مقاله شاخصه های توسعه از منظر اسلام، قانون اساسی جمهوری اسلامی
نوشته شده به وسیله ی علی در تاریخ 95/3/11:: 3:25 صبح
مقاله شاخصه های توسعه از منظر اسلام، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و امام خمینی (ره) در pdf دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله شاخصه های توسعه از منظر اسلام، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و امام خمینی (ره) در pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله شاخصه های توسعه از منظر اسلام، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و امام خمینی (ره) در pdf
چکیده
مقدّمه
نظریات توسعه
الف. نظریات نوسازی5
ب. نظریات جبرگرایانه مارکسیستی8
ج. نظریات توسعه نیافتگی10
مفهوم و هدف پیشرفت و توسعه در اسلام
توسعه پایداری معنوی و مادی تقوا + ایمان
زمینه های فرهنگی توسعه و پیشرفت در اسلام
تقوا
علممحوری
قانونمداری
رفع فقر از جامعه (رفع نیازهای مادی)
عقلگرایی
مردممداری
آزادی
شایستهمداری و تخصص
نظم
عدالت اجتماعی
نتیجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله شاخصه های توسعه از منظر اسلام، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و امام خمینی (ره) در pdf
نهجالبلاغه، ترجمه سیدجعفر شهیدی، تهران، علمی و فرهنگی، 1378
پژوهشکده امام خمینی(ره)، کوثر، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1373
ثقفی کوفی اصفهانی، ابواسحاق ابراهیمبن محمد، الغارات، ترجمه محمّدباقر کمرهای، تهران، فرهنگ اسلام، 1356
حسنی، محمّدحسن، نوسازی از دیدگاه امام خمینی، تهران، عروج، 1378
خاتمی، سیدمحمّد، «دین در دنیای معاصر»، فرهنگ توسعه، ش 15، آذر و دی 1373
امام خمینی(ره)، صحیفه نور، تهران، سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، 1386
خوانساری، جمالالدین، شرح غررالحکم و دررالحکم، تهران، دانشگاه تهران، 1360
رحیمپور ازغدی، حسین، عقلانیت اسلامی و عقلانیت غربی، در: مجموعه مقالات اولین همایش اسلام و توسعه، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، 1376
روشه، گی، تغییر اجتماعی، ترجمه منصور وثوقی، تهران، نی، 1366
ساعی، احمد، مسائل سیاسی اقتصادی جهان سوم، تهران، سمت، 1377
سریعالقلم، محمود، توسعه، جهان سوم و نظام بینالملل، تهران، سفیر، 1375
ـــــ، عقل و توسعهیافتگی، تهران، علمی و فرهنگی، 1376
صادقی گرمارودی، احمد، مفهوم توسعه در قرآن و سنت، در: مجموعه مقالات اولین همایش اسلام و توسعه، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، 1376
طباطبائی، سیدمحمّدحسین. تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمّدباقر موسوی همدانی، قم، جامعه مدرسین، 1386
علیخانی، علیاکبر، توسعه سیاسی از دیدگاه امام علی(ع)، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، 1379
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
قزوینی، عبدالکریمبن محمّدبن یحیی، بقاء و زوال دولت در کلمات سیاسی امیرالمؤمنین، به کوشش رسول جعفریان، قم، کتابخانه آیتاللّه العظمی مرعشی نجفی، 1371
مطهّری، مرتضی، انسان و ایمان، قم، صدرا، 1361
نبوی، سیدعبّاس، «انسان مطلوب توسعهیافته از دیدگاه اسلام»، مجموعه مقالات اولین همایش اسلام و توسعه، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، 1376
هاشمیرفسنجانی، اکبر، مجموعه مقالات اولین همایش اسلام و توسعه، تهران، دانشگاه شهید بهشتی،
چکیده
در باب مسئله توسعه، تاکنون نظریات متعددی از جانب اندیشمندان این حوزه مطرح گردیده و مورد بررسی قرار گرفته است. هدف نظریات غربی از توسعه، تنها دستیابی، به رفاه مطلق مادی است. این موضوع از نظر اسلام برای انسان کمال مطلوب نبوده و هدف از آفرینش و خلقت انسان نیز تنها آن نبوده است، بلکه رفاه مادی به صورت ابزاری برای رسیدن به اهداف عالی که دین اسلام تعیین نموده است جلوهگر میشود. این مقاله بر آن است تا ضمن توضیح مفهوم توسعه و هدف توسعه از منظر اسلام، زمینههای فرهنگی توسعه و پیشرفت را از دیدگاه اسلام، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و امام خمینی(ره)، بررسی نموده و نیز چارچوبهای کلی الگوی اسلامی فرهنگ توسعه را شناسایی نماید. البته شایان ذکر است که هدف این نوشتار بیش از آنکه ارائه یک نظریه نهایی باشد، روشن ساختن زوایای گوناگونی است که در دستیابی به یک الگوی نهایی از فرهنگ پیشرفت و توسعه در اسلام حایز اهمیت است.
کلید واژهها: مفهوم توسعه در اسلام، نظریات توسعه، نظریه نوسازی، نظریه وابستگی، نظریه مارکسیستی، اسلام و توسعه، شاخصهای توسعه در اسلام، اهداف غیرمادی توسعه.
مقدّمه
انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران با ایجاد تحول عظیم معنوی در جهان، جامعیت اسلام را به عنوان مکتبی که پاسخگوی نیازهای امروز جامعه است به منصه ظهور رساند. این نظام به واسطه ماهیتی اسلامی و برخاسته از مکتب الهی، اکنون در حال عرضه الگویی برای سعادت دنیوی و اخروی مسلمانان، بلکه برای بشریت است. بدون شک، سعادتی که با نگاهی به زندگی جاودان در آخرت، دنیایی آباد، سالم و همراه با عدالت اجتماعی را به ارمغان آورد، مبنایی برای تحول در جهان خواهد شد، و سهم حقیقی جهان اسلام را جلوهگر خواهد ساخت. این سهم حقیقی زمانی به تحقق میپیوندد که در قبال اندیشههای مادی مسلط فعلی الگویی متناسب با ابعاد مادی، معنوی و فطری انسانها به جامعه بشری ارائه شود
از سوی دیگر، ارزشهای یک جامعه فراتر از توسعه اقتصادی، جهتگیری و نتایج توسعه را تحتالشعاع قرار داده و شکل میدهند. سرمایههای انباشته شده مادی و انسانی در اختیار ارزشها و اعتقادات جامعه قرار میگیرند. اینکه چگونه یک جامعه توسعه اقتصادی را با ارزشهای خود منطبق کند بستگی به تعریفی دارد که از حیات ارائه میدهد و حدّی که میان مادیت و معنویت قایل میشود. واقعیت امر این است که تاریخ فقط سلطهگری سیاسی و فرهنگی را با توسعه اقتصادی آمیخته است. تلفیق انسان دوستی و معنویت و توجه به زندگی اخروی با توسعه اقتصادی به مراتب کمتر دیده شده است. اما تجربیات انسانی و قضاوتهای او هنوز به پایان نرسیده و امید است که بتواند این دو امر را به صورتی زیبا در هم ادغام کند. در این زمینه، دین مبین اسلام که هم راهنمای دنیوی انسان است و هم راهنمای اخروی، منطقیترین و علمیترین تلفیق را ارائه داده است
این نوشتار، ضمن توضیح مفهوم توسعه و هدف توسعه از منظر اسلام، شاخصهای توسعه از دید اسلام، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و امام خمینی(ره)، را بررسی نموده و تا حد ممکن چارچوبهای کلی الگوی اسلامی توسعه را شناسایی مینماید. البته شایان ذکر است که هدف این مقاله، صرف ارائه یک الگو و مدل نهایی نیست؛ زیرا در اساس، زندگی بشر با ارائه الگو و مانند آن، درست نمیشود. یکی از این مدلها، مانیفیست مارکس بود که شاهد نتایج آن بودیم
در این مقاله، روش ما روش اثباتی خواهد بود؛ یعنی مفهومبندی چارچوبههای کلی الگوی اسلامی فرهنگ توسعه در سطح کلان، که از طریق گردآوری دادهها، اسناد و مدارک گوناگون صورت میپذیرد. پیش از ورود به بحث، لازم است برای روشن شدن مطلب، تعاریف و مفهوم متبادر به ذهن خود را از برخی مفاهیم و اصطلاحاتی که در این نوشتار استفاده شده است روشن نماییم
مراد ما از «اسلام» در این نوشته میتواند یکی از منابع زیر باشد
1 «قرآن»، که به عنوان آخرین کتاب آسمانی دربردارنده خطوط اصلی هدایت بشر برای همیشه است و اصلیترین، مهمترین و معتبرترین ابزار شناخت دین به شمار میآید. روشهای فهم قرآن و مستند قرار دادن آن به تفصیل در علوم قرآنی و علم اصول فقه مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین، اگر موضوعی در آیات محکم قرآن آمده باشد میتوان به آن به عنوان یک آموزه اسلامی توجه کرد و آن را مبنای عمل قرار داد
2 «نهجالبلاغه»، که مجموعه گفتار هدایتگر امام علی(ع) به پیروانش میباشد
دو منبع دیگری که درحقیقت، یک قرائت نو از اسلام متناسب با جامعه ایران و دوره تاریخی کنونیاند و در واقع، بیشتر جزء منابع اصلی منبعث از اسلام در ایران میباشند، عبارتند از
3 «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» به عنوان سند و میثاق ملی معتبر و برداشتی مورد وفاق از اسلام متناسب با محیط زمانی و مکانی کنونی ایران که توسط جمعی از نخبگان و علما به رشته تدوین درآمد
4 «دیدگاههای امام خمینی(ره)» در امور مختلف که در صحیفه نور متبلور شده است
درباره مراد ما از «توسعه»، شایان ذکر است که اصولاً یکی از علل اصلی ابهامات و نارساییهای تعاریف توسعه، خود ماهیت مقوله توسعه است. مقوله توسعه ماهیتی ارزشی، هنجاری و نسبی دارد. به عبارت دیگر، توسعه مفهومی است که هر فرد و گروه و جامعهای معنا و ارزشهای موردنظر خود را از آن استنباط میکند و روشن است که این معانی و ارزشها بسته به موقعیت و حتی مشغولیت افراد و گروهها کموبیش متفاوتند. مثلاً، اقتصاددانان ارزش را در رشد اقتصادی و افزایش سطح زندگی، جامعهشناسان در نظم و تعادل اجتماعی و آگاهان سیاسی در کارآمدی و مشروعیت نظام سیاسی میدانند. در میان توده مردم هم عدهای ارزش را در رفاه و ثروت، برخی در نظم و امنیت، عدهای در گسترش اخلاق و معنویت و بعضی نیز در گسترش آزادی و عدالت میدانند. از خود این ارزشها نیز افراد، گروهها و جوامع مختلف، تعریف و تفسیرهای بسیار متفاوتی ارائه کردهاند
در ضمن، اگرچه توسعه ذاتاً یک امر مادی است، لکن نتایج آن میتواند در راستای اهداف ارزشی قرار گیرد. به همین دلیل، شاید به خاطر ارزشی بودن مقوله توسعه است که اندیشمندانی مانند گیروشه در تعریف توسعه گفتهاند: «توسعه عبارت است از کلیه کنشهایی که به منظور سوق دادن جامعه به سوی تحقق مجموعه منظمی از شرایط زندگی جمعی و فردی که در ارتباط با بعضی ارزشها مطلوب تشخیص داده شدهاند صورت میگیرد.»
پیش از پرداختن به فرهنگ توسعه و پیشرفت از دیدگاه اسلام، مروری اجمالی بر نظریاتی که تاکنون در باب توسعه طرح شدهاند الزامی به نظر میرسد
نظریات توسعه
کلمات کلیدی :