سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله در مورد مدیریت دولتی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله در مورد مدیریت دولتی در pdf دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد مدیریت دولتی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد مدیریت دولتی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد مدیریت دولتی در pdf :

مدیریت دولتی

چرا کارکنان کاری را که از آنان انتظار میرود انجام نمیدهند؟
یکی از مهمترین مسائل مورد علاقه مدیران این است که چگونه میتوانند کارکنان را به انجام دادن کاری که میخواهند ترغیب و تشویق کنند بحثهای زیادی در این زمینه مطرح بوده ولی آنچه اهمیت بیشتری دارد رهنمودهایی است که در عمل کاربرد بهتری داشته باشد تحقیقات زیادی در این باره به عمل آمده و ارائه شده است و گفته شده است که در این باره چه باید کرد؟ که به اختصار به بیان آن میپردازیم .

کارکنان دلائل و ضرورت انجام دادن کار را نمیدانند.
گاهی اوقات مدیران میخواهند کارکنان بدون هیچ گونه پرسشی کارهای محوله خود را انجام دهند و برای خودشان هم دلائلی دارند مثلا اینکه آنها حقوق دریافت میکنند و باید کارشان را انجام دهند ویا اینکه مدیر وقت ندارد به پرسشهای آنها پاسخ گوید و … و این عمل باعث میشود کارکنان بر اثر عدم آگاهی از علت وجودی و اهمیت کار آن انجام نمیدهند. اهمیت کار و بیان علت آن از بعد فوائد و مضاری که برای سازمان و همچنین نتایجی که برای کارکنان در بر دارد باید برای آنان به نحو مطلوبی توضیح داده شود. اینکه چرا باید کاری انجام شود و نیز اینکه چرا باید فرد خاصی آن را انجام دهد این نکته باید برای فرد مذبور روشن باشد در غیر این صورت عملکرد کاری او نامطلوب خواهد بود. در بسیاری موارد مدیران از اهمیت کارها آگاهی دارند ولی کارکنان از این موضوع بی اطلاع هستند در نتیجه ممکن است آن را بی اهمیت بدانند و اقدام نکنند در چنین مواردی تنها با نظارت شدید امکان دارد کارکنان کارها را انجام دهند ولی این وضعیت نمیتواند ادامه داشته باشد و راه حل اساسی آن است که دلیل انجام دادن کار برای کارکنان روشن باشد که در این مورد راه حلهایی برای پیشگیری از این جریان برای مدیران توصیه شده است که از جمله مدیر باید قبل از واگذاری کار کارکنان را از علت و ضرورت انجام دادن کاری که به خاطر آن به استخدام درآمده اند

 

آگاه کند. منافع و ضررهایی که برای سازمان دارد و نحوه ارتباط و تاثیر و تاثر با واحدهای دیگر و همچنین ماموریت سازمان را برای آنان تشریح نماید. مدیر اگر میخواهد اقدامی در جهت حل مشکل برای بهبود کیفیت کار انجام دهد باید مسئله را با تفضیل توضیح دهد و هدفها را کاملا مشخص سازد و راه حلها را مشروحا مورد بحث قرار دهد و مزایا و مضرات مورد انتظار را روشن کند و اگر کار دشواری است یا عواقب فوری خوشایندی ندارد منافع بلند مدت ناشی از انجام دادن آن را تشریح نماید توقع داشته باشد آنان صرفا برای حفظ حیثیت سازمان کوشش میکنند بلکه باید کارکنان را د

ر مقداری از منافع حاصل از آن سهیم بدانند پاداشهایی که بر اثر عملکرد خوب نصیب آنان خواهد شد از قبیل : حیثیت سازمانی ‚ دانش افزایی ‚ موقعیت و پاداش مالی را برای آنان توضیح دهد

.همچنین تنبیه هایی که در نتیجه عملکرد نا مناسب وضعیت مانند از بین رفتن حیثیت ـ عدم امنیت شغلی و محرومیت از دریافت پاداش و وجوه… متوجه آنان میشود بیان کند تا از عواقب عملکرد خود آگاهی کامل پیدا کنند و برای تنبیه و احیانا خاتمه کار آنان حجتی باشد.

کارکنان چگونه انجام دادن کار را نمیدانند؟
در بعضی از موارد کارکنان فکر میکنند چنانچه در مورد نحوه انجام دادن کار از مسئول و یا مدیر خویش پرسش کنند دلیل ضعف آنان خواهد بود و مورد سرزنش قرار خواهند کرفت و یا به نتایج دیگری دست خواهند یافت و در بعضی از مواقع تعدادی از مدیران فکر میکنند چون به کارکنان حقوق پرداخت میشود نباید در مورد انجام دادن کار به آنان توضیح داد و یا اینکه مثلا به علت تنگی وقت و حجم کار چنین فرصتی نباشد نتیجه این میشود که کارکنان ندانند چگونه کار را انجام دهند که در

این مورد هم راه حلهایی برای مدیران است از جمله مدیر باید فردی را برای آموزش کارکنان بخصوص کارکنان جدید الاستخدام تعیین و او را برای این کار آماده سازد و برای آموزش دستور العمل و راهنما تنظیم و در دسترس آنان قرار دهد.و شیوه عمل و نحوه عملکرد مطلوب و مشکلات و موانع و راه حلها را آموزش دهد و در پایان دوره آموزش آزمون کتبی و عملی از کارکنان بگیرد و اگر کسی ضعیف بود دوباره آموزش دهد و از کارکنان بخواهد چیزهایی که یاد گرفته اند تعریف کنند. و آن را از قوه به فعل درآورند.
کارکنان نمیدانند انجام یافتن چه کاری از آنها مورد

انتظار است؟
البته این موضوع به این مفهوم نیست که کلا بی اطلاع هستند در بعضی موارد موضوع به طور کامل از سوی مدیر تفهیم نمیشود آنچه در ذهن مدیر وجود دارد تماماً به کارکنان انتقال نمی یابد در نتیجه مجبور به حدس زدن و برداشت متفاوت میشود.در نهایت موجبات نا همگونی را فراهم می سازد که در این مورد چه باید کرد؟

به نظر من مدیر باید برای افزایش کارآیی مشکلاتی را که بر اساس عدم اطلا ع کارکنان از رفتار مورد قبول به وجود می آید حذف کند و آنچه مورد نظر است به آنها بگوید و نظرات و مقاصد خود را روشن کند اگر میخواهد بداند که آیا کارکنان میدانند چه انتظاراتی از آنان میرود فقط به پرسیدن اکتفا نکند بلکه از آنها بخواهد که آنچه از ایشان متصور است بیان کنند برای آنها توضیح دهد چه کاری را انتظار دارد و آنها بخواهد شرح دهند چه وظایفی از آنها متوقع است .

مجموع این کارها به مشخص شدن شغلها کمک میکند .
کارکنان فکر میکنند راه کار خودشان بهتر است.
بعضی از کارکنان فکر میکنند راه خودشان بهتر از راه مدیران خودشان میباشد آنان موضوعات را با منطق خودشان بررسی میکنند و فکر خود را بر فکر مدی ترجیح میدهند و به راه کار خود عمل میکنند البته این مربوط به موقعی است که آنان چنین میپندارند نه اینکه واقعا راه کار خودشان بهتر باشد.

دلیل این امر هم آنست که اطلاع کافی نسبت به مسائل ندارند. تا متقاعد شوند که راه کار مدیر بهتر است. برای پیشگیری از این راه حلها مدیر باید قبول کند که ممکن است برای انجام دادن کارها راه حلهای مختلفی وجود داشته باشد که با اولویتها و با مشورت کارمندان زیر مجموعه خود میتوانند مسائل را بهتر حل و فصل نمایند.

کارکنان پیامد مثبتی از انجام دادن کار دریافت نمی دارند.
بسیاری از مدیران غیر محتمل ترین دلیل برای انجام ندادن کار و عملکرد نا مطلوب را عدم ارائه پیامد مثبت به کارکنان میدانند زیرا نمیدانند پیامد مثبت دادن به آنان از دیدگاه آنها چیست و چگونه پداش بر عملکرد تاثیر میگذارد لذا انعکاسی نیبت به آنان ندارند در این خصوص مدیر باید پاداشهایی برای انجام دادن کار مورد نظر تعیین و ارائه کند و از تقدیر شفاهی که پس از اتمام کار میتواند انجام پذیرد برای حفظ سطح و بهبود عملکرد غفلت نورزد.

کارکنان در بعضی مواقع با انجام ندادن کار پاداش دریافت میکنند.
البته هیچ مدیری آگاهانه به کارکنان تحت پوشش تشکیلات خود برای عملکرد نامطلوب و یا انجام ندادن کار پاداش نمی دهند بلکه این کار بصورت نا خود آگاه و غالبا به صورتهای زیر انجام میپذیرد به کسی که کار دشواری را بطور ضعیف انجام می دهد تنها کارهای ساده واگذار می شود به

کارکنانی که کنترل آنها مشکل است و آزادی بیشتری داده میشود به کارکنانی که مکررا از تکالیف مشخص شده شکایت می کنند تکالیف کمتری واگذار میشود هنگامی که کارکنان در انجام دادن کار مرتکب اشتباه می شوند مدیر آن را تصحیح می کند راه حلی که در این مورد به نظر میر سد این است که مدیر باید در گام اول بررسی و تجزیه و تحلیل کند تا معلوم شود در صورتی که

کارمندی عملکرد نامطلوبی دارد و یا بروز مسئله ای شود چه عواقبی متوجه آن خواهد شد و اگر کارمند مرتکب اشتباه شد مدیر باید به آن کمک کند تا اشتباهات را اصلا ح گرداند.
در کارهای دشوار مدیر باید کارمند را هدایت کند تا سایر عوامل نامطلوب حذف شود به کارمندانی که به سختی کنترل میشوند نظارت لازم و کافی اعمال کند و انضباط را محکم به کار گیرد بلاف

اصله پس از بهبود از آنان شفاها تقدیر کند.
کارکنان به خاطر انجام دادن کاری که بر عهده آنان محول است تنبیه می شوند.
در این حالت و عملی صورت می پذیرد که نتیجه و حاصل آن به انجام ندادن آن از سوی کارکنان منجر میشود به طور مثال اگر کسی برای کسب تکلیف سوالی از مدیر خود مطرح کند و با چنین جوابهایی مواجه شود“ آیا من باید کار شما را انجام دهم ؟” یا به فردی که پیشنهادی را برای انجام پذیرفتن کاری ارائه میدهد کارهای بیشتری تحمیل کنند در اینصورت وقتی با چنین رفتارهایی تنبیه شدند دیگر این کارها را انجام نمیدهند.

در واقع افراد با انجام ندادن کار از تنبیه شدن جلوگیری خواهند کرد این نوع تنبیه ها ممکن است از طرف همکاران دیگری نیز باشد در این خصوص راه حلهای مدیر برای پیشگیری این است که هنگامی که کار کنان برای او گزارش میفرستند تنها با تفسیرهای منفی آن را بازنگرداند. بلکه موارد مثبت را نیز منعکس کند طعنه زدن در محیط اطراف کار را حذف نماید.
برای ایجاد موازنه با تنبیه در مواقعی که کار ذاتا با تنبیه توام است ‚ پاداشهایی
را ترتیب دهد.

 

کارکنان هیچ پیامد منفی برای عملکرد نامطلوب دریافت نمیدارند.
اگر انجام دادن کار به طور نامطلوب نتایج منفی را برای کارکنان در بر داشته باشد احتمال وقوع چنین کاری کاهش می یابد یا انجام نمیشود در صورتی که این عواقب وجود نداشته باشد عملکرد نامطلوب ادامه می یابد.

مواردی از این قبیل به وجود می آید که کارکنان از روشها و قواعد پیروی نمیکنند و این کار را برای مدت طولانی ادامه میدهند که راه حل مناسب این است که باید کوشش کند تا کارکنانی که عملکرد بد دارند و عمدا این کار را انجام میدهند با پیامد منفی مواجه شوند. هنگامی که کسی کاری را که دوست دارد عمدا بد انجام دهد کاری را که دوست ندارد به او واگذار کند.
چنانچه مزایای اضافی به فردی داده شده است در صورت عملکرد نامطلوب عمدی آنها را قطع کند.

موانعی خارج از حیطه نظارت برای انجام کار وجود دارد.
در بعضی از اوقات موانعی در راه عملکرد مطلوب وجود دارد که کارکنان را از انجام دادن صحیح کار باز میدارد در چنین مواردی آنها نمیتوانند مانع را مرتفع کنند .در عین حال از گفتن موضوع به مدیر نیز اجتناب می کنند آموزشها و دستورهای متناقضی از سوی رئیس و مقام مافوق داده میشود که

امکان دارد از موانع انجام دادن کار به نحو مطلوب محسوب میشود موانع متعددی وجود دارد که هر کسی را ممکن است از انجام دادن کار بازدارد راه حل مناسب از طرف مدیر برای جلوگیری از این کارها این است که مدیر باید موانع را مرتفع سازد تا عملکرد بهبود یابد چنانچه کارمندی در جهت انجام دادن کار خود با مانع مواجه شد و به مدیر مراجعه کرد این موضوع را به عهده آنان واگذار نکند و آنها را متهم به عدم خلاقیت و یا بی میلی به کار ننماید و کوشش کند مانع را مرتفع نماید.
مشکلات شخصی کارکنان به انجام دادن کار لطمه میزند.

مشکلات شخصی کارکنان از موضوعاتی است که در انجام ندادن کار موثر و از مسائل مهمی است .که مدیران با آنها مواجهند بسیاری از آنان نمیدانند درباره آنها چطور باید با کارکنان مذاکره و چگونه مسائل را حل کنند و مشکلات شخصی وقایعی هستند که در زندگی برای افراد اتفاق می افتد و به نظر میرسد علت انجام ندادن کار باشد.

از جمله این مشکلات خانوادگی مشکلات اقتصادی ‚ فوت خویشان و… میتواند باشد که باعث کم کاری و اشتباه در کار و درآمدن و زود رفتنها و این گونه موارد را در پی دارد.
مشکلات را میتوان به چند دسته تقسیم کرد از جمله مثلا: مرگ عزیزان که قابل توجیه و توجه است ولی بعضی مشکلات دارای این شدت نیستند و نباید به انجام دادن کار موظف افراد لطمه بزند راه حلهایی که برای جلوگیری از این مشکلات به نظر میرسد این است که مدیر باید آگاهی داشته باشد که تعداد قابل توجهی از مشکلات شخصی که عنوان علت انجام ندادن کار مطرح میشود به چند دسته تقسیم می شود.از جمله:

الف) مشکلات عاطفی
ب) مشکلات وقت و زمانی
پ) حوادث غیر مترقبه
ت) بیماریهای حاد خود و اعضای خانواده و خویشاوندان
و موارد دیگر مشابه که نیاز به صرف وقت دارد در اینگونه موارد مدیر باید مسائل مربوط را اولویت بندی نماید و آنهایی را که نیاز به مساعدت دارند‚ مساعدت نماید و با دید واقع بینانه به مسائل نگاه کند.و برنامه ریزی داشته باشد .
مشکلاتی را که قابل حل است با مشورت حل نماید و آنهایی را که قابل حل نیست توضیح دهد که مشکل شخصی ممکن است سریعا حل نشود و تا مدتی طول بکشد ولی مسئله کار باید به سرعت حل شود.

کار نشدنی به کارکنان واگذار میشود .
بعضی از اوقات مدیران کاری را که به کارکنان ارجاع میکنند که امکان انجام دادن آن وجود ندارد مثلا: کاری را که امکان دارد سه ساعت طول بکشد و در دو ساعت طلب می کنند و البته این موضوع نباید در بهره گیری از خلاقیت در کار اشتباه شود منظور این نیست که کاری را که تا کنون کسی از عهده انجام آن برنیامده فرد دیگری با نوع آوری آن را انجام دهد .

ریشه این مشکلات در واقع بی توجهی مدیران در سنجش شرایط مربوط به انجام کار و امکانات و محدودیتهای موجود برای آن است راه حلهایی که مدیر باید در پیش گیرد این است که اگر کارکنان از عهده انجام دادن کاری بر نمی آیند کار دیگری را به آنها واگذار نماید و منابع را در جای دیگری به کار گیرد که موجب انجام یافتن کار توسط کارکنان شود.

نتیجه گیری :
در موضوع آنچه بیان شد به استثنای چند مورد که انجام دادن کار بنا به دلائلی واقعا انجام ناپذیر است ولی عملکرد ضعیف مدیر است که موجب انجام نیافتن کار از سوی کارکنان میشود.
عدم آگاهی مدیران از نحوه صحیح اقدام و بر داشت نا مناسب از موضوعات باعث ضعف عملکرد آنان است . تنها استخدام و به کارگیری افراد شایسته کافی نیست باید آنها را پرورش داد نه در هنگامی که یک مسئله ای پیش آید بلکه برای اطمینان از دستیابی به بازده مورد نظر مدیر باید تمام جوانب را تحت کنترل داشته باشد .

بعضی از مدیران تصور می کنند با وجود پرداخت حقوق به کارکنان نباید دلیلی برای تقدیر از آنها وجود داشته باشد اگر به فرض چنین تفکری مورد قبول باشد ‚ اصولا باید در ضرورت وجود مدیران تردید نمود.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله تصریح مدل جهت بررسی تأ ثیر عضویت در WTO بر حق بیمه سرانه د

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله تصریح مدل جهت بررسی تأ ثیر عضویت در WTO بر حق بیمه سرانه در pdf دارای 40 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تصریح مدل جهت بررسی تأ ثیر عضویت در WTO بر حق بیمه سرانه در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تصریح مدل جهت بررسی تأ ثیر عضویت در WTO بر حق بیمه سرانه در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تصریح مدل جهت بررسی تأ ثیر عضویت در WTO بر حق بیمه سرانه در pdf :

این مقاله منابع نیز دارد
ضریب بیانگر نسبت در صد تغییر در حق بیمه‌سرانه (تقاضا برای پوششهای مختلف بیمه ای ) به در صد تفسیر در درآمد ملی است. درحقیقت می توان گفت کشش در آمدی تقاضا برای بیمه است.
ضریب نشاندهنده رابطه عضویت در WTO با حق بیمه سرانه و ضریب ، ضریب تفاضلی است که دلالت بر تغییرات بخشش در آمدی پس از عضویت در WTO دارد. به عبارتی نشاندهنده اختلاف بین دو دوره‌ قبل و بعد از عضویت میباشد.

-تصریح مدل جهت بررسی تأیید عضویت در WTO بررسی سهم حق بیمه از کل بازار بیمه‌ جهانی

SHW سهم از بازار جهانی حق بیمه، Pre حق بیمه های دریافتی و , وs اختلال مدل است.
انتظار بر این است که ضریب مثبت باشد. چرا که رابطه مستقیمی بین حق بیمه های دریافتی در یک کشور و سهمش از بازار جهانی حق بیممه وجود دارد. شعنی هر چه حق بیمه های دریافتی در یک کشور افزایش یابد سهم کشور مورد نظر از بازار جهانی حق بیمه افزایش خواهد یافت. به طور مثال در سال 2003، آمریکا با تولید 498/055/1 میلیون دلار حق بیمه رتبه اول را در جهان به خود اختصاص داده است. و سهمش از کل بازار بیمه جهانی 89/35 درصد می باشد.

هم چنین ژاپن با تولید 865/478 میلیون دلار حق بیمه، رتبه دوم را کسب کرده است و سهمش از کل بازار بیمهمه جهانی 28/16 درصد می باشد. در اینجا باید گفت که سهم کشورهای در حال توسعه از بازار بیمه‌ جهانی بسیار ناچیز می باشد مثلاً سهم کشور ایران از بازار بیمه‌ جهانی تنها 05/0 درصد می باشد. هم چنین این سهم برای کشورهای سنگاپور، مالزی، اندولزی و پاکستان در سال 2003 به ترتیب 3/0،19/0،11/0،1/0 درصد می باشد. ضریب نیز نشاهنده رابطه عضویت د WTO با سهم از بازار جهانی حق بیمه می باشد.

روش استفاده از داده های آماری مدلهای Pomed Data
در بسته‌ کامپیوتری Gviews اطلاعات و آمار گردآوری شده هر کدام از متغییرها برای کشورهای مختلف طبق چار چوب زیر مرتب و برای نشان دادن هر کدام از آنها از علامت () در آخر متغییر استفاده شده تا نشان داده شود که این اطلاعات مربوط به داده های مرتب شده کشورهای مختلف است. به عنوان مثال شاخص نفوذ بیمه ای برای کشور به شکل زیر عمل می شود:

؟؟
خلاصه و جمع بندی
تلاش این فصل در جهت معرفی روش تحقیق بود ک در این راستا ابتدا جامعه آماری مورد استفاده در این پایان نامه و سپس اطلاعات آماری مورد استفاده یا نحوه آرایش داده ها در کنار هم در مدلهای Panel Data بیان گردید. در مرحله بعد روشهای تخمین مدلهای Data Panel از نظر نظری و تئوریک به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت که در این رابطه نیز دو روش اثرات ثابت، (Fixed
Effeet) و اثرات تصادفی ( Random Effeet) به همراه خصوصیات مربوط به هر کدام از این روشها، معرفی و بررسی شدند. و در نهایت به بررسی مبانی نظری و تئوریک مدلهای تفریح شده‌ مربوط به فرضیات پرداخته شد.
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها.

4-1) مقدمه:
در این بخش مدلهای مطرح شده در فصل سوم برای بررسی اثرات عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی بر روی عملکرد صنعت بیمهم در قالب سه فرضیه فرعی در نظر گرفته شده که با بررسی هر کدام از این فرضیات و بسط و تعمیم نتایج آنها به فرضیه اصلی یعنی رونق و بهبود عملکرد صنعت بیمه پس از الحاق به WTO، این فرضیه نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از آنجا که ایران هنوز به عضویت سازمان تجارت جهانی در نیامده و به دلیل نبود آمار و اطلاعات در زمینه‌ الحاق ایران به WTO، در این پایان نامهم سعی شد تا با مطالعه و بررسی سه شاخص ارزیابی صنعت بیممه در 10 کشور درحال توسعه عضو سازمان تجارت جهانی ( مصر، هند، اندولزی، مالزی، پاکستان، فیلیپی، سنگاپور، ترکیه، اروگوئه و نزوئلا)

پس از عضویت در WTO و پذیرش موافقتنامهم تعرفه و خدمات (GATS) به دلیل داشتن ماهیتس مشابه با اقتصاد ایران و تعمیم نتایج حاصل از تجارت آنها به ایران، تأثیر عضویت ایران در WTO را بر صنعت بیمه کشور مورد برسی قرار دهیم. و ببینیم که آیا الحاق به سازمان تجارت جهانی تأثیری بر صنعت بیمه خواهد داشت یا خیر و اگر مؤثر است این تأثیر به چه شکل خواهد بود، مثبت یا منفی؟
هم چنین در هر فرضیه برای اثبات برابری یا عدم برابری عرضی از مبدأ در کشورهای منتخب از آزمونF آزمون برابری عرض از مبدأها استفاده شده است. و مدلها نیز به شکل لگاریتم طبیعی مورد استفاده قرار گرفته اند.

روش بررسی هر یک از مدلهای مطروجه در فرضیه ها روش مدلهای Panel Data ( روش اثرات ثابت ) می باشد

4-2) آزمون فرضیه ها:
4-2-1) فرضیه فرعی شماره یک:
عضویت در سازمان تجارت جهانی باعث افزایش شاخص نفوذ بیمه ای در کشورهای در حال توسعه (ایران) می شود: Ho
عضویت در سازمان تجارت جهانی باعث افزایش شاخص نفوذ بیمه ای در کشورهای در حال توسعه (ایران) می شود: Ho
عضویت در سازمان تجارت جهانی باعث افزایش شاخص نفوذ بیمه ای در کشورهای در حال توسعه (ایران) می شود: Ho
عضویت در سازمان تجارت جهانی باعث افزایش شاخص نفوذ بیمه ای در کشورهای در حال توسعه (ایران) می شود: Ho
عضویت در سازمان تجارت جهانی باعث کاهش شاخص نفوذ بیمه ای در کشورهای در حال توسعه (ایران) می شود: H1
آماره F محاسبه شده برای مدل مورد بررسی با درجات آزادی 9و 126 برابر با 3/5 می باشد که از آماره‌F جدول در سطح معنی دار 95/0 یعنی 88/1 بزرگتر است در نتیجه فرضیه یکسان بودن عرض از مبدأ برای کشورهای مختلف رد می شود می توان فرض کرد که عرض از مبدأ برای کشورهای مختلف متفاوت است.

– صحت آماری تخمین:
آماده t بدست آمده برای ضرائب در سطح اطمینان 95 درصد معنی دارد و مخالف ضوابت آمار F محاسبه شده نیز دان بر معنی دار بودن کلی دگرسیون می باشد.
مقدار بحرانیآماده دوربین-واتون با 4 =K و 140 =n برابر با 69/1 = d و 78/1 =du که با توجه به آماره محاسبه شده 09/1 = D.W عدم خود همبستگی مدل تأیید نمی شود یعنی آماده بدست آمده بین دو مقدار
dn=4 ) W.D ) du قرار نمی گیرد. برای رفع خو همبستگی مدل، ) 1)AR را به عنوان یک متغییر مستقل جدید وارد مدل می کنیم( متغییری که با استفاده از آن و از طریق روش کوکران- اورکات خود همبستگی در جمله اختلال رفع می شود می شود. هنگامیکه ) 1)AR را به مدل اضافه می کنیم مثل این است کا وقفه متغیر وابسته از درجه یک را به مدل اضافه کرده ایم.)

با این کار خود همبستگی مدل رفع می شود و همانطور که در جدول نیز مشاهده گردید، این متغییر در سطح اطمینان 95/0 نیز معنی دار می باشد.
R2 ( ضریب تعیین ) مدل 96 درصد می باشد و بدین معنی است که 96 درصد از تغییرات متغیر وابسته ( شاخص نفوذ بیمه) به وسیله متغیرهای مستقل در مدل توضیح داده می شود. از آنجا که R2 نزدیک به عدد یک می باشد می توان گفت که قدرت توضیح دهندگی مدل بالاست.

– تجزیه و تحلیل نتایج :
همانطور که در جدول نیز مشاهده می گردد ضریب یا همان ضریب متغیر مجازی( عرض از مبدأ) 13/0 می باشد. که از لحاظ آماری نیز معنی دار است.

از آنجا که متغیر مجازی (DUM) معنی دار است بنابراین می توان نتیجه گرفت که پیوستن به WTO بر شاخصش نفوذ بیمه ای کشورهای در حال توسعه مورد بررسی تأثیر گذار بوده و هم چنین از آنجا که علامت این ضریب منفی می باشد اینگونه استنباط می گردد که این تأثیر منفی است یعنی عضویت در WTO باعص کاهش در شاخص نفوذ بیمه ای شده است. در نتیجه می توان فرضیه H0 را رد کر کششهای محاسبه شده نیز دارای علامت مورد انتظار و معنی دار می باشد. ضریب 43/0 می باشد و بیانگر آنست که با ضریب ، کشش محاسبه شده برای متغیر APT ( نسبت یک درصد افزایش در حق بیمه سرانه (تقاضا برای پوششهای بیمه ای)، شاخص نفوذ بیمه ای 43/0 افزایش می یابد.

حجم تجارت خارجی به تولید ناخالص داخلی) نیز دارای علامت مورد انتظار (مثبت) و دارای امتیاز آماریت مقدار ضریب قبل از عضویت در WTO برابر با 25/0 می باشد که بیانگر این مطلب است که قبل از الحاق به WTO یعنی زمانیکه DUM=0 است یک درشصد افزایش در درجه بازبودن اقتصاد، باعث میشود که شاخص نفوذ بیمه ای 25/0 افزایش یابد.
ضریب دلالت بر میزان اختلاف بین کشش محاسبه شده متغییر توضیحی (درجه باز بودن اقتصاد) در دو دوره‌ قبل وبعد از عضویت است. این کشش بعد از عضویت به میزان 09/0 افزایش یافته. یعنی بعد از عضویت در WTO یک در صد افزایش در درجه بازبودن اقتصاد، شاخص نفوذ بیمه ای را به میزان 34/0 افزایش داده است.

برای مثل مدل مطرح شده برای دو کشور مصر و هند در دو زمان قبل و بعد از عضویت د سازمان تجارت جهانی به این صورت خواهد بود:

قبل از عضویت WTO (مصر)

بعد ازعضویت در WTO (مصر)
قبل از عضویت در WTO(هند)

بعد از عضویت در WTO (هند)
در حقیقت همانطور که ملاحظه می شود پس از عضویت در سازمان تجارت جهانی عرض از مبدأ کشورهای مورد بررسی ( برای نمونه مصر وهند) کاهش یافته است. و بر این اساس نتیجه می گیریم که پس از الحاق به WTO شاخص نفوذ بیمه ای کشورهای در حال توسعه مورد بررسی کاهش یافته ( هر چند جزئی)، اما از طرفی با توجه به افزایش ضریب متغیر توضیحی ( در اینجا درجه بازبودن اقتصاد) بعد از عضویت در WTO می توان گفت که شدت تأثیر گذاری متغیر توضیحی بر متغیر وابسته ( شاخص نفوذ بیمه) از نسبت به قبلب از عضویت افزایش خواهد یافت.

4-2-2) فرضیه فرعی شماره 2
عضویت در سازمان تجارت جهانی باعث افزایش در حق بیمه سرانه کشورهای در حال توسعه (ایران ) می گردد H0
عضویت در سازمان تجارت جهانی باعث کاهش در حق بیمه سرانه کشورهای در حال توسعه (ایران ) می گردد H1

– آزمو برابری عرض از مبدأها:
آمار F محاسبه شده برای مدل مورد بررسی با درجات آزادی 9 و 127 برابر است با 75 که بزرگتر از F جدول د سطح 95/0 درصدیعنی 88/1 می باشد. در نتیجه زمینه یکسان بودن عرضی از مبدأ برای کشورهای مختلف رد می شود و می توان فرض کرد که عرض از مبدأ برای کشورهای مختلف، متفاوت باشد.
مقدار آماده دوربین- واستو با 3 =k و 140 =n برابر با 69/1 =de و 77/1 = du میباشد که با توجه به آماده محاسبه شده 03/1 =D.W عدم خود همبستگی مدل تأثیر نمی شود. برای رفع خود همبستگی مدل، (1)AR رابه عنوان یک متغیر مستقل جدید وارد مدل می کنیم. با این خود همبستگی رفع می شود و متغیر (1)AR نیز در سطح اطمینانی 95/0 درصد دارای اعتبار آمار نیست.

R2 ( ضریب تعیین) نیز در این مدل بسیار بالا و 99/0 می باشد. یعنی 99 درصد از تغییرات متغیر وابسته ( حق بیمه سرانه) توسط متغیرهای مستقل در مدل توضیح داده می شود.
– تجزیه و تحلیل نتایج:
در اینجا نیز ضریب متغیر مدهولی(DUM) منفی و برابر با 49/0 – می باشد و از لحاظ آماری نیز معنی دار است. در نتیجه می توان گفت که پیوستن به سازمان تجارت جهانی بر روی حق بیمه سرانه کشورهای در حال توسعه مؤثر است اما از آنجا که علامت این ضریب منفی است، تأثیر آن منفی می باشد. یعنی با عضویت کشورهای مورد بررسی در WTO ، حق بیمه سرانه کاهش یافته است.

در نتیجه می توان فرضیه H0 را رد کرد.
ضریب (کشش درآمدی) نیز معنی دار و برابر با 8/0 می باشد. یعنی در سالهای قبل از عضویت (DUM=0) یک درصد افزایش درآمد فلی تقاضا برای پوششها ی بیمه ای را در کشورهای در حال توسعه مورد بررسی 8/0 افزایش میدهد. ضریب دلالت بر میزان اختلاف بین کشش درآمدی محاسبه شده در دوره قبل و بعد از عضویت در WTO به میزان 12/0 دارد.را نشان می دهد. یعنی کشش درآمدی نمونه مورد بررسی پس از عضویت به 92/0 رسیده است.
برای مثال مدل مطرح شده برای دو کشور مصر و هند در دو دوره قبل و بعد از عضویت در سازمان تجارت جهانی بدینگونه خواهد بود:

قبل از عضویت در WTO (مصر)

بعد از عضویت در WTO (مصر)
قبل از عضویت در WTO (هند)

بعد از عضویت در WTO (هند)
همانطور که ملاحظه می شود، عضویت در سازمان تجارت جهانی باعث کاهش در عرض از مبدأ کشورهای مورد بررسی می شود به این دلیل اینگونه استنباط می کنیم که پیوستن به WTO باعث کاهش در حق بیمه سرانه کشورهای منتخب شده است.

اما از طرف دیگر چون ضریب متغیر توضیحی (در اینجا درآمد ملی) بعد از پیوستن به WTO افزایش یافته است، نتیجه می گیریم که شدت و حساسیت متغیر پس از الحا بر روی متغیر وابسته ( در اینجا بیمه سرانه) افزایش می یابد یعنی شدت تأثیر گذاری متغیر توضیحی بر روی متغیر وابسته ( حق بیمه سرانه) نسبت به قبل از الحاق افزایش خواهد یافت.
4-2-3) فرضیه فرعی شماره 3
عضویت در سازمان تجارت جهانی باعث افزایش سهم کشورهای در حال توسعه (ایران) از بازار جهانی حق بیمه می شود. H0
عضویت در سازمان تجارت جهانی باعث کاهش سهم کشورهای در حال توسعه (ایران) از بازار جهانی حق بیمه می شود. H1

– آزمون برابری عرضه از مبدأها.
آماره F محاسبه شده برای مدل مورد برری با درجات آزادی 9و128 برابر با 1/4 می باشد که 1 در مقایسه باب F جدول یعنی 88/1 بزرگتر است در نتیجه فرضیه H0 مبنی بر یکان بودن عرض از مبدأ برای کشورهای مختلف رد می شود.

– صحت آماری تخمین:
در اینجا هم آماره های t محاسبه شده برای تمامی ضرائب در سطح اطمینان 95/0 درصد معنی دار و مخالف صفر می باشد. آماره F نیز دال بر معنی دار بودن کل رگرسیون است.
مقدار بحرانی دوربین- واتون با 2 =k و 140=n برابر است با 76/1= du و 70/1=du . با توجه با آماره محاسبه شده یعنی 53/1 =D.W و نزدیکی این مقدار به du با کمی تخفیف می توان عدم خود همبستگی مدل را تأیید کرد.
R2 (ضریب تعیین ) مدل نیز بالا و برابر با 97/0 می باشد. در نتیجه می توان گفت قدرت توضیح دهندگی مدل بالاست.
– تجزیه و تحلیل نتایج:
در اینجا نیز ضریب متغیر موهدلی(DUM) از لحاظ آماری معنی دار و علامتش منفی است. یعنی دز اینجا نیز عضویت در WTO باعث کاهش سهم کشورهای درحال توسعه از بازار جهانی حق بیمه شده است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله بانک اطلاعاتی Access 2005 در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله بانک اطلاعاتی Access 2005 در pdf دارای 63 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بانک اطلاعاتی Access 2005 در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بانک اطلاعاتی Access 2005 در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بانک اطلاعاتی Access 2005 در pdf :

بخش اول) آشنایی با نرم افزار مورد استفاده
نرم افزار از دبیرخانه تحت بانک اطلاعاتیAccess 2005 تهیه و تدوین گردیده فلذا برآن شدیم به دلیل توضیح کامل در خصوص نرم افزار استفاده شده جهت این برنامه را از فصل اول کتاب خودآموز جامع مایکروسافتAccess 2003 استفاده نماییم.
اگر با کامپیوترهای شخصی زیاد کار می کنید، بی تردید از واژه پردازها یا برنامه های کاربردی صفحه گسترده در کارهای خود استفاده می نمایید و احتمالاً استفاده از واژه پردازها را از زمانی که محصولات مبتنی بر کاراکتر تحتMS-DOS به کار برده می‌شوند شروع کرده و به تدریج آنها را به واژه پردازهایی که تحت سیستم عامل ویندوز اجرا می‌شوند ارتقاء داده اید. و نیز احتمال می رود که اکنون از مزیت داشتن بعضی نرم افزارهای بانک اطلاعاتی، یا به منزله جزئی از بسته های مجتمع سازی نشده مانند Microsoft Works یا به صورت یک برنامه جداگانه برخوردار هستید.
اکنون مدت های طلوانی است که برنامه های بانک اطلاعاتی برای استفاده کلیه کاربران کامپیوترهای شخصی به بازار ارائه شده اند، ولی متأسفانه بیشتر این برنامه ها یا برنامه‌های مدیریت ذخیره سازی ساده داده ها می باشند که برای ساخت برنامه های کاربردی مناسب نمی باشد. امروزه، حتی افرادی که با کامپیوتر به خوبی آشنا هستند نیز از سیستم های بانک های اطلاعاتی پیچیده دوری می کنند، مگر اینکه مجبور به استفاده از یک بانک اطلاعاتی اختصاصی تکمیل شده باشند. اکنون، با ارائهAccess مایکروسافت، یک سیستم بانک اطلاعاتی ساده در اختیار همگان می باشد و کاربران بسیاری برای ساخت بانک های اطلاعاتی ساده و کاملاً پیشرفته از آن استفاده می کنند.
اکنون که هفتمین نسخهAccess ارائه شده است، این نرم افزار به مراتب از پنجمین نسخه خود که برای نسخه های32 بیتی ویندوز طراحی شده بود قدرتمندتر گشته و نیاز به بررسی نحوه استفاده از کامپیوتر برای انجام کار تحتAccess دارد. اگر تاکنون به علت نیاز به مهارت های برنامه نویسی یا به علت نیاز به صرف وقت زیاد جهت یادگیری کار با بانک های اطلاعاتی، از نرم افزارهای بانک های اطلاعاتی دوری گزیده‌اید، اکنون می توانید بدون واهمه از علل فوق کار با برنامه ساده و آسانAccess را شروع کنید. ولی چگونه می توان مطمئن شد که به کاربردن Accessبرای انجام کارهای شما یک برنامه مناسب و انتخاب درست می باشد برای این منظور در زیر نگاهی به مزایای استفاده ای یک نرم افزار توسعه بانک اطلاعاتی بیندازید.
بانک اطلاعاتی چیست؟
به یک زبان ساده، یکDataBase (بانک اطلاعاتی) به مجموعه رکوردها و پرونده هایی اطلاق می شود که به منظور خاصی سازماندهی شده اند. برای مثال، می توانید اسامی و نشانی کلیه دوستان یا مشتریان را بر روی کامپیوتر خود نگه دارید. و یا کلیه نامه هایی را که می نویسید نگهداری کرده و انها را به ترتیب اسامی گیرندگان آنها مرتب سازید. و یا مجموعه ای از پرونده های حاوی، اطلاعات مالی- پول های پرداختی و حساب های دریافتی و موازنه حساب های خود را روی کامپیوتر ذخیره کنید. اسناد واژه پرداز که برحسب عنوان سازماندهی می شوند نیز به نوعی یک بانک اطلاعاتی را تشکیل می‌دهند. پرونده های صفحه گسترده ای که بر حسب کاربران آنها سازماندهی شده اند نیز نوع دیگری از یک بانک اطلاعاتی می باشند، میانبرها به کلیه برنامه ها در روی منویStart ویندوز نیز نوعی بانک اطلاعاتی محسوب می شوند و میانبرهای اینترنت به پوشهFavorite شما هم یک بانک اطلاعاتی است.
اگر کار شما کاملاً سازماندهی شده باشد، می توانید صدها کاربرگ یا میانبر را با استفاده از پوشه ها و زیرپوشه ها اداره کنید. هنگام انجام این کار، «شما» مدیر بانک اطلاعاتی محسوب می شوید. ولی اگر به اشکال بزرگی برخوردید چه باید کرد؟
چگونه می توان اطلاعات مربوط به مشتریان متعدد را که در اسناد و پرونده های کاربرگ های گوناگون درج شده اند جمع آوری کرد و به آنها دسترسی داشت؟ چگونه می توان با وارد کردن اطلاعات جدید همین اطلاعات رابطه برقرار نمود؟ چگونه می‌توان مطمئن شد که اطلاعات وارد شده صحیح می باشند؟ چگونه می توان اطلاعات را با دیگرانبه اشتراک گذاشت، ولی به آنان اجازه تغییر آنها را نداد؟ برای انجام این کارها، به یک سیستم مدیریت اطلاعات یا DataBase Management System (DBMS) نیاز دارید.
بانک های اطلاعاتی رابطه ای
تقریباً کلیه سیستم های جدید مدیریت بانک اطلاعاتی، اطلاعات را با استفاده از الگوی مدیریت رابطه ای بانک اطلاعاتی، ذخیره و اداره می کنند. در یک سیستم مدیریت رابطه‌‌ای بانک اطلاعاتی که به RDBMS معروف می باشد، سیستم کلیه اطلاعات را از طریق جدول کنترل می کند. در جدول هایی (Tables) که حتی یک عنوان مثل نام مشتری یا محصول ذخیره می شوند، هر جدول دارای ستون ها(Columns) یا فیلدها(Filds) می باشد که هر ستون حاوی اطلاعات مختلفی درباره موضوع (مثل نشانی مشتری یا شماره های تلفن) می باشد. و نیز یک جدول دارای ردیف ها(Rows) (یا رکوردها(Crecords) است که کلیه مشخصه های یک نمونه از موضوع (مثل اطلاعات درباره یک محصول یا یک مشتری خاص) در آنها ثبت می شوند. ولی هنگامی که از یک بانک اطلاعاتی پرس و جویی(Query) می کنید (آوردن اطلاعات از یک یا چند جدول) همیشه نتیجه شبیه جدول دیگری به نظر خواهد رسید.
اصطلاح رابطه ای (Relational) از این واقعیت ناشی می شود که هر جدول در یک بانک اطلاعاتی حاوی اطلاعات مربوط به یک موضوع و فقط یک موضوع می شود. اگر الگوی مدیریت رابطه بانک اطلاعاتی را مرور کنید متوجه خواهید شد که رابطه (Relation) برای مجموعه ای از ردیف ها (یک جدول) درباره یک موضوع به کار می‌رود، و نیز اطلاعات مربوط به دو دسته از اطلاعات (مانند مشتری ها و سفارشات) می توانند بر اساس مقدارهای مرتبط داده های به عنوان یک ورودی منظور شوند. برای مثال، ذخیره اسم و نشانی ممشتری برای هر سفارشی که مشتری می دهد کار زائدی است. در یک سیستم رابطه ای بانک اطلاعاتی، اطلاعات مربوط به هر سفارش دارای فیلدی است که اطلاعاتی مانند شماره مشتری را ذخیره می کند و از این فیلد می توان برای برقراری ارتباط و اخذ هر نوع اطلاعات مربوط به این مشتری استفاده کرد.
در عین حال می توانید اطلاعات مقدارهای مرتبط به هم در چند جدول یا پرس و جو را با هم یکی سازید. برای مثال می توان از اطلاعات شرکت که شامل اطلاعات تماس است برای یافتن نشانی های تماس با یک شرکت خاص استفاده کرد و یا از اطلاعات مربوط به کارکنان همراه با اطلاعات هر دپارتمانی برای پیدا کردن بخشی که کارمند خاصی در آن کار می کند استفاده نمود.
چند اصطلاح مربوط به بانک اطلاعاتی/ پایگاه داده های رابطه ای
:Relation اطلاعات درباره فقط یک موضوع مانند مشتریان، سفارش ها، کارکنان، تولیدات یا شرکت ها. این اطلاعات معمولاً در سیستم مدیریت رابطه ای بانک اطلاعاتی  در یک جدول (Table) نگهداری می شوند.
:Attribute اطلاعات ویژه درباره یک موضوع، مثل نشانی مشتری یا ارزش یک سفارش. مشخصه های فوق معمولاً در ستون (فیلد) یک جدول قرار داده می شوند.
:Instance یک عضو مخصوص در یک رابطه- مثل یک مشتری یا محصول منفرد. این جزء معمولاً در جدول به صورت یک رکورد یا در ردیف نگهدرای می شود.
:Relationship روشی که در آن اطلاعات در یک رابطه مربوط به اطلاعات در رابطه دیگری می شود. برای مثال، هر مشتری دارای «یک- به- چند» رابطه با سفارش ها می‌باشد، زیرا یک مشتری می تواند چند سفارش داشته باشد، ولی هر سفارش مختص به یک مشتری می باشد. رابطه شرکت ها با افراد مورد تماس یک رابطه «چند- به- چند» می باشد، زیرا هر مشتری می تواند چند نشانی تماس داشته باشد و یک مشتری نیز می تواند با چند شرکت تماس داشته باشد.
:Join پروسه به هم پیوستگی جدول ها یا پرس و جوها در جدول ها از طریق مقدارهای داده های مربوط به هم. برای مثال، مشتریان را می توان با تطابق شماره شناسایی مشتری(Customer ID) در یک جدول مشتری به سفارش ها در جدول سفارشات به هم مربوط ساخت.
قابلیت های یک بانک اطلاعاتی
یک RDBMS کنترل کامل برای چگونگی تعریف داده ها، کار با آنها و اشتراک گذاری داده ها با دیگران ار ممکن می سازد. این سیستم ویژگی های پیشرفته برای کاتالوگ و مدیریت داده های بسیار در جدول های گوناگون را نیز ارائه می دهد. یک RDBMS از سه قابلیت عمده تعریف داده ها، دستکاری داده ها و کنترل داده برخوردار است.
تعریف داده ها: در RDBMS می توانید داده های ذخیره شده در بانک اطلاعاتی خود را از نظر نوع داده (مثلاً داده عددی یا داده حرفی) و چگونگی ارتباط داده ها مشخص سازید. در بعضی موارد شما می توانید نحوه قالب بندی داده و چگونگی تعیین صحت آن را نیز مشخص سازید.
دستکاری داده ها: به روش های گوناگون می توان با داده ها کار کرد. شما می توانید فیلدهایی از داده را که لازم دارید مشخص سازید، داده ها را از فیلتر بگذرانید و آنها را مرتب سازید. شما می توانید داده ها را با اطلاعات مربوطه مرتبط ساخته و خلاصه ای از داده ها را تهیه نمایید و یا می توانید مجموعه ای از داده ها را انتخاب کرده و از RDBMS بخواهید تا این داده ها را به روز رسانده، حذف نموده و بر روی جدول دیگر کپی نمایید یا جدول جدیدی برای این داده ها بسازید.
کنترل داده ها: شما می توانید تعیین کنید که چه افرادی مجاز هستند تا داده های شما را خوانده، به روز رسانده یا داده های جدید را در پرونده های شما وارد کنند. در بسیاری از موارد می توانید در عین حال مشخص کنید که داده هایتان چگونه به اشتراک گذاشته شوند، و توسط چه کاربرانی به روز رسانی شوند.
کلیه این عملیات به کمک ویژگی قدرتمندAccess مایکروسافت انجام می شوند. در زیر به بررسی چگونه انجام این عملیات می پردازیم و نحوه انجام آنها را با روش های مورد استفاده در برنامه های واژه پردز و صفحه گسترده مقایسه می کنیم.
Access مایکرو سافت به منزله یک RDBMS
یک بانک اطلاعاتی میزکارACCESS ساخت شرکت مایکروسافت (که درآن از پرونده‌‌ها با پسوندmdb استفاده می شود) یکRDBMS با قابلیت کامل عملیاتی می باشد. در این برنامه کلیه عملیات تعریف داده ها، دستکاری داده ها و کنترل داده برای داده های حجیم را می توان به خوبی انجام داد.
یک بانک اطلاعاتی میزکار(mdb)Access را می توان یا به صورت یک RDBMSمستقل در روی یک ایستگاه کاری و یا در حالت اشتراکی خدمات گیرنده/ خدمات دهنده در یک شبکه به کار برد. یک بانک اطلاعاتی میزکار یک منبع داده ها برای داده های نمایش داده شده در صفحه های Web روی اینترنت شرکت شما نیز می باشد. هنگامی که یک برنامه کاربردی را با بانک اطلاعاتی میزکارAccess می سازید، Access یک RDBMSاست. ازAccess می توانید در عین حال برای ساخت برنامه های کاربردی در یک پرونده پروژه (با پسوند.adp) مرتبط بهSQL Server مایکروسافت نیز استفاده کنید، و می توانید داده های سرور را با دیگر برنامه های کاربردی یا با سایر کاربرانWeb به اشتراک بگذارید.
هنگامی که یک پرونده پروژهAccess (با پسوند.adp) را می سازید، SQL Server (یا SQL Server Desktop Engine- MDSE Microsoft) یک RDBMS می باشد.
تعریف داده ها و ذخیره سازی
در ضمن کار با یک سند یا یک کاربرگ، معمولاً به آزادی می توانید محتویات سند یا خانه کاربرگ را تعریف کنید. در یک صفحه مشخص از یک سند، می توانید پاراگراف، جدول، نمودار یا چند ستون از داده ها با قلم های مختلف را به متن اضافه کنید. در یک ستون داده شده بر روی یک کاربرگ، می توانید در بالای ستون یک عنوان با داده های متنی برای چاپ یا نمایش بر روی صفحه مانیتور قرار دهید. و نیز می توانید از قالب‌های متعدد عددی، بسته به عملیات هر ردیف در یک ستون استفاده کنید. شما به این انعطاف پذیری نیاز دارید، زیرا سند واژه پرداز شما باید قادر به انتقال پیام بر روی یک صفحه چاپی باشد و کاربرگ باید داده هایی را که تحلیل می کند بتواند ذخیره کند و محاسبات مربوطه را انجام داده و نتیجه را نمایش دهد.
این انعطاف پذیری به خصوص برای حل مشکلات کارهای به نسبت کوچک ولی به خوبی تعریف شده بسیار سومند است. در صورتی که تعداد صفحه های اسناد به چند دوجین برسند، سندها دست و پاگیر شده و انجام کار مشکل خواهد شد. در کاربرگ ها نیز هنگامی که تعداد خانه ها به چند صد ردیف اطلاعات برسد، نیز کار سخت می شود. با افزایش مقدار داده ها، فضای ذخیره سازی داده ها، فراتر از حد در نظر گرفته شده برای واژه پرداز یا صفحه گسترده در کامپیوترتان خواهد رفت. اگر هدف شما اشتراک گذاری سند یا کاربرگ باشد، کنترل چگونگی استفاده دیگران از این اسناد و وارد کردن داده ها به این اسناد مشکل (البته نه غیرممکن) می گردد. برای مثال، در یک کاربرگ، حتی اگر فقط به دو خانه برای درج تاریخ و یک مقدار پولی نیاز داشته باشد، باز این احتمال وجود دارد که کاربری به اشتباه یک مقدار حرفی را در این دو فیلد وارد کند.
در بعضی برنامه های صفحه گسترده به شما اجازه داده می شود تا یک ناحیه، بانک اطلاعاتی را در یک کاربرگ برای مدیریت اطلاعات مورد نیاز جهت ارائه نتایج مورد نظر در نظر بگیرید. ولی به هر حال باید محدودیت فضای ذخیره سازی در یک برنامه صفحه گسترده را منظور دارید و در هر صورت کنترل کاملی بر روی آنچه که در ردیف‌ها و ستون های ناحیه بانک اطلاعاتی وارد می شود نخواهید داشت. و نیز، اگر باید داده هایی به جز داده های عددی و حرفی را کنترل نمایید، باید مطمئن شوید که برنامه صفحه گسترده شما این اطلاعات را به منزله یک پرونده صوتی یا تصویری تلقی ننمایند.
یک سیستم RDBMS به شما اجازه تعریف نوع داده هایتان و تعیین نحوه ذخیره سازی آنها را می دهد. و نیز می توانید قواعدی را که RDBMS می تواند برای کسب اطمینان از یکپارچگی داده هایتان به کار بررد، مشخص سازید. در ساده ترین شکل آن، یک قاعده تعیین صحت داده ها (Validilation Rule) می تواند این اطمینان را ایجاد کند که کاربران به طور تصادفی کاراکترهای الفبایی را به جای عدد در فیلدی وارد نکنند. در قواعد دیگر، می توان مقدارهای مورد قبول یا دامنه مقدار برای داده ها را مشخص ساخت. در بیشتر سیستم های پیشرفته می توانید رابطه بین مجموعه ای از داده ها (معمولاً جدول ها و پرونده ها) را مشخص ساخته و از RDBMSبخواهید تا یکپارچگی داده ها را کنترل کند. برای مثال، می توانید از سیستم بخواهید به طور خودکار کار بازبینی ترتیب ورودی ها برای مشتریان معتبر را انجام دهد.
در یک بانک اطلاعاتی میزکار(.mdp) Access شما از انعطاف پذیری کاملی برای تعریف داده های خود (به صورت متن، عدد تاریخ، زمان، پول، فراپیوندهای اینترنتی، تصویر، صوت، مستندات و صفحه های گسترده) و تعیین نحوه ذخیره داده هایتان (طول رشته، دقت عدد، و دقت تاریخ/ زمان) و تعیین نحوه نمایش داده ها در روی صفحه مانیتور یا در چاپ برخوردار هستید. شما می توانید قواعد ساده یا پیچیده ای برای تأیید صحت داده ها را نیز برقرار سازید. شما می توانید ازAccess بخواهید که رابطه بین پرونده ها یا جدول ها در بانک اطلاعاتی شما را بررسی و صحت آنها را بازبین نماید. هنگامی که پروژه(.adp)Access به بانک اطلاعاتیSQL Server وصل می شود،SQL Server نیز کلیه قابلیت های فوق را ارائه می دهد.
از آنجایی که Access یک برنامه کاربردی با فن آوری های جدید برای ویندوز مایکروسافت است شما می توانید از کلیه تسهیلات اشیاءActiveX و کنترل های سفارشی ActiveX نیز استفاده کنید. ActiveX یک فن آوری پیشرفته ویندوز است که به نوبه خود اجازه پیوند اشیاء به اشیاء تعبیه شده در میزکار بانک اطلاعاتیAccess یا SQL Server را می دهد. این اشیاء شامل تصاویر، صفحه های گسترده و مستندات برنامه های کاربردی دیگر مبتنی بر ویندوز است که درآنها نیز از ActiveX پشتیبانی می‌شود. شکل1-1 فرمی را نشان می دهد که دارای شیء داده ای از پیش تعبیه شده از بانک اطلاعاتی نمونه Northwind Traders می باشد که همراه باAccess ارائه شده است. در این شکل یک رکورد طبقه بندی محصول رؤیت می شود که نه تنها دارای یک نام نوعی و اطلاعات توصیفی می باشد، بلکه دارای تصویری محصول رؤیت می شود که نه تنها دارای یک
نام نوعی و اطلاعات توصیفی می باشد، بلکه دارای تصویری است که مشاهده هر طبقه بندی را ممکن می سازد. Access2003 مایکروسافت را می توان به منزله یک سرورActieX نیز به کار برد و اجازه داد تا بتوانید از برنامه های دیگر مبتنی بر ویندوز، بانک اطلاعاتیAccess را باز کرده و اشیاء آن (مانند جدول ها، پرس وجوها، و فرم ها) را دستکاری کنید.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله بررسی و ارزیابی هویت ایرانی اسلامی در بافت قدیم و جدید محل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله بررسی و ارزیابی هویت ایرانی اسلامی در بافت قدیم و جدید محلات تهران نمونه موردی : (محله های فرحزاد – ده ونک ) در pdf دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی و ارزیابی هویت ایرانی اسلامی در بافت قدیم و جدید محلات تهران نمونه موردی : (محله های فرحزاد – ده ونک ) در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی و ارزیابی هویت ایرانی اسلامی در بافت قدیم و جدید محلات تهران نمونه موردی : (محله های فرحزاد – ده ونک ) در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی و ارزیابی هویت ایرانی اسلامی در بافت قدیم و جدید محلات تهران نمونه موردی : (محله های فرحزاد – ده ونک ) در pdf :

چکیده :
هویت هر ملت در معماری و فرهنگ آن کشور و شهر و حتی محله آن ملت نهفته است . امروزه محله ها از نوعی بی هویتی رنج می برند که بیـانگر آن است که باید با معماری به مثابه امری فرهنگی مواجه شد و باید دانست که هر امر فرهنگی مراحل و مراتبی دارد که باید طـی شـود . یکـی از ویژگیهای کهن شهرهای ایرانی وجود محلات شهری دارای وحدت از حیث کالبدی ، فضایی و برخورداری از استقلال نسبی از نظر عملکردی بـوده که گروهی متجانس از مردم را در خود جای می داده است . محله به عنوان یکی از مهم ترین عوامل هویت ساز شهری در گذشته ایران ، محیطـی مطلوب را برای شهروندان فراهم می ساخت ، اما شهر نشینی دوران جدید آغاز مرحله ای است که در آن فلسفه و فرهنگ حیات بشری دستخوش تغییرات وسیع شده و متعاقب آن هنجارها ، ارزش ها و الگوهای مناسب با زندگی صنعتی و تجاری گسترش پیدا کرده است . با این حال در بررسی سیر این پژوهش که به روش تحقیق تاریخی – توصیفی و مطالعه موردی انجام شده است ، فرایند هویت محله ای را از گذشته تا امروز ردیابی کرده و با استناد به منابع علمی و متون اسلامی به شناخت معیارهای هویت ایرانی اسلامی شهرها و بخصوص محلات شهری که شامل : وحدت در کثرت ، سلسله مراتب ، حجاب و حریم ، احتراز از کبر و جلوه گری ، تعادل و هماهنگی ، خود کفایی و مرکزیت حول عناصر مذهبی می باشد ، پرداختـه شده است . این معیارها در دو محله بافت قدیم و جدید تهران ( فرحزاد – ده ونک ) مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و در پایـان مقایسـه ی دو محله ی فوق الذکر بر اساس این معیارها نشان می دهد ، محله های قدیم دارای ارزش های هویتی بالاتری نسبت به محله های جدید می باشد .

واژه های کلیدی : ” هویت ” ، ” هویت فرهنگی ” ، ” هویت ایرانی اسلامی ” ، ” بافت قدیم ” ، ” بافت جدید “

مقدمه :
هویت از جمله شاخص های مهم در هر جامعـه مـی باشـد . جامعـه هویت مند جامعه ای است که ارزش های فرهنگی و اجتماعی خود را خفظ نموده باشد . بحران هویت یکی از مسائلی است که امروزه دامن گیر بسیاری از جوامع علی الخصوص جوامع شهری شـده اسـت . در جوامعی که در حال گذار از شکل سنتی به شکل مدرن هستند بیش از سایرین در معرض این خطر قرار دارند و آنهایی که نتوانند در ایـن گذار تاریخی هویت فرهنگی – دینی خود را حفظ نماید در آینده ای نه چندان دوری دچار بحران هویت خواهد شد ..[1]این تعبیر نشـان دهنده آن است که مراقبت از سنت های اعتقادی ، دینی و فرهنگـی تأثیر بسزایی در هویت مندی جامعه اسلامی خواهد داشـت . یکـی از عوامل سازنده ی هویت در هر جامعه محیط رشـد و نمـو آن جامعـه است . تأثیر و تأثر متقابلی که جامعه و محیط بر یکدیگر می گذارنـد موجب می گردد که محیط به یکی از عوامل سـازنده هویـت جامعـه تبدیل شود . شهر به عنوان بستر شکل گیری و حیات بخش اعظمـی از جامعه در طول تـاریخ محمـل شـکل گیـری هویـت در جامعـه ی شهری می باشد .

شهر ها بستر کالبدی و مکانی هویت انسانی و اجتماعی مـی باشـد ؛ بستری که متأثر از ارزش های فرهنگی ، اجتماعی ، دینی ، اعتقـادی آن جامعه شکل گرفته است . کالبد شهرهای سنتی ایران بیش از هر نمونه ی دیگر متأثر از عوامل فرهنگی مذهبی ایرانی اسلامی بوده اند ؛ این تأثیر به گونه ای بوده است که منجـر بـه شـکل گیـری الگـوی کالبدی مشابهی در شهرهای تاریخی گردیده است . این چنین اسـت که الگوی شهر ایرانی اسلامی شکل گرفته است . آنچه در الگوی شهر ایرانی اسلامی بیش از هر چیز شاخص است ، ساختار مبتنی بر محله بندی است . بر اساس این ساختار شـهر ایرانـی اسـلامی متشـکل از محلاتی است که دارای ویژگی های مشخص می باشند . بررسـی هـا نشان میدهد که هویت اسلامی جامعه بیش از هر عامـل دیگـری بـر شکل گیری این محلات تأثیر گذار بوده است . چرا کـه ایـن الگـو را کمتر می توان در شهر سازی قبل از اسلام مشاهده نمود و بالعکس با ورود اسلام به ایران این الگوی محله ای با رشد و نمو فرهنگ اسلامی در جامعه نمود بیشـتری پیـدا مـی کنـد و بخصـوص در دوره هـایی همچون صفویه که مکتب اسلامی – ایرانی به اوج بالندگی خـود مـی رسد ، محلات نیز بالاترین جایگاه را در شهرهای ایران می یابند .

این بستر کالبدی در دهه های اخیر و روند مدرنیزاسیون شهرها دچار تغییرات گسترده ای شد . این تغییرات که عمدتاً بر گرفته از الگوهای شهر سازی غربی و مطابق با فرهنگ ایرانی – اسلامی جامعـه نبـود .

هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه ی شـاخص هـای کالبـدی بـر گرفته از هویت ایرانی – اسـلامی در دو بافـت قـدیم و جدیـد محلـه تهران (فرحزاد و ده ونک) است .

پژوهش حاضر در پـی برسـی تطبیقـی و مقایسـه ای بـین دو بافـت کالبدی قدیم و جدید ، مبتنی بر مطالعات میدانی می باشد . معیارها

و شاخصه های تحقیق که مقایسه حاضر بر آن استوار می باشـد ؛ بـر گرفته از مطالعات کتابخانه ای از متون و پژوهش های صورت گرفتـه می باشد .

