سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله مفاهیم پایهای اینترنت و وب در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله مفاهیم پایه‌ای اینترنت و وب در pdf دارای 55 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مفاهیم پایه‌ای اینترنت و وب در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مفاهیم پایه‌ای اینترنت و وب در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مفاهیم پایه‌ای اینترنت و وب در pdf :

با پیشرفت فن آوری و افزایش توان بشر در مهار کردن نیروی فوق العاده ای که در رویایی با قوانین طبیعت با آن مواجه می‌شود نسل جدید را بیش از گذشته ملزم به فراگیری علوم و فنون روز نموده است. بشر از دیر باز به دلایل مختلف نیاز به برقراری ارتباط با همنوعان خویش داشته است. از جمله دلایلی که برای برقراری ارتباط با دیگران در خود سراغ داریم،‌ نیازی است که گاها برای خروج از عالم تنهایی و یافتن یک همنوع برای تبادل امیال و آرزوهای درونی به سراغمان می‌آید.

البته می‌توان گفت تمامی جنبه‌های زندگی بشر به نوعی با برقراری ارتباط با دیگران عجین شده است. از آنجا که با برقراری ارتباط با دیگران می‌توان به اطلاعات دسترسی پیدا نمود و مشخصا برای یافتن روشهای تهیه ادامه اعمال حیاتی مختلف به اطلاعات نیاز داریم،‌ می‌توان گفت مهمترین رکن و پایه اساسی زندگی بشر برقراری ارتباط با طبیعت و از جمله برقراری ارتباط با همنوعان خویش است.

فـصـــل اول :

مفاهیم پایه‌ای اینترنت و وب

شبکه چیست ؟

به زبانی ساده می‌توان گفت که : شبکه (network) از مرتبط ساختن دو یا چند کامپیوتر با بکدیگر به وجود می‌آید. فکر اولیه مرتبط ساختن کامپیوترها به یکدیگر به سالها قبل بر می‌گردد ولی هم اکنون استفاده از شبکه و کاربردهای آن ابعادی بسیار گسترده یافته است.

به هر حال کامپیوتر مستقل در شبکه،‌گره (node) می‌گویند. گره شبکه می‌تواند یک کامپیوتر شخصی (P.C) و یا یک کامپیوتر بسیار بزرگ باشد.
شبکه‌ها به سه دسته کلی و عمومی تقسیم می‌شوند :
الف )‌ شبکه های محلی LAN ( Local Area Network)
ب )‌ شبکه های شهری MAN ( Metropolitan Area Network)
ج )‌ شبکه های گسترده WAN ( Wide Area Network)

شبکه‌های ذکر شده در هر رده‌ای که باشند، می‌توانند ضمن حفظ هویت خود به یکدیگر نیز متصل شوند که به این نوع ارتباط ترکیب شبکه‌ها ( Internetworking ) گفته می‌شود.

برای تبادل اطلاعات بین شبکه‌های مختلف که احیانا هر یک از آنها قراردادها و ساختارهای متفاوتی دارند، در دو طرف کامپیوترهایی قرار می‌گیرند که وظیفه ترجمه مبادلات را بر عهده دارند به این قبیل کامپیوترها دروازه ( Gateway ) می‌گویند.

اگر چه عمده‌ترین نوع شبه‌ها سه مورد عنوان شده در فوق می‌باشند، ولی دو نوع دیگر از شبکه نیز وجود دارند که به یکی از آنها خیلی کوچک است. ( Tiny Area Network ) TAN و به دیگری ( Compus Area Network ) گفته می‌شود.

اینترنت چیست ؟

اکنون که کلیاتی از شبکه‌های کامپیوتری را فرا گرفتیم جا دارد تـا بـه خــود اینترنت بپردازیم.

اینترنت اتصالی جهانی کامپیوترها و شبکه‌های کامپیوتری به یکدیگر است به عبارت دیگر اینترنت شبکه استانی می‌باشد.

در جایی خواندم که اینترنت را با اختراع چاپ مقایسه می‌کرد و در جایی دیگر از اینترنت بعنوان بزرگترین و مهمترین موفقیت بشر در تاریخ یاد شده است. من فکر می‌کنم جملات فوق اغراق آمیر نیستند، هم اکنون ما بشریت با پدیده‌ای روبه‌رو هستیم که میلونها انسان به وسیله میلونها کامپیوتر با یکدیگر در تماس هستند و در عین حال کلیه منابع و اطلاعات و دانش خود را به اشتراک گذاشته‌اند. تصور کنید اینترنت امکانی است بسیار بسیار وسیع که هر شخص بسته به علاقه و هدف خود می‌تواند از این منبع عظیم بزرگترین استفاده‌ها را در کمترین زمان داشته باشد

از جـمـلـه :

ـ می‌توان اطلاعات را با سرعت زیاد رد و بدل نمود.
ـ‌ می‌توان از اطلاعات جهانی در شکل‌های مختلف استفاده کرد.
ـ می‌توان در موضوعات مختلف با افراد کارشناس تبادل نظر نمود.
ـ می‌توان به آرشیوهای اطلاعاتی دانشگاهها، مراکز دولتی و غیر دولتی دسترسی داشت.

تـاریـخچه اینترنت :

اولین رگه‌های حیات اینترنت را می‌توان از سال 1950 میلادی ردیابی کرد. در این سالها شوروی سابق اسپوت نیک (Sputink) را به فضا پرتاب کرد و درست در همین موقع بود که آمریکا به فکر تاسیس آژانسی به نـام آریا ؟ افتاد تا پروژه‌های فضایی خود را به دقت دنبال نماید.

برای درکی بهتر از چگونگی شکل گیری اینترنت مروری سریع از فرازهای مهم آن ما را یاری خواهد نمود.

آژانس ARPA در سال 1966 به ارپانت (ARPANET) تغییر نام داد.

اولین ارتباط جهانی با آرپانت در سال 1973 از طریق لندن برقرار گردید و در سال 1976 E_mail بوسیله ملکه انگلستان به آمریکا مخابره شد.

در سال 1982 پروتکل TCP/IP به عنوان پروتکل استاندارد توسط ARPANET بنیانگذاری گردید. ( در این سال تعداد کامپیوترهای میزبان 1000 دستگاه )

در سال 1989 DNS ؟ یا سیستم نامگذاری در اینترنت معرفی گردید.

در سـال 1989 تعداد گـره‌های ارتباط یافته بـه همدیگر در سطح جهانی بـه حدود 100 هـزار می‌رسید.
در سال 1990 عملا چیزی به نام ARPANET وجود نداشت و از این به بعد بود که اینترنت به معنای واقعی شکل گرفت.

در سال 1991 یکی از مهمترین علل محبوبیت اینترنت رخ داد و آن ظهور سرویس WWW ( Word Wide Web ) بود.

در سال 1992 تعداد کامپیوترهای اتصال یافته به اینترنت در حدود 1000000 دستگاه بود. در خلال همین سالها کشورها، یکی پس از دیگری با عناوین مختلف و کوتاه عضو می‌گردیدند.

در سال 1993 سرویس رادیویی بر روی اینترنت آغاز گردید و تعداد کامپیوترهای میزبان از مرز 2000000 دستگاه می‌گذرد.

در سال 1994 که مصادف با بیست و پنجمین سال تولد اینترنت است، اعلام می‌گردد اینترنت حاوی اطلاعاتی در حدود 10 تریلیون بایت می‌باشد. هم اکنون هر کسی از هر کجای دنیا می‌تواند به اینترنت وصل شود.

در سال 1995 واتیکان به همراه بسیاری دیگر از کشورها به اینترنت می‌پیوندد.

در 17 ژانویه سال 1996 نخست وزیر مالزی و یاسر عرفات و نخست وزیر فیلیپین به مدت 10 دقیقه مذاکرات زنده‌ای بر روی اینترنت انجام می‌دهند ( Net meeting ).

تعداد کل کامپیوترهای میزبان در اینترنت از مرز 12000000 دستگاه می‌گذرد.

در سال 1997 بیست کشور دیگر به اینترنت می‌پیوندند.

در سال 1998 استفاده از تمبر الکترونیک بر روی نامه‌ها و بسته‌های پستی متداول می‌شود و پیشرفت با قدرت شگرف همچنان ادامه دارد.

خـدمـات اینترنـت :

از آنجاییکه خدمات اینترنت بسیار زیاد و متنوع است شاید نتوان یک طبقه‌بندی جامع و کلی از آن ارائه نمود، ولی به هر جهت می‌توان عمده‌ترین عناوین آن را به شکل زیر خلاصه کرد.

آموزش Education سرگرمی Entertainment
اخبار News سلامتی و بهداشت IieaIth
ارتباط Commnuicate علوم Science
اقتصاد ance گشت و گذار در جهان Around the word

تفریح و بازی Fun & Games منابع Refernce
تاریخ History ورزش Sports
سفر Traveling هنر Art
سیاست Politics

حال اگربخواهیم‌کلیه‌سرویسهای یادشده رابازهم خلاصه‌تر کنیم در5 مورد طبقه‌بندی می‌شوند :

1- تبادل نظر و برقراری ارتباط مانند ارتباط پستی
2- مطالعه بولتن‌های تخصصی، مجلات، مستندات و …
3- گشت و گذار در دنیای وسیع اطلاعات با استفاده از مرور کردن
4- منتقل نمودن پرونده‌ها از یک جا به جای دیگر
5- دسترسی به اطلاعات دست اول دانشگاهها و مراکز علمی و سایر موسسات

معادلهای واقعی و عملی موارد فوق در اینترنت عبارتند از :

1- پست الکترونیک یا E-mail
2- گروههای هم علاقه یا usenet
3- تار چهان گستر WWW
4- انتقال پرونده یا ftp
5- پردازش از راه دور یا Telnet

آخرین آماری که در ماههای پایانی در سال 1998 منتشر گردید حکایت از آن داشت که E-mail پرطرفدارترین سرویس عملی و محبوب اینترنت است، چرا که به وسیله آن می‌توان پیامها و نامه‌ها، تصاویر و اصوات و برنامه‌های کامپیوتری و غیره را به وسیله اینترنت در قالب سرویس E-mail گنجاند و ارسال نمود. آمار یاد شده حاکی از این است که 72% از افرادی که با اینترنت سر و کار دارند از خدمات E-mail بهره‌مند هستند.

3D mile

Alta Vista Emil

Maximal

Bellsouth Web Mail Service

Conk mail

Cool mail

Doghouse

Dora mail

Flash mail

Free stamp

Hot mail

Joy mail

برای اتصال به اینترنت به چه امکاناتی نیازمند هستیم ؟

برای اینکه هر شخصی قادر باشد تا به اینترنت وصل شده و از امکانات آن بهره‌مند گردد، به تجهیزات سخت افزاری ویژه‌ای نیاز دارد که در حال حاضر تهیه آن چندان دشوار و پیچیده نیست.

1- یک دستگاه کامپیوتر شخصی (P.C)
2- یک دستگاه مودم (Modem)
3- یک خط تلفن (Phone Line)
4- سیستم عامل (ترجیحا windows) که بر روی P.C نصب شده باشد.
5- یک مرورگر (Browser) به عنوان نرم افزار واسط برای ارتباط با اینترنت
6- در اختیار داشتن سرویس ارتباطی (Account) یا ارتباط با یک موسسه ارائه دهنده سرویس اینترنت (ISP)

امنیت اطلاعات در اینترنت :

یکی از مسائل مهم در رد و بدل کردن اطلاعات در محیط اینترنت، امنیت می‌باشد، یعنی از آنجایی که بسیاری از سازمانها و موسسات و حتی ارگانهای دولتی مجبور هستند از اینترنت برای جابجایی و گرفتن و دادن اطلاعات استفاده نمایند، ضریب اطمینان بالا در امنیت اطلاعات بخودی خود موضوع بسیار مهمی شده است.

امنیت اطلاعات در اینترنت به طور کلی به سه بخش عمده تقسیم می‌شود :

1- جلوگیری از دسترسی افراد به برخی از اطلاعات یا دیواره‌های آتش (fir walls)
2- غیر قابل استفاده نمودن اطلاعات برای غیر (Encryption)
3- اطمینان یافتن از رسیدن اطلاعات به مقصد (Digital signature)
صفحه اول یا صفحه اصلی HOME PAGE

همانطور که می‌دانیم، میلیونها سایت کامپیوتری در اینترنت موجود است که هر یک از آنها می‌توانند به وسیله طراحی خاصی در WWW حضور داشته باشند، بنابراین به اولین صفحه‌ای که کاربران را به سایت مزبور راهنمایی می‌کند Home page گفته می‌شود.
معمولا برای دستیابی به یک Home page می‌توان از یک مرورگر طبق آدرس مشخصی استفاده نمود. برای مثال می‌توان از موتور جستجوی yahoo نام برد.

برای ورود به yahoo می‌بایست از طریق home page عمل نمود، لذا از آدرس زیر استفاده می‌کنیم تا وارد صفحه اول یا صفحه اصلی yahoo شویم : http://www.yahoo.com

یا به عنوان مثالی دیگر می‌توان با آدرس زیر وارد صفحه اصلی یا home page خبرگزاری مشهور CNN گردید :
http://www.cnn.com

HTTP ( Hyper Text Transfer Protocol )

http پروتکلی است برای اجرای برنامه‌هایی از قبیل موارد زیر بر روی www

ـ برنامه‌های متنی (Text)
ـ برنامه‌های گرافیکی (graphic)
ـ برنامه‌های تصویری (images)

تجارت الکترونیکی در ایران

1- تاریخچه تجارت الکترونیکی در ایران :

موضوع تجارت الکترونیک در ایران از سال 1373 به طور جدی مطرح شد. نخستین اقدامی که در این زمینه انجام شد، مطالعه روی طراحی و راه‌اندازی شبکه جامع اطلاع رسانی بازرگانی به منظور ایجاد تسهیلاتی در امور تجاری بود که در واقع زمینه اطلاع رسانی تجارت الکترونیکی را فراهم آورد، به همین منظور شبکه اطلاع رسانی بازرگانی مبتنی بر وب به نام شبکه نقطه تجاری ایران و شبکه آگاهتر بازرگانی راه‌اندازی گردیده‌اند.

2- هدف از توسعه و پیشبرد تجارت الکترونیک در ایران :

در حال حاضر با گسترده شدن شبکه اینترنت و توسعه عملیات تجاری و امکان انجام این عملیات روی شبکه جهانی اینترنت، بسیاری از هزینه‌های تجاری کاهش یافته است. از این رو اگر بتوان زمینه را فراهم نمائیم تا موسسات اقتصادی و تجار و بازرگانان کشورمان عملیات تجاری خود را در بخشهای مختلف از طریق شبکه‌های الکترونیکی و اینترنتی انجام دهند، حجم بسیاری از هزینه‌ها کاسته خواهد شد و سرعت در عملیات زیاد می‌شود.

3- توجیه اقتصادی راه‌اندازی تجارت الکترونیک در کشور :

الف) منافع :

تجارت الکترونیکی بعنوان عاملی برای کاهش مصرف منابع بیش از آنکه برای کشورهای توسعه یافته مفید باشد برای ما مفید است و عدم استفاده از آن موجب شکاف بین کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته در عصر الکترونیک خواهد شد. استفاده نکردن از تجارت الکترونیک در واقع تهدیدی برای کشور محسوب می‌شود، زیرا سالانه مقادیری از منابع ملی صرف عملیات تجاری و بازرگانی می‌گردد که با استفاده از راهکارهای جدید می‌توان ضمن صرفه‌جویی منابع بدست آمده آنها را در محلهای مناسب دیگری صرف کرد.

تجارت الکترونیک کلید صادرات کشورهای در حال توسعه در دوره آینده به شمار می‌رود، بنابراین ضروری است هر چه سریعتر در جهت ایجاد و توسعه یک پایگاه مناسب که به این کشورها اجازه تحرک آزادانه در این زمینه و بهره‌گیری از مزایا و فواید تجارت الکترونیک بعنوان یک شیوه منحصر به فرد و بی‌سابقه برای دسترسی همزمان به تمامی بازارهای جهانی با کمترین هزینه معرفی شده است بدهد اقدام شود.

راه‌اندازی و بکارگیری تجارت الکترونیک در کشور و بستر سازی برای گسترش آن بازار فروش ما را به محدوده‌ای به وسعت اینترنت توسعه خواهد داد. در نتیجه عامل مهمی برای توسعه صادرات و جهش صادراتی خواهد گردید. راه‌اندازی تجارت الکترونیک به لحاظ کاهش هزینه‌های مبادلات و سرعت بخشیدن به انجام مبادله، تقویت موضع رقابتی کشور در جهان و بهره‌گیری از فرصت زود گذر در عرصه صادرات و حتی خرید به موقع کالا از خارج از کشور دارای منافع متعددی در زمینه کـاهش هزینه‌ها و افـزایش صـادرات و اشتغـال تـولید است.

ب) هزینه :

طبق پیش‌بینی‌های به عمل آمده راه‌اندازی تجارت الکترونیکی در کشور در طول سالهای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران حدود 210 میلیارد ریال هزینه در بر خواهد داشت که از ارقام ارائه شده در جدول بسیار کمتر است. بنابراین اجرای این طرح دارای توجیه اقتصادی بسیار قویست و هزینه‌های مصروفه در همان سال اول برنامه به سرعت مستهلک خواهد شد.

شــرح 1378
( سال مبنا )
1379
1380
1381
1382
1383 جمع سالهای برنامه سوم

تولید ناخالص داخلی 7/416 3/508 2/602 6/756 1/923 2/1126 ـ
حجم مبادلات 4/833 6/1016 4/1240 2/1513 2/1846 4/2252 ـ
درصد صرفه‌جویی ـ 5/2 5/2 5/2 5/2 5/2 ـ
ارزش صرفه‌جویی در کل اقتصاد ـ 41/25 31 8/37 1/46 3/56 6/196
ارزش‌صرفه‌جویی‌درتجارت خارجی ـ 62/7 3/9 34/11 83/13 89/16 98/58

میزان صرفه‌جویی حاصل از الکترونیک شدن مبادلات در اقتصاد کشور در تجارت خارجی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله نقش مدیریت دانش و مستندسازی پروژه ها در مدیریت موفق کارهای

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله نقش مدیریت دانش و مستندسازی پروژه ها در مدیریت موفق کارهای عمرانی در pdf دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نقش مدیریت دانش و مستندسازی پروژه ها در مدیریت موفق کارهای عمرانی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نقش مدیریت دانش و مستندسازی پروژه ها در مدیریت موفق کارهای عمرانی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نقش مدیریت دانش و مستندسازی پروژه ها در مدیریت موفق کارهای عمرانی در pdf :

چکیده

کلیه آموزه های تولید شده حین فرآیندهای کاری که دانستن آن به وسیله دیگران برای سازمان ایجاد ارزش افزوده نماید، دانش نام دارد. با این تعریف و تعمیم دادن آن در پروژه های عمرانی می توان به این نتیجه رسید که ما به عنوان مدیران پروژه در کارهای عمرانی، می توانیم با ثبت و مستندسازی اطعات و تجارب و دانش های کسب شده در هر یک از پروژه ها به موفقیت و پویایی و نیز سرعت عمل در پروژه های مشابه بعدی کمک کنیم، که این پروسه تحت عنوان “مدیریت دانش” معرفی می گردد. تعبیر و تعریف دیگری که می توان از مدیریت دانش داشت، جمع آوری تجارب و اطعات ضروری پروژه هاست که به خوبی به اهمیت آن در کارهای عمرانی به دلیل تشابه در فازهای مختلف چندین پروژه واقف هستیم. در این مقاله سعی شده به معرفی و اهمیت بکارگیری مدیریت دانش در پروژه های عمرانی و نیز لزوم توجه مدیران کارگاه ها و پروژه های عمرانی به آن گردد. بطوریکه در ابتدا به معرفی کامل و صریح مدیریت دانش و نیز سپس به مدیریت کارگاه های عمرانی و در پایان نیز روشهایی جامع برای دانش نویسی و مستندسازی اطعات پدید آمده شده از پروژه ها را بیان می کنیم.

مدیریت دانش، مستندسازی، پروژه های عمرانی، .Knowledge Management

-1 مقدمه
مستندات یکی از اصلی ترین اقم قابل توجه پروژه می باشد. معمو تمرکز ویژه ای بر مستندات صورت می گیرد اما این تمرکز بیشتر معطوف به مستندات فنی بوده و مستندات مدیریتی پروژه مورد غفلت قرار می گیرد (مهدی دوری – عبدالمهدی صالحی زاده – محمود حسنی تبار. (1387 با توجه به اینکه عملیات ساخت و ساز و پروژه های عمرانی به دلیل پیشرفت روز افزون این صنعت با اقبال عمومی بایی مواجه گردیده و نیز چه از سمت دولت و همچنین بخشهای خصوصی در اقصی نقاط دنیا حمایتها و سرمایه گذاری های بسیاری صورت پذیرفته است، حال با این حجم انبوه فعالیتها؛ طبیعتا کارهای مشابه و نیز تجارب جدید و همچنین راه حل بسیاری در هنگام مواجه با مشکت و مسائل پدید می آیند که با جمع آوری و دسته بندی کردن و نیز در اختیار قراردادن برای دست اندرکاران این صنعت، کمک و پیشبرد شایان توجهی صورت خواهد گرفت.

در عصر حاضر که عصر دانش می باشد و به تازگی عصر اطعات را پشت سر گذاشتیم، تولید و استخراج دانش از اهمیت بسیاری برخوردار است در واقع آن چه در سازمان ها دارای ارزش اعتبارمی باشد، دانش است. برای انجام پروژه هایی

1

که نو و بدیع هستند، هدایت و مدیریت دانش از اهمیت خاصی برخوردار است .همانطور که می دانیمتقریباً تمام پروژه های ملی دارای تاخیر در برنامه زمانبندی می باشند و از آنجاییکه تاخیر در انجام پروژه باعث مشکت عدیده ای برای کارفرما و پیمانکار و تحمیل هزینه و فشار مضاعف به آنها می شود، ثبت، نگهداری و آموختن درس از علل تاخیر در پروژه های انجام شده و یا در حال انجام می تواند به کاهش تاخیرات در پروژه های مشابه کمک کند (محمدامیر نیکجو – مجید کیانی – امیر نورنگ. (1388

-2 تعریف مدیریت دانش

دانش چیست؟ این سوالی است که پیش از اینکه به بحث مد یریت دانش بپردازیم، باید به وضوح پاسخ داده شود. برخی دانش را صرفا اطعات می دانند. در نظر این افراد، دانش، ارزیابی ما از دنیای واقعی است. مث اینکه سرمایه شرکتهای رقیب ما چقدر است؟ چه استراتژیهایی را اتخاذ کرده اند را جزو دانش به شمار می آورند برخی دیگر، دانش را تنها محدود به مهارتها و تخصص های کاربردی می دانند. در نظر اینها، مهارت تراشکاری یک استاد تراشکار و یا مهارت تدریس یک استاد دانشگاه، مصادیق واقعی دانش هستند

اما واقع امر این است که همه این موارد، مصادیقی از دانش هستند به طور خصه، هر گونه اطعات پردازش شده ای که در جهت تحقق اهداف سازمان ما، مفید باشد، به نوعی دانش است. برای اینکه این تعریف دقیق تر شود، برخی از متخصصین، دانش را به چهاردسته تقسیم میکنند
-1 دانش چه چیزی (know what)

-2 دانش چرایی (know why)
-3 دانش چگونگی (know who)
-4 دانش چه کسی (know who) (شرکت مشاوران توسعه آینده. .(1385

برای اینکه بتوانیم به نحوی صحیح مبحث مدیریت دانش را در سازمان و پروژه های خود استقرار دهیم، در گام نخست باید نحوه صحیحی از ماهیت آن آشنا شده و مفاهیم مربوطه را فراگرفت و سپس راهکارهای نوین را با آن عجین نمود. به همین دلیل تصمیم به ذکر تعریفهای متداول این بخش گرفتیم.

کلیه آموزه های تولید شده حین فرآیندهای کاری که دانستن آن به وسیله دیگران برای سازمان ایجاد ارزش افزوده نماید، مدیریت دانش نامیده می شود (شرکت مشاوران توسعه آینده. .(1392 سرمایه فکری یکی از عناوینی است که اغلب برای دانش بکار برده میشود و بیانگر آن است که دانش دارای یک ارزش مالی است (ماندانا جزائری – احمد فراهی – مهدی نوروزی. تابستان .(1389

شکل -1 روند خلق دانش [4]

شکل -2 پیوند مدیریت دانش با مدیریت داده ها [7]

2

-3 تاریخچه مدیریت دانش

مدیریت دانش از اواخر دهه 1970 مطرح گردید و با نزدیک شدن به اواسط دهه 1980 و آشکار شدن اهمیت دانش و تاثیر آن بر حفظ قدرت رقابتی در بازارهای اقتصادی، اهمیت ویژه ای یافت .در این دهه بود که نظامهای مبتنی بر هوش مصنوعی و نظامهای هوشمند برای مدیریت دانش به کار گرفته شد و مفاهیمی چون فراهم آوری دانش، مهندسی دانش، نظامهای دانش محور و مانند آن رواج پیدا کرد (ماندانا جزائری – احمد فراهی – مهدی نوروزی. تابستان .(1389

کارل اریک سیو بی، حسابدار سوئدی در دهه 90 میدی زمانی که مشغول ارزیابی ترازنامه مالی چند شرکت بزرگ سوئدی بود، متوجه نکته جالبی شد. بسیاری از این شرکتها پس از انجام عملیات طونی حسابداری، ارزشی در حدود چند کرون سوئد و حتی یک کرون نشان می دادند. حال آنکه قیمت واقعی این شرکتها که سهامداران حاضر به فروش آن بودند، بسیار بیشتر از قیمتهایی بود که سرمایه حسابداری نشان می داد سیوبی پس از بررسی های مختلف متوجه گردید که بخش اعظم از این اختف (اختف بین ارزش شرکتها در بازار سهام و قیمت دارایی های مشهود این سازمانها) به سرمایه های دانشی درون سازمان بر میگردد و برخاسته از توان دانشی این سازمان در حل مسائل تخصصی شان است. اما نکته جالب وارد نشدن این سرمایه های ناملموس داراییها در ترازنامه های حسابداری بود، چرا که اساسا چیزی تحت عنوان مفهوم “سرمایه های ناملموس” وجود نداشت. از سال ها پیش(تقریباً از جنگ جهانی دوم) محدود بودن سرمایه های ناملموس و فیزیکی و نیاز به افزایش برنامه ریزی شده آنها، منجر به خلق شاخه های علمی مختلف شده بود. به عنوان مثال، برنامه ریزی خطی و پژوهش عملیاتی، مکان یابی و تخصیص، طراحی کارخانه، تعمیرات و نگهداری، بهره وری ماشین آت، برنامه ریزی تولید و همگی در جهت مدیریت سرمایه های ملموس ایجاد شده بود اما سرمایه های ناملموس تا آن زمان مورد توجه قرار نگرفته بود فعالیت سیوبی و پس از آن بکمن، نوناکا، ویگ و … باعث گردید، توجه صنعتگران و عالمان علوم صنعتی به سرمایه ای بس عظیم، یعنی سرمایه ای که با وجود تولید اکثریت ارزش افزوده کا، کمتر مورد مدیریت و ساماندهی و برنامه ریزی افزایشی قرار می گرفت، جلب شود. شکل زیر نشانگر تش های علمی پس از این دوره است(شرکت مشاوران توسعه آینده. (1385

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله شناسایی گرد و غبار جوی بر روی تصاویر سنجنده MODIS با بکار

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله شناسایی گرد و غبار جوی بر روی تصاویر سنجنده MODIS با بکار گیری شاخص NDDI (مطالعه موردی شهر سنندج) در pdf دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله شناسایی گرد و غبار جوی بر روی تصاویر سنجنده MODIS با بکار گیری شاخص NDDI (مطالعه موردی شهر سنندج) در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله شناسایی گرد و غبار جوی بر روی تصاویر سنجنده MODIS با بکار گیری شاخص NDDI (مطالعه موردی شهر سنندج) در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله شناسایی گرد و غبار جوی بر روی تصاویر سنجنده MODIS با بکار گیری شاخص NDDI (مطالعه موردی شهر سنندج) در pdf :

چکیده

زمانی که سرعت باد در مناطق خشک و نیمه خشک از حد مشخصی بیشتر میشود 8) متر برثانیه) و بسته به جنس سطوح، رطوبت خاک، اندازه دانه، پوشش گیاهی، بافت خاک و پستی و بلندیهای زمین، ذرات ریز وارد جریان اتمسفری میشوند و تولید گرد و غبار اتمسفری مینمایند. بر طبق مطالعات انجام شده طوفانهای گرد و غبار، یک نوع رویداد گرد و غباری هستند که در آن سیستمهای اغتشاش بادی مقدار زیادی گرد و غبار را از سطوح بیابانها و زمینهای خشک برداشته و وارد هوا نموده و میزان دید را به کمتر از یک کیلومتر کاهش میدهد. تصاویر ماهوارهای به دلیل پوشش وسیع و ویژگیهای طیفی مناسب، توانایی تشخیص این ذرات معلق را داشته و میتوانند بخوبی مسیر انتشار و حرکت آنها را نشان دهند. در نوشتار حاضر سعی شده است، به وسیله تصاویر سنجنده MODIS که بر روی ماهوارههای Terra و Aqua مستقر بوده و به صورت روزانه از ایران تصویربرداری میکند، در شناسایی ریزگردهای جوی در شهر سنندج استفاده نماییم. برای این منظور تصاویر باندهای 3 تا 7 سنجنده MODIS با قدرت تفکیک 500 متری، در بازه زمانی سالهای 2009 تا 2013 میلادی در تاریخهایی که ایستگاه هواشناسی سنندج به وسیله دستگاه RVR به عنوان روزهای آلوده ثبت نموده بود، دریافت گردید و تصحیحات هندسی روی آنها انجام شد. سپس با بکار بردن شاخص اختلاف نرمال گرد و غبار (NDDI)، پیکسل های ابر از گرد و غبار جدا سازی شده و در خاتمه میزان همبستگی پارامترهایی نظیر عمق اپتیکی و نمای آنگستروم که از تصاویر مذکور قابل استخراج بود، با دادههای ایستگاه زمینی در روزهای آلوده محاسبه گردید. نتایج بررسیها نشان داد که همبستگی مناسبی بین پارامترهای محاسبه شده توسط تصاویر ماهوارهای و اندازهگیریهای زمینی وجود داشت. پس به طور کلی وجود وابستگی میان اطلاعات سنجنده مودیس و اندازه گیریهای ایستگاه زمینی نشانگر توانایی تصاویر این سنجنده در شناسایی گرد و غبار های جوی است.

واژههای کلیدی: سنجنده مودیسسنجش، از دور،گرد و غبار

1

دانشگاه آزاد اسالمی واحد سنندج

91 اسفند 9111

.1مقدمه

ریزگرد پدیدهای است که از ترکیب ذرات ریز گرد و غبار با آلایندههای شهری به وجود میآید که این ترکیب میتواند برای بیماران تنفسی بسیار مضر باشد. پدیده ریزگردهای جوی زمانی رخ می دهد که تند بادی با سرعت بیش از آستانه فرسایش بوزد. در این حالت ذرات خاک با اندازه های مختلف از بستر خود جدا شده و به صورت جهش، خزش و یا تعلیق به حرکت در آمده و به نقاط دور دست حمل می شود. بروز این پدیده در مناطق برداشت ایجاد فرسایش خاک ودر نقاط دیگر متناسب با قدرت و سرعت باد سبب انباشت ذرات می گردد. زمانی که غلظت گرد و غبار به اندازه ای باشد که دید افقی به کمتر از یک کیلومتر کاهش یابد، طوفان ریزگرد ایجادشده است .طوفانهای ریزگرد معمولاٌ از ذرات بسیار ریز 05)تا 01 میلی متر) تشکیل شده و در ارتفاع بسیار زیادی از سطح زمین حرکت نموده و مسافتهای بسیار طولانی را می پیماید.حضور گرد و غبار در کشور ایران، به عنوان کشوری که 646 درصد از مساحتش در قلمرو سرزمینهای خشک و فراخشک قرار دارد، امری کاملاً طبیعی به شمار میآید؛ واقعیتی که با مرور تاریخ مدون چندهزارسالهی تمدن ایرانی میتوان نشانههایی فراوان در تأیید آن بدست آورد. اما در طول 10 سال گذشته گردوخاک وارد شده به کشور، از همسایه های غربی، شامل کشورهای عراق، سوریه، اردن، عربستان و خود کشور ایران نشأت گرفته است. براساس مطالعات انجام شده در سازمان

هواشناسی کشور بر پایه آمارها و تصاویر ماهوارهای 2001) لغایت (2011 ، طی این 10 سال، تعداد 529 طوفان مستقل روانه مرزهای غربی کشور شده است. این طوفان ها از 244 کانون مجزا نشأت گرفتهاند. از این تعداد طوفان مشاهده شده تعداد 143 طوفان گردوخاک با شدت زیاد، 172 طوفان با شدت متوسط و تعداد 214 طوفان با شدت کم بوده است.(سازمان هواشناسی کشور، (1390 روشهای سنجش از دور هواویزها که در سالهای گذشته استفاده شده است بر اساس تغییر مقدار انرژی تابشی ساطع شده از

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

بررسی اثبات عسر و حرج زوجه با استناد به عرف در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  بررسی اثبات عسر و حرج زوجه با استناد به عرف در pdf دارای 62 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی اثبات عسر و حرج زوجه با استناد به عرف در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

اثبات عسر و حرج زوجه با استناد به عرف
جلسه هیأت عمومی دیوان عالی کشور در خصوص رسیدگی به پرونده اصراری حقوقی ردیف 84/21 به ریاست آیت الله مفید، رئیس دیوان عالی کشور و با حضور قضات شعب حقوقی دیوان عالی کشور صبح روز سه شنبه گذشته برگزار شد که در این جلسه به 2 پرونده اصراری حقوقی رسیدگی گردید.
در این پرونده اصراری، فرجام خواه ( زوجه) دادخواستی به خواسته صدور گواهی عدم امکان سازش به دلیل عسر و حرج با استناد به ماده 1130 قانون مدنی به دادگاه بدوی ارائه می نماید که تقاضای وی پس از طی مراحل مختلف رسیدگی در هیات عمومی اصراری مطرح گردید.
   قضات هیات عمومی دیوان در رای خود نظر شعبه دیوان مبنی بر احراز عسر و حرج زوجه را با استناد به عرف و شرایط زوجه و نه الزاما وجود مدرک و استناد دال بر آزار و اذیت جسمی و روحی پذیرفتند.
به طوری که در این پرونده به صرف غیر قابل تحمل بودن زندگی مشترک برای زوجه، به دلیل عدم علاقه به زوج و نیز اطلاع اجمالی محکمه از سوء معاشرت زوج، اختلاف سن و عدم دوام زندگی مشترک میان این دو، عسر و حرج به اثبات رسیده و رای به آن داده شده است.
به گزارش خبرنگار « ماوی »، خلاصه ای از گزارش و سیر پرونده تا ارجاع به هیات عمومی اصراری چنین بوده است:
در تاریخ 6 فروردین 1380 خانم س- الف با وکالت خانم فریده- ف به طرفیت آقای کمال- ق به طرح دعوی مبنی بر تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش پرداخته که پرونده به شعبه پانزدهم دادگاه عمومی ارومیه ارجاع شده است. وکیل خواهان بیان کرده است که « موکله در تاریخ 21 فروردین 1375 با خوانده ازدواج نمود که از بدو شروع زندگی اختلاف وی به خوانده شروع شده و تا به حال ادامه دارد. دلیل اختلاف هم رفتار ناهنجار خوانده، اهانت، ضرب و شتم و جرح نسبت به موکله است که پرونده کلاسه 1611 مورخ 1375 شعبه سوم دادگاه عمومی مهاباد موید آن است که با وجود گذشت موکله و مراجعت به خانه شوهر، رفتار گذشته ادامه یافته است تا حدی که امکان ادامه زندگی مشترک برای موکله غیر مقدور گردیده و دادنامه های متعدد پیوستی حاکی از عدم تفاهم زوجین و عمق اختلافات فی مابین است و این امر بر خلاف فلسفه زندگی و سنت رسول خدا می باشد. در نهایت نظر به این که عسر و حرج موکله در ادامه زندگی محرز است، به استناد ماده 1130 قانون مدنی با بذل مهریه و نفقه توسط موکله، تقاضای صدور حکم طلاق خلعی مورد استدعاست.»
وکیل خوانده در جلسه دادگاه که بار اول به دلیل عدم حضورش تشکیل نشد طی لایحه ای بیان نمود: همانطور که در دادخواست، قید شد از ابتدای سال 1375 وصلت انجام شد، پس از گذشت مدت زمانی متاسفانه زوجه بدون وجود اذن منزل را ترک نمود. خانواده زوجه با طرح توطئه ای در جهت اجبار موکل بر طلاق، وی را شدیدا مورد ضرب و شتم قرار دادند و متعاقب آن، اقدام به استرداد جهیزیه نمودند و با تمهبداتی، موجبات صدور حکم طلاق به شماره 1089 مورخ 1377 صادر شده از شعبه 4 دادگاه عمومی مهاباد را فراهم نمودند که به موجب دادنامه شماره 78/61/5ت صادر شده از شعبه 5 دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی، نقض و حکم به رد ادعای زوجه صادر گردید.همچنین طبق دادنامه شماره 928/76 مورخ 18 شهریور 1376 صادر شده از شعبه 4 دادگاه عمومی مهاباد حکم تمکین زوجه از زوج صادر گردیده است. با توجه به مراتب مذکور، دیگر موجبی برای تقاضای طلاق طبق موازین شرعی و قانونی با عدم رضایت زوج و وجود ندارد، تقاضای رد ادعای خواهان را دارم. وکیل خواهان ضمن رد ادعای ضرب و شتم زوج توسط خانواده زوجه،    دادنامه های پیوست و اظهارات شهود در استشهادیه را دلیل بر عسر و حرج زوجه دانست.
دادگاه در این خصوص قرار ارجاع امر به داوری صادر کرد و طرفین را مکلف به معرفی داور واجد شرایط نمود. داور زوجه طی نامه ای اعلام نمود که زوجه اظهار  می دارد چون توافق اخلاقی با زوج ندارد، عشق و علاقه ای به وی ندارد؛ بلکه متنفر است، مهر و محبت که اساس زندگی زناشویی است بین آنها موجود نیست، تنها راه خلاصی، صدور حکم طلاق است و بر حسب اظهارات زوجه، در این مدت 5 سال، جلساتی تشکیل شده که حاصلی نداشته است.
داور زوج هم تاکید کرد: نتوانسته ام مصالحه ای بین زوج و زوجه فراهم نمایم، علی رغم این موضوع دادگاه به شرح دادنامه شماره 323 مورخ 14 فروردین 1381 دعوی زوجه را با استدلال به این که ادعای زوجه مبنی بر فقدان تفاهم اخلاقی یا سوء رفتار زوج متکی به دلیل نبوده است و صرف چنین ادعایی، موجب حق طلاق برای مشارالیها نمی شود و برای تخلف از شرایط ضمن عقد هم دلیلی از ناحیه زوجه اقامه نشده است، غیر موجه تشخیص و حکم به رد آن صادر می نماید. حکم فوق مورد تجدید نظر خواهی وکیل زوجه قرار گرفت. با این استدلال که این که دادگاه بیان نموده ادعای زوجه مستند به دلیل نبوده، صحیح نیست؛ زیرا استشهادیه ای که 10 نفر امضا نموده اند دلیل و گواهی بر اذیت و آزار زوج نسبت به زوجه است و احکام متعدد دال بر وجود اختلاف و عدم تفاهم اخلاقی است و هیچ زنی با وجود امکان زندگی مشترک 5 ساله، خانه خود را ترک نمی کند.
وکیل زوجه حتی به نظر فقهی مرحوم حضرت آیت الله میرزای قمی هم استناد و اشعار می دارد: میرزای قمی در جامع الشتات ص 508 چنین آورده است: « هرگاه برای حاکم علم حاصل شود به این که زوج سلوک به معروف نمی کند و وفای به حقوق زوجه نمی کند او را اجبار می کند بر طلاق و اجبار منافی با صحت طلاق نیست.
وکیل زوج هم در پاسخ بیان داشته است: « 1- استشهادیه مربوط به سالهای قبل است که پس از آن در شعبه 4 دادگاه عمومی مهاباد رای به طلاق صادر شد و دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی آن رای را نقض نموده است. 2- حکم تمکین علیه تجدیدنظر خواه صادر شده است و نتواسته دلیلی بر عسر و حرج اقامه نماید. 3- دادنامه استرداد جهیزیه دلیل بر عسر و حرج نیست و دادنامه شماره 1086 مورخ 1377 صادره از شعبه 4 مهاباد درباره طلاق زوجه در شعبه 5 تجدید نظر نقض گردیده است، دلیل بر موجبات طلاق نمی شود. از دادگاه تجدیدنظر تقاضای ابرام رای بدوی را دارم». سپس پرونده به شعبه 5 تجدیدنظر استان آذربایجان غربی ارجاع شدو آن دادگاه در وقت فوق العاده طی دادنامه شماره 767 مورخ 22 خرداد 1381 رای دادگاه بدوی را با این استدلال که تجدیدنظر خواه دلیلی که موجب نقض حکم شود اقامه ننموده، مورد تایید قرار داده است که از این رای توسط زوجه فرجام خواهی گردیده و پرونده به شعبه 22 دیوان عالی کشور ارجاع شده است و استدلال فرجام خواه همان است که در مرحله تجدیدنظر خواهی بیان کرده است و پاسخ آن هم توسط زوج این است که زوجه هیچ دلیل قانونی برای متارکه ندارد و دادگاه های بدوی نظر و خواسته خواهان را رد نموده اند.
هیات شعبه 22 دیوان عالی کشور با نظر اکثریت با این استدلال که زوجه با ضمیمه استشهادیه محلی از دادگاه تقاضای استماع شهادت شهود نموده و به شهادت شهود استناد کرده؛ ولی دادگاه بدون تحقیق از شهود مبادرت به صدور رای نموده است، رای فرجام خواسته را به لحاظ نقص تحقیقات نقض و پرونده را به همان شعبه ارجاع    می دهد. در همین راستا یکی از اعضای شعبه 22 دیوان عالی کشور به عنوان اقلیت معتقد به نقض ماهوی و صدور حکم طلاق بود که درج این نظر واجد نکات قابل توجهی است.
دادنامه فرجام خواسته به این علت مخدوش است که چون قبلا هم دادخواست های تمکین و طلاق مطرح بوده که با رد دعوی طلاق به درخواست زوجه هیچ اقدامی جهت رفع شقاق به وجود آمده صورت نگرفته و این وضعیت نتیجه طبیعی رفتار دادگاه ها با دعاوی خانواده به مانند رفتار با سایر پرونده های حقوقی است و حال آن که رد دعوی طلاق تفاوت اساسی با رد دعوی مطالبه مال و یا الزام خوانده به امری حقوقی دارد و با رد دعوی طلاق به درخواست زوجه هیچ اقدامی جهت رفع شقاق به وجود آمده صورت نگرفته و این وضعیت نتیجه طبیعی رفتار دادگاه ها با دعاوی خانواده به مانند رفتار با سایر پرونده های حقوقی است و حال آنکه رد دعوی طلاق تفاوت اساسی با رد دعوی مطالبه مال و یا الزام خوانده به امری حقوقی دارد و با رد دعوی طلاق هرگز فصل خصومت حاصل نمی گردد و حال آنکه با رد دعاوی حقوقی قدر مسلم فصل خصومت شده است و از طرفی دیگر در مانحن فیه عامل اصلی نشوز زوجه احساس وحشت و عدم امنیت وی از رفتارهای شوهرش اعلام شده و این که این موضوع از بدو ظهور اختلافات زوجین به وجود آمده و هر چند که ممکن است برخوردهای تند از ناحیه زوج به علت عدم رضایتش به ادامه تحصیل همسر خویش بوده باشد که وی تعهد موافقت با آن را داده است؛ لیکن این امر مسلم است که بالاخره زوجه با شرط ادامه تحصیل تن به زوجیت داده بوده، فلذا ادامه تحصیل از برای وی یک حق مسلم بوده و اگر بنا باشد زوج با تبعات آن مخالف بوده باشد قهرا سازش زوجین عملی نخواهد شد و باعث آن هم اصرار زوج بر تصمیم خویش است و همچنان از برای زوجه ادامه یابد همین امر نیز از موجبات عسر و حرج زوجه خواهد بود که دادگاه هیچ توجهی به این موارد ننموده است. آن هم در شرایطی که زوجه حاضر به بذل تمامی حقوق خود گردیده و نسبت به شوهر خود دارای نفرت شدید شده است که به تنهایی می تواند منشأ عسر و حرج  بوده باشد و دادگاه هم زوج را با تکلیف مطلقه نمودن زوجه جهت رفع خطر و ضرر از وی مواجه می سازد، فلذا عقیده به نقض دادنامه  فرجام خواسته و صدور حکم به طلاق را دارم و رسیدگی را در صلاحیت دادگاه همعرض می دانم تا چنانچه استماع شهادت شهود را با این اوضاع لازم بداند، اقدام مقتضی را معمول دارد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله بررسی مقایسه میزان افسردگی دختران داشجو و پسران دانشجو در

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله بررسی مقایسه میزان افسردگی دختران داشجو و پسران دانشجو در pdf دارای 121 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی مقایسه میزان افسردگی دختران داشجو و پسران دانشجو در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله بررسی مقایسه میزان افسردگی دختران داشجو و پسران دانشجو در pdf

چکیده
مقدمه
سئوال پژوهش
فرضیه پژوهش
متغیرها
تعریف مفهومی افسردگی
تعریف عملیاتی افسردگی
تاریخچه افسردگی
تعاریف افسردگی
طبقه بندی افسردگی
افسردگی اولیه
افسردگی ثانویه
1-نشانه های هیجانی
2-نشانه های شناختی
3-نشانههای انگیزشی
4-نشانه های بدنی
ب- افسردگی دو قطبی (مانیک- دپرسیو)
نشانه های مانی
1-نشانه های خلقی یا عاطفی
2-نشانه های فکری و شناختی
3-نشانه های انگیزشی
4-نشانه های جسمی یا تنی
ج – افسردگی دورهای
د- افسردگی مزمن
1-افسردگی پنهان
2-افسردگی اتکالی
3-افسردگی رجعتی با افسردگی دوره یائسگی
4-افسردگی بعد از زایمان
انواع افسردگی
افسردگی خفیف
افسردگی شدید
بیماریهای افسردگی
الف- بیماری افسردگی واکنشی(نوروز افسردگی)
ب- بیماری افسردگی روانی(پسیکوز افسردگی)
انواع واکنشهای افسردگی
1- افسردگی ساده
2- افسردگی حاد
3- افسردگی بهت زده
4-واکنش جنون افسردگی
5-افسردگی پیری
6-نوروز افسردگی
نظریه های مختلف افسردگی
نظریه یادگیری افسردگی
نظریه روان پویشی افسردگی
هشت نکته فروید عبارتند از
5 نکته آبراهام عبارتند از
نظریه زیست شناختی افسردگی
نظریه زیستی- شیمیایی افسردگی
نظریه روانی – عاطفی افسردگی
سبب شناسی افسردگی
الف- تأثیر وراثت
ب- تأثیر صفات روحی و اخلاقی
ج- تأثیر عوامل جسمانی و فیزیولوژیکی
شکل گیری افسردگی در جریان تحول
الف- افسردگی های دوره اول کودکی
1-بی حالتی خلقی
2-سکون حرکتی
3-فقر تعاملی = کناره گیری
ب- افسردگی های دوره دوم وسوم کودکی
شیوع افسردگی
علائم بالینی افسردگی
علائم روانی افسردگی
علائم جسمی (بدنی) افسردگی
علل افسردگی
الف- علل جسمی
ب – علل روانی
ج- علل اجتماعی
سن و افسردگی
تفاوت های جنسی در افسردگی
خودکشی
افسردگی و خودکشی
طول دوران افسردگی
درمان افسردگی
الف- دارو درمانی
ب- روان درمانی
ج- رفتار درمانی
د- شناخت در مانی
ه- در مان شوک در مانی(الکترو شوک)
پیشینه پژوهش در ایران
پیشینه پژوهش در خارج از کشور
روش پژوهش
جامعه
نمونه
ابزار اندازهگیری
در جات تشخیص افسردگی
روش آماری
تجزیه وتحلیل آماری
بحث وبررسی پژوهش
دلایل تأیید فرض صفر و رد فرض پژوهش
نتیجه گیری نهایی
محدودیت های پژوهش
پیشنهادات
ضمیمه
آزمون افسردگی بک
منابع

 

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله بررسی مقایسه میزان افسردگی دختران داشجو و پسران دانشجو در pdf

1 آزاد، حسین(1378) . آسیب شناسی روانی، تهران ، انتشارات پاژنگ
2 آزاد، حسین.(1380) . روانشناسی مرضی کودک، تهران ،انتشارات رشد
3 اخوت، ولی الله .(1382) . افسردگی ، تهران، انتشارات دهخدا
4 امانت، ابراهیم .(1376) . افسردگی و خودکشی ، تهران انتشارات دانشگاه
5 برنز ، دیوید.(1375). روانپزشکی افسردگی(ترجمه مهدی قراچه داغی)، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی
6 پرتو، داریوش (1380) تحقیق آزمایشی در پراکندگی افسردگی، مجله روانشناسی دانشگاه تربیت معلم ،شماره
7 پلاجمی، کلایتون وجیمز باریت.(1379)، در مان افسردگی (ترجمه حسن سلطانیفر) ، تهران ، انتشارات رشد
8 پورات،سیف، فیض .(1375) . رفتار درمانی کاربردو بازده ،تهران انتشارات فردوس
9 پورافکاری ، نصرت الله ، (1378). نشانه شناسی بیماریهای روانی، تبریز ، انتشارات تبریز
10 دوپالو، جی ریموند وابلاو، کیت راسل.(1381) در مان افسردگی .(ترجمه مهدی قراچه داغی)، تهران . نشر البرز
11 دادستان، پریرخ.(1378). روانشناسی مرضی تحول از کودکی تا بزرگسالی ، تهران ،انتشارات رشد
12 راسل، میچل.(1380) . افسردگی .(ترجمه غلامرضا خواجه پور).تهران انتشارات سینا
13 رواندوست، وحید.(1378) افسردگی ، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی
14 روزنهان، دیویدال وسلیگمن، مارتین.ای . پی .(1380) آسیب شناسی روانی (ترجمه یحیی سید محمدی)،تهران، نشر ساوالان
15 شاملو، سعید، (1380).آسیب شناسی روانی، تهران، انتشارات دانشگاه
16 شاملو، سعید.(1374) . بهداشت روانی ،تهران، انتشارات رشد
17 شرفی، محمدرضا،(1378) . مراحل رشد و تحول انسان .تهران انتشارات فرهنگ و ارشاد
18 شعاری نژاد، علی اکبر ، (1370) فرهنگ وعلوم رفتاری .تهران .انتشارات امیر کبیر
19 صنعتی. علی (1378) خلاصه مقالات سمپوزیوم استرس .تهران. انتشارات البرز
20 صبائیان.زهرا (1384) .بررسی افسردگی بین دانشجویان متأهل و مجرد دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز پایان نامه کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز دانشکده روانشناسی
21 فدایی .فربد.(1380) نشریه روانشناسی مرکز روانپزشکی رازی. شمار ه
22 قراچه داغی .مهدی (1379) روانشناسی افسردگی. تهران. انتشارات خاتون
23 قراچه داغی . مهدی (1380) شناخت در مانی. تهران. انتشارات
24 قهرمانی ، ابراهیم جعفر (1374) نشانه شناسی بیماری های روانی تهران انتشارات چهر
25 معانی . ایرج (1378) افسردگی های روانی. تهران . انتشارات چابخش
26 وهاب¬زاده، جواد (1376) مباحث عمده در روانپزشکی تهران چاپخانه 17 شهریور
27 هاشمیان. کیانوش (1379) زمینه روانشناسی تهران انتشارات رشد

 

چکیده

پژوهش حاضر به منظور بررسی مقایسه میزان افسردگی دختران داشجو وپسران دانشجو صورت گرفته است. جامعه آماری شامل کیله دانشجویان دختر وپسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز می­باشد

نمونه پژوهش شامل 60 نفر بوده که 30 نفر از دختران و 30 نفر از پسران دانشجو بوده که این پژوهش به روش نمونه­گیری پس رویدادی از نوع (علی- مقایسه­ای ) انجام گرفته است و با استفاده از آزمون افسردگی «بک» پژوهش انجام گرفت

سپس با استفاده از ابزار آماری و با بررسی میانگین دو گروه مقدار t محاسبه شده از t جدول کوچکتر بوده بنابراین نتیجه گرفته می­شود که فرضیه پژوهش رد شده و فرضیه صفر تأیید شده است. یعنی بین میزان افسردگی دختران و پسران دانشجو تفاوت ناچیزی وجود دارد که این تفاوت معنادار نمی­باشد

مقدمه

درطول قرن بیستم انسان بیش از تمام تاریخ دستخوش دگرگونی از نظر شیوه­های زندگی روابط اجتماعی ومسائل بهداشتی و پزشکی شده است. امروزه زندگی پیچیده ماشینی ایجاب می­کند که با ظرافت خاص علمی به قضایا و پدیده­های محیط زندگی نگریسته شود. این ظرافت زمانی به اوج اهمیت می­رسد که پدیده­های مورد بررسی درارتباط مستقیم با انسان باشد

و در نتیجه جستجو برای شناخت واقعی خویشتن بیش از هر زمان دیگری برای انسان اجتناب ناپذیر است تا در این رهگذر بتوانند به گونه­ای مطلوب و سازنده با دنیای بیرون و درون خود رابطه منطقی برقرار کند وبر اساس یک شناخت درست و سنجیده با مسائل و مشکلات و پیچیدگی های زندگی خود رو به رو شودو از افتادن در دام نگرانیها و تشویشهای فکری و نگرشهای غلط خود را محفوظ نگه دارد

گذشته نشان داده است که بسیاری از بیماریهای شایع غیر فراگیر بیماریهای روانی در کشورهای پیشرفته و صنعتی زائیده عواملی هستند که خود انسان آنها را خلق کرده و گرفتار آن شده است.لذا چنین عواملی قابل پیشگیری هستند(میلانی فر، 1379)

مشاهدات معمولی نشان می­دهند که موفقیت شخص در سازش با مسائل زندگی به دلایل گوناگون تغییر می­کند مثلاً در مواردی از قبیل شکست در عشق ، از دست دادن پول، بیماری، حادثه، مرگ فرد مورد علاقه ، ممکن است چنان انسان ازلحظه تولد تا هنگام مرگ به دیگران وابسته و نیازمند باشد و برای زنده ماندن از لحاظ جسمانی ، روانی ، اجتماعی به پرستاری و مراقبت دیگران نیاز دارد. انسان به تنهایی نمی­تواند بار مشکلات خویش را به دوش کشد

بارزترین علامت اختلالات عاطفی، تغییرات و نوسات اخلاقی کم دست که به شدت با اخلاق افراد سالم فرق دارد و به صورت افسردگی و یا خوشحالی زیاده از حد تظاهر می­کند.(شاملو، 1380)

این باور که همه ما در برخورد با دشواری های زندگی واکنش شادی نشان می­دهیم اغلب با تبلیغات روانشناسی و روانپزشکی از رنج و اندوه همخوانی ندارد. نتیجه فریبنده این نظریه به تأیید نرسیده است

جستجو واکنشی برای سبب یابی سالم هر بیمار بد حالی است که از در وارد می­شود و این در حالی است که جواب ساده و طبیعی و خیر خواهانه وجود دارد که می­توان آن را در قالب نسخه­ای نوشت.(دوپالو، 1381)

افسردگی از قدیمی ترین بیماری های شناخته شده و متداولترین انواع اختلالات روانی در همه زمانها و مکان هاست وتقریباً همه ما در طول زندگی گاهی احساس غم و افسردگی کرده­ایم

مردم درموقعیتهای خاص همچون مشاجره با یک دوست و همکار، شکست شغلی، تحصیلی، بیماری پیری یا از دست دادن عزیزان احساس غمگینی می­کنند افسردگی واکنش طبیعی انسان به فشارهای محیطی است.(راسل، 1374)

طبق تحقیقات انجام شده افسردگی در بین زنان آشکارا تأیید شده است. در جامعه ما جنس مونث بیشتر از جنس مذکر به ابزار نشانه های افسردگی تمایل داشته است در حالی که مردان برای خشم و بی تفاوتی بیشتر تقویت می­شوند(روزنهان، 1380)

رابطه افسردگی با جنس زن می­تواند به دلیل فعالیتهای آنزیم های شیمیایی ، استعداد ژنتیکی و دوره ماهیانه افسردگی پیش از قاعدگی دانست که به دلیل تغییرات خلق آنان است که بر آسیب پذیری زنان تأثیر می­گذارد همچنین امکان دارد ناقلان زنانه ژن افسردگی ، افسرده شوند در حال که ناقلان مردانه این ژن الکلی می­شوند. و اینکه زنان تصور ذهنی از بدن و تعقیب لاغری از طریق رژیم غذایی مربوط می­شود. رژیم غذایی یک چرخه ناکامی و درماندگی را تشکیل می­دهد.(روزنهان ، 1380)

می­توان به تحقیقاتی اشاره کرد که در سال 1978 توسط آریتی انجام شد ونشان داد که حدود 75 درصد بیماران افسردگی حاد دارند. تحقیق دیگری که در استرالیا توسط جیمز درسال 1978 انجام شد و نتایج آن حاکی از آن بود که تعداد خودکشی بین بیماران روانی 4 برابر بیشتر در مردها و 9 برابر درزنها

هدف پژوهش و بیان ضرورت آن:

چون جوانان دانشجو ومتخصص فعالترین و بهترین بخش جامعه هستند که در آینده اداره بخشهایی از جامعه را به دست می­آورند به همین علت باید بیشتر مورد توجه باشند تا اگر دچار مشکلات شدند بتوانیم هر چه سریعتر آن مشکل راشناسایی و رفع کنیم. چون در حال حاضر افسردگی شایعترین اختلال روانی دربین جوانان است و بیماران افسرده حدود 30 تا 40 درصد بیماران روانی را تشکیل می­دهند باید به آن توجه بیشتری کرد تا با شناخت علائم آن برای پیشگیری و درمان راه حلهای مناسب پیدا کرد افسردگی یک انحراف عاطفی است به عبارت دیگر افکار منحرف و فریب آلود مجموعه­ای از احساسات غم و اندوه عدم اعتماد به نفس بی تفاوتی و بی حوصلگی خستگی و ضعف ، ناامیدی و یاس و ; راتحت عنوان افسردگی به دنبال خود می­کشد و قربانی خود را به طرف خودکشی سوق می­دهد. بنابراین باید گفت افکار غیر منطقی و غیر واقعی و فریب آلود میکروب و علت افسردگی هستند و چنانچه این افکار تصحیح و اصلاح شوند افسردگی درمان خواهد یافت


سئوال پژوهش

آیا بین افسردگی دختران و پسران دانشجو تفاوت معنا دار وجود دارد؟

فرضیه پژوهش

افسردگی دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر است

متغیرها

مستقل: جنسیت در این تحقیق متغیر مستقل است

وابسته: میزان افسردگی متغیر وابسته است

تعریف مفهومی افسردگی

درسطح معمول بالینی افسردگی نشانگانی است که تحت خلق افسرده است وبراساس بیان لفظی یا غیر منطقی عواطف غمگین و اضطرابی و یا حالت های بر انگیختگی نشان داده می­شود

افت گذرا یا دوام دار تنود عصبی – روانی که به صورت یک مولفه بدنی (سردردها خستگی پذیری بی اشتهایی بی خوابی یبوست کاهش فشار خون و جز آن) ویک مولفه روانی احساس به پایان رسیدن نیرو کمتری توانمندی غمگینی و جز آن )نمایان می­شود

سقوط غیر قابل توجه تنود حیاتی در این حالت در قلمرو بدنی با خستگی دائم آشکار می­شود. درقلمرو شناختی به صورت پراکندگی دقت ومشکل کوشش فکری و در قلمرو عاطفی وروانی به شکل حالتی مالیخولیایی که با هشیاری فرد نسبت به ناتوانمندی واکنش همراه است متجلی می­شود

حالت روانی ناخوشی که با دلزدگی یأس و خستگی پذیری مشخص می­شود و در بیشتر مواقع با اضطرابی کم وبیش شدید همراه است

دریک جمع بندی کلی توجه می­شویم که مفهوم افسردگی به گونه  متفاوت به کار رفته

به منظور مشخص کردن احساس های غمگینی،یأس ، ناامیدی، و جز آن و بروز آنها به عنوان نشانه یک اختلال

به منظور توصیف اختصاری یک نشانگان که شامل نشانه های عاطفی شناختی ، حرکتی، فیزیولوژیکی وغدد مترشحه است.(دادستان، 1378)

جنسیت: یعنی زن (xx) و مرد (xy) . انسانها از نظر جنسیت به 2 دسته زن ومرد تقسیم می­شوند جنسیت تفاوتهای ظاهری را به همراه دارد

تعریف عملیاتی افسردگی

داشتن نمره­ای در حد نمره­ افسردگی آزمون بک در این پژوهش مورد نظر است و افرادی که دارای نمره­ای در حد افسردگی آزمون بک بودند به عنوان افراد افسرده مشخص شده­اند

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   21   22   23   24   25   >>   >