سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله کاربرد هیدرولیک و پنوماتیک در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله کاربرد هیدرولیک و پنوماتیک در pdf دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله کاربرد هیدرولیک و پنوماتیک در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کاربرد هیدرولیک و پنوماتیک در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله کاربرد هیدرولیک و پنوماتیک در pdf :

سیستم هیدرولیک در موارد زیر کاربرد دارد
1در صنعت کشاورزی : که کشاورزدر ضمن راندن تراکتور می تواند
از توان سیال استفاده کند و همچنین در دستگاه های نظیر خرمن کوب وکمباین
وکلوخ شکن و میوه چین و ماشین حفاری و بیل مکانیکی

 

2در خودرو سازی : تر مز هیدرولیک و فرمان هیدرولیک و تنظیم پنوماتیکی
صندلی و همچنین در مراحل ساخت بدنه و شکل دادن به ورق خودرو که از پرسهای با تنهای مختلف
استفاده می شود

3در صنا یع هوای خلبان با کمک این سیستم ارابه های فرود و شهپرها و سکانهای عمودی وبالا برها و
با لچه ها را مهار می کند و بدنه هوا پیما هم با پرسهای کششی ساخته می شود

و جالب است که برای تست اینکه بدانند بدنه هواپیما سوراخ نشده باشد
فشار باد را بین جداره های بدنه قرار میدهند در صورتی افت فشار داشتیم
می فهمیم که جای از بدنه سوراخ است
تست هواپیما

عبارتند از 1تست باد چرخها که 300 بار فشار است2تست کلیه سیستم هیدرولیک
هواپیما 3تست بدنه هواپیما4 دستگاه میول که برای تست هیدرولیک هواپیمای F14
4.صنایع دفاعی : در هدایت تانک نفر بر و هدایت موشک و در ناوها هدایت ناو و ;
5صنایع غذای: کنسرو سازی و ظروف یکبار مصرف و ;

 

6 صتایع چوب : برش الوار و پردا خت سطوح مبلها
7 جا به جای مواد (لیفتراک و جرثقیل و .)
8ماشین تراشکاری و CNC و نظیر این دستگاه ها

9صنایع دریای : بالا کشیدن تور از آب و کشیدن کشتی به ساحل و ;;
10 معدن : در ماشینهای معدن
11 در صنایع بسته بندی : پر کن شیشه ها ی نوشابه و ماشین چسب زنی و لفاف پیچی
12 کا غذ سازی : در این صنعت خمیر کاغذ باید از غلتک ها بگذرد و مهمترین هیدرولیک و پنو ماتیک

تنظیم غلطک ها است
13 صنعت نفت : پالا یشگاه ها

14 صنایع پلاستیک
15 صنعت چاپ :
16 راه آهن : تر مز قطارودر بهای اتوماتیک جدید
17 لاستیک :
18 . صنعت فولاد : فشار زیاد برای کشش آهن و یا فلز دیکر و تخلیه کوره ها
که در ذوب آهن و فولاد مبارکه و.. شاهد آن هستید

19 . نساجی

می خواهم که درباره سیستم هیدرولیک و پنوماتیک که یک سیستم تقریبا
ناشناس است برای شما بنویسم

اول از سیستم پنوماتیک می نویسم قطعات آن عبارت است از

1کمپرسور باد : که دارای مخزنی است که با مکیدن هوا داخل خود هوا را ذخیره میکند
درست مانند کپسول گاز اما با این تفاوت که درون کپسول گاز گازمتان است ولی در کمپرسور
هوا است شاید شما کمپرسور هوا را در آپاراتی ها دیده باشید ممکن است که با استفاده از برق یا موتور دیزل یا موتور بنزینی هوا درون آن ذخیره گردد

2سیلندر پنوماتیک:برای اینکه یک حرکت خطی یا دورانی را داشته باشیم از سیلندر استفاده می کنیم

آشنایی با پنوماتیک
پنیوماتیک یکی از انواع انرژی هایی است که در حال حاضر از آن استفاده وافر در انواع صنایع می شود و می توان گفت امروزه کمترکارخانجات یا مراکز صنعتی را می توان دید که از پنیوماتیک استفاده نکند و در قرن حاضر یکی از انواع انرژی های اثبات شده ای است که بشر با اتکا به آن راه صنعت را می پیماید.

پنیوما در زبان یونانی یعنی تنفس باد و پنیوماتیک علمی است که در مورد حرکات و وقایع هوا صحبت می کند امروزه پنیوماتیک در بین صنعتگران به عنوان انرژی بسیار تمیز و کم خطر و ارزان مشهور است و از آن استفاده وافر می کنند.

خواص اصلی انرژی پنیوماتیک به شرح زیر است:

عامل اصلی کارکرد سیستم پنیوماتیک هواست و هوا در همه جای روی زمین به وفور وجود دارد.
هوای فشرده را می توان از طریق لوله کشی به نقاط مختلف کارخانه یا مراکز صنعتی جهت کارکرد سیستم های پنیوماتیک هدایت کرد.

هوای فشرده را می توان در مخازن مخصوص انباشته و آن را انتقال داد یعنی همیشه احتیاج به کمپرسور نیست و می توان از سیستم پنیوماتیک در مکان هایی که امکان نصب کمپرسور وجود ندارد نیز استفاده نمود .

افزایش و کاهش دما اثرات مخرب و سوئی بر روی سیستم پنیوماتیک ندارد و نوسانات حرارتی از عملکرد سیستم جلوگیر ی نمی کند.

هوای فشرده خطر انفجار و آتش سوزی ندارد به این دلیل تاسیسات حفاظتی نیاز نیست.

قطعات پنیوماتیک و اتصالات آن نسبتا ً ارزان و از نظر ساختمانی قطعاتی ساده هستند لذا تعمیرات آنها راحت تر از سیستم های مشابه نظیر هیدرولیک می باشد.

هوای فشرده نسبت به روغن هیدرولیک مورد مصرف در هیدرولیک تمیز تر است و به دلیل این تمیزی از سیستم پنیوماتیک در صنایع دارویی و نظایر آن استفاده می شود .

سرعت حرکت سیلندر های عمل کننده با هوای فشرده در حدود 1 الی 2 متر در ثانیه است و در موارد خاصی به 3 متردر ثانیه می رسد که این سرعت در صنایع قابل قبول است و بسیاری ازعملیات صنعتی را می تواند عهده دار شود.

عوامل سرعت و نیرو در سیستم پنیوماتیک قابل کنترل و تنظیم است .

عناصر پنیوماتیک در مقابل بار اضافه مقاوم بوده و به آنها صدمه وارد نمی شود مگر اینکه افزایش بار سبب توقف آنها گردد .

تعمیرات و نگه داری سیستمای پنیوماتیک بسیار کم خطر است زیرا در انرژی های قابل مقایسه نظیر برق خطر جانی و آتش سوزی و در هیدرولیک انفجار و جانی وجود دارد اما در پنیوماتیک خطر جانی به صورت جدی وجود ندارد وآتش سوزی اصلا ً وجود ندارد و بدین دلیل در صنایع جنگ افزارسازی از سیستم تمام پنیوماتیک استفاده می شود .

معایب سیستم پنیوماتیک به شرح زیر است:
چون سیال اصلی مورد استفاده در سیستم پنیوماتیک هوای فشرده و جهت تهیه هوای فشرده باید با کمپرسور آن را فشرده کرد همراه هوای فشرده شده مقداری رطوبت وناخالصی هوا ومواد آئروسل وارد سیستم شده و سبب برخی خرابی در قطعات می شود لذا باید جهت تهیه هوای فشرده فیلتراسیون مناسب استفاده نمود .
هزینه استفاده از هوای فشرده تا حد معینی اقتصادی می باشد و این میزان تا وقتی است که فشار هوا برابر 7 بار و نیروی حاصله با توجه به طول کورس و سرعت حداکثر بین 20000 تا 30000 نیوتن می باشد .

به طور خلاصه می توان گفت که جهت قدرت های فوق العاده زیاد مقرون به صرفه تر است از نیروی هیدرولیک استفاده شود .

هوای مصرف شده در سیستم پنیوماتیک در هنگام تخلیه از سیستم دارای صدای زیادی است که این مسئله نیاز به کاربرد صدا خفه کن را الزامی می کند.

به علت تراکم پذیری هوا به خصوص در سیلندر های پنیوماتیکی که زیر بار قرار دارند امکان ایجاد سرعت ثابت و یکنواخت وجود ندارد که این مسئله از معایب پنیوماتیک به شمار می رود اما قابل ذکر است که اخیرا ً یک نوع سیلندر که بجای شفت سیلندر از نوار لاستیکی استفاده می کند ساخته شده است که این عیب را بر طرف می کنند .

به طور کلی در مقایسه مزایا و معایب پنیوماتیک می توان گفت با توجه به مزایای بسیار نسبت به معایب کمتر می توان از پنیوماتیک بعنوان یک انرژی شایسته در صنایع استفاده کرد به خصوص با توجه به مزیت تمیزی سیستم تعمیر و نگه داری راحت تر ، نداشتن خطر جانی جهت پرسنل عملیاتی و تعمیراتی در سیستم که در سیستم های دیگر نظیر الکتریک و هیدرولیک وجود ندارد ضمنا ٌ این سیستم بی همتاست و گاهی فقط از این سیستم در جهت عملیات تولیدی باید استفاده شود نظیر : صنایع غذایی ، دارویی ، جنگ افزار که حتما ً عملیات تولیدی توسط سیستم پنیوماتیک انجام می پذیرد.

امروزه در بسیاری از فرآیندهای صنعتی ، انتقال قدرت آن هم به صورت کم هزینه و بادقت زیاد مورد نظر است در همین راستا بکارگیری سیال تحت فشار در انتقال و کنترلقدرت در تمام شاخه های صنعت رو به گسترش است. استفاده از قدرت سیال به دو شاخه مهمهیدرولیک و نیوماتیک ( که جدیدتر است ) تقسیم میشود . از نیوماتیک در مواردی کهنیروهای نسبتا پایین (حدود یک تن) و سرعت های حرکتی بالا مورد نیاز باشد (مانندسیستمهایی که در قسمتهای محرک رباتها بکار می روند) استفاده میکنند در صورتیکهکاربردهای سیستمهای

هیدرولیک عمدتا در مواردی است که قدرتهای بالا و سرعت های کنترلشده دقیق مورد نظر باشد(مانند جک های هیدرولیک ، ترمز و فرمان هیدرولیک و;). حال این سوال پیش میاید که مزایای یک سیستم هیدرولیک یا نیوماتیک نسبت به سایرسیستمهای مکانیکی یا الکتریکی چیست؟در جواب می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1) طراحی ساده

 

2) قابلیت افزایش نیرو
3) سادگی و دقت کنترل
4) انعطافپذیری
5) راندمان بالا
6) اطمینان

در سیستم های هیدرولیک و نیوماتیکنسبت به سایر سیستمهای مکانیکی قطعات محرک کمتری وجود دارد و میتوان در هر نقطه بهحرکتهای خطی یا دورانی با قدرت بالا و کنترل مناسب دست یافت ، چون انتقال قدرت توسطجریان سیال پر فشار در خطوط انتقال (لوله ها و شیلنگ ها) صورت میگیرد ولی درسیستمهای مکانیکی دیگر برای انتقال قدرت از اجزایی مانند بادامک ، چرخ دنده ،گاردان ، اهرم ، کلاچ و; استفاده میکنند. در این سیستمها میتوان با اعمالنیروی کم به نیروی بالا و دقیق دست یافت همچنین میتوان نیرو های بزرگ خروجی را بااعمال نیروی کمی (مانند بازو بسته کردن شیرها و ;) کنترل نمود. استفاده ازشیلنگ های انعطاف پذیر ، سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک را به سیستمهای انعطافپذیری تبدیل

میکند که در آنها از محدودیتهای مکانی که برای نصب سیستمهای دیگر بهچشم می خورد خبری نیست. سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک به خاطر اصطکاک کم و هزینهپایین از راندمان بالایی برخوردار هستند همچنین با استفاده از شیرهای اطمینان وسوئیچهای فشاری و حرارتی میتوان سیستمی مقاوم در برابر بارهای ناگهانی ، حرارت یافشار بیش از حد ساخت که نشان از اطمینان بالای این سیستمها دارد. اکنون که بهمزایای سیستم های هیدرولیک و نیوماتیک پی بردیم به توضیح ساده ای در مورد طرز کاراین سیستمها خواهیم

پرداخت. برای انتقال قدرت به یک سیال تحت فشار (تراکم پذیریا تراکم ناپذیر) احتیاج داریم که توسط پمپ های هیدرولیک میتوان نیروی مکانیکی راتبدیل به قدرت سیال تحت فشار نمود. مرحله بعد انتقال نیرو به نقطه دلخواه است کهاین وظیفه را لوله ها، شیلنگ ها و بست ها به عهده میگیرند . بعد از کنترل فشارو تعیین جهت جریان توسط شیرها سیال تحت فشار به سمت عملگرها (سیلندرها یا موتور هایهیدرولیک ) هدایت میشوند تا قدرت سیال به نیروی مکانیکی مورد نیاز(به صورت خطی یادورانی ) تبدیل شود. اساس کار تمام سیستم های هیدرولیکی و نیوماتیکی بر قانونپاسکال استوار است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

تحقیق در مورد فلیپ فلاپ در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق در مورد فلیپ فلاپ در pdf دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد فلیپ فلاپ در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد فلیپ فلاپ در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد فلیپ فلاپ در pdf :

فلیپ فلاپ
در الکترونیک و کامپیوتر، فلیپ فلاپ یک نوع مدار دیجیتال است که می تواند به عنوان یک بیت حافظه عمل کند. یک فلیپ فلاپ می تواند شامل دو سیگنال ورودی، صفر یا یک در پایه ورودی باشد. ضمنا یک فلیپ فلاپ دارای یک پایه زمانی(clock) و یک خروجی(out put) و دو پایه set و reset می باشد.
بعضی از فلیپ فلاپ ها شامل یک پایه clear می باشند که خروجی را دوباره راه اندازی(reset)می کنند. (در واقع فیلیپ فلاپ ها یکی از انواع مدارات مجتمع Ic هستند که برای کار به اتصالات تغذیه و زمین نیاز دارند.)

تغییرات پالسهای ورودی که منظور همان صفر و یک دیجیتال می باشند، بهمراه پایه clock سبب تغییرات در خروجی می شوند. (عملا هر تغییری در وضعیت خروجی، به طور همزمان وابسته به تغییرات پالس در پایهclock است. مشخصات آیسی های فلیپ فلاپ ها مثلا پایه های ورودی، خروجی و بقیه پایه ها توسط کارخانه های سازنده در دفترچه هایی تحت عنوان دیتاشیت(data sheet) قرار می گیرند.)

فلیپ فلاپ ها انواع متفاوتی دارند که این انواع مختلف عبارتند از:
• فلیپ فلاپ SR
• فلیپ فلاپ JK
• فلیپ فلاپ T
• فلیپ فلاپ D

انواع فلیپ فلاپ

فلیپ فلاپ SR

مدار داخلی یک فلیپ فلاپ SR با استفاده از گیت NOR

فلیپ فلاپ SR یک المان فیزیکی است که می تواند به عنوان یک عنصر تاخیر دهنده به کار گرفته شود. این المان فیزیکی دارای دو ورودی به نام های R و S می باشد و دو خروجی دارد که یکی متمم دیگری است.

طرز کاراین فلیپ فلاپ در جدول صحت به این شکل است که وقتی عملکرد مدار را بررسی می کنیم اگر S=1 و R=0 باشد، اصطلاحا می گویند مدار set است یعنی خروجی آن 1 شده است. اگر پس از آن S=0 شود، مدار در وضعیت set باقی می ماند ولی اگر R=1 شود اصطلاحا می گویند مدار Reset شده است یعنی خروجی در این لحظه صفر است، و اگر در این لحظه R=0 شود مدار در حالت Reset باقی می ماند. بنابراین R=0 و S=0 در خروجی نشان می دهد که کدامیک از S یا R آخرین بار برابر 1 بوده است. یعنی مدار آخرین وضعیت غیر صفر ورودی را به خاطر سپرده است. مطابق جدول کارنو اگر R و S همزمان در حالت 1 قرار گیرند مدار در حالت نامشخص خواهد بود. به این خاطر مدارهای دارای فلیپ فلاپ SR را طوری طراحی می کنند که هیچ گاه ورودی های S و R همزمان برابر 1 نشود.
این مورد محدودیتی برای فلیپ فلاپ SR است، که در فلیپ فلاپ JK این نقص برطرف شده است.

 

________________________________________
فلیپ فلاپ JK

این عنصر تاخیر دهنده دارای دو ورودی به نام J و K می باشد و دو خروجی آن یکی متمم دیگری است و در آن محدودیت فلیپ فلاپ SR را رفع کرده اند و دو ورودی J=1 و 1=K برای این مدار قابل قبول است.
در این فلیپ فلاپ همانند نوع SR ورودی تمام صفر یعنی J=0 و K=0 تاثیری در حالت خروجی فلیپ فلاپ ندارد و همان حالت قبلی حفظ می شود. ولی اگر J=1 و 1=K باشد یک ورودی قابل قبول است که باعث تغییر حالت در مقدار خروجی می شود.

مدار داخلی یک فلیپ فلاپ JK

________________________________________
فلیپ فلاپ T

مدار داخلی یک فلیپ فلاپ T

این عنصر تاخیر دهنده دارای یک ورودی به نام T است و دو خروجی به صورت Y و متمم آن دارد.
چنانچه T=1 شود باعث تغییر در خروجی می شود یعنی اگر خروجی صفر باشد مقدار آن یک می شود و برعکس اگر خروجی یک باشد مقدار آن صفر می شود. این فلیپ فلاپ را به این خاطر فلیپ فلاپ جهشی نیز می نامند.
فلیپ فلاپ T همانند فلیپ فلاپ JK است که دو ورودی آن از یک متغیر مقدار می گیرد یعنی یا هر دو J و K مقدار صفر و یا هر دو مقدار یک دارند. به این ترتیب در مواقعی یک است، ایجاد جهش می کند.

________________________________________
فلیپ فلاپ D

مدار داخلی یک فلیپ فلاپ D

این مدار تاخیر دهنده شبیه به یک عنصر تاخیر دهنده ساعت عمل می کند به این ترتیب که هر ورودی به آن می دهیم در یک فاصله زمانی مشخصی بعدا همان ورودی را به صورت خروجی دریافت می کنیم.
از این رو این فلیپ فلاپ را فلیپ فلاپ تاخیر (Delay) می نامند. این فلیپ فلاپ یک ورودی به نام D دارد.

عناصرحافظه ای که در مدارهای ترتیبی با پالس ساعت بکار می روند فلیپ فلاپ نامیده می شوند . فلیپ فلاپ ها سلولهای دودویی هستند که قادر به ذخیره ی یک بیت از اطلاعات می باشند . مدار یک فلیپ فلاپ دارای دو خروجی است ، یک برای مقدارطبیعی بیت ذخیره شده در آن و دیگری برای متمم آن .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله تاثیر مبادله رهبر پیرو بر هویت یابی سازمانی و تمایل به تر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله تاثیر مبادله رهبر پیرو بر هویت یابی سازمانی و تمایل به ترک خدمت کارکنان مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در pdf دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تاثیر مبادله رهبر پیرو بر هویت یابی سازمانی و تمایل به ترک خدمت کارکنان مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تاثیر مبادله رهبر پیرو بر هویت یابی سازمانی و تمایل به ترک خدمت کارکنان مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تاثیر مبادله رهبر پیرو بر هویت یابی سازمانی و تمایل به ترک خدمت کارکنان مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در pdf :

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه مبادله رهبر – پیرو و تمایل به ترک خدمت کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با اثر

میانجی گری هویت یابی سازمانی است. جامعه آماری این تحقیق شامل 241 نفر از کارکنان حوزه ستادی و دانشکده های دانشگاه
آزاد اسلامی واحد رشت بود که با استفاده از فرمول کوکران،149 نفر از این تعداد به صورت روش غیراحتمالی در دسترس به

عنوان نمونه انتخاب شدند. برای آزمون فرضیه ها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج بیانگر آن است که بین سبک رهبری مبادله رهبر – پیرو و تمایل به ترک خدمت رابطه منفی و معنادار و با هویت یابی سازمانی، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.

همچنین هویت یابی سازمانی دارای رابطه منفی و معنادار با تمایل به ترک خدمت می باشد و وجود ارتباطات اثربخش و با کیفیت

1

بالا میان مدیران و کارکنان از طریق افزایش میزان هویت یابی کارکنان با سازمان، تمایل به ترک خدمت را در آنان کاهش خواهد داد.

واژگان کلیدی: مبادله رهبر – پیرو، هویت یابی سازمانی، هویت اجتماعی، ترک خدمت

مقدمه
اغلب سازمان ها برای دستیابی به نیروی انسانی کارآمد و موثر، سرمایه گذاری های زیادی در حوزه های گزینش، آموزش و

رشد و گسترش نیروی انسانی صرف می نمایند(گل پرور و عریضی، (1387 ولی وقتی نتوانند شرایط را برای کار کردن آنها فراهم آورند آنگاه با مشکل ترک سازمانی مواجه خواهند شد. این نیروهای ارزشمند به سختی و با نارضایتی سازمان خود را ترک نموده و در مقابل، سازمان دیگری نیروی پرورش دیده و متخصص را با کمی تغییر شرایط محیطی جذب می کند(کاوه و همکاران،

.(1390 ترک خدمت، منعکس کننده علاقه کارکنان به جستجوی مشاغل جایگزین و ترک سازمان است(گل پرور و عریضی،

.(1387 ترک خدمت کارکنان کلیدی می تواند از نظر هزینه جایگزینی و اختلال در کار برای سازمانها زیان بار تلقی شود. تمایل به ترک خدمت1 یکی از کارکنان، هم سازمان و هم دیگر کارکنان را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین اندیشیدن برای به حداقل رساندن تاثیرات منفی آن بر عملکرد سازمان از اهمیت برخوردار است(.(Rahman and nas, 2013 ترک خدمت بسیار پر هزینه است و با توجه به رکود اقتصادی اخیر بر اهمیت حفظ کارکنان کلیدی برای حصول موفقیت سازمان بسیار تاکید شده است( Flint .(et al., 2013 این هزینه ها می توانند مستقیم ( در استخدام، گزینش و آموزش ) و غیر مستقیم ( دانش از دست رفته و کاهش بهره وری ) باشند. علل ترک خدمت کارکنان متعدد و پیچیده است(.(Biron and Boon, 2013 با خروج کارکنان از سازمان،

تجربه، دانش و استعداد آنها هم از سازمان خارج می شود که می تواند موجب اختلال در عملکرد سازمان شود( Wells and .(Peachey,2011

حقیقت آن است که برای ماندگاری نیروی انسانی متخصص همه چیز پول نیست که مدیران فکر کنند اگر پول بدهند نیروها باقی خواهند ماند . یکی از مسایل مهم در ماندگاری نیروی انسانی، سبک رهبری مدیران است. شیوه یا سبک رهبری یعنی راهی

که مدیران از طریق آن در پیروان خویش نفوذ می کنند و الگوی رفتاری ثابتی است که رهبران در موقع کارکردن با و بوسیله مردم

و از روی برداشت همان مردم به کار می گیرند(کاوه و همکاران، .(1390 همچنین عبارت است از الگو های رفتاری دائمی و مستمر که افراد در هنگام کار با دیگران و به وسیله دیگران از آن استفاده می کنند و به وسیله افراد درک می شود(علوی و کاظمی

زاده، .(1387

از آنجایی که کارکنان متعهد برای بقا، پایداری و رشد، بسیار حیاتی هستند، رهبران سازمانی به طور فزاینده ای این شرایط را
در میان کارکنان توسعه می دهند((Agarwal et al., 2012 و سعی می کنند برای حفظ کارکنان باهوش و ماهر، میزان تعهد و

1 . Turnover intention

2

Joo and

رضایت را در آنان افزایش دهند(.(Rehman Khan et al.,2013 یکی از نیروهای اصلی که بر جاذبه کارکنان برای داشتن تعهد بلند مدت به سازمان تاثیر می گذارد، هویت یابی سازمانی2 است یعنی درجه ای که فرد خودش را با ویژگی هایی که معتقد است

سازمان دارای آنها می باشد، تعریف می کند(.(Ekmekci and casey, 2011 هویت سازمانی می تواند پیامدهای رفتاری، عاطفی و شناختی مانند انگیزه ترک شغل را پیش بینی کند(اللهیاری و همکاران، .(1390

با توجه به اینکه ترک خدمت هزینه های سنگینی را به سازمانها تحمیل می کند و سبک رهبری و هویت یابی سازمانی از
جمله عواملی هستند که می توانند از این آسیب ها جلوگیری کنند و همچنین به دلیل مهجور بودن این زمینه تحقیقاتی و اهمیت
موضوع، نیاز به بررسی بیشتر دارد. در نتیجه در این پژوهش به بررسی نقش سبک رهبری مبادله رهبر – پیرو3 بر تمایل به ترک
خدمت با اثر میانجی گری هویت یابی سازمانی پرداخته می شود.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

دانولدمقاله تولید هیدروژن به عنوان سوخت پاک از زیست توده باگاس ب

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  دانولدمقاله تولید هیدروژن به عنوان سوخت پاک از زیست توده باگاس با استفاده از روش گازیسازی درمحیط آب فوق بحرانی در حضور نانوکاتالیست Ru/?درAl2O3 در pdf دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانولدمقاله تولید هیدروژن به عنوان سوخت پاک از زیست توده باگاس با استفاده از روش گازیسازی درمحیط آب فوق بحرانی در حضور نانوکاتالیست Ru/?درAl2O3 در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانولدمقاله تولید هیدروژن به عنوان سوخت پاک از زیست توده باگاس با استفاده از روش گازیسازی درمحیط آب فوق بحرانی در حضور نانوکاتالیست Ru/?درAl2O3 در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانولدمقاله تولید هیدروژن به عنوان سوخت پاک از زیست توده باگاس با استفاده از روش گازیسازی درمحیط آب فوق بحرانی در حضور نانوکاتالیست Ru/?درAl2O3 در pdf :

چکیده
گازیسازی زیستتوده با استفاده از آب فوق بحرانی، تکنیک بسیار مناسبی برای تولید هیدروژن میباشد. در این تحقیق،

فرایند گازیسازی زیست توده باگاس با استفاده از آب فوق بحرانی در حضور نانو کاتالیستهای سنتزی توسط دو روش

تلقیح و میکروامولسیون جهت تولید هیدروژن بهینهسازیاستشده . ویژگیهای شیمی-فیزیکی نانوکاتالیستهای سنتزی

توسط تکنیکهای ICP، BET، XRD، TEM و جذب شیمیایی H2 تعیین شده است. روش میکروامولسیون باعث کاهش اندازه ذرات کاتالیست به 4 نانو متر و افزایش پراکندگی فلز فعال به %83 گردید. استفاده از روش میکروامولسیون جهت سنتز کاتالیست Ru/-Al2O3، با نسبت آب به سورفکانت یک باعث افزایش بازده تولید هیدروژن تا 16/4 میلیمول بر گرم باگاسو افزایش بازده تولید کربن منوکسید تا 12میلیمول بر گرم باگاس شد.

کلمات کلیدی: گازیسازی ، آب فوق بحرانی، باگاس، هیدروژن، روتنیم

-1 مقدمه

افزایش مصرف سوختهای فسیلی به عنوان منبع انرژی و تامینکنندهی مواد شیمیایی و با توجه به تاثیرات زیستمحیطی مرتبط با مصرف این سوختها، باعث ایجاد یک رغبت جهانی در جهت استفاده از منابع تمیز و تجدیدپذیر برای تولید انرژی

و مواد شیمیایی شده است. منابع زیستتودهای میتوانند گزینهی بسیار مناسبی برای تولید سوخت و مواد شیمیایی مورد نیاز

جامعه بشری باشند .[1-3] گازیسازی، فرایندی است که در طی آن مواد کربندار مایع یا جامد مانند زیستتوده با هوا، اکسیژن یا بخار آب به منظور تولید محصولات گازی حاوی CO، H2، CO2 و CH4 واکنش میدهند. ترکیبی از واکنشهای

پیچیدهای مانند پیرولیز، اکسیداسیون جزئی و ریفورمینگ بخار در هنگام گازیسازی زیستتوده در فاز مایع، جامد و گازی

رخ میدهند 5]و.[4 گازیسازی با آب فوق بحرانی (SCWG1) تکنیکی است که در طی آن عملیات گازیسازی توسط آب فوق بحرانی انجام میگیرد. آب در این فرایند دارای دو نقش است که هم به عنوان محیط واکنش و هم به عنوان واکنشگر

عمل میکند. ویژگیهای بینظیر آب در حالت فوق بحرانی باعث میشود که بخش قابل توجهی از زیستتوده در داخل آب

1- Supercritical water gasification

حل شود و یک مخلوط هموژن ایجاد گردد. واکنشهایی مانند واکنش شیفت گاز-آب1 (تولید H2و CO2از H2Oو (CO و

متانزایی (تولید متان و H2O از H2و (CO2 به طور همزمان با واکنش ریفورمینگ زیستتوده در محیط آب فوق بحرانی رخ

میدهند. تولید هیدروژن به عنوان حامل انرژی یکی از اهداف اصلی گازیسازی زیستتوده در آب فوق بحرانی میباشد

7]و.[6

گازیسازی بدون حضور کاتالیستها باعث تولید مقدار زیادی CO به دلیل سرعت پایین واکنش شیفت گاز-آب میشود.

بنابراین، دمای بسیار بالایی برای بالا بردن درصد تبدیل زیستتوده مورد نیاز است .[8] کاتالیستهای هتروژن مختلفی در فرایند گازسازی با آب فوق بحرانی استفاده شدهاند که باعث ایجاد تغییرات قابل ملاحظهای در بازده محصولات و گزینش-

پذیری در دماهای پایین در مقایسه با فرایند گازیسازی بدون کاتالیستی شدهاند 10]و.[9

فلزات نجیب مانند Ru و Pt بر روی پایههایی مانند گاما آلومینا و کربن به دلیل فعالیت بالا و سهولت استفاده از آنها مانند

شرایط ملایم جهت احیا آنها، به طور وسیعی در گازیسازی با آب فوق بحرانی استفاده شدهنجیباند.علاوه بر این، فلزات پخششوندگی2 نسبتا بالایی دارند که باعث افزایش سایتهای کاتالیستی و به دنبال آن باعث کاهش قیمت کاتالیست میشود

.[11] روتنیم به عنوان یک فلز بسیار فعال در فرایند گازیسازی با آب فوق بحرانی شناخته شده است. علاوه بر این، مقاومت فلز روتنیم در مقابل کلوخه شدن به دلیل نقطه ذوب بالای آن و دمای ملایم مورد نیاز جهت احیا آن از دیگر مزایای روتنیم میباشد .[12]

تاثیر پارامترهای مختلف مانند دما 13]و[11، نوع خوراک و غلظت آن [14]، درصد وزنی روتنیم [11] و نوع پایه[15]، بر روی بازده محصولات گازی و گزینشپذیری آنها در گازیسازی زیستتوده در آب فوق بحرانی مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق از باگاس به عنوان زیستتوده به منظور تولید هیدروژن در آب فوق بحرانی استفاده شده است. هم
چنین به منظور افزایش کارایی کاتالیست در فرایند SCWG، کاتالیستهای Ru/-Al2O3 با استفاده از روش میکروامولسیون سنتز شدند. نتایج حاصل از گازیسازی باگاس در غیاب کاتالیست با نتایج حاصل از گازیسازی آن در حضور کاتالیستهای ساخته شده با دو روش تلقیح و میکروامولسیون مقایسه خواهند شد و در نهایت نتایج حاصل از گازیسازی توسط
کاتالیستهای سنتزی توسط هر دو روش با همدیگر مقایسه شده و کاتالیست بهینه انتخاب خواهد شد.

-2 بخش تجربی

-1-2 مواد و واکنشگرها

ساقه نیشکر یا باگاس تهیه شده از شرکت هفت تپه، به عنوان زیستتوده استفاده شد. که تراشههای آن جهت استفاده به

1- Water-gas shift 2- Dispersion

ذرات زیر 1 میلیمتر خرد شدند. محلول روتنیم نیتروزیل نیترات (Ru(NO)(NO3)3)، با درصد وزنی %1/5 و دانسیته 1/07

گرم بر میلیلیتر و گاما آلومینا با سطح ویژه 200 m2/g و ناخالصی سدیم اکسید((Na2O کمترسیلیکااز0/05 ppm ،

(SiO2) کمتر از0/9 ppm ، سولفات (SO4) کمتر از1/5 ppm که همه اینها از شرکت سیگما- آلدریچ1 خریداری شدند و نرمال هگزان، -1 بوتانول، تریتون ایکس-1002، هیدرازین هیدرات3 و تتراهیدروفوران (THF4) که همه اینها از شرکت مرک5

خریداری شدند، برای ساخت کاتالیست استفاده شدند.

-2-2 ساخت کاتالیست

ابتدا به منظور ساخت کاتالیست، پایه گاما آلومینا به مدت 10 ساعت در دمای 450 درجه سلسیوس کلسینه شد. کاتالیستها با دو روش میکروامولسیون و تلقیح ساخته شدند. ابتدا کاتالیست با روش تلقیح با استفاده از محلول آبی نیتروزیل نیترات

ساخته شد. بعد از مرحله تلقیح، کاتالیست در دمای 120 درجه سلسیوس خشک گردید و سپس در دمایدرجه450

سلسیوس تحت جریان آرگون به مدت 3 ساعت کلسینه شد و به آرامی تا دمای محیط سرد شد. کاتالیست سنتز شده با این

روش C1 نامجدولگذاری شد ( .(1

کاتالیستهای دیگر توسط روش میکروامولسیون توسط محلول روتنیم نیتروزیل نیترات ساخته شد. نانوذرات روتنیم توسط

یک میکروامولسیون با استفاده از سورفکتانت تریتون ایکس-100، نرمال هگزان به عنوان فاز آلی و نرمال بوتانول به عنوان کوسورفکتانت سنتز شد. نسبت مولی آب به سورفکتانت در مقدار 1 و 1/5 تنظیم شد. بعد از به هم زدن شدید به مدت 15

دقیقه، محلول میکروامولسیون به دست آمد. مقدار اضافی هیدرازین هیدرات =10) روتنیم/ هیدرازین هیدرات) به منضور احیا کردن یونهای فلزی و تولید نانو ذرات در داخل مایسلها به محلول میکروامولسیون اضافه گردید. سپس مقدار مناسبی از پایه به آن تحت همزدن، اضافه گردید. در طول 3 ساعت و در حال همزدن، تتراهیدروفوران به عنوان عامل ناپایدارکنندهی مایسل

به صورت قطره قطره (دقیقه/ میلیلیتر (1 به مخلوط اضافه گردید. سپس مخلوط به مدت یک شبانه روز به منظور نشست

نانوذرات بر روی پایه، در جای ساکنی قرار داده شد. مخلوط حاصل توسط قیف بوخنر و پمپ خلا صاف شد و چند بار توسط آب مقطر و الکل شستشو داده شد. به منظور حذف کردن مقادیر ناچیز سورفکتانت، آمونیم و آب باقیمانده در کاتالیست، به مدت 2 ساعت در دمای 120 درجه سلسیوس خشک گردید. سپس در حضور جریان آرگونساعتبهمدت 3

در دمای 450 درجه سلسیوس کلسینه ش و به آرامی تا دمای اتاق سرد گردید. کاتالیستهای ساخته شده با این روش C2 و

C3 نام گذاریجدول شدند ( .(1

1- Sigma-Aldrich 2- Triton X-100 3- Hydrazine hydrate 4- Tetrahydrofurane 5- Merck

جدول -1 مشخصات شیمیایی و سنتزی کاتالیستهای کلسینه شده

کاتالیست روش ساخت نسبت آب به مقدار بارگذاری مقدار فلز اندازهگیری
سوفکتانت فلز(درصد وزنی) شده (درصد وزنی
C1 تلقیح – 5 4/92
C2 میکروامولسیون 1/5 5 4/86
C3 میکروامولسیون 1 5 4/86

-3-2 ویژگی سنجی کاتالیست

میزان بارگذاری فلز روی کاتالیست توسط ICP1 (دستگاه (Varian VISTA-MPX انجام گردید. مساحت سطح، حجم

حفره و میانگین قطر حفرات کاتالیستهای کلسینه شده توسط سیستم ASAP-2020 V2 Micrometric مورد برسی قرار گرفت. گاززدایی نمونهها در دمای 200 درجه سلسیوس و به مدت 4 ساعت تحت خلا 50 میلیتور انجام گردید.

مورفولوژی کاتالیستهای کلسینه شده توسط میکروسکوپ الکترونی انتقالی (TEM2) و با استفاده از سیستم Philips CM20 (100 kV) مطالعه گردید. فاز کریستالی و اندازه ذرات کاتالیستهای کلسینه شده توسط XRD و بوسیله دستگاه

Philips Analytical X-ray Diffractometer (XPert MPD) و با استفاده از لامپ Cu/K، در محدودهی زوایای 10 تا

90 درجه مورد بررسی قرار گرفت. مقدار جذب شیمیایی هیدروژن بر روی کاتالیست به روشاز TPD–TPR و با استفاده

سیستم Micromeritics TPD–TPR 290 مورد بررسی قرار گرفت.

-4-2 سیستم تست راکتوری و تستهای گازیسازی

یک راکتور لولهای ناپیوسته از جنس استیل ضد زنگ 316 با حجم کلی 25 میلیلیتر در این تحقیق استفاده شد (شکل.(1 دو

نوع آزمایش کاتالیستی و غیر کاتالیستی انجام شد. در تستهای غیر کاتالیستی، باگاس با مقدار معینی از آب مخلوط شد و

توسط سرنگ به راکتور تزریق شد. سپس راکتور در داخل حمام نمک مذاب که مخلوطی از پتاسیم نیترات، سدیم نیترات و

سدیم نیتریت است قرار داده شد. دمای حمام نمک مذاب توسط یک هیتر الکتریکی و یک کنترل کننده دمایی PID کنترل

شد. فشار و دما با استفاده از فشارسنج و ترموکوپل از نوع K اندازهگیری شد. شکل 2، تغییرات فشار را در داخل راکتور نشان میدهد. بعد از مدت زمان مشخصی، راکتور از حوام نمک مذاب بیرون آورده شد و در داخل حمام آب به منظور

رسیدن به دمای اتاق قرار داده شد. زمان واکنش و مقدار بارگذاری باگاس به ترتیب از مقدار 5 تا 45 دقیقه و از مقدار 0/05

تا 0/2 گرم تغییر داده شد. برای تستهای کاتالیستی، مقدار 0/02 گرم از هر نمونه کاتالیست در راکتور بارگذاری شد و سپس

1- Inductively coupled plasma 2- Transmission electron microscope

تحت جریان هیدروژن با دبی 50 دقیقه/میلیلیتر به مدت 4 ساعت قبل از اضافه کردن باگاس و آب مقطر، احیا گردید. همه

آزمایشها، سه بار تکرار گردیدند و مقدار میانگین برای هریک گزارش گردید. در انتهای هر آزمایش، حجم راکتور، فشار و دمای نهایی جهت محاسبه بازده گازها استفاده شد

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله در مورد بیو مکانیک در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله در مورد بیو مکانیک در pdf دارای 23 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد بیو مکانیک در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد بیو مکانیک در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد بیو مکانیک در pdf :

بیومکانیک1 واژهای مرکب از bio به معنی: (زیست و زندگانی) و mechanic به معنی: (افزارگر) یا کارکننده یا ابزار یا به عبارتی تعمیرکار است که به معنی: (توانمندی بدنی در جهت نشان دادن هستی چیزهاست.) یا به عبارتی «بیومکانیک» واژهای مرکب، تشکیل یافته از دو کلمه: (بیو) به

معنی: طبیعت و (مکانیک) به معنی: عمل و کارکرد یک ماشین است. این واژه در جمع به معنی «طبیعت عمل» است. بیومکانیک نوعی «ریاضت و زیباییشناسی فیزیکی» است که سعی دارد تا به طبیعت عمل یا در واقع همان «ریشه چیزها» دست یابد. بیومکانیک یعنی عمل نهفته و خلاصهشده برگرفته از هستی «چیزها». هر پدیدهای در هستی، یک «چیز» محسوب میشود؛ پس میتوان به کمک تلاشی ریاضتگونه و بدنی «چیستی» یا «ماهیت» آن را متجلی کرد. تجلّی فیزیکی و قابل دیدن که بیشباهت به گونهای پانتومیم2 و آکروبات3 نیست؛ اما فرقی اساسی دارد. برای مثال، نشان دادن یک فقیر با لباس و ادا بر صحنه، کاری است که همه میکنند؛ اما عینیتِ

«فقر» بر صحنه بدون لباس و وسایل و ابزار صحنهای و فقط بر اساس کشش عضلات و درهم تنیدگی اندامها و ترکیب با انداموارههای دیگر با فریاد و تنفس که آرزوی «جولیان و بک» در آمریکا; و «مایر هولد» در روسیه یا «ریچارد شخنر» و گروه بازیگران نیویورکیاش و یا «یرژی گروتفسکی» در لهستان بود؛ با همه تفاوتهای دیدگاهی، چیزی است که آرزو و انداموارههای زیباییشناسی تصویری و به دور از حرّافی را تشکیل میدهد؛ اما چه فرقی میان آکروبات و بیومکانیک وجود دارد؟

بیومکانیک اعمالی است؛ خلاصهشده و در نهایت دقت و کنترل که هدفش «انتقال معنی یک احساس» یا «بیان احساسی نهفته در صحنه» است. حال آنکه آکروبات، اعمالی است: خلاصهشده و در نهایت دقت و سرعت و کنترل که هدفش جلب «توجه» است و نه خلق معنی خاص. هیچ معنی برتری برای آکروبات جز اینکه «ببین من چه میکنم!» یا «تو که نمیتونی این کار رو بکنی!» وجود ندارد. حال آنکه هر حرکت در تئاتر، بیومکانیک و شیوه بازیگری آن دارای «معنی» است. یا «یک معنی نهفته» یا «چندین معنی همسان» یا «اَبَرمعنی» که هدف بیومکانیک رسیدن به همین «ابرمعنی» است. «معنی» در بیومکانیک آن است که هر حرکت یک «تفسیر» از «احساس» را انتقال میدهد. همچنان که در تئاتر «کاتاکالی»4 هندوستان «مودرا» یا حرکت انگشتها در هر ترکیب انگشت یا حرکت آن، یک «بیان خاص» محسوب میشود. «ابرمعنی» تفسیرهای گوناگون را نهایی میکند و حالتی را ایجاد میکند که در عین حال که بیانگر موضوع است چیزهای دیگری را نیز، بیان میکند که در «صورت حرکت» به ظاهر «نمایان» نیست اما کاملاً دریافت میشود. اکنون باید پرسید که فرق عمل پانتومیم با بیومکانیک چیست؟
پانتومیم «حالت» را «تشریح» میکند یعنی دقیقاً نشان میدهد که یک پروانه در حال پریدن است؛ اما عملِ بامعنی در بیومکانیک دارای یکسری عمل است که متأثر از یک کنش واحد، عمل میکنند یعنی در اوج سادگی و انعطاف «احساس» و «اندیشه» مورد نظر را «تداعی» میکنند نه آنکه تصویری از چیز مورد نظر را خلق کنند؛ بلکه اندیشه و احساس را به شکل فیزیکی، تجسّم میبخشد بیآنک

 

ه سعی در «عینیت» آن «چیز» داشته باشد برای مثال، مردی که با خبر مسرّتبخش روبهرو میشود در پانتومیم سعی میکند دستها و چهرهاش را باز کند و ادای خوشحالی را درآورد اما در نگاه کنشی همان مرد بر صندلی ولو میشود و دود سیگارش را به طرف سقف فوت میکند یا رفتاری مشابه یا غیر آنکه در ظاهر نشاندهنده صورت عینی خوشحالی نیست اما در جای خود این معنی مثالی را ادا میکند.5 به عبارتی دیگر همانگونه که در نشانهشناسی «دوسوسور» مطرح میشود اگر عمل «دست دادن» در پانتومیم یک نشانه ساده از دوستی است به این معنی که «دست دادن» یک «آیکون» (نشانه) یا عمل ساده فیزیکی است و «نشانه دوستی» بودن این عمل یک «ایندیکس» یا تمثیل است یعنی یک معنی درونی نهفته در عمل دست دادن وجود دارد اما اینکه این حرکت و درونمایه آن به معنی همزیستی و وفاداری است یک «سمبل» محسوب میشود که در خود عمل دست دیده نمیشود اما هست. بیومکانیک نیز به لحاظ رفتارِ زیباییشناسانه، خود را از ح

د یک «آیکون» (نشانه) بیرون میآورد و سعی در تمثیلی شدن دارد. یعنی باید اندیشید تا فهمید.
همانطور که سه گونه نشانه در برقراری ارتباط وجود دارد سه گونه عمل نیز در صحنه وجود دارد که اساس بیومکانیک بر عمل نوع سوم استوار است. یعنی کُنش یا (ACTONT).
بیومکانیک در اساس استوار بر ACTION یا (عمل) بنیان نهاده شده است. بیومکانیک مجموعه اعمال کنشی است. اما تقسیم اعمال صحنه به شرح زیر است:
1ـ (Action objective)
2ـ (Action Subjective)
3ـ (Action Actont)
Objective یا همان «عمل عینی» بلاواسطه بر صحنه است؛ مثل دست دادن و نشستن و برخاستن و یا هر عمل ریز و درشت دیگر که قابل رؤیت و دیدن باشد که حتی شامل یک پلک زدن یا دَم و بازدم نیز میشود.
Subjective یا همان «عمل ذهنی» که ریشه اعمال Objective یا عینی است. علتی است که باعث میشود بازیگر به جای آنکه لیوان را با دست چپ بگیرد، با دست دیگر بلند کند. یا سیگار را به گونهای خاص، روشن و دود کند یا با حالتی خاص بنشیند و; از اینرو همه صحنه مملو از واقعیات عینی6 است که متأثر و منشعب از حقایق ذهنی7 میباشد. بیومکانیک این چرایی را با تمام وجود استفاده و پیروی میکند و این نوع از عمل که مهمترین نوع عمل در شیوه بیومکانیک است به «Actont» یا «ابرعمل» یا همان «کنش» معروف است.
اکنون کنش چیست و نوع استفاده بیومکانیک از کنش چگونه است؟
کنش، معادل با «انگیزش»8 در مباحث روانشناسی و زیستشناسی است.
در روانشناسی و زیستشناسی برای مثال: «انگیزه» «تشنگی» باعث ایجاد فعالیت و تکاپوی فیزیکی فرد یا موجودِ تشنه برای رسیدن به «آب» میشود؛ اما «انگیزش» یا دلیلی که «انگیزه» را ایجاد میکند چیست؟ در چند جمله میتوان گفت: کمبود آب و املاح بدن «انگیزشِ» «انگیزه» تشنگی است و تشنگی، انگیزه تکاپوی موجودِ تشنه برای رسیدن به آب است. بنا بر همین مثال:

هر عملی عینی، دارای ریشه یا انگیزشی، ذهنی است؛ اما این ذهنیت چگونه شکل پذیرفته و چه حال و هوایی دارد، چرا افراد دارای یک موقعیت بهخصوص یک عکسالعمل کُلی مشابه دارند؛ اما در زمانی دیگر همان افراد در روبهرویی با همان موقعیت، رفتاری دیگر، نشان میدهند؟ به راستی چرا؟ پاسخ در «کنش» نهفته است. کنش، عملی فراگیر است که مانند فضایی غالب، اعمال ذهنی و

عینی را کنترل میکند. کنش یک فضاست. زمینهای است که «موجود» یا «چیز» و اعمال و ذهنیت او را وادار به گزینش فلان عمل و گفتار و رفتار و واکنش میکند، کنش سبب متشخص شدن اعمال و شخصیت میشود به این معنی که; اگر شخص قرار است نگاهی به موضوعی بیندازد تنها به یک حالت خاص این کار را میکند به همین دلیل است که بازیگری کنشگرای «جیمز دین» یا «مارلون براندو»، «آلک گینس»، «مایکل کین»، «رابرت دونیرو»، «سرلارنس اولویه» و; در هر نقش آنچنان متفاوت ـ و البته قاطع ـ و ویژه است که گویی هیچکس دیگر قادر به ایفای آن نقش بهخصوص، جز همان بازیگر بهخصوص نیست.
بیومکانیک گونهای بازیگری منحصربهفرد است که فقط بازیگران توانمند تئاتر میتوانند از عهده آن برآیند. شیوهای قدرتمند است که کارگردان و بازیگر را قادر میسازد تا هر آنچه را که در اندیشه زیباییشناسانه و رؤیاهای هنری خود، طرحریزی کردهاند عینیت صحنهای ببخشند. به لحاظ فلسفه کارکردی بیومکانیک تنها شیوهای برای خودنمایی و چالشهای فیزیکی بازیگران نیست، بلکه شیوهای ناگزیر و لازم است؛ البته انتخاب آن توسط کسانی صورت میپذیرد که چیزی بیش از الفبای

تئاتر میدانند همچنان که «ریشارد شیسلاک» بازیگر بزرگ و همیشه جاویدان تئاتر لهستان از کارگردانش «یرژی گروتفسکی» میخواهد تا طراحان لباس و صحنه را از حواشی اندامش دور کند و عریان بر صحنه حاضر شود چرا که او بعد از «هجده سال» تربیت و استفاده از عضلات و اندامش قادر شده بود همه آنچه را که لازمه بیان دراماتیک و ادای تم نمایش بود باز بنمایاند بیآنکه کلامی

گفته شود یا طراحی صحنه آنچنانی و لباس خاصی فضا را پردازش کند. به همین دلیل «ریشارد شیسلاک» و «یرژی گروتفسکی» به این نتیجه میرسند که از صحنهپردازیهای سکوی بلند و دارای ارتفاع، استفاده نکنند و تماشاچی را دقیقاً همسطح کف صحنه با اندام بازیگر و با فاصله بسیار نزدیک قرار دهند یا آنکه جایگاه تماشاچی را چنان دستخوش تغییر کنند که به جای چهره بازیگر

ان تنها اندام ایشان در معرض دید باشد به همین دلیل همانند برخی سالنهای تشییع جسد دانشکدههای پزشکی تماشاچی را وادار کردند تا از بالا به اندامواره بازیگران نگاه کند. آنچه بیش از هر چیز درباره شناخت بیومکانیک اهمیت دارد شناخت الزام و فلسفه پیدایی بیومکانیک و چرایی آن است. بیتردید عدم شناخت ما از ریشه پدیده، باعث میشود که مانند کوهنوردی باشیم که با هلیکوپتر بر فراز رشته کوههای آلپ به پرواز درآمده و پا در هوا ادعای فتح و صعود داشته باشیم؛ اما اگر ما را بر قُله «اورست» هم پیاده کنند بیتردید از سرما و کمبود اکسیژن خواهیم مُرد. پس مهمترین اصل در هر کاری شناخت فلسفه و تداوم آن است. اما فلسفه بیومکانیک چیست؟
بیومکانیک آنگاه مطرح میشود که «زبان» دیگر کارکرد زیباییشناسانه و عملی خود را از دست میدهد؛ یا آنچنان رساننده نیست همچنان که «مایر هولد»9 سرسختانه و بهحق بر آن بود که «ناتورالیسم»10؛ به شکلی محسوس خستهکننده شده و تماشاچی امروز بیشتر مایل به دیدن است تا شنیدن. «هارولد پینتر»11 به شکل کاملی بر لزوم دیدن تأکید میکند و بیان میدارد که: «دو گونه سکوت وجود دارد، سکوتی که در بیکلامی مطرح است و دیگر هنگامی است که بارانی از کلمات سرازیر میشود.»
بیومکانیک، گونهای زبان است که علاوه بر رسایی و تنوع، سرشار از زیباییشناسی توأم با حرکت و فراگیر است؛ یک اثر بیومکانیک عملاً جدای از نیاز به ترجمه، خود را ترجمه میکند و بیننده (تماشاچی) خود درمییابد که چه روی میدهد. «رویداد»12 زبان اصلی بیومکانیک است. همچنان که «گروتفسکی» ابتدا در مدرسه تئاتر «اُپول»13 به آموختن شیوه سنتی پرداخت اما به مانند «مایر هولد» خیلی زود از این شیوههای کلاسیک گریزان شد.
گروتفسکی به جای قرائت یک مکتوب به نام نمایشنامه اصل را بر خوانش دوباره متن نهاد و روی به روانشناسی و فنولوژی آورد که علم شناخت و کارکرد زبان بود، او حتی مقوله انسانشناسی و حرکت را در سرلوحه کار خود قرار داد و تا آنجا پیش رفت که به گونهای بازیگری ناب میاندیشید یعنی «بازیگر آرکیتیپ»14 که به معنی نمونه و تیپ و الگویی از یک موجود کنشگرای با روحیهای بسیار طبیعی و به دور از هیاهوی امروزین بود، این موجود کهنالگویی میتوانست به هر شکل و حالتی درآید، گویی بازیگر ماده اولیه مجسمهسازی است که میتوان آن را به هر طریق شکل داد.
او همانند مایر هولد خواستار رهایی جسم از هیجانات روزمره و گونهای شادزیستی بازیگر بود. زبان بازیگران بیومکانیک زبانی بَدَوی، انسانی، طبیعی و بسیار وحشی است. اگر لحظهای طبیعی است، لحظهای بعد به آواز یا مرثیهای ختم میشود و در آنی دیگر آوا و صوتی است که گویی خلاصه

چندین حالت روانی صحنه است، همچنان که گروه بازیگران «تئاتر زنده»15ی جولیان بک16 و جودیت مالینا17 همسرش رفتار میکردند. مثلاً با هم «وز وز»18 میکردند و صدایشان هر لحظه بالاتر میرفت، صدایی شبیه به مزرعهای پر از زنبورهای عسل در هنگامه ظهر که دارند عسل تهیه میکنند.
اما چند لحظه بعد متوجه میشویم که این وز وز زنبورهای زیبای عسل نیست بلکه صدای هجوم بمبافکنهای آلمانی و نزدیک شدن آنها به منطقه است. زبان در بیومکانیک دچار دگرگونیهای فراوانی میشود که قطعاً الزامی است همچنان که «ریشارد چیشلاک»19 عمل میکند و به جای فریاد

کشیدن و ادای زجر درآوردن فقط به باز کردن دهان ـ به شکل بسیار غلوشده و برآوردن یک آوای حلقی ساده شبیه قورت دادن آب دهان آن هم با دهان باز ـ میپردازد و این تأثیری به مراتب دهشتناکتر از جیغ و داد بر صحنه دارد. جایی گفتیم که آکروبات، کاری میکند که به ما نشان دهد «ما نمیتوانیم تقلیدش کنیم.»
«ریشارد شیسلاک» هم، در ایفای نقشهایش چنان بکر و دستنیافتنی عمل میکرد که همان ادعای آکروبات را سر میداد اما در پاسخ به سؤال پرسشگران متعدد که، شما چگونه اینگونه بازی کردهاید؟ میگفت: «من یادم نمیآید که بازی کرده باشم.» بله! بازیگران بیومکانیک گویا عبادت میکنند، ایشان خود را رها میسازد، همه ارگانیسم ایشان بدون تنش عمل میکند به همین دلیل است که گروتفسکی به بازیگر بهعنوان زبان صحنه نگاه میکند و از او میخواهد که خودش را بیدلیل خسته نکند بلکه میخواهد هدفمند باشد و عشق بورزد و مناسکی را به اجرا بگذارد. به همین دلیل او بازیگرانش را به صحرا یا جایی دور بدون حضور مردم میبرد و از ایشان میخواست تا با دستهای خویش زمین را بِکنند و آب را بیرون بکشند، با خاک آجر و خشت بسازند و یک صحنه تئاتر را در میان بیابان «با هم» بسازند.
وقتی که آماده میشد به ایشان چیزی نمیگفت چرا که آنها دیگر میدانستند صحنه یعنی چه! چرا که خود آن را ساخته بودند درست در این لحظه که همه چیز آماده بود بیهیچ عذری از بازیگرانش میخواست تا از ساختهشان که مدتها برای ساختش عرق ریختهاند دل بکنند و باز گردند، گویی هیچ چیزی وجود نداشته است و این غربتها و ساختنها و گذشتنها از بازیگران گروتفسکی آدمهایی به واقع خلاق، سختکوش و «ایثارگر» ساخت تا بتوانند بخش مهمی از تاریخ تئاتر دنیا را رقم بزنند؛ و زبان در این ساختنها و عرق ریختنها به شکلی خودانگیخته به تنفس، شعر، بیقافیهگی و شاعرانگی منقطع شدن و سکوت میرسید.
همانند آجرهای همان صحنه که ساختهاند. اینگونه بود که گروتفسکی دریافته بود که هر قوم، نوع خاصی از منشأ اصوات را داراست .آفریقاییها از ته حلق صحبت میکردند، لبهای کلفت و سنگین، باعث آن بود، سوراخهای پهن بینی که عمل یک خنککننده هوا و هواکش طبیعی را در گرمای آفریقا بازی میکرد به میزان زیادی در تنفس آفریقاییها نقش بازی میکرد و گروتفسکی و بازیگرانش دریافتند که چه دنیای صوتی عجیبی در باد دادن پرههای بینی و عدم استفاده از لبها و حلق آوایی وجود دارد یک بازیگر بیومکانیک عملاً یک اورگانیسم صوتی قوی است.
بازیگران بیومکانیک همانند بازیگران تئاتر «اپرای پکن» از شکم و دیافراگم تنفس میکردند تا پایداری تنفسی، جهت فعالیتهای سخت بدنی را داشته باشند. اینجا بود که همآوا با «آنتوان آرتو»20 به شکلی آیینی و جادویی از حرکت و آواها و اصوات دست یافت. دیگر واژگان همان کارکرد را که پیشتر در تئاتر سنتی داشتند از کف داده بودند اکنون یک «صوت» همه صفحه نمایشنامه را، ادا میکرد! او به گونهای آزمایشگاه، دست یافته بود که موضوع و هدفش بازیگر است این بازیگر عملاً

 

همان تماشاچی هم، محسوب میشد.
او نظارهگر خویش است و برای رسیدن به این منظور تمرینهای سخت و کاربردی «یوگا»؛ که بازیگران را متوجه حضور جسمانی و فضایی که اشغال میکنند، تجویز کرد چراکه یک «یوگیست» علاوه بر آنکه به خود اشراف دارد، دو پاره میشود و خود را نیز میبیند و این اشراف به خود و همچنین خود را دیدن و همانند تماشاچی، نظارهگر خود شدن غایت «گروتفسکی» به حساب میآید.
«یوگا» عملی است بسیار کمککننده و به قول «آنتوان آرتو»: «تئاتر برای من عمل است.» همچنان که آرتو از کلمه برای بار واقعی آنها، استفاده میکرد نه برای ارزش معنایی، و معتقد بود کلمه تنها یک انگیزه عمل میتواند باشد نه هدفِ زبان! به همین دلیل واقعگرایی در اجراهای بیومکانیک تا حدود زیادی جای خود را به «نمادگرایی» میدهد؛ البته این «نمادگرایی» نیز آنچنان دستخوش چالش میشود که خود به گونهای دیگر رفتار میکند.
بر همین اساس مایر هولد در سال 1913 کتاب «تئاتر» را نوشت و در سال 1920 «نظریه بیومکانیک» را پرداخت کرد. در روش و نظریه بیومکانیک «مایر هولد» بدن انسان یک موجود شبیه به «آدم ماشینی روحمدار» فرض میشود. این آدم ماشینی دارای روح، همانند یک ماشین تمامعیار است با این تفاوت که اندامها و عضلات نقش پیستونها و اهرمها را بازی میکند. بازیگر در این تعریف یک «مرتاض تمامعیار» است که این نظریه از نظریه روانشناسی «پاوولف»21 دانشمند و روانشناس روسی آبشخور میگرفت که معتقد بود:
«بازیگر (انسان) باید بتواند به محرکها پاسخ دهد.» که منظور از پاسخ به محرک یک پاسخ آنی و دقیق است که نشاندهنده منشأ تحریک باشد یعنی ریشه تحریک را بازنمون سازد؛ البته این بازنمون به شکل واقعگرایانه نیست بلکه ترکیبی از بازنمون و بازتابهای عضلانی، صوتی و آناتومیک است.
بازیگر علاوه بر ورزشکاری چیرهدست، آکروباتیستی قهار و «انسان ماشینی» با انرژی فوقالعاده و شعوری بسیار بالا و روحی آزاد است.
بیومکانیک اندامواره ژیمناستیک، تردستی آکروبات انعطاف یوگیستها و توانایی بازی کردن را، در هم میخواست و برای رسیدن به چنین ترکیب فوقالعادهای سه مرحله را پیشنهاد میکرد:
نخست آنکه همانند یک مراسم آیینی برای انجام حرکت باید «آماده» شویم.
سپس آن حرکت را انجام میدهیم، این حرکت بسیار پالوده و استیلیزه است و از میان هزاران حرکت ممکن انتخاب شده و مورد دقت قرار گرفته است. و در نهایت عکسالعمل آن حرکت انجامشده را نشان میدهیم عکسالعملی که باز هم از میان هزار عکسالعمل ممکن انتخاب شده و مورد دقت قرار گرفته است.
اما همه این فرایند در گونهای زیباییشناسی غیر واقعگرایانه، صورت کامل میپذیرد.
هدف این است که همه چیز منضبط شود و در آنِ واحد هماهنگی یابد چرا که قصد آن است که احساسات و عضلات و اندامواره بازیگر به هماهنگی و نظم و توازنی کامل دست یابد و منظور از توازن «قرینگی صرف» نیست بلکه توانایی در برقرار ساختن اندام با احساس در جهت تم (موضوعِ) عمل است.
به همین دلیل است که مایر هولد کار بازیگر را شبیه به کارگران ساختمان میدانست که آجرها را با نواخت حسابشده، شمرده شمرده و با ریتم دقیق برای ساخت دیواری بلند پرتاب میکنند و همزمان آوازهای خاص خودشان را میخوانند و این آوازها گاهی در فشار پرتاب یک آجر به حالت خاصی تغییر مییافت. این نظریه مایر هولد را با نظریه ساخت صحنه در بیابان گروتفسکی میتوان از بسیاری جهات مقایسه کرد.

بیومکانیک ورزشی و بازی های جام جهانی فوتبال
هنگام تماشای مسابقات فوتبال جام جهانی از تلویزیون، می بینید که یک بازیکن با موفقیت یک ضربه برگردان را به زیبایی تمام به ثمر می رساند و در پی آن فریاد شادی هزاران تماشاگر به آسمان بلند می شود. ظاهرا تکنیک مورد استفاده او بسیار پیچیده است. او بالا تنه خود را به عقب باز کرده، دست خود را روی زمین می گذارد و با پرتاب ناگهانی پای خود به سوی توپ، آن را با روی پا به قعر دروازه حریف می فرستد. سپس در حالی که خودش چگونگی به ثمر رسیدن گل را به چشم ندیده، و تنها با احساسی که از گیرنده های درونی مفاصلش دریافت می کند، در یک لحظه، با نگاهی به سوی دروازه و در حالی که از روی زمین بلند می شود ، به بازیکنان داخل زمین نگاه می کند. او با شنیدن فریاد شادی تماشاگران از به ثمر رسیدن ضربه اش مطمئن می شود. با خود می اندیشید او چگونه می تواند با این روش عجیب به توپ ضربه بزند و خودش کم ترین آسیبی نبیند؟!
بیومکانیک حرکات ورزشی علمی است که می تواند اطلاعاتی را در پاسخ به این گونه سوالات درباره حرکات انسان در اختیارتان قرار دهد. اما بیومکانیک چیست؟ واژه بیومکانیک را می توان به دو بخش تقسیم کرد: پیشوند بیو و ریشه کلمه مکانیک. پیشوند بیو نمایانگر این است که بیو مکانیک در ارتباط با سیستم های زنده یا بیولوژیکی ( زیست شناختی) است. ریشه مکانیک نیز نشاندهنده این است که بیومکانیک با تجزیه نیروها و اثرات آن ها ارتباط دارد. بنابراین می توان بیومکانیک را به عنوان مطالعه ساختار و عملکرد سیستم های بیولوژیکی با استفاده از روش های مکانیکی تعریف کرد؛ و بالاخره بیومکانیک ورزشی را با عنوان مطالعه نیروها و اثرات آن ها بر انسان در ورزش و تمرین تعریف می کنیم.
هدف اصلی بیومکانیک ورزش و تمرین، بهبود اجرا در تمرینات یا در مسابقات ورزشی است. هدف دوم آن جلوگیری از آسیب دیدگی و توانبخشی است که می تواند جزئی از هدف اصلی بیومکانیک نیز در نظر گرفته شود:

الف – بهبود اجرا در تمرینات یا در مسابقات ورزشی
1- بهبود اجرا
متداول ترین روش برای بهبود اجرا در بسیاری از ورزش ها، اصلاح تکنیک ورزشکار است. این عمل به دو روش امکان پذیر است. در روش اول مربیان ورزشی روش های کیفی تجزیه و تحلیل بیومکانیکی را در امر آموزش و مربیگری روزانه خود به کار می بندند تا موجب اصلاح تکنیک ورزشکاران شوند. در روش دوم یک محقق بیومکانیک ورزشی، روش های کمّی تجزیه و تحلیل بیومکانیکی را برای یافتن تکنیک های جدید به کار می برد، که این روش ها بعدا به معلمان و مربیان انتقال می یابد تا از آن ها استفاده کنند.
برای مثال فرض کنید به عنوان یک مربی می بینید که یکی از ورزشکاران شما در رشته فوتبال، هنگام تکمیل اجرای ضربه کرنر و ارسال توپ به روی دروازه، و در صورت امکان وارد کردن آن به داخل دروازه، مشکل دارد. ممکن است برای کمک به تکمیل موفقیت آمیز این تکلیف،4 پیشنهاد به او بدهید:
1- پای ضربه خود را بیشتر به عقب ببرد.
2- با قدرت و سرعت تمام پای ضربه خود را به جلو پرتاب کند.
3- به کنار توپ ضربه بزند.
4- پس از اجرای ضربه، پای خود را به سمت مخالف ادامه حرکت دهد.
این پیشنهادات منجر به اجرای بهتر ورزشکار می شوند، زیرا منطبق بر اصول بیومکانیکی هستند. موارد 1 و 2 موجب می شوند تا پای ورزشکار بدون آسیب دیدگی بتواند قدرت و سرعت لازم را برای ارسال توپی به فاصله حدود 25- 20 متری اعمال کند. مورد سوم کمک می کند تا یک ضربه کات دار به توپ وارد کند و موجب بروز اثر مگنوس بر توپ شود؛ و مورد چهارم باعث می شود توپ به سمت دروازه پرواز کند و در صورتی که به درستی نواخته شود، به طور مستقیم وارد آن شو

د. به درستی که یکی از زیباترین و نادر ترین ضربه های ارسال از روی نقطه کرنر همین نوع است.
این رایج ترین حالتی است که در آن بیومکانیک به نتیجه یک مهارت تاثیر می گذارد. مربیان ورزشی بدین ترتیب از دانش بیومکانیک خود برای تعیین اینکه چه کارهایی می تواند برای بهبود اجرا کمک کند، بهره می برند.
2- اصلاح تکنیک ها
دومین حالت کلی که بیومکانیک در بهبود اجرا مشارکت می کند، زمانی رخ می دهد که محققان بیومکانیک تکنیک های جدید تر و موثر تر را توسعه می دهند. آنان با یافتن اصلاحات کوچک در نحوه اجرای آن ها تغییرات کوچکی را پیشنهاد می کنند که گاهی نتایج بزرگ و جالبی را به بار می آورد.
برای مثال فکر می کنید اگر فاصله یک ضربه آزاد مستقیم با دروازه 30 متر باشد، بازیکن با چه زاویه ای باید به توپ ضربه بزند که علی رغم پرش یک متری بازیکنان صف دفاع تیم مقابل، توپ از بالای سر آنان به شکلی موجی پرواز کرده و بالاخره دور از دسترس دروازه بان به طرزی باور نکردنی وارد دروازه شود. بازیکن چگونه باید سرعت و جهت وزش باد را محاسبه کند؟ یک بازیکن با تجربه بارها این موقعیت را در زمان تمرین بدست آورده اما چند بازیکن حرفه ای در سطح جهان هستند که می توانند در شرایط واقعی بازی این ضربه را به گل تبدیل کنند؟ مسلما محققان بیومکانیک با طراحی نرم افزارهای کامپیوتری و با فرض وجود و عدم وجود جریان باد موافق و مخالف و با سرعت های گوناگون باد، قادرند پیشنهادات مناسبی را به بازیکنان و مربیان در شرایط مختلف بازی بدهند. همچنین در فواصل مختلف فاصله توپ با دروازه شرایط به گونه ای تغییر می کند که زاویه حمله به توپ نیز متفاوت خواهد بود. در این خصوص آزمایش در تونل باد یکی از مهم ترین ابزار ها در دست محققان است.
در رشته های مختلف ورزشی همچون پرتاب نیزه، پرش ارتفاع، اسکی صحرا نوردی، شنا و ژیمناستیک نیز می توان مثال های متعددی را در همین خصوص ارایه کرد.
3- اصلاح وسایل ورزشی
به جز موارد فوق، بیومکانیک از چه راه های دیگری می تواند به بهبود اجرا کمک کند؟ نقش

بیومکانیک ورزشی در طرح های اصلاحی تجهیزات و وسایل رشته های مختلف ورزشی چیست؟
تقریبا در هر ورزشی، کفش و لباس جزو لوازم مورد استفاده ورزشکاران به حساب می آیند. همچنین لباس ها و لوازم پوشیدنی می توانند به طور مستقیم یا از طریق جلوگیری از بروز صدمه بر اجرا تاثیر بگذارند. در بسیاری از رشته های ورزشی افزون بر کفش و لباس، سایر عوامل مح

یطی نیز روی اجرای ورزشکاران موثر است.
چگونه شرکت های معروف تولید کننده وسایل ورزشی ادعا می کنند که کفش تولیدی انان در مسابقات فوتبال موجب بروز کم ترین آسیب دیدگی و خستگی در ورزشکاران می شود؟ و یا به دلیل انطباق کاملی که توپ تولیدی شرکت بخصوصی با استانداردهای قوانین فدراسیون جهانی فوتبال دارد به زیبا تر شدن هر چه بیشتر بازی کمک خواهد کرد؟ در مورد تولید وسایل سایر رشته های ورزشی نیز مانند گلف، تنیس و تنیس روی میز، دو و میدانی ، ژیمناستیک و دهها رشته ورزشی دیگر می توان مثال های متعددی از مشارکت محققان بیومکانیک ارایه کرد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   21   22   23   24   25   >>   >