هویت :
واژه » هویت « مرکب از » هو + یت « مصدری عربی است که از چـه بودن » هو « یا » او « و در مقام پاسخ به پرسش » ما هو « یعنـی » آن چیست « سخن به میـان مـی آورد ؛ بنـابراین مـی تـوان آن را » چیستی « ترجمه نمود .

هویت در مفهوم عرفانی به معنای » خداوند « آمـده اسـت و بیشـتر عرفا ، هستی خداوند یا ذات الهی را تنها هویت موجـود مـی داننـد . عارفان حکیم ( ابن عربی و پیروان مکتب او ) هویت را شامل تمـامی مراتب تجلی خداوند از عالم امر تا عالم خلق محسـوب مـی نماینـد . هویت در رهیافتی فلسفی ، به معنای » هستی و وجـود « بکـار مـی رود . معنای سوم هویت که علاوه بر برخی رهیافت هـای فلسـفی بـر فهم عمومی و عامیانه آن هم استوار شده »ماهیت یا تشخّص « است

. بدین ترتیب آنچه موجب شناسایی شیء باشد یـا بـه عبـارت دیگـر چیستی شیء هویت آن را تشکیل می دهد .[2]

برخی از باید ها در حوزه معمـاری و شهرسـازی از دیـدگاه اسلامی

به همین ترتیب در حوزه معماری و شهر سازی هم می توان برخـی اصول ثابت را به عنوان زیر بنای حکمت عملی مطرح نمود . چرا که وقتی اسلام برای کوچک ترین /اداب و ارزشهای زندگی انسانی بایـد ها و نبایدهایی تعیین کرده ، همین اصول در کالبد محیط زندگی او هم تأثیر خواهد گذاشت . در زیر فهرسـت و عنـوان برخـی از آیـات قرآن و احادیث معصومان (س) را که در مورد باید ها و نباید هـا در احداث خانه های مسکونی است به عنوان نمونه ذکر می نماییم .

.1 ارزش گذاری متفاوت برای فضـای شـهری بهتـرین جـای نشستن در شهر ها مساجد و بـدترین جایگـاه نشسـتن بازارهـا است .

.2 خانه را محل سکونت و امنیت و آرامش دانستن .3 رعایت حریم فردی و خانوادگی و ; عدم اشراف

.4 ضرورت داشتن مرز و حریم در فضاهای فردی و خانوادگی .5 پیشگیری از هر نوع مزاحمت همجواری .6 توصیه به وسعت خانه و رعایت حد اعتدال آن

.7 رعایت ارتفاع مناسب برای واحد های مسکونی .8 اجتناب از اسراف و ساختن عناصر بیهوده و تجمل و خـود نمایی و ریا

.9 ضرورت ایجاد نور و روشنایی کـافی در خانـه هـا و جهـت گیری مناسب اقلیمی آنها

.11 توصیه در مورد رنگ خانه ها و فرش آن و کراهت اسـتفاده از تصاویر خاص و مجسمه در خانه ها . [2]

هویت ایرانی اسلامی در محله سنتی ایرانی :
گفته می شود که شهر اسلامی بسـتر » حیـات طیبـه « اسـت ، در واقع عالی ترین الگوی شهر اصیل اسلامی را شهر طیبه می نـامیم ؛ که در عالی ترین آن ، انسان کامل یتواند مطابق ارتباطات ( قوانین و رفتارها و اخلاقیاتی ) که از چشمه ی وحی اخذ و تدوین شده انـد ، بهشیوه مسلمانی در فضا و محیطـی متعـادل ، کـه بـر اسـاس ایـن ارتباطات و شیوه ی زیست ساخته شـده اسـت زنـدگی کنـد ؛ و بـه حیات طیبه برسد . شهر اسلامی به عنـوان یـک الگـوی شهرسـازی مجموعه ای از قواعد و معیارهای کالبـدی متـأثر از تعـالیم و آمـوزه های دین اسلام در مورد جوانب مختلف حیات در جامعه ی اسلامی است . » آنچه به معماری و شهرسازی اسلام هویت می دهد متأثر از اسلام به عنوان تمدن است ، یعنی دستاورد و تولیـد فرهنگـی ملـل مسلمان « یکی از ابزارهای تجلی هویت هر شـی ء و هـر پدیـده ای ، کالبـد و

سیمای ظاهری آن است . آیاتی از قرآن کریم گروه های مختلفـی را معرفی می نمایند که به سیمای آنها شناخته می شـوند ؛ و بـه ایـن ترتیب ، ظاهر و سیمای هر پدیده ای می تواند به عنوان عـاملی در احراز هویت آن پدیده ایفای نقش کند .[3] با توجّه به تعالیم مکتب اسلام ، از جمله عـدم جـدایی دیـن و دنیـا در اسـلام ، کالبـد آثـار معماری در دوران اسلامی ، حدّاکثر ارتباط ممکن را با آمـوزه هـای اسـلامی برقـرار نمــوده در واقـع کالبــد ایـن آثــار تجلّـی عینــی و

حداکثری بطن و حقیقـت اسـلام اسـت . در نتیجـه، تحقّـق هویّـت اسلامی در این آثار نیز تحقّقی حدّاکثری است . [4]

بسیاری از ارزش های مذکور در تعلیم اسلامی ( مانند ذکر ، امنیـت و آرامـش ، عبـرت گیــری ، وحـدت ، اجتنــاب از اسـراف و تبــذیر ، اجتناب از ریا و تفاخر ، اجتناب از فرد گرایی و ; ) می توانند و باید مصادیق کالبدی داشته باشند که ایـن مصـادیق در ایجـاد محیطـی زندگی اسلامی ایفای نقش نمایند . [3] همان گونه کـه بسـیاری از این ارزش ها نیز مصداق بسیاری از تجلی در شهر سازی اسـلامی را به نمایش گذارده اند . از جمله می تـوان بـه اصـولی چـون سلسـله مراتب ، وحدت در کثـرت ، حـریم و قلمـرو ، حجـاب و محرمیـت ، احتــراز از کبــر و جلــوه گــری ، تعــادل و تناســب ، هــم پیونــدی و هماهنگی ، زیبایی و کمال جویی و نظم اشاره کرد ، که از دیر باز از هویت بخش شهر های ایرانی – اسلامی بوده اند . تجلی ایـن اصـول بخصوص در عرصه و بافت محلات به دلایـل چنـدی بـیش از سـایر بافت های شهری قابل مشاهده است . چرا که محلات بیش از سـایر بافت های شهری عرصه حضور و فعالیت گروه های مختلف اجتماعی بوده اند و همین مسأله موجب گردیده تا محـلات عرصـه ی تجلـی جوانب مختلف حیات جامعه ی اسلامی گردند . حال بایـد دیـد کـه چه اصولی در هویت ایرانی – اسـلامی شـهرها و بخصـوص محـلات

شهری نمود بیشتری داشته انـد . مـوارد زیـر از جملـه ایـن اصـول هستند که بیشتری نمود و تجلـی را در بافـت کالبـدی و اجتمـاعی محلات داشته اند :

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله قصه خوانی و قصه گویی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله قصه خوانی و قصه گویی در pdf دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله قصه خوانی و قصه گویی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله قصه خوانی و قصه گویی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله قصه خوانی و قصه گویی در pdf :

قصه خوانی و قصه گویی

زمینه های زبان آموزی و آموختن کلمات تازه به کودکان ، نقش قاطعی دارد .
هدف های برنامه ادبیات کودکان در آموزش و پرورش دوره ابتدایی عبارت اند از :
1- کمک به پرورش قدرت بیان و عواطف و افکار کودکان
2- تقویت و پرورش نیروی تخیل در کودکان

3- تحریکک قوه ابتکار و ابداع در کودکان
4- ایجاد عشق و علاقه به ادبیات در کودکان
در تعریف ابیات کودکان می توان گفت : مجموعه نوشته ها ، سروده ها و گفتارهایی است که از طرف بزرگ سالان جامعه برای خردسالان فراهم می آید یا خردسالان خود خالق آن اند .
5- رشد اعتماد به نفس کودک و علاقه مند ساختن او به آزادی و عدالت اجتماعی
6- برآورده کردن نیازهای عاطفی کودک و آماده ساختن او برای دریافت پیام های اخلاقی و انسانی و شهروندی خوب بودن

تاثیر قصه در کودکان
داستان و قصه نقش بسیار مهمی در تکوین شخصیت کودک دارد . از طریق قصه ها و داستان های خوب کودک به بسیاری از ارزش های اخلاقی پی می برد . پایداری ، شجاعت ، نوع دوستی ، امیدواری ، آزادگی ، جوانمردی ، طرفداری از حق و حقیقت و استقامت در مقابل زور و ستم ارزشهایی اند که هسته مرکزی بسیاری از قصه ها و داستان ها را تشکیل می دهند .
پرورش حس زیبایی شناسی در کودک ، متوجه ساختن کودک به دنیایی که اطرافش را فرا گرفته پرورش عادات مفید در کودک ، تشویق حس استقلال طلبی و خلاقیت کودک هدف های اصلی طرح قصه های خوب برای کودکان است .

انتخاب قصه های مناسب
مسئله انتخاب کردن قصه ، با توجه به انبوه موادی که در اختیار قصه گوست، به ویژه برای قصه گوهای تازه کار و مبتدی مشکلی اساسی است . حتی بهترین و برجسته ترین قصه گوهای حرفه ای هم قادر به گفتن هر داستانی نیستند . قصه گو ، قهرمانان خود رااز قصه هایی می سازد که با شخصیت خاص و سبک او متناسب باشند . قصه گوی تازه کار ابتدا باید سعی کند که ویژگی های شخصیت و سبک گویش خود را ارزیابی کند . سپس از خودش بپرسد ، چه نوع داستان هایی رامی توانم موثر و خوب بیان کنم ؟ چگونه می توانم شخصیت خود را با قصه هماهنگ کنم تا هر دو بتوانیم با شنونده ارتباط برقرار کنیم ؟

پس از آن که قصه گو کار انتخاب کردن را تمام کرد وارد مرحله آماده کردن داستان برای گفتن می شود . آماده کردن داستان برای گفتن از مهم ترین گام هایی است که در جهت به کار گرفتن فن قصه گویی بر داشته می شود . قصه گو باید به خاطر داشته باشد که کار او از بر کردن یا از رو خواندن نیست بلکه کار او قصه گفتن است که مانند تجربه ای یگانه باقی می ماند .

از بر کردن قصه اغلب نخستین مانعی است که راه سیر طبیعی و خود انگیخته یک قصه گویی موفق را سد می کند . قاعده درست این است که هرگز نباید داستانی را برای گفتن به خاطر سپرد بلکه با توجه به ساختمان قصه به خاطر سپردن طرح آن کافی است . انتخاب و آماده کردن داستان نخستین گام ها در راه پیشبرد هنر قصه گویی است و هنر قصه گویی بر آنها استوار می شود . قصه گوهای مبتدی و تازه کار به زودی متوجه می شوند زمانی را که برای رسیدن به این مرحله از رشد سپری کرده اند سرمایه گذاری مفیدی بوده است . آماده کردن ذهن و بیان در ارائه موفقیت آمیز یک قصه مهم ترین متغیر به شمار می آید بدون این انتخاب و آماده کردن بسیار دقیق قصه گو نباید انتظاربه دست آوردن یک تجربه موفق را داشته باشد .

قصه وقصه گویی و فواید آن
شاید نخستین قصه ، قصه آدم و حوا باشد که با فریب شیطان از بهشت خدا رانده شدند . شایدحضرت آدم به عنوان اولین قصه گو بارها قصه رانده شدن خویش را از بهشت برای فرزندانش بازگو کرده است تا عبرت بگیرند و فریب نخورند هر چه باشد قصه اززمانی شروع شد که انسان به وجود آمد و تا زمانی که انسان هست قصه هم وجود دارد .

علاقه به قصه را مسلماً خداوند مهربان در نهاد انسان گذاشته است . زیرا خداوندی که از زیر و بن آفریده خود دقیقاً آگاه است در تمام کتاب های آسمانی به زبان قصه با انسان سخن گفته است . در هر قصه ای ماجرایی پی گیری می شود ماجرایی که نقاط مجهولی دارد و می تواند حس کنجکاوی بچه ها را بر انگیزد و قدرت تخیل آنها را پرورش دهد . پیوستگی منطقی صحنه های قصه عامل مهمی برای سر گرم کردن کودکان و نوجوانان و دادن نظم منطقی به فکر و خیال آنهاست .
یکی دیگراز کاربرد موارد قصه تاثیرات اجتماعی آن است . زیرا هر قصه و داستانی چه خوب و بد در روحیه و ذهن کودک تاثیر می گذارد و راه تازه ای را به او نشان می دهد .

لذت بردن بچه ها از شنیدن یک قصه مقصود اصلی و ابتدایی ترین توجیه برای یک قصه گو می تواند باشد .
در یک ضرب المثل آمده است :« قصه نمی تواند جانشین زندگی شود ».
این حقیقتی است غیر قابل انکار . انسان برای این که کامل شود بایدزندگی کند بجنگد ، شادی و غم و محبت و همدردی را احساس کند بله راست است که قصه نمی تواند جانشین زندگی شود ولی قصه می تواند زندگی را پربارتر و شیرین تر کند .

بنابراین با قصه و قصه گویی برای کودکان می توانیم لحظه های خوب ایجاد نماییم . کودک قصه را دوست دارد و زمانی که قصه خوانده می شود خود را به جای قهرمان آن قصه می گذارد . پس یکی از تاثیرات قصه باید این باشد که قهرمان قصه خواه انسان باشد خواه پری یا حیوان شایستگی آن را داشته باشد که به تنهایی از موانعی که بر سر راه او قرار گرفته است بگذرد و بر آن پیروز شود و این پیروزی از قهرمان قصه کسی بسازد که شایسته تحسین باشد .

قصه هایی که از گذشت و فداکاری دوستی در برابر دوستان دیگر ، یا قهرمانی در برابر اجتماع سخن ، می گوید در کودک ایمنی عاطفی به وجود می آورند کودک با خواندن این قصه ها ارتباط دو انسان را با یکدیگر و مهر ورزیدن و مورد محبت قرار گرفتن را باور می کند و این امید در او به وجود می آید که روزی دوست یا دوستانی پیدا خواهد کرد و از آن ها محبت خواهد دید . قصه می تواند سر گذشت عده ای باشد که در یک گروه کار می کنند وکار هر یک سبب پیش رفت کار همه گروه می شود. خواندن چنین قصه ای به کودک همکاری را می آموزد .

قصه می تواند سر گذشت انسانی باشد که از جمع خسته شده است و از آن دوری می کند ولی همین دوری نیاز او را برای برگشتن و پیوستن به جمع ، برای خود او روشن می کند و فرد فراری به جمع باز می گردد تا عضوی مهربان تر و قدر شناس تر از پیش برای آن گروه باشد .

در قصه هایی که برای کودکان کوچک تر از هشت سال نوشته می شود خانه مرکز اجتماع است ولی کم کم با بزرگ شدن کودک محله ، شهر ، مدرسه و کشور جانشین خانه می شود . قصه کامل قصه ای است که از راه پیوند با خانه ، شهر ، کشور و جهان کودک را به همه آدمیان سراسر دنیا پیوند دهد از این راه نه تنها می توان آرزوی داشتن خانه ، شهر و کشوری امن بلکه آرزوی زیستن در دنیای ایمن را در دل او پروراند .

قصه ابزار مهم تربیتی
قصه وسیله ای است که کودکان را به دور قصه گو جمع می کند و به این ترتیب روابط میان آنها تقویت شده اطلاعاتشان افزایش می یابد . علاوه بر شادی لذتی که از شنیدن قصه های گوناگون به آنها دست می دهد موجب رشد و تکامل عقل و ذهن آنان می گردد به طور کلی قصه و داستان به شرطی که درست و دقیق انتخاب گردد بیش از سایر وسایل تربیتی در رفتار کودک تاثیرمی گذارد .

ارزش های تربیتی داستان گویی را می توان چنین خلاصه کرد :
1- سرگرمی
2- افزایش تجارب کودک
3- توسعه تفکر ، تخیل و تمرکز
4- آشنایی با مشکلات و راه های حل آنها
5- افزایش معلومات و توسعه اطلاعات عمومی

6- پرورش عزت نفس ، جرئت ورزی و شهامت
7- پرورش قدرت بیان و تکلم
8- پرورش ذوق هنری

ویژگی های یک قصه خوب
1- در هر قصه ماجرایی پی گیری می شود که نقاط مجهولی دارد و می تواند حس کنجکاوی بچه ها را بر انگیزد .
2- پشت سر هم بودن و پیوستگی منطقی صحن های قصه ، کودک را سرگرم می کند و به ذهن او نظم منطقی می دهد .
3- کودک به کمک قوه ی تخیل خود را جایگزین یکی از شخصیت های قصه می کند و به این ترتیب شادمانی و لذت نصیب خود می سازد .
4- با خواندن قصه و بازگویی آن ها نیروی تکلم و بیان کودک رشد می یابد و گنجینه لغات و اطلاعات وی غنی می شود .
5- کودک از طریق قصه های مناسب با مشکلات و مسائل زندگی آشنا می شود و مهارت های اجتماعی بیشتری به دست می آورد .

6- قصه گویی ،فاصله میان قدرت «خواندن» و قدرت «درک کردن » در کودک پر می کند . عبارت دیگر آن دسته از کودکان که در دوره ی پیش از دبستان به قصه ها گوش داده اند و با صداها و واژه ها و معنای آنها به صورت شنیداری آشنا شده اند در سنین مدرسه و با برخورد با شکل نوشتاری کلمات معنی آنها را سریع تر درک می کنند .

نقش کودکان دبستانی در فرایند قصه گویی
در برنامه قصه گویی ، مخاطب ها امکان دخالت و اعتراض دارند . قصه گو را به خودشان نزدیک می بینند و به خود اجازه می دهند که وسط صحبت او بدوند و با گفتن خاطره یا سوال نظر خود را مطرح کنند یا چیزی را که متوجه نشده اند دوباره بپرسند تا بهتر بفهمند . نا گفته پیداست که این امکان ، در پرورش استعدادها و قدرت خلاقیت بچه ها تاثیر زیادی دارد . به طور معمول بچه ها دوست دارند که قصه های شنیده شده را دوباره بشنوند . بازگویی قصه های شنیده شده فایده های بسیاری دارد زیرا علاوه بر پرورش قدرت حافظه ، قدرت بیان ، بچه ها را نیز تقویت می کند . بازگو کردن قصه های شنیده شده مهم ترین تمرین در پرورش قدرت بیان و تکلم بچه ها است .

کودکان طبیعتاً از شنیدن قصه لذت می برند زیرا جریان یک زندگی نا شناخته و ماجرایی عجیب را در آن تعقیب و کشف می کنند .

دنیای کودک، دنیای قصه
کودکان در دنیای قصه بازی می کنند ، با قصه ها می خوابند ، بیدار می شوند و زندگی می کنند . شلوغ ترین بچه ها با آرامش به قصه ها گوش می دهند از قصه ها می آموزند و عبرت می گیرند و حتی در عالم خواب نیز قصه ها را دنبال می کنند .

اگرقصه گو با دنیای بچه ها آشنا باشد و منطق آنها را بپذیرد می تواند با بهره گیری از فنون قصه گویی ، بذر تمام ارزش های بزرگ و کوچک اخلاقی و انسانی را در کودکان به کار برد . چقدر خوب بود اگر در خانه و مدرسه برای پرورش نیکوتر ، حتی آموزش بهتر درسها به فن قصه گویی توجه بیشتری می شد و آموزش قصه گویی به مدرسان و معلمان جزء برنامه های اصلی تربیت معلمان قرار می گرفت .

قصه گوی خوب کیست؟
بی شک یکی از چیزهایی که در مطلوب بودن قصه ما را یاری می دهد یک قصه گوی خوب و ماهر است . قصه گوی خوب ، به کلمات تسلط کامل دارد و از ارزش آنها با خبر است نمی تواند روی شنونده اثربگذارد . قصه گوی خوب به استفاده درست از صفت هاو قیدها توجه دارد و از نیروی ایهام ، به هنگام گزینش کلمه های خود ، آگاه است . او می داند که به هنگام گفتن داستان می تواند با کلمه ها حس لمس کردن ، چشیدن و بوییدن را منتقل کند .

همچنین می داند که می تواند با کلمه ها رنگ ، جنس و حتی دما را چنان توصیف کند که شنوندگانش را به دنبال قصه خود بکشاند . قصه گو تصویرگری است که به جای رنگ از کلمه ها استفاده می کند .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   41   42   43   44   45   >>   >