سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله پیشگیری و درمان اعتیاد در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله پیشگیری و درمان اعتیاد در pdf دارای 49 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله پیشگیری و درمان اعتیاد در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله پیشگیری و درمان اعتیاد در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله پیشگیری و درمان اعتیاد در pdf :

امار

پیشگیری و درمان اعتیاد

مقدمه
در حال حاضر کشور ما گرفتار شش معضل است که اگر برای آنها فکر عاجل نشود این کشور خدای ناکرده رو به انقراض خواهد رفت.
این شش معضل عبارتند از :
1) اعتیاد (موضوع مورد بحث ها) و قاچاق مواد مخدر
2) جمعیت
3) آلودگی شهرهای بزرگ (بخصوص تهران) و محیط زیست
4) آموزش و جوانان
5) آشفتگی فرهنگ و اخلاق
6) رنجوری تولید

این مشکلات، همه با هم ارتباط دارند، هر یک دیگری را بر می انگیزد، و بدون دست زدن به یک اقدام جامع و همه جانبه، گره هیچ یک به تنهایی گشوده نخواهد شد.
اعتیاد و قاچاق مواد مخدر، موضوع مورد بحث ما
سیستان و بلوچستان، زادگاه رستم دستان و یعقوب لیث، و انبار غله شرق، اکنون تبدیل به سرزمین پر آوازه قاچاق مواد مخدر شده است.
هامون متبرک، به باتلاقی نیمه خشکیده بدل گردیده، و از هیرمند خروشان که زمانی اسب اسفندیار از آن سویش بر رخش رستم شیهه می کشید، اکنون پس آبی بیش نمانده است. پس از بسته شدن سد بر هیرمند در افغانستان، در سال 1352 قراردادی میان ایران و افغانستان منعقد شد، که به موجب آن بخش اندکی از آب، به سوی ایران سرازیر می گشت. این قرارداد اگر به ظاهر مفهومی غیرعادی نداشت، منشاء آثاری بیش از قابلیت خود گردید، و حوادثی پی در پی پدید آورد.

این است فصلی از ماجرای هیرمند و وضع امروزی آن، که آن همه تاریخ و افسانه و برکت و مردانگی آفریده بود. استان سیستان و بلوچستان سالهاست که جزو فقیرترین استانهای ایران محسوب می شود. مساحت کویری گسترده، جمعیت هوای داغ با بادهای تند و باران اندک، انزوای جغرافیایی، فقر صنایع، یا منابع تولیدی دیگر و همسایگی با دو کشور فقیر (پاکستان و افغانستان) همه و همه سبب شده است تا ساکنان این منطقه محروم برای گذران زندگی و تأمین معیشت به راه های دیگر کشیده شوند.

راه عمده باقی مانده، قاچاق است. در این جهت همه عوامل نامساعد، تبدیل به عوامل مساعد می شوند. از زمینه های مساعد یاد شده در بالا که بگذریم، مرزهای بی در و پیکر و پناهنگاههای طبیعی منطقه نیز، پدیده قاچاق را تسهیل می کند. با این ترتیب، خرده پاها به وارد کردن غیر مجاز کالاهای کوچک اکتفا می کنند، از نوع سیگار، لباس خارجی، ضبط صوت و غیره. دلاورها، دانه های درشت بر می چینند که عبارتند از : تریاک، حشیش و مشتقات آنها از نظر آنها درآمد سرشار این نوع قاچاق ارزش آن را دارد که جان خود را به خطر اندازند. زندگی کوتاه، با پول فراوان ، به زندگی دراز مشقت بار برتری دارد.

جوانی که برای کسب هزار تومان درآمد روزانه، مجبور است به دست فروشی در کنار خیابان دست بزند، بنشیند و عاجزانه از سرما و گرما بلرزد و بپوسد ، تملق هر کس و ناکس را بگوید، اکنون کمر بسته، مسلسل به دوش، با گردن افراشته، پشت تویوتا، سالار بیابان شده، یک شبه می تواند صدها هزار تومان و شاید صدها میلیون تومان مالک گردد. فرقی نیست میان صد تومان و صدها هزار تومان آن هم پولی که با جلادت از حلقوم زندگی گرفته شده است، نه با گدایی؟ وقتی که به خانه بیاید، نامزدش، معشوقه هاش یا همسرش، با یک مرد روبرو می شود. از دیدنش احساس غرور می کند. بدنی را در آغوش می گیرد که در دانه کوهسار است. در برابر قدرت و عرف شهر و فقر و زندگی قیام کرده است. چه باک اگر در کتل، محاصره اش کنند یا شبانگاه از دیوار خانه اش بپرند و از رختخواب بیرون بکشند؟ سپس دستبند و زندان و محاکمه و اعدام. همان چند ماه یا چند سال به اندازه ده ها سال زندگی کرده است، آزاده بوده و دارا. به بهای شهامتش پول به دست آورده و هر قدمش مزد گزافی برایش داشته، از این سوی مرز تا آن سوی مرز، یک ثروت.

بدیهی است که منظور از بیان مطالب بالا، بر شمردن مزایای قاچاقگری نبود بیان اندیشه ای بود که در سر یک جوان بیکار و درمانده (اما گرانبار از انرژی) موج می زند. او از زندگی امن (ولی از جهت معیشت ناامن) بیرون می آید، و به دامان حادثه ها می افتد. سوال این است :
چه چیز باعث رواج قاچاق مواد مخدر می شود؟ احتیاج.

طبایع سرکشی هستند که وقتی از راه مشروع نتوانند پول درآورند، از راه نامشروع وارد می شوند. اینها به پول کم قانع نیستند، زیرا توقع های کلان در آنها بیدار شده است. قاچاقچی، احساس نیاز به پول فراوان می کند و عمل خود را نیز توجیه می کند. بعضی از آنها گفته اند : ما مسلمانیم و در اسلام نه قاچاقچی منع شده است و نه استعمال مواد مخدر.

یعنی با خود فکر کرده اند که حساب و کتابی در کار نیست. پس ما چرا نکنیم؟ برای جلوگیری از این عمل ، البته مجازات مؤثر و شاید لازم باشد، ولی به هیچ وجه کافی نیست. دو نفر و ده نفر و صد نفر نیستند که بشود نسل آنها را برانداخت. کار به قدری جاذبه دارد که هر چند تن که کشته شوند، کسان دیگری جای آنها را خواهند گرفت.

روش حذف را در قبیله ای می توان به کار گرفت که تعداد افراد شرور آن محدود است، ولی نه در جایی که از 70 نفر جمعیتش 40 نفر شرورند.
همان طور که از قدیم گفته اند : « در خانه را ببند و همسایه را دزد نکن» راهی جز این نیست، تا بتوان سامان تازه ای به اجتماعی داد، هم کار ایجاد نمود و هم رگ غیرت و وجدان مردم را تحریک کرد.

لحظه ای کج بنشینیم و با خود راست بگوییم که منشاء این فاجعه ها کجاهاست؟
وقتی که در شهرهای بزرگ «بخصوص تهران» در زیر نگاه حکومت، یک صندوق قرض الحسنه یا شرکت مضاربه ای، کلاه دهها وصدها نفر بر می دارد و فرار می کند، تخمی در تهران افشانده شده است، که صد قاچاقچی در سیستان و بلوچستان از آن می روید.
اگر حرف زده شد و به عمل در نیامد، اگر وعده داده شده و وفا نشد، آن هم نه یک بار دو بار، بلکه صدها بار، کسانی چنین نتیجه می گیرند که باید گلیم خود را از آب بکشند. زنجیره اجتماعی از حلقه های متعدد تشکیل شده، اگر یک حلقه اش بپوسد، از هم می گسلد.

و اما اعتیاد، که داستانش دل آزارتر است، زیرا دامن عده بسیاری از مردم بینوا را می گیرد، آلودگی به مواد مخدر علتهای مختلف می تواند داشته باشد : جهل، فشار عصبی، دلمردگی، تأثیر محیط و ; ولی آن گاه از بزرگترها به بچه ها تسری پیدا کند، و به ناموس فروشی و خودفروشی برسد، به عمق فاجعه رسیده ایم.
امروز اعتیاد بلای بزرگ قرن شده است، بدتر از وبا و طاعون. وبا و طاعون عده ای را می کشت و می گذشت، در حالی که اعتیاد، بلای مستمر است، جامعه متلاشی می کند و از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد.
تا چهار دهه پیش، اعتیاد، بیشتر خاص طبقه مرفه بود : متفنن ها، خوش گذران ها.

اکنون خطر بزرگ آن شده است که به میان عامه راه پیدا کرده و چون آسان به دست می آید، و زمینه روحی برای آن مساعد شده،هر کس در معرض آن است که به سراغش برود.
عجیب است که اعتیاد، هم ریشه در فقر دارد و هم در رفاه. در کشورهای فقیر، کاشته می شود و به سرزمینهای غنی سرازیر می گردد. کم حجم ترین و پرسودترین ماده ای است که می توان یافت، تا بدان حد که ارزش آن را می یابد که گاه کارگزارانش، با دولت های خود به مقاومت مسلحانه می پردازند (نمونه آن، برمه و کلمبیا). حتی بعضی دولتها بودجه خود را از آن تأمین می کنند.

گیاه بی قابلیتی است که به فرهنگ و قانون و مخرب ترین سلاح ها می خندد، و مقتدرترین کشور جهان، یعنی آمریکا را در برابر خود عاجز کرده است. اکنون دیگر بزرگترین مشکل آمریکا ، جنگ اتمی و خطر سرخ نیست (چنانکه تا حدی پیش بود) بلکه اعتیاد است.
اما چگونه ما در دام آن افتادیم؟ باید دو علت را عمده گرفت. یکی آن که ایران ، بر سر راه است، همان جاده ابریشم پیشین، که ابریشم را از خاور دور می آورد و به غرب، سیلان می داد. اکنون به جای حریر که بر پیکرهای رعنان می لغزید، افیون می آورد، که روان ها را به پیچ و تاب می آورد. دوم جستجوی کمی آرامش، کمی فراموشی آنچه را که بودار (بهشت ساختگی ) می نامید، برای روانهای خزه بسته، دودکش های وجود که کشش ندارند و باید آنها را تصنعی به کار انداخت. دلیل سومی نیز در کار است، گسیختگی اخلاقی و فرهنگی خانواده ها، که پدر و مادرها، وقت و حوصله و پروای پرداختن به فرزندان را ندارند، و در گرفتار های خود غوطه ورند، رشته های شخصیتی آنها سست شده است، و جوانک ها نیز نمی دانند به کدام فرهنگ و منش تکیه کنند، به چه چیز چنگ بزنند، ایرانی باشند یا غربی، سنتی یا مدرن، نقلی یا عقلی؟ کدام روش تربیتی را باور کنند؟ از کدام منبع، الهام گیرند؟ از رسانه ها یا از اجتماع، از خانه، از مدرسه، یا از دوستان؟

هر کدام، آنها را به راهی می کشند و هیچ یک اصالت ندارند. موضوع مواد مخدر، همراه با عامل انفجار جمعیت و آلودگی محیط زیست، سه موضوعی هستند که کشورها، دیگر هر یک به تنهایی نمی توانند از پس آنها برآیند.
باید سازمان ملل با تجهیز، اقتدار و بودجه کافی، در سطح جهانی مبارزه با آنها را بر عهده گیرد.

همکاری وسیع همه کشورها و قانونی که فوق تکروی های ملی باشد، لازم است تا شاید بشود تا این عفریت سه سر، که آرام آرام بشر را به کام مهیب خود می کشد روبرو شد. ولی همه اینها ، تصوری خوش بینانه و چاره جویی های کم و بیش فرعی خواهد بود. اگر یک چیز که در عمق قرار دارد و آن فرهنگ بشری است و طرز تلقی همگانی، نسبت به زندگی تغییر نکند، صد در صد بشر همچنان در مرداب فساد و اعتیاد غوطه ور خواهد ماند.
در گذشته، پیش از ورود وسیع صنعت به زندگی انسان، هر سرزمین، بار مسئولیت خویش را خود بر دوش می کشید. ولی اکنون که دنیا چندان کوچک شده که کشورها و اقلیم ها زنجیروار به هم بسته شده اند و از سویی دیگر، مسایل آن قدر بزرگ اند که به راه حل کمتر وسعت کیهانی قانع نمی توانند شد.

راه حل این معضل عظیم، تنها در اراده جهانی نهفته است. در آخر هم باید اضافه کرد که روز به روز بر تعداد معتادان و قاچاقچیان مواد مخدر افزوده می شود، و معلوم نیست چه کسی یا کسانی باید پاسخگوی رشد فساد در جامعه باشند؟ سوال این است : بجز اعمال سیاست ها و توطئه های استکبار جهانی چه عملکردهای دیگری سبب رشد اعتیاد و قاچاق مواد مخدر می شود؟ در واقع متولی مواد مخدر، در گذشته چه کسانی بوده اند؟ و چه پاسخی در مقابل افزایش تخمینی 5/1 میلیون نفر معتاد کشور، به 5/3 میلیون نفر دارند؟
در سال 1364 ، آمار قاچاقچیان و معتادان دستگیر شده، بیش از 15 هزار نفر، نشان نمی دهد، حال آنکه در سال 67، تنها تعداد قاچاقچیان دستگیر شده، بیش از 21 هزار نفر است.

الف) بیان مسئله
ب) اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق
انگیزه های جهانی و عوامل مؤثر در شروع سو مصرف مواد
با آن که الکل، حشیش، تریاک و کوکائین، از چندین قرن پیش به وضوح شناخته شده بودد و تاریخچه استعمال آنها حتی در مورد تریاک، به دهها هزار سال پیش باز می گردد. به نظر می رسد که موضوع اعتیاد و سوء مصرف مواد، یکی از معضلات و پدیده های بشر معاصر است.
در طول یک قرن گذشته، همواره شیوع سو مصرف مواد مخدر، دارای نوسانات زیادی بوده است. موستو برای تبیین نوسانات سوء مصرف مواد مخدر، به تبیین دیدگاهی موسوم به فراموشی نسلی روی آورد. به اعتقاد او، هنگام شیوع و وفور مواد مخدر در یک نسل ، و یک دور زمانی، نسل بعدی به علت آن که شاهد عوارض دردناک اعتیاد، صدمات و آثار مخرب آن بوده اند، نسبت به آن حساسیتی شدید پیدا می کنند. این حساسیت، گاهی به حد انزجار و تنفر افراطی می رسد، ولی باعث مصون ماندن نسل از اعتیاد می شود و مصرف مواد مخدر، کاهش می یابد با پیدایش نسل سوم که خاطره تلخی از اعتیاد نداشته و حتی پندارهای نسل قبل را گزافه و اغراق می شمارند، دوباره مصرف مواد مخدر اوج می گیرد. به اعتقاد موستو، وجود افرادی با مصرف سنگین، که دچار عوارض ناگوار مصرف شده اند، هر چند دردناک است، اما مصون ساز نسل بعدی خواهد بود و جهان ، بعد از هر دوره مصرف افراطی، دوران پاکی را تجربه خواهد کرد.

به اعتقاد او، این حالت نوسانی، با کارکردهای فوق الذکر را می توان به زمان های قبل و شروع الکلیسم در جوامع نیز نسبت داد. اگر دیدگاه فوق را بپذیریم، قسمت زیادی از اقدامات مقابله کننده و پیشگیرانه از اعتیاد، نه علت بلکه معلول این نوسانات است. هنگام افزایش مواد، بتدریج عوارض منفی ظاهر می شود و دیدگاه های مردم، از حالت مسامحه آمیز، به سوی تقابل تغییر می کند. این تغییر نگرش افکار عمومی، بر سیاستمداران تأثیر می گذارد و آنها را وادار به موضع گیری علیه مواد مخدر می نماید و اقدامات انتظامی و پیگیرانه درمانی تشدید می شود. اما عامل عمده تغییر، همان فرآیند تغییر نگرش است.
با کاهش مصرف مواد مخدر، از هوشیاری اجتماع کاسته می شود و جو عمومی در مقابل مواد مخدر، حالت مسامحه کارانه می یابد، قوانین تعدیل می شوند و مجازات ها تخفیف می یابند. همزمان با کاهش انزجار از مواد مخدر در جوان ترها، مواد مخدر در سال های بعد افزایش می یابد. بر این اساس بسیاری از موارد کاهش مصرف بعد از حالات بحران، صرفاً به دلیل بازگشت به میانگین و خود اصلاحی سیستم بوده است و انتساب آن به مداخلات قانونی، طبی و اجتماعی نوعی احساس کاذب، قدرت این پدیده اجتماعی است.

طی سالهای اخیر، عده ای از پژوهشگران ، از زاویه ای وسیع تر به روند سو مصرف مواد مخدر در جهان نگریسته اند. به اعتقاد این گروه، سو مصرف مواد مخدر، رابطه تنگاتنگی با احساس خوشبختی و جهان بینی و نگرشه های اخلاقی مردم دارد. به اعتقاد این دسته، میزان رضایت از زندگی، احساس تساهل و تسامح به رفتارهای خارج از عرف، نگرش حساب گرانه به زندگی، اقتدار گرایی، جاه طلبی و ارزش مندی رقابت، موفقیت و تلاش طی اعصار ثابت نبوده و در حال نوسان است.

