سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله مقایسه رضایت از زندگی زناشویی در زنان شاغل و خانه دار ساکن

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله مقایسه رضایت از زندگی زناشویی در زنان شاغل و خانه دار ساکن شهر تهران در pdf دارای 58 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مقایسه رضایت از زندگی زناشویی در زنان شاغل و خانه دار ساکن شهر تهران در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله مقایسه رضایت از زندگی زناشویی در زنان شاغل و خانه دار ساکن شهر تهران در pdf

فصل یک

کلیات پژوهش;

مقدمه

1-1 بیان مساله

1-2- سوالات پژوهشی

2-2 فرضیه های پژوهشی

4-2 اهمیت و ضرورت پژوهش;

الف) تعریف مفهومی متغیرها

ب) تعریف عملیاتی متغیرها

پیشینه پژوهش;

مقدمه

2-1 تعریف ازدواج

2-2 مقاصد ازدواج

1- یافتن آرامش وسکون

2- تکامل

3- بقاء نسل

3-2 عشق و ازدواج

2-4 رضایت زناشویی

2-5- 12 نکته مهم مربوط به مکمل های زناشویی در ازدواج

12-6 نوع حمایت های عاطفی در ازدواج عبارت است از

2-6 اشتغال زن

2-7 تعریف شغل و اشتغال

علل کار کردن

2-8- اشتغال زنان و برداشتهای متعدد

سه نوع تفکر برای زنان شاغل می توان برشمرد

2-9- انگیزه ها وعوامل اشتغال زنان

2-10 آثار و نتایج اشتغال زن

2-11 اثرات اشتغال زن بر شوهر

2-12 زنان شاغل و رضایت از زندگی زناشویی

2-13 مروری بر پژوهش های انجام شده

الف)پیشینه پژوهش های داخلی

ب)پیشینه پژوهش های خارجی

روش پژوهش;

مقدمه

3-1 طرح پژوهش;

3-2 جامعه آماری

3-3 روش نمونه برداری

3-4 ابزار پژوهش;

3-5 پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ

3-6 روایی و اعتبار پرسشنامه اینریچ

3-7 روش ارائه و نمره گذاری پرسشنامه

3-8 روش گردآوری داده ها

3-9 روش تحلیل آماری

یافته‌های پژوهش;

مقدمه

بحث و نتیجه گیری

مقدمه

خلاصه تحقیق

نتیجه گیری

پیشنهادات

محدودیت‌ها

فهرست منابع

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله مقایسه رضایت از زندگی زناشویی در زنان شاغل و خانه دار ساکن شهر تهران در pdf

 آرون تی بک، (1378) عشق هرگز کاتفی نیست، ترجمه : قواچه داغی، نشر پیکان

اردکانی، آزاده طباطبایی، 1381 ، روش‌های حل مشکلات زناشویی بر مبنای اصول روانشناسی، موسسه فرهنگی حشرین وابسته به جهاد دانشگاهی

اسلون ، شرلی ، 1357، بار سنگین زنان مشاغل، ترجمه فیدرومینا اعظامی، انتشارات موسسه گسترش فرهنگ و مطالعات چاپ اول

افشاری ، ملکه ، 1375 ، مقایسه عملکرد تحصیلی و سازگاری عاطفی – اجتماعی فرزندان دانش آموز دختر و پسر پایه اول راهنمایی مادران شاغل و غیر شاغل با کنترل هوش در شوشتر، کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران، اهواز

اینترنت، 2006، سایت زناشویی

باویلی نژاد، سارا (1350)، عواملی که باعث خوشبختی و یا اختلاف زناشویی می‌کردند چیست؟ دانشگاه تبریز

براهنی ، محمد نقی و همکاران (1378)، واژه نامه روانشناسی. انتشارات فرهنگ معاصر

بیابانگرد ، اسماعیل ، 1374 ، بررسی آثار اشتغال مادران بر رشد اجتماعی و پیشرفت تحصیلی کودکان، نشریه سیملی دختر بچه‌ها در جمهوری اسلامی ایران

بیرجندی، سید مهدی حسینی، 1379، راهنمایی و مشاوره شغلی، مرکز انتشارات علمی،

پاشا شریفی، حسن، 1373، اصول روانسنجی و روان آزمایی، نشر رشد

پاشا شریفی، حسین، نجفی زند، جعفر ، 1379 ، روش آماری در علوم رفتاری، انتشارات سخن

پاول هنری ماسن، (1368) روانشناسی رشد و شخصیت کودک ترجمه : مهشید یاسایی تهران : انتشارات نشر مرکز

پزنده، زهدا،  1370، ازدواج در اسلام، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی

ثنایی ، باقر ، 1375، ازدواج، انگیزه‌ها، پرتگاه‌ها و سلامت آن، فصلنامه موسسه تحقیقاتی تربیتی دانشگاه تربیت معلم، دوره جدید، جلد چهارم شماره 3

ثنایی ، باقر ، 1379 ، مقیاس‌های سنجش خانواده و ازدواج، انتشارات بعثت

حق دوست ، علی اکبر ،1374 ، بررسی دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی ایران پیرامون موثر بر ازدواج، فصلنامه اندیشه و رفتار، سال دوم، شماره 3

رفعت،حسین، 1375 ، سمینار شیوه‌های ارتقاء و بهره وری نیروی انسانی، تفکرات رایج در اشتغال زن

ساروخانی، باقر، (1385) جامعه شناسی خانواده، نشر سروش

ستوده ، هدایت الله، 1376 ، آسیب شناسی اجتماعی، انتشارات آوای ندر

سعادتمند، سارا (1376)، بررسی رابطه کارایی خانواده و سلامت عمومی فرزندان پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رود هن

سفیری، خدیجه، 1377 ، جامعه شناسی اشتغال زن، انتشارات دانشگاه تهران

سلیمانیان، علی اکبر، 1373 ، بررسی تاثیر تفکرات منطقی و غیر منطقی برنامه رضایتی از زندگی زناشویی، دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم،  قبادیان، سعید، 1379 ، بررسی رابطه بین رضایتمندی زناشویی و سلامت روان، دانشگاه آزاد واحد رود هن

سمیعی، 1387، روزنامه همشهری. به نقل از پژوهشگاه علوم انسانی اشتغال زن، شماره

شاملو، 1380 ، مجله نافه، شماره‌های 11 و 12، اشتغال زنان در جامعه

شفیع آبادی ، باقر ، 1375 ، روانشناسی اشتغال، نشر نی

شفیع آبادی ، عبدالله ، 1375، راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه‌ای، نشر رشد

صادقکار ، مرتضی ، 1385، روانشناسی دختر، پسر، ازدواج، انتشارات تاوک

صالحی بیرجندی، محمد (1369)، تشکیل خانواده و روابط متقابل اعضای آن از نظر اسلام، پایان نامه کارشناسی ارشد الهیات دانشگاه امام صادق (ع)

صنیع زاده، 1376 ، مجله کار و کارگر، شماره 17، زنان مشاغل و رضایت زناشویی

طباطبایی ، رسول زاده ، 1371، بررسی مقایسه ای رتبه بندی حوادث استرس زای زندگی بین مردان کارمند و شاغلین آزاد و زنان خانه دار و شاغل در شهر تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران

علاء الدینی، اکبر (1372)، میزان رضایتمندی زنان شاغل از زندگی زناشویی، پایان نامه ارشد

غفوری ، سیروس ، 1356 ، مکتب مام شماره 51

فرهنگ فارسی عمید، 1359 ، انتشارات امیر کبیر

قاضی ، قاسم ، 1372، زمینه مشاوره و راهنمایی، انتشارات دانشگاه تهران

کی نیا، مهدی ، 1373 ، مبانی جرم شناسی، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ چهارم، جلد دوم

کینگ ، ساموئل ، 1385 ، مبانی جامعه شناسی، ترجمه : مشفق همدانی، نشر امیر کبیر

گیدنز ، آنتونی ، 1386، جامعه شناسی ترجمه : صبوری، منوچهری، نشر نی (بی تا)

لئوبوسکالیا، 1370، زندگی با عشق چه زیباست، ترجمه : مالکی، انتشارات روشنگران

مشکینی، 1354 ، ازدواج در اسلام مترجم : احمد جنتی، انتشارات مصر

موسوی ، رقیه ، 1374 ، بررسی و مقایسه عوامل موثر بر رضایتمندی زناشویی در سه گروه پزشکان کارمندان، کارگران شهر تهران، کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم

موسوی، 1374 ، پایان نامه کارشناسی ارشد، مشاوره، دانشگاه تهران (تربیت معلم)

میرخشتی، 1375، بررسی رابطه رضایت از زندگی زناشویی و سلامت روان، کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه آزاد واحد رود هن

میشل ، آندره ، 1382 ، جامعه شناسی خانواده و ازدواج، ترجمه : فرنگیس اردلان

ناظری، 1366، روزنامه همشهری، به نقل از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، «زن، اشتغال و خانواده»  شماره 1167

وزیری، محمد (1375) بررسی و مقایسه میزان رضایت از زندگی زناشویی در ازدواج‌های درون فامیلی و برون فامیلی در شهرستان یزد، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی مشاوره، دانشگاه آزاد واحد رود هن

ویرجیناسیستر، 1361 ، آدم سازی، ترجمه : بیرشک، تهران انتشارات اندیشمند

مقدمه

زناشویی به دلیل اثری  که در زمینه های گوناگون زندگی اقتصادی  جامعه دارد از دیدگاه های مختلف اهمیت یافته مورد برسی قرار گیرد .این پدیده ازطرفی باعث تغییردرمتغیرهای جمعیتی می‌شود واز طرف دیگر شرایط اجتماعی واقتصادی جامعه اثر و نشان خود را درآن به خوبی نشان میدهد

یکی از اصیل ترین  رفتارهای اجتماعی  انسان  تشکیل خانواده و تلاش  برای  حفظ  بقا است نگاهی اجمالی به تاریخ تمدن بشری نشان می دهد که با وجود اختالافات بسیار درآداب و سنن   جوامع گوناگون و تغییرات چشمگیر آنها  در بستر زمان  ازدواج یکی از مراسم منحصر  به فردی است که همواره با بشر بوده است . (حق دوست-1364)

از دیدگاه  برخی  صاحب نظران خانواده  معیار شناخت و سنجش  آسیب های اجتماعی  است

روانشناسانی که با زوجها کار درمانی میکنند به روشنی شاهد این مدعا هستند که آشفتگی در روابط زناشویی تا چه عمق و سطح وسیعی می تواند موجبات یک محیط آسیب زا را چه برای زوجها و چه برای فرزندان فراهم سازد

درمانگران ترجیح  میدهن د که زن و شوهر هر دو را برای درمان ملاقات  کنند زیرا اگر  تنها یکی ازآنها بداند که چگونه احساسات خود را ابراز داردو دیگری نتواند این کاررا بکندزندگی زناشویی بیشتر دچار مخاطره میگردد . (قاضی-1369)

رابطه زناشویی هسته مرکزی نظام خانواده است و اختلال در آن به منزله تهدیدی برای بقای خانواده است . نارضایتی زوجها از یکدیگر و از زندگی مشترک پریشانی را در خانواده باعث می شود  و این امری است که  تاثیرات سوء آن بر جامعه  خانواده  و افراد قابل انکار نیست

در طول نیم قرن امکانات شغلی سرگرمیها علایق شرایط اجتماعی وضع جسمانی زن وشوهر و بسیاری چیزها عوض میشود. لذا زن وسوهر باید آماده این تغییرات باشند و روابط متقابل خودشان را با این تحولات تطبیق  دهند . (ثنایی – 1375)

2-1 تعریف ازدواج

زندگی یک رازاست ناشناخته ترین راز خلقت دومخلوقی که اغلب هیچ نسبتی با هم نداشته اند و با نشستن بر سر سفره عقد  سرنوشتشان را با هم گره می زنند و با  هم پیمان می بندند  که تا پایان عمر در خوشی ها و مصائب یار وغمخوار یکدیگر باشند و پای به خانه ای می گذارند که آشیانه محبتشان است وهر کدام با هزاران امید به آن وارد شده اند وهیچ یک ازآنها قصدی به جز خوشبخت شدن و خوشبخت کردن دیگری ندارد.آشیانه ای که ستونش برعشق و محبت است  و نباید کلید آن را به دست نا اهلان سپرد . (لئو بوسکالیا 1- 1378)

ازدواج عملی است که پیوند بین دوجنس مخالف رابر پایه روابط پایای جنسی موجب می شود بنابراین رابطه دو فرد  از یک جنس چه به طور  موقت و چه دائم  ازدواج خوانده  نمیشود از سوی دیگر در تعریف ازدواج روابط جسمانی بین دو انسان از دو جنس مخالف به خودی خود کافی به نظر نمی رسد چه ازدواج مستلزم انعقاد قرارداد اجتماعی است که مشروعیت  روابط جسمانی را موجب گردد . به بیان دیگر در راه تحقق  ازدواج  باید شاهد تصویب   جامعه  نیز باشیم

کارلسون1 در اثر انطباق پذیری و ارتباط در ازدواج این تعریف را از ازدواج به دست میدهد

((ازدواج فرایندی است از کنش متقابل بین دو فرد یک مرد و یک زن که برخی شرایط قانونی را تحقق بخشیده اند و مراسمی برای برگزاری زناشویی  خود بر پا  داشته اند و به طور کلی عمل آنان مورد پذیرش قانون قرار گرفته و بدان ازدواج اطلاق شده است .))

کلودلوی استروس  معتقد  است ازدواج  برخوردی است دراماتیک بین  فرهنگ و طبیعت  یا میان قواعد اجتماعی و کشش جنسی

گونتر3اثرش را به نام ازدواج اشکال ومنشا آن با بحث از حیات و روابط جنسی بین حیوانات آغاز  می کند و این از آن رو است که  ازدواج منشا زیستی و جسمانی دارد  اما بر این حیات زیستی و حیوانی فرهنگ نیز افزوده می شود تا به زعم ( لوی استروس) در اثرش ساختهای  اساس  خویشاوندی  موجبات  دگرگونی حیات طبیعی را فراهم  می آورد ودر نتیجه  فرآیندی نو  پدید  می آید  تمامی این فرآیند  منبعث از این واقعیت است  که انسان  هم موجودی  است

اجتماعی .گذشته از این صفات ازدواج ارتباطی را می رساند که در مقایسه با دیگر ارتباطات انسانی دارای است بی نظیر .  دیگر ارتباطات انسانی هر یک بعدی از ابعاد حیات را می پوشاند و حال آنکه  زوجیت دارای ابعاد زیستی  اقتصادی عاطفی ونیز روانی واجتماعی [1]است. به بیان دیگر همزیستی زوجین در درون خانواده  آنان را چنان درگردونه ای ازارتباطات مختلف قرار می دهد که بی هیچ شبه قابل مقایسه با هیچیک از دیگر ارتباطات انسانی نیست

ازدواج و قرارداد ناشی از آن دارای نوعی تقدس است . برخی تا آنجا پیش میروند که  تقدس زوجیت را مهمترین وجه تمایز آن از دیگر روابط بین انسانها می دانند.حال که روابط زناشویی و قرارداد آن  دارای قداست  است پس نباید هرگز دچار شکست یا گسست شود .  با توجه  به ورود  فرهنگ به حریم زوجیت  میتوان گفت ازدواج  به تمام معنی یک پدیده  اجتماعی است

هیچ جامعه ای نمی تواند در برابر ازدواج بی توجه بماند . پیدایش ممنوعیت ها و محدودیتها  و مشکلات در راه گزینش همسر در همین راستا است. (ساروخانی – 1385)

با این همه جامعه  همواره ترجیح داده است  ازدواج اعضای خود را با مراسمی  خاص و گاه با اهمیت بسیار برگزار کند. بسیاری را عقیده براین است که باید کارازدواج به سادگی وبدون هیچ مراسمی صورت پذیرد بدون آنکه هزینه های سنگین را در راه گزینش همسرمفید بدانیم زیرا اولا : مراسم ازدواج موجبات برخورد آشنایی وتماس دوگروه بزرگ خویشاوند را فراهم می سازد . دوما:مراسم ازدواج برعظمت واقعی زوجیت صحه میگزارد.سوما:مراسم  ازدواج نمادی از توجه خاص جامعه در کار همسر گزینی است . خصلت اجتماعی ازدواج و اثری  که گروه بر اعضای خود  به هنگام گزینش همسر می گزارد توسط پژوهشگران بسیاری   مطرح گردیده است

این دانشمندان ضمن کوشش برای یافتن هنجاری که  در اثر انتخاب همسر  در جوامع  جدید دخالت  دارد  به مفهوم همسان همسری اجتماعی دست  یافته اند . افلاطون می گوید :  برای آنکه یک جمهوری خوب سازمان یابد باید قوانین اصلی آن قوانینی باشند   که  زناشویی  را سامان بخشند . (گیدنز-ترجمه:صبوری-1383)

درنهایت برای پایان دادن به نابسامانی های روابط انسانی اسلام امربه تشکیل خانواده می دهد در قران کریم در آیه 21 سوره روم خداوند می فرماید  یکی از نشانه های لطف الهی آن است که برای شما آدمیان از جنس خودتان همسرانی آفرید که در کنار او آرامش  یافته با  هم  انس بگیرید و میان شما الفت و مهربانی قرار داد  در این امر نشانه هایی است برای آنان که  تفکر می کنند .با توجه به آیه فوق می توان گفت در زناشویی هدف ارضای نیازهای روانی جسمانی و آرامش و فراهم ساختن امکانات رشد تعالی مرد وزن می باشد.زناشویی باید براساس محبت همکاری همدردی تفاهم  گذشت و فداکاری متقابل زن وشوهر استوار باشد.  بنابراین عدول از هدف های فوق زندگی را به طرف نابسامانی و جدایی سوق خواهد داد . (صادقکار- 1385)

2-2 مقاصد ازدواج

به طور کلی مقاصد ازدواج را می توان در اصول زیر خلاصه کرد

1- یافتن آرامش وسکون

الف ) غریزه جنسی : ارضای این غریزه مایه آرامش روانی و فکری فرد می شود

 ب ) اتکاء زوجین به یکدیگر :زندگی انسان درطول زمان به دلایل متفاوت دارای فرازونشیب است . بهترین فرد برای اتکاء در این فراز و نشیب همسراست که این همراهی موجب آرامش روانی و جسمانی انسان خواهد شد

2- تکامل

انسان به دلیل اینکه در تنهایی  تکامل پیدا نمی کند  به جمع می پیوندد  تا  نقایص

خود را از بین ببرد .از طریق ازدواج زوجین نارسائی های خود را برطرف می کنند و موجبات پختگی را فراهم می سازند

3- بقاء نسل

مهمترین عامل ادامه حیات بشری توالد وتناسل است که در سایه ازدواج امکان

پذیر است . بعلاوه تولد فرزندان باعث دلبستگی بیشتر زوجین می شود. (اردکانی-1381)

 3-2 عشق و ازدواج

 انواع بسیاری ازروابط ملاطفت آمیز وجود دارد :عشق والدین به فرزندان , محبت و عطوفتی که دوستان خوب نسبت به یکدیگر دارند , و عشق رمانتیک . عشق رمانتیک عشقی است که حاوی کشش جنسی است

روبین(1973197) یکی از نخستین روانشناسانی که به برسی عشق پرداخته است دریافت که تجربه عشق در بردارنده چهار ویژگی اصلی است

1-افراد عاشق خود را نیازمند یکدیگر می دانند .در هنگام تنهایی , نخستین فکری که به ذهن  آنها خطور میکند,یافتن طرف مقابل است

2- آنها علاقه مندی ودغدغه خاطر1 را تجربه می کنند,یعنی میل به انجام کاری برای یکدیگر

3- آنها احساس اعتماد2 میکنند. آنها معتقدند که می توانند با امنیت مطالب خود را به یکدیگر بگویند

4- این اعتماد ظاهرا به خوبی ایجاد شده است,چرا که افراد عاشق تحمل خطاهای طرف مقابل را دارندافرادعاشق این ویزگیها را درعمل نشان میدهند. سوونسون3(1972)دریافت که افراد[2]عاشق عشق خود را اینگونه نشان می دهند

1-ابراز محبت کلامی و جسمانی

2-تبادل پاداش و انجام کارهایی برای یکدیگر

3-حمایت عاطفی و اخلاقی از یکدیگر

4-صبوروشکیبا بودن نسبت به رفتارهای کمتر خوشایند طرف مقابل (ساپینگتون, ترجمه :برواتی -1385)

حدود 95درصد از آدمیان در برهه ای از زمان ازدواج می کنند( لسلی1 -1977) ودلیل خوبی نیز برای این کار وجود دارد . داده ها حاکی از آنند که افراد  متاهل از لحاظ روانی و  جسمانی نسبت به افراد مجرد کارکرد بهتری دارند- احتمالا به خاطر حمایت دو جانبه ای که در ازدواج به چشم می خوردهمچنین ازدواج با شادکامی بیشتر رابطه دارد (کمبل – 1975)

ویلنت(1977) معتقد است که یک ازدواج خوب از لحاظ  روانی نیز خاصیت درمانی داشته  و می تواند به شخص درغلبه برعوارض ناخوشایند دوران کودکی کمک کند.اما کیفیت ازدواجها  فرق می کند و این مساله بر کارکرد جنسی اثر می گذارد. گورین2 , ورآف3 , وفلد4  (1960)

گزارش کردند 24درصد ازتمامی کسانی که برای حل مشکلات روانی خود در پی دریافت کمک تخصصی هستند,این مشکلات را با کارکرد زناشویی ضعیف مرتبط می دانند. بلوم , اشر5 ,  و وایت چنین نتیجه گرفته اند که میان نا  آرامی های زناشویی و اختلال جسمانی و عاطفی  یک رابطه صریح و روشن وجود دارد. (همان منبع)

2-4 رضایت زناشویی

 همانطور که گذشت , در فصل اول رضایت را خشنودی معنا کردیم که با رسیدن به هدفی پدید می آید, این هدف می تواند مادی یا معنوی باشد, رضایت از زندگی زناشویی یک هدف معنوی است .رضایت فرد از رابطه بستگی به کیفیت رابطه دارد ومبنی بر دوعامل ادراک فرد ازنتایج رابطه وسطح مقایسه کلی وی بستگی دارد. اگر رابطه ای مطلوب باشد و با امیدها وانتظارات هماهنگ باشد درنتیجه رابطه رضایت بخشی است

ادراک فرد از مطلوبیت یک رابطه رضایتمندی را تحت تاثیر قرار میدهد , به طور کلی  ممکن است رابطه مانعی برای فرد داشته باشد و اورابطه رارضایت بخشی نداند.(میرخشتی-1375)

یکی از عوامل موثر در رضایتمندی زناشویی سطح فرهنگی خانواده پدر ومادری زن و شوهر[3]است . فرهنگ عبارت از مجموعه ای از افکار , نگرشها و روش های مواجه شدن با مسائل مختلف است که میتوان ازآن به عنوان یکی از عوامل تعیین  کننده نحوه رفتارافراد با یکدیگر نام برد.جوامع مختلف ازدیرباز دارای فرهنگهای گوناگون بوده اند وهروقت مردمی ازفرهنگ متعالی تر و برتر برخوردار باشند , رفتارهایشان  با  یکدیگر متکامل تر و  متعاد لتر   خواهد بود . (چلچی-1375)

باید بدانیم که خوشبخت شدن و خوشبخت زیستن هیچ فرمول خاصی ندارد . این ما و دید ما به زندگی است که آن را میسازد . عدم درک متقابل توسط  طرفین منشا بسیاری از اختلافات است اختلافاتی که باعث می شود , بارها بگوییم  ما با هم تفاهم  نداریم , زندگی ما گرم  نیست ,  ما  یکدیگر را درک نمی کنیم  و;..  جملاتی که تمام عمر در دل زوجین باقی می ماند و یا اگر هم مطرح شود با سکوت طرف مقابل بدون جواب می ماند ودر برخی از موارد چنان این تنشهای عاطفی زیاد می شوند که زوجین راهی به جز طلاق و  جدایی نمی یابند  و هر کدام از آنها  با خود  می پندارد که همه چیز  تمام شده است .  کارشناشان امور خانواده معتقدند  که  سالهای اولیه زندگی ,سالهای بحرانی است. سالهایی که با سپری شدن آنها می شود تا حد زیادی دوام زندگی زناشویی را تضمین کرد. در زندگی زوجین تنشها و چالشهای زیادی وجود دارد که این تنش ها نباید باعث پایان یافتن زندگی زناشویی شود .( تی بک- ترجمه: قرچه داغی-1378)

 2-5- 12 نکته مهم مربوط به مکمل های زناشویی در ازدواج

 1- در ازدواج برای مرد , زن یک نیاز است وبرای زن , مرد امنیت است

2- یک مرد زمانی علاقه مند به زن خود می شود که زن به احساسات مردانه او پاسخ دهد, مشابه آن زن زمانی مجذوب مرد خود میشود  که مرد به احساسات زنانه او پاسخ دهد

3- جذابیت برای استفاده یک شعار زنانه است و تاکید دارد به رسیدن به اهداف مردانه

4- انتظارات روان شناختی ومیل روان شناختی  مرد همواره با توجهات شخصی از طرف  زن خود در صورتی برآورد می شود که  انتظارات احساسی ومیل روان شناختی زن از همسر خود برای داشتن او جهت محافظت و امنیت برآورد شود

5-مردها زمانی مشتاق ومختار هستند که احساس نیازبکنند وزنها وقتی مشتاق ومختارهستند که احساس عزیز بودن بکنند

6-برای مرد در دسته اول نیاز های روان شناختی شامل ارضا شدن در سکس است,    پس او فقط به طرف نیازهای احساسی دارد,درصورتیکه برای زنان اولین دسته نیازهای روانشناختی احساسی هستند که بایدارضا شوند پس اومیتواند گرایش پیداکند به نیازهای دیگرروانشناختی

7- در هر یک از روابط  بین شخصی در کل در امر ازدواج مرد فعال است  و زن منفعل ,  زن  می خواهد  راضی باشد ومرد ارضا کننده

8- حتی در روابط بین فردی دوستانه در ازدواج , حق تقدم  برای رسیدن مرد به هدفش است در صورتیکه حق تقدم برای زن اهمیت دادن به روابط دوستانه شان است

9- در ارتباط  میان زوجین اگر زن , شوهر خدر را مستاصل ببیند و تلاش به نصیحت کردن یا اشتباها تلاش به دفاع از او داشته باشد برای شوهرش اینطور ثابت می شود که زن سعی دارد که او را اصلاح کند

10- زن هرگز  دوست  ندارد  که مرد او  اینگونه باشد  : دروغگو , ملامت گر , بی احساس , وابستگی خیلی زیاد به مادرش, بی مسئولیت , بی اختیاری , بی عاطفه , خود خواهی , ایرادی  و عیب جو , بسیار مشکل آفرین , عدم پذیرش و درک همسرش

11- شوهرهرگزدوست ندارد که زن اواینگونه باشد : عدم جذابیت , سدر بودن در امورجنسی موذی و دعوایی , یک دنده , بسیار وابسته وجسور , آزار دهنده , منفی با بستگان ,  مادر بد

6 نوع حمایت های عاطفی در ازدواج عبارت است از

- زن نیاز به محبت ومرد نیاز به اعتماد دارد

- زن نیاز به درک شدن و مرد نیاز به پذیرش دارد

- زن نیاز به احترام و مرد نیاز به قدردانی دارد

- زن نیاز به ایثار و مرد نیاز به تحسین دارد

- زن نیاز به اعتبار بخشیدن و مرد نیاز به تائید دارد

- زن نیاز به اطمینان ومرد نیاز به دلگرمی دارد. (اینترنت-سایت زناشویی و ازدواج-2006)

 2-6 اشتغال زن

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله روند رشد فن آوری در موتورهای دیزلی و بنزینی و موضوع گاز سو

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله روند رشد فن آوری در موتورهای دیزلی و بنزینی و موضوع گاز سوز در pdf دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله روند رشد فن آوری در موتورهای دیزلی و بنزینی و موضوع گاز سوز در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله روند رشد فن آوری در موتورهای دیزلی و بنزینی و موضوع گاز سوز در pdf

چکیده
مقدمه
دیدگاههای جهانی در مورد آلاینده سوختهای فسیلی
تدوین استانداردهای جدید در محدود کردن میزان گازهای آلاینده اگزوز
روند توسعه فن آوری در سیستم های تغذیه و احتراق موتورهای سیکل اتو (OTTO)
رابطه سوخت وآلاینده ها و روند توسعه فن آوری
روند توسعه فن آوری گاز سوز همگام با صنایع خودرو
گامهای فن آوری در موتورهای گازسوز
روند توسعه فن آوری موتورهای دیزلی و موضوع گازسوز
روند توسعه فن آوری گاز سوز در تبدیل موتورهای دیزلی
روند اجرای پژوهش و توسعه موتورهای گازسوز با روش
طرح های موفق از پژوهش تا توسعه و بهره بردرای طبق برنامه ریزی وزارت صنایع
طرحهای موفق پژوهشی اجرا شده و در انتظار توسعه تحت حمایت وزارت صنایع
نتیجه گیری
منابع تخصصی و علمی مقاله

 

چکیده

محدودیت های اعمال شده از طرف سازمانهای زیست محیطی، تدوین قوانین و استانداردهای جدید در کنترل میزان آلاینده های خروجی از موتورهای بنزینی و دیزلی موجب شده فن آوری موتورهای دیزلی و بنزینی به سوی سیستم های تغذیه و احتراق پیشرفته پاشیدن سوخت و احتراق با کنترل ECU گرایش یابد

این حرکت علاوه بر دستاوردهای چشم گیر زیست محیطی موجب رضایت دارندگان اتومبیل و دستیابی به شتاب و قدرت برتر و بهره برداری اقتصادی تر از نظر مصرف سوخت شده است. طبق آخرین گزارشهای دریافتی از مراکز تحقیقاتی و کارخانه های سازنده خودروها، برنامه زمان بندی برای دستیابی به آلودگی در حدود صفر تا سال 2010 به طور جدی پیگیری شده و هم اکنون موتورهای بنزینی و دیزلی مرحله استاندارد EURO II را پشت سرگذاشته و تولیدات را به سطح استاندارد EURO III  رسانده اند. موضوع به کارگیری سوختهای همگام با رشد فن آوری طراحی و تولید موتورهای پیشرفته همچنان پیگیری، و تطبیق فن آوری سوختهای گازی همگام، به طوری که باز هم از نظر سطح آلاینده های برتری های چشم گیر خود را نسبت به حالت گازوئیل و بنزنی سوز حفظ کرده اند. خصوصا با تاکید دانشمندان به اثر مخرب CO2 تولیدی از احتراق موتورهای بر لایه اوزون سوختهای گازی LPG و به ویژه CNG با، تعداد کم کربن در ساختمان مولکولی و در نتیجه تولید CO2 کمتر و همراه نداشتن ناخالصی ها به عنوان سوختهای پاک مطرح هستند

روند رشد فن آوری موتورها در دو دهه گذشته از سرعت چشمگیری برخوردار بوده و رقابت سازنده ای با هدف تولید خودرو دیزلی و بنزینی و گازسوز با آلودگی کمتر در سطح کشورهای صنعتی وجود دارد. در این دو دهه صنعت خودرو کشور ما در این رقابت حضور نداشته و لذا مترادف با سطح فن آوری مورتوهای دیزلی و بنزینی در مورد گاز سوز نیز از قدیمی ترین سیستم تبدیل و تجهیزات مربوطه استفاده نموده است

متاسفانه گزارشهای دریافتی نمایانگر این واقعیت تلخ است که به دلیل عدم رضایت مبانی طراحی و تبدیل خودروهای سبک به سوخت گازی با روش مهندسی اهداف نیست محیطی طرح بهره گیری از سوختهای گازی نیز یا کمرنگ و یا نا موفق بوده است و تولید این مجموعه های کیت های گاز سوز قدیمی و ناموفق همچنان ادامه دارد

عطف به حرکت جدید صنایع خودروسازی به سوی تولید خودروهای به روز در سطح جهانی و ساخت خودروهای مشترک با کمپانی های صاحب نام، ارائه دهنده مقاله  روند رشد فن آوری موتور و خودروها را در زمینه گاز سوز منطبق یا برتر از حالت گازوئیلی و بنزینی به بحث و تحلیل علمی می گذارد  وبه ترتیب شش نسل تکاملی تجهیزات گازسوز بر روی خودروها را از سال 1980 الی 2000 به شرح ذیل پژوهش عمل و فن می‎کند

1      سیستم گازسوز موتورها به روش کاربراسیون با ونتوری ثابت که هم اکنون درکشورها متداول است

2      سیستم گازسوز موتورها به روش کاربراسیون، مخلوط کن متغیر

3   سیستم گازسوز موتورها به روش کاربراسیون با شیر متغیر و کنترل الکترونیکی و کاتالیست دو راهه نوع رقیق سوز

4      سیستم گاز سوز با روش کاربراسیون و شیر کنترل به روش ECU با کاتالیست سه راهه مدار بسته

5      سیستم گازسوز با پاشیدن متمرکز با کنترل ECU و مدار بسته و کاتالیست سه راهه TBI

6.      سیستم گازسوز با پاشیدن چند نقطه ای و کنترل میکرو پروسسوری MPFI و کاتالیست سه راهه مدار بسته

امید اینکه صنایع خودروکشور در زمینه فن آوری گازسوز نیز مترادف با برنامه های تولیدات جدید همگام شوند

 

مقدمه

بهره گیری از سوختهای جایگزین در دهه اخیر مورد توجه مراکز پژوهشی و صنایع موتور در سطح جهانی قرار گرفته است، زیرا با کاهش ذخایر نفت، موتورهای صنعتی در حال گردش، و در برنامه تولید که از نظر اصول طراحی و فن آوری به سوختهای هیدروکربوری وابسته اند، راهی جز استفاده از سوختهای گازی ندارند متخصصان امر پیش بینی می کنند که با تقلیل تولید نفت خام، بخش رو به رشد سوخت مورد نیاز خودروها باید پس از سال 2000 با روندی رو به رشد از گاز مایع و پس از گاز طبیعی تأمین شود.  وابستگی اصول طراحی موتورها به مشخصات فیزیکی و شیمیایی و در نتیجه سازگاری سوخت با طراحی موتور روند رشد خودروهای گاز سوز را تا سه دهه آینده به طرف LPG و سیکل اتور و پس با کاهش تولید نفت خام و در نتیجه کاهش تولید LPG به طرف CNG و LNG با سیکل اتوسوق خواهد داد

هر دو سوخت LPG و CNG در تبدیل خودروهای سواری مجهز به موتورهای SI و سیکل ترمودینامیکی OTTO می توند به ترتیب با حفظ مشخصات طراحی و با تغییراتی بسیار جزئی با توجیه فنی و اقتصادی مورد بهره برداری قرار گیرد. موضوع توسعه رو به افزایش وسایط نقلیه عمومی در سطح شهرها از طرفی و از طرف دیگر محدودیت های رو به تاکید حد آلاینده های اگزوز این وسایل که عموما از نوع دیزلی هستند بهره گیری از سوختهای گاز بر روی دیزلها را تضمین می‎کند

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله تئوری یادگیری و انواع آن در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله تئوری یادگیری و انواع آن در pdf دارای 58 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تئوری یادگیری و انواع آن در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تئوری یادگیری و انواع آن در pdf

مقدمه
2-یادگیری سازمانی
2-1- انواع مختلف تئوریهای یادگیری
2-1-1- تئوری یادگیری فردی
2-1-2- تئوری یادگیری تیمی
2-1-3- تئوری یادگیری سازمانی
2-2- یاتدگیری درون سازمانی و یادگیری سازمانی
2-2-1- یادگیری سازمانی
توسعه ی یک بیک
2-2-2- یادگیری درون سازمانی
2-3- سه سطح یادگیری سازمانی
2-3-1- یادگیری تک حلقه ای و یادگیری تنظیمی
2-3-2- یادگیری‌ دو حلقه‌ای‌ یا یادگیری‌ متغییر
2-3-3- یادگیری‌ ثانوی‌ یا یادگیری‌ یادگیری‌ (Deutero – Learning)
2-4- فاکتورهای‌ اولیه‌ی‌ یادگیرزی‌ سازمانی‌
2-4-1- فرصتها بعنوان‌ فاکتورهای‌ اولیه‌ برای‌ یادگیری‌ سازمانی‌
2-4-2- تهدیدیها بعنوان‌ فاکتورهای‌ اولیه‌ برای‌ یادگیری‌ سازمانی‌
2-4-3- اشخاص‌ بعنوان‌ فاکتورهای‌ اولیه‌ یادگیری‌ سازمانی‌
2-5- فاکتورهای‌ بازدارنده و تحریک‌ کننده‌ یادگیری‌ سازمانی‌
2-5-1- فاکتورهای‌ تقویت‌ کننده‌ یادگیری‌ سازمانی‌
(2) تنوع‌ در تفکرات‌ (Thinking in alternatives)
(3) ترویج‌ و گسترش‌ آزمایش‌ (Promoting of experimentation)
2-5-2- فاکتورهای‌ مانع‌ یادگیری‌ سازمانی‌
2-6- حافظه‌ سازمانی‌ (Organizational Memory)
2-6-1- دیدگاههایی‌ در مورد حافظه‌ سازمانی‌
2-6-2- تعریف‌ حافظه‌ سازمانی‌
2-7-1- چرخه‌های‌ اولیه‌ی‌ یادگیری‌ سازمانی‌
2-7-2- چرخه‌های‌ پیشرفته‌ یادگیری‌ سازمانی‌
2-7-3- چرخه های یادگیری پیشرفته با حافظه
6-2-1- بحث و انتخاب فلسفه تحقیق
6-2-2- بحث و انتخاب روش تحقیق
6-3- روش تحقیق تجربی
6-3-1- رویه تحقیق اولیه
6-3-2- مصاحبه های اکتشافی با تامین کنندگان قطعات خودرو
6-3-3- بررسی پرسشنامه
6-3-3-1- تشریح فرضیه ی اول
6-3-3-2- تشریح فرضیه دوم
6-3-3-3- عملیاتی کردن موارد و طراحی پرسشنامه
6-3-4- مصاحبه های ژرف نگر با تامین کننده های منتخب

 

 

مقدمه

این متن بر دو نظریه اصلی تمرکز دارد. نظریه اول (H1) مربوط می شود به یادگیری درون سازمانی (intra – organizational learning)  که بر اثرات شاخصهای سازمان یادگیرنده در تأمین کنندگان بریتانیایی بر یادگیری سازمانی حاصله شان تاکید دارد

نظریه (فرضیه) دوم (H2) در مورد یادگیری (بین سازمانی) است inter-organization learning که بر این مضوع تاکید دارد که شاخص های سازمان یادگیرنده بصورت برجسته ای از برخی اشکال ارتباط میان خودروسازان و تامین کنندگان حاصل می شود

شاخص های سازمان یادگیرنده: کار سیستمی و یادگیری سیستمی – جریان آزاد افقی و عمودی اطلاعات

تعلیم و ترذبیت تمام نیروهای کاری – تفکر سیستماتیک و مدلهای ذهنی – سیستم پاداش یادگیری برای کارکنان بهبود مستمر کار – لابراتوارهای یادیگیری و آزمایش های ثابت – مدیریت مشارکتی و مدریت سلسله مراتبی نامتمرکز انعطاف پذیری شرکت – استراتژی و کارکنان – فرهنگ یادیگری

]2[-یادگیری سازمانی

سه نوع اصلی تئوری یادگیری: یادگیری فردی، تیم و سازمانی


2-1- انواع مختلف تئوریهای یادگیری

دیکشنری آکسفورد واژه «یادگیری» را چنی تعریف می کند: «بدست آوردن دانش یا مهارت بوسیله ترمین، مطالعه یا تفکر» ولی یادگیری یک فرد و یادگیری یک سازمان یکسان نیستند. بنابراین در ادامه به تشریح تئوری های یادگیری شخصی، یادگیری گروهی و یادگیری سازمانی می پردازیم

2-1-1- تئوری یادگیری فردی:

تعریف ذکر شده در مورد یادگیری معمولاً در مورد یادگیری فردی بکار می رود. شناخته شده ترین و پرکاربردترین تعریف در مورد یادگیری فردی تعریفی است که هیلیگارد و باور (Hiligard & Bower) بیان می کند

«ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ»

برای درک بهتر یادگیری فردی، سه رویه کلی تئوریهای یادگیری فردی ارائه می شوند

(1)  تئوری یادگیری کلاسیک

(2)  تئوری یادگیری رفتاری (behaviounstic)

(3)  تئوری یادگیری معرفتی (Cegnitive)

(1) تئوری یادگیری کلاسیک. در قرن 19 مطرح شد. آن برروی دانش دریافتنی انسان از راه شنیدن متمرکز می شد و به فرآیند دریافت و کسب دانش می پرداخت

گرچه تئوری یادگیری کلاسیک تنها بر درک گفتاری تمرکز داشت، تئوریهای جدیدی نیز توسعه پیدا کردند که آنها برروی تغییرات رفتارهای قابل مشاهده مطالعه می کردند

(2) تئوری یادگیری رفتاری. در دهه های 1930 و 1950 نقش اصلی را بر عهده داشت. و آن زمان تمرکز تحقیقات روی تغییر رفتارهای مشاهده شده متمرکز بود. ولی در ارگانیسم یادگیری بعنوان یک جعبه سیاه عمل می کرد

در یک مدل محرک – پاسخ، محققان در جستجوی قوانینی هستند که از تحریکات و پاسخهای مشاهده شده در ارگانیسم ناشی شده باشند

سؤال اینست که آیا واکنش های معمول با انگیزه های مثبت قابل تغییر هستند

رفتارشناسان درگذشته مورد انتقاد قرار گرفته بودند بدلیل غفلت از فرآیند درونی یادگیری

رفتارشناسان جدید که سعی بر آن داشتند که این فرایند درونی و غیرقابل روئیت را با ساختار نظری شرح دهند تنها بصورت جزئی موفق به آدرس دهی این بخشها شدند

(3) به کمک تئوری های ادراکی که مهمترین نمونه های آن «پیاگت» بود، دیدگاه جهبه سیاه در یادگیری موضوعات کنار گذاشته شو

درنتیجه، آگاهی و فرآیند های درک درونی اشخاص، مورد تأکید و تقویت قرار گرفت

توانایی عمل (کنش) بعنوان ساختار ادراک (توانایی های تفکر و حل مسئله) در فرد، مورد جستجو قرار گرفت. تئوری ادراکی پش زمینه ی علمی فوردی را شکل می دهد

2-1-2- تئوری یادگیری تیمی:

طبق آنچه پاولوفسکی می گوید، یادگیری تیمی نقش حیاتی در انتقال دانش دارد. که با آن دانش یاگیری فردی به دانش سازمانی تبدیل یم شود و پس از آن نی تواند میان دیگر اعضای سازمان نیز به اشتراک گذاشته شود. سنگ (Senge) از این هم فراتر می رود و می گوید

«اگر تیم ها نتوانند یاد بگیرند، سازمان نخواهد توانست یاد بگیرد»

این ادعا در این جای بحث دارد که تنها با یادگیری تیمی یادگیری سازمانی میسر می شود، که این نگاهی یکطرفه است. و این حقیقت را که فرد می تواند مستقیماً به کل سازمان یاد بدهد و می تواند دانشی را که از کانالهای مختلف ارتباطی بدست آورده توزیع کند، نفی می کند

اگرچه این مورد ممکن است از دیدگاه دیگر بعنوان بهترین نوع انتقال دانش در شخص معرفی شود. دانش فردی و توانائی های فردی برای یادگیری با یادگیری تیمی درآمیخته که آن کوچکترین واحد سازمانی را در یادگیری سازمانی شکل می دهد

کارایی به شاخصهای یادگیری فردی وابسته است

یادگیری تیمی، نقش اصلی را در تبدیل و انتقال یادگیری فردی به یادگیری سازمانی ایفا می کند

2-1-3- تئوری یادگیری سازمانی:

یکی از نخستین تعاریف یادگیری سازمانی توسط آرگریس (Argyris) ارائه شده که او تنها برروی فرآیند متمرکز شده

«یادگیری سازمانی یک فرآیند کشف و تصحیح خطاست»

یکسال بعد آرگریس و شاون (Schon & Argyris) تعریف ذیل را ارائه کردند که در آن یادگیری فردی و دانش سازمانی لحاظ شده است

«یادگیری سازمانی زمانی تحقق پیدا می کند که اعضای سازمان بعنوان عوامل یادگیری در سازمان عمل کنند به تغییرات داخلی و خارجی محیط سازمان پاسخ دهند، خطاها را کشف و تصحیح کنند و نتایج پیشگیری هاشان را در غالب تصاویر شخصی درآورده و در سازمان به اشتراک بگذارند.»

دانکن و ویز (DunCan و Weiss) یک تعریف فشرده تر را ارائه کرده اند که این تعریف هم روی فرآیند تمرکز دارد، هرچند صراحتاً شامل اشخاص نمی شود ولی به دانش سازمانی اشاره می کند

«یادگیری سازمانی در اینجا بعنوان فرایندی در داخل سازمان تعریف می شود با دانش در باره ارتباط بین عمل نتیجه و تاثیر محیط برروی این روابط»

فیول و لایلس (Lyles & Fiol) تعریف زیر را پیشنهاد می کنند

«یادگیری سازمانی عبارتست از فرآیند بهبود فعالیت بوسیله دانش و درک بهتر» این تعریف دانش سازمانی را دربر می گیرد ولی در آن افراد بعنوان یادگیری مطرح نمی شوند. این تعریف محدودیتی را برای یادگیری سازمالنی ایجاد می کند که مطابق آن یادگیری سازمانی تنها زماین روی می دهد که فعالیتها و کارها بهبود یافته باشند و نه زمانی که دانش سازمان دچار تغییر شده باشد

استیتا (Stata) تعریف دیگری دارد که تاکیدش روی دانش سازمانی است

«ابتدا» یادگیری بوسیله به اشتراک گذاشتن بینش ها، دانش و مدلهای ذهنی اتفاق میفتد در دوم، یادگیری برروی دانش و تجربیات گذشته بنا می شود.»

استیل (Staehle) تعریفی بر مبنای دانش و شامل سیستم های یادگیری ارائه می دهد

«یادگیری سازمانی یک توسعه (بیشتر) بر مبنای دانش است که آن با تمامی اعضای سازمان به اشتراک گذارده شده. یک تفاوت بنیادی میان سازمان و افراد اینست که سازمانها کم و بیش بعنوان سیستمهای یادگیری مستقل از فرد توسعه می یابند

این موضوع ممکن است براحتی مورد سوء تفاهم قرار بگیرد که یادگیری سازمانی می تواند بدون تاثیر متقابل میان سازمان و شخص اتفاق بیافتد

این نکته در اینجا قابل ذکر است که سیستم های با قاعده (formal) لازمه ی یادگیری سازمانی نیستند و یادگیری سازمانی می تواند در روشهای (informal) نیز بوقوع بپیوندد

پاولوفسکی (Pawlowsky) تلاش کرد که یک تعریف مرکب بی قاعده از تعارف متفاوت موجود ارائه دهد

«یادگیری سازمانی فرآیندی است

-       که خود شامل تغییر در دانش سازمانی است

-       که دذ تعامل میان سازمان و شخص روی می دهد

-       که در برهم کنش محیطهای خارجی و داخل سازمان اتفاق می افتد

-       که در نمای تئوری غالب عمل اجرا می شود

-       که سوی تطبیق سیستم و محیط هدایت می کند

-       که برای بدست آوردن سطح بالاتری از ظرفیت حل مسئله کمک می کند

در این مورد دو مطلب قابل بحث است: از رطفی، این تعاریف آنقدر دقیق نیست که بتواند بعنوان یک تعریف عملیاتی و کاری مورد استفاده قرار بگیرد و از طرف دیگر پالوفسکی از تعاریف سازمان یادگیرنده سنگ و گرات برای تعریف یادگیری سازمانی اش استفاده کرده است

این درست نیست، زیرا فرآیند (یادگیری سازمان) و موضوع (سازمان یادگیرنده) خصوصاً در دریافت یک ایده آل کاملاً دو چیز متفاوت هستند و نتیجتاً نمی توانند ترکیب شوند

علاوه بر این همانطور که در فصول بعد نشان داده خواهد شد، یادگیری سازمانی همچنین می تواند تئوری غالب عمل را تغییر بدهد (یادگیری دو حلقه ای). یادگیری سازمانی می تواند بیش از اینها تطبیق دهد و پیش بینی انجام دهد و لزوماً، بر خلاف آنچه پالوفسکی می گوید، سطح بالاتری از ظرفیت حل مسئله را سبب نمی شود

تعریف دیگری نیم کیم (kim) ارائه می کند

«یادگیری سازمانی عبارتست از افزایش ظرفیت سازمان برای حصول عملکرد اثر بخش.»

اولریخ (Ulrich) : نیز اشاره غیرمستقیمی به دانش سازمانی دارد

«یادگیری سازمانی بعنوان سیستم .و فرهنگ در سازمان برای حفظ یادگیری و انتقال ایده ها به افراد جدید اتفاق می افتد. این نوع از یادگیری در عرض فضا، زمان و سلسله مراتب سازمانی به اشتراک گذاشته می شود»

مشخص نیست که چرا این تعریف تنها به افراد جدید محدود می وشد

برخی محققان نظیر گاروین (Garvin) تعاریف ارائه شده را چندان مناسب نمی دانستند

گاورین می گوید «اغلب دانشگاهیان یادگیری سازمانی را بعنوان فرآیندی نگاه می کنند ودر طول زمان مشخص می وشد و آنرا با دریافت دانش و بهبود کارایی مرتبط می دانند. ولی در بسیاری موارد مهم دیگر اختلاف دارند.»

یکبار دیگر تذکر میدهیم که هرچند بهبود کارایی ممکن است با یادگیری سازمانی حاصل شود ولی آن لازمه ی یادگیری سازمانی نیست

دیکسون (Dixon) پا را فراتر می گذارد و یادگیری سازمانی را فرآیندی عمومی برای بهبود کارایی می داند

«(یادگیری سازمانی) استفاده عمومی از فرآیندهای یادگیری در سطح فردی، گروهی و سیستم اداری تغییر شکل مستمر سازمان به حالتی است که در آن افزایش رضایت سهام داران ایجاد می شود»

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله فلسفه تنظیم خانواده در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله فلسفه تنظیم خانواده در pdf دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله فلسفه تنظیم خانواده در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله فلسفه تنظیم خانواده در pdf

مقدمه
چگونه حاملگی بوجود می آید
روشهای جراحی جلوگیری از بارداری
بستن لوله ها در زنان
حاملگی و تشخیص آن
زایمان در چشم اندازی وسیع
اهداف طب مامایی
علل شایع مرگ و میر مادران
کلیات شکل گیری
مروری بر عمل تولید مثل در زنان
سیفیلیس
تظاهرات بالینی
روشهای مکانیکی جلوگیری از بارداری
دستگا ههای پیشگیری از بارداری داخل رحمی(IUD )
فوائد فرضیIUD
انواعIUD

 

 

مقدمه

((فلسفه تنظیم خانواده : نجات نسل آینده از غرق شدن در اقیانوس آدمهای بی غذا , بی مدرسه, بی خانه, بی کار و بی هدف است))

روزانه 910 هزار نوزاد در دنیا متولد می شود و سالیانه 90 میلیون نفر به جمعیت جهان افزوده می شود. بر اساس پیش بینی های بعمل آمده از سوی دفتر آمار جمعیت واشنگتن که در سال 1993 انجام گرفته جمعیت جهانی در هر 11 سال تقریبا 1میلیارد نفر افزایش می یابد و در سال 2100 یعنی در پایان قرن آینده در سطح 5/12 میلیارد نفر تثبیت شده است

در کشورهای توسعه یافته فعالیتهای پیگیر سرویس های تنظیم خانواده منجر به کاهش نرخ رشد کل جمعیت از 2/ در سالهای 1960 به 7/1 % در حال حاضر شده است ولی با تمام این تلاشها در اکثر کشورهای توسعه نیافته خانواده ها امکانات و آگاهی کافی برای اقدام به روشهای ضد بارداری را ندارند. و به طور کلی در حال حاضر 300 میلیون زوج در دنیا دسترسی به سرویسهای تنظیم خانواده ندارد

چگونه حاملگی بوجود می آید

دستگاه تناسلی مرد: شامل غده پروستات- لوله های منی بر – بیضه- آلت دستگاه تناسلی زن : شامل تخمدان ها لوله های رحم , رحم مهبل و دستگاه تناسلی خارجی می باشد.در حول و حوش روز چهاردهم طبق عادت ماهیانه یک تخمک از یکی از تخمدانها پرتاب می شود و این تخمک وارد لوله های رحم می شود برای اینکه تخمک تبدیل به تخم گردد باید مرد و زن با هم نزدیکی کنند و اسپرم مرد از طریق انزال وارد رحم زن می شود اسپرم خود را به تخمک رسانده و با آن لقاح می کند و تخم بوجود می آید تخم در مخاط رحم جایگزین می شود و پس از گذشت 9 ماه تبدیل به جنین کامل می شود و به دنیا می آید. بشر برای تداوم حیات خود نیاز به تداوم نسل دارد همان چیزی که اصطلاحاً تناسل یا تولید مثل نامیده می شود

روشهای جراحی جلوگیری از بارداری

بستن لوله ها یا عقیم سازی توسط جراحی پر طرفدارترین شکل پیشگیری از بارداری در میان زوجهای واقع در سنین باروری می باشد.در سال 1987 مطابق با اظهار انجمن داوطلبان بستن لوله به طریق جراحی نزدیک به 976000 عمل بستن لوله در ایالات متحده انجام شده که 66 درصد آنها روی زنان صورت گرفته است

تا چندین سال اخیر ,بستن لوله در زنان به عنوان یک روش تنظیم خانواده توسط گروههای مختلف اجتماعی محکوم شده بود. برای مثال تا سال 1969 ,کالج آمریکائی متخصص زنان و زایمان توصیه می کرد که هر خانم 30 ساله پیش از بستن لوله ها,باید چهار بچه سالم داشته باشد. حتی امروزه محدودیتهای اعمال شده توسط دولت مرکزی باعث گردیده که نانی که تمکن مالی لازم ندارند از بستن لوله ها بی نصیب بمانند چرا که ممکن است بودجه سازمان ارائه دهنده این خدمات قطع شود. این محدودیتها علاوه بر نسلهای آینده در نظر نردانی که آنها را اعمال کرده و ترویج داده اند هم مسخره بنظر خواهند رسید

بستن لوله ها در زنان

بیش از 5 میلیون زن در ایالات متحده و در خلال سالهای دهه 1970 تحت عمل جراحی بستن لوله ها قرار گرفتند . از لحاظ پزشکی , این عمل را در حین سزارین انجام می دهند.در زنانی که به صورت واژینال زایمان می کنند, اوایل دوره نفاس زمان دلخواهی برای بستن لوله هاست. لوله های فالوپ به طور مستقیم در زیر دیواره شکم قرار داشته و در دسترس هستند که البته این حالت به مدت چند روز پس از زایمان وجود دارد

بنابراین انجام عمل جراحی ساده بوده و نیاز به بستری شدن دراز مدت ندارد .وجود تمامی این عوامل باعث می شود که انجام عمل را در این زمان کم خطر تر از هر زمان دیگر بدانیم

بستن لوله ها بلافاصله پس از زایمان واژینال ,معایبی به دنبال دارد. از آنجا که مادر معمولاً چند زاست ,احتمالاً بدون دریافت بی حسی مناسب برای وارد شدن به حفره صفاق زایمان نموده است.به این دلایل بعضی تمایل دارند که 12 تا 24 ساعت صبر کنند. برای مثال در بیمارستان پارکلند به منظور کاهش دوره اقامت در بیمارستان ,بستن لوله ها در اوایل دوره نفاس در بخش جراحی مامائی و در صبح روز پس از زایمان صوت می گیرد. احتمال ایجاد خونریزی پس از زایمان در زنان چند زا بعد از 12 ساعت نخست پس از زایمان , به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد.مسئله دیگر آنکه وضعیت نوزاد را می توان در چند ساعت پس از تولد بصورت دقیق تری تعیین نمود

حاملگی و تشخیص آن

زایمان در چشم اندازی وسیع

مامایی شاخه ای از طب است که وضع حمل , پیامدها و عوارض آنرا مورد بحث قرار می دهد . بنابراین اساسا” دیدگاه آن متوجه پدیده حاملگی , زایمان و دوران نقاهت پس از زایمان و شرایط طبیعی و غیر طبیعی و اداره صحیح آن می باشد

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله تهاجم فرهنگی و راهکارهای مقابله با آن در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله تهاجم فرهنگی و راهکارهای مقابله با آن در pdf دارای 45 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تهاجم فرهنگی و راهکارهای مقابله با آن در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تهاجم فرهنگی و راهکارهای مقابله با آن در pdf

پیشگفتار

مقدمه

مفهوم تهاجم فرهنگی

خرده فرهنگها

تهاجم و تبادل فرهنگی

اصل گزینش

اصل تحصیل و جذب

اصل تولید فرهنگی

مراحل و ابعاد تهاجم فرهنگی

تحمیل فرهنگ

عوامل درونی سلطه پذیری فرهنگی یا پذیرش تهاجم فرهنگی

سیاست های مقابله با تهاجم فرهنگی

راهبردهای اجرایی

دانشگاهها و نظام آموزشی عالی

حوزه علمیه

مساجد

دستگاهها تبلیغی و رسانه های گروهی

صدا و سیما

فهرست منابع

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تهاجم فرهنگی و راهکارهای مقابله با آن در pdf

آصفی ، محمد مهدی. ترجمه تقی متقی. دنیای اسلام و تهاجم فرهنگی غرب، قم : دفتر تبلیغات اسلامی
افروغ، عماد ، فرهنگ شناسی و حقوق شناسی تهران : فرهنگ و دانش
سایت نمایه 2000 ، تهاجم فرهنگی و راهکارهای مبارزه با آن
سایت نمایه 2000 ، تهاجم فرهنگی. سیاستهای مقابله با تهاجم فرهنگی
نشریه فرهنگ عمومی. شماره 26 . نمایه 124 ، بازیابی
یونسکو، فرهنگ و توسعه، ترجمه نعمت ا; فاضلی و محمد فاضلی
تهران: وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی

 

پیشگفتار:

فرهنگ از مقولات سهل و ممتنع است که هم می توان برخورد سطحی و صوری با آن کرد و هم می توان به ذات معنایی و لایه های تو در تو، پیچیده و ظریف آن نظر افکند. هم می توان به مثابه یک ناظر صرف، از بیرون به آن نگریست و درباره آن به داوری نشست و هم می توان به عنوان یک ناظر بازیگر به اعماق و لایه های درونی آن دست یافت. اگر فرهنگ را ” معرفت مشترک”  تعریف کنیم و لایه های آن را از عمیق ترین تا سطحی ترین لایه به ترتیب جهان بینی، ارزش، هنجار، نماد ، تکنولوژی مادی (مهارت به کارگیری و ساخت اشیاء ) و تکنولوژی اجتماعی (مدیریت و سازماندهی اجتماعی) بدانیم، به طور قطع ، فهم و درک عمیق لایه های گوناگون فرهنگ، روش شناسی متناظر و متناسب با خود را می طلبد و این امر مستلزم شناخت پارادایم های شناخت شناسی، مفروضات هستی شنانختی آنها و اطلاع از توانمندی تکنیک های هر کدام از این روش شناسی هاست

با هر پارادایم و تکنیکی نمی توان به لایه های زیرین فرهنگ، به ویژه در سطوح جهان بینی و ارزش ها دست یافت مقاله فرهنگ شناسی، ضمن مرور بر تعاریف مختلف فرهنگ (عمومی) و ارائه تعریف پیشنهادی به بحث در مورد نحله های گوناگون شناخت شناسی و ملزومات هستی شناختی و تناسب آنها برای مطالعه فرهنگ می پردازد

بدون تردید توجه به فرهنگ و هویت فرهنگی و تاریخی به عنوان عمیق ترین لایه نظام اجتماعی در تحولات و دگرگونی های اجتماعی و سیاستگذاری ها و رفتارهای اجتماعی لازمه پویایی و بقاء یک نظام اجتماعی است. تاریخ یکصد ساله ایران گواهی است روش بر اهمیت فرهنگ و هویت دینی و تأثیر آن بر میزان موفقیت سیاست های اقتصادی، فرهنگی و حتی برنامه های سیاسی هر زمان بیگانه با فرهنگ و هویت این مرز وبوم بوده ایم ، حاصلی جز ناکامی و شکست نداشته ایم. همان گونه که اشاره شد دست یابی به حاق و ذات بنیادین فرهنگ نیز کاری سهل الوصول نبوده و نیازمند روش شناسی مناسب و تحقیقات  بنیادین و گسترده است

مقاله تاملی بر نقش نهادهای مردمی در همبستگی اجتماعی، ضمن ریشه یابی یکی  از مؤلفه های فرهنگ، یعنی هنجارها و نهادهای اجتماعی و مرور بر کارکردها و تنوع آنها به نقش تعیین کننده آنها در ایجاد همبستگی اجتماعی و تحکیم هویت اجتماعی در سطوح مختلف می پردازد. تعامل و تعاطی فرهنگ و جامعه و ارتباطات فرافرهنگی و فراجامعه ای یکی دیگر از محورهای این مقاله است که ناظر به تغییر و تحول نهادهای اجتماعی و معنادار بودن این تغییر و تحول برای گروه ها و اقشار مختلف است

این مقاله ضمن پرداختن به تعریف خرده فرهنگها و عوامل پیدایی و تنوع آنها، عامل انسانی دست یابی به وفاق اجتماعی و پایدار را در توجه به حق اجتماعی و مشارکت توسط سیاستگذاران و دولتمردان می داند. این مقاله با توجه به فرآیند تمایز یافتگی در جامعه ، شکل گیری خرده فرهنگ ها را امری اجتناب ناپذیر می داند و رویش و تقویت آنها به ویژه  در بعد انجمنی و مدنی با عنایت به فرآیند انسجام و وحدت نمادین در جامعه را توصیه می کند

مقدمه :

واقع آن است که فرهنگ عمومی یکی از پر رمز و رازترین مفاهیم است و اگربتوان مفهوم سهل و ممتنع را برای پدیده ای انسانی به کار گرفت ، عمده ترین مصداق آن فرهنگ عمومی یا در کل، فرهنگ است که هم می شود برخورد روزمره ای و ساده با آن کرد و هم می توان حق مطلب را در خصوص آن ادا کرد و سعی کرد با توجه به لایه های تو در تو، پنهانی و عمیق فرهنگ، به کنه و اعماق آن پی برد . دست یابی به اعماق فرهنگ نیز با کارهای تحقیقاتی روزمره، امکانپذیر نیست. با پر کردن چند پرسشنامه و پرسش چند سئوال از مردم که در واقع وجه سطحی و رویینی از رفتار آنها را می سنجد، به هیچ وجه نمی توان به لایه های عمیق فرهنگ عمومی پی برد و اگر می خواهیم برنامه ریزی فرهنگی درخدمت اهداف متعالی جامعه داشته باشیم، بدون شناخت این لایه ها، امکان پذیر نیست

سال هاست که درسیاست های فرهنگی کشور به ندرت شاهد نگاه کیفی و عمیق به فرهنگ هستیم و همواره نگاه غالب، نگاه کمی به فرهنگ بوده است. در هشت سال گذشته تحت عنوان توسعه فرهنگی و فرهنگ توسعه سعی کرده اند تا از بالا و از بیرون به فرهنگ نگاه کنند و برخلاف دهه اول انقلاب، آن را عقب مانده و ضد توسعه جلوه دهند. حال آنکه فرهنگ از درون باید مطالعه شود. باید در نگاه مردم، در تعبیر و تفسیر مردم، در فهم مردم و در نحوه استدلال مردم شریک بود و این امکان ندارد جز با ممارست های طولانی تاریخی و انتخاب روش های مطالعه مناسب .[1]

 مفهوم تهاجم فرهنگی[2]

تهاجم فرهنگی عبارت است از تلاش برنامه ریزی شده و سازمان یافته تمام یا بخشی از یک یا چند گروه اجتماعی- فرهنگی یا ملت یا جامعه یا تمدن و یا دولت. برای تحصیل مبانی و اصول اجتماعی، باورها، ارزش ها، اخلاقیات و رفتارهای مورد نظر خویش بر سایر گروهها و جوامع و ارائه اطلاعات انبوه به ملت ها و تغییر در نظام و ارزش هایشان به طوری که تصمیم گیری ها در کشور مورد تهاجم ، منجر به تامین سیاسی و اقتصادی و ; کشورهایی بشود که از این حربه استفاده می کنند

هدف از تهاجم فرهنگی، کنترل فرایند تصمیم گیری و شیوه اطلاع رسانی و تغییر در نظام ارزش هاست که منجر به استیلای سیاسی و اقتصادی آنها می شود . بدین ترتیب که «مهاجم فرهنگی» سعی می کند با استفاده از برتری اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و فن آوری به  مبانی اندیشه و رفتار یک ملت هجوم آورده و با تهدید، تضعیف، تحریف و احیاناً  نفی و طرد آنها، زمینه حاکمیت اندیشه، ارزش ها، و رفتارهای مطلوب خویش را فراهم آورد. اساسا کالاهای فرهنگی این گروه، دو دسته است که یکی مصرف داخلی دارد و دیگری کالاهای صادراتی است که پوچ گرایی و فساد را رواج می دهد و در واقع در اثر تهاجم  این نوع اخیر از کالاها در کشورهای مقصد، فرهنگ مهاجم در این کشورها راه می یابد برای مثال می توان به ویژگی اخلاق کار اشاره نمود که هیچ گاه به کشورهای مورد تهاجم  منتقل نشده است. این ترویج از طریق زور نیست بلکه با بهره گیری از قوانین  بازتابهای شرطی  است که انسان بر طبق آن به محرک های خارجی پاسخ می دهد

بنابراین، تهاجم فرهنگی به مفهوم نفی هویت فرهنگی و ملی کشور مورد هجوم ، برای برقرار کردن سلط فکری و فرهنگی از طریق تغییر باورها، رفتارها، روش ها و آداب و رسوم زندگی فردی و اجتماعی آن ملت، منطبق با الگوریتم های فرهنگ مهاجم خواهد بود

خرده فرهنگ ها[3]

در درون هر فرهنگ الگوهای متنوعی قابل مشاهده است که جامعه و شناختی به آنها «خرده فرهنگ» می گوید. خرده فرهنگ، فرهنگ بخشی از جامعه است که در عین اینکه با فرهنگ کل جامعه پیوند دارد، دارای  ویژگی های منحصر به خود نیز می باشد. تنوع خرده فرهنگ ها که گاه توام با تعارض با یکدیگر نیز هست می تواند زمینه ساز تهاجم فرهنگی باشد. اگر تمدن و مدنیت پذیری را مجموعه ای از اندوخته های معنوی و مادی جامعه بدانیم خرده فرهنگ ها  بخشی از مدنیت و تمدن جامعه را شامل می شوند که اسباب گسست  فرهنگی را فراهم می آورند


 

[1] . افروغ، عماد ، فرهنگ شناسی و حقوق فرهنگی، تهران : فرهنگ و دانش

[2] . محمد مهدی آصفی . دنیای اسلام و تهاجم فرهنگی غرب. قم . : تبلیغات اسلامی. 1380 ص

[3] محمد مهدی آصفی . دنیای اسلام و تهاجم فرهنگی غرب. قم . : تبلیغات اسلامی. 1380 ص


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


کلمات کلیدی :
<   <<   31   32   33   34   35   >>   >