سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحقیق تخمین تنش پمساند با استفاده از روش های غیر مخرب و ارتباط آ

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  تحقیق تخمین تنش پمساند با استفاده از روش های غیر مخرب و ارتباط آن با پروسه‌های تولید در انواع مختلف جوشکاری در pdf دارای 45 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق تخمین تنش پمساند با استفاده از روش های غیر مخرب و ارتباط آن با پروسه‌های تولید در انواع مختلف جوشکاری در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق تخمین تنش پمساند با استفاده از روش های غیر مخرب و ارتباط آن با پروسه‌های تولید در انواع مختلف جوشکاری در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق تخمین تنش پمساند با استفاده از روش های غیر مخرب و ارتباط آن با پروسه‌های تولید در انواع مختلف جوشکاری در pdf :

طی چند دهه گذشته تنش های پسماند در ظروف فشار دار و کاربردهای ساختمانی و خطوط انتقال گاز و نفت و در ساختارها و قطعات فلزی و ... مورد توجه قرار گرفته است. از سوی پیشرفت هایی که امروز در ارزیابی یکپارچه ساختارها و ساختمانها در ارتباط با قطعات جوش صورت پذیرفته است. خواستار اطلاعات دقیق تری درباره حالت تنش پسماند می باشد. تنش های پسماند در اثر عدم هماهنگی در شکل طبیعی بین نواحی مختلف در یک قطعه حاصل می شود به خصوص در جوشکاری تنش های پسماند مورد توجه قرار می گیرند. تنش های پسماند می توانند بسته به علامت، اندازه و توزیع شان با توجه به تنش های اعمالی، تعیین کننده باشند.
ارزیابی تنش پسماند یک ابزار مهمی نیز برای کنترل فرآیند، کنترل کیفی، ارزیابی طراحی و آنالیز نقص می باشد. چون این تنش ها می توانند پیامدهای مهمی روی عمکلرد اجزاء و قطعات مهندسی داشته باشند و همچنین تأثیر زیادی روی خوردگی، مقاومت شکست، خزش و ... دارا می‌باشند. لذا کاهش و کم کردن این تنش ها مطلوب می باشد. از این رو تنش های پسماند در اتصالات جوشکاری شده عمدتاً توسط عملیات حرارتی یا توسط تنش مکانیکی کاهش می یابد.
- روش های متفاوتی برای اندازه گیری یا تخمین تنش پسماند براساس اندازه گیری دقیق یا با استفاده از تکنیک های عددی وجود دارد. اندازه گیریها می توانند از نوع مخرب مانند (سوراخکاری) یا غیر مخرب مانند اشعه x، یا تفرق نوترونی و فراصوتی باشند. و تفرق نوترونی اساساً یک تکنیک برجسته برای پی بردن به تنش پسماند به صورت غیر مخرب در درون قطعات مهندسی در سه بعد و در حجم های کوچک می باشد.
در این پروژه به تخمین تنش پمساند با استفاده از روش های غیر مخرب و ارتباط آن با پروسه‌های تولید در انواع مختلف جوشکاری فولاد می پردازیم.
- جوشکاری ذاتاً باعث بروز تولید ترک هایی در محل جوش می شوند، اندازه و محل این ترکها را می توان به عنوان یک معیار در تعیین عمر جوشکاری مورد استفاده قرار داد. تنش هایی که می توانند باعث رشد ترک خوردگی شوند به تنش های بیرونی محدود نمی شوند. به عنوان نمونه می توان گفت که تنش های پسماند در داخل و اطراف ناحیه جوش به عنوان یک پیامد از فرآیند جوش، تولید می شود. بنابراین این موضوع برای دانستن اندازه و علامت تنش پمساند در ناحیه جوش مهم خواهد بود. و این بحث خصوصاً در جوشهای با مقطع ضخیم که دارای یک تنش 3 بعدی است جالب توجه می باشد. در اینجا به بحث در مورد استفاده از اسکن کردن کششی نوترونی برای فراهم آوردن اسکن های 3 بعدی ضخیم مربوط به نمونه های فولادی جوشکاری شده و جوشکاری نشده خواهیم پرداخت.
- دراین پروژه به بررسی تنش پسماند در لوله های فولادی 9Cr-1Mo اشاره خواهد شد که جوشکاری مربوط به این فولادها در صنایع نفت و برق کاربرد گسترده ای دارند. از سویی در فرآیندهای تولید مانند جوشکاری تنش پسماند می تواند منجر به شکست در قططعات فولادی شود. لذا برای بهبود میزان سختی و برای حذف تنش پسماند بعد از جوشکاری ، جوشکاری فولاد Cr-Mo بایستی تحت عملیات حرارتی پس از جوشکاری قرار بگیرد. جوشکاری ذوبی یک فرآیند اتصالی است که در ساخت کشتی، پل های فولادی، مخازن فشار و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. مزیت این جوشکاری به عنوان یک فرآیند اتصال دهنده عبارتست از : کاری زیاد اتصال ، انعطاف پذیری و هزینه کم تولید. جوشکاری ذوبی هرچند دارای ویژگی های زیادی در صنعت است اما می تواند خواص مواد را تغییر داده و باعث خمش، انقباض و تنش پسماند در اتصال شود. لذا یک عملیات حرارتی پس از جوش به طور گسترده برای کاهش تنش پسماند ناشی از جوشکاری توصیه می شود. از سویی تنش های پسماند تأثیر بسزایی بر روی تعیین شکل جوش، استحکام خستگی، تافنس شکست و... دارند بنابراین ارزیابی و درک تنش های پسماند ناشی از جوشکاری مهم می باشد.
روش های زیادی برای ارزیابی توزی تنش پسماند وجود دارد. روش های آزمایشی شامل پراش اشعه x ،تحلیل فراصوتی، ایجاد سوراخ و برش است. روش های عددی که تحلیل های مفصل‌تری از تنش های پسماند ناشی از جوشکاری را ارائه می کند. در طول سه دهه گذشته به علت پیشرفت رایانه ها، تکنیک های عددی گسترش قابل توجهی یافته است. در این پروژه به بررسی تنش های پسماند پس از جوشکاری و پس از یک عملیات حرارتی، پس از جوش به وسیله روش المان محدود اشاره خواهد شد.
از طرفی افزایش احتمال شکست و کاهش استحکام در قطعات دو اثری اند که تنش های پسماند باعث بروز آنها می شوند. لذا به منظور ایجاد یک طراحی مطمئن، ما بایستی یک روش مناسبی را پیدا کنیم که به واسطه آن بتوان به پیش بینی های مربوط به اندازه و توزیع تنش پسماند دسترسی پیدا کرد. یک استفاده گسترده از پیش بینی تنش پسماند در جوشکاری، روش المان محدود می باشد. اگرچه پیش بینی تنش های پسماند حین جوشکاری، با استفاده از روش المان محدود می تواند یک روش اقتصادی و دقیق تری نسبت به روش های آزمایشی مانند پراش نوترونی، اشعه x و تحلیل فراصوتی باشد ولی پیچیدگی هایی هم در هنگام شبیه سازی فرآیند جوشکاری با استفاده از روش المان محدود وجود دارد. برای مثال روش های ابعادی دو بعدی (2D) و سه بعدی (3D) روش‌هایی‌اند که برای رسیدن به دقت مطلوب بایستی مورد استفاده قرار گیرند و این پروژه به بحث و بررسی در مورد آنها خواهیم پرداخت.
- مواد فلزی هنگام جوشکاری با مواد مشابه و غیرمشابه می توانند باعث ایجاد تنش پسماند گردند. گسترش این نوع از تنش داخلی اغلب می تواند تحت تأثیر کشش دائمی غیرسازگاری حاصل از عملکردهای مکانیکی و حرارتی مربوط به جوشکاری و تغییر شکل پلاستیکی واقع گردد. چنین عملکردهایی می تواند منجر به شکل گیری عیب های شبکه ای شامل جابجایی و حفره سازی شوند. چون تکنیک PAS (یک روش غیرمخرب برای تعیین عیوب در فلزات و آلیاژها می باشد.) ثابت کرده است که قادر است، تنش های پسماند را در نورد کاری سرد تعیین کند و به صورت پلاستیکی فولادهای ضد زنگ مارتنزیتی را تغییر شکل دهد. لذا در اینجا از تکنیک PAS برای مشخص کردن تنش های پسماند در نمونه های جوشکاری شده شامل فولادهای ضد زنگ مارتنزیتی و یا آستینیتی استفاده شده است. در اینجا به مشخص کردن تنش پسماند در نمونه های جوشکاری در فولادهای آلیاژی از نوع L304 و 823- EP توسط تکنیک PAS پرداخته خواهد شد، جوشکاری تلاطمی اصطکاکی، یک متود اتصال جامد است به همراه 5 فاز عملیات که در کل فرآیند صورت می گیرد. دوره غوطه وری، دوره ته نشینی ، دوره جوشکاری ثابت، دوره ته نشینی ثانویه و دوره رهایی. این تکنیک اتصال فلز از جوشکاری اصطکاکی منشاء می گیرد. از آنجایی که بالاتری دما در فرآیند (FSW) کمتر از دمای ذوب ماده در قطعه کار می باشد. لذا بزرگترین مزیت این روش : تعیین میکروساختارهای نرم بدون شکاف یا تغییر شکل کم و بدون کاهش عناصر آلیاژی می باشد. هر چند FSW یک تکنولوژی جدید جوشکاری می باشد اما در جوامع آکادمیک و صنعتی برای اغلب آلیاژهای آلومینیوم مورد استفاده قرار می گیرد. بررسی ها نشان می دهد که فرآیند FSW در آلیاژهای آلومینیوم جوشکاریهایی با کیفیت بالا و هزینه پایین را تأیید می کند در نتیجه بهترین عملکرد ساختاری یک دیگر از مزایای این روش می باشد. که در این پروژه به بررسی تعیین عددی تنش پسماند در جوشکاری FSW (جوشکاری تلاطمی اصطکاکی)و استفاده از مدل سه بعدی پرداخته می شود و هم چنین شبیه سازی عددی دمای اتصال و تحلیل ترمو، مکانیکی غیر خطی سه بعدی با آنالیز المان محدود و تحلیل تنش پسماند در جوشکاری (FSW) را مورد مطالعه قرار می دهد.
- تنش های پسماند در ساختارها و قطعات فلزی یک پیامد طبیعی از تکنولوژی تولید مانند : قالب گیری، نورد جوشکاری و ... می باشند. تنش پسماند تنش در ماده بدون هیچ گونه بارگذاری حرارتی یا مکانیکی بیرونی می باشد و حوزه های تنش پسماند همواره در یک قطعه یا ساختار می‌باشد.
سطح تنش پسماند داخلی در ورقه فولادی نورد گرم شده اخیراً به عنوان یک پارامتر کیفی مهم، تشخیص داده شده است. اگر این مورد، دقت نشود مشکلاتی را به واسطه دانستیه گرادیان ، مربوط به تنش پسماند ایجاد می کند، برای مثال، برشهای طولی به صورت منحنی در آمده و شکل‌های برش تغییر می کند و جوش ها تغییر شکل می یابند. حتی کم شدن مقاومت به خوردگی در لوله های جوشکاری شده، تحت اثر تنش پسماند در ورقه فولادی می‌باشند. که این موارد در این پروژه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

گزارش کاراموزی کارگاه چوب بری در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  گزارش کاراموزی کارگاه چوب بری در pdf دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد گزارش کاراموزی کارگاه چوب بری در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی گزارش کاراموزی کارگاه چوب بری در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن گزارش کاراموزی کارگاه چوب بری در pdf :

گزارش کاراموزی کارگاه چوب بری

مقدمه

سطح کل جنگلهای ایران 4/12میلیون هکتار می باشد که حدود 6/7% از سطح کل کشور را می پوشاند که با توجه به جمعیت کشور در حال حاضر سهم هر ایرانی 2/0 هکتار می باشد.
بدیهی است که این رقم با توجه به سرانه جهانی جنگل که 8/0 درصد هکتار می باشد و حاکی از فقر و کمبود شدید کشورما در این زمینه می باشد. لازم به یادآوری می باشد که ایران در بین 56 کشور داراری جنگل در کشور مقام چهل و پنجم را دارا میباشد.
جنگلهای ایران را می توان به 5 ناحیه رویش به شرح زیر تقسیم کنیم :

1- ناحیه هیرکانی (خزری) که نوار بند شمال را تشکیل میدهد.
2- ناحیه ایران و کورانی که به طور عمده در مرکز ایران پراکنده شده اند.
3- ناحیه زاگرس که عمدتاً جنگلهای بلوط غرب کشور را تشکیل می دهند.

4- ناحیه خلیج فارس که در نوار ساحلی جنوب پراکنده می باشند.
5- ناحیه که از سیاراتی که متشکل از گونه های نادر و منحصر به فرد می باشد .

چوب از نظر گیاه شناسی بخش جامد و سخت زیر پوست ساقه درخت یا دیگر گیاهان چوبی است که به شکل بافت آوندی وجود دارد. گر چه در باور عموم چوب تنها در درخت و بوته یافت نمی شود از نظر علمی در خمه گیاهان آوندی وجود دارد.

در چوب مجراهای زیر قابل مشاهده است :
1- بافت چوبی و مجراهای چوبی، که شامل شیره خام آب ونمکهای معدنی محلول را از ریشه به برگها و غنچه های هوایی میبرد.
2- آوند آبکشی ، که غذای آماده برای برگها (شیره تولیدی به شکل محلول از طریق آنها برای تغذیه بقیه گیاه به گردش در می آید.

ویرایش چوب

چوب یکی از قدیمی ترین و ابتدایی ترین مصالح ساختمانی موجود در طبیعت است که بیشتر در طول تاریخ ازآن بهره برده است. چوب تنها مصالح ساختمانی است که از منبع قابل تجدید به دست می آید و از مصالح خوب برای مناطق زلزله خیز می باشد.
داریوش در فرمان بنیاد شهر شوش می گوید:
«تخته و چوب یکا از گاندرا و کرمانیا آورده شده است »

واژه «یکا» در زبان فارسی همان درخت جگ است که چوبی قهوه ای رنگ و سخت دارد، از این نقش برجسته آپادانا در دوره هخامنشی آشکار می شود که چوب را برای استفاده کاربردی و تزئینی در دوران مادها نیز به کار می گرفتند. در قسمتی از این نقش برجسته یک ماد در حال حمل یک صندلی چوبی مشاهده می شود که مربوط به سده پنجم پیش از میلاد است. چوب ابتدا ماده ای حیاتی برای ساخت ابزار های اولیه خانه و قایق برای حرکت در رودها بود سپس برای ساخت اکثر اشیا و ابزارهای سودمند که انسان قرنها برای پیشرفت زندگی خود به آنها متکی بود به کار رفت.

بخشی از تکنولوژی چوب بر اثر تلاش صنعتگران باقی مانده ولی بیشتر آن ناچار از بین رفته و با مواد و روشهای دیگر که نتیجه انقلاب صنعتی بیشتر است جایگزین شده است.
چوب تنها منبع طبیعی تجدید پذیر است. نفت و زغال ودیگر معادن سرانجام روزی تمام خواهد شد ولی جنگلی که خوب نگهداری شود( حتی گاهی بدون نگهداری) به طور نا محدود به تولید چوب ادامه خواهد داد. چوب جایگاه برجسته ای در اقتصاد جهانی دارد تولید سالانه چوب در جهان 2500 متر مکعب است، خواص شیمیایی، فیزیکی، و نیز مکانیکی چوب فعلاً آنرا بی جانشین کرده است.

از جمله مهم ترین کاربردهای چوب می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- استفاده از چوب برای اعضای باربر
2- استفاده از چوب برای نما سازی و تزئین
3- استفاده از چوب برای کارهای کمکی در ساخت و ساز، مانند قاب سازی و چوب بست و ;
نکته قبل توجه این است که درتعیین مشخصه های مکانیکی چوبها باید موادی همچون نا هماهنگی چوب، مقدار رطوبت، نوع چوب، محل رویش، پهنی دایره سالانه، درجه حرارت، تعداد گره های روی چوب، شرایط نمونه گیری، شرایط لحظه ای توجه کرد.

آشنایی با انواع چوب

راش Brich:

نام علمی این چوب Fogus orieutais ، نام فارسی و بومی راش و مرس و نام انگلیسی آن Beech است. از خواص ظاهری چوب راش درون نا مشخص، و به رنگ کرم مایل به قرمز است. دوایر سالینه فشرده و در نتیجه در مقاطع طولی دارای خطوط کم و بیش مشخص ناشی از آن است. از بارز ترین خصوصیات شاید بتوان به پره های چوبی درمقاطع طولی اشاره کرد که در مقطع شعاعی به پر مگس و درمقاطع مماسی به دوک معروفند واین پره ها به صورتکله های قرمز دیده می شوند. چه بسا این پر مگسهای زیبا عیب محسوب می شوند چرا که به عقیده ی نجاران این بخش های چوب پس از نجاری سیاه می شوند.

گونه راش چوبی نیمه سنگین و دارای بافتی همگن و تقریباً مقاوم دربرابر حشرات و قارچها است. گرده بینه های درجه 1و2 راش در ایران بیشتر به مصرف کارخانجات روکش و تخته لایه می رسد و گروه بینه های درجه 3 پس از تبدیل به الوار به بازار تهران(پل چوی) روانه می شود. بنا به اطلاعات بازار میزان تفاوت قیمت آن در شش ماهه نخست در بازار تهران بوده است. به دلیل بافت همگن و درجه سختی مناسب این چوب بیشترین تقاضا را برای خرید به منظور تهیه مبل در بازار دارد. همچنین به دلیل آغشتگی با انواع محلول های حفاظتی بیشترین گونه مصرفی در کارخانه های اشباع است. البته اخیراً گونه های خارجی راش از طریق آذربایجان وارد ایران شده است که بنا به ادعای مبل سازان و فروشندگان چوب کیفیت چوب ایرانی را ندارد ولی به دلیل ابعاد و رطوبت مناسب تخته ها میزان ضا یعات کمتری در امر فرآیند تولید دارد.

توسکا Alnus :

دوگونه توسکای ییلاقی و قشلاقی به نام های علمی Colutionose alnus , Subcordate alnus در ایران وجود دارد. نام های محلی توسکا و تسکا و توله است. این چوب درون نامشخص، رنگ کرم مایل به قرمز دوایر سالیانه پهن با حدود نسبتاً مشخص و موجدار در مقطع عرضی و پره چوبی و آجری . شکل قرمزرنگ در مقطع شعاعی و پره های ضعیف درمقطع مماسی از خصوصیات ظاهری چوب است، چوبی نیمه سنگین تا سبک است که به دلیل پرداخت و رنگ پذیری شکاف خوری و ابزار خوری خوب در صنعت مبلمان مصرف دارد ولی کم دوام بوده که البته در آب دوام قابل توجهی دارد. بیشترین میزان فروش را در بازار چوب فروشان پس از راش داراست که البته در حال حاضر مهمترین مورد مصرف آن طبق آما ر موجود در کارخانجات تخته لایه سازی آن در برابر آب در ساختن بناهای آبی نیز استفاده می شود قیمت چوب توسکا به صورت الواری در سال بوده است.

افرا Maple :

این خانواده دارای گونه های مختلفی در ایران است از جمله می توان افرا پلت، افرا شیر و کیکم را نام برد. بزرگترین و فراوان ترین افرای ایران اپلت با نام علمی Insigne bosso و نام انگلیسی Mople است. این گونه چوب درون نامشخص چوب سفید با درخشندگی کم و بیش صدفی، دوایر سالیانه به دلیل فشردگی چوب تابستانه در مقطع عرضی کاملاً مشخص در مقطع مماسی نقوش مواج و در مقطع عرضی نقوش رگه ایی مانند ایجاد کرده است که پره های چوبی ظریف و قهوه ای رنگ و براق در دو مقطع مختلف طولی به صورت کله ها و روک نمایان است چوبی نیمه سنگین با پرداخت آسان و هم کشیدگی کم باعث شده تا در صنعت مبلمان و روکش گیری جایگاه ویژه ای داشته باشد.

چوب روسی :

واژه چوب روسی در بازار چوب ایران به هر نوع چوب سفید رنگ وارداتی از روسیه تلقی می شود و کاربرد ان همچنان تفاوتی نمی کند، در حالیکه این چوب سفید خود شامل گونه های کاملاً متفاوت چون نراد، نئول، و کاجها می شوند.

همچنان که گفته شد یکی از گونه های چوبی که به چوب روسی معروف است Abies یا نراد است که نام رایج ان در دنیا Sapenfir است. این چوب فاقد درون چوب مشخص و به رنگ سفید مایل به قرمز فاقد مجاری صمغی، راست تار، سبک، واکشیدگی و همکشیدگی کم، قابلیت کم هنکام خشک کن، بسیار خوش کار،سنباده خوری خوب، میخ خوری و پیچ خوری عالی هستند ولی با وجود تمام مزایا به راحتی در مقابل قارچها دچار مرض کله آبی یا قرمز می شوند و از استحکام آنها میکاهد. حشرات نیز علاقه زیادی به لانه گزینی و تخم گذاری درآن دارند و باید توجه داشت که چوبها دارای رگه قرمز به هنگام خشک شدن کامل تاب بر می دارند،این چوب به علت سبکی و ضریب الاستیته از بهترین چوبها برای اسکلت ساختمانهاست. الیاف بلند و خمیر سفید آن در کاغذ سازی مصرف فراوان دارد. در ایران این چوب غالباً در صنایع مبلمان استفاده می شود.

ماهاگونی یا آکاژو:

آکاژو ها به دو دسته آکاژوی آمریکایی وآفریقایی تقسیم میشوند که اغلب آکاژوی افریقایی در بازار ایران یافت می شود. نام علمی این گونه Khaya inveeonsis از خانواده Miliacea است. نام های محلی متفاوتی در کشورهای مختلف آفریقا دارد. درون چوب قرمز رنگ و برون چوب نازک و سفید مایل به صورتی است. بافت یکدست، وجود پرمگسهای درخشان و براق که با تغییر جهت نوردرخشش متفاوتی دارند. از ویژگی های این چوب است. در مقطع شعاعی نقوش نواری صدفی و در مقاطع مماسی نقوش متنوع چون موجی، مجعد، جناغی دارد.

یکی از پرمصرف ترین چوبهای دنیا برای تهیه روکش های قیمتی است به دلیل همکشیدکی و واکشیدگی کم در هنگام خشک شدن کمتر دچار عیب می شوند. ضربه پذیری خوب، پرداخت عالی، پیچ خوری و میخ خوری بالا، از خصوصیات بارز این چوب است ولی رنگ پذیری و واکس خوری باید همراه با بتونه انجام گیرد. در تهیه روکش و مبل سازی بیشترین مصرف را دارد به دلیل ضربه پذیری و ضریب 81 ستیسیته بالا در تهیه قایقهای باد بانی و تفریحی مناسب است. لازم به ذکر است چوبهای دیگری تحت عنوان آکاژو در بازار دیده می شوند که اسامی واقعی آنها سیپو، کیسپو، و ساپلی است.

فصل دوم

1- بخش معرفی

الف- نام و نشانی متقاضیان:

• حقیقی:

نام و نام خانوادگی نوع پست/سمت تحصیلات
مهدی لعل مقدم مسئول کارگاه دیپلم تجربه

2- مشخصات محل اجرای طرح:

استان خراسان شمالی- شهرستان اسفراین- خیابان سید جمال- گارگاه چوب بری آقای مقدم.

امکانات تأمین مواد لازم:
لوازم و امکانات چوب بری،لوازم حمل و نصب
امکانات تأمین نیروی کار ماهر در منطقه:
مکان مناسب،نیروی کار، ماشین آلات

3- میزان سرمایه گذاری:

سرمایه کل آورده کارآفرین آورده سهامداران تسهیلات
300000000 150000000 150000000

4- خلاصه مدیریتی/اجرایی
با توجه به پیشرفت روز افزون صنعت چوب مثلاً استفاده در ساختمان سازی به جای اسکلتهای فلزی که بسیار سنگین می باشد صنایع چوبی می توانند جایگزین خوبی برای فولاد یا فلزات باشند. (امروزه در بسیاری از کشورها به خصوص آمریکا تعداد زیادی از منازل مسکونی کاملاً با چوب ساخته می- شوند وحتی در ایران نیز در روستاهای شمال کشور بسیاری از ساختمان ها با اسکلت چوبی بنا می شوند).
همچنین صنعت چوب جزئی از دکوراسیون داخلی و خارجی منازل وساختمانهای تجاری و اداری شده است.
با توجه به کوچک بودن کارگاه و نو پا بودن فعلاً تیم کاری بسیار کوچک و جزئی می باشد.

کارفرما

نوع خدمات این کارگاه تولیدی می باشد. وسرمایه مورد نیازکارگاه عمدتاً از راه فروش محصولات و شرکت در نمایشگاه های مختلف و همچنین تسهیلات بانکی تأمین می گردد.

5- تجزیه و تحلیل صنعت
با توجه به محروم بودن و کوچک بودن شهرستان عمدتاً مواد اولیه مورد نیاز کارگاه از طریق خرید از سایر مراکز استانی تأمین می گردد.
– تجزیه و تحلیل محیط : با توجه به اینکه کارگاه چوب بری به دلیل آلودگی صوتی و گرد و خاک زیاد نیازمند محیطی بزرگ و دور از محیط مسکونی می باشد که کارگاه در محیطی خارج از شهر بر پا گردد، که این خود نیازمند هزینه های زیاد جهت حمل و نقل و اسکان کارگران می باشد. با توجه به مشکلات فوق به ناچار کارگاه را داخل شهر بر پا کرده اند.
– روشهای حمل و نقل : عمدتاً محصولات کارگاه به دلیل نزدیک بودن به بازار مصرف با وسایل حمل و نقل درون شهری مثل وانت بار و سه چرخ حمل می گردد.

6- فرهنگ(اعتقادات مذهبی،فرهنگ مصرف، آداب و رسوم)
با توجه به کوچک بودن شهرستان وآشنایی بیشتر مردم با یکدیگر از لحاظ فرهنگی تمام مردم با رفتارها و کردارهای اجتماعی یکدیگر آشنا هستند و تقریباً سنخیت فرهنگی با یکدیگر دارند به همین دلیل اکثر مردم با این نوع فعالیت ها در محیط شهری مخالفتی ندارند و با توجه به گسترش فرهنگ آپارتمان نشینی و استفاده زیاد از منابع چوبی در آپارتمان، مردم تمایل زیادی به محصولات این صنعت پیدا کرده اند.

7- اقتصاد

برای اینکه در راه اندازی کارگاه به موفقیت برسیم باید عوامل مختلفی را در نظر بگیریم از جمله اینکه ببینیم مشتری چه نوع کالایی درخواست می کند با چه قیمت و طراحی همچنین میزان درآمد مشتریان را در ساخت محصولات خود در نظر می گیریم و در ضمن کیفیت را مد نظر قرار داده چرا که اولین چیزی که بیشتر مشتریان به آن توجه دارند کیفیت کالای ساخته شده می باشد. در کل هنگام ساخت محصول قبل از اینکه به فکر میزان سود محصول باشیم باید اول به فکر رضایت مشتری از محصول باشیم. چرا که رضایت مشتری خود به خود برای محصول سود آورخواهد بود. همچنین تغییرات اقتصادی می تواند تأثیر زیادی در موفقیت محصول داشته باشد از جمله نرخ تورم، وضعیت مالی و اقتصادی مردم، نرخ مالیات و نوسانات نرخ ارز;

 

8- تغییرات جمعیتی

مسلماً میزان جمیت منطقه،نسبت توزیع جمعیت از لحاظ شهری و روستایی، سطح تحصیلات و درآمد می تواند در کسب و کار مؤثر باشد، به عنوان مثال اگر جمعیت زیادی در یک منطقه با درآمدی بالا سکونت داشته باشند تقاضای آنها برای استفاده از محصول بیشتر می شود و این نیازمند تولید محصولات بیشتری و در نتیجه رونق کسب وکار خواهدشد.

9- تجزیه و تحلیل بازار
اندازه بازار در شهر در حال حاضر چندان گسترده نمی باشد اما به دلیل رشد جمعیت جوان و نیاز آنها به تشکیل زندگی مستقل درآینده همزمان با سایر منابع در این صنعت نیز شاهد رشد و تقاضای زیادی خواهیم بود.
10- بررسی روند های بازار

 

همچنان که قبلاً اشاره شده بود بازار این محصول به سرعت در حال رشد می باشد و حتی از محصولات ساده و ابتدایی به سوی محصولات لوکس و تجملاتی تغییر پیدا کرده است و همچنین با گسترش فوق العاده فناوری اطلاعات روز به روز محصولات جدید و روش های نوین در این صنعت همپا با سایرصنایع بوجود می آید که این خود باعث آسان شدن و دقیقتر شدن روشهای کار گردیده است. عوامل محیطی و فصلی تغییرات چندانی در روند رو به بهبود این صنعت نخواهد داشت.

11- ساختار بازار

با توجه به تقاضای زیاد وسلایق گسترده مردم،بازاراین محصولات بازار و رقابت کامل می باشد و هیچ یک از رقبا نمی توانند دررقبا نمی توانند در روند قیمت گذاری این محصولات تأثیر گذار باشند. و قیمت محصول دربازار تعیین می گردد.
عوامل زیادی می توانند در موفقیت تأثیر گذار باشند:
1- ارئه محصول با کیفیت مورد نظر
2- توجه به خواسته های مشتریان
3- قیمت مناسب
4- عرضه به موقع
5- ;;

12- بررسی رقبا

در بازاررقبای زیادی وجوددارند آنها می توانند با پیشه گرفتن از بقیه هم صنفی ها درمواردی مثل کاهش قیمت مقطعی، ارائه به موقع تولیدات، و پیش بینی خواسته های مشتریان و; می تواند تهدیدی برای دیگر رقبا باشد. وضعیت رقبا تقریباً در محیط فعلی یکسان می باشد اما می توان با ارائه راه کارهای درست و به موقع و همچنین پیش بینی وضعیت اقتصادی مشتری و خواسته های آنها و پیش بینی برنامه های احتمالی رقبا می توان بازار آنها را تصاحب کرد.

13- تجزیه و تحلیل عرضه و تقاضا

محصولات چوبی با توجه به تنوع و گوناگونی که دارند در تمام مدت سال کشش بازار بالایی دارند در تمام سطوح جامعه مورد استفاده قرار می گیرند و با توجه به کیفیت و آوازه ای که محصول ممکن است داشته باشد میتواند در خود منطقه و یا حتی در سایر مناطق دوردست مشتریان زیادی پیدا کند از جمله محصولات:
– سرویس خواب
– سرویس نوزاد
– سرویس آشپزخانه
– مبلمان منازل
– دکوراسیون
– و;

14- بررسی فرصت صادرات و واردات محصول

با توجه به وجود رقبای قوی و بسیارزیاد این کارگاه فعلاً در محدوده شهرستان به فعالیت می پردازد. با توجه به منابع و امکانات محدود امکان توسعه بیشتر جهت صادرات به سایر استانها نمی باشد.

15- بررسی قیمت

از آنجا که بیشتر مشتریان در مواجهه با محصول، ابتدا به دنبال برچسب قیمت می باشند طبیعتاً هیچ وقت قیمت تولید کننده با قیمت مورد نظر مشتری یکسان نخواهد بود، با توجه به رشد و فانتزی شدن محصولات از نظر کیفیت و قیمت با سالهای قبل تفاوتهای بسیار زیادی وجود دارد.

16- تجزیه و تحلیل فنی
• رویه های تولید(وضع موجود)
رویه مورد استفاده در این کارگاه بیشتر روشهای مبتنی بر تجزیه و یا روش استاد شاگردی می باشد اما با توجه به رشد فناوری های نوین سعی می شود در حد توان از این روشها درساخت محصول استفاده شود.
• تکنولوژی تولید
تکنولوژی مورد استفاده در این کارگاه عمدتاً وارداتی می باشدکه نیازمند هزینه های بالایی می باشد

17- دور نمای شرکت/ شرح کسب و کار
• معرفی شرکت
مالکیت کارگاه به صورت فردی می باشد نوع کار تولیدی و تولیدات شامل:
کابینت آشپزخانه و سایر لوازم چوبی مورد استفاده.
• سرمایه گذاران و سهامداران اصلی
سرمایه گذاری به صورت فردی می باشد وسهامداران اصلی و مالک خود فرد می باشد و برای بهبود کار از افراد با تجربه و ماهردرامر نجاری استفاده می شود.
• مأموریت
مأموریت اساسی و بلندمدتی که این کارگاه بر عهده دارد تأمین نیازهای مورد نیاز مردم در این صنعت و کمک به بهبود پیشرفت سطح رفاه جامعه می باشد.
• اهداف اصلی

هدف راه اندازی کارگاه ایجاد اشتغال بوده که در ابتدای کار با دو نفر نیروی کار آغاز به کار کرده که تولیدهت کارگاه در ابتدا سفارشات ساختمانی محدود به درب های ساده و قابدار و دکوراسیون داخلی می شد که با گسترش کارگاه و تجهیزات دستگاه ها تنوع محصولات زیر بیشتر شد که شامل انواع درب های چوب و سرویسهای چوبی(میزتلویزیون، دراور، بوفه، ویترین، جالباسی،میزناهارخوری، نرده، راه پله و;)می باشد اکنون نیز با ورود محصولات جدید مانندMDF، ولترون وHDF,HB و دستگاه های جدید(خط زن، نوارچسبان،PUL ، دستگاه دم چلچله، سرویس های MDF و کابینت آشپزخانه و ساخت انواع دکوراسیون داخلی با محصولات MDF وولترون به خط تولید اضافه گردیده است.) و در نهایت تأمین بخش زیادی از نیاز جامعه

• راهبرد ها(تولید/فروش/خدمات)
1- تحویل نیروی کارآمد و مجرب جهت ارائه روند
2- کمک به اشتغال زایی
3- کمک به افزایش صادرات

18- معرفی محصولات(کالا/خدمات)
• معرفی محصول

عمده محصولات همچنان که قبلاً گفته شده بود دکوراسیون منازل و ساختمان و; می باشد.مواردمصرف محصولات درتمام زمینه ها اعم از کلاس درسی مدارس، دانشگاه، اداره جات، منزل و; و گونه های مختلف محصولات با کاربردهای متنوع و گوناگون .
معرفی محصول به مشتری از طریق آشنای آنها با مواد اولیه مورد استفاده در تمام محصولات از نظر کیفیت بالای انها و با دوام بودنشان و قیمت مناسب.
• مزیت های رقابتی محصول

خصوصیت محصولات این گارگاه با دوام بودن و داشتن ظاهری مشتری پسند و قیمت مناسب می باشد و همچنین طبق سلایق مشتری عمل کردن و پذیرفتن سفارشات.
• معرفی آمیخته بازار یابی محصولات
جهت ارائه جدید و بهتر و تبلیغ محصولات خود نیاز به واحد تبلیغاتی محصول با استفاده از درج آگهی در روزنامه استان و تبلیغ به وسیله مشتریان درصورت رضایت مندی آنها از محصولات دریافتی

• فرآیند تولید
تولید محصول از نوع لترون: ابتدا با دستگاه خط زن ورقهای مورد نیاز را برش زده و بعد با نوار چسبان لبه های ورق برش خورده را نوار می زنیم. به عنوان مثال برای تهیه دربهای کابینتبا دستگاه فارس بر پروفیل را فارس میزنیم وبا دستگاه دم چلچله اتصالهای بر فارس بر و یا شیارها را پروانه می زنیم و با استفاده از دلر جای لولا را ورق می زنیم و بعد در ها را به کابینت نصب می کنیم.

فرآیند تولید محصول از نوعMDF : به عنوان مثال برای ساخت یک بوفه ابتدا چوب اندازه گیری شده را با رنده ی سه کاره رنده می زنیم و با استفاده از رنده فلکه برش می زنیم ، در مرحله بعد با دستگاه گنده گیر چهار طرف چوب برش خورده را صاف می کنیم و بعد با همان دستگاه سه کاره از از قسمت کم کنی قسمتهایی را که می خواهیم کلاف کنیم سوراخ می زنیم در مرحله بعد با اره سه کاره زبانه می زنیم و با فرز ابزار می زنیم ودر نهایت چوبها را با هم کلاف می زنیم.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله رایگان خراطی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله رایگان خراطی در pdf دارای 2 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله رایگان خراطی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله رایگان خراطی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله رایگان خراطی در pdf :

خراطی یا هنر طراحی وایجاد فرم ونقش بر روی چوب ازجمله رشته های متنوع صنایع دستی است که قرنهاست در اکثر نقاط کشور جزو مشاغل رایج در شهرها وروستاها است.
این هنر از جمله مشاغلی بوده که توانسته، درمیان هنرهای مختلف دستی که در حجره های کوچک بازارهای قدیمی در حال فراموشی است از خاستگاه ویژه ای در میان شهرهای مختلف ازجمله شهرستان دزفول برخوردار باشد .
این هنر زیبا وظریف ، بسیار زمان بر و پرمشغله است . از طرفی دستگاههای خراطی که سالها قبل از آن استفاده می شد از چوب بوده وبا حرکات دست وپا کار می کرد اما با پیشرفت علم ، دستگاههای خراطی نیز تکامل یافت و درحال حاضراز جنس آهن و با نیروی برق کار می کند که کار برروی چوب را آسان کرده است.
عبدالرحیم فروتن از جمله خراطان دزفولی است که با سال سابقه شغلی، هنوز هم به این کار مشغول است . او در مورد محصولات مختلف خراطی می گوید؛ محصولات خراطی دونوع است؛ کارهای دکوری و تزیینی که بیشتر برای بردن سوغاتی و دادن هدیه ساخته می شود و دیگری کارهایی است که برای استفاده روزمره به کار می رود. چوبی که در ساختن این نوع محصولات به کار می رود بیشتر از درخت «جغ» است که در زبان محلی به آن «پنجم یا ششم » می گویند. هدف از استفاده ازاین نوع چوب، استحکام بالا وقابل انعطاف آن است که در هیچ شرایطی ترک برنمی دارد. دراین هنر علاوه براین نوع چوب می توان از چوب درختان نارنج، ونو، چنار ، کنار که در اطراف باغهای دزفول به وفور یافت می شود نیز استفاده کرد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

بررسی روش های مقابله با تهاجم فرهنگی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  بررسی روش های مقابله با تهاجم فرهنگی در pdf دارای 43 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی روش های مقابله با تهاجم فرهنگی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

تهاجم فرهنگی و راهکارهای مقابله با آن
پیشگفتار:
فرهنگ از مقولات سهل و ممتنع است که هم می توان برخورد سطحی و صوری با آن کرد و هم می توان به ذات معنایی و لایه های تو در تو، پیچیده و ظریف آن نظر افکند. هم می توان به مثابه یک ناظر صرف، از بیرون به آن نگریست و درباره آن به داوری نشست و هم می توان به عنوان یک ناظر بازیگر بهاعماق و لایه های درونی آن دست یافت. اگر فرهنگ را " معرفت مشترک"  تعریف کنیم و لایه های آن را از عمیق ترین تا سطحی ترین لایه به ترتیب جهان بینی، ارزش، هنجار، نماد ، تکنولوژی مادی (مهارت به کارگیری و ساخت اشیاء ) و تکنولوژی اجتماعی (مدیریت و سازماندهی اجتماعی) بدانیم، به طور قطع ، فهم و درک عمیق لایه های گوناگون فرهنگ، روش شناسی متناظر و متناسب با خود را می طلبد و این امر مستلزم شناخت پارادایم های شناخت شناسی، مفروضات هستی شنانختی آنها و اطلاع از توانمندی تکنیک های هر کدام از این روش شناسی هاست.
با هر پارادایم و تکنیکی نمی توان به لایه های زیرین فرهنگ، به ویژه در سطوح جهان بینی و ارزش ها دست یافت مقاله فرهنگ شناسی، ضمن مرور بر تعاریف مختلف فرهنگ (عمومی) و ارائه تعریف پیشنهادی به بحث در مورد نحله های گوناگون شناخت شناسی و ملزومات هستی شناختی و تناسب آنها برای مطالعه فرهنگ می پردازد.
بدون تردید توجه به فرهنگ و هویت فرهنگی و تاریخی به عنوان عمیق ترین لایه نظام اجتماعی در تحولات و دگرگونی های اجتماعی و سیاستگذاری ها و رفتارهای اجتماعی لازمه پویایی و بقاء یک نظام اجتماعی است. تاریخ یکصد ساله ایران گواهی است روش بر اهمیت فرهنگ و هویت دینی و تأثیر آن بر میزان موفقیت سیاست های اقتصادی، فرهنگی و حتی برنامه های سیاسی هر زمان بیگانه با فرهنگ و هویت ایم مرز وبوم بوده ایم ، حاصلی جز ناکامی و شکست نداشته ایم. همان گونه که اشاره شد دست یابی به حاق و ذات بنیادین فرهنگ نیز کاری سهل الوصول نبوده و نیازمند روش شناسی مناسب و تحقیقات  بنیادین و گسترده است.
مقاله تاملی بر نقش نهادهای مردمی در همبستگی اجتماعی، ضمن ریشه یابی یکی  از مؤلفه های فرهنگ، یعنی هنجارها و نهادهای اجتماعی و مرور بر کارکردها و تنوع آنها به نقش تعیین کننده آنها در ایجاد همبستگی اجتماعی و تحکیم هویت اجتماعی در سطوح مختلف می پردازد. تعامل و تعاطی فرهنگ . جامعه و ارتباطات فرافرهنگی و فراجامعه ای یکی دیگر از محورهای این مقاله است که ناظر به تغییر و تحول نهادهای اجتماعی و معنادار بودن این تغییر و تحول برای گروه ها و اقشار مختلف است.
این مقاله ضمن پرداختن به تعریف خرده فرهنگها و عوامل پیدایی و تنوع آنها، عامل انسانی دست یابی به وفاق اجتماعی و پایدار را در توجه به حق اجتماعیو مشارکت توسط سیاستگذاران و دولتمردان می داند. این مقاله با توجه به فرآیند تمایز یافتگی در جامعه ، شکل گیری خرده فرهنگ ها را امری اجتناب ناپذیر می داند و رویش و تقویت آنها به ویژه  در بعد انجمنی و مدنی با عنایت به فرآیند انسجام و وحدت نمادین در جامعه را توصیه می کند.

مقدمه :
واقع آن است که فرهنگ عمومی یکی از پر رمز و رازترین مفاهیم است و اگربتوان مفهوم سهل و ممتنع را برای پدیده ای انسانی به کار گرفت ، عمده ترین مصداق آن فرهنگ عمومی یا در کل، فرهنگ است که هم می شود برخورد روزمره ای و ساده با آن کرد و هم می توان حق مطلب را در خصوص آن ادا کرد و سعی کرد با توجه به لایه های تو در تو، پنهانی و عمیق فرهنگ، به کنه و اعماق آن پی برد . دست یابی به اعماق فرهنگ نیز با کارهای تحقیقاتی روزمره، امکانپذیر نیست. با پر کردن چند پرسشنامه و پرسش چند سئوال از مردم که در واقع وجه سطحی و رویینی از رفتار آنها را می سنجد، به هیچ وجه نمی توان به لایه های عمیق فرهنگ عمومی پی برد و اگر می خواهیم برنامه ریزی فرهنگی درخدمت اهداف متعالی جامعه داشته باشیم، بدون شناخت این لایه ها، امکان پذیر نیست.
سال هاست که درسیاست های فرهنگی کشور به ندرت شاهد نگاه کیفی و عمیق به فرهنگ هستیم و همواره نگاه غالب، نگاه کمی به فرهنگ بوده است. در هشت سال گذشته تحت عنوان توسعه فرهنگی و فرهنگ توسعه سعی کرده اند تا از بالا و از بیرون به فرهنگ نگاه کنند و برخلاف دهه اول انقلاب، آن را عقب مانده و ضد توسعه جلوه دهند. حال آنکه فرهنگ از درون باید مطالعه شود. باید در نگاه مردم، در تعبیر و تفسیر مردم، در فهم مردم و در نحوه استدلال مردم شریک بود و این امکان ندارد جز با ممارست های طولانی تاریخی و انتخاب روش های مطالعه مناسب .

مفهوم تهاجم فرهنگی :
تهاجم فرهنگی عبارت است از تلاش برنامه ریزی شده و سازمان یافته تمام یا بخشی از یک یا چند گروه اجتماعی- فرهنگی یا ملت یا جامعه یا تمدن و یا دولت. برای تحصیل مبانی و اصول اجتماعی، باورها، ارزش ها، اخلاقیات و رفتارهای مورد نظر خویش بر سایر گروهها و جوامع و ارائه اطلاعات انبوه به ملت ها و تغییر در نظام و ارزش هایشان به طوری که تصمیم گیری ها در کشور مورد تهاجم ، منجر به تامین سیاسی و اقتصادی و ... کشورهایی بشود که از این حربه استفاده می کنند.
هدف از تهاجم فرهنگی، کنترل فرایند تصمیم گیری و شیوه اطلاع رسانی و تغییر در نظام ارزش هاست که منجر به استیلای سیاسی و اقتصادی آنها می شود . بدین ترتیب که «مهاجم فرهنگی» سعی می کند با استفاده از برتری اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و فن آوری به  مبانی اندیشه و رفتار یک ملت هجوم آورده و با تهدید، تضعیف، تحریف و احیاناً  نفی و طرد آنها، زمینه حاکمیت اندیشه، ارزش ها، و رفتارهای مطلوب خویش را فراهم آورد. اساسا کالاهای فرهنگی این گروه، دو دسته است که یکی مصرف داخلی دارد و دیگری کالاهای صادراتی است که پوچ گرایی و فساد را رواج می دهد و در واقع در اثر تهاجم  این نوع اخیر از کالاها در کشورهای مقصد، فرهنگ مهاجم در این کشورها راه می یابد برای مثال می توان به ویژگی اخلاق کار اشاره نمود که هیچ گاه به کشورهای مورد تهاجم  منتقل نشده است. این ترویج از طریق زور نیست بلکه با بهره گیری از قوانین  بازتابهای شرطی  است که انسان بر طبق آن به محرک های خارجی پاسخ می دهد.
بنابراین، تهاجم فرهنگی به مفهوم نفی هویت فرهنگی و ملی کشور مورد هجوم ، برای برقرار کردن سلط? فکری و فرهنگی از طریق تغییر باورها، رفتارها، روش ها و آداب و رسوم زندگی فردی و اجتماعی آن ملت، منطبق با الگوریتم های فرهنگ مهاجم خواهد بود.
خرده فرهنگ ها
در درون هر فرهنگ الگوهای متنوعی قابل مشاهده است که جامعه و شناختی به آنها «خرده فرهنگ» می گوید. خرده فرهنگ، فرهنگ بخشی از جامعه است که در عین اینکه با فرهنگ کل جامعه پیوند دارد، دارای  ویژگی های منحصر به خود نیز می باشد. تنوع خرده فرهنگ ها که گاه توام با تعارض با یکدیگر نیز هست می تواند زمینه ساز تهاجم فرهنگی باشد. اگر تمدن و مدنیت پذیری را مجموعه ای از اندوخته های معنوی و مادی جامعه بدانیم خرده فرهنگ ها  بخشی از مدنیت و تمدن جامعه را شامل می شوند که اسباب گسست  فرهنگی را فراهم می آورند .
ویژگی های تهاجم فرهنگی در جامعه دارای دو بعد سخت افزاری یا ساختاری  (اسباب تهاجم فرهنگی) و بعد کارکردی (شامل زمینه های بروز تهاجم فرهنگی) است. بعد کارکردی دارای دو بخش است که بخش  دوم آن نیز به شرح زیر دارای تقسیماتی است:
1- خانواده
2- جامعه
1-2- کودکان (دختران ، پسران)
2-2- نوجوانان (دختران ، پسران)
3-2 – جوانان (دختران، پسران)
4-2- جامعه زنان (مادران)
5-2- جامعه مردان (پدران)
هر یک از این زیر گروهها دارای خرده فرهنگ هایی هستند که عموما در تعارض با یکدیگر عمل می کنند. حوزه تأثیر پذیری تهاجم فرهنگی از طریق خرده فرهنگ ها را می توان در عدم دستیابی به عزم و وحدت ملی بازشناخت.
تهاجم و تبادل فرهنگی
فرهنگ در وجه پویایی و خلاقیت، کارکردهای متفاوتی دارد. تبادل و تعامل فرهنگی از جمله این کارکردهاست. آنچه ما تهاجم فرهنگی می خوانیم، وجهی خاص از کارکردویژه یک فرهنگ در برابر فرهنگ دیگر است، وجهی که در آن فرهنگ مهاجم با تلاش برای تسلط بر فرهنگ مورد تهاجم، فرایند دو سویه تعامل را به کشمکش مخرب بدل می کند. کارکرد این فرایند به لحاظ تبیین یکی از ویژگی های مهم فرهنگ ها، یعنی تبادل و تعامل بهتر شایان درک خواهد بود.
- تبادل فرهنگی، آموختن و فراگرفتن انتخابی  پاره ای از اندیشه ها و رفتارها از فرهنگ های دیگر به وسیله عموم از افراد یک جامعه است.
- در تبادل فرهنگی ، هدف بارور کردن و کامل نمودن فرهنگ ملی است، ولی هدف تهاجم فرهنگی، تسلط بر فرهنگ دیگر و خود باخته و دنباله رو نمودن آن و احیانا از بین بردن فرهنگ دیگر است.
-تبادل فرهنگی،  با آگاهی و اراده است، ولی تهاجم فرهنگی با تحمیل خود آگاهانه یا ناخودآگاهانه انجام می شود.
- در تبادل فرهنگی، فرهنگ ها گیرند? عناصر مطلوب فرهنگی یگدیگرند، اما در تهاجم فرهنگی، فرهنگ مهاجم، هنجارها، باورها و ارزش های خود را که در فرهنگ مورد تهاجم نامطلوبند بر فرهنگ مورد تهاجم تحمیل می کند.
- تبادل فرهنگی، با اتکا به نقاط قوت فرهنگ ها انجام می شود، اما تهاجم فرهنگی با اتکا به نقاط ضعف مورد تهاجم و نقاط قوت فرهنگی مهاجم به وقوع می پیوندد.
در زمینه  شناسایی مرز میان تبادل فرهنگی و تهاجم فرهنگی، چگونگی انتخاب و تعیین، اصول زیر، نقش محوری دارد:
1- اصل گزینش
این سئوال از دیر باز فرا روی اندیشمندان غیر غربی بوده است که در برابر فرهنگ های بیگانه چه موضعی باید اتخاذ کرد؟ گروهی که شیفت? فرهنگ جدید اروپایی بوده اند، حتی بعضاً با نیت خدمت به مردم و کشور خویش، تسلیم بی چون و چرا و استحاله کامل در فرهنگ غربی را توصیه کرده اند و گروه دیگر، خزیدن به کنج انزوا و محبوس نمودن خود در حصار جزمیت را توصیه نموده اند. اما راه صحیح آن است که آنچه مفید  و مثبت است را به فرهنگ خودی جذب کرد و در عین حال از آفات و ناهنجاری های فرهنگ های دیگر پرهیز نمود. تشخیص خوبها و بدها نیز ، باید بر اساس معیارهای ارزشی فرهنگ خودی سنجیده شود. البته آنچه در فرهنگ خودی قابل ذکر است اینکه در فرهنگ خودی نیز می تواند ارزش های منحطی وجود داشته باشد. رژیم قبل نیز از طریق برخی اقدامات ظاهری و مضحک سعی داشت  نشان دهد که حافظ  فرهنگ خودی است.
2- اصل تحصیل و جذب
گزینش ویژگی های مثبت فرهنگ های دیگر، به تنهایی نمی تواند نقشی موثر در بالندگی و رشد فرهنگ ایفاد کند. از طرف دیگر، اتکای صرف به گزینش مزبور، فرهنگ را آسیب پذیر خواهد ساخت. پس از گزینش یک جزء فرهنگ دیگر باید آن جزء تجزیه و تحلیل و سپس  سنخیت آن با فرهنگ خودی سنجیده شود تا بتوانند در مجموعه فرهنگ خودی ثبوت و قرار یابد.
3- اصل تولید فرهنگی
سومین اصل در نظریه تعامل فرهنگی، تولید فرهنگی است. یعنی فرهنگی بالنده است که علاوه بر پاسخگویی به سئوالات موجود سئوال ساز نیز می باشد. در این مقام ، فرهنگ از حالت «واکنشی» صرف خارج و به جایگاه «کنشی» صعود می کند.
با توجه به سه اصل فوق در تعامل فرهنگی، در می یابیم که تعامل گزینش حذف یا تسلیم در برابر فرهنگ بیگانه نیست بلکه فرایندی است که در آن فرهنگ خودی با توجه به غنای درونی خویش و با در نظر داشتن نیازهای خود، جزئی از فرهنگ بیگانه را گزینش و تحلیل کند و آن را در قالب یک باز تولید فرهنگی همگون و هم سنخ با ماهیت خود به کار گیرد. اما اگر هر یک از این سه اصل و یا جملگی از جریان تعامل خارج شوند و قدرت فرهنگی فرهنگ بیگانه در این داد و ستد ، اعمال و حاکم شود، پدیده ای شکل می گیرد که آن را «تهاجم فرهنگی» می نامیم.
فرهنگ مهاجم، فرصت گزینش ، شناخت و تجزیه و تحلیل مواد تشکیل دهند? خود (ارزش ها، مبانی ، معیارها و ...) را به فرهنگ مورد تهاجم نمی دهد، بلکه با برخورداری از قدرت  تهاجمی خود، ارزش ها و معیارهایی را بر آن تحمیل می کند که گاه حتی در حیطه سرزمین خودش نیز فاقد مطلوبیت و مشروعیت است.
تعامل فرهنگی ، عاملی در جهت رشد شکوفایی و غنی شدن فرهنگ هاست . ولی هجوم فرهنگی ، ارزش ها و معیارهای مذهبی و ملی فرهنگ  مورد هجوم را از ساخت آن زدوده و یا تضعیف می کند  و فرهنگی با ارزش های مغایر و متضاد با گذشته جانشین می سازد .
هدف هجوم فرهنگی، کمرنگ کردن و در صورت امکان، هدم ونابودی باورها و ارزش های فرهنگی و جانشینی ارزش های مورد نظر خویش است . در حالی که تعامل فرهنگی غنای فرهنگ های متعامل را افزایش میدهد و با آشنا نمودن  فرهنگ ها با یکدیگر ، افق های دید آنها را وسعت می بخشد و آنها را رساتر می سازد. تهاجم فرهنگی با انگیزه  ایجاد دگرگونی های مطلوب در بخش های اساسی فرهنگ مورد تهاجم و شناختها، باورها، ارزش ها، گرایشها،رفتارها و کردارها) صورت می گیرد.
بنابراین وقتی که فرهنگی از وجه تعامل با فرهنگ های دیگر خارج شود و از راههای اعمال قدرت، چون غالبیت سیاسی یا اقتصادی و در نهایت با قدرت فرهنگی سعی در تحمیل ارزش های خود به فرهنگ دیگر نماید کارکرد فرهنگ غالب را«تهاجم فرهنگی» نامند. هدف تهاجم ، ترویج بخشی منحط و غیرکارآمد از فرهنگ است. اگر مصداق یک تهاجم استیلای فرهنگی برتر بر فرهنگی منحط باشد پسندیده است مانند انچه درصدر اسلام مسلمین انجام دادند .

مراحل و ابعاد تهاجم فرهنگی 
1-    شناخت ملت ها
طبیعی است که نفوذ در هر جامعه و بهره برداری بیشتر و بهتر از آن و تربیت هر ملت به صورت دلخواه مستلزم شناخت زبان، تاریخ و جغرافیا، آداب و رسوم آن جامعه و آگاهی از روحیات و خصلت ها و باورها و اعتقادات آن ملت است. از این رو کشورهای سلطه گر برای پیشبرد اهداف خود مجبورند وضع گذشته و حال جوامع مورد نظر را مطالعه کنند و در این راه از علوم گوناگون به خصوص علوم اجتماعی و جامعه شناسی بهره جویند.
مهاجمان فرهنگی به تجربه دریافته اند که برای گشودن زمینه تسلط بر ملت ها باید در وهله اول فرهنگ آن جوامع را مطالعه کنند و شناخت جامعه شناسانه و روان شناسانه قوی  از مردم آنها بدست آورند. این ویژگی تهاجم، اصلی ترین شناسه توسعه طلبی و فرهنگ ستیزی نظام سرمایه داری است که در راس مهاجمین به فرهنگ سایر ملل ، فعال است .
2- بی هویت کردن و از خود بیگانه ساختن ملت ها
برای اینکه ملت ها وابستگی به فرهنگ سرمایه داری را بپذیرند و تقلید و پیروی از الگوهای آن را از ضروریات اجتناب ناپذیر زندگی خود بدانند، لازم است که احساس کنند خود چیزی ندارند و یا آنچه دارند، بی ارزش و غیر مفید است. این خود کم بینی و احساس نیاز سبب می شود دست نیاز به سوی دنیای سرمایه داری دراز کنند و برای جبران عقب ماندگی و رسیدن به قافله تمدن فرهنگ سفارشی آنها را بپذیرند ؛ لذا برای ایجاد آن احساس نیاز  نظام سرمایه داری اقدام به بی اعتبار ساختن فرهنگ بومی و از خود بیگانه ساختن ملت ها می کند و برای دستیابی به این هدف از راهها و ابزارهای گوناگونی بهره می گیرد، که مهم ترین آنها به قرار زیر است:
1-2- تضعیف باورها و اعتقادات مذهبی:
رفتار انسان محصول اندیشه و بینش اوست که مجموعه جهان بینی، رفتار و انکار انسان را شکل می دهد. در جامعه اسلامی هر فرد مسلمان بر اساس جهان بینی و اعتقادات و باورهای مذهبی خویش رفتار می کند و مهاجم فرهنگی درصدد است این باورها را تضعیف و تخریب نماید.
2-2- بی ارزش ساختن ارزش های اخلاقی و ترغیب به رها شدن از قیود
مهاجمان فرهنگی از راه طرح و ترویج اندیشه ها و نظریاتی که مبانی و ریشه ارزش ها و اخلاق را می سوزاند، مانند دنیا گرایی، رفاه طلبی و مصرف گرایی، آزادی بی قید و نسبی بودن ارزش های اخلاقی که معمولا با ابزار هنری و ادبی انجام می گیرد و همچنین با گسترش فساد و فحشا از طریق تئاتر، سینما، تلویزیون، ماهواره و مجلات و نظایر آن ، تلاش کرده اند تا عملا اخلاق را  از جوامع بزدایند.
3-2- تحقیر و تحریف تاریخ
فرهنگ هر جامعه ریشه در تاریخ آن جامعه دارد و تاریخ هر ملت، شناسنامه و حافظ هویت و اصالت آن است. از این رو، سلطه گران برای به اجرا درآوردن مقاصد خود و تجمیل فرهنگ دلخواه خویش، دست به تحقیر و تخریب تاریخ ملت ها می زنند در این راستا تا جایی که بتوانند، این ملت ها را بی تمدن و تاریخ و خود را دارای تمدن باستانی و با سوابقی روشن معرفی   می کنند. در حالی که مردم جوامع از تاریخ خود بی خبر و یا به آن بی توجه اند. آموزش تاریخ خود را برای آنان ضروری و مهم جلوه می دهند و چنین القا می کنند که چون تاریخ آنها اهمیتی ندارد و در تمدن و پیشرفت نقشی نداشته است شایسته نیست مورد مطالعه و آموزش قرار گیرد. به هیمن علت کودکان و نوجوانان جوامع تحت سلطه تاریخ و قهرمانان کشورهای سلطه گر را به خوبی می شناسند ولی از تاریخ و نقطه های عطف  تاریخی شان ودانشمندان و قهرمانان جامعه خود اطلاعی ندارند و اگر هم اطلاعی داشته باشند نادرست و نا منظم است. سلطه طلبان اگر دریافتند که تاریخ ملتی به قدری پرآوازه است که نمی توانند آن را از مردمش بستانند، دست به تحریف تاریخ آن ملت می زنند و بخش های کم اهمیت آن را مهم و با عظمت نشان می دهند تا از قسمت های مهم و اصل تاریخ خود غافل بمانند.
4-2- تخریب و نفی هویت ملی
پیوندهای ملی و بومی سبب پایداری جامعه و ایجاد هویت واحد می شوند. بی هویت جلوه دادن اقدام و یا ایجاد تفرقه های فرهنگی- زبانی، موجب گسستگی پیوندهای اجتماعی را فراهم می آورد و هویت ملی و فرهنگی را خدشه دار می سازد. دشمنان سعی می کنند به روش های گوناگون این ویژگی ها را از هم متمایز و در مقابل یکدیگر قرار دهند. یکی از ترفندهای قدیمی مهاجمان در سده های اخیر ایجاد تفرقه های قومی قبیله ای و مذهبی است. آنان با ایجاد و تقویت جریان های انحرافی و نیز حمایت از تشکل های وابسته در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی سعی در بر هم زدن وحدت و یکپارچگی جامعه دارند.

5-2- تخریب الگوها و اسوه های خودی:
انسان ها و به ویژه جوانان برا ی تنظیم  چگونگی حیات فردی و اجتماعی نیازمند الگو هستند. الگوها هر چه بیشتر با فرهنگ خودی سازگار باشند، رفتار اجتماعی جامعه از هم سویی و هماهنگی بیشتری برخوردار خواهد شد. مهاجمان فرهنگی با درک این نیاز، سعی در تخریب الگوهای مذهبی و ملی دارند و تلاش می کنند با استفاده از امکانات و ابزارهای تبلیغی نظیر فیلم های تلویزیونی و سینمایی، برنامه های ماهواره ای کتب و مجلات و نشریات و حتی تبلیغات تجاری و اقتصادی، الگوهای منطبق با فرهنگ خویش را بسازند و در بین گروههای مختلف جامعه رواج دهند. تاریخ جوامع اسلامی به ویژه جامعه شیمی ایران مملو از شخصیت های علمی، اجتماعی ومبارزاتی است که هر یک به نوبه خود می توانند الگوهای سازنده ای برای جامعه باشند الگو پذیری بعضی از جوانان از نوع و طرح لباس آرایش مو، رفتارهای اجتماعی لوازم مصرفی بیگانگان  و غیره نمونه ای از هجوم فرهنگی بیگانه است.

6-2- ترویج خط و زبان بیگانه
خط و زبان، دو نمود از هویت ملی هر جامعه و عامل  پیوند اجتماعی به شمار می روند. از طریق این دو وسیله ارتباطی، پیامها مبادله می شوند و مواریث فرهنگی از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابند. خط و زبان فارسی که خود یکی از مفاخر ادب بشری است، طی قرون متمادی و بیش از هزار سال با فرهنگ اسلامی درآمیخته  و هویت اسلامی- ایرانی یافته است. مهاجمان فرهنگی سعی در بی اعتبار کردن این میراث گرانبها دارند و در صدد ترویج خط و زبان خویش هستند. از این رو تلاشی که در بعضی از کشورهای منطقه به منظور محو آثارفارسی از زبان های بومی صورت می گیرد، در همین زمینه است. حذف واژه های عرب و تزریق واژه های انگلیسی و فرانسوی به زبان فارسی در زمان گذشته را نباید اتفاقی تلقی کرد. متاسفانه کماکان عده ای سعی دارند با استفاده از واژه ها اصطلاحات بیگانه در گفتگو ها  مکتوبات، دانسته یا ندانسته این ترفند دشمن را رواج می دهند. در کنار این خطر ، باید به این مسئله وقوف داشت که در دنیای معاصر زبان انگلیسی یک زبان علمی است.
7-2- تحقیر استعداد و توان مردم
اگر مردم نیرو و استعدادهای خدادادی خود را بشناسند و باور کنند، دیگر دست نیاز به سوی بیگانه دراز نخواهند کرد. دشمنان برا ی این که این دست همیشه دراز بماند و این احساس نیاز تداوم یابد توانایی ها و استعدادهای مردم و به ویژه جوانان را تحقیر و در بسیاری موارد سرکوب می کنند
8-2- تعارض علم و دین
مهاجمان فرهنگی برای القای شبهات عقیدتی، بزرگ نمایی مشکلات فکری ، غافل نمودن از مبانی استدلالی و منطقی، ترویج سطحی نگری از یک سو و تحجر گرایی از سوی دیگر و در نتیجه آسیب پذیری عقیدتی و جز آن ، در تلاشند تا ارزش تعالیم وباورهای اسلامی را خدشه دار سازند و تعلیمات آن را در پاسخگویی به نیازهای فکری – فرهنگی جدید نسل جوان در عصر حاضر ناتوان جلوه دهند.
9-2- ناکارآمد نشان دادن دین:
یکی از شبهات عقیدتی، مطرح کردن مسئله ناکارآمد بودن دین در امر حکومت است، که شبهه ای قدیمی و نشات گرفته از تفکر جدایی دین از سیاست است . حال آن که در مکتب اسلام دین و دولت، دنیا و آخرت ، همانند عقل و دین ملازم و قرین اند. ملازمتی که در تفکر غربی انکار شده است...

 

فهرست منابع :
-    آصفی ، محمد مهدی. ترجمه تقی متقی. دنیای اسلام و تهاجم فرهنگی غرب، قم : دفتر تبلیغات اسلامی 1380
-    افروغ، عماد ، فرهنگ شناسی و حقوق شناسی تهران : فرهنگ و دانش 1380
-    سایت نمایه 2000 ، تهاجم فرهنگی و راهکارهای مبارزه با آن
-    سایت نمایه 2000 ، تهاجم فرهنگی. سیاستهای مقابله با تهاجم فرهنگی
-    نشریه فرهنگ عمومی. شماره 26 . نمایه 124 ، بازیابی 761
-    یونسکو، فرهنگ و توسعه، ترجمه نعمت ا... فاضلی و محمد فاضلی.
تهران: وزارت فرهنگ ارشاد  اسلامی 1376  .
-    صدا و سیما

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله بررسی ویژگی های ساختاری و اپتیکی فیلم نازک باریم فلوراید ت

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله بررسی ویژگی های ساختاری و اپتیکی فیلم نازک باریم فلوراید تهیه شده به روش تبخیر گرمایی درخلأ در pdf دارای 4 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی ویژگی های ساختاری و اپتیکی فیلم نازک باریم فلوراید تهیه شده به روش تبخیر گرمایی درخلأ در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی ویژگی های ساختاری و اپتیکی فیلم نازک باریم فلوراید تهیه شده به روش تبخیر گرمایی درخلأ در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی ویژگی های ساختاری و اپتیکی فیلم نازک باریم فلوراید تهیه شده به روش تبخیر گرمایی درخلأ در pdf :

مقدمه

بلورباریم فلورایدشفاف ودارای عبور اپتیکـی بـالا درمحـدوده

(UV-IR) طول موج های((0/2-11 µm می باشـد.ایـن بلـور بـه دلیل گاف انرژی بـالا(در حـدود (10/6 eV عـایق بـوده ورسـانش الکترونی ندارد اما دیده شده که در دماهای بالادلیل نابجایی آنیـون

های زیر شبکه ای و یا ناخالصی ها رسانش یونی در آنهادیده مـی شود. این ماده از طرفی جزءسریع ترین موادلومینسانسی وجرقه زن ها است که دارای دو نوع جزءگسیلی می باشد:

(1جزء تند:باندباریک مربوط بـه گـذار لومینسـانس ظرفیـت-

مغزی((CVLبا طول مـوج هـای 195nm و 220 nm و بـا زمـان

10

های گسـیل درمحـدوده (0/6 – 0/8 ns) مـی باشـد.شـدت ایـن جزءدرمحدوده دمایی ( 233-300 K) مستقل از دما است.

(2جزءکنــد:بانــد پهــن مربــوط بــه گســیل اکســایتون خــود گرفتار((STEبا طـول مـوج در حـدود310 nm وبـا زمـان گسـیل 620ns می باشد.شدت این جزء بادما تدریجا تغییر کرده ودر دمای

263 K به حداکثرشدت خود می رسد.(معمولا متوقف کردن همین جزء ازطریق آلاییدن بایون های 3ظرفیتی عناصر خاکی نـادر بـرای مثال لانتانیم((Laبـه منظـور افـزایش بهـره جرقـه زنـی درپروسـه آشکارسازی انجام می گیرد.)1]و[2

مجموعه خواص فـوق BaF2 را مـاده ای پـر کـاربرد در امـر ساخت دریچه ها،لنزها،وعدسی های اپتیکی(به دلیل عبـور اپتیکـی بالا) استفاده در آشکارسازی وشناسایی پرتو گاما((وذرات آلفا((

ومحاسبه زمان پرواز وطول عمر در فیزیک ذرات بنیادی (بـه دلیـل وجود جزء تندوبهره جرقه زنی بالا وزمان گسـیل کوتـاه)وبهتـرین گزینه برای بکارگیری در حسگرها،فیلترها، باتری ها وسلول هـای سوختی در دماهای بالا(به دلیل رسـانش یـونی در دماهـای بـالا)

معرفی می کند. [3]

هرچندکه برخلاف هالیـدهای قلیـایی در فلورایـدهای قلیـایی خاکی ایجاد مراکزرنگی در نمونه های خالص تنهـاازطریق تـابش پرتوهای یوننده نظیرX امکان پذیر نبـوده وعـلاوه برتابش،آلاییـدن نمونه با هیدروژن ویا عناصر نادر خاکی ضروری می نماید[4]، اما در مورد باریم فلوراید دیده شده که تابش پرتـوی Xحتـی بـرروی نمونه ناآلاییده آن نیزدر دماهای پایین ایجادمراکز رنگی می کند.

چنین مراکـزی از طریـق تکنیـک هـای تشـدید پارامغناطیسـی الکترون (EPR) وتشـدیددوگانه الکتـرون -هسـته ای((ENDOR
قابل شناسایی می باشند ومشخص شده است کـه در مـورد بـاریم فلورایــد خــالص در دمــای 80 K تحــت تــابش پرتــوX ایــن مراکز،مرکز)Fجای خالی یون فلوئورکه شـبیه یـک جایگـاه مثبـت عمل کرده ویک الکترون را گیـر مـی انـدازد)ودیگـری مرکـز Vk

(جای خالی یون باریم مقید بـه دو یـون فلوئـور مجاوراسـت کـه میتوان یک الکترون گیر بینـدازد) مـی باشـند هـردوی ایـن مراکـز درراستای((100 واقعند 5] و .[6از آنجایی که نازک شدن لایه ها وافزایش نسبت سطح در برابر حجم برروی خواص اپتیکی وساختاری جامدات تاثیر گذار اسـت در این پژوهش سعی شده تا به برخی ازاین تغییرات پرداخته شود.
کار تجربی

فیلم نازک باریم فلوراید توسط دستگاه لایه نشانیPVD مدل EDWARDS AUTO306 بر روی زیر لایـه شیشـه ای سـاخته شد. برای این منظور ابتدا زیر لایه را با آب و محلـول رقیـق اسـید سولفوریک شستشومی دهیم تا تمامی لکه ها پاک شود.سپس باآب مقطر سطح شیشه را تمیزکرده و بـا پارچـه نخـی کـاملا پـاک مـی نماییم .پودر باریم فلوراید (بانقطـه ذوب(1640 K را بـرای تبخیـر درون بوتــه ای از جــنس تنگســتن بانقطــه ذوب بــالا( (3695 K
می ریزیم ولذا امکـان انجـام واکـنش شـیمیایی، هنگـام تبخیـرآن، بامحتویات بوته منتفی است.پس از آنکه فشارداخل محفظه توسط پمپ چرخشی به حدود10-3 Torr رسید پمپ پخشی روشن شـده وپس ازمدتی فشارداخل محفظه تا 7 × 10-5 Torr کاهش می یابد.

جریان دوسر بوته را برقرار کرده وآن را به آهسـتگی افـزایش مـی دهیم تاهنگام ذوب ،ذرات به خارج پرتاب نشوند. در حین عمـل لایه نشانی،ضـخامت (ازطریـق بررسـی ارتعاشـات بلـور کـوارتز)
وآهنگ لایه نشانی توسط واحد کنترل الکتریکی قابل کنترل است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
   1   2   3   4   5   >>   >