یکی از صاحب نظران در این حوزه (رونالداینگل هارت) است. اینگل هارت با الهام از نظرات مازلو و تعمیم آنها به شرایط اقتصادی، اجتماعی فرضیه خود را جمع بندی می کند. به اعتقاد او مردم در طی اعصار، بنا به شرایط اجتماعی و اقتصادی دوره خود به آن دسته از نیازهای هرم مازلو که کمتر دارا هستند بیشتر ارزش می نهند و اولویت می دهند.

در مجموع به نظر می رسد که مصرف مواد مخدر در جهان، حالات فزاینده و کاهش یابنده داشته و دارد و این تغییرات، بزرگتر و عمده تر از آن هستند که صرفاً معلول تغییر در قوانین و سیاست های انتظامی یا درمانی باشند. این موضوع برای کشور ما نیز دارای اهمیت است و بایستی از ساده نگری در مورد نوسانات مواد مخدر و افزایش آن طی سال های اخیر خود داری کرد. و اما علل مهم گرایش بیماران به شرح ذیل است :

قبل از هر چیز، متأسفانه باید گفت در ایران، علل مهم گرایش به مواد مخدر، اعم از فقیر و غنی ، فقر فرهنگی و عدم اطلاع کافی از عوارض مواد مخدر و اطلاعات سطحی از فواید آنها است. از طرفی اکثر بیماران، اظهار می دارند که در ابتدا به صورت تفننی و تفریحی شروع به استفاده از مواد مخدر نموده اند و هیچ کدام از آنها باورشان نمی شده که معتاد شوند و یا حتی چندان پیشروی کنند که به مراحل خطرناک تری مثل تزریق هروئین روی بیاورند. ولی حقیقت این است که تمامی کسانی که به صورت تفننی یا به قول خودشان تفریحی شروع به مصرف مواد مخدر می کنند، کاندیدای اعتیاد برای آینده هستند. جالب توجه اینجاست که بیش از 70% درصد از بیماران، اعتیادشان، ابتدا با سیگار آغاز شده، سپس به حشیش و مشروبات الکی و به دنبال آن به تریاک و شیره و در نهایت به هروئین ختم شده است. تمامی آنها که بصورت تفریحی و یا برای رفع خستگی و یا افزایش توانایی جنسی، گاهگاهی مواد مخدر استفاده می کردند، باورشان نمی شده که زمانی فرا خواهد رسید که روزانه 4 یا 5 بار مواد مخدر، آن هم با دوز بسیار بالا مصرف کنند.

علل مهم گرایش بیماران به مواد مخدر، عبارتند از :
1 ) دیدگاه مثبت به مصرف مواد مخدر و تصورات غلط درباره آن
2) افزایش توانایی جنسی
3) دردهای جسمی مزمن
4) عوامل مربوط به خود فرد :
1ـ دوره نوجوانی
2ـ عامل ژنتیک یا استعداد ارثی
3ـ صفات شخصیتی
4ـ اختلالات روانی
5ـ نگرش مثبت به مواد
6ـ موقعیت های مخاطره آمیز فردی

7ـ تأثیر مثبت مواد بر فرد
5) عوامل مربوط به خانواده :
1ـ غفلت از فرزندان
2ـ مصرف مواد توسط اعضای دیگر خانواده
3ـ تشنج و درگیری در خانواده
6) عوامل مربوط به اطرافین و محیط
1ـ تأثیر دوستان معتاد
2ـ طرد شدن از طرف معلمان، دوستان و بستگان
3ـ عوامل مربوط به مدرسه
4ـ عوامل مربوط به محل سکونت

5ـ مهاجرت
6ـ دسترسی آسان به مواد مخدر
7ـ فشارهای ناشی از محیط
8ـ کمبود امکانات فرهنگی، ورزشی و تفریحی
9ـ مصرف مواد بعنوان هنجار اجتماعی
10ـ عدم دسترسی به نهادهای خدماتی، حمایتی، مشاوره ای و درمانی
11ـ قوانین و بازار مواد
پیشگیری از اعتیاد
پیشگیری از اعتیاد عبارت است از به کارگیری اقداماتی که احتمال ابتلای افراد به اعتیاد را کاهش می دهد. پیشگیری شامل اقداماتی است برای کاهش عواملی که افراد را در معرض خطر قرار می دهد و افزایش عواملی که ازمصرف مواد محافظت کند.
بنابراین، شناسایی کامل این عوامل در هر منطقه، به مؤثر بودن فعالیت های پیشگیرانه کمک خواهد کرد.

پیشگیری از اعتیاد، شامل مراحل زیر می باشد :

1) عدم دسترسی به مواد مضره اعتیاد آور
2) جدا سازی کودک از خانواده معتاد
3) پیشگیری از شرکت کودکان و نوجوانان در مهمانی های نامناسب
4) پیشگیری از معاشرت با دوستان ناباب
5) پیشگیری از طریق ارشاد فرهنگی در کتاب های درسی و کمک درسی
6) پیشگیری از طریق ارشاد، توسط رسانه های جمعی و اجرایی
7) خود داری از رفتارهای تبعیض آمیز، عملکرد عادلانه و ایجاد رابطه صمیمانه با فرزندان و القای یک هدف عالی به آنان
8) غنی کردن اوقات فراغت با سرگرمی های مفید

9) فراهم کردن مراکز، وسایل و محیط های ورزشی، و توسعه تفریگاه های محلی و فضاهای زیستی کافی
10) آموزش خانواده ها برای پیشگیری از پناه بردن فرزندان به مواد مخدر
11) انتخاب همسر و شغل مناسب
12) صیانت جامعه به ویژه افراد در معرض آسیب به ویژه گروه سنی دانش آموزی
13) جدا نگهداشتن معتادان از سایر مجرمان
فواید ترک اعتیاد
ـ گرمتر شدن دستها و پاها، به دلیل بهبود گردش خون
ـ کاهش فشار خون و تعداد ضربانهای قلب و گرایش آنها به سمت مقدار طبیعی
ـ عدم استشمام بوی بد از دهان و موهای شما
ـ بهبود حواس چشایی و بویایی
ـ حذف سرفه و بازگشت تولید مخاط به میزان طبیعی آن

ـ افزایش قابل توجه بنیه جسمانی
ـ افزایش دامنه دید به میزان 15 تا 20 درصد
ـ کاهش خطر تمام بیماریهایی که بر اثر اعتیاد بروز می کنند ( نظیر آمفیزم، حمله های قلبی، و همه انواع سرطانها)
فواید عاطفی ترک اعتیاد :
ـ شخص ، خود را مسؤول زندگی کرده است
ـ از افسردگی شخص، کم می شود
ـ شخص ، دیگر بخاطر نیاز به مواد مخدر، مجبور به تحمل تحقیر دیگران نیست
ـ شخص می تواند شور و حال برنده بودن را تجربه کند
ـ فواید شخصی اجتماعی ترک اعتیاد
ـ شخص می تواند رفتار کنترل شده ای از خود نشان دهد که افراد معتاد فاقد آن هستند
ـ شخص زمان بیشتری برای پرداختن به خانواده و دوستان خود خواهد داشت
ـ شخص می تواند در مراسم طولانی بدون مشکل شرکت کند

پرسشنامه
بسمه تعالی
با عرض سلام خدمت شما دوست عزیز خواهشمندیم که با کمال صداقت و دقت به سوالات زیر پاسخ دهید. ضمناً نیازی به معرفی کردن نیست.
1ـ شما هر کدام یکی از رده های سنی زیر قرار دارید؟
25ـ25 35ـ25 45ـ35 45 به بالا
2ـ چه میزان تحصیلات دارید؟
زیر دیپلم دیپلم لیسانس فوق لیسانس و بالاتر
3ـ آیا تاکنون با یک معتاد برخورد نزدیک داشته اید؟
بلی خیر
4ـ به نظر شما شروع اعتیاد بیشتر در کدام یک از رده های سنی زیر اتفاق می افتد؟
نوجوانی جوانی میان سالی کهنسالی
5ـ آیا تاکنون تلاشی برای کمک کردن به یک معتاد داشته اید؟
بلی خیر

6ـ نظر شما در مورد نقش رسانه های گروهی هر رابطه با مسئله اعتیاد چیست؟
نقشی ندارند نقش کمی دارند
نقش زیادی دارند بیشترین تأثیر را دارند
7ـ با توجه به سوال قبل. نقش رسانه های گروهی در کشور ما در رابطه با اعتیاد تاکنون چگونه بوده است؟
نقش خوبی نداشته اند
می توانند بهتر از این نقش ایفا کنند
نقش بسیار خوبی از خود ارائه داده اند
عملکرد رسانه ها در این رابطه مهم نمی باشد
8ـ به نظر شما نقش خانواده ها و دوستان در مورد اعتیاد افراد تا چه میزان می باشد؟

نقشی ندارند
نقش کمی ایفا می کنند
نقش زیادی دارند
همه این مسائل به خود فرد بستگی دارد
9ـ به نظر شما علت این که برخی از جوانان ایرانی به سراغ اعتیاد می روند چیست؟
نبود تفریح های مناسب کمبود شغل مناسب
فشارهای روحی و روانی هر سه مورد
10ـ به نظر شما برخورد با معتادین و تحت فشار قرار دادن آنها مثلاً زندانی کردن آنها تا چه میزان می تواند در رفع مشکل آنها مؤثر باشد؟
تأثیر خوبی ندارد بسیار مؤثر می باشد
می تواند تا اندازه ای به حل این مشکل کمک کند
اصلا با این گونه برخوردها موافق نیستم
11ـ به نظر شما وضعیت کنترل مرزها در کشور ما در رابطه با قاچاق مواد مخدر چگونه است؟

وضعیت بدی دارد وضعیت بسیار خوبی دارد
باید بیشتر از اینها به این مسئله اهمیت داده شود وضعیت مرزها در این رابطه زیاد مهم نمی باشد
12ـ به نظر شما در ایران اعتیاد کدامیک از مواد مخدر زیر، بیشتر می باشد؟
تریاک هروئین حشیش مورفین
13ـ به نظر شما نقش تحصیلات در پیشگیری از اعتیاد تا چه میزان است؟
نقشی ندارد نقش کمی دارد نقش زیادی دارد
14ـ نظر شما در مورد نقش مشاوره در پیشگیری و درمان اعتیاد چه می باشد؟
نظری در این رابطه ندارم نقش بسیار کمی دارد
نقش قابل قبولی دارد بسیار مؤثر است
15ـ به نظر شما در کشور ما مراکز مشاوره به عنوان محلی برای پیشگیری و درمان اعتیاد به اندازه کافی به مردم شناسانده شده اند؟

بلی به اندازه کافی خیر

الف) روش اجرای تحقیق
ب) تعریف جامعه آماری
الف) روش اجرای تحقیق :
استفاده از پرسشنامه های کتبی و نیز استفاده از کتابهایی به عنوان منبع و استفاده از داده های قبلی
ب) تعریف جامعه آماری : با توجه به موضوع مورد تحقیق، جامعه آماری ما در این پروژه، مجموعه معتادین می باشد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله آشنایی با زبان برنامه نویسی Visual Basic در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله آشنایی با زبان برنامه نویسی Visual Basic در pdf دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله آشنایی با زبان برنامه نویسی Visual Basic در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله آشنایی با زبان برنامه نویسی Visual Basic در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله آشنایی با زبان برنامه نویسی Visual Basic در pdf :

آشنایی با زبان برنامه نویسی Visual Basic
Visual Basicیک زبان برنامه نویسی قوی و ابزاری است که ضمن سادگی وسهولت فراگیری دارای توانائیهای فوق العاده ای میباشدکه به برنامه نویسان امکان نوشتن هر سیستمی را خواهد داد.

این زبان یکی از سریعترین و سهل ترین ابزارهای موجود جهت ایجاد برنامه های کاربردی تحت این سیستم عامل Windows از قبیل Microsoft Exel وMicrosoft Access نیز از همین زبان استفاده می نمایند .همچنین برنامه نویسی در محیط Web نیز برای کسانی که با این زبان آشنایی داشته باشند بسیار ساده می باشد زیرا دستورات این زبان جهت نوشتن برنامه های مذکور تحت عنوان VB Script که کاملاُمشابه دستورالعملهای VB است بکار گرفته است.

محیط و ابزارهای برنامه نویسی زبان Visual Basic
محیط کاری وفضایی که توسط VB برای برنامه نویسان بوجود می آید محیط تو سعه ای مجتمع شده یا Integrated Development Enviroment نام دارد که هر یک جهت کاربرد در موارد گوناگونی نظیر طراحی ،کد کردن ،ترجمه برنامه و رفع اشکا ل احتمالی استفاده می شوند.
برای اجرای برنامه VB و بهره گیری از آن می توانید مراحل زیر را انجام دهید:
1- دکمه Start را در برنامه Windows انتخاب نمایید.

2- در منوی نمایش داده شده Program را انتخاب کنید.
3- در منوی جدید برنامه Windowe Basic را انتخاب کرده و با فعال شدن آن فایل اجرایی (Executable) مربوط به Visual Basic را انتخاب نمایید و سپس بر روی آن دوبار پیاپی کلید سمت چپ موس را فشار دهید. پس از مدت کوتاهی شما برنامه رابط تشریح شده ذیل را ملاحظه می کنید.

شکل 1-1- صفحه ارتباط کاربران IDE و ایجاد پروژه جدید
ایجاد یک برنامه کاربردی
اولین قدم برای بوجود آوردن یک برنامه کاربردی توسط زبانVB ایجاد یک فرم رابط جهت برقراری ارتباط بین کاربر و کامپیوتر می باشد که توسط آن کاربران نیازها و عملیات دلخواه خود را انثخاب و دستور اجرای آن را به کامپیوتر میدهند.
این فرم رابط که با اجرای برنامه نمایان می شود،اساسی ترین و اولین بخش از برنامه است که مربوط به قسمت Visual Part سیستم می باشد .
فرمها (Format) و کنترلها (Controls) اساسی ترین بخش بوجود آورنده این ارتباط بوده و شما با استفاده از آنها قادر به ساختن برنامه کاربردی خود می باشید.

توسط فرمها در برنامه های کاربردی چگونگی نمایش صفحات رابط و ویژگیهای آنها بر روی کامپیوتر تعریف میگردد. این ویژگی شامل پاسخ گویی مناسب eventهای ایجاد شده توسط کاربران در هنگام ورود اطلاعات و یا انتخاب عملیات توسط آنها می باشد.
بدین ترتیب با استفاده از دستورالعملهای زبان VB می توان ویژگیهای فرمهای رابط را به صورت مناسب تنظیم نمود و کلیه نیازمندیهای مربوط به سیستم را برروی صفحات رابط در قالب فرمهای مناسب نمایش داد. یکی از مهم ترین ابزاری که در فرمها وجود دارد کنترلها (Controls) می باشند که دارای انواع مختلف بوده و هر یک دارای ویژگیهای مختص به خود می باشند. توسط کنترلها می توان پاسخ مناسب برای وقایع (events) خاصی را که بوجود می آیند فراهم نمود.

به عنوان مثال توسط آنها می توان شرایط لازم به منظور دریافت اطلاعات از کاربران ،نمایش اطلاعات و متنهای لازم برروی فرمها و یا امکان دسترسی و اجرای برنامه های دیگر را که باید برای پردازش اطلا عات فعال شوند را مهیا نمود . بنابراین هر یک از فرمها و کنترلها شامل یکسری ویژگی (Property) ،روش(Method) وکنترل وقایع(Events) میباشند.
با توجه به مطالب فوق می توان دریافت که مهم ترین عامل در ایجاد فرمها عبارتند از : Properties (خصایص)،Methods (روشها) و Events(وقایع).

طراحی فرم
به منظور ایجاد یک فرم ابتدا برنامه VB را در شاخه ای که قبلا آن را نصب کرده اید اجرا نمایید . با اجرای آن به طور اتوماتیک یک پروژه جدید برای تهیه برنامه کاربردی مورد نظر باز می شود (توجه داشته باشید که هر برنامه کاربردی تحت عنوان یک پروژه قرار دارد).
سپس Icon مربوط به EXE.Standard را انتخاب نمایید . بدین ترتیب به طور اتوماتیک یک پروژه به نام Project برای شما ایجاد ورابط طراحی فرم آماده دریافت اطلاعات از شما می باشد.(مراجعه شود به شکل 1-1).

در هر پروژه اولین فرم ایجاد شده به طور اتوماتیک 1Form نامگذاری می شود و فرمهای بعدی به ترتیب 2Form و ;. نامگذاری میشوند.البته شما قادر خواهید بود که اسامی فرمهای ایجاد شده را به دلخواه خود تعیین و از اسامی پیش فرض سیستم استفاده نکنید.
هر فرم دارای Property ، Method و Eventهای خود می باشد و توسط آنها شما می توانید چگونگی ظهور و نوع رفتار آن را در قبال عملیاتی که توسط کاربر انجام می شود را کنترل و هدایت نماید.
اولین قدم در طراحی و ایجاد یک فرم تنظیم ویژگیهای (Property) آن می باشد.
شما می توانید با استفاده از ابزارهای طراحی مانند آنچه در قبل گفته شد هنگام طراحی (Designtime) و یا با دستورات برنامه نویسی در هنگام اجرا (Run Time) آنها را تنظیم نمایید.

