سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله تحلیل نگرش مردم نسبت به چالشها و رهیافتهای امنیتی و اقتصاد

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله تحلیل نگرش مردم نسبت به چالشها و رهیافتهای امنیتی و اقتصادی در شهرهای دارای بازارچه های مرزی : مورد آستارا تحت pdf دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تحلیل نگرش مردم نسبت به چالشها و رهیافتهای امنیتی و اقتصادی در شهرهای دارای بازارچه های مرزی : مورد آستارا تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تحلیل نگرش مردم نسبت به چالشها و رهیافتهای امنیتی و اقتصادی در شهرهای دارای بازارچه های مرزی : مورد آستارا تحت pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تحلیل نگرش مردم نسبت به چالشها و رهیافتهای امنیتی و اقتصادی در شهرهای دارای بازارچه های مرزی : مورد آستارا تحت pdf :

چکیده

رشد اقتصادی در نواحی مرزی متغیر اصلی در فرایند توسعه منطقه ای و امنیت خطوط مرزی است. فرصت های
موجود در نواحی مرزی، خط گسل بین ناامنی و امنیت اجتماعی، اقتصادی و کالبدی است. با بهره گیری از فرصت
های موجود می توان تهدیدها را به حداقل رسانده و در راستای بهسازی امنیتی و اقتصادی این نواحی و انسجام اجتماعی در سطح منطقه ای و ملی امیدوار بود و در عین حال به انتقال ارزشهای اجتماعی و فرهنگی نیز در حوزه های پیرامرزی امیدوار بود.

این تحقیق به تحلیل چالش ها و نگرش مردم نسبت به رهیافت های تاثیر شاخص های اجتماعی، اقتصادی و کالبدی بر امنیت مرزی در بازراچه های مرزی پرداخته است. بر این اساس بازراچه مرزی آستارا در استان گیلان، به عنوان نمونه انتخاب گردید و داده ها از طریق پرسشنامه، مطالعات کتابخانه ای و پیمایش میدانی در محیط SPSS با روش توصیفی تحلیل گردیده است. جامعه آماری این پژوهش 11440 خانوار ساکن در شهر آستارا است. برای نمونه گیری از شیوه خوشه ای استفاده شده است. درضمن با استفاده از روش مورگان حجم نمونه ها 380 نفر برآورد گردیده است.

یافته های تحقیق بیانگر رابطه معنی دار و مثبت بین نگرش مردم در بازارچه مرزی آستارا نسبت به ایجاد امنیت و ارتباط آن با شاخص های اجتماعی و اقتصادی و عدم رابطه معنی دار آن با شاخص های کالبدی است. علاوه بر آن 11چالش در یک فرآیند پیمایشی، مورد ارزیابی، وزن دهی و درصد احتمال وقوع آن تعیین و جهت مقابله با نتایج زیان بار اولویت بندی گردیده است.

واژگان کلیدی: مناطق مرزی، بازارچه مرزی، توسعه نوار ساحلی، بازارچه استارا، گیلان

-1 مقدمه

امنیت اجتماعی مقوله ای است که در هر جامعه ای خصوصا نواحی مرزی حساست های ویژه خود را داشته و همواره ذهن برنامه ریزان فضایی را به خود مشغول کرده است. از یک سو این امنیت با میزان اقتدار ملی و از سوی دیگر با حجم مبالات و سطح سرمایه گذاری ها ارتباط مستقیم دارد. بنابراین روند تغییرات شهرهای مرزی بشدت تاثیر مقوله های اقتصادی و اجتماعی و خود آنها متاثر از شاخص های امنیتی و مراودات بین مرزی است. بنابراین امنیت پیش زمینه یک اجتماع سالم و احساس امنیت بستر ساز، توسعه جوامع انسانی است(کامران، شعاع برآبادی، .(26 :1389

369

ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
30 و 31 فروردین – 1391 دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012

هدف این مقاله تحلیل نگرش مردم نسبت به چالشها و رهیافتهای امنیتی و اقتصادی در شهرهای دارای بازراچه های مرزی خصوصا آستارا است تا به درک درست از تاثیر متقابل امنیت، فضا و فعالیت های اقتصادی نایل گردد.
شهرستان آستارا یکی از شهرهای مرزی ایران بوده که در شمالی ترین نقطع استان گیلان واقع شده است. این شهرستان از شمال به جمهوری آذربایجان، از جنوب به شهرستان تالش، از غرب به استان اردبیل و از شرق به دریای خزر محدود شده است و آخرین نقطه مرزی ایران و جمهوری آذربایجان می باشد. رود آستارا که از کنار راه شوسه آستارا- اردبیل می گذرد، آستارای ایران را از آستارای جمهوری آذربایجان جدا می سازد. شیب کلی این شهرستان از جهت غرب به شرق می باشد. مرز ایران و آذربایجان در طول رودخانه آستارا چای35 کیلومتر است.

شهر آستارا در سرشماری سال 1385 دارای 41062 نفر جمیعت و دارای 11440 خانوار است(مرکز آمار ایران، سرشماری عمومی نفوس و مسکن، (1385 از سال 1377 در نزدیکی سواحل دریای خزر در حومه شهر آستارا ، 900 واحد مغازه (غرفه)

برای ساماندهی مبادلات مرزی نشینان ساخته شده و با رونق گرفتن مبادلات مرزی در شهر آستارا طی 10 سال اخیر ، اطراف بازارچه ساحلی و مرزی آستارا حدود 60 پاساژ و بیش از یکهزار و 200 مغازه احداث شده که وجود این میزان واحد تجاری نشانگر رونق این بازار و پیوند آن با بازراچه مرزی در شمال غربی استان گیلان است(نقشه های 1 و .(2 آستارا به سبب واقع شدن در گلوگاه حیاتی دریای خزر و همچنین نزدیکی به مرکز کشور (نسبت به دیگر نقاط مرزی کشور) با فاصله 530

کیلومتر از تهران و 190 کیلومتر از مرکز استان گیلان از ویژگی های طبیعی منحصر به فردی سود می برد .(http://iranurbanstudies.com)که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-1 قرار داشتن در نقطه مرزی ایران با جمهوری آذربایجان؛

-2 همسایگی با 4 کشور تازه استقلال یافته شوروی سابق؛

-3 تنها راه ترانزیتی زمینی خلیج فارس با کشورهای آسیای میانه؛

-4 اتصال آستارا (ایران) به آستارا (آذربایجان) از طریق راه آهن در آینده نزدیک؛

-5 دسترسی آسان به امکانات خطوط انتقال گاز و برق؛

-6 طبیعت ملایم و مساعد و گردشگری مناسب؛

-7 دریایی ملایم با 120 روز آفتابی و با شیب کم.((http://iranurbanstudies.com

370

ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
30 و 31 فروردین – 1391 دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012

نقشه های شماره 1 و 2 ـ موقعیت شهرستان و شهر آستارا.(مخذ: طرح مقدماتی آمایش استان گیلان، ص (110-109

-2 مواد و روش ها:

-1-2 مسئله پژوهش:

یکی از مسائل شهرهای مرزی مساله بیکاری، کمبود منابع درآمدی پایدار و توسعه فرصت های شغلی به آنها بروز چالش های امنیتی است. در سال UNDP 2000 طبق بررسی های بعمل آمده در بین شهرداران شهرهای(151 کشور)، مساله بیکاری و درآمد را به عنوان مهمترین مشکل شهرهای جهان ذکر کرده است(رضویان، .(35 :1381 در ایران نیز مساله پایداری اجتماعی و اقتصادی شهرها و دستیابی به شاخص های امنیتی بطور اعم در شهرهای کشور و بطور اخص در شهرهای مرزی به جد دنبال شده است. در این راستا رشد فرصت های شغلی و درآمدی از طریق توسعه بازارچه های مرزی یکی از راهبردهای توسعه شهری محسوب می گردد. توسعه واحدهای تجاری شهر رابطه مستقیمی با تراکم مکانی جمعیت، تقاضای موثر برای دریافت کالاها، میزان مراجعات مردم از سایر مناطق، فرهنگ شهری، میزان توسعه فیزیکی شهر، درآمد، وضعیت اقتصادی حوزه نفوذ شهر در پیرامون خود، ارزش زمین، موجودی املاک، نگرش سرمایه گذاران در سطح منطقه ای، دسترسی به مسیرهای ارتباطی و معابر اصلی شهر و میادین، دسترسی به پارکینگ و نقش شهر بعنوان یک شهر بازاری، خدماتی و گردشگری و ;.

371

ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
30 و 31 فروردین – 1391 دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012

دارد. شهرهای مرزی همواره با مسایلی از قبیل کارآیی بازارچه ها، مکان یابی مناسب آنها، استفاده از حداکثر زمین جهت گسترش آنها با چالش هایی مواجه اند. از دیگر سو ایجاد مراکز بازاری از نظر ظرفیت های اقتصادی شهر، تامین پارکینگ مناسب و کیفیت احداث آنها، و مساله ایمنی و امنیت عمومی دارای چه تاثیراتی بر شهر هستند که همواره ذهن مدیران شهری را به خود جلب کرده است. بطور کلی اقتصادی نواحی مرزی نقش مهمی در توسعه اقتصادی نواحی مرزی و بهبود سطح زندگی مردم، کیفیت رفاه، کاهش فقر، توزیع مناسب درآمد، تعاملات بین مرزی دارد (Chandoevwi,2004: 2004-2005)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :