سفارش تبلیغ
صبا

بررسی و آشنایی با عین القضات در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  بررسی و آشنایی با عین القضات در pdf دارای 66 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی و آشنایی با عین القضات در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

به جای مقدمه
بی گمان این آخرین شامگاه تاریخ تا شب چهارشنبه , هفتم جمادی الاخری سال پانصد و بیست و پنج هجری قمری نیست که مردمی جمع می شوند تا با چشمان بهت زده ی خود تماشا کنند , چگونه با اشارت دستی زیر پایی خالی می شود و طنابی سخت بر گلوگاهی که درآن , نی هفت بند , عشق و آزادی را مویه میکند ,گره می خورد و سر بلندی , سربلند می شود .
نه دستی به خون آلود و نه چشمی به گناه نگریست . که اگر چنین می کرد , در امان خلافت و دولت بود , چنان که غارتگران ترک و مستوفیان خلافت در سر تا سر دولت سلجو قی بودند .
و این را هیچ کس اگر نمی دانست اهالی همدان می دانستند که الحاد و ارتداد , جرم مردانی است که حضور معترض آنها آرامش شبانه ی غارت اهل قدرت را به هم می ریزد و آنان را در بالا رفتن از پله های ایمان دروغین به زحمت می اندازد . چرا که روایت شهید « حلاج » را از زبان مردم داغدیده بغداد و قرن پیش , شنیده اند . و دانسته اند که هر کس اگر چراغ دست دزدان شب نیست , دست کم سنگ راه نباشد , و گر نه در میدان قدرت , چنانش بر دار می کشند که دهان تاریخ از بهت و حیرت باز بماند.
هر چند فهم تازه از نظریه ی شناخت دینی و تعریف صوفیانه از ایمان , متفاوت از آنچه دستار سیاه بندان بارگاه عباسی و امر بران سلجوقی آنها عرضه می کنند , لکه های سیاه و درشت کفری است که جز به خون شسته نمی شود , اما آیا همه ی آنچه که قاضی جوان همدان , بدان سبب در شامگاه چهار شنبه هفتم جمادی الاخری سال525در حلقه ی بی شمار جمعیت گریان و وحشت زده , طناب دار را بوسید , فهم صوفیانه ی او از معرفت دینی بود ؟ آیا مردمی که گرد آمدند , تا به گواهی لحظاتی بایستند که قاضی جوان همدان در ستیز با فشار پنجه های مرگ , نومیدانه دست و پا می کوبد و سر انجام در نبردی تراژدیک همه ی تن و قلب خود را تسلیم مرگ می کند , هر گز از خود نپرسیدند که این جوان که هنوز گلی از گل رویش نشکفته است و چندان فرصت نیافته حتی رویارویی با زندگی را تجربه کن , چه کفری را گفته است که اینک باید هم چون قاتلان و راهزنان و تبهکاران به صلیب کشیده شود ؟ کفر او کجای نظام هستی را بهم ریخته و کدام دسته ازعناصر عالم را جا به جا کرده است که باید مستوجب عقابی چنین باشد ؟
بی گمان , قاضی جوان هر چه گفت , خواب بارگاه خلافت را آشفت , کابوس دستگاه سلجوقی شد و پیش از او سهروردی ؛ هر یک با سر انگشت اندیشه هایشان , نقاب از چهره های دروغین دین مداران فریبکار بر داشتند و شهادتشان , پیش از آن که افشای اسرار معرفت باشد , افشای دستگاه دروغ و غاربوده است . و این را تاریخ به روشنی افشا کرده است .


فهرست مطالب

ــ مقدمه                                                                                                                     1
ــ شرحی مختصر . . .                                                                                                4
ــ آثار عین القضات                                                                                                15
ــ ویژگی های سبکی                                                                                               18
ــ کودکی و شاگردی                                                                                             22
ــ شهادت در حیاط مدرسه                                                                                37
ــ نام آوران همدان ( مقاله 1 )                                                                            41
ــ درباره ی عین القضات ( مقاله 2 )                                                                    44
ــ عین القضات همدانی ( مقاله 3 )                                                                     48
ــ نقدی بر تمهیدات                                                                                              58
ــ فهرست منابع و مآخذ                                                                                     

فهرست منابع و مآخذ
1ـ احوال و آثار عین القضات , رحیم فرمنش , انتشارات مولا , چاپ تهران 1360
2ـ از همدان تا صلیب , مصطفی عالی پور , انتشارات تیرگان , چاپ اول , تهران 1380
3ـ برگزیده آثار عین القضات همدانی , م.کاظم کهدویی و یداله شکیبا فر , انتشارات حانه کتاب یزد , چاپ اول 1373
4ـ تاریخ ادبیات در ایران , ذبیح اله صفا , انتشارات فردوس , چاپ دهم , تهران 1369
5ـ تاریخ سلسله ی سلجوقی ( زبده النصره و نخبه العصره ) , فتح بن علی بنداری اصفهانی , ترجمه ی م.حسین جلیلی , انتشارات بنیاد فرهنگ ایران , چاپ [؟] 1356
6ـ تاریخ نظم و نثر در ایران و در زبان فارسی , سعید نفیسی , ج1 و2 , انتشارات فروغی , چاپ دوم , 1363
7ـ تمهیدات , عین القضات همدانی , به تصحیح عفیف عسیران , انتشارات منوچهری , چاپ ششم , تهران 1381
8ـ جستجو در تصوف ایران , عبدالحسین زرین کوب , انتشارات امیر کبیر , چاپ پنجم , تهران 1376
9ـ دفاعیات ( ترجمه شکوی الغریب ) , عین القضات همدانی , ترجمه قاسم انصاری , انتشارات منوچهری , دی 1360
10ـ راحه الصدور و آیه السرور در تاریخ آل سلجوق , محمد بن علی بن سلیمان راوندی , تصحیح محمد اقبال , انتشارات امیرکبیر , چاپ دوم , تهران 1364
11ـ زبده الحقایق , عین القضات همدانی , تصحیح عفیف عسیران , نشر دانشگاه تهران ( بی تا )
12ـ عین القضات و استادان او , نصراله پورجوادی , انتشارات اساطیر , چاپ اول , تهران 1374
13ـ ققنوس در باران , احمد شاملو , انتشارات نیل , چاپ [؟] , تهران 1345
14ـ مجموعه آثار فارسی , احمد غزالی , به اهتمام احمد مجاهد , مؤسسه انتشارات وچاپ دانشگاه تهران , تیر 1358
15ـ معجم البلدان , شهاب الدین ابی عبداله یاقوت بن عبداله الحموی الرومی البغدادی , تصحیح م.امین خانجی , طبع بمطبعه السعاده بجوار دیوان محافظه مصر لصاحبها محمد اسماعیل , ج 2 و8 , چاپ اول
16ـ نامه ها , ج 1 , عین القضات همدانی , انتشارات منوچهری ـ زوار , چاپ دوم , 1362
17ـ نامه ها , ج 2 , عین اقضات همدانی , نشر بنیاد فرهنگ ایران , به اهتمام علی نقی منزوی و عفیف عسیران , چاپ [؟] , ( بی تا )
18ـ نامه ها , ج 3 , عین القضات همدانی , تصحیح علی نقی منزوی , انتشارات اساطیر , چاپ اول , 1377
19ـ نزهه الارواح و روضه الافراح (تاریخ حکما ) , ترجمه مقصود علی نبریزی , شرکت انتشارات علمی و فرهنگی , چاپ اول , 1365
20ـ نفحات الانس , عبدالحمن بن محمد جامی , تصحیح مهدی توحیدی پور , نشر کتاب فروشی سعدی , چاپ دوم , زمستان 136
فهرست مقالات
1ـ هفته نامه ی هکمتانه , نشریه ی داخلی , شماره ی 3 , اسفند 1369
2ـروزنامه ی محراب , سال پنجم , شماره ی 113 , اردیبهشت 1371
3ـ مجله وحید , شماره ششم , سال ششم , خرداد ماه 1348 , شماره مسلسل 66 , صاحب امتیاز و مدیر مسؤول سیف اله وحیدنیا

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله در مورد آرمان های انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله در مورد آرمان های انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) در pdf دارای 41 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد آرمان های انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد آرمان های انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد آرمان های انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) در pdf :

آرمان های انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره)
اشارت
اگرچه مبحث «تغییرات اجتماعی» از دیرباز مورد توجه متفکّران مختلفی، از ارسطو و افلاطون گرفته تا نظریه‏پردازان جدید متأخر همانند مارکس، مارکوزه و آرنت، بوده ـ و در این خصوص طیف متنوعی از تئوری‏ها پیشنهاد شده است ـ با این حال حساسیت و اهمیت موضوع می‏طلبد تا از منظر تازه‏ای این پدیده مهم سیاسی، مورد بازنگری قرار گیرد. به همین دلیل مشاهده می‏شود که علی‏رغم حجم

عظیم تحقیقات به عمل آمده، در زمینه «شناسایی انقلاب»، هنوز هم گفتنی‏های بسیاری وجود دارد که جای آنها در مطالعات موردی، خالی است. مهم‏ترین مصداق این ادعا وقوع انقلاب اسلامی در ایران است که تعدادی از متفکران بنام این رشته را به تجدید نظر در یافته‏های قبلی‏شان وادار کرده است. ضرورت این بازنگری از صبغه مذهبی انقلاب ما ناشی می‏شود و این که انقلاب اسلامی در

نوع خود منحصر به فرد می‏باشد و لازم است تا در گونه شناسی انقلاب، جایگاه متمایزی را به خود اختصاص دهد، لذا ما در این نوشتار به ارائه یک تقسیم‏بندی جدید از انقلاب‏ها همت می‏گماریم که در آن انقلاب‏ها بر اساس آرمان‏های انقلابیون، از یکدیگر تفکیک می‏شوند. این تقسیم‏بندی در کنار دیگر موارد مشابه ـ تقسیم بندی‏هایی که بر اساس ملاک‏های فلسفی، تاریخی، اقتصادی، انسانی، اخلاقی و; صورت پذیرفته‏اند می‏تواند در معرّفی هرچه بهتر انقلاب اسلامی مؤثر باشد. انقلاب‏ها را می‏توان از این دیدگاه به سه دسته تقسیم نمود:

نخست: انقلاب‏هایی که آرمان عالی و اولیه آنها نیل به یک جامعه بی‏طبقه ـ جامعه‏ای که در آن مساوات اقتصادی نمود کامل داشته باشد ـ است. تحوّلات انقلابی رخ داده در کشورهای مارکسیستی را می‏توان در این قسمت جای داد.
دوم: انقلاب‏هایی که تأسیس یک جامعه مبتنی بر آزادی فردی و رفاه شخصی را آرمان متعالی خود برگزیده‏اند و هر آنچه را که به نحوی در تقابل با این آزادی افسار گسیخته باشد به کناری می‏نهند. جوامع به اصطلاح لیبرال چنین فرآیندی را پشت سر گذاشته‏اند و هم اکنون سعی دارند در قالب شعارهای انسان دوستانه، کالاهای فرهنگی خود را به دیگر کشورها صادر نمایند.

سوم: انقلاب‏هایی که اصل را بر تربیت «انسان‏های الهی» گذارده‏اند و تأسیس یک جامعه خداپسند را آرمان عالی خود قرار داده‏اند. در این انقلاب‏ها فقط تأمین معاش دنیوی و آسایش عمومی ملاک نیست، بلکه غرض اصلی به کارگیری این ابزار برای تحقق یک وضعیّت متعالی‏تر در درون جامعه می‏باشد و آن این که جامعه‏ای صالح و پاک ایجاد شود که افراد در درون آن بتوانند به تکامل معنوی خویش نایل آیند. انقلاب بزرگ حضرت رسول(ص) نمونه عالی این دیدگاه است و در عصر حاضر «انقلاب اسلامی ایران» را داریم که در نوع خود منحصر به فرد می‏باشد.
اگرچه امکان دست‏یابی به نمونه‏هایی که ترکیبی از دو یا سه دیدگاه فو

ق باشند، وجود دارد، امّا عمده‏ترین آنها ـ در این مقال ـ همان است که پیش از این گفته شد. برای درک هر چه بهتر این گونه شناسی تذکر مطالب زیر ضروری است.
1) اساسا انقلاب در گفتمان اسلامی، تعریف خاص خود را دارد و برای همین منظور لفظ ویژه‏ای نیز جعل شده است. همان گونه که می‏دانیم انقلاب به معنای «زیر و رو شدن»، «واگردیدن» و «برگشتن» در سده هفدهم به عنوان یک اصطلاح شایع و مقبول در حوزه سیاسی مطرح می‏شود که معنای اصطلاحی آن «واژگونی تمام عیار حکومت و یا دولت و جایگزینی حاکم و یا دولت جدید از طریق خشونت» می‏باشد. اگرچه این مفهوم در طی زمان از ظرافت و ابعاد تئوریک تازه‏ای برخوردار

شده است ـ به گونه‏ای که امروز با طیف وسیع و متنوّعی از تئوری‏های انقلاب مواجه‏ایم1 امّا در مقام ارزیابی باید اعتراف کرد که همه اینها از تبیین جامع انقلاب اسلامی عاجزند. چرا که مقوله انقلاب در بینش اسلامی تعریفی به خصوص دارد که با تعاریف مشابه از حیث محتوا متفاوت است. کلمه

«انقلاب» اگرچه در گفتمان اسلامی به معنای سیاسی‏اش نیامده، ولی اصطلاح «امر به معروف و نهی از منکر» به طور واضح و آشکاری بر این معنا دلالت دارد. این اصطلاح شامل تمامی اشکال و صور تغییر اجتماعی از اصلاح گرفته تا انقلاب می‏شود و دارای سه مؤلفه اساسی است:2

نخست: بُعد آرمانی انقلاب که به انگیزه متعالی «آمر به معروف و ناهی از منکر» باز می‏گردد. بر این اساس تنها آرمان مشروع برای اقدام به انقلاب «به سامان کردن امور جامعه متناسب با سیره و ارزش‏های نبوی» است و اگر این بُعد معنوی از انقلاب ستانده شود، دیگر انقلاب، اسلامی نیست.3
دوم: بُعد مادی انقلاب، که به شکل تعارض انقلابی‏ها با حکّام ستمگر متجلّی شده و در اصطلاح رایج از آن به خشونت یاد می‏شود.
سوم: بُعد معرفتی انقلاب است که به «آگاهی توده‏های انقلابی» برمی‏گردد. توضیح آن که آمر به معروف و ناهی از منکر باید با آگاهی در این راه گام بردارد و اگر به مقتضای آگاهی کاذب و یا جهل خود دست به حرکتی بزند، دیگر نمی‏توان آن را «انقلاب اسلامی» قلمداد کرد.4
با توجه به آن چه گفته شد، می‏توان «انقلاب» را این گونه تعریف کرد:

انقلاب عبارت است از «امر به معروف و نهی از منکری که توسّط مردمی آگاه، متحوّل و شعور یافته با انتخاب و اختیار، به‏طور همزمان و جمعی در مقابل سلطان یا پادشاه و هیأت حاکمه ستمگر، طی مراحلی خاص برای تغییر در ساخت‏ها، نهادها، ارزش‏های مسلّط و به تعبیری بهتر، احیای سنّت‏های رسول خدا و اماته بدعت‏ها، تحریفات و منکرات، تحت رهبری فردی واجد شرایط به طریقی خشونت‏آمیز، صورت می‏گیرد».5

بدین ترتیب معلوم می‏شود که «انقلاب اسلامی» از حیث محتوا و تا حدودی در روش، از دیگر انقلاب‏ها متمایز است و آنچه تحت عنوان «بُعد آرمانی انقلاب» طرح می‏گردد ناظر بر همین وجه است.

2) انقلاب اسلامی ایران در این نوشتار به محدوده تاریخی 1342 تا 1357 منحصر نمی‏شود، بلکه دوران تأسیس جمهوری اسلامی را نیز در بر می‏گیرد، لذا تفکیک تحولات ایران به دوران انقلاب و حکومت صحیح به نظر نمی‏رسد، چرا که تبعات سویی را به دنبال دارد؛ از آن جمله تفکیک فوق به

طرح این شبهه منجر می‏شود که مقتضیات، اهداف، روش و اصول مورد قبول دوران حکومت با دوره انقلاب متفاوتند، در حالی که اندیشه اسلامی این استدلال را برنمی‏تابد و معتقد است ارزش‏ها، آرمان‏ها و خواسته‏های انقلابی در دوران تأسیس دولت باید دنبال شوند و از این حیث این دو مرحله پیوند درونی دارند و به عبارت بهتر، دوران تأسیس مرحله تحقّق عینی آرمان‏های

انقلابی است. به همین خاطر، در نوشتار حاضر سعی شده است مجموعه آرمان‏های انقلاب در قالب ساختاری واحد، برای آگاهی بخشی به مسؤولان و مردم ارائه گردد.

3) ماهیت اصلی این بحث اساسا «آسیب شناسانه» می‏باشد، بدین معنی که مؤلف سعی دارد با قبول اصل مذکور در بند دوم، آرمان‏هایی را که انقلاب برای تحقّق آنها رخ داده، به‏طور روشن و شفاف از زبان امام خمینی(ره) ارائه دهد و بدین وسیله مسؤولان را از رسالت خطیرشان و ملت را از جایگاه رفیع‏شان ـ مبنی بر جلوگیری از بروز هرگونه انحرافی در روند مستمر انقلاب ـ آگاه سازد. بدیهی است که آگاهی، شرط اول برای عمل صالح است و تذکر این مطلب می‏تواند برای همگان

مثمر باشد. البته تقسیم بندی حاضر را نمی‏توان تنها الگوی ممکن مطرح کرد، چه بسا هدف فوق از طریق ارائه الگوهای دیگری نیز تأمین شود که در آن صورت می‏توان آنها را مکمل بحث حاضر طرح و بررسی کرد.
4) با توجه به تعریف ما از انقلاب معلوم می‏شود که «رهبری» در آن نقش عمده‏ای ایفا می‏نماید، بنابراین در نگارش تحقیق حاضر روشی اتخاذ شده است که بتواند در تبیین آرمان‏های انقلاب مؤثر و کارآمد باشد. برای این منظور ضمن اتّخاذ رویکردی توصیفی ـ ترکیبی به «انقلاب اسلامی»، مجموع سخنان امام خمینی(ره) را فراروی خود قرار داده، سعی نموده‏ایم با ارائه ترکیبی مناسب از گفتارهای ایشان دو غرض کلّی را تأمین کنیم:
نخست: آرمان‏های اصیل انقلاب را از زبان امام خمینی(ره) متذکر شویم.

دوم: «بایدها»ی سیاست‏های اجرایی جمهوری اسلامی و ملت ایران را برای آبادانی هرچه بیشتر کشور در دهه‏های آتی، مشخص نمائیم.
لذا در ضمن سطور آتی به شرح آرمان‏های انقلاب اسلامی در سه حوزه فرهنگی، تربیتی، اقتصادی و سیاسی خواهیم پرداخت.
الف) آرمان‏های فرهنگی ـ تربیتی
آرمان‏های فرهنگی ـ تربیتی عمده‏ترین حوزه تأملات نظری انقلابی‏ها را تشکیل می‏دهد و از این حیث انقلاب اسلامی کاملاً متأثر از رهیافت فرهنگی اسلام است، آن جا که اسلام خود را دین انسان ساز معرفی می‏نماید. بر همین اساس امام(ره) «تربیت انسان صالح» را در رأس برنامه‏های

انقلابی‏اش قرار داده، صریحا اظهار می‏دارد:
«آن قدر که انسانِ غیر تربیت شده مضرّ است به جوامع، هیچ شیطانی و هیچ حیوانی و هیچ موجودی آن قدر مضر نیست و آن‏قدر که انسان تربیت شده مفید است برای جوامع، هیچ ملائکه‏ای و هیچ موجودی آن‏قدر مفید نیست. اساس عالم بر تربیت انسان است».6
به همین خاطر است که می‏بینیم آرمان‏های انقلابی امام خمینی(ره) بیشتر صبغه تربیتی می‏یابد که می‏توان آنها را در دو بُعد مورد بررسی قرار داد:
1 بُعد فردی: تربیت انسان‏هایی فرهیخته و متّقی
شهید مطهری، در تبیین این بُعد از انقلاب اسلامی بیان داشته‏اند: معنویّت از ارکان واقعی این انقلاب بوده و مایه حیات انسان می‏باشد، لذا تحقّق یک جامعه اسلامی که در آن ارزش‏های الهی نمود تام دارند، به پرورش انسان‏هایی منوط است که به آداب و ارزش‏های اسلامی مزیّن باشند.7 به تعبیر دیگر «حکومت صالحان» از این حیث حکومتی است که در آن افراد به ایمان الهی تمسّک

جسته، تهذیب نفسانی را پیشه خود ساخته و به طور کامل ارزش‏های الهی را بر مملکت وجودی خویش مسلّط ساخته‏اند به گونه‏ای که در آن از خودبینی و غول سرکش «منیّت» هیچ گونه خبری نیست.
مطلب فوق از این حیث قابل توجه می‏نماید که در بینش‏های غیر الهی امر خطیر پرورش انسان‏ها به فراموشی سپرده می‏شود و معمولاً مسائل اقتصادی، سیاسی و; به غلط در کانون تحلیل‏ها و حرکات انقلابی قرار می‏گیرند، در حالی که امام خمینی(ره) اصل اولیّه را بر تحوّل افراد گذارده صراحتا می‏فرمایند:
«تمام عبادات وسیله است; که آنچه بالقوّه است و لبّ انسان است به فعلیّت برسد و انسان بشود; یک انسان الهی بشود».8

2 . بُعد اجتماعی: ایجاد یک جامعه خداپسند
معنویت به نظر امام(ره) به مملکت درونی افراد منحصر نیست، و چنان نیست که قوای درونی افراد را به اعتدال و سلامت رهنمون شود، بلکه فراتر از آن، نسیم معنویت باید در تمام زوایای اجتماعی بوزد و برای این منظور لازم است تا «تبلیغ» اصول اسلامی به صورت نهادی در درون جامعه اسلامی دنبال شود و در ضمن، فرهنگ دعوت به «ارزش‏های متعالی اسلامی» در میان کلیه آحاد اجتماعی

جاری و حاکم شود. به همین خاطر امام خمینی(ره) نخست رو به عموم مردم نموده، وظیفه الهی آنان را تبیین می‏نمایند و سپس مؤسسات مختلف تربیتی را ـ تک تک ـ مورد خطاب قرار داده رسالتشان را یادآور می‏شوند. به‏طور کلی آرمان‏های تربیتی امام خمینی(ره) را می‏توان به شکل ذیل دسته‏بندی کرد:
گروه اول: آرمان‏های همگانی.
نخست: حاکمیت روحیه دلسوزی نسبت به سرنوشت انسان‏ها بر جامعه:

«پیغمبر اسلام برای این که مردم تربیت نمی‏شدند غصّه می‏خوردند، به طوری که خدای تبارک و تعالی او را تسکین می‏داد; و هر انسانی باید این طور باشد که متأسف باشد برای آنهایی که نمی‏آیند به خط اسلام و خط انسانیت».9
بنیان «امر به معروف و نهی از منکر» در جامعه اسلامی بر اصل فوق گذارده شده است و این که در جامعه اسلامی افراد نمی‏توانند نسبت به سرنوشت دیگران بی‏اعتنا باشند، لذا از روی «دلسوزی» و نه «طمع» و یا «کینه» برای نجات آنها از ضلالت به پا می‏خیزند و به اصطلاح امر به معروف و نهی از منکر می‏نمایند. وجود چنین روحیه‏ای است که جامعه آرمانی را به قبول اصل دوم رهنمون می‏شود و آن
پذیرش «مسؤولیت دسته جمعی» در قبال هدایت جامعه می‏باشد.

دوم: داشتن مسؤولیت دسته جمعی
از نکات جالب توجه در کلام امام(ره) یکی این است که ایشان هیچ‏گاه یک مؤسسه یا نهاد خاص را مسؤول و عهده‏دار تربیت مردم نمی‏دانستند، بلکه ضمن اشاره به کارکرد و رسالت هر یک از این نهادها، نهایتا متذکّر می‏شدند که ملت و دولت لازم است در راه اصلاح فرهنگ جامعه دست به دست هم بدهند و کاستی‏ها را رفع نمایند؛ به عنوان مثال، اگر چه مدارس را مکلَّف به تربیت صحیح دانش آموزان می‏نمایند10 ولی به همان بسنده نکرده، والدین و خانواده‏های آنها را نیز مورد خطاب قرار داده، مسؤولیت شرعی‏شان را یادآور می‏شوند11 و در کنار همه اینها به دیگر نهادهای اجتماعی گوشزد می‏نماید که، باید این نسل را از مفاسد و بلایای اجتماعی حفظ کنند، لذا یک جامعه آرمانی جامعه‏ای است که افراد آن در قبال سرنوشت تمامی مردم مسؤولند.

گروه دوم: آرمان‏های ویژه مؤسسات تربیتی ـ فرهنگی
البته امام خمینی(ره) واقع‏گرا تر از آن بودند که امر خطیری هم‏چون تربیت انسان‏ها را تنها به احساس درونی افراد موکول سازند. برای همین، روی تک تک مؤسسات تربیتی انگشت گذارده و نحوه فعالیت‏های آنها را متذکر می‏شوند. آنچه در این‏جا مدّ نظر می‏باشد، نه شیوه‏های عملی، بل اصول کلی حاکم بر کلّیه مؤسسات است که در مجموع نشان‏دهنده وضعیت آرمانی مؤسسات تربیتی در جامعه اسلامی است، وضعیتی که در آن اصول ذیل نمود تام دارند:

اصل اول: صالح بودن کارگزاران امور تربیتی
حوزه ، دانشگاه، رادیو، تلویزیون، مطبوعات و; دیگر نهادهای تربیتی آن گاه می‏توانند مثمر واقع شوند که در مقام نخست خود «صالح» باشند، لذا وجود نهادهای صالح از جمله بلندترین آرمان‏های امام(ره) به حساب می‏آیند.
«آن قدر که کشور ما از دانشگاه و فیضیه صدمه دیده است از جاهای دیگر ندیده است. باید هر دوی اینها مهذّب باشند و علمای اسلام و اساتید دانشگاه با هم پیوند داشته باشند».12
اصل دوم: وجود توافق عمومی بین کلّیه مؤسسات برای نیل به هدفی واحد (به ویژه حوزه و دانشگاه)

هماهنگ بودن نهادهای تربیتی برای نیل به این هدف مقدس کرارا مورد تأکید امام(ره) قرار گرفته است و ایشان به تناسب در مواقع مختلف این اصل مهم را تذکر داده‏اند که:
«دانشگاهیان و جوانان برومند عزیز هرچه بیشتر با روحانیون و طلاّب علوم اسلامی پیوند دوستی و تفاهم را محکم‏تر و استوارتر سازند و از نقشه‏ها و توطئه‏های دشمن غدّار غافل نباشند».13
و یا این که:
«لازم است طبقات محترم روحانی و دانشگاهی با هم احترام متقابل داشته باشند. از تبلیغات سوئی که بر ضدّ آنها در این چند صد سال ش

ده; تا از تفرقه استفاده هرچه بیشتر ببرند احتراز کنند».14
اصل سوم: جمع تعهّد و تخصّص در کلّیه نهادها
مقام تربیت برای معلمانی است که در کار خود تخصّص دارند و نسبت به اهداف متعالی آن از تعهد لازم برخوردارند، لذا حضرت امام(ره) سفارش اکید دارند که این منصب تنها به کسانی واگذار شود که دارای ویژگی فوق باشند و اگر روزی برسد که تمامی مسؤولان اجتماعی متعهد و متخصص باشند، در آن صورت وصول به یک جامعه اسلامی به میزان قابل توجهی ممکن و میسور به نظر خواهد رسید:
«ما انسان دانشگاهی می‏خواهیم نه معلم و دانشجو، دانشگاه باید انسان ایجاد کند; مهم این است که یک کسی که از دانشگاه بیرون می‏آید بفهمد که من با بودجه این مملکت تحصیل کرده‏ام; و باید برای این مملکت خدمت بکنم».15 و یا این که:
«ما با تخصص مخالف نیستیم، با علم مخالف نیستیم، با نوکری اجانب

مخالفیم; ما می‏خواهیم متخصصینی در دانشگاه تربیت بشوند که برای ملت خودشان باشند».16
تعبیر دیگر حضرت امام خمینی(ره) در این خصوص: «حضور حزب اللهی‏ها»ی باسواد و متدیّن در تمامی صحنه‏های انقلاب می‏باشد که نهادهای تربیتی با توجه به اهمیت‏شان در اولویت هستند.17
ادامه دارد فرقی با دیگران ندارند». (صحیفه نور، ج21، ص30).
ب ) آرمان های سیاسی انقلاب اسلامی

تحول در ساختار سیاسی نمود اولیه هر انقلاب سیاسی است، لذا می‏بینیم که داعیه رهبران انقلابی ما نیز آن بود که از پی خرابی نظام شاهنشاهی، نظام تازه‏ای را آورده‏اند که آرمان‏های ویژه خود را دارد. گفتنی است که تأسیس چنین نظامی اساسا بزرگ‏ترین آرمان سیاسی امام(ره) را تشکیل می‏داد، چرا که بعد از حکومت اسلامی حضرت امیرالمؤمنین(ع) تاریخ اسلام از داشتن یک «حکومت اسلامی» به زعامت ولیّ آگاه، مدیر و مدبّر محروم مانده بود و انقلاب اسلامی زمینه حاکمیت چنین نظامی را فراهم آورد.
اول ـ تأسیس جمهوری اسلامی

«جمهوری اسلامی» در دیدگاه امام خمینی(ره) تعریف و ویژگی‏های خاصی دارد که از همان ابتدا مورد تأکید امام(ره) بود.
«حکومت اسلامی حکومتی است بر پایه قوانین اسلامی. در حکومت اسلامی استقلال کامل حفظ می‏شود، ما خواستار جمهوری اسلامی می‏باشیم، جمهوری فرم و شکل حکومت را تشکیل می‏دهد و اسلامی یعنی محتوای آن فرم، که قوانین الهی است».18
لذا اعتبار جمهوری اسلامی به «پیاده کردن احکام الهی» و «احقاق حقوق مستضعفان» است و این که سیره عملی «حضرت رسول(ص)» و «امیرالمؤمنین(ع)» را فراروی قرار داده، سعی در تحقّق عملی آنها در عصر حاضر بنماید.
دوم: احقاق حقوق مستضعفان
«حکومت اسلامی» بنابر نصّ الهی، خود را موظّف می‏داند که از مظلوم حمایت کرده و بر ظالم بتازد و به نفی عملی کاربرد «پول» و «قدرت» در تعیین سیاست‏های اجرایی نظام بپردازد. لذا می‏بینیم که ایشان با صراحت تمام می‏فرمایند:
«بحمدالله امروز همه دست اندرکارهایمان کاخ نشین نیستند. دولت ما یک دولت کاخ نشین نیست. آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد، آن روز است که باید ما فاتحه دولت و ملت را بخوانیم; خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسؤولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه‏داری گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشتری برخوردار بشوند. معاذالله که این با سیره و روش انبیاء و امیرالمؤمنین و ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ سازگار نیست».19

تأکید حضرت امام(ره) بر جایگاه رفیع ملت سخت کوش ایران و بیان خصال نکوی ایشان که در طول تاریخ اسلام کمتر سابقه دارد، در همین رهگذر انجام پذیرفته است و این کلام امام(ره) سرلوحه کار همه عاشقان، «خدمت به ملت» می‏باشد که:
«به مجلس و دولت و دست اندرکاران توصیه می‏کنم که قدر این ملت را بدانند و در خدمت‏گزاری به آنان; فروگزار نکنند».20
سوم: جلب رضایت مردم در چارچوب فرامین الهی
در نظر امام «دولت مزاحم» نمی‏تواند یک نمونه خوب از حکومت اسلامی به حساب آید، چرا که حکمت جعل دولت رفع حوائج ـ دنیایی و اخروی ـ مردم است، لذا یک دولت اسلامی آرمانی آن است که برای مردم ایجاد زحمت نکند، بلکه با ارائه خدمات لازم، رضایت آنها را جلب نماید:
«ایجاد زحمت برای مردم و مخالف وظیفه عمل کردن حرام و خدای نخواسته گاهی موجب غضب الهی می‏شود; بنابراین حقیقت ملموس باید کوشش در جلب نظر ملّت [نمود]».21

به همین منظور است که امام(ره) ایجاد یک رابطه صمیمی بین دولت و مردم،22 عدم بهانه‏جویی و نپرداختن به کاغذبازی23 را جلوه‏های عملی از این وضعیّت آرمانی مورد تأکید قرار می‏دهند.
چهارم: ایجاد فضایی مملو از صلح و دوستی
سیاست مطلوب از دیدگاه امام(ره) آن است که بتواند، سرانجام «صلح و دوستی» را در فضای داخلی و حتی جهانی، حاکم سازد. لذا مشاهده می‏شود که حضرت امام(ره) آرمان بلندی هم‏چون «تحقّق صلح جهانی» را هدف غایی انقلاب اسلامی مطرح می‏سازند:
«ما صلح می‏خواهیم، ما با همه مردم دنیا صلح می‏خواهیم باشیم. ما می‏خواهیم مسالمت با همه دنیا داشته باشیم».24

البته روش نیل به این هدف را امام(ره) با وضوح تمام برای کلیه دولت‏های جهانی تشریح می‏نماید تا ادعای فوق حمل بر ضعف و سستی و یا محافظه‏کاری دست اندرکاران انقلاب اسلامی در ایران نگردد. لذا می‏بینیم که ایشان شعار «نه ظلم می‏کنیم و نه مظلوم واقع می‏شویم»25 را سرلوحه برنامه سیاسی انقلاب قرار داده، با تأکید بر رسالت الهی «حمایت از مظلومان» اظهار می‏دارند که در پی ایجاد یک فضای مسالمت‏آمیز با ملل اسلامی26 و تمامی مردمان جهان هستند.27 با قبول این روش است که می‏توان عملکرد دوستانه ملت و دولت ایران را در قبال جامعه جهانی درک کرد، سیاستی که مبتنی بر دوستی با هر آن دولت و ملتی است که حداقل براساس «اصول انسانی» عمل می‏نماید.28

پنجم: حاکمیت بلامنازع ارزش‏های الهی و نفی تمامی اولویت‏های غیر اسلامی
حضرت امام(ره) از ابتدای شروع نهضت، مکررا اظهار می‏داشتند که جامعه اسلامی باید به آن‏جایی برسد که همه خود را در قبال حضرت حق و خلق خدا مسؤول بدانند و چنان نباشد که کسی به واسطه دوستی، دارایی، توانایی و; بخواهد از زیر بار وظایف شرعی‏اش شانه خالی کند.
«این یک سفارش عمومی است که پیش من اهمیت دارد و باید عرض بکنم به همه، به همه قشرهای ملت باید عرض بکنم، با کمال دقت توجه کنید که یک قدم خلاف اسلام [در مملکت [نباشد».29

این اصل کلی، اول از همه شامل مسؤولین مملکتی، روحانیان، افراد ذی نفوذ و مراتب بعدی شامل تمامی آحاد مردم می‏شود و چنان نیست که «مقام» و یا «قدرت» کسی را معاف کرده یا تخصیص بزند، بلکه بر عکس، مسؤولیت فرد را زیادتر می‏کند:
«با کمال دقت ملاحظه کنید که کسانی;به عنوان اسلام، به عنوان مسلمین، به عنوان معممین، یک قدم خلاف برندارند; این در نظر من از همه چیز اهمیتش بیشتر است و مسؤولیتش هم بیشتر».30
نحوه بیان این آرمان توسط حضرت امام(ره) نیز بسیار قابل توجه می‏نماید. ایشان ابتدا خود را مثال می‏زنند، می‏فرمایند:

«اگر من، یک پایم را کنار گذاشته، کج گذاشتم ملت موظف است که بگویند پایت را کج گذاشتی، خودت را حفظ کن; توجه داشته باشند که مبادا من یک وقت یک کلمه بر خلاف مقررات اسلام بگویم، [آنها موظفند] اعتراض کنند، بنویسند، بگویند».31
سپس به مقامات دولتی اشاره کرده، می‏فرمایند مردم باید مواظب انحراف‏های احتمالی آنها باشند:
«آن روز که دیدید و دیدند که انحراف در مجلس پیدا شد، انحراف از حیث قدرت طلبی و از حیث مال طلبی، در کشور، در وزیرها پیدا شد، در رئیس جمهور پیدا شد; آن وقت باید جلوش را بگیرند».32
و سرانجام به مردم خطاب می‏نمایند که خود ایشان نیز باید در طریق مستقیم الهی بوده باشند و از هرگونه خطا و لغزشی دوری نمایند.33
ج ) آرمان‏های اقتصادی
توجه به اصل مهم تحقق عینی ارزش‏های الهی در جامعه، نه تنها امام(ره) را از پرداختن به مسائل معیشتی مردم باز نمی‏داشت، بلکه موجب آن شد تا ایشان با رویکردی تازه به این مهم نگاه کرده و «آرمان تأسیس اقتصاد اسلامی» در ایران را طرح نمایند. بر این اساس است که امام(ره) اقتصاد اسلامی را چیزی متفاوت با «سرمایه‏داری» و «سوسیالیسم»34 معرّفی کرده و از اندیشمندان و علمای اسلام می‏خواهند تا هر چه سریع‏تر و بهتر روش، اصول و ماهیت «اقتصاد اسلامی» را تدوین و تشریح نمایند.35 با این حال آن چه که بدیهی می‏نماید، بنای اقتصاد اسلامی بر پایه «عدال

اول ـ تحقق «عدالت اقتصادی» در جامعه
«عدالت اقتصادی» به زعم حضرت امام(ره) به تعدیل کل ساختار اقتصادی در جامعه منجر می‏شود به طوری که همگان به حقوق اقتصادی شرعی ـ قانونی خود می‏رسند و «گردن کلفت‏ها» دیگر نمی‏توانند به بهانه‏های مختلف مردم را استثمار کرده، برای خود «زندگی اشرافی» ترتیب دهند:
«اسلام است که جلو منافع شخصی را می‏گیرد. اسلام است که نمی‏گذارد این گردن کلفت‏ها زندگی اشرافی بکنند; اسلام تعدیل می‏کند».36
به تعبیر ساده‏تر، حکومت اسلامی بر پایه «عدالت» استوار است و این نکته ملهم از اندیشه ناب اسلامی است که رهبران را مکلّف می‏سازد تا خود را در سطح ضعفای جامعه قرار داده، و حقوق مستضعفین را از اغنیا بستانند تا بدین ترتیب بین افراد مختلف جامعه فاصله طبقاتی کشنده ایجاد نشود.37 امام خمینی(ره) که رهرو صادق حضرت علی(ع) بودند با تمسک به همین اصول است که می‏فرمایند:

«من امیدوارم که حکومت اسلامی در ایران تشکیل شود و مزایایی که در حکومت اسلامی هست بر بشر روشن گردد تا بشریت بفهمد که اولاً اسلام چگونه است; طرز اجرای عدالت به چه صورت است و شخص اول مملکت در زندگی با رعیت هیچ فرقی ندارد; این نوع حکومت سابقه ندارد».38
و یا این که:
«دشمنانتان می‏خواهند که جیب‏هایشان پر شود و اسلام جیب پرکن نیست، اسلام با ضعفاء است. اسلام آن است که امیرش می‏فرماید که من می‏ترسم در آن طرف مملکت یک کسی گرسنه باشد، شاید آن جاها چیزی نداشته باشد بخورد، من باید زندگی‏ام این باشد، خودم دلم آرام نباشد;».39
دوم ـ نیل به استقلال اقتصادی
استقلال اقتصادی از آن حیث که زمینه مناسب رشد و تعالی انسان و طرح آرمان‏های متعالی اسلامی را در سطح جهانی، فراهم می‏آورد، همیشه مورد توجه حضرت امام(ره) بوده است، به طوری که نیل به آن را به قیمت تحمل سختی‏ها و مرارت‏های بسیار تکلیف شرعی ـ ملّی ملت و دولت، معرفی می‏نمایند:

«مردم وفادار و انقلابی کشورمان برای به دست آوردن استقلال واقعی و رسیدن به خودکفایی، خیلی بیش از اینها آماده صبر و فداکاری هستند و من مطمئنم که ملت عزیز ایران یک لحظه استقلال و عزّت خود را با هزار سال زندگی در ناز و نعمت ولی وابسته به اجانب و بیگانگان معاوضه نمی‏کنند».40

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله شرکتها ‏، بنگاههای اقتصادی ، بازرگانان و آرمانهای توسعه هز

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله شرکتها ‏، بنگاههای اقتصادی ، بازرگانان و آرمانهای توسعه هزاره در pdf دارای 77 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله شرکتها ‏، بنگاههای اقتصادی ، بازرگانان و آرمانهای توسعه هزاره در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله شرکتها ‏، بنگاههای اقتصادی ، بازرگانان و آرمانهای توسعه هزاره در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله شرکتها ‏، بنگاههای اقتصادی ، بازرگانان و آرمانهای توسعه هزاره در pdf :

در عصر وابستگی به یکدیگر انسان ها ، حقوق شهروندی جهانی ، بر اساس اعتماد و مسئولیت مشترک ، پشتیبان سرنوشت ساز پیشرفت است ، اما در دوران محرومیت بیش از یک میلیارد انسان از حداقل نیازهای در خور شان و منزلت او ‎، شرکتها ،‌ بنگاه های اقتصادی ، بازرگانان دیگر نمی توانند بی تفاوت باقی بمانند یا همچون سدی در برابر این خیل عظیم انسانی قراگیرند ، بلکه بر عکس آن ها باید در صدد همکاری با دولت ها و سایر نقش آفرینان در جامعه برآیند و با بسیج علم ، فن آوری و دانش جهانی به مقابله با بحران های به هم تنیده گرسنگی ، بیماری ، تخریب محیط زیست و تضادی که باعث عقب نگهداشته شدن کشورهای جهان سوم می شود ، برخیزند.


چارچوبی برای عمل

خلاصه دستورالعمل ها و سفارش های حاضر در این نوشتار ارائه کننده چارچوبی برای عمل است ، بدین معنا که نشان می دهد چگونه اتحاد شرکتها و بنگاههای اقتصادی ، در پیوند با دستگاهها و نظام سازمان ملل متحد، دولتها و سازمانهای جامعه مدنی ، می تواند در دستیابی به آرمانهای توسعه هزاره که آرمان آن دگردیسی جهانی شدن به نیروی مثبتتری برای توده بیشتری از مردم دنیا می با شد، همکاری نمایند .
تمامی شرکتها و انجمنهای تجاری ، از بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط تا شرکتهای بزرگ یک یا چند ملیتی ، از اطاقهای بازرگانی تا سازمانهای تجاری بین المللی ، می توانند در این زمینه ایفای نقش نمایند . تاثیر و مشارکت این سازمانها ممکن است متفاوت باشد اما چارچوبی برای عمل همه آنان و نیز دربرگیرنده افراد علاقمند در جوامع توسعه یافته به همکاری با بخش خصوصی است . آرمان این نوشتار ارائه رئوس کلی و اساسی این امر مهم با توسل به مثال های روشنگر به جای صرفا تحلیل های مفصل می باشد که امید است خواننده را در ایجاد فکر و اندیشه یاری دهد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

تحقیق تجارت الکترونیکی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق تجارت الکترونیکی در pdf دارای 83 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق تجارت الکترونیکی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق تجارت الکترونیکی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق تجارت الکترونیکی در pdf :

امروزه در تجارب جهانی استفاده از شبکه های الکترونیکی برای انجام دادن این تبادلات رواج فراوان دارد از مؤثرترین و فراگیرترین این شبکه ها، شبکه SWIFT می باشند. SWIFT مخفف عبارت زیر (Society for Financial Telecommunication Worldwide Interbank) است. این شبکه تبادلات بانکی را تحت نظام EC انجام درآورده و دارای ویژگیها و محاسن گوناگونی می باشد. استفاده از شبکه SWIFT در مؤسسات بانکی و مالی در اکثر کشورهای جهان رواج گسترده ای دارد. در ادامه این قسمت به شرح مبسوطی از اجزای مختلف SWIFT می پردازیم.

تاریخچه
بعد از پایان جنگ جهانی دوم، برای جارت، اقتصاد جهان سرفصل جدیدی گشوده شد. کشورها بعد از جنگ برای بازسازی خسارت های جنگ تلاش جدی را آغاز نموده و چرخ تولید و تجارت با سرعت زیادی به حرکت درآمد. به تناسب افزایش داد و سندهای تجاری، حجم پرداختهای پولی و مبادلات مالی این کشورها سیر صعودی پیدا کرد. در اوایل دهه 60 میلادی حدود 60 بانک بزرگ از کشورهای اروپاییی و آمریکایی که سهم بیشتری از تجارت جهانی را دارا بودند، تصمیم گرفتند برای کاهش هزینه های داد و ستدهای مالی و رد و بدل کردن اطلاعات بانک چاره اندیشی کرده و مبادلات بین بانکی را به نحوی در سایه پیامهای الکترونیکی استاندارد، مکانیزه کنند. لذا در دسامبر سال 1967 هفت بانک برجسته کشورهای آمریکا، انگلستان، فرانسه، سوئیس، اتریش، هلند و دانمارک تحقیقات را در این زمینه آغاز نموده و نتیجه تحقیقات خود را در ماه می سال 1972 انتشار دادند که با پذیرفته شدن این نتایج در ماه می سال 1973 مؤسسه SWIFT با عضویت 239 بانک از 15 کشور جهان در بروکسل تاسیس گردید. شایان ذکر است هزینه های مطالعات مذکور توسط 73 بانک اروپایی و آمریکایی در سال 1971 تقبل گردیده بود.
پس از پایان مراحل قانونی تأسیس، خرید تجهیزات، نصب و راه اندازی شبکه سوییفت در ماه می سال 1977 رسماً شروع بکار کرد. در این مرحله تعداد اعضای شبکه 518 بانک از 230 کشور بوده و امروزه این شبکه با عضویت 6000 بانک و مؤسسه مالی از 163 کشور جهان در حال فعالیت است و روزانه حدود 5/3 میلیون پیام از طریق این شبکه فرستاده می شود.
مرکز اصلی شبکه سوییفت در کشور بلژیک بوده و کشورهای آمریکا، هلند، انگلیس و هنگ کنگ بعنوان پشتیبانی اعضا فعالیت دارند.

اول: اعضای تمام وقت و دائم
دوم:‌ مصرف کننده های محدود (مانند معامله گرها و واسطه ها)
گروه اول خود به دو بخش 1-اعضاء اصلی 2-اعضاء فرعی تقسیم می گردد. اعضاء اصلی را همان سهام داران شرکت تشکیل می دهند و اعضاء فرعی شامل شاخه ها و بخشهای خارجی و شرکت های فرعی شامل شاخه ها و بخشهای خارجی و شرکت های فرعی هستند که اکثراً به اعضای اصلی تعلق دارند.
چگونگی عضویت اعضاء در هیأت مدیره
بانکها و مؤسسات مالی با داشتن حداقل 5/1% از سهام (میزان سهام هر عضو با توجه به پیامهای ارسالی آن عضو می شود) می توانند یک نماینده در هیأت مدیره داشته باشند. همچنین اگر هر عضو بیش از 6% از سهام را داشته باشد می تواند حداکثر دارای دو نماینده در هیأت مدیره باشد. اعضایی که کمتر از
5/1% از سهام را دارند می توانند بطور مشترک با دیگر اعضاء نماینده به هیأت مدیره معرفی نمایند.
عملکرد شبکه سوییفت
اجزای شبکه سوییفت
شبکه سوییفت از سه جزء اصلی که عملیات اصلی نقل و انتقال داده ها را انجام می دهند، تشکیل شده که در زیر معرفی می گردند:
1-(Operation Centers) OPC
2-(Swift Access Point) SAP
3-مصرف کننده

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله تاملی بر مفهوم شهروند جهانی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله تاملی بر مفهوم شهروند جهانی در pdf دارای 5 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تاملی بر مفهوم شهروند جهانی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تاملی بر مفهوم شهروند جهانی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تاملی بر مفهوم شهروند جهانی در pdf :

چکیده:

امروزه متأثر از روند جهانی شدن، مفهوم شهروندی نیز به موازات ظهور جامعه مدنی جهانی دچار تحول شده است. این روند زمینه شکل گیری »شهروند جهانی« را فراهم کرده است که از رهگذر آن اشخاص بدون در نظرگرفتن هویتشان به عنوان اتباع دولتهای خاص, فراتر از قلمرو سیاسی اجتماعات ملی، ایفای نقش می کنند. براساس این ایده ترکیبی از نظام های پیشرفته، رشد بازارهای جهانی و حوزه عمل گسترده شرکتهای چندملیتی به طور پیوسته در حال فرسایش مرزهایی هستند که در گذشته عضویت اجتماعی را تعریف نموده اند، بطوریکه مرزهای مادی و روانی که باعث اهمیت شهروندی در مدرنیته شده بودند را کم رنگ ساخته است.

در این پژوهش برآنیم تا تحولات شهروندی در نیل به شهروند جهانی را در بستر اجتماعی جهانی شدن مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.

کلیدواژه ها:

جهانی شدن، جامعه مدنی جهانی، شهروند جهانی

-1 مقدمه

مقوله شهروندی بسته به قرارگرفتن در بسترهای اجتماعی مختلف تحولات تاریخی گوناگونی را پشت سر گذاشته است. امروزه متأثر از روند پر شتاب جهانی شدن و پست مدرنیسم مفهوم شهروندی که بیانگر رابطه فرد سیاسی و اجتماع است دچار تحول شده است، بطوریکه جامعه مدنی جهانی و شهروند جهانی در بستر جهانی شدن، زاده این تحولات می باشند. در این پارادایم جدید، بازیگرانی متفاوت از دولتها نیز در سطح بین المللی ایفای نقش می کنند بطوریکه اشخاص حقیقی و حقوقی از حیث ارتباطی که با جامعه بشری برقرار می کنند بدون توجه به هویتشان به عنوان شهروند دولتی خاص، و فراتر از اجتماعات ملی عمل می کنند. به تعبیر دیگر، جامعه مدنی جهانی عرصه فعالیت و ظهور تعاملات و مناسبات نهادهای مدنی همه جوامع مرتبط با یکدیگر، حول موضوعات اساسی ناظر بر حیات جمعی است. در این گستره، جامعه مدنی جهانی بیانگر

جهانی شدن فعالیت های انسانی، مشکلات و نیازهای اجتماعی است. به تعبیر دیگر مفهوم جامعه مدنی جهانی در حوزه ارزشهای فرهنگی، رفاه، خیر و مصلحت مشترک، در قلمروی فراتر از مرزبندی ها و حوزه های سیاسی معنا می یابد. لذا متاثر از این تحولات، مفهوم شهروندی به عنوان یکی از عناصر اصلی جهان معاصر دچار تحول شده و »شهروند جهانی« در دوره پست مدرنیسم و در بستر اجتماعی جهانی شدن در حال ظهور است. براین اساس سوأل اصلی و محوری مقاله حاضر این است که ایده جهانی شدن چه تأثیری بر مفهوم شهروندی خواهد داشت؟

-2 مفهوم شهروندی

شهروندی مشتق از واژه سیتیزن1 در زبان انگلیسی از واژه لاتین سوتیامس ریشه گرفته وتقریباً معادل کلمه پلیس2 در زبان یونانی به معنای شهر است .

شهروند فردی است در ارتباط با دولتی که از سویی برخوردار از حقوق سیاسی و مدنی است و از سوی دیگر ، در برابر دولت تکالیفی برعهده دارد . این رابطه را شهروندی گویند . چگونگی رابطه شهروندی را قانون اساسی و قوانین مدنی کشور تهیه می کند (آشوری ، 1373 ، .(221

مفهوم شهروندی ، مفهومی سیاسی – حقوقی است ؛ سیاسی از این جهت که رابطه فرد سیاسی با نظام سیاسی را مد نظر دارد و حقوقی از این جهت که حقوق و تکالیفی برای فرد شهروند در ارتباط با جامعه و نظام سیاسی – اجتماعی ارائه می دهد . بنابراین این مفهوم نمی تواند صرفاً مجموعه حقوقی باشد که فرد را از تعهد به دیگران رها کند.

در دایره المعارف فلسفه استنفورد، در تعریف شهروندی به اختصار آمده است که شهروند عضو یک اجتماع سیاسی است که بهره مند ار حقوقی است، البته وظایف عضویت نیز برای او محفوظ است. در این تعریف شهروند با یک اجتماع سیاسی پیوند خورده است . این گونه جا افتاده که منظور از اجتماع سیاسی یک دولت سرزمینی و یک حاکمیت است در نتیجه به لحاظ تاریخی گستره شهروندی همواره محدود بوده است.

-3 سیر تحول شهروندی در غرب

منشاء ایده شهروندی همانند بسیاری از مفاهیم مهم علوم اجتماعی در یونان باستان یافت می شوند. بطوریکه شهروندی در یونان باستان موجودیت یافته و تا به امروز در حال تطور و تحول بوده است. تحولات شهروندی را می توان به سه دوره پیشامدرن، مدرن و پست مدرن تقسیم کرد.

-1-3 دوره پیشامدرن

نخستین تجربه نهاد شهروندی در دولت – شهرهای یونان باستان به ویژه در آتن از قرن پنجم تا قرن چهارم قبل از میلاد یافت شده ، اما شکل و کارکرد آن با شهروندی مدرن و پست مردن بسیار متفاوت بوده است، بطوریکه جامعه یونانی کوچک و ارگانیک دولت – شهر بود و شهروندان امور خود را اداره و نیز به عنوان قانونگذار و مجری عمل می کردند . به واسطه ماهیت ارگانیک دولت – شهر ، شهروندی را نمی شد یک موضوع کاملاًعمومی تلقی نمود که از زندگی خصوصی فرد جدا باشد . تعهدات شهروندی در همه جنبه های زندگی در دولت – شهر ساری و جاری بود . به عبارت دیگر » شهروندی و دولت – شهر یکی و یکسان بودند.)Manville,1994,24) «

-2-3 دوره مدرن

عقاید مدرن شهروندی ارتباط نزدیکی با توسعه دولت لیبرال دارد که تا پایان قرن شانزدهم پایه های آن ایجاد شده بودند 1978,78) .)Skinner, در این دوره برخلاف دوره پیشامدرن که تعهدات شهروندان گسترده بود، حقوق گسترده و وظایف محدود می باشد و بستر شهروندی

را در دولت مدرن نظام دولت های مردم سالار، نژادی و سرمایه دارانه و تولید صنعتی تشکیل می دهد.

می توان گفت سنت مدرن شهروندی به وسیله هابز بنا شد و به وسیله لاک توسعه یافت . جان لاک اندیشه رابطه مستقیم مساوات گرایانه فرد با دولت را برای ایجاد نظریه شهروندی حقوق محور ، مطرح کرد.

-3-3 دوره پست مدرن

دو واقعه مهم قرارداد وستفالی (1648) و انقلاب فرانسه در عصر حاضر پدیده جهانی شدن نوعی جدیدی از شهروندی را موجب شده که ماهیتی فراملی و فرامکانی به گستردگی فضای جهانی دارد، بطوریکه عده ای استدلال می کنند که حقوق جهان شمول بشر، حقوق شهروندی مربوط به دولت – ملت را لغو می کند (نش ، 1384 ،صص .(238-236

باید گفت نظریه شهروند جهانی در سطح جهانی مطرح است و در عین حال در سطوح منطقه ای ( اتحادیه اروپا) و ملی نیز تحقق پذیر است . در این راستا، هابرماس با قبول استقلال واحدهای ملی، شهروندی جهانی را در چارچوب »میهن پرستی قانونی« محقق می داند (هابرماس ، 1384 ، صص.(200 -180 به تبع این اندیشه ها ، آخرین نظریه ای که در خصوص شهروندی مطرح شد ، شهروندی جهانی است که نخستین بار بوسیله دیوید میلر مطرح شد . میلر در یکی از آخرین مقالات خود به نام »شهروندی تعهدزا « امکان تحقق شهروندی توام با تکلیف را در سطح جهانی مورد بررسی قرار داد . نوعی از شهروندی که مستلزم به رسمیت شناختن تعهدات اخلاقی در خارج از حدود ملی است (قلی زاده ، 1385، .(30

-4 زمینه ها و عوامل ساختاری شهروند جهانی

-1-4 جامعه مدنی جهانی

جامعه مدنی جهانی استعاره ای برگرفته از تحولات ساختاری – هنجاری جهانی است که به دامنه وسیع فعالیتهای انسانی فراتر از حدود جغرافیایی محصور به مرز اشاره دارد.آنجا که اقتصادهای ملی در اقتصاد جهانی ادغام می شوند، ماهواره ها اخبار را به سراسر جهان منتقل می کنند و تبادلات فرهنگی در وسیع ترین شکل آن صورت می گیرد. فضایی که در پرتو آن در یک قسمت از جهان اعتراضاتی درباره اوضاع نابسامان بخش دیگر صورت می گیرد و اینترنت ارتباطات را لحظه ای و مستقیم کرده است .)Albrow,1996 ,93)
با این نگرش که مسائل مبتلا به؛ مسائل مشترکی است و همه باید در جهت حل و رفع آن بکوشند،دوره ای جدید از روابط موسوم به عصر جهانی آغاز شده که لوازم و مقتضیات خاص خود را دارد. عصری که تعغیرات گسترده جهانی را در بعد کمی و کیفی آن آماده می کند. بدین منظور نهادها، تاسیسات و جنبش های بین المللی و غیر دولتی، بسیار تاثیر گذار وتعیین کننده ظاهر می شوند, نهادهایی که در سطح جهانی فراتر از اراده دولتها اداره میشوند .)Aljandro,2002,pp27-48)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
   1   2   3   4   5   >>   >