سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله موانع پیش روی قابلیت مقایسه و همگرایی گزارشگری مالی در سطح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله موانع پیش روی قابلیت مقایسه و همگرایی گزارشگری مالی در سطح بین الملل در pdf دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله موانع پیش روی قابلیت مقایسه و همگرایی گزارشگری مالی در سطح بین الملل در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله موانع پیش روی قابلیت مقایسه و همگرایی گزارشگری مالی در سطح بین الملل در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله موانع پیش روی قابلیت مقایسه و همگرایی گزارشگری مالی در سطح بین الملل در pdf :

موانع پیش روی قابلیت مقایسه و همگرایی گزارشگری مالی در سطح بین الملل

چکیده
در این مقاله سعی در بیان موانع پیش روی قابلیت مقایسه و همگرائی گزارشگری مالی بین المللی خواهد شد.
برخی از موانع پیش روی قابلیت مقایسه گزارشگری مالی مرتبط با فرهنگ و مسائل فرهنگی است که شامل فرهنگ مالی و تجاری ، فرهنگ حسابداری ، فرهنگ حسابرسی ، و فرهنگ قانون گذاری (نظارتی) میشود. این فرهنگ ها از هر کشور به کشور دیگر متفاوت است و این یکی از عواملی است که می تواند در قابلیت مقایسه گزارشگری مالی دخیل باشد. برخی از موانع دیگر نیز به بخش های مدیریتی مرتبط میباشد.

از موانع پیش روی همگرائی گزارشگری مالی نیز میتوان به مشکلات تفسیر و تعبیر ، مشکلات زبان ، و مشکلات مربوط به اصطلاحات علمی و فنی اشاره نمود.

برطرف نمودن این موانع نیازمند تعهد و رهبری بلندمدت در حرفه حسابداری است که شامل شرکای شرکت حسابرسی، آکادمی ها، حسابداران شرکتها، مدیران مالی شرکتها و ناظران بازارهای اوراق بهادار میباشد. طرفهای دیگری که درگیر این مسائل میباشند ارگانهای اثرگذار دولتی، قانونگذاران و ; هستند که باید بر این موانع غلبه نمایند، تا در نهایت بتوانند قابلیت مقایسه و همگرائی گزارشگری مالی بین المللی را ترویج نمایند.

واژه های کلیدی: قابلیت مقایسه، همگرائی، گزارشگری مالی بین المللی، فرهنگ، قانونگذاری

1- مقدمه
مکانیسم اجرا و اعمال شدیدتر یعنی اقتدار بیشتر و بودجه بیشتر، یک کشور به ناظر بازار اوراق بهادار اختیار عمل می دهد که تلاش های بیشتری را برای قبول و رعایت IFRS اعمال نماید. اگر حسابرس دقیق باشد و ناظر نیز دقیق باشد، اعمال نفوذ سیاسی بر استانداردگذار IASB ممکن است شدیدتر شود. بنابراین اگر یک شرکت بزرگ یا گروهی از شرکت ها یک استاندارد مقدماتی را نخواهند ، بطور حتم انگیزه هایی برای دخالت در سیاست گذاری فرد استانداردگذار خواهند داشت.

فشار بیشتر بر استانداردگذار ، فضادادن بیشتر در استانداردها به معافیت مالیاتی، قید و شرط ها، استثناهایی را برای تطبیق این فشارها بوجود آورده است و به خاطر پیوستگی و دوام مباحث از استانداردها، فرم ها و معیارهائی مفصل تر، سبک بندی شده است. باوجود بهترین تلاش های IASB چنین روندی هم اکنون واضح و آشکار است که IASB در همگرائی فعال با FASB تا درجه ای است که توصیه های مفصل در استانداردهای بعد باتوجه به استانداردهای پیش صورت می‌پذیرد.

موضوعاتی که در این مقاله به بحث درباره آنها پرداخته میشود عبارتند از: قابلیت مقایسه و همگرائی

 

2- قابلیت مقایسه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله بررسی و تبیین رابطه بین هموارسازی سود با ساختار سرمایه در

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله بررسی و تبیین رابطه بین هموارسازی سود با ساختار سرمایه در pdf دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی و تبیین رابطه بین هموارسازی سود با ساختار سرمایه در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی و تبیین رابطه بین هموارسازی سود با ساختار سرمایه در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی و تبیین رابطه بین هموارسازی سود با ساختار سرمایه در pdf :

بررسی و تبیین رابطه بین هموارسازی سود با ساختار سرمایه

چکیده
هدف اصلی این تحقیق ، بررسی و تبیین رابطه بین هموارسازی سود با ساختار سرمایه (اهرم مالی) و مالکیت می باشد .در این مطالعه از مدل تعدیل شده جونز (1991 ) برای اندازه گیری اقلام تعهدی اختیاری (معیار هموارسازی سود ) استفاده شده است . همچنین برای تفکیک شرکت های هموارساز از غیر هموار ساز از معیار TZ1 استفاده شد.با استفاده از

اطلاعات شرکت ها و با توجه به محدودیت های تحقیق ،60 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1380 تا 1387 انتخاب شد و با بهره گیری از آزمون همبستگی و آزمون مقایسه میانگین های دو جامعه ،نتایج تحقیق حاکی از وجود یک رابطه معنی دار منفی بین هموارسازی سود وساختار سرمایه (اهرم مالی ) بود و نسبت بدهی جاری به دارایی ، نسبت بدهی بلند مدت به دارایی و نسبت بدهی کل به حقوق صاحبان سهام و میزان مالکیت سهام شناور آزاد شرکت های هموارساز به طور معنی داری بیشتر از شرکت های غیر هموارساز بود. همچنین بین ساختار مالکیت و هموارسازی سود رابطه معنی داری مشاهده نشد.

واژه های کلیدی : سهام شناور آزاد ، تمرکز مالکیت ، مالکیت سرمایه گذاران نهادی ، ساختار مالکیت ، نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام ، نسبت بدهی بلندمدت به دارایی ، نسبت بدهی کوتاه مدت به دارایی ، ساختار سرمایه ، هموارسازی سود ،

مقدمه
گسترش فزاینده فعالیتهای اقتصادی و پیچیدگی روزافزون آنها از یک طرف و لزوم توجه به اطلاعات دقیق حسابداری و صورتهای مالی از سوی دیگر، سبب ابداع روشهای تحلیلی و مدیریتی نوین در حسابداری شده است. در اواخر دهه 1920 رایج شدن صورتحساب سود و زیان همراه با فشارهای قابل توجه از سوی افراد خارج از حرفه حسابداری و نیز عدم رضایت دستاندرکاران حرفهای و دانشگاهیان از روشهای جاری، تغییرات نهادی مهمی را در تفکر و نظریه حسابداری به وجود آورد. یکی از مهمترین این تغییرات تاکید و توجه بیشتر به صورت سود و زیان که بیشتر معطوف به ترازنامه بود، سبب شده تا مقولهای به نام «مدیریت سود» متولد و مطرح شود. مدیریت سود به عنوان فرآیند برداشتن گامهای آگاهانه در محدوده اصول پذیرفته شده حسابداری برای آوردن سود گزارش شده به سطح مورد نظر تعریف شده است. اگرچه مدیریت سود در ادبیات حسابداری پیشنهاد شده است ولی قطعیت نیافته است. عمل نزدیک کردن سود گزارش شده به سطح سود هدف، از طریق دستکاری انجام میشود، یکی از اهداف دستکاری سود، هموارسازی سود گزارش شده است.

تحقیقات در زمینه هموارسازی سود، انگیزههای آن و ارائه راهکارهایی که بتواند در جلوگیری از سودسازی مدیریت موثر واقع شود در سطح جهانی انجام پذیرفته است یکی از این انگیزهها تغییرات در ارقام حسابداری از قبیل نسبتهای بدهی (اهرم) و یکی از راهکارهای جلوگیری از سودسازی اجرای قوانین و آموزههای راهبری شرکتی بوده که در این تحقیق مورد توجه قرار خواهد گرفت.

پیشینه تحقیق
نوروش و همکاران (1384)
در تحقیقی به بررسی مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. نتایج بیانگر این مطلب بود که شرکتهای بزرگ اقدام به مدیریت سود نمودهاند و انگیزه مدیریت سود با افزایش نسبت بدهی بر دارایی بیشتر میشود.

مراد زاده فرد و دیگران (1388)
در تحقیقی تحت عنوان« بررسی رابطه مالکیت نهادی سهام و مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران» به این نتیجه رسیدند که بین سطح مالکیت نهادی سهام و مدیریت اقلام تعهدی رابطه منفی وجود دارد، لذا سرمایه¬گذاران نهادی نقش نظارتی فعالی بر تصمیمات شرکت در مورد مدیریت سود اعمال می¬کنند. همچنین شواهد تحقیق بیانگر آن بود که با افزایش درصد مالکیت نهادی سهام، انعطاف¬پذیری شرکت جهت مدیریت اقلام تعهدی کاهش می¬یابد و سرمایه-گذاران نهادی کیفیت حاکمیت شرکتی را در شرکتهای سرمایه¬پذیر بهبود می¬بخشند.

ریچی ) 2009 (
تحقیقی در زمینه «هموارسازی سود و هزینه بدهی» انجام داد وی با استفاده از آماره TZ شرکتهای هموارساز و غیرهموارساز را تفکیک و به این نتیجه رسید که شرکتهای با رتبه هموارسازی بالا، هزینه بدهی کمتر و رتبه سرمایه بالاتری دارند.

فرضیه های تحقیق
1- بین نسبت بدهی کوتاه مدت به دارایی و هموارسازی سود رابطه وجود دارد.
2- نسبت بدهی کوتاه مدت به دارایی شرکتهای با هموارسازی سود بالا متفاوت از شرکتهای با هموارسازی سود پایین می¬باشد.
3- بین نسبت بدهی بلندمدت به دارایی و هموارسازی سود رابطه وجود دارد.
4- نسبت بدهی بلندمدت به دارایی شرکتهای با هموارسازی سود بالا متفاوت از شرکتهای با هموارسازی سود پایین می باشد.
5- بین نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام و هموارسازی سود رابطه وجود دارد.
6- نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام شرکتهای با هموارسازی سود بالا متفاوت از شرکتهای با هموارسازی سود پایین می باشد.
7- بین میزان مالکیت سرمایه¬گذران نهادی و هموارسازی سود رابطه وجود دارد.
8- میزان مالکیت سرمایه¬گذاران نهادی شرکت¬های با هموارسازی سود بالا متفاوت از شرکتهای با هموارسازی سودپایین می¬باشد.

9- بین میزان تمرکز مالکیت و هموارسازی سود رابطه وجود دارد.
10- میزان تمرکز مالکیت شرکت¬های با هموارسازی سود بالا متفاوت از شرکتهای با هموارسازی سودپایین می¬باشد.
بین میزان سهام شناورآزاد و هموارسازی سودرابطه وجود دارد. 11-
12- میزان سهام شناورآزاد شرکتهای با هموارسازی سود بالا متفاوت از شرکتهای با هموارسازی سود پایین می¬باشد.
جامعه و نمونه آماری

جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و دور مورد تحقیق نیز سالهای 1380 تا 1387 به مدت 8 سال می باشد. در این تحقیق با توجه به شرایط متغیرها از روش حذف سیستماتیک برای رسیدن به نمونه استفاده گردیده که معیارهای اعمال شده برای انتخاب نمونه به شرح زیر است:
شرکت از ابتدای سال 1380 لغایت 1387 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده باشد و وقفه معاملاتی بیش از 6 ماه نداشته باشد.

سال مالی شرکت به 29 اسفند ختم شود و شرکت در دور مورد مطالعه سال مالی خود را تغییر نداده باشد.
جزو شرکتهای خدماتی، تأمین مالی و سرمایه گذاری نباشد زیرا این شرکتها دارای ساختار سرمایه متفاوتی از سایر شرکتها هستند.

اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه متغیرهای تحقیق در سالهای مورد بررسی در دسترس باشد.
به این ترتیب و با اعمال معیارهای فوق 60 شرکت به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد.
روش تحقیق

این پژوهش در پی کشف رابطه بین متغیرهای ساختار سرمایه و مالکیت با هموارسازی سود می باشد. لذا از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش آماری، همبستگی است.

روش گردآوری اطلاعات و داده های تحقیق
جهت جمع آوری اطلاعات لازم برای آزمون فرضیه ها از روش کتابخانه ای استفاده می شود و مبانی نظری مربوط به پژوهش از مجلات، مقالات و پایان نامه های فارسی و لاتین گردآوری خواهد شد.
ابزار گردآوری و تحلیل اطلاعات
داده های تحقیق از گزارش های منتشر شده توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران، بسته نرم افزاری تدبیرپرداز و سایتهای WWW.rdis . ir و WWW.ir bourse .Com گردآوری شده است. همچنین تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط نرم افزارهای Excel و SPSS16 انجام شده است.
مفهوم هموارسازی سود
هموارسازی سود با اهداف روشن و به منظور ایجاد نرخ رشد ثابت سود انجام می¬گیرد به منظور هموارسازی سود که نوعی دستکاری حساب تلقی می¬شود شرکتهایی که سودبالایی دارند در صورت ضرورت برای تنظیم جریان سود خود و کاهش انحراف آن دست به اعمالی خواهند زد.
تعاریف هموارسازی سود
فرهنگ حسابداری کهلر (کوپر و ایجری، 1983) هر شیوه¬ای که به منظور حذف بی¬نظمی داده¬ها طراحی شده است همانند نوسان¬های غیرمعمول در یک منحنی که ممکن است در نتیجه شرایط غیرمستمر عملیاتی باشد راهموارسازی سود می¬نامد.
انواع هموارسازی سود
کچ (1981) براساس تحقیقات خود می¬گوید عمل هموارسازی بیشتر با استفاده از متغیرهای مصنوعی (حسابداری) صورت می¬گیرد تا متغیرهای واقعی (معاملاتی).
الف- هموارسازی طبیعی

در این فرآیند سود یک جریان هموار را پدید می¬آورد به بیان دیگر هموارسازی سود به طور طبیعی و بدون هرگونه قصد آگاهانه مدیران برای تنظیم نوسانات سود اتفاق می¬افتد.

ب- هموارسازی واقعی
هموارسازی واقعی (هموارسازی معاملاتی یا اقتصادی) بیانگر انجام یا جلوگیری از انجام رویدادی واقعی بوده که به دلیل اثر آن هموارسازی صورت می¬گیرد.
ج- هموارسازی مصنوعی

هموارسازی مصنوعی (هموارسازی حسابداری) به تلاش سنجیده¬ای اطلاق می-گردد که تغییرات سود را بطور ساختگی کاهش یا افزایش می¬دهد.
روشهای هموارسازی سود

الف- آرایش اقتصادی موسسه
در روش آرایش اقتصادی موسسه، هموارسازی سود به عنوان روشی برای جابجایی در شناسایی بعضی از درآمدهای شرکت از یک دوره به دوره¬ای دیگر تعریف می¬گردد.
ب- روش کلاسیک
در روش کلاسیک هموارسازی سود به صورت ارتباط بین متغیرهای هموارسازی و تأثیر آن بر سود گزارش شده موردبررسی قرار می¬گیرد.
ج- روش تغییرپذیری سود
از نظر ایمهاف (1977) درآمد حاصل از فروش، عملکرد اقتصادی یک شرکت را بیان می¬کند و لذا اگر هموارسازی سود در این سطح انجام گیرد هموارسازی واقعی سود خواهد بود. هموارسازی ساختگی سود را می¬توان به وسیله نسبت اختلاف سود به اختلاف فروش به دست آورد.
د- روش اقتصادی دوگانه (مضاعف)
آوریت سرمایه¬داری آمریکا را شامل دو بخش اقتصادی محوری و جانبی صفت می¬دانست بلوستون و همکارانش بخش¬های محوری صفت را صنایعی می-دانستندکه بافت سیاسی و اقتصادی آمریکا با هر کشوری را شامل می-شود.
هـ – روشهای بهای تمام شده و ارزش ویژه
در روش بهای تمام شده شرکت اصلی سود شرکت¬های فرعی را در زمان اعلام سود، توسط شرکت¬های فرعی شناسایی می¬کند و در روش ارزش ویژه سود شرکتهای فرعی علاوه بر زمان اعلام سود توسط شرکتهای فرعی به صورت سود و زیان سنواتی (تقسیم نشده) نیز در نظر گرفته می¬شود.
عوامل تأثیرگذار بر ساختار سرمایه
الف- قابلیت سودآوری
یکی از مهمترین ملاحظاتی که در انتخاب شیوه¬های ممکن برای تأمین مالی در شرکتها باید موردتوجه قرار گیرد توجه به اثرات اهرم بر بازده حقوق صاحبان سهام است. مخصوصاً هنگامی که سود قبل از بهره و مالیات پایین می¬باشد. از نقطه نظر سود هر سهم تأمین مالی از طریق حقوق صاحبان سهام مطلوب¬تر از تأمین مالی از محل بدهی است. از طرف دیگر وقتی که سطح سود قبل از بهره و مالیات بالا است، از نقطه نظر سود هر سهم، تأمین مالی از طریق بدهی خوشایندتر از تأمین مالی از طریق سهام عادی است (افشاری، 1379).
ب – ریسک
تصمیمات مربوط به ساختار سرمایه در شرایطی اتخاذ می¬گردد که مدیران باید توجه خود را به آغاز روشهای تأمین مالی بر میزان ریسک و بازده شرکت معطوف نمایند و از این طریق اثر ساختارهای مالی را بر ثروت سهامداران ارزیابی نمایند (همان منبع).
ج- کنترل
چنانچه شرکت بخواهد وجوه عمده¬ای را از طریق بازار سرمایه و از محل فروش سهام عادی به افراد بیرونی تحصیل نماید ناگزیر است بپذیرد که این راه تأمین مالی ممکن است بر سهامداران اولیه خوشایند نباشد. لذا هنگامیکه اشخاص خارج از شرکت در مالکیت سهام مشارکت می¬کنند موسسین اولیه نگران خواهند شد که سهمشان از مالکیت شرکت کاهش یافته و نتوانند مانند گذشته بر امور شرکت کنترل داشته باشند (همان منبع).
د- انعطاف¬پذیری
انعطاف¬پذیری بر قابلیت شرکت برای تحصیل سرمایه از هر منبعی که بخواهد بهره¬برداری کند، اشاره دارد. انعطاف¬پذیری سبب قابلیت تدبیر برای مدیرمالی می¬شود تا اگر نرخ بازده حاصله نسبت به حقوق صاحبان سهام رضایت بخش باشد، شرکت بتواند سرمایه بیشتری از محل سهام تحصیل کند تا جایی که نسبت بدهی، سرمایه به حداقل برسد. به عبارت دیگر انعطاف¬پذیری بر آن دلالت دارد که شرکت قدرت استقراض خود را ذخیره کند تا قادر باشد در موارد غیرقابل پیش¬بینی، وجوه موردنیاز خود را از طریق بدهی تحصیل کند. (همان منبع).
تعاریف حاکمیت شرکتی

حاکمیت شرکتی مربوط به اداره عملیات شرکت نیست بلکه مربوط به هدایت بنگاه اقتصادی، نظارت و کنترل اعمال مدیران اجرایی و پاسخگویی آن¬ها به تمام ذینفعان شرکت می¬باشد (تری¬گر، 1984).
تئوری نمایندگی

آغاز مالکیت شرکتی از طریق مالکیت سهام تأثیر چشمگیری بر روش کنترل شرکت¬ها داشت و بدین ترتیب، مالکان، اداره شرکت را به مدیران تفویض کردند. جدایی مالکیت از مدیریت (کنترل) منجر به یک مشکل سازمانی مشهور به نام « مشکل نمایندگی» شد « برل و مینز» (1932)، «راس» (1976) و «پرایس» (1976) از زوایای مختلف به این موضوع پرداختند و نهایتاً جنسن و مک لینگ (1976) مبانی تئوری نمایندگی را مطرح نمودند. آن¬ها مدیران شرکت¬ها را به عنوان «کارگزاران» و سهامداران را به عنوان «کارگمار» تعریف کردند (در تحلیل آن¬ها یک سهامدار در برابر مدیران قرار دارد) .
ارتباط نظری ساختار سرمایه و هموارسازی سود

تضاد منافع بین مالک و مدیر، تهاتری بین عدم کارایی و رانت های بالا ایجاد می کند و تضاد منافع بین سهامداران و و دارندگان اوراق قرضه به دلیل سرمایه گذاری آنها می باشد. با سطح بدهی کم، ریسک، هزینه های نمایندگی سهامدار و دارنده اوراق قرضه وجود ندارد اما رانتهای بیش از حد را به وجود می آورد. با وجود بدهی پر ریسک، سهامداران به بازده بیشتر علاقه دارند، زیرا ریسک شرکت در واقع ریسک سهامداران است و با افزایش ریسک بازده هم افزایش خواهد یافت. در نتیجه هزینه های نمایندگی سهامداران و دارندگان اوراق قرضه افزایش می یابد، اما رانت های مدیریتی کاهش می یابد (Douglas, 2002).

ارتباط نظری ساختار مالکیت و هموارسازی سود
به طور معمول برای بررسی ساختار مالکیت شرکتها به مالکیت مدیریتی، تمرکز مالکیت و سهامداران عمده(نهادی) پرداخته می شود (Azofra & etal , 2003, 222).

سهامداران نهادی جایگاه توانمندی در حاکمیت شرکت دارند و می-توانند بر مدیریت شرکت نظارت مؤثری داشته باشند، زیرا بر آنها (مدیران) نفوذ چشم¬گیری داشته و همچنین منافع گروه سهامداران را همسو کنند.

تمرکز مالکیت نیز که از کنترل مطلق سهامداران عمده بر اداره ی امور شرکت ناشی می شود می تواند کاهنده – ی بسیاری از مسائل نمایندگی شود (Niehaus ,1989 ; DYL , 1989). زیرا به واسطه ی در اختیار داشتن سهام، سهامداران عمده قدرت رأی کافی در شرکت داشته و به واسطه ی داشتن اطلاعات کافی بر عملکرد مدیریت کنترل دارند (Azofra & etal , 2003 ,222).
خلاصه نتایج فرضیه های تحقیق در نگاره (1) آمده است

نگاره(1)
خلاصه نتایج متغیر
1-بین نسبت بدهی جاری بر دارایی و هموارسازی سود رابطه منفی معنی داری وجود دارد.
2–بین نسبت بدهی جاری بر دارایی شرکتهای با هموارسازی سود بالا و پایین تفاوت معنی داری وجود دارد.
نسبت بدهی جاری بر دارایی
1-بین نسبت بدهی بلندمدت بر دارایی و هموارسازی سود رابطه منفی معنی داری وجود دارد.
2–بین نسبت بدهی بلندمدت بر دارایی شرکتهای با هموارسازی سود بالا و پایین تفاوت معنی داری وجود ندارد.
نسبت بدهی بلندمدت بر دارایی
1-بین نسبت بدهی کل بر حقوق صاحبان سهام و هموارسازی سود رابطه منفی معنی داری وجود دارد
2–بین نسبت بدهی کل بر حقوق صاحبان سهام شرکتهای با هموارسازی سود بالا و پایین تفاوت معنی داری وجود دارد.
نسبت بدهی کل بر حقوق صاحبان سهام
1-بین میزان مالکیت سرمایه گذاران نهادی و هموارسازی سود رابطه مثبت غیر معنی داری وجود دارد.
2-بین میزان مالکیت سرمایه گذاران نهادی شرکتهای با هموارسازی سود بالا و پایین تفاوت معنی داری وجود ندارد.

مالکیت سرمایه گذاران نهادی
1-بین میزان مالکیت سهام شناور آزادو هموارسازی سود رابطه منفی غیر معنی داری وجود دارد.
2-بین میزان مالکیت سهام شناور آزادشرکتهای با هموارسازی سود بالا و پایین تفاوت معنی داری وجود دارد
مالکیت سهام شناور آزاد

آزمون نرمال بودن داده ها
اولین مرحله جهت آغاز فرآیند تجزیه و تحلیل، بررسی نرمال بودن داده ها است که مفروضات آن به قرار زیر می باشد:
توزیع داده ها نرمال است.
توزیع داده ها نرمال نیست.
فرضیه فوق با استفاده از آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف مورد آزمون قرار گرفت و نتایج آن در نگاره( 2) آمده است.

نگاره) 2) : آزمون کولموگوروف – اسمیرنوف
آزمون آماری سهام شناور آزاد تمرکز مالکیت سرمایهگذاران نهادی
بدهی بر حقوق صاحبان سهام بدهی بلند مدت بر دارایی بدهی جاری بر دارایی اقلام تعهدی اختیاری سال

Z آماره

sig 1.262
0.083 0.839
0.483 0.963
0.311 2.035
0.001 1.454
0.029 0.743
0.639 0.941
0.338 1380
Z آماره

sig 1.407
0.038 0.946
0.333 0.762
0.608 1.938
0.001 1.738
0.005 0.619
0.838 0.720
0.677 1381
Z آماره

sig 1.453
0.029 0.779
0.579 0.661
0.774 1.457
0.029 1.558
0.016 0.548
0.925 1.048
0.222 1382
Z آماره

sig 1.301
0.068 1.025
0.244 0.722
0.674 1.570
0.014 1.561
0.015 0.619
0.839 0.839
0.483 1383
Z آماره

sig 1.214
0.105 0.804
0.537 0.793
0.555 1.742
0.005 1.906
0.001 0.661
0.775 0.695
0.720 1384
Z آماره

sig 1.370
0.047 0.662
0.773 0.803
0.540 1.414
0.037 1.760
0.004 0.831
0.495 1.863
0.002 1385
Z آماره

sig 1.370
0.047 0.769
0.595 1.025
0.244 2.462
0.000 1.806
0.003 0.508
0.959 1.022
0.247 1386
Z آماره

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله حسابداری مدیریت در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله حسابداری مدیریت در pdf دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله حسابداری مدیریت در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله حسابداری مدیریت در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله حسابداری مدیریت در pdf :

حسابداری مدیریت

اشاره
سازمان‌ها، اهدافی مختلف دارند و ممکن است واجد ترکیبی از اهداف باشند. لذا نیاز روزافزون به اطلاعات صحیح و بهنگام برای بکارگیری در فرایند تصمیم‌گیری مدیران، به‌مقوله‌ای اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. دراین زمینه، سیستم اطلاعات مدیریت، منبع اصلی ارائه اطلاعات به‌شمار می‌آید. سیستم حسابداری مدیریت به‌عنوان مهمترین زیرمجموعه این سیستم، اطلاعات مالی و غیرمالی متنوعی را در اختیار استفاده‌کنندگان این نوع اطلاعات، بویژه «مدیران هر

سازمان» قرار می‌دهد. از این‌رو، در این مقاله ابتدا به تعریف حسابداری مدیریت و مباحث اصلی موجود آن پرداخته، سپس نقش حسابداری مدیریت در دستیابی سازمان به اهداف خود را بیان می‌داریم.

سازمان‌ها با توسعه تکنولوژی در صنایع و ایجاد تغییر و تحول در سیستم‌های تولید، با پیچیدگی و تغییراتی شدید روبه‌رو شده‌اند. وسعت این تغییرات به‌گونه‌ای است که مدیریت به‌تنهایی نمی‌تواند شناختی کافی در مورد محیط خود در سازمان داشته باشد. به‌همین دلیل، ضرورت پیدا کرده است که سیستمی به‌وجود آید تا مدیریت را در امر شناسایی مشکل، تعیین اهداف، شناسایی دقیق مسئله، تعریف راه‌حل‌های ممکن، ارزیابی راه‌حل‌ها، انتخاب راه‌حل بهینه و اجرا، کنترل و ارزیابی آن کمک کند. سیستم اطلاعات مدیریت و سیستم‌های حمایت از تصمیم‌گیری، باهمین‌منظور به‌وجود آمده و توسعه یافته‌اند. سیستم اطلاعاتی حسابداری مدیریت نیز در همین‌زمینه توسعه پیدا کرده است، به‌نحوی که بخش مهم اطلاعات موردنیاز مدیریت را تامین می‌کند. به‌همین دلایل، مدیر نمی‌تواند حتی با اتکا به اطلاعات و تجربیات شخصی و اطلاعات منعکس در صورت‌های مالی، به‌نحوی احسن وظایف خود را انجام دهد. سیستم اطلاعاتی حسابداری مدیریت، با هدف کمک به مدیریت در امر تصمیم‌گیری به‌وجود آمده و همگام با گسترش و پیچیده شدن سیستم تولید، رشد و گسترش یافته است. نقش حسابداری مدیریت، عبارت است از تهیه و ارائه اطلاعات مرتبط و سودمند برای کمک به مدیریت در برنامه‌ریزی فعالیت‌ها، اعمال کنترل مدیریت و تصمیم‌گیری عقلایی در زمینه تحقق اهداف سازمان.
حسابداری مدیریت را نمی‌توان مجموعه‌ای از قواعد ثابت تلقی کرد. زیرا سعی می‌کند تا به افراد درون‌سازمان (هیئت مدیره، مدیران و دیگر افراد) در زمینه اخذ تصمیم‌گیری‌ها یاری کرده و راهنمایی معتمد برای نمایان‌سازی سیاست‌ها و نقشه‌های آتی سازمان باشد.

تاریخچه حسابداری مدیریت
نهضت مدیریت علمی و پیدایش کارخانه‌های فولاد و خط آهن را می‌توان برداشتن اولین گام در مسیر نیاز به حسابداری مدیریت دانست. براساس تحقیقاتی که توسط جا

نسون انجام شده است، سیستم‌های اطلاعاتی کنترل مدیریت و هزینه‌یابی، در رشد و توسعه صنایع حمل‌و‌نقل و تولید و توزیع در فاصله سال‌های 1850 تا 1925، نقشی بسزا داشته است. تقاضا برای اطلاعات به‌منظور برنامه‌ریزی و کنترل داخلی، در نیمه اول قرن 19 ایجاد شد. در آن زمان، کارخانه‌هایی نظیر نساجی و راه‌آهن، برای ایجاد هماهنگی بین فرایندهای گوناگون درونسازمان، به رویه‌های اداری داخلی نیاز داشتند. سیستم هزینه‌یابی کارخانه‌هایی مانند نساجی دارای توانایی سنجش بازده تبدیل انواع مواداولیه به کالای ساخته‌شده بودن

د. تا 1925، نوآوری‌ها مختص ارتقا کارایی مؤسساتی بود که در زمینه تولید انبوه محصولات استاندارد با سهم نسبتاً زیاد هزینه دستمزد تلاش فعالانه‌ای داشتند، اما تقاضا برای سیستم حسابداری مدیریتی که کنترل و هماهنگی فعالیت‌های متنوع سازمان را تسهیل کند، پس از بروز پدیده ادغام افقی و شرکت‌های چند فعالیته، ایجاد شد.
نسبت معروف بازده سرمایه‌گذاری به‌عنوان پاسخی به ظهور شرکت‌های بزرگ و ابزاری برای کنترل عملیات غیرمتمرکز آنان، از نوآوری‌های بزرگ حسابداری مدیریت تا 1920 محسوب می‌شود. در سال‌های میانی قرن بیستم، موضوعاتی مانند قیمت‌گذاری انتقالی با رویکردهایی همچون هزینه‌یابی کامل و هزینه‌یابی استاندارد، همراه بود. در حدود سال‌های 1960، حسابداری مدیریت شاهد بروز جریان قابل‌توجهی از کاربرد مدل‌های مقداری در مسائل برنامه‌ریزی و کنترل بود. تغییر شرایط محیطی و درونی سازمان‌ها و پیشرفت تکنولوژی، معیارهای جدیدی را برای حسابداری مدیریت مطرح کرده است که روش‌های سنتی، پاسخگوی آنها نیستند و از این‌رو، حسابداری مدیریت در خدمت اهداف استراتژیک شرکت قرار گرفت.

حسابداری مدیریت
حسابداری مدیریت، شامل طراحی و استفاده از حسابداری در داخل سازمان است. حسابداری مدیریت را نمی‌توان مجموعه‌ای از قواعد ثابت به‌حساب آورد بلکه روش‌های حسابداری مدیریت به‌منظور دستیابی به هدف‌های سازمان از طریق بهبود تصمیم‌گیری توس

ط مدیران و کارکنان آن است. حسابداری مدیریت، هم اطلاعات واقعی و هم اطلاعات براوردی را برای کمک به مدیران در عملیات روزانه و برنامه‌ریزی عملیات آتی، به‌کار می‌گیرد و با مسائل خاصی که مدیران واحد تجاری در سطوح مختلف با آن روبه‌رو هستند، سروکار دارد.
به‌طور کلی می‌توان گفت که حسابداری مدیریت، نوعی سیستم اندازه‌گیری و گردآوری اطلاعات مالی و عملیاتی است که فعالیت مدیریتی و رفتارهای انگیزشی را هدایت کرده و ارزش‌های فرهنگی موردنیاز برای رسیدن به اهداف استراتژیک سازمان را ایجاد و حمایت می‌کند. با توجه به تعاریف می‌توان چهار مفهوم کلیدی زیر را از این تعاریف استخراج کرد:

• ماهیت: از نظر ماهیت، حسابداری مدیریت نوعی فرایند اندازه‌گیری است.
• محدوده: اطلاعات عملیاتی مانند هزینه یا اطلاعات مالی و غیره را دربر می‌گیرد.
• هدف: هدف حسابداری مدیریت کمک به سازمان در زمینه تحقق هدف‌های استراتژیک است.
• شاخص: اطلاعات مناسب در حسابداری مدیریت، سه شاخص عمده دارند:
• شاخص فنی: بالابردن درک پدیده اندازه‌گیری و گردآوری اطلاعات مربوط برای تصمیم‌های استراتژیک
• شاخص رفتاری: تشویق به فعالیت‌هایی که با هدف‌هایی استراتژیک سازمان سازگارند.
• شاخص فرهنگی : حمایت یا خلق رشته‌ای از ارزش‌های فرهنگی و اعتقادات مشترک در سازمان و جامعه
فرایندهای کلیدی حسابداری مدیریت عبارتند از:
تحلیل: پیچیدگی‌های به‌وجود آمده از اطلاعات گذشته، حال و برنامه‌های آتی، ناشی از محیط داخلی شرکت و خارج از آن است. نقش حسابداری مدیریت، طرح مکانیزم‌هایی برای اخذ اطلاعات مالی با یک روش موثر هزینه (هزینه-فایده) و سپس ارائه اطلاعات در زمانی مناسب به مدیریت است.
تصمیم‌گیری: حسابداری مدیریت، در واقع نقش مهمی در فراهم‌آوری اطلاعاتی موثر برای تصمیم‌گیری مدیران در خصوص حل مشکلات موجود ارائه می‌دهد

.
برنامه‌ریزی: یکی از وظایف کلیدی و عمده حسابداری مدیریت، تمرکز بر وقایع آتی است. در بسیاری از شرکت‌ها، اطلاعات تاریخی می‌تواند برای ارزیابی تغییرات عملیات اصلی و راهنمایی برای عملیات استراتژیک باشد. حسابداری مدیریت، نقشی مهم در فراهم‌سازی زمینه برنامه‌ریزی تامین فعالیت‌های جزئی در اهداف کمی دارد.
کنترل: گرچه حسابداری مدیریت به‌طور عادی کنترلی بروز بر عم

لیات سازمان ندارد، اما می‌تواند نقش مهمی در تعیین و اصلاح مکانیزم‌ها برای بازنگری و کنترل فعالیت سازمان فراهم سازد. حسابداری مدیریت به‌وسیله مقایسه اهداف فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده با واقعی (آنچه اتفاق افتاده) می‌تواند اختلافات را شناسایی، تعهدات بعدی را رسیدگی و سپس پیشنهادات عملی و راه‌گشا به مدیریت ارائه دهد.
سیستم حسابداری مدیریت، می‌تواند در موارد زیر به مدیران کمک کند:
• درک روابط علت و معلولی: حسابداری مدیریت می‌تواند به مدیریت در این زمینه که چه چیزی باعث و علت هزینه شده است و یا چرا ظرفیت خالی یا غیرقابل استفاده برای تولید وجود دارد، کمک کند.
• تشخیص فعالیت‌هایی که ارزش‌افزوده ایجاد نمی‌کنند یا کارایی ندارند: حسابداری مدیریت با تشخیص فعالیت‌ها یا وظایف ناهماهنگ یا تکراری که به نیازهای مشتری مرتبط نیست، به طراحی مجدد فرایندهای کاری کمک می‌کند.
• درک ارتباط بین اجزای مختلف یک زنجیره ارزش: اطلاعات حسابداری مدیریت می‌تواند تاثیر فعالیت‌های واسطه یا تامین‌کننده را بر آنچه در نهایت مشتری برای یک محصول می‌پردازد، نشان دهد.
• تشخیص گلوگاه‌های فرایند در داخل یا خارج شرکت: حسابداری مدیریت می‌تواند نشان دهد چه اجزایی از فرایند کاری (ماشین یا انسان) محدودکننده کارایی سیستم بوده و باعث نارضایتی مشتری می‌شود.
• شفاف کردن مسائل و تغییر درک افراد

• ایجاد انگیزه در مدیران و کارکنان: اندازه‌گیری اجزا باعث مشخص شدن رفتارهای مطلوب می‌شود. افراد معمولا به‌این اندازه‌گیری‌ها پاسخ می‌دهند.
• تغییر گرایش و جهت‌ها: معیارها که به‌طور حتم از نوع ارزشیابی هستند، باعث تغییر سطوح گرایش‌ها و تلاش‌ها می‌شود. مثلا، استاندارد زمانی برای اجرای یک فعالیت، هدفی را مشخص می‌کند که انتظار می‌رود کارکنان، با تلاش معقول به آن د

 

ست پیدا کنند. در صورت موفقیت، آنها سطح تلاش خود را بازنگری می‌کنند و در نتیجه، دفعه بعد عملکرد بهتری خواهند داشت.
• تغییر نسبت‌ها: افراد تمایل دارند که موفقیت را به فعالیت خود نسبت دهند، اما شکست‌ها را به عوامل محیطی مربوط کنند. تحقیقات نشان داده که این نسبت دادن، می‌تواند با ملاک‌های حسابداری مدیریت تغییر کند و در نهایت رفتارها را نیز تغییر دهد.

مباحث اصلی حسابداری مدیریت
تمامی جنبه‌های حسابداری مدیریت، عملا تحت تاثیر چند مبحث اصلی قرار دارند. که عبارتند از:
الف- اطلاعات
نیاز به اطلاعات معمولا نیروی محرکه حسابداری مدیریت محسوب می‌شود. اطلاعات حسابداری مدیریت، غالبا دو منظور اصلی را تامین می‌کند:
1 تسهیل تصمیم‌گیری
2 اثر بر تصمیم‌گیری
اطلاعات در اختیار تصمیم‌گیرندگان قرار می‌گیرند تا آنان را در انتخاب بهترین راه‌حل از میان راه‌حل‌ها یاری دهند. این اطلاعات غالباً بر تصمیم مدیران نیز اثر می‌گذارند. مثلا، بودجه سالانه یک واحد انتفاعی را مدنظر قرار دهید. گرچه بودجه توسط حسابداری مدیریت تهیه می‌شود، اما در نهایت باید توسط مدیریت ارشد واحد انتفاعی موردتصویب قرار گیرد. علاوه‌بر این، اطلاعات بودجه بر تصمیم‌گیری‌های مدیران نیز اثر میگذارد زیرا در پایان سال، مخارج واقعی با مبالغ بودجه شده مقایسه شده و هرگونه انحراف با اهمیت مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرد.

ب-آثار رفتاری
واکنش مدیران و کارکنان نسبت به اطلاعات حسابداری مدیریت غالباً آثار با اهمیتی را بر رویدادهای واحدهای انتفاعی بر جای می‌گذارد. مثلا واکنش مدیر تولید نسبت به بودجه مصوب چگونه است؟ یا اطلاعات مربوط به اقلام بهای تمام‌شده چگونه بر قیمت‌گذاری کالاها و خدمات تاثیر می‌گذارد؟ و یا; تمامی این سوالات به تمایلات رفتاری افراد و محدودیت آنان در به‌کارگیری اطلاعات مربوط است. هرچه درک حسابداران مدیریت از رفتار کارکنان بهتر باشد، تهیه اطلاعات موردنیاز برای آنان اثربخش‌تر خواهد بود.
پ- هزینه‌ها و فواید
اطلاعات را می‌توان نظیر کالاها مدنظر قرار داد. اطلاعات را می‌توان نظیر سایر کالاها تهیه یا خریداری کرد و به‌کار گرفت. اطلاعات می‌تواند کیفیت بالا یا پایی

ن داشته باشد، ب‌موقع یا با تاخیر ارائه شود و بالاخره مربوط یا نامربوط باشد. همانند دیگر کالاها و خدمات، تهیه اطلاعات هزینه دارد و فوایدی نیز بر آن متصور است. هزینه تهیه اطلاعات حسابداری مدیریت در واحدهای انتفاعی معمولاً شامل حقوق و مزایای کارکنان حسابداری مدیریت، هزینه خرید و عملیات کامپیوترها و هزینه صرف‌شده توسط استفاده‌کنندگان از اطلاعات برای مطالعه، درک و به‌کارگیری اطلاعات است. فواید اطلاعات نیز شامل برنامه‌ریزی اثربخش‌تر، بهبود تصمیم‌گیری‌ها، کارایی بیشتر عملیات و رهبری و کنترل بهتر عملیات می‌باشد.

نقش حسابداری مدیریت در کسب اهداف سازمانی
امروزه، سازمان‌ها هدف‌هایی مختلف دارند و حتی ممکن است واجد ترکیبی از اهداف باشند، لذا نمی‌توان قواعدی جامع و یکنواخت را برای تمامی سازمان‌ها تدوین کرد. اهدافی که به‌طور مکرر موردتاکید سازمان‌ها قرار می‌گیرند، عبارتند از:
• سطح قابل قبول سود (سودآوری)
• رشد
• خودکفایی مالی
• تنوع بازار
• خدمات اجتماعی
• رعایت مسئولیت‌های اجتماعی (حفظ محیط‌ زیست)
صرف‌نظر از اینکه اهداف سازمانی کدام یک از موارد بالا را دربر بگیرند، وظیفه مدیریت، حصول اطمینان از دستیابی به اهداف تعیین شده است.
امروزه دستیابی غیرساخت یافته و نسنجیده به اهدافی که در برگیرنده تغییر در عناصر ساختاری، تکنولوژیک، اهداف و الگوهای کارکردی هستند، سازمان را به علل مختلف دستخوش بحران و ایستایی خواهد کرد. مجموعه عوامل زیر پیشبرد اهداف سازمان را برای مدیریت امروزی صعب و دشوار کرده است:

1 سازمان‌ها به مثابه سیستمی باز، در معرض تاثیرپذیری جدی از محیط پیرامونی و درونی خود هستند. عوامل و عناصری همانند پیشرفت فزاینده تکنولوژی، تحولات اقتصادی، شبکه‌های در هم تنیده و پیچیده بازرگانی، دشواری‌های پاسخگویی به نیازهای بازار و گذار از مسیر پرپیچوخم رقابت‌ها، قوانین و مقررات ناظر بر کارکرد پیشبرد اهداف سازمان را دشوارتر ساخته است.
2 سازمان‌های امروزی، با پدیده تعارض و تضاد بی

ن اجزای مختلف تشکیل‌دهنده کل سیستم، یعنی زیرمجموعه‌ها و زیرسیستم‌های خود روبه‌رو هستند. این تعارض که در نتیجه عواملی نظیر تعارض که در نتیجه عوامل نظیر تفاوت در ادراک و شناخت، ایده‌ها و هنجارها، اهداف و ارزش‌ها و نگرش‌های مدیران، وابستگی بخش‌های مختلف فعالیت سازمان، ابهام در نقش‌ها و مسئولیت‌ها و نظایر آنها پدید می‌آید، خصیصه‌ای اجتنابناپذیر بوده که باید با تدبیر مدیریت اداره یا حل شود.
3 سازمان به‌عنوان پدیده‌ای پویا، همواره در معرض تغییر هستند. رمز و راز برون‌رفت از مشکلات و دستیابی به اهداف سازمان در شرایط پیچیده و دشوار موجود، عبارت است از برنامه عقلایی مدیریت که با اتکا به اطلاعات اطمینان‌بخش میسر می‌شود. در این بین سیستم حسابداری مدیریت یکی از روش‌های تامین اطلاعات است. حسابداری مدیریت شاخه‌ای از حسابداری است که برای تامین نیازهای مدیران و مسئولان درون‌سازمانی طرح‌ریزی شده و اطلاعات متنوعی را در مورد مسائل مختلف مالی و عملیاتی تهیه می‌کند. ا

ین اطلاعات که در قالب گزارش‌های تفصیلی تهیه می‌شوند، توسط مدیریت و دیگر استفاده‌کنندگان، مورد تفسیر، ترجمه و استفاده قرار می‌گیرند. البته گفتنی است که موفقیت حسابداری مدیریت بستگی به این دارد که با ارائه اطلاعات حسابداری، تصمیم‌گیری مدیران تا چه میزان بهبود می‌یابد. بنابراین صرف ارائه اطلاعات نمی‌تواند مدیریت را در انجام وظایف خود یاری کند بلکه اطلاعات ارائه شده باید دارای ویژگی‌هایی باشد (مث

لا: مربوط بودن، بموقع بودن، صحیح بودن، اهمیت، قابل‌مقایسه بودن) که مدیریت از آنها در فرایند تصمیم‌گیری استفاده کند. در صورتی که حسابداری مدیریت نتواند اطلاعات موردنیاز مدیریت را با کیفیت لازم ارائه دهد، به‌نحوی که در تصمیم‌‌گیری مدیریت مؤثر باشد، سیستم یادشده جز تحمیل هزینه به سازمان، اثری دیگر نخواهد داشت. بنابراین کیفیت

اطلاعات ارائه شده از اهمیت شایانی برخوردار بوده و می‌بایستی به آن توجهی خاص کرد.
هدف اساسی حسابداری مدیریت، کمک به سازمان در کسب اهداف استراتژیک است. تحقق این اهداف، نیازهای مشتریان و دیگر سهامداران را برآورده می‌سازد. در نتیجه، سازمان با نیل به این اهداف، می‌تواند جایگاه خود را یافته و خویش را از دیگر رقبا متمایز کند. برای راضی نگهداشتن مشتریان و رقابت با دیگر تولیدکنندگان، باید به‌صورت همزمان بر سه عنصر کیفیت، هزینه و زمان، تاکید ورزید. این سه‌عنصر مثلثی، استراتژیک را تشکیل می‌دهند که از یک سازمان به سازمان دیگر و یا از یک محصول تا محصول دیگر، فرق میکند (به شکل 1 توجه کنید).
کیفیت: تجربه کلی مشتری از یک محصول است و شامل مشخصات فیزیکی (امکانات، انعطاف‌پذیری)، خدمات‌دهی (خدمات پس از فروش و سطح عملکرد خدمات پس از فروش) می‌شود.
هزینه: شامل منابع مصرف‌شده توسط تولیدکنندگان و سازمان‌های حمایت‌کننده آنها از جمله عرضه‌کنندگان و فروشندگان است. هزینه تولید، کل هزینه‌های تولید تا هزینه‌های خدمات پس از فروش را دربر می‌گیرد.
زمان: به مفهوم مدت زمان تحویل محصول موردتقاضای مشتری

و یا زمانی است که شرکت صرف می‌کند تا بتواند محصولاتش را مطابق با خواسته‌های مشتریان کرده و آن را به بازار عرضه کند.

شکل1: عناصر استراتژیک

باید توجه داشت که حسابداری مدیریت، هدف نیست بلکه وسیله‌ای مهم برای به تحقق رساندن اهداف سازمان است. حسابداری مدیریت به مدیران کمک می‌کند تا با جمع‌آوری و انتشار اطلاعات درباره عناصر استراتژیک، سازمان را در رسیدن به اهداف و مزیت

رقابتی کمک کنند. اطلاعاتی که می‌توان درباره عناصر استراتژیک جمع‌آوری کرد، عبارتند از:
در بعد کیفیت: اطلاعات حسابداری مدیریت به مدیر کمک می‌کند که اهداف کیفیتی را از طریق اندازه‌گیری منابع صرف‌شده برای پیشگیری از نواقص احتمالی تولیدات، هزینه بازسازی تولیدات ناقص، هزینه تعمیرات و نگهداری تجهیزات، فرصت‌های از دست‌رفته فروش به‌دلیل نبود کیفیت محصولات و سرمایه‌گذاری جدید برای افزایش کیفیت محصول را مشخص کند و به‌تحلیل تاثیرات هزینه‌های کیفیت بر سود، برسد.
در بعد هزینه: حسابداری مدیریت برای کمک به درک اصل دیگر استراتژیک یعنی زمان با استفاده از معیارهای اندازه‌گیری گزارش‌هایی مثل فرصت‌های از دست‌رفته فروش به علت تاخیر در تولید، هزینه‌های ناشی از تاخیر مواد از جانب عرضه‌کنندگان، مقایسه فروش محصولات جدید در مقابل محصولات قدیم و میزان ظرفیت‌های در دسترس استفاده‌نشده به‌دلیل تولید محصولات جدید را تهیه می‌کند.
در بعد زمان: اطلاعات موردنیاز در این حوزه عبارتند از: اطلاعات منابع صرف‌شده برای تولید محصولات طی یک دوره زمانی، اندازه‌گیری منابع صرف‌شده برای اجرای سایر فعالیت‌ها طی یک دوره زمانی، تجزیه‌وتحلیل عوامل موثر در بهای تمام‌شده، تجزیه‌وتحلیل سودآوری محصولات، تجزیه‌و‌تحلیل ساختاری قیمت عرضه‌کنندگان و مقایسه قیمت‌هایشان با قیم

ت‌های سایر رقیبان و زمان پاسخگویی به سفارش‌های مشتریان.
با توجه به تهیه اطلاعات موردنیاز مدیران در قالب گزارشهای مالی و عملیاتی توسط سیستم حسابداری مدیریت، مدیران برای دستیابی به اهداف سازمانی برنامه‌ریزی کرده، تحقق برنامه‌ها را کنترل کرده و در همه سطوح و عرصه‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند و از این طریق بر استراتژی و فعالیت‌های روزانه افراد تاثیر می‌گذارند زیرا اطلاعات لازم برای اینکه مدیریت بتواند بر استراتژی و فعالیت روزانه افراد تاثیر بگذارد، از طریق سیستم حسابداری

مدیریت جمع‌آوری، تجزیه‌و‌تحلیل و تفسیر و سپس در اختیار مدیریت قرار می‌گیرد. با توجه به مطالب بالا می‌توان رابطه برهم‌کنشی میان حسابداری مدیریت، استراتژی و فعالیت‌های روزانه را به‌صورت شکل زیر نمایش داد.
شکل2: رابطه برهم‌کنشی میان حسابداری مدیریت

در واقع می‌توان گفت که سیستم حسابداری مدیریت، از طریق تهیه اطلاعات مناسب، به سازمان در زمینه کیفیت، هزینه و زمان در راستای نیل به اهداف سازمانی یاری می‌دهد.

نتیجه‌گیری
با توسعه تکنولوژی در صنایع و ایجاد تغییر و تحول در سیستم‌های تولید، سازمان‌ها چنان با پیچیدگی و تغییرات شدید رو‌به‌رو شده‌اند که مدیریت، به‌تنهایی نمی‌تواند نسبت به محیط خود در سازمان شناخت کافی داشته باشد. به‌همین دلیل، ضرورت دارد سیستمی به‌وجود آید که مدیریت را در امر شناسایی مشکل، تعیین اهداف، شناسایی دقیق مسئله، تعریف راه‌حل‌های ممکن و ارزیابی این راه‌حل‌ها و انتخاب راه‌حلی بهینه و اجرا، کنترل و ارزیابی آن کمک کند. سیستم اطلاعاتی حسابداری مدیریت در همین زمینه توسعه پیدا کرده است. به‌نحوی که بخش مهمی از اطلاعات موردنیاز مدیریت را تامین می‌کند. بنابراین، نقش حسابداری مدیریت، عبارت است از تهیه و ارائه اطلاعات مرتبط و سودمند برای کمک به مدیریت در برنامه‌ریزی فعالیت‌ها، اعمال کنترل مدیریت و تصمیم‌گیری عقلایی برای تحقق اهداف سازمان.

 

منابع:

1 اکباتانی، محمدعلی، «نقش بودجه جامع در نظام جدید مدیریتی»، http://waccounting. blogfa.com/ post-71.aspx
2. رسولی، ولیالله، (1377): «حسابداری ویژگی‌های کیفی اطلاعات حسابداری مدیریت و نقش آن بر تصمیم‌گیری مدیریت»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
3 شیم و سیگل، (1379): حسابداری مدیریت، بختیاری، پرویز، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
4 ونگر، فس و نیس، (1372): اصول حسابداری (جلد اول)، تقوی مهدی، نیک‌نژاد، ایرج، تهران: موسسه کتاب پیشبرد.
5 شباهنگ، رضا، (1378): حسابداری مدیریت، ویرایش2، تهران: سازمان حسابرسی، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و صنعتی.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله بررسی موانع بکارگیری زبان گزارشگری مالی اینترنتی (XBRL) در

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله بررسی موانع بکارگیری زبان گزارشگری مالی اینترنتی (XBRL) در pdf دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی موانع بکارگیری زبان گزارشگری مالی اینترنتی (XBRL) در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی موانع بکارگیری زبان گزارشگری مالی اینترنتی (XBRL) در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی موانع بکارگیری زبان گزارشگری مالی اینترنتی (XBRL) در pdf :

بررسی موانع بکارگیری زبان گزارشگری مالی اینترنتی (XBRL)
در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

چکیده
گزارشگری مالی توسعه پذیر (XBRL)، زبان جدیدی است که به عنوان استانداردی برای هماهنگ کردن ساختار گزارشهای تجاری استفاده می¬شود. این کار برای بسیاری از شرکتها به معنای یکنواختی در روند گزارش سازی و گزارش گری و کاهش هزینه و زمان اجرای ترکیب اطلاعات از منابع مختلف است. لذا در این تحقیق عوامل موثر بر تمایل به بکاریگیری این زبان و

موانع بکارگیری آن مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا با استفاده از روش اقتصادسنجی حداقل مربعات معمولی (OLS) و برای حجم نمونه شامل 81 شرکت فعال در بازار بورس اوراق بهادار تهران به بررسی تاثیر عوامل مختلف بر استفاده از (XBRL) پرداخته شد. نتایج نشان می¬دهد که عواملی مانند اندازه، سودآوری، میزان سهام در جریان شرکت، امنیت در محیط اینترنت، امکانات فنی شرکت و نیروی کار متخصص تاثیر مثبت و معنی داری بر بکارگیری XBRL دارند و همچنین تاثیر ریسک بتای شرکتها تاثیر منفی بر متغیر وابسته دارد. این نتایج با استفاده از آزمونهای پایداری تایید شدند.

کلمات کلیدی
گزارشگری مالی توسعه پذیر (XBRL)، حداقل مربعات معمولی (OLS)، آزمونهای پایداری

1- مقدمه
حسابداری مبتنی بر شبکه گسترده جهانی فناوری نوینی است که در حوزه گزارشگری مالی و سیستمهای اطلاعاتی مدیریت و حسابداری پا به عرصه وجود گذاشته است. گزارشگری مالی به عنوان نتیجه نهایی سیستم اطلاعاتی حسابداری برای استفاده کنندگان از اطلاعات مالی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، از جهت ارائه وضعیت مالی و پاسخ گویی و نیز معاشرت مدیریت مهم تلقی می شود. پیشرفت تکنولوژی اطلاعات مانند IT و ICT گزارشگری مالی اینترنتی را

ضروری می سازد. بدیهی است که برای این مهم بکارگیری و توسعه زبانهای گزارشگری الکترونیک اجتناب ناپذیر است. شرکتها با استقرار نظام اطلاعات حسابداری اینترنتی امکانات و تسهیلات فراوانی را برای استفاده کنندگان گزارشهای مالی به ویژه استفاده کنندگان داخلی فراهم می آورند. طرح مدل گزارشگری تجاری توسعه یافته که در ادبیات حسابداری از آن

تحت عنوان XBRL نام برده می شود، توانسته بخش مهمی از این خواسته ها را برآورده نماید. در اینترنت، شکل جدیدی از افشاء اختیاری ایجاد شده است. این نوع افشاء، از نظر محتوی جدید نیست بلکه به دلیل انتخاب داده‏ها توسط مدیران و استفاده از رسانهء جدید جهت گزارشگری کار جدیدی است. در اینترنت، مقرراتی برای انتشار اطلاعات‏ وجود ندارد و هزینهء تهیه و انتشار آنها اندک است؛حتی اگر فایدهء اندکی داشته باشد به‏ دلیل هزینهء اندک، باز هم به صرفه است. گزارشگ

ری مالی توسعه پذیر (XBRL)، زبان جدیدی است که به عنوان استانداردی برای هماهنگ کردن ساختار گزارشهای تجاری استفاده میشود. این کار برای بسیاری از شرکتها به معنای یکنواختی در روند گزارشسازی و گزارشگیری و کاهش هزینه و زمان اجرای ترکیب اطلاعات از منابع مختلف است.

در حال حاضر در سراسر دنیا، بنگاههای اقتصادی بسیاری هستند که (XBRL) را به عنوان استانداردی برای تهیه گزارشهای کاری خود مورد استفاده قرار میدهند. بحث می شود که اگر همه شرکتها و سازمانها برای تهیه گزارشهای خود یک زبان را قبول کنند، به تجارت کمک خواهد کرد. با پذیرش چنین استانداردی میتوان گزارشها را صحیحتر و راحتتر تولید نمود.

گزارشگری مالی در اینترنت یک موضوع تحقیقاتی جذاب به شمار می¬رود و محققین روز به روز گرایش بیشتری به آن پیدا می کنند. در سالهای اخیر اینترنت شرایط جدیدی را برای انتشار اطلاعات گوناگون مالی شامل صورت های مالی و گزارش های سالانه فراهم آورده است. سیستم اطلاعات حسابداری به عنوان جزئی از نظام اطلاعات مدیریت، وظیفه فراهم آوردن اطلاعات مفید برای تصمیم-گیریها را بر عهده دارد، اما اطلاعاتی مفید است که افزون بر ویژگی های کیفی «مربوط بودن» و

«بهنگام بودن»، به آسانی قابل دست یافتنی باشد و با صرف کمترین زمان و هزینه در دسترس مدیران قرار گیرد. انقلاب اینترنتی، جریان سنتی حسابداری، حسابرسی و پاسخگویی را به سمت گروه¬های اینترنتی متفاوت تغییر داده است. بسیاری از تحقیقات بیان می¬کنند که موارد گزارشگری اینترنتی در کشورهایی با فناوری اطلاعات و ارتباطات و زیرساختها و بورس اوراق بهادار توسعه یافته بسیار رایج است. همچنین بهره¬گیری از گزارشگری مالی اینترنتی هزینه تهیه، پردازش و کاربرد اطلاعات را کاهش داده و به خاطر دسترسی آسان و مطمئن به اطلاعات و برقراری سریع با بازارها اهمیت و حساسیت دارد. رشد فوق¬العاده در عرضه اطلاعات اینترنتی، به این مورد نسبت داده می¬شود که شرکتها می¬توانند اطلاعات بیشتری را با صرف هزینه در وب سایت هایشان قرار دهند همچنین اینترنت، آنها را قادر می¬سازد که به مصرف

کنندگان مختلف و همچنین اطلاعات پراکنده دسترسی پیدا کنند. یکی از ویژگی¬های مهم استفاده از گزارشگری اینترنتی به جای روشهای سنتی مبتنی بر کاغذ، کاهش هزینه¬های گردآوری، پردازش و انتشار اطلاعات است که در مجموع موجب 21 تا 70 درصد صرفه جویی در هزینه فعالیت¬های مختلف مالی و تجاری می شود؛ در چنین فضایی کشورهای در حال

توسعه از جمله ایران باید افق نگرش خود را به فراتر از شیوه های سنتی حسابداری و گزارشگری گسترش دهند زیرا در غیر اینصورت در رقابت های بین المللی به حاشیه رانده خواهد شد و بسیاری از فرصت های کسب و کار را به سود دیگران از دست خواهند داد. (حساس یگانه و یحیی پور، 1382). در صورت انجام این پژوهش انتظار می رود تحولی عظیم در گزارشگری مالی فعلی شرکتهای ایرانی ایجاد شود و زمینه برای هماهنگ سازی استانداردهای حسابداری و حضور در بازارهای جهانی افزایش یابد. لذا در این تحقیق به بررسی عوامل موثر بر بکارگیری این زبان و موانع بکارگیری آن پرداخته می شود.

در این مطالعه که یک مطالعه توصیفی- تحلیلی به شمار می آید، ابتدا به بررسی پایه¬های نظری و مطالعات تجربی صورت گرفته در این زمینه پرداخته می شود. در ادامه، مدل تحقیق با روش حداقل مربعات معمولی (OLS) تخمین زده شده و در نهایت نتیجه گیری و جمع بندی تحقیق ارائه خواهد شد.

2- پایه های نظری
2-1 معرفی زبان (XBRL)
زبان (XBRL) در سال 2000 معرفی شد. این زبان بر اعتبار (SEC) تکیه کرده است که (SEC) یک برنامه راهنما راهاندازی کرده تا شرکتها گزارشهای مالی را با یک ساختار خاص ارسال کنند. تاکنون چندین شرکت بزرگ در آمریکا در این برنامه ثبت نام کردهاند. در سالهای اخیر (SEC) تصمیمی اتخاذ کرده بود مبنی بر اینکه شرکتها را به سوی (XBRL) سوق دهد. این امر باعث میشود که این زبان در بین ارگانها و سازمانهای مالی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در همین چند ماه گذشته 24 شرکت دیگر موافقت کردند که دادههای خود را با استفاده از (XBRL) تهیه کنند. همچنین (SEC) پیشبینی میکند که دامنه استفاده از (XBRL) به دلیل سودی که عاید سرمایهگذاران میکند، وسیعتر خواهد شد. گرچه، بسیاری در جامعه تجاری گمان میکنند که (XBRL) بالاخره اجباری میشود، ولی مدیریت اطلاعات (SEC)، بر این است که بازار باید خود پذیرای (XBRL) باشد.

یکی دیگر از بنگاههای آمریکایی که (XBRL) را به سمت استفاده عام سوق داده است، شورای ملی بازرسی مالی شرکتها (FFIEC) در آمریکا است. اخیرا این شورا استفاده از ساختار (XBRL) در گزارشهای ارسالی از طریق سیستم ذخیره دادههای خود را اجباری کرده است. (عرب مازار یزدی و حسنی آذر داریانی، 1385)
استاندارد اولیه این زبان تعاریفی را برای انواع دادههای مالی در بر دارد، مثلا: دوره زمانی، موجودی، مقدار ارزی، سهم، تاریخ، رشتهها و مقادیر خالص. این انواع دادهها به عنوان یک زیربنا استفاده و دیگر انواع دادهها از آنها مشتق میشوند. دستهبندیهای مختلفی وجود دارد که انواع دادههای درون این استاندارد را به کار گرفتهاند. همه آنها برای تشریح عناصر اضافی که تعریف کردهاند از XML SCHEMA استفاده میکنند. در گذشته دستهبندیها برای این طراحی میشدند تا انواع مختلفی از گزارشها را مدیریت کنند. این دستهبندیها اغلب بر اساس ناحیه و موسسه ناظر بر مقررات تغییر میکردند. گزارشگری مالی اینترنتی بین¬المللی کنسرسیومی است که مسئولیت ترویج (XBRL) به آن سپرده شده است. این کنسرسیوم بر ثبت دستهبندیهای جدید نظارت دارد.
در ایالات متحده، شرکت (FFIEC) سیستمی را ایجاد کرد که این سیستم از گزارشهایی که هر سه ماه یک بار از حدود 8200 بانک داخلی به دفاتر مختلف شرکت ارسال میشود، اطلاعات جمع میکند. لزوم وجود این گزارشها در این است که دولت میتواند از طریق گزارشهای ارسال شده سلامت مالی بانکهای تجاری کشور را کنترل کند. (بزرگ اصل و ولی پور رکنی، 1385)
در سالهای اخیر پذیرش (XBRL) در سطح جهانی به سرعت رو به افزایش است. در سراسر دنیا فعالیتها و دستهبندیهای جدیدی بر اساس این زبان در حال ظهور هستند. طی ماه گذشته یک بنگاه سوئدی قبول کرد که گزارشهای (XBRL) را از برخی شرکتهای کوچک و متوسط بپذیرد، یک طبقهبندی جدید از کشور چین مورد موافقت (XBRL)بین المللی قرار گرفت و یک موسسه ناظر بر فعالیتهای اوراق بهادار در کانادا (CSA) نیز درخواست کرد که بازخوردهایی که از مردم جمعآوری میشود با رعایت استاندارد (XBRL) تهیه شود.

تا کنون شرکتهای زیادی در افزایش میزان پذیرش (XBRL) دخیل بودهاند. در ژوئن سال 2005 شرکت BUSINESS OBJECT نتیجه همکاری خود با EDGAR ONLINE و IPDEO را اعلام کرد که XBRL_XI نامیده شد. این نامگذاری بر اساس یکی از محصولات هوش تجاری آن شرکت به نام BUSINESSOBJECT XI انجام شد. در این عرصه بازیگران دیگری نیز وجود دارند از جمله مایکروسافت که دارد (XBRL) را برای برنامههای آفیس خودش تغییر میدهد؛ ORACLE که دارد پشتیبانی از (XBRL) را به EBUSINESS SUITE خودش اضافه میکند (مهمتر از همه حسابهای کل و معین) و همینطور SAP که تعدادی از محصولات پیشنهادی خود از جمله ERP INTERNATIONAL و NETWEAVER را توسط (XBRL) تکمیل کرده است.

اگر (XBRL) مورد قبول واقع شود برنامهنویسان مجبور میشوند کارهای زیادی انجام دهند تا سیستمهای موجود را بر اساس ملاحظات جدید ارتقا دهند. بسیاری از شرکتهایی که محصولات و خدمات (XBRL) را عرضه میکنند همراه با سیستمهای فعلی خود یک سری API هایی نیز ارایه خواهند کرد. برای کار کردن با (XBRL) مجموعه ابزارهایی هم به صورت منفرد طراحی شدهاند، مثلا FUJITSU ابزاری به نام INTERSTAGE XWAND را معرفی کرده است. (بزرگ اصل و ولی پور رکنی، 1385)

به نظر می رسد که (XBRL) به رشد خود ادامه میدهد. در 9 کشور جهان برای گزارشهای مالی، یا در حال حاضر دسته بندیهایی وجود دارد یا طرح پیشنویس آن آماده شده است. این رشد در دو مسیر موازی ادامه مییابد. اولا موسسات ناظر بر مقررات استفاده از (XBRL) را اجباری خواهند کرد، زیرا به این ترتیب وظیفه آنها به عنوان ناظر آسانتر میشود. این امر به این علت است که هزینههای ناظر بر پردازش دادهها به دلیل افزایش کیفیت گزارشهای رسیده، کاهش مییابد. دوم این که، اگر گزارشها صحیح و عاری از خطا باشند، هزینه کار با موسسات ناظر بر مقررات نیز کاهش پیدا میکند و در نتیجه (XBRL) به سود شرکتهای تجاری تمام خواهد شد. (عرب مازار یزدی و حسنی آذر داریانی، 1385)

پیشرفتهای سریع در رایانه و فناوری ارتباطات، روشهای کسب و کار و روش انتشار اطلاعات مالی را متحول کرده است. بسیاری از سازمانها درحال حاضر در تلاش اند تا اطلاعات مالی را در اینترنت ارائه کنند تا امکان دسترسی کاربران به اطلاعات و همچنین، امکان تبادل موثر و به موقع اطلاعات بین تهیه کنندگان و ذی¬نفعان متعدد افزایش یابد. با این وجود، این امر اغلب به کپی برداری صرف محدود شده و به دلیل فقدان قالبهای پذیرفته شده عمومی و مشترک برای ارائه اطلاعات مالی، پرهزینه و همراه با خطا نیز هست. زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر(XBRL) به منظور غلبه بر این محدودیتها ایجاد

شد. این زبان، اطلاعات مالی را با روشی استاندارد شده در زمینه تهیه، انتشار و تبادل اطلاعات مالی، ارائه می¬کند. همچنین استقلال از نوع فناوری سخت و نرم افزاری به کار رفته توانایی مبادله اطلاعات بین سیستمهای رایانه ای در محیطهای گوناگون، تهیه کارآمد صورتهای مالی و استخراج درآمد اطلاعات مالی برای اهداف تجزیه و تحلیل، از ویژگیهای برجسته آن به شمار می¬رود. زبان دیگری نیز برای اطمینان بخشی درمورد صحت اطلاعات مورد مبادله ازطریق (XBRL) ایجاد شد که به اصطلاح زبان گزارشگری اطمینان بخشی توسعه پذیر (XARL) خوانده می شود. وجود(XARL) موسسات

ارائه خدمات اطمینان بخشی و تضمین کیفیت را قادر می سازد تا صحت اطلاعات توزیع شده مبتنی بر (XBRL) در اینترنت را تایید و به کاربران و شرکتها کمک کنند تا به این قبیل اطلاعلات مالی اتکا کنند. با وجود تمایل شرکتها برای استفاده از امکانات (XBRL) هنوز هم نگرانی زیادی در مورد امنیت اطلاعات مالی در اینترنت وجود دارد. اینترنت ناامن است و بدون برقراری امنیت مناسب، اطلاعات مالی مورد انتشارو مبادله در اینترنت، مخصوصا وب، در معرض محدودیت و دستکاری است. بنابراین موضوع امنیت به منظور فراهم نمودن امکان انتقال الکترونیک و در عین حال قابل اعتماد و قابل اتکا کردن اطلاعات مالی در اینترنت باید مورد توجه قرارگیرد. (حساس یگانه و یحیی پور، 1382)

زبان (XBRL) در واقع اقتباس حرفه مالی از XML برای گزارشگری مالی است. در (XBRL) به تمام داده های مالی برچسبهایی زده می شود که آنها را به عنوان دارایی، بدهی، سرمایه، سود و غیره از هم متمایز می سازد. بنابراین کاربران می¬توانند به آسانی، داده¬ها را همراه با برچسبهایی مثل وجوه نقد استخراج یا تغییر شکل دهند، و به کمک نرم افزارهای کاربردی تحلیلی، تجزیه و تحلیل کنند.

درصورت وجود زیر ساخت مناسب، (XARL) می تواند روشی را برای ایجاد اطمینان نسبت به صحت اطلاعات مالی مندرج در اسناد (XBRL) فراهم کند. زبان(XARL) نیز مثل (XBRL) عناصرنشان دهنده اطلاعات مربوط به فرایند اطمینان بخشی و اجزای پشتیبان آن را برای ترکیب با (XBRL) تعریف می کند تا به کاربران اجازه دهد درباره میزان اعتمادی قضاوت آگاهانه ای داشته باشند. که به هریک ازاقلام داده های دریافت شده می¬کنند. به عبارت دیگر، یک سند (XARL) شامل برچسبهایی است که نوع تضمین، تاریخ اطمینان بخشی، امضای دیجیتالی حسابرس، قابلیت اتکای سیستم و غیره را نشان می دهد. (بزرگ اصل و ولی پور رکنی، 1385)
در واقع این دنیای جدید در حال حاضر از سوی نزدیک به 40 هزار شرکت که از طریق (XBRL) اطلاعات را وارد می‏کنند، به کار می‏رود. ضمن این که برخی از کشورها نظیر چین، اسپانیا، هلند و انگلستان نیز شرکتها را ملزم به استفاده از آن کرده‏اند. افزون‏ بر آن امروزه به دلیل افزایش کمی‏ و پیچیدگی‏ استانداردهای حسابداری و حسابرسی‏ نسبت به گذشته‏ انجام عملیات‏ بدون دسترسی داشتن به‏ کارشناسان ارشد ممکن نخواهد بود
در ایالات متحد نیز بر حسب نظر مقامات بانکداری و نیز با توجه به موفقیتهای کسب شده در اجرای آزمایشی (XBRL) ‏ در سال 2005، مقرر شده است گزارشگری مالی بانکها از سال‏ 2006 بر این اساس پذیرد و به همین نحو نیز کمیسیون‏ بورس و اوراق بهادار، سایر شرکتها را تشویق به پذیرش آن کرده‏ و امیدوار است تاکید شرکتهای مشابه و نیاز سرمایه‏گذاران، موجب استفاده سراسری از این زبان شود، که این امر با توجه به‏ افزایش رشد سریع شرکتهایی که در دنیا در حال پذیرش این زبان‏ هستند نتیجه خردمندانه‏ای است. (منصوری، 1385)
2-2 کاربردهای بالقوه (XBRL)
• تهیه صورتهای مالی طبق قانون و برای سایر اهداف
• تلفیق خودکار شرکتهای تابعه ، اگر چه سیستم های اصلی آنها مانعه الجمع باشد
• تمهید اعاده مالیاتی
• تمهید اعاده قانونی درخواست شده بوسیله بخشهای مختلف دوایر دولتی و سایر مراجع قانونی
• گزارشهای مدیریت شامل گزارشهای روزانه مدیریت و گزارشهای مدیریت ریسک
• تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی (مانند بررسی حقوق صاحبان سهام ، سرمایه گذاری مدیریت)
• نگهداری آئین نامه ها و دستور العمل های معتبر مانند استانداردهای حسابداری و آئین نامه¬های قانونی .
• تائید و کنترل اعتبار (جمشیدی نوید و همکاران، 1386)
2-3 معایب استفاده از (XBRL)

موارد زیر را می توان به عنوان معایب نام برد.
• احتمال از بین رفتن داده ها به وسیله ویروس ها وجود دارد.

• فقدان مقررات و نظارت بر میزان قابل اتکای اطلاعات در اینترنت و ناممکن بودن مقایسه گزارشها با هم.
• تعیین اعتبار گزارش های غیر قانونی مشکل است.
• دسترسی نداشتن عموم به ابزار و فناوری لازم برای تهیه و استفاده از گزارشگری الکترونیکی مانند رایانه، اتصال به اینترنت و برنامه نویسان مجرب. (جمشیدی نوید و همکاران، 1386)

2-4 مزایای استفاده از (XBRL)
• ویژگی مربوط بودن اطلاعات را افزایش میدهد.
• هزینه انتشار اطلاعات را کاهش میدهد.

• از طریق افشاء اطلاعات تکمیلی، افشای بیشتری را امکان پذیر ساخته است.
• امکان ذخیره سازی داده زیاد است.
• انتقال داده ها در سراسر دنیا امکان پذیر است.
• بهنگام رسانی سریع اطلاعات ممکن است. (جمشیدی نوید و همکاران، 1386)
3- مطالعات تجربی
در بررسی هایی که در سال 1996 به وسیله پتراویک و گیلت انجام شد این نتیجه بدست آمد که 69 درصد از 150 شرکت موفق دارای پایگاه های اطلاع رسانی و صفحه راهنما بودند.
در بررسی که در سال 2003 توسط هنان انجام شد رشد روزافزون در انتقال اطلاعات از طریق پایگاه اطلاع رسانی شرکت ها تائید شد در این بررسی نمونه 1250تایی از شرکتها که 500 شرکت موفق در میان آنها بودند انتخاب شده و مشخص گردید که 79/2 درصد آنها در پایگاه اطلاع رسانی خود اطلاعات قابل دسترسی داشتند. دبرسنی و گری درسال 1997 نتیجه گرفت که 68 درصد از شرکت های موفق (34 شرکت از 50 شرکت) پایگاه گزارشی سالانه اینترنتی و 98 درصد از آنها هم پایگاه های اطلاع رسانی دارند و 36 درصد هم گزارش حسابرس مستقل را در پایگاه اطلاع رسانی خود افشاء می کنند. همچنین در سال 1998 دبرسنی و گری تحقیق مشابهی را برای شرکتهای اروپایی تکرار کردند. بررسی آنها نشان داد که تعدادی از 36 سایت دارای گزارشهای مالی سالانه در برخی از شکل ها بود. از این سایتها 12 مورد براساس زبان ابر متن، 5 مورد به صورت زبان ابرمتن و هم قالب مدرک قابل انتقال، 15 مورد فقط از طریق قالب مدرک قابل انتقال و 4 مورد از طریق شکل های اسکن شده صورتهای مالی خود را در اینترنت ارائه کرده اند. ایترج و همکاران در سال 2001 به بررسی سطوح افشاء شرکت های آمریکایی در 17 نوع صنعت در آمریکا پرداختند که با بررسی490 شرکت نتیجه گرفتند که 82 درصد آنها در سال 1998 دارای پایگاه های اطلاع رسانی بودند این بررسی همچنین نشان داد که شرکت های بزرگ تلاش بیشتری برای ارائه اطلاعات از طریق اینترنت دارند. ایتردی و همکاران به این نتیجه رسیدند که سطح فناوری و محیط افشا با شکل ارائه صورت¬های مالی در ارتباط است. گارتنر در سال 2008 بیان نمودند که فقط 35 شرکت از 150 شرکت مورد بررسی آن اطلاعات مالی خود را در وب سایت افشا می¬کنند و 42 مورد از شرکتها به رغم داشتن وب سایت، اطلاعات مالی خود را در وب سایت قرار نمی¬دهند. ژیگون نیز در سال های 2003، 2004 تحقیقی را در مورد 100 شرکت موجود در بورس کوالالامپور در مالزی انجام داد. وی نتیجه گرفت هر چند در تعداد شرکتها و نوع اطلاعات فراهم شده در اینترنت افزایش وجود دارد اما کیفیت اطلاعات گزارش شده در اینترنت برای استفاده کنندگان کم است.
شرکت FFIEC ، در سال 2003 برای پروژه CDR گزارشی منتشر کرد و در آن اظهار می دارد که وقتی گزارشها از طریق سیستم CDR تحویل داده میشوند 95% آنها حاوی دادههای مورد انتظار هستند. از دیگر انجمن هایی که در این راستا به تحقیقات دست زدند می توان به «هیات استانداردهای حسابداری مالی» در سال 1999 اشاره نمود که در آن نقاط ضعف

گزارشگری شرکت ها در اینترنت با فناوری جاری و نقش تغییرات فناوری در بهبود گزارشگری الکترونیکی حرفه مورد بررسی قرار گرفته و یک دستورالعمل کاربردی جهت گزارشگری شرکتها بر مبنای وب پیشنهاد شده است. بررسی¬های انجام شده توسط انجمن حسابداران خبره کانادا و هیات استانداردهای حسابداری مالی این مسیر را با در نظر گرفتن سایر جنبه ها مثل شکل مورد استفاده جهت انتقال گزارش های سالانه در اینترنت و قابلیت دسترسی، توسعه دادند. در فاصله سالهای 1994

 

تا 1996 اشبوک و همکاران با بررسی 290 شرکت و با در نظر گرفتن 4 متغیر مستقل مانند اندازه شرکت، سود آوری، درصد سهام در دست سهامداران (سهام در جریان) به کل سهام شرکت و ارزیابی انجمن پژوهشهای مدیریت و سرمایه¬گذاری از عملیات گزارشگری شرکت در گذشته، نتیجه گرفتند که تنها اندازه شرکت است که توانایی پیش¬بینی گزارشگری اینترنتی برای شرکت ها را دارد. در بررسی دیگری توسط کراون و مارستون در سال 1999 که به روی شرکتهای انگلیسی انجام گرفت، تنها فرضیه ای تائید شد که عامل اندازه شرکت را با میزان افشاء اطلاعات در پایگاه اطلاع رسانی شرکتها دخیل می¬دانستند. در سال 2003، وبر انجام شد دو نمونه از شرکتهای آلمانی و استرالیایی را انتخاب کردند که نتیجه گرفت

ند اندازه شرکت بر میزان افشاء در پایگاه اطلاع رسانی تاثیر دارد. در بررسی دیگری که توسط دبرسنی و همکاران انجام شد نمونه 660 تایی از22 کشور در سراسر جهان انتخاب و در نهایت مشخص شد که متغیرهایی از قبیل اندازه شرکت و قرار داشتن در لیست بازار سهام در میزان ارائه اطلاعات اینترنتی تاثیر می¬گذارند.

4- روش تحقیق، ارائه پرسشنامه و مدل تحقیق
روش تحقیق در این مطالعه توصیفی بوده و با ارائه پرسشنامه ای به 81 شرکت از جامعه آماری شرکتهای فعال در بازار بورس اوراق بهادار تهران، سعی در پاسخگویی به سوالات تحقیق شده است. پرسشنامه در ضمیمه (1) آورده شده است. این شرکتها عبارتند از:
جدول (1): حجم نمونه تحقیق
شیشه آبگینه پیچک لبنیات کالبر قند پارس
فرآورده های نسوز ایران شهداب ویتانا شهد ( قند خوی)
ایران برک صنعتی بهپاک صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان شوکوپارس
چیت سازی بهشهر لبنیات پاستوریزه پاک قند لرستان بهنوش ایران
نساجی قائمشهر حفاری شمال داروسازی ابوریحان کف
صنایع مخابراتی راه دور ایران سرمایه گذاری صنعت نفت (هلدینگ) پلی اکریل ایران تولیددارو
سرمایه گذاری توسعه آذربایجان صنایع شیمیایی ایران تهران شیمی سرمایه گذاری صنایع پتروشیـمی
سیمان فارس و خوزستان پتروشیمی اراک البرز دارو تولیدی ایران تایر
سیمان ارومیه پتروشیمی فن آوران فرآورده های تزریقی ایران ایران یاسا تایر و رابر
ریسمانریسی سمنان تولیدی گاز لوله شیمی دارویی داروپخش پلاستیران
پشمبافی توس نورد و لوله اهواز تراکتورسازی ایران لنت ترمز ایران
نساجی خوی پارس متال صنایع نساجی ایران صنعتی محور سازان ایران خودرو
کارخانجات صنعتی پیام فولاد کاویان ایران پویا فنرسازی خاور
سامان گستر اصفهان فولاد خوزستان یخچالسازی لرستان الکتریک خودرو شرق
گروه صنعتی نقش ایران آلومینیوم پارس نیرو ترانس تولید محورخودرو
کارتن ایران بنیان دیزل کابل‌های مخابراتی شهید قندی صنعتی کاوه
کارتن مشهد لیفتراک سازی سهند سایپا صنایع آذرآب
خدمات انفورماتیک معدنی و صنعتی چادر ملو کاشی نیلو سیمان هگمتان
نوسازی و ساختمان تهران توسعه معادن روی ایران کاشی و سرامیک سینا سیمان اردبیل و آهک آذرشهر
ایتالران رهشاد سپاهان حمل و نقل توکا سیمان دشتستان
خدمات دریایی تاید واتر خاور میانه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله چدن خاکستری در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله چدن خاکستری در pdf دارای 5 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله چدن خاکستری در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله چدن خاکستری در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله چدن خاکستری در pdf :

چدن خاکستری

چدن به آلیاژهایی از آهن و کربن که بین 2.1الی 6.2 درصد کربن داشته باشند، گفته می‌شود. رنگ مقطع شکست این آلیاژ به عنوان شناسه نامگذاری انواع مختلف آن به کار می رود. بیش از 95 درصد وزنی چدن را آهن تشکیل میدهد و عناصر آلیاژی اصلی آن کربن و سیلیسیم هستند. به طور معمول بین 2.1 تا 4 درصد کربن و 1 تا 3 درصد سیلیسیم دارد و به عنوان آلیاژی سه گانه شناخته

می شود. با این وجود، انجماد آن از روی دیاگرام فازی دوتایی آهن-کربن بررسی میشود. جایی که نقطه یوتکتیک در دمای 1154 درجه سانتی گراد و 4.3 درصد کربن اتفاق می افتد که حدود 300 درجه کمتر از نقطه ذوب آهن خالص است. چدنها، به استثنا نوع داکتیل، ترد هستند و به دلیل نقطه ذوب پایین، سیالیت، قابلیت ریخته گری، ماشین کاری، تغییرشکل ناپذیری و مقاومت به سایش به موادی مهندسی با دامنه وسیعی از کاربرد تبدیل شده و در تولید لوله ها، ماشینها، قطعات صنعت خودرو مانند سرسیلندر، بلوک سیلندر و جعبه گیربکس به کار میروند. چدن همچنی

 

ن به تضعیف و تخریب ناشی از اکسیداسیون (خوردگی) مقاوم است.
تولید چدن
چدن از طریق ذوب مجدد سنگ آهن به همراه آهن و فولاد قراضه بدست می آید و با طی مراحلی برای حذف عناصر ناخواسته مانند فسفر و گوگرد همراه است. بسته به نوع کاربرد، میزان کربن و سیلیسم تا حد مطلوب (به ترتیب 2 تا 3.5 و 1 تا 3 درصد وزنی) کاهش داده می شوند. سایر عناصر نیز حین ریخته گیری و قبل از شکل گیری نهایی، به مذاب افزوده می شوند. چدن به جز موارد خاص که در کوره بلند موسوم به کوره کوپل ذوب میشود، عمدتا در کوره‌های القای الکتریکی تولید می گردد. پس از تکمیل ذوب، مذاب به کوره نگهدارنده یا قالب ریخته میشود.
انواع چدن‌ها عناصر آلیاژی
خواص چدن با افزودن عناصر آلیاژی مختلف تغییر می کند. بعد از کربن، سیلیسیم مهمترین عنصر محسوب می‌شود چرا که کربن را از حالت محلول خارج کرده، آن را به فرم گرافیت درمی آورد که تولید چدنی نرمتر، با انقباض کمتر کرده، استحکام و چگالی را کاهش می دهد. گوگرد نیز هنگام اضافه شدن سولفید آهن تولید می‌کند که مانع تشکیل گرافیت شده

سختی را افزایش میدهد. مشکل گوگرد اینست که گرانروی چدن را در حالت مذاب بالا برده و عیوب ساختاری را افزایش میدهد. برای خنثی کردن اثرات گوگرد از منگنز استفاده می‌شود تا به جای سولفید آهن، سولفید منگنز تشکیل شود. سولفید منگنز از مذاب سبکتر است بنابراین برروی سطح مذاب و درون سرباره شناور میشود. مقدار منگنز مورد نیاز برای خنثی کردن گوگرد برابر است با 1.7*مقدار گوگرد+0.3%. افزودن منگنز بیش از این مقدار باعث تولید کاربید منگنز می‌شود که خود به بالا رفتن سختی و سرعت انجماد منجر میشود. تنها در موسازهای بسی

ار معمول است که ساختار پرلیت و گرافیت را پالایش داده به افزای

ش چقرمگی کمک می‌کند و گاه حتی تفاوت سختی در ضخامتهای مختلف را از بین میبرد. کروم به مقدار جزیی به ملاقه مذاب افزوده می‌شود تا گرافیت آزاد را کاهش داده، مذاب را سرد کند و از آنجا که تثبیت کننده قوی کاربید به شمار میرود عمدتا همراه با نیکل افزوده میشود. مقدار بسیار اندکی قلع را نیز می توان به جای 0.5درصد کروم افزود. بین 0.5 تا 2.5درصد مس هم در ملاقه یا کوره به مذاب اضافه می‌شود تا انجماد را کاهش، گرافیت را پالایش و سیالیت را افزایش دهد. افزودن 0.3 تا 1 درصد مولیبدن باعث افزایش انجماد، پالایش گرافیت و پرلیت می‌شود و معمولاً همراه با نیکل مس و کروم افزوده می‌شود تا خواص استحکامی را بهبود بخشد. تیتانیوم به عنوان گاززدا و اکسیدزدا استفاده می‌شود اما سیالیت را هم افزایش میدهد. اضافه نمودن 0.15 تا 0.5درصد وانادیوم، سمنتایت را تثبیت کرده سختی و مقاومت به سایش و گرما را افزایش میدهد. همچنین افزودن 0.1 تا 0.3 درصد زیرکنیوم به تشکیل گرافیت، احیا و افزایش سیالیت منجر میشود. به مذاب چدن مالیبل، حدود 0.002 تا 0.01 درصد وزنی بیسموت اضافه می‌شود تا بتوان سیلیسیم درصد سیلیسیم را افزایش داد. در چدن سفید عنصر بور به منظور تولید شدن چدن مالیبل افزوده می‌شود تا از اثر زمخت شدن در اثر وجود بیسموت کاسته شود.
چدن خاکستری [ویرایش]
چدن خاکستری ریزساختار گرافیتی خاصی دارد که باعث می‌شود مقطع شکست آن به رنگ خاکستری باشد. در این نوع چدن‌ها تمامی یا قسمت اعظم کربن بصورت آزاد (گرافیت) رسوب می‌کند. از نظر وزنی رایج‌ترین نوع چدن و پرکاربردترین ماده ریخته گری محسوب میشود. چدن خاکستری عمدتا حاوی 2.5 تا 4 درصد کربن، 1 تا 3 درصد سیلیسیم و م

ابقی آهن است. این نوع چدن استحکام کششی و مقاومت به شوک کمتری نسبت به فولاد دارد اما از نظر استحکام فشاری با فولاد کربنی کم و میان کربن قابل مقایسه است.
چدن داکتیل [ویرایش]
این چدن دارای زمینه فریتی، پرلیتی یا هر دو با گرافیتهای کروی است . چدن نشکن به هنگام انجماد، کربن آن به صورت گرافیت کروی یا گلوله ای تشکیل می شود.
خواص چدن داکتیل :نقطه ذوب پایین، ریخته گری مناسب، ماشینکاری عا
چدن سفید [ویرایش]
چدن سفید از میزان کربن کمتر و سرعت سرد کردن بیشتر حاصل می‌شود جاییکه بخش عمده کربن بصورت فاز نیمه پایدار Fe3C (سمنتیت) رسوب می‌کند تا کربن آزاد (گرافیت). مقطع شکسته شده این نوع چدن‌ها سفید نقره‌ای رنگ است. سمنتیت رسوب کرده از مذاب ذرات بزرگی در فاز یوتکتیک شکل میدهد. فاز دیگر این نوع چدن آستنیت است که طی فرآیند انجماد به مارتنزیت تبدیل میشود. این کاربیدهای یوتکتیک درشتتر از آن هستند که سخت گردانی رسوبی ایجاد کنند (مانند برخی فولادها که رسوب سمنتیت، با ممانعت از حرکت نابجاییها در فاز زمینه فریت، از تغییر شکل پلاستیک جلوگیری میکند). اما تا حدودی به دلیل سختی خود ذرات سمنتیت که بخشی از حجم ماده را اشغال میکنند، سختی کل افزایش می یابد بطوریکه سختی چدن سفید بر اساس قانون مخلوطها برآورد میشود. در هر صورت سمنتیت‌ها سختی را افزایش و چقرمگی را کاهش میدهند. از آنجا که کاربید بخش بزرگی از ماده را می گیرد، چدن سفید را میتوان نوعی سرمت به حساب آورد. چدن سفید برای بسیاری مصارف بیش از حد ترد است ولی به لطف سختی خوب، مقاومت به سایش بالا و قیمت پایین در ساخت قطعاتی چون سطوح در معرض سایش (مانند پروانه توربین)
در سیستم آهن-کربن پایدار، تمامی کربن بصورت گرافیت ظاهر می‌شود.
انواع چدن‌های خاکستری از نظر شکل گرافیت [ویرایش]
• چدن‌های خاکستری با گرافیت کلوخه‌ای یا شکوفه‌ای یا چدن‌های مالیبل با چکش‌خوار
• چدن خاکستری با گرافیت ورقه‌ای یا فلسی یا پولکی
• چدن خاکستری با گرافیت کروی یا چدن داکتیل یا SG و یا چدن ن

شکن
• چدن خاکستری چشم گاوی (این نوع چدن ما بین خاکستری و سفید می‌باشد که به علت گرافیتهای نسبتاً بزرگ در بین فاز روشن رنگ فریت به این اسم مشهور است
در سیستم آهن کربن پایدار نمی‌توان گفت تمام کربن به صورت گرافیت آزاد رسوب می‌کند چون شرایط تبرید و انجماد در نوع چدن حاصل نقش دارد

 

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   26   27   28   29   30   >>   >