سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله ارزیابی چالشهای حقوق بشرغرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران در

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله ارزیابی چالشهای حقوق بشرغرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران در pdf دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ارزیابی چالشهای حقوق بشرغرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ارزیابی چالشهای حقوق بشرغرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ارزیابی چالشهای حقوق بشرغرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران در pdf :

چکیده

حقوق بشر به عنوان یک هنجار جهانی در حقوق بینالملل، برای همهی کشورها و تابعان حقوق بینالملل حائز اهمیت، تعهدآور، لازمالاجرا و تخلف ناپذیر است. علیرغم اینکه از حقوق بشر به عنوان یکی از اصول بنیادین حقوق بینالملل یاد میشود، اما به دلیل ساختار ناعادلانهی نظام بینالملل، ابرقدرتها از این موضوع به عنوان ابزاری جهت تحقق منافع خود و دست یابی به اهداف سیاسی و توجیه تجاوزات نظامی خود بهره میگیرند. در این مقاله که با روش توصیفی – تحلیلی تدوین شده تلاش میشود با بررسی اجمالی هستی شناسی حقوق بشر، نقاط ضعف و ایرادات وارده به آن با سیر در اسناد و موازین بینالمللی مورد تحقیق قرار گیرند. نتایج نشان میدهد که چالشهای ایران به عنوان کشوری شاخص در میان کشورهای اسلامی با حقوق بشر غربی ریشه در ساختار این حقوق دارد.

واژگان کلیدی: حقوق بشر، حقوق بینالملل، رژیمهای بینالمللی، سازمانهای بینالملل، جهانشمولیحقوق

مقدمه

مفهوم حقوق بشر در اصل از منشور سازمان ملل متحد بر گرفته شده است. این منشور در سال 1945 به فاصله اندکی پس از پایان

جنگ جهانی دوم به تصویب رسید. در دیباچه منشور چنین آمده است که سازمان ملل مصمم است دوباره بر باور خود به حقوق بنیادین بشر در شرافت نوع انسان، حقوق برابر مردان و زنان و ملت های بزرگ و کوچک تاکید کند.

روز 10 دسامبر هر سال به نام روز جهانی »حقوق بشر« نامگذاری شده است تا اهمیت این موضوع حیاتی برای جامعه جهانی آشکار گردد. سرآغاز این نامگذاری به بعد از جنگ جهانی دوم برمیگردد که جهان در این جنگ خانمان سوز شاهد نقض گسترده حقوق
بشر توسط دولتهای متخاصم بود. رهبران کشورهای جهان تصمیم گرفتند تا کمیسیونها و کمیتههای مختلفی را مامور رسیدگی به

. 1 این مقاله مستخرج از پایاننامه اینجانب سعید باوفا با عنوان » جایگاه امنیت انسانی درحقوق بینالملل با تاکید بر امنیت اجتماعی« در مقطع کارشناسی ارشد، تحت راهنمایی جناب آقای دکتر بابک پورقهرمانی، استادیار دانشگاه آزاداسلامی واحد مراغه میباشد.

351

موضوع حقوق بشر نمایند. از جمله آنها، کمیسیون حقوق بشر بود که ماموریت یافت تا زمینههای توافق دولتها و نگارش لایحهای

را فراهم نماید. این کمیسیون در اوایل سال 1947 کار خود را آغاز و پس از بحث و بررسیهای فراوان و مطالعه قوانین اساسی و

داخلی کشورهای جهان، لایحهای را تحت عنوان » اعلامیه جهانی حقوق بشر« تهیه و به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه نمود و مجمع عمومی نیز در 10 دسامبر 1948، آن را تصویب و این روز را به عنوان روز جهانی »حقوق بشر« نامگذاری کرد. این نکته قابل ذکر است که تصویب سند الزام آور در قالب کنوانسیون بینالملل حقوق بشر در سال 1966 مشتمل بر سه میثاق تحت عناوین، »میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی«، »میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی«، و »پروتکل الحاقی به میثاق حقوق مدنی و سیاسی« اتفاق افتاد.

حق حیات، آزادی، برابری، عدالت، رفاه و تامین اجتماعی، حفاظت در برابر شکنجه، مشارکت اجتماعی، حق پناهندگی، حقوق اقلیتها، حق آزادی فکر، ایمان و سخن، حق آزادی دین، حق تجمع و اعلان، حق حفظ مال، حق انتخاب کار، حق فرد بر اشتراک

در امور ضروری مادی و معنوی، دادخواهی عادلانه، حق تشکیل خانواده، حق تعلیم و تربیت، حق حفظ حیات فردی شخص و حق

انتخاب آزاد محل زیست و ; از جمله حقوقی است که در اعلامیه حقوق بشر بیان شده است.

هدف اصلی این اعلامیه و نامگذاری یک روز جهانی، شناسایی ذاتی همه اعضای خانواده بشری و حقوق یکسان و انتقالناپذیر آنان بر مبنای آزادی، عدالت و صلح وحرکت بسوی جهانی فارغ از نقض حقوق بشر و احترام و حفاظت از کرامت انسانی بوده است. ولی شرایط امروز بعد از گذشت قریب به 66 سال از تصویب این اعلامیه، نه تنها بیانگر تحقق این هدف نمیباشد بلکه رفتار برخی کشورها و دولتها، نشانگر حرکتی خلاف در عرصه احترام به حقوق انسانی و حفظ کرامت و امنیت انسانها است و سال هاست که

جامعه جهانی با سکوت مرگبار و برخوردهای تبعیض آمیز و دوگانه خود، نظارهگر این جنایات و زیر پاگذاشته شدن مفاد اعلامیه

حقوق بشر در نتیجه نقض بارز حقوق بینالملل بشرمیباشند.

-1 مفهوم حقوق بشر

تعریف واحدی از مفهوم حقوق بشر ارایه نشده است و توافقی در این مورد وجود ندارد و این مفهوم بارها بازتعریف شده و در هر دوره، مکتب و صاحبنظری از منظر خود به این موضوع نگریسته و چارچوب آن را تبیین کرده است.

»حقوق بشر مجموعهای از ارزشها، مفاهیم، اسناد حقوقی بین المللی و ساز و کارهایی است که در همه زمانها و مکانها از مقام، منزلت و کرامت انسانی همه افراد و یا گروها صرفاًبه دلیل اینکه انسانند در مقابل همه دولتها حمایت میکند.« (ضیایی بیگدلی، محمد رضا، :1382 ص(18

و در تعریفی دیگر از دیدگاه اسلامشناسان: حقوق بشرعبارت است از مجموعهای از اصول نشأت گرفته از فطرت انسان که دارای

دو ویژگی میباشند: الف: نیازهای درونی ب: دارا بودن استعداد رشد و تعالی. (رسول زاده، صادق، 1389، ص( 4

352

مبانی حقوق بشر از اندیشههای مبتنی بر مکتب انسانگرایی متفکران قرن هفدهم مانند آبلار1نشأت گرفته است. پس از قرن هفدهم
این مبانی تحت تاثیر افکار و نظریات اندیشمندانی چون گروسیوس2 و دکارت 3 قرارگرفت و آنان منبع حقوق طبیعی 4را انسان و

بر عقل بشری تاکید نمودند و حقوق را ابزاری برای تامین آزادیهای انسانها برشمردند. از قرن هجدهم به بعد شکل مفهوم حقوق بشر با تفکرات سه اندیشمند معروف، توماس هابز 5، جان لاک6 و ژان ژاک روسو7 مواجه شد که حق آزادی و برابری را اصلیترین حقوق طبیعی انسانها بیان میکردند. آنها عقیده داشتند که درگذشتههای بسیار دور، جوامع درحالتی قرار داشتند که اصطلاحاً »حالت طبیعی« نامیده میشد. حالت طبیعی، شرایطی است که نظم ساختاری بر جوامع حاکم نبوده و دولت و حکمرانی هم وجود نداشته است و مردم بعد از سپری کردن وضعیت حالت طبیعی تصمیم به ایجاد نظم ساختاری و تشکیل دولت میگیرند.

طرفداران این مکتب گفتهاند: منشأ حقوق بشر، طبیعت است؛ یعنی طبیعت این حقوق را به انسانها میبخشد. مثلاً وقتی میگوییم انسان حق حیات دارد، حق دارد که ازمواد غذایی استفاده کند تا بتواند حیات خود را حفظ کند، در حقیقت، طبیعت انسان است که
چنین حقی را به او میدهد. اگر انسان حق بهرهمندی از مواد غذایی نداشته باشد و نتواند از حیات خودش دفاع کند، نسل بشر

منقرض میشود، پس همین طبیعت انسان است که به او حق میدهد که ادامه حیات داشته باشد و تکثیر نسل کند. تعبیر متداولی که این روزها در جامعه گفته میشود »این حق طبیعی انسان است«، ریشه در اندیشه حقوق طبیعی دارد. البته در آموزهها و فرهنگ اسلامی چنین تعبیری وجود ندارد .(مصباح یزدی، آیتاالله محمدتقی، 1388، ص.(46-47

پشتوانه تئوری هابز در خصوص حقوق بشر همین گرگ بودن طبیعت انسان و قدرت بلامنازع و بیقید حاکمان است .جان لاک، که به دلیل اثرگذاری تفکراتش بر سایر اندیشمندان غربی به »پدر لیبرالیسم کلاسیک8« معروف شده است، در بحث اشخاص دارای
صلاحیت برای رای دادن، نه تنها زنان را فاقد صلاحیت رای دادن میداند، در مورد مردان هم فقط مردان ثروتمند و دارای سرمایه

را واجد حق رای میداند، و از طرفی وی یکی از گردانندگان مافیای بردهداری انسان در قرن هجدهم بوده و به این ترتیب یکی از اصول اساسی حقوق بشر یعنی آزادی زندگی انسانها را زیرپا گذاشته است.

ژان ژاک روسو آزادی حیات انسانها را در قالب اقوام وحشی و نیمه وحشی و آزاد دستهبندی میکند. از سویی همانند جان لاک، زنان را دارای حق رأی نمیدانست. این ها تنها نمونههایی از افکار اندیشمندانی است که حقوق بشر غربی برپایه آنها بنا نهاده شده است.

1 . Pierre Abelardus 2 . Grotius 3 . Rene Decartes 4 . Natural Rights 5 . John Locke 6 . Rene Decartes

7 . Jean-Jacques Rousseau 8 . Classical liberalism

353

زمانی ، حکومتها به عنوان بالاترین مرجع اقتدار و تصمیم گیری در قلمرو خود، به هر نحو که میخواستند رفتار میکردند و نحوه

برخورد با انسانها را درصلاحیت خود میدانستند ولی به تدریج این ادعاها با چالشهای جدی مواجه شد و به دنبال تحولات دولت،

این حقوق هم دچار رشد و تحول شد، به نحوی که شاهد توسعه »حقوق شهروندی از حقوق قانونی (یعنی اصل برائت) به حقوق سیاسی (همچون حق انتخاب) و از حقوق سیاسی به حقوق اقتصادی (یعنی برخورداری از حداقل استانداردهای مادی) هستیم. (مک کورکودال، 1381، ص(22

امروزه، حقوق بشر، بخش قوامیافتهای از حقوق بینالملل با ساختاری نهادی ( شامل تعاریف اساسی از حقوق بشر و سازوکارهای

اجرای این حقوق) و دامنه کاربست جهانی است، طوری که این حقوق به عنوان مجموعه قوانین، جزو گفتمان جامعه بینالمللی شده است. (شهرام نیا، امیرمسعود، 1386، ص(237

بین اندیشمندان اسلامی و متفکران غربی در مسئله حقوق بشر، اختلافات مبنایی وجود دارد. یک مورد اساسی و مبنایی به تعریف

قانون صحیح و معتبر برمی گردد. متفکران غربی قانونی را معتبر می دانند که موافق با خواسته های انسان ها و در راستای انسان محوری باشد، از این رو، منشاء اعتبار قانون را آراء و خواسته های مردم می دانند. بررسی اعلامیه های جهانی حقوق بشر و میثاقین و; نشان می دهد که اینان، محور تمام تصمیم گیری ها را امیال نفسانی افراد می دانند و در واقع امیال نفسانی مشترک بین غربی ها را در قالب قوانین و به نام حقوق بشر جای داده اند.

اما از دیدگاه اسلام قانونی صحیح و معتبر است که از سوی خدا و از طریق وحی به دست ما رسیده باشد و مطابق با مصالح واقعی انسان ها باشد و از این رو، ارزش قانون به مطابقت با مصالح مادی و معنوی انسان ها است. طبق این دیدگاه، بشر تکویناً و تشریعاً بنده خداوند متعال است و برخلاف متفکران غربی که انسان را در برابر خدا هم آزاد می پندارند، بر تسلیم و فرمانبرداری انسان ها

در برابر خدا تأکید میورزد. (سیدیان، سیدمهدی، شبان نیا، قاسم، 1388، ص(59

-2 نسلهای حقوق بشر

امروزه حقوق بشر در شرایطی به حیات خود ادامه میدهد که چهار نسل را پشت سرگذاشته است. نسل اول حقوق بشر در واقع حقوق مدنی و سیاسی هستند که ریشه در ارزشهای مکتب لیبرالیسم کلاسیک دارند. این حقوق برگرفته از نخستین شعار انقلاب فرانسه در سال 1789 تحت عنوان آزادی بود. هر چند که این اصل قبل از آن در اعلامیه استقلال آمریکایی در سال 1776 و نیز منشور انگلیسی حقوق در سال 1689 مطرح شده بود. این نسل از حقوق بشر، حقوق بنیادینی چون آزادی عقیده، آزادی بیان، حق

حیات، اجتماع، امنیت و ضمانتهای قضایی و بطور کلی حقوق مدنی و سیاسی را در بر میگیرد.

دومین نسل حقوق بشر، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. این حقوق پس از جنگ جهانی دوم با اعمال نفوذ کشورهای

سوسیالیست در اعلامیه جهانی حقوق بشر گنجانده شده است. جنگ سرد موجب جدایی نسل اول یعنی حقوق مدنی و سیاسی از نسل دوم یعنی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گردید. این نسل از حقوق بشر شامل حقوقی از قبیل، کار، رفاه، تأمین اجتماعی،

354

سطح مناسب زندگی، مشارکت در زندگی فرهنگی و;. میباشد که در اعلامیه حقوق بشر گنجانده شده است. در دو نسل اول و

دوم حمایت و تضمین حقوق بشر به عهده دولتها میباشد.

نسل سوم حقوق بشر، حقوق جمعی است و بامشارکت همه ارکان جامعه مدنی است که سطح رفاه عمومی ارتقاء مییابد. در این

نسل به دلیل افزایش جایگاه مشارکت جامعه، میزان مسئولیت دولت تا حدودی کاهش پیدا کرده است.

نسل چهارم حقوق بشر که به »حقوق ارتباطات« نام گرفته، اولین بار در سال 1954 توسط اندیشمند فرانسوی ژان دارسی در مجله

فرانسوی ارتباطات مطرح گردید. در این نسل از حقوق بشر، در کنار حقوقی از قبیل آزادی بیان و رسانه ها به آزادی اطلاعات و

ارتباطات نیز تاکید شده است.

-3 رژیمهای حقوق بشری1 و اسناد بینالمللی

رژیمهای حقوق بشری بین المللی مجموعه بزرگی از حقوق بین المللی و مجموعه پیچیده ای از نهادهای مجری را در بر می گیرد، از طرفی معاهدات و اسناد بینالمللی اهمیت فوقالعادهای در بینالمللی کردن تدریجی حقوق بشر داشتهاند. به عبارتی دیگر »رژیمهای بین المللی« مجموعه ای از شاخصه های نظام بین الملل هستند که متشکل از بافت حاکمیت کشورها، سازمانهای بین المللی و مجموعه ای از حقوق بین الملل می باشند؛ مانند کنوانسیون ها، معاهدات بین المللی، عرف بین الملل و دکترینهای حقوقی.

مجموعهی قوانین بینالمللی حقوق بشری با اعلام منشور ملل متحد در ژوئن سال 1945، گام به مرحلهی جدیدی نهاد. رژیمهای

جهانی و منطقه ای حقوق بشر عبارتند از: اعلامیه جهانی حقوق بشر درسال 1948، کنوانسیون اروپایی حقوق بشر درسال 1950، میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی درسال 1966، کنوانسیون بین المللی در باره ریشه کنی تبعیض نژادی درسال

1966، کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر درسال 1969، کنوانسیون ریشه کنی تبعیض علیه زنان درسال 1979، منشور آفریقایی حقوق بشر و مردم درسال1981، کنوانسیون منع شکنجه درسال 1984، و کنوانسیون حقوق کودکان درسال 1989، که اجمالاً به اهم آنها اشاره میشود:

-3-1 منشور ملل متحد

منشور ملل متحد به عنوان یک میثاق جهانی است که پایه و اساس نظام حقوق بینالملل را شکل داده و دارای قویترین جایگاه حقوقی است. منشور ملل متحد در مقدمه و در مواد 1، 13، 55، 56، 62، 68، و 76 به موضوع حقوق بشر تاکید ویژه دارد. به عبارتی منشور سازمان ملل، حقوق بشر را بینالمللی کرد و با توجه به اینکه کشورهای جهان این معاهده بینالمللی را پذیرفتهاند رعایت حقوق بشر و آزادیهای اساسی ابناء بشر جزئی از وظایف و تعهدات امضاکنندگان آن میباشد.

1 Human rights regimes

355

-3-2 اعلامیهی جهانی حقوق بشر(1(1948

این اعلامیه تأثیرفزایندهای بر روند گسترش مفاهیم حقوق بشر در سطح بینالمللی داشته به گونهای که از آن به عنوان تفسیر اصول

منشور ملل متحد تعبیر شده است، این اعلامیه به نوبه خود دارای نقاط قوت و ضعفهایی است که در ادامه اشاره خواهد شد.

اعلامیه حقوق بشر نخستین اعلامیه فراگیر حقوق بشر است که از سوی یک سازمان بینالمللی اعلام شده است و مشتمل بر دو نوع

حقوق است که عبارتند از »حقوق مدنی، سیاسی« و »حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی.« (مهرپور،ح،.1392 ص.(44 نکته حائز

اهمیت اینکه کشور ایران جزو 48 کشوری میباشد که به این اعلامیه رای مثبت دادهاند.

این اعلامیه که از طرف مجمع عمومی سازمان ملل متحد آرمان مشترکی برای کلیه ملل اعلام گردید ، در مواد 3 تا 21 از حقوق

مدنی و سیاسی از قبیل حق حیات (ماده (6، آزادی و امنیت فردی (ماده (9، آزادی از بردگی (ماده (4، رفتار انسانی (مواد 7 و 8 و (10، ممنوعیت شکنجه و رفتار غیر انسانی (ماده (5، حق محاکمه عادلانه (ماده (10، آزادی رفت و آمد (ماده (13، تساوی و برابری زن و مرد در کلیه امور مربوط به ازدواج (ماده (16، حق مالکیت (ماده (17، حق آزادی عقیده و مذهب (ماده (18، حق شرکت در اجتماعات مسالمتآمیز (ماده (20، مشارکت افراد در اداره امور عمومی (ماده (21، و در مواد 22 تا 27 نیز از حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله حق امنیت اجتماعی (ماده (22، حق کار و آزادی در انتخاب کار (ماده (23، خدمات تامین اجتماعی و

سلامت و رفاه (ماده (24، حق برخورداری از آموزش و پرورش( ماده (26، حق آزادی در زندگی فرهنگی در اجتماع و حمایت از مالکیت مادی و معنوی آثار فرهنگی (ماده (27، حمایت میکند.

-3-3 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (1966)

همزمان با تهیه اعلامیه حقوق بشر، تهیه کنوانسیونی الزامآور برای آن نیز آغاز گردید. در سال 1951 کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل با درخواست مجمع عمومی کار تهیه دو میثاق حقوق مدنی و سیاسی و میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را آغاز و در سال 1954 پیش نویس این دو میثاق را تقدیم مجمع عمومی نمود و در نهایت در سال 1966 این دو میثاق به تصویب مجمع

عمومی سازمان ملل رسید. هر دو این میثاقها حقوق بیشترو جامعتری را نسبت به اعلامیه جهانی حقوق بشر تحت پوشش قرار میدهند.

میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مشتمل بر یک مقدمه و 53 ماده میباشد و تا سال 2008 تعداد 163 کشور جهان عضو آن شدهاند. میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز مشتمل بر یک مقدمه و 31 ماده میباشد و 159 کشور تا سال 2008 به عضویت آن درآمدهاند. کشور ایران نیز در سال1354رسماً و بدون هرگونه قید و شرطی به عضویت این دومیثاق درآمده است. این درحالی است که بیش از 40 کشور از جمله کشورهای مدعی حقوق بشر از قبیل آمریکا، بلژیک و سوئیس حق شرطهای
متعددی را برای امضای این دو میثاق اعلام نمودهاند.

همزمان با تصویب این دو میثاق، یک پروتکل اختیاری با هدف این که افراد نیز امکان طرح شکایت علیه دولتهای متبوع خود مبنی بر نقض حقوق بشر را داشته باشند، تدوین و به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. این پروتکل که صلاحیت کمیته

1 Universal Declaration of Human Rights×

356

حقوق بشر مندرج در ماده 41 میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی را رسمیت بخشیده و حوزه فعالیت این کمیته را هم توسعه

داده است، مشتمل بر یک مقدمه و 14 ماده میباشد و تا سال 2008 تعداد 111 کشور این پروتکل اختیاری را امضا و تصویب

نمودهاند.

دومین پروتکل اختیاری میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی در سال 1989 به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید و

از سال 1991 لازمالاجرا گردید. این پروتکل اختیاری که مشتمل بر یک مقدمه و 11 ماده است با هدف لغو مجازات اعدام در

کشورهای عضو میثاق تدوین شد. کشور ایران تا کنون عضویت در هیچ یک از دو پروتکل الحاقی را نپذیرفته است.

-3-4 اعلامیه اسلامی حقوق بشر (بیانیه قاهره)

این اعلامیه- که اصلاحیهای است بر اعلامیه جهانی حقوق بشر- در سال 1990 در قاهره به تصویب رسید که دارای یک مقدمه و 25 ماده است و در آن اعلامیه جهانی حقوق بشر از دیدگاه شریفت اسلامی مورد بررسی قرار گرفته، موادی برآن افزوده و یا از آن کاسته شده است. همچنین طرح مساله حقوق بشر را بر وفق نصوص کتاب و سنت سنجیده و بر همین اساس تنظیم کرده است. ( معرفت، محمدهادی، 1377، صص(292-293

-4 ایرادات وارده به اعلامیه حقوق بشر

کشورهایی که به اعلامیه جهانی حقوق بشر رای مثبت دادند یا کلاً از کشورهای غربی بوده یا آن زمان تحت نفوذ شدید غرب بودند. با توجه به نوع گروهبندی در آرای متخذه، واضح میگردد که اعلامیه نوعاً ساخته و پرداخته افکار حاکم بر کشورهای غربی بوده و از نظر فلسفی، ایدئولوژیکی و حتی سیاسی وابسته به فرهنگ غرب است. (جعفری، محمدتقی، 1370، ص(46 بنابر این ایراداتی جدی از جهات مختلف بر اعلامیه وارد است که در ادامه به بررسی اهم آنها خواهیم پرداخت.

-4-1 فرهنگ حاکم برحقوق بشر

اساسیترین ایراد وارده به اعلامیه حقوق بشر و سایر رژیمهای حقوقی و اسناد بینالمللی این است که این حقوق بشر ساخته فرهنگ غربی است و در طول تاریخ و به ویژه امروزه کشورها و قدرتهای جهانی که داعیهی حقوق بشر را دارند خود برساخته از این فرهنگ هستند و بر این باورند که همه تمدنها و فرهنگهای مختلف جهان بایستی سمت و سوی تمدن و فرهنگ آنها را در پیش بگیرند و اگر چنین نکنند در تقابل با آنها بوده و آنان میتوانند با ابزارهای بینالمللی که در اختیار دارند این قبیل کشورها را
تحت فشارهای سیاسی و بینالمللی قرار داده و برای توجیه رفتارهای خلاف خود، ژستهای بشردوستانه بگیرند.

اعلامیهی جهانی حقوق بشر هر چند از نظر تئوری در برگیرنده حقوقی است که منشاء این حقوق کرامت انسانی است و باید جهانشمول بوده و تمامی انسانها جهان از آن بهرهمند شوند، ولی در عمل بازتاب جهان بینی فرهنگ مدرن لیبرالدموکراسی است،

357

این یعنی تضاد این فرهنگ با سایر فرهنگهای ملل دیگر بالاخص فرهنگ اسلامی. در این فرهنگ، نگاه به بشر، یک نگاه لیبرالی

تبیین مفهوم آزادی نیز با رویکردی لیبرالی انجام گرفته است.

به همین دلیل، تنوع ارزشی و فرهنگی ملل مختلف جهان در این اعلامیه لحاظ نشده و نوعی عدم تجانس بین برخی از مواد آن با

دیگر نظامهای ارزشی به وجود آمده است. (دشتی، تقی، 1390،ص(131

منشأ این تفاوت نگرش ها در دو نظام حقوقی غربی و اسلامی آن است که، از دیدگاه فیلسوفان حقوق بشر غربی، گویا حیات، ملک

طِلق انسان هاست، اما از دیدگاه اسلام، حیات موهبتی است الهی و حقی است خدادادی، که هرگاه این حق وسیله ای برای قتل

نفوس دیگر یا فساد در جامعه و بر هم زدن نظم شایسته حاکم بر جامعه و نیز محاربه با نظام الهی گردد، به نفع دیگران سلب می

شود. از این رو، در ذیل بند الف ماده 2 حقوق بشر اسلامی آمده است: »کشتن هیچ کس بدون مجوّز شرعی جایز نیست.) « معرفت، محمدهادی، 1378، ص(229-230 و به مقتضای بند »ج« و »هـ.« ماده اول این اعلامیه، خودکشی و اسقاط جنین حرام است، درست
بر خلاف آنچه که در حقوق بشرغربی مقرر یا معمول است;چه این که در اسلام «حیات« فقط »حق« افراد نیست، بلکه حفظ آن، »تکلیف« آنان هست. (حسینی، سید ابراهیم، 1380،ص(167

-4-2 عدم پذیرش تابعان حقوق بینالملل

یکی دیگر از ایرادت وارده به حقوق بینالملل بشر، عدم پذیرش این حقوق از سوی تابعان حقوق بینالملل ، به دلیل ناعادلانه و یکجانبهگرایی در تدوین و اجرای این حقوق است چرا که موثر بودن هر نظام حقوقی، بستگی به پذیرش قواعد نظام از سوی تابعان آن حقوق میباشد. از آنجا که حقوق بشر و اسناد مرتبط با آن بدون دخالت فعال کشورهای اسلامی و دول در حال توسعه تدوین شده و ادامه فرآیند تحول آن نیز در غرب شکل گرفته، و به دلیل عدم سنخییت بین برخی از مواد آن با دیگر نظام ها به ویژه نظام اسلامی، مانعی جدی در راه توسعه و تضمین اجرای جهانی حقوق بشر به وجود آورده است. کشورهای اسلامی در واکنش به این امر در نشست القاهره، اعلامیه اسلامی حقوق بشر را تدوین کردند. هرچند که این اعمیه فاقد هرگونه ضمانت اجرایی میباشد.

(صدیقی، احمد،1393،ص(6

آقای رادیکاکوماراسومی1 ازاندیشمندان حقوق بشر اظهار می دارد:»اگرچه حقوق بشر در همه فرهنگ های جهان خاستگاه هایی دارد، ولی خاستگاه های نظری نهضت حقوقبشر بدون تردید غربی است;. تنها این خاستگاه های تاریخی است که بسیاری از ملّی گرایان فرهنگی را بر آن داشته است که نهضت حقوق بشر را به عنوان یک هنجار و معیار جهانی نپذیرند; و این موضوع به عنوان

یک بحران عمده در نهضت حقوق بشر در نیمه دوم قرن بیستم همچنان باقی است.«

-4-3 عدم جهانشمولی

ایراد دیگر عبارتست از اینکه حقوق بشر باید فارغ از مذهب، نژاد، رنگ و ;. یک حقوق بشر بماهو بشر باشد تا جنبه جهانشمولی پیدا کند ولی اعلامیه حقوق بشر و میثاقهای آن به دلیل حاکمیت فرهنگ لیبرالیستی و تک سویه بودن و عدم توجه به بشر بماهو

1 Radriqa kuma rasome

358

بشر نمیتواند ادعای جهانشمولی داشته باشد. مخالفت جدی با ادعای جهانشمولی از این مطلب سرچشمه میگیرد که مقررات

موجود حقوق بشر بر اساس اندیشهی لیبرالیسم غربی شکل گرفته است و نتوانسته است آرزوها و ارزشهای بسیاری از مردم دنیا

را در آسیا، آفریقا، اروپای شرقی و خاورمیانه در خود متبلور سازد. وانگهی مبانی هستی شناسانهی جوامع و فرهنگهای مختلف دربارهی مسایلی از قبیل انسان، ماهیت او و رابطهاش با جامعه و دیگران با یکدیگر تفاوت اصولی دارند. نظام باورها و ارزشها و دیگر مفاهیم اساسی معمولاً به صورتی بیان میشود که غیرقابل برگردان بوده و در نتیجه قابلیت انتقال به فرهنگهای دیگر را ندارند. (مظفری، حسین،1390، ص(312

لازمه جهانی بودن آن است که، یا به همه فرهنگ ها توجه شود یا دست کم، قدر مشترک همه نظام های حقوقی اخذ شود. »همان

طور که رخیب از دولت های جهان سوّم نظیر جمهوری اسلامی ایران، هند، چین و برزیل اعلام کرده اند، حقوق بشر مورد نظر غرب بر خلاف فرهنگ و عقیده آن هاست و لذا در مسائل حقوق بشر بایستی به فرهنگ های بومی توجه شود، و معیارهایی که صرفاً بر

مبنای فرهنگ و سنن و فلسفه غربی است، نبایستی جهانی تلقی شود. (کرمی، جهانگیر، 1375، ص. (17 بنابراین در مورد مقوله حقوق

بشر، همچون بسیاری دیگر از مولفههای جهانی شدن، انتقادات زیادی درباره اینکه نگرش و تعریف حاکم بر حقوق بشر، برگرفته از فرهنگ غربی و منطبق با معیارهای غربی است، نه معیارها و ملاکهای مشترک همه افراد بشر، مطرح است. (صفایی، س، 1379، صص(527-528

-4-5 غفلت از توازن حق و تکلیف

تأکید اعلامیه فقط بر حقوق و آزادیهاست. در بندهای دوم و سوم مادّه بیست و نهم و مادّه سی ام و در همه مواد، سخن از حقوق و آزادیهای بشر است و به تکالیف و وظیفهها چندان اعتنایی نشده است. در صورتی که حق و تکلیف متضایفاند. در زندگی اجتماعی نمیتوان برای فرد یا گروهی حقی تعیین کرد و بر دیگران تکلیفی مقرر نداشت. از این رو، در یک نظامنامه حقوقی باید حقوق و تکالیف در کنار هم مورد توجه قرار گیرد، به گونهای که هیچ یک دیگری را تحتالشعاع قرار ندهد. البته در اعلامیه نیز در مواردی به بعضی از تکالیف جزئی اشارت رفته است. اما این واقعیت که انسان در زندگی اجتماعی همان گونه که از حقوق و آزادیهایی بهرهمند میشود، باید به تکالیف و وظیفههایی پایبند باشد، به هیچ وجه مورد توجه و تأکید واقع نشده و از اصول تکالیف اجتماعی انسانها نیز ذکری به میان نیامده است. (مصباح یزدی، آیتاالله محمدتقی، 1388، ص.(105

-4-4 دوگانگی در مسایل اصولی

به گفتهی هابز، هیچ کس حق محدود کردن آزادی انسان را ندارد و بر مبنای این دیدگاه لیبرالیستی، مسیر حرکت انسان را امیال او مشخص میکند و وجود شکاف بین انسان و امیال او، پذیرفتنی نیست. حتی خود واضعان اعلامیه حقوق بشر و اصول و قواعد

پیرامون آن، با اصول اساسی انسانی برخوردی دوگانه دارند. برای مثال همجنس بازی را از حقوق طبیعی بشر بیان میکنند و با تمام توان تلاش میکنند تا یک مشروعیت جهانی برای فرهنگ مبتذل همجنسگرایی فراهم کنند و حتی در یک کنوانسیون بینالمللی

359

تحت عنوان »کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان« خواستار این مشروعیت میشوند. در حالی که رعایت حجاب اسلامی را جرم تلقی

میکنند. و حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و آموزههای دینی مسلمانان در خصوص احکام مربوط به خانواده و روابط جنسی بین

زن و مرد و یا قوانین محدود کننده سقط جنین را ظالمانه و تبعیض علیه زنان اعلام میکنند.

-4-5 حقوق بشر ابزار سیاسی قدرتهای بزرگ

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله ساخت چرخدنده در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله ساخت چرخدنده در pdf دارای 30 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ساخت چرخدنده در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ساخت چرخدنده در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ساخت چرخدنده در pdf :

برای طراح مکررا لازم می شود که قدرت را از یک شفت به شفت دیگری منتقل کند بطوریکه نسبت سرعت دورانی معینی بین دوشفت مذکورحفظ شود. همچنین ممکن است یک حرکت زاویه ای مشخص لازم بشود.

سیستمهای چرخند ه ای گوناگونی جهت تامین این هدف طراحی و ساخته شده اند که به طور بی صدا و با افت اصطکاکی خیلی کمی کار می کنند. برا ی اینکه چرخنده ها به نرمی و بدون نوسان کار بکنند به دندانه های آنها شکل هندسی مخصوصی می دهند. نسبتهای دندانه چرخنده وهمچنین انداره های دندانه های ان استاندارد شده اند. این کار باعث تسهیل محاسبات طراحی و همچنین کاهش تعداد ابزار لازمه (تیغ فرزها) بحداقل مقدار خود می گردد. برای ساخت چرخنده ها باید از موادی استافده گردد که استحکام مقاومت در مقابل خستگی و سایش آنها مناسب باشد. اگر بنا بر این باشد که هزینه های ساخت کالا بحداقل خود برسد باید از روش ساخت و بازرسی ساده تری استفاده کرد. طراح باید تمام این مسائل را مدنظر قرار دهد.

 

دندانه های سیکلوئیدی:
همچنین با استفاده از قمستهای منحنی اپی سیکلوئید و هیپوسیکلوئید در طرح دندانه چرخدنده نیز می توان قانون چرخدنده ها LAW OF TOOTH GEARING را تامین کرد . این منحنی توسط نقطه ای بر محیط دایره مولد که درجدار خارجی یا داخلی دایره گام چرخدنده بطور بدون لغزش می غلتد رسم می شود.
قبلا چرخدنده های سیکلوئیدی چدنی با دندانه های ریخته شده بطور وسیعی مورد استفاده قرار می گرفت. اصولا فرم ابزار برش(تیغ فرزها) لازم جهت ساخت چرخدنده های اینولیوت ساده تر از فرم ابزرا لازم برای ساخت چرخدنده های سیکلوئیدی است و بهمین دلیل چرخدنده های اینولیوت جانشین چرخدنده های سیکلوئیدی شده اند.تغییر فاصله مرکزی چرخدنده ها هیچگونه اثری بردندانه های لینولیوت ندارد ولی در مورد چرخدنده های سیکلوئیدی انیطور نیست یعنی اگر فاله مراکز چرخدنده ها دقیقا حفظ نشود عمل دندانه ها صحیح نخواهد بود.

در حال حاضر عمده ترین دلیل استفاده از چرخدنده های سیکلوئیدی استفاده متعصبانه از طرح سیکلوئیدی در مودر سیستم مرکب 141 می باشد. روتورهای ROOT POSISTIVE BLOWER نیز به شکل سیکلوئید می باشد.

انواع گامهای داندانه ها
در محاسبات چرخدنده ها چهار نوع گام مختلف زیر مورد استفاده قرار می گیرند.
1- گام دایره ای: فاصله یک نقطه موجود در روی یکی از دندانه ها از نقطه نظیر در روی دندانه مجاور – در طول دایره گام – را گام دایره ای می نامند.
2- گام قطری: عبارت است از تعداد دندانه های چرخدنده به ازای یک اینچ از قطر گام.

روشهای تولید:
دندانه دنده ها (چرخدنده ها) بوسیله عملیات فرزکاری milling یا ژنراتینگ(مولدی)generating تشکیل می شوند.
1- تیغ فرز:
دنده های ساده را می توان در روی ماشین فرز و با براده برداری از بین دندانه ها توسط تیغ فرز فرم تراش ساخت یک نوع تیغ فرز فرم تراش در شکل نشان داده شده است.

سیستم دنده های مرکب 14 معمولا بدین روش ساخته می شوند. چون منحنی های تشکیل دهنده لبه های دندانه ها با تغییر تعداد دندانه ها در یک چرخدنده تغییر می کنند لذا برای هر گام 8 نوع تیغ فرز لازم است البته لازم بذکر است که چرخدنده های با اندازه های نهتلف می توانند گام یکسان داشته باشند. 8 تیغ فرز مذکور و محدوده عمل range هر یک از آنها در زیر آمده است.

تیغ فرزها در هر محدوده فقط برای حداقل تعداد دندانه صحیح هستند موقعیکه تعداد دندانه چرخدنده مورد تراشکاری به طرف راست (بیشتر) محدوده عمل تیغ فرز نزدیک است بهتر است که دقت فرم دندانه تیغ فرز بیشتر باشد. البته تیغ فرزهائی با تعداد دندانه تمتوسط نیز وجود دارند که برای چنین شرایطی از آنها مناسب است.

چرخدنده هائیکه دندانه های آنها درشت است اغلب در روی ماشین فرز و با استفاده از تیغ فرزهای فرم تراش ساخته می شوند چون برای این نوع چرخدنده ها معمولا ماشین ژنراتینگ و ابزار وجود ندارد.

 

تولید یا ژنراسیون دنده شانه ای:
فرم دندانه های دنده ها را می توان بروش دیگری نیز بوجود آورد یک دنده شانه ای را یم توان بعنوان چرخدنده ای با شعاع بینهایت فرض کرد ابزاری مشابه دنده شانهای را می توان از یک فولاد سخت شده ساخته و مرز لبه های دندانه های آنرا تیز کرد. به این ابزار حرکت رفت و برگشتی داده و در ضمن قطعه خام چرخدنده بطور آهسته گرداده می شود وهمچنین به دنه شانه ای یک سرعت جانبی که با سرعت خط گام چرخدنده مساوی است می دهند بدین ترتیب ماده بین دندانه ها تراشیده شده و دندانه های اینولیوت تولید می شوند.

 

هابینگ:
در روش ها بینگ دندانه ها توسط یک ابزار راست لبه تولید می شود. هاب را می توان استوانه ای فرض کرد که بدور آن نواری با مقطعی مشابه مقطع دندانه دنده شانه ای بطور هلیکال پیچانده شده است.

تولید یا ژنراسیون نده شانه اای از دندانه ها اینولیوت
Warm حاصله از بریده لبه هایش را برداشته و سپس سخت و سنگ زنی می کنند .هاب نسبت به عمق تراش لازمه تنظیم شده و گردانه می شود. از نقطه نظر تئوری می توان گفت که عمل هاب در روی قطعه خام چرخدنده معادل عمل تیغ فرزدنده شانه ای است. در موقع گردش هاب راه مارپیچ آن نظیر حرکت جانبی دنده شانه ای حرکت می کند . با پیشرفت عملیات براده برداری هاب در موازات محور قطعه خام چرخدنده حرکت کرده و در تمام عرض قطعه شیار دندانه را باز می کند. در تولید انبوه اغلب چرخدنده ها از روش هابینگ استفاده بعمل می آید.

 

روش کله زنی:
این کی عملیات ژنراتینگ است که در آن از یک تیغ فرزی که مشابه چرخدنده سخت شده (مجهز به شیار های حرکت براده ها و مواد خنک کاری) است استافده بعمل می آید. ابزار و قعه خام چرخدنده را در روی محور های موازی سوارکرده و به آرامی می گردانند و به ابزار یک حرکت رفت و برگشتی در روی محور خود می دهند. دندانه ها در روی قطعه خام تولید می شوند. در آغاز ابزار به اندازه عمق تراش شعاعی بطرف مرکز قطعه کار (قطعه خام) نفوذ داده می شود. از روش fellows باید در تراشیدن چرخدنده های داخلی استافده گردد.

از این روش همچنین در ساخت چرخدنده های شولدر که در یک طرف دندانه هایشان فاصله آزادی وجود ندارد (مانند چرخدنده های خوشه ای جعبه دنده اتومبیلها) استفاده می شود. تیغ فرزهای fellows می توانند چرخدنده های تمام سیستمها را بتراشند.

در دندانه هائیکه بروش هابینگ وکله زنی درست شده اند یک فاصله آزاد کوچک بنام رلیف تعبیه می شود.ابزارهای برنده را طوری تعدیل می کنند که قسمت خارجی دندانه اندکی نازکتر باشد. در این شرایط بار (بار انتقالی) بر جفت دندانه درگیر شده بتدریج اعمال شده و بدین وسیله اشتباهات مربوط به فم و فاصله دندانه ها اثر کمتری در بوجود آمدن صا و ارتعاش می گذارند.

روشهای پرداخت چرخدنده:
در مواردیکه سرعت و بار اعمالی بر چرخدنده زیاد باشد انجام عملیات پرداخت کار یبعد از تراشیدن بر روی چرخدنده ضرورت پیدا می کند عملیات پرداختکاری موجب دقت وصافی بیشتر دندانه ها می گردد. برای اینکار از روشهای زیر استفاده بعمل می آید.

پرداخت چرخدنده بروش شیوینگ:
در این روش چرخدنده توسط یک ابزار مخصوصی که شبیه یک چرخدنده یا دنده شانه ای است به حرکت در می آید . دندانه ابزار داردای یک (مولفه) حرکت محوری در روی سطح دندانه چرخدنده می باشد که در اثر این حرکت براده های ریز موئی به شکل یا شبیه مو از روی داندانه ها برداشته مس شود عملیات شیوینگ را قبل از سخت کردن چرخدنده انجام می دهند و برای این عملیات باید ماده کافی در روی دندانه ها گذاشته شده باشد بعبارت دیگر چرخدنده بعد از عملیات شیوینگ به اندازه نهائی خود برسد . در تولید انبوده چرخدنده از روش شیوینگ جهت پرداختکاری بطور وسیعی استفاده می شود.

 

روش هنن کاری :
در این روش چرخدنده سخت شده توسط ابزاری بشکل چرخدنده هلیکال (که از جنس پلاستیک بوده و از ذرات ساینده اشباع شده) بحرکت در می آید بدین وسیله فرم دندانه (اشتباهات کوچک در فرم دندانه )اصلاح شده و نیز سطح آن پرداخت می شود.

لپن کاری:
در این روش چرخدنده با یک ابزار لپن کاری چرخدنده ای شکل در فضائیکه حاوی ماده ساینده است می گردد در بعضی اوقات دو چرخدنده در گیر نیز بهمین شکل می گردند. برای چرخدنده های ساده و هلیکال یک حرکت نسبی محوری نیز ضروری است. لپن کاری بیش از حد مممکن است فرم اینولیت دندانه را ار بین ببرد.
سنگ زنی:بعد از عملیات حرارتی می توان فرم نهائی را در دندانه ایجاد کرد. اشتباهات حاصل از آشفتگی موجود در عملیات حرارتی می تواند اصلاح شود برای سنگ زنی در موقع عملیات ماشینکاری یک اضافه اندازه کافی در روی دندانه ها در نظر می گیرند. بعضی از چرخدنده های ریزگام را تنها بوسیله سنگ زنی می سازند.

برنیشینگ:
در این روش قطعه کار را تحت فشار (فشار وارده از طریق ساچمه سنگ زنی می سازند)قرار داده و با ایجاد تغییر شکلهای پلاستیکی ناهماریهای کوچک موجود در روی سطح قطعه کار را پهن کرده و هموار می کنند. از یک ابزار مخصوص برنیشینگ که سخت شده نیز است در این روش استفاده بعمل می آید. در این عملیات اشتباهات حاصل از ماشینکاری قطعه کار اصلاح نمی شوند.

 

ظرفیت خنثی دندانه های چرخدنده ساده:
در موقع کار دندانه ها در زیر تعداد دندانه های مماسی بطور همزمان از یک عدد به دو یا سه عدد و بیشتر تغییر می کند. ولی معمولا باید توانائی تحمل تار خمشی دندانه را در موقعیکه بار به گوشه ضعیفترین قسمت دندانه وارد می آید حساب کنیم. فرض کنیم نیروی هم راستا با خط فشار بر خط وسط دندانه اعمال گردد. در این ناحیه نیروی مزبور به دو مولفه شعاعی و مماسی تقسیم می شود . مولفه شعاعی یک تنش فشاری یکنواخت بر سطح مقطع وارد می کند ولی معمولا در موقع محاسبه تنش از این تنش صرفنظر می شود. مولفه مماسیf یک ممان خمشی fl در ضعیفترین قسمت یا پای دندانه بوجود می آورد. معمولا در موقع محاسبه تنش خمشی دندانه آنرا بعنوان یک تیر طره ای (یک سر آزاد) فرض می کنند .

 

اگر از معادله مقدماتی در محاسبه تنش خمشی استفاده شود در اینصورت بهترین نتیجه بدست آمده نیز تقریبی خواهد بود. دقت عمل کمتر خواهد بود زیرا که دندانه کوتاه و ضخیم بوده و همچنین سطح مقطع آن غیر یکنواخت است. بادی بیاد آورد که قبلا این معادله را برای یک تیر نازک و طویل با سطح مقطع یکنواخت نوشتیم . و در مورد بارهای متمرکز این معادله فقط در نقاطیکه به اندازه کافی از نقطه اعمال نیرو فاصله دارند صادق است. در غیر اینصورت از معادله مذکور بروش زیر استفاده بعمل می آید.

ضرایب فرم یا لویس برای دندانه های چرخدنده ساده:
ضریب فرم یا لویس را به افتخار یک مهندس به این نام می نامند. این مهندس اولین شخصی است که معادله خمش را در مورد دندانه های چرخدنده بکار گرفت. با وجود اینکه از زمان تدوین (1893) به این طرف تغییرات زیادی در مواد و روشهای تولید چرخدنده ها بوجود آمده ولی این ضرایب با تغییرات خیلی کمی کما کان مورد استافده است. مقادیر l,h که توسط آنها مقدار y از طریق معادله محاسبه می شود اندکی غیر مطمئن هستند زیرا این مقادیر بمقدار زیادی تحت تاثیر ا ندازه شعاع فیلت r ، قرار می گیرد.

برای دندانه هائیکه از طریق تیغ فرزها تراشیده می شوند این شعاع ممکن است به کوچکی 05 برسد. در مورد این شعاعها مقادیر واقعی y کوچکتر از مقادیری است که در جدول داده شده و در نتیجه دندانه ها محکمتر از آنچه از معادله با استفاده از مقادیر جدول بدست می آید نخواهند بود. در مورد دندانه هائیکه ضخامتشان از نوک تا پا افزایش می یابد برای اندازه گیری با زوی ممان می توان یک سهمی در بین دندانه ها (طرح دندانه ها) محصور کرد . سهمی باید بر راس A و فیلتهای دو طرف دندانه مماس باشد سپس تنشهای خمشی مربوط به سطح مقطه های مار بر نقاط مایل را حساب می کنند. چون استحکامهای کششی مواد مورد استفاده در چرخدنده ها با افزایش سختی افزایش می یابند لذا مقادی تنش کار یا تنش مجاز بدست می آیند.

بار حد برای استهلاک:
دندانه های چرخدنده همچین باید در مقابل بار F ناشی از تنش تماسی یا فشاری موجود در بین دندانه ها استحکام کافی داشته باشند. با فرض دندانه ها بصورت استوانه های موازی مماس با هم محاسبات را انجام می دهند. شعاعهای این استوانه های موازی مماس با هم محاسبات را انجام می دهند. شعاعهای این استوانه را مساوی شعاعهای انحنای اینولیوتها در موقع تماس دندانه ها در نقطه گام O در نظر می گیرند. فرض کردن دندانه ها بعنوان استوانه های تقریبی رضایتبخش است زیرا اگر چه تنشهای فشاری خیلی زیاد هستند ولی در نقاط دور از ناحیه تماس بسرعت کاهش می یابند.

باردینامیکی:
نیروی اسب بخار مماسی F منتقله از یک چرخدنده به چرخدنده دیگر را می توان براحتی حساب کرد ولی بهر حال این کل بار عامل در بین دندانه ها نیست. عدم دقت های مربوط به فرم و فاصله دندانه ها همراه با اینرسی اجرام دوار اثرات دینامیکی تولید می کنند. این اثرات بر روی دندانه ها نیز عمل می کنند. بلحاظ اینکه دقت یک چرخدنده را نمی توان قبلا تعیین کرد لذا محاسبات باردینامیکی ممکن است عدم اطمینانهای تزرگی را در طراحی چرخدنده ها بوجود آورد. بر اساس فرضهایی می توان معادله زیر را برای بار دینامیکی ناشی از اشتباهات موجود در فرم و فاصله دندانه ها استخراج کرد.

اشتباهات موجود در چرخدنده ها:
اشتباهات بوجود آمده در فرم و فاصله دندانه ها در موقع تراشیدن آنها از عوامل مختلفی ناشی می شود و کنترل آنها خیلی مشکل است.
تلرانسهای مجاز مربوط به دندانه های چرخدنده های چرخدنده های را می توان از کتاب Gear classification Manual 390.02.1964 مربوط به انجمن چرخدنده سازان امریکا بدست آورد. راحت تر این است که چنین تلرانسها بعنوان اشتباه انتظاری دردندانه های چرخدنده استفاده نمائیم. بعبارت دیگر از ماشین مذکور این مرغوبیت را می توان انتظار داشت. این مرغوبیت در سیستمهای انتقال قدرت عمومی بطور وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد. چرخدنده های مرعوبتر ممکن است عملیات پرداختکاری ویژه ای لازم داشته و گرانقیمت باشند.

بعنوان مثال چرخدنده های اتومبیلها دارای مرغوبیتی که قطعه مورد طراحی اجازه می دهد. استفاده نموده و کار مورد نظر را با آن اگر تعداد دندانه های چرخدنده را کاهش دهیم. به همان نسبت شعاعها کاهش ولی ارتفاع سردندانه افزایش می یابد. بدین ترتیب نقطه A منطبق می شود. اگر قرار باشد که تعداد دندانه و چرخدنده با زهم کمتر باشد در اینصورت تداخل interference of metal فلزی بوجود می آید مگر اینکه زیر دامنه داندانه تراشیده شود این مطلب در آینده تشریح خواهدشد. معادلات مربوط به طول تماس(در فوق) تنها در مورد چرخدنده ها ئیکه زیر تراش ندارند صادق است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

تحقیق قوس الکتریکی چیست در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق قوس الکتریکی چیست در pdf دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق قوس الکتریکی چیست در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق قوس الکتریکی چیست در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق قوس الکتریکی چیست در pdf :

قوس الکتریکی چیست؟
تاریخچه

در سال 1802 پتروف (V.P.Petrof) کشف کرد که اگر دو تکه زغال چوب را به قطب های باتری بزرگی وصل کنیم و آنها را به هم تماس دهیم و سپس کمی از هم جدا کنیم شعله روشنی بین دو تکه زغال دیده می شود. و انتهای آنها که از شدت گرما سفید شده است نور خیره کننده ای گسیل می دارد. قوس الکتریکی هفت سال بعد دیوی (H.Davy) فیزیکدان انگلیسی این پدیده را مشاهده نمود و پیشنهاد کرد که این پدیده به احترام ولتا قوس ولتا نامیده شود.

آزمایش ساده

اگر بخواهیم در یک روش ساده ای ایجاد قوس الکتریکی را نشان دهیم باید دو تکه کربن را روی گیره قابل تنظیم سوار نمود (بهتر است که به جای زغال چوب معمولی میله خاصی که از کربن قوس ساخته می شود و با فشار دادن مخلوط گرافیت ، کربن سیاه و مواد چسبنده به وجود می آیند، استفاده شود).

چشمه جریان می تواند برق شهر هم باشد برای اجتناب ازاینکه در لحظه تماس تکه های کربن مدار کوتاه ایجاد شود باید رئوستایی به طور متوالی به قوس وصل شود.

معمولا برق شهر با جریان متناوب تغذیه می شود. ولی در صورتی که جریان مستقیم از آن عبور کند قوس پایدارتر است به طوری که یکی از الکترودها همیشه مثبت «آند)و دیگری همواره منفی «کاتد)است.

ماهیت قوس الکتریکی

در قوس الکتریکی الکترودها در اثر حرارت سفید رنگ می شود. ستونی از گاز ملتهب رسانای خوب الکتریکی بین الکترودها وجود دارد. در قوس معمولی این ستون نوری بسیار کمتر از نور تکه های کربن سفید شده از آزمایش‌های مربوط به گرما گسیل می کنند. چون الکترود مثبت دمایش از الکترود منفی بیشتر است زود تر از بین می رود. در نتیجه تصعید شدید کربن صورت گرفته و در آن الکترود (الکترود مثبت) فرورفتگی به وجود می آید که به دهانه مثبت معروف است و داغ ترین نقطه الکترودهاست.

دمای دهانه در هوا و در فشار جو به 4000 درجه سانتیگراد می رسد. در لامپ های قوسی سازوکارهای منظم و خود کار خاصی برای نزدیک کردن تکه های کربن با سرعت یکنواخت وقتی با سوختن از بین می روند، مورد استفاده قرار می گیرند. برای اینکه سایش و خوردگی الکترود مثبت به خاطر دمای بالایش بیشتر است،برای همین همیشه الکترود کربن مثبت کلفت تر از الکترود منفی اختیار می شود.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

طرح (کارآفرینی) ظروف یکبار مصرف در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  طرح (کارآفرینی) ظروف یکبار مصرف در pdf دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد طرح (کارآفرینی) ظروف یکبار مصرف در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی طرح (کارآفرینی) ظروف یکبار مصرف در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن طرح (کارآفرینی) ظروف یکبار مصرف در pdf :

- تاریخچه شرکت
واحد تولید ظروف یکبار مصرف و بسته بندی که بر اساس مجوز شماره 1855/9 الف مورخ 16/8/77 به منظور بهره برداری واحد تولید و بسته بندی کره و هم چنین شماره بهره برداری 1422/9 بتاریخ 8/5/79 تاسیس و از تاریخ 21/7/79 شروع به تولید نموده است.
واحد تولید فوق زیر مجموعه ای از شرکت تعاونی تولید کنندگان فرآورده های لبنی پاستوریزه خراسان می باشد که تحت نظارت شرکت تعاونی فعالیت می نماید.
در تاریخ 6/12/81 توسط اداره کل نظارت پروانه ساخت کره درگل به شماره 16998 صادر و تاریخ پروانه بهره برداری مورخ 4/4/82 برای محصول جدید کره به نام تجاری درگل در ا وزان 25- 15- 50- 100 گرمی صادر گردیده است.
2- موضوع و فعالیت شرکت
الف) تولید انواع ظروف یکبار مصرف ظرف پنیر 400 , 450, 200, 150, 500, 250 گرمی و همچنین حق العملکاری کره و ارائه به فروشگاههای تحت پوشش و سایر بازارها
ب ) تهیه و تولید نی شیر مدارس از ابتدای مهر ماه ، 81 تا پایان سال 83 جهت کارخانجات توزیع کننده شیر مدارس
ج) تولید بطری PET در ابعاد 5/1 لیتری و 270 CC از نیمه دوم سال 1383

3- وضعیت اشتغال
متوسط تعداد کارکنان دائم و موقت طی سالهای 82, 83 بشرح زیر می باشد

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله نقش ابعاد شخصیتی برونگرایی و نوروزگرایی و خُلق مثبت و منفی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله نقش ابعاد شخصیتی برونگرایی و نوروزگرایی و خُلق مثبت و منفی در پردازش اطّلاعات هیجانی در pdf دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نقش ابعاد شخصیتی برونگرایی و نوروزگرایی و خُلق مثبت و منفی در پردازش اطّلاعات هیجانی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نقش ابعاد شخصیتی برونگرایی و نوروزگرایی و خُلق مثبت و منفی در پردازش اطّلاعات هیجانی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نقش ابعاد شخصیتی برونگرایی و نوروزگرایی و خُلق مثبت و منفی در پردازش اطّلاعات هیجانی در pdf :

خلاصه

در پژوهش حاضر، بر اساس فرضیه همگرایی با هیجان، نقش ابعاد شخصیتی بـرونگرایـی و روان نوروزگرایی در پردازش اطّلاعات هیجانی و نقش تعدیل کننده خلق مثبت و منفـی در ایـن رابطه بررسی شد. ابتدا 654 نفـر از دانـشجویان دختـر دانـشگاه تربیـت مـدرس، نـسخه تجدیـد نظرشده پرسشنامه شخصیتی آیزنک را تکمیل نمودند؛ سپس 120 نفر از آنها بر اساس نمرههای انتهایی توزیع در دو بعد برونگرایی و روان نوروزگرایی، به عنوان 4 گـروه بـرونگـرا، درونگـرا، نوروزگرا و پایدار هیجانی (هر گروه 30 نفر)، انتخاب شدند. در مورد هر یک از آزمـودنیهـا در دو جلسه با فاصله دو تا چهار هفته، کاربندی آزمایشی اِعمال گردید؛ در یک جلسه خُلق مثبت و در جلسه دیگر، خُلق منفی القا شد. پس از هر بار القا خُلـق، آزمـودنیهـا سـه تکلیـف شـناختی یادآوری آزاد، درجهبندی احتمال و تکمیل داستان را انجام دادند. با توجه به نتایج تحلیـل دادههـا و مقایسه عملکرد افراد گروه برونگرا و نـوروزگرا بـین دو موقعیـت خُلقـی، افـراد بـرونگـرا در موقعیت خُلقی مثبت نسبت به موقعیت خُلقی منفی، قضاوت و تفسیر مثبتتـر و افـراد نـوروزگرا نیز در موقعیت خُلقی منفی نسبت به موقعیت خُلقی مثبت، قضاوت و تفسیر منفیتری داشتند؛ امـا در تعداد واژههای مثبت و منفی یادآوری شده افراد برونگرا و افراد نـوروزگرا، بـین دو موقعیـت خُلقی مثبت و منفی، تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتایج پژوهش حاضر از یک سـو بیـانگر ایـن است که صفات شخصیتی به گونهای همگرا با هیجان بر برخـی زمینـههـای پـردازش اطّلاعـات هیجانی تأثیر میگذارند و از سوی دیگر، بر نقش تعدیل کننده حالتهـای خُلقـی در قـضاوت و تفسیر افراد برونگرا و نوروزگرا تأکید میکند.

واژگان کلیدی: برونگرا، نوروزگرایی، همگرایی با هیجان، خُلق، پردازش اطّلاعات

194

مقدمه

مطالعات نشان دادهاند پردازش محرّک هیجانی هم با حالت جاری خُلق و هم با صفات پایدار مرتبط است (به عنوان مثال، راستینگ1، .(1999 این موضوع، این احتمال را ایجاد میکند که صفات شخصیتی مرتبط با حالتهای خُلقی، پیشبینی کننده سودمند پردازش انتخابی اطّلاعات هیجانی هستند (گومز2 و همکاران، .(2002

چندین مطالعه شواهدی را ارایه میدهند که برونگرایی با عاطفه مثبت، و نـوروزگرایی بـا عاطفه منفی ارتباط قابل توجهی دارد (به عنوان مثال؛ کاسـتا3 و مـککـری4، 1980؛ ؛ گـومز و

همکاران، .(2000 مطابق با نظریه گـری 1971)، 1981، 1989؛ بـه نقـل از لارسـن5 و کـتلار6،

(1991، مؤلفه زودانگیختگی برونگرایی، فعالیت BAS قوی یا حساسیت بالا بـه نـشانههـای پاداش؛ و مؤلفه اضطراب نوروزگرایی، فعالیت BIS قوی یا حساسیت بالا به نشانههای تنبیه را بازنمـایی مـیکنـد (راسـتینگ، .(1999 ایـن حـساسیت بـه پـاداش و تنبیـه ممکـن اسـت بـا حساسیتهای هیجانی مرتبط باشد. عاطفه مثبت از مواجهه با نشانههای پاداش و عاطفه منفـی از مواجهه با نشانههای تنبیه ناشی میشود. این حساسیتها به پاداش و تنبیه، نشان میدهند که برونگرایی و نوروزگرایی ممکن است به ترتیب با پردازش اطّلاعات هیجانی مثبـت و منفـی مرتبط باشند (راستینگ،.(1999

درباره عوامل مرتبط با پردازش اطّلاعـات هیجـانی، فرضـیه همگرایـی بـا خُلـق7 (بـاور8،

(1991، بیانگر آن است که حالتهای خُلقی مثبت، باید گرایش به قضاوتهای مثبت و بازیابی خاطرههای مثبت، و حالتهای خلقی منفی نیز باید گرایش به قضاوتهـای منفـی و بازیـابی

خاطرههای منفی را افزایش دهند و طبق فرضیه همگرایی با صـفت9 (راسـتینگ(1998، افـراد،

1- Rusting, C. L.

2- Gomez, R.
3- Costa, P. T.
4- Mc Crae , R. P.
5- Larsen, R.
6- Ketelaar, T. 7- mood – congruency hypothesis
8- Bower, G. H. 9- trait – congruency hypothesis

195

بیشتر اطّلاعاتی را پردازش میکنند که به لحاظ محتوای هیجانی با صفات غالـب آنهـا همگـرا است و مطابق با رویکرد میانجی (راستینگ، (1998، حالت خُلقـی جـاری مـیتوانـد در آثـار شخصیت بر پردازش نشانههای هیجانی، نقش میانجی را ایفا کند.

پیشینه پژوهش حاضر نشان میدهد اغلب مطالعات، تنها آثار یکـی از متغیرهـای خُلـق یـا صفات را بر فرآیندهای شناختی بررسی نمودهاند و برخی از آنها نیز، بر مطالعه خُلق طبیعی و یا خُلق در بیماران روانی (به عنوان مثال، دنی و هانت1، 1992؛ جوزفسون2 و همکاران، (2000

تمرکز کردهاند؛ بنابراین نقش حالتهای خُلقـی دسـتکاری شـده در رابطـه بـین شخـصیت-

شناخت در افراد معمولی، ناآشکار اسـت؛ از ایـنرو، بررسـی رابطـه شخـصیت بـا پـردازش

(یادآوری، قضاوت و تفسیر) اطّلاعات هیجانی و نقش تعدیل کننده حالتهای خُلقـی موقّـت

(دستکاری شده) در این رابطه ضروری مینماید.

روش

654 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تربیت مدرس، نـسخه تجدیدنظرشـده پرسـشنامـه شخصیتی آیزنک3 را تکمیل نمودند؛ سپس 120 نفر از آنها بر اساس نمرههای انتهایی توزیع در دو بعد برونگرایی و نوروزگرایی، برای چهار گروه برونگـرا، درونگـرا، نـوروزگرا و پایـدار هیجانی (هر گروه30 نفر)، انتخابشدند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   46   47   48   49   50   >>   >