سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحقیق اکسیژن در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق اکسیژن در pdf دارای 9 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق اکسیژن در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق اکسیژن در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق اکسیژن در pdf :

اکسیژن یکی از عناصر شیمیایی در جدول تناوبی است که نماد آن O و عدد اتمی آن 8 می‌باشد. این ماده ، یک عنصر حیاتی بوده و همه جا چه در زمین و چه در کل جهان هستی یافت می‌شود. مولکول اکسیژن (O2 )در زمین از نظر ترمو دینامیکی ، ناپایدار است، ولی توسط عمل فتوسنتز باکتریهای بی‌هوازی و در مرحله بعدی توسط عمل فتوسنتز گیاهان زمینی بوجود می‌آید.
تاریخچه
اکسیژن در سال 1771 توسط داروساز سوئدی Karl Wilhelm Scheele کشف شد، ولی این کشف خیلی سریع شناخته نشد و با اکتشاف مستقل Joseph Priestley بطور گسترده تری شناخته شد و توسط Antoine Laurent lavoisier در سال 1774 نام‌گذاری شد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

تحقیق اصول دموکراسی و نظام انتخاباتی ایران در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق اصول دموکراسی و نظام انتخاباتی ایران در pdf دارای 60 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق اصول دموکراسی و نظام انتخاباتی ایران در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق اصول دموکراسی و نظام انتخاباتی ایران در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق اصول دموکراسی و نظام انتخاباتی ایران در pdf :

نوشتار
در این نوشتار تلاش شده است ضمن تحلیل اصول اساسی دموکراسی و نظام انتخاباتی ایران به بررسی این دو پرداخته شود. طرح سوال هایی چون؛ اصول دموکراسی کدامند و چگونه در جوامع ظهور می یابند؛ نظام انتخاباتی ایران بر پایه ی کدام اصول بنا شده است: و آیا این نظام با شاخص های دموکراسی همخوانی دارد یا نه و تلاش برای یافتن پاسخ آنها محوریت بحث را تشکیل می دهد با توجه به باز خورد اجتماعی قواعد ناهمگون نظام سیاسی ایران- که تحلیل و توصیف و ارزیابی پدیده ها به مراتب مشکل تر می کند. موشکافی و روشن کردن زوایای تاریک و مبهم این نظام ضروری می نماید. و از آنجایی که نظام انتخابات به عنوان یکی از موثرترین ابزارهای مردم سالاری شناخته شده است مفید واقع شود.
امید است که این نوشتار بتواند با نگاهی منطقی و غیرمغرضانه به ارائه ی تحلیلی درست و واقع بینانه از واقعیات و پدیده های مورد بحث نایل آید.
انتخابات دموکراتیک
نقش بسیار زیادی در اتخاذ تصمیم صلح آمیز و ایجاد ثبات در جامعه ی سیاسی را دارد تصدی قدرت سیاسی بدون رضایت یا اراده ی آزاد مردم خارج از رویه های مردمی و دموکراتیک، بی ثباتی و تعارض منافع و مشکلات عدیده ای برای اداره ی نظام سیاسی به وجود می آورد.
انتخابات دموکراتیک، انتخاباتی است که در یک فضای دموکراتیک با رعایت حقوق و آزادیهای سیاسی شهروندان، برگزار شود. حکومت و نهادهای انتخاباتی برآمده از چنین فضایی که براساس رضایت و رای آزاد شهروندان باشد، دارای مشروعیت است پس انتخابات دموکراتیک مشروعیت بخش نظام سیاسی است. البته انتخابات دموکراتیک صرفا مشروعیت بخش نیست بلکه دارای خصیصه ی رقابتی بودن نیز هست که موجب مشارکت موثر و کارآمد تمام گروهها و اضراب مخالف و موافق می شود. همچنین می توان به فراگیر بودن و قطعی بودن انتخابات دموکراتیک اشاره کرد. فراگیر بودن موجب حضور همه ی افراد واجد صلاحیت بدون توجه به فاکتورهای تبعیض آمیز می گردد و قطعی بودن آن، پذیرش نتایج انتخابات توسط تمام بازنگران انتخابات را به همراه
می آورد.
در نتیجه حکومت زمانی مشروعیت دارد که اولا با رضایت مردم طی انتخاباتی با خصیصه های فوق الذکر شکل گرفته و ثانیا پس از انتخاب شدن، عملی کننده ی نیازهای مردم در چهارچوب قانون باشند. در حقیقت انتخابات دموکراتیک، « انتخاباتی است که نهادها و مقامات انتخاباتی را ایجاد می نماید و منتخب مردم و پاسخگو در برابر رای دهندگان می باشد» از این نوع انتخابات گزینش های مردم واقعی است و رای آنها صرفا یک عمل تشریفاتی نیست بلکه شهروندان در حال مشارکت فعال در یک رویه ی تصمیم گیری هستند که تصمیمات بعدی حکومت را شکل خواهند داد. از جمله ویژگی های انتخابات دموکراتیک. مشارکت فعال همگانی، وجود آزادیهای سیاسی، آزاد و منصفانه بودن آن، پذیرش نتیجه ی انتخابات و رعایت کلیه ی اصول حاکم بر نظام دموکراتیک است.
در جهت تبیین و تشریح انتخابات آزاد و منصفانه و دموکراتیک باید به اصولی اشاره کنیم که تثبیت و تقویت کننده ی نظام انتخابات دموکراتیک می باشند هر چند ممکن است هر نظامی با هر محتوایی برای خود اصولی پایه ای برای اداره ی امور عمومی داشته باشد.
اصول ارزشی و ماهوی
نظام های دموکراتیک و مردمی بر مبنای تحقق اهداف و ارزش هایی شکل گرفته اند، که ماهیت و سرنوشت جمعی و مشترک دارند و تحقق اراده ی مشترک مردم آرمان عالی نظام سیاسی و ساختار و تشکیلات سیاسی و اجرایی آن محسوب می شود اهم اصول ارزشی عبارتند از:
1- اصل آزادی سیاسی
اهمیت آزادی سیاسی به عنوان یکی از اصول ارزشی و ماهوی، از آن جهت است که هنگامی که آزادی سیاسی در جامعه ریشه می نماید، بالطبع این امکان برای همه ی شهروندان به طور یکسان ایجاد می شود تا در سرنوشت سیاسی و اجتماعی خویش و تصدی قدرت سیاسی و نظارت بر آن مشارکت فعال داشته باشند. همچنین در صورت نبود چنین آزادی نمی توان انتظار انتخابات دموکراتیک را داشت، چرا که اعمال حق رای و انتخاب کردن و مشارکت آگاهانه نیازمند داشتن امکان و فضای مقتضی ابراز ایده ها و تمایلات و اعتقادات است.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

پاورپوینت روشهای آبیاری در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

  پاورپوینت روش‌های آبیاری در pdf دارای 32 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پاورپوینت روش‌های آبیاری در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلود پاورپوینت روش‌های آبیاری در pdf

توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلود پاورپوینت روش‌های آبیاری در pdf

قرار داده شده است

 

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد

4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن پاورپوینت روش‌های آبیاری در pdf :

اسلاید 1 :

مقدمه

nبا توجه به افزایش سریع جمعیت کشور، نیاز به تولید بیشتر مواد غذایی احساس میگردد. بهترین راه برای نیل به این هدف و همچنین تامین قسمتی از ارز مورد نیاز، افزایش تولید در واحد سطح است. در بین نهادهای کشاورزی، اضافه نمودن متعادل کودهای شیمیایی بیشتر از سایر نهادها در افزایش تولید محصولات کشاورزی موثر است. نظر به اینکه تولید کنندگان محصولات کشاورزی کشور برای تولید بیشتر، مصرف کودهای شیمیایی را افزایش دادند ولی در عمل

اسلاید 2 :

nبه علت محدودیتهای زمین، آب و اقلیم و به خصوص عدم مدیریت کارآ در مسایل آب و کود، افزایش کمی و کیفی عمل کرد مورد انتظار حاصل نشد و در نتیجه تعادل عناصر غذایی خاک بهم خورده و مسایل عمده زیست محیطی مطرح شده است بنابر این افزایش تولید در واحد سطح و بهبود کمی و کیفی عملکرد هرچه بیشتر محصولات زراعی و باغی، نیاز به توجه خاصی دارد همچنین مدرنیزه کردن سیستمهای آبیاری و تبدیل آنها از روشهای رایج زارعین (سطحی) به سیستمهای تحت فشار (قطرهای) میتواند نقش مهمی را در این مسئله داشته باشد

اسلاید 3 :

تعریف

nبه کار بردن مواد شیمیایی کشاورزی همراه آب آبیاری در سیستمهای آبیاری قطرای و بارانی یکی از اهداف این سیستمها میباشد. اصطلاح عمومی برای این عمل «تزریق مواد شیمیایی به آب آبیاری یا Chemigation » می باشد. مواد شیمیایی شامل انواع کودهای محلول، علفکشها، حشره کشها و غیره میتواند به داخل سیستم آبیاری تزریق شود. این اصطلاح در مورد انواع کودها « تزریق کود به آب آبیاری یا Fertigation » نامیده میشود که از اهداف ویژه انواع سیستمهای آبیاری قطرهای و بارانی است

اسلاید 4 :

nتزریق کود به آب آبیاری، شامل حل کردن کودهای محلول در آب و کاربرد آن از طریق سیستمهای قطرهای و بارانی میباشد. که روشی موثر، آسان و اقتصادی است. و مناسب بودن آن به شرایط خاک و محصول، روش آبیاری، کیفیت آب، نوع کود و مسایل اقتصادی بستگی دارد. این روش معمولاً در خاکهای درشت بافت دارای امتیاز بیشتری نسبت به خاکهای ریز بافت است. این مساله به نوع کود و چگونگی حرکت آن در خاک بستگی دارد.

اسلاید 5 :

nکود آبیاری کاربرد کود مایع در یک سیستم آبیاری می باشد. میکروآبیاری و کود آبیاری امکان کنترل دقیق آب و مواد مغذی را ارئه می کنند سود عمده ی کود آبیاری این است که نسبت به لوازم پراکنده سنتی ، انعطاف پذیری بیشتر دارد و مواد مغذی به کار گرفته شده را بهتر کنترل میکند. در این روش کودها هنگامی مصرف می شوند که لازم است و در مقادیر کم به کار گرفته می شوند در نتیجه مواد مغذی قابل حل در آب ، کمتر در معرض فرو شسته شدن به وسیله بارندگی زیاد یا آبیاری بیش از حد میباشند.

اسلاید 6 :

nبا کودآبیاری، گیاه هرزمان که آبیاری شود تغذیه هم می‌شود، و مواد مغذی لازم را تا آبیاری بعدی دریافت میکند.

nکاربرد مواد مغذی به همراه سیستمهای آبیاری کود آبیاری است (ادغام کودوآبیاری ) رایج ترین ماده مغذی به کار گرفته‌شده درکود آبیاری نیتروژن است.سایرعناصرشامل فسفر،پتاسیم،سولفور،روی وآهن به مقدارکمترمصرف می‌شوند.

اسلاید 7 :

nآبیاری قطره ای زیر سطحی وسیله ی موثری برای به کارگیری آب و مواد مغذی برای محصولات یکساله است. بطور کلی حداقل 10 تا 30 درصد آب در مقایسه با سیستمهای آبیاری پیوسته ی سطحی ذخیره می شود بنابر این استفاده ی فزاینده ی آبیاری قطره ای زیر سطحی و کود آبیاری با نیتروژن مایع در آینده ی قابل تحمل برای تولید محصول در مناطق خشک حتی اگر منابع آب کاهش یابد، دخالت خواهد کرد.

اسلاید 8 :

ضرورت کود آبیاری

nتزریق کود به آب آبیاری، مخصوصاً ازت در نواحی خشک به منظور بهبود حاصلخیزی در مزارعی که با سیستم آبیاری قطرهای یا زیر سطحی آبیاری میشوند، ضروری میباشد. این ضرورت به دلیل آن است که کود خشک پخش شده روی سطح خاک ممکن است همراه با آب آبیاری به سمت منطقه ریشه حرکت نکند. کودهای ازت و دیگر کودها را میتوان در زمان کشت با خاک مخلوط کرد اما باید فقط در مناطقی که بطور کامل توسط بارندگی یا آبیاری

اسلاید 9 :

nمرطوب میشوند، وارد خاک گردند. پخش کودها در سطح خاک در مزارع تحت آبیاری قطرهای در مناطق خشک بدلیل حجم کوچک و نامنظم خاک مرطوب شده، از راندمان خوبی برخوردار نمیباشد. بافت خاک از جمله عواملی است که در راندمان کود دهی با آبیاری موثر میباشد. این روش معمولاً در خاکهای درشت بافت دارای امتیاز بیشتری نسبت به خاکهای ریز بافت است.

اسلاید 10 :

مزیت کود آبیاری

nهر گیاه اعم از گیاهان زراعی و یا باغی نیازهای متفاوتی نسبت به انواع عناصر غذایی در طول دوره رشد خود دارند. به اینصورت که در برخی از مراحل رشد خود نیاز بیشتری به بعضی از عناصر دارند. با روش تزریق کود در سیستمهای تحت فشار به بهترین صورت ممکن می توان مواد غذایی را برحسب نیاز گیاه، مصرف کرد. از طرف دیگر این روش تقسیط کود معمولاًً اقتصادیتر از سایر روشهای کوددهی می باشد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

بررسی و تحلیل نرم افزار 3 D MAX در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  بررسی و تحلیل نرم افزار 3 D MAX در pdf دارای 78 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی و تحلیل نرم افزار 3 D MAX در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه بررسی و تحلیل نرم افزار 3 D MAX در pdf

آشنایی با محیط کار

ترسیم اشکال سه بعدی

مکعب

کره

استوانه

تیوب

قوری

مخروط

کره

لوله

هرم

پلان

ترسیم اشکال توسعه یافته

اجرام فضایی

مکعب

مخزن

دوک

استوانه

Ring Wave

منشور

تیوب

استوانه

کپسول

گوشه

دیوار دو گوش

آکاردئون

درخت

کنترل خصوصیات درخت

دیوار

نرده

جابجا کردن اشکال

چرخاندن اشکال

تغییر ابعاد اشکال

کپی گرفتن از اشکال

ترسیم انواع پلکان

ترسیم در

تغییر رنگ دادن اشکال

تغییر نام دادن اشکال

انتخاب شکل

انتخاب از طریق اسم

 
 

مقدمه
پس از سال ها بررسی نرم افزارهای سه بعدی و انیمیشن ساز به خوبی درک کرده بودم که مشکل اصلی دانشجویان انیمیشن و معماری این است که به اصل کار و مبنای این گونه نرم افزارها دقیقاً پی نبرده و همیشه به طور کلی با نرم افزار درگیر می شوند.
حال اینکه این قبیل برنامه ها از وسعت غیر قابل تصوری برخورداردار می باشند و برای بهره برداری صیحیح از این نرم افزار باید به قسمتی از آن رجوع کرد که مربوط به کارمان می شود. نبود منابعی ساده و روان در این امر نیز بی علت نبوده است. به طوری که این نرم افزار را به صورت کاملاً فلسفی و به دور از هر گونه هدف کاربردی مورد بررسی قرار داده و از اصل قضیه که توضیح ساده تکنیک های این برنامه است دور شده اند. ولی در ویژه حاضر با توجه تجربیان این جانب در امر بررسی سعی شده است که قسمت های کاربردی این برنامه را به صورت کاملاً تصویری برایتان تشریح کنم.

آشنایی با محیط کار

هنگامی که نرم افزار 3D Max را اجرا کنید با محیطی مشابه محیط شکل زیر مواجه می شوید.

حال بسیار ساده و اجمالی به بررسی قست های مختلف محیط می پردازیم.


اگر به قسمت سمت راست صفحه توجه کنید. شکل زیر را مشاهده می کنید.

این قسمت Command Panel نام دارد. توسط Command Panel می توانید اشکال را ترسیم کنید. روی آن ها تغییرات ایجاد کرده، محیط را نور پردازی کنید. دوربین ایجاد کنید و مواردی از این قبیل.

در بالای Command Panel نوار ابزاری وجود دارد، که به آن Main Toolbar گویند. بسیاری از ابزار پر کاربرد 3D Max در این نوار وجود دارند و توسط آن ها می توان کارهایی مانند رندر کردن، فعال کردن قسمت ماده ساز، تغییرات بر روی شکل و فعال کردن نقاط پرش، عمل انتخاب و ... را انجام دهید.

نوار منو: این قسمت در بالای Main Toolbar قرار دارد و توسط منوهای این قسمت می توان برخی از دستورات Command Panel و دیگر قسمت ها را فراخوانی کرد.

در قسمت پایین و سمت راست Command Panel کنترل کننده های دریچه های دید وجود دارند.
 

توسط آن ها می توان چرخش، بزرگ نمای، جابجایی و دریچه های دید را کنترل کرد.

 
Zoom: برای بزرگ نمایی در دریچه های دید استفاده می شود.

 
Zoom All: برای بزرگ نمایی در تمامی دریچه های دید به طور همزمان به کار می رود.

 
Zoom Extents: برای افزایش وسعت دید در یک دریچه به کار می رود.
 
Region Zoom: برای بزرگ نمایی در قسمتی خالی از صفحه، توسط یک Window به کار می رود.

Pan: برای جابجا کردن صفحه دید جاری به کار می رود.

Arc Rotate: برای چرخش دادن دیدهای دو بعدی و سه بعدی مورد
استفاده است. ولی بیشتر برای دیدهای سه بعدی به کار می رود.

Min / Max Toggle: با انتخاب این ابزار می توانید نمای دید جاری را به حداقل و حداکثر برسانید.
 
اگر دقت کنید در سمت چپ Command Panel چهار نمای دید به نام های Top، Front، Left و Perspective قرار دارند.

تمامی اعمال ترسیمی و ویرایشی در این دریچه انجام می شود. برای این که دریچه دید مورد نظر را فعال کنید کافیست یکبار توسط ماوس در داخل آن دریچه کلیک کنید، آن گاه کادر زرد رنگی دور آن دریچه را احاطه می کند.

در قسمت پایین دریچه های دید خط زمان بندی و کنترل کننده های انیمیشن قرار دارند.

البته این قسمت شامل محل نمایش مختصات صفحه نیز می باشد.

 

 

بخشی از منابع و مراجع پروژه بررسی و تحلیل نرم افزار 3 D MAX در pdf

I.    در اعماق III ds max؛ مولف: داریوش فرسائی؛ موسسه انتشارات آینده دیگر؛ زمستان 82
II.    III ds max؛ مولف:رحیم نصر آزادانی؛ انتشارات ناقوس؛ بهار 83
III.    موسسه نرم افزاری ندا سافت (آموزش III ds max)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله غیبت کردن در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله غیبت کردن در pdf دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله غیبت کردن در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله غیبت کردن در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله غیبت کردن در pdf :

غیبت کردن

مقدمه :
غیبت کردن به معنی نقل بدی‌های یک فرد در جمعی که او در آن حضور ندارد به کار می‌رود. اصطلاح دیگری که معادل این معنای غیبت است، پشت سر کسی بدگویی کردن یا پشت سر کسی حرف زدن است. [2] زمانی آن چه که پشت سر کسی گفته می‌شود غیبت نام می‌گیرد که اولاً آن فرد از شنیدنش ناراحت شود، و دوم آن که آن حرف راست باشد. اگر آن چه که پشت سر فردی گفته شده، راست نباشد، بهتان یا تهمت نام می‌گیرد.[3]
از دید اسلام، غیبت کردن به معنای اخیر آن، گناه شمرده می‌شود.

