سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله در مورد ابعاد رهبری در مدیریت کتابخانه در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله در مورد ابعاد رهبری در مدیریت کتابخانه در pdf دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد ابعاد رهبری در مدیریت کتابخانه در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد ابعاد رهبری در مدیریت کتابخانه در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد ابعاد رهبری در مدیریت کتابخانه در pdf :

پیشگفتار

در اینجا با توجه به اهمیت رهبری در مدیریت و بویژه مدیریت کتابخانه این موضوع را برای تحقیق اتخاب نمودم و در این راه از راهنمایی های جناب آقای پاپی و همچنین از بسیاری از منابع مهم و معتبر در حوزه کتابداری و بویژه مبحث های مربوط بهرهبری استفاده نمودم . امیدوارم که این تحقیق مورد استفاده علاقه مندان به حوزه کتابداری واقع گردد.

مقدمه
واژه های رهبر و مدیر یکی نیستند بلکه رهبری یکی از صفات بسیار مهم مدیر است.بعد رهبری مدیر مسأله ای معنوی ، فرهنگی و اخلاقی است که باید در یک مدیر خواه یا ناخواه متجلی شود.رهبری را می توان جذبه و حالت معنوی فرد دانست که او را نسبت به دیگران متمایز می کند . این حالات در رفتار اکتسابی افراد که ناشی از استعدادها و تواناییهای آنها است آشکار و نمایان می شود و هر کس این حالات را در خود اندوخته وآنها را در رفتار و کردار ، بینش ، خلق و خوی و

رفتار روزمره خود بروز می دهد . این رفتار یا حالات به طور معمول و بالقوه در هر فردی وجود دارد ولی به صورت بالفعل در برخی وجود دارد و در برخی دیگر وجود ندارد و یا اگر وجود دارد کم رنگتر است و یا با شکل دیگری در او نمایان می شود . اما پرسش مهمی که به ذهن می رسد این است که چرا این حالت درمدیر باید با اهمیت تر باشد ؟ چرا به عنوان یکی از ابعاد رفتاری ویژه مدیر مطرح می شود ؟ در جواب می توان گفت در هر فردی شاخصه های رفتاری ویژه ای وجود دارد که

در جای خود به کار می آید و او را نسبت به افراد دیگر مستثنی می کند . ولی آنچه که برای یک مدیر مهمتر است این است که در سازمان و اداره تعدادی چشم به او دوخته اند و رفتار و کارهایش زیر ذره بین قرار دارد و هر کاری انجام دهد مورد پرسش قرار می گیرد . بنابراین وجود این حالات از شاخصه های رفتاری مدیر بوده و او را نسبت به دیگران نمایان و برجسته می کند . از طرفی این رفتار و منش ها باید مورد نیاز زیردستان نیز باشد تا رفتار مدیر برای آنها برجسته بوده و آنها در سلوک کاری خود این رفتارها را به کار گیرند . در این صورت افراد مدیر را به عنوان پیشوا و رهبر معنوی خود انتخاب می کنند.
بنابراین رهبری یکی از شاخصه های رفتاری است که به طور اکتسابی در رفتار ، گفتار ، عمل و کردار کاری مدیران نمایان وآشکار می شود . این رفتار و سلوک باید به گونه ایی باشد که مدیر را به صورت الگوه و اسوه در آورد.

تعریف رهبری
مدیر هم از طریق گفتار خود که به صورت پند و اندرز است مخاطبین خود را نصیحت و هدایت م کند و هم با اعمال ، رفتار و کردار خود برای آنها راهنما می شود . همچنین موقعیت مدیر باعث می شود تا او در جایگاه هادی و ناخدای گروهی از افراد قرار گیرد که در جایگاه یک خانواده قرار دارند و برای رسیدن به هدف تلاش می کنند . در زیر تعاریفی از رهبری آورده شده است .
رهبری عبارت است از قدرت ترغیب و تشویق افراد برای دنبال کردن یک هدف نهایی . همچنین عبارت است از تأثیر و نفوذ در در خصوصیات فکری و رفتاری یک گروه انسانی از سوی فردی که آ

ن را رهبرمی نامند . رهبری صفات ویژه مدیران است که باعث می شود چرخش کاری در جهت رسیدن به اهداف قرار گیرد. رهبری به عنوان رفتاری که ساختار جدیدی را در یک میانکنش سیستم اجتماعی آغاز می نماید تعریف می گردد. این موضوع باعث تغییر در هدف های ویژه ، ترکیب ها ، روش ها ، دروندادها ، فرایند ها ، و بلاخره در بروندادها سیستم های اجتماعی می گردد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که رهبری عبارت است از صفات ویژه مدیران که باعث می شود سیر جریان های چرخش کاری اداره در راهی قدم بر دارد که احراز و یا رسیدن به اهداف را آسان نماید که یا از طریق رفتار روزانه و طبیعی جلوه می کند و یا فرایند های اداری و کارکرد این امر را تحقق می بخشد.
حضرت علی (ع) در مورد رهبری می فرمایند : رهبر کسی است که در جایی که باید سست و ضعیف باشد نباید سریع و تند باشد و در جایی که باید تند و سریع باشد نباید کند و ضعیف عمل کند .

عناصر رهبری
عناصر رهبری عناصری است که رهبر برای پیشبرد کارهای اداری خود به کار می گیرد که در هنگام تعاریف و توضیحات رهبری از آنها نام برده شد . در ادامه این عناصر بیشتر توضیح داده می شود . رالف استاگدیل این عناصر را ، فرایندهای گروهها ، شخصیت و تأثیرات ، هنر ترغیب ، اعمال نفوذ ، عمل با رفتار ، متقاعد سازی ، ابزار رسیدن به هدف ، میانکنش ، نقش متفاوت و ابتکار ساختار رهبری نام برده است. بنابراین به طور خلاصه عناصر رهبری عبارت اند از :
1- عوامل رفتاری و اخلاقی و روابط درون سازمانی ،
2- قانون و وظایفی که به عهده رهبری قرار داده شده است ،
3- فرهنگ ، آداب و رسوم حاکم بر اداره ،
4- نیازها و خواسته های گروهها و افراد ،
5- اهداف سازمانی که عبارت اند از بروندادهایی که اهداف را تسهیل می بخشند ،

6- اطلاعات ، آگاهیها و مهارت های رهبری ،
7- نیاز به تغییر و تحولات اداری که به طور معمول ابتدای آن با اشاره رهبری صورت می گیرد ،
8- شخصیت رهبر و عوامل اثر بخش و یا هنر اثر بخشی او ،

نفوذ رهبری

نفوذ رهبری را باید قدرت کلام ، رفتار و سلوک مدیران دانست که زیردستان را به طور ناخودآگاه مجذوب و مسحور خود می کند مانند رفتار یک معلم که شاگردان و حتی والدین آنها زیر نفوذ دقیق ، حساب شده و عبرت آمیز آن قرار می گیرند و گاهی گفتار معلم ضرب المثل و یا تکیه کلام آنها واقع می شود . نفوذ رهبری آن کشمکش های رفتاری ، گفتاری و پنداری است که افراد به طور ناخودآگاه جذب شده و در آن غوطه ور می شوند . در این حالت است که افراد به مدیر معجزه آسا وابسته شده و مانند مرید و مرادی که گفتار و رفتار مراد برای مرید سند و مصداق عمل است رفتار می کنند . اغلب هنگامی که مدیر به پست مدیریت منصوب می شود کسی توجه خاصی به او ندارد . بنابراین مدیر باید شاخصه هایی که او را در مرتبه بالای مدیریت قرار می دهد را به نحوی از خود بروز دهد تا نفوذ خود را بر سازمان و افراد از نظر معنوی بتواند اعمال کند . رفتار نفوذی مدیر در دیدگاهها و ارزش ها و رفتار و یا ترکیبی از متغییرها ی رفتاری او نهفته است و کنترل رفتار هدفمند را تضمین می کند که انگیزه ای برای انجام کارها خواهد بود.
برای این که رهبر بتواند بر دیگران اثر گذارد ، باید در زمینه رفع یک یا چند نیاز افراد اقدام کند . اثر بخشی رهبری به میزان مخاطبین و پذیرش آنها نسبت به هدایت شدن بستگی دارد .

منابع نفوذ رهبری عبارتند از :
1- اختیارات قانونی : این قدرت یا اختیار قانونی ناشی از پست یا موقعیت مدیر در سازمان است .
2- قدرت شخصی : قدرت اشاره ای که از خصوصیات شخصیتی قابل ستایش است و موهبت الهی یا کاریزما به شمار می رود و فرد به خوب بودن مشهور می کند .
3- قدرت تخصصی : این قدرت به دلیل دانش و اطلاعات خاصی است که مدیر دارد و می تواند برای انجام دادن کارها ازآن استفاده نمود و تشخیص دهد چه فعالیتی باید انجام شود .
از طرفی نیروهایی که در مدیر وجود دارد و باعث نفوذ در زیردستان می شود عبارتنداز :
1- سیستم ارزش گذاری مدیر و میزان باور دیگران و این که در تصمیمات چه میزان بر زیردستا

ن اثر گذاشته و همچنین میزان مشارکت دادن دیگران در انجام فعالیت ها ،
2- اعتماد مدیرنسبت به فرودستان ،
3- تمایلات مدیر نسبت به رهبری ،
4- احساس ایمنی مدیر در موقعیت هایی که عدم قطعیت وجود دارد ،
هدف و نیاز به رهبری
بدون رهبر یک سازمان به گونه ایی آشفته و بلاتکلیف خواهد بود . رهبری تواناست که دیگران را وادار می سازد تا با حرارت و علاقه ای خاص ، اهداف مشخصی را دنبال کنند .رهبری مؤثر ، مسیری را در جهت هدایت تلاشهای همه کارکنان برای به انجام رساندن اهداف سازمان فراهم می آورد . بنابراین برای اینکه یک سازمان موفق باقی بماند ، وجود رهبری واجب و ضروری است .

خصوصیات رهبری
1- قدرت فکری : مانند هوش ، فراست ، زیرکی ، هوشیاری ، فصاحت کلام ، قوه ابتکار ، قوه تمیز و قضاوت .
2- مسؤلیت پذیری : مانند قابل اعتماد بودن ، استقامت ، بی باکی ، اعتماد به نفس داشتن .
3- بلاغت اجتماعی و وسعت دید : مانند توانایی حفظ آرامش در موقعیت شکست یا موفقیت .
4- داشتن موقعیت اجتماعی ، اقتصادی و مهارت.
5- موقعیت سنجی: توجه به نیازهای پیروان و هدف ها و;
6- جنبه های روابط انسانی.

فعالیت های رهبری
1- داوری کردن : زمانی که اعضای سازمان در یک زمینه توافق نداشته باشند رهبر
می تواند با تصمیم گیری شخصی به حل مشکل بپردازد .
2- ارائه و تأکید بر پیشنهاد : این کار باعث می شود که رهبر به طور مستقیم دستور ندهد و از نظرات و عقاید زیردستان نیز آگاه گردد.
3- تهیه و تنظیم اهداف : هدف های یک سازمان حالتی خودکار و خودنشاء نیست بلکه به وسیله رهبر و متناسب با سازمان تهیه و تنظیم می گردد.
4- شاخص ونماینده بودن : رهبر به عنوان نماینده یک سازمان همچون یک عنصر شاخص عمل می کند و دیگران با توجه به رهبر سازمان طرز تلقی خاصی نسبت به سازمان می یابد .
5- تشویق و تمجید : رهبر با تشویق و ستایش صادقانه از کارمندان به آنان اعتماد به نفس می بخشد .
6- تدارک امنیت : رهبر در برخورد با مسائل و مشکلات چنانکه طرز تلقی مثبت و خوش بینانه

ایی داشته باشد می تواند برای زیردستان نیز اهمیت خاطری فراهم آورد.

مهارت های رهبری
یک رهبری مؤثر آن است که مهارت های فنی ، انسانی و آرمانی را در مدیریت به نمایش گذارد . میزانی که مدیر از هر یک از این مهارت ها در سطوح مختلف مدیریتی استفاده می کند با هم فرق می کند برای مثال مهارتهای فنی که بر تجربه مدیر استوار است در سطوح پایین مدیریتی واجد اهمیت بسیار است . مهارت های انسانی که متکی بر روابط متقابل انسانی است در تمام

سطوح مدیریتی از اهمیت مساوی برخوردار است و مهارت های آرمانی که بر پایه برنامه ریزی درازمدت وتفکرات عمیق مدیریتی استوار است در سطوح بالای مدیریت حائز اهمیت فراوان است .

شیوه های نفوذ رهبری
منابع نفوذ رهبری عبارتنداز:
1- اختیارات قانونی : که ناشی از پست یا موقعیت مدیر است
2- قدرت شخصی : که از خصوصیات شخصیتی به شمار می رود
3- قدرت تخصصی : این قدرت به دلیل دانش و اطلاعات خاصی است که مدیر دارد.
به طور خلاصه شیوه های نفوذ رهبری را می توان چنین بیان کرد:
1- به روال قانون عمل کردن
2- توجه به تشویق و تنبیه در کارها نمودن
3- عدم استفاده از زور و تحکم داشتن
4- به طور عقلانی و منطقی کار کردن
5- تحت نفوذ قرار دادن افراد از طریق اطلاع رسانی و آگاهی بخشیدن
6- تصمیم گیری بر اساس نظرات جمع

روش های رهبری
1- روش فردی
2- روش تعاملی
3- روش موقعیتی
1- روش فردی : روش فردی هر رهبر به شیوه ها ، سنت ها ، تفکرات ، ساختار فکری و فرهنگی که با آن رشد یافته بستگی دارد . در این روش مهارت ها یا از طریق مطالعه کسب شده یا بر اثر تجربه .
2- روش تعاملی : در این روش رهبری تنها از ویژگیهای شخصیتی مدیر نیست بلکه ناشی از هماهنگی ، سازگاری ، صفات ، خصوصیات رهبر و آنهایی که از او پیروی می کنند می باشد. مدیر کتابخانه باید با مراجعان ارتباط برقرار کند و با آنها مشورت کرده و روابط دوستانه ایی با آنها داشته باشد تا در امر مدیریتی او مشارکت نمایند .
3- روش موقعیتی : در این روش رهبری تحت تأثیر متغیرهایی است که در موقعیت آن وجود دارند . این متغیرها عبارتنداز:
1- مشخصه هایی که اختصاص به کارمندان و گروههای مربوط دارند
2- مشخصه های اختصاصی هر سازمان

3- اختصاصات مربوط به محیط خارجی و جغرافیایی.

سبک های رهبری
در اینجا سه سبک مهم که در رهبری از شهرت بیشتر برخوردارند را بیان

می کنیم .
1- رهبری راهبر
2- رهبری بی بند و بار
3- رهبری دموکراتیک
1- رهبری راهبر : در این سبک رهبری تمام کارها از جمله برنامه ریزی ، سازماندهی و; توسط مدیر و با دستور مستقیم او انجام می شود و کارکنان از عوامل اجرایی و ابزارکارهای او محسوب می شوند و هیچگونه دخالتی در کارهای مدیریتی ندارند ، بنابراین در این شیوه وابستگی زیادتر و خلاقیت و روحیه پایین تر است . این نوع رهبری به اقتداگرا و محافظه کار هم معروف است . رهبر محافظه کار رهبری دیکتاتور و فردگرایانه است که نه برای افراد رسالتی قائل است و نه برای خود وظایف محدودی در نظر می گیرد بلکه خود را محور تمام کارها می داند و برای افراد ، کوچکترین ارزش و مقامی قایل نبوده و به آنان چون ابزار می نگرند.
2- رهبری بی بند وبار : رهبری بی بند و بار عکس رهبری راهبر می باشد چون رهبری بی بند و بار در اداره و یا سازمان اداری نقشی کمرنگ و یا بی رنگ است . در این حالت مدیر جایگاه ثانویه دارد و در محیط کار از اهمیت و جایگاه چندانی برخوردار نیست . رهبر خط مشی ها را تعیین می کند ولی در اجرای آنها هیچ گونه نظارتی ندارد حتی در انتصاب و انتخاب افراد هم نقشی ندارد که حاصل آن هم اختلال و بی نظمی در کارها و موفق نبودن کار گروهی خواهد بود .
3- رهبری دموکراتیک : این نوع رهبری ، رهبری مشورتی نیز نامیده شده که در آن کارها با شور و مشورت انجام شده و هیچکس محور واقع نمی شود . مدیر در اینجا با مشورت و آراء انتخاب می شود . در این موارد چون همه افراد خود را در ضعف و قدرت های سازمان دخیل می دانند . انگیزه ها نیز بیشتر و افراد در انجام وظایف کوشش بیشتری می کنند ولی ممکن است سوء استفاده هایی نیز صورت گیرد . چون ممکن است کسی که قدرت بیان و خود نمایی بیشتری داشته باشد به عنوان مدیر انتخاب شده و نقش شایستگی مدیر کمرنگ شود .

نتیجه گیری
رهبری یک علم است و در درجه نخست یک هنر است چون شناخت افراد و شیوه رفتار با آنها هنر بوده ولی رفتار با آنها تکنیک و علم است که بر اساس تجربه حاصل می شود .

هدف یک مدیر خوب این است که اعضاء گروه خود را خلاق تر و خودساخته تر بسازد به گونه ایی که آنها بتوانند به طور مؤثر برای انجام اهداف مشترک با حداکثر ابتکار و حداقل نظارت یا راهنمایی با هم کار کنند . نقش یا رفتار رهبری ، اهمیت ویژه ایی در مدیریت کارکنان و خدمات کتابخانه و یا مراکز اطلاعات دارد . روش ضعیف رهبری گاه نتایج وحشتناکی به بار می آورد . روش خوب رهبری نعمت یا سرمایه ای برای مدیریت نوین کتابخانه و خدمات اطلاع رسانی است .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

تحقیق در مورد نوسان های الکتریکی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق در مورد نوسان های الکتریکی در pdf دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد نوسان های الکتریکی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد نوسان های الکتریکی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد نوسان های الکتریکی در pdf :

نوسان های الکتریکی

نوسان ساز های سینوسی کاربرد گسترده ای در الکترونیک دارند.این نوسان سلز ها منبع حامل فرستنده ها را تامین می کنندوبخشی از مبدل فرکانس را در گیرنده های سوپر هیترودین تشکیل می دهند.نوسان ساز ها در پاک کردن وتولید مغناطیسی در ضبط مغناطیسی و زمانبندی پالسهای ساعت در کار های دیجیتال به کار می روند.بسیاری از وسایل اندازه گیری الکترونیکی مثل ظرفیت سنج ها نوسان ساز دارند

نوسان ساز های سینوسی انواع مختلفی دارند اما همه آنها از دو بخش اساسی تشکیل می شوند:
بخش تعیین کننده فرکانس که ممکن است یک مدار تشدید یا یک شبکه خازن مقاومتی باشد.مدار تشدید بسته به فرکانس لازم می تواند ترکیبی از سلف و خازن فشرده طولی ازخط انتقال یا تشدید کننده حفره ای باشد.البته شبکه های خازن مقاومتی فرکانس طبیعی ندارندولی می توان از جابه جایی فاز آنها برای تعیین فرکانس نوسان استفاده کرد.
دوم بخش نگهدارنده که انرژی رابه مدار تشدید تغذیه می کند تا آن را در حالت نوسان نگه دارد.بخش نگه دارنده به یک تغذیه نیاز دارد. در بسیاری از نوسان ساز ها این قسمت قطعه ای فعال مثل یک ترانزیستور است که پالسهای منظمی را به مدار تشدید تغذیه می کند.

شکل دیگری از بخش نگهدارنده تشدید نوسان ساز یک منبع با مقاومت منفی یعنی قطعه یا مداری الکترونیکی است که افزایش ولتاز اعمال شده به آن سبب کاهش جریان آن می شود. قطعات نیمه رسانا یا مدار های متعددی وجود دارند که دارای چنین مشخصه ای هستند.
سه دسته مشخص از نوسان ساز ها را می توان دسته بندی کرد که در ادامه این مقاله توضیح خواهم داد

نوسان ساز های فید بک مثبت
ابتدا بهتر می دانم تا کمی در باره فید بک توضیح بدهم
به طور کلی هر سیستم دارای ورودی و خروجی می باشد حا لا اگر بنا به هر علتی مقداری از خرو جی را با ورودی ها ترکیب کرده و وارد یک سیستم کنیم به این کار فید بک گفته می شود که کار برد های فراوانی در دنیای تکنولوژی دارد برای نمونه از فید بک برای کنترول فرایند یک سیستم استفاده می شود مثلاَ در هنگام راه رفتن شما یک سیستم(خیلی مدرن) هستید که اطلاعات را با چشم خود گرفته و به مغز می فرستید ودر آنجا پردازش شده تصمیم می گیرید که چه کار کنید اما در مورد فید بک مثبت با ید بگویم که دو نوع فید بک را می

توان در نظر گرفت منفی و مثبت. در فید بک مثبت که یک مثال جالب از آن را در بالا برایتان بیان کردم هدف اغلب کنترول یک فرایند است یک مثال دیگر فرض کنید یک ظرف از مایعی که در حال جوشیدن است در تماس با یک منبع گرما مثل شعله گاز قرار دارد با گرم شدن بیش از حد مایع از ظرف بیرون می ریزد وآتش را کم می کند و دمای مایع را کاهش می دهد وبا کاهش دمای ما یع آتش دوباره احیا می شود ومایع دو باره گرم شده وسر ریز می کند و دوباره ; اما در فید بک مثبت خرو جی به ورودی اضافه می شود واز فید بک مثبت به همین دلیل برای تشدید استفاده می شود همان مثال قبل را در نظر بگیرید با یک مایع آتشزا این بار با گرم شدن مایع و سر ریز آن آتش شدشدتر می شود وهمین طور تا آخر.

نکته مهم این است که در دنیای مادی همه چیز روبه میرایی و مردن میرود (ای روزگار نا مراد)وچیز هایی مثل اصطکاک همیشه(بعضی موقع های بیشتر)مزاحم هستند در باره نوسان هم میرایی باعث کاهش دامنه نوسان و از بین رفتن آن می شود بنا براین از فید بک مثبت برای جبران این میرایی استفاده می کنیم.
انواع مختلفی از نوسان ساز ها که از فید بک مثبت استفاده می کنند وجود دارد.
نوسان ساز هارتلی

این نوسان ساز نمونه ای از نوسان ساز های فرکانس پایین است که با استفاده از مدارفرکانس را تعیین می کند ویک ترانزیستور نیز تامین کننده پالس های نگه دارنده است.مدار شکل زیر یک تقویت کننده امیتر مشترک را نشان می دهد که مدار بین کلکتور و بیس آن متصل شده است سر وسط سلف به طور موثر به امیتر متصل شده است (مقاومت منبع تغذیه برابر صفر فرض می شود). تقویت کننده امیتر مشترک سیگنال ورودی خود را معکوس می کند و سیگنال خروجی آن با سر وسط زمین شده سلف قبل از اعمال به بیس معکوس می شود.در نتیجه در این مدار ورودی را خود تقویت کننده تا مین می کند . یعنی فید بک مثبت قابل تو جهی که وجود دارد باعث ایجاد نوسان می شود و دامنه سیگنال (در فر کانس تشدید ) به سرعت افزایش می یابد.پالسهای ناشی از جریان بیس را پر می کنند در نتیجه جهت ولتاژ تو لید شده بیس را به طور منفی بایاس می کند با افزایش دامنه سیگنال ولتاز دو سر نیز زیاد می شود تا به حالت تعادل بر سد. حالت تعادل زمانی روی می دهد که اتلاف مدار ناشی از بار شدن خروجی مقاومت اهمی و جریان بیس با انرژی وارد شده از کلکتور به این خازن برابرشود.در این شرایط نهایی ترانزیستور می تواند به خوبی در بیشتر قسمتهای سیکل قطع باشد ودر هر قله مثبت بیس پالس ناگهانی به جریان بیس (وجریان کلکتو)اعمال شود.در فاصله زمانی بین دو فله متوالی از طریق شروع به تخلیه می کند. اما اگر یک ثابت زمانی در مقایسه با زمان تناوب نوسان بزرگ باشد مقدار کمی از ولتاژ دو سر در این فاصله زمانی از بین می رود و می توان را به عنوان یک منبع ثابت بایاس منفی در نظر گرفت . در بسیاری از نوسان ساز ها از این روش بایاس کردن استفاده می شود. این روش دارای مزیت جبران سازی برای هر گونه افت دامنه نوسان در اثر افزایش بار خروجی یا افت ولتاژ منبع تغذیه است.کاهش دامنه نوسان باعث کاهش بایاس می شود به طوری که ترانزیستور پالس های جریان بزرگتری برای ثابت نگه داشتن دامنه می گیرد.
نو سان ساز کلپیتس
نکته مهم در شکل بالانیاز به وجود سه اتصال میان مدار تنظیم شده و ترانزیستور برای ایجاد فید بک مثبت است. امیتر به سر وسط سلف متصل می شود ولی می توان آن را به صورت معادل با استفاده از دو خازن برابر به طور سری مانند شکل بعد به شاخه خازنی مدار متصل کرد.در این نوسان ساز از یک فت اتصالی با مقاومت در مدار درین استفاده شده و مدار با خازن به در ین متصل شده است. بنا بر این مدار بر خلاف تغذیه مستقیم شکل اول به طور موازی تغذیه می شود.

خازن های تعیین کننده فرکانس و با خازن های ورودی و خروجی ترانزیستور موازی هستند و در نتیجه این خازنها در تعیین فر کانس نوسان نیز تاثیر دارند. با بزرگتر کردن و تا حد امکان تاثیر این خازنها به حد اقل می رسد.از سوی دیگر اگربه نوسانی با فر کانس بالا نیاز باشد خازنهای تنظیم باید خیلی کوچک باشند. در این موارد می توان از خازنهای ورودی و خروجی ترانزیستور به جای و استفاده کرد. یک خازن متغییر کوچک مانند شکل سوم برای تنظیم به دو سر سلف متصل می شود. در این مدار نیز که با پالسهای جریان گیت شارژ و از طریق تخلیه می شود به طور خود کار بایاس لازم را تامین می کند. برای آنکه امکان زمین شدن سر متغییر خازن (و در نتیجه بیس ترانزیستور) وجود داشته باشد یک چوک با امپدانس زیاد در فر کانس کار به مدار امیتر افزوده می شود.

هر سه نوسان ساز بالا که شرح دادم در کلاس برای دامنه های نوسان بزرگ عمل می کنند. برای به دست آوردن شکل موج سینوسی خروجی را باید از مدار گرفت. مثلا با سیم پیچی که مانند شکل اول و دوم به طور القایی به مدار متصل می شود.اگر خروجی از خود ترانزیستور گرفته شود مثلا از مقاومتی در مدار امیتر یا سورس قطار پالسی با فر کانس تکراری برابر با فرکانس تشدید به دست می آید.

 

نوسان ساز راینارتز
این نوسان ساز چون زیاد در گیرنده های ترانزیستوری استفاده می شود باید حتما در بارش می نوشتم.در این مدار فید بک مثبت با اتصال مدار کلکتور به مدار امیتر با القای متقابل وتامین می شود. و هر دوبه مدار تعیین کننده فرکانس نیز متصل هستند. این نوسان ساز به روش تقسیم ولتاژ پایدار می شود ولی همانطور که نشان داده شده است اثر بازوی پایینی مقسم ولتاژ باید با خازن کم مقاومتی خنثی شود تا سیگنال تولید شده در دوسر مستقیما بین بیس و امیتر اعمال شود . در نگاه اول به نظر می رسد که بخش تعیین کننده فرکانس در نوسان ساز راینرتز چهار اتصال دارد ولی اتصال مثبت و منفی منبع تغذیه در واقع مشترک هستند زیرا امپدانس منبع در فرکانس نوسان ناچیز است یا بهتر است که چنین باشد.

 

نوسان ساز کنترل شده کریستالی

و اما از همه مهمتر که حتما باید در باره ا ش بدانید این مورد است چون در بعضی کاربرد ها لازم که نوسان ساز پایداری فرکانسی زیادی داشته باشد یعنی یک فر کانس ثابت را بدون وابستگی به عوامل دیگر تولید کند مثل منبع موج حامل در فرستنده ها اگر کنترل تلویزیون را دیده باشید احتمالا یک قطعه مکعبی زرد رنگ(کریستال) را در آن دیده اید یا مدار تلویزیون یا بعضی رادیو ها واز دیگر جاهایی که این نوسان ساز به کار می رود منابع تولید کننده پالسهای ساعت در کامپیوتر ها و سیستم های دیجیتال است . روش رایج برای به دست آوردن

پایداری فرکانسی لازم استفاده از کریستال پیزوالکتریک برای کنترل فرکانس نوسان است . چنینکریستالهایی(بسته به ابعاد و شکلشان)دارای فرکانس تشدید طبیعی هستنددر عمل کریستال بین دو صفحه فلزی نصب می شود که اتصال الکتریکی با کریستال را ایجاد می کند . را ه های متعددی بزای اتصال کریستال به مدار نوسان ساز وجود دارد.که یک نمونه از آن در شکل بعدی آمده است در این شکل کریستال بین کلکتور و بیس ترانزیستور وصل شده تا نوسان ساز کلپیتس را تشکیل دهد . خازنهای داخلی کلکتور بیس و بیس امیتر فید بک مثبت را تامیین می کنند. مدار کلکتور نیازی به تنظیم ندارد سیم پیچ ثانویه ترانسفور ماتور نقطه ی خروجی را ایجاد می کند.

نوسان سازهای مقاومت منفی

همان طور که گفتم اگریک مدار تشدید به منبعی با مقاومت منفی مناسب متصل شود نوسان خواهد کرد. که تفاوت آن با نوسان ساز هایی که قبلا گفتم این است که تنها به دو اتصال به بخش تعیین کننده فرکانس نیاز دارد.منظور از مقاومت منفی قطعه ای است که مشخصه انقالی آن(نمودار ولتاژ _جریان) حد اقل در یک محدوده ی کو چک شیب منفی داشته باشد یعنی با افزایش ولتاژ لا اقل در بعضی از ناحیه های ولتاژی جریان آن کاهش یابدویا با افزایش جریان ولتاژ آن کاهش یابد.این عنصر می تواند یک قطعه خواص یا یک مدار باشد که یکی با کلی فکر طراحی کرده.

برای استفاده از یک مقاومت منفی در یک نوسان ساز از این نوع باید مقدار مقاومت منفی برابر مقدار مقاومت مثبت مدار تشدید متصل به آن باشد.
چون اصولا چیزی که باعث میرایی دامنه نوسان می شود مقاومت مثبت است(ای عنصر مزاحم)و تمام این قصه ها که گفتیم خلا صه اش این بود که چه طور این میرایی را جبران کنیم حا لا یک عنصر مطلوب مثل مقا ومت منفی را داریم که اثر میرایی مقاومت مثبت را از بین می برد.

دیود تونل
یکی ازقطعات نیمه رسانا که مشخصه اش یک مقاومت منفی را نشان می دهد دیود تونل است . این قطعه یک دیود است که غلظت ناخالصی درآن بسیار زیاد وپیوند آن بسیارنازک است. شکست در دیود تونل در مقاذیر بایاس معکوس خیلی پایین اتفاق می افتد و در نتیجه ناحیه ی مقاومت معکوس زیاد وجود ندارد.شیب منفی در بایاس مستقیم کم معمولا بین 01 تا 03 ولت ایجاد می شود.(از این جا به بعد چند خط حرف بیخود;)_این مشخصه جالب و عجیب ومفیدو..به دلیل نفوذ در سد پتانسیل در پیوند با الکترونهایی که انرژی کافی برای عبور از این سد ندارند به وجود می آید. این اثر معروف به اثر تونل در فیزیک کلاسیک غیر قابل توجیه است ولی با مکانیک کوانتومی قابل توضیح است . دیود های تونل را می توان

باظرفیت خیلی کمی تولید کرد و نوسان ساز هایی که با آن کار می کنند در فرکانسهای چند مگا هرتزی قابل ساخت هستند برای به دست آوردن بیشترین مقدار خروجی (یا همان به قول دانشجویان متعال برق ماکزیمم سویینگ متقارن) باید نقطه کار در وسط ناحیه مقاومت منفی قرار داده شود واضح است که دامنه خروجی کمتر از یک ولت می باشد.
نوسان ساز پوش_ پول

مشخصه مقاومت منفی را می توان از یک مدار دو ترانزیستوری نیز به دست آورد. نمونه این مدار در شکل زیر نشان داده شده است که اساس آن از یک ملتی ویبراتور استابل تشکیل می شود.اگر ترکیب وجود نداشته باشد شکل موج مربعی خروجی در هر دو کلکتور تولید خواهد کرد و ترانزیستورهابه طور متناوب بین قطع و اشباع تغییر وضعیت خواهند داد. وجود مدار تنظیم شده این عملکرد را اصلاح می کند زیرا سلف در فرکانس های پایین مسیری با امپدانس کم میان کلکتور ها ایجاد می کند در حالی که خازنها این کار را در فرکانس های بالا انجام می دهند که هر دو عملکرد معمولی مولتی ویبراتور را تحت تاثیر قرار خواهد داد عملکرد مدار منطبق بر فرکانس تشدید مدار تنظیم شده است که در آن مدار تنظیم شده بیشترین

امپدانس را دارد و در نتیجه خروجی مدار سینوسی است در این فرکانس مقاومت موثر میان کلکتورها تقریبا برابر است که قابلیت هدایت متقابل ترانزیستور ها و تضعیف مدار های تزویج میان ترانزیستور هاست . یکی از این مدار های تزویج است ولی با خازن ورودی موازی است و این امر می تواند در تضعیف مدار تاثیر بگذارد . برای ایجاد نوسان باید مقاومت دینامیکی مدار بیشتر از باشد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله کامپیوتر چگونه شطرنج بازی میکند؟ در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله کامپیوتر چگونه شطرنج بازی می‌کند؟ در pdf دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله کامپیوتر چگونه شطرنج بازی می‌کند؟ در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کامپیوتر چگونه شطرنج بازی می‌کند؟ در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله کامپیوتر چگونه شطرنج بازی می‌کند؟ در pdf :

درباره موفقیت کامپیوتر در شکست دادن قهرمانان بازی شطرنج حتماً شنیده‌اید. به راستی کامپیوتر چگونه شطرنج بازی می‌کند؟ این سؤال جالبی است.
درباره موفقیت کامپیوتر در شکست دادن قهرمانان بازی شطرنج حتماً شنیده‌اید. به راستی کامپیوتر چگونه شطرنج بازی می‌کند؟ این سؤال جالبی است. به نظر من بهترین پاسخ را می‌توانید از برنامه‌نویسان بازی‌های شطرنج کامپیوتری بپرسید. این مقاله تحقیقی در همین زمینه است. در اینجا کوشیده‌ام مدل برنامه‌نویسی شطرنج و شیوه تجزیه و تحلیل بازی از نگاه کامپیوتر را تشریح کنم. اطلاعاتی را که در اینجا آورده‌ام، همه از سایت برنامه‌نویسان بازی‌های کامپیوتری، به‌ویژه برنامه‌نویسان بازی شطرنج، استخراج شده‌اند.
چرا بررسی شطرنج کامپیوتری؟
ممکن است بپرسید بررسی آناتومی یک برنامه شطرنج اصلاً چه فایده‌ای دارد؟ پاسخ را در دو سه نکته می‌توانم خلاصه کنم. در وهله نخست، بررسی آناتومی یک بازی شطرنج از لحاظ تئوری هوش‌مصنوعی می‌تواند نمونه بسیار جالبی از کاربرد این علم تلقی شود. در بسیاری مواقع وقتی گفته می‌شود هوش مصنوعی، برای بسیاری از مردم واقعاً سؤال است که این هوش از کجا می‌آید و چگونه شکل می‌گیرد. شطرنج یکی از جاهایی است که می‌توانید ببینید چگونه یک سری معادلات ریاضی که ظاهری ساده، اما باطنی پیچیده دارند، به تدریج در پیچ و خم پردازش‌های بعدی مبنای هوشمندی ماشین را فراهم می‌کنند.
گذشته از این، بررسی مکانیزم شطرنج‌بازیِ کامپیوتر یک موضوع تأمل‌برانگیز است و به شما نوعی بینش شبه فلسفی درباره تفاوت رویکرد انسان و ماشین نسبت به نوع خاصی از معماها می‌دهد. ضمن این‌که، دریچه ذهن شما را به روی برخی اشتباهات رایج ذهن انسان بازمی‌کند که منجر به تصمیم‌گیری‌های اشتباه و در نتیجه پیامدهای نامطلوب می‌شوند. از این رهیافت می‌توانید ببینید که از دیدگاه علمی یکی از نظریه‌های مربوط به مبنای اشتباه‌کردن انسان هنگام تصمیم‌گیری میان گزینه‌های مختلف چیست.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله بررسی پیاده راه شهری پایدار با رویکرد تقویت تعاملات اجتماع

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله بررسی پیاده راه شهری پایدار با رویکرد تقویت تعاملات اجتماع محور:نمونه موردی پیاده راه خیابان سپهسالار در pdf دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی پیاده راه شهری پایدار با رویکرد تقویت تعاملات اجتماع محور:نمونه موردی پیاده راه خیابان سپهسالار در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی پیاده راه شهری پایدار با رویکرد تقویت تعاملات اجتماع محور:نمونه موردی پیاده راه خیابان سپهسالار در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی پیاده راه شهری پایدار با رویکرد تقویت تعاملات اجتماع محور:نمونه موردی پیاده راه خیابان سپهسالار در pdf :


چکیده

تاثیر تعاملات شهری بر زندگی روزمره ان سان برک سی پو شیده نی ست. در این پژوهش تلاش شده تاثیرپیاده راه ها برایجاد م شارکت اجتماعی پایدار در بافت تاریخی تهران وتحلیل رابطه ایجاد شده بین مردم و فضای اقتصادی موجود در این بافت بررسی شود. پیاده راه به عنوان شاخصی در جهت سنجش و ارتقاء سطح تعامل افراد جامعه جایگاه ویژه ای در جامعه امروزی دارد. بدین منظور پیاده راه خیابان سپهسالار به عنوان طرح اجرا شده منطقه 12 شهرداری تهران به عنوان نمونه موردی انتخاب گردید. روش تحقیق در پژوهش حا ضر به صورت تو صیفی- تحلیلی در نظر گرفته شده ا ست. در این پژوهش ابتدا به ا صول طراحی شهری، شهرهای پایدار و اهداف این رویکرد بر زندگی روزمره ان سان ها پرداخته شده ا ست، سپس نگاه ویژه ای به پیاده راه ها و ا صول ایجاد روابط اجتماعی منا سب با توجه به م سائل مختلف از نظر فرهنگی، اقت صادی و مذهبی صورت گرفته ا ست. در این میان از پیاده راه ها به عنوان عن صر جدا ن شدنی شهرهای پایدار یاد شده است. از آنجایی که در سالهای اخیر روند پیاده راه سازی در ایران رشد داشته است و میزان تاثیر این پیاده راه ها بر روابط اجتماعی اهمیت پیدا کرده است، پیاده راه سپهسالار از این رو مورد توجه قرار گرفت که به دلیل قرارگیری بورس کیف و کفش جاذبه بسیاری برای تعاملات اجتماعی و فرهنگی ایجاد می نماید. این پژوهش با این هدف صورت گرفته شده است که پس از اجرای طرح پیاده راه خیابان سپهسالار، تغییر در بافت چه تاثیری بر گسترش و یا کاهش روابط اجتماعی کاربران این فضای شهری داشته است؟

واژه های کلیدی : پیاده راه، پایداری، تعاملات اجتماعی، شهر

1

مقدمه

در تاریخ شکل گیری شهرها، از پیاده راه ها به عنوان تجلی گاه اندیشه اجتماعی و بستر شکل گیری خاطرات و تعلقات جمعی یاد شده است و پیاده روی هنوز مهم ترین امکان برای مشاهده مکان ها، فعالیت ها و احساس شور و تحرک زنـدگی مـی باشـد و کشـف ارزش هـا و جاذبه های نهفته در محیط است. فقدان تعاملات اجتماعی موجب گسست کالبدی و اجتماعی می گردد که مهمتـرین پیامـد آن اغتشـاش رفتاری، هنجار شکنی و تهی شدن مکان از محتوای ارزش های انسانی است.

به جهت اینکه بازار یکی از فضاهای رویارویی فعالیت ها و تفکرات گوناگون اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می باشد، در پـژوهش حاضـر تلاش داریم میزان تاثیر حضور مفاهیم را در پیاده راه خیابان سپهسالار تهران (به عنوان پیاده- بازار) مورد بررسی قرار دهیم.

طرح مسئله

افزایش جمعیت و رشد شهر نشینی به عنوان پدیده ای فراگیر در یکصد سال اخیر، کشورهای صنعتی و درحـال توسـعه را بـا واقعیـت های جدی روبرو ساخته است. به همین جهت، توجه به مشارکت های اجتماعی در فرآیند توانمندسازی کنشگران، کاهش مشکلات شـهری و تحقق طرح های توسعه شهری به عنوان یک فرصت اساسی در مدیریت شهری مد نظر قرار گرفت.

مشارکت اجتماعی مفهوم گسترده ای که تحقق عینی آن مستلزم انواع فعالیت های فردی یا اجتماعی است. فعالیت هایی که بر تصمیم گیری و راهبردهای دستگاه های اجرایی از سطوح پایین(شهرداری، نظام آموزشی و;) تـا سـطوح بالاتر(دسـتگاه هـای عـالی و قانونگـذاری اجرایی و قضایی) تاثیر می گذارند. مشارکت اجتماعی در معنای وسیع در بردارنده انواع کنش های فـردی و گروهـی بـه منظـور دخالـت در تعیین سرنوشت خود و جامعه و تاثیر نهادن بر فرآیندهای تصمیم گیری مربوط به امور عمومی است.(رضایی، (54:1375

در این میان نقش پایدار فضاهای شهری مهمترین عامل برقراری روابطی با شاخص های اجتماعی و فرهنگی متناسب بـا مـردم جامعـه می باشد. بازار به عنوان محل داد و ستد از گذشته فضای برخورد اجتماعی افراد جامعه شهری با تفکرات و رویکردهای متفاوت و در بعضـی موارد هم سو بوده است. بازار به عنوان فضایی جمعی نیازمند ایجاد شرایطی بر حسب نیازهـای مـردم و امکانـات شـهری در جهـت رشـد و پیشرفت یک شهر می باشد. طرح پیاده راه سازی نیز از جمله برنامه هایی هستند که طی دهه های گذشته، به منظور فراهم کردن شرایطی برای تقدم پیاده بر سواره و ایجاد فضای شهری برای حضور مردم در محیط شهری طراحی شده اند. در این میان یکی از پهنه هـای شـهری که قابلیت ایجاد محورهای پیاده را در تهران دارد محدوده تاریخی شهر یا همان بافت مرکزی شهر و در اطراف بازار تهران است. در سـالهای گذشته خیابان هایی همچون خیابان پانزده خرداد و خیابان سپهسالار از طرف شهرداری تهران به عنوان پیاده راه معرفی شدند. با توجـه بـه توضیحات ارائه شده، این پرسش ها مطرح است:

آیا پیاده راه سپهسالار نقشی در تقویت تعاملات اجتماعی داشته است؟

اجرای این طرح چه تاثیری در روند تعاملات اقتصادی در این مجموعه داشته است؟ شاخص های موثر بر افزایش تعاملات اجتماعی در پیاده راه ها چیست؟

2

پیشینه پژوهش

مطالعات زیادی در زمینه روابط اجتماعی در فضاهای شهری صورت گرفته است و اکثر این پژوهش ها با موضوع بافت فرسوده، سنتی و محله قدیمی صورت گرفته است. در این میان به ارتباط میان بازار و روابط اجتماعی امروزی کمتر پرداخته شده است. روابطی که بـا نادیـده گرفتن آنها تاثیرات منفی بر بافت های پایدار شهری، امنیت محیط شهری و روح و حیاط اجتماعی و اقتصادی در بناهـا و فضـاهای شـهری مشهود می شود.

فرضیه تحقیق

این پژوهش براساس فرضیات زیر صورت گرفته است:
-1 چنین به نظر می رسد که پیاده راه ها بر شکل گیری روابط اجتماعی اثر گذار میباشند.

-2 می توان گفت بهسازی پیاده راه جهت افزایش تعاملات اجتماعی بازار(مانند خیابان سپهسالار) مـی توانـد در بهبـود وضـعیت اقتصادی بازار موثر باشد.

-3 پیاده راه سپهسالار تاثیر بسزایی در پایداری فضای جمعی در محدوده بافت قدیم تهران دارد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله تفسیر سوره نحل (آیات 80 و 81) در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله تفسیر سوره نحل (آیات 80 و 81) در pdf دارای 34 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تفسیر سوره نحل (آیات 80 و 81) در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تفسیر سوره نحل (آیات 80 و 81) در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تفسیر سوره نحل (آیات 80 و 81) در pdf :

در مفردات گفته : ((بیت )) به معنى ماوراى آدمى در شب است ، چون وقتى مى گویند فلانى در فلانجا بیتوته کرد معنایش اینست که یک شب در آنجا اقامت کرد، همچنانکه در باره روز مى گویند ((ظل بالنهار)) آنگاه گاهى به مسکن هم بیت مى گویند و جمع آن ، هم ((ابیات )) آمده و هم ((بیوت ))، لیکن بیوت بیشتر در خانه ها و ابیات بیشتر در شعر استعمال مى شود. و نیز (راغب ) گفته کلمه بیت ، هم به خانه هاى سنگى اطلاق مى شود، هم گلى ، هم پشمى ، و هم کرکى ، این بود مقدار حاجت ما از گفتار او.
و کلمه سکن به معناى هر چیزى است که انسان به وسیله آن سکونت یابد، و کلمه ((ظعن )) به معناى کوچ کردن و بر خلاف اقامت است و کلمه ((صوف )) پشم گوسفند را مى گویند، و کلمه ((وبر)) پشم شتر را، همچنانکه موى انسان را ((شعر)) و نیز پشم بز را هم شعر مى گویند، و ((اثاث )) به معناى متاع بسیار خانه است زیرا به یک قطعه از متاع خانه اثاث گفته نمى شود، در مجمع البیان مى گوید اثاث جمعى است که واحد ندارد همچنانکه متاع نیز چنین است و متاع از اثاث عمومى تر است زیرا مطلق حوائج زندگى را هر چند مربوط به خانه نباشد متاع مى گویند.
و اینکه فرمود: ((و الله جعل لکم من بیوتکم سکنا)) معنایش این است که خدا بعضى از بیوت شما را براى شما مایه سکونت قرار داد که در آن ساکن شوید زیرا بعضى از بیوت قابل سکونت نیست مانند انبار هیزم ، ((و جعل لکم من جلود الانعام بیوتا ...)) یعنى از بعضى پوستها که همان پوست دباغى شده است براى شما خانه هایى قرار داد - که مقصود از آن قبه و خیمه است
خانه هایى که : ((تستخفونها)) یعنى سبکش مى شمارید و براى نقل و انتقالهاى خود اختصاصش مى دهید در: ((یوم ظعنکم )) روز کوچ کردنتان و ((یوم اقامتکم )) در روز اقامتتان که سفرى ندارید.
و اینکه فرمود: ((و من اصوافها و اوبارها و اشعارها)) عطف است بر ((من جلودها)) و تقدیرش ((جعل لکم من اصوافها)) : خدا قرار داد براى شما از پشمهاى آنها یعنى گوسفندان و ((اوبارها)) یعنى مال شتران و ((اشعارها)) یعنى مال بزها ((اثاثا)) اثاثى که در خانه هایتان بکار ببرید و ((متاعا)) و متاعى که از آن بهره مند شوید ((الى حین )) البته این بهره مندى تا مدتى است محدود، بعضى گفته اند: این قید مدت محدود اشاره است به اینکه همه این نعمتها فانى و از بین رفتنى است ، پس عاقل نباید به خاطر اینها نعیم آخرت را از دست بدهد.
این دو ظرف ، یعنى ظرف ((لکم )) و ظرف ((مما خلق )) متعلقند به ((جعل )) و تعلیق ظلال بر ما خلق براى این است که خود ظلال (سایه ها) امرى عدمى است و قابل خلق نیست ، مگر به تبع غیر خودش ، و در عین اینکه خودش عدمى است همین وجود تبعیش خود یکى از نعمتهاى بزرگى است که خداى تعالى بر انسان و سایر حیوانات و حتى نباتات انعام کرده ، بطورى که نعمت بودن آن و استفاده انسان و حیوان و نبات از آن کمتر از استفاده اش از نور نیست ، زیرا اگر سایه نبود، یعنى سایه شب سایه درختان و سایه نباتها، و دائما نور و روشنى بود یک جاندار در روى زمین زنده نبود.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<      1   2   3   4   5   >>   >