سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحقیق در مورد آموزش ریاضی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق در مورد آموزش ریاضی در pdf دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد آموزش ریاضی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد آموزش ریاضی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد آموزش ریاضی در pdf :

آموزش ریاضی

مقدمه :
تفکر درباره میزان توانایی افراد برای یادگیری چیزی نیست . اما بسیاری یافته های پژوهشی جدید نشان داده اند توانایی ارتباط دادن اطلاعات جدید با دانش پیشین برای یادگرفتن حیاتی است . درک و فهم و یادسپاری یا یادگیری موضوعی که کاملا ناد آشناست امکان پذیر نیست . برای درک و فهم تکلیفی که در دست است . داشتن مقداری دانش پیشین ضروری است . امنا داشتن دانش پیش نیاز هم برای اطمینان از رسیدن به نتایج مناسب کافی نیست .

بلکه افراد باید دانش پیشین خود را فعال کنند تا بتوانند از آن برای درک و فهم و یادگیری استفاده کنند. پژوهش نشان می دهد دانش آموزان همیشه هم نمی توانند بین مواد جدیدی که آموزش می بینند و آنچه پیشض تر می دانند ، ارتباط بر قرار کنند . همچنین ، وقتی معلمان ره دانش پیشین یادگیرنده توجه جدی می کنند و آنرا به مثابه نقطه آغازین آموزش به کار می روند ، یادگیری ارتقا می یابد .

در کلاس درس
معلمان می توانند به دانش آموزان برای فعال کردندانش پیشین کمک کنند تا آن را برای انجام تکلیفی که در دست دارند ، به کار ببرند ، این کار به شیوه های متعددی قابل انجام است :

• برای اطمینان از آن دانش آموزان پیشین ضروری را دارند و نیز برای فعال کردن آن ، معلمان می توانند محتوای درس را قبل از تدریس به بحث بگذارند .
• اغلب، دانش پیشین دانش آموزان کامل نیست یاباورهای نادرست و بدفهمی های بارزی در آن وجود دارد . بنابراین برای معلمان ، تنها دانتن این که دانش سآموزان بایددانشی در باره موضوعی که ارائه می شود داشته باشند ، کافی نیست ، بلکه لازم است ، به تفصیل دانش پیشین دانش آموزان را بررسی کنند تا باورهای نادرست و بدفهمی ها را بشناسند .

• امکان دارد معلمان نیاز داشته باشند ه عقب برگردند تا مواد پیش نیاز فهم را فراهم آورند ، یا از دانش آموزان بخواهند برای آماده شدن کارهایی را انجام دهند .
• معلمان می توانند به شیوه ای سؤال بپرسند که به دانش آموزانکمک کند بین آنچه می خوانند آنچه پیش تر می دانستند ، ارتباطی بیابند .
• معلمان تأثیرگذار می توانند برای برقراری ارتباطات و فهم روابط به دانش آموزان کمک کنند . آنان می تواننداین کار را از طریق تهیه الگو یا چارچوبی انجام دهند که دانش آموزان را قادر برای بهبود عملکرد ، آن را به مثابه تکیه گاهی تلاش هایشان به کار گیرند .

اهداف فصل
1- کسب آگاهی درباره چیستی یادگیری از طریق همیاری ،
2- آشنایی با ساختار یادگیری از طریق همیاری،
3- آشنایی را رش های یادگیری از طریق همیاری ،
4- تبیین مزیت های استفاده از گروه های همیار در بادگیری ،
5- مقایسه یادگیری از طریق همیاری و یادگیری تسلط یاب ،
مقدمه

جامعه شناسان ، روان شناسان اجتماعی ، مردم شناسان و دیگر اندیشه ورزان در حوزه علوم انسانیو حتی علوم تجربی بر این نکته که زندگی انسان از طریق همیاری و همکاری با سایرین معنادار می شود تأکید ورزیده اند . تجربه شخصی هر انسانی هم همسو با یافته های پژوهشگران اهمیت اهمیت همیاری را در زندگی نشان می دهد . متخصصان آموزش و پرورش از طریق کاوش هایی که انجام داده اند اثر بخشی همیاری بر معناداری یادگیری بازآرایی و سازمان دهی می شوند . در فصل حاضر ، تلاش شده است چیستیو دامنه یادگیری از طریق همیاری به طور مشروح بیان گرد . بدین سبب ، مباحثی سدرباره ماهیت یادگیری از طریق همیاری ، ساختار یادگیری از طریق همیاری ، روش های یادگیری از طریق همیاری و مزیت استفاده از گروه های یادگیری همیار ارائه می گردد .

چیستی یادگیری ازطریق همیار
امرز، در مدارس ره طرز فزاینده ای از رقابت های بین دانش آموزی بهره گیری می شود . دانش آموزان در بیشتر موارد به دلیل پاداش هایی که برای مسابقه ها یا رقابت ها در نظر گرفته می شوند تن به رقابت می دهند . دانش آموزان رقاب ها ، روی هم رفته ، دو دیدگاه کلی به رقابت ها یا مسابقات درون کلاسی و مدرسه ای دارند . برای برخی دانش آموزان رقابت ها ، زمینه ای برای بروز توانایی هایشان است ، . برای برخی دیگر رقابت گسترده ای برای تماشای شکست قبای خود است .

شکلی که رقابت در کلاس های درس به خود می یگرد ، نشان دهنده الگوی [ برنده – بازنده ) است . دانش آموزانی که در رقابت ها ، پیروز میدان می شوند احساس سر افرازی که از صحنه رقابت های شکست خود برون می آیند احساس سرافکندگی می‌کنند. دانش آموزانی که دارای ضعف تحصیلی یا دشواری

یادگیری هستند در بیشترموراد در رقابت های طراحی شده ، شکست می خورند . در حالی که ، اگر کوشش های دانش آموزان ضعف را برای یادگیری بیشتر در نظر آوریم سروشن می شود که آنان نسبت به تلاش هایی که از شان داده اند شایسته تقدیرند. این ایده مبین آنست که حتماٌ راهی برای کمک به دانش آموزان وود دارد که بدون وارد شدن به رقابت ها نتایج یادگیری مطلوبی کنند . سؤال این است ، چه راه کر جایگزینی بهجای روش رقابتی وجود دارد ؟ پاسخ مطلوب به این سؤال ، آنست که اهداف آموزش و پرورش و اهداف یادگیری در کلاس های درس رادر نظر آوریم .
یادگیریاز طریق همیاری دارای مزایای بسیاری برای دانش آموزان است ، که به ترتیب زیر ارائه می شوند.

1- تجربه کار به صورت سیستمی ، یا نظامدار .
2- کسب تجربه به مدیریت گروه .
3- تمرین مهارت های مدیریتی .
4- کسب مهارتهای مورد نیاز برای برقراری ارتباط .

5- کسب توانایی ابزار نقاط قوی
6- شناخت نقاط ضعف و قوت .
7- فراگیری پیوند زدن چند فکر با هندیگر .
8- بهبود ارتباطات بین مشخص .
9- دستابی به سطوح عالی تفکر .

10- پرورش توجه به آرای دیگران .
تعاریف
به منظور درک مشترک از مفاهیمی که مورد استفاده قرارمی گیرد ، تلاش شده است ، سه مفهوم : همیاری ، رقابت و فعالیت نفرادی تعریف شود .
همیاری . مراد از همیاری هم اندیشی و تلاش عملی به صورت گروه است .
رقابت . رقابت فعالیتی است که از یک فرد برای دست یابی به هدفی سر می زند .
مدارس در حالت مطلوب می توانند از س نوع روش همیاری ، رقابتی و فعالیت انفرادی بهره بگیرند . در استفاده از روش های یاد ده باید حد اعتدال را رعایت کرد . اگر هدف از آموزش دست یابی به هدف در سطوح بالا از روش های همیاری و رقابتی به جاست .

نحوه استفاده از روش های یادگیری از طریق همیاری
برای استفاده مطلوب و بهینه از یادگیری از طریق همیاری توجه به چند نقطه اساسی است ، که عبارتند از: اهداف ، ترکیب اعضای گروه های همیار و شیوه ارزشیابی .

نیاز است ، در ابتدای ئامر برنامه ریزی برای آموزش سو یادگیری از طریق همیاری ، اهداف مشخص باشد . یعنی روشن سباشد که از یادگیرنده ، انتظار آکاهی یا نشان دادن چه عملی هست . نکته را هم نباید فراموش کرد اینست که ، شایسته‌است حیطه های هر کدام ازهدف ها مشخص گردند : آیا هدف در حیطه شناختی است ؟ و هدف در حیطه روان حرکتی یا عاطفی است؟

با توجه به اهدافی که در نظرگرفته می شود باید پاداش های خاص آنهم در نظر گرفته شود.
پاداش اثر بخش پاداشیاست که بانیازهاییادگیرنده ارتباط مستقیم داشتهباشد و به هر روی ، در حین عمل و در آغاز کار باید به دانش آموزان ، هدف های در نظر گرفته شده را بیان کرد و نحوه حرکت به سوی دست یابی ه آنها ار هم اعلام نمود .

ترکیب اعضای گروه باید به گونه ا باشد که دانش آموزانی با سطوح توانایی متفاوتدر آنحضور سابند . اسلاوین (1983) بر این باور است که ، اعضای گروه باید دو نفر دان آموز باعملکرد مطلوب ، دو دانش آموز با سطح عملکرد متوسط و یک دانش آموز ضعیف بشد. البته ، پیشنهاد جانسون و جانسون آنست که در آغاز کار اشاعه روش یادگیری ز طریق همیاری، مطلوب است ، اعضا گروه 2 یا 3 نفر باشند . جمع بندی نظراتمتخصصان مبین آنست که عده اعضای گروه از 3 تا 8 نغر متغیر است و همگی برناهمگن بودن اعضا گروه تأکید می ورزرند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله خط مشی و برنامه ریزی سیستمهای اطلاعاتی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله خط مشی و برنامه ریزی سیستمهای اطلاعاتی در pdf دارای 33 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله خط مشی و برنامه ریزی سیستمهای اطلاعاتی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله خط مشی و برنامه ریزی سیستمهای اطلاعاتی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله خط مشی و برنامه ریزی سیستمهای اطلاعاتی در pdf :

تا اینجا سیستمهای اطلاعاتی را برحسب این مفاهیم تحلیل کرده ایم اطلاعات به عنوان یک منبع با ارزش سیستمهای اطلاعاتی که این اطلاعات را تولید می کنند اجزاء تشکیل دهنده سیستمهای اطلاعاتی نیروهای طراحی موثر بر این اجزاءتشکیل دهنده و ساختار مدیریت سیستمهای اطلاعاتی اکنون در این فصل توجه خود را به خط مشی و برنامه ریزی سیستمهای اطلاعاتی معطوف می داریم و در فصول آینده به ایجاد و مدیریت سیستمها می پردازیم . هدفهای این فصل مشخصاً عبارتند از :
1-ارائه کل چرخه سیستمهای اطلاعاتی
2- بررسی دلایل وجودی برنامه سیستمها
3- توضیح فرآیند برنامه ریزی سیستمها
نگاهی کلی به خط مشی،برنامه ریزی ،ایجاد،و مدیریت سیستمها:
یک خط مشی سیستمهای اطلاعاتی در سطح شرکت نگرشی فراگیر و عاری از تناقض به وجود آورده سکوی پرتابی است جهت فرآیند برنامه ریزی برنامه سیستمها نیز به نوبه خود خط مشی را همآهنگ می سازد و برای آغاز متدلوژی ایجاد سیستمها شالوده و بنیانی به شمار می رود بدون خط مشی صحیحی که توسط بالاترین سطح مدیریت تدوین شده باشد .ونیز بدون یک برنامه سیستمی به خوبی تعریف شده کوشش در راه اجرای متدولوژی ایجاد سیستمها کاری است بیهوده و عبث.
خط مشی سیستمها:
بالاترین سطح مدیریت باید چنان سیاست گذاری کند که همه قسمتها و وظایف ستادی و اجرائی را در برگیرد و همه سیستمهای اطلاعاتی‌ای که بر اساس نیازهای اطلاعاتی فقط یک قسمت طراحی شده اند و بر اساس وظایف جداگانه و روزانه کار می کنند حذف نماید بالاترین سطح مدیریت باید با صدائی رسا و با روشنی این نکته را به آگاهی همگان برساند که سیستم اطلاعاتی برای سازمان به اندازه زمین ساختمانها و وسایل تولید اهمیت دارد البته این حمایت مستلزم تخصیص وجوه کافی برای ایجاد سیستم اطلاعاتی خواهد بود .
در خط مشی و سیاستی که مدیران سطح بالا معین می کنند این نکته بازشناخته شده است که تکنولوژی اطلاعاتی مانند مخابرات رایانه ها و ایستگاههای کار چند منظوره ترکیب صوت ،متن ،ارقام و گرافیکها و موارد کاربردی چون تولید سراسر کمپیوتری ،خرید از راه دور،پست الکترونیکی .کنفرانس راه دور گسترش یافته و همگرا می شود چنین سیاستی بر پشتیبانی آشکار و قاطع از تمامی سیستم کنترلها به منظور حفاظت سیستم اطلاعاتی تاکید میگذارد سیاست سیستمی درست و منطقی ،همسویی با نیرو های طراحی ای چون یکپارچگی ،برخورد استفاده کننده / سیستم ،کیفیت اطلاعات و قابلیت کابرد آن،الزامات سیستمی ،الزامات داده پردازی ،عوامل سازمانی ،الزامات اثر بخشی هزینه ،عوامل انسانی و الزامات عملی بودن را تبلیغ می کند علاوه بر این خط مشی درست فرهنگ سازمانی را تشویق می کند که ایجاد و گسترش سیستمهای اطلاعاتی را بپذیرد و حمایت کند .

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

بررسی اثرات مثبت کتابخوانی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  بررسی اثرات مثبت کتابخوانی در pdf دارای 45 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی اثرات مثبت کتابخوانی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

مقدمه
پرورش و شکوفایی استعدادهای سرشار نسل جوان، امکانات فراوانی را می‌طلبد که مهمترین آنها انس و عادت با کتاب و قلم و سیر آزاد اندیشه در جولانگاه علم و ادب است.
از آنجا که جوانان آینده سازان کشور می‌باشند برای هدایت آنها به سعادت و تکامل باید روش صحیح زیستن را به آنان آموخت، این مهم تنها با سلاح دانستن و عمل به دانسته‌ها تحقق می‌یابد. با شناخت اهمیت و حساسیت مطالعه و کتابخوانی در بین نسل جوان، می‌توان به نقش مطالعه و کتابخوانی درتعالی روح و اندیشه جوانان پی برد و با شناخت گرایشهای نسل جوان در مطالعه و کتابخوانی برایتوزیع فرهنگ مطالعه در میانه آنان برنامه‌ریزی کرد.
با تولد کتاب زندگی انسان در قرون پیش تغییر اساسی پیدا کرد و انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر تسهیل شد و سرانجام در زمان کنونی کتاب تمام مرزهای جغرافیایی و فرهنگی را در نور دیده است، و امروزه میزان نشر و تعداد ساعات مطالعه و مطالعه کنندگان کتب به عنوان یکی از شاخصهای رشد و توسعه جوامع و یکی از نشانه‌های پیشرفت و ترقی به حساب می‌آید این در حالی است که علیرغم گسترش همه جانبه‌ی وسایل ارتباط جمعی همچون رادیو و تلویزیون، سینم و روزنامه، کتاب هنوز جایگاه ویژه‌ای دنیای امروز دارد.
در اهمیت این رسانه‌ی قوی و مفید همین بس که حیدری (1375) مقایسه‌ای بین انسان و غیر انسان انجام داده است و عمده تفاوت این دو را در استفاده از ابزاری به نام کتاب می‌داند چناکه می‌گوید.
 

فصل اول 
بیان مساله؛
ضرورت آگاهی از نیازها و علایق خوانندگان مخصوصاَ دانش‌آموزان و ارزش که بر تحصیل و مطالعه قائلند برای برنامه‌ریزی بهتر برای تولید نشر کتابهایی که مهم به بالندگی فکری و فرهنگی و علمی آنان بیانجامد و هم بر فرهنگ مطالعه و تقویت تحصلی آنان در جامعه کمک می‌کند اجتناب ناپذیر و بدهی است و این مهم حاصل نمی‌شود مگر از راههای مختلف پژوهشی لذا سوال اساسی این است: آیا مطالعات غیر درسی دانش آموزان بر پیشرفت تحصیلی آنها اثر گذار است؟
قال علی (ع): «لاسه افضل من التحقیق»، هیچ روشی بهتر از تحقیق نیست.
بشر همیسه و در همه حال نگران وضعیت آینده‌ی فرزندان خود بوده است به ویژه وقتی این فرهنگ احتمالاَ در معرض حمله‌های جوامع و سایر اقوام باشد.
محتوای کتابهای مختلفی که به هر مطالعه می‌شوند می‌تواند سیر خط فکری، اندیشه و اعتقاد و نهایتاَ کارکرد افراد مطالعه کننده را تحت تاثیر قرار دهد، در زمان ماهم که دانش آموزان عظیم‌ترین قشر جمعیتی و سرمایه‌ای ممکلت هستند پرورش وبالندگی آنها، سلامت و توسعه و پیشرفت آینده‌ی کشور را بدنلا خواهد داشت و بنابراین مطالعه به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای توسعه و تعالی فکری و علمی و محتوای آن در مورداین قشر عظیم اهمیت زیادی داشته است.
بنابر مقدمه‌ای که گذشت انجام این پژوهش به دلیل زیر حائز اهمیت است:
هدف و ضرورت پژوهش؛
دستیابی به میزان مطالعه‌ی غیر درسی دانش‌آموزان دوره‌ی متوسط، کشور دستیابی به روند موضوعی مطالعات غیردرسی دانش‌آموزان.
هدف پژوهش؛
تعیین تاثیر مطالعات غیردرسی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان منطقه‌ی 16 تهران.
فرضیه تحقیق؛
بین پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارای مطالعات غیر درسی با دانش‌آموزان بدون این مطالعات تفاوت وجود دارد.
سوال تحقیق؛
آیا بین پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارای مطالعات غیردرسی و دانش‌آموزان بدون مطالعات غیر درسی تفاوت وجود دارد،


ادبیات تحقیق :
تاثیر خانواده در پیشرفت تحصیلی:
طبق بررسی‌های با عمل آمده تعداد محدودی تحقیق در ارتباط با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان صورت گرفت که در این بخش به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌کنیم. خانواده با مشابه منظومه شمسی است همان گونه که منظومه شمسی است همه رای مرکزیست و کانون تششع خورشید و از آن به سایر عناصر مظهر مانور ساطع می‌شود مرکزیت و کانون منظومه خانوادگی پدر و مادر هستند که تشعشات عاطفی و گرم خود را در محیط خانواده می‌پراکنند و حیات عاطفی را رونق می‌بخشد (آدلر)
فرهنگ طبقاتی و پیشرفت تحصیلی: مطالعات صورت گرفته بیانگر این نکته است که حتی هنگامی که عامل هوش ثابت نه داشته شود. بین اعضای گروههای اجتماعی مختلف از نظر پیشرفت تحصیلی اختلاف معنی‌دار وجود دارد.
بر این بنیاد محصلان سیاه پوست طبقه کارگر با ضریب هوشی مساوی با شاگردان سفیدپوست در نظام آموزشی آمریکا پیشرفت تحصیلی کمتری دارند. بنابراین گفته شده است که قشربندی طبات و قومی مستقیماض با پیشرفت تحصیلی ارتباط دارد به ویژه چنین استدلال شده که خرده فرهنگ، هنجارها و ارزشهای متمایز طبقات می‌گذراند هربرت هایمن جامعه شناس آمریکایی در مقاله‌ای تحت عنوان نظامهای ارزشهای طبقات مختلف به تفصیل از این قضیه سخن به بیان می‌آورد و چنین معتقدان که نظام ارزش طبقات پایین اجتماعی یک مانع خود ساخته برای وضعیت مناسب ایجاد می‌کند.
هایمن با استفاده از یافته‌های جامعه‌شناسان تفاوتهای زیر را در میان نظام ارزش طبقه کارگر و متوسط بر می‌شمارد.
اعضای طبقه کارگر ارزش پایین‌تر عابران آموزش و پرورش قائلند آنان تاکید کمتری به آموزش رسمی دارند و آن را وسیله ای برای پیشرفت تحصیل قلمداد نمی‌کنند آنها ارزش کمتری برای ادامه تحصیل پس از دوران سن قانونی مدرسه‌ای قائلند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله ابـزار دقیـق در سـدهای بتنـی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله ابـزار دقیـق در سـدهای بتنـی در pdf دارای 66 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ابـزار دقیـق در سـدهای بتنـی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ابـزار دقیـق در سـدهای بتنـی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ابـزار دقیـق در سـدهای بتنـی در pdf :

ابـزار دقیـق در سـدهای بتنـی
فــــهرست صفحه
2 مقدمه
3 1 – حکمت و فلسفه نصب ابزار دقیق
3 الف – تشخیص
4 ب – پیش بینی

5 ج- مسائل حقوقی
5 د – تحقیقات
5 2- تعداد نوع و موقعیت ابزار دقیق در سدهای بتنی
6 3 – طبقه بندی ابزار های اندازه گیری
6 3 – 1 – وسایل اندازه گیری فشار هیدرو استاتیک
6 3 -2 – وسائل اندازه گیری تنش

8 3 – 3 – وسائل اندازه گیری تغییر شکل های داخلی
8 3 -4 – وسائل اندازه گیری تغییر شکل های سطحی
9 4 – خود کار سازی سیستم ابزار دقیق
10 5 – تواتر بازدید و ثبت اطلاعات ابزار دقیق و اندازه گیری
10-11 جدول زمانی پیشنهادی برای قرائت ابزار دقیق
12 6 – ابزار دقیق های بکار رفته در سد بازرو شیروان
12 6 – 1 – کرنش سنج جابجائی
14 6 – 2 – پاندول
16 6 – 3 – اکستنسومتر
17 6- 4- شیب سنج
18 6- 5- مانو متر
19 6 – 6 – کانال وی ناچ

20 دستگاه اندازه گیری تراز آب مخزن- 7 — 6
20 6 -8 – senslog
21 6 -9 – ترمینال باکس
22 6-10 – کرنش سنج الکتریکی
23 6-11- کرنش سنجهای اسپایدر
24 6-12- فشار و کرنش سنج الکتریکی
25 6-13- درزه سنج

26 6-14- دما سنج بتن
27 6-15 – دما سنج آب
27 6 -16 – دماسنج هوا
29-35 عکسها و توضیحات

مقدمـه:
سدها به عنوان منابع ذخیره سازی و انحراف آب و کنترل سیلاب های مخرب و تولید انرژی الکتریکی و بسیاری موارد دیگر ، طراحی و ساخته می شوند، لذا این سازه ها عامل مهمی در توسعه ظرفیت رودخانه با اهداف کشاورزی، تأمین آب شرب شهرها و روستاها ،و سایر پروژه های اقتصادی محسوب می گردند و بدین لحاظ سدها باید در طول سالیان متمادی در برابر بارهای نسبتاً بزرگ که توسط آب و سایر عوامل ایجادمی گردد، به صورت ایمن مقاومت نموده و پایداری لازم را از خود نشان دهند.

در صورت آزاد شدن ناگهانی آب ذخیره شده، به هنگام تخریب سد، پتانسیل عظیمی به وجود خواهد آمد که قادر است صدمات جانی و مالی شدیدی به قسمت های پائین دست وارد آورد. بنابراین عملکرد مناسب و ایمن یک سد مساله مهمی در سوددهی اقتصادی و ایمنی عمومی آن محسوب می گردد. در نظر گرفتن تأثیرات مخرب و ویران شدن سد که سبب بروز آسیب های مالی و جانی شده و رفاه و آسایش عمومی را به مخاطره می اندازد، موجب منتفی شدن سوددهی طرح می گردد و لذا وجود لوازم و تأسیساتی جهت جمع آوری اطلاعات برای دسترسی به عملکرد صحیح و اطمینان از ایمنی سد در حال حاضر و آینده را ضروری می سازد. بنابراین
می توان گفت که مهمترین هدف ابزار گذاری در یک سد، تأمین اطلاعات ضروری در مورد رفتار سازه است که در برنامه نظارت و ایمنی سد مورد نیاز می باشد.

 

1 – حکمت و فلسفه نصب ابزار دقیق:
عوامل مهم و متغیرهایی که در یک سد بتنی می بایست مورد مشاهده قرار گیرند و سیر تغییرات آن ها به دقت کنترل گردد، عمدتاً شامل جابجائی ها، تغییر شکل ها، نشست ها، تراوش، سطوح پیزومتری در پی سازه و زیر فشارهای وارده به بدنه سد می باشد. ضمنا جابجایی کل و جابجائی نسبی بین بخش های مختلف سازه می بایست قسمت به قسمت مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد. به هر حال لازم است تا با ارائه یک برنامه ریزی جامع و فراگیر و با استفاده از اطلاعات و ارقام بدست آمده از تجهیزات نصب شده، روابط کلی بین متغیرها به دست آید تا بتواند در هنگام بروز اشکال در سیستم راه حل مناسب را ارائه نماید. بدین لحاظ اهداف کلی ابزارگذاری شامل تشخیص، پیش بینی، استفاده در مسائل حقوقی و موضوعات تحقیقاتی خواهد بود.

الف) تشخیص: تشخیص خود می تواند شامل چهار مرحله ارزیابی پارامترهای طراحی، ارزیابی تکنیک های جدید ساختمانی، تشخیص تأثیرات ناشی از یک حادثه نامطلوب و ارزیابی عملکرد رضایتبخش در بلند مدت باشد که در ادامه توضیح داده می شود.

ارزیابی پارامترهای طراحی: ابزار گذاری غالباً نقش اصلی را در ارزیابی پارامترهای طراحی ایفاء می نماید، بخصوص آنکه در طی ساخت، مهندسین قادر خواهند بود که با اطلاعات بدست آمده، صحت طراحی در هر مرحله را کنترل نمایند. علاوه بر این اطلاعات بدست آمده کمک می نمایند تا فرضیات تئوریک اولیه که در طرح سازه به کار رفته است در مقایسه شرایط واقعی تصحیح گردند.

ارزیابی مطلوبیت تکنیک های جدید ساختمانی: تجربه نشان داده است که
تکنیک های ساختمانی جدید یا اصلاح شده، تا زمانیکه بر اساس کارکرد عملی به نحو مطلوب و ارضاء کننده آزمایش نشده اند، نمی توانند با اطمینان کافی مورد پذیرش متخصصان و مهندسان عمران قرار گیرند، داده ها و اطلاعات بدست آمده از ابزار دقیق می تواند به ارزیابی مطلوبیت روش های جدید و یا تصحیح آن ها کمک موثر نماید.

ارزیابی عملکرد رضایتبخش در دراز مدت:هنگامی که اطلاعات به دست آمده از سیستم ابزار گذاری با مقادیر پیش بینی شده، سازگاری مناسبی داشته باشد و نشان دهنده رفتار مطلوب سازه باشد، ممکن است که وجود ابزار ضروری به نظر نرسد، اما همین اطلاعات ثابت می کند که تغییرات قابل توجه بعدی می تواند سبب بروز اشکال در سیستم گردند و به همین دلیل آگاهی از عملکرد رضایتبخش سد، به تنهایی برای استفاده از طرح های بعدی ارزشمند است.
ب)پیش بینی: داده های بدست آمده از تجهیزات ابزار دقیق نصب شده در داخل بدنه سد و جناحین می تواند جهت پیشگویی و پیش بینی رفتار سد در آینده مورد استفاده قرار گیرد. این پیشگویی ممکن است حاکی از عملکرد رضایتبخش سد یا خرابی جدی آن باشد که ایمنی و بقای سد را به خطر انداخته و لذا نیازمند اقدامات پیشگیری کننده و چاره جویانه باشد.

 

ج ) مسائـل حقوقـی:اطلاعات بدست آمده از قرائت ابزار دقیق نصب شده می توانند برای تخمین اولیه پارامترهای عملکرد سازه تا تأسیس یک بانک اطلاعاتی قوی برای استفاده احتمالی آتی سودمند باشد. در هنگام بروز صدمه جدی به سد و یا وقوع دعوای قضایی و مطالبات خسارت ناشی از احداث سد یا بروز حوادث نامطلوب، اطلاعات بدست آمده از ابزارها قادرند در تعیین عوامل موثر در حادثه و در قضاوت حقوقی صحیح، مورد استفاده قرار گیرند.

د) تحقیقـات: برای آگاهی از طبیعت پیچیده متغیرهای مختلف که به یک سد اعمال شده و در رفتار آن موثر هستند، مطالعه رفتارسازه های موجود بسیار مناسب و مفید می باشد. و اطلاعات بدست آمده از ابزارها می توانند به عنوان داده های مفید و ارزنده ای برای استفاده در طرح های آتی به کار گرفته شوند.

2 – تعداد، نوع و موقعیت ابزار دقیق در سدهای بتنی قوسی:
به دلیل رفتار یکپارچه سدهای قوسی، تغییر مکان سازه مهمترین عاملی است که باید
اندازه گیری شود، اگرچه تغییر مکان در یک فضای سه بعدی رخ می دهد ولی مهمترین عامل آن تغییر مکان در صفحه افقی است و لذا تمام سدهای قوسی باید برای اندازه گیری این تغییر مکان، تأسیسات لازم را دارا باشند. شایان ذکر است که این تغییر مکان شامل تغییر مکان های نسبی و مطلق نقاط مختلف سد می باشد. تغییر مکان های مطلق نسبت به یک نقطه ثابت در خارج از بدنه سد اندازه گیری می شوند. عوامل مهم دیگری که می توان از آن ها نام برد، عبارتنداز: تغییر شکل های نسبی پی و درزهای ساختمانی، کیفیت آب مخزن، آب تراوش یافته و آب جاری در پایاب سد می باشد.
3 – طبقه بندی ابزارهای اندازه گیری

3 – 1- وسائل اندازه گیری فشار هیدرواستاتیک:
هدف: اندازه گیری فشار آب تراوش یافته به داخل سد از داخل خلل و فرج موجود در بدنه به دلیل وجود تفاوت سطح آب مخزن و پایاب بسیار مهم است و می توان به وسیله آن موارد خطرناک نظیر وقوع تراوش متمرکز (piping) و نیز تغییرات افزایش زیر فشار در پی سد را
پیش بینی نمود.
انواع: وسایل متنوعی برای اندازه گیری فشار هیدرواستاتیک وجود دارد که به صورت عمده به سه سیستم باز، بسته و بسته نوع بُردن تقسیم بندی می شوند. سیستم های بسته عمدتاً شامل انواع سیستم لرزان Wire) – Vibrating) و کارلسون بوده. در سیستم های باز معمولاً بنام چاه های مشاهده ای نامیده می شوند. در سیستم های بسته، در بالای چاه یا لوله از نوعی فشار سنج خاص استفاده شده و می توان مستقیماً فشار را قرائت نمود.
3 – 2 – وسائل اندازه گیری تنش

هدف: ممکن است مقادیر تنش های وارده بر تست های مختلف مرتبط با بدنه ها،
تکیه گاه ها، پی و نیز نقاط مختلف داخل سد با آنچه از محاسبات حاصل شده است متفاوت باشد و به دلیل عدم پیش بینی مقدار واقعی نیروها و نوع بارگذاری در ترکیب نیروها، عدم در نظر گرفتن پاره ای عوامل موثر مثل تغییرات درجه حرارت و ; مقدار تنش واقعی بیش از مقدار محاسبه شده باشد، لذا اطلاع از میزان و چگونگی توزیع تنش ها و کنترل آن ها از ضروریات بوده، نصب ابزار ویژه در موقعیت های مختلف و حاصل، جهت تعیین این امر لازم است.
اقسام مختلف وسائل اندازه گیری تنش وجود داشته که چهار نوع معروف آن عبارتنداز:
سلول گلوتزل (Gloetzl cell)، سلول بار کارلسون (Carlson load cell) و

تار مرتعش(Vibrating – wire gauge) و‌ جک صفحه ای (flat Jacks) است. عملکرد سیستم گلوتزل بصورت هیدرولیکی است تا به حالت متعادل بر سد در صورتی که نوع کارلسون با تغییر مقاومت الکتریکی یک سیستم و تغییر طول آن فشار اعمالی موثر را اندازه می گیرد.
تفاوت سیستم تار مرتعش و سیستم کارلسون در آن است که در سیستم تارمرتعش میزان فرکانس سیستم تحت کشش، تحت بارهای مختلف اندازه گیری می شود ولی در سیستم

جک صفحه ای از سیستم بُردن استفاده می گردد.

3 -3 – وسایل اندازه گیری تغییر شکل های داخلی
هدف: اندازه گیری تغییر شکل داخلی یک سطح در هر صفحه و امتداد و کنترل و مقایسه
آن ها با تغییر شکل های مجاز محاسبه شده، از اهمیت ویژه ای برخوردار است که شامل
مولفه های اصلی قائم و افقی می باشد و به طور مرسوم اندازه گیری تغییر شکل نسبی بین

قسمت های مختلف سد و بین سد و تکیه گاه یا پی صورت می گیرد. بنابراین به طور معمول تغییر شکل نسبی در امتداد درز یا ترک، بین تأسیسات وابسته به سازه نظیر لوله انتقال آب تحت فشار (pen stock) و تغییر شکل داخلی سازه در هنگام بارگذاری تناوبی درجه حرارت و آب مشاهده و اندازه گیری می شود.
انواع: برای اندازه گیری تغییر شکل داخلی سازه، وسائل مختلفی در دسترس می باشد که مشتمل بر نوار اندازه گیری (Calibrated tape) کنترل سنج گمانه ای یک نقطه ای و

چند نقطه ای، درزه سنج، پاندول، ابزارهای سنجش، اندازه گیر وایت مور (white more gauge) اندازه گیری مقاومتی، اندازه گیر میزان کج شدن، شیب سنج، تغییر مکان سنج است. این وسایل و ابزار می توان در داخل بدنه سد در پی و تکیه گاه ها، روی سطح بدنه سد، داخل گالری بازدید یا روی لوله انتقال آب تحت فشار و نیروگاه نصب شوند.

3 – 4 – وسایل اندازه گیری تغییر شکل سطحی
تغییر شکل های افقی یا قائم بوجود آمده بر روی سطوح خارجی بدنه بتنی سد برای محاسبه تغییر مکان در مقایسه یک سطح مبنا باید اندازه گیری شود. نقطه مرجع می تواند یک بنای یادگاری یا یک نقطه طراحی شده روی تاج سد، روی سطوح پایاب و سراب یا تأسیسات دیگر باشد. هر تغییر مکان جانبی یا انتقال یا چرخش سد باید مورد توجه قرار گیرد.

انواع: تغییر مکان سطحی معمولاً با روش های متعارف و یا نقشه بردای تعیین می شود. نقشه بردای و تعیین موقعیت می تواند با مثلث بندی و ; انجام پذیرد. وسایل جانبی مورد نیاز شامل میر، دوربین تئودولیت، متر یا اندازه گیر طول الکترونیکی و ; می باشد.
3-5- وسایل اندازه گیری لرزه (لرزه سنج): لرزش های شدید در محل سد امکان ایجاد ترک در بتن یا روانگرایی پی و نیز بروز مشکلات پایداری در خاکریزها را فراهم می سازد. این لرزش ها می تواند ناشی از وقوع زمین لرزه با انفجار باشد. اندازه گیری حرکات ناشی از این لرزه قادر است تا میزان مقاومت سد طراحی شده را در مقابل حرکات زمین و یا تا حد یک زلزله مشخص و معین نماید.

انواع: از لرزه سنج ها یا ابزار اندازه گیری برای نشان دادن پاسخ سازه، پی یا تکیه گاه ها به زلزله ای که اتفاق افتاده است، استفاده می شود. عنوان کلی زلزله نگار به ابزارهایی اطلاق

می گردد که به صورت اتوماتیک و پیوسته حرکات زمین را معین و ثبت می کنند. پیکره اصلی یک دستگاه زلزله نگار شامل یک قاب است که به زمین یا بدنه سد مهار می گردد. در صورت حرکت قاب، حرکات افقی و قائم می توانند به صورت الکتریکی نوری یا مکانیکی ثبت شده و سپس بصورت شتاب، سرعت یا جابجائی تفسیر گردند.

4 – خودکار سازی سیستم ابزار دقیق
لزوم افزایش کیفیت داده های دستگاه، اخذ سریع، مخابره و تحلیل اطلاعات، حذف خطاهای انسانی (ثبت و قرائت) و قابلیت تطابق برنامه ریزی کامپیوتری از جمله مواردی است که اهمیت خودکارسازی سیستم های اندازه گیری را نشان می دهند. با این حال این روش هم دارای مشکلات خاص خود بوده که از جمله آن ها می توان به لزوم بکارگیری تکنسین های ماهر با آموزش های سطح بالا، عدم جایگزینی تجربه پرسنل، با دستگاه اشاره نمود.
به طور کلی سیستم اخذ اطلاعات به عنوان مهمترین عامل در خودکارسازی اندازه گیری محسوب می گردد، و اکثر فعالیت ها و وظایف رفتارسنجی در سدهای بزرگ نیاز به یک سیستم گسترده همراه با واحدهای کوچک تلمتری از راه دور، که در نقاط بحرانی و مهم سازه نصب

شده اند، دارد. این واحدها، اطلاعات را طبق جدول زمانی از پیش تعیین شده و یا در زمان مواجهه با داده غیرعادی به ایستگاه اصلی مخابره می کنند. ایستگاه اصلی واحد کنترل وظیفه جمع آوری و ذخیره و مخابره داده هایی که توسط اجزای دیگر سیستم اخذ گردیده را به عهده دارد. استفاده از خدمات و امکانات مخابره ماهواره ای از مواردی است که می توان برای هر پروژه بررسی نمود.

5 – تواتر بازدید و ثبت اطلاعات ابزار اندازه گیری
با توجه به اینکه هدف از نصب هر ابزار، اندازه گیری مقادیر مربوط می باشد، لذا می بایست با ارائه یک برنامه زمانبندی شده، مقادیر هر پارامتر در زمان مورد نظر قرائت گردد، بدین لحاظ با توجه به سه مرحله اجرائی سه که شامل دوره ساخت، دوره آبگیری و دوره بهره برداری می باشد، برنامه مشروحی مطابق جدول زیر ارائه شده است که می توان تواتر ثبت اطلاعات از دستگاه های نصب شده را تعیین نمود.
زمانهای قرائت پیشنهادی برای ا بزار دقیق

ردیف نوع ابزار در طی زمان ساخت در طی اولین ابگیری دوره بهره برداری
اجراء تعطیلی سال اول سالهای دوم و سوم سالهای سوم به بعد
1 پیزومتر تار مرتعش هفتگی ماهانه هفتگی دو هفته ای ماهانه ماهانه
2 لوله تعیین زیر فشار هفتگی ماهانه هفتگی هفتگی دو هفتگی ماهانه

3 پیزومتر لوله متخلخل ماهانه ماهانه هفتگی هفتگی ماهانه ماهانه
4 پیزومتر لوله شکافدار هفتگی ماهانه هفتگی هفتگی دو هفتگی ماهانه
5 چاهک مشاهده ای هفتگی ماهانه هفتگی هفتگی دو هفتگی ماهانه
6 اندازه گیر تراوش ==== ==== هفتگی هفتگی دو هفتگی ماهانه
7 کنترل بعدی تراوش ==== هفتگی هفتگی هفتگی دو هفتگی ماهانه
8 حرات سنج مقاومتی دو هفتگی ماهانه هفتگی هفتگی دو هفتگی ماهانه

9 توموکوپل روزانه ماهانه هفتگی هفتگی ماهانه ماهانه
10 کرنس سنج کارلسون هفتگی هفتگی هفتگی دو هفتگی ماهانه ماهانه
11 تنش سنج هفتگی ماهانه هفتگی دو هفتگی ماهانه ماهانه
12 کنترل تسلیح هفتگی ماهانه ماهانه ماهانه ماهانه ماهانه
13 کنترل پن استاک هفتگی ماهانه ماهانه ماهانه ماهانه ماهانه
14 تغییر مکان سنج هفتگی ماهانه هفتگی هفتگی ماهانه ماهانه

15 کرنش سنج تار مرتعش هفتگی ماهانه ماهانه ماهانه ماهانه ماهانه
16 اندازه گیر فشارکل تارمرتعش هفتگی ماهانه ماهانه ماهانه ماهانه ماهانه
17 سلول فشار هفتگی ماهانه هفتگی دو هفتگی ماهانه ماهانه
18 فشار منفذی سنج (بدون تنش کرنش) هفتگی ماهانه هفتگی دو هفتگی ماهانه ماهانه
19 اندازه گیر تغییر شکل پی هفتگی هفتگی هفتگی دو هفتگی ماهانه ماهانه
20 جک مسطح روزانه هفتگی هفتگی دو هفتگی ماهانه ماهانه

21 اندازه گیری نواری (تونل) هفتگی ماهانه هفتگی دو هفتگی ماهانه ماهانه
22 اندازه گیر وایت مور === === دوهفتگی دو هفتگی ماهانه ماهانه
ادامه جدول زمان قرائت ابزار دقیق
ردیف نوع ابزار در طی زمان ساخت در طی اولین ابگیری دوره بهره برداری
اجراء تعطیلی سال اول سالهای دوم و سوم سالهای سوم به بعد
23 نشاندهنده ترک اوانگارد هفتگی ماهانه هفتگی هفتگی ماهانه ماهانه
24 Ames dial meters هفتگی ماهانه هفتگی هفتگی ماهانه ماهانه

25 اندازه گیری تفاوت بین تکیه گاه ها هفتگی ماهانه هفتگی هفتگی ماهانه ماهانه
26 پاندول روزانه هفتگی روزانه هفتگی دو هفتگی ماهانه
27 شیب سنج هفتگی هفتگی هفتگی هفتگی دو هفتگی ماهانه
28 Collimation هرروز برای یک ماه ماهانه هفتگی دو هفتگی ماهانه ماهانه
29 نقاط شاخص نشست خاکریز === === ماهانه دو ماهه با شش بار در سال سه ماهه دو بار در سال
30 نقاط مبنا ماهانه سه ماهه ماهانه ماهانه 6 بار در سال 6 بار در سال
31 کشش سنج چند نقطه ای هفتگی ماهانه هفتگی ماهانه ماهانه ماهانه
32 Traingulation === === ماهانه ماهانه سه ماهه 2 بار در سال

33 Trilateration(EDM ) === === دو هفتگی ماهانه سه ماهه سه ماهه
34 سیستم تعیین لغزش در مخزن === === ماهانه ماهانه ماهانه سه ماهه
35 تغییر مکان در نیروگاه === === هفتگی ماهانه ماهانه ماهانه
36 تغییر مکان در سنگ هفتگی ماهانه هفتگی هفتگی ماهانه ماهانه

37 اندازه گیری سطح اب هفتگی ماهانه هفتگی هفتگی ماهانه ماهانه
38 سر ریز لبه پهن === === ماهانه ماهانه ماهانه سه ماهه
39 درزه سنج هفتگی هفتگی هفتگی دو هفتگی ماهانه ماهانه

6 – ابزار دقیق های بکار رفته در سد بارزو شیروان

ابزار دقیق های به کار رفته و نصب شده در سد بارزو شیروان به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند.ابزارهای الکتریکی که به سیستم قرائت مرکزی متصل می باشند و از طریق کامپیوتر به صورت روزانه به طور خودکار قرائت می شوند.ابزارهای مکانیکی که با دستگاه اندازه گیری مربوط به خودشان به صورت دستی در محل نصب ابزار قرائت می شوند.
ابتدا در مورد ابزارهای مکانیکی، تعداد و نوع آن ها، محل نصب و موقعیت آن ها و نحوه قرائت آن ها توضیحات لازم داده خواهد شد:

6 – 1 – کرنش سنج جابجایی( ( Joint meter strain Gauge
این ابزار تشکیل شده از دو عدد صفحه پولکی شکل که سوراخی در مرکز هر صفحه پولکی وجود دارد و این ابزار (این پولکی ها) ما بین دو ژوئن در محل دیواره سد در پایین دست سد نصب شده است، از این ابزار جهت اندازه گیری مقدار انبساط یا انقباضی که بین ژوئن ها در اثر فشارهای وارده و همچنین شرایط جوی اعم از گرما و سرمای هوا وجود دارد استفاده می شود:

نحوه قرائت : ابتدا دستگاه مربوط به قرائت درزه سنج ها که از یک صفحه مدرج دایره ای شکل تشکیل شده است را در محل صفحه های پولکی به این ترتیب که ابتدا پایه آزاد یا متغیر را روی سوراخ یک صفحه گذاشته و پایه ثابت را آن قدر به سمت چپ یا راست می بریم تا روی سوراخ صفحه دیگر قرار گیرد، سپس عقربه صفحه مدرج که روی یک عدد ثابت شده قرائت میکنیم . به این صورت که عدد بزرگتر مربوط به دایره مدرج شده کوچک و عدم کوچکتر یا عدد بعد از اعشار مربوط به دایره مدرج بزرگتر می باشد.
تعداد کل درزه سنج ها یا همان Joint Meter نصب شده در محل سد بارزو شیروان بیست عدد می باشد که تمام آن ها در محل دیوار پایین دست بدنه سد نصب شده که محل هر کدام از آن ها به ترتیب به شرح زیر می باشد:
ردیف تراز ژوئن ردیف تراز ژوئن
1 21-20 50/187 11 12-11 00/170
2 18-17 50/187 12 9-8 00/170
3 15-14 50/187 13 6-5 00/170
4 12-11 50/187 14 18-17 50/152
5 9-8 50/187 15 15-14 50/152
6 6-5 50/187 16 12-11 50/152
7 3-2 50/187 17 9-8 50/152
8 21-20 00/170 18 18-17 50/137
9 18-17 00/170 19 15-14 50/137
10 15-14 00/170 20 12-11 50/137

تمام ترازهای مربوط به نصب درزه سنج ها (Joint Meter) به صورت محلی می باشد که اگر بخواهیم این ترازها را به صورت ارتفاع از سطح آب های آزاد بدست بیاوریم باید عدد مربوط به تراز هر درزه سنج را با عدد 5/1271 جمع نموده که عدد حاصل ارتفاع از سطح
آب های آزاد می باشد.
6 – 2 – پاندول( Pendulum)
پاندول های نصب شده در سد بارزو شیروان به دو صورت می باشند:
1- پاندول های مستقیم یا Direct Pendulum
2- پاندول های معکوس یا Inverted pendulum

در پاندول های مستقیم نقطه ثابت یا صلب در بالاترین تراز روی بدنه سد که همان تاج سد می باشد وجود دارد ولی به دلیل اینکه اگر ما بخواهیم نقطه ثابت را در روی تاج سد نصب کنیم، به دلیل عرض کم تاج سد (m 5/4) امکان ساخت اطاقک مربوط به این کار وجود ندارد، در نتیجه در راهروی اول که همان تراز 50/187 می باشد در محل پایین دست دیواره سد نصب می کنیم.

آنگاه نقطه متغیر یا متحرک، در محل در نظر گرفته شده در نقاط مختلف بدنه سد می باشد که تمام این نقاط متحرک توسط سیم استیل زنگ نزنی از نقط ثابت که در بالاترین تراز سد وجود دارند داخل یک مخزن روغن به یک وزنه متصل شده اند، که این روغن دارای یک ویسکوزیته خاص می باشد و هر روغنی برای این کار مناسب نیست.
آنگاه با کوچکترین جابجایی که در اثر فشارهای وارده به بدنه سد رخ می دهد وزنه داخل مخزن روغن حرکت کرده و همان طور سیم متصل به آن به حرکت در می آید، که این

حرکت های جزئی با دستگاه مربوط به خودش قرائت می شود.
حال سیستم و اساس کار پاندول های معکوس در کل شبیه کار پاندول های مستقیم

می باشد، با این تفاوت که ایستگاه یا نقطه ثابت ما در پایین ترین تراز سد که همان پی یا نقاطی که در سنگ بستر رودخانه حفاری می کنند و پایه ثابت را در آن جا قرار می دهند و از هر لحاظ آن را محکم و به صورت صلب در می آورند و پایه متغیر یا متحرک ما در ترازهای مختلف در نظر گرفته شده در بدنه سد می باشد.
نحوه قرائت: ابتدا دستگاه مربوط به قرائت پاندول که از یک دوربین ساده با تارهای رتیکول جهت قراولروی به نقطه مورد نظر و همچنین یک پایه ثابت که دوربین روی آن سوار می باشد و این پایه ثابت که از جنس آلومینیوم می باشد به صورت مدرج است که روش قرائت آن مانند دستگاه کولیس می باشد تشکیل شده، در قرائت های پاندول ها ما دو روش قرائت داریم که روش اول به صورت مماسی یا در جهت طول بدنه سد می باشد و روش دوم به صورت شعاعی یا در جهت عرض بدنه سد می باشد.
قرائت به این صورت انجام می شود که ابتدا دستگاه که دارای سه پایه ثابت می باشد در محل ایستگاه پاندول های مستقیم یا معکوس گذاشته تا دستگاه کاملاً ثابت و در جای خود محکم شود آنگاه دوربین سوار بر روی دستگاه که به صورت متحرک می باشد را آن قدر جابجا

می کنیم تا دقیقاً تارهای رتیکول آن مماس بر سیم پاندول شود. آنگاه از روی پایه ثابت و مدرج دستگاه قرائت مربوط انجام می شود.
تعداد کل پاندول های نصب شده در محل سد بارزو شیروان یازده عدد می باشد که از این تعداد، چهار عدد آن پاندول معکوس (Inverted pendulum) می باشد، که تمام این پاندول ها در نقاط و ترازهای مختلف در داخل بدنه سد نصب شده اند.
6 -3 – اکستنسومتر(Extention meter )

اکستنسومترهای به کار رفته در محل سد بارزوی شیروان نه عدد می باشد که با توجه به اینکه هر اکستنسومتر دارای چهار محل اندازه گیری می باشد جمعاً سی و شش مورد جهت
اندازه گیری اسکتنسومترها وجود دارد، حال موقعیت و محل و تراز نصب اکستنسومترهای به کار رفته در سد بارزوی شیروان به شرح جدول زیر می باشد:
ردیف نام Ex بلوک تراز نصب زاویه نصب نسبت به افق عمق سوراخ هر اکستنسومتر
1 2 3 4
1 Ex1 5 00/170 ْ180 28 20 12 4
2 Ex2 5 00/170 45 28 20 12 4
3 Ex3 10 00/140 45 28 20 12 4
4 Ex4 10 00/140 ْ180 28 20 12 4
5 Ex5 13 50/121 70 28 20 12 4
6 Ex6 19 50/137 ْ180 28 20 12 4
7 Ex7 19 50/137 ْ45 28 20 12 4
8 Ex8 21 00/170 ْ180 28 20 12 4
9 Ex9 21 00/170 ْ45 28 20 12 4

تمام ترازهای اکستنسومترها به صورت محلی می باشد و اگر می خواهیم ارتفاع نصب آن نسبت به سطح آب های آزاد بسنجیم باید عدد ترازهای مربوط را با عدد 50/1271 جمع کنیم، آنگاه ارتفاع نصب اکستنسومترها نسبت به سطح آب های آزاد اندازه گیری می شود.
6- 4 – شیب سنج( Clinometer)

ابزار شیب سنج تشکیل شده از یک صفحه دایره ای شکل فولادی که روی این صفحه
دایره ای تعدادی پایه جهت استقرار دستگاه شیب سنج تعبیه شده است، این ابزار در دیواره های داخلی بدنه سد و به صورت کاملاً افقی که نسبت به خط افق زاویه ْ180 را می سازد نصب

شده است. از این ابزار جهت اندازه گیری مقدار جابجایی و انحراف دیواره های داخلی بدنه سد تحت فشار های وارده در جهت طولی و عرضی بدنه سد استفاده می شود و دستگاه اندازه گیری این ابزار (شیب سنج) از سد پایه تشکیل شده که ما می توانیم هم به صورت مماسی یا در جهت طول بدنه سد و هم به صورت شعاعی یا در جهت عرض بدنه سد روی ابزار شیب سنج سوار کرده و ثابت کنیم و آنگاه ترازهای کروی و لوبیایی دستگاه را کاملاً تراز کرده و آنگاه شروع به
قرائت کنیم.شیب سنج ها یا Clinometer بکار رفته در سد بارزوی شیروان چهارده عدد می باشند که هر کدام از آن ها بصورت مماسی و شعاعی قرائت می شوند؛ حال موقعیت، محل و تراز نصب

شیب سنج های بکار رفته در سد بارزوی شیروان به شرح جدول زیر می باشد.
ردیف بلوک تراز ردیف بلوک تراز
1 2 50/187 8 15 50/152
2 6 50/187 9 15 00/115
3 6 50/187 10 18 50/187
4 10 50/187 11 18 50/152
5 10 50/187 12 18 00/130
6 10 50/187 13 21 00/170
7 15 50/187 14 22 50/187
تمام ترازهای نصب شیب سنجها بصورت محلی می باشد و اگر می خواهیم ارتفاع نصبت آنها را نسبت به سطح آبهای آزاد بسنجم باید عدد ترازهای مربوط را با عدد 12715 جمع کرده؛ آنگاه ارتفاع شیب سنجها نسبت به سطح آبهای آزاد اندازه گیری می شود.
6-5 – مانو مترها ( Stand-pipe piezometer )
مانومترها ابزاری هستند که از یک لوله دو سر آزاد تشکیل شده اند که یک سر این لوله در داخل سنگ یا کف بستر محل احداث سد در ترازهای مختلف نصب گردیده اند و سر دیگر این لوله به یک فشارسنج متصل شده است که تمام نشتی آب داخل لوله از طریق فشار سنج و همچنین میزان فشار آب قابل قرائت کردن است.از مانومترها جهت اندازه گیری میزان نشتی آب در سنگ کف بستر سد و همچنین این میزان نشتی چه فشاری را وارد می کند استفاده می شود و جهت قرائت آن ها فقط لازم است از روی فشارسنج که به صورت دایره ای مدرج می باشد عدد مربوط را قرائت کرد.مانومترها یا Stand – pipe piezometer بکار رفته در سد بارزوی شیروان هفت عدد میباشند که هر کدام از آن ها در محل و تراز مشخصی نصب شده اند که وضعیت قرارگیری آن ها در داخل بدنه سد به شرح جدول زیر می باشد:
ردیف بلوک تراز نصب مانومتر عمق لوله های مانومتر تراز لوله در کف سنگ بستر
1 10 00/140 m 50/30 50/109
2 13 50/120 m 50/30 00/90
3 14 00/115 m 50/30 50/84
4 15 00/115 m 50/30 50/84
5 16 00/115 m 50/30 50/84
6 16 50/120 m 50/30 00/90
7 19 50/137 m 50/30 00/107

تمام ترازهای نصب مانومترها به صورت محلی می باشد و اگر بخواهیم ارتفاع نصب آن ها را نسبت به سطح آب های آزاد محاسبه کنیم باید عدد ترازهای مربوطه را با عدد 5/1271 جمع کرده، آن گاه ارتفاع نصب مانومترها نسبت به سطح آب های آزاد اندازه گیری می شود.
6-6 – کانال وی ناچ( Wire Measurement Unit)

وی ناچ ها ابزاری هستند که مقدار نشتی های داخل بدنه سد و میزان آب هایی که از نقاط مختلف داخلی بدنه سد تراوش می کنند را اندازه گیری می کنند. وی ناچ های به کار رفته در سد بارزوی شیروان از نوع مثلثی شکل و از جنس آلومینیوم می باشند.
وی ناچ های موجود در سد بارزوی شیروان که همگی در داخل بدنه سد نصب شده اند چهار عدد می باشند که هر کدام از آن ها در محل و موقعیت و تراز مشخصی نصب شده اند که شرح آن ها در جدول زیر آمده است:

ردیف بلوک تراز
1 11 50/137
2 15 00/115
3 16 00/115
4 18 50/137

نحوه اندازه گیری آب های سطحی و تراوش شده داخلی بدنه سد از طریق وی ناچ ها به این صورت است که میزان آبی که از قسمت اشل مثلثی شکل وی ناچ می گذرد را با توجه به اینکه این اشل مثلثی مدرج شده است قرائت می کنیم و ملاک اندازه گیری آب با توجه به مقدار آبی که از روی از هر کدام از خطوط مدرج شده می گذرد می باشد و به این صورت است که عددی به ما می دهد که ما این عدد را در فرمول های مخصوص گذاشته و دبی آب بدست می آید.

6-7 – دستگاه اندازه گیری تراز آب مخزن( Water Level)
دستگاه اندازه گیری تراز آب در سد بارزو به این طریق کار می کند که ابتدا آب مخزن از طریق لوله های ارتباطی به دستگاه می رسد و از طریق فشارسنجی که سر راه نصب شده میزان فشار آب سنجیده می شود و بر اساس یکسری روابط نتیجه از طریق این دستگاه به دستگاهی که در ساختمان بهره برداری نصب شده انتقال داده می شود و از طریق این دستگاه و یکسری محاسبات دیگر تراز آب مخزن سد بارزوی شیروان بصورت روزانه قرائت می شود.
تراز و بلوک نصب شده دستگاه اصلی اندازه گیری آب مخزن در تراز 15250 و بلوک 15 نصب شده است و دستگاه تبدیل آن در ساختمان بهره برداری که روی تاج سد احداث شده است نصب گردیده. این دو دستگاه به صورت برقی کار می کنند.

حال می پردازیم به ابزارهای الکتریکینصب شده در سد بارزوی شیروان، تعداد و نوع آن ها، محل نصب و موقعیت آن ها و نحوه قرائت آن ها که در زیر شرح آن ها آمده است:
6-8 – SENSLOG
Senslog ها ابزاری هستند که دارای یک حاقطه جانبی می باشند که به سیستم قرائت مرکزی متصل هستند و اساس کار آنها به این صورت است که تمام داده ها را از ترمینال
باکس های منصب شده در بدنه سد بارزوی شیروان مربوط به ابزار الکتریکی مدفون نصب شده در داخل بتن بدنه سد گرفته و آنها را به صورت خودکار و روزانه به کامپیوتر مرکزی موجود در محل انتقال می دهند.
Senslog های موجود در سد بارزوی شیروان پنج عدد می باشد که تمامی آنها در داخل بدنه سد نصب شده اند که هر کدام از آنها در محل و موقعیت و همچنین تراز مشخصی مستقر هستند که شرح آنها در جدول زیر آمده است.
ردیف نوع Senslog بلوک تراز
1 1Senslog 18 00/130
2 2Senslog 18 00/130
3 3Senslog 20 50/152
4 4Senslog 21 00/170
5 5Senslog 22 50/187

6- 9- ترمینال باکس ها ( Selection panel )
ترمینال باکس ها ابزاری هستند که تمام داده های مربوط به اندازه الکتریکی نصب شده و مدفون در بتن بدنه سد اعم از کرنش سنجها، کرنش سنج های اسپایدر، دماسنج بتن، دماسنج آب و دماسنج هوا را به Senslog های مرجود در سد انتقال داده (به صورت خودکار و روزانه)و از Senslog ها هم داده ها به سیستم قرائت مرکزی و در نهایت به کامپیوتر منتقل می شوند.

ترمینال باکس های موجود در سد بارزوی شیروان که همگی آنها در داخل بدنه سد نصب شده اند 22 عدد می باشد که هر کدام از آنها در محل موقعیت و تراز مشخص نصب
شده اند که شرح آنها در جدول زیر آمده است:

ردیف بلوک تراز ردیف بلوک تراز
1 2 50/187 12 14 50/152
2 5 00/170 13 14 50/152
3 6 50/187 14 15 50/187
4 8 50/152 15 15 00/115
5 8 50/152 16 18 50/187
6 10 50/187 17 18 00/170
7 10 00/170 18 18 50/152
8 10 50/152 19 18 00/130
9 10 00/141 20 20 50/152
10 14 00/170 21 21 00/170
11 14 50/152 22 22 50/187

تمام ترازهای نسب Senslog ها و ترمینال باکس ها بصورت محلی می باشند و اگر بخواهیم ارتفاع نصب آنها را نسبت به سطح آبهای آزاد محاسبه کنیم باید عدد ترازهای مربوطه را با عدد 12715 جمع کرده، آنگاه ارتفاع نصب Senslog ها و ترمینال باکس ها نسبت به سطح آب های آزاد سنجیده می شود.

6-10- کرنش سنج الکتریکی ( Electrical Strain Meter)
کرنش سنج ها ابزاری هستند که در داخل بتن بدنه سد بارزو واقع شده اند و از طریق یکسری کابل که به حسگر اصلی دستگاه و از آن به ترمینال باکس مربوطه منقل شده و اطلاعات و
داده های مربوط به کرنش بتن در همان نقطه را به ما می دهند، این ابزار به تعداد دوازده عدد در داخل بتن بدنه سد بارزوی شیروان و در محل و موقعیت و تراز و بلوک مشخصی نصب شده اند که شرح آن ها در جدول زیر آمده است:
ردیف بلوک تراز ردیف بلوک تراز
1 4 50/187 7 13 50/187
2 4 50/187 8 13 50/187
3 4 50/187 9 16 50/187
4 4 50/187 10 16 50/187
5 4 50/187 11 19 50/187
6 4 50/187 12 19 50/187

6-11-کرنش سنج های اسپایدرSpider Strain meter ) )

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله دیر جوش خوردن ، جوش نخوردن دو سر استخوان شکسته ،بدجوش خورد

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله دیر جوش خوردن ، جوش نخوردن دو سر استخوان شکسته ،‌بدجوش خوردن قطعات استخوان شکسته در pdf دارای 39 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله دیر جوش خوردن ، جوش نخوردن دو سر استخوان شکسته ،‌بدجوش خوردن قطعات استخوان شکسته در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله دیر جوش خوردن ، جوش نخوردن دو سر استخوان شکسته ،‌بدجوش خوردن قطعات استخوان شکسته در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله دیر جوش خوردن ، جوش نخوردن دو سر استخوان شکسته ،‌بدجوش خوردن قطعات استخوان شکسته در pdf :

عموماً ترمیم شکستگی استخوان در یک شیوه منظم و با اجزای تشکیل دهنده مکانیکی و بیولوژیکی مناسب که در حال حاضر موجود است، دنبال می شود. تکنیکهای جراحی بهبود یافته و جراحیهای پیوند زدن، به جراحان این اجازه را می دهد که شکستگی استخوان نسبتاً پیچیده را با نتیجه موفقیت آمیزی معالجه نمایند. با وجود این ، برخی عارضه ها با این جراحی در بیمار رخ خواهد داد و ترمیم های متعاقب شکستگی در استخوان شامل،‌استئومیلیت (عارضه عفونت ماده استخوان بوسیله میکروب چرکزا) ، شل شدن درون کاشت، ‌و عدم استحکام شکستگی استخوان خواهد بود. همه این عارضه ها ممکن است به دیرجوش خوردن استخوان ، جوش نخوردن دو سر استخوان شکسته، یا بدجوش خوردن قطعات استخوان شکسته منجر شود، و اگر قوانین ثابت سازی شکستگی در استخوان بطور دقیق دنبال نشود، ممکن است کل این سه پیامد در بیمار رخ دهد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<      1   2   3   4   5   >>   >