سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله بررسی اثرات تربیتی ظلم بر روح و روان در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله بررسی اثرات تربیتی ظلم بر روح و روان در pdf دارای 47 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی اثرات تربیتی ظلم بر روح و روان در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله بررسی اثرات تربیتی ظلم بر روح و روان در pdf

مقدمه  
تعریف واژه ظلم  
آیات  
روایات  
مفاسد  
ریشه و منشأ ظلم  
مراتب ظلم  
اقسام ظلم  
علاج ظلم  
تذکرات  
نتیجه‌گیری  
منابع و مآخذ  

مقدمه:

اغلب بدبختی‌هایی که دامنگیر فرد یا جامعه می‌شود، همانا آلودگی به گناه و معصیت است. علل و اقوامی که به کلی ساقط شده و از بین رفته‌اند و در تاریخ جز اسمی از آن‌ها باقی نمانده، برای بی‌باکی در گناه و نادرستی بوده است

گناه صرف‌نظر از خطراتی که برای نظم عمومی و جهات فردی و اجتماعی دارد، اصولاً بزرگترین عامل انحطاط و سقوط انسانیت است. مردم گناهکار هرگز از مزایای افتخارآمیز بشریت و تکامل انسانی برخوردار نیستند زیرا که گناه حجاب نورانیت دل و صفای باطن است. گناهکار قبل از آن که به جامعه یا به شخص خود صدمه وارد کند، شخصیت خود را ساقط می‌نماید و انسانیت خود را می‌کشد کسی که عاشق فضایل انسانی و آزادمردی است باید از پلیدی گناه، مبرا و منزه باشد

ظلم نیز یکی از گناهان است. تخلق به این صفت رذیله که علامت ناپاکی و پلیدی ضمیر است، اعتماد اجتماعی را از میان می‌برد. مردم را به یکدیگر بدبین می‌کند، امنیت و آزادی را نابود می‌سازد و مردم را به سیه‌روزی و بدبختی سوق می‌دهد. به همین جهت بر آن شدم که در مورد این صفت رذیله، تحقیقی به عمل آورده تا حداقل خط قرمزی باشد برای اعمالی که برای خود پیش می‌فرستم که مبادا پیروی از ظالمان کرده باشم

از مکافات عمل غافل مشو                         گندم از گندم بروید، جو ز جو

هر چه کشتی در جهان از نیک و بد           حاصلش بینی به هنگام درو

امیدوارم که خداوند متعال مرا در این امر یاری کند

 تعریف واژه ظلم

ظلم نزد اهل لغت و بسیاری از دانشمندان قرار دادن چیزی است در غیر موضع خودش و تحقیق این قرار دادن نابجا گاهی برای کم گذاردن و تفریط است و گاهی به سبب طیاده‌روی و افراط

مثلاً «آزادی» از نعمت‌های بزرگ خداوند است که به مردم اعطا فرموده است و باید آنان با اندازه‌گیری صحیح و دور از افراط و تفریط از آن برخوردار شوند. پس اگر حکومتی مانند بعضی از زمامداران کشورهای غرب امروز در زمینه آزادی به افراط گرایش یابند و به نام آزادی ناپاکی‌ها و بی‌عفتی‌ها را مجاز اعلام کنند با این عمل به آزادی و ملت خود ستم نموده‌اند و نسل جوان کشور را به سقوط و تباهی سوق داده‌اند. هم‌چنین اگر حکومتی از آزادی صحیح و عاقلانه جلوگیری کند و در مملکت اختناق به وجود آورد مانند بعضی از حکام مستبد که دست نشانده‌ی غربی‌های استعمارگرند او نیز با اعمال مستبدانه خویش به آزادی و به مردم ظلم نموده و سد راه تعالی جامعه شده است و نمی‌گذارد اشیاء و موضع واقعی حوزه استقرار یابد و از افراط و تفریط مصون بماند.[1]

- ظلم عبارت است از تجاوز کردن از حدود خدا و مخالفت کردن آن‌چه را که عقل و شروع تعیین نموده است.[2]

- بدان که ظلم در اصل صفت به معنی کار بی‌جا و تعدی نمودن از حد وسط است. ظلم به این معنی جامع همه رذایل است و ارتکاب هر یک از قبایح شرعیه و عقلیه را شامل می‌شود و این ظلم به معنی اعم است. برای ظلم معنی دیگری نیز می‌باشد که عبارت است از ضرر و اذیت رساندن به غیر، از قبیل: کشتن یا زدن، دشنام دادن، غیبت او را کردن یا مالش را به غیر حق تصرف کردن و گرفتن، یا غیر این‌ها از کردار و گفتاری که باعث اذیت غیر باشد و این ظلم به معنی «اخص» است و بیشتر آن‌چه در آیات و اخبار و عرف مردم ذکر می‌شود، مراد همین معنی است. باعث این ظلم اگر عداوت و کینه باشد از نتایج قوه غضبیه خواهد بود و اگر موجب آن حرص و طمع در مال باشد از جمله رذایل قوه‌ی شهویه محسوب خواهد شد. در هر حال به اجماع جمیع طوایف عالم، و به اتفاق همه اصناف بنی‌آدم، ظلم از همه معاصی اعظم، عذاب آن اشد، ندامتش بیشتر و وبال آن بالاتر است

در مواضع مثکثره در قرآن بر ظالمین لعن شدید شده، همین آیه برای طایفه ظالمان کافیست. « وَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ غَافِلاً عَمَّا یَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا یُؤَخِّرُهُمْ ;. وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاء».[3] یعنی گمان مکن که پروردگار از اعمال ظالمان و ستمکاران نه چنین است و این مهلتی که به ایشان داده شده به جهت آن است که ندای آن‌ها را به روزی اندازد که در آن چشم‌ها به کاسه سر می‌جهد و همه مردمان در آن روز شتابان خواهند بود یعنی از حیوانی آرام و سکون نخواهند داشت و به هر طرف خواهند دوید و چشم‌هاشان باز خواهد ماند و قدرت ندارند که چشم‌های خود را به هم گذارند و دلهایشان از شدت خوف پریده خواهد بود و از عقل و هر چیزی خالی خواهد بود

مکن بد، که بدبینی ای یار نیک!                                      که ناید ز تخم بدی بار نیک.[4]

- ظلم، این کلمه در اصل به معنای بی‌جا و در غیر محل نهادن چیزی است. «أمّا مَن ظَلَم فَسَوفَ نُعَذَّ بُه» کهف/87[5]

- آزار دیگران به قتل و زدن و تهمت، غیبت و یا گرفتن مال آنان به زور و غلبه از طریق دزدی، قصد و ایجاد خسارت مالی با آبرویی به گفتار یا رفتار نسبت به دیگران

- تصوف و تجاوز غیرمجاز به حقوق دیگران و تعدی از حق

آیات:

1 « وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا» فرقان /

:و به یاد آر روزی که ستمگر پشت دستان خود را به دندان می‌گزد و می‌گوید ای کاش همراه پیامبر راهی را در پیش می‌گرفتم

تفسیرالمیزان: راغب در مفردات گفته کلمه عض به معنای دندان گرفتن است و این عبارت است از ندامت. چون عادت مردم همین است که در هنگام ندامت چنین می‌کنند و ظاهراً مراد از ظالم جنس ستمگر است و آن عبارت است از هر کسی که به هدایت رسول به راه راست نرود و نیز مراد از رسول هم جنس رسول است. هر چند که از نظر مورد، مراد از ظالم، ستمگران این امت است و مراد از رسول، رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله و سلم) است

2 «وَکَذَلِکَ أَخْذُ رَبِّکَ إِذَا أَخَذَ الْقُرَى وَهِیَ ظَالِمَهٌ إِنَّ أَخْذَهُ أَلِیمٌ شَدِیدٌ» هود/

: و این چنین است مؤاخذه پروردگار تو وقتی که ملت‌ها و مجامع را در حالی که ستمکارند مؤاخذه می‌کند. بی‌تردید مؤاخذه او دردناک و سخت است

تفسیرالمیزان: این گونه بیان شده است که هم‌چنان که اخذ این اقوام ستمگر: قوم نوح، هود، صالح، لوط، شعیب و قوم فرعون توسط خدا اخذی الیم و شدید است، هم‌چنین هر قوم ستمگر دیگر را که اخذ کند، اخذش الیم و شدید است پس باید همه عبرت‌گیران، عبرت بگیرند

روایات

1 قال علی علیه‌السلام: یومُ العدلِ علی الظّالمِ اَشَدّ مِن یَومِ الجَورِ عَلیَ المَظلوم.             نهج‌البلاغه، حکمت

روز انتقام گرفتن از ظالم سخت‌تر از ستمکاری بر مظلوم است

2 قال علی علیه‌السلام: یَومُ المَظلوم عَلَی‌الظالم اشدّ من یومِ‌الظّالم عَلَی‌المَظلوم.              نهج‌البلاغه، حکمت

روزی که ستمدیده از ستمکار انتقام کشد سخت‌تر از روزی است که ستمکار بر او ستم روا می داشت

3 قال علی علیه‌السلام: لِلظّالم مِنَ الدّجالِ ثلاثُ علاماتٍ: یَظلِمُ مَن فَوقَه، بالمَعصیَه، و مَن دُونَه فی‌الغَلَبهِ و یُظاهِرُ القومَ الظَّلمَه.                              نهج‌البلاغه، حکمت

مردم رستگار را سه نشانه است: با سرکشی به مافوق خود ستم روا دارد و به زیردستان خود با زور و چیرگی ستم کند و ستمکاران را یاری می‌دهد

مفاسد

 گناهان کبیره، علی محمد حیدری نراقی، ص 185-186[1]

 گناهان کبیره، دستغیب، ص 38[2]

 ابراهیم، آیه 42 و 43[3]

 معراج‌السعاده، ملا احمد نراقی، ص420[4]

فرهنگ واژگان قرآن کریم، شیخ عباس قمی.. [5]

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله ابعاد جهتگیری مذهبی و مرزهای ارتباطی خانواده یک همبستگی بن

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله ابعاد جهت‌گیری مذهبی و مرزهای ارتباطی خانواده یک همبستگی بنیادی در pdf دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ابعاد جهت‌گیری مذهبی و مرزهای ارتباطی خانواده یک همبستگی بنیادی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله ابعاد جهت‌گیری مذهبی و مرزهای ارتباطی خانواده یک همبستگی بنیادی در pdf

چکیده  
مقدمه  
روش‌شناسی پژوهش  
جامعه آماری، نمونه و روش نمونه‌گیری  
ابزار سنجش  
یافته‌ها  
بحث و نتیجه‌گیری  
منابع  

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله ابعاد جهت‌گیری مذهبی و مرزهای ارتباطی خانواده یک همبستگی بنیادی در pdf

بهرامی احسان، هادی، «رابطه بین جهتگیری مذهبی، اضطراب، و حرمت خود»، روان‌شناسی، سال ششم، ش 4، 1381

بهرامی احسان، هادی؛ تاشک، آناهیتا، «ابعاد رابطه میان جهتگیری مذهبی و سلامت روانی و ارزیابی مقیاس جهت‌گیری مذهبی»، روان‌شناسی و علوم تربیتی، سال 34، ش 2، 1383

بهرامی، احسان هادی، طهبازحسین‌زاده سحر، «مقایسه آزاردیدگی، سلامت روانی، و جهت گیری مذهبی در دختران فراری و عادی شهر تهران»، روان‌شناسی و علوم تربیتی، ش 37 (1)، 1386

پروچاسکا، جیمز، اُ و نورکراس، جان، سی، نظریه‌های روان درمانی، ترجمه سید محمدی، تهران، رشد، 1387

تبریزی، مصطفی و همکاران، فرهنگ توصیفی خانواده و خانواده درمانی، تهران، فراروان، 1385

شیر علی‌پور، اصغر، «نقش ذهنیت فلسفی، خلاقیت، خودپنداره و خودکارآمدی ریاضی بر پیشرفت ریاضی در دانش‌آموزان شهرستان مرند»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران، 1388

کیانی، احمدرضا، «بررسی رابطه ابعاد جهتگیری مذهبی و مرزهای ارتباطی خانواده‌های شهرستان نکا»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، 1389

گلدنبرگ، ایرونه و گلدنبرگ، هربرت، خانواده درمانی، ترجمه حمیدرضا حسین شاهی‌براواتی و همکاران، تهران، روان، 1385

موسوی، اشرف السادات، خانواده درمانی کاربردی با رویکرد سیستمی، تهران، الزهرا، 1382

مینوچین، سالوادر، خانواده و خانواده درمانی، ترجمه ثنایی، باقر، تهران، امیرکبیر، 1386

مینوچین، سالوادور، فیشمن، فنون خانواده درمانی، ترجمه بهاری، فرشاد، سیا، فرح، تهران، رشد، 1381

نیکولز، مایکل و نیکولز، ریچارد، خانواده درمانی، ترجمه دهقانی، محسن و همکاران، تهران، دانژه، 1387

هومن، حیدرعلی، تحلیل داده‌های چندمتغیری در پژوهش رفتاری، تهران، پیک فرهنگ، 1384

Walsh, F, Spirituality in Family Therapy, Guilford Press,

Ellison. C. G, Contemporary African American religion. what have we learned from NSBA Department of Sociology  336 Burdine Hall, University of Texas at Austin Texas,

Smith, C.Kim.P, Family Religious Involvement and the Quality of Family, Relationships for Early Adolescents. Chapel Hill, NC: National Study of Youth and Religion,

Myers S, Religious Homogamy and Marital Quality: Historical and Generational Patterns Journal of Marriage and Family, Volume 68,

Irvine, M. M. C, The Relationship Between Religiosity and The Family Dynamics of The Circumplex Model of Marital and Family System, California school of professional psychology, Aliant international university,

Bjarnason T, Parents, “Religion, and Perceived Social Coherence: A Dorkheimian Framework of Adolescent Anomie”, Journal for the Scientific Study of Religion, V.37,

چکیده

پ‍ژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد جهت‌گیری مذهبی با مرزهای ارتباطی خانواده صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه خانواده‌های ساکن در شهرستان نکا تشکیل می‌دهند. گروه نمونه شامل 100 زوج بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه «ابعاد جهت‌گیری مذهبی، بهرامی احسان1381» و پرسشنامه محقق ساخته «مرزهای ارتباطی خانواده» بودند. ضریب پایایی پرسشنامه ابعاد چهت‌گیری بین 91/0و 85/0 گزارش شده است و ضریب پایایی پرسشنامه مرز‌های ارتباطی خانواده 67/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل چندمتغیری همبستگی بنیادی استفاده شد. نتایج نخستین همبستگی بنیادی نشان داد که با افزایش مذهب‌گرایی و ارزنده‌سازی و کاهش سازمان نیافتگی، تنیدگی مرزهای بیرون خانواده و مرزهای بهنجار درون خانواده کاهش می‌یابند. همچنین نتایج دومین همبستگی بنیادی نشان داد که با افزایش مذهب‌گرایی و ارزنده‌سازی مذهبی، تنیدگی مرزهای درون و بیرون خانواده، گسستگی مرزهای درون خانواده و مرزهای بهنجار درون خانواده کاهش می‌یابند

کلید واژه‌ها: جهت‌گیری مذهبی، مرزهای ارتباطی، خانواده

 

 

مقدمه

خانواده چیزی بیش از مجموعه افرادی است که در یک فضای مادی و روانی خاص به سر می‌برند. خانواده یک نظام اجتماعی و طبیعی است که مجموعه‌ای قواعد و اصول را ابداع، و برای اعضای خود نقش‌های متنوعی تعیین می‌کند1 خانواده درمانیِ ساختاری فرض می‌کند که خانواده‌ها یک الگوی ارتباطی قابل ملاحظه با دیگران دارند و از این‌رو، می‌توان تعامل خرده سیستمی متفاوتی از قبیل زیرمجموعه والدینی، زیرمجموعه برادر ـ خواهری را مشاهده کرد2 خرده سیستم‌ها، زیرمجموعه‌های درون‌الگوی بزرگ‌تر خانواده‌اند که هر یک نقش خاص خود را دارند که باید انجام دهند. مرزهای قابل تعریفی بین این زیرمجموعه‌ها وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.3 از دیدگاه خانواده درمانی ساختاری که بر نظریه سیستم‌ها مبتنی است، مرز‌ها خطوط نامرئی هستند که افراد یا زیرمنظومه‌ها را از نظر روانی از هم جدا می‌کنند4 و به تشکیل زیرسیستم‌های خانواده می‌انجامند.5 مرزهای درون خانواده از لحاظ انعطاف‌پذیری یا نفوذپذیری با یکدیگر تفاوت دارند، و میزان دسترسی به هر خرده‌نظام، ماهیت و فراوانی ارتباط و تماس میان اعضای خانواده را تعیین می‌کند. نوع مرزها در روابط بین اعضای خانواده تأثیر دارند

بر طبق دیدگاه خانواده درمانی ساختاری، مرزها می‌توانند، گسسته، درهم تنیده و بهنجار باشند. در مرزهای گسسته یا خشک، ساختارِ سالم، نظم یا قدرت دیده نمی‌شود، و پیوند بین اعضای خانواده ضعیف است7 اعضای خانواده‌های با مرز گسسته، ممکن است مستقلانه عمل کنند، اما گرفتار یک احساس استقلال مسخ شده‌اند و از فقدان حس وفاداری و تعلق و قابلیت بهم وابستگی و طلب حمایت مورد نیاز رنج می‌برند.8 در این خانواده‌ها روابط بین افراد بسیار خشک و سخت است و رفتارهای اعضا روی هم تأثیر کمی ‌دارد.9 مرزهای درهم تنیده به شدت گنگ و نامتمایزند. بنابراین به سادگی از سوی سایر اعضای خانواده مورد تجاوز قرار می‌گیرند و مرزهای هر خرده‌نظام در خانواده‌های به هم تنیده، در حدی ناچیز تفکیک شده است و به سادگی می‌توان از آن عبور کرد.10 رفتار یک عضو خانواده بی‌درنگ روی دیگران اثر می‌گذارد، و استرس یکی از افراد شدیداً از مرزها عبور می‌کند و به سرعت در سایر زیر منظومه‌ها منعکس می‌شود.11 در مرزهای بهنجار یا واضح، هریک از خرده‌نظام‌ها در عین اینکه مستقل از هم عمل می‌کنند، با هم متحدند. اعضای هر خرده‌نظام در عملکرد خرده‌نظام دیگر مداخله نمی‌کنند و سلسله مراتب قدرت در خانواده برقرار می‌باشد12 یکی از عوامل مؤثر در تعیین نوع مرزهای درون خانواده، مذهب و جهت‌گیری مذهبی است

مذهب سیستم سازمان‌یافته‌ای از باورها شامل مشارکت، سنت، ارزش‌های اخلاقی، رسومات، مشارکت در یک جامعه دینی برای اعتقاد راسخ‌تر به خدا یا یک قدرت برتر است13 جهت‌گیری مذهبی به منزله مرجعیت بخشیدن به ساختار روابط و مناسبات انسان در تمام ابعاد آن، در پرتو رابطه انسان با خدا تعریف شده است14 باورهای مذهبی شیوه‌های مؤثری برای مقابله با مصائب، تجارب دردناک و نشانه‌های بیماری است و همچنین در زمان مشکلات و ناراحتی‌ها بر چگونگی روابط انسانی اثر می‌گذارد15 باورهای مذهبی اعضای یک خانواده می‌تواند بر شیوه ارتباط آنها با یکدیگر و حفظ جایگاه و مرزهایی که بین اعضای خانواده وجود دارد، تأثیر زیادی داشته باشد

بین مذهب و خانواده رابطه‌ای دوطرفه وجود دارد؛ اعمال و عقاید مذهبی می‌توانند نیروی تازه‌ای به خانواده و اعضای آن ببخشند و به ترتیب مشارکتشان را در تجارب معنوی بیشتر و ایمان اعضا را قوی‌تر کنند. به علاوه، اعمال و باورهای مذهبی ناگوار و ناراحت کننده می‌تواند به خانواده و اعضایش و روابط آنها آسیب وارد کند17 تحقیقات نشان داده است که مذهب در چگونگی روابط بین اعضای خانواده تأثیر دارد و جهت‌گیری مذهبی تا حد زیادی تعیین کننده نوع روابط بین اعضای خانواده است18 و به عنوان بخش مکمل و یکپارچه یک ازدواج تلقی می‌گردد19 برای مثال در پژوهش اروین(2008) مشخص گردید که مذهب همبستگی معناداری با روابط اعضا در خانواده دارد. تحقیقاتی که آثار اَعمال و باورهای مذهبی و درگیری جمعی را روی عملکرد خانواده، شیوه‌های والدینی، پویایی‌های خانواده و پیوندهای بین نسلی بررسی می‌کنند، در حال افزایش است. محققان پی بُرده‌اند که حوزه وسیعی از سنت‌های دینی مطابق با خانواده‌های معاصر است.20 با این حال پژوهشی که به طور مستقیم نقش مذهب و جهت‌گیری مذهبی را در نوع و شکل‌گیری مرزهای خانواده در کانون بررسی قرار داده باشد، یافت نشد. با توجه به اینکه جامعه ایران جامعه‌ای مذهبی شناخته می‌شود و از آنجا که مذهب و ابعاد جهت‌گیری مذهبی در روابط بین اعضای خانواده نقش مهمی را ایفا می‌کنند، پرداختن به نقش مذهب در روابط خانوادگی ضروری به نظر می‌رسد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ابعاد جهت‌گیری مذهبی با مرزهای ارتباطی خانواده است. بر این اساس پرسش‌های پژوهش حاضر عبارت‌اند از: 1- آیا بین مؤلفه‌های جهت‌گیری مذهبی (مذهب‌گرایی، سازمان نیافتگی، ارزنده‌سازی و کامجویی) و مؤلفه‌های مرزهای ارتباطی خانواده (تنیدگی مرزهای بیرون از خانواده، تنیدگی مرزهای درون خانواده، گسستگی مرزهای بیرون خانواده، گسستگی مرزهای درون خانواده، بهنجاری مرزهای بیرون خانواده و بهنجاری مرزهای درون خانواده ) رابطه وجود دارد؟ 2 هریک از مؤلفه‌های جهت‌گیری مذهبی به چه میزان مؤلفه‌های مرزهای ارتباطی خانواده را تبیین می‌کنند؟

 

 

روش‌شناسی پژوهش

جامعه آماری، نمونه و روش نمونه‌گیری

پژوهش حاضر در چار چوب یک طرح غیر آزمایشی، از نوع همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه خانواده‌های ساکن در شهرستان نکاست؛ خانواده‌هایی که بین والدین آنها بین 25 تا 50 ساله و دارای فرزند بودند. نمونه مورد نظر شامل 100 خانواده بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند و مورد آزمون قرار گرفتند. روش نمونه‌گیری بدین شکل بود که با مراجعه به شهرداری نکا و تهیه نقشه خیابان‌ها، هر خیابان به عنوان یک خوشه در نظر گرفته شد. سپس از هر خوشه 5 خوشه به صورت تصادفی انتخاب شد و از هر خوشه 20 خانواده که ویژگی مورد نظر را را دارا بودند، انتخاب شدند. بدین ترتیب از بین خوشه‌ها 100 خانواده انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های مربوط به پژوهش پاسخ دادند. گفتنی است که پیش از تکمیل پرسشنامه‌های مورد نظر توسط آزمودنی‌ها، پژوهشگران توضیحاتی در زمینه هدف پژوهش و شیوه تکمیل مقیاس­های به کار برده شده برای آزمودنی­ها ارائه کردند. برای بررسی داده‌ها از میانگین، انحراف معیار، همبستگی پیرسون و همبستگی بنیادی با استفاده از نرم افزار SAS استفاده شد. تحلیل همبستگی بنیادی رابطه دو مجموعه متغیر را در یک گروه بررسی می‌کند.21 قبل از تحلیل داده‌ها، پیش‌فرض‌های تحلیل واریانس چندمتغیری، بررسی و نتایج چولگی و کشیدگی متغیرها نشان داد که توزیع نمره‌های آزمون‌ها نرمال است. مجموعه متغیر‌های پیش‌بین را چهار متغیر (مذهب‌گرایی، سازمان نیافتگی، ارزنده‌سازی و کامجویی) و مجموعه متغیر‌های ملاک را شش متغیر (تنیدگی مرزهای بیرون از خانواده، تنیدگی مرزهای درون خانواده، گسستگی مرزهای بیرون خانواده، گسستگی مرزهای درون خانواده، بهنجاری مرزهای بیرون خانواده و بهنجاری مرزهای درون خانواده)، تشکیل می‌دهند

ابزار سنجش

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

تحقیق بررسی تاثیر بی ثباتی اقتصادی بر رشد اقتصادی در ایران در pd

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق بررسی تاثیر بی ثباتی اقتصادی بر رشد اقتصادی در ایران در pdf دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق بررسی تاثیر بی ثباتی اقتصادی بر رشد اقتصادی در ایران در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق بررسی تاثیر بی ثباتی اقتصادی بر رشد اقتصادی در ایران در pdf

چکیده:  
مقدمه :  
1 مبانی نظری تحقیق  
1-1 دیدگاه نئوکلاسیک  
2-1 دیدگاه کینزی  
3-1 دیدگاه برابری ریکاردویی  
2 پیشینه تحقیق  
1-2 مطالعات خارجی  
2-2 مطالعات داخلی  
3 ارائه مدل :  
1-3 معرفی متغیر های مدل :  
4 تعیین درجه پایانی متغیر های مدل :  
1-4 آزمون دیکی – فولر (DF) و دیکی – فولر تعمیم یافته (ADF) :  
2-4 برآورد معادلات  
پیشنهادات :  
فهرست منابع :  

بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق بررسی تاثیر بی ثباتی اقتصادی بر رشد اقتصادی در ایران در pdf

1- احمدی، علی محمد، (1382) اصول و مبانی بودجه ریزی ( با تاکید بر بودجه ریزی  عملیات )، تهران انتشارات نور علم، چاپ اول

2- اخوی، احمد ( 1376)، اقتصاد کلان کاربردی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش های  بازرگانی

3- بختیاری، صادق،(1384) اقتصادکلان، انتشارات دانشگاه اصفهان، چاپ اول.

4- بانک مرکزی جمهوری اسلامی (1384)، اداره بررسیهای اقتصادی، گزارش اقتصادی و ترازنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سالهای مختلف

5- پسران، هاشم، (1371) سیاست ارزی بازار سیاه دلار، ترجمه علی طوسی اردکانی،  مجله برنامه وتوسعه، دوره ی دوم، شماره 2 (1363)

6- ذاکر شهرک، علی اکبر (1363) کسری بودجه چیست و چگونه تامین میگردد، تهران سازمان برنامه وبودجه

7- رضوی زاده، مصطفی، (1383)، بررسی رابطه تجربی بین کسری بودجه و رشد اقتصادی در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران

8- سیدان، کامبیز، (1374) اثر افزایش نرخ ارز در بازار آزاد برتورم، دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی

9- سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور، شهریور (1380)، دفتر اقتصاد کلان، مجموعه آماری  سری زمانی آمارهای اقتصادی , اجتماعی تا سال (1379)

10- فرزیب،علیرضا(1375)،بودجه ریزی دولت درایران،تهران،انتشارات مرکزآموزش مدیریت دولتی

11- کازرونی،علی رضا،(1378) کارایی بازار سیاه ارزدرایران،تهران موسسسه تحقیقات پولی وبانکی

12- گرجی ابراهیم،ومدنی، شیما ( 1382) بررسی نقش ثبات اقتصادی برعملکردرشد اقتصادی درایران باروش سیستم معاملات همزمان،فصلنامه پژوهش های بازرگانی، شماره 28

13-  لامعی، بهزاد، (1384 ) نگاهی به تعاریف کسری بودجه و روند آن در ایران در دوره
( 1382- 1358 )، مجله مجلس و پزوهش سال دوازدهم شماره 47

14 – موسوی آزاد کسمایی، افسانه، 1377 بررسی رابطه کسری بودجه روش اقتصادی در ایران سال 1342 تا 1375، مقاله کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا

15  هاشمی سهی، صدیقه (1376 ) آثار کسری بودجه بر متغیر های کلیدی اقتصاد کلان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی

 16- Barro , Robert , (1989)” The Richardian Approch to Budget Deficit journal of Economic perspectives” , vol : 3 ,pp : 37 – 54

17 – Benheim , B. Douglas , (1989 ) , “A Neoclassical perspective on Budget Deficit” , journal of Economic perspective , vol : 3 , pp :55-

18 – Charezma , W , and F. Dreak Deadman , (1992 )   , New Direction in Econometric practice. p

19 – De Gregorio , j. (1992 ) ,”The effects of inf lation on Economic Growth European  Economic Reveiew” , vol :36 , pp :.417-

20 – Darrat , Alife and M. osman suliman (1992 ) , “Real deficit & Real growth , some further results , journal of post Keynsian Economic” , vol. 15 , No

21 – Dehaan , j. and jan Egherd sturm (1995) , “Is it real The relation ship between real deficit and real growth” , New Evidence using long – Run Date , Applied Economic letters

22 – Easterly W. & Rebelo.S 1993,” Fiscal policy & economic growth : An empirical in vestigation” , journal of Mone tary Economic

23- Eisner , Robert. (1989 ), “ Budget Deficit : Monetary and Reality”, journal of economic perspectives , vol 3. pp 73-

24 – Esmihauns Mustafa (2003) , “Macro economic instability , capital Accumulation and Growth” , the case of Turkey(1963 – 1999)

25 – Fisher , s. ( 1993 ), “ The Role of Macroeconomic factors in Growth” , journal of Monetary Econamics” , vol :32 , pp : 482 –

26 – Had jimiichael , M ,D. Ghura , M. Mubleisen , R. Nord and M. ucer , (1994) , “Effects of Macro economic stability on growth , saving and Investment in subsahran Africa” , IMF Working paper, wp / 94/98, pp: 1-

27 – IMF (1996) , “Fiscal challenges facing Industrial countries world economic out look”  , pp,44-

28 – Jacobe dehan & H. Dich zelhorts ( 1988 ) , “The relationship between real deficit & real growth”  : A critiqne , journal of post Keynesian Economics , vol.XI,No

29 – Kormendi , R. and p. meguiree. (1985) , “ Macro economic Determinant of Growth” , journel Monetary Economics , vol : 16 , pp : 142-

30 – Milier , s , H. and f.s , Russek (1997) , “fiscal structures and Economics growth at the state and local level” , publice finance Review , vol :25 ,No. 2 , pp : 213-

31 – Sanchez , B. (1998) , “Macro economic stability and Economic Growth” : the case of spain , applied Economic latters , vol  : 5, pp:587-

چکیده

دست یابی به نرخ رشد اقتصادی بالا یکی از اهداف مهم هر نظام اقتصادی به شمار می رود
امروزه اقتصاد دانان پذیرفته اند که ثبات اقتصادی یک شرط لازم ولی نه کافی، برای رشد اقتصادی بالاست در حالی که بی ثباتی اقتصادی یکی از عوامل مهمی است که افقهای رشد اقتصادی را محدود می کند. هدف از این مطالعه بررسی چگونگی تأثیر گذاری سه متغیر وضعیت بودجه دولت،  نرخ تورم و حاشیه نرخ ارز به عنوان شاخص های ثبات اقتصادی بر رشد اقتصادی در کشور
می باشد. برای دست یابی به هدف مورد نظر از مطالعه تجربی صورت گرفته در کشور اسپانیا، مدل سانچز(1998)،استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که تأثیر نسبت کسری بودجه واقعی دولت بهGDP بر نرخ رشد اقتصادی طی دوره مورد مطالعه (1383-1352)، در کوتاه مدت وبلند مدت منفی ومعنی دار می باشد ونشان می دهد که افزایش در کسری بودجه دولت افقهای رشد اقتصادی را محدود می کند. همچنین تأثیر نرخ تورم و حاشیه نرخ ارز بر نرخ رشد اقتصادی در ایران طی دوره مورد مطالعه در کوتاه مدت وبلند مدت منفی است.طی دوره مورد مطالعه نیز تأثیر نسبت مخارج مصرفی دولت بهGDP بررشد اقتصادی منفی وبالاخره تأثیر نسبت مخارج سرمایه گذاری دولت بهGDP بر رشد اقتصادی مثبت ارزیابی می شود. از آنجا که تأثیر هر سه شاخص بر رشد اقتصادی در ایران منفی می باشد،می توان نتیجه گرفت که بی ثباتی اقتصادی یکی از عوامل مهمی است که چشم انداز رشد اقتصادی را تاریک می کند. از این رو پایدارسازی اقتصاد کلان یک گام مؤثر در راستای دسترسی به نرخ رشد بالا در اقتصاد ایران می باشد

کلید واژه ها : کسری بودجه، تورم، حاشیه نرخ ارز، بی ثباتی اقتصادی

 

 

 


مقدمه

مطالعه تاریخ معاصر ایران، بدون شک بیانگر تلاش جدی سیاستگزاران در تدوین برنامه هایی برای تسریع فرایند توسعه همه جانبه اقتصاد کشور است. این جدیت و تلاش در راه سازندگی کشور پس از پایان جنگ تحمیلی جلوه ای دیگر به خود گرفت و همزمان تغییراتی را در سیاستهای اقتصادی دولت مطرح ساخت. جهت گیری کلی واعلام شده سیاست های جدید به سمت تسریع رشد اقتصادی کشور و درطول اجرای برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی از طریق افزایش سرمایه گذاری های بخش خصوصی، جلب مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی در فعالیت های تولیدی و حرکت به سوی محدود ساختن دامنه فعالیت های دولت و تقویت ساختار بازار بوده است. امروزه دست یابی به نرخ رشد اقتصادی بالا یکی از اهداف مهم هر نظام اقتصادی به شمار
می رود. رشد اقتصادی بالا بخاطر این که راه حل بسیاری از معضلات اقتصادی از جمله فقر، بیکاری، توزیع نامناسب درآمد و;; تلقی می گردد و موجب افزایش رفاه جامعه می شود، به عنوان یک هدف سیاستی مهم، مد نظر دولت ها می باشد. اهمیت این شاخص به اندازه ای است که امروزه به عنوان نشانه ای از قدرت کشور ها نیز تلقی می شود

1 مبانی نظری تحقیق

امروزه نقشی را که دولت ها در اقتصاد ایفا می کنند و همچنین توانایی دولت ها در ایجاد یک محیط مساعد برای رشد، در ادبیات توسعه به میزان زیادی مورد توجه قرار گرفته است. مضافاً این      نوشته ها بسیار متعدد وبحث برانگیز هستند. به عقیده آدام اسمیت، کسری بودجه باعث انحراف منابع از صنعت و بازرگانی به سمت دولت می گردد و دیگر این منابع کارایی لازم را نخواهند داشت، چون منابع در صنعت وبازرگانی نسبت به حالتی که در اختیار دولت قرار دارند بازدهی بیشتری دارند. همچنین اقتصاددانان کلاسیک معتقد اند که کسری بودجه و قروض دولتی نه تنها منابعی را که بایستی صرف تشکیل سرمایه شوند به هدر می دهند، بلکه پرداخت قروض خود نیز بار سنگینی است که اثرات نا مطلوبی را در اقتصاد به همراه دارد. جان استوارت میل و ریکاردو نیز معتقد اند که قروض دولت می تواند به عنوان یک عامل مخرب باعث نابودی سرمایه گردند و این قروض هیچگونه مزیت اقتصادی ندارند و ظرفیت مالیاتی کشور را بالا نمی برند. به طور کلی اقتصاددانان کلاسیک معتقد به اثرات نامطلوب کسری بودجه در اقتصاد بوده اند. اما با توجه به دیدگاهای فکری موجود در ادبیات اقتصادی، سه دیدگاه نظری عمده نئوکلاسیک،کینزی و ریکارودیی پیرامون آثار کسری بودجه بر متغیر های کلان اقتصادی (مانند پس انداز، سرمایه گذاری و رشد اقتصادی) شکل گرفته است این سه دیدگاه نظری از بعد فروض و نتایج با یکدیگر اختلاف نظر های دارند که به اختصار آنها را بررسی می کنیم

 

1-1 دیدگاه نئوکلاسیک

دیدگاه نئوکلاسیک با درنظر گرفتن افراد مال اندیشی که اولاً  از طول عمر محدودی برخوردارند و هر فرد مصرف کننده تنها به یک نسل و یا گروه خاص تعلق دارد و ثانیاً هر فرد مصرف خود را طی دوره زندگی بر اساس حل یک مساله بهینه یابی بین دوره ای برنامه ریزی وتنظیم می کند و گرفتن قرض ودادن وام در نرخ بهره بازار مجاز می باشد و ثالثاً در تمامی دوره ها بازار تسویه
می گردد، سعی در ارائه چارچوبی برای تجزیه و تحلیل اثرات اقتصادی کسری های بودجه دارند

اولین تلاش در چهارچوب نئوکلاسیک جهت مطاله آثار کسری بودجه توسط دیا موند 1(1965)  صورت گرفت. بر اساس نتایج دیاموند کسری بودجه در بلند مدت سبب کاهش سطح مطلوبیت افراد می گردد، چرا که تصمیمات افراد به صورت انفرادی انجام می گیرد. وضع مالیات با کاهش درآمد قابل تصرف، از یکسو مصرف مالیات دهندگان را طی دوره زندگی آنان به طور غیر مستقیم تقلیل می دهد و از سوی دیگر پس انداز و به دنبال آن انباشت سرمایه نیز کاهش می یابد. به علاوه در ترکیب دارایی های افراد بدهی دولت جایگزین سرمایه فیزیکی گشته واین خود باعث کاهش بیشتر انباشت سرمایه می شود. مکانیسم این جایگزینی به این قرار است که در نرخ اولیه بهره، مصرف کنندگان که به صورت بهینه ترکیب حجم اولیه سرمایه فیزیکی و اوراق قرضه خود را تنظیم نموده بودند علاقه ای به خرید اوراق قرضه منتشر شده جدید از سوی دولت ندارند، در این حال نرخ های بهره افزایش می یابد تا با بر انگیختن پس انداز اضافی و در نتیجه کاهش سرمایه گذاری تعادل بازارمجدداً برقرار شود. به این ترتیب کسری های دائمی جانشین انباشت سرمایه بخش خصوصی می گردد. این پدیده را در اقتصاد  “اثر بیرونی ازدحام” می گویند. به طور کلی جاگزینی بین مخارج دولت ومخارج بخش خصوصی (بویژه سرمایه گذاری) از مجاری مختلف صورت می گیرد که عمده ترین آنها عبارتند از

الف ) افزایش در کسری بودجه دولت با فرض ثبات سایر شرایط، از طریق افزایش در تقاضای اعتبارات در بازار سرمایه موجب افزایش نرخ بهره می شود. افزایش نرخ بهره باعث می شود تا قسمتی از تقاضای کل که نسبت به نرخ بهره حساس است ( که عمده ترین جزء این قسمت سرمایه گذاری خصوصی است ) به تحلیل رود. این امر به نوبه خود به انباشت کمتر سرمایه منجر می شود

ب) افزایش در کسری بودجه دولت منجر به افزایش بدهی عمومی می شود. در این حالت اگر  یک سهم حداکثر از کل بدهی ( بدهی بخش عمومی + بدهی بخش خصوصی ) نسبت به GDP  مد نظر باشد، با افزایش نسبت بدهی عمومی دولت به GDP، نسبت بدهی خصوصی به GDP باید کاهش یابد. یعنی بدهی دولت مستقیماً جانشین بدهی بخش خصوصی می شود که به مفهوم حرکت منابع از بخش خصوصی به بخش عمومی و در نتیجه کاهش سرمایه گذاری خصوصی می باشد

2-1 دیدگاه کینزی

دیدگاه متفاوت کینزی را می توان از دو جهت از الگوی نئوکلاسیک ها متمایز نمود. اولاً امکان عدم به کارگیری منابع تولید در سطح اشتغال کامل مطرح می شود، ثانیاً فرض می گردد که بخش مهمی از جمعیت از افراد نزدیک بین و با محدودیت نقدینگی تشکیل شده است یا کوتاه نگر بودن مصرف کنندگانی است که دچار محدودیت نقدینگی هستند. فرض دوم تضمین می نماید که مصرف کل به تغییرات در درآمد قابل تصرف بسیار حساس است. به عبارت دیگر افراد میل به مصرف بالایی از درآمد قابل تصرف خود دارند. لذا افزایش مخارج دولت و یا کاهش موقتی مالیات ها دارای تأثیر قابل ملاحظه ای بر تقاضای کل می باشد. کینزی ها معتقدند هیچ نیازی نیست تا کسری های بودجه جایگزین سرمایه گذاری بخش خصوصی شود. در نظر آنها افزایش تعهدات واقعی دولت موجب تقاضای مازاد برای کالا ها می شود و این امر باعث افزایش تولید یا سطح قیمت ها و یا هر دو می گردد. در شرایطی که بیکاری غیر ارادی و نیز منابع بدون استفاده وجود نداشته باشد، افزایش تقاضا نمی تواند فوراً به تولید بیشتر منجر گردد و تنها پیامد آن
قیمت های بالاتر خواهد بود. اما بر اساس دیدگاه کینزی که معتقد به وجود بیکاری و عدم اشتغال کامل منابع جامعه است کسری های بودجه نه تنها باعث رشد تولید ناخالص ملی می گردد، بلکه به اجزاء آن مانند مصرف و سرمایه گذاری کمک می کند. در این حالت دیگر کسری بودجه جانشین پس انداز و تشکیل سرمایه نمی گردد بلکه برعکس پس انداز و سرمایه گذاری کل را تشویق
می کند (علی رغم این حقیقت که نرخ های بهره افزایش یافته اند). بدیهی است به اعتقاد کینزی ها مصرف بیشتر از طریق بکار گیری منابع بیکار تأمین می گردد

با وجود آنکه ادعا بر این است که کسری های بودجه مشکلات عدیده ای از جمله تورم، افزایش نرخ های بهره و;. را به وجود می آورد و به عنوان جایگزینی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی عمل می کند و به طور خلاصه از آن به عنوان مقصری یاد می شود که بار تمامی مشکلات اقتصادی بر دوش اوست اما در دیدگاه کینزی ادعاهای مذکور مطلق نبوده بلکه به شرایط خاص بستگی دارد. بر خلاف نظریه نئوکلاسیک ها که بر آثار منفی کسری های بودجه بر اقتصاد تأکید کرده اند و نیز بر خلاف دیدگاه ریکاردین ها که کسری های  بودجه را فاقد تأثیر گذاری بر اقتصاد می دانند، در دیدگاه کینزی کسری های بودجه و آثار آن از اهمیت زیادی برخوردار است که علاوه بر آثار مضر می تواند آثار مثبتی نیز به همراه داشته باشد.                                                                                                                          

3-1 دیدگاه برابری ریکاردویی

دیدگاه ریکاردویی نگرشی است که نخستین بار از سوی دیوید ریکاردو اقتصاد دان انگلیسی مطرح شد و بارو1 (1974) در مقاله معروف خود با عنوان  ” آیا قرضه دولتی به منزله ثروت خالص است؟” جدال دیرپای برابری بدهی عمومی با مالیات را احیا می کند. طرح این دیدگاه از سوی بارو همچون انقلابی منجر به احیا پژوهش های نظری و تجربه ای در زمینه اثر کسری بودجه دولت برای متغیر های اقتصادی شد ( سی تر، 1993)2. به نظر بارو اگر اوراق قرضه دولتی از سوی بخش خصوصی به منزله ثروت خاص تلقی شود، می تواند نقش مهمی را در تأثیرگذاری سیاست های پولی و مالی ایفا نماید. در واقع از این مسیر است که سیاست مالی انبساطی می تواند بر تقاضای کل مؤثر باشد. او در این مقاله به این نتیجه اصلی دست می یابد که نمی توان هیچ حالت نظری متقاعد کننده ای را برای مواجه با بدهی های عمومی به عنوان یک جزء از ثروت خالص خانوارها یافت. بنابراین، براساس این دیدگاه، تغییر در موجودی اوراق قرضه دولتی نمی تواند از طریق اثر ثروت، متغیر های  اقتصادی از جمله تقاضای پول را تحت تأثیر قرار دهد. در این دیدگاه، بی اثر بودن کامل کسری بودجه بر دیگر متغیر های اقتصادی برفرض هایی استوار است که برنهیم ( 1989) آنها را به شکل زیر خلاصه نموده است

1 نسل های آینده از طریق پرداخت های انتقالی نوع دوستانه به هم پیوند می یابند

2 بازارهای سرمایه کامل است

3 مصرف کنندگان، دوراندیش هستند

4 تأخیر در پرداخت مالیات،باعث توزیع مجدد منابع میان خانواده ها با میل نهایی به مصرف متفاوت نمی شود

5 مالیات ها اختلال زا نیستند

6 کسری های بودجه، ارزش ایجاد نمی کند. بدیهی است که نقض هر یک از فرض های مورد اشاره می تواند برابری ریکاردویی را رد کند

براساس سه دیدگاه نظری مزبور، در حالی که دیدگاه های نئوکلاسیک و کینزی در نوع تأثیر کسری بودجه بر تقاضای پول اختلاف نظر دارند، دیدگاه برابری ریکاردویی اعتقادی به این تأثیر گذاری ندارد

2 پیشینه تحقیق

1-2 مطالعات خارجی

مطالعات تجربی زیادی در مورد مخارج دولت و رشد اقتصادی انجام شده است، به طور مثال
می توان به مطالعات خان وبلیجر1 (1994)، دانیل لاندا2 (1986)، و; اشاره کرد که نتیجه کلی این مطالعات وجود رابطه مثبت و معنا دار بین مخارج دولت و رشد اقتصادی می باشد. در رابطه با کسری بودجه و رشد اقتصادی مطالعات کمتری صورت گرفته است که به چند مورد از آنها اشاره می شود. مارتین و فارد مانش3 (1990) ارتباط منفی ومعنی داری را تنها برای کشورهای با درآمد متوسط پیدا کرده اند. اسنرو پیپر4 (1984) و اسنر(1986) نقش بدهی های دولت و اثر آنها را در سمت واقعی اقتصاد مورد توجه قرار داده اند و رگرسیون ساده ای را برای ایالات متحده برآورده کرده اند ونشان داده اند که کسری های دولت اثر مثبتی بر رشد اقتصادی دارد. دارت و
سلیمان5 (1992) با به کارگیری مدل اتورگرسیو برداری (Var) دریافتند که کسری های دولتی صرف نظر از اینکه با تورم تصحیح شوند یا نه، اثر معناداری بر رشد GNP واقعی دارند

اسنر و پیپر(1992) با استفاده از یک الگوی اتورگرسیو برداری (Var) دریافتند که افزایش
کسری های واقعی بطور مثبت با تغییر در GNP واقعی همراه است

دی هان و استرم6 (1995) دریافتند که قطع نظر از اینکه کسری با تورم تصحیح شوند یا نه، سیاست مالی اثر منفی بر رشد GNP واقعی دارند

در رابطه با بی ثباتی اقتصادی و رشد اقتصادی مطالعات تجربی زیادی انجام شده است،بطور مثال می توان به مطالعات کورمندی و مگوایر7(1985)، فیشر8(1993)، هاجیمی خایل، قارا، ماهلایسن، نوردواُسر9 (1994)، سانچز10 (1998) و مصطفی اسمیحان11 (2003) اشاره کرد. کورمندی ومگوایر(1985) در مقاله ای با عنوان “عوامل کلان اقتصادی تعیین کننده رشد” مطالعه خود را برای 47 کشور به صورت ادغام داده های مقطعی و سری زمانی برای سالهای بعد از جنگ جهانی دوم انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که اکثر متغیر ها هم از طریق تأثیر روی سطح سرمایه گذاری و هم از طریق تأثیر روی بهره وری سرمایه گذاری رشد را تحت تأثیر قرار می دهند

 

فیشر(1993) در مطالعه خود با عنوان “نقش عوامل کلان اقتصادی در رشد” با استفاده از داده های 80 کشور در مناطق مختلف جهان به بررسی تأثیر تورم، کسری بودجه، حاشیه نرخ ارز در بازار سیاه، تغییر در رابطه مبادله و انحراف معیار تورم بر رشد اقتصادی می پردازد. و به این نتیجه رسید که تأثیر متغیرهای نرخ تورم، کسری بودجه و حاشیه نرخ ارز در بازار سیاه بر رشد اقتصادی منفی ومعنا دار است

هاجیمی خایل و دیگران (1994) در مطالعه خود با عنوان ” تأثیرات ثبات در اقتصاد کلان برپس انداز، سرمایه گذاری و رشد در تعدادی از کشور ها  صحرای آفریقا ” به این نتیجه رسیده اند که ثبات اقتصادی از طریق تأثیرات سودمندی که بر روی پس انداز های داخلی، سرمایه گذاری خصوصی و بازدهی  سرمایه گذاری بر جای می گذارد، نرخ های رشد بالاتری را موجب می شود

سانچز (1998) در مطالعه خود به عنوان ثبات اقتصادی و رشد اقتصادی در اسپانیا به بررسی تجربی ارتباط بین ثبات اقتصادی و رشد اقتصادی در اسپانیا می پردازد. بدین منظور تحقیق خود را برای سالهای (95- 1962)  با استفاده از داده های سری زمانی کشور مربوطه آغاز می کند. روش استفاده شده در مطالعه ایشان همجمعی و تصحیح خطا می باشد. شاخص های ثبات اقتصادی در این مطالعه شاخص نرخ تورم، نسبت کسری بودجه دولت به GDP،
شکل های متفاوت مخارج دولت ( مانند نسبت مخارج دولت به GDP، نسبت مخارج مصرفی دولت به GDP و نسبت مخارج کل دولت منهای مخارج سرمایه گذاری دولت به GDP )، حاشیه نرخ ارز در بازار سیاه و تفاوت نرخ تورم در کشور اسپانیا با متوسط نرخ تورم در کشور های OECD در نظر گرفته شد. هر کدام ازمعادلات تنها دو متغیر توضیحی دارند که یکی از آنها نسبت سرمایه گذاری به GDP است و متغیر دیگر یکی از شاخص های ثبات اقتصادی می باشد. نتایج مطالعه سانچز نشان می دهد که طی دوره مورد مطالعه یک ارتباط منفی قوی بین متغیر های جانشین بی ثباتی اقتصادی با رشد اقتصادی در کشور اسپانیا وجود دارد. مصطفی اسمیحان (2003) در مطالعه خود به عنوان     بی ثباتی اقتصادی، تجمع و رشد سرمایه در ترکیه به برسی تجربی ارتباط بین بی ثباتی اقتصادی، تجمع و رشد سرمایه در کشور ترکیه می پردازد. بدین منظور تحلیل خود را برای سالهای 1963تا 1999 با استفاده از داده های سری زمانی کشور مربوطه آغاز می کند، وی نتیجه می گیرد که عدم تعادل اقتصادی (بی ثباتی اقتصادی ) حاد به نظر می رسد و مانع جدی در سرمایه گذاری عمومی بوده و راه بکارگیری دراز مدت را بسته و یا حتی آن را برعکس کرده است

 

 

 

2-2 مطالعات داخلی

سعید عیسی زاده در سال 1374، در رساله کارشناسی ارشد خود به بررسی تجربی بین رشد اقتصادی و سیاست های اقتصاد کلان در ایران پرداخته است. وی با در نظر گرفتن یک الگوی رشد نئوکلاسیکی نتیجه می گیرد که کسری بودجه ارتباط منفی معنی داری با رشد درآمد ناخالص داخلی دارد. ایشان علاوه بر مخارج دولت، از اهرم های مالی دولت ابزار کسری بودجه را مورد آزمون قرار داده است و نتیجه می گیرد که علی رغم تحلیل کینزی که بیان می شود دولت ها در ادامه دخالت مؤثرشان در اقتصاد می توانند با متوسل شدن به کسری بودجه موجب تحریک و افزایش سطح اشتغال و تولید را فراهم نمایند، در کشورما این مسأله بیشتر در افزایش سطح عمومی قیمت ها خودش را نشان داده است و نه تنها موجب افزایش سطح تولید نشده بلکه موجب کاهش آن نیز شده است

افسانه موسوی آزاد کسمایی (1377) و مصطفی رضوی زاده (1383) در رساله کارشناسی ارشد خود به بررسی رابطه بین کسری بودجه و رشد اقتصادی در ایران پرداخته اند. ایشان از یک مدل خود رگرسیو برداری (Var) مشابه مطالعه دی هان و استرم (1995) استفاده کرده اند. تابع عکس العمل ضربه ای نشان می دهد که یک شوک مثبت در نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی، رشد را در کوتاه مدت افزایش داده ولی در بلند مدت این اثر از بین می رود. به عبارتی در اقتصاد ایران سیاست کسری بودجه در کوتاه مدت موجبات افزایش تولید را فراهم آورده و منجر به رشد اقتصادی می گردد ولی در بلند مدت تنها منجر به تورم شده است

ابراهیم گرجی و شیما مدنی(1382) در مقاله ای به بررسی نقش ثبات اقتصادی بر عملکرد رشد اقتصادی ایران با روش سیستم معادلات هم زمان پرداخته اند. نتایج این مقاله نشان می دهد که
بی ثباتی در ایران مانعی برای سرمایه گذاری و رشد اقتصادی محسوب شده و سه متغیر کسری بودجه، نرخ تورم و حاشیه نرخ ارز که به عنوان شاخص هایی از نحوه مدیریت دولت در سیاست مالی پولی و ارزی می باشد نتوانسته اند در سرمایه گذاری تأثیر مثبتی داشته باشند. در بین متغیر های بی ثباتی نرخ تورم بیش از بقیه متغیر ها در کاهش سرمایه گذاری اثر گذار بوده است

3 ارائه مدل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله بمب اتم کامل در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله بمب اتم کامل در pdf دارای 33 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بمب اتم کامل در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله بمب اتم کامل در pdf

تاریخچه بمب اتم

قبه دود یک بمب اتمی

اختراع بمب اتمی به صدا در امد

لیزه میتنر ( مادر انرژی اتمی)

چگونه یک بمب هسته ای بسازیم ؟

بمب هسته ای چگونه کار می‌کند؟

فیزیک هسته‌ای

طراحی بمب‌های هسته‌ای

بمب‌ شکافت هسته‌ای

بمب‌های شکافت هسته‌ای

روش رها کردن گلوله

روش انفجار از داخل

اثر بمب‌های هسته‌ای

از بمب اتم بیشتر بدانیم

بمبهای هسته ای چگونه ساخته میشوند؟

اختراع بمب اتم

چگونه یک بمب هسته ای بسازیم ؟

منبع

تاریخچه بمب اتم

قبه دود یک بمب اتمی

هانریبکرل نخستین کسی بود که متوجه پرتودهی عجیب سنگ معدن اورانیم گردیدبس ازان در سال 1909 میلادی ارنست رادرفوردهسته اتم را کشف کردوی همچنین نشان دادکه پرتوهای رادیواکتیودر میدان مغناطیسی به سه دسته تقیسیم می شود( پرتوهای الفا وبتاوگاما)بعدها دانشمندان دریافتند که منشاء این پرتوها درون هسته اتم اورانیم میباشد. در سال 1938 با انجام ازمایشاتی توسط دو دانشمند ا لمانی بنامهای اتوها ن و فریتس شتراسمن فیزیک هسته ای پای به مرحله تازه ای نهاد این فیزیکدانان بابمباران هسته اتم اورانیم بوسیله نوترونها به عناصر رادیواکتیوی دست یافتندکه جرم اتمی کوچکتری نسبت به اورانیم داشت او برای توصیف علت ایجاد این عناصرلیزه میتنرواتو فریش پدیده شکافت هسته رادر اورانیم تو ضیح دادند ودر اینجا بود که نا قوس شوم

 اختراع بمب اتمی به صدا در امد

U235 + n -> fission + 2 or 3 n + 200 MeV

زیرا همانطور که در شکل فوق می بینید هر فروپاشی هسته اورانیم0 میتوانست تا 200 مگاولت انرژی ازاد کند وبدیهی بود اگر هسته های بیشتری فرو پاشیده می شد انرژی فراوانی حاصل می گردید

بعدها فیزیکدانان دیگری نیز در این محدوده به تحقیق می پرداختند یکی ازانان انریکو فرمی بود( 1954 – 1901) که بخاطر تحقیقاتش در سال 1938 موفق به دریافت جایزه نوبل گردید

در سال 1939 یعنی قبل از شروع جنگ جهانی دوم در بین فیزیکدانان این بیم وجود داشت که المانیهابه کمک فیزیکدانان نابغه ای مانند هایزنبرگ ودستیارانش بتوانند با استفاده از دانش شکافت هسته ای بمب اتمی بسازندبه همین دلیل از البرت انیشتین خواستند که نامه ای به فرانکلین روزولت رئیس جمهوروقت امریکا بنویسددر ان نامه تاریخی از امکان ساخت بمبی صحبت شد که هر گز هایزنبرگ ان را نساخت

چنین شدکه دولتمردان امریکا برای پیشدستی برالمان پروژه مانهتن را براه انداختندو از انریکو فرمی دعوت به عمل اوردند تا مقدمات ساخت بمب اتمی را فراهم سازد سه سال بعددر دوم دسامبر 1942 در ساعت 3 بعد از ظهر نخستین راکتور اتمی دنیا در دانشگاه شیکاگو امریکا ساخته شد

سپس در 16 ژوئیه 1945 نخستین ازمایش بمب اتمی در صحرای الامو گرودو نیو مکزیکو انجام شد

سه هفته بعد هیروشیمادرساعت 8:15 صبح در تاریخ 6 اگوست 1945 بوسیله بمب اورانیمی بمباران گردیید و ناکازاکی در 9 اگوست سال 1945 در ساعت حدود 11:15 بوسیله بمب پلوتونیمی بمباران شدند که طی ان بمبارانها صدها هزار نفر فورا جان باختند

انریکو فرمی (صف جلو نفر اول سمت چپ) و همکارانش در شیکاگو پس از ساخت نخستین راکتور هسته ای جهان به امید انکه از راکتور هسته ای تنها در اهداف صلح امیز استفاده شود و دنیا عاری از سلاحهای اتمی گردد

لیزه میتنر ( مادر انرژی اتمی)

لیزه در سال 1878 در یک خانواده هشت نفری بدنیا امد وی سومین فرزند خانواده بود باو جود تمامی مشکلاتی که بر سر راه وی بخاطر زن بودنش بود در سال 1901 وارد دانشگاه وین شد و تحت نظارت بولتزمن که یکی از فیزیکدانان بنام دنیا بود فیزیک را اموخت . لیزه توانست در سال 1907 به درجه دکتر نایل گردد و سپس راهی برلین گردید تا در دانشگاهی که ماکس پلا نک ریاست بخش فیزیک ان را بر عهده داشت به مطالعه و تحقیق بپردازد بیشتر کارهای تحقیقاتی وی در همین دانشگاه بود وی هیچگونه علاقه ای به سیاست نداشت و لی به علت دخالتهای روزن افزون ارتش نازی مجبور به ترک برلین گردید ودر سال 1938 به یک انستیتو در استکهلم رفت . لیزه میتنر به همراه همکارش اتو فریش اولین کسانی بودندکه شکافت هسته را توضیح دادند انان در سال 1939 در مجله طبیعت مقاله معروف خود را در مورد شکافت هسته ای دادند وبدین ترتیب راه را برای استفاده از انرژی گشودند به همین دلیل پس از جنگ جهانی دوم به میتنر لقب مادر بمب اتمی داده شد ولی چون وی نمی خواست از کشفش بعنوان بمبی هولناک استفاده گردد بهتر است به لیزه لقب مادر انرژی اتمی داده شود

چگونه یک بمب هسته ای بسازیم ؟

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله عالم برزخ در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله عالم برزخ در pdf دارای 51 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله عالم برزخ در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله عالم برزخ در pdf

مقدمه
عالم برزخ
برزخ از نظر لغت اصطلاح
برزخ در کتب لغت
عالم برزخ از دیدگاه قرآن
عالم برزخ کجاست ؟
برزخ یا قیامت صغری و عوالم چهار گانه حیات
حیات برزخ برای همه و اثبات آن
عذاب برزخی و نعمات و نقمات در برزخ
انسانها در برزخ به سه دسته تقسیم می شوند
ارواح در عالم برزخ در چه صورت و قیافه ای هستند ؟
حبیب نجار در برزخ ،دوستان دنیا را دعوت به بهشت می کند
چند روایت زیبا درتأیید عالم برزخ
ماهیت مرگ
مفهوم مرگ از دیدگاه های مختلف
انواع مرگ
انواع چهار گانه مرگ و متعلقات آنها
سفارشی از علی علیه السلام پیرامون مرگ
دو هدف اصلی مرگ
جایگزینی و پل گذر
چرا مرگ ناخوشایند است ؟
تشبیه مرگ به درب خانه از علی علیه السلام
انسان در حال مرگ از سه چیز کمک می طلبد
تنها یک جا عزرائیل در گرفتن جان غمگین شد
سه زمان سخت ترین ساعات عمر بشر
منابع و مآخذ

 

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله عالم برزخ در pdf

1- تراژدی بازگشت ع . عطائی خراسانی
2ـ عالم برزخ مهدی احمدی
3ـ انسان وعالم برزخ محمد مظاهری
4- منازل الاخره و مطالب الفاخره حاج شیخ عباس قمی
5- تصویری از بهشت و جهنم احمد حبیبیان

 

مقدمه

عالم تکوین با همه زیر مجموعه ها و اجزای آن ، جملگی از آیات خداوند قادر متعالند. از جمله این آیات و نشانه های الهی ، ظهور فصلهای چهارگانه  عمر انسان است ، که همانند ابرها ، در آسمان عمر انسان ، ظاهر می شوند و سپس با طوفان اجل ، از پهنه آسمان محو می گردند . خالق نظام هستی ، فصول اربعه بهار ، تابستان ، پاییز و زمستان را ایجاد نموده تا علاوه بر چرخش زیبای طبیعت ، انسان را به فلسفه خلقت عوالم وجود و غایت نظام  هستی متنبه سازد . طلوع و غروب خورشید و ماه و ستارگان ، علاوه بر روشنایی در روز و پوشاندن پرده سیاه در شب ، بیانگر واقعیت دیگری برای انسان متدبر است که همگان را بیداری بعد از مرگ، در این عالم تکوین آگاه می‌سازد. همان طور که نعمت خواب و بیداری قبل از خواب نشانگر  حیات واقعی پس از مرگ است اگر چ نردبان عقل و احساس و تجربه در شناخت این حیات کوتاه است ، اما با تدبر در محسوسات طبیعت و نظام آفرینش ، درک آن  آسان ترمی‌گردد

حیات دنیوی انسان چیزی شبیه فصول چهارگانه طبیعت است که دوران طفولیت و کودکی آن ، زمان ظهور انسان در عرصه زندگی دنیایی است ، سپس به دوران نوجوانی و جوانی و بعد به مرحله پیری پا می گذارد و کم کم به افق حیات دنیوی خود نزدیک شده و زمستان عمرش از راه خواهد رسید و دار فانی را برای وصول به دار بقاء وداع خواهد کرد

از علی علیه السلام سئوال شد چرا از مرگ نمی ترسید و مرگ را دوست می‌دارید ؟ فرمود : چون نمونه الطاف خداوند را در دنیا دیده ام ، یقین دارم آن خداوندی که در دنیا به من لطف داشته و مرا در راه فرشتگان و پیامبرانش قرار داده پس از این جهان و در روز قیامت فراموشم نخواهد کرد ، از پذیرائی خدای بزرگ در آن روز بزرگ دلهره و ترس ندارم

لذا آن حضرت می فرمود : علاقه من به مرگ از علاقه کودک شیرخوار به پستان مادرش بیشتر است ( نهج البلاغه )

انتظار مرگ ، نزدیک دیدن مرگ ، یقین به مرگ ، انسان را از انجام تکالیف و وظائف  فردی واجتماعی دنیوی و اخروی باز نمی دارد ، بلکه بهترین وسیله برای تلاش و ایجاد شور و نشاط برای انجام کارهای دنیا و آخرت است . مرگ و یاد مرگ یعنی ساختن و ساخته شدن

 

 

عالم برزخ

برزخ از نظر لغت اصطلاح

کلمه « برزخ» معمولا در محاورات ، همراه با کلماتی مثل « مابین »، « ما بینهما » به کار می‌رود ، مثلا گفته می شود :« برزخ ما بین این دو » یا « برزخ بین دو چیز » و یا «برزخ بین دنیا و آخرت » و در قرآن شریف آمده است

« بینهما برزخ لایبقیان »[1] « و جعل بینهما برزخا و حجراً محجوراً »[2]

مشاهده می شود که ، « برزخ» در دو آیه فوق همراه با کلمه « بینهما» به کار رفته است و این بدان علت است که « برزخ» در لغت به معنای « حاجز و مانع » است ،  و حاجز و مانع در محاورات یک معنای مستقلی نیستند ، درست مثل معنای « فی » در عربی و کلمه «در» در فارسی است . اگر چه این دو کلمه به خودی خود دارای معنی و مفهومی هستند [یعنی:تو ، داخل ، درون ] اما این معنا ، معنای مستقلی نیست و برای تمام شدن معنای آن احتیاج به کلمه یا کلمه های دیگر است ، مثل اینکه می‌گوئیم: « در خانه ، در مدرسه و …»  که کلمه « در » همراه با « خانه و مدرسه» توانسته است معنای خود را ایفا کند . روی همین حساب اگر معنای لغوی « برزخ » حاجز و مانع باشد باید معلوم شود حاجز میان چه و چه چیزی، و یا مانع میان کدام دو چیز

برزخ در کتب لغت

1-در کتاب « المنجمد » که کلمات مستعمله در لغت عرب را معنا می کند در ماده «برز» آمده است

« البرزخ : الحاجز بین الشیئین ، ما بین الدنیا و الاخره من وقت الموت الی البعث»

یعنی : برزخ مانع میان دو چیز است ، و زمان میان دنیا و آخرت از هنگام مرگ تا قیامت نیز برزخ است

2-کتاب « مفردات »  راغب اصفهانی که لغات قرآن شریف را معنا می‌کند در مورد «برزخ» آورده است

« البرزخ : الحاجز و الحد بین الشیئین ، و البرزخ فی القیامه : الحائل بین الانسان و بین بلوغ المنازل الرفیعه فی الاخره و منه قوله تعالی : و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون»

یعنی : برزخ  مانع و حد فاصل بین دو چیز است ، و برزخ در قیامت همان فاصله  بین انسان و رسیدن او به درجات رفیع در آخرت است ، و از همین باب است فرمایش خداوند که فرموده : « پشت سر اینها ( مردگان ) برزخی است تا روز قیامت

3-و در کتاب «مجمع البحرین » در همان ماده آورده اند

« البرزخ : الحاجز بین الشیئین ، البرزخ فی قوله (ع)  « نخاف علیکم هول البرزخ» هو ما بین الدنیا و الاخره من وقت الموت الی البعث ، فمن مات فقد دخل البرزخ ، و فیه الحدیث کلکم فی الجنه و لکنی والله اتخوف علیکم فی البرزخ ، قلت : و ما البرزخ ؟ قال : القبر منذ حین موته الی یوم القیامه »

یعنی : برزخ مانع دو چیز است ، و در این حدیث از امام صادق (ع) که فرمود : « من از هول و سختی برزخ برای شما می ترسم » مقصود همان زمانی است که فاصله میان دنیا و آخرت از هنگام مرگ تا قیامت است . پس هر کس که مرد ، داخل عالم برزخ می شود، و از همین باب است حدیثی که فرموده :« همه شما در بهشت هستید جز اینکه  من از عالم برزخ شما می ترسم ، سئوال شد : برزخ چیست ؟»

حضرت فرمود : « قبر است از زمان مرگ تا قیامت »


 

[1] سوره 55 آیه

[2] سوره 25 آیه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :
<   <<   31   32   33   34   35   >>   >