ارزش
وقتی که زن مقام و موقع خود را در برار مرد یافت ونقطه ضعف مرد را در برابر خود دانست همانطور که متوسل به زیور و خود آرائی و تجمل شد که از آن راه قلب مرد را تصاحب کند، متوسل به دور نگهداشتن خود از دسترس مرد نیز شد.دانست که نباید خود را رایگان کند بلکه بایست آتش عشق و طلب او را تیز تر کند و در نتیجه مقام و موقع خود را بالا برد.
ویل دورانت می گوید:
«حیا امر غریزی نیست بلکه اکتسابی است. زنان دریافتند که دست و دل بازی مایه طعن و تحقیر است و این امر را به دختران خود یاد دادند».
مولوی، عارف نازک اندیش و دوربین خودمان در مثلی که درباره تسلط معنوی زن بر مرد می آورد می گوید:
زُیِِِّنَ لنّاس حق آراسته است
زانچه حق آراست چون تانند رَست
چون پی یَسکُن اِلَهاش آفرید
کی تواند آدم از حوّا برید
رستم زال ار بود،وز حمزه بیش
هست در فرمان اسیر زال خویش
آنکه عالم مست گفتارش بدی
کَلِّمینی یا حُمَیرا می زدی
کلمات کلیدی :