 

پنجره ایجاد فرم جدید
تنظیم ویژگی Property در فرمها
بسیاری از Property های موجود در فرم ، اثر مستقیم در نحوه نمایش در زمان اجرا دارند. یکسری از مهم ترین Property ها و نحوه عملکرد آنها به شرح ذیل می باشد:
Caption: نام فرم توسط آن تعیین شده و در هنگام اجرای برنامه و نمایش فرم در خط اول بالای آن ( Titelbar) نشان داده می شود.
Icon: تعیین کننده این است که در هنگام حد اقل نمودن اندازه فرم نشان داده می شود.

Min Button- Max Button :تعیین کننده این است که آیا امکان کوچک و بزرگ کردن فرم وجود داشته باشد یا نه.
Boarder Style : تعیین کننده رفتار فرم هنگام تغییر اندازه آن زمان نمایش فرم می باشد.
Width – Height: مشخص کننده اندازه اولیه فرم در هنگام نمایش آن است. Top- Left: مشخص کننده محل شروع نمایش فرم برروی صفحه نمایش کامپیوتر نسبت به گوشه سمت چپ و بالای آن است.

Windows State: مشخص کننده اینکه در هنگام شروع نمایش فرم اندازه آن طبیعی،حداقل و یا حد اکثر باشد.
Name: برای تخصیص نام به فرم به کار می رود تا با استفاده از آن بتوان هنگام نوشتن برنامه (Coding) به فرم مراجعه نمود.
اگر هنگام طراحی نیاز به اطلاعات بیشتری در ارتباط با Property ها داشته باشید می توانید با انتخاب آن و زدن کلید 1F اطلاعات مورد نیاز را مشاهده نمایید. به منظور مشاهده پنجره Property ، هنگامی که در مرحله طراحی هستید و فرم شما برروی صفحه است می توانید با زدن کلید 4 F و یا انتخاب View از منوی بالای پنجره نمایش داده و انتخاب Windows Properties آن را فعال نمایید.

Method و Eventها در فرم

 

فرمها میتوانند به Eventها پاسخ داده و بدین منظور یکی از Methodهای مجاز خود را اجرا نمایید. یک فرم در زمان اجرا هنگامی که اندازه اش توسط موس تغییر یابد و با اینکه با سوال و جواب از کاربر اندازه های آن تعیین شود می تواند به Event مربوط تغییر اندازه پاسخ دهد. همچنین هر گاه یکی از فرمهای برنامه فعال گردد یعنی در اصل Activate Event رخ داده که در این هنگام دستورات تعیین شده برای آن حالت اجرا می گردد.

دیگر اینکه اگر در زمان نمایش یک فرم ، فرم دیگری انتخاب و نمایش داده شود فرم قبلی غیر فعال می گردد و در این صورت یعنی یک Deactive Event رخ می دهد،که اگر برای آن دستوراتی مشخص کرده باشیم آن دستورات اجرا می گردند و به Event مربوطه پاسخ می دهد. در اصل Event ها آسانترین روش برای کنترل رفتار فرمها برای پاسخ به وقایع مختلفی هستند که توسط برنامه و یا کاربر بوجود می آیند.

Clicking Buttons یا کلیدهای اجرایی عملیات خاص
بعد از اینکه فرم دلخواه خود را طراحی نمودید اکنون موقع آن است که بتوانید با استفاده از آن عملیات مورد نیاز را انجام دهید . بدین منظور یکی از ساده ترین راه استفاده از دکمه های Command Button گویند . شما می توانید ازCommand Button های موجود در VB استفاده کرده و یا اینکه دکمه مورد نظر خود را طراحی کنید . بدین ترتیب که پس از ایجاد آن ، شکل مورد نظر خود را برروی آن قرار دهید . بعد از قرار دادن Command Button شما قادرخواهید بود تا کلیه دستوراتی را که می خواهید با انتخاب آن کلید انجام شود را در Event مربوط به Click بنویسید .
زیرا Command Button یک Object است و دارای Property و Event
می باشد.
پس از نوشتن دستورالعملهای مربوطه با اجرای برنامه به محض انتخاب آن کلید ، دستورات اجرا می گردند . به منظور فعال کردن Command Button می توانید به یکی از روشهای زیر عمل نمایید:
– نشانگر موس را برروی آن برده و یکبار فشار دهید .

– با زدن کلید TAB مکان نما را برروی آن برده و کلید Space Bar را فشرده و یا کلید Enter را بزنید .
– کلید ALT را نگه داشته و حرفی را که به صورت Underline بر روی آن کلید نوشته شده است بزنید .
– توسط دستورات برنامه مقدار Value مربوط به Property آن را True
کنید .
– به عنوان مثال اگر نام آن کلید را Cmdclose در نظر گرفته باشید به صورت زیر عمل نمایید :
True = Cmdclose Value
– توسط فعال کردن Click Event مربوط به Button در برنامه به وسیله صدا زدن آن به شکل زیر :
Click _ Cmdclose

امکان نمایش و ورود متن
به منظور نمایش و یا ورود اطلاعات دو Object به نامهای Label و Textboxن VB وجود دارد . Label ها برای نمایش اطلاعات بر روی فرم استفاده شده و مقادیری که توسط آنها نمایان می گردند غیر قابل تغییر توسط کاربران می باشد.
Textboxور امکان ورود اطلاعات توسط کاربران بوده واطلاعات آنها قابل تغییر می باشد .
از جمله موارد کاربرد این Object مواقعی است که کاربران بخواهند اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی ، اسم رمز و ;. را وارد نمایند .

از Label زمانی استفاده می شود که بخواهند کاربران را در هنگام ورود اطلاعات راهنمای کنند . مثلا قبل از هر Textbox یک Label که تعیین کننده نوع اطلاعاتی که باید در آن وارد شود را قرار می دهند .
Label دارای Property های مهم مختلفی مانند Backcolor برای تعیین رنگ زمینه ، Forcolor برای تعیین رنگ نوشته ، Font به منظور تعیین نوع و شکل حروف نمایش دهنده اطلاعات آن و ;. .همچنین دو ویژگی مهم به نام Autosize و Wordwrap می باشد . این دو Property برای تنظیم اندازه Label بر حسب مقدار اطلاعات نوشته شده در آن می باشد که در اولی هر چه متن تعیین شده بیشتر باشد Label به صورت افقی بزرگ شده و کلیه اطلاعات در یک خط نمایش داده می شود.

Property دوم برای زمانی است که اگر اطلاعات تعیین شده برای نمایش در Label بیش از اندازه آن در هنگام طراحی باشد ، به صورت عمودی بزرگ شده واطلاعات در چندین خط نمایان می گرند .
در Textbox نیز دو Property مهم به نامهای ScrollBars و MultiLine وجود دارد که وقتی هر دو را تنظیم کنید قادر خواهید بود بیش از یک خط را در Textbox وارد نموده و به مقدار دلخواه خطوط قبلی و بعدی را مشاهده نمایید .

اجزای تشکیل دهنده صفحه طراحی
Title Bar
در اولین خط شکل ذیل عبارت :
Project1-Microsoft Visual Basic [design] می باشد . Project1را مشاهده می کنید اولین قسمت این عبارت نام پروژه یعنی Microsoft Visual Basic بخش دوم آن نام زبان برنامه نویسی که در اینجا که نشان دهنده حالت [design]است قرار دارد و در آخرین قسمت آن واژه طراحی است قرار دارد .

Menu Bar
در زیر خط Title Bar یعنی خط دوم Menu Bar شامل یک منو که دارای یکسری واژه می باشد قرار دارد . با استفاده ازاین قسمت کاربران قادر به انتخاب منوی مورد نظر و انجام فعالیت دلخواه خود می باشند .

Tool Bar
در خط سوم یک Tool Bar که شامل یکسری Icon قرار دارد و با انتخاب هر یک از آنها توسط موس عمل بخصوصی انجام می گیرد . بانگه داشتن نشانگر موس برروی هر یک از Icon ها بدون فشردن کلید سمت چپ آن شرحی در رابطه با عملیاتی که توسط آن Icon در صورت انتخاب انجام می گیرد آورده می شود .

پنجر Project Explorer
این پنجره که معمولا در سمت راست صفحه نمایشگر کامپیوتر قرار دارد شامل واژه Project و در مقابل آن نام پروژه کاربر می باشد . در بالاترین نام پروژه و تحت آن یک فهرست به نام Forms وجود دارد که در زیر آن اسامی کلیه فرمهای موجود در این پروژه نمایش داده می شود .

پنجره Project Explorer
پنجره Properties
با این پنجره شما قادر خواهید بود Property کلیه Object هایی که در برنامه کاربردی خود استفاده کرده اید را مشاهده و یا تغییر دهید .
نحوه نمایش اطلاعات به دو صورت ترتیب حروف الفبایی (Alphabetic) و یا دسته بندی هر یک از آنها تحت گروههای خاص و طبقه بندی شده (Categorized) میسر می باشد .

پنجره Properties
پنجره Forms
در این پنجره بر نامه نویس قادر به طراحی و ایجاد فرمهای مورد نظر و قرار دادن Object های لازم در آن خواهد بود .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله مسمومیت به وسیله گیاهان در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله مسمومیت به وسیله گیاهان در pdf دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مسمومیت به وسیله گیاهان در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مسمومیت به وسیله گیاهان در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مسمومیت به وسیله گیاهان در pdf :

مسمومیت زنبور عسل ، غیر عادی و جدیدی نسبت به زبان آوردن این نکته که یک زنیور کشته شده است آسانتر است تا رفتن به دنبال علت آن و رفع مشکل .
زنبورداران پیشاهنگ ، ضمن جستجوی گیاهان گلدار و جدید برای تغذیه کلنیکهای زنبور عسل خود ، با مناطق بکری مواجه شدند که به دلیل وجود گیاهان سمی بر خطر بودند. گیاهانی که موجب مسمومیت زنبور می شوند به ندرت به عنوان منبعی برای تهیه عسل توصیه شده اند. بسیاری از گزارشها در مورد شهدها یا گرده های سمّی، فاقد مدارک مستدل هستند. مشکل است که بین گزارشهای مسمومیت زنبورعسل و مسمومیت پستانداران، تمایز قائل شد. مسئله مورد قبول این است که هرچیزی که دام را مسموم کند زنبور را نیز مسموم خواهد کرد. درباره گیاهانی که برای زنبور سمّی هستند گزارشهای جالب توجهی منتشر شده است (مثلاً منابع شماره 182، 643، 646). از زمانی که مسمومیت طبیعی زنبور عسل به صورت جدی در ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفته است نزدیک 40 سال می گذرد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله راهکارهایی در جهت توسعه پایدار صنعت گردشگری شهری در ایران

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله راهکارهایی در جهت توسعه پایدار صنعت گردشگری شهری در ایران در pdf دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله راهکارهایی در جهت توسعه پایدار صنعت گردشگری شهری در ایران در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله راهکارهایی در جهت توسعه پایدار صنعت گردشگری شهری در ایران در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله راهکارهایی در جهت توسعه پایدار صنعت گردشگری شهری در ایران در pdf :

 

امروزه گردشگری به عنوان یکی از مهمترین صنایع توسعه پایدار، فرصت بزرگ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای کلانشهرها و مادر شهرهای جهانی از جمله کلانشهرهای ایران بوجود می آورد.این صنعت در ساختارهایِ فضایی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی عصر پسامدرن در جامعه حال حاضر شهری ایران بسیار با اهمیت است؛ بر اساس چنین ویژگی، امروزه گسترش فضاهای باز جمعی و ایجاد مراکز فراغتی و تفریحی مدرن یکی از اهداف مهم برنامه ریزان مدیریت کلانشهرهای جامعه در حوزه  گردشگری شهری است. توسعه گردشگری شهری با ارتقای ابعاد کمی و کیفی با حداکثر بازده یکی از مهترین فعالیت های عمده مدیریت اجرایی شهرها در عصر حاضر می باشد. وجود جاذبه های متنوع در شهرها چون اماکن تاریخی ، فضاهای سبز، مراکز فرهنگی امکانات ورزشی، تسهیلات مهمان نوازی ، مراکز خرید و بازراها و.. جزء پارامترهای مهم شکل گیری گردشگری شهری می باشد. تأکید بر توسعه فعالیتهای عمران گردشگری شهری، نوسازی بافت های تاریخی شهر، بازسازی فضاهای تفریحی در این حوزه با ارائه تسهیلات مناسب کمک شایانی به توسعه پایدار شهری می کند. رقابت در جهت توسعه پایدار گردشگری شهری با توجه به ارائه نیازهای جهانگردان، در کنار تقویت مشارکت بخش های خصوصی و شهروندان در رفع این نیازها ، همچنین ایجاد بسترهای آمایشی مختلف در  این حوزه باید مورد اهمیت و برنامه ریزی مدیریت اجرایی گردشگری شهری قرار گیرد. وجود تبلیغات داخلی و خارجی در حوزه شناخت توریسم شهری کلانشهرها،بسط مراکز فرهنگی، فرهنگسراها، پویاییگردشگری شهری، تربیت نیروی متخصص در جامعه ما می تواند در توسعه پایدار توریسم شهری بسیار موثر باشد. تغییر نگرش مسئولان و شهروندان نسبت به جذب گردشگران شهری، ارائه رفتارهای مناسب با این میهمانان، کنترل معضلات و مشکلات گردشگران، توجه به پروسه فرایند  ارائه اطلاعات مورد نیاز به گردشگر و.. می تواند جزءمهمترین عوامل توسعه پایدار راهکارهای گردشگری شهری در ایران از جمله کلانشهرهای گردش پذیر شهری ایران باشد. بر این اساس راهکارها و برنامه هایی را برای توسعه پایدار این صنعت باید ارائه داد.

   امروزه گردشگری را به عنوان یکی از مهمترین صنایع توسعه پایدار در هر جامعه ای باید دانست، که از تحرک بالایی در تغییرات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، شهری و محیطی برخور دار است، تمرکز بر جنبه های مختلف صنعت گردشگری، همراه با برنامه ریزی های مدیریت محلی و ملی هرجامعه ای نقش بسیار با اهمیتی در فرایندهای بین المللی و ملی هر جامعه ای می تواند ایفاء کند. گردشگری شهری در واقع بخشی از این صنعت توسعه مند و پایدار جهانگردی است که موضوع نسبتاٌ جدیدی است، و سابقه  طرح آن در محافل علمی به کمتر از دو دهه اخیر می رسد. گردشگری شهری، یکی از مهمترین و پیچیده ترین فعالیت های فضایی و مکانی انسان در جامعه شهری است، به نظر صاحبنظران، جهانگردی شهری یک فرصت بزرگ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای کلانشهرها و مادر شهرهای جهانی بوجود می آورد، که این فرصت نقش بسیار موثری در ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان در ابعاد مختلف می تواند ایفاء کند.در واقع این صنعت در جامعه شهری به عنوان فعالیت چهارم زندگی شهرنشینی، بر اساس اختصاص دادن فضاهای خاص برای گذران اوقات فراغت و نیازهای مختلف تفریحی، میراثی، تاریخی و... امروزه نقش بسیار مهمی در ساختارهای فضایی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به شکل مثبت و منفی از طریق رفت و آمد گردشگران داخلی و خارجی به خود اختصاص داده است.
   گردشگری شهری یا تفریح شهری، بخشی از گذران اوقات فراغت شهروندان عصر پسا مدرنتیه است. این نوع صنعت شهری، حد فاصل گذاران اوقات فراغت در خانه و خارج از شهر و آبادی می باشد. گردشگری شهری به آن بخشی از گذران اوقات فراغت گفته می شود، که در محدوده سکونت شهری شهروندان و فضاهای باز درون شهری از جمله پارک ها- شهربازی ها- مراکز خرید- مراکز فرهنگی و تاریخی و... شکل می گیرد. رشد چنین صنعتی در نقاط مختلف جهان از جمله در ایران علی الخصوص در کلانشهرهای بزرگ جامعه ما به صورت روزانه یا هفتگی، که توانسته بخشی از نیازها و فعالیت های فراغتی مستمر شهروندان را ارضاء کند در حال گسترش و تداوم می باشد.
   بر اساس چنین ویژگی، امروزه گسترش فضاهای باز جمعی و ایجاد مراکز فراغتی و تفریحی مدرن یکی از اهداف مهم برنامه ریزان مدیریت کلانشهرهای جامعه ما می باشد. گسترش این نوع جهانگردی مدرن در سطح توسعه محلی پایدار و در نهایت توسعه ملی علاوه بر تأمین اهداف اقتصادی، زیست محیطی، تعادل بخشی در گذران اوقات فراغت، تأمین سلامت جسمی و روانی که با خود به همراه می آورد، نقش بارزی در جذب توریسم خارجی و داخلی برای یک سیستم مدیریت شهری با برنامه ریزی پیچیده و چند وجهی را به همراه دارد.بر این اساس« گردشگری شهری چون با گذران اوقات فراغت، نیازهای فراغتی در درون شهر و محیط پیرامون شهر بصورت مستمر و پایدار در ارتباط است، این صنعت در شهرها بخش جدایی ناپذیر خدمات شهری چند وجهی مورد نیاز شهروندان دائم و غیر دائم شهری را تشکیل می دهد؛ و بر این اساس این صنعت در حیطه وظیفه برنامه ریزی مدیریت شهری واقع می شود.علاوه بر این گردشگری شهری با ارزش های محیطی، میراث فرهنگی و تاریخی هر شهر ارتباطی تنگاتنگ دارد، که از این منظر توجه به استقلال به این امر در طرح های توسعه و عمران شهری ضروری به نظر می رسد. باید توجه کرد که گردشگری شهری و کیفیت و کمیت آن یکی از شاخص های مهم توسعه وعمران شهری به شمار می آید، اما در کل برای تحقق گردشگری شهری در شهرها می بایست گردشگاه و مجموعه های گردشگاهی درون شهری و برون شهری و حومه ای به تناسب بوجود آید و تسهیلات گردشگری نیز در یک شهر به تناسب طیف گردشگران فراهم شود.» (اکبرزاده ابراهیمی،1386)
   گردشگری شهری در چارچوب الگوهای فضایی خاصی عمل می کند. نواحی شهری به علت آنکه دارای جاذبه های تاریخی و فرهنگی بسیاری می باشند، غالباً مقاصد گردشگری محسوب می گردند. شهرها معمولاً با جاذبه های متنوع و بزرگ که دارای موزه ها، بناهای یادبود، تئاترها، استادیوم های ورزشی، پارک ها، شهربازی، مراکز خرید، مناطقی با معماری تاریخی و مکانهایی مربوط به حوادث مهم با افراد مشهور ، و... را دارا بوده، نقش بارزی در شکل گیری گردشگری شهری، جذب گردشگران بسیار دارد. با توجه به این ویژگی های شهری، گردشگران شهری در فضای شهری در راستای انگیزه های متفاوتی که شامل " دیدار دوستان و خویشان- مسافرت های تجاری- حضور  در نمایشگاه ها و کنفرانس ها- بازدید از میراث فرهنگی- سفرهای مذهبی و تفریحی- به منظور حضور در حوادث- خریدهای تفریحی- سفرهای روزانه- دلایل شخصی و..." به شهرهای بزرگ و کلانشهرها سفر می کنند، بر مبنای این انگیزه های کنشگری، فضای شهری چند بعدی است. که این فضای چند بعدی برآورد کننده یک رویکرد به درون در پاسخگویی به نیازهای مختلف و یک رویکرد به بیرون در کنش متقابل فرهنگی یا در برخی موارد تضادهای ناشی از آن است. از این رو در راستای یک الگوی فضای شهری، گردشگری شهری را می توان به این صورت تعریف کرد «گردشگری شهری، کنش متقابل گردشگران- میزبان و تولید فضای گردشگری پیرامون سفر به مناطق شهری ی با انگیزه های متفاوت و بازدید از جاذبه ها و استفاده از تسهیلات و خدمات مربوی به گردشگری گه آثار  متفاوتی را در فضای شهری بر جای می نهد. » ( سقایی،1388)
 با توجه به این ابعاد امروزه یکی از مهمترین کاربری های شهرها در چند دهه اخیر ارائه خدمات گردشگری نوین از جمله ارائه خدمات به گردشگران شهری است، چرا که شکل گیری عصرپسا مدرنیته با گزاره اصلی آن یعنی فرایند جهانی شدن، نیازمند اطلاعات در فضاهای مختلف می باشد، که گردشگری شهری یکی از پارامترهای اساسی این فرایند در چنین عصری امروزه می باشد.

طرح مسأله
    امروزه مفهوم توسعه پایدار در تمام ابعاد برای ما امری ملموس است، این نوع توسعه « به نوعی عملکرد اطلاق می گردد که در آن همه افراد و شرایط مادی و غیر مادی یک جامعه با هم  و هماهنگ در جهت از بین بردن فقر، مرض، جهل و نا امنی و... بسیج شوند و کشور را از نظر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به بهره روز افزون برسانند. همچنین توسعه ای مد نظر است که حداقل تخریب و حداکثر سودآوری را به ارمغان آورد و مردم یک کشور در هرجایی که زندگی می کنند احساس رضایت نمایند.» ( قلعه ای،1387) بر اساس چنین تعریفی به نظر می رسد که یکی از راه های توسعه پایدار می تواند از طریق گردشگری شهری شکل گیرد، توسعه گردشگری شهری با ارتقای ابعاد کمی و کیفی در هر شهری از جمله کلانشهرهای ایران می تواند همراه باشد، تا از این طریق حداکثر بازده را تولید نماید، وجود تسهیلات از زمان ورود گردشگران تا زمان خروجشان، همکاری و مشارکت عرضه کنندگان خدمات شهری، تامین نیازهای فراغتی و... همگی بیانگر ارتقاء کیفی و کمی این نوع جهانگردی در سطح توسعه پایدار محلی می باشد. بنابراین در این مقاله به دنبال پاسخ به این هستیم که مهترین راهکارهای توسعه گردشگری شهری بصورت پایدار چه می باشد؟، را مورد بررسی وارزیابی قرار دهیم.

اهمیت موضوع
 امروزه گردشگری شهری برای بسیاری از مدیران و مسئولان شهری به صورت یک امر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نمادین بسیار با اهمیت درآمده است. گردشگری شهری به نوعی فرایند رقابتی در هر جامعه ای میان کلانشهرهای آن جامعه تبدیل شده که مدیریت وقت شهری آن با ارائه تعاریف، تعیین اهداف، داوری میان گزینه های گوناگون در زمینه سرمایه گذاری و آمایش و ایجاد ساختار مدیریت مناسب و تجاری کردن فرآورده های گردشگری شهری باید سعی کنند، در جهت توسعه پایدار محلی گام موثری بردارند. این منطق بهره برداری از امکانات شهری برای گردشگری شهری تا کنون در ایران به مراتب از کشورهای منطقه  و در حال توسعه کمتر بوده است.
    مفهوم گردشگری شهری از دهه 1980 به این سمت وارد پروژه های تحقیقی و ارزیابی توسعه پایدار کشورها گردیده شده است. ازهنگامی که اوقات فراغت برای زندگی شهرنشینی اهمیت بسیاری یافت و تعداد گردشگران شهری به طور روز افزون در حال افزایش بود،گردشگری شهری به عنوان یک مقوله مهم در توسعه پایدار محلی و شهری تبدیل گشت. « درک گردشگری شهری و نتیجه چرخه زندگی (Life Cycle) در اهداف شهری، روش های پیچیده ای را برای تحلیل اشکال و عملکردها در بردارد. تحقیق و روش های جدید برای عملکرد گردشگری و گردش کنندگان در محیط شهری در حال حاضر با سرعت در حال پیشرفت است و هدف بسیاری از بررسی های مقابله ای است.» ( دیناری،1389: 3)
   وجود جاذبه های متنوع که در شهرها استقرا یافته بود در کنار موقعیت مکانی، شکل شناسی شهر، اماکن ساخته شده تاریخی و میراثی، فضاهای سبز، مراکز فرهنگی (اعم از موزه ها- سالن های تئاتر- جشنواره ها- نمایشگاه های مختلف و...)، امکانات ورزشی، فضاها و بخش های سرگرم کننده، وجود امکانات در بخش مهمان نوازی ( رستوران ها- هتل ها و...)، مراکز خرید و بازراها و.. جزء پارامترهای مهم شکل گیری گردشگری شهری می باشد. در جامعه ایران هم وجود این پارامترها در ساختار کلانشهرها، منجربه این شده که گردشگران شهری داخلی بسیاری را به عنوان گردشگر به سمت این شهرها روانه کند. اما  در ساختار جامعه کشورهای غربی و پیشرفته در اکثر نقاط جامعه شهری وجود مراکز خرید باعث رونق گردشگری شهری نشده است، چون این مراکز در تمام شهرها به صورت فروشگاه های زنجیره ای محصول کلی را در اختیار شهروندان قرار داده است، آنچه که موجب رونق گردشگری شهری در متروپلیس های غربی شده، امکانات حمایت کننده از ابتکارات در بخش خصوصی مراکز خرید در مادر شهرهای کشورهای غربی است، که گردشگران شهری و شهروندان بسیاری از نقاط مختلف آن کشور را به سمت متروپلیس ها کشانده است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله تاثیر مسجد جامع هزار ساله زواره در شکل گیری ساختمان های عا

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله تاثیر مسجد جامع هزار ساله زواره در شکل گیری ساختمان های عام المنفعه شهر در pdf دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تاثیر مسجد جامع هزار ساله زواره در شکل گیری ساختمان های عام المنفعه شهر در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تاثیر مسجد جامع هزار ساله زواره در شکل گیری ساختمان های عام المنفعه شهر در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تاثیر مسجد جامع هزار ساله زواره در شکل گیری ساختمان های عام المنفعه شهر در pdf :

چکیده:

در شهر اسلامی زواره که چ ه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام دارای قدمت و آثار تاریخی ارزشمند بسیاری است بعد از اسلام شاهد ساخت مسجد جامع زواره در قرن ششم و به عنوان اولین مسجد چهارایوانه ایران هستیم . اندازه و مقیاس متفاوت مسجد جامع نسبت به سایر عناصر شهری و همچنین عملکرد و اهمیت مذهبی، اجتماعی و نیز قدمت و سبک معماری خاص، آن را به عنوان مهم ترین نشانه و محور اصلی شهر زواره مطرح کرده است که سایر ابنیه عام المنفعه مانند بازار، کاروانسرا و حسینیه ها و ; چه از لحاظ فرم و شیوه معماری و نیز انتخاب مصالح و به لحاظ مکان شکل گیری بر محوریت و مرکزیت مسجد جامع شکل گرفته و بر آن تاکید می کند.

کلمات کلیدی: شهر اسلامی- زواره- مسجد جامع- نشانه شهر- بناهای عام المنفعه

مقدمه:

زواره شهری در دل کویر و با قدمتی دیرینه در دل تاریخ است. شهری که از تاریخ عبور کرده و به اسطوره ها باز گشته است . این شهر دارای آثار تاریخی بسیاری با قدمتی کهن جه از قبل و پس از اسلام می باشد.

یکی از شاهکارهای معماری این شهر مسجد جامع ی با قدمتی هزار ساله است که اولین مسجد جامع چهار ایوانه ایران به محسوب می گردد . پس از شکل گیری مسجد جامع ، بناهای عام المنفعه دیگری همچون بازار و حس ینیه های زواره ودیگر عناصر شهرهای اسلامی نیز در اطراف مسجد جامع در شهر اسلامی زواره شکل گرفته است .که در این میان مسجد جامع به عنوان محوریت و الگوی شکل گیری بناهای عام المنفعه زواره مطرح بوده است.

در این مقاله به بررسی تاثیرات مسجد جامع بر شکل گیری بناهای عام المنفعه اطرافش خواهیم پرداخت.

جغرافیای تاریخی و عمومی زواره

زوارِه شهری کوچک در حاشیه جنوبی دشت کویر ایران است. این شهر (در مختصات جغرافیایی 33 درجه و26 دقیقه شمالی و 56درجه و52 دقیقه شرقی ) در فاصله 120 کیلومتری شهر اصفهان در شمال شرقی استان اصفهان و درمجاورت کویر مرکزی ایران واقع شدهاست. (1)

در مورد وجه تسمیه زواره در منابع تاریخی دلایل متعددی بیان شده است .در برخی از این منابع زواره را به معنای راه دریایی ( زو=دریا ، ره = راه) و برخی دیگر معتقدند که زواره به معنی آتشکده است ؛ وجه تسمیه دیگری که عنوان شده است زواره را

به معنای مکان زوّاره(زیارت کنندگان) میدانند که با توجه به اینکه در دوره ی صفویه برخی از راههای ارتباطی مهم کشور از کویر مرکزی و این شهر عبور میکرده است دلیل بر صحت این مدعا است.((2

نقل قول دیگری صورت پهلوی لفظ زواره یعنی ازوارک را عنوان کرده و آن را به معنای آبادی واقع شده در کنار رودخانه
میداند. قرائنی دال بر صحت این ادعا، از جمله رسوبات به دست آمده در حفاری ها موجود است.((3

زواره همانند بسیاری از آبادی ها و شهرهای کنونی ایران زمین از پیشینه تاریخی طولانی برخوردار است.

از جمله ویژگی های استقرار هسته ی نخستین زواره قرار گرفتن در دشتی که از آبرفت رودخانه های فصلی و سیلاب های جاری از کوهستان های اطراف و قرار گرفتن بر سر راه ارتباطی و یا مکان برخورد چند راه اصلی و فرعی است.

منبع عکس: منبع شماره 8

در دوران ساسانی زواره مرکز ایالت آبادی قرار داشته است که ویرانی قنات ها موجب خشک شدن این ناحیه گردید ه است.( (4 یاقوت حموی، جغرافی نویس عرب، ضمن این که از وجود خرابه های ساختمان زمان ساسانی در زواره آن زمان سخن می گوید، اضافه می نماید که وضع اقتصادی مردم زواره در دوران ساسانی بسیار خوب بوده است.((5

در نخستین سده ی پس از هجرت ، نواحی اردستان و زواره که در اوج آبادانی خود بود ه، به دست اعراب گشوده شد و به تدریج با مهاجرت عده ای از سادات آل طاهربن علی به آنجا و گرویدن برخی از اهل محل به اسلام، این دین در آن ن احیه رواج پیدا کرد و ساختن مساجد در آنجا آغاز گردید . همچنین آتشکده محله بن کویه زواره در اوایل سده سوم هجری به مسجد تبدیل شد و در اواخر همان سده نخستین مساجد جامع در اردستان و زواره ساخته شده ا ست. در قرن پنجم هجری جنبشی در گرایش به تصو ف در این نواحی پدید آ مد. بیشترین آثار تاریخی به جا مانده در زواره مربوط به دوره سلجوقیان است؛ از جمله تکمیل مسجد بن کویه (پامنار) و تاسیس مسجد جامع چهار ایوانه زواره در این دوران صورت گرفته است.

در قرن هفتم هجری حمله هولاکوخان به زواره باعث آوارگی اهالی به خصوص سادات طباطبایی می گردد.((5

همانطور که ذکر گردید زواره در سیر تاریخی خود دستخوش تغییرات در دوران قبل و بعد از اسلام بوده است. اما با وجود آن ما شاهد وحدت و یکپارچگی خاصی چه در بین عوامل و عناصر تشکیل دهنده شهر و چه بین این عناصر و محیط اطرافش هستیم. و دلایل ایجاد کننده این وحدت عواملی چون تشابه در فرم های اصلی، تکرار عناصر معماری، پیوستگی بافت شهر،

توسعه افقی شهر و ارتفاع هماهنگ عناصر معماری و وحدت در مصالح و رنگ ساخ تمان هاست .انطباق شکل، عملکرد، مفهوم و کیفیت های فضایی مجموعه باعث ایجاد هویتی خاص برای مجموعه شده است.((6

شهر زواره از محله های مختلف ، نشانه ها و گره های متفاوت اما هماهنگ و دارای وحدت و یکپارچگی منحصر بفرد خود است.

در شهرهای سنتی ایران محله غالباً به عنوان یک واحد اجتماعی متشکل از تعدادی واحد همسایگی است که هر واحد همسایگی از تعداد خاصی خانه های مسکونی تشکیل شده است. و سایر فضاها مانند حسینیه و بازارچه، حمام، مدرسه و ;.

مکمل آن می باشند و بسته به اندازه و سطح اقتصادی ساکنان در اندازه و شکل های مختلف ساخته شده اند.

شهر زواره متشکل از دو بخش اصلی درون و بیرون حصار می باشد، که بخش قدیمی تر شهر در درون حصار قرار د ارد و از ده محله و قسمت بیرون حصار از سیزده محله تشکیل شده است.

نشانه ها عوامل ایجاد وحدت و شخصیت خاص در شهر هستند که از ویژگی های مهم آن ها، تسهیل در ایجاد احساس مکان،
جهت یابی و وضوح و خوانایی محیط است . نشانه ها در مقیاس های مختلف می توانند مورد تشخیص و شناسایی قرار گیرند؛
و شامل مقیاس شهری، محله ای و یا حوزه های کوچک تر واحدهای همسایگی هستند .مهم ترین نشانه زواره در مقایس
شهری، مسجد جامع شهر است که مقیاس و اندازه ای متفاوت از سایر ساختمان های شهر داشته، و به عنوان عنصری

مشخص و متمایز در سیلوئت شهر نمایان است.
گره های شهر زواره نیز در مقایس های مختلف قابل تشخیص هستند که مهم ترین آن ها مسجد جامع شهر ، حسینیه ها،
مراکز محلات، ورودی های شهر و میدان ها می باشند.

منبع عکس: منبع شماره 16

پلان شهر متشکل از یک شبکه ی راه های اصلی به صورت شطرنجی ارگانیک که در داخل آنها بلوک های شهری در اندازه های مختلف و به صورت متنوع ساخته شده اند. شهر زواره به بلوک های نامنظم در بین شبکه شطرنجی ارگانیک راه ها با فرم های مختلف تقسیم شده است . به علت درون گرا بودن ساختمان ها و پیوستگی آن ها به یکدیگر و تظاهر بیرونی واحدهای معماری به صورت دیوارهای پر، بلوک های شهر به صورت واحدهایی پیوسته به نظر می رسند . سرپوشیده بودن راه ها در بعضی از قسمت ها به خصوص بازار شهر باعث پیوستگی کل شهر به یکدیگر شده است . مهم ترین عوامل موثر در نظام تقسیم زمین، شرایط طبیعی مانند توپوگرافی و وضعیت اقتصادی و اجتماعی ساکنان شهر است (7).

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   41   42   43   44   45   >>   >