غیبت
در حدیثی از امام صادق علیه‌السلام در باره‌ی تعریف غیبت می‌خوانیم که:
غیبت آن است که در باره برادر مسلمانت چیزی بگویی که خداوند آن را بر او مستور داشته است.
این نکته حائز اهمیت است که از بعضی کلمات بزرگان گاه چنین استفاده می‌شود که غیبت در مورد همه‌ی مؤمنان نیست بلکه تنها در مورد کسانی است که از گناه خود پشیمانند و یا توبه کرده‌اند و در سرحد اعتدالند.
و اما غیبت افراد فاسق و گنهکار جایز است هر چند گناهشان پنهان باشد و گاه به این روایت از امام صادق علیه‌السلام نیز استناد جسته‌اند که فرمود:
کسی که در روابطش با مردم ستم نکند، و در سخنانی که می‌گوید به مردم دروغ نگوید و از وعده‌هایش تخلف نجوید چنین کسی غیبتش حرام و شخصیت کامل و عدالت او ظاهر و اخوتش واجب است.

امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید:
هنگامی که فاسق تظاهر به فسق کند نه احترامی دارد و نه غیبتی

و در حدیث دیگری از امام رضا (علیه‌السلام) می‌خوانیم :
من القی جلباب الحیاء فلا غیبه له
کسی که چادر حیا را از سر بر‌گیرد غیبت ندارد

احادیث متعدد به خوبی نشان می‌دهد که اگر شخصی گناه کند و مستور باشد، غیبت او جایز نیست و غیبت شخص متظاهر به فسق نیز در خصوص آن عملی که تظاهر به آن می‌کند جایز است نه نسبت به تمام اعمالش.

از این گذشته حرمت غیبت با دلیل عقل نیز ثابت است چرا که نوعی ظلم و ستم و افشای اسرار و ریختن آبروی مردم محسوب می‌شود و بی‌شک فرقی میان فاسق و عادل در این زمینه نیست مگر در مواردی که غیبت سبب نهی از منکر یا دفع خطر و ضرر از جامعه مسلمین گردد. و در آن هم میان فاسق و عادل تفاوتی نیست.

یکی از گناهان بزرگ غیبت است. غیبت یعنی پشت‌سر دیگران بد‌گویی کردن و سخن نا‌خوشایند گفتن.

در روایتی آمده غیبت عبارت است از بیان اموری است که خدا بر برادرت پنهان کرده است اما بیان اموری مثل عصبانیت و عجله
که ظاهر هستند غیبت محسوب نمی‌شود باید توجه داشت که تحقق غیبت فقط به واسطه‌ی زبان نیست بلکه غیر از گفتار بوسیله‌ی نوشتن و ایماء و اشاره و حرکت چشم و اعضای دیگر و هر چیزی که مقصود را بفهماند نیز محقق می‌شود و به همین خاطر است که گفته‌اند:
قلم،زبان دوم انسان است.

علل و اسباب غیبت چند چیز است:
1-وقتی انسان از کسی ناراحتی دارد می‌خواهد با ذکر معایب او خود را راحت کند
2-همراهی با دوستان در غیبت دیگران
3-وقتی انسان کار زشتی انجام داده به خاطر اینکه مورد مذمت و نکوهش قرار نگیرد دیگری را که کار او را انجام داده است نام می‌برد.

 

4-چون انسان می‌داند از شر زبان شخصی در امان نیست سعی می‌کند او را در نظر دیگران بی‌ارزش جلوه دهد تا سخنانش بی‌تأثیر شود.

5-انسان معایب و نواقص دیگری را ذکر می‌کند تا برتری خود را اثبات کند.

6-انسان برای خنده آوردن دیگران شخصی را مورد غیبت قرار می‌دهد.

7-انسان کسانی را می‌بیند که مرتکب منکرات می‌شوند و از فرط تعجب برای دیگران باز‌گو می‌کند.

8-انسان فردی را گرفتار و مبتلا دیده، غمگین می‌شود و این مطلب را باز‌گو می‌کند

عذر‌هائی که موجب تجویز غیبت می‌شوند به شرح ذیل است:

-1داد‌خواهی
اگر کسی برای داد‌خواهی در نزد کسی که می‌تواند حق او را بگیرد از دیگری که بر او ظلم نموده بگونه‌ای تظلم و داد‌خواهی کند که مستلزم ذکر نام او باشد اشکال ندارد .

2-استفتاء
«یعنی سؤال از مجتهد برای به دست آوردن فتوای او»

3-برحذر داشتن مؤمنین از خطر و نصیحت مشورت کننده
مثلاً اگر کسی برای ازدواج با زنی با انسان مشورت کند و انسان در آن زن عیبی سراغ دارد باید تذکر دهد.

4-اگر کسی به اسم یا لقبی معروف باشد که حاکی از عیب اوست و برای شناساندن او راه دیگری نباشد گفتن آن اسم یا لقب اشکال ندارد.
غیبت‌کننده از دو جهت مدیون است :
اولی نسبت به خدای تعالی که مخالفتش را مرتکب شده
دوم نسبت به کسی که آبرویش به وسیله غیبت مورد حمله قرار گرفته است .

لذا کسی که می‌خواهد از این گناه توبه کند باید از هر دو جهت تسویه حساب نماید.
برای ادای حق‌الله طبق قاعده عمومی توبه به غیبت‌کننده واجب است پشیمان شده، از کردار خویش متأسف باشد به این امید که بدین وسیله از حق خدا پاک شود اما برای ادای حق‌الناس قاعده این است که از صاحب حق که غیبتش را کرده است طلب حلالیت کند ولی از بعضی از اخبار چنین استفاده می‌شود که برای خروج از حق‌الناس استغفار برای کسی که غیبتش را کرده است کافی است.
درمان غیبت
درمان این بیماری خطرناک اخلاقی از جهاتی با درمان سایر بیماریهای اخلاقی مشابه و از جهاتی متفاوت است و در مجموع رعایت امور زیر برای پیشگیری یا درمان غیبت کار‌ساز است:

1-درمان اصلی هر بیماری جسمی یا روانی و اخلاقی جز با ریشه‌یابی عوامل آن و قطع کردن آنها امکان پذیر نیست و از آنجا که عوامل زیادی در بروز و ظهور این صفت زشت مؤثر بود باید به سراغ آن‌ها رفت:
حسد ، کینه‌توزی انحصار‌طلبی، انتقام‌جویی، کبر و خود بر‌تر‌بینی، از عوامل مهمی بود که آدمی را به سراغ غیبت می‌فرستاد و تا اینها از وجود انسان ریشه‌کن نشود صفت رذیله غیبت هم ریشه‌کن نخواهد شد

2-راه مهم دیگر برای درمان این رذیله اخلاقی توجه به پی‌آمد‌های سوء معنوی و مادی، فردی و اجتماعی آن است، هر‌گاه انسان به این نکته توجه کند که غیبت او را از چشم مردم می‌اندازد و به عنوان فردی خائن، حق‌نشناس، ضعیف‌ و نا‌توان در جامعه معرفی می‌کند و پیوند اعتماد و اطمینان را در جامعه متزلزل می‌سازد

غیبت
حسنات را از بین می‌برد
گنا‌هان دیگران را بر دوش انسان می‌گذارد
عبادات تا چهل روز پذیرفته نمی‌شود
غیبت کننده جزو نخستین کسانی است که قبل از همه وارد دوزخ می‌شود
اگر توبه کند و توبه او پذیرفته شود آخرین کسی است که وارد بهشت می‌شود.

و به این حقیقت توجه کند که غیبت حق‌الناس است زیرا آبروی خلق خدا را می‌برد و ارزش آبروی هر کس همچون ارزش جان و مال اوست و تا صاحب حق راضی نشود خدا او را نمی‌بخشد و ای بسا غیبت می‌کند و دسترسی برای جلب رضایت طرف پیدا نمی‌کند و این بار گناه برای همیشه بر دوش او می‌ماند. اگر غیبت‌کننده در این امور دقت کند به
یقین از کار خود پشیمان و منصرف می‌شود، و آنها که غیبت را وسیله تفریح و سر‌گرمی مجالس خودشان قرار می‌دهند اگر در این عواقب بیندیشند قطعاً تجدید‌ نظر خواهند کرد.

3-غیبت‌کننده باید به این حقیقت توجه کند که نیرو‌های انسان محدود است، اگر نیرویی را که صرف تضییع آبروی اشخاص و شکستن موقعیت اجتماعی آنها می‌کند، صرف رقابتهای صحیح و سازنده نماید، ای بسا در مدت کوتاهی از رقیبان خود پیشی گیرد و مقام والایی را که انتظار دارد در جامعه برای خویشتن فراهم سازد بی آنکه ضربه‌ای بر فرد یا جامعه وارد کند و عقوبات دنیا و آخرت را متوجه خود سازد.

غیبت‌کننده باید به این حقیقت توجه کند که غیبت کردن یکی از نشانه‌های بارز ضعف و ناتوانی و فقدان شخصیت و عقده خود کم‌بینی است و او با غیبت کردن این صفات درونی خود را آشکار می‌سازد و پیش از آنکه شخصیت اجتماعی طرف را بشکند شخصیت خود را در هم می‌کوبد.

این نکته نیز حائز اهمیت است که برای ترک غیبت مخصوصاً در مورد کسانی که غیبت برای آنها به صورت یک عادت در‌آمده قبل از هر چیز:

مراقبت شدید و نظارت اکید بر‌زبان است
پرهیز از معاشرت با دوستانی که او را به غیبت تشویق می‌کنند
ترک مجالسی که مهیا برای غیبت است
کلیه اموری که وسوسه غیبت در او ایجاد می‌کند

. یکی از انگیزه‌های غیبت تبرئه خویشتن است مثلاً می‌گوید اگر من مرتکب گناه شدم فلان کس که از من بهتر است همین عمل و یا عملی بدتر از کار من را انجام داده است.

در حدیثی از امام علی علیه‌السلام آمده است:
ما عمر مجلس بالغیبه الا خرب من الدین.
مجلسی به وسیله غیبت آباد نشد مگر این که از نظر دین خراب گشت.
311) الغِیبَه – غیبت‏
النَّهیُ عنِ الغِیبَهِ
نهى از غیبت‏
«وَلا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أیُحِبُّ أحَدُکُمْ أنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أخِیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِیمٌ» .
«و از یکدیگر غیبت نکنید؛ آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‏‌اش را بخورد؟ آن را ناخوش دارید. [پس‏] از خدا بترسید، که خدا توبه پذیرِ مهربان است».
رسولُ اللَّهِ صلى الله علیه وآله : مَرَرتُ لیلهَ اُسرِیَ بی‏على‏ قَومٍ یَخمِشُونَ وُجوهَهُم بأظفارِهمِ ، فقلتُ : یا جَبرَئیلُ ، مَن هؤلاءِ ؟ فقالَ : هؤلاءِ الذینَ یَغتابُونَ الناسَ ویَقَعُونَ فی أعراضِهِم .
پیامبر خدا صلى الله علیه وآله : در شب معراج ، مردمى را دیدم که چهره ‏هاى خود را با ناخنهایشان مى‏خراشند . پرسیدم : اى جبرئیل ، اینها کیستند ؟ گفت : اینها کسانى هستند که از مردم غیبت مى‏کنند و آبرویشان را مى‏برند .
عنه صلى الله علیه وآله : الغِیبَهُ أشَدُّ مِن الزِّنا ، قیلَ :وکیفَ ؟ قالَ : الرجلُ یَزنی ثُمّ یَتوبُ فَیَتُوبُ اللَّهُ علَیهِ ، وإنّ صاحِبَ الغِیبَهِ لایُغفَرُ لَهُ حتّى‏ یَغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ .
پیامبر خداصلى الله علیه وآله: غیبت‏کردن بدتر از زناست. عرض شد: چگونه؟ فرمود : مرد زنا مى‏کند و سپس توبه مى‏نماید و خدا توبه‌‏اش را مى‏پذیرد . امّا غیبت کننده آمرزیده نمى‏شود ، تا زمانى که غیبت شونده او را ببخشد .
الإمامُ علیٌّ علیه السلام : الغِیبَهُ جُهدُ العاجِزِ .
امام على علیه السلام : غیبت کردن ، کار شخص ناتوان است .
الإمامُ الحسینُ علیه السلام – لِرجُلٍ اغتابَ عِندَهُ رجُلاً – : یا هذا ، کُفَّ عنِ الغِیبَهِ ؛ فإنّها إدامُ‏کِلابِ النارِ .
امام حسین علیه السلام – به مردى که در حضور ایشان از مردى غیبت کرد – : اى مرد ! دست از غیبت بردار ؛ زیرا غیبت نواله سگهاى دوزخ است .
الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : لا تَغتَبْ فتُغتَبُ ، ولا تَحفِرْ لِأخِیکَ حُفرَهً فَتَقَعَ فیها ؛ فإنَّکَ کما تَدینُ تُدانُ .
امام صادق علیه السلام : غیبت نکُن ، که از تو غیبت مى‏شود . و براى برادرت چاه مکَن که خود در آن مى‏افتى ؛ زیرا با هر دست بدهى ، با همان دست پس مى‏گیرى .
عنه علیه السلام : قالَ رَجُلٌ لعلیِّ بنِ الحسینِ علیهما السلام : إنَّ فُلاناً یَنسُبُکَ إلى‏ أ نّکَ ضالٌّ مُبتدِعٌ ! فقالَ لَهُ علیُّ بنُ الحسینِ علیهما السلام : مارَعَیتَ حقَّ مُجالَسَهِ الرجُلِ حیثُ نَقَلتَ إلَینا حَدیثَهُ ، ولا أدَّیتَ حَقِّی حیثُ أبلَغتَنی عن أخی ما لَستُ أعلَمُهُ ! ; إیّاکَ والغِیبَهَ فإنّها إدامُ کِلابِ النارِ ، وَاعلَمْ أنّ مَن أکثَرَ مِن ذِکرِ عُیوبِ الناسِ شَهِدَ علَیهِ الإکثارُ أ نّهُ إنّما یَطلُبُها بقَدرِ ما فیهِ .

امام صادق علیه السلام : مردى به على بن حسین علیهما السلام عرض کرد : فلانى به شما نسبت مى‏دهد که گمراه و بدعتگذار هستى . على بن الحسین به او فرمود : حقّ همنشینى با آن مرد را پاس نداشتى ؛ زیرا سخن او را به ما منتقل کردى . حقّ مرا نیز به جا نیاوردى زیرا از برادرم چیزى به من رساندى که من آن را نمى‏دانستم ! ; از غیبت بپرهیز ، که آن خورش سگهاى دوزخ است و بدان کسى که از مردم زیاد عیبگویى کند ، این عیبگویى زیاد بر این نکته گواهى دهد که او این عیبها را به همان اندازه‏اى که در خودش هست ، مى‏جوید (عیبگویى او از مردم نشان مى‏دهد که آن عیبها در خود او نیز هست) .

الغِیبهُ والدِّینُ‏
غیبت و دین‏
رسولُ اللَّهِ صلى الله علیه وآله : الغِیبَهُ أسرَعُ فی دِینِ الرجُلِ المُسلمِ مِن الآکِلَهِ فی جَوفِهِ .
پیامبر خدا صلى الله علیه وآله : غیبت کردن در (نابودى) دین آدمى ، زودتر کارگر افتد تا بیمارى خوره در اندرون او .
عنه صلى الله علیه وآله : مَنِ اغتابَ مُسلِماً أو مُسلمَهً لم یَقبَلِ اللَّهُ صَلاتَهُ ولاصیامَهُ أربَعینَ یَوماً ولَیلهً ، إلّا أن یَغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ .
پیامبر خدا صلى الله علیه وآله : هر کس از مرد یا زن مسلمانى غیبت کند ، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذیرد مگر این که غیبت شونده او را ببخشد .
عنه صلى الله علیه وآله : یُؤتى‏ بأحَدٍ یَومَ القِیامَهِ یُوقَفُ بینَ یَدَیِ اللَّهِ ویُدفَعُ إلَیهِ کتابُهُ فلا یَرى‏ حَسَناتِهِ ، فیقولُ : إلهی ، لیسَ هذا کتابِی ! فإنّی لا أرى‏ فیها طاعَتی ؟! فیقالُ لَهُ : إنّ رَبَّکَ لایَضِلُّ ولایَنسى‏ ، ذَهَبَ عَمَلُکَ بِاغتِیابِ الناسِ ، ثُمّ یُؤتى‏ بآخَرَ ویُدفَعُ إلَیهِ کتابُهُ فَیَرى‏ فیهِ طاعاتٍ کثیرَهً ، فیقولُ : إلهی ، ما هذا کتابِی ! فإنّی ما عَمِلتُ هذهِ الطَّاعاتِ ! فیقالُ : لأنَّ فلاناً اغتابَکَ فَدُفِعَت حَسَناتُهُ إلَیکَ .
پیامبر خدا صلى الله علیه وآله : روز قیامت فردى را مى‏آورند و او را در پیشگاه خدا نگه مى‏دارند و کارنامه ‏اش را به او مى‏دهند ، امّا حسنات خود را در آن نمى‏بیند . عرض مى‏کند : الهى ! این کارنامه من نیست ! زیرا من در آن طاعات خود را نمى‏بینم ! به او گفته مى‏شود : پروردگار تو نه خطا مى‏کند و نه فراموش . عمل تو به سبب غیبت کردن از مردم بر باد رفت . سپس مرد دیگرى را مى‏آورند و کارنامه‌‏اش را به او مى‏دهند . در آن طاعت بسیارى را مشاهده مى‏کند . عرض مى‏کند : الهى ! این کارنامه من نیست ! زیرا من این طاعات را به جا نیاورده‏ام ! گفته مى‏شود : فلانى از تو غیبت کرد و من حسنات او را به تو دادم .
تفسیرُ الغِیبهِ
معناى غیبت‏
رسولُ اللَّهِ صلى الله علیه وآله – لأبی ذَرٍّ – : یا أباذرٍّ ،إیّاکَ والغِیبَهَ ؛ فإنَّ الغِیبَهَ أشَدُّ مِن الزِّنا ; قلتُ : یا رسولَ اللَّهِ ، وما الغِیبَهُ ؟ قالَ : ذِکرُکَ أخاکَ بما یَکرَهُ ، قلتُ : یا رسولَ اللَّهِ ، فإن کانَ فیهِ ذاکَ الذی یُذکَرُ بهِ ؟ قالَ : اِعلَمْ أ نَّکَ إذا ذَکَرتَهُ بما هو فیهِ فقدِ اغتَبتَهُ ، وإذا ذَکَرتَهُ بما لیسَ فیهِ فَقَد بَهَتَّهُ .
پیامبر خداصلى الله علیه وآله – خطاب به ابوذر – : اى ابوذر! از غیبت بپرهیز، که غیبت بدتر از زناست ; ابوذر گوید : عرض کردم : اى پیامبر خدا ! غیبت چیست ؟ فرمود : غیبت این است که از برادرت چیزى بگویى که خوش ندارد . عرض کردم : اى پیامبر خدا ! اگر آنچه درباره او گفته مى‏شود در او باشد چه ؟ فرمود : بدان که اگر آنچه در او هست بگویى غیبتش کرده‏اى و اگر آنچه در او نیست بگویى ، به او بهتان زده ‏اى .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >