سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله طراحی نمایشگاه دائمی اتومبیل ایران در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله طراحی نمایشگاه دائمی اتومبیل ایران در pdf دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله طراحی نمایشگاه دائمی اتومبیل ایران در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله طراحی نمایشگاه دائمی اتومبیل ایران در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله طراحی نمایشگاه دائمی اتومبیل ایران در pdf :

طراحی نمایشگاه دائمی اتومبیل ایران

مقدمه
کشور ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی درگذشته و حال همواره پلی بود میان شرق و غرب، مبادلات بازرگانی از شرق به غرب و بالعکس می‌بایستی درعرصه کشور ما انجام می شد و به همین جهت است که راه ابریشم از ایران می گذشت. نتیجه این مبادلات تنها موارد اقتصادی نبود بلکه تأثیرگذاری و تأثیرپذیری درزمینه‌های فرهنگ، هنر و تمدن را درپی داشت، که شاید نظیرآن را درکشورهای دیگر نتوان یافت. اما هرگز ما هنری را مستقیماً تقلید نکرده ایم بلکه برآن افزوده و یا زشتیهای آنرا کاسته ایم.
اولین وسیله نقلیه موتوری که توسط نیروی بخار حرکت می کرد در سال 1769 بوسیله یک مهندس فرانسوی (Gugnot) ساخته شد و با تلاشهای فراوان بعد از آن

سرانجام درسال 1883 اولین اتومبیل احتراقی توسط دایملر (Daimler) به ثبت رسید. درسال 1283 شمسی، اولین اتومبیل یا کالسکه بخار به وسیله ناصرالدین شاه قاجار به تهران آورده شد. اولین اتومبیل های سواری دارای اطاقهای کروکی، شبیه اطاق درشکه بودند و گلگیرهایی مانند گلگیر درشکه داشتند که روی چرخها برگردان شده بود.

در اوایل سال 1284 شمسی، تعداد اتومبیل هائی که توسط اعیان و شاهزادگان به تهران آورده شده بود به بیست دستگاه می رسید.
دراواخر سال 1384 شمسی، تعداد اتومبیل های موجود در کشور شش میلیون برآورد شده. طبق آمار رسمی وزارت صنایع سالانه بیش از شصدهزار اتومبیل فقط توسط کارخانجات داخلی برتعداد وسایل نقلیه کشور افزوده می شود.

آنچه به عنوان اولین نکته قابل بررسی است، تمجید از نیازسنجی دقیقی است که دراین برهه از زمان صورت پذیرفته است. شاید دراین روزها که بحث معماری روز ایران داغ است، فکرکردن و طراحی کردن برای بناهای شاخص که به حتم علاوه برشخصیت منطقه ای دارای پتانسیل تأثیرگذاری شهری وبلکه فراتر از آن را نیز دارد، بسیار مشکل تر شده باشد.
سایت مجموعه نمایشگاه دائمی اتومبیل ایران که در تقاطع اتوبان یادگارامام و خیابان آزادی قراردارد، درمحلی که از گذشته دفترنمایندگی کارخانجات اتومبیل قرار داشته و درواقع مکانی هویت مند است. لذا پس از بازدید سایت متوجه عدم تأثیرپذیری خاصی از ساختمانها اطراف مجموعه برای طراحی شدیم. همانطور که اشاره شد ساختمان درنظرگرفته شده، آنچنان شاخص و سرآمد می باشد که تأثیرگذاری آن بیش از تأثیرپذیری آن است.

من این دو حرف نوشتم چنان که غیرندانست

توهم زروی کرامت چنان بخوان که تو دانی

سعی ما براین است تا دراین مقاله هرچند به صورتی مختصر به 3 نکته شاخص درطراحی بپردازیم.
عوامل تأثیر گذار برطراحی حجم.
عوامل شکل دهنده پلان
طراحی پوسته ها و نماد ورودی.

طراحی حجم :
آنچه مهمترین ایده و مشغولیت فکری در طراحی مجموعه نمایشگاه دائمی اتومبیل ایران محسوب می شد طراحی حجمی شاخص که گویای فضای کالبدی خود باشد، و توان بیان هویتی در خور نمایشگاه اتومبیل را داشته باشد.

ساده ترین ایده که می توان از ماشین و به عبارت بهتر حرکت ماشین داشت، حرکت و یا چرخش است. اما چگونه می توان این ایده، یعنی حرکت را به نمایش کشید. پس از به تصویر کشیدن گزینه های مختلف و ارائه ایده های گوناگون و بحث کشیدن مزایا و معایب هریک از این کانسپت ها و ازهمه مهمتر ایجاد تطابق و همخوانی با دستور نقشه موجود، سعی در طراحی سطوح شده و حفظ متراژها شد. حرکت که صحبت از آن بسیار شد و سعی در بیان آن در طرح بود، با چرخاندن سطح کلی پلان مقدور

نبود. به علت عرض کم در پلان مجموعه چرخش کامل سطح امکان پذیر نبوده و به همین جهت با چرخش حداکثر دو گوشه ها کناری درضلع جنوب غربی و شمال غربی این حرکت که در واقع به چرخش تعبیر می شود با حداکثر قدرت خود به نمایش کشیده شده است. وجود چرخش خود علتی برایجاد طره درطبقات فوقانی شده که در بخش سازه به تفسیر به آن پرداخته شده است. درهر طبقه درگوشه ها به میزان 25، پیشروی وجود دارد که نهایتاً با 75/2 متر طره در طبقه 12 اداری همراه است.
این فرم هندسی درواقع ایده اصلی طبقات فوقانی بوده تا ایده های ذکر شده را جوابگو باشد.

طراحی پلان
درطراحی پلان مهمترین فاکتور تأمین تعداد واحد اداری مورد درخواست در دستور نقشه بوده است. پس از بررسی های انجام گرفته تأمین 4 واحد اداری در هر طبقه ملزم به ایجاد راهرویی باریک و دسترسی نامناسب به یکی از واحدها در هر قسمت از پلان می شد. که نهایتاً واحدهای اداری دو بلکس درنظر گرفته شدند. درطبقه پائین این واحد ها قسمت نمایشگاهی وعرضه محصولات واحدها درنظر گرفته شدند و در طبقه بالا واحدهای اداری اعم از فضای انتظار مراجعین و فضای منشی و قسمت اداری، اتاق جلسات و اتاق مدیریت منظور گردیده است. استفاده از خطوط نرم در طراحی پلان در درجه اول درفضای راهروها و ارتباطات افقی ودر درجه دوم حدفاصل بین

واحدهای اداری جزء ایده های اصلی بوده است. پویایی وتحرک و درعین حال لطافت فضایی حاصل از خطوط فرم منظور شده، در طراحی پلان‌ها می باشد. پلکان گرد برای کاهش مساحت اشغال شده توسط فضای ارتباطی در نظر گرفته شده است. راهروی اصلی برای دسترسی هریک از واحد ها به صورت پلی معلق که از دو طرف فضای خالی دارد ودر واقع ارتباط بعدی با فضای نمایشگاهی زیرین را برقرار می کند، توسط قابهای نمایشی که از ستونهای اطراف برخواسته است، پوشانده شده است فضای ارتباطی اصلی عمودی شامل پلکان و آسانسورهای انسان و آسانسور باربر (که به منظور جابجایی ماشین نیز به کار می رود) در مرکز فضای اداری قرارگرفته تا دسترسی را به طور متعادلتری امکان پذیر نماید.

طراحی پوسته ها
مهمترین پوسته طراحی شده برای بنا پوسته منحنی رو به غرب است. این پوسته به دو جهت طراحی گردیده است. درابتدا شکست نور غرب و فراهم نمودن نورمناسب برای جبهه وسیعی از ساختمان.
دوماً طراحی پوسته به شکل کلی بنا وجهه و تصویر بعدی مناسب که مورد تقاضا بوده است، جواب مناسبی داده است.
درطراحی نما سعی برآن شده بجز پوسته که درجهت غربی قرارگرفته از حجم اصلی عدول نکنیم و نمای کامپوزیت شیشه و آلومینیوم پیشنهاد مابرای به نمایش کشیدن نمایی نوین و درعین حال تکنولوژیک می باشد.

از این گفتار سعی برآن شده تا حداکثر اختصار رعایت شود تا از حوصله خارج نشود و درعین حال نکات ضروری تحلیل گردد و هرچند به نظر می رسد گویایی کلام و ایجاد جلسات دفاعیه روش مناسبتری برای تحلیل دقیق و ریز بینانه تر طراحی های انجام گرفته باشد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

تحقیق وقف در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق وقف در pdf دارای 90 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق وقف در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق وقف در pdf

1ـ ابن انبارى,محمدبن قاسم:الایضاح فى الوقف والابتداء,مجمع اللغه العربیه,دمشق1390 ق
2ـ ابن جزرى,محمدبن محمد:النشرفى القرائات العشر, مکتبه القاهره , قاهره (بى تا)
3ـ ابن هشام,جمال الدین:مغنى اللبیب,چاپ پنجم,سوق المسجدالجامع,تبریز1979م
4ـ ابوداود, سلیمان بن اشعث : سنن , دارالدعوه , استانبول 1981 م
5ـ ابوعبیه , محمد فهیم : معجم اعراب الفاظ القرآن , چاپ اول , بیروت 1995م
6ـ اشمونى,احمدبن محمد:منارالهدى فى الوقف والابتداء, المطبعه المصریه ,بولاق 1286 ق
7ـ انصارى,زکریابن محمد:المقصدلتلخیص مافى المرشد,المطبعه المصریه,بولاق(بى تا)
8ـ [امام]خمینى , روح اللّه : تحریر الوسیله , مکتبه العلمیه الاسلامیه , تهران (بى تا)
9ـ [امام]خمینى,روح اللّه:رساله توضیح المسائل, انتشارات راه امام , تهران1359 ش
10ـ بیگلرى,حسن:سرالبیان فى علم القرآن,چاپ هفتم,کتابخانه سنائى,تهران(بى تا)
11ـ ترمذى,محمد بن عیسى : الجامع الصحیح , چاپ اول , دارالکتب العلمیه ,بیروت 1408 ق
12ـ حـاج اسـمـاعـیـلـى , مـحمدرضا: پژوهشى در قرآن و فنون قرائت , چاپ اول ,صندوق قرض الحسنه , ابوتراب , اصفهان 1408 ق
13ـ حـاجى خلیفه , مولى مصطفى بن عبداللّه : کشف الظنون عن اسامى الکتب والفنون , دارالکتب العلمیه , بیروت 1413 ق
14ـ حـر عاملى , محمد بن حسن : وسائل الشیعه الى تحصیل مسائل الشریعه ,چاپ پنجم , داراحیاء التراث العربى , بیروت 1403 ق
15ـ حصرى , محمود: معالم الاهتداء الى معرفه الوقف والابتداء, ترجمه محمدعبدى خسروشاهى , چاپ اول , اسوه , تهران 1370 ش
16ـ دانى , عثمان بن سعید: المکتفى فى الوقف والابتداء فى کتاب اللّه , چاپ دوم , موسسه الرساله , بیروت 1407 ق
17ـ زرکشى , بدرالدین : البرهان فى علوم القرآن , چاپ اول , دارالفکر, بیروت 1408 ق
18ـ سخاوى , على بن محمد: جمال القراء و کمال الاقراء, چاپ اول , مکتبه التراث , مکه 1408 ق
19ـ سیوطى,جلال الدین:الاتقان فى علوم القرآن,چاپ اول,دارالکتب العلمیه , بیروت 1407 ق
20ـ صـافـى,محمود:الجدول فى اعراب القرآن وصرفه وبیانه,چاپ اول,دارالرشید,بیروت1411 ق
21 ـ قـسطلانى , شهاب الدین : لطائف الاشارات لفنون القرائات , احیاءالتراث الاسلامى , قاهره 1392 ق
22 ـ مـحـیـسن , محمد سالم : الکشف عن احکام الوقف والوصل فى العربیه , چاپ اول , دارالرشید, بیروت 1411 ق .

 

مقدمه

وقـف و ابـتـدا از فنون مهم در قرائت قرآن است , قارى قرآن باید بتواند جمله ها وعبارتها را از هم بازشناسد, تا بر جاى نیکو وقف کند و از جاى نیکو مجددا قرائت را آغاز کند, ندانستن مواضع وقف و ابـتـدا, سـبـب مـى شـود که آیات قرآن به طورنادرست تقطیع شده , معانى نادرستى به گوش شـنونده القا شود, على (ع ) درروایتى , رعایت محلهاى وقف در قرآن را یکى از دو رکن اساسى در ترتیل قرآن دانسته اند.عـلـمـاى قرائت در گذشته به این فن توجه کافى مبذول داشته , به طورى که بسیارى از قاریان مشهور, از جمله بعضى از قراى سبعه , در این زمینه داراى تاءلیف بوده اند. نوشته هاى مربوط به وقف و ابتدا را مى توان به چهار دسته تقسیم کرد

1 ـ کتب مستقل

مـراد از کـتـب مـستقل , کتبى است که موضوع آنها وقف و ابتداست , دکتر یوسف عبدالرحمن در مـقـدمه اى که بر کتاب المکتفى , اثر عثمان بن سعید دانى نوشته ,78 کتاب را نام برده است که با عـنوان وقف و ابتدا در قرآن به رشته تحریردرآمده است , مشهورترین این کتب , به ترتیب تاریخى , عبارتند از

الف)المقاطع والمبادى,ازابوحاتم , سهل بن محمد بن عثمان سجستانى (متوفاى 248 ه ق )

ب) الایضاح فى الوقف والابتداء, از محمد بن قاسم بن بشار انبارى (متوفاى328 ه ق )

پ)القطع والائتناف,ازابوجعفراحمدبن محمدبن اسماعیل,معروف به ابن نحاس(متوفاى338ه ق

ت) المکتفى فى الوقف والاهتداء, از ابوعمرو, عثمان بن سعید دانى (متوفاى444 ه ق )

ث) الاهتداء فى الوقف والابتداء, از دانى

ج) المرشد, از حسن بن على بن سعید عمانى (متوفاى بعد از 500 ه ق )

چ) وقوف القرآن , از محمد بن طیفور سجاوندى (متوفاى 560 هق )

ح) الایضاح فى الوقف والابتداء, از سجاوندى

خ) المقصد لتلخیص ما فى المرشد, از شیخ زکریا انصارى (متوفاى 926 ه ق )

د) منار الهدى فى الوقف والابتداء, از احمد بن عبدالکریم بن محمد اشمونى , ازاعیان قرن 11

2ـ کتب علم قرائت

بـرخـى درضـمن کتب مربوط به علم قرائت,به این بحث پرداخته اند,مانند:ابن جزرى درکتاب النشرفى القرائات العشر,قسطلانى درلطائف الاشارات وسخاوى درجمال القراء و کمال الاقراء

3ـ کتب علوم قرآنى

بـعضى در ضمن مباحث علوم قرآنى , به این بحث پرداخته اند, مانند: بدرالدین زرکشى در البرهان فى علوم القرآن و جلال الدین سیوطى در الاتقان فى علوم القرآن

4ـ کتب تجوید

تـقریبا در همه کتب مربوط به تجوید, به طور مختصر به مساله وقف و ابتدا واقسام آن اشاره شده است , متاءسفانه در کشور ما این فن شریف قرآنى , موردتوجه لازم قرار نگرفته و تاءلیفى مستقل در ایـن زمینه به انجام نرسیده است ,اکنون که به برکت انقلاب شکوهمند اسلامى , قرائت قرآن کریم به طورروزافزون مورد توجه نوجوانان و جوانان ما قرار گرفته است , شایسته است که متصدیان امر قـرائت , قـاریـان قـرآن را به آموختن فنون مربوط به قرائت و از جمله وقف و ابتدا تشویق کنند, تا قـرائت ریـشـه دار و حرفه اى در کشور رونق گیردنگارنده بعد از چندین بار تدریس وقف و ابتدا, مـنـاسـب دید که نتایج تحقیق وتدریس خود را در اختیار دوستداران قرآن و قرائت آن قرار دهد, امیدوارم که آموزش این فن در دستور کار مؤسساتى که به امر آموزش قرآن مى پردازند قرارگیرد, در اینجا توجه مدرسان و دانش پژوهان را به نکات زیر جلب مى کنم : 1) این کتاب جهت آموزش در یک ترم تحصیلى دانشگاهى تدوین شده است ,از آنجا که معمولا ترم تـحصیلى با یکى دو هفته تعطیلى مواجه مى شود, این کتاب در پانزده درس تدوین شده , تا امکان تدریس تمام آن باشد

2) بـه جهت جلوگیرى از حجیم شدن کتاب , از ترجمه اکثر آیات اجتناب کردیم ,انتظار این است کـه دانـش پـژوهان , خود به قرآن مترجم رجوع کنند, تا با درک معانى آیات , بر کیفیت یادگیرى خودبیفزایند
3)ازآنـجـاکـه سوره هاى آغازین قرآن داراى آیات طولانى است وطبیعتامواضع وقف آنها بیشتر اسـت,لذامثالهارا بیشتر از حزب اول قرآن آورده ایم , ودر پایان ضمیمه اى حاوى تجزیه و ترکیب کـلـمات حزب اول , همراه با بیان حکم وقف و ابتداى آنها آورده ایم , پیشنهاد مى شود که مدرسان گـرامـى بـعـد از تـدریـس اقـسام وقف , بخشى از وقت هر جلسه را به تمرین این آیات بپردازند, تادانش پژوهان در زمینه شناخت عبارتهاى قرآنى , مهارت کافى به دست آورند. 4)سـوره هـاى پـایانى قرآن داراى آیاتى کوتاه وبافواصل زیاد است,جهت آشنایى دانش پژوهان با نحوه وقف و ابتدا در این سورها, جهت تمرینات رابیشتر به این سوره ها معطوف داشته ایم .5) عـلامـت سـتـاره (#) در بـین آیات , به عنوان نشانه (وقف ) گذاشته شده است , درپایان , ضمن آرزوى توفیق براى همه کسانى که در جهت تعمیق آموزش قرآن تلاش مى کنند, از همه دانشوران و دانش پژوهان علوم قرآنى و به ویژه قرائت قرآن , درخواست مى شود که معایب کتاب را به نگارنده تذکر دهند و نظرهاى اصلاحى خود را از ما دریغ نفرمایند
وما توفیقى الا باللّه علیه توکلت والیه انیب .(محمدکاظم شاکر. 15/5/1375)

درس اول : کلیات

تعریف وقف و ابتدا

وقـف و ابـتدا, فن باارزشى است که با شناخت آن , کیفیت اداى قرائت معلوم مى شود, از این جهت که قارى در چه محلهایى باید وقف کند که معنا تمام باشد,و از چه جاهایى باید شروع کند که معنا را مختل نسازد

اهمیت وقف و ابتدا

در بیان اهمیت این بحث , همین بس است که بگوییم : خداوند, پیامبر اکرم (ص )را ماءمور کرده که آیات قرآن کریم را با (ترتیل ) بخواند: (ورتل القرآن ترتیلا)), على (ع ) در بیان مراد خداوند در این آیه , فرمود: (الـتـرتـیـل مـعرفه الوقوف وتجوید الحروف , ترتیل , شناخت محلهاى وقف و نیکو ادا کردن حروف است ).همچنین از ابن عباس نقل شده است که گفت : (الـوقـوف مـنازل القرآن, محلهاى وقف , منزلهاى قرآن است ), توضیح اینکه : در گذشته در بـیـن راهـهـا, مـنـزلـهایى براى توقف کوتاه مدت مسافران تعبیه شده بود که مسافران در آنجا به استراحت و تجدید قوا مى پرداختند, تا بتوانندبهتر به راه خود ادامه دهند, اگر مسافرى در یکى از ایـن منزلها متوقف نمى شد,چه بسا توان آن را نداشت که تا منزل بعدى راه را ادامه دهد و مجبور مى شد که بین دو منزل در جاى نامناسبى توقف کند, ابن عباس در این سخن خود, قرآن رابه راه , و قارى را به مسافر, و موارد وقف را به منزلهاى بین راه تشبیه کرده است , به این معنا که در قرآن مـحـلـهـایى مناسب وجود دارد که قارى مى تواند درآنها وقف کند و با تجدید نفس , به نیکویى به قـرائت خـود ادامـه دهـد, اگر قارى این محلها را به خوبى نشناسد و یا در آنها وقف نکند, چه بسا مجبور مى شود درجاهایى وقف کند که محل مناسبى نیستند و موجب اخلال در معنا مى شود.سلف صالح نیز به وقف و ابتدا اهمیت مى دادند, سیوطى در این باره مى گوید:اخبار صحیح , بلکه متواتر, حاکى از آن است که سلف صالح , از قبیل : ابوجعفریزید بن قعقاع, یکى از شخصیتهاى بـرجـسـته تابعین , امام نافع,ابوعمرو, یعقوب , عاصمو پیشوایان دیگر, به آموختن وآموزش این فن , اهتمام زیادى داشته اند.ابن انبارىمى گوید: (شناخت قرآن , آنگاه به کمال رسد که شناخت وقف و ابتدایش حاصل شود).زکریا انصارىمى گوید: مـحـلـهـاى وقف , مانند منازلى است که مسافر در آن فرود مى آید, همانطور که منازل بین راه از جـهت خوش آب و هوا بودن و داشتن امکانات متفاوت است ,منازل قرآن نیز متفاوت است , بعضى تام و بعضى کافى و برخى حسن است

و بـالاخـره آنکه , این فن نزد بزرگان دانش قرائت تا این اندازه از اهمیت برخورداربوده است , که بـسیارى از آنها شرط کرده اند که تنها به کسى اجازه آموزش وتعلیم قرآن دهند که وقف و ابتدا را شناخته باشد, و ابوحاتم سجستانىگفته است : (من لم یعرف الوقف لم یعلم القرآن , هرکس وقف را نشناسد, قرآن رانشناخته است )

ضرورت وقف و ابتدا

ضرورت توجه قارى قرآن به وقف و ابتدا را مى توان اینگونه تبیین کرد: اولا: بـراى قـارى ممکن نیست مقدار قابل توجهى از قرآن را با یک نفس و بدون وقف بخواند, پس لازم است براى تنفس و استراحت هم که شده , جاهایى راانتخاب کند تا بر آنها وقف نماید

ثانیا: بر فرض که کسى بتواند مقدار معینى از قرآن را با یک نفس بخواند, این امر, یعنى وصل همه کـلـمات به یکدیگر, گاهى ایجاد خلل در معنا مى کند ومعنایى را به ذهن شنونده مى آورد که به طور حتم , مقصود خداوند نیست , مانندوصل (اصحاب النار) به (الذین یحملون العرش ), در سوره غافر (40) آیه 6 و7: (وکـذلک حقت کلمت ربک على الذین کفروا انهم اصحاب النار, الذین یحملون العرش ومن حوله یسبحون بحمد ربهم ;)
که این توهم را ایجاد مى کند که دوزخیان , عرش خدا را به دوش مى کشند

از دو امـر فوق , اینگونه نتیجه مى گیریم که اولا: در یک قرائت طولانى , وصل همه کلمات ممکن نـیست , و ثانیا: بر فرض امکان , در همه جا وصل صحیح نیست , پس وقف بر بعضى از کلمات قرآن , امرى اجتناب ناپذیر است . حـال اگـر وقف بر هر کلمه اى از قرآن جایز باشد, هیچ مشکلى وجود ندارد و قارى مى تواند هرجا نفسش به انتها رسید, بدون هیچ واهمه اى وقف کند, و در این صورت شناخت آنچه در علم وقف و ابـتدا آمده , ضرورتى نمى یابد, اما چنین نیست , زیرا در بسیارى از موارد, وقف بر کلمه اى و یا ابتدا به کلمه اى , موجب فساد معنا مى شود, شما تصور کنید کسى بر (ان اللّه لا یهدى ), (ان اللّه لا یـستحیى ) , (لا اله ), (ما من اله )وقف کند و یا از(انى اله ), (نحن ابناؤا للّه ) , (ان اللّه هو المسیح ),(ان الل ه فقیر ونحن اغنیاء)  , (اتخذ اللّه ولدا) شـروع کـنـد, ایـن همه فساد معنا که در موارد بالا و موارد مشابه مشاهده مى شود, ناشى از وقف وابـتـداى نـادرسـت است , پس نتیجه مى گیریم که بر هر محلى نمى توان وقف کرد واز هر جایى نـمى توان قرائت را آغاز کرد, لذا مى گوییم : نه تنها وقف بر کلمات ,امرى اجتناب ناپذیر است , بلکه انتخاب موارد خاصى به عنوان وقف یا ابتداضرورى است . حـال اگـر کـسى بگوید: باز هم بر قارى لازم نیست که علم وقف و ابتدا را بیاموزد,بلکه بر راءس آیـات وقـف مـى کند که سنت نیز مى باشد, و همانطور که به اثبات رسیده , وقف بر رؤوس آیات , بیشتر از نوع تام یا کافى است , در جواب مى گوییم : اولا: بـسیارى از آیات , طولانى است و نوعا قارى نمى تواند آنها را با یک نفس بخواند, به ویژه وقتى بخواهد آن را به صورت لحن و تحقیق , قرائت کند. پس در بسیارى از موارد, قارى ناچار مى شود جهت تنفس , بین آیات توقف کند.حال اگر در جایى نامناسب توقف کند, باعث خلل و فساد در معناى آیه مى شود. فرض کنید کسى در سوره شورى (42) آیه 8: (ولو شاء اللّه لجعلهم امه واحده ولکن یدخل من یشاء فـى رحـمـتـه والظالمون ما لهم من ولى ولا نصیر), بر(الظالمون ) وقف کند, در این صورت , این تـوهم ایجاد مى شود که خداوند,ظالمان را نیز در رحمت خویش وارد مى کند, و یا کسى در سوره رعـد (13) آیـه35 : (مـثـل الـجـنـه التى وعد المتقون تجرى من تحتها الانهار اکلها دائم وظلها تـلـک عـقـبى الذین اتقوا وعقبى الکافرین النار), بر (عقبى الکافرین ) وقف کند, با این وقف , توهم مى شود که جایگاه کافران نیز مانند پرهیزکاران , در بهشت است . ثـانـیا: بر فرض که قارى بتواند هریک از آیات را با یک نفس بخواند, در بعضى ازآیات , نکاتى وجود دارد کـه مـسـتـلـزم وقف در بین آیات است و حداقل , وقف آنهانیکوتر از وصل آنهاست , پس نیکو خواندن قرآن اقتضا مى کند که بر آن مواردوقف شود, مانند موارد زیر: نـسـبت چند فعل متوالى به موارد مختلف , با یکسان بودن ظاهر آنها, مانند سوره فتح (48) آیه 9: (لتؤمنوا باللّه ورسوله وتعزروه وتوقروه وتسبحوه بکره واصیلا), که مرجع ضمیر غایب در (تعزروه ) و (تـوقـروه ), پـیـامبر است , در حالى که مرجع ضمیر غایب در (تسبحوه ), خداوند است , پس براى اینکه کسى نپنداردکه آن نیز به پیامبر برمى گردد, بهتر است بر (توقروه ) وقف شود.خـطـاب بـه دو نـفر در یک آیه , مانند سوره یوسف (12) آیه 29: (یوسف اعرض عن هذا واستغفرى لـذنـبـک انـک کـنت من الخاطئین ), که (اعرض عن هذا) خطاب به یوسف و (استغفرى لذنبک ) خـطاب به زلیخاست , پس براى اینکه توهم نشودکه هر دو, خطاب به یوسف است , نیکوست که بر کلمه (هذا) وقف شود. نـسـبـت دو چیز مختلف به دو موضوع , مانند سوره تحریم (66) آیه 4: (فان اللّه هو مولیه وجبریل وصـالـح الـمؤمنین والملئکه بعد ذلک ظهیر), که (مولا) بودن به خدا نسبت داده شده و (ظهیر) بـودن بـه (جـبـرئیـل ) و (صـالح المومنین ) و (ملائکه )نسبت داده شده است , حال اگر بر کلمه (مولیه ) وقف نشود, ممکن است توهم شود که (جبریل ) یا (صالح المؤمنین ) یا (ملائکه ) نیز مولاى او هستند. بـا این توضیحات , روشن شد که اولا: وقف بین آیات , امرى اجتناب ناپذیر است ,و ثانیا: در هر جایى نـمـى تـوان وقف کرد, بلکه باید موارد لازم را شناخت و بر آنهاوقف کرد, تا نه تنها خللى به معناى آیات وارد نشود, بلکه مقصود خداوند به بهترین وجه , گوش شنوندگان آیات نور را نوازش دهد و بر قلب آنان بنشیند. نـکـته آخر در باب ضرورت وقف و ابتدا آنکه , قرآن کریم به دلیل ایفاى نقش تربیتى و هدایتى , در هریک از سور آن , موضوعات مختلفى مطرح مى شود,گاهى از عذاب و آتش دوزخ سخن مى رود, گاهى از بهشت و پاداش , گاهى تبشیر است و گاهى انذار, گاهى تشویق است و گاهى ترهیب , گـاهـى از سـرنـوشـت هـلاکـت بـار اقوام گذشته سخن گفته است و گاهى از عاقبت نیکوى پـرهـیـزکـاران ,اگـر بـیـن ایـن موارد, با وقف فاصله به وجود نیاید, تداخل بین موارد مختلف و گاه متضاد پیش مى آید, در این زمینه , روایاتى نیز وجود دارد که پیامبر اکرم (ص ) ازقول جبرئیل , بـه مـردم ایـنگونه تعلیم مى دهد که : (سزاوار است بر آیه اى که در آن از آتش و عقاب سخن رفته , وقـف شود تا از مابعدش که درباره بهشت و ثواب است , فاصله افتد), مانند سوره بقره (2) آیه 81 و 82: (بلى من کسب سیئه واحاطت به خطیئته فاولئک اصحاب النار هم فیها خالدون , والذین امنوا وعملواالصالحات اولئک اصحاب الجنه هم فیها خالدون ), که اولى درباره عذاب اهل جهنم و دومى درباره اهل بهشت و پاداش آنهاست . هـمـچـنین مانند سوره شورى (42) آیه 8: (لو شاء اللّه لجعلهم امه واحده ولکن یدخل من یشء فى رحمته والظالمون ما لهم من ولى ولا نصیر), که قسمت اول آیه درباره رحمت و قسمت پایانى آیه درباره عذاب است , که نیکوست بر کلمه (فى رحمته ) وقف شود

عوامل مؤثر در شناخت وقف و ابتدا

عـوامـلـى چـنـد در شناخت دقیق و درست محلهاى وقف و ابتدا مؤثر است , که به ترتیب اهمیت عبارتند از: 1 – لغت , 2 ـ نحو, 3 ـ قرائت , 4 ـ تفسیر

دانستن (معانى لغات قرآن ), اولین شرط براى فهم موارد وقف و ابتداست , کسى که معناى الفاظ و آیـات قـرآن را نـمـى دانـد, نمى تواند اجزاى مختلف یک آیه را ازهمدیگر بازشناسد, به طور مثال , مـمـکن است کسى در سوره یونس (10) آیه65 : (ولا یحزنک قولهم ان العزه للّه جمیعا هو السمیع الـعـلـیم ) و در سوره یس (36) آیه 76: (فلا یحزنک قولهم انا نعلم ما یسرون وما یعلنون ) را بدون وقـف بـرکـلمه (قولهم ) بخواند, در حالى که وقف نکردن بر آن , این توهم را در ذهن شنونده پدید مى آورد که (ان العزه للّه جمیعا) و (انا نعلم ما یسرون وما یعلنون ),قول مشرکان است , و حال آنکه ایـن دو عـبـارت , قـول خداوند است و در واقع ,بیان علت براى حکم قبلى است , یعنى خداوند به پیامبرش مى فرماید: سخنان پوچ و بیهوده آنان تو را اندوهگین نسازد, زیرا که عزت ویژه خداونداست و هرکه را بخواهد عزیز مى کند و نیز بدیهاى آنها در حق تو از چشم مامخفى نمى ماند. (نـحـو) نـیز نقش بسیار مؤثرى در شناخت موارد وقف و ابتدا دارد, زیرا بدون شناخت اجزاى یک جـمـلـه و نـقش هریک در آن , نمى توان وقف و ابتداى درست را از نادرست تشخیص داد, به طور مثال , کسى که نداند در آیه (واذ ابتلى ابراهیم ربه بکلمات ) کلمه (ربه ) فاعل (ابتلى ) است , مـمکن است بپندارد که (واذ ابتلى ابراهیم ) یک جمله کامل , داراى فعل و فاعل و مفعول است و بر آن وقف کند, در حالى که با این وقف , بین فعل و فاعل فاصله انداخته است که وقفى قبیح است . عـلاوه بـر ایـن , گاهى اختلاف در ترکیب نحوى یک آیه , موجب اختلاف در وقف و ابتداى آن نیز مـى شـود, بـه طور مثال , (الذى ) در سوره ناس (114) آیه 4 و 5:(من شر الوسواس الخناس , الذى یـوسـوس فـى صدور الناس ) مى تواند یکى ازاین دو نقش را داشته باشد: یا صفت براى (الخناس ) بـاشد, و یا خبر براى مبتداى محذوف (هو الذى ) در صورت نخست , وقف بر آن حسن و در صورت دوم , ازنوع کافى است. (اختلاف قرائات ) نیز گاهى در وقف و ابتدا مؤثر است , به طور مثال , در سوره ابراهیم (14) آیه 1 و 2: (کتاب انزلناه الیک لتخرج الناس من الظلمات الى النورباذن ربهم الى صراط العزیز الحمید, اللّه الـذى لـه مـا فى السموات وما فى الارض ), اگر کسى بر لفظ (حمید) وقف کند, بنابر قرائت رفع (اللّه ) کـه قـرائت نافع و ابن عامر است , این وقف , تام است و بنابر قرائت بقیه قرا که (اللّه ) رامجرور خوانده اند, وقف حسن است . (اخـتـلافات تفسیرى ) نیز بر وقف و ابتدا بى تاءثیر نبوده و نیست , به طور مثال , درمورد سوره آل عـمران (3) آیه 7: (وما یعلم تاءویله الا اللّه والراسخون فى العلم یقولون آمنا به ), به نظر کسانى که معتقدند که راسخان در علم , آگاه به تاءویل نیستند, وقف بر اللّه , تام و لازم است , و به نظر کسانى که آنها را نیز آگاه به تاءویل مى دانند, چنین نیست

بنابراین , شناخت کامل معانى لغات و نقش کلمات در جمله , از نظر نحوى وآشنایى با علوم قرائت و تفسیر, از عوامل مهم در تشخیص موارد وقف وابتداست . ابن مجاهدمى گوید: کـسـى بـه طور کامل از عهده شناخت وقفها برنمى آید, مگر اینکه نحوى و دانا به قرائات باشد و از تـفـسـیـر و قـصـه هـا و جدا کردن آنها از یکدیگر و زبانى که قرآن به آن نازل شده آگاهى داشته باشد

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله پیامبر در کلام بزرگان در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله پیامبر در کلام بزرگان در pdf دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله پیامبر در کلام بزرگان در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله پیامبر در کلام بزرگان در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله پیامبر در کلام بزرگان در pdf :

پیامبر در کلام بزرگان

پیامبر در کلام امام خمینی (ره)

آن بزرگوار ولادت پیامبر (ص) را ولادت خیرات و برکات و کوبیدن ظلم و خاموش شدن بتکده‌ها و آتشکده‌ها می‌شمارد. و گسترش توحید و عدل در عالم را به واسطه پیامبر (ص) می‌داند.

امام درباره منزلت اجتماعی پیامبر (ص) می‌فرماید: ایشان از میان مستضعفان برخاست و از طبقه سه، و از توده بود. ایشان شبانی کرده بود، ولی به سبب ذاتی که داشت، خداوند او را انتخاب کرد.

 

در نگاه امام راحل (ره) پیامبر (ص) عابدی مقید به نماز، خیرخواه مردم، فروتن و خوش اخلاق و زاهد بود:

به قدری ریاضت کشید و قیام برای حق کرد که قدم‌هایش ورم کرد و از سوی خدا آیه (ماانزلنا علیک القرآن لتشقی) نازل گشت.

جبرئیل کلید خزائن ارض را برای ایشان آورد، ولی آن حضرت تواضع کرد و فقر را فخر خود دانست.

از بعضی از همسران رسول خدا نقل شده است: رسول الله (ص) با ما صحبت می‌کرد و ما با او صحبت می‌کردیم چون وقت نماز می‌شد، گویی او ما را نمی‌شناخت و ما او را نمی‌شناختیم؛ زیرا به خدا اشتغال پیدا می‌کرد.

ایشان وقتی کفار را ملاحظه می‌کرد مسلمان نمی‌شوند، غصه می‌خورد.

 

می‌خواست همه به عالم نور برسند و مبعوث شده بود برای این که هیاهوهایی را که در دنیا برای رسیدن به قدرت هست، از بین ببرد و خداخواهی در مردم ایجاد کند.

پیغمبر اکرم خدمتگزار مردم بود. با آن که مقامش آن گونه بود، ولی خدمتگزار بود و خدمت می‌‌کرد. پیغمبر اکرم، که شخص اول و بنیانگذار اسلام و هدایت مردم بود، آیا هیچ وقت سلطه جو بود؟ با همین اشخاصی که رفقایش بودند، همه با هم دور هم می‌نشستند. سیاه و سفید مطرح نبود.

 

از طریق عامه منقول است که پیغمبر خدا (ص) وقتی غضب می‌فرمود اگر ایستاده بود، می‌نشست؛ و اگر نشسته بود، به پشت می‌خوابید، غضبش ساکن می‌شد. در صورتی که محارم الهی هتک می‌شد، یاری می‌جست و فقط برای خدا غضب می‌نمود.

 

اما شیوه امامان علیهم السلام و اولیای خدا و انبیا را حسن معاشرت و رفتار انسانی و الهی می‌داند و می‌فرماید: آنها خود را خدمتگزار مردم می‌دیدند و کارهایی را که باید انجام دهند، با حسن رفتار انجام می‌دادند.

پیامبر در کلام آنیه بسانت

غیرممکن است کسی زندگی و شخصیت پیامبر بزرگ را مطالعه کند و او را تکریم نکند. کسی که یکی از بزرگترین پیامبران خداست; من هرچه زندگی پیامبر را بیشتر مطالعه می‌کنم، احساس تمجید و تکریم من نسبت به او شکل جدیدتری می‌گیرد و احساس جدیدی از بزرگی این استاد بزرگ عرب به من دست می‌دهد.

پیامبر در کلام پیر سیمون لاپلاس

گرچه ما به ادیان آسمانی عقیده نداریم ولی آیین حضرت محمد (ص) و تعالیم او دو نمونه اجتماعی برای زندگی بشریت است؛ بنابراین اعتراف می‌کنیم که ظهور دین او و احکام خردمندانه‌اش بزرگ و با ارزش می‌باشد و به همین جهت از پذیرش تعالیم حضرت محمد بی‌نیاز نیستیم.

پیامبر در کلام جواهر لعل نهرو

مذهبی که پیامبر اسلام تبلیغ می‌‌کرد به واسطه سادگی و راستی و درستی آن و دارا بودن طعم دموکراسی و برابری، مورد استقبال توده‌های کشورهای مجاور شد.

پیامبر در کلام سر پرسی سایکس

عقیده شخصی من این است که {حضرت} محمد (ص) در میام مشاهیر عالم بزرگ‌ترین انسانی است که با یک مرام عالی تمام هم خود را مصروف این داشت که شرک و بت پرستی را از ریشه منهدم ساخته و به جای آن افکار بلند اسلام را برقرار سازد و این خدمت وافر و نمایانی که از این راه به نوع بشر نموده خدمتی است که من آن را ستایش نموده و سر تعظیم فرود می‌آورم.

 

پیامبر در کلام کارل مارکس

محمد (ص) مردی بود که از میان مردمی بت پرست با اراده آهنین برخاست و آنان را به یگانه پرستی دعوت کرد و در دلهای ایشان جاودانی روح و روان را بکاشت. بنابراین او را نه تنها باید در ردیف مردان بزرگ و برجسته تاریخ شمرد بلکه سزاوار است که به پیامبری او اعتراف کنیم و از دل و جان بگوییم که او پیامبر خدا بوده است.

 

پیامبر در کلام لورانسیا دالبری

محمد صلی الله علی و آله، بزرگ و پیشوای حکومت اسلامی و همواره مراقب آسایش و آزادی ملت خود بوده و کسانی را که مرتکب جنایت می‌شدند، مجازات می‌کرد. این پیغمبر، دعوت به پرستش خدای یگانه و دین یگانگی را ترویج می‌کرد و در دعوت به این دین، لطف و مهربانی را حتی با دشمنان، مراعات می‌کرد. در این شخصیت، دو صفت از بهترین و عالی‌ترین صفات بشری وجود داشت و آن دو، عدل و رحمت می‌باشند.

 

پیامبر در کلام مهاتما گاندی

حیات شخص پیامبر اسلام بنوبه خود نشانه و سر مشق بارزی برای رد فلسفه عنف و اجبار در امر مذهب می‌باشد.

پیامبر در کلام آلفونس دولامارتین

 

اگر بزرگی هدف، کمی وسایل و عظمت نتیجه را برای یک نابغه بشری مقیاس بگیریم در تاریخ نظیری مانند حضرت محمد (ص) نمی‌توان یافت، وی در ثلث اراضی مسکونی امپراطوری‌ها، ارتش‌ها، قوانین، خاندان‌ها و توده‌های عظیم بشری را به حرکت درآورد، بیشتر و با عظمت‌تر از آن این است که عقل‌ها، اندیشه‌ها، عقیده‌ها و روان‌ها را به نهضت درآورد.

هیچ فردی داوطلبانه یا از روی اجبار هدفی عالی‌تر از هدف پیامبر اسلام نداشته است زیرا دین اسلام موجب از بین بردن موهوم پرستی گردیده است، همان موهوم پرستی که بین خدا و مخلوقش به وجود آمده بود و همچنین باعث نزدیک کردن انسان به خدا و توسعه عقیده معقول خداپرستی می‌باشد و در میان آن همه هرج و مرج و بی‌نظمی و اغتشاش بت پرستان و معتقدین به خدایان متعدد، اسلام تنها فکر منطقی می‌باشد.

 

هیچ پیامبری نتوانسته است مانند پیامبر اسلام انقلابی آنچنان مقدس و طولانی و پر اهمیت در آن مدت خیلی کم به مرحله عمل درآورد زیرا هنوز دو قرن از آغاز کار پیامبر اسلام نگذشته بود که دین او نضج گرفت و اول بار در سه ناحیه عربستان و سپس در سایه کلمه توحید سواحل رود سیحون و هند غربی دو مصر و حبشه و تمام آفریقای شمالی و بیشتر جزایر مدیترانه و قسمتی از خاک فرانسه و قسمت عمده سرزمین اسپانیا گسترش یافت.

پیامبر در کلام ادوارد مونته

محمد صلی‌الله علیه و آله پیغمبری بود که به همان معنی که قدمای بنی‌اسراییل می‌گویند، او ازیک عقیده خالص ـ که هیچ بستگی با بت پرستی نداشت ـ دفاع کرد تمام سعی و کوشش این مرد، برای نجات ملتش از یک دین بی‌معنی و بی‌اعتبار بود او می‌خواست آنها را از منجلاب فساد اخلاق، پستی عادات و فساد عقیده، نجات دهد، بنابراین، ممکن نیست در راستی اخلاق و شور خداپرستی که سراسر وجودش را فراگرفته بود، شک کرد.

پیامبر در کلام بروکلمان

قطعاً خود محمد صلی‌الله علیه و آله، نیز از قدرشناسی و ستایش قریش از اقدام او و احترامی که نسبت به او روا داشته‌اند، به خود بالیده است و این داوری او، از وقوع جنگ جلوگیری کرد و این نشان می‌دهد که خداوند او را برای کار بسیار بزرگی برگزیده است، به خصوص که مورخان معتقدند که محمد صلی‌الله علی و آله در اخلاق نیک، راستی گفتار، امانت، بخشش، نیکی منظر و فروتنی در میان قوم خود، ممتاز بود و در نزد مردم مکه، ملقب به امین شده بود و از فرط اطمینان و اعتمادی که به او داشتند، اموال خود را نزد او به امانت می‌گذاشتند. محمد صلی‌الله علی و آله هرگز به استعمال مسکرات نپرداخت و در جشن‌ها و اعیادی که برای بت‌ها گرفته می‌شد، حاضر نشد و از دسترنج خود زندگی می‌کرد؛ زیرا از پدر، ارثی به او نرسیده بود و چون با خدیجه آشنا شد، با اموال او تجارب می‌نمود.

پیامبر در کلام تولستوی

لئوتولستوی (1910-1828) نویسنده مشهور روسی در کتاب خود به نام محمد {صلی الله علیه و آله و سلم} می‌گوید: جای هیچگونه شبهه و تردید نیست که پیامبر اسلام از بزرگان مصلحین دنیا است، آن هم مصلحی که به جامعه بشریت خدمات شایانی کرده است و این فخر و مباهات برای او بس است که یک ملت خون ریز و وحشی را از چنگال اهریمنان عادات زشت و شنیع برهانید و راه ترقی را بر روی آنان باز کرد و حال آن که هر مرد عادی نمی‌تواند به چنین کار شگرفی اقدام کند و نتیجه بگیرد.

بنابراین شخص شخیص پیامبر اسلام، سزاوار همه گونه احترام و اکرام می‌باشد شرعیت پیامبر اسلام به علت توافق آن باعقل و حکمت در آینده عالم گیر خواهد شد.

پیامبر در کلام توماس کارلایل

دشمنان اگر به نظر حقیقت بنگرند خواهند فهمید در نفس این مرد بزرگ افکاری فوق طمع و دنیوی و جاه و سلطنت بوده است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله در موردحساسیت نسبی محصول دانه گندم بهاری و پارامترهای کیفی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله در مورد‌حساسیت نسبی محصول دانه گندم بهاری و پارامترهای کیفیت در کاهش رطوبت در pdf دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد‌حساسیت نسبی محصول دانه گندم بهاری و پارامترهای کیفیت در کاهش رطوبت در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد‌حساسیت نسبی محصول دانه گندم بهاری و پارامترهای کیفیت در کاهش رطوبت در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد‌حساسیت نسبی محصول دانه گندم بهاری و پارامترهای کیفیت در کاهش رطوبت در pdf :

حساسیت نسبی محصول دانه گندم بهاری و پارامترهای کیفیت در کاهش رطوبت

خلاصه : فشار رطوبت بر محصول و کیفیت کاربر نهایی گندم atricum aestivum L تاثیر میگذارد.مطالعات قبلی ثبات محصول و ارکیبات محصول را در فشار رطوبت ارزیابی کردند. این بررسی ثبات پارامترهای با کیفیت گندم بهاری را نسبت به ثبات محصول و ترکیباتش تحت فشار رطوبت ارزیابی کرد. در سال 1995 و 1996 جهت تعیین کردن اثرات شدت کاهش رطوبت در مورد محصول دانه و ترکیبات آن، وزن آزمایشی ،پروتئین آرد ، عصاره آرد و ویژگیهای مخلوط خمیر و رنگ رشته فرنگی قلیایی16 موجود پرورشی گندم بهاری تحت رژیمهای کاهش رطوبت تولید شدند.

کاهش رطوبت به طور متفاوت و مهمی بر وزن آزمایشی موجود پرورشی و محصول تاثیر میگذارد. کاهش کلی رطوبت در محصول به طور ابتدایی به علت کاهش در وزن هسته بود. و اثرات کاهش رطوبت در محصول موجود های پرورشی خاص به طور گسترده ای به علت اثرات در هسته های جوانه بوده است. شاخص های حساسیت به خشکی برای محصول با نیروی بالقوه محصول موجود پرورشی ارتباط دارد . کمبود محصول با کاهش میانه رطوبت پیش بینی کننده کمبود محصول باکاهش شدید رطوبت نیست. اثرات شدت کاهش رطوبت در عصاره آرد زمان اوج میکسوگراف با موجود پرورشی تغییر میکند. کاهش رطوبت درخشندگی اولیه رشته فرنگی را کاهش می دهد و زردی رشته فرنگی را افزایش می دهد. هرچند رنگ رشته فرنگیهای تولید شده با موجودات پرورشی گنجانده شده در این بررسی به طور مشابهی به کاهش رطوبت عکس العمل نشان میدهد. و حاکی ازاین مطلب است که ارزیابی رنگ رشته فرنگی ممکن نیست در سرتاسر محیط های کاهش دهنده رطوبت به ازمایش نیاز داشته باشد . وزن آزمایشی و عصاره آرد جهت محصول دانه با DSIs ارتباط دارند. ازاینرو شناسایی کردن ژنوتیپ های تحمل کننده خشکی بر اساس ثبات محصول تحت فشار رطوبت نیز با داشتن وزن آزمایشی و عصاره آرد ژنوتیپ ها را تعیین میکند.

فشار آب در گندم الگوهای رشد و توسعه را تغییر میدهد. نیروی بالقوه کاهش یافته آب جلوی تقسیم سلولی ، رشد اندام و فوتوسنتز خالص و سنتز پروتئین را میگیرد و تعادلات هورمونی بافتهای اصلی گیاه را تغییر میدهد. در انتخاب کردن موجودات پرورشی اصلاح شده ، پرورش دهندگان گیاه سعی میکنند حد مجاز را با سطوح میانه فشار آب یکی کنند.حد مجاز نشان دهنده ثبات نسبی محصول اقتصادی حاصل از محصول گندم در حضور سطوح متغیر فشار آب میباشد. اگرچه فشار مقدار دیگر ترکیبات محصول اقتصادی را افزایش میدهد از جمله کمیت دانه پروتئین دار. ژنوتیپها با مقدار ثابت اقتصادی به عنوان موجودات پرورشی و والدین پرورشی مطلوب میباشند. بسیاری از

مطالعات فعل و انفعالات متقابل ژنوتیپ و محیط تولید را در مورد پارارمترهای کیفیت نهایی گندم ارزیابی کردند. این بررسیها جهت ارزیابی ثبات ژنوتیپی از روش شناسی های آماری با درجه های مختلف مهارت استفاده کردند. یک نتیجه گیری کلی از این مطالعات این است که ژنوتیپ ، محیط و فعل و انفعالات متقابل با محیط به طور مهمی بر روی دامنه وسیعی از پارارمترهای با کیفیت ک

اربر نهایی تاثیر میگذارد .اما نسبت به اثرات اصلی ژنوتیپ بزرگی اثرات فعل و انفعالی ژنوتیپ در محیط غالبا جزئی است. هرچند این بررسیها اثرات فشار رطوبت را از دیگر عوامل محیطی چون درجه حرارت ، باروری ، شیوع بیماری و نوع خاک جدا نمی سازد. مطالعات کنترل شده تغییر ژنوتیپی را در واکنش ترکیبات محصول با شدت فشار رطوبت بررسی کردند. اما این نوع بررسیها جهت ارزیابی های کیفیت کاربر نهایی گسترش نیافته اند. بعلاوه یک سئوال مهم که در این تحقیق بی پاسخ باقی می ماند این است که آیا ثبا ت تحت فشار رطوبت به ثبات کیفیت مربوط میباشد یا خیر ؟ اراینرو هدف از این مطالعه مشخص کردن واکنش محصول ژنوتیپی و واکنش کیفیت جهت فشار رطوبت کاربردی نحت شرا یط نسبتا کنترل شده میباشد. در توضیح دادن رابطه بین نیروی بالقوه محصول و مقاومت در برابر خشکی بلام متوجه شد که تحت شرایط فار میانه و غیر محدود شده انواعی از محصولات yp وجوددارد. هرچند تحت شرایط فشار شدید رطوبت ، yp و محصول به طور منفی با هم ارتباط دارند. فیشر و مارر تحت فشار خشکی به عنوان تابعی از yp موجود پرورشی ، شدت فشاررطوبت ( شدت خشکی ) و شاخص حساسیت پذیری به خشکی محصول یک موجود پرورش یافته را توصیف کردند. شدت خشکی به عنوان DI =1-(X/XP) محاسبه میگردد کهx محصول متوسط جمعیتی از موجود پرورشی تحت فشار خشکی میباشد و XP محصول بالقوه جمعیتی از موجودات پرورشی تحت شرایط رطوبت نامحدود میباشد. شدت خشکی بر عکس شاخص های فیزیکی چون کمبود آب خاک شاخص زیستی با فشار رطوبت میباشد. شاخص حساسیت پذیری به خشکی یک موجود پرورشی شیب، d( Y/YP) / d (X/XP) میباشد. که تغییردرمحصول موجود پرورشی را نسبت به تغیییر در شاخص زیستی فشار و محصول دانه جمعیتی از موجودات پرورشی اندازه گیری میکند. فیشر و مارر در سال 1978 شاخص حساسیت پذیری به خشکی را با محصولموجود پرورشی به کار گرفتند و دیگر پارامترهای عملکرد موجود پرورشی از قبیل کیفیت کاربر نهایی با به کارگیری همان تحلیل ارزیابی میگردد. گندم های بهاری سفید نرم و سفید سخت و قرمز سفت تحت شرایط آبیاری شده و تغذیه بارانی در شمال غربی آرام ایالات متحده تولید شده

اند . این گندم ها نیاز های کیفیتی و کار بردهای نهایی متنوعی دارند . ویژگیهای مهم کیفی برای گندم بهاری سفت در نان سازیشامل عصاره آرد ، غلظت پروتئین آرد و ترکیب و ویژگیهای درست کردن خمیر(ویژگیهای سیال شناسی ). اگرچه ترکیب پروتئین آرد به طور ابتدایی به ژنوتیپ بستگی دارد و فعل و انفعالات متقابل مهم با محیط تولید گزارش شده است. کیفیت گندم نرم به طور گسترده ای با ویژگیهای نشاسته ، غلظت پنتوزان و غلظت و ترکیب پروتئین تعیین میشود. افزایش آسیب دیدن نشاسته و غلظت پنتوزان آب دوستی را افزایش میدهد و ازاینرو حفظ و نگه داری آب آرد را افزایش میدهد. گنجایش حفظ آب قلیایی یک اندازه گیری غیر مستقیمی از آسیب دیدن نشاسته و غلظت پنتوزان میباشد. در یک بررسی ژنوتیپی با اثرات فعل و انفعالی محیطی بر روی کیفیت گندم ظرفیت نگه داری آب قلیایی به طور شدیدی بر سال تولید تاثیر میگذارد. تنش محیطی در طول پر کردن دانه میتواند منجر به چروک شدن دانه گردد که عصاره آردرا کاهش میدهد و ظرفیت حفظ آب قلیایی را افزایش میدهد. اگرچه ترکیب و غلظت پروتئین میتواند بر کیفیت گندم نرم تاثیر داشته باشد. و غلظت پروتئین تاثیر بیشتری نسبت به ترکیب پروتئین دارد .ازاینرو متغیرهای تولید ازجمله فشار رطوبت که غلظت پروتئین را افزایش میدهد میتواند کیفیت گندم نرم را کاهش دهد. ویژگیهای کیفیت رشته فرنگی شرقی بخصوص برای موجودات پرورشی سفید سخت مهم میباشد. هرچند ویژگیهای کیفیت رشته فرنگی نیز در موجودات پرورشی قرمز سفت و سفید نرم اهمیت دارند زیرا آردهای این نوع جهت رسیدن به اهداف بافتی با آردهای سفید سفت ممکن است ترکیب شوند . میسکلی ترکیباتی را مشخص میکند که بر زردی و درخشندگی رشته فرنگی های به سبک چینی و ژاپنی تاثیر میگذارد. اختلافات در درخشندگی و زردی به موجود پرورشی ، عصاره آرد ،

غلظت پروتئین ، آسیب دیدن نشاسته و رنگدانه قهوه ای و زرد نسبت داده میشود. انواع سفید در این نسبت ها به طور گسترده ای با اختلافات موجود پرورشی توضیح داده میشوند و محیط تولید نیز بر روی رنگ رشته فرنگی تاثیر گذاشت. هرچند عوامل محیطی خاصی که بر روی کیفیت رشته فرنگی تاثیر میگذارد شناسایی نشده بودند. کیفیت رشته فرنگی خوراکی با سفتی و حالت کشسانی فراورده پخته شده تعیین میگردد. غلظت پروتئین ، قدرت خمیر و چسبندگی خمیر نشاسته بر کیفیت خوراکی رشته فرنگی های چینی تاثیر میگذارد. یک بررسی قبلی از ژنوتیپ های گندم بهاری قرمز سفت که تحت سطوح مختلف آبیاری تولید میشوند برای غلظت پروتئین و قدرت خمیر فعل و انفعالات سطح آبیاری و موجود پرورشی را شناسایی کردند. هدف اولیه ما مقایسه کردن واکنش محصول و پارامترهای کیفی ژنوتیپ های گندم بهاری متنوع با درمانهای کمبود رطوبت در توسعه دادن یک راهبرد آزمایشی جامع برای ثبات کیفیت بود. هدف ثانویه ارزیابی کردن واکنش پارمترهای کیفی نسبتا جدید رشته فرنگی با درمانهای کمبود رطوبت و قرار دادن آن واکنشها در

زمینه صفات اقتصادی بهتر ، محصول ، وزن آزمایشی ، عصاره آرد ، غلظت پروتئین و سیال شناسی خمیر بود. مواد و روشها : طرح آزمایشی : آزمایش در سال 1995 و 1996 در دانشگاه مرکز تحقیق و توسعه ایداهو ابردین نزدیک ابردین انجام شد. طرح آزمایشی یک تغییری از یک ترتیب تصادفی یک طرح زمین شکافدار با 4 نسخه میباشد. زمینهای اصلی به عنوان زمینهای با شدت فشار رطوبت و زمینهایی با فشار شدید رطوبت تعیین شده اند. قطعات اصلی به قطعات فرعی 12 تا 24 متری تقسیم میشوند. درمانهای کمبود رطوبت با عملکرد کاملا آب داده شده جهت ارزیابی کردن هر سطح از کمبود رطوبت نسبت به یک کنترل با یک قطعه اصلی جفت میشوند . قطعات فرعی فاصله دار با ترشح کننده های بالاسری برای آبیاری تفاضلی فراهم میشوند. نمودار های فرعی به نمودار های فرعی یک و نیم تا 6 متری با 16 موجود پرورشی تقسیم میشوند. ما درPNW یک نمونه لایه بندی شده موجودات پرورشی گندم بهاری را شامل کرده ایم . . کریس و سری در pnw تولید نشده اند با این وجود به عنوان ژنوتیپهای مبنا در نظر گرفته شده اند. کریس که یک ژنوتیپ با محصول نسبتا ثابتی است در مطالعات کیفی محیط و ژنوتیپ قبلی شامل شده اند. سری تحت شرایط فشار نا محدود و فشار میانه به بلام نوع ثابت پر محصول را نشان میدهند .
شرایط آزمایشی کلی : نوع خاک خاک گلدانی ماسه ای Declo بود ( هاپلو کلسیدهای اگزریک نمناک بیش از حد فعال ترکیب شده و چسبناک درشت ) . گندم در 110 kg ha-1 در ردیف های

فاصله بندی شده 18 سانتی متر جدا کاشته شدند. مناطق آزمایشی بر اساس سفارش های تست خاک دانشگاه ایداهو به عنوان نیترات آمونیاک قبل از کاشت برنامه های پخش 146 kg ha-1 از نیتروژن در سال 1995و 45 kg ha –1 از نیتروژن را دریافت میکنند. بروموکسینیل بعلاوه 4 کلرو 2

متیل فنوکسی استیک اسید برای کنترل علف هرزه برگ پهن در 31 مام می1995 و 4 ژوئن 1996 به کار گرفته شدند. منطقه آزمایش با یک سیستم آب پاش ثابت آبیاری شده است. آبیاری افتراقی با بلوکه کردن افشانک های آب پاش صورت میگیرد. در 28 می 1995 و 4 ژوئن 1996 کل منطقه آزمایشی بر اساس ظرفیت تخمین زده شده نگه داری آب خاک یک خاک گلدانی ماسه ای تا 100 در صد از گنجایش زمین آبیاری شد. آبیاری افتراقی از 12 ژوئن تا 31 ژوئیه 1995 و از 23 ژوئن تا 29 ژوئیه 1996 انجام پذیرفت. شروع آبیاری افتراقی با مرحله Feekes زمان بندی شد که بستگی به موجود پرورشی دارد و از طریق رسیدن محصول ادامه می یابد. زمین های فرعی کنترل شده کاملا آب داده شده به طور هفتگی جهت جایگزین شدن تبخیر با تعرق محصول تخمین زده شده آبیاری شدند طرح های فرعی با کمبود رطوبت میانه معادل با کنترل زیاد آب داده شده تنها در هفته های متناوب آبیاری شدند. طرح های فرعی با شدت کمبود رطوبت بعد از 19 ژوئن 1995 و 14 ژوئن 1996 آبیاری نشدند. تخمینات ET محصول از سیستم منطقه ای کشاورزی شمال غربی pacific اداره احیاء ایالات متحده به دست آمدند که در مرکز توسعه و تحقیق ابردین یک ایستگاه هوایی را حفظ کردند. با به کار گیری اندازه گیرهای بارانی قرار گرفته در محصول میزا نهای آبیاری اندازه گیری شدند. در سال 1995 بیش از دوره آبیاری افتراقی ، طرح –های فرعی کنترلی ، طرح های فرعی میانه با کمبود رطوبت و طرح های فرعی شدید با کمبود رطوبت معادل با 109 – 53 و 31 درصد از

ET تخمین زده شده بارندگی و بعلاوه میزانهای آبیاری را دریافت کردند. در سال 1996 بیش از دوره آبیاری افتراقی ، طرح های فرعی کنترلی ، طرح های فرعی میانه با کمبود رطوبت معادل با 107 – 59 و 25 درصد از ET تخمین زده شده بارندگی و بعلاوه میزانهای آبیاری را دریافت کردند. در هنگا

م رسیدن ارتفاع گیاه اندازه گیری شد. جوانه های ته ساقه اصلی در هر طرح فرعی در دو قسمت یک متری از ردیف شمارش شدند. 15 نوک از هر طرح فرعی نمونه برداری شد و تعداد هسته –ها در هر نوک تعیین شدند. وزن هسته ازوزن هسته های شمرده شده از هر طرح فرعی مشتق میشود. جهت فراهم کردن قطعات 43 متر مربع انتهای قطعه قبل از درو شدن مرتب شدند. در نیمه سپتامبر قطعات زمین با یک کمباین قطعه کوچک زمین در هر دو سال درو شدند. تحلیل های کیفی با کاربرد نهایی : تحلیل های کیفیت کاربرد نهایی در ازمایشگاه کیفیت دانشگاه ابردین ایداهو صورت گرفتند. روشهای آب دادن ، اندازه گیری عصاره آرد و تحلیل های مخلوط نگار توضیح داده شدند و مطابق با آنهایی بودند که به وسیله AACC توضیح داده شد. رشته فرنگی های قلیایی با 9 میلی لیتر از محلول نمک قلیایی در یک میکسر سنجاقی ملی 35 گرمی به مدت 45 ثانیه از 50 گرم آرد مخلوط شده با یک آرد شکننده آماده شدند. سپس خمیر را خراش میدهند و برای 45 ثا نیه اضافی مخلوط کردند. توپ خمیر از طریق یک خمیر درست کن با چرخش دستی atlas / marcato در محیط صفر از طریق اولین عبور گردانده میشود. خمیر دو بار تا میشود و دوباره از طریق محیط صفر گردانده میشود. .سپس ورقه خمیر به طور موفقیت آمیزی برای ضخامت نهایی ورقه رشته فرنگی تقریبا 15 mm از میان باریک کننده 4و5 و 6 عبور میکند. ورقه خمیر به سه باریکه بریده میشود که جهت اندازه گیری رنگ اولیه بر روی یک کاشی سرامیک سفید رنگ انباشته میشوند. رنگ ورقه رشته فرنگی با به کار گیری اسپکترو فوتومتر با یک روزنه اندازه گیری 50 میلی متری در فضای رنگی tristimulus اندازه گیری شد. رنگ خمیر رشته فرنگی بعد از ورقه شدن و بعد از 24 ساعت دوره نهفتگی در یک کیسه پلاستیکی قابل مهر و موم شدن در دمای اتاق اندازه گیری شدند. یک میانگینی از 3 خواند بر روی یک دسته از 3 باریکه ثبت شد. CIE-L روشنی رشته فرنگی را اندازه گیری میکند و CIE-a سبزی و قرمزی را اندازه گیری میکند و CIE-b آبی و زرد بودن را اندازه گیری میکند. تحلیل آماری : با داشتن فعل و انفعالات مهم عملکرد و موجود پرورشی محاسبه DSI موجود پرورشی تنها برای پارامترها مناسب است. جهت آزمایش کردن اهمیت فعل و انفعالات عملیات آبیاری و موجود پرورشی اطلاعا ت به طور اولیه به عنوان یک قطعه زمین شکافدار تحلیل میشوند. قطعات زمین اصلی عملیات آبیاری بودند ( 2 بلوک زید آب داده شده و یک بلوک میانه با کمبود شدید در هر همتا سازی ) و قطعات فرعی موجودات پرورشی بودند. تحلیل واریانس PROC

MIXED استفاده شده با سالها و همتا سازی ها به عنوان اثرات اتفاقی تلقی شدند . مقایسات خاص قابل توجه در متن و جداول با به کار گیری تخمین در proc mixed مورد آزمایش قرار گرفتند. شدت های خشکی در هر دو سال مطالعه برای هر پارامتر محاسبه شد که به طور مهمی تحت

تاثیر عملیات کمبود رطوبت قرار میگیرند. تعریف فیشر و مائر از پارامترهای فرضی DI با فشار رطوبت کاسته میشود. پارامترهایی که تحت فشار رطوبت افزایش می یابند مقادیر منفی DI را دارند. ازاینرو ما جهت به گار گیری یک مقدار مطلق فرمول اصلی فیشر و مائر را تغییر دادیم. که X میانگین جمعیت موجودات پرورشی و XP میانگین کلیه موجودات پرورشی تحت شرایط زیاد آب داده شده است. شدت های خشکی برای هر سطح کاهش رطوبت ( میانه و شدید ) در هر همتا سازی محاسبه میشود و با تحلیل واریانس تحلیل شدند. DSI برای هر موجود پرورشی وهر پارامتر محاسبه شدند که فعل و انفعالات عملیات آبیاری و موجود پرورشی با به کارگیری PROC REG IN SAS با NOINT مهم بودند. واکنش موجود پرورشی در هر قطعه زمین اصلی در هر همتا سازی در DI بر میگردد که برای قطعه زمین اصلی در همتا سازی محاسبه شدند. اطلاعات بیش از سالها با محاسبه DSI ترکیب شدند زیرا در عرض دو سال مطالعه دو عملیات خمیر سازی DSI مشابهی را ایجاد کردند . آزمایش های اهمیت دار برای فرضیه های DSI<1 یا DSI > 1 بر اساس آزمونهای t یک دامنه با فاصله اعتماد 95 درصد با به کار گیری تخمینات پارامتری و خطاهای استاندارد ایجاد

شده با PROC REG بودند. نتایج و بحث : عملیات کاهش رطوبت به طور مهمی به استثناء تراکم جوانه بر کلیه پارامتر-های کشاورزی اندازه گیری شده تاثیر میگذارد. چون عملیات کاهش رطوبت بعد از آغاز جوانه زدن تحمیل شده اند تراکم یکنواخت جوانه مورد انتظار است. اختلافات موجود پرورشی برای کلیه پارمترهای کشاورزی به جز وزن هسته شناسایی شدند. محصولات دانه با

قطعات فرعی کاهش رطوبت شدید و میانه به طور میانگین 16 و 48 درصد نسبت به کنترل های زیاد آب داده شده کاهش می یابد. عملیات شدید با کاهش رطوبت برای وزن هسته و وزن آزمایشی و محصول به طور مهمی نسبت به عملیات کاهش رطوبت میانه I بیشتری را تولید کردند. هر چند عملیات کاهش دهنده رطوبت شدید و میانه مقادیر DI مشابهی را برای ارتفاع و هسته

ها در جوانه تولید کردند. فعل و انفعالات متقابل عملیات موجود پرورشی و رطوبت به طور کلی برای وزن آزمایشی و محصول مهم بودند. اثرات کاهش رطوبت برروی ترکیبات محصول دانه در وزن هسته ظاهری بود . وزن هسته با عملیات کاهش رطوبت میانه کاهش نمی یابد. هر چند وزن هسته با

عملیا ت کاهش رطوبت شدید تا 18 درصد کاهش یافت. اثر کمبود رطوبت بر روی وزن هسته نیز در وزن آزمایشی کاهش یافته منعکس میگردد. وزن آزمایشی تحت تاثیر عملیات کاهش دهنده رطوبت میانه قرار نگرفت. اما وزن آزمایشی با عملیات کاهش دهنده رطوبت تا 9 % کاهش یافت. موجودات پرورشی برای وزن هسته تفاوتی نکردند اما به طور مهمی در تعداد هسته ها در جوانه تفاوت

کردند . ازاینرو اطلاعات حاکی از این است که کاهش کلی کمبود رطوبت القاء شده در محصول به طور ابتدایی به علت کاهش در وزن هسته بود درحالیکه اثر افتراقی کاهش رطوبت در موجودات پرورشی باید به علت کاهش در هسته ها در جوانه میباشد. در یک بررسی از ترکیبات محصول گندم آردی سیمان و دیگران با به کارگیری تحلیل مسیر دریافتند که تعداد هسته ها در جوانه و وزن هسته اثرات مستقیم مثبتی برروی محصول دانه تحت شرایط فشار رطوبت و نیز تحت شرایط زیاد آب داده شده مهمی داشتند . محققان تعداد دانه ها را با داشتن مهمترین اثر بر روی محصول تعیین کردند . نتایج مشابه تحت دو رژیم رطوبتی در یک بررسی از موجودات پرورشی گندم و landrace توسط دنسیس به دست آمد. جهت مشخص کردن اختلافات در واکنش موجود پرورشی به خشکی DSIS برای هر موجود پرورشی برای وزن آزمایشی و محصول با تحلیل برگشتی تعیین شدند. 3 موجود پرورشی penawawa و pomerelle و seri به طور مهمی DSI s محصول بزرگتر از یک داشتند و حساسیت پذیری مافوق میانگین به خشکی را نشان میدهند . 3 موجود پرورشی Amidon و Treasure و Yecora Rojo به طور مهمی DSIS محصول کوچکتزاز یک داشتند و حساسیت پذیری زیر حد میانگین به خشکی را نشان دادند . حساسیت پذیری همسان خشک

ی موجودات پرورشی در یک قامت گیاه و رده بازار یا گروه انطباقی مشاهده نشدند . 2 موجود

 

پرورشی گندم بهاری قرمز سفت نیمه کوتوله Vandal و Westbred 926 به طور مهمی dsis وزن آزمایشی بزرگتر از یک داشتند . بر عکس ، 2 موجود پرورشی گندم بهاری سفت قرمز قد بلند

آمیدون و کریس به طور مهمی dsis وزن آزمایشی کوچکتر از یک داشتند. این موجودات پرورشی قد بلند توانایی بهتری جهت پرکردن هسته ها به علت داشتن جرم زیستی بیشتر گیاه دارند که در

طول پر کردن دانه دوباره کربن را تعیین میکنند . به طور اصولی محاسبه DSI باید اثرموجود پرورشی Yp را در ارزیابی تحمل خشکی موجود پرورشی کاهش دهند . با این وجودفیشر و مائر مشاهده کردند که علیرغم به کار گیری شیب یا DSI جهت حذف کردن اثرات تغییر موجود پرورشی در Yp ، DSI موجود پرورشی و Yp هنوز به طور مثبت با هم ارتباط دارند. رابطه dsi موجود پرورش محصول با Yp موجود پرورشی دراین آزمایش با تحلیل برگشتی ارزیابی شدند . همسان با مشاهده فیشر و مائر برگشت DSI محصول موجود پرورشی در Yp موجود پرورشی به طور کلی مهم بود. فیشر و مائر این رابطه را به عنوان نتیجه ای از صفات ممتاز برای YP حد اکثر که به طور ذاتی برای تحمل خشکی بدون مزیت بود توضیح دادند . فیشر و مائر نیز پیشنهاد کردند که رابطه مثبت بین Yp و DSI وجود صفات مطلوب را تحت خشکی نشان دادند که تحت رطوبت کافی نا مطلوب بودند. بلام با انطباق بهتری با فشار خشکی احتمال یک جریمه را در Yp برای ژنوتیپ ها بالا برد. بلام متوجه شد که تحت بعضی از شرایط فشار خشکی YP بالا میتواند با مزیت باشد. اما با شدت فشار پتانسیل بالای محصول و مقاومت خشکی به طور دو جانبه ای منحصر به فرد شدند . بلام متوجه شد که درک پایه زیستی این روابط خیلی محدود است . و انتقال دهانی بالاتر به طور تصادفی به مقادیر بیشتر DSI با ژنوتیپ های بالای YP مربوط میباشند. در مجموعه ای از موجودات پرورشی گندم CIMMYT انتقال دهانی کاملا محصول دانه ارتباط دارد. کاهش دمای سایبان با افزایش انتقال دهانی افزایش می یابد. رینولد و دیگران رابطه نزدیکی را بین کاهش دمای سایبان گزارش کردند و تحت آبیاری محصولات گندم بهاری را ارتقاء دادند . ژنوتیپ هایی با انتقال دهانی بالا کمتر قادر بودند تا درسر تا سر فصل رشد نسبت به ژنوتیپ هایی با انتقال دهانی پایین تر رطوبت را حفظ کنند. اثرات فشار رطوبت برروی ویژگیهای کیفی آرد : کاهش رطوبت به طور مهمی بر عصاره آرد و زمان بالا رفتن مقاومت مخلوط نگار تاثیر گذاشت. اما به طور مهمی بر روی غلظت پروتئین آرد یا ارتفاع اوج مخلوط نگار یا تولرانس تاثیر نمیگذارد. زمان اوج به طور مهمی در آرد های دانه تولید شده تحت کاهش رطوبت شدید نسبت به دانه ای که تحت شرایط زیاد آب داده شده تولید شده اند طولا نی تر بود . موجود های پرورشی به طور مهمی برای پروتئین آرد ، عصاره آرد ، زمان اوج مخلوط نگار ،

ارتفاع حد اکثر مخلوط نگار و تولرانس مخلوط نگار تفاوت داشتند. عملیات کاهش دهنده رطوبت

شدید نسبت به عملیات کاهش رطوبت میانه به طور مهمی DI بیشتری را برای عصاره آرد و زمان اوج مخلوط نگار تولید کردند . فعل و انفعالات عملیات موجود پرورشی و رطوبت به طور کلی برای عصاره آرد و و زمان اوج مخلوط نگار مهم بودند. به طور مثال عصاره آرد آمیدون به طور مهمی با

کاهش رطوبت شدید یا میانه کاهش پیدا نکرد . با این وجود عصاره آرد Westberd به طور مهمی با کاهش شدید رطوبت شدید و میانه کاهش پیدا کرد. وزن آزمایشی پیش بینی کننده عصاره آرد رد PENAWAWA تولید شده تحت فشار رطوبت به طور مهمی طولانی تر از آرد تولید شده PENAWAWA تحت شرایط زیاد آب داده شده میباشد. با این وجود زمانهای اوج مخلوط نگار آرد های دیگر موجودات پرورشی سفید نرم دیگر centenial- fieldwin – pomerelle و Treasure به طور مهمی تحت تاثیر کاهش رطوبت قرار نمیگیرد. شاخص های حساسیت در برابر خشکی که برای عصاره آرد و زمان اوج مخلوط نگار محاسبه شدند با واکنش های محصول دانه موجود پرورشی با کاهش رطوبت همسان بودند. به طور مثال عصاره آرد pomerelle که یک ژنوتیپ حساس در برابر خشکی است به طور خاصی به فشار خشکی حساس بود در حالیکه عصاره آرد ژنوتیپ های تحمل کننده خشکی آمیدون و کریس به طور قابل توجهی به فشار خشکی حساسیت کمتری نشان دادند. اختلافات ژنوتیپی با ثبات عصاره آرد گندم سفید قرمز نرم در سرتاسر محیط های تولید ازقبل به وسیله بائنزیگر مشاهده شدند. Mikhaylenko و peterson و دیگران برای زمان اوج مخلوط نگار فعل و انفعالات مهم محیط و ژنوتیپ را گزارش کردند. مک گیر و مک نیل نیز برای پارامتر مربوطه زمان اوج فارینوگراف فعل و انفعالات مهم محیط و ژنوتیپ را گزارش کردند. زمان اوج مخلوط نگار DSI کریس مشابه با زمان اوج متوسط مخلوط نگار DSI موجود های پرورشی بهاره قرمز سفت گنجانده شده در این بررسی بود. برعکس در ارتباط با ژنوتیپ های بهاری قرمز سفت گنجانده شده در مطالعه قبلی پارمترهای مخلوط نگار کریس کاملا به محیط تولید واکنش نشان ندادند . این امر ممکن است اختلافاتی را در موجودات پرورشی گنجانده شده در بررسیها و اختلافاتی را در فشار های محیطی منعکس سازد. واکنش افتراقی زمان اوج مخلوط نگار آرد موجود پرورشی به فشار خشکی ممکن است با ژن های گلوتنین با وزن مولکولی زیاد موجود پرورشی ارتباط داشته باشد. به طور مثال penawawa یک موجود پرورشی سفید نرم با گلوتنی قوی است که برای محل HMW-Gluid آلل های نان 5+ 10 دارد . برعکس pomerelle آلل ضعیفتر 2 + 12 دارد . به عنوان یک گروه، موجودات

پرورشی که آلل 2+ 12 دارند برای زمان اوج مخلوط نگار 020 یک DSI میانگین دارند.DSI برای زمان اوج مخلوط نگار penawawa مشابه با DSI گندم های نان بهاری قرمز سفت میباشند که دارای آلل 5+ 10 میباشند مثل Westbred 926 و Yecora Rojo . سابقه این نوع فعل و انفعالات در فعل و

انفعال آلل های HMW-Glu با فشار درجه شوری آب آبیاری برای زمان مخلوط کردن ردیف های نسلی باز ترکیب یافت میشود. فعل و انفعالات عملیات موجود پرورشی و رطوبت برای غلظت پروتئین آرد و زمان اوج مخلوط نگار یا تولرانس مخلوط نگار مهم نبودند

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر اهمال کاری نوجوانان پسر دوره متو

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر اهمال کاری نوجوانان پسر دوره متوسطه دوم اصفهان در pdf دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر اهمال کاری نوجوانان پسر دوره متوسطه دوم اصفهان در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر اهمال کاری نوجوانان پسر دوره متوسطه دوم اصفهان در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر اهمال کاری نوجوانان پسر دوره متوسطه دوم اصفهان در pdf :

چکیده:

هدف این پژوهش اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر اهمال کاری دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر اصفهان در سال 93-94 بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر اصفهان بودند که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش(15نفر) و گواه(15نفر) قرار گرفتند. ابتدا پرسشنامه اهمال کاری تاکمن((1991 اجرا و پس از انجام 8 جلسه مداخله گروهی ، پس آزمون از هر دو گروه گرفته شد. تحلیل داده ها از طریق کوواریانس نشان داد که مصاحبه انگیزشی بر اهمال کاری نوجوان پسر تاثیر معنی دار داشته و باعث کاهش اهمال کاری آن ها شده است(.(F=12.85, P<0.05

واژه های کلیدی
مصاحبه انگیزشی، اهمال کاری، نوجوان

مقدمه:

رشد در دوره نوجوانی متاثر از عوامل ژنتیک، زیستی، محیطی و اجتماعی می باشد. نوجوان یک دوره گذر میان دوران کودکی و بلوغ جسمانی را می گذراند، اجتماع از او می خواهد که به عنوان یک فرد رشد یافته، مستقل، خلاق و مولد جایگاه خویش را در جامعه باز کند، روابطش را با همسالان و بزرگسالان تغییر دهد و سازگاری جنسی و آمادگی شغلی داشته باشد و علاوه بر آن بکوشد هویتی برای خود کسب کند (پسندی،.(1389 استرس های این دوره، انگیزه نوجوان برای فعالیت را کم می کند. یکی از پیامدهای کمبود انگیزه، به تعویق انداختن کارها و اهمال کاری می باشد.

اهمال کاری عبارت است از یک تمایل روزانه در به تعویق انداختن کارها با وجود آگاهی از نتایج منفی آن(استیل،.(2007 اهمال کاری به عنوان یک خصیصه ی شخصیتی، می تواند هم به عنوان علت و هم به عنوان معلول در نظر گرفته شود که به هنگام تاثیر اهمال کاری بر انگیزش شخص، علت بودن آن مورد تاکید است. اهمال کاری از عوامل گوناگونی مانند اعتماد به نفس پایین، نداشتن طرح و برنامه کاری، عدم توانایی در مدیریت زمان، ترس از عدم موفقیت، احساس حقارت، مشکل در شروع نمودن کار، اضطراب و افسردگی تاثیر می پذیرد و چون پرخوری، عدم تحرک بدنی و سیگار کشیدن جنبه ای فراگیر دارد و با این که مردم به زیان های آن آگاهی دارند، بی توجه از کنار آن می گذرند. از طرف دیگر، پایه ی نظری و تجربی

تحقیقات اهمال کاری هم ضعیف تر از دیگر سازه های روان شناسی است و این در حالی است که اهمال کاری پدیده ای رایج است و می تواند منجر به استرس و بیماری شود(دویت و اسچوونبرگ1،.(2002 در این زمینه فراری(2002)2 نشان دادند که بیش از %20 بزرگسالان دچار اهمال کاری مزمن در کارهایشان هستند و این در بین دانش آموزان و دانشجویان بین 75 تا %95 تخمین زده شده است(استیل،.(2007

به نظر می رسد کارهایی که دانش آموزان در وظایف تحصیلی خود به تعویق می اندازند عبارت از تعلل در آماده کردن و ارائه دادن تکالیف، کامل کردن پروژه ها، انجام دادن تکالیف خانگی و حتی آماده شدن برای امتحانات می باشد. در آموزش و پرورش اصطلاح اهمال کاری تحصیلی به طور معمول برای اجتناب و به تاخیر انداختن کارهای تحصیلی اشاره دارد(حسین و سلطان3،.(2010 اهمال کاری در وظایف تحصیلی باعث به وجود آمدن مشکلاتی هم می شود که در تحقیقات مختلفی آن ها را به طور اولیه و ثانویه بیان کرده اند مانند کاهش موفقیت دانش آموزان، افزایش مشکلات روانی و جسمانی( فراری و پیچل4،.(2008 اضطراب(انووگیوز5،(2004، بی نظمی، سردرگمی و وظیفه شناسی(ریویت6،.(2007

اهمال کاری، با توجه به پیچیدگی و مولفه های شناختی، عاطفی و رفتاری آن، تظاهرات گوناگونی دارد؛ از آن جمله می توان به اهمال کاری تحصیلی (هیل، چاپوت و بارال 7،(1987، اهمال کاری در تصمیم گیری(ایفرت و فراری8،(1989، اهمال کاری روان رنجورانه (الیس و ناوس9،(2000 و اهمال کاری وسواس گونه(فراری10،(1991 اشاره کرد. متداول ترین شکل آن در حوزه تعلیم و تربیت، اهمال کاری تحصیلی است(به نقل از نامیان و حسینچاری،.(1390 افشار((1393 در پژوهشی به تاثیر آموزش گروهی مشاوره انگیزشی بر اهمال کاری و اشتیاق تحصیلی نوجوانان پرداخته و بیان می دارد که مشاوره انگیزشی بر اهمال کاری و اشتیاق تحصیلی نوجوانان اثربخش می باشد.

میلر و رولنیک(2002)11 معتقدند که تغییر مانند پازل از چندین قطعه تشکیل شده است. یکی از راه هایی که می توان قطعات را کنار هم چید، این است که انگیزه را به عنوان اساس فرایند تغییر تصور نمود. ایجاد انگیزه در دانش آموزان به منظور تغییرات یکی از مهمترین وظایف کادر آموزشی است. یکی از شیوه های مقابله با دانش آموزان بی انگیزه برای تغییرات رفتاری، مصاحبه انگیزشی است. روش بالینی مصاحبه انگیزشی اولین بار در سال 1983 به عنوان مداخله و نوعی درمان کوتاه مدت برای درمان معتادان به مشروبات الکلی که در آن انگیزه بیمار، مانع رایجی محسوب می شد، طراحی گردید. در آغاز سال 1990 در سایر اختلالات مربوط به سلامتی به ویژه بیماری های مزمن که در آن ها تغییر رفتار عامل مهم و انگیزه، چالشی معمول است، مورد آزمایش قرار گرفت.استفاده از مصاحبه انگیزشی در دنیا به سرعت پیشرفت می کند به طوری که در طی سه سال تعداد انتشارات در این زمینه به طور تقریبی دو برابر شده است(نویدیان و همکاران،.(1390

در تازه ترین کتاب، مصاحبه انگیزشی در مراقبت سلامت، رولینک و همکاران((2007 سه سبک ارتباطی(جهت دهی، دنباله روی و هدایت) و سه ابزار ارتباطی اساسی در این سبک ها(پرسیدن، گوش دادن و اطلاع دادن) را توصیف می کنند. هر یک از سبک های ارتباطی با برخی از موقعیت ها به خوبی سازگار است و با سایر موارد سازگار نیست. سبک جهت دهی یعنی متخصص، تخصص خود را اغلب به شکل نصیحت یا طرحی برای انجام عملی نشان می دهد. این فرایند به شکل حل مساله است. جهت دهی فرد معمولا در جهت تغییر است. پیام ضمنی این سبک این است که ” من برای حل این موقعیت نظراتی دارم”. در سبک دنباله روی، وقتی مراجع حوزه ای را بررسی می کند، متخصص راهنمایی مراجع را دنبال می کند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >