سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله تحلیل وفاق اجتماعی در اندیشه امام خمینی ره با تأکید بر الگ

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله تحلیل وفاق اجتماعی در اندیشه امام خمینی ره با تأکید بر الگوی تکثرگرایی حق‌مدار در pdf دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تحلیل وفاق اجتماعی در اندیشه امام خمینی ره با تأکید بر الگوی تکثرگرایی حق‌مدار در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تحلیل وفاق اجتماعی در اندیشه امام خمینی ره با تأکید بر الگوی تکثرگرایی حق‌مدار در pdf

چکیده  
مقدمه  
1 دیدگاه مشابه ساز یا همانندگرا  
2 دیدگاه تثبیت گرا  
3 دیدگاه تکثرگرا  
الف. ابعاد تکثرگرایی از منظر امام خمینی ره  
1 تکثر افکار و اندیشه ها  
2 تکثر بیان و اظهار نظر  
تکثرگرایی در بیانِ باورهای مکتبی  
تکثرگرایی در بیانِ آرای سیاسی ـ اجتماعی  
ب. مشی تکثرگرای امام خمینی ره بر مدار وفاق اجتماعی  
1 وفاق اجتماعی از منظر امام خمینی ره  
2 تغایر جامعه وفاقی و جامعه توافقی در بینش امام خمینی ره  
3 عبودیت و حق محوری، قائمه های وفاق اجتماعی مطلوب در اندیشه امام خمینی ره  
4 وفاق بر اصول بنیادین جامعه اسلامی، آستانه تکثرگرایی در اندیشه امام خمینی ره  
نتیجه گیری  
منابع  

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله تحلیل وفاق اجتماعی در اندیشه امام خمینی ره با تأکید بر الگوی تکثرگرایی حق‌مدار در pdf

ابن ابی الحدید، 1357، شرح نهج البلاغه، چ دوم، بی جا، دارالإحیاءالکتب العربیه

ابن بابویه، محمدبن على،1403ق، معانی الأخبار، قم، جامعه مدرسین

ـــــ ، 1398ق، التوحید، قم، جامعه مدرسین

ابوطالبی، علی، 1378، حقوق قومی، اقلیت ها و همگرایی، ترجمه کریمی مله، مطالعات ملی، ش 1، ص129-154

افتخاری، اصغر، 1378، چهره متغیر امنیت داخلی، مطالعات راهبردی، ش4، ص17-52

موسوی خمینی، سیدروح الله، 1369، وصیتنامه، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ـــــ ، 1378، صحیفه امام، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره

ـــــ ، بی تا، تحریر الوسیله، قم، دارالعلم

بوازار، مارسل، 1358، اسلام و حقوق طبیعی انسان، ترجمه محسن مؤیدی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی

تستری، محمدتقی، 1410ق، قاموس الرجال، چ دوم، قم، مؤسسه النشرالإسلامی

جوادی آملی، عبدالله، 1378، ولایت فقیه ولایت فقاهت و عدالت، قم، اسراء

چلبی، مسعود، 1372، وفاق اجتماعی، نامه علوم اجتماعی، ش6، ص15-28

حرعاملى، محمدبن حسن، 1409ق، وسائل الشیعه، قم، آل البیت علیها السلام

صالحی امیری، سیدرضا، 1388، مدیریت منازعات قومی در ایران، چ دوم، تهران، مرکز تحقیقات استراتژیک

طباطبائی، محمدحسین، 1417ق، المیزان فى تفسیر القرآن، قم، جامعهى مدرسین

طباطبایی مؤتمنی، منوچهر، 1370، آزادی های عمومی و حقوق بشر، تهران، دانشگاه تهران

کریمی والا، محمدرضا، 1387، وظایف متقابل مردم و حکومت در حاکمیت علوی، قم، بوستان کتاب

کلینى، محمدبن یعقوب، 1407ق، الکافی، تهران، دار الکتب الإسلامیه

کوهن، کارل، 1373، دموکراسی، ترجمه فریبرز مجیدی، تهران، خوارزمی

مجلسى، محمدباقر، 1403ق، بحار الأنوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی

مطهری، مرتضی، 1361، پیرامون انقلاب اسلامی، قم، انتشارات اسلامی

ـــــ ، 1372، پیرامون جمهوری اسلامی، تهران، صدرا

ـــــ ، 1378، مجموعه آثار، (ج 16)، تهران، صدرا

معرفت، محمدهادی، 1378، دموکراسی در نظام ولایت فقیه، اندیشه حوزه، ش 18، ص72-104

منتظر قائم، مهدی، 1381، آزادی های شخصی و فکری، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره

نائینی، حسین، 1386، تنبیه الامه و تنزیه المله، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویمان، فرانتس، 1373، آزادی و قدرت و قانون، ترجمه عزت اللّه فولادوند، تهران، خوارزمی

چکیده

یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی، تأمین عرصه‌های لازم برای بروز اندیشه‌ها و ظهور آرا و سلایق گوناگون در مسائل اجتماعی، سیاسی می‌باشد تا با زدودن تیرگی‌های استبداد، جامعه اسلامی را در سلوکی راستین براساس تعالیم وحیانی، به سوی سعادت حقیقی، رهنمون کند. اما روشن است که چنین فرجامی، رهین حراست از هر نوع انحراف از شاخص همدلی و وفاق اجتماعی است که رمز اصلی پیروزی انقلاب اسلامی است

در این تحقیق، مسئله اصلی تبیین موضع امام خمینی از میان دیدگاه‌های«همانندگرا»، «تثبیت‌گرا» و «تکثرگرا» در عرصه اندیشه و بیان باورهای مکتبی و اظهار نظر در مسائل اجتماعی و سیاسی است. بدین‌ترتیب، ضمن احراز محوریت وفاق اجتماعی بر نگاه تکثرگرای بنیانگذار جمهوری اسلامی، ثابت می‌شود که این محوریت، براساس اصول بنیادینِ وفاق مردم مسلمان ایران، یعنی اسلام، قانون اساسی و مصالح ملی بوده است

کلید‌واژه‌ها: امام خمینی  ره، اندیشه، بیانِ نظر، تکثرگرایی، اسلام، وفاق اجتماعی

 

مقدمه

وفاق اجتماعی از موضوعات اساسی در مطالعات جامعه شناختی است. با توجه به اهمیت استراتژیک آن، همواره مورد توجه دانشوران بوده و همه نظام های سیاسی جهان، با درک درست از این واقعیت، به دنبال تحقق و تثبیتِ هرچه بیشتر همگرایی و وفاق ملی در جوامع خود هستند. در پرتو وفاق اجتماعی، افراد، در متن وفاق و همدلی اجتماعی و به دلیل تعهد درونی در قبال دیگران، أعمال خود را در منظر همگان یافته، و هرگونه تخلف از قواعد اجتماعی و بروز فسادِ اخلاقی، سیاسی و مالی، به دلیل احساس تقصیر و شرم، و نه بیم از عقاب قانون، رو به کاهش خواهد گذاشت

امیرمؤمنان علی علیه السلام در التزام به وفاق و همگرایی و اینکه جدایی از انبوه مردم، جز ضلالت نیست، می فرمایند: با انبوه مردم همگام باشید؛ زیرا دست عنایت الهی بر سر انبوه مردم است. از کنارهگیری و پراکندگی بپرهیزید. آن که کناره گرفت، طعمه شیطان خواهد بود، همانگونه که گوسفندِ جدا از گله، طعمه گرگ است (نهج البلاغه، خطبه 127). همچنین می فرمایند: در امت اسلام، هیچ کس همانند من وجود ندارد که به وحدت امت محمد صلی الله علیه و آله از من حریص تر و انس او نسبت به همبستگی جامعه از من بیشتر باشد. من از این کار، پاداش نیک و سرانجام شایسته را از خدا می طلبم (نهج البلاغه، نامه 78)

ازاین رو، وقتی در جامعه ای با تأکید بر وجوه اشتراک، همراهی و همدلی حاصل آمد و از خشنودی یکی، غریو شادی از همگان برآمد، بالندگی و انتظامی پایدار و پویا ارزانی آن می شود و غبار جدایی و عزلت، جز از خدعه گری نااهلان، از چهره آن رخت برمی بندد: خلوت از اغیار می باید نه یار / پوستین، بهر دی آمد نی بهار (مولوی – مثنوی: دفتر دوم، بیت 25/1؛ یعنی آنچنان که پوستین را در دی و زمستان می پوشند تا از سرما در امان باشند، نه در هوای بهاری، خلوت گزینی نیز باید برای رهایی از ناجنسان و نااهلان باشد؛ زیرا روح را صحبت ناجنس عذابی است الیم حافظ)

در این میان، پرسش اساسی این است که آیا لازمه وفاق اجتماعی، یک دستی، یک رنگی و تبعیت از یک نظام فکری، سیاسی و رفتار منفعلانه در برابر آن است؛ یعنی لازم است افراد و گروه های اجتماعی به یک شیوه اندیشیده، از نقد و نظر و رقابت های سیاسی منصرف، و از هر نوع ابراز نظر و رفتاری که سیاست های حاکمیتی را مخدوش نماید، بپرهیزند؟

بی تردید مطلوبیت و وفاق ملی، زمانی است که، با فراهم ساختن زمینه تضارب ایده ها و اظهار نظرهای ترقی خواه و از سوی دیگر، توان مدیریت تنش ها و تعارض ها، از طریق تحکیم روابط و تقویت اجماع گروه های اجتماعی و سیاسی بر اصول و قواعد پذیرفته شده و تعیین دقیق آستانه رقابت ها، بستری آماده برای تعالی جامعه فراهم می شود

برای نیل به این مطلوب و تعیین قلمرو اندیشه و بیان، براساس شاخص وفاق اجتماعی، سه دیدگاه قابل طرح است

1 دیدگاه مشابه ساز یا همانندگرا

در این دیدگاه، اعتقاد بر این است که نیل به وحدت و وفاق اجتماعی، تنها در گرو همانندسازی اندیشه ها و بیان انظار، از طریقِ شکل گیری غایتی واحد برای اندیشوران است. تلاش بر این است که برای وصول به همگرایی اجتماعی، اندیشه های غیرمعتقد به این غایت طرد و تضارب آرا، تنها برای معتقدین به چنین غایتی محترم شمرده شود

بنابراین، این دیدگاه به دنبال تحقق وفاق و وحدت سیاسی ـ اجتماعی، از طریق طرد گروه های رقیب یا تقلیل خطوط تمایز فرهنگی و اجتماعی اعضای جامعه است (افتخاری، 1378، ص 41). نتیجه این مشابه سازی با تعریف غایتی جداگانه برای نقض و ابرام ها، در عرصه های مختلف جامعه و ادغامِ جریان های فکری و سیاسی، اغلب، مقاومت ها و نا آرامی های سیاسی و اجتماعی، آشفتگی ها و ستیزه جویی های مدنی و گاه عواقب ناگوار شکنجه و کشتار است

2 دیدگاه تثبیت گرا

در این دیدگاه، تثبیت وضعیت سیاسی ـ اجتماعی کشور، بیشتر براساس اولویت امنیت، و تضمین آن، به ویژه در راستای ایجاد تحول و رونق اقتصادی است. در این نگرش، هدف، ایجاد نظم سیاسی است تا نظم اجتماعی و وفاقی. نظم سیاسی و نظم وفاقی، دوگونه نظم اند: یکی از بیرون و با پشتوانه قدرت مستقر می گردد و دیگری، تابع اراده خودِ گروه ها و متضمن همدلی آنان بوده و از پایین استقرار می یابد (چلبی، 1372، ص 18)

مطابق نگرش تثبیت گرا و ایجاد نظم سیاسی، تلاش بر این است که نه بر مبنای میل و اراده، اعتماد و هویت جمعی گروه های فکری و سیاسی، بلکه در سایه ثابت نگه داشتن سطح گروه بندی های سیاسی و نزدیک کردن هرچه بیشتر دیدگاه آنها به یکدیگر، حتی به قیمت انزوای مقطعی یک گروه برای مصالح کشور، امنیت در زمینه سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی تأمین گردد (افتخاری، 1378، ص 34ـ35). در این الگو، هرچند که برای گروه های فکری و سیاسی، غایت واحدی تعریف نمی شود، اما امنیت معیشتی و رونق اقتصادی به عنوان آستانه تعدد افکار و بیان انظار به شدت مورد تأکید می باشد

3 دیدگاه تکثرگرا

در این دیدگاه، توسعه یافتگی جامعه، حاصل مشارکت اجتماعی، تنوع و تکثرِ عقاید، توأم با فراگیری روح وفاق، همدلی در عرصه های مختلف فکری و سلوک اجتماعی و سیاسی است، تا از اندیشه ها و انظارِ متکثر، برآیندی مثبت در مسیر تکامل جامعه و نمایان شدن حق ناب به وجود آید

در این نگاه، وجود گرایش های متفاوت با اندیشه های مخلتف و تضارب آرا، موجب تقویت حاکمیت است. ازاین رو، حکومت موظف به رعایت حقوق همه گروه های فکری و سیاسی و اقلیت های قومی است (صالحی امیری، 1388، ص 59ـ69). لازم است با تلاش همه جانبه، همه نیروهای متفکر، بتوانند نظرات خود را در فضایی منطقی، عقلانی، آزاد و امن طرح کرده، به رقابت سالم و سازنده بپردازند. در این نگرش، وحدت و وفاق، به معنای یک رنگی و یک دستی انظار آحاد نیست؛ زیرا چنین جامعه ای مرده و غیرفعال است، بلکه هرکسی که چارچوب قوانین نظام و هنجارهای اجتماعی را پذیرفته، ملتزم و پایبند بر اصول بنیادین و محورهای نهادینه شده جامعه باشد، باید حق انتخاب و حضور در صحنه را داشته باشد (ابوطالبی، 1378، ص 186)

ازاین رو، هدف در این چارچوب، کثرت گرایی و پذیرش حق های متعدد نیست، بلکه دستیابی به واقعیت و حق ناب از طریق تضارب اندیشه ها و انظارِ متقن و انتظام یافته، مبنی بر اصول عقلانی و منطقی است که با اتکاء بر سازوکارهای خود تنظیم کننده ای ظهور و بروز می یابند که میان نیروها و نهادهای گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، با گسترش فرهنگ تعامل، مشارکت، اخلاق و هنجارهای بنیان نهاده، بر اصول پذیرفته شده جامعه برقرار می شود

هدف این نوشتار، شناسایی و معرفی دیدگاه مورد تأیید بنیانگذار جمهوری اسلامی، در این زمینه است. بدین منظور، نخست، جستاری بر ابعاد مختلفِ تکثرگرایی از منظر امام خمینی ره، ارائه، آنگاه با تبیین اهمیت، چارچوب و بنیادهای وفاق اجتماعی از نگاه ایشان، مشی تکثرگرای ایشان با محوریت وفاق اجتماعی را پی خواهیم گرفت

الف. ابعاد تکثرگرایی از منظر امام خمینی ره

1 تکثر افکار و اندیشه ها

روشن است که سفارش اسلام به جدال احسن: وَ لا تُجادِلُوا أهْلَ الْکِتابِ إِلأ بِالَّتِی هِیَ أحْسَنُ (عنکبوت: 46)؛ با اهل کتاب جز به روشى که از همه نیکوتر است مجادله نکنید. نه در پی همانندسازی افکار و اندیشه ها یا تثبیت آنها، بلکه برای مناقشه و مباحثه خالصانه و مشفقانه در انتظام بخشیدن به استدلال ها و استوار ساختن انحراف ها در افکار و اندیشه هاست؛ زیرا هر اندیشمندی، عقیده خود را براساس اندیشه در مقدماتی که برایش فراهم شده، دریافت می کند. صحت یا بطلان این عقیده، به درستی یا نادرستی مقدمات و ترتیب منطقی آنها وابسته است. به عبارت دیگر، هر عقیده ای، پس از یقین و یا اطمینان به صحت مقدمات است. اما آنچه قابل مناقشه است، مقدماتِ تفکر و اندیشه است، نه خود اندیشه و باور؛ زیرا اساساً عقیده و باور، عمل اختیاری نیست تا منع و تجویز به آن تعلق گیرید (طباطبائی، 1417ق، ص 117). ازاین رو، کوشش اندیشمندانِ بزرگ و تأکید رهنمودهای شرع، بر این است که اندیشهها را از راه تبیین مقدمات بدیهی و تمهید طُرُق استدلال متین، پاک و استوار سازند (معرفت، 1378، ص 89)، نه اینکه با توسل به اجبار و تحمیل درصدد تثبیت یا همسو نمودن آنها برآیند

یکی از نمودهای بارزِ پذیرش تکثر افکار، اندیشه ها و ناصحیح بودن تحمیل یا تحدید آنها در قرآن کریم، تحریص مردم به اندیشه ورزی و بهره گیری از قدرت تفکر و عقلانیت برای رسیدن به نظر و عقیده صحیح است. به گونه ای که افرادی که انتخاب شان، بی بهره از فکر و اندیشه سلیم است، چهارپایان، حتی از آن نیز گمراه تر معرفی می شود: به یقین، گروه بسیارى از جن و انس را براى دوزخ آفریدیم، آنها دل ها [عقل ها]یى دارند که با آن (اندیشه نمىکنند، و) نمىفهمند و چشمانى که با آن نمىبینند و گوش هایى که با آن نمىشنوند، آنها همچون چهارپایانند، بلکه گمراه تر! اینان همان غافلانند (چراکه با داشتن همهگونه امکانات هدایت، باز هم گمراهند) (اعراف: 179)

در منطق امام خمینی ره نیز اصل تکثر افکار و اندیشه ها، پذیرفته شده است. به هیچ وجه نمی توان برای همانند نمودن یا تثبیت انتخاب ها، اندیشه ای خاص را تحمیل نمود: کسى [مردم را] الزامشان نمىکند که شما باید حتماً این عقیده را داشته باشید. کسى الزام به شما نمىکند که حتماً باید این راه را بروید. کسى الزام به شما نمىکند که باید این را انتخاب کنى (موسوی خمینی، 1378، ج 10، ص 95)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله اکسپرسیوتیسم در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله اکسپرسیوتیسم در pdf دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله اکسپرسیوتیسم در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله اکسپرسیوتیسم در pdf

مقدمه
مفهوم کلی سبک اکسپرسیونیسم
تاریخچه اکسپرسیونیسم در آلمان
تاریخچه مطرح شدن اکسپرسیونیسم در ارتباط با معماری و « شهرسازی »
اندیشه های موثر بر دیدگاههای هنرمندان اکسپرسیونیست
نتیجه
منابع

 

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله اکسپرسیوتیسم در pdf

1- رید هربرت ( فلسفه هنر معاصر ) فرامرزی . نگاه

2-مجله « بررسی » شماره 1 و 2 اردیبهشت

3- محمد زاده . حمید  - از نقاشی تا معماری و شهر سازی انتشارات مویان جسم چاپ اول

مقدمه

هدف از انجام این پژوهش ، بررسی تعاریف و مفاهیم و تاریخچ شیو بیان اکسپرسیونیسم در ارتباط با نقاشی ، معماری و شهرسازی می باشد . با  تأکید بر اندیشه ها آثار و فعالیت های معمار و شهرساز یزرگ آلمانی به نام ( برونوتات ) و درت یابی به برخی از ویژگی های « شهر اکپرسیونیستی » می باشد

برای پی بردن به این نکته که اولاً « شهرسازی » و « اکسپرسیونیسم » و ثانیاً « شهر اکپرسیونیستی » و « برونوتات » چه ارتباطی با هم دارند

لازم است قبل از هر چیز معنی و مفهموم سبک اکسپرسیونست را بدانیم . و همچنین تاریخچه مطرح شدن آن در آلمان به دلایلی که گفته می شود . و نقش برونوتات در جنبش هنری اکپرسیونیستی این گشور روشن میگردد و همچنین با بررسی آثار و فعالیت های او برخی از ویژگی های شهر اکسپرسیونیستی مطرح می شود

 

مفهوم کلی سبک اکسپرسیونیسم

« اکسپرسیونیسم در لغت به معنی « بیانی » « هیجان گری » و « حالت گرایی» ترجه شده است

هنرمند اکسپرسیونیست هدف اصلیش عوالم بشری و انسانی است . اکسپرسیونیسم ، شیوه ای در هنر است . که نه بر واقعیات عین طبیعت تأکید دارد و نه بر تصورات انتزاعی مبتنی بر آن واقعیات تأکید دارد . بلکه تلاش و کوشش می کند احساسات و عواطف ، حالات درون و ذهنیات هنرمند را به تصویر بکشد

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

تحقیق مقایسه و بررسی تصویر و توصیف در شعر معاصر و کلاسیک فارسی ب

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق مقایسه و بررسی تصویر و توصیف در شعر معاصر و کلاسیک فارسی با تاکید بر تصاویر اشعار نیما در pdf دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق مقایسه و بررسی تصویر و توصیف در شعر معاصر و کلاسیک فارسی با تاکید بر تصاویر اشعار نیما در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق مقایسه و بررسی تصویر و توصیف در شعر معاصر و کلاسیک فارسی با تاکید بر تصاویر اشعار نیما در pdf

چکیده  
کلمات کلیدی:‌تصویر، ‌شعر معاصر و کلاسیک، اشعار نیما  
1ـ تصویر و توصیف در شعر  
2- ویژگی تصاویر  
3- ارتباط تصویر و معنی  
4- تصویر و توصیف در شعر نیما  
5-1- پیوند ساختاری در تصاویر بویژه در اشعار روایی  
5-3- دقت د رجزئیات تصاویر  
5-4- توجه به زمان و مکان در تصویر  
5-5- توجه به حالت مختلف افراد در تصاویر  
5-6- اقلیم گرایی یا محلی نمای تصاویر  
5-7- توجه به طبیعت در تصاویر  
5-8- فردیت در تصاویر  
پی نوشتها  

1ـ تصویر و توصیف در شعر

«تصویر در شعر ،‌بیانی است که به صور ذهنی حاصل از دریافتهای حسی شاعر زندگی می بخشد،‌ به عبارت دیگر ،‌سبب می شود تا خواننده احساس کند که چیزی را به گونه ای متمایز می بیند،‌ لمس می کند،‌ می بوید یا
می شنود.»1 یعنی شاعر دریافت خاصی دارد که سبب می شود به واسطه چنین دریافتی اشیایی را که همه روزه
می بینیم به گونه ای دیگر القا کند،‌ به گونه ای که گویا این اشیا را به نوعی دیگر می بینیم. نکته ای که تولستوی نیز به اشاره کرده و اذعان می کند که ما به واسطه عادت اشیاء اطرافمان را نمی بینیم و هنرمند، با دید دیگر آنها را کشف می کند.2 سارتر در تعریفی از تصویری می گوید: «تصویر عبارت از نحوه خاص ظهور یک شئ در شعور انسانی است و یا به طریق اولی، تصویر ، طریقه خاصی است که شعور انسانی، ‌به وسیله آن ، یک شی را به خود ارائه می دهد3» چنان که پیداست در این تعریف نیز درک روشنی از  تصویر ارائه نگردیده است. از آنجا که تصویر
(image) معادل تخیل دانسته شده4، مانند تخیل تعریف دقیق و جامع و مانعی از آن ارائه نگردیده است. می توان گفت تصویر هر نوع دریافت شاعر از اطراف خویش و ارائه آن به واسطه تشبیه،‌ استعاره و; است،‌ چه این دریافت شاعر حسی باشد و چه انتزاعی. شاید به خاطر همین دریافت شاعر چیزی از اطراف  وارائه این نگرش ،‌ باشلار اعتقاد دارد «تصویر، یک ادراک حسی میرا نیست،‌ بل زبانی است که زاده می شود»5 اهمیت تصویر در شعر تا بدان حد بوده است که هنر شاعر و توان وی بستگی به میزان خلق تصاویر داشته است. بر همین مبنا رمانتیک ها اعتقاد داشتند: «تمامیت کمال در زبان تصویری آن است ونه در تقریر و بیان اصول عقلانی، از این رو، شعر کلاسیک که تنها به جنبه های عقلانی می پرداخت آماج انتقاد گشت.»

تاکید بر تصویر تا آنجاست که عده ای اعتقاد داشتند که شعر باید به حدی تصویری باشد که پیش چشم شنونده و خواننده حاضر گردد7 و ازرا پاند یکی از اهداف مهم و غایی شعر را نقاشی کردن آنچه می بینیم دانست،8 یعنی شاعر باید چونان نقاشی زبردست به نقاشی بپردازد و دریافت خویش را برای خواننده و مخاطب نقاشی نماید و هیوم نا کامی کالریج به عنوان شاعر را غفلت وی از تصاویر می دانست.9 هیوم عقیده داشت: «زبان مستقیم، شعر است و از این جهت مستقیم است که سر و کارش با تصاویر است; شعر جدید بیشتر به مجسمه سازی شباهت دارد تا به موسیقی، زیرا بیشتر چشم را مخاطب قرار می دهد تا گوش را، و باید  تصاویر را قالب ریزی کند یعنی گل جان را در قالب شکل دقیق می ریزد و تصویری بصری می سازد که به خواننده منتقل
می شود.»

در هر صورت مجموع این سخنان و نظریات نشان می دهد که تصویر اهمیتی فوق العاده در ساختمان شعر دارد و شاعر توانمند کسی است که معانی را در قالب تصاویری ارزنده ارائه کند. نباید تصور کرد که هر شعری که تصویری نیست،‌ از مقوله ادبیات خارج می شود؛ از طرفی نمی توان  هر تصویری را یک تصویر کامل دانست بلکه باید توجه داشته تصاویر شعر باید شرایط و ویژگیهایی داشته باشند تا به واسطه این شرایط ارزشمند به
حساب آیند

2- ویژگی تصاویر

1-       اولاً تصاویر ارائه شده از سوی شاعر نباید بسیار کلی باشد که تصور گردد هیچ گونه بینش فردی در آن به کار نرفته است

2-       تصویر شاعرانه باید به همراه بار عاطفی باشد وصرفاً یک تصویر پوچ نباشد،‌ مثلاً اگر تصویر از رنج ارائه می دهد تنها یک تصویر مثل فیلم نباشد، بلکه بار عاطفی آن ،‌نیز رنج را القا کند

3-       تصاویر یک متن یا یک شعر نباید گسسته و از هم جدا باشند؛ بلکه باید منسجم باشند یک کل را ارائه دهند، یعنی «بین تصاویر پل زده می شود و سرانجام انسجام ساختمان ایجاد می گردد.»

4-       از آنجا که شعر در تلاش است عواطف را بیان کند هر چه تصاویر عینی تر باشند، در القا این مفاهیم موفق تر است

5-       تصاویر باید دارای قدرت القایی فراوان و تعمیم دادن باشند. مثلاً اگر ما واژه «خون» را در یک شعر بخوانیم،‌ بسرعت از بسیاری از مفاهیم وابسته به آن آگاه می شویم، به یاد زندگی،‌ مرگ درد، قربانی و نظایر آن می افتیم

در هر صورت یک تصویر شعری نباید تنها یک تصویر عینی صرف به حساب آید، زیرا در اینجا بحث شعر است و بی گمان باید همراه عاطفه باشد،‌ به همین دلیل ریچاردز می گوید:‌ «همیشه به کیفیت حسی تصویر اهمیت بیشتری از حد داده اند، آنچه تصویر را مؤثر می کند بیشتر خصلت آن است به عنوان واقعه ای ذهنی که به نحوه عجیبی با احساس ارتباط یافته است تا وضوح آن.»

با این توصیف باید در نظر داشت که همانطور که بیشتر اشاره شد تصویری که از چنین بار عاطفی تهی است؛ تنهایک نقاشی یا تصویر است، نه یک تصویر شاعرانه

3- ارتباط تصویر و معنی

با اندکی تامل می توان دریافت ارتباط و معنای شعر در زبان فارسی در همه انواع شعر یکسان نیست در پاره ای اشعار گویا تصاویر جدای از معنی هستند و بدون آن نیز معنی نقصی ندارد، در برخی اشعار، تصاویر معنای شعر را موثرتر جلوه می دهند و در پاره ای دیگر از اشعار، معنی و تصویر چنان با هم پیوند خورده اند که جدا شدن این دو از یکدیگر غیر ممکن است و گوئیا معنی تنها در همین تصاویر می تواند مؤثر و قابل بیان باشد

با توجه به این مطالب می توان گفت رابطه صور خیال یا تصویر با معنی در آثار متنوع ادب فارسی به این شرح است

1-       معنی از پیش در ذهن گوینده معلوم و مشخص است،‌ این معنی ناشی از برخورد عاطفی گوینده یا شاعر با موضوع نیست، این معنی از پیش معین را می توان با زبانی ساده و عاری از هر گونه تصویر بیان نمود، نویسنده به قصد بزرگ جلوه دادن معنی، آن را با تصویر همراه می کند. بسیاری از قصاید مدح آمیز شعر فارسی چنین هستند

2-       معنی به دلیل برخورد عاطفی نویسنده یا شاعر با موضوع در ذهن شکل گرفته است یا چنین
می نماید؛ در اینجا نیز اگر چه معنی از قبل در ذهن گوینده یا نویسنده بوده است،‌ تنها قصد انتقال آن ندارد، بلکه می خواهد احساسی در مخاطب برانگیزد در اینجا تصویر برای برانگیختن احساسی است، اینجا نیز معنی می تواند ساده باشد و به همراه تصویری نباشد،‌ لکن تاثیر خود را از دست می دهد،‌ تعزلات قصاید نمونه ای از این گونه اند

3-       نوع سوم، معنی و تصویر با یکدیگر پیوند ذاتی دارند،‌ اگر تلاش شود که این دو از هم جدا شوند،‌ آن گاه معنی دیگری خواهیم داشت. تصویر در اینجا بیش از آنکه به کار تزیین یا تاثیر گذاری بپردازد،‌ وظیفه ایضاح معنایی را دارد که از بیان می گریزد

بنابراین اگر شعر بتواند بدان پایه و مایه برسد که تصویر جزء لاینفک و جدا ناشدنی آن گردد؛ کمال یافته است و اگر بخواهیم با چنین دیدگاهی شعری را بسنجیم اجزا یک شعر باید دارای چنین خصوصیتی باشند و به قول اخوان:‌ «یک قطعه شعر خوب، با همه سادگی، آن چنان ترکیبی است و اجزاء آن با هم آن چنان پیوستگی و هماهنگی کامل دارند؛ که اگر نا تندرستی و نقصی در هر یک از اجزا وجود داشته باشد،‌ مجموعه واحد را از توفیق و کمال دور نگه می دارد و بالنتیجه از تخییل و تاثیر و ثبت و القا که هدف اصلی است،‌ بی بهرگی نصیب
می شود.»

4- تصویر و توصیف در شعر نیما

اگر اندکی در آثار نیما تامل و تدقق کنیم در می یابیم که وی موکداً ابراز می کند که شعر باید وصف کند و گویا عقیده دارد «شعر کهن از چنین مشخصه ای برخوردار نبوده است یا اینکه از وصفی که منظور نیماست دور است. و اشاره می کند «شعر ما ]باید[ در صورت موزن و در باطن مثل نثر تمام وقایع را وصف کننده باشد.»16 زیرا به عقیده او اساس و منظور هنر تصویر و توصیف است. در عالم هنر دانستن تنها کفایت نمی کند؛ اینکه انسان نسبت به چیزی آگاهی داشته باشد،‌ کافی نیست هنر می خواهد نشان بدهد و به تصویر بکشد17 و اگر در این هدف موفق شد هنر به کمال رسیده است، نیما این ویژگی هنر را مکرراً گوشزد می کند که: «هنر در خوب وانمود کردن و بر روی پرده آوردن است،‌ با قوت ساختن چیزهایی که مردم دیده اند. پیش چشم آوردن چیزهایی که مردم ندیده یا نسبت به آن بی اعتنا گذشته اند. هنرمند باید انصاف بمیان آورده از خود بپرسد: آیا گفتن چه لزومی داشت و آیا این شعر که می خواهد نام اورا بسر زبانها بیندازد چه بمردم می دهد که خودشان نداشته اند؟»18 یعنی شاعر اگر توانست خوب نشان دهد و خوب وصف کند طوری دیده که دیگران ندیده اند و این دید شاعر چیزی تازه به مردم داده است. وی نشانه های ادبیات نوین و جدید را در چنین رویکردی می داند از نظر وی تنها پس و پیش کردن مصرعها و یا دگرگونی در قافیه شعر نشان تحول در ادبیات نیست بلکه «ادبیات ما باید از هر حیث عوض شود. موضوع تازه کافی نیست و نه این کافیست که مضمونی را بسط داده،‌ به طرز تازه ای بیان کنیم،‌ نه این کافی نیست که با پس و پیش آوردن قافیه و افزایش و کاهش مصراع ها یا وسائل دیگر ، دست به فرم تازهای زده باشیم. عمده این است که طرز کار عوض شود و آن مدل وصفی و روایی که در دنیای با شعور آدم هاست،‌ به شعر بدهیم (نکته ای که هنوز هیچ کس به آن پی نبرده است و شاید فرنگی هایی هم که نمونه هایی تازه ای از اشعار ما می برند بزودی اینها را در نیابند) تا این کار نشود هیچ اصلاحی صورت پیدا نمی کند،‌ هیچ میدان وسیعی در پیش نیست.»19 آنچنان که پیدا است،‌ نیما اصل اساسی تحول و نوگرایی شعر جدید را که موجب تمایز و تفاوت آن از شعر گذشته می شود؛ همین ویژگی «وصفی و روایی» آن می داند و معتقد است که اگر چنین اصلی رعایت شود، تحول به وجود آمده است. نیما خود را نخستین کسی می داند که چنین حالت وصفی و روایی را در شعر فارسی به وجود آورده: «درتمامی اشعار قدیم ما یک حالت تصنعی است که به واسطه ی انقیاد و پیوستگی خود با موسیقی این حالت را یافته است که هر وقت شعری را از قالب بندی نظم خود سوا می کنیم می بینیم تاثیر دیگر دارد. من این کار را کرده ام که شعر فارسی را از این حبس و قید وحشتناک بیرون آورده ام،‌ آن را در مجرای طبیعی خود انداخته ام و حالت توصیفی به آن داده ام. از آغاز جوانی که دست بکار شعر هستم بزودی این را دریافته بودم.»20 در هر صورت نیما از یکی از بدیهی ترین اصول هنر یعنی «تصویر به جای تصریح» سود برده است

حمیدیان درکتاب داستان دیگر دیسی می گوید: «به طور کلی از مهمترین خدمات نیما به شعر جدید این بود که غنای تصویری را که در حدود عصر مشروطیت کاستی گرفته بود به شعر بازگرداند.»22 باید توجه داشت که تصویرگری نیما در شعر فارسی بی سابقه است و از نوع تصویر پردازی ماقبل از مشروطیت نیست؛ این اصل پذیرفته ای است که اصولاً صنایع بلاغی مثل تشبیه،‌ استعاره و... اساس تصویرگری اند لیکن باید توجه داشت ویژگی تصاویری که با نیما وارد شعری فارسی شد اصولاً با تصویرپردازی در اشعار ما قبل بسیار تفاوت دارد. در اینجا تلاش می شود که به اهم ویژگیهای تصویری شعر نیما اشاره شود

5-1- پیوند ساختاری در تصاویر بویژه در اشعار روایی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

پایان نامه تاثیر نانو ذرات بر روی بتنهای الیافی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  پایان نامه تاثیر نانو ذرات بر روی بتنهای الیافی در pdf دارای 138 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پایان نامه تاثیر نانو ذرات بر روی بتنهای الیافی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پایان نامه تاثیر نانو ذرات بر روی بتنهای الیافی در pdf

1-1- مقدمه              
فصل دوم: کلیاتی در مورد تاریخچه نانو و نانو تکنولوژی
2-1- نانو چیست؟        
2-2- نانو تکنولوژی و تاریخچه آن        
2-2-1- برخی اهداف کلی در استفاده از فناوری نانو         
2-2-2- تفاوت فناوری نانو با فناوری دیگر   
2-2-3- روش های ساخت در فناوری نانو   
2-2-4- نقش نانو ساختارها در فناوری نانو   
2-2-5- انواع رویکردهای نانو تکنولوژی    ;
2-3- انواع نانو ذرات     
2-3-1- نانو ذرات نیمه رسانا (نقاط کوانتومی)               
2-3-2- نانو ذرات سرامیکی            ;
2-3-3 نانو ذرات فلزی   
2-4- کاربرد نانو ذرات   ;
2-4-1- فناوری نانو در صنعت ساختمان    ;
2-4-2- فناوری نانو وپوشش های ساختمانی               
2-4-3- نانو پوشش های سنگ وچوب      
2-4-4- سیمان های الیافی              
2-4-5- شیشه های خود تمیز شونده         
2-4-6- شیشه های کنترل کننده انرژی       ;
2-4-7- شیشه های محافظ در برابر آتش    ;
2-4-8- استفاده از نانو ذرات برای جلوگیری از یخ زدگی جاده  
2-4-9- نانو لوله های کربنی            ;
2-4-9-1- انواع نانولوله های‌ کربنی         
2-4-9-2- ویژگی‌های نانولوله های کربنی   
2-4-10- روکش‌های ضد خوردگی فولادی                ;
2-4-11- عایق حرارتی نانویی به صورت رنگ             
2-4-12- نانو ذرات رس               ;
2-5- انواع نانو ذرات متداول مورد استفاده  در بتن و عمران     
2-5-1-  کاربرد نانو تیوب های کربنی در بتن               
2-5-2- نانوسیلیس ها  
2-5-3- نانو ذرات اکسید آهن یا هماتیت   
2-5-4- نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم       ;
2-6- سیمان و بتن بهبود یافته با استفاده از فناوری نانو         ;
2-7- بتن الیافی و انواع الیاف           
2-7-1- کاربرد های بتن الیافی           
2-7-1-1- دالها         ;
2-7-1-2- عرشه پلها   ;
2-7-1-3- خمش در تیرها              
2-7-2- انواع مختلف الیاف              
2-7-2-1- الیاف مصنوعی              
2-7-2-2- الیاف فلزی   ;
فصل سوم: بتن و اجزای تشکیل دهنده آن
3-1- سنگ دانه ها      ;
3-1-1- چسبندگی سنگدانه ها           
3-1-2- مقاومت سنگدانه ها            ;
3-1-3- سختی           
3-1-4- تخلخل وجذب آب دانه ها         
3-1-5- انبساط حجمی ماسه            ;
3-1-6- تغییرات حجم سنگدانه ها          ;
3-1-7- خواص حرارتی سنگ دانه ها       ;
3-1-8- مواد مضردرسنگدانه ها         ;
3-1-9- واکنش های قلیایی سنگ دانه ها    ;
3-1-10- اندازه سنگ دانه ها           
3-1-11- دانه بندی مناسب برای بتن         
3-1-12- مدول نرمی     
3-2- سیمان            ;
3-2-1- تاریخچه سیمان  
3-2-2- روشهای ساخت سیمان         ;
3-2-2-1- روش تر و نیمه تر           
3-2-2-2- روش نیمه خشک           
3-2-2-3- روش خشک  
3-2-3- انواع سیمان وکاربرد آن         ;
3-2-3-1- سیمان پرتلند نوع 1 سیمان پرتلند معمولی       ;
3-2-3-2- سیمان پرتلند نوع2          ;
3-2-3-3- سیمان پرتلند نوع3          ;
3-2-3-4- سیمان پرتلند نوع5          ;
3-2-3-5- سیمان سفید  
3-2-3-6- سیمان سرباره ای ضد سولفات   
3-2-3-7- سیمان پرتلند پوزولانی          ;
3-2-3-8- سیمان پرتلند آهکی         ;
3-2-3-9- سیمان بنائی  
3-2-3-10- سیمان نسوز 450          ;
3-2-3-11- سیمان نسوز 500           
3-2-3-12- سیمان نسوز 550           
3-2-3-13- سیمان هاى چاه نفت        
3-2-3-14- سیمان هاى پرتلند ضد آب      
3-2-3-15- سیمان های با گیرش تنظیم شده               
3-2-3-16- سیمان های رنگی           
3-2-4-  سلامت سیمان                ;
3-2-5-  ریزی سیمان   ;
3-2-6- زمان گیرش سیمان             ;
3-2-7- ضوابط الزامی انبار کردن و مصرف سیمان فله ای        
3-2-8- ضوابط الزامی بسته بندی، حمل ونقل وانبار کردن ومصرف سیمان های کیسه ای            ;
3-3- کیفیت آب مورد نیاز در بتن        
3-4- شناخت خصوصیات بتن و عوامل تاثیر گذار بر خواص مکانیکی و شیمیایی آن  
3-4-1- تاثیر درجه حرارت بر مقاومت بتن   
3-4-2- تاثیر سنگدانه های درشت بر مقاومت بتن           ;
3-4-3- خواص الکتریکی بتن           
3-4-4- مقاومت ضربه ای بتن           
3-4-5- پدیده خستگی در بتن         ;
3-4-6- تاثیر میزان آب در خصوصیات بتن   
3-4-7- نحوه متراکم کردن بتن           
3-4-8- آب انداختن بتن               ;
3-5- بررسی و تعریف انواع شرایط محیطی بتن             ;
3-6- روش های حمل بتن              
3-7- بتن پاشی         ;
3-8- بتن ریزی حجیم   ;
3-9- بتن با سنگ دانه های پیش آکنده       ;
2-10- بتن ریزی        
فصل چهارم: مصالح مصرفی
4-1- مواد و مصالح مصرفی            ;
4-1-1- مواد سیمانی   ;
4-1-2- نانو آلومینا     
4-1-3- نانو اکسید آهن               ;
4-1-4- نانو سیلیکا     
4-1-5- سنگدانه ها     
4-1-6- آب            ;
4-1-7- الیاف پلی پروپیلن              
4-1-8- فوق روان کننده               ;
4-2- طرح اختلاط     
4-2-1- نانوآلومینا      ;
4-2-2- نانو اکسید آهن               ;
4-2-3- نانوسیلیکا     
4- 3- ساخت و عمل آوری نمونه ها       ;
فصل پنجم: نتایج آزمایشها بر روی بتنهای الیافی معمولی وبتنهای الیافی حاوی نانو ذرات
5-1- نتایج آزمایشات   ;
5-1-1- مقاومت فشاری نانو آلومینا         
5-1-2- مقاومت فشاری نانو اکسید آهن   
5-1-3- مقاومت فشاری نانوسیلیکا         
5-2- تاثیر فوق روان کننده ها بر روی بتن الیافی حاوی نانو آلومینا و نانو اکسید آهن              
5-2-1- تاثیرفوق روان کننده بر روی بتنهای الیافی حاوی نانوآلومینا            ;
5-2-2- تاثیرفوق روان کننده بر روی بتنهای الیافی حاوی نانو اکسید آهن      ;
فصل ششم: نتیجه گیری
6-1- نتیجه گیری      ;
2-6- منابع و مراجع   ;

بخشی از منابع و مراجع پروژه پایان نامه تاثیر نانو ذرات بر روی بتنهای الیافی در pdf

1- احمد مشحونی، کاربرد نانو مواد در صنعت بتن آذر 1387

2- الیار ظفر خواه، سید فرزان کاظمی، محمد رضا توکلی زاده. تاثیر نانوسیلیس بر گیرش و مقاومت فشاری ملاتهای سیمانی

3- محدیه محمدی، حمید خرسند. سنتز نانو سیلیکا، بهار 1390

4- حسین علی بیگی، مرتضی حسین علی بیگی، امید لطفی عمران، ایمان محمد پور نیک بین ، زهره رحمانی. بررسی جنبه های گوناگون تاثیر تکنولوژی نانو بر خصوصیات مکانیکی و دوام بتن اردیبهشت 1390

5-Li H , Xiao HG ,Yuan J Microstructure of cement mortar with nano-particles , Composite Part B : Engineering

6-Lu P, Young JF Hot pressed DSP cement paste ,Material Research Society Symposium Proceedings

7-Kuo WT , Lin KL , Chang Wc, Luo HL , Effects of Nano-materials on Properties of Waterworks Sludge, Ash Cement Paste , Journal of Indian Engineering Chemistry 702-

8-Qing Y, Zenan Z and Rongshen Ch, Influence of nano-sio2 addition on properties of hardened cement paste as compared with silica fume, Construction and Building Materials

9-H Zhang and Qu J P Abrasion Resistance Of Concrete Containing Nano-particle For Pavement, pp 1262-

10- Jeng-ywan , Ta-peng, C. & Tien-chin, H. Effect of nano silica on characterization of Portland cement Materials Science and Engineering A, pp 266-

11- Toutanji H.A .Properties of polypropylene fiber reinforced silica fume expansive cement concrete

Construction and Building Materials, Vol. 13 , pp 171-177,

12-Ji T .Preliminary study on the water permeability and microstructure of concrete incorporating nano-sio2. Cement Concrete Research, Vol.35, pp. 1943-1947 (2005)

چکیده

در این تحقیق اثر نانو ذرات آلومینا، اکسیدآهن و سیلیکا با درصدهای مختلف بر روی مقاومت فشاری بتن الیافی مورد بررسی قرار داده شده است همچنین تاثیر استفاده یا عدم استفاده از فوق روان کننده بر روی نتایج حاصل بررسی گردیده است. بدین منظور از نمونه های مکعبی 10 سانتی متری استفاده گردید. طرحهای بتنی حاوی (0و1و2و4 درصد) وزنی سیمان نانو اکسید آهن و نمونه های دیگر بتنی حاوی (0و1و2و4 درصد) وزنی سیمان نانو آلومینا می باشند. همچنین از نمونه های بتنی حاوی (0و2و4و8 درصد) وزنی سیمان نانو سیلیکا استفاده گردیده است. تمامی طرح ها با نسبت آب به سیمان 45/0 و از هر طرح 3 نمونه تهیه گردیده است. عیار سیمان در نمونه های حاوی نانو آلومینا و اکسید آهن 300 و در نمونه های حاوی نانو سیلیکا 300 و400 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. طرح ها حاوی 2/0 درصد وزنی سیمان الیاف پلی پروپیلن می باشند. بر مبنای نتایج حاصل از مقاومت فشاری 7 و 28 روزه شاهد بهبود و افزایش چشمگیر مقاومت فشاری، با افزایش میزان نانو ذرات می باشیم

1-  مقدمه

استفاده از نانو ذرات در ساخت مواد و مصالح روز به روز در حال افزایش است تاثیر چشمگیر این نوع ذرات بر روی مقاومت و خصوصیات دیگر بتن باعث شده تا تحقیقات در مورد انواع نانو ذرات روز به روز افزایش پیدا کند

نانو ذرات به موادی اطلاق می شود که حداقل یک بعد آن (طول ، عرض و ضخامت) زیر 100 نانومتر باشد. خواص فیزیکی و شیمیایی مواد نانو (در شکل و فرمهای متعددی که وجود دارند از جمله ذرات، الیاف، گلوله و. . . ) در مقایسه با مواد میکروسکوپی تفاوت اساسی دارند. تغییرات اصولی که وجود دارد نه تنها از نظر کوچکی اندازه بلکه از نظر خواص جدید آنها در سطح مقیاس نانو می باشد

هدف نهایی از بررسی مواد در مقیاس نانو، یافتن طبقه جدیدی از مصالح ساختمانی با عملکرد بالا می باشد  که آنها را می توان به عنوان مصالحی با عملکرد بالا و چند منظوره اطلاق نمود. منظور از عملکرد چند منظوره، ظهور خواصی جدید و متفاوت نسبت به خواص مواد معمولی می باشد به گونه ای که مصالح بتوانند کاربردهای گوناگونی را ارائه نمایند. با توجه به نو ظهور بودن چنین موادی می توانند تحولی شگرف در صنعت ساختمان سازی آن ایجاد کنند

نانو فناوری اگر چه دانش نوپایی است ولی در همین زمان کوتاهی که از آغاز حیات آن می گذرد امید های بسیاری را برای ایجاد تغییرات بنیادی و کارآمد در رشته های مختلف علوم و فنون به وجود آورده است. با وجود اینکه آزمایشات و تحقیقات پیرامون نانو تکنولوژی از ابتدای دهه هشتاد به طور جدی پیگیری شد اما اثرات باور نکردنی و معجزه آسای آن به سرعت نظر سیاست گذاران و برنامه ریزان کلان بسیاری از کشورها را به خود جلب کرد و این فناوری به یکی از مهمترین و اصلی ترین اولویت های تحقیقاتی بسیاری از کشور ها تبدیل شد. تاثیر این فناوری بر اکثر صنایع و فناوری های موجود ونقش کلیدی آن در رشد و پیشرفت صنایع و علوم مختلف،این اعتقاد را که متخصصان رشته های مختلف بدون گرایش به مباحث نانو در دهه های آینده، فرصتی برای رشد نخواهند داشت را فراگیر کرده و هر روز این اعتقاد را بیش از پیش تقویت می کند بنابراین هر دانش و کشوری که به دنبال توسعه باشد ناگزیر از ورود و سرمایه گذاری در زمینه نانو فناوری است

بررسی ها و مطالعات صورت گرفته در پروژه ی ” برنامه ی کانادا درباره بهداشت جهانی ژنومیک” نشان  می دهد که حوزه معماری وعمران و ساخت و ساز به عنوان یکی از ده حوزه کاربردی که بیشترین تاثیر را در توسعه جهانی دارد، از لحاظ بهره مندی ازفناوری نانو، رتبه هشتم را دارد. نوع مشکلاتی که در این صنعت با آن مواجه هستیم، از کمبود منابع، مشکلات مربوط به تولید محصولات و همچنین هدر رفت آن در صنایع و ساختمان ها گرفته تا کندی مراحل اجرا، عمر سازه ها و دوام آنها، میزان مقاومت و وزن آنها، بیانگر تغییر در روش های ساخت و مواد ومصالح ساختمانی است به این ترتیب استفاده از نانو فناوری برای ساخت مواد و مصالح ساختمانی که خود موجب تغییر در فرآیند طراحی و ساخت می شود به عنوان یکی از گزینه ها و راه کارهای موجود برای حل مشکل مذکور شناخته شده است. محصولاتی که با بکارگیری فناوری نانو تولید می شوند، ویژگی های خاصی دارند و میتوانند مشکلات موجود در زمینه ساخت و ساز را حل کرده و نیازمندی ها و الزامات و سازماندهی فرآیند های ساخت و ساز را حل کرده و نیازمندی ها و الزامات و سازماندهی فرایند های ساخت و ساز را تغییر بدهند

نانوفناوری با کنترل مواد در مقیاس مولکولی امکان تهیه مصالح مناسب با ویژگیهای مورد نظر در بخش های مختلف ساختمان و تاسیسات و تجهیزات را فراهم کرده است. عمر زیاد، ضربه پذیری زیاد، مقاومت زیاد، شکنندگی کم، تغییر شکل های ناچیز از جمله ویژگی های مصالح ساخته شده با بهره گیری از فناوری نانو است. برخی از نتایج کاربرد فناوری نانو در صنعت ساختمان عبارتند از

 1- سازه های سبک تر و مقاوم تر

2- ساخت مصالح بسیار مقاوم در برابر نشت که می توانند در ساخت تاسیسات ساختمانی به کار گرفته شوند

3- بهبود عملکرد اتصالات لوله های آب

4- بهبود مقاومت فشاری و کششی و خمشی مصالح

5- مقاوم سازی مصالح

6- بهبود عملکرد عایق های صوتی

7- شیشه های خود تمیز شونده که مشکل تمیز کردن نمای شیشه ای و پنجره ها به خصوص در ساختمان های بلند را از بین می برد

موارد فوق تنها بخشی از ویژگی هایی است که به کمک فناوری نانو دست یافتنی است. استفاده از این فناوری در ساخت و ساز می تواند علاوه بر جلوگیری از اتلاف منابع گوناگون در بخش های مختلف و همچنین استفاده بهینه انرژی در ساختمان ، به افزایش عمر مفید ساختمان و مقاوم سازی آن در برابر صدا، رطوبت، حرارت، زلزله و دیگر حوادث غیره مترقبه (با صرفه اقتصادی) کمک کند. همچنین به کارگیری محصولات نانو در صنعت ساخت و ساز علاوه بر صرفه جویی در مواد و منابع سبب صرفه جویی در میزان انرژی مصرفی و نیروی انسانی در طول دوران ساخت و بهره برداری ساختمان خواهد شد

در سالهای اخیر تحقیقات زیادی در خصوص افزودن نانو ذرات به سیمان انجام گرفته است. نانو ذرات افزودنی به سیمان می توانند از نوع ترکیبات تشکیل دهنده خود سیمان(اکسید سیلیس، اکسید آهن، آلومینا) باشند و هم از ترکیباتی دیگر (برای مثال کربو نانو تیوب) که در جهت ایجاد خواصی مشخص و معین در سیمان، کاربرد دارند. ترکیب و مونتاژ مواد در اندازه های نانو، امکان پیشرفت افزاینده های سیمانی جدید مثل سوپر پلاستیزرها، ذرات نانو و تقویت کننده های نانویی را ممکن می سازد. خمیر های سیمانی ساخته شده از ذرات سیمانی با اندازه های نانویی در زمان کمتری شکل می گیرند و در مقایسه با خمیر های آماده شده از سیمان معمولی قدرت اولیه، تراکم و فشردگی بیشتری دارند

در حال حاضر در کشور چین بیشترین تحقیقات در جهت بررسی خواص نانو ذرات صورت می گیرد. لذا بسیاری از مقالات معتبر در خصوص بررسی خواص نانو ذرات مربوط به دانشگاه های این کشور می باشد. به طور کلی افزودن نانو ذرات به سیمان علاوه بر تاثیرات چشمگیری که بر روی مقاومت و خواص سیمان می گذارد باعث  کاهش مصرف سیمان وکاهش مصرف انرژی می گردد

2-1-  نانو چیست؟

از نگاه لغوی، کلمه نانو به معنای یک میلیاردم (9-10 ) است و در اصل از یک واژه یونانی به معنای کوچک گرفته شده است. علامت اختصاری نانو در سیستم متریکn  می باشد. یک نانو متر یک هزارم میکرن یا یک میلیاردم متر است

2-2-  نانو تکنولوژی و تاریخچه آن

در طول تاریخ بشر از زمان یونان باستان، مردم و بویژه دانشمندان آن دوره بر این باور بودند که مواد را می‌توان آنقدر به اجزاء کوچک تقسیم کرد تا به ذراتی رسید که خردناشدنی هستند و این ذرات بنیان مواد را تشکیل می‌دهند، شاید بتوان دموکریتوس فیلسوف یونانی را پدر فناوری و علوم نانو دانست چرا که در حدود 400 سال قبل از میلاد مسیح او اولین کسی بود که واژه اتم را که به معنی تقسیم‌نشدنی در زبان یونانی است برای توصیف ذرات سازنده موادبه کاربرد برد

فناوری‌نانو واژه‌ای است کلی که به تمام فناوری‌های پیشرفته در عرصه کار با مقیاس نانو اطلاق می‌شود. معمولاً منظور از مقیاس نانوابعادی در حدود 1 نانومتر تا 100 نانومترمی‌باشد (1 نانومتر یک میلیاردیم متر است) اولین جرقه فناوری نانو (البته در آن زمان هنوز به این نام شناخته نشده بود) در سال 1959 زده شد. در این سال ریچارد فاینمن طی یک سخنرانی با عنوان «فضای زیادی در سطوح پایین وجود دارد» ایده فناوری نانو را مطرح ساخت. وی این نظریه را ارائه داد که در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم مولکول‌ها و اتم‌ها را به صورت مستقیم دستکاری کنیم

فناوری نانو یک زمینه بین رشته ای است که در محدوده علوم کاربردی مختلفی نظیر فیزیک، مواد، الکترونیک و غیره وارد شده است. فناوری نانو خود به تنهایی علم نیست بلکه با استفاده از آن می توان به کاربردی کردن علوم مختلف کمک کرد. فناوری نانو به سه صورت تعریف می شود

واژه فناوری نانو اولین بار توسط نوریوتاینگوچی استاد دانشگاه علوم توکیو در سال 1974 بر زبانها جاری شد. او این واژه را برای توصیف ساخت مواد (وسایل) دقیقی که تلورانس ابعادی آنها در حد نانومتر می‌باشد، به کار برد او در مقاله ای با نام “مفهوم اساسی فناوری نانو” اشاره میکند که فناوری نانو اساسا مجموعه ای از فرایندهای تفکیک، ادغام و تشکیل مواد در حد یک اتم یا یک مولکول است. در سال 1986 این واژه توسط کی اریک درکسلر در کتابی تحت عنوان: «موتور آفرینش: آغاز دوران فناوری‌نانو» بازآفرینی و تعریف مجدد شد. وی این واژه را به شکل عمیق‌تری در رساله دکترای خود مورد بررسی قرار داده و بعدها آنرا در کتابی تحت عنوان «نانوسیستم‌ها ماشین‌های مولکولی چگونگی ساخت و محاسبات آنها» توسعه داد

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله اثر عناصری آلیاژی بر میکروساختار و استحکام چدن خاکستری در

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله اثر عناصری آلیاژی بر میکروساختار و استحکام چدن خاکستری در pdf دارای 31 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله اثر عناصری آلیاژی بر میکروساختار و استحکام چدن خاکستری در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله اثر عناصری آلیاژی بر میکروساختار و استحکام چدن خاکستری در pdf

1- مقدمه. 2

2- تجربی.. 4

2-1- مواد و روش ریخته گری; 4

2-2- متالوگرافی و خواص مکانیکی.. 5

3- نتایج و بحث; 7

3-1-تاثیر عناصر آلیاژی بر توسعه میکروساختاری; 7

3-1-1- مولیبدن(Mo) 7

3-1-2- منگنز و سیلیسیم.. 8

3-2- مورفولوژی آسفریت; 14

3-3- روش تجزیه آستنیت; 15

3-4- تاثیر میکروساختار بر خواص مکانیکی.. 19

4- نتایج.. 25

منبع: 27

خلاصه

آزمایشات ریخته گری برای تولید چدنهای خاکستری باترکیباتی در محدوده(درصد وزنی)

Fe–32C–wCu–xMo–yMn–zSi که w = 0.78–179, x = 0.11–117, y = 0.68–234 و

z = 1.41–232 انجام شده است

این عناصر کلیدی بطور سیستماتیک در طی ریخته گری ماسه ای بصورت میلگردهای با قطر 30-mm برای ارزیابی تاثیرشان بر توسعه میکروساختار و خواص مکانیکی، تغییر یافتند. معلوم شد که محدوده میکروساختارها از پرلیت کامل تا ترکیبی از آستنیت باقیمانده و فریت بینیتی به اصطلاح آسفریت (ausferrite) تولید شدند و یک همبستگی خطی مستدل بین کسر حجمی شکستن و استحکام آسفریت مشاهده شد. ترکیب بهینه خواص مکانیکی در یک آلیاژ با ترکیب تقریبی Fe–32C–10Cu–07Mo–055Mn–20Si بدست آمد که 100% آسفریت بدون کاربیدهای آلیاژی تولید شد. این آلیاژ یک میکروساختار و خواص مکانیکی قابل مقایسه با چدن خاکستری آستمپر شده بدون مشکلات زیاد همراه با آستمپرینگ داشت

کلمات کلیدی: چدن خاکستری، میکروساختار، ریخته گری و آسفریت

1- مقدمه

چدن خاکستری یک گروه وسیع از آلیاژهای ریختگی آهنی است که معمولا” بوسیله یک میکروساختار از گرافیت ورقه ای (flake graphite) در یک زمینه آهنی مشخص می شود. آن اساسا” یک آلیاژ Fe–C–Si شامل مقادیر کوچکی از عناصر آلیاژی دیگر و بیشترین آلیاژ ریختگی مورداستفاده و با تولید جهانی سالیانه 6 میلیون تن است که چندین برابر دیگر فلزات ریختگی است[1]

میکروساختار چدن خاکستری معمولا” شامل گرافیت ورقه ای و یک زمینه پرلیت و یا فریت است که خواص مکانیکی، قابلیت ماشینکاری و غیره به آن بستگی دارد. چدنهای خاکستری معمولی، زمینه پرلیتی و استحکام کششی در محدوده 140 تا 400 Mpa دارند. وسیله اصلی برای بهبود خواص مکانیکی، کاهش کربن معادل است که درصد گرافیت را کاهش و پرلیت را افزایش می دهد. جدول(1) انواع تجاری چدن خاکستری و خواص مکانیکی مربوط به آنها را نشان می دهد

برای بهبود خواص چدن خاکستری، تحقیق بر روی گسترش میکروساختار آسفریت بیش از 40 سال انجام گرفته است[6-2]. یک بهبود مهم ویژه در خواص، نتیجه ای از گسترش چدن خاکستری آستمپر شده است[7-3]. چدنهای خاکستری آستمپر شده به مهندس چاره هایی با ترکیبات فرایندی/موادی معمولی پیشنهاد می دهد[7]. از طریق آستمپرینگ، زمینه فریتی یا پرلیتی، چدن خاکستری به یک ساختار سوزنی شامل 70 تا 80% فریت بینیتی بدون کاربید و آستنیت باقیمانده 20 تا 30% تغییر می یابد. چنین ساختاری به اصطلاح آسفریت است[6]. نشان داده شده است که چنین ساختار زمینه ای، یک چدن خاکستری با یک ترکیب منحصر بفرد از استحکام، مقاومت سایشی، جذب صدا و یا لرزش و تافنس شکست بالا را تولید می کند[6و7]

یک عملیات حرارتی معمولی آستمپرینگ چدن خاکستری، آستنیته کردن در دمای 840–900 C برای چند ساعت بر اساس ترکیب و ضخامت ریختگی و آستمپر کردن در 230–425 C است[6و7]

در حالی که این برنامه زمانی عملیات حرارتی تولید چدن خاکستری با یک محدوده عالی از خواص ، به انرژی قابل ملاحظه و فضای تولید نیاز دارد و ممکن است باعث آلودگی محیطی بعلاوه اکسیداسیون و ترک در اجزا شود. این مشکلات ، تولید گسترده چدن خاکستری آستمپر شده را محدود کرده اند، بنابراین تحقیق بر روی گسترش چدن خاکستری آسفریتی را بوسیله ریخته گری مستقیم وادار می کنند[5]. کار حاضر قصد دارد نشان دهد که چگونه تغییرات سیستماتیک در اضافه کردن آلیاژی به یک چدن خاکستری معمولی در طی ریخته گری می تواند یک آلیاژ با میکروساختار فریت بینیتی-آستنیتی (آسفریتی) با خواص مکانیکی قابل مقایسه با چدن خاکستری آستمپر شده را تولید کند

2- تجربی

2-1- مواد و روش ریخته گری

هدف اصلی از کار حاضر تعیین تاثیر عناصر آلیاژی کلیدی بر توسعه میکروساختاری چدن خاکستری و اثرآن بر خواص مکانیکی بود. آزمایشات ریخته گری با استفاده از یک ترکیب آلیاژی اصلی حاصله از آمیژانها (جدول2) و بوسیله تغییر سیستماتیک عناصر آلیاژی که عمده آنها : Mo, Mn, Si, Cu بود، انجام گرفت. ترکیب اصلی نشان داده شده در جدول2 مربوط به آلیاژ کلاس 35 (جدول1) است. جدول2 همجنین نشان می دهد که چگونه Mo, Mn, Si, Cu بطور سیستماتیک از این ترکیب اصلی تغییر می یابند
چدن خاکستری اصلی در یک کوره القائی در دمای 1500 C ذوب شد که آمیژانها به مذاب برای تولید ترکیب مطلوب، اضافه شدند. از طریق ترکیب کردن در دمای 1480-1520 C ، یک قسمت از مذاب با ترکیب مورد نیاز با یک ملاقه ریخته شد که با 5/0 درصد وزنی از آلیاژ 75Si–25Fe تلقیح شد. برای نمونه های متالوگرافی، قالبهای ساخته شده از ماسه سیلیکای خشک مخلوط با رزین به همراه فالبهایی برای نمونه های تست مکانیکی تولید شده با سیلیکای خشک اما مخلوط با خاک رس و با یک رنگ گرافیتی با زمینه آب، رنگ شد. هر دو نوع قالب با همان مشخصات سرد کردن در طی ریخته گری بعلاوه همان میکروساختار تولید شد[9]. دمای ریختگری 1380-1420 C بود. در ادامه ریخته گری، همه فالبهای نمونه ها در هوا با دمای اتاق، خنک شدند

2-2- متالوگرافی و خواص مکانیکی

میلگردهای استوانه ای با 120 mm× 30mm و 350mm×30mm برای آزمایش متالوگرافی و تست مکانیکی ، به ترتیب، با استفاده دومی برای تعیین تنش شکست متقاطع و تست ضربه شارپی ریخته گری شدند[9]. نمونه ها برای تعیین تنش کششی نهایی (UTS) از نیمه پایین از هر نمونه شکسته متقاطع، ماشینکاری شدند. برای یک ترکیب مفروض، سه نمونه ریخته گری شدند و میکروساختار خواص مکانیکی تعیین شدند. با ادامه گرفتن ریخته گری، نمونه ها برای متالوگرافی نوری عمود بر محور طولی میلگردهای استوانه ای قرار گرفتند و با دنبال کردن خواص مکانیکی، سطوح شکست با استفاده از میکروسکوپ الکترونی Hitachi S4500 مورد آزمایش قرار گرفتند. اندازه گیری های کسر حجمی از میکرو اجزای زمینه (فریت، پرلیت، آسفریت، مارتنزیت و گرافیت) با استفاده از Adobe Photoshop 6.0 به همراه میکروسکوپ نوری Nikon Epiphot 200 با camera DXM 1200 Nikon digital انجام گرفت. برای هر نمونه، شش مورد اتفاقی با بزرگنمایی 100 با کسر حجمی از میکرو اجزای تعیین شده بوسیله متالوگرافی کمی، مورد تحلیل قرار گرفتند

3- نتایج و بحث

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >