سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله پیشگیری و درمان اعتیاد در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله پیشگیری و درمان اعتیاد در pdf دارای 49 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله پیشگیری و درمان اعتیاد در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله پیشگیری و درمان اعتیاد در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله پیشگیری و درمان اعتیاد در pdf :

امار

پیشگیری و درمان اعتیاد

مقدمه
در حال حاضر کشور ما گرفتار شش معضل است که اگر برای آنها فکر عاجل نشود این کشور خدای ناکرده رو به انقراض خواهد رفت.
این شش معضل عبارتند از :
1) اعتیاد (موضوع مورد بحث ها) و قاچاق مواد مخدر
2) جمعیت
3) آلودگی شهرهای بزرگ (بخصوص تهران) و محیط زیست
4) آموزش و جوانان
5) آشفتگی فرهنگ و اخلاق
6) رنجوری تولید

این مشکلات، همه با هم ارتباط دارند، هر یک دیگری را بر می انگیزد، و بدون دست زدن به یک اقدام جامع و همه جانبه، گره هیچ یک به تنهایی گشوده نخواهد شد.
اعتیاد و قاچاق مواد مخدر، موضوع مورد بحث ما
سیستان و بلوچستان، زادگاه رستم دستان و یعقوب لیث، و انبار غله شرق، اکنون تبدیل به سرزمین پر آوازه قاچاق مواد مخدر شده است.
هامون متبرک، به باتلاقی نیمه خشکیده بدل گردیده، و از هیرمند خروشان که زمانی اسب اسفندیار از آن سویش بر رخش رستم شیهه می کشید، اکنون پس آبی بیش نمانده است. پس از بسته شدن سد بر هیرمند در افغانستان، در سال 1352 قراردادی میان ایران و افغانستان منعقد شد، که به موجب آن بخش اندکی از آب، به سوی ایران سرازیر می گشت. این قرارداد اگر به ظاهر مفهومی غیرعادی نداشت، منشاء آثاری بیش از قابلیت خود گردید، و حوادثی پی در پی پدید آورد.

این است فصلی از ماجرای هیرمند و وضع امروزی آن، که آن همه تاریخ و افسانه و برکت و مردانگی آفریده بود. استان سیستان و بلوچستان سالهاست که جزو فقیرترین استانهای ایران محسوب می شود. مساحت کویری گسترده، جمعیت هوای داغ با بادهای تند و باران اندک، انزوای جغرافیایی، فقر صنایع، یا منابع تولیدی دیگر و همسایگی با دو کشور فقیر (پاکستان و افغانستان) همه و همه سبب شده است تا ساکنان این منطقه محروم برای گذران زندگی و تأمین معیشت به راه های دیگر کشیده شوند.

راه عمده باقی مانده، قاچاق است. در این جهت همه عوامل نامساعد، تبدیل به عوامل مساعد می شوند. از زمینه های مساعد یاد شده در بالا که بگذریم، مرزهای بی در و پیکر و پناهنگاههای طبیعی منطقه نیز، پدیده قاچاق را تسهیل می کند. با این ترتیب، خرده پاها به وارد کردن غیر مجاز کالاهای کوچک اکتفا می کنند، از نوع سیگار، لباس خارجی، ضبط صوت و غیره. دلاورها، دانه های درشت بر می چینند که عبارتند از : تریاک، حشیش و مشتقات آنها از نظر آنها درآمد سرشار این نوع قاچاق ارزش آن را دارد که جان خود را به خطر اندازند. زندگی کوتاه، با پول فراوان ، به زندگی دراز مشقت بار برتری دارد.

جوانی که برای کسب هزار تومان درآمد روزانه، مجبور است به دست فروشی در کنار خیابان دست بزند، بنشیند و عاجزانه از سرما و گرما بلرزد و بپوسد ، تملق هر کس و ناکس را بگوید، اکنون کمر بسته، مسلسل به دوش، با گردن افراشته، پشت تویوتا، سالار بیابان شده، یک شبه می تواند صدها هزار تومان و شاید صدها میلیون تومان مالک گردد. فرقی نیست میان صد تومان و صدها هزار تومان آن هم پولی که با جلادت از حلقوم زندگی گرفته شده است، نه با گدایی؟ وقتی که به خانه بیاید، نامزدش، معشوقه هاش یا همسرش، با یک مرد روبرو می شود. از دیدنش احساس غرور می کند. بدنی را در آغوش می گیرد که در دانه کوهسار است. در برابر قدرت و عرف شهر و فقر و زندگی قیام کرده است. چه باک اگر در کتل، محاصره اش کنند یا شبانگاه از دیوار خانه اش بپرند و از رختخواب بیرون بکشند؟ سپس دستبند و زندان و محاکمه و اعدام. همان چند ماه یا چند سال به اندازه ده ها سال زندگی کرده است، آزاده بوده و دارا. به بهای شهامتش پول به دست آورده و هر قدمش مزد گزافی برایش داشته، از این سوی مرز تا آن سوی مرز، یک ثروت.

بدیهی است که منظور از بیان مطالب بالا، بر شمردن مزایای قاچاقگری نبود بیان اندیشه ای بود که در سر یک جوان بیکار و درمانده (اما گرانبار از انرژی) موج می زند. او از زندگی امن (ولی از جهت معیشت ناامن) بیرون می آید، و به دامان حادثه ها می افتد. سوال این است :
چه چیز باعث رواج قاچاق مواد مخدر می شود؟ احتیاج.

طبایع سرکشی هستند که وقتی از راه مشروع نتوانند پول درآورند، از راه نامشروع وارد می شوند. اینها به پول کم قانع نیستند، زیرا توقع های کلان در آنها بیدار شده است. قاچاقچی، احساس نیاز به پول فراوان می کند و عمل خود را نیز توجیه می کند. بعضی از آنها گفته اند : ما مسلمانیم و در اسلام نه قاچاقچی منع شده است و نه استعمال مواد مخدر.

یعنی با خود فکر کرده اند که حساب و کتابی در کار نیست. پس ما چرا نکنیم؟ برای جلوگیری از این عمل ، البته مجازات مؤثر و شاید لازم باشد، ولی به هیچ وجه کافی نیست. دو نفر و ده نفر و صد نفر نیستند که بشود نسل آنها را برانداخت. کار به قدری جاذبه دارد که هر چند تن که کشته شوند، کسان دیگری جای آنها را خواهند گرفت.

روش حذف را در قبیله ای می توان به کار گرفت که تعداد افراد شرور آن محدود است، ولی نه در جایی که از 70 نفر جمعیتش 40 نفر شرورند.
همان طور که از قدیم گفته اند : « در خانه را ببند و همسایه را دزد نکن» راهی جز این نیست، تا بتوان سامان تازه ای به اجتماعی داد، هم کار ایجاد نمود و هم رگ غیرت و وجدان مردم را تحریک کرد.

لحظه ای کج بنشینیم و با خود راست بگوییم که منشاء این فاجعه ها کجاهاست؟
وقتی که در شهرهای بزرگ «بخصوص تهران» در زیر نگاه حکومت، یک صندوق قرض الحسنه یا شرکت مضاربه ای، کلاه دهها وصدها نفر بر می دارد و فرار می کند، تخمی در تهران افشانده شده است، که صد قاچاقچی در سیستان و بلوچستان از آن می روید.
اگر حرف زده شد و به عمل در نیامد، اگر وعده داده شده و وفا نشد، آن هم نه یک بار دو بار، بلکه صدها بار، کسانی چنین نتیجه می گیرند که باید گلیم خود را از آب بکشند. زنجیره اجتماعی از حلقه های متعدد تشکیل شده، اگر یک حلقه اش بپوسد، از هم می گسلد.

و اما اعتیاد، که داستانش دل آزارتر است، زیرا دامن عده بسیاری از مردم بینوا را می گیرد، آلودگی به مواد مخدر علتهای مختلف می تواند داشته باشد : جهل، فشار عصبی، دلمردگی، تأثیر محیط و ; ولی آن گاه از بزرگترها به بچه ها تسری پیدا کند، و به ناموس فروشی و خودفروشی برسد، به عمق فاجعه رسیده ایم.
امروز اعتیاد بلای بزرگ قرن شده است، بدتر از وبا و طاعون. وبا و طاعون عده ای را می کشت و می گذشت، در حالی که اعتیاد، بلای مستمر است، جامعه متلاشی می کند و از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد.
تا چهار دهه پیش، اعتیاد، بیشتر خاص طبقه مرفه بود : متفنن ها، خوش گذران ها.

اکنون خطر بزرگ آن شده است که به میان عامه راه پیدا کرده و چون آسان به دست می آید، و زمینه روحی برای آن مساعد شده،هر کس در معرض آن است که به سراغش برود.
عجیب است که اعتیاد، هم ریشه در فقر دارد و هم در رفاه. در کشورهای فقیر، کاشته می شود و به سرزمینهای غنی سرازیر می گردد. کم حجم ترین و پرسودترین ماده ای است که می توان یافت، تا بدان حد که ارزش آن را می یابد که گاه کارگزارانش، با دولت های خود به مقاومت مسلحانه می پردازند (نمونه آن، برمه و کلمبیا). حتی بعضی دولتها بودجه خود را از آن تأمین می کنند.

گیاه بی قابلیتی است که به فرهنگ و قانون و مخرب ترین سلاح ها می خندد، و مقتدرترین کشور جهان، یعنی آمریکا را در برابر خود عاجز کرده است. اکنون دیگر بزرگترین مشکل آمریکا ، جنگ اتمی و خطر سرخ نیست (چنانکه تا حدی پیش بود) بلکه اعتیاد است.
اما چگونه ما در دام آن افتادیم؟ باید دو علت را عمده گرفت. یکی آن که ایران ، بر سر راه است، همان جاده ابریشم پیشین، که ابریشم را از خاور دور می آورد و به غرب، سیلان می داد. اکنون به جای حریر که بر پیکرهای رعنان می لغزید، افیون می آورد، که روان ها را به پیچ و تاب می آورد. دوم جستجوی کمی آرامش، کمی فراموشی آنچه را که بودار (بهشت ساختگی ) می نامید، برای روانهای خزه بسته، دودکش های وجود که کشش ندارند و باید آنها را تصنعی به کار انداخت. دلیل سومی نیز در کار است، گسیختگی اخلاقی و فرهنگی خانواده ها، که پدر و مادرها، وقت و حوصله و پروای پرداختن به فرزندان را ندارند، و در گرفتار های خود غوطه ورند، رشته های شخصیتی آنها سست شده است، و جوانک ها نیز نمی دانند به کدام فرهنگ و منش تکیه کنند، به چه چیز چنگ بزنند، ایرانی باشند یا غربی، سنتی یا مدرن، نقلی یا عقلی؟ کدام روش تربیتی را باور کنند؟ از کدام منبع، الهام گیرند؟ از رسانه ها یا از اجتماع، از خانه، از مدرسه، یا از دوستان؟

هر کدام، آنها را به راهی می کشند و هیچ یک اصالت ندارند. موضوع مواد مخدر، همراه با عامل انفجار جمعیت و آلودگی محیط زیست، سه موضوعی هستند که کشورها، دیگر هر یک به تنهایی نمی توانند از پس آنها برآیند.
باید سازمان ملل با تجهیز، اقتدار و بودجه کافی، در سطح جهانی مبارزه با آنها را بر عهده گیرد.

همکاری وسیع همه کشورها و قانونی که فوق تکروی های ملی باشد، لازم است تا شاید بشود تا این عفریت سه سر، که آرام آرام بشر را به کام مهیب خود می کشد روبرو شد. ولی همه اینها ، تصوری خوش بینانه و چاره جویی های کم و بیش فرعی خواهد بود. اگر یک چیز که در عمق قرار دارد و آن فرهنگ بشری است و طرز تلقی همگانی، نسبت به زندگی تغییر نکند، صد در صد بشر همچنان در مرداب فساد و اعتیاد غوطه ور خواهد ماند.
در گذشته، پیش از ورود وسیع صنعت به زندگی انسان، هر سرزمین، بار مسئولیت خویش را خود بر دوش می کشید. ولی اکنون که دنیا چندان کوچک شده که کشورها و اقلیم ها زنجیروار به هم بسته شده اند و از سویی دیگر، مسایل آن قدر بزرگ اند که به راه حل کمتر وسعت کیهانی قانع نمی توانند شد.

راه حل این معضل عظیم، تنها در اراده جهانی نهفته است. در آخر هم باید اضافه کرد که روز به روز بر تعداد معتادان و قاچاقچیان مواد مخدر افزوده می شود، و معلوم نیست چه کسی یا کسانی باید پاسخگوی رشد فساد در جامعه باشند؟ سوال این است : بجز اعمال سیاست ها و توطئه های استکبار جهانی چه عملکردهای دیگری سبب رشد اعتیاد و قاچاق مواد مخدر می شود؟ در واقع متولی مواد مخدر، در گذشته چه کسانی بوده اند؟ و چه پاسخی در مقابل افزایش تخمینی 5/1 میلیون نفر معتاد کشور، به 5/3 میلیون نفر دارند؟
در سال 1364 ، آمار قاچاقچیان و معتادان دستگیر شده، بیش از 15 هزار نفر، نشان نمی دهد، حال آنکه در سال 67، تنها تعداد قاچاقچیان دستگیر شده، بیش از 21 هزار نفر است.

الف) بیان مسئله
ب) اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق
انگیزه های جهانی و عوامل مؤثر در شروع سو مصرف مواد
با آن که الکل، حشیش، تریاک و کوکائین، از چندین قرن پیش به وضوح شناخته شده بودد و تاریخچه استعمال آنها حتی در مورد تریاک، به دهها هزار سال پیش باز می گردد. به نظر می رسد که موضوع اعتیاد و سوء مصرف مواد، یکی از معضلات و پدیده های بشر معاصر است.
در طول یک قرن گذشته، همواره شیوع سو مصرف مواد مخدر، دارای نوسانات زیادی بوده است. موستو برای تبیین نوسانات سوء مصرف مواد مخدر، به تبیین دیدگاهی موسوم به فراموشی نسلی روی آورد. به اعتقاد او، هنگام شیوع و وفور مواد مخدر در یک نسل ، و یک دور زمانی، نسل بعدی به علت آن که شاهد عوارض دردناک اعتیاد، صدمات و آثار مخرب آن بوده اند، نسبت به آن حساسیتی شدید پیدا می کنند. این حساسیت، گاهی به حد انزجار و تنفر افراطی می رسد، ولی باعث مصون ماندن نسل از اعتیاد می شود و مصرف مواد مخدر، کاهش می یابد با پیدایش نسل سوم که خاطره تلخی از اعتیاد نداشته و حتی پندارهای نسل قبل را گزافه و اغراق می شمارند، دوباره مصرف مواد مخدر اوج می گیرد. به اعتقاد موستو، وجود افرادی با مصرف سنگین، که دچار عوارض ناگوار مصرف شده اند، هر چند دردناک است، اما مصون ساز نسل بعدی خواهد بود و جهان ، بعد از هر دوره مصرف افراطی، دوران پاکی را تجربه خواهد کرد.

به اعتقاد او، این حالت نوسانی، با کارکردهای فوق الذکر را می توان به زمان های قبل و شروع الکلیسم در جوامع نیز نسبت داد. اگر دیدگاه فوق را بپذیریم، قسمت زیادی از اقدامات مقابله کننده و پیشگیرانه از اعتیاد، نه علت بلکه معلول این نوسانات است. هنگام افزایش مواد، بتدریج عوارض منفی ظاهر می شود و دیدگاه های مردم، از حالت مسامحه آمیز، به سوی تقابل تغییر می کند. این تغییر نگرش افکار عمومی، بر سیاستمداران تأثیر می گذارد و آنها را وادار به موضع گیری علیه مواد مخدر می نماید و اقدامات انتظامی و پیگیرانه درمانی تشدید می شود. اما عامل عمده تغییر، همان فرآیند تغییر نگرش است.
با کاهش مصرف مواد مخدر، از هوشیاری اجتماع کاسته می شود و جو عمومی در مقابل مواد مخدر، حالت مسامحه کارانه می یابد، قوانین تعدیل می شوند و مجازات ها تخفیف می یابند. همزمان با کاهش انزجار از مواد مخدر در جوان ترها، مواد مخدر در سال های بعد افزایش می یابد. بر این اساس بسیاری از موارد کاهش مصرف بعد از حالات بحران، صرفاً به دلیل بازگشت به میانگین و خود اصلاحی سیستم بوده است و انتساب آن به مداخلات قانونی، طبی و اجتماعی نوعی احساس کاذب، قدرت این پدیده اجتماعی است.

طی سالهای اخیر، عده ای از پژوهشگران ، از زاویه ای وسیع تر به روند سو مصرف مواد مخدر در جهان نگریسته اند. به اعتقاد این گروه، سو مصرف مواد مخدر، رابطه تنگاتنگی با احساس خوشبختی و جهان بینی و نگرشه های اخلاقی مردم دارد. به اعتقاد این دسته، میزان رضایت از زندگی، احساس تساهل و تسامح به رفتارهای خارج از عرف، نگرش حساب گرانه به زندگی، اقتدار گرایی، جاه طلبی و ارزش مندی رقابت، موفقیت و تلاش طی اعصار ثابت نبوده و در حال نوسان است.

یکی از صاحب نظران در این حوزه (رونالداینگل هارت) است. اینگل هارت با الهام از نظرات مازلو و تعمیم آنها به شرایط اقتصادی، اجتماعی فرضیه خود را جمع بندی می کند. به اعتقاد او مردم در طی اعصار، بنا به شرایط اجتماعی و اقتصادی دوره خود به آن دسته از نیازهای هرم مازلو که کمتر دارا هستند بیشتر ارزش می نهند و اولویت می دهند.

در مجموع به نظر می رسد که مصرف مواد مخدر در جهان، حالات فزاینده و کاهش یابنده داشته و دارد و این تغییرات، بزرگتر و عمده تر از آن هستند که صرفاً معلول تغییر در قوانین و سیاست های انتظامی یا درمانی باشند. این موضوع برای کشور ما نیز دارای اهمیت است و بایستی از ساده نگری در مورد نوسانات مواد مخدر و افزایش آن طی سال های اخیر خود داری کرد. و اما علل مهم گرایش بیماران به شرح ذیل است :

قبل از هر چیز، متأسفانه باید گفت در ایران، علل مهم گرایش به مواد مخدر، اعم از فقیر و غنی ، فقر فرهنگی و عدم اطلاع کافی از عوارض مواد مخدر و اطلاعات سطحی از فواید آنها است. از طرفی اکثر بیماران، اظهار می دارند که در ابتدا به صورت تفننی و تفریحی شروع به استفاده از مواد مخدر نموده اند و هیچ کدام از آنها باورشان نمی شده که معتاد شوند و یا حتی چندان پیشروی کنند که به مراحل خطرناک تری مثل تزریق هروئین روی بیاورند. ولی حقیقت این است که تمامی کسانی که به صورت تفننی یا به قول خودشان تفریحی شروع به مصرف مواد مخدر می کنند، کاندیدای اعتیاد برای آینده هستند. جالب توجه اینجاست که بیش از 70% درصد از بیماران، اعتیادشان، ابتدا با سیگار آغاز شده، سپس به حشیش و مشروبات الکی و به دنبال آن به تریاک و شیره و در نهایت به هروئین ختم شده است. تمامی آنها که بصورت تفریحی و یا برای رفع خستگی و یا افزایش توانایی جنسی، گاهگاهی مواد مخدر استفاده می کردند، باورشان نمی شده که زمانی فرا خواهد رسید که روزانه 4 یا 5 بار مواد مخدر، آن هم با دوز بسیار بالا مصرف کنند.

علل مهم گرایش بیماران به مواد مخدر، عبارتند از :
1 ) دیدگاه مثبت به مصرف مواد مخدر و تصورات غلط درباره آن
2) افزایش توانایی جنسی
3) دردهای جسمی مزمن
4) عوامل مربوط به خود فرد :
1ـ دوره نوجوانی
2ـ عامل ژنتیک یا استعداد ارثی
3ـ صفات شخصیتی
4ـ اختلالات روانی
5ـ نگرش مثبت به مواد
6ـ موقعیت های مخاطره آمیز فردی

7ـ تأثیر مثبت مواد بر فرد
5) عوامل مربوط به خانواده :
1ـ غفلت از فرزندان
2ـ مصرف مواد توسط اعضای دیگر خانواده
3ـ تشنج و درگیری در خانواده
6) عوامل مربوط به اطرافین و محیط
1ـ تأثیر دوستان معتاد
2ـ طرد شدن از طرف معلمان، دوستان و بستگان
3ـ عوامل مربوط به مدرسه
4ـ عوامل مربوط به محل سکونت

5ـ مهاجرت
6ـ دسترسی آسان به مواد مخدر
7ـ فشارهای ناشی از محیط
8ـ کمبود امکانات فرهنگی، ورزشی و تفریحی
9ـ مصرف مواد بعنوان هنجار اجتماعی
10ـ عدم دسترسی به نهادهای خدماتی، حمایتی، مشاوره ای و درمانی
11ـ قوانین و بازار مواد
پیشگیری از اعتیاد
پیشگیری از اعتیاد عبارت است از به کارگیری اقداماتی که احتمال ابتلای افراد به اعتیاد را کاهش می دهد. پیشگیری شامل اقداماتی است برای کاهش عواملی که افراد را در معرض خطر قرار می دهد و افزایش عواملی که ازمصرف مواد محافظت کند.
بنابراین، شناسایی کامل این عوامل در هر منطقه، به مؤثر بودن فعالیت های پیشگیرانه کمک خواهد کرد.

پیشگیری از اعتیاد، شامل مراحل زیر می باشد :

1) عدم دسترسی به مواد مضره اعتیاد آور
2) جدا سازی کودک از خانواده معتاد
3) پیشگیری از شرکت کودکان و نوجوانان در مهمانی های نامناسب
4) پیشگیری از معاشرت با دوستان ناباب
5) پیشگیری از طریق ارشاد فرهنگی در کتاب های درسی و کمک درسی
6) پیشگیری از طریق ارشاد، توسط رسانه های جمعی و اجرایی
7) خود داری از رفتارهای تبعیض آمیز، عملکرد عادلانه و ایجاد رابطه صمیمانه با فرزندان و القای یک هدف عالی به آنان
8) غنی کردن اوقات فراغت با سرگرمی های مفید

9) فراهم کردن مراکز، وسایل و محیط های ورزشی، و توسعه تفریگاه های محلی و فضاهای زیستی کافی
10) آموزش خانواده ها برای پیشگیری از پناه بردن فرزندان به مواد مخدر
11) انتخاب همسر و شغل مناسب
12) صیانت جامعه به ویژه افراد در معرض آسیب به ویژه گروه سنی دانش آموزی
13) جدا نگهداشتن معتادان از سایر مجرمان
فواید ترک اعتیاد
ـ گرمتر شدن دستها و پاها، به دلیل بهبود گردش خون
ـ کاهش فشار خون و تعداد ضربانهای قلب و گرایش آنها به سمت مقدار طبیعی
ـ عدم استشمام بوی بد از دهان و موهای شما
ـ بهبود حواس چشایی و بویایی
ـ حذف سرفه و بازگشت تولید مخاط به میزان طبیعی آن

ـ افزایش قابل توجه بنیه جسمانی
ـ افزایش دامنه دید به میزان 15 تا 20 درصد
ـ کاهش خطر تمام بیماریهایی که بر اثر اعتیاد بروز می کنند ( نظیر آمفیزم، حمله های قلبی، و همه انواع سرطانها)
فواید عاطفی ترک اعتیاد :
ـ شخص ، خود را مسؤول زندگی کرده است
ـ از افسردگی شخص، کم می شود
ـ شخص ، دیگر بخاطر نیاز به مواد مخدر، مجبور به تحمل تحقیر دیگران نیست
ـ شخص می تواند شور و حال برنده بودن را تجربه کند
ـ فواید شخصی اجتماعی ترک اعتیاد
ـ شخص می تواند رفتار کنترل شده ای از خود نشان دهد که افراد معتاد فاقد آن هستند
ـ شخص زمان بیشتری برای پرداختن به خانواده و دوستان خود خواهد داشت
ـ شخص می تواند در مراسم طولانی بدون مشکل شرکت کند

پرسشنامه
بسمه تعالی
با عرض سلام خدمت شما دوست عزیز خواهشمندیم که با کمال صداقت و دقت به سوالات زیر پاسخ دهید. ضمناً نیازی به معرفی کردن نیست.
1ـ شما هر کدام یکی از رده های سنی زیر قرار دارید؟
25ـ25 35ـ25 45ـ35 45 به بالا
2ـ چه میزان تحصیلات دارید؟
زیر دیپلم دیپلم لیسانس فوق لیسانس و بالاتر
3ـ آیا تاکنون با یک معتاد برخورد نزدیک داشته اید؟
بلی خیر
4ـ به نظر شما شروع اعتیاد بیشتر در کدام یک از رده های سنی زیر اتفاق می افتد؟
نوجوانی جوانی میان سالی کهنسالی
5ـ آیا تاکنون تلاشی برای کمک کردن به یک معتاد داشته اید؟
بلی خیر

6ـ نظر شما در مورد نقش رسانه های گروهی هر رابطه با مسئله اعتیاد چیست؟
نقشی ندارند نقش کمی دارند
نقش زیادی دارند بیشترین تأثیر را دارند
7ـ با توجه به سوال قبل. نقش رسانه های گروهی در کشور ما در رابطه با اعتیاد تاکنون چگونه بوده است؟
نقش خوبی نداشته اند
می توانند بهتر از این نقش ایفا کنند
نقش بسیار خوبی از خود ارائه داده اند
عملکرد رسانه ها در این رابطه مهم نمی باشد
8ـ به نظر شما نقش خانواده ها و دوستان در مورد اعتیاد افراد تا چه میزان می باشد؟

نقشی ندارند
نقش کمی ایفا می کنند
نقش زیادی دارند
همه این مسائل به خود فرد بستگی دارد
9ـ به نظر شما علت این که برخی از جوانان ایرانی به سراغ اعتیاد می روند چیست؟
نبود تفریح های مناسب کمبود شغل مناسب
فشارهای روحی و روانی هر سه مورد
10ـ به نظر شما برخورد با معتادین و تحت فشار قرار دادن آنها مثلاً زندانی کردن آنها تا چه میزان می تواند در رفع مشکل آنها مؤثر باشد؟
تأثیر خوبی ندارد بسیار مؤثر می باشد
می تواند تا اندازه ای به حل این مشکل کمک کند
اصلا با این گونه برخوردها موافق نیستم
11ـ به نظر شما وضعیت کنترل مرزها در کشور ما در رابطه با قاچاق مواد مخدر چگونه است؟

وضعیت بدی دارد وضعیت بسیار خوبی دارد
باید بیشتر از اینها به این مسئله اهمیت داده شود وضعیت مرزها در این رابطه زیاد مهم نمی باشد
12ـ به نظر شما در ایران اعتیاد کدامیک از مواد مخدر زیر، بیشتر می باشد؟
تریاک هروئین حشیش مورفین
13ـ به نظر شما نقش تحصیلات در پیشگیری از اعتیاد تا چه میزان است؟
نقشی ندارد نقش کمی دارد نقش زیادی دارد
14ـ نظر شما در مورد نقش مشاوره در پیشگیری و درمان اعتیاد چه می باشد؟
نظری در این رابطه ندارم نقش بسیار کمی دارد
نقش قابل قبولی دارد بسیار مؤثر است
15ـ به نظر شما در کشور ما مراکز مشاوره به عنوان محلی برای پیشگیری و درمان اعتیاد به اندازه کافی به مردم شناسانده شده اند؟

بلی به اندازه کافی خیر

الف) روش اجرای تحقیق
ب) تعریف جامعه آماری
الف) روش اجرای تحقیق :
استفاده از پرسشنامه های کتبی و نیز استفاده از کتابهایی به عنوان منبع و استفاده از داده های قبلی
ب) تعریف جامعه آماری : با توجه به موضوع مورد تحقیق، جامعه آماری ما در این پروژه، مجموعه معتادین می باشد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :