سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله خورشید گرفتگی چیست؟ در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله خورشید گرفتگی چیست؟ در pdf دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله خورشید گرفتگی چیست؟ در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله خورشید گرفتگی چیست؟ در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله خورشید گرفتگی چیست؟ در pdf :

خورشید گرفتگی چیست؟
چرا هرماه خورشید گرفتگی اتفاق نمی‌افتد؟ انواع خورشید گرفتگی‌ها چگونه هستند و چه‌طور می‌توان یک خورشید گرفتگی را بدون خطر رصد کرد؟
تصور کنید که در حال حرکت در طول یک خیابان هستید و در حال تحمل گرما و نور شدید خورشید ناگهان آسمان تاریک می شود و شما برای مدت کوتاهی احساس راحتی می کنید و سپس دوباره نور خورشید بر شما می تابد. شاید از کنار این اتفاق به آسانی بگذرید اما اگر بدانید عاملی که باعث این اتفاق شده است سایه ماه بوده و شما آن قدر خوش شانس بوده اید که به طور اتفاقی در امتداد نوار بسیار باریک سایه ماه بوده اید شاید این اتفاق برای شما طور دیگری جلوه کند

همانطور که می دانید مدار ماه به گرد زمین اندکی با صفحه زمین خورشید زاویه دارد و این امر باعث می شود که ما هر ماه شاهد خورشید گرفتگی نباشیم. خورشید گرفتگی زمانی اتفاق می افتد که ماه در بین زمین و خورشید قرار گیرد و سایه خود را بر زمین بیافکند. اما این اتفاق زمانی به وقوع می پیوندد که ماه تقریبا نزدیک یکی از گره های مداری خود باشد (گره های مداری نقاطی هستند که در آن مدار یک جسم مدار جسم دیگری را قطع می کند.) زیرا هنگامی که ماه در نزدیکی گره های خود باشد تقریبا بر صفحه زمین خورشید منطبق می شود و بنابراین این امکان وجود دارد تا سایه خود را بر زمین بیافکند و عده ای از علاقه مندان را از خانه هایشان بیرون بکشد

کسوف ها به سه شکل اصلی اتفاق می افتد. نوع اول آن کسوف حلقوی است. همانطور که می دانید مدار ماه بیضوی است و طبعا گاهی اوقات در اوج (دورترین فاصله از زمین) و گاهی اوقات در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله از زمین) به سر می برد. اگر هنگام کسوف ماه در اوج مداری خود باشد اندازه زاویه‌ای آن، آن‌گونه که از زمین دیده می‌شود، در مقایسه با اندازه زاویه ای خورشید کمتر می شود و بدین ترتیب ماه نمی تواند همه قرص خورشید را در پشت خود مخفی سازد. بدین ترتیب خورشید در میانه گرفت به صورت حلقه ای نورانی دیده می شود و این خود یکی از جاذبه های این نوع کسوف است. کسوف 11 مهر ماه در بخشهایی از اسپانیا و آفریقا بدین صورت دیده می شود.

نوع دوم کسوف کلی است. در هنگام کسوف کلی ماه آن قدر از زمین دور نیست که نتواند کل قرص خورشید را در پشت خود مخفی سازد. با پنهان شدن قرص خورشید در پشت قرص ماه نا گهان تاج خورشید خود نمایی می کند و بدین ترتیب نماهای رویایی که همه ما از کسوف دیده ایم به وجود می آیند. نمونه چنین کسوفی در سال 1378 در کشور ما اتفاق افتاد و بسیاری را جذب خود کرد.

نوع سوم کسوف کسوف جزیی است که کسوف روز دوشنبه نیز از همین نوع است. در این نوع کسوف به سبب موقعیت جغرافیایی ناظر در روی زمین و همچنین به دلیل موقعیت ماه در مدارش، زمین وارد تمام‌سایه ماه نمیشود و یا تمام‌سایه ماه از مکان رصد ناظر عبور نمی کند. بدین ترتیب رصد گر تنها در نیم سایه قرار می‌گیرد و از دید او فقط بخش‌هایی از خورشید به وسیله ماه پوشیده می‌شود.

البته نوعی دیگری از کسوف هم وجود دارد که می توان آن را هم در رده حلقوی ها در نظر گرفت و هم در رده کسوف های کلی. در این نوع کسوف در بعضی از نقاط زمین کسوف کلی است و در بعضی از نقاط ماه قسمت های بسیار کمی از قرص خورشید را نمی پوشاند. این نوع از کسوف ها نیز بسیار زیبا هستند. نمونه از این نوع کسوف امسال (1384) در بخش هایی از منطقه آمریکای مرکزی اتفاق افتاد.

اما نکات لازم در هنگام رصد کسوف جزیی:
1به هیچ وجه بدون فیلتر به خورشید نگاه نکنید.
2برای نگاه کردن به خورشید از شیشه هایی که به وسیله دود شمع و یا به طرق دیگر دودی شده اند استفاده نکنید چرا که آن ها تنها شدت نور را کم می کنند و نمی توانند جلوی پرتوهای خطرناک نور خورشید را نمی گیرند.
3با ابزار نجومی به هیچ وجه بدون فیلتر به خورشید نگاه نکنید.
4بهترین روش دیدن کسوف استفاده از ابزار هایی مثل اتاق تاریک و یا انداختن تصویر بر روی دیوار یا پرده است.

پدیده گرفتگی:
اگر جرمی سماوی باعث شود که جرم سماوی دیگری برای ناظر زمینی غیر قابل رؤیت شود, پدیده گرفتگی اتفاق افتاده است. این پدیده بین تمام سیارات و ستارگان و ماه و خورشید اتفاق می افتد. سیاره های عطارد و زهره, گاهی از مقابل قرص خورشید عبور می کنند. معمولا ماه باعث گرفتگی ستارگان و سیارات در مسیر خود می شود. در این میان دو پدیده ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی از اهمیت ویژه ای برخوردارند. ماه گرفتگی هنگامی پدید می آید که ماه در سایه زمین قرار می گیرد و به صورت تیره و مسی رنگ دیده شود. وقتی زمین در سایه ماه قرار بگیرد, پدیده خورشید گرفتگی پیش می آید. از آنجا که این پدیده های نادر طیبعی انسان را متوجه قدرت خداوند متعال و نظام حاکم بر طبیعت می کند, جزو آیات الهی بر شمرده شده اند. شارع مقدس نیز احکام ویژه ای را در این موارد مقرر کرده است. در این مقال به بررسی این دو پدیده از دیدگاه نجومی می پردازیم.

ماه گرفتگی (خسوف)
پدیده ماه گرفتگی وقتی رخ می دهد که ماه, در حال بدر, نزدیک یکی از گره های صعودی یا نزولی خود باشد. در این حال ماه باید از سایه زمین عبور نماید و قهرا از نور خورشید محروم می ماند. در واقع زمین همواره پشت خود یک سایه مخروطی شکل درست می کند, ولی از آنجا که ماه معمولا با اختلاف زاویه ای بین حدود 5+ و 5- درجه از کنار سایه می گذرد, بطور معمول پدیده گرفتگی پیش نمی آید. ولی در حالیکه ماه بدر, از نزدیکی دایره البروج بگذرد, یعنی در نزدیکی یکی از گره های مدارش باشد, سایه زمین بر ماه می افتد و خسوف پدید می آید. شکل زیر وقوع یک ماه گرفتگی را نشان می دهد.

مخروط تمام سایه از تمام شعاع های خورشید محروم است اما مخروط نیمسایه برخی از شعاع های خورشید را دریافت میکند, ولی چون از بخش دیگری محروم است, تیره رنگ جلوه می نماید. گاهی ماه فقط از ناحیه نیم سایه عبور می کند, در این صورت به اصطلاح خسوف نیمسایه ای اتفاق افتاده است. در موارد عبور ماه از تمام سایه اگر تمام قرص از محدوده تمام سایه عبور کند, خسوف کلی رخ داده و گرنه خسوف جزیی است. خسوف نیم سایه ای در بیشتر موارد از زمین قابل تشخیص نیست, فقط در صورتیکه بیش از 7/0 قرص ماه در نیمسایه قرار بگیرد1 , این نوع خسوف قابل تشخیص است و ظاهرا نماز آیات نیز در این مورد واجب می شود, اگرچه منجمان بطور کلی از محاسبه و اعلام خسوف نیمسایه احتراز می نمایند!

در خسوف کلی, قرص ماه بصورت کامل نامریی نمی شود, بلکه بخاطر شکست نور خورشید در جو زمین, بطور غیر مستقیم قدری از شعاع های خورشید به ماه می رسد. از آنجا که جو زمین نور آبی را بیشتر از نور قرمز جذب می کند, نور منعکس شده به ماه, به رنگ قرمز مسی در می آید.
پدیده خسوف, یک پدیده غیر وابسته به موقعیت ناظر است. به این معنی که هر ناظری در زمان خسوف, اگر بتواند ماه را ببیند, می تواند خسوف را ملاحظه نماید. بنابراین خسوف برای همه نیم کره ای که به طرف ماه قرار گرفته, به یک شکل و در یک زمان قابل رؤیت است.

خورشید گرفتگی (کسوف)
اگر زمین در سایه مخروطی شکل ماه قرار بگیرد, پدیده خورشید گرفتگی پیش می آید. این پدیده وقتی اتفاق می افتد که ماه در نزدیکی حالت مقارنه, در حوالی یکی از گره هایش باشد. از آنجا که ماه معمولا با اختلافی بین 5+ و 5- درجه از دایره البروج قرار دارد, این پدیده به ندرت اتفاق می افتد. شکل زیر یک خورشید گرفتگی را ترسیم می نماید.

با توجه به شکل, مشخص می شود که خورشید گرفتگی کلی فقط در ناحیه بسیار کوچکی از زمین قابل رؤیت است ولی در نواحی بیشتری خورشید گرفتگی جزیی مشاهده می شود. از آنجاکه ماه در مدار خود با سرعتی در حدود یک کیلومتر در ثانیه حرکت می کند و زمین نیز, هم جهت با سایه با سرعت 5/0 کیلومتر بر ثانیه در دایره استوا دارای حرکت وضعی است, خورشید گرفتگی با سرعتی حدود 5/0 (= 5/0- 1) کیلومتر در ثانیه از شرق به غرب, در حرکت است. بنابراین نواحی مختلفی از کره زمین می توانند, خورشید گرفتگی را با تفاوت زمانی اندکی مشاهده نمایند.

چناچه قبلا گفته شد, مدار حرکت زمین به گرد خورشید و مدار ماه به دور زمین, بیضی شکلند. بنابراین قطر قرص مریی خورشید و ماه از روی زمین, در حال تغییر است. اگر خورشید گرفتگی کلی در صورتی پیش بیاید که قطر قرص ماه بزرگتر از قطر خورشید باشد, خورشید گرفتگی کلی مشاهده می شود. در صورتیکه قطر ماه کوچکتر از قطر خورشید باشد, و ماه نتواند تمام قرص خورشید را بپوشاند, حلقه ای از خورشید, حتی در حد اکثر گرفتگی, قابل رؤیت است. این حالت را خورشید گرفتگی حلقوی می نامند.

برخلاف خسوف , کسوف پدیده ای وابسته به موقعیت ناظر است. یعنی در هر ناحیه از کره زمین که روز باشد, گرفتگی به شکلی متفاوت با نواحی دیگر رؤیت می شود. در مرکز گرفتگی, کسوف کلی دیده می شود, در نواحی شمالی, بخش پایینی خورشید و در نواحی جنوبی بخش بالایی خورشید, گرفته می شود و بالاخره برخی نواحی اصلا گرفتگی را رؤیت نمی کنند. از اینرو محاسبه خورشید گرفتگی بسیار دشوارتر از ماه گرفتگی است و اگر سیستمی قادر به محاسبه دقیق خورشید گرفتگی در هر محلی باشد, و بتواند در حد ثانیه خورشید گرفتگی را محاسبه نماید, از دقت بسیار بالایی در محاسبات مواضع ماه و خورشید برخوردار است.

خورشید گرفتگی کلی یکی از زیباترین پدیده های طبیعی است. این پدیده حداکثر حدود 5/7 دقیقه طول می کشد. بخاطر استتار کامل قرص خورشید توسط ماه, آسمان در میان روز تاریک می شود و ستارگان قابل رؤیت می شوند. در این زمان حلقه ای الماسی رنگ از نور به گرد خورشید دیده می شود که از زیبایی مبهوت کننده ای برخوردار است. با حرکت مجدد ماه, رفته رفته قرص خورشید باز می شود و به حالت عادی باز می گردد.

قوانین گرفتگی ها
در اینجا خلاصه ای از مهمترین قوانین نجومی پدیده گرفتگی آورده شده است:
زمان ماه گرفتگی فقط در ماه کامل و خورشید گرفتگی در هنگام ماه نو قرار دارد. روایاتی که گرفتن خورشید در وسط و گرفتن ماه در آخر ماه را بیان می نماید, ناظر به ایجاد حالت غیر متعارف در آسمان است.

تعداد خورشید گرفتگی ها در هر سال حداقل 2 و حداکثر 5 و ماه گرفتگی ها هر سال حداکثر 3 مورد است. بیشترین رقم مجموع گرفتگی ها در یک سال اعم از ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی در یک سال عدد 7 است.
گرفتگی ها اغلب به صورت زوجی یا سه تایی, خورشید گرفتگی – ماه گرفتگی – خورشید گرفتگی رخ می دهند. ماه گرفتگی همیشه دو هفته قبل یا بعد از یک خورشید گرفتگی صورت می گیرد.

الگوی گرفتگی ها در یک دوره 18 سال و 11 روز و8 ساعته به نام سیکل ساروس دوباره تکرار می شوند. این الگو بطور دقیق تکرار نمی شود.
در یک ماه گرفتگی مدت زمان مرحله کلی حداکثر 1 ساعت و 40 دقیقه و مرحله تمام سایه ای یعنی جزیی- کلی- جزیی حداکثر 3 ساعت و 40 دقیقه به طول می انجامد. حداکثر مدت خورشید گرفتگی کلی (در استوا) 7 دقیقه و 40 ثانیه و برای گرفتگی حلقوی 12 دقیقه و 24 ثانیه می باشد
ماه گرفتگی در هر نقطه از کره زمین که مشاهده شود به یک شکل و در یک زمان مشاهده می شود ولی شکل یک خورشید گرفتگی و زمان رؤیت آن, بستگی به موقعیت ناظر روی کره زمین دارد.

مقدمه
در خسوف (ماه گرفتگی) زمین در حرکت مداری خود به دور خورشید سایه‌اش را، که در فضا در سمتی مخالف خورشید ممتد است، به دنبال می‌کشد. سایه زمین به شکل یک مخروط است که قاعده آن مقطع زمین و طول متوسط آن 1،3a80،000 کیلومتر است. طول این سایه ، بر اثر تغییر فاصله زمین از خورشید تا حدود 40000 کیلومتر نسبت به مقدا متوسط تغییر می‌کند. خسوف زمانی اتفاق می‌افتد که ماه وارد مخروط سایه زمین شود.

شرایط وقوع خسوف
وقتی از بالا به دایره البروج بنگریم به اشتباه گمان می‌کنیم که خسوف باید ماهی یک بار اتفاق افتد. خطای این دید وقتی آشکار می‌شود که از پهلو نگاه کنیم. آنگاه روشن می‌شود که این سه جرم در حقیقت بر یک خط واقع نیستند. ماه در نتیجه میل مدارش با دایره البروج ، می‌تواند از بالا یا پایین مخروط سایه ، به فاصله‌ای که حداکثر 32،000 کیلومتر می‌شود بگذرد. برای اینکه خسوف برقرار باشد واقع شود باید دو شرط مهم زیر همزمان با یکدیگر برقرار باشند:

1 خورشید ، زمین و ماه ، باید بر خطی مستقیم واقع باشند یعنی ماه به حالت بدر از زمین دیده شود. این واقعه ماهی یک بار روی می‌دهد.
2 ماه در حرکت مداریش باید در حال عبور از دایره البروج ، یعنی در یکی از عقده‌ها باشد.
بیشتر دیده شد که کره ماه نیمی از ماه را در زیر صفحه دایره البروج به سر می‌آورد و نیم دیگر را بالای آن. دو نقطه‌ای که در آنها ماه صفحه دایره البروج را قطع می‌کند عقدتین نامیده می‌شود: یکی از این دو عقده رأس (گره شمالی) است و دیگری عقده ذنب (گره جنوبی). خط واصل این دو نقطه را خط عقده‌ها یا خط گره‌ها نامند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله استفاده از مصالح هوشمند در خانه های هوشمند؛ با رویکرد به

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله استفاده از مصالح هوشمند در خانه های هوشمند؛ با رویکرد به معماری بومی مناطق گرم و خشک ایران در pdf دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله استفاده از مصالح هوشمند در خانه های هوشمند؛ با رویکرد به معماری بومی مناطق گرم و خشک ایران در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله استفاده از مصالح هوشمند در خانه های هوشمند؛ با رویکرد به معماری بومی مناطق گرم و خشک ایران در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله استفاده از مصالح هوشمند در خانه های هوشمند؛ با رویکرد به معماری بومی مناطق گرم و خشک ایران در pdf :

چکیده:

معماری در تمام دوران های مختلف همواره پاسخگو به فرهنگ آن دوره است. نقش معماری، استقرار فرهنگ زمان خود و غنی سازی آن است و این کار از راه نوآوری و شناساندن اندیشه های چالش انگیز صورت می گیرد. در دوران حاضر که تمامی جنبه های زندگی انسان ها تحت تاثیر پیشرفت روز افزون تکنولوژی و پیامدهای آن قرار گرفته است، این مقاله بر آن است تا از با استفاده از مصالح هوشمند که خود گونه ای از تکنولوژی هستند در جهت مهیا ساختن محیطی همساز با شرایط آسایش انسان، با بکارگیری مصالح معماری بومی به نوعی پایداری محیطی در فضاهای ساختمان برسد تا شرایط مناسب برای انسان را ایجاد کند. بوم گرایی را می توان آموزه ای دانست که از خواستار باز آمدن، باز آوردن یا ادامه رسوم، باورها و ارزش های فرهنگی بومی است که در باورهایی عمیق چون مقاومت در برابر فرهنگ غیر، ارج نهادن به هویت اصیل و راستین قومی خویش و آرزوی بازگشت به سنت فرهنگی آلوده نشده بومی، ریشه دارد.

این مقاله تحقیقات بنیادی است، و روش تحقیق آن مبانی نظری می باشد؛ روش گردآوری اطلاعات بر اساس منابع مکتوب کتابخانه ای انجام شده و تلاشی است جهت اینکه معماری بومی این کشور را به جایی برساند که علاوه بر ترکیب با تکنولوژی هوشمند با ایجاد محیطی سالم تر، میزان بازدهی را بالاتر برده و از هدر رفتن انرژی جلوگیری کند و همچنین خطرات زیست محیطی ای که امروزه در ارتباط با معماری مطرح است را کاهش دهد.

واژگان کلیدی: مصالح هوشمند، خانه های هوشمند، مصالح بوم آور، معماری بومی، کنترل شرایط محیطی.

مقدمه:

وجود ساختمان های هوشمند در دنیای جدید اجتناب ناپذیر است. یک ساختمان هوشمند بنایی است که توانایی پاسخگویی به نیازهای کاربرانش را داشته باشد. اهدافی که با ساخت یک ساختمان هوشمند به دست می آیند، تقریبا تمام وجوه زندگی انسان را در بر می گیرد. بهره وری، ر اندمان بالا، ذخیره انرژی، آسایش و افزایش عمر بنا نمونه هایی از این نوع اهداف است که با ساخت یناهای هوشمند به دست می آیند. اگر اثری بتواند در هر لحظه با توجه به نیازها خود را با امکانات و محدودیت ها هماهنگ سازد، می تواند با بهترین بازده اقتصادی به صورت بهینه عمل کند. بهترین مثال برای این جریان، خود طبیعت می باشد که در آن موجودات زنده، خود را در زمان واقعی با محیط هماهنگ، و نیازهای خود را برآورده می سازند.این امر در درجه اول مستلزم آگاهی کامل اثر از شرایط و داده های محیطی می باشد. در دهه اخیر با پیدایش تکنولوژی های نوین و همچنین پیشرفت در زمینه ی مواد و مصالح و دیگر علوم، زمینه ای برای ار مذکور فراهم گشته است، که می توان آنرا معماری هوشمند نامید.

به منظور ایجاد ارتباطی صحیح بین مصالح بومی و خانه های هوشمند بایستی توجه به طراحی یک ساختمان را به عنوان اینکه پاسخگو به سوالات زیر باشند را در نظر گرفت:
• چگونه می توان موضوع را از جنبه آرمانگرایی دور ساخته و جنبه های عملکردی هوشمند بیشتری به آن بخشیده شود؟

• چگونه می توان علاوه بر معرفی ایده های جدید، از کاربرد صرفا ظاهری فناوری های هوشمند در آینده جلوگیری کرد؟

• چگونه می توان مصالح بومی را در خانه های هوشمند برای آسایش ساکنین بکار برد؟

مسلما معماری بومی که مربوط به گذشته کشورمان است در زمان و مکان خودش مناسب بوده و تکرار آن امری بیهوده است. در این مقاله بهره گیری از مصالح هوشمند با توجه به مفاهیم مصالح بوم آورد در راستای استفاده در خانه های هوشمند، ورد نظر می باشد؛ چرا که با توجه به آثار معماری بومی و مستندات کتابخانه ای، این بناها به خوبی با شرایط اقلیمی مطابقت می کره اند. در این میان، مصالح معماری بومی ایران به عنوان الگویی مناسب در راستای رویکردی هوشمند مورد بررسی قرار گرفته و جنبه های بومی در نمونه های هوشمند ساختمان های امروزی، مورد پیشنهاد قرار می گیرد.

-1 تعریف معماری بومی:

پدیده معماری بومی خاص هرملتی است که الگوهای دلخواه خویش را براساس عناصرویژه وهماهنگی تصور مردم باخواسته های محیط به وجود آورده است معماری بومی با آنکه در طول تاریخ، دستخوش تحولات دگرگون کننده بوده است، توانسته است هویت ویژه خود را حفظ کند و نمایانگرا روحیه و ذوق، سلیقه و هنر آنان می باشد. امروزه گهگاه سخن از معماری بومی ای به میان می آید که هر شخص بی اختیار به یاد خانه های قدیمی با شکل های همساز و همگون با محیط می افتد؛ آنگونه از معماری که امروزه کمتر در محیط زندگی افراد یافت می شود. می توان معماری بومی را روش طراحی عمومیت یافته ای دانست که از معماری مردمی زاییده و شکل پیشرفته معماری طبیعی است که در ارتباط با آب و هوا، اقلیم و مصالح ساختمانی بیان گردیده است. معماری بومی با مردم همزاد و با محیط همساز است؛ این معماری پیش از آنکه در خور تحسین باشد، شایسته دوست داشتن است زیرا در نتیجه احترام به کل محیط استف خواه آن محیط انسان ساخت باشد یا طبیعی. (ارمغان،گرجی مهلبانی،.(21 :1388

-2 مصالح معماری بومی:

اینکه مردم در گذشته چگونه با طبیعت اطراف خویش، خاک، سنگ، چوب و مصالح دیگر انس گرفته اند و آنها را تا چه حد تحت اختیار خویش در آورده اند در خور تامل و تفکر است. عوامل بسیار دست در دست هم داده تا ذوق و توان استفاده بهتر از مصالح طبیعی را به مردمی بدهد که با دقت و شکیبایی تمام، به این ابزارها شکل بدهند و آنها را به شکل دلخواه خویش در آورند و به بهترین حالت از آنها استفاده کنند. مرحوم پیرنیا در بررسی ویژگی های معماری ایران به استفاده از مصالح بوم آورد اشاره می کند یا به عبارت ساده تر، استفاده از مواد و مصالح بومی هر محل را یکی از خصوصیات و توفیق های معماری ایرانی اعلام می کند.

امروزه اگرچه استقاده از مصالح جدید باعث نادیده گرفتن مصالح بومی در معماری ایران شده اما با این وجود هنوز بخشی از جوامع روستایی ایران همچنان از مصالح بومی استفاده می کنند و این خود نشانگر ویژگی های خاص این مصالح می باشد. ارزانی، دسترسی ساده به مواد و مصالح در هر نقطه از کشور سبب شده که در جوامع متوسط ایران همواره از مصالح بومی استفاده شود (ویسه،.(5 :1390 بخش اصلی مصالح بوم آورد به مصالح مصرفی در دیوار، کف و سقف های ساختمان محدود می شود. در شرایط فعلی، ایران بدون مصالحی مانند سیمان و فولاد، ساختمان با دوام ساخته نمی شود (ویسه،.(7 :1390

این مقاله با توجه به مصالح بوم آورد و بهره گیری از مصالح هوشمند بر آن است که به دلیل رشد جوامع صنعتی در قرن های اخیر و کمبود منابع طبیعی، به ع رصه ای پا بگذارد که مصالح جدیدی ایجاد کند که ضمن همگام شدن با معماری بومی با تکنولوژی و صنعت نیز همساز گردد.

مصالح بومی به طور عمده شامل موارد زیر است:
آجر، در فاصله نسبتا کوتاهی از محل مصرف تولید می شود.

خشت، از خاک محل ساخته می شود.

کاهگل، در اندود داخلی و خارجی دیوارها استفاده می شود.

گچ، در منطقه کوره های ساده سنتی تولید می شود.

آهک، در کوره های ساده محلی سنتی ساخته می شود.

سنگ، از دامنه کوههای محلی جمع آوری یا استخراج می شود.

بلوک سیمانی، با استفاده از ماسه محلی و سیمان در محل تولید می شود.

ورق های سیمانی سقف، با ماسه محلی و سیمان و یا با الیاف مسلح کننده ساخته می شود.
چوب، از باغ ها یا جنگل های منطقه در محل عمل آوری می شود و گهگاه ممکن است چوب بدون عمل آوری مصرف شود.
شن و ماسه، از ذخایر رودخانه ای یا کوهی محلی به دست می آید.

ماسه محلی، در ملات ماسه سیمانی یا ملات باتارد استفاده می شود (ویسه،.(8 :1390

با توجه به اینکه هر کدام از این مصالح دارای ماهیت خاصی می باشند، مواد و مصالح هوشمند را می توان با توجه به اقلیم گرم و خشک ایران جایگزین این مواد بومی کرد و پی به ماهیت ویژه آنها برد.

-3 مصالح هوشمند:

در روزهای نخستین که طراحان مواد هوشمند را کشف کردند، آنها را در عملکرد های خاص و یا ابتکاری (مانند انواع مختلفی از فنجان ها که با پرشدن تغییر رنگ می دادند) به کار می بردند. برای درک چگونگی استفاده از مواد هوشمند به عنوان یک

محصول باید دلیل علاقه طراحان را جویا شد و اینکه چه تاثیرات و عملکردهایی مورد نیاز است تا محصولات جدید، ارزان تر شود. به عنوان مثال، پیشرفت های قابل توجه بسیاری در حیطه فنآوری تولید فیلم های نازک ایجاد شده و ساخت محصولات هوشمند بسیاریف نه به دلیل نوآوری در سطح مواد اولیه بلکه به دلیل پیشرفت فناوری های تولید ممکن شده است. پیشرفت فناوری های تولید به بسیاری از مواد هوشمندی که در گذشته تنها به تحقیقات آزمایشگاهی محدود شده بودند، اجازه داده است که در جامعه، طراحی به صورت مفیدی ظهر یابند (آدینگتون،اسکودک،.(129 : 1390

فارنز برند ستر محقق پلیمر در BASF، طبق این نظر که معماران فردا به جای طراحی بر طبق خصوصیات مصالح، می توانند ضوابط مصالحی را که در جستجوی آن هستند را مشخص کنند و مصالح برای آنها با توجه به درخواستشان طراحی می شود، در این باره می گوید: به جای پرسیدن اینکه مصالح چه کار انجام خواهند داد می توان پرسید که به چه مصالح و با چه خصوصیاتی

نیاز است ( .(Edwars,2007

با توجه به اینکه مصالح مورد استفاده در اقلیم گرم و خشک ظرفیت حرارتی بالایی دارند و عمدتا از گل، خشت و یا آجر (که می توان با خیس نمودن سطح آن نسبت نگهداری رطوبت شبانه در آن گردید) ساخته می شود؛ می توان دریافت این مصالح کارایی خوبی دارند چرا که در طی ر وز با تابش مستقیم و شدید آفتاب، دیر گرم می شوند و حرارت خود را در طول شب تدریجا و به آرامی از دست می دهند، لذا نوسان دما در طول شبانه روز تعدیل خواهد شد. درها و پنجره ها غالبا از چوب ساخته می شوند و در نمای بنا از رنگ روشن و نیز کاهگل استفاده می شود؛ مصالحی چون گچ، کاهگل و سیم گل نیز در پشت بام بام ها به کار می روند. استفاده از سنگ، آستر سیمان و اشیای فلزی و براق در فضاهای خارجی صحیح نیست و در حالت کلی مصالح سنگین در سقف مسکن های اقلیم بیابانی و چوب در اقلیم نیمه بیابانی کاربرد دارد. طبق گفته فرانز برند ستر، هدف ایجاد و تولید مصالح هوشمندی است که با خصوصیات اقلیمی منطقه گرم و خشک مطابفت داشته باشند و بتوان از پارامترهای انرژی های مختلفی که در اختیار است به نحو احسن با مواد و مصالح هوشمند به کار برده شوند (اخترکاوان،صدیق،اخترکاوان ،.(94 :1390

-1-3نانو تکنولوژی، گامی به سوی معماری هوشمند:

فناوری نانو تنها در بحث ماده مطرح می شود ولی به صورت غیرمعمولی با نظم و ترتیب روبرو شده است، اما همین تغییر متریال، منجر به تغییر نوع فرهنگ، نگاه، هنر و معماری خواهد شد. در واقع مصالح هویت ثابت خود را از دست می دهند و دیگر معماری تعریف محدودی در زمان و مکان نخواهد داشت. چنین مصالحی، امکانات تازه ای را برای تکمیل و بهبود شی معماری و اندیشیدن درباره شکل جدید از زندگی به وجود می آورند. برطبق مقاله ای با نام »نانو تکنولوژی و جهان در حال گسترش« که در سال .2005م چاپ شده، صنعت ساختمان سازی در رده هشتم صنایعی است که از نانو تکنولوژی استفاده می کند (قربی،سفلایی،.(26 :1390 امروزه نانو تکنولوژی بیشتر از سایر علوم و تکنولوژی مورد تحقیق، مطالعه، توسعه و پیشرفت است و به نظر می رسد که در آینده ای نزدیک سایر علوم را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد (قربی،سفلایی،.(27 :1390

-1-1-3مواد نانو:

نانو نشان دهنده مقیاس ابعاد یک شیء یا یک رفتار در حدود چند بیلیونیوم متر است؛ می توان گفت که نانو تکنولوژی ایده توانایی ساخت از بنیاد کل و ایجاد ساختارها و مواد بی نقص و با خواص مبتکرانه را مطرح می کند. ترکیب دقیق ساختارهای درونی مختلف و نیروهای چسبندگی بین آنها، عمدتا خواص مکانیکی، الکتریکی، شیمیایی و دیگر خواص ماده جامد را تعیین می کنند. نانو تکنولوژی با ایجاد قابلیت ساخت کامل یک ساختار ملکولی، این توانایی را ایجاد می کند که خواص بی سابقه و به شدت

پیشرفته ای برای مقیاس درشت طراحی شود. در واقع بدون تغییر در ترکیب شیمیایی، خواص متفاوتی را تولید کرد تا نانو ماده ها و نانو تیوب های کربنی ایجاد شوند که رسانایی شان شش برابر بیشتر از کربن است و نسبت به مقاومت وزنشان پانصد بار از آلومینیوم بیشتر است. نانو تکنولوژ ی از ایجاد فرصت ساخت مواد از پایه فراتر می رود و توسعه و کاربرد مواد را در ابعاد نانو در بر می گیرد (آدینگتون،اسکودک،.(38 :1390
امروزه می توان از نانو تکنولوژی به خاطر موارد زیر قدردانی کرد:

طراحی مصالح خود تمیزکننده مانند گچی که قادر به جمع آوری آلودگی ها و از بین بردن آنهاست، پنجره هایی که رنگشان تنها با فشردن یک دکمه عوض می شود و یا تبدیل نور خورشید به الکتریسیته. آپارتمان های هرزوگ (Herzog ) در نیویورک، دمورن (Demeurn ) در بارسلون و کلیسای ژوبیل که به وسیله ریچارد میر و همکارانش در رم طراحی شده، از نمای خود تمیزکننده استفاده کرده اند. سیستم نمای این ساختمان ها شامل نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم استکه با نور خورشید عکس العمل نشان می دهند و آلودگی ها را تفکیک می کنند و آنها را از بین می برند. نمای کلیسای ژوبیل آلودگی ها را از اطراف اتمسفر جذب و آنها را به عناصری بی خطر تبدیل می کند (قربی،سفلایی،.(28 :1390 می توان از موادی که با نانو تکنولوژی ساخته می شوند در خانه ها استفاده کرد؛ برای مصرف بهینه انرژی، ایجاد آسایش همساز با اقلیم گرم و خشک و همچنین استفاده در مصالح بومی تا شرایط ایجاد مصالح هوشمند ایجاد شود و خانه های امروزی هوشمند شوند.

-2-1-3نانو بتن، بهبود بخشی بتن بومی:

بلوک های سیمانی یا بتنی به مصالح بنایی ای گفته می شوند که از اختلاط کردن سیمان و آب با سنگ دانه های مناسب و لزراندن و پرس کردن مخلوط، به دست می آیند. از فواید بتن، حمل آسان، عایق بودن نسبی حرارتی و صوتی و سهولت در مسلح کردن کارهای بنایی می باشد. اخیرا در کشورهای صنعتی نوعی بلوک چینی مسلح به صورت خشکه چین و بدون کاربرد ملات مرسوم شده است که پس از بلوک چی نی، آرماتور گذاری و پرکردن دور آنها با بتن، دو سمت دیوار را با اندود می پوشاند (ویسه،.(100 : 1390 بلوک های بنتی برای کاربردهای معمول به حد کافی با دوام هستند؛ می توان گفت در شرایط آلودگی شدید آب و هوا (حمله شیمیایی) و یخبندان، بلوک های با وقاومت زیاد باید به کار برده شوند (ویسه،.(107 : 1390
نانو بتن نمونه ای است از اینکه چگونه تولیدات نانو تکنولوژی می تواند طراحی ساختمان را تقویت کند. فیبرهای خیلی خیلی باریک، می توانند با بتن ترکیب شوند، که در نتیجه آن دوام بیشتر مصالح ساختمانی برای بهبود بخشی در برابر حملات شیمیایی و یخبندان است. این ماده سبک تر از بتن استاندارد است، با کارایی برتر؛ به گونه ای که جذب آب را در بتن بهبود می بخشد و همچنین شکستن بتن و تاثیرات منفی زیست محیطی را کاهش می دهد (قربی،سفلایی،.(29 :1390 به همین دلیل می توان از نانو بتن ها در ساختا ر درونی خانه استفاده کرد؛ به گونه ای که علاوه بر سبک بودن، دوام بیشتری نسبت به مصالح بومی نظیر بتن های قدیمی، در مناطق گرم و خشک، دارند.

-3-1-3نانو سیمان، جایگزینی برای سیمان های قدیمی:

سنگدانههای معدنی، از یک یا ترکیبی از کانیها یا سنگها تشکیل میشوند که بسته به شرایطی که در معرض آن قرار میگیرند، خصوصیات شیمیایی و فیزیکی خمیره سیمان و مورد استفادهی بتن ممکن است کاربرد خوب یا ضعیفی داشته باشند. مقادیر کم کانیها، یا سنگهایی که در سنگدانه به عنوان آلوده کننده یا مواد فرعی وجود دارند ممن است تأثیر تعیین کنندهای در کیفیت آن داشته باشند (ویسه، .(89:1390 محققان مؤسسه تولید سیمان ماساچوست که تولیدکننده سیمان هستند، کشف

کردند که ساختارهای نانوذرهای که شباهت زیادی به سیمان دارند، میتوانند جایگزین استفاده از سیمان شوند. واکنشپذیری اولیه این سیمان ده برابر بیشتر از سیمانهایی است که به روش معمولی تهیه شدهاند. البته این سیمان بسیار متخلخل است و پایداری کمتری نسبت به سیمانهای معمولی دارد (قربی،سفلایی،.(29:1390

اما می توان از آنها در مناطق گرم و خشک استفاده کرد، تا انتقال حرارتی کمتری با استفاده از این تخلخلها صورت گیرد؛ به گونهای که خانههای هوشمند به وسیلهی این مواد به وجود آیند. نانوسیمان با اندازههای مختلف سنگدانه در سیمان معمولاً واکنشهای ترمودینامیکی، واکنشهای سینتیکی متفاوتی را خواهند داشت. در حال حاضر منواکسید منیزیم جایگزین مناسبی به نظر میرسد؛ چرا که تولیدکنندگان تجاری سیمان مناسب با محیط را تولید میکنند که علاوه بر کاهش مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانهای قادر است CO2 جاری شده را جذب کند (قربی،سفلایی، .(29:1390

-4-1-3آئروژل (نانوژل)، بهبودبخشی عایق حرارتی:

از نظر بهینه کردن اقلیمی، استفاده از سنگ لاشه در دیوارهای باربر، عملکرد حرارتی مناسبی در پی نخواهد داشت مگر در دیوارهای سنگی بسیار ضخیم که دارای مقاومت و ظرفیت حرارتی بیشتری هستند که به نسبت وزن زیاد و مشکلات هنگام زلزله توصیه نمیشوند. اما در صورت لزوم استفاده از سنگ، باید سطوح خارجی و داخلی با اندود ضخیمی پوشانده شود تا راه تبادل حرارتی و همرفتی ناخواسته مسدود شود. استفاده از عایقهای حرارتی در سمت داخل جدارههای سنگی خانههای مسکونی میتواند ضمن حفظ سیمای خانه ها، عملکرد حرارتی جدار را بهبود داده و ضرورت افزایش ضخامت جدار به منظور کاهش تبادل حرارت را از میان بردارد (ویسه،.(88:1390

این مواد، راهحل مناسبی برای بالا بردن ظرفیت حرارتی جدارها میباشند، زیرا که اقلیم گرم و خشک به علت تابش زیاد خورشید،نیاز به موادی به عنوان عایق حرارتی دارد.محققان لابراتور بینالمللی آرگون، تکنیکهایشان را برای تولید آئروژل گسترش دادند که علاوه بر اینکه انتقال صدا را به مقدار زیادی کاهش میدهد، با طبیعت ارتباط بهتری برقرار کرده و جلوگیری از آلودگی محیط میکند. نانوژلها از بهترین عایقهای حرارتی جهان هستند زیرا که هر سانت این ماده، از شیشههای آرگونی و یا دیوارهای پشم شیشه ساخته شده است که در حال حاضر از پشم شیشهها و یا شیشهها با گاز آرگون ساخته شدهاند(قربی،سفلایی،. (30:1390

دستگاههای رایجی نی ز برای افزودن یا کاستن حرارت محیط داخلی، از طریق فرایندی معروف به »رقیقسازی« کار میکنند که هوایی با دمای درونی ویژهای با هوای اتاق مخلوط میشود تا آن را تا حد مطلوب رقیق سازد. این فرایند تا حد زیادی ناکارآمد است و در سطوح متعددی تبادلهای حرارتی را در بر میگیرد. تبادل حرارتی در بهترین حالت خود در یک موتور حرارتی روی می دهد و در اصل بین مخزنی با دمای بالا و دمای پایین گردشی ایجاد میشود. موتور حرارتی میتواند در تقاطع درونی یک نیمه هادی جای داده شود و اختلاف دمای زیادی ایجاد کند(ترمو الکتریک) که میتوان از این اختلاف دما به عنوان یک جذبکننده حرارتی(برای سرمایش) یا یک منبع برای گرمایش بهره برد.

عاملی دیگر برای جذب حرارت میتواند این باشد که به جای حذف گرما از یک محیط (انتقال حرارت) میتوان آن را به یک انرژی درونی تبدیل نمود که با یک تغییر مولکولی یا ریزساختاری همراه است. انرژی گرمایی میتواند جذب شود و وضعیت با تغییر خاصیت ماده تعدیل یابد (مواد تغییر فاز دهنده، ژلهای پلیمری، مواد ترموتروپیک) (آدینگتون، اسکودک، .(130:1390

-5-1-3نانوکریستال:

نانوکریستالها قابل جاسازی در مواد رسانای جریان الکتریسته هستند، میتوانند شرایط لازم را برای تولید برق از خورشید با هزینه بسیار مناسبی به وجود آوردند. در این تکنولوژی، مواد پلاستیکی بین الکترودها به صورت لایه لایه قرار داده میشود سپس با یک لایه نازک پوشیده میشوند و میتوانند درصد بسیار بالایی از انرژی خورشیدی را جذب کنند. نانوتکنولوژی تأثیر زیادی در چگونگی تولید انرژی و انتقال آن خواهد داشت و مصرف انرژی را به طور مؤثر، بدون اختلال در آسایش انسانها، کاهش میدهند (قربی، سفلایی، .(28:1390 بنابراین میتوان از آنها به عنوان عایق حرارتی استفاده کرد به گونهای که انرژی خورشیدی را گرفته و به الکتریسیته تبدیل کنند، به جای اینکه گرما به درون بیاید؛ نانوکریستالها را میتوان در خانههای مناطق گرم و خشک کشور استفاده کرد، تا از ورود گرمای زیاد خورشید جلوگیری شود.

-6-1-3تولید انرژی ارزان خورشیدی:

فنآوری نانو موجب میشود که تولید انرژی خورشیدی به آسانی و ارزانیِ رویاندن چمن باشد. مواد نانو مقیاسی از معماری چمن و فتوسنتز صورت گرفته در آن، برای گرفتن و ذخیرهسازی انرژی خورشید تقلید میکنند. آنها سعی دارند که نانوذرات کوچک را در محصولات روزمره ساده و ارزانی همچون رنگخانه و سفال سقف وارد کنند و نحوه تولید انرژی خورشیدی را معقول سازند. رنگها، سقفها یا توخالهایی که ظاهری معمولی داشته و با فناوری نانو توانمند شدهاند، میتوانند جایگزین مصالح بومیای شوند که برای ذخیرهسازی انرژی خورشیدی مورد استفاده قرار میگرفتهاند (قربی،سفلایی، (29:1390؛ اینگونه مصالح برای استفاده در خانه های هوشمند امروزی، به خصوص در اقلیم گرم و خشک ایران مناسب هستند؛ زیرا همساز با محیط هستند و از طبیعت اطراف خود بهره میگیرند.

-2-3فنآوری کریستال مایع، کنترل هوشمند تابش شدید نور خورشید:

با توجه به اینکه در اقلیم گرم و خشک ایران، تابشهای مستقیم و شدید آفتاب سطح زمین را تا 70 درجه سانتیگراد گرم میکند، برای جلوگیری از نفوذ گرما و حرارت به بنا، ایجاد سایبانهای سرتاسری در پشت بامها و ایوانهای سرپوشیده نسبت به آفتاب یکطرفه و همچنین کنسولها در جدارههای خارجی الزامی است. ارتفاع بلند اتاقها برای دیرتر گرم شدن هوای داخلی، قرار دادن روزنه هایی در زیر سقف و یا بام بنا برای خارج ساختن گرما به خارج از ساختمان، از خصوصیات بناهای بومی این اقلیم میباشند (اخترکاوان،صدیق،اخترکاوان، . (94-98:1390

با ورود نمایشگرهای کریستال مایع که به صورت فراگیر در محصولات متعددی به کار گرفته شدهاند، موفقیت بزرگی در عرصه پیشرفت فنآوری ایجاد شده است. کریستالهای مایع بین جامدهای بلورین و مایعات ایزوتوپ میباشند. این مواد، مایعاتی با یک نظام جهتگیری خاص و با خواص ایزوتروپیک میباشند که به میدان الکتریکی حساس بوده و در نتیجه به ویژه در نمایشگاهی بصری قابل کاربرد هستند. نمایشگرهای کریستال مانع از دو صفحه از جنس مادهای قطبی کننده و محلول کریستال مایعی بین آنها تشکیل شدهاند که عبور جریان الکتریکی از میان مایع موجب میشود، کریستالها در یک ردیف قرار گیرند و بنابراین نور نمیتواند از میان آنها عبور کند. هر کریستال مانند یک شاتر عمل میکند که پایه نور اجازه عبور میدهد و یا مانع ورود نور به فضا میشود. از این فنآوری میتوان در دیوارهای بنا به عنوان عنصری کاربردی- تزئینی در اقلیم گرم و خشک که با تابشهای شدیدی مواجه است، استفاده کرد (آدینگتون، اسکودک،.(85: 1390

-3-3سامانه پوسته هوشمند:

طراحی و ساخت عناصر و جزئیات ساختمان و مصالح ساختمانی به خصوص در پوسته خارجی ساختمان بر اساس حداکثر بهرهگیری از عناصر اقلیمی (از نظر کاربردی، از نظر طول عمر و ;) و حداقل آسیبپذیری از آن میباشد که با شناخت کامل یک عنصر اقلیمی میتواند نتایج خوبی را داشته باشد.

در بحث پوستههای هوشمند، سامانههای مربوط به پوسته و شیشهکاری، برای طراحان به مشکل تبدیل شده است. پوسته هم واره دو جهت دارد، چرا که انتقال انرژی در آن همزمان در دو جهت روی میدهد. حرارت ممکن است از طریق رسانش به خارج انتقال یابد، در حالیکه همزمان به دخل می تابد و در عین حال نور ورودی ساختمان باید با دید بیرون در تعادل قرار گیرد. با پیدایش بحران انرژی در دهه .1970م از سامانههای HVAC با مصرف انرژی بالا با انواع گوناگون سامانههای حجمی هواساز جایگزین شد، سطوح شیشهای با لایه نازکی از جمله لایههای کم عبورده، بازتابندهی پرتوهای خورشیدی و ضد- بازتابش (بر روی سطح داخلی) پوشانده شدند. برای بازتاب تشعشعات خورشیدی، کرکرههای خودکاری همراه با سامانههای کنترلی مدیریت انرژی به کار گرفته شدند و برای کاهش نوسانات دمایی، سامانههای دوپوسته تودرتویی که ساختمان را با دو سطح شیشهای میپوشاندند، مورد استفاده قرار گرفتند.
در حیطهی معماری هیچ گروهی به اندازه طراحان و مهندسان که مسئولیت پوستهها و سامانههای بسته را بر عهده دارند، استفاده از مواد هوشمند را نپذیرفتهاند. مواد هوشمند به عنوان فنآوری ایدهآل برای ارائهی عملکردهای یک ابرپوسته در نظر گرفته شده اند که همچنان این عملکردها را به سادگی و به صورت پیوسته در اختیار قرار میدهند. ایدههای مایک دیویس ( Mike (Davies در دیوار پلی ولنت (Polyvalent wall ) پوستهای نازک که از لایههایی از الکتروکرومیکها، فوتوولتاییکها، شیشههای رسانا، تابشکنندههای حرارتی، صفحات عبوردهندهی گاز با منفذهایی در ابعاد میکرو و غیره ساخته شده است که به عنوان الگویی برای پوستههای نهایی به کار میرود. پنجرهها و پوستهها عناصر ظاهری یک ساختمان هستند و بدین ترتیب یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه معماران میباشند. ابداعاتی که در این حیطهها ایجاد شدهاند به گونهای مواد هوشمند را به کار میگیرند که گویی فنآوریهای جایگزینی هستند که باید طراحهای رایج با آن مطابقت داشته باشند (آدینگتون، اسکودک، .(153:1390 در این میان، میتوان از این پوستهها در خانهها استفاده کرد، تا آنها را با این مصالح، هوشمند کرد؛ به گونهای که با اقلیم همساز باشد و شرایط آسایش ساکنین را فراهم کند تا ضمن ایجاد آسایش حرارتی، در مصرف انرژی، صرفهجویی شود.

-4-3رنگها و پوششهای هوشمند:

رنگها و پوششها روشهای دیرینهای برای تغییر یا بهبود ویژگیها یا عملکردهای یک ماده به شمار میروند. توسعه پوششها و رنگهای هوشمند به این روشهای قدیمی قابلیت تجدید بخشیده است. رنگهای هوشمند را معمولاً میتوان به گروههای زیر تقسیم نمود:

الف) مواد با کارایی بالا ب) مواد تغییر خاصیت دهنده ج) مواد تبادل کننده انرژی

رنگها از رنگدانهها، مادهای چسبنده و نوعی مایع که غلظت را کاهش میدهد و به واسطه آن میتوان رنگ را بر روی سطح پاشید، تشکیل شدهاند. رنگدانهها ممکن است ذرات انحلالپذیر یا انحلالناپذیر و پراکندهای باشند و مادهی چسبان سطح لایه را تشکیل

دهندمایع. مذکور ممکن است فرّار یا غیر فرّار باشند ولی معمولاً بخشی از رنگ خشک شده را تشکیل نمیدهد. پوشش، نسبت به رنگ، به لایهی ضخیمتری اشاره دارد. بسیاری از پوششها غیر فرّار هستند. از کاربردهای دیگر مواد تغییر خاصیت دهندهی بنیادین می توان آن را به شکل ذرات ریزی تولید کرد و آنها را به عنوان ماده رنگدانه در رنگها به کار بست. بنابراین انواع بسیار زیادی از رنگها و پوششهای فوتوکرومیک و ترموکرومیک وجود دارند. رنگهای ترموکورومیک از آن نظر که میتوانند سطح دمای محصول را با تغییر رنگ نشان دهند، کاربرد وسیعی یافتهاند. برای آنکه جنبههای تغییر خاصیت دهندهی مواد رنگدانه تغییر نکند، باید توجه ویژهای صرف تنظیم ماهیت شیمیایی مادههای چسبان و مایعهای به کار رفته در رنگهایی از این دست شود. این مواد رنگی، هنگامی که در معرض تابش ماوراء بنفش قرار گیرند، در طول زمان تجزیه میشوند (آدینگتون،اسکودک، .(143:1390

از مواد تغییر خاصیت دهنده میتوان در رنگها و پوششها استفاده نمود. به عنوان مثال میتوان مواد تغییر فاز دهنده را مستقیماً با جای دادن در پوشینههایی در ابعاد میکرو، در پوششها به کار گرفت. در زمینه استفاده از مواد مبدل انرژی در قالب پوشش یا رنگ، کاربردهای مستقیمی وجود دارند. مواد لومینست طبیعی و مصنوعی بسیاری وجود دارند که میتوان آنها را به شکل رنگ یا پوشش تولید کرد. این رنگها یا پوششها، از منبعهای نور، شیمیایی یا حرارتی، انرژی جذب میکنند و برای ایجاد خواص فلوروسنس، فسفرسنس یا نور پس تابشی، فوتونهایی را باز میتاباننداخیراً. ساخت رنگهای هوشمندی که بتواند شکاف یا ترکخوردگی را در خود و یا در مادهی زمینه مشخص سازند، مورد توجه قرار گرفته استبه. عنوان مثال یک خراش عمیق الزاماً

میدان الکتریکی مربوط به آن قسمت را تغییر میدهد تا حسگر میتواند این وضعیت را تشخیص دهد.

از این رنگها و پوششهای هوشمند می توان در اقلیم گرم و خشک، به هنگام تابستان و یا مواقعی که دمای هوا بیشتر از دمای آسایش است، استفاده کرد. این مواد را میتوان جزء مصالح هوشمند دانست و در خانهها برای ایجاد آسایش ساکنین از آنها استفاده کرد. بدین گونه که با استفاده از مواد تغییر فاز دهنده و با بهرهگیری از شرایط آب و هوایی، میتوان انرژیها را تبدیل کرد و شرایط مناسب را ایجاد نمود (آدینگتون، اسکودک، .(143:1390

-1-4-3مواد فتوکرومیک:

مشخصههای اصلی مواد کرومیکگروهی: از مواد هوشمند که اخیراً مورد علاقه طراحان هستند مواد »تغییر رنگ دهنده« میباشند. همانطور که از اسم این مصالح پیداست آنها قادرند رنگ یا مشخصههای بصری خود را در پاسخ به یک یا چندین محرک خارجی به صورت برگشتپذیر تغییر دهند. این مصالح انواع مختلفی را شامل میشوند:

فتوکرومیکها: این مواد در معرض نور تغییر رنگ میدهند (با قرارگیری در برابر نور (اشعه مرئی UV و نور IR یا اشعه الکترومغناطیسی) با تغییر رنگ از خود واکنش نشان میدهند.

ترموکرومیکها: این مواد به واسطه تغییرات دمایی، تغییر رنگ میدهند.

مکانوترومیکها: این مواد تحت فشار یا تغییر شکل، تغییر رنگ میدهند.

کموکرومیکها: این مواد در معرض محیط شیمیایی ویژه، تغییر رنگ میدهند.

الکتروکرومیکها: این مواد هنگام اعمال ولتاژ، تغییر رنگ میدهند. کریستالهای مایع و ابزارهایی با ذرات معلق، فنآوریهای

مربوط به این مواد میباشند که با جاری شدن برق، رنگ و شفافیتشان تغییر میکند.

این موارد، گروهی از مواد را ایجاد مینمایند که در آنها، تغییر منبع خارجی انرژی، ویژگی بصری ماده، جذب، انعکاس و یا انکسار را تغییر میدهند. بنابراین مواد غییرت رنگ دهنده، واقعاً تغییر رنگ نمیدهند؛ بلکه تنها خواص بصری آنها تحت محرکهای

خارجی متفاوت (مانند گرما، نور، یا یک محیط شیمیایی) تغییر میکنند و این امر معمولاً به صورت تغییر رنگ مشاهده میشود

(آدینگتون، اسکودک، .(76:1390

-2-4-3تغییر رنگ و شفافیت، تداعیگر پنجرهای رنگی متنوع اُرسی:

این گروه، یکی از دستههای مواد هوشمند به شمار میروند، چرا که با ساختکارهای متفاوت بسیاری میتوان شرایط رنگی بسیار متنوعی ایجاد نمود. چشم انسان به دو روش رنگ را درک میکند: بر اساس ترکیب طیفی نور عبور کرده از سطح نیمه شفاف به سوی بیننده و یا بر اساس ترکیب طیفی نور بازتابش یافته از سطح به سوی بیننده. خاصیت عبوردهی نور مواد نیمه شفاف میتواند از حالت مات تا نیمه شفاف تغییر کند. ذرات معلق و فنآوریهای الکتروکرومیک و همچنین فوتوکرومیکها و ترموتروپیکها چنین عمل میکنند. از طرف دیگر مواد به صورت برگزیده رنگ عبور داده شده را تغییر میدهند (مانند کریستالهای مایع و کموکرومیکها). خاصیت انعکاس نیز ممکن است از یک رنگ به رنگ دیگر (مواد فتوکرومیک و کموکرومیک) یا بسته به انرژیهای ورودی از محیط به رنگهای متعددی (در مورد ترموکرومیک) در مناطق گرم و خشک به هنگام تابستان که تابش آفتاب طولانی مدت و شدید است، میتوان این مواد را به کار برد؛ به طوریکه با تغییر رنگ و تغییر شفافیت آنها، خانههای قدیمی با پنجرههای ارسی رنگیاش در ذهن تداعی میشود. بدین ترتیب علاوه بر تغییر حال و هوای فضا، این مواد شرایطی را ایجاد میکنند که شدت نور داخل خانهها قابل کنترل باشد (آدینگتون، اسکودک، .(130:1390

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

تحقیق ناصر خسرو قبادیانی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق ناصر خسرو قبادیانی در pdf دارای 164 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق ناصر خسرو قبادیانی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق ناصر خسرو قبادیانی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق ناصر خسرو قبادیانی در pdf :

حکیم ناصر خسرو از شاعران بزرگ و فیلسوفان برتر ایران است که بر اغلب علوم عقلی و نقلی زمان خود از قبیل فلسفه‌ی یونانی و حساب و طب و موسیقی و نجوم و فلسفه و کلام تبحر داشت و در اشعار خویش به کرات از احاطه داشتن خود بر این علوم تأکید کرده است. ناصرخسرو بهمراه حافظ و رودکی جزء سه شاعری است که کل قرآن را از برداشته است. وی از آیات قرآن در آثار خویش برای اثبات عقاید خویش استفاده کرده است.
زندگینامه
ابومعین ناصر بن خسرو بن حارث قبادیانی بلخی، معروف به ناصرخسرو، در سال در روستای قبادیان در بلخ (در استان بلخ در شمال افغانستان امروز) در خانواده‌ی ثروتمندی چشم به جهان گشود.
بگذشت ز هجرت پس سیصد نود و چار بنهاد مرا مادر بر مرکز اغبر
(اغبر= غبارآلود، مرکز اغبر = کره زمین)
در آن زمان پنج سال از آغاز سلطنت سلطان محمود غزنوی میگذشت. ناصرخسرو در دوران کودکی با حوادث گوناگون روبرو گشت و برای یک زندگی پرحادثه آماده شد: از جمله جنگهای طولانی سلطان محمود و خشکسالی بی سابقه در خراسان که به محصولات کشاورزان صدمات فراوان زد و نیز شیوع بیماری وبا در این خطه که جان عده ی زیادی از مردم را گرفت.
ناصرخسرو از ابتدای جوانی به تحصیل علوم متداول زمان پرداخت و قرآن را از بر کرد. در دربار پادشاهان و امیران از جمله سلطان محمود و سلطان مسعود غزنوی به عنوان مردی ادیب و فاضل به کار دبیری اشتغال ورزید و بعد از با شکست غزنویان از سلجوقیان، ناصرخسرو به مرو و به دربار سلیمان چغری بیک، برادر طغرل سلجوقی رفت و در آنجا نیز با عزت و اکرام به حرفه دبیری خود ادامه داد و به دلیل اقامت طولانی در این شهر به ناصرخسرو مروزی شهرت یافت.
همان ناصرم من که خالی نبود ز من مجلس میر و صدر وزیر
نخواندی به نامم کس از بس شرف ادیبم لقب بود و فاضل دبیر
به تحریر اشعار من فخر کرد همی کاغذ از دست من بر حریر
وی که به دنبال سرچشمه حقیقت میگشت با پیروان ادیان مختلف از جمله مسلمانان، زرتشتیان، مسیحیان، یهودیان و مانویان به بحث و گفتگو پرداخت و از رهبران دینی آنها در مورد حقیقت هستی پرس و جو کرد. اما از آنچا که به نتیجه ای دست نیافت دچار حیرت و سرگردانی شد و برای فرار از این سرگردانی به شراب و میگساری و کامیاری های دوران جوانی روی آورد.
در سن چهل سالگی شبی در خواب دید که کسی او را میگوید «چند خواهی خوردن از این شراب که خرد از مردم زایل کند؟ اگر بهوش باشی بهتر» ناصرخسرو پاسخ داد «حکما چیزی بهتر از این نتوانستند ساخت که اندوه دنیا ببرد» مرد گفت «حکیم نتوان گفت کسی را که مردم را به بیهشی و بی خردی رهنمون باشد. چیزی باید که خرد و هوش را بیفزاید.» ناصرخسرو پرسید «من این از کجا آرم؟» گفت «عاقبت جوینده یابنده بود» و به سمت قبله اشاره کرد. ناصرخسرو در اثر این خواب دچار انقلاب فکری شد، از شراب و همه لذائذ دنیوی دست شست، شغل دیوانی را رها کرد و راه سفر حج در پیش گرفت. وی مدت هفت سال سرزمینهای گوناگون از قبیل ارمنستان، آسیای صغیر، حلب، طرابلس، شام، سوریه، فلسطین، جزیره العرب، قیروان، تونس، و سودان را سیاحت کرد وسه یا شش سال در پایتخت فاطمیان یعنی مصر اقامت کرد و در آنجا در دوران المستنصر بالله به مذهب اسماعیلی گروید و از مصر سه بار به زیارت کعبه رفت.
ناصر خسرو در سال بعداز دریافت عنوان حجت خراسان از طرف المستنصر بالله رهسپار خراسان گردید. او در خراسان و به‌خصوص در زادگاهش بلخ اقدام به دعوت مردم به کیش اسماعیلی نمود، اما برخلاف انتظارش مردم آنجا به دعوت وی پاسخ مثبت ندادند و سرانجام عده‌ای تحمل او را نیاورده و در تبانی با سلاطین سلجوقیان بر وی شوریده، و از خانه بیرونش کردند. ناصرخسرو از آنجا به مازندران رفت و سپس به نیشابور آمد و چون در هیچ کدام از این شهرها در امان نبود به طور مخفیانه میزیست و سرانجام پس از مدتی دربدری به دعوت امیر علی بن اسد یکی از امیران محلی بدخشان که اسماعیلی بود به بدخشان سفر نمود و بقیه‌ی تا سال عمر خود را در یمگان بدخشان سپری کرد.
پانزده سال بر آمد که به یمگانم چون و از بهر چه زیرا که به زندانم
و تمام آثار خویش را در بدخشان نوشت و تمام روستاهای بدخشان را گشت. حکیم ناصرخسرو دربین اهالی بدخشان دارای شأن، مقام و منزلت خاصی است تا حدی که مردم او را به‌نام «حجت»، «سید شاه ناصر ولی»، «پیر شاه ناصر»، «پیر کامل»، و غیره یاد می‌کنند. مزار وی در یمگان زیارتگاه است.
آثار ناصرخسرو
ناصرخسرو دارای تالیفات و تصنیفهای بسیار بوده است، چنانچه خود درین باره گوید:
منگر بدین ضعیف تنم زانکه در سخن / زین چرخ پرستاره فزونست اثر مرا
آثار ناصرخسرو عبارت اند از:
• دیوان اشعار فارسی
• دیوان اشعار عربی (که متاسفانه در دست نیست). خود درباره دو دیوان فارسی و تازی چنین گوید:
بخوان هر دو دیوان من تا ببینی / یکی گشته باعنصری، بحتری
یا:
این فخر بس مرا که به هر دو زبان / حکمت همی مرتب و دیوان کنم
• جامع الحکمتین - رساله ایست به نثر دری (فارسی) در بیان عقاید اسماعیلیان.
• خوان الاخوان – کتابی است به نثر در اخلاق و حکمت و موغضه.
• زادالمسافرین - کتابی است در بیان حکمت الهی به نثر روان.
• گشایش و رهایش - رساله‌ای است به نثر روان فارسی، شامل سی پرسش و پاسخ آنها.
• وجه دین - رساله ایست به نثر در مسائل کلامی و باطن و عبادات و احکام شریعت.
• بستان‌العقول و دلیل المتحرین که از آنها اثری در دست نیست.
• سفرنامه - این کتاب مشتمل بر مشاهدات سفر هفت ساله ایشان بوده و یکی از منابع مهم جغرافیای تاریخی به حساب می‌آید.
• سعادت‌نامه - رساله ایست منظوم شامل سیصد بیت.
• روشنایی‌نامه - این رساله نیز به نظم فارسی است.
به از کتابها و رساله‌های فوق کتابها و رساله‌های دیگری نیز به حکیم ناصرخصرو ونسبت داده شده‌اند که بسیاری از خاورشناسان که راجع به احوال و آثار ایشان تحقیق کرده‌اند در وجود آنها تردید کرده اند. نام این کتابها و رسالات عبارت است از: اکسیر اعظم، در منطق و فلسفه و قانون اعظم؛ در علوم عجیبه - المستوفی؛ در فقه - دستور اعظم - تفسیر قرآن - رساله در علم یونان - کتابی در سحریات - کنزالحقایق - رساله‌ای موسوم به سرگذشت یا سفرنامه شرق و رساله‌ای موسوم به سرالاسرار.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله تناقض سیاست های صادراتی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله تناقض سیاست های صادراتی در pdf دارای 58 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تناقض سیاست های صادراتی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تناقض سیاست های صادراتی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تناقض سیاست های صادراتی در pdf :

از بدو تشکیل ج.ا. ارتقا صادرات غیر نفتی و کاهش وابستگی کشور به نفت همواره یکی از اهداف اصلی سیاست اقتصادی ج.ا. بوده است. با این وصف، سیاست های نا درست اقتصادی ج.ا. موجب تضعیف بخش صادرات غیر نفتی شده است. عوامل اصلی این عملکرد عبارتند از سیاست های نادرست ارزی، وارداتی و یارانه ای که موجب برهم زدن تناسب قیمت ها به زیان تولیدات داخلی از جمله صادرات غیر نفتی شده اند، قوانین دست و پاگیری که برای اداره و کنترل صادرات غیر نفتی تدوین شده اند، نا به هنجاری بخش بانکی و سیاست های پولی کشور، نبود جو مناسب برای رشد بخش خصوصی و جلب سرمایه گذاری خارجی، سیطره دولت و نهادها بر امور اقتصادی کشور، فساد گسترده و سوء مدیریت بخش دولتی و نبود یک نظام موثر برای حسابرسی و کنترل تصمیمات دولت. این عوامل سبب شده اند که صادرات غیر نفتی کشور در بهترین شرایط از حد %5 تولید ناخالص ملی تجاوز نکند که متناسب با توان اقتصاد کشور نبوده و پاسخگوی معضلات آن به ویژه بحران بیکاری نمیباشد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله مدیریت طراحی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله مدیریت طراحی در pdf دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مدیریت طراحی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله مدیریت طراحی در pdf

مدیریت طراحی  
مسؤولیت صد در صد:  
مدیریت طراحی  
برنامه‌ریزی:  
اجرای فرایند طراحی  
ارائه‌ی طرح  
نظارت براجرا  
اعمال نتایج بازخورد درطرح  
منابع:  

مدیریت طراحی

با شنیدن صورت مسئله یا وسوسه می‌شویم که هرچه سریعتر دست به قلم ببریم، یا خود را چنان موضوع دشواری روبه‌رو می‌بینیم که دستیابی به راه‌حل آن غیر ممکن به نظر می‌رسد. گاه این‌طور به نظر میرسد که بزودی با طرحی شکفت دنای را متحول خواهیم کرد و  گاه درمانده و مستأصل نمی‌دانیم که از کجا می‌باید آغاز کنیم. بسیاری بی‌مهابا دست به قلم می‌برند و اغل در نهایت به راه‌حلی نیز دست پیدا می‌کنند. اما آیا این تمام ماجرا است؟

پیش از آغاز به کار طراح یا تیم طراحی، اتفاقات بسیاری می‌افتد که طراحات کم تجربه اهمیت چندانی به آنها نمی‌دهند. در جریان طراحی نیز بسیاری از مراحل چندان ضروری به نظر نمی‌رسد. گاهی آن‌قدرپیش پاافتاده که اگر انجام هم‌شوند جایی ثبت نخواهد شد. شاید تجربه داشته باشید که چگونه با صرف زمانی قابل توجه روی موضوعی بی‌اهمیت، از کاراساسی در قسمتی مهم بازمانده‌اید.  آغاز واقعی کجاست؟ مرحله‌ی بعدی چیست؟ چگونه آغاز کنیم؟ مرحله‌ی چیست؟ و مراحل بعدی؟ برای طی هر مرحله نیازمند چقدر زمان هستیم؟ کدام محک و معیار گویای اجرای صحیح مراحل اجرا شده است؟ و درنهایت آخر کار کجاست؟


مسؤولیت صد درصد

خلاء بزرگی وجود دارد که اغلب این سؤالات را بی‌پاسخ می‌گذارد و آن این ذهنیت و بدوی است که مکانیزه شدن مانع بروز خلاقیت است. نسل سنتی طراحان معتقدند که روشهای خلاقیت سیستماتیک مانع رائه‌ی طرحهای بدیع است. آنها استاندارد شدن روشها و فرایندها را در طراحی نفی می‌‌کنند و تنها به فعالیتی صرفا ذهنی و آزاد«طراحی» می‌گویند. آیا تا به حال به تفاوتهای طراحی صنعتی و نقاشی یا موسیقی فکر کرده‌اید؟ عمیقترین جنبه‌ی این تفاوتها به بعد «مسئولیت» درآنها برمی‌گردد. بدو‌ن‌شک خطی که ت نها از سرگذر ذهن برکاغذ نقش شده است لیاقت تولید و عرضه شدن را ندارد که درغیر این صورت مفسده برانگیز و حادثه جوست

طراحان،  اغلب بیش از آنچه می‌پندارند مسؤول هستند. خطوطی که آنها با اعتماد به نفس بر صفحه‌ی کاغذ یا نمایشگر رایانه‌ ترسیم می‌کنند، تاثیرات شگرفی بر زندذگ گروههای انسانی می‌گذارند. به‌عقیده‌ی ویکتورپایانک، طراحان در برابر9 گروه زیر مسئوولیت مستقیم دارند

1-    سرمایه‌گذاران

2-     تیم طراحی

3-     تأمین‌کنندگان (مواداولیه و قطعات)

4-    تولید کنندگان

5-     توزیع‌کنندگان

6-     پرداخت کنندگان

7-    استفاده کنندگان

8-    جامعه

9-    محیط زیست

کسی، باید سرمایه‌گذاران را مطمئن کند که درگیر خطر غیر معقولی نشده‌اند. تیم طراحی نیز در مورد حسن شهرت و زمانی که صرف می کند نگران است. تأمین‌کنندگان، تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان نیز نگران موجودیت خود هستند. پرداخت‌کننده، مهمترین کسی است که باید برای خرید توجیه شود. رضایت استفاده‌‌کننده، یکی از ارکان رضایت خریدار است. جامعه دراین میان حقوق ویژه‌ی خود را داراست و توجه به محیط زیست نیز دیگران بدل به حساسیتی جهانی شده است. طراحی کنترل نشده و خطی غیرمستدل می‌تواند منافع و حتی موجودیت گروه کثیری را به مخاطره اندازد. بدین ترتیب یک فرایند طراحی در قالب یک پروسه‌ی خود پیش‌روند که بدرستی معلوم نیست به کجا می‌رود، دارای اعتماد‌پذیری کافی نیست. طراحی می‌‌باید در قالبی مشخص با قابلیت برنامه‌ریزی، هدایت، کنترل و ارزیابی تعریف شود. به‌طور طبیعی،  چنین قالبی یک مجموعه‌ی سایبرنتیکی خواهد بود. یعنی طراحی می‌تواند سازوکار مدونی باشد که با اعداد و ارقام شبیه‌‌سازی بوده و به معیارهای دقیق سنجش و ارزیابی است


مدیریت طراحی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   31   32   33   34   35   >>   >