سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کارآفرینی کارگاه تولید خمیر پیتزا در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  کارآفرینی کارگاه تولید خمیر پیتزا در pdf دارای 35 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد کارآفرینی کارگاه تولید خمیر پیتزا در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی کارآفرینی کارگاه تولید خمیر پیتزا در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن کارآفرینی کارگاه تولید خمیر پیتزا در pdf :

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی کارگاه تولید خمیر پیتزا پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ; پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام

کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ; از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ; از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

فصل اول
کلیات

مقدمه :
هر محصول ویژگی ها و مشخصات خاصی دارد که پیش از هر گونه بررسی فنی، مالی و اقتصادی طرح، لازم است این خصوصیات به درستی شناخته شوند. شناخت صحیحی از مشخصات و انواع مختلف محصول، بدون تردید، راهنمای مناسبی جهت تصمیم گیری های لازم در انتخاب روش و عملیات تولید و محاسبات بعدی مورد نیاز خواهد بود.
در این ارتباط یکی از موثرترین روشهای قابل استفاده، به کارگیری استانداردهای مدون ملی و جهانی هر یک از محصولات می باشد. علاوه بر این جهت بررسی بازار لازم است تا شماره تعرفه گمرکی (نامگذاری بروکسل) محصولات نیز مشخص گردد تا درباره روند واردات و صادرات محصول و مقررات آن شناخت لازم حاصل شود.

طراحی و احداث صنایع نیازمند شناخت مبانی تئوری و برخورداری از دیدگاه های تجربی و عملی متناسب با شرایط اقتصادی و فرهنگی حاکم و دانش فنی موجود جامعه، به منظور نیل به اهداف تولید می باشد.
بررسی امکان احداث واحد ازحیث نحو تأمین مواداولیه، تعیین میزان سرمایه گذاری ، تطابق تکنولوژی صنعت مورد نظر با میزان تخصص ها و مهارتهای بالقوه و بالفعل موجود در کشور و …، مطالعات هماهنگ و چند جانبه اقتصادی، فنی، اقلیمی و جغرافیایی را ایجاب می نماید. مطالعات فنی ایجاد صنایع، مجموعه ای از تحقیقات درخصوص ماهیت مواد و محصولات، شناخت فرآیندهای مختلف تولید و تکنولوژی های موجود و بررسی سیستم ها، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز می باشد . این بررسی ها در راستای نیل به هدف توسعه، تولید و افزایش کیفیت محصولات تولیدی صورت می گیرد که با بهبود بافت فنی واحدهای جدیدالتأسیس در دا خل کشور، پاسخگویی به نیاز بازار و رقابت با سایر تولیدکنندگان جهانی را امکان پذیر می سازد. در بررسی های فنی ابتداء روش های مختلف تولید محصول مورد مطالعه قرار می گیرد و پس از بررسی های لازم مناسبترین تکنولوژی که با فرهنگ کاری و توانائی های بالقوه صنعت تناسب داشته باشد، انتخاب می گردد.

با انتخاب مناسب ترین روش تولید هر محصول می توان دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز را بر اساس فرآیند منتخب، انتخاب نمود.
در این فصل، علاوه برتشریح فرآیندهای مختلف تولید و انتخاب مناسب ترین فرآیند، کنترل کیفیت واحد تولیدی شرح داده خو اهد شد . سپس ظرفیت و برنامه تولید بر اساس بررسی بازار تعیین می گردد و بر این اساس کاربرد و میزان مواد اولی مورد نیاز و تعداد و نحو عملکرد دستگاه های موجود در خط تولید شرح داده خواهد شد و پس از تعیین طرح استقرار

ماشین آلات و جریان مواد، تأسیسات زیربنائی مو رد نیاز جهت انجام و ادام فعالیت های تولیدی واحد مورد بررسی قرار می گیرند. در ادامه بر اساس اصول مهندسی صنایع، نیروی انسانی مورد نیاز و مساحت بخش های مختلف محاسبه می گردد و سپس نقش جانمایی ساختمان های تولیدی، اداری، رفاهی، بهداشتی وخدماتی ترسیم می گردد . درخاتمه این فصل نیز برنامه زمان بندی طرح مورد توجه قرارگرفته است.

نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید پیتزا

محل اجرا :

مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 24 نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
نام و کاربرد محصول

به طور کلی می توان گفت خمیر پیتزا محصولی است که در سطح صنعتی به 3 صورت تهیه و آماده می شود:
1- در نوع اول تنها خمیر پیتزای تهیه شده را منجمد می کنند؛

2- در نوع دوم این خمیر را کمی حرارت می دهند . به طوری که به صورت نیمه پخته در می آید و سپس محصول را منجمد می کنند؛
در نوع سوم علاوه بر اینکه خمیر تهیه می شود، ترکیبات و موادی که در تهیه این محصول به کار می رود نیز تهیه می شود . کمی حرارت داده می شود و سپس به صورت فریز شده در می آید که خط تولیدی به صورت تمام اتوماتیک دارد. همانطور که گفته شد این محصول د ر هر سه نوع ترکیب بیان شده به صورت منجمد شده درآمده و به بازار عرضه می گردد.

طبقه بندی محصول
– خمیر پیتزای نازک؛
– خمیر پیتزای کلفت؛
– خمیر پیتزای نازک به همراه ترکیبات لازم در تهیه پیتزا؛
– خمیر پیتزای کلفت به همراه ترکیبات لازم در تهیه پیتزا.

مزایا و دلایل تولید محصول
تولید خمیر پیتزای آماده با اهداف زیر انجام می شود:
1- با این روش می توان خمیرهای پیتزای مطلوبی را با ویژگی های مطلوب و کنترل شده تولید نمود؛
2- می توان انواع مختلف خمیرهای پیتزا را با توجه به سلیقه مشتریان تولید نمود؛

3- با این روش در وقت و زمان مصرف کنندگان صرفه جویی می شود و فقط کافیست مصرف کننده ترکیبات را آنچنان که مطابق میل و سلیقه خودش است، بر روی خمیر پیتزا قرار دهد؛
4- با این روش می توان صنعت تولید خمیر پیتزا را از پیتزای نیمه آماده جدا نمود . به عبارتی می توان از این محصول به عنوان مواد اولیه در تولید پیتزای نیمه آماده استفاده کرد؛
5- با توجه به اینکه تولید خمیر پیتزا نیاز به تخمیر دارد که مرحله ای زمان بر است و از طرفی در رستورانها، غذا بایستی در زمان کوتاهی آماده شود؛ به همین منظور این رستوران ها بیشتر از خمیر پیتزای نیمه آماده استف اده می کنند و همچنین در زمان کوتاهی می توانند چندین نوع پیتزا را همزمان آماده کنند.

بسته بندی محصول
این محصول در کیسه های پلی اتیلنی که مانع خروج آب خمیر می شود، بسته بندی می گردد . هر 5 عدد خمیر بر روی یکدیگر قرار داده شده و در یک کیسه PE بسته بندی می شود.

شماره تعرفه گمرکی محصول در داد و ستدهای بین المللی جهت کد بندی کالاها در امر صادرات و واردات و تعیین حقوق گمرکی و سود بازرگانی، بیشتر از دو نوع طبقه بندی استفاده می شود. یکی از طبقه بندی ها نامگذاری بروکسل و دیگری طبقه بندی مرکز استاندارد تجارت بین الملل می باشد.

روش طبقه بندی مورد استفاده در بازرگانی خارجی ایران، طبقه بندی بروکسل است که بنابر نیازها و کاربردهای خاص موجود، بعضاً تقسیم بندی های بیشتری در زیر تعرفه ها انجام گرفته است.
با مراجعه به مقررات صادرات و واردات منتشره از سو ی وزارت بازرگانی مشخص گردید که جهت محصول خمیر پیتزا به طور خاص شماره تعرفه ای تدوین نگردیده است .

کالاهای قابل جانشین
با توجه به نوع مصرف کالا مشاهده می گردد که کالای دیگری نمی تواند جانشین این محصول گردد . البته در برخی مصارف خانگی از خمیر سایر نان ها به عنوان خمیر پیتزا استفاده می شود؛ اما در اصل رستوران ها نمی توان از این محصولات استفاده نمود و بایستی خمیر خاص پیتزا تهیه گردد . نتیجه آنکه بهتر است برای این محصول جانشینی متصور نشویم.

بررسی بازار و قیمت فروش
بررسی امکانات فروش برای محصول تولید شده در هر واحد جدید صنعتی می تواند عامل بسیار موثری در ارزیابی موقعیت اقتصادی و آینده این گونه واحدها باشد. در این ارتباط با در نظر گرفتن ویژگی های خاص هر صنعت، وضعیت تولیدات داخلی و میزان مصارف و نیازهای داخلی (بر مبنای انواع کاربرد محصول ) مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد و با تعیین میزان کمبود تولید داخلی محصول، باید سهم قابل کسب بازار برای واحدهای جدید ارزیابی گردد.

از سوی دیگر ویژگی های خاص هر صنعت، ممکن است امکانات ویژه ای را برای فروش و بازاریابی محصولات آن فراهم آورد که در هر مورد باید به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. در این قسمت مسائل فوق الذکر در ارتباط با امکانات فروش محصول جهت ارزیابی نهایی شاخص های اقتصادی واحد مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و قیمت فروش محصول مشابه بر مبنای نرخ های رسمی بازار ارائه خواهد گردید.

بررسی روند تولید
آمار مجوزهای صادره در تولید خمیر پیتزا و نیز واحدهای فعال در تولید این محصول در زیر آمده است:
* آمار واحدهای فعال تولید خمیر پیتزا

بررسی روند مصرف
با توجه به ایجاد تح ولات در زندگی افراد (از نظر فرهنگ مصرف ) فرهنگ استفاده از غذاهای آماده به سرعت رو به افزایش می باشد که علل این امر در در ذیل آورده شده است:
1- چند شغلی شدن اکثر مردم؛
2- رشد مراکز فرهنگی و علمی (دانشگاه ها) : اصولاً قشر مجرد بنا بر مشکلات موجود در کار آماده سازی غذا به استفاده از غذاهای آماده، ترجیحاٌ ارزان و کافی؛ میل و رغبت بسیار دارند.
همچنین با توجه به نرخ رشد جمعیت و به دنبال آن توسعه مراکز آموزشی، بالا رفتن هزینه زندگی که کار بیشتر برای تامین زندگی را طلب می کند که نتیجه آن فرصت کمتر برای تهیه غذا است، میزان مصرف غذاهای آماده بیشتر خواهد شد.
بنابراین تقاضا برای محصولی نظیر خمیر پیتزا رو به افزایش بوده و می توان از بازار مصرف آن مطمئن بود.

بررسی روند واردات و صادرات
از آنجایی که شماره تعرفه خاصی جهت خمیر پیتزا تدوین نشده است، لذا تفکیک آن از سایر خمیرهای غذایی غیرممکن بوده و نمی توان به چگونگی مبادلات تجاری آن در سطح بین المللی دسترسی داشت . از سوی دیگر از آنجایی که این محصول بایستی در محل خنک (ترجیحاً سردخانه) نگهداری شود و مدت مصرف آن نسبتاً کوتاه است، بنابراین صرفه ای جهت صادرات و واردات آن ملاحظه نمی گردد؛ مگر آنکه مبادلاتی با کشورهای همجوار صورت گیرد.

بررسی قیمت فروش محصول مشابه
پارامترهای مختلفی بر قیمت محصول موثر خواهند بود که برخی از پارامترهای مهم در ذیل شرح داده شده است:
1- قیمت مواد اولیه مصرفی که یکی از مهمترین هزی نه های متغیر تولید می باشد و نقش عمده ای را در تعیین قیمت تمام شده محصول دارد.
2- منطقه جغرافیایی احداث واحد به خصوص از لحاظ دسترسی به منابع تامین مواد اولیه و کانونهای مصرف محصول، هزینه های مربوط را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
3- نوع تکنولوژی مورد استفا ده از طریق تاثیر بر سرمایه گذاری ، کیفیت محصول تولیدی و میزان ضایعات و … بر قیمت فروش محصول موثر خواهد بود.
4- هزینه نیروی انسانی مورد نیاز تاثیر مستقیم در هزینه های متغیر تولید و قیمت تمام شده محصول دارد.

5- ظرفیت تولید واحد بر روی قیمت فروش محصول موثر است، به این ترتیب که افزایش ظرفیت تولید از طریق سرشکن نمودن هزینه های سربار باعث کاهش قیمت تمام شده محصول می گردد. با توجه به نکات فوق، قیمت فروش محصول تولید شده علاوه بر این که می بایست هزینه های تولید را تامین نماید، باید در حدی باشد که بتوان سهمی از بازار را بدست آورد. همچنین در صورتی که صادرات محصول تولیدی نیز مد نظر قرار گیرد، قیمت گذاری باید به نحوی باشد که رقابت با تولیدکنندگان خارجی امکان پذیر باشد.

معرفی روش های مختلف تولید
جهت تولید انواع خمیر، تقریباً از فرآیند مشابهی استفاده می شود . فقط در مرحله نهایی تولید خمیر پیتزا، پخت وجود ندارد. در بند بعدی فرآیند تولید کاملاً تشریح شده است.

تشریح فرایند تولید منتخب
1- تهیه خمیر:
برای تولید خمیرهای پیتزای نازک (ورقه ای ) که معمولاً در سطوح صنعتی این نوع خمیر تهیه می شود، ابتدا ترکیبات خمیر در مخزنی مخلوط می شوند . این مخازن از نوع مخازن متداولی است که در صنایع غذایی کاربرد دارد . این ترک یبات را به صورت تدریجی به مخزن اضافه می نمایند تا خمیر حاصله دارای ویژگی های مطلوب و مورد نظر باشد. سپس توسط قالبی به اندازه و شکل مورد نظر بریده می شوند.

 

2- بریدن و قطعه قطعه کردن:
در این مرحله به منظور بررسی خصوصیات خمیر پیتزا همانند مطلوبیت بافت، شلی و سفتی خمیر، فرم پذیری خمیر و یکنواخت بودن خمیر، آن را با دست لمس می کنند که این مهارت اصولاً به صورت تجربی می باشد. در صورتی که خمیر پیتزا دارای خواص مطلوب باشد، در هنگام بریدن و حرارت دیدن دچار چروک خوردگی و کاهش حجم نخواهد شد . همچنین این مسئله ممکن است در هنگام مصرف نیز رخ دهد و خمیر دچار کاهش حجم شود و یا به دلیل جذب رطوبت و آب، ترکیباتی که بر روی خمیر پیتزا به کار می رود، به صورت خمیر شل درآید.
این چروکیدگی ممکن است به دلیل کیفیت پایین محصولات اولیه به خصوص میزان پروتئین آرد مورد استفاده باشد.

3- گرد کردن:
در این مرحله قطعات بریده شده خمیر را به صورت گرد در می آورند تا گاز حاصله از مخمر خمیر، خارج نشود.

4- زمان استراحت:
با توجه به اینکه در مراحل قبلی به خمیر ، فشار مکانیکی وارد شده، مدت زمانی خمیر را به حال خود می گذارند تا هم مخمر بتواند فعالیت خود ر ا به صورت کامل انجام دهد و حجم خمیر تا اندازه مطلوب افزایش یابد و هم بافت خمیر حالت یکنواخت و مطلوب را پیدا کند.

5- فرم دادن به خمیر:
در این مرحله خمیرهای گردشده را توسط صفحات دایره ای مانند به صورت داغ پرس می کنند . این پرس کردن سبب می شود که خمیر به اندازه و ضخامت مورد نظر برسد.
از عواملی که در این مرحله بسیار مهم می باشد این است که خمیر حاصله از مرحله قبل حالت چسبندگی نداشته باشد و در عین حال دارای قابلیت پهن ش دن و شکل گرفتن به صورت ورقه ای نیز داشته باشد، به طوری که حداکثر گستردگی خمیر را بدون ایجاد حالت چروکیدگی و ایجاد شکاف داشته باشیم . تفاوت این مرحله با مرحله قبل در این است که نیرویی که از طریق دستگاه وارد می شود، بسیار قوی تر از نیرویی است که توسط دستگاه قبلی به خمیر وارد می شد و این نیروی قوی عموماً سبب می شود که پوسته خمیر حاصله دچار نقص شده و به فرم و حالت مطلوب نباشد . به همین منظور کنترل نیروی وارده در این مرحله دارای اهمیت فراوانی می باشد.

فریز کردن خمیر:
در این مرحله خمیر تهیه شده را منجمد می کنند . معمولاً از روش blast-freezer استفاده می شود . در این روش با استفاده از دمیدن هوای سرد بر روی خمیر پیتزا آنها را به صورت منجمد در می آورند و در دمایی کمتر از 20 – درجه سانتیگراد نگهداری می کنند.

در صورتی که علاوه بر خمیر پیتزا ترکیبات و مواد دیگری نیز که در ترکیب پیتزا به کار می رود، مورد نظر باشد؛ پس از مرحله پرس کردن، کمی حرارت به خمیر داده می شود تا خمیر به صورت نیمه پخته درآید . بعد از آن خمیر را خنک می کنند . سپس ترکیبات روی خمیر را به آن اضافه می کنند . در نهایت خمیر را به صورت فریز کرده در می آورند.
مراحل فوق عیناً برای خمیر پیتزای کلفت نیز تکرار می شود.

تهیه خمیر پیتزای کلفت:
1- مخلوط کردن:
در این نوع خمیر نیز ابتدا ترکیبات اولیه را در مخازنی با هم مخلوط می کنند . همانند تهیه مخلوط خمیر پیتزای نازک بایستی تمامی نکات درباره خمیر پیتزا رعایت شود.

2- تهیه خمیر:
این مرحله همانند تولید خمیر پیتزای نازک نیست . در این مرحله خمیر به صورت پیوسته بعد از مخلوط کردن، وارد دستگاه اکسترودر می شود و به صورت اکسترود شده در می آید . به عبارتی خمیر تحت تاثیر فشار و حرارت بالا به صورت خمیر یکنواخت در می آید.

3- رول کردن:
این مرحله نیز به صورت پیوسته بعد از دستگاه اکسترود ر قرار می گیرد و خمیر حاصل از اکسترودر را نازک می کند تا به ضخامت مورد نظر برسد.

برش دادن خمیر:
این مرحله نیز به صورت پیوسته بعد از مرحله نازک کردن قرار می گیرد که توسط قالبی خمیر به اندازه مورد نظر بریده می شود.

5- فریز کردن:
این مرحله همانند تهیه خمیر پیتزای نازک می باشد.

بررسی ایستگاهها، مراحل وشیوه های کنترل کیفیت
رشد و تکامل صنایع جهان تا حدود زیادی مرهون رقابت بین واحدهای صنعتی می باشد . در این راستا هر واحد صنعتی با افزایش کیفیت محصولات خود، سعی درکسب سهم بیشتری از بازار را دارد و این روند به مرور زمان باعث بهبود کیفیت محصولات و در نتیجه رشدکیفی جوامع صنعتی شده است . کنترل کیفیت جهت تعیین صحت عمل تولید، مطابق مشخصات فنی تعیین شده برای محصول انجام می گیرد. این عملیات سبب می گردد تا ضمن جلوگیری ازتولید محصولات معیوب، ازهدر رفتن سرمایه ها جلوگیری به عمل آمده و قیمت تمام شده محصول کاهش یابد.

به طور کلی اهداف کنترل کیفیت را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:
• حفظ استاندارهای تعیین شده
• تشخیص و بهبود انحرافات درفرآیند تولید
• تشخیص و بهبود محصولات خارج از استاندارد
• ارزیابی کارآیی افراد واحدها
به عبارت دیگر می توان گفت کنترل کیفیت عبارت است از اطمینان از تهیه و تولید کالا و خدمات، بر طبق استاندارهای تعیین شده و بازرسی به عنوان یکی از اجزاء جدایی ناپذیرکنترل کیفیت به منظور شناخت عیوب و تهیه اطلاعات مورد نیاز برای سیستم کنترل کیفی در هم واحدهای صنعتی انجام می گیرد. مراحل بازرسی کلی با توجه به وضعیت هرصنعت به ترتیب ذیل می باشند:

1) درمرحله تحویل مواد اولیه
2) درمرحله آغاز تولید
3) قبل ازآغاز عملیات پر هزینه
4) قبل از شروع عملیات غیر قابل بازگشت

5) پیش از آغاز عملیاتی که سبب پوشیده شدن عیوب می گردد
6) درمرحله پایانی کار
هریک از این مراحل بازرسی ممکن است درمحل عملیات یا آزمایشگاه انجام گیرد. دراین واحد با توجه به ویژگی های این صنعت ، هر یک ازمراحل ضروری کنترل کیفی و محل انجام این آزمایش ها تعیین خواهد شد.

به منظور بهینه کردن روند تولید، کاهش هزینه ها، جلوگیری از ضایعات تولید، مدیریت و نظارت دقیق بر روند کار، هماهنگی بین تولید و بازار مصرف، طراحی ارائه می شود که تمامی نقاط خطر را بررسی می کند که تخت عنوان HACCP در صنعت معروف می باشد .

HACCP و اهمیت آن:
سیستمی است که از طریق تجزیه و تحلیل خطرات، منجر به تولید مواد غذایی میشود که از نظر میکروبیولوژیکی سالم هستند. این دسته از خطرات ممکن است طی فراوری و یا به واسطه عدم استفاده مناسب مصرفکننده بروز نمایند. این سیستم در واقع شیوهای حفاظتی و سیستماتیک جهت کنترل خطرات مواد غذایی است. اگرچه برخی از شیوه های کلاسیک برای تأمین سلامت مواد غذایی تا حد زیادی به آزمون های فراورده نهایی متکی هستند، اما سیستم HACCP بر کیفیت تمامی اجزاء و کلیه مراحل فرایند تأکید می ورزد و منطق آن این است که اگر این مراحل به نحو صحیح کنترل شوند، فراوردهای سالم تولید خواهد شد. از این رو این سیستم به گونهای طراحی میشود که میکروارگانیسم ها را در محل

تولید و فراوری نترل کند.HACCPدر ارزیابی کلیه جنبه های ایمنی مواد غذایی از منابع مواد اولیه تا فرایند، توزیع و بالاخره مصرف توسط مشتری، دارای یک روال منطقی می باشد. تمام انواع خطرات مربوط به ایمنی ماده غذایی (میکروبی، شیمیایی و فیزیکی) به عنوان بخشی از سیستم HACCP در نظر گرفته میشوند. بنابراین کارگیری این سیستم برای مصرف کننده، تولیدکننده و فروشنده این اطمینان را ایجاد میکند که ماده غذایی فروخته شده ایمن است. پس از ایجاد سیستم اولیه HACCP میتواند بسیار باصرفه باشد. در ابتدا به دلیل اعمال کنترل در داخل فرآیند، به میزان قابل توجهی از بازگشت محصول در انتهای خط تولید جلوگیری می شود. در مرحله بعد، با شناسایی نقاط کنترل بحرانی، می توان از منابع تخصصی محدودی برای مدیریت این نقاط استفاده نمود و بالاخره شیوه به کارگیری HACCP به گونه ای است که همواره باعث بهبود کیفیت فرآورده می شود. در جدول A-3 اصول HACCP نشان داده شده است.

 

تعیین ظرفیت، برنامه تولید و شرایط عملکرد واحد
انتخاب ظرفیت و برنام تول ید مناسب برای واحدهای صنعتی علاوه بر بهره برداری بهینه از سرمایه گذاری انجام شده، عاملی در جهت کسب بیشترین سود ممکن خواهد بود . نظر به این که احداث واحدهای صنعتی مستلزم سرمایه گذاری اولیه ای است که در بعضی موارد تقریباً ثابت است، لذا انتخاب ظرفیت های خیلی کم ، سودآوری طرح را غیر ممکن می سازد. علاوه برآن در صنایع انتخاب ظرفیت های بالا، سرمایه گذار را مجبور به تأمین سرمایه زیادی می کند. لذا در این بخش با توجه به بررسی بازار، شنا خت کانون های مصرف، نیازهای داخلی، امکان صادرات و …، ظرفیت طرح باتوجه به سودآوری ظرفیت های بالا و محدویتهای موجود در صنایع ونیازهای مصرفی تعیین می گردد.

با در نظر گرفتن موارد فوق، ظرفیت این طرح، 2700 تن خمیر پیتزا در سال برآورد می گردد. بدیهی است که اکثر صنایع در سالهای اولیه احداث ، دارای مشکلات فنی داخلی ، مشکلات بازاریابی و ورود به صحنه رقابت می باشند.

بالا بودن هزینه های متغیر تولید، مشکلات ناشی از مدیریت واحدهای چند شیفت از جمله مواردی است که درتمایل به کاهش شیفتهای کاری مؤثر است. ازسوی دیگر تمایل به استفاده بیشتر از سرمایه گذاری انجام شده، توانایی افزایش ظرفیت با سرمایه گذاری ثابت، مشکلات ناشی از عملکرد ناپیوسته خط ت ولید، زمان های تلف شده در راه اندازی خط تولید از جمله مواردی هستند که در افزایش شیفت های کاری دخیل می باشند.

در این واحد با در نظرگرفتن چنین مواردی، دو شیفت کاری 8 ساعته در روز منظور می گردد. زمان مفید کار 7 ساعت می باشد. در هر شیفت کاری با توجه به بیکاریهای مجاز 5تعداد روزهای کاری درسال با توجه به تعطیلات رسمی و تعطیلات فصلی رایج در این صنعت، 270 روز در نظر گرفته می شود.

معرفی مواد اولیه طرح و برآورد مصرف هر یک
در این بخش با توجه به مشخصات فنی محصول، مواد اولیه مورد نیاز مصرفی معرفی و مشخصات فنی آنها بیان می گردد. سپس برای اختصار کلام ، با توجه به ماهیت فرایند تولید و با توجه به توضیحات ارائه شده و بر اساس میزان ضایعات و ظرفیت تو لید طرح، مقدار مصرف سالیانه محاسبه می گردد . همچنین با توجه به مشخصات فنی عنوان شده برای هر ماده نسبت به منابع تامین آنها تصمیم گیری می گردد . لازم به ذکر است که در این بررسی از ذکر مواد و ملزومات غیر اصلی و کم مصرف که دارای ارزش فنی و اقتصادی ناچیزی هستند، خودداری می گردد.

 

مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذیرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسیس فعالیتهای صنعتی و تکمیل پرونده توسط مدیریت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارک و تطبیق با مصادیق والویتهای سرمایه گذاری در واحد صدور مجوز مدیریت سازمان صنایع .
3- تکمیل پرسشنامه جواز تاسیس ( فرم شماره یک ) توسط متقاضی .

4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره یک به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائید فرم پرسشنامه جواز تاسیس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تیپ و تجربیات کارشناسی و ارجاع پرونده به مدیریت .
5- ارجاع پرونده توسط مدیریت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسیس .

شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس
1- اشخاص حقیقی
– تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
– حداقل سن 18 سال تمام
– دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم

2- اشخاص حقوقی
– اساسنامه ( مرتبط با نوع فعالیت )
– ارائه آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی کشور

مدارک مورد نیاز:
1- ارائه درخواست کتبی به مدیریت سازمان سازمان صنایع شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصویر تمام صفحات آن
3- تصویر پایان خدمت یا معافیت خدمت سربازی
4- تصویر مدرک تحصیلی و سوابق کاری مرتبط با درخواست
5- یک قطعه عکس از هریک از شرکاء
6- تکمیل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شرکت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسیس و روزنامه ، مرتبط با فعالیت مورد درخواست
اصلاحیه جواز تاسیس :

1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.

5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.

صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.

فصل دوم
روش انجام کار

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش تولید محصولات فرفورژه نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، متد های نوین تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .

فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :

نقش استقرار ماشین آلات
با توجه به فرآیند تولید محصول و توالی عملیات مورد نیاز، لازم است روابط ماشین آلات بررسی شود و بر اساس این روابط، ماشین ها درکارگاه مستقر شوند .

مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :

ارزیابی مالی و اقتصادی طرح :

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله کرامت و تکریم در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله کرامت و تکریم در pdf دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله کرامت و تکریم در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کرامت و تکریم در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله کرامت و تکریم در pdf :

و ما فرزندان آدم را کرامت بخشیدیم.
به طور کلى در برخوردها و رفتارهاى اجتماعى، روابطى که انسانها با هم برقرار مى‏کنند تابع
دو دیدگاه است . یا بر مبناى دیدگاه «کرامت» است و یا بر مبناى دیدگاه «اهانت» است . بر
اساس این دو نوع نگرش ، روابطى که انسانها با هم دارند یا مبتنى بر «تکریم» وگرامى
داشتن است و یا مبتنى بر «استخفاف » و حقیر شمردن است. در یک نگاه،انسان موجودى
است با ارزش و شریف و صاحب کرامت ذاتى و «حاصل بر و بحر» 1 و در نگاه دیگر موجودى
است بى ارزش و حقیر و فاقد کرامت ذاتى و صرفاً طبیعى .
هرگونه که انسان را تلقى کنیم، همان گونه با او برخورد مى کنیم . اگر انسان را موجودى
صاحب کرامت بدانیم، تلاش مى کنیم این کرامت را در او تقویت کنیم، و به عکس اگر دیگران
را بى کرامت بدانیم، از سر تفرعن، آنان را کوچک شمرده ، مورد اهانت و حقارت واسخفاف
قرار مى‏دهیم . خداوند در مورد کرامت ذاتى انسانها، در آیه 70 سوره اسراء فرمود: «و لقد
کرمنا بنى آدم» (ما فرزندان آدم را - نوع انسان را - کرامت بخشیدیم) و همچنین فرعون را، به
عنوان نمونه نگرش و برخورد تحقیر آمیز با انسان معرفى کرده است:
«فاستخف قومه فاطاعوه انهم کانوا قوماً فاسقین.» 2
او (فرعون) قومش را استخفاف کرد، پس اطاعتش کردند که آنها قومى فاسق بودند.
فرعون، سمبل برخورد تحقیر آمیز با انسان است که بقاى نظام فرعونى و مناسبات سلطه و
استثمار و استحمار ، جز در چهار چوب تهى کردن انسانها میسر نمى‏شود.
انسان خفیف است که مطیع فراعنه مى‏شود و این نیست مگر به سبب «فسق» 3 او.
انسانى که کرامت خود را زمین مى‏گذارد؛ انسانى که پذیراى اهانت مى‏شود، ابتداً باید
فاسق شده باشد، باید از محتواى الهى خود عدول کرده باشد، تا پذیراى استخفاف ستمگر و
حکومت ستم شود. اصولاً راه و رسم و سیره همه جباران و حکومتهاى خودکامه و فاسد بر
این است که بارى ادامه تفرعن و خودکامگى خود، مردم را خفیف سازند، تهى کنند و آنها را
از نظر تفکر در سطحى نگاه دارند که خطرى برایشان ایجاد نشود با تحمیق آنها و خرد کردن
شخصیت حقیقى شان، آنان را به صورت ابزار وادواتى براى مقاصد خود سازند. جالب آنکه در
آیه فوق علت پذیرش استخفاف و قدرت گرفتن فراعنه را در فسق مردم معرفى مى‏کند: «آنها
گروهى فاسق بودند»، که اگر فاسق نبودند و از اطاعت خدا و فرمان عقل خارج نشده بودند و
خود را از محتواى الهى، انسان خویش تهى نساخته بودند، تسلیم هیچ فرعونى نمى‏شدند
آنها خود کرامت خویش را لگدمال کرده بودند، آن گاه تسلیم استخفاف فرعونى شدند، آنها
فاسق بودند که تن به تبعیت فاسق دادند.
بنابر آنچه گذشت، به اعتبارى در برخورد با انسان دو دیدگاه وجود دارد:
1- دیدگاه «الهى» که انسان را با کرامت مى‏داند و نحوه برخورد با انسان را برخورد از سر
تکریم مى‏خواهد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

راهها و روشهای کاهش درد در ستون فقرات و کمر بوسیله کاهش فشار به

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  راهها و روشهای‌ کاهش‌ درد در ستون‌ فقرات‌ و کمر بوسیله‌ کاهش‌ فشار به‌ عصب‌ و نخاع‌ در pdf دارای 71 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد راهها و روشهای‌ کاهش‌ درد در ستون‌ فقرات‌ و کمر بوسیله‌ کاهش‌ فشار به‌ عصب‌ و نخاع‌ در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی راهها و روشهای‌ کاهش‌ درد در ستون‌ فقرات‌ و کمر بوسیله‌ کاهش‌ فشار به‌ عصب‌ و نخاع‌ در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن راهها و روشهای‌ کاهش‌ درد در ستون‌ فقرات‌ و کمر بوسیله‌ کاهش‌ فشار به‌ عصب‌ و نخاع‌ در pdf :

در مطالعه‌ انجام‌ شده‌ راهها و روشهای‌ کاهش‌ درد در ستون‌ فقرات‌ و کمر بوسیله‌ کاهش‌ فشار به‌ عصب‌ و نخاع‌ در pdf در جابجایی‌ها و آسیب‌ دیده‌گیهای‌ مهره‌ مورد بررسی‌ قرار گرفته‌ است‌. برای‌ رسیدن‌ به‌ این‌ مقصود البته‌ تحقیقاتی‌ درمورد آسیب‌ دیده‌گیها و بیماریهای‌ ستون‌ فقرات‌، باری‌ و همان‌های‌ وارد شونده‌ به‌ مهره‌ها، انواع‌ تثبیت‌ کننده‌های‌ ستون‌ فقرات‌ انجام‌ شده‌ و در ادامه‌ اصول‌ جایگذاری‌ کیج‌ها، انواع‌ مختلف‌ آن‌ و مزیت‌های‌ هر یک‌ به‌ تفصیل‌ مورد ارزیابی‌ قرار گرفته‌ است‌.
در گام‌ بعدی‌ به‌ مفاهیم‌ فتق‌ دیسک‌ (Degenerative) ، فیوژن‌ ستون‌ فقرات‌ و اثرات‌ پیوندهای‌ استخوانی‌ (bonegraft) در استحکام‌ استخوان‌ پرداخته‌ شده‌ و تأثیرات‌ آلیاژهای‌ سازنده‌ ایمپلنتها در چگونگی‌ عملکرد آنها مورد بررسی‌ قرار گرفته‌ است‌.
از اهداف‌ دیگر این‌ تحقیق‌ می‌توان‌ به‌ روشهای‌ بهینه‌ سازی‌ کیج‌ها از طریق‌ ایجاد مدل‌ المان‌ محدود برای‌ تعیین‌ رفتار بیومکانیکی‌ ناحیه‌ کمری‌ ستون‌ فقرات‌ اشاره‌ کرد که‌ در این‌ خصوص‌ ابتدا تحلیل‌ بر تنشهای‌ وارد بر کیج‌ LT (کیج‌ مخروطی‌) در حالتهای‌ مختلف‌ standing ، extention ، lateral bending و flextion صورت‌ گرفت‌ و در نهایت‌ در گامی‌ دیگر، مقایسه‌ای‌ نیز بین‌ تنشهای‌ وارد بر سطوح‌ تکیه‌گاهی‌ روکیج‌ LT و Jaguar انجام‌ پذیرفت‌ که‌ نتایج‌ بدست‌ آمده‌ از حالتهای‌ مختلف‌ Standing ، extention ، lateral bending و flextion بر روی‌ سطح‌ تکیه‌گاهی‌ (inferior) کیج‌ LT حاکی‌ از آن‌ بود که‌ بیشترین‌ تنش‌ Vonmrses به‌ ترتیب‌ مربوط‌ به‌ حالت‌ lateral bending ، externion ، به‌ flextion و کمترین‌ تنش‌ نیز مربوط‌ به‌ حالت‌ standing می‌باشد. بنابراین‌ افرادی‌ که‌ از این‌ نوع‌ کیج‌ استفاده‌ می‌کنند باید از حرکات‌ جانبی‌ بیش‌ از 5 درجه‌ و حرکات‌ extention (خم‌ شدن‌ به‌ پشت‌) بیش‌ از 3 درجه‌ که‌ تنشی‌ بین‌ از حالت‌ flextion ایجاد می‌کند خودداری‌ کند.
همچنین‌ مقایسه‌ای‌ که‌ بین‌ کیج‌ LT و کیج‌ Jaguar انجام‌ گرفت‌ نشان‌ داد که‌ کیج‌ Jaguar در حالت‌ Standing یعنی‌ بدون‌ همان‌ کمترین‌ تنش‌ را دارا می‌باشد. اما زمانیکه‌ حالت‌ flextion را در ستون‌ فقرات‌ داریم‌ کیج‌ مکعب‌ مستطیل‌ (Jaguar cage) بیشترین‌ نقاط‌ ضعف‌ را بدلیل‌ بالابودن‌ تنش‌ در نقاط‌ خاص‌ مانند گوشه‌ها و نقاط‌ تمرکز تنش‌ از خود نشان‌ می‌دهد. بنابراین‌ پیشنهاد می‌گردد که‌ کیج‌ Jaguar با توجه‌ به‌ قابلیت‌ بالای‌ stress shielding برای‌ افراد سالخورده‌ یا افرادی‌ که‌ به‌ دلایل‌ خاص‌ از اورتزهای‌ kinght tylor و دیگر تثبیت‌ کننده‌ها استفاده‌ می‌کنند و کیج‌ LT نیز برای‌ ورزشکاران‌ و افراد جوانتر که‌ نیاز به‌ تحرک‌ بیشتری‌ مخصوصاً در حالت‌ flextion دارند استفاده‌ گردد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله اخلاق و آداب دانشجویی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله اخلاق و آداب دانشجویی در pdf دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله اخلاق و آداب دانشجویی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله اخلاق و آداب دانشجویی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله اخلاق و آداب دانشجویی در pdf :

اخلاق و آداب دانشجویی

سرآغاز :
اگر مجموعه معارف و تعالیم اسلامی را به درختی ریشه دار و پر شاخه و برگ تشبیه کنیم . آموز ه های اعتقادی به منزله ریشه ، احکام و موازین فقهی ، بسان شاخ و برگ و اخلاق به مشابه میوه آن درخت خواهد بود . به دیگر سخن هدف نهایی و غایت قصوای دین بر طرف کردن کاشی های رفتاری و درمان بیماری های نفسانی و پرورش انسان کامل و در نتیجه بر پایی جامعه ی مطلوب و برخوردار از موازین صحیح اخلاقی است چنانکه در حدیثی معروف از پیامبر ( ص ) امده است : * انما بعثت لاتتم مکارم الاخلاق *

بی گمان من به پیامبری مبعوث شدم تا مکارم اخلاقی را به اتمام رسانم.
مقوله ی اخلاق در اسلام از چنان جایگاهی برخوردار است که بر اساس یکی دیگر از احادیث نبوی , خلق نیک , نیمی از دین است . بر اساس این واقعیت بر تمامی اقشار جامعه ی اسلامی است در تربیت نفس و تهذیب اخلاق سعی بلیغ کنند و با بهره گیری از اموزه های قرانیو منابع سرشار روایی و با تاسی بر نقش و سیره ی پیشوایان دین و بزرگان اخلاق رفتار فردی و جمعی خودرا ان

چنان که مطلوب صاحب شریعت است سامان بخشد . در این میان باید به دانشجویان با اهتمامی ویژه نگریست زیرا از یک سو شاهد اثر پذیری خانواده ها و دیگر جوانان به خصوص دانش اموزان از این قشر هستیم و از سوی دیگر این جمعیت مدیران و کارگزینان اینده خواهند بود و بی گمان منش و اخلاق انان نقش تعیین کننده در تعالی یا انحطاط جامعه در ابعاد گوناگون ان خواهد داشت .
بخش اول : کلیات
تعریف اخلاق :
اخلاق واژه ی عربی و جمع خلق است که در لغت به معنای عادی , طبع و سجیه می باشد . ودر اصطلاح به مجموعه ای از ملکات نفسانی و صفات پایدار روحی اطلاق می شود . بنابر این می توان گفت : علم اخلاق علمی است که کمالات و کاستی های نفسانی و به تعبیر دیگر فضایل و رذایل اخلاقی را تعیین می کند و شیوه ی تحصیل فضایل و چگونگی مبارزه با رذایل را نشان می دهد .
افراط و تفریط در ابراز عواطف :

عواطف لطیف انسانی انگاه می تواند سرچشمه ی ملکات نفسانی باشد و در خدمت رشد و تعالی اخلاقی جامعه قرار گیرد که از افات افراط و تفریط مصون بماند و به دیگر سخن در مورد بی توجهی ماقع نشود و از دخالت بی جای ان نیز جلوگیری به عمل اید . بر خلاف جامعه ی ماشینی غرب که در ابراز عواطف دچار تفریط شده است در برخی دیگر از جوامع شاهد افراط و زیاده روی در این زمینه و دخالت دادن بی جا و نسنجیده ی ان در امور هستیم . با توجه به این واقعیت ضروری به نظرمی رسد محدوده ی عواطف تعیین شده حدود ان مشخص گردد.

بخش دوم ,فصل اول : اخلاق و اداب دانشجو با خود
شناخت جایگاه دانشجویی :
دریغ ایدت هر دو عالم خریدن اگر قدر نقدی کرداری بدانی
در میان انچه که می توان به عنوان شرایط استفاده ی مطلوب از مقطع کوتاه دانشجویی از بیشترین اهمیت برخوردار است . این امر از یک سو موجب سعی و تلاش در خور و دوری از بطالت و تضییع عمر می شود و از سوی دیگر فکر و اندیشه را در رسیدن به اهداف و مقاصد متعالی جهت و سامان بخشید .
سکوت ممدوح :
صدف وار باید زبان در کشیدن گروقتی که حاجت بود در چکانی
رفتار پسندیده ای که می توان یاری رسان حالت مراقبه باشد و محاسبه را تسهیل نماید سکوت بجا و پرهیز از سخن بی فایده است این قصم سکوت از مصادیق بارز کنترل زبان است که مفاسد اخلاقی بزرگی مانند دروغ , بهتان , غیبت, شماتت , استهزا, ناسزاگویی و ; همه در فقدان ان انجام می گیرد افزون بر این دم فرو بستن و در خود فرو رفتن ساز خود شناسی و از مایه های بزرگ اندیشه روحی دارد .

قوت نفس :
استحکام و نیرو مندی دل و صلابت نفس از محاسن و فضایل بزرگ اخلاقی است که خود می تواند خاستگاه و سرچشمه بسیاری دیگر از فضایل مانند عزت نفس , شجاعت, ازاد منشی, وقار و ; باشد چنان که بسیاری از کاستی ها و رذایل اخلاقی مانند دون همتی , ذلت پذیری , ترس و ; نیز از فقدان این صفت ناشی می شود . این فضیلت بزرگ نه تنها زمینه ساز رشد و تکامل روحی و سازمان دهی اخلاق است در دستیابی به مدارج عالی علمی و مقامات فاخر اجتماعی نیز نقش اساسی دارد . اگر چه ممکن است این صفت با درجات پایین و ابتدایی ان در بسیاری افراد یافت شود ولی بی گمان شمار اندکی برخوردار از مراقبت عالی ان هستند

.

اطمینان قلب :
اطمینان قلب که از اثار قوت نفس و خود از ملکات ارزشمند اخلاقی است از راه افزایش میزان اگاهی و معرفت و ذکر و یاد خداوند حاصل می شود . نقش معرفت و شناخت زدودن , تشویق و تردید از ساحت فکر و اندیشه و راسخ شدن باورها و استحکام پایه های عقیدتی است . ذکر و یاد الهی نیز موجب میشود انسان در کوران حوادث و رخدادهای ناگوار دچار حزن و اندوه نشده خود را نبازد . برخورداری از اصول فکری ثابت و اتخاذ مواضع هماهنگ و یکسان در عرصه های مختلف فرهنگی , سیاسی و; از اثار قوت نفس و اطمینان خاطر است .

ازاد منشی :
از کمالات اخلاقی خدا باوران , حریت و ازاد منشی در عرصه ی اندیشه و عمل است این صفت نیز مانند دیگر صفات اخلاقی , در نتیجه ی افزایش معرفت و به موازات مراقبت نفسانی نیرومند و متکامل می شود تاجایی که انسان از همه ی امیال و تعلقات پست مادی ازاد می شود و به چیزی جز رضای محبوب نمی اندیشد .

فصل دوم , بخش دوم :
عجب و خود بینی :
عجب و خود پسندی ان است که به سبب کمال که در خور بیند خوشتن را بزرگ شمارد خواه ان کمال را داشته باشد و خواه نداشته باشد و اعم از اینکه ان صفتی که داراست و به ان می بالد در واقع کمال باشد یا نباشد . تفاوت این صفت با کبر این است که متکبر خود را بالاتر و برتر از دیگری می داند ولی در مورد عجب پای دیگری در میان نیست بلکه شخص بر خود می بالد و نسبت به صفات و اعمال خویش شاد و مسرور است . البته چنان که در جای خود خواهیم گفت عجب خواستگاه و منشا صفات نکوهیده ی دیگری از جمله کبر است .
اثار عجب :
در کتاب اخلاقی برای عجب و خود بزرگ بینی اثار زیان بار فراوانی بر شمرده اند که عمده ترین انها بر قرار زیر است :
1- چنان که اشاره کردیم خود بینی منشا کبر است و اصولا کبر بدون خود بینی میسر نمی شود و کبر نیز خود منشا بسیاری دیگر از رذایل است .
2- خود بینی موجب فراموشی گناهان است واگر انان متوجه برخی گناهان خود هم باشد انها را کوچک وقابل بخشش شمرده و در پی جبران انها بر نمی اید .

3- شخص خود بین در مراحل بالای عجب برای خود در نزد خداوند مکان و منزلتی قائل است و در نتیجه خود را در نوعی امنیت و مصونیت می لبند از این رو در صدد وارسی اعمال خود و رفع نقایص ان بر نمی اید و در نهایت اعمال خود را ضایع می کند
4- انسان خود بین چون نوعی مطالبات از خدامند برای خود انتظار دارد سپاس قدر شناسی را وظیفه خود نمی داند و نسبت به نعمت های الهی ناسپاس خواهد بود .
5- انسان خود بین چون از وضعیت خود راضی و خوشنود است احساس ضعف و نیاز نمی کند و در نتیجه خود را محتاج پرستش نمی داند .
6- شخص خود پسند چون کاستی و خدشه ای در خود نمی بیند خوشتن را بی نیاز از نصیحت و خیر خواهی دیگران دانسته توجهی به نصایح انها نمی کند .
غرور :

ای کبک خوش خرام که خوش می روی به ناز
غره مشو که گریه ی عابد نماز کرد
غرور در لغت به معنای فریب خوردن است ودر اصطلاح اخلاقی عبارتست از فریفته شدن و اطمینان یافتن به انچه موافق با هوا و هوس و سازگار با طبع باشد . بر این اساس کسی که با ارامش خاطر و بدون ارزیابی صحیح کار خود را خیر و طریقه ی خوشتن را صحیح می داند دچار غرور است . مانند شخصی که مال مردم را بستاند و به گمان خود در راه خیر مصرف نماید و با ان مسجد و مدرسه بنا کند .
انواع غرور :
1- غرور علمی : غرور علمی که فراورده ی کمی بینش و ناچیزی ظرفیت و محصول غفلت و گم کردن جایگاه خود است از صفات نکوهیده ای است که بیشتر در میان صاحبان دانش و تخصص وار باب مدرک دیده می شود . از بزرگترین موانع کمال و بزرگی ان است که دانشجو با گزراندن چند واحد درسی و فراگیری پاره ای از فرمولها و اصطلاحات خود را ببازد و خوشتن را در جایگاهی برتر از دیگران احساس کند . باز تاب این احساس ان است که شخص نگرش و عملکرد خود را صحیح و نقد ناپذیر می پندارد و به اندیشه و کارکرد دیگران به دیده ی تحقیر می نگرد .

2- غرور اعتقادی :
کافرانی که در طول تاریخ در برابر پیامبران و پیشوایان الهی ایستاده و با دل خوش کردن خود به پندارهای بی اساس و باور های خرد ستیزه از ایمان اوردن به حیقیقت سرباز زده اند در چنبره این نوع غرور گرفتار بوده اند راه درمان این قسم غرور آن است که شخص حجت باطنی و پیامبر درونی خود که خرد است را به کار اندازد و در این امر تامل ورزد که آدمی در معرض اشتباه و انحراف است چه بسا اموری که انسان بر آن جزم و یقین داشته پس از مدتی نادرستی آنها به اثبات رسیده است به این امر سبب می شود شخص به یک اعتقاد و باور مقلب نورسد

مطالعه دیگر ادیان و مذاهب و بررسی سایر دیدگاه ها برآید
غرور عملی :
برخی از مومنان به بهانه اینکه رحمت و مهربانی خدا به غضب و سخط او پیشی دارد خود را به طور قطع ، مشمول رحمت و مهربانی خدا بر غضب و سخط او پیشی دارد خود را به طور قطع ، مشمول رحمت و مهربانی خدا می دانند و بدین سبب در شهوات فرو رفته و مرتکب گناهان می شوند دسته ای به سبب جهل و تلقینات شیطانی ، پاره ای از اعمال نا مشروع را عبادت خدا پنداشته آنها را بجا می اورند و با این کار خود توقع آمرزش دارند مثل ظالمی که از روی ستم مال مردم را گرفته به فقرا دهد یا با آن مدرسه و مجید باز دو مانند مرثیه سرا و تعذیه خوانی که به قصد گریانیدن مردم بر مصائب کربلا دروغگویی کند و مثل گروهی که به انگیزه رای اوردن شخص یا اندیشه ای به دیگر اشخاص یا احزاب بهتان زند و انها را به نام کند به این گمان که رای اوردن شخص یا اندیشه مورد نظر به نفع جامعه و مرم است
ضعف نفس :
ضعف نفس که از نشانه های آن عجز و زبونی و اضطراب و تشویق در پیش آمد ها و کناره جستن از کارهای بزرگ و عالی و کوتاهی به مشامحه در امر به معروف و نهی از منکر است خود سر منشا همه کاستی های بزرگ اخلاق است
دون همتی :
عبارت است از پستی طبع و قصور همت از انجام کارهای بزرگ و ام

ور خطیر و قناعت نمودن شغل های پست
امام صادق (ع) در یبان زیان دون همتی می فرمایند :
(( سه چیز انسان را از رفتن در پی مقامات بلند و اهداف عالی باز میدارد : کوتاهی همت ، چاره اندیش نبودن و سستی اندیشه
دارندگان این صفات برای اداره زندگی کوتاه خود کرامت انسانی خویش را زیر پا نهاده به کارهای کم فایده و یا بی ارزش روی می آورند و گاه دون همتی انان به حدی است که برای تامین خواستخود به حقوق دیگران تجاوز کرده مرتکب گناهان بزرگی مثل سرقت ، توزیع مواد مخدر ، ; می شوند
بخش سوم : اخلاق دانشجو با خدا
صفای باطن :

سر آغاز خود سازی و پیش شرط عبودیت ، پاکی دل و صفای باطن است
این مهم که خود از موهبتهای بزرگ الهی است بیش از همه در جوانان یافت می شود . افراد این قشر هر چه ممکن است به اقتضای جوانی و به حکم آلودگی محیط و شرایط اجتماعی دچار پاره ای از کاستی ها ی اخلاقی شوند می توانند با بهره گیری از صفای باطن خویشتن خویش را باز یفته در مسیر بندگی گام نهند . جالب اینکه این موهبت بزرگ به اقتضای شمول و گستردگی ، رحمت الهی ، اختصاصی به جوانان مسلمان نیز ندارد
حیا :
به لحاظ لغت و نیز در فرهنگ عالمان اخلاق عبارت است از صفتی نفسانی از کار زشت و ترک نمودن آن به خاطر ترس از دیگران
بر این اساس و با توجه به آنچه در تبیین مفهوم فوق گفتیم دو نکته روشن میشود . یکی اینکه منشا پیدای حیا ترس از سرزنش و منشا پیدایش خوف ، ترس از ضرر و زیان دنیوی یا مجازات اخروی است ودیگر ایمکه بر خلاف مفهوم خوف ، در صدق مفهوم حیا ، حضور ناظری آگاه و محترم شرط است
عفاف :
عفت و عفاف در لغت به معنای امتناع ورزیدن و خودداری نمودن است و در فرهنگ عالمان اخلاق ، عبارت است از صفتی نفسانی که به موجب آن شهوات انسان به کنترل عقل در می آید و به دیگر سخن ، شهوات انسان از خود او پیروی می کند از شهوات ، شهوت جنسی ، شهوت شکم و خوراک ، شهوت حرف زدن و شهوت جاه طلبی و .. . می باشد

راه های کنترل شهوت جنسی :
برای جلوگیری از طغیان شهوت و خروج آن از مسیر اعتدال توجه به امور زیر سودمند لست :
1 دوری نمودن از دوستی های نامشروع و خودداری از اختلاط با نامحرمان و پرهیز از سخنان غیر ضروری با ایشان
2 سرگرم نمودن خود به بحث و غور در مباحث دقیق علمی

3 پرهیز از خواندن و شنیدن داستانهای مفسد انگیز و دیدن تصاویر گمراه کننده
4 خودداری ازشنیدن موسیقی های حرام و آوازهای مبتذل و متناسب با مجالس لهو و لعب ، زیرا رهاورد این کار سست شدن ااراده و به تحلیل رفتن روح و رفتن است
تواضع :
تواضع در لغت به معنای تذلل و فروتنی و در اصطلاح عبارت است از اینکه انسان خود را برتر از دیگران نداند و برای خود امتیازی قائل نشود و آنچه که خواجه طوسی در اخلاق ناصری گفته نیز نزدیک به همین تعریف است که (( تواضع آن بود که خود را مزینتی نشمرد بر کسانی که در جاه از او نازل تر باشند

این صفت در نگاهی کلی به دو قسم است : تواضع در برابر مردم که به اقتضای چینش مباحث ، آنچه در اینجا مطرح است تنها قسم یک عبارت است و آن عبارت این اسن : (( از فروتنی و انقیاد در برابر خدا و گردن فرازی نکردن در مقابل رسولان ، پیامبران و پیشوایان دینی که از صفات زیبای اخلاقی و موجب نزدیکی هر چه بیشتر به خداوند متعال می باشد

توبه :
الهی !
بود من بر من یک تاوان است
تو یک بار بود خود بر من تابان !
الهی !
معصیت بر من گران است
تو رود و جود خود بر من باران !
الهی !
جرم من زیر حلم تو پنهان است .
تو پرده عفو خود بر من گستران

به استثنای شماری از بندگان برگزیده خدا که نشان از همه گناهان پاک و ساحت وجودشان از همه معاصی مبر است ، دیگر بندگان او به اقتضای طبیعت سرکش و نفس طغیانگر خود در عرصه زندگی مبتلا به پاره ای از لغزش ها و آلودگی ها می شوند . خداوند منان که همه امکانات و اسباب هدایت را در اختیار بشر قرار داده در این مرحله نیز او را به حال خود واننهاده ، بلکه برای جبران لغزشها دری به نام (( توبه )) فرا روی او گشوده است . حتی بندگان و اولیای برگزیده خدا نیز علی رغم عصمتشان از این فیض و موهبت الهی بهره مند می شوند

 

آثار توبه :
الف ) محبوبیت الهی :
خداوند می فرماید » همانا خداوند توبه کاران و پاکیزگان را دوست دارد . در حدیث قدسی نیز آمده است : اگر آنان که پشت کردند می دانند چقدر مشتاق آنان هستیم به یقین از شوق جان می سپردند در احادیث نبوی نیز میخوانیم : خداوند از توبه بندگانش شاد می شود همان گونه که یکی از شما از یافتن گمشده اش شاد می شود

ب : بخشش گناهان :
خداوند می فرماید : هر کس که کار بدی کند یا به خویشتن ستم نماید و پس از آن استغفار کنند . خداوند را بسیار بخشنده و مهربان می یابد .
ج ) تبدیل بدی ها به نیکی ها : نه تنها گناهان و زشت کاری های توبه کار بخشیده می شود بلکه گناهان و بدی های او مبدل به نیکی ها می شود

بخش چهارم :
وظایف داشنجو در برابر استاد :
انگیزه دانشجویی :
انگیزه هر عمل روح و حقیقت آن عمل است اگر انگیزه و هدف از والا و رفیع باشد بی تردید عامل نیز همان قدر بلند مرتبه و عظیم خواهد بود
از این رو لازم است که دانشجویان و طالبان علم بیش از همه چیز انگیزه خویش را درستی ببخشند و بکوشنده که از آغاز تحصیل هم و غم آنان در کسب دانش جلب خوشنودی خدا و نیز خدمت به خلق او باشد
انگیزه و نیت درونی مومن از فعل و عمل ظاهری او پر ارزش تر است .
دانشجویان عزیز باید بکوشند که انگیزه خود را از کسب دانش در جلب و جذب مال و مقام و دیگر امور مادی منحصر نگردانند

در روز محشر وقیامت مردم بر حسب نیتها و انگیزه هایشان محشور می شوند
دانشجو در کلاس درس :
کلاس درس محل اصلی یادگیری است . اگر چه مطالعات پیش و پس از درس و نیز انجام تکالیف درسی هم در یادگیری نقش دارند ولی شکل اصلی یادگیری در همان کلاس درس و با یاری است صورت میپذیرددر این میان دانشچو می تواند با حضور درست در کلاس بهره برداری را به نهایت برساند و فرصت طلایی خود را هدر ندهد دانشجو در کلاس درس به چند نکته اساسی توجه کند :
1 بکوشد که با بهداشت و سلامت روانی در کلاس درس حاضر باشد اگر داشنجو مشکل روحی داشته باشد و یا بر اثر اعمال خاصی تعادل روانی خود را از دست بدهد بدرستی موفق به دریافت صحیح درس از استاد نخواهد شد

2 اگر میتوانید در جای ثابتی بنشیند زیرا اگر کسی به جای خاصی انس پیدا کند و صندلی خاصی داشته باشد باعث شدت تمرکز می شود بخلاف وقتی که هر ساعت در جایی بنشیند
3 دانشجو بکوشد که محل راضی را انتخاب کند و سعی کند که در زمان درس با خواسته هیا خود سازگاری داشته باشد تا تمرکز او حفظ شود و دلنگرانی او باعث دوری از درس نگردد
4اگر می تواند در کنار دوستانش بنشیند زیرا این امر در تمرکز در درس کمک می کند و احساس نگرانی خفیفی در که غالبا در کنار یک فرد غیر آشنا حس میشود و از میان بردارد

جایگاه رفیع استادی در اسلام :
اوج پیشرفت انسان هنگامی است که پس از اصلاح نفس وآموختن دانش و عمل به آن در مقام تعلیم آن به دیگران باید این ام باعث می شود که معلم حقیقی از جهتی با عابد و زاهد حقیقی متفاوت باشد و از سوی دیگر به مرتبه پیامبران و هادیان بزرگ نزدی ک شود البته با اندکی تامل می توان فهمید که پاداش و مرتبه استاد و معلم حقیقی بیش از عالم است در روایات فراوانی به برتری عالم بر عابدتاکید شده است

گویی استاد و عالمی که دیگران از دانش او می آموزند از این عالمان برتر و از عابد هم برتر است
عالم بر عابد هفتاد درجه برتری دارد میان هر دو درجه به قدر آن است که اسبی هفتاد سال بتاخت برود زیرا هنگامی که شیطان ( جنی و انسی ) بدعتی در میان مردم می نهد دانشمند و عالم آن را می بیند و از آن بر خذز میدارد ولی عابد به عبادت مشغول است و هیچ توجهی به آن ندارد و اصلا آن بدعت را نمیشناسد

تکریم و بزرگداشت استاد :
دستور اسلام است که استاد به شدت تکریم و احترام شود و در تمامی مراحل آموزش اندکی بی احترامی به مقام والای او نگردد در روایات فراوانی بر این امر تاکید شده است. دانشجویان عزیز باید بدانند که پرورش روح خود ر ا مدیون استاد هستند اگر استاد نباشد باید در تاریکدان نادانی بمانند
در زبان قرآن کریم نیز به این امر اهمیت فراوان داده شده است با نگاهی اجمالی به داستان حضرت موسی – علیه السلام – و خضر – علیه السلام – می توان به بزرگداشت و تکریم استاد پی برد درآینده وجوه تکریم و حرمت استاد در این آیات را تفضیلا بیان خواهیم کرد تکریم و بزرگداشت استاد در واقع اعظیم در برابر دانش است

علی (ع) می فرمایند
بنده ای را که خدا به او دانش عطا کرده کوچک مشمار چه اگر خدای کوچکش می شمرد به او دانش عطا نمی کرد و حضرت محمد ( ص) می فرماید : اگر کسی به دیگری مساله ای بیاموزد او را بنده خود کرده است پرسیدند آیا می تواند او را بفروشد فرمود : خیر و لکن او را امر و نهی می کند
اخلاق از دیدگاه قرآن پیامبر و عترت
مقدمه کتاب
فلسفه اخلاق
فلسفه اخلاق از علل پیدایش اخلاق بحث مینماید و اینکه اساسا مبناء و منشااخلاق چیست و از کجا نشاءت گرفته و علت به وجود آمدن قوانین و قواعد آن چه مى باشد؟ و چرا باید به آن گردن نهاد و سر پیچى از آن چه عواقبى را به دنبال مى آورد؟ بحث و مورد گفتگو قرار مى دهد.
حوزه بحث پیرامون فلسفه اخلاق

1- اخلاق نظرى 2- اخلاق عملى 3- اخلاق مکتبى 4- اخلاق فلسفى
1- اخلاق نظرى
اخلاق نظرى از کیفیت پیدایش علمى اخلاق بحث مینماید و از شناخت اخلاق در محور خوبیها و بدیها و معیارهاى ارزشى اخلاق سخن میگوید.
2- اخلاق علمى
اخلاق عملى از کیفیت پیاده کردن و عمل نمودن و به کار بستن اوصاف اخلاقى بحث مینماید.
3- اخلاق مکتبى

اخلاق مکتبى دیدگاههاى اخلاقى هر مکتبى را مطرح میکند و نظریات جهان بینى مختلف اخلاقى را پیرامون مسئله اخلاق به میان میآورد مثلا دیدگاه مکتب رواقیون چیست ؟ و دیدگاه مکتب الهیون کدام است ؟
4- اخلاق فلسفى
از نظریات و دیدگاههاى فلاسفه در اخلاق از نظر فلسفى بحث مینماید مثلا کانت چه میگوید؟ مارکس چه گفته است ؟ و دیدگاه ارسطو و فارابى در زمینه اخلاق چه میباشد؟

اخلاق از دیدگاه مذاهب و مکاتب
به دلیل اهمیت و وسیع بودن بحث فلسفه اخلاق در میان مذاهب فقط مذاهب اسلامى خاصه شیعى را مورد بررسى قرار مى دهیم

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله در مورد شرائط وجوب امر به معروف ونهی از منکر در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله در مورد شرائط وجوب امر به معروف ونهی از منکر در pdf دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد شرائط وجوب امر به معروف ونهی از منکر در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد شرائط وجوب امر به معروف ونهی از منکر در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد شرائط وجوب امر به معروف ونهی از منکر در pdf :

شرائط وجوب امر به معروف ونهی از منکر

س1077- اگر امر به معروف ونهی از منکر مستلزم بی آبروئی کسی که واجب را ترک کرده و یا فعل حرام را به جا آورده باشد ، و موجب کاسته شدن احترام او در برابر مردم گردد ، چه حکمی دارد ؟
ج: اگر در امر به معروف ونهی از منکر ، شرائط وآداب آن رعایت شود و از حدود آن تجاوز نشود ، اشکال ندارد.
س1078- بنا بر اینکه وظیفه مردم در امر به معروف ونهی از منکر درنظام جمهوری اسلامی ،اکتفا به امر به معروف ونهی ازمنکر زبانی است ومراتب دیگر آن بر عهده مسئولین است ، آیا این نظریه ، حکم از طرف دولت است یا فتوی؟

ج : فتوای فقهی است.
س1079 – آیا درمواردی که راه جلوگیری از وقوع منکر منحصر به ایجاد مانع بین فعل حرام وفاعل آن ، و آن هم متوقف بر کتک زدن وی و یا زندانی کردن وسخت گرفتن بر او و یا تصرف در اموال وی هر چند با تلف کردن آن باشد ، می توان بدون کسب اجازه از حاکم ، اقدام به آن از باب نهی از منکر نمود؟
ج: این موضوع حالات وموارد مختلفی دراد ، بطور کلی مراتب امر به معروف و نهی ازمنکر اگر متوقف بر تصرف در نفس یا مال کسی که فعل حرام را به جا آورده نباشد ، احتیاج به کسب اجازه از کسی ندارد ، بلکه این مقدار بر همه مکلفین واجب است .ولی مورادی که امر به معروف ونهی ازمنکر متوقف بر چیزی بیشتر از امر ونهی زبانی باشد ، اگر در سرزمینی باشد که دارای ن

ظام وحکومت اسلامی است وبه این فریضه اسلامی اهمیت می دهد ، احتیاج به اذن حاکم ومسئولین ذیربط و پلیس محلی ودادگاههای صالح دارد.
س1080 – اگر نهی از منکر درامور بسیار مهم مانند حفظ نفس محترمه ، متوقف بر کتک زدنی که منجر به زخمی شدن مهاجم واحیاناً قتل او باشد ، آیا در این موارد هم اذن حاکم شرط است؟
ج: اگر حفظ نفس محترمه وجلوگیری از وقوع قتل مستلزم دخالت فوری ومستقیم باشد ، جائز بلکه شرعاً از باب وجوب حفظ جان نفس محترمه واجب است واز جهت ثبوتی متوقف بر کسب اجازه ازحاکم ویا وجود امربه آن نیست ،مگر آنکه دفاع از نفس محترمه متوقف بر قتل مهاجم باشد که صورتهای متعددی دارد که احکام آنها هم ممکن است متفاوت باشد.
س1081- آیا کسی که می خواهد شخصی را امر به معروف ونهی از منکر نماید ، باید قدرت بر آن داشته باشد ؟ و در چه زمانی امر به معروف ونهی از منکر بر او واجب می شود؟
ج : آمر به معروف ونهی از کننده ازمنکر باید عالم به معروف ومنکر باشد ، وهمچنین بداند که فاعل منکر هم به آن علم دارد و در عین حال عمداً و بدون عذر شرعی مرتکب آن می شود ، و زمانی اقدام به امر ونهی واجب می شود که احتمال تأثیر امر به معروف ونهی از منکر در مورد آن شخص داده شود ، و ضرری برای خود او نداشته باشد ، و در این مورد باید تناسب بین ضرر احتمالی

و اهمیت معروفی که به آن امر می نماید یا منکری که از آن نهی می کند را ملاحظه نماید . در غیر این صورت امر به معروف ونهی ازمنکر بر او واجب نیست.
س1082- اگر یکی از اقوام انسان مبادرت به ارتکاب معصیت کند و نسبت به آن لاابالی باشد

، تکلیف مانسبت به رابطه با او چیست؟
ج : اگر احتمال بدهید که ترک معاشرت با او موقتاً موجب خودداری او از ارتکاب معصیت می شود به عنوان امر به معرف ونهی ازمنکر واجب است ، و در غیر این صورت قطع رحم جایز نیست.
س1083- آیا ترک امر به معروف ونهی ازمنکر بر اثر ترس از اخراج از کار ، جایز است؟ مثلاً با اینکه می بیند مسئول یکی از مراکز آموزشی که با طبقه جوان در دانشگاه ارتباط دارد ، مرتکب اعمال خلاف شرع می شود و یا زمینه ارتکاب گناه در آن مکان را فراهم می آورد . اگر او را نهی از منکر نماید ترس آن دارد که از طرف مسئول مقدمات اخراج او از کار فراهم شود.
ج : بطور کلی اگر خوف دارد که در صورت اقدام به امر به معروف ونهی ازمنکر ضرر قابل توجهی متوجه خود او شود ،انجام آن واجب نیست.
س1084 – اگر در بعضی از محیطهای دانشگاهی معروف ترک شود و معصیت رواج پیدا کند و شرائط امر به معروف ونهی ازمنکر هم وجود داشته باشد و امر کننده به معروف ونهی ازکننده از منکر شخصی مجرد باشد که هنوز ازدواج نکرده است آیا بخاطر مجرد بودن،امر به معروف ونهی از منکر از اوساقط می شود یا خیر ؟
ج : امر به معروف ونهی ازمنکر اگر موضوع وشرائط آن محقق باشد، تکلیف شرعی و وظیفه واجب اجتماعی وانسانی همه مکلفین است، وحالت های مختلف مکلف مانند مجرد یا متاهل بودن در آن تاثیر ندارد ، وبه صرف اینکه مکلف مجرد است ، تکلیف از او ساقط نمی شود.
س1085- اگر شخصی دارای نفوذ و موقعیت اجتماعی خاصی باشد که اگر بخواهد می تواند بر معترضین به خود ضرر وارد سازد ، و شواهدی هم دلالت کند بر اینکه وی مرتکب گناه وکارهای خلاف و دروغگوئی می شود . ولی از قدرت ونفوذ او می ترسیم،. آیا جایز است امر به معروف ونهی از منکر را در مورد او ترک کنیم یا اینکه با وجود ترس از ضرر رساندن او ، واجب است او را امر به معروف ونهی ازمنکر کنیم؟
ج: اگر ترس از ضرر منشاء عقلائی داشته باشد ،مبادرت به امر به معروف ونهی ازمنکر واجب نیست بلکه تکلیف از شما ساقط می شود . ولی سزاوار نیست کسی به مجرد ملاحظه مقام

کسی که واجب را ترک کرده و یا مرتکب فعل حرام شده و یا به مجرد احتمال وارد شدن ضرر کمی از طرف او ، تذکر و موعظه به برادر مومن خود را ترک کند.

س1086- گاهی در اثنای امر به معروف ونهی از منکر مواردی پیش می آید که شخص گناهکار بر اثر عدم آگاهی از واجبات واحکام اسلامی ، با نهی از منکر ، نسبت به اسلام بدبین می شود

. واگر هم او را به حال خود رها کنیم ، زمینه فساد و ارتکاب گناه توسط دیگران را فراهم می کند، تکلیف ما در این موارد چیست؟
ج: امر به معروف ونهی ازمنکر با رعایت شرائط آن یک تکلیف شرعی عمومی برای حفظ احکام اسلام وسلامت جامعه است، ومجرد توهم اینکه موجب بدبینی فاعل منکر یا بعضی از مردم نسبت به اسلام می گردد ، باعث نمی شود که این وظیفه بسیار مهم ترک شود.

س1087- اگر مامورانی که از طرف دولت وظیفه جلوگیری از فساد را بر عهده دارند ، در انجام وظیفه خود کوتاهی کنند. آیا خود مردم می توانند اقدام به این کار کنند؟
ج: دخالت اشخاص دیگر در اموری که از وظایف نیروهای امنیتی وقضائی محسوب می شود، جایز نیست، ولی مبادرت مردم به امر به معروف ونهی از منکر با رعایت حدود وشرائط آن ، اشکال ندارد.
س1088- آیا وظیفه افراد در امر به معروف ونهی از منکر این است که فقط به امر به معروف ونهی ازمنکر زبانی اکتفا کنند؟ واگر اکتفا به تذکر زبانی واجب باشد ، این امر با آنچه در رساله های عملیه بخصوص تحریر الوسیله آمده است، منافات دارد ، واگر مراتب دیگر امر به معروف ونهی ازمنکر هم برای افراد در موارد لزوم جایز باشد ، آیا در صورت نیاز می توان همه مراتب مذکور در تحریر الوسیله را انجام داد ؟
ج : با توجه به اینکه در زمان حاکمیت واقتدار حکومت اسلامی می توان مراتب دیگر امر به معروف و نهی ازمنکر را که بعد از مرحله امر ونهی زبانی هستند ، به نیروهای امنیتی داخلی ( پلیس ) و قوه قضائیه واگذار کرد، بخصوص در مواردی که برا ی جلوگیری ازارتکاب معصیت چاره ای جز اعمال قدرت از طریق تصرف در اموال کسی که فعل حرام انجام می دهد یا تعزیر وحبس او و مانند آن نیست ، در چنین زمانی با حاکمیت و اقتدار چنین حکومت اسلامی ، واجب است مکلفین در امر به معروف ونهی از منکر به امر ونهی زبانی اکتفا کنند ، و در صورت نیاز به توسل به زور ، موضوع را به

مسئولین ذیربط در نیروی انتظامی و قوه قضائیه ارجاع دهند. و این منافاتی با فتاوای امام راحل (قدس سره) دراین رابطه ندارد . ولی در زمان ومکانی که حاکمیت و اقتدار با حکومت اسلامی نیست ، بر مکلفین واجب است در صورت وجود شرائط، جمیع مراتب امر به معروف ونهی از منکر را با رعایت ترتیب آنها تا تحقق غرض انجام دهند.
س1089- بعضی از رانندگان از نوارهای موسیقی غنا وحرام استفاده می کنند وعلیرغم نصیحت ها و راهنمائی ها آن را خاموش نمی کنند ، خواهشمندیم نحوه برخورد مناسب با این موارد واین افراد را بیان فرمائید ، آیا برخورد شدید با آنان جایز است یا خیر ؟
ج: با تحقق شرائط نهی از منکر ، برشما بیشتر از نهی زبانی از منکر واجب نیست ، و در صورتی که موثر واقع نشود ، واجب است از گوش دادن به غنا و موسیقی حرام اجتناب کنید ، واگر بطور غیر ارادی صدای موسیقی حرام وغنا به گوش شما برسد، چیزی بر شما نیست.
س1090- من در یکی از بیمارستانها به کارمقدس پرستاری مشغولم ، گاهی در بعضی از قسمتهای محل کارم ملاحظه می کنم که تعدادی از بیماران به نوارهای موسیقی مبتذل وحرام

گوش میدهند ، من آنان را نصیحت می کنم که این کار را نکنند و بعد از نصیحت مجدد آنان ،چنانچه بی اثر باشد ، نوار را از ضبط صوت بیرون آورده و پس از پاک کردن ،آن را به آنان بر می گردانم ، آیا اینگونه برخورد جایز است یا خیر ؟
ج : محو محتویات باطل برای جلوگیری از استفاده حرام از نوار ، جایز است ، ولی این کار منوط به اجازه مالک یا حاکم شرع است.
س1091- از بعضی از منازل صدای موسیقی شنیده می شود که معلوم نیست جایز است یا خیر ؟ وگاهی صدای آن بلند است بطوری که باعث اذیت و آزار مومنین می شود ، وظیفه ما در برابر آن چیست؟
ج : تعرض به داخل خانه های مردم جایز نیست، و امر به معروف ونهی ازمنکر متوقف بر تشخیص موضوع و تحقق شرائط آن است.
س1092- امر ونهی زنانی که حجاب کامل ندارند چه حکمی دارد ؟ و در صورتی که انسان هنگام نهی زبانی از تحریک شهوت خود بترسد ، چه حکمی دارد ؟
ج : نهی ازمنکر متوقف بر نگاه با ریبه بر زن نامحرم نیست ، وبر هر مکلفی واجب است از حرام اجتناب کند بخصوص زمانی که مبادرت به انجام فریضه نهی از منکر می کند.
کیفیت امر به معروف ونهی ازمنکر

س1093 – وظیفه فرزند در برابر پدر و مادر و یا زن در برابر شوهرش ،اگر خمس یازکات اموال را نپردازد، چیست ؟ آیا برای آنان تصرف در مالی که خمس یا زکات آن پرداخت نشده و مخلوط به حرام است ، با توجه به تاکیدات وارد در روایات مبنی بر عدم استفاده از آن ، زیرا باعث آلودگی روح انسان می شود ،جایز است؟
ج : بر آنان واجب است که هنگام مشاهده ترک معروف یا انجام حرام توسط پدر و مادر یا شوهر ، به امر به معروف ونهی از منکر درصورت تحقق شرائط آن مبادرت کنند ، ولی تصرف در اموال آنان اشکال ندارد مگر آنکه یقین به وجود خمس یا زکات در خصوص مالی که مصرف می کنند داشته باش

ند ،که دراین صورت واجب است از ولی امر خمس و زکات نسبت به آن مقدار اجازه بگیرند.

س1094- روش مناسبی که فرزند در برابر پدر ومادری که بر اثر عدم اعتقاد کامل به تکالیف دینی، به آنها اهمیت نمی دهند ، بهتر است اتخاذ نماید ، کدام است؟
ج : واجب است با زبان نرم ومراعات احترام شان به عنوان پدر ومادر آنان را امر به معروف ونهی از منکر کند.

س1095 – برادر من مسائل شرعی واخلاقی را رعایت نمی کند و تا کنون نصیحت در او تاثیری نداشته است . وظیفه من هنگام مشاهده رفتارهای او چیست؟
ج : واجب است از اعمال خلاف شرع وی اظهار تنفر کنید و او را به هر روش برادرانه ای که مفید و موثر می دانید موعظه کنید ، ولی قطع رحم و ارتباط ،جائز نیست .

س1096- رابطه با اشخاص که در گذشته مرتکب اعمال حرامی مانند شرب خمر شده اند ، چگونه باید باشد ؟
ج : معیار وضعیت فعلی اشخاص است ، اگراز آنچه انجام داده اند توبه کرده باشند ، معاشرت با آنان مانند معاشرت با سایر مومنین است . ولی کسی که در حال حاضر هم مرتکب حرام می شود ، باید او را از طریق نهی ازمنکر از آن کار منع کرد ، واگر از انجام فعل حرام اجتناب نمی کند مگر با دوری جستن از او ، قطع رابطه و ترک معاشرت با وی از باب نهی ازمنکر واجب می شود.

س1097 – با توجه به هجوم مستمر فرهنگ غربی که درتضاد با اخلاق اسلامی است ، و رواج بعضی از عادتهای غیر اسلامی ، مثل به گردن آویختن صلیب طلائی توسط بعضی ازمردان و یا استفاده بعضی از زنان ازمانتو با رنگ های زننده ، و یا استفاده بعضی از مردان و زنان ،از زیور آلات و عینک های تیره وساعت هائی که جلب نظر میکند و استفاده از آنها نزد عرف مردم قبیح است ، وعده ای از آنها حتی بعد از امر به معروف ونهی ازمنکر هم اصرار بر کار خود دارند، امیدواریم

حضرتعالی روشی را که باید در برابر این افراد در پیش گرفت ، بیان فرمائید .
ج : پوشیدن طلا یا آویختن آن به گردن بر مردان مطلقاً حرام است ، وپوشیدن لباسهائی که از نظر دوخت یا رنگ یا غیر آن تقلید و ترویج فرهنگ مهاجم غیر مسلمانان در نظر عرف محسوب می شود، جایز نیست ، وهمچنین استفاده از زیور آلاتی که استعمال آن تقلید از فرهنگ تهاجمی دشمنان اسلام ومسلمین محسوب شود جایز نیست ، و بردیگران واجب است که در برابر اینگونه مظاهر فرهنگی تقلیدی از بیگانگان مبادرت به نهی ازمنکر زبانی کنند.

س1098- گاهی مشاهده می کنیم که دانشجوی دانشگاهی و یا کارمندی مرتکب فعل حرام می شود ، حتی بعد از تذکرات و راهنمائی های مکرر هم از کار خود دست بر نمی دارد ، بلکه بر انجام کارهای زشت که باعث ایجاد جو فاسد در دانشگاه است اصرار می ورزد ، نظر شریف جنابعالی درباره اعمال بعضی ازمجازاتهای اداری موثر مثل ثبت در پرونده آنها چیست؟
ج : بامراعات نظام داخلی دانشگاه اشکال ندارد ، و برجوانان عزیز لازم است مسئله امر به معروف و نهی ازمنکر را جدی گرفته وشرائط واحکام شرعی آن را به دقت بیاموزند و این اصل را عام وفراگیر نموده و روش های اخلاقی وموثر را برای تشویق فعل معروف وجلوگیری از ارتکاب محرمات بکار بگیرند ، وباید از استفاده از آن برای اغراض شخصی خودداری نمایند ، وبدانند که این راه بهترین و موثرترین روش برای ترویج کا ر خیر وجلوگیری ازشر است . خداوند شما را به آنچه رضای او در آن است موفق بدارد.

س1099- آیا جواب ندان سلام به کسی که فعل حرام انجام میدهد ، برای تنبیه او جایز است ؟
ج : جواب سلام مسلمان شرعاً واجب است ،ولی اگر برخودداری از جواب سلام به قصد نهی از منکر ، عرفاً نهی و منع ازمنکر صدق کند ، جایز است.

س1100- اگر برای مسئولین بطور قطعی ثابت شود که بعضی ازکارمندان ادارات در خوا

ندن نماز کوتاهی کرده و یا اصلاً نماز نمی خوانند و نصیحت و راهنمائی هم تاثیری نداشته باشد ، در برابر اینگونه افراد چه ظیفه ای دارند؟
ج : د رعین حال واجباست از تاثیر مداومت بر امر به معرف ونهی ازمنکربا رعایت شرائط آن غفلت نکنند ، در صورت ناامیدی از تاثیر امر به معروف نسبت به آنان ، اگر بر حسب مقررات قانونی محروم ساختن اینگونه افراد ازمزایای شغلی مجاز باشد ، باید در مورد آنان اجرا شود و به آنان

تذکر هم داده شود که این محرومیت بر اثر سستی وکوتاهی شان در انجام این فریضه الهی اتخاذ شده است.

مسائل متفرقه امر به معروف ونهی از منکر

س1101- خواهرم مدتی است با مردی ازدواج کرده که نماز نمی خواند و چون همیشه درجمع ما حضور دارد ، مجبور به صحب ومعاشرت با وی هستم وگاهی بنا به درخواست خودش او رادر بعضی ازکارها کمک می کنم ، سوال من این است که آیا شرعاً برای من سخن گفتن با وی و معاشرت و یاری کردن او جایز است ؟ ونسبت به او چه تکلیفی دارم؟
ج : بر شما به جز مداومت بر امر به معروف ونهی ازمنکر ،در صورت تحقق شرائط آن چیزی واجب نیست ، و معاشرت و یاری کرد او اگر سبب تشویق بیشتر او بر ترک نماز نباشد ، اشکال ندارد.

س1102- آیا رفت و آمد ومعاشرت علمای اعلام با ضالمین و سلاطین جور اگرباعث کاهش ظلم شان شود جایز است یا خیر ؟
ج : اگربرای عالم در این موارد ثابت شود که ارتباط او با ظالم منجر به منع ظلم او می شود و در نهی وی از منکر موثر است و یا مسئله مهمی مستلزم اهتمام وپیگیری آن نزد ظالم باشد ، اشکال ندارد.

س1103- چند سالی است که ازدواج کرده ام وبه مسائل شرعی و امور دینی اهمیت فروانی می دهم ومقلد امام راحل (قدس سره ) هستم ، ولی متاسفانه همسرم به مسائل دینی اهمیت چندانی نمی دهد ، گاهی بعد از مشاجره لفظی ، یک بار نماز می خواهند ولی باز دوباره ترک می کند و این رفتار او مرا بسیار رنج می دهد ، وظیفه من در برابر او چیست؟
ج : وظیفه شما فراهم نمودن زمینه اصلاح او به هر وسیله ممکن است ، و باید از

هرگونه خشونت که حاکی از بداخلاقی وناسازگاری شما باشد خودداری کنید ، و اطمینان داشته باشید که شرکت در مجالس دینی و رفت وآمد با خانواده های متدین تاثیر بسیاری در اصلاح او دارد.

 

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   16   17   18   19   20   >>   >