سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله خط در ایران باستان در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله خط در ایران باستان در pdf دارای 37 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله خط در ایران باستان در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله خط در ایران باستان در pdf

چکیده                                         1
فصل  یک
خط اندیشه نگار                                     2
خط سکایی                                         2
خط میخی                                         3
خط اوستایی                                     5
خط سغدی                                         6
خط پهلوی                                         7
خط مانوی                                         8
تحولات  خط  در  دوران های  مختلف
خط  در دوران مادها                                     9
خط میخی  در اورارتو                                    10
خط در بین النهرین                                     13
خط میخی  اکدی                                     14
خط میخی  عیلامی                                     16
خط میخی  خوری ها                                     17
خط در  عصر  ساسانی                                    17
آثار بازمانده  از فارسی میانه                              21
فصل دوم
خط  تصویری                                         24
خط  میخی                                         26
تصاویر                                             29
منابع  و مآخذ                                         35

 چکیده

ابداع  خط و اندیشه   انتقال   تفکر   به  اشارات   یکی از  پیچیده ترین   و شگفت  آورترین  اخترعات   بشر   به  شمار   می رود  امروز   با وجود   پیچیدگی   سیستم  ارتباطات  و انتقال   اطلاعات   باز  هم خط   ارزش   بی همتای  خود  را نسبت   به سایر  متدها  مورد   استفاده  نشان  می دهد 

هرگاه نگاهی   دقیق   به  اطراف  خود  بینذازیم  و به اشارات   و اشکال   متعدد  تصویری   اشیائی  ، نگارشی و نمادی   جهت    انتقال  اطلاعات   دقت  کنیم  با شگفتی  مشاهده   خواهیم  کرد   که  علی  رغم   دگرگونی   روز مره  از انواع   سیاقهای   موجود   در  طول  تاریخ  باستان  مهد   تمدنهای گوناگون  و نقط  تلاقی   فرهنگهای  مختلف  و در نتیجه  جایگاه   زبانهای مختلف   منسوب   به  شاخه های متعدد  با  خطوط  متنوع  بوده است   از این   قاعده  مستثنی   نیست   لیکن   تحقیقات  و پژوهشهای ما در این   زمینه  بسیار ناقص   و مختصر   است   و کفاف  سطح  معاصر  این  علم   را نمی دهد  البته باید   در نظر   داشت   که زبان  شناسی در ایران  هنوز  دوران   طفوایت   خود  را  سپری   می کند  و  به جرات   می توان   گفت  که خط شناسی  ( grammatology) که  شاخه ای  از  زبانشناسی   است  که در  دیار   ما  به  فراموشی   سپرده   شده  است   و از این   رو جای   تألیفی   که حاوی   تاریخچ  خطوط   جهان   باشد    همواره  خالی بوده  است

 خط   اندیشه  نگار

تمامی  گونه های خط  را در  بنیاد  میتوان به دو گروه  اندیشه  نگار و آوا نگار  تقسیم  کرد  در خطوط  اندیشه  نگار   اندیشه  بطور  مستقیم  منتقل  می شود   برای نمونه  تصویر «پا»  می تواند  به معنی  «پا»  یا  رفتن  باشد   و تصویر  درخت معنی   درخت   یا تازه سبز   ، زندگی  یا نظایر آن  را القاء کند  نقش  در درخت  نیز  شاید  بتواند  در معنی  جنگل   بکار  رود  خط آوانگار  بسیار  پیچیده تر است  و بر خلاف آنچه  تجربه و اموخته ما تلقین   میکند  طبیعی  تر  یا   الزاماً کار آمدتر  نیست   بلکه  از  بسیاری  جهات   فرایندی  پر  پیچ و خم   و تا حّدی   غیر   طبیعی   است  اندیشه  نخست باید  به آواهایی   از  یک واژه  یا جمله خاص   در  زبانی  مشخص   بر گردانده  شود  و سپس   به شکل   نشانه ای بر  یک  صحنه  کنده­کاری  یا نقاشی  یا  نقد  شود 

این  نشانه ها   اغلب   با مفهوم   اندیش  اصلی  کوچکترین  رابطه   ای  ندارد  این نشانه ها  باید  به آواهای  موجود  در  زبان   برگرداند   و بدین  ترتیب   واژه جمله  و اندیشه ی اصلی   را در ذهن  نگرشی   است  که مردم   ابتدائی  بدون   داشتن  خطی  برای خود  به مسأله  دارند 

سکایی

از  صورت   باستانیِ زبان  سکایی ، مکتوب  اثر  مستقلی   در دست  نیست  . ولی   چندین  نام  خاص  و نیز واژه های معدودی  از این  زبان  را می توان  در گزارشات  تاریخی   و کتیبه  ها  و سکه های  باز مانده  از  فارسی  باستان  ، یونانی ، لاتین  و هندی  تشخیص  داد

خط میخی

در  حدود  هزار  دوم و سوم  پیش  از میلاد مسیح  در نتیجه   تحولات   طولانی   تاریخ  کهن   در نواحی  جنوبی   بین النهرین   میان   دجله و فرات   تمدن  باشکوه  دیگری   پدید آمد  که  قدرتمند ترین  تمدن   تاریخ  بشری  به شمار  می آید   بخشی  از  بازمانده های  این تمدن   کتیبه های   است  که از  شهر   باستانی  اوروک  «وارکای  کنونی» بدست  آمده   است  . این خط  بین النهرین  از  روی   اشکال قدیمی   آن به نام  میخی   خوانده   شده است   از نظر   اشکال  ظاهری  خط  تصویری   مصری   تفاوت  بسیاری   وجود دارد   و همانطور   که در مصر  به عنوان   ابراز  کتابت  جهت  مقاصد  ادبی   از کاغذ  استفاده  می شد  در  بین النهرین  از خشت  گلی   به نام   لوحه  ( به جز در  موارد  نادر   که از  سنگ  به جای  خشت  در کتیبه  های  ستونی   استفاده  شده  )  استفاده  می کردند 

اشارات   را  با میله­ی آهنی   روی   تیرهای چوبی   و خشت  های  نرم  حک می کردند   سپس   لوحه های خشتی   را با حرارت   می خشکاندند  و  بدان  استحکام  می دادند   میله آهنی   را  بازاویه­ی قائمه  به  طور  مورب   گرفته  به  آرامی  از  یک گوشه  به داخل   فرو  می برند  و در نتیجه  بخش  فوقانی  خط قابل   روئیت   حالت   میخی   شکل  ضخیمی   پیدا  می کرد   اگر چه ممکن است  نظر  ما استفاده  از لوحه­ی خشتی   به عنوان   نوشت  افزار  چیز عجیب  پر درد  سری باشد اما همین  لوحه ها به همراه  خط میخی   از  بابل   تا  نواحی  وسیعی   در آسیای  مرکزی  گسترش   یافتند 

و نیز  خطی  است  که برای نوشتن   کتیبه های  فارسی  باستان به کار   رفته  مرکب  از علائم   و اشکالی بدین  شکل  است  که  ظاهراً شبیه  میخ  می باشد  و به همین  دلیل  «خط میخی » خوانده  می شود 

خط میخی  فارسی  باستان از چپ به  راست  نوشته  می شود  در این  خط میخها برای  نشان  دادن  واجها  و آواهای  زبانی به صور  گوناگون  :  ،  ،   به صورت   منفرد  یا چسبیده  کوچک یا  بزرگ  در کنار  هم قرار  می گیرند  . شاید  علت  اینکه  نویسه های این خط  به شکل  میخ است   آسانتر بودن  کندن  این  اشکال   در سطوحی سخت  چون  سنگ  و فلز و لوح  گلی   است 

          در تاریخ  تحول  و تکوین  خط ، خط میخی فارسی باستان که از  خطوط   سامی   رایج  در بین النهرین  اقتباس  شده  است   از زمره ی خطوط   هجانگار  محسوب می شود ویک  از  ویژگی  دیگر این خط  داشتن  علامتی   است  به نام  «واژه جدا کن » از آنجا  که حروف  میخی  به هم نمی پیوند   و حروف  پشت  سر هم  با یک  فاصله  نوشته  می شوند  . ناچار  برای  مشخص   نمودن حدود  یک واژه  از علامتی   به عنوان   « واژه جدا کن  » استفاده   می شد  علامت  واژه جدا کن   در کتیبه های مختلف  متفاوت   است  . در بعضی   از کتیبه ها این علامت   و در برخی   دیگر   از این علامت    استفاده  شده است   از  ویژگی  دیگر  خط  میخی  فارسی  باستان آن است   که در این  خط  هشت  علامت  به کار   رفته  است   که  «ایدئو گرام  » یا « اندیشه نگار »  نامیده  می شود  . همچنانکه  پیداست   برای آسانتر   بودن   امر  نگارش  ، تنها  با نوشتن  یکی دو حرف  به  صورت   اختصاری   از  نوشتن کامل  واژه  هایی  که  بصورت  مکرر  در متون  به کار  میرفتند  و جای  زیادی   از  سطح  کتبه  را اشغال  می کردند  ،  از این  علائم  « ایدئو گرام »  یا «معنی نگار» استفاده  می شد  واژه احتمالاً  برای  مجزا  نمودن  این علائم  از دیگر  نشانه های خطی ، از خط  بابلی  استفاده شده   است  تا ما هیت ویژه آنها  مشخص   شود   علاوه  برر« 36 » حرف   که نمایانگر   واجها   و اواهای   زبان   بودند   و دو علامت  « واژه  جدا کن  » و هشت   علامت  ایدئو گرام   علامتهای  دیگر نیز   در کتیبه  های  فارسی  باستان  وجود دارد   که  به اعداد  دلالت  می کنند  تعداد  علائم   عددی   دراین کتیبه   ها  22   است ولی    می توان   از  روی   آنها شکل  ، مکتوب   اعداد  زیادی   را  باز سازی   نمود 

خواندن  کتیبه  های فارسی  باستان  از  سال  1836 میلادی   به  بعد   بر  اثر  تحقیقات   سه  نفر   از  محققان  اروپائی   به نامهای   : بورنوف  BURNOUF  لاسن   LASSEN  واژه راولینسون RAWLINSON  آغاز  گردید 

 خط  اوستایی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله روش های علمی حفاظت و نگهداری منسوجات در موزه ها در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله روش های علمی حفاظت و نگهداری منسوجات در موزه ها در pdf دارای 37 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله روش های علمی حفاظت و نگهداری منسوجات در موزه ها در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله روش های علمی حفاظت و نگهداری منسوجات در موزه ها در pdf

مقدمه
عوامل مخرب بر منسوجات
نگهداری مجموعه ها در شرایط مناسب
تجهیزات و فضای کار
به هنگام کار چه بپوشیم؟
رسیدگی به مجموعه ها
مواد و وسایل مورد نیاز
محیط کار و انبار
نقل و انتقال آثار
لوله کردن یک قطعه بافته
برچسب زدن
نظافت و تمیز کردن سطح
صدمات وارده به پارچه ها و نخ ها
نتیجه گیری
فهرست تصاویر
منابع و مآخذ

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله روش های علمی حفاظت و نگهداری منسوجات در موزه ها در pdf

پاردو، تولا- رابینسون، جین؛ زاهنمای مصور مراقبت و نگهداری از مجموعه های بافته و پوشاک؛ ترجمه منصوره آزادی واری، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری و پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخ – فرهنگی، تهران،
ریدر، ژوزف، روش های جدید وقت و نگهداری اموال فرهنگی، ترجمه دکتر ابوالفضل سفنانی، حمید فرهمن بروجنتی، زیر نظر معاونت پژوهشی (دانشگاه هنر)، تهران، دانشگاه هنر،
شلی، مارجری، مراقبت و نگهداری اشیاء هنری (روش های به کار گرفته در موزه پولتین)، ترجمه زهرا راستی، سازمان میراث فرهنگی کشور، تهران،

مقدمه

از آنجایی که اکثر پارچه های موزه از مواد آلی (الیاف و رنگ) ساخته شده اند، بنابراین در مقایسه با اغلب آثار هنری که مواد دیگری در آن ها به کار رفته است، در مقابل محیط و اقدامات حفظ و نگهداری واکنش شدیدتری نشان می دهند. خاصیت ارتجاعی و جذب کنندگی فیزیکی و شیمیایی پارچه ها، آن ها را در مقابل آسیب های ناشی حمل و نقل، انبار کردن، بررسی و نمایش بسیار حساس می سازد. فساد و زوال اشیاء پارچه ای هر لحظه در حال انجام است پس سهل انگاری، حمل نادرست، آب و هوا، آلودگی محیط و نور زیاد می تواند موجب تسریع آن شود. با همه این ها اگر در گالری ها و انبارها و به هنگام حمل و نقل و بررسی شرایط مطلوبی مهیا باشد تا حد چشمگیری می توان مراحل زوال پارچه را کند کرد

مواد موجود در کلکسیون لباس بسیار متنوع است و در یک لباس انواع مختلف مواد آلی و غیر آلی به کار رفته است. لباس ها نیز مانند همه ی منسوجات موجود در کلکسیون در اثر نور بالا تغییرات دما، آلودگی هوا و فشارهای فیزیکی یا در اثر تغییر وزن مواد مختلف سازنده آن ها به سرعت دچار خرابی و زوال رنگ پارچه می شود. (البته بیشتر آن ها بر اثر فرسایش و قرار گرفتن در معرض نور ضعیف می شوند.) با این همه برخلاف اکثر منسوجات که به صورت مسطح (مانند آثار هنری دوبعدی) به نمایش گذاشته می شوند. لباس ها باید از همه ی جهات قابل رویت باشند. از آنجایی که آن ها ظریف، بی دوام و فاقد ساخت محکم بوده  و اکثراً بزرگ و سنگین هستند باید هنگان نمایش و انبار کردن از داخل و خارج حفاظت شوند

عوامل مخرب بر منسوجات

اشیایی که جاذب تاریخی- فرهنگی دارند از لحظ تولید به بعد چه در هوای آزاد و چه در محیط موزه، در معرض خطرهای گوناگون قرار می گیرند. به همین دلیل بهتری است که ابتدا انواع عوامل مخرب را به طور اجمالی نام ببریم

1) رطوبت

رطوبت لازم رشد میکروارگانیسم هایی است که علاوه بر مواد آلی از قبیل کاغذ، چرم، پارچه و چوب، سنگ، شیشه و حتی برنز نیز حمله می کند. رطوبت قابل قبول در کلسیون پارچه در حدود 5± 50% واحد رطوبت نسبی است. اگر شرایط جوی از مرکز کنترل نشود باید در صورت نیاز از مرطوب کننده های خنثی، رطوبت گیرها یا پنکه های سقفی در گالریها استفاده کرد

2) دما

دمای زیاد به طور غیر مستقیم با کاهش رطوبت و افزایش خشکی، اثر مخرب دارد. ایجاد روشنایی نامناسب در ویتروین ها و استفاده از نور شدید برای عکاسی در موزه ها گاهی موجب بالا رفتن دما و تخریب آثار می شود. دمای قابل قبول در کلسیون پارچه و منسوجات بین 68 تا 72 درجه فارنهایت( 20 تا 21 درجه سانتیگراد)

 

3) آلودگی هوا

از قرن 19 به بعد آلودگی هوا نقش عمده ای در تخریب اموال فرهنگی داشته است. در اثر کاهش رطوبت با گازهای خروجی کارخانه ها، دود ناشی از سوخت زغال سنگ در شهرهای بزرگ، و گازهای اگزوز وسایل نقلیه، ترکیبات اسیدی تولید می شود که موجبات تخریب مداوم اشیای سنگی و فلزی در فضای آزاد را فراهم می آورد

هنور میزان دقیق آسیب وارده به کاغذ، پارچه، چرم از ناحیه آلاینده های گازی موجود در بایگانیها و کتابخانه ها ارزیابی نشده است

4) نور و روشنایی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله زری بافی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله زری بافی در pdf دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله زری بافی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله زری بافی در pdf

چکیده
مقدمه
تاریخچه
دوره هخامنشیان
دوره اشکانیان
دوره ساسانیان
دوران اسلامی
دوران سلجوقیان
دوران مغولان
دوران صفویان
دوران پهلوی
دوران جمهوری اسلامی
وجه تسمیه
زری بافی
مواد اولیه
دستگاه و ابزار زری بافی
نقشه
بافت زری
گلابتون چیست
رنگ ها و نقش
کاربرد پارچه های زربفت
بافندگان مشهور گذشته
بافندگان مشهور امروز
زربفـت چگونه به خارج رفت
مهمترین مراکز با فـت
پارچه های زربفت تاریخی
وضعیت امروزی پارچه های زربفت
منا بـع

 

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله زری بافی در pdf

مژگانی، سید حسین؛ گلهای ابریشمی، 1378، انتشارات سروش
فرهنگ معین ،جلد دوم
روزنامه ایران. سه‌شنبه 12 اردیبهشت
جی گلوک (Jay Gluck)؛ سیری در صنایع دستی ایران؛ 1977 میلادی، انتشارات بانک ملی
نگاهی حسرت بار به تاریخچه بافت پارچه در ایران
پایگاه خبری هنر ایران
(بانک اطلاعات فرش و دستبافته های ایران)
خبرنامه فرهنگستان هنر

 

چکیده

هدف از انجام این تحقیق نگاهی گذرا به فن زری بافی و جایگاه آن در میان هنرهای معاصر است

نقطه آغازین زری بافی در تمدن ایران چه زمانی بوده است ؟

مراحل انجام زری بافی به چه ترتیب است ؟

مقدمه

هدف از انجام این تحقیق مروری بر صنعت نساجی ایران و به ویژه هنر بافت پارچه های زری بوده

این هنر امروزه تقریبا فراموش شده و تعداد کارگاه های کمی در ایران هم اکنون مشغول به بافت پارچه های زری است . هم این موضوع یعنی کمبود منابع در کسب اطلاعات در مورد این هنر مشکل اصلی در این تحقیق بود

البته در اصفهان چند کارگاه زیر نظر سازمان صنایع دستی و گردشگری دایر شده و مشغول به احیای این هنر است این کارگاه ها در خانه های قدیمی اصفهان مثل خانه شیخ الاسلام و ; دایر شده و به سرپرستی استاد مهدی شمسعلی اداره می شود

 

تاریخچه

ایران از نظرپیدایش و سیر تحول و تکامل پارچه های منقوش یکی از برجسته ترین ملل جهان است . نخستین شواهد تاریخی مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد درناحیه سه گابی ( سگابی) کردستان است که در ظروف محتوی اجساد کودکان ، قطعات پارچه یافت شده

درهزاره سوم قبل از میلاد از حفاریهای تپه حصار دامغان و شوش ( خوزستان ) بقایای پارچه هایی که درون مقابر وجود داشته یا به دور اشیاء پِچِده شده ، همینطور ابزار نساجی مانند دوک نخ ریسی و میله مفرغی مخصوص پارچه بافی بدست آمده است

هخامنشیان دربافت پارچه های پشمی نرم و لطیف مشهور بوده اند. بافت پارچه هایی که درمتن عناصر تزئینی آنها نخهای گلابتون به کار می رفت را به دوهزارسال پیش نسبت داده اند . در دوره ساسانی پارچه بافی ایران شهرت جهانی پیدا کرد . تأثیر هنرپارچه بافی چین ، تکمیل آن به وسیله پارچه بافان ایرانی و انتقال روشهای جدید درچله کشی دستگاه نساجی و بافت از راه ایران به ایتالیا و شمال اروپا دراین دوره صورت گرفت

در دوره اسلامی نقوش حیوانات مانن شیر ، عنقا و عقاب که زربفت شده اند بخصوص از دوره سلجوقی به بعد رایج شده است

از پارچه هایی که درقروت اولیه اسلامی از تارو پود ابریشم و زر و نقوش رنگین بافته می شد می توان به : نگار ، طراز ، ملحم ، سقلاطون ، قصب ، مثقل اشاره کرد . در دوره ایلخانیان کارخانه متعدد پارچه بافی در تبریز شیراز ، شوشتر ، نیشابور و طوس وجود داشت و استادان پارچه بافی دربافت پارچه های اطلس، زربفت و زرکش مهارت داشتند و پارچه های ابریشمی گیلان ، خراسان ، یزد و کرمان بسیار نفیس و گرانبها بود

درقرن دهم هجری بافته های کارخانه های پارچه بافی نیشابور ، اصفهان ، شوشتر ، شیراز ، کاشان بخصوص یزد دارای ارزش فوق العاده ای بود . پارچه های ابریشمی ، مخمل ، زرباف و پارچه های قلمکار پنبه ای این کارگاهها شهرت داشت

در دوره صفویه پارچه های زرو سیم باف بخصوص برای لباس بانوان و تزئین معماری داخلی اندرون منازل به کار می رفت . شاه عباس صفوی تمامی هنرمندان زری باف را برای تأسیس کارگاه های زری بافی به اصفهان دعوت کرد که موجب بافت پارچه هایی ارزشمند و متنوع گردید . پارچه های ابریشمی زرباف دارای انواعی چون ” پارچه زرباف یک رو ” ، ” پارچه زرباف دو رو ” و ” مخمل زرباف ” نقشدار بود که در رنگ های متنوع بافته می شد

در دوره قاجار به دلیل استقبال از منسوجات ماشینی خارجی ، از میزان تقتضتای پارچه های ایرانی کاسته و کارگاههای پارچه بافی رونق گذشته خود را ازدست داد . با این حال بافت چارچه های مخمل و زری ، ترمه و شال در یزد ، کاشان و کرمان ادامه یافت

در دوره پهلوی نشان کمتری از کارگاههای سنتی پارچه بافی در دست است و پارچه هایی چون ترمه و مخمل توسط ماشین های اتوماتیک نساجی بافته می شد که تاکنون نیز به همین منوال ادامه دارد . در بررسی تاریخی هنر مخمل و زری بافی دراین دوره با نام “استاد محمد خان نقشبند” که به بازسازی مجدد کارگاه مخمل و زری بافی به طریق سنتی همت گماشت ، آشنا می شویم . استاد محمد صادق و نواده اش استاد حبیب اله طریقی کار وی را ادامه دادند . هم اکنون آنچه بعنوان کارگاههای سنتی مخمل و زری بافی برجای مانده منحصرا” زیر نظر سازمان میراث فرهنگی کشور درشهرهای تهران ، کاشان و یزد به بافت پارچه های اصیل ونفیس اشتغال دارند

بافت‌ پارچه‌هایی‌ که‌ درمتن‌ و نقوش‌ آنها، نخهای‌ گلابتون‌ به‌ کار گرفته‌ شده‌ بنا به‌ روایات‌ تاریخی‌ به‌ هفت هزار سال‌ پیش‌ می‌ رسد. هردودت‌ مورخ‌ مشهور یونانی‌ نوشته‌ است: رومیان‌ به‌ خاطر زیبائی‌ و اشتهار زربفت‌های‌ سنتی‌ ایران‌ همه‌ ساله‌ مبالغ‌ هنگفتی‌ می‌پرداختند. فیلوسترات‌ نیز گفته‌ است‌ : اشکانیان‌، خانه‌های‌ خود را با پرده‌های‌ زری‌ یراق‌ دار که‌ از پولکهای‌ نقره‌ و نقوش‌ زرین‌ ، تزئین‌ شده‌ بود می‌‌آراستند. بدون شک بافتن پارچه‌های زربفت، مانند قالی و گلیم از زمان هخامنشیان [در ایران] مرسوم بوده است زیرا در بسیاری از نقوش برجسته تخت جمشید، شوش و حتی پاسارگاد، نقوشی در حاشیه‌های لباس شاهنشاهان و درباریان به چشم می خورد که حاکی از این است که لباس آنها از پارچه‌های زربفت بوده، به علاوه در حاشیه لباده و حاشیه آستین‌ها و یقه لباس، قطعاتی از طلای ناب به شکل شیر، مرغ، ستاره با گل پنج‌پر و یا نقوش هندسی مانند مثلث و غیره می‌دوختند و بسیاری از این قطعات طلا، امروزه در موزه ایران باستان و موزه‌های دیگر دنیا موجود است که متعلق به عهد هخامنشی می‌باشد. از دوره ساسانیان نیز در کلیساها و موزه‌های خارج از ایران، نمونه‌ای متعدد زری موجود است. زیرا زری‌های دوره ساسانیان به قدری مورد توجه بود، که از تمام نقاط دنیا خواستار آن بودند و وقتی کسی به ایران مسافرت می‌کرد، بهترین هدیه ای که می توانست به میهن خود ببرد یک قطعه زری بود و به این طریق مثلاً باقی مانده‌های صلیب مسیح را صلیبیون در زری‌های ایرانی می‌پیچیدند و به همراه خود به اروپا می‌بردند. از قرون‌ چهارم‌ میلادی‌، قطعاتی‌ از زربفت‌های ایرانی‌ در موزه‌ لیون‌ فرانسه‌ ، موزه‌های لندن‌، واشنگت‌ ، آرمیتاژ و; نگهداری‌ می‌شود و نمودار عظمت‌ و اعتبار این‌ هنر سنتی‌ در ایران‌ کهن‌ است‌ . فن زری بافی در دوران صفویه به منتهای کمال خود رسید

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله انگلیسی بررسی استمرار و پایداری حیاط مرکزی در معماری سنتی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله انگلیسی بررسی استمرار و پایداری حیاط مرکزی در معماری سنتی ایرانی با ترجمه فارسی در pdf دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله انگلیسی بررسی استمرار و پایداری حیاط مرکزی در معماری سنتی ایرانی با ترجمه فارسی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله انگلیسی بررسی استمرار و پایداری حیاط مرکزی در معماری سنتی ایرانی با ترجمه فارسی در pdf

چکیده مقاله    
دیباچه    
اقلیم ایران    
اقلیم گرم و خشک    
اقلیم سرد    
اقلیم معتدل و مرطوب    
اقلیم گرم و مرطوب    
گودال باغچه    
نتیجه گیری    

REFERENCES

1. Memarian, G.H., 1999. Residential architecture of Iran. Tehran. The University of Science & industry; pp: 239-347. 2. Shokouhian, M., F. Soflaee and F. Nikkhah, 2007. Environmental effect of courtyard in sustainable architecture of Iran (Cold regions) (Case study: courtyard houses in Tabriz), 2nd PALENC Conference and 28th AIVC Conference on Building Low Energy Cooling and Advanced Ventilation Technologies in the 21st Century. 3. Soflaee, F. and M. Shokouhian, 2005. Natural cooling systems in sustainable traditional architecture of Iran, International Conference “Passive and Low Energy Cooling for the Built Environment”, pp: 715-719. 4. Mahdavinejad, M., A. Moradchelleh, S. Dehghani and M. Mirhosseini, 2013. The Adoption of Central Courtyard as a Traditional Archetype in Contemporary Architecture of Iran, IDOSI Publications

A Survey on Sustainability of Central Courtyards of Iran Traditional Architecture

Abstract

Iran is a vast country with different climatic zones [1]. Iranian architecture has been based on climate, geography, available materials and cultural beliefs. Therefore, traditional Iranian masons and builders have presented several logical climatic solutions in order to enhance human comfort by architectural sustainability and they had to do so in the absence of modern technologies. Enclosed and central courtyards are common architectural patterns throughout many periods of history in this region. They are often referred to in the scientific literature as microclimate modifiers, which may improve thermal comfort conditions in the enclosed as well as the attached built volume.This paper at first provides an overview of Iranian traditional architecture, base on it and the important role of courtyards of houses in achieving the goals of this architecture. Then have concentrated on function of courtyards in various climates to enhance human comfort in the term of sustainability by describing and classifying different climates and geographical locations of Iran. Finally, it has compared the character and function of courtyards at different climatic zones of this country with some examples. The aim of this research is to demonstrate the role of courtyards in sustainability of traditional architecture of different climatic zones of Iran. The result of this paper shows that traditional architecture can give ideas to enrich modern architecture and sustainable environment. [Ebadi H, Lamit H,Yeganeh Sh, Kermaji R, Ebadi. A Survey Study on CentralCourtyards Design and of Iran Traditional Courtyards and Sustainability Urban. Key words: Courtyard Sustainability Vernacular Architecture Climatic zones

چکیده مقاله

ایران کشور گسترده با نواحی اقلیمی متفاوت است. معماری ایرانی بر  اساس اقلیم. جغرافیا. مصالح موجود و باورها و عقاید فرهنگی بنا نهاده شده است. از این روی معماران و سازندگان ایرانی با هدف ارتقای رفاه انسانی از طریق پایداری معماری راه حل های اقلیمی و متعددی را به نمایش گذاشته اند. چرا که در نبود تکنولوژی های مدرن ملزم به این کار بوده اند. در سرتاسر دوره های تاریخی بی شمار در این سرزمین حیاط های مصور شده و مرکزی الگوهای معماری رایج و متداولی بوده و هستند

در متون علمی اغلب از آنها به عنوان تغییر دهندگان خرد اقلیمی یاد شده است که در فضای ساخته شده متصل و مصور شده شرایط مناسب دمای را بهبود می بخشند. این مقاله در ابتدا مروری جامع از معماری سنتی و شالوده آن و نیز نقش مهم حیاط خانه ها در دستیابی به اهداف این معماری ارائه میدهد

در ادامه عملکرد و نقش حیاط خانه ها در اقلیم های مختلف در ارتقای آسایش در رفاه انسانی از لحاظ دوام و پایداری از طریق توصیف و دسته بندی اقلیم ها و نقاط جغرافیایی مختلف ایران را مورد تاکید قرار میدهد

در خاتمه نیز ویژگی و عملکرد حیاط ها در نواحی اقلیمی متفاوت ایران را با ارائه نمونه های مورد مقایسه قرار میدهد. هدف این پژوهش نقش حیاط ها در پایداری و استمرار معماری سنتی نواحی اقلیمی متفاوت کشور ایران است. نتیجه این پژوهش نشان میدهد که معماری سنتی برای نحنی کردن و پر بار ساختن معماری مدرن و محیط پایدار ایده های برای ارائه دارد

واژگان کلیدی: حیاط . پایداری . معماری بومی . نواحی اقلیمی

دیباچه

در هر کشوری میراث بر جای مانده از گذشته نقش مهمی در دستیابی به توسعه پایدار ایفی می کند

شالوده معماری ایرانی بر اساس چهار عنصر اصلی بنا نهاده شده است: اقلیم . جغرافیا . مصالح موجودو باور های فرهنگی وسعت کشور ایران نواحی اقلیمی متفاوت است. استفاده از مناسب ترین و بهترین اشکال در معماری به منظور رفاه بیشتر در رابطه با مناطق طراحی و اعتقادات مردم این سرزمین در مورد ارزش در معماری به حریم زندگی خصوصی و حرمت و قداست آن گسترده معماری ایران را بسیار متنوع و دگرگون ساخته و در عین حال متحد و یکپارچه ساخته است

پایداری در معماری به معنای حفظ بناها از لحاظ استحکام و دوام فیزیکی و حفظ منابع انرژی کره زمین است .امروزه دانش ساخت اکولوژی و بوم شناسی بر ظرفیت و گنجایش این علم در انجام پارامترهای زیست محیطی و اقلیمی با طراحی تاکید دارد و بدین ترتیب ویژگی های فضا همچون قابلیت آسایش و راحتی را ارتقا میبخشد

معماری سنتی ایران از آن روی پایدار است که ویژگیهای پایداری دارد. این نوع معماری این توانایی را دارد که به مشکلات محیطی دیرینه عکس العمل نشان دهد. ویژگی های این نوع معماری بر مبنای شاخصه ها و عوامل اقلیمی استوار هستند. یکی از این ویژگی ها حیاط بناست. حیاط خانه های ایرانی در نواحی اقلیمی مختلف ویژگی خاص و منحصر به فردی دارند. سازماندهی فضاهای مختلف مطابق با فاکتور های تاثیر گذار مهم ترین نقش حیاط در طراحی بناها بوده است. حیاط خانه تنظیم کننده عناصر فضایی دارای کارکرد های مختلف و نیز تنظیم کننده تمام تغییرات مورد نیاز در برقراری ارتباط درونی بناست. در عین حال حیاط ها در معماری سنتی ایرانی نقش به سزایی در تنظیم و تعدیل شرایط افراطی نواحی متفاوت در این کشور بر عهده دارند

تکنیکهای ساخت و ساز سنتی معمولا با اقلیم به خوبی سازگار شده است که می توان با تکنولوژی جدید آنها را به کار گرفت

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله انواع کاه در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله انواع کاه در pdf دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله انواع کاه در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله انواع کاه در pdf

مقدمه 

استفاده در تغذیه دام 

غنی سازی کاه 

مزایای تغذیه ای  

فایده‏هاى غنى‏سازى کاه

انواع روش های غنی سازی کاه 

تعیین ارزش غذایی گیاه موخور جهت استفاده در تغذیه دام 

نمونه‌برداری از گیاه موخور

کاه یولاف   

یولاف جهت علوفه خشک    

سیلو کردن 

کاه

منابع 

کاه شامل ساقه های الیافی حاصل از جو ، گندم ، یولاف و یا لگوم ها است . همچنین ساقه و برگهای غلات را که بعد از جدا نمودن دانه های رسیده آن بر جای می مانند را در بر می گیرد

استفاده در تغذیه دام

این محصول یک منبع خوب الیاف محسوب میشود ، اما میزان پروتئین و انرزی آن کم است . غالبا عقیده بر این است که کاه یولاف خوش خوراک ترین کاه است . ترکیبات کاه بیشتر تحت تاثیر مرحله بلوغ گیاه در زمان برداشت و شرایط محیطی قرار داشته و اصولا واریته گیاه در این مورد اهمیت کمتری دارد . پروتئین خام در این محصول کم بوده (5-2 % ) و از قابلیت هضم اندکی برخوردار است . کاه از 45-40 % سلولز ، 50-30 % همی سلولز ، 12-8 % لیگنین تشکیل می شود

کاه حاصل از نخود و لوبیا حاوی پروتئین  ، کلسیم و منیزیم بیشتری نسبت به کاه غلات است . کاه این گیاهان نسبت به کاه غلات دارای ساقه های ضخیمتر و الیافی تری بوده و لذا خشک کردن آنها مشکل تر بوده و به همین خاطر به آسانی کپک میزند

یکى از مهمترین مسائل یک دامدارى، چگونگى تامین خوراک دامهاست. چون خوراک دام یک ماده حیاتى است که باید به‏صورت دایمى (روزانه و به‏موقع) در اختیار دام باشد. بنابراین، تامین غذاى دام به عنوان یک اصل مهم اهمیت زیادى دارد. یک دامدار باید براى تامین غذاى سالیانه دام و جلوگیرى از خطر کمبود غذاى دام یا افزایش هزینه آن، در فصل تابستان با جمع‏آورى علوفه یا سیلوکردن، توشه زمستانه را براى دام ‏ها  مهیا کند . در دامدارى‏هاى ایران معمولا نیاز غذایى دام را کنسانتره و دیگر علوفه تشکیل مى‏دهد . انواع علوفه‏اى را که به دام شیرى یا گوشتى مى‏دهند، عبارتند از: کاه گندم، کاه جو ، سیلوى ذرت، ذرت علوفه‏اى، علف باغات، پَس چَر مزارع، برگ درختان، یونجه، شبدر و کاه برنج مى‏باشد که دراین میان کاه برنج بیشترین مواد را در تغذیه دام تشکیل مى‏دهد

کاه به علت خشک و پُرحجم‏بودن، ارزش غذایى زیادى براى دام‏ها ندارد. از نظر ارزش غذایى، کاه جو از کاه گندم بهتر است. همچنین کاه گندم از کاه برنج بهتر است. براى دام‏هاى سنگین بهتر است که کاه به صورت رشته‏هاى بلند باشد. مصرف کاه باید کم و به مقدار لازم باشد. هر چه مقدار این علوفه در جیره غذایى دام‏ها بیشتر باشد، جلوى هضم و مصرف بیشتر غذا را مى‏گیرد. بهت راست کاه را همیشه بعد از خوراک‏هاى دیگر به دام‏ها داد

در ابتداى دوره شیروارى چون دام وزن زیادى را از دست داده و اشتهاى کمترى دارد، باید از علوفه‏هاى مرغوب و کنسانتره خوب استفاده کرد. به علاوه از دادن علوفه‏هایى مانند کاه و سبوس برنج باید خوددارى شود

- براى جلوگرى از نفخ دام باید کاه غنى‏شده را همراه با علوفه‏هاى خشک دیگر استفاده کرد. مقدار کاه  غنى‏شده را براى گوسفند از دویست گرم و براى گاو از سیصد گرم در روز شروع مى‏کنند. کم‏کم این مقدار را بیشترى مى‏کنند

- پوسته­های تخم آفتابگردان دارای انرژی معادل سه هزار و 300 کیلو کالری هستند که از این لحاظ یا کاه غلات مانند کاه گندم ، سوبل و غیره قابل رقابت است و می توان به راحتی آن را جایگزین کاه غلات کرد

 رنگ/بافت : کاه غلات به رنگ زرد کمرنگ و کاه لگوم ها سبز هستند

خوش خوراکی : برای تحریک مصرف آن باید کاه را با ملاس مخلوط نموده و یا روی کاه ملاس ریخت

محدودیت های مصرف ( عوامل ضد تغذیه ای )

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<   <<   21   22   23   24   25   >>   >