سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله سرقت از بانک در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله سرقت از بانک در pdf دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله سرقت از بانک در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله سرقت از بانک در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله سرقت از بانک در pdf :

سرقت از بانک

علیرغم تلاش مداوم بانک‌ها در مقابله با سرقت بانکی هنوز هم از این ناحیه خسارات زیادی متوجه آنها می‌شود و برای مسدود نمودن راه‌های پولشویی و کلاهبرداری، بانک‌ها باید تغییرات اساسی اعمال کنند . با وجود تولید بعضی قوانین با ساختار ویژه مثل «سارپانس اگزلی» قانون فدرال امریکا به‌منظور نظارت، تنظیم و بازرسی شرکت‌های دولتی، هنوز هم میزان فعالیت‌های فریب‌آمیز بانکی در جهان چشم‌گیر است.

در دسامبر 2007 در ارتباط با یک سرقت بانکی 19 نفر و از جمله یک بانکدار سوئیسی بانک UBS در برزیل دستگیر شدند. پلیس برزیل اعلام کرد بیش از چهار میلیون دلار پول نقد به سرقت رفته را باز‌پس‌گرفته‌است. در میان متهمان این پرونده تعدادی شرکت‌های برزیلی هستند که با پولشویی توسط بانک‌های سوئیس از پرداخت مالیات فرار کرده بودند و در این پرونده شاخه خصوصی بانکداری اعتباری سوئیس و AIG مورد اتهام قرار گرفتند.

این سرقت باعث تولید سومین دستورالعمل شد که در آن مسوولیت تمامی کلاهبرداری‌ها برعهده شرکت‌ها نهاده و شرکت‌ها موظف به کنترل اصالت و اعتبار مشتریان خود شدند .

 

پر کردن شکاف‌ها
هلن لرد -مدیراطاعت از قوانین اختلاس شرکت اکسپریان- تجهیز کننده تجزیه و تحلیل‌های اطلاعاتی می گوید: جنایتکاران سازمان یافته بسیار باهوش‌اند و از کوچکترین روزنه‌ای برای سرقت استفاده می‌کنند و وجود تکنولوژی به روز می‌تواند این شکاف‌ها را ‌پر ‌نماید.

با اخطار شرکت‌های TJX (کمپانی‌های تجاری زنجیره‌ای در امریکا، کانادا و اروپا) مبنی بر برخی مزاحمت‌ها به سیستم‌های کامپیوتری و سرقت اطلاعات مربوط به معاملات مشتریان، در ژانویه 2006 برخی قوانین مرتبط اصلاح شد. این کلاهبرداری با به صدا در آمدن زنگ ارسال یک کارت هدیه در زمان قبل از برداشت 8 میلیون دلار و شکستن دیوار امنیتی سایر باجه‌ها به وقوع پیوست.

این قبیل کلاهبرداری‌ها ، لزوم تدابیر بیشتر به‌منظور کاستن موارد تخلف را گوشزد می‌کند . TJX از استاندارد حفاظت اطلاعات کارت، تضمین کننده امنیتی اطلاعات پیروی می‌کند.

هنگام طرح پرونده در حضور قاضی، مدارک حاکی از آن بود که با وجود داشتن استاندارد حسابرسی در شرکت‌های TJX از 12 مورد استاندارد، تنها 9 مورد رعایت شده‌است.

 

اطاعت از قانون
بررسی اطاعت از قانون و دستورالعمل در یک سازمان طبق فرآیند، فوق‌العاده کار دشواری است. این گفته مایک فلوتون
-مدیر تولید شرکت open pages – تهیه‌کننده نرم‌افزار راه حل‌های تسلط بر تجارت است. از این منظر سازمان‌ها نیازمند ابزاری هستند که این راه‌ها را برای آنها شفاف نموده، فرآیند ارزیابی کارشان مکانیزه شود. برایان گریگوری -مدیر ارشد راه‌های فروش نرم‌افزارهای مالی شرکت EMEA اوراکل- نیز عقیده دارد هر چه فرآیند را بیشتر مکانیزه نمایید غلبه بر روش‌ها مشکل‌تر می‌شود.

یکی از موارد تکنولوژی‌های جالب توجه برای تشخیص سرقت اطلاعاتی نمونه‌ای است که در سطح میز کار کارمند و یا با اتصال به شبکه داخلی سازمان از آن استفاده می‌شود.

به منظور محافظت از آدرس صندوق پستی، مدلی توسط شرکت «ونتیووفیدلس» تولید شده‌است. این نرم افزار شامل بخش‌هایی است که پیام‌های خروجی مربوط به شماره حساب و اطلاعات ویژه آن را کنترل کرده، اجازه دسترسی غیرمجاز را از آن سلب می‌نماید.

 

پولشویی
طبق گزارش صندوق بین المللی پول، همه ساله 150 بیلیون دلار درآمد ناشی از فعالیت‌های غیر قانونی از طریق سیستم‌های مالی جهانی پولشویی می‌شود و نیز طبق گزارش‌های تجمیع شده 5 ساله، نرخ هزینه‌های تشخیص دزدی در 5 سال گذشته نشان از 29 درصد رشد دارد.

آنتونی کربی -یکی از متفکرین اقتصادی فرانسه- در این مورد می گوید: بیشتر بانک‌های سرمایه گذار تصمیم دارند حداقل یک چهارم و حداکثر یک سوم بودجه IT خود را صرف جلوگیری اززمینه‌های کلاهبرداری نمایند. موسسات مالی در ارزیابی شبکه‌های خارجی، خود را به سرعت دقیق و توانمند می‌سازند. بیشتر سرقت‌های انجام شده در این سازمان‌ها با اقدام یک تشکیلات جنایتکار و همکاری یک ارتباط داخلی عملی می‌شود.

متخلفان آگاه
نیل داگسون -مدیر ریسک و اطاعت از قوانین در شرکت اما اراکل- می گوید: سیستم‌های بانکی بیشتر برای دستگیری متخلفان آگاه برنامه‌ریزی شده و کمتر به جنایتکارانی که دزدی آنها در حد سابقه دزدی از باجه‌ها می‌باشدتمرکز یافته‌است .
در حال حاضر به منظور کاهش ریسک کلاهبرداری داخلی، بانک‌ها از راه‌هایی مثل استفاده از نرم‌افزار جستجوی رفتارهای مشکوک توسط یک کارمند و اخطار به قسمت فرمان استفاده می‌کنند. از اقدامات دیگر، کنترل سابقه اعتبار و جرایم کارکنان جدید الاستخدام می‌باشد.
موسسات مالی نسبت به نصب سیستم‌های کامپیوتری خود دقت و همت کافی به خرج‌نداده، کوتاهی در کنترل این سیستم‌ها باعث خسارات مالی فراوانی به آنها می‌شود.

برای مثال بانک پست پک استرالیا اعتراف کرد که به دلیل وجود مشکل کامپیوتری در سیستم‌های این بانک، یکی از مشتریان این بانک 9 میلیون دلار بیشتر از مقدار موجودی خود از حساب برداشت نموده‌است.
تاکنون تنها در کشور انگلستان بیش از 57 میلیون پوند معادل 118 میلیون دلار به‌عنوان بازنشستگی و حمایت‌های درآمدی به افرادی که در قید حیات نیستند پرداخت شده‌است.

فلوتون یکی از صاحب نظران می‌گوید: بیشتر اشتباهات و زیان‌های ناشی از تکنولوژی در سازمان‌ها در ارتباط با یکی از دو مقوله فرآیند و یا سیاست است.

به‌منظور جلوگیری از پرداختی‌ها به افرادی که مرحوم شده‌اند، سازمان‌ها باید سیاست‌های حسابرسی و کنترل دایمی اعمال کنند، البته تکنولوژی سیستم‌های مالی، فوق العاده پیچیده بوده و انتظار رفع صد در صد ریسک از فروشندگان تکنولوژی و IT بعید به‌نظر می‌رسد .

 

عملیات کنترلی
نظر به اینکه حملات سارقان اطلاعات به‌طور‌دایم در حال منظم‌تر شدن است، نیاز بانک‌ها به اجرای عملیات کنترلی پویا و جامع مشتریان بیش از پیش احساس می‌شود. اطلاعات موجود نشان‌دهنده آن است که در‌حال حاضر هیچ بانکی این‌گونه عمل نمی‌کند.

تنها راه مقابله با کلاهبرداری در سیستم بانکی، مجهز شدن به سیاست‌های امنیتی مطمئن است. همواره باید از طرف کارکنان نسبت به، به روز نمودن روش‌های تاریخ گذشته اقدام شود.
داشتن یک سیستم حجیم به خودی خود کافی نبوده بلکه بانک‌ها نیازمند دیدگاهی جامع نسبت به افراد و اجرای استانداردها و تکنولوژی می‌باشند.

 

راههای ذکر شده در ذیل جهت شناسایی و استفاده صحیح از کارتهای عابربانک و مراقبت و پیشگیری از سوءاستفاده های احتمالی می باشد .
دستگاههای معتبر عابر بانک و یا خود پرداز بانکی (یعنی ATM machines ) معمولا توسط شرکتهای معتبر و بزرگی همجون Diebold, NCR, Fujitsu ساخته میشوند. تمام آنها دارای کاست cassettes های حاوی اسکناس ، مثلا 10 یا 20 دلاری (یا واحد پولی آن کشور) هستند و این کاست ها توسط هیج نرم افزار کامپیوتری کنترل نمیشوند بلکه توسط تکنسین ها یا شرکتهای سازنده اش با سویج های مختلف در پشت هر کاست کدگذاری میشوند: مثلا بک کاست شامل 20 دلاری است و دیگری 10 دلاری و غیره.. بنابراین خود کاست ها اصلا نمی دانند که چه نوع اسکناسی در آنها گذاشته شده. یعنی کلا این ماشینها smart و هوشمند نیستند و “قبلا پروگرام شده اند” و پیغامهایی هم که روی صفحه اسکرین این ماشینها ظاهر میشه فقط از مرکز هدایت کننده صاحب آن ماشین ، مثلا بانک، از طریق شبکه و “نت ورک” ارسال میشه و خود دستگاه فادر به تغییرش نیست.

ATM ها دارای سنسورهایی هستند که ضخامت و کلفتی اسکناسهایی که در حال بیرون رفتن از کاستهای دستگاه هستند را تست می کند (مثلا ضخامت هر اسکناس بیست دلاری) و اگر ضخامت یک اسکناس که از یک کاست یا BIN خارج میشود مطابق با ضخامت پروگرام شده ای که به ان داده اند تیست ( یعنی مثلا این اسکناس 20 دلاری نیست و 10 دلاری است) فورا آن اسکناس را از دور خارج کرده و به یک BIN یا کاست دیگر هدایت می کند تا بعدا مسوول بانک آنرا در کاست مخصوص همان اسکناس بگذارد. ظاهرا تا اینجای قضیه چیزی قابل دستکاری نیست اما تا مدتهای ریادی default password – رمز و مستر اصلی عبور- این ماشینها در وب سایتهای شرکتهای سازنده شان (در کتایچه راهنما و repair manual شان) در اینترنت قرار داشته و برای همه قابل دسترسی بوده است!! اما زیاد کسی به آن توجهی نمی کرده..

الیته ماشیتهای دیگری که توسط شرکتهای ارزانتر ساخته شده اند مثلا “گیم ماشین” ها که معمولا نوجوانان زیاد با آنها در مغازه ها بازی می کنند از همان صفحه کلیدشان ” یعنی key pad ” شان فابل دستکاری و ریست Reset هستند و بچه های باهوش براحتی میتوانند مجانی بازی کنند. ولی ATM های بانکی را نمیشه از key pad شان دستکاری یا نفوذ کرد.
inside an atm machine ..روی این تصویر کلیک کنید و اجزای داخلی یک ATM ماشین را ببینید.

 

اما در سالهای اخیر هزاران نمونه از برداشتهای غیر مجاز از این عابر بانکها در دنیا اتفاق افتاده که جند نمونه معروف آنها از این قرارند. یعنی کسی از حساب بانکی شما پولی برداشته یا از کردیت کارت شما استفاده غیر مجاز کرده:

“Lebanese Loop”
Plastic Sleeves
/ Skimming Devices
Street Scam Frauds

Lebanese Loop .. لوپ لینانی.. این را ازین جهت که برای نخستین بار و بسیار زیاد در لبنان استفاده شده کلک لبنانی میگویند. و شامل کلک Plastic Sleeves توضیح داده شده در پایین است.

Plastic Sleeves ( آستین پلاستیکی )- شما کارتتان را داخل ماشین می کنید ولی هرچه که pin نامبرتان را وارد می کنید دستگاه به شما میگه که غلط است و کارت را هم به شما بر نمی گرداند. معمولا یک مشتری دیگر هم پشت سرتان منتظر ایستاده.. شما خسته و ناراحت و کلافه شده و آن ماشین را ترک کرده و تصمیم می گیرید که بعدا موضوع را به بانک گزارش

داده و کارتتان را از انها پس بگیرید. آن به ظاهر مشتری که پشت سرتان ایستاده بوده ممکن است که به شما پیشنهاد کمک هم بدهد و بگوید که این ماشین فبلا هم اینکار را با او کرده و او بلد است که چگونه مشکل را حل کند. او pin نامبرتان را از شما می پرسد یا ازتان میخواهد تا آن را دوباره تایپ کنید. اینجوری او pin نامبرتان را می فهمد ( و یا قبلا از پشت سرتان آنرا دیده است که چند بار وارد کرده اید); باز هم دستگاه نه کارتتان را پس میدهد و نه pin نامبرتان را قبول می کند 0 گیر کرده – و شما بالاخره آنجا را با جاگداشتن کارتتان در دستگاه ترک می کنید. و همان به ظاهر مشتری ، از حساب بانکی تان پول برداشت می کند و می رود.

نحوه این کلک ساده به اینصورت است که آن مشتری قبلا یک ورقه پلاستیکی بسیار نازک و تقریبا غیر فابل دید ( مثل یک آسیتین نامرعی) را توی سوراخ کارتخوان آن ماشین کرده و منتظر قربانی (یعنی شما) است. وقتی شما کارتتان را داخل دستگاه می کنید آن کارت در واقع مبره توی/ یا زیر آن ورقه پلاستیکی و دستگاه هم نمیتونه کارت شما را یخواند و بنابراین pin نامبرتان را هم نمیتونه بخواند . بعد از رقتن شما، آن مشتری به سادگی لبه ی برجسته یا کمی خم شده ی آن پلاستیک را (که شامل کارت شما هم هست) و به زحمت فابل دبدن است را از سوراخی دستگاه به بیرون می کشد و کارتتان را دوباره بدون ان پلاستیک به دستگاه وارد می کند و pin نامبرتان را هم که میداند و بقیه فضایا;;حتی ممکن است که کسی هم پشت سرتان نباشد بلکه با استفاده از یک دوربین الکترونیکی بسیار کوچک و مخفی و “نقطه مانند” قبلا نصب شده در بالای ان دستگاه بتوانند pin نامبرتان را ببینند. پس هروفت که دستگاهی pin نامبرتان را بعد از چنذین بار وارد کردن تنوانست بخواند بلافاصله باید با شماره تلفنی که روی ان دستگاه است تماس گرفته و به بانک گزارش کنید و همانجا بمانید تا یکنفر از طرف ان بانک و یا یک پلیس بیاید و با ارایه کارت شناسایی اش به شما کمک کند.

ATM keypad overlay و ATM Card Skimmer (قرار دادن یک پوشش هوشمند روی keyPad دستگاه ATM );; این پوشش به ظاهر معمولی، یک کارتخوان و اسکیمر است و فادر است تا تمام اطلاعات وارد شده از صفحه مگنت کارت شما در این keyPad را خوانده ( یعنی اسکیم کند ) و در خود ذخیره کرده و بعدا توسط کامپیوتر سارفان دانلوذ و برداشته و بازخوانی شده و کارت بانکی ای شبیه مال شما را بسازند و استفاده کنند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله طرح ضربگیر آبی انفجار در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله طرح ضربگیر آبی انفجار در pdf دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله طرح ضربگیر آبی انفجار در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله طرح ضربگیر آبی انفجار در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله طرح ضربگیر آبی انفجار در pdf :

طرح ضربگیر آبی انفجار

مقدمه
با گسترش علم و دانش و پیشرفت جوامع اهمیت امنیت روز به روز در حال افزایش است. از این رو دولت ها و برقرار کنندگان امنیت، سعی بر این دارند، تا با از میان برداشتن هر گونه خطر امنیتی، امنیت را به حداکثر ممکن در جامعه برسانند. در طی دهه های گذشته اولویت خطرات امنیتی از دشمنان و جنگ های رو در رو به جنگ های چریکی و گروهک های تروریستی تغییر کرده است.

گروهک های تروریستی با پشتیبانی قدرت های بزرگ، هر از چند گاهی با اقدام به بمب گذاری،

امنیت جوامع جهان سومی را بر هم می زنند. به همین دلیل در روزگار کنونی، بر خورد با این عملیات ها و خنثی سازی بمب های کار گذاشته شده توسط تروریست ها جلوگیری از انفجار آنه

ا به هر طریقی ممکن و یا حداقل کاهش دادن قدرت تخریب بمب های جهت کاهش خسارات اهمیت فراوان می یابد. با پیشرفت علم، تکنولوژی به کار رفته شده در بمب ها روز به روز گسترش یافته و مقابله و خنثی سازی آن سخت تر و خطرناک تر می گردد.
یکی از بهترین راههای مقابله ی با بمب های پیشرفته ای امروزی جلوگیری از آز

اد شدن کامل انرژی داخل بمب یا به اصطلاح دیگر، کاهش قدرت و شعاع موج انفجار می باشد. برای رسیدن به هدف های فوق طرح ضربگیر انفجار پیشنهاد می گردد. طرح ضربگیر انفجار می تواند تا حد زیادی قدرت و تخریب ناشی از انفجار یک بمب یا ماده ی منفجره را کاهش دهد.

ساختمان کلی ضربگیر انفجار:

ضربگیر انفجار درامل شامل یک پوشش لاستیکی به شکل نیم دایره ای کامل است که در داخل آن فضای خالی به اندازه ی قرار گرفتن یک بمب آن هم به شکل نیم دایره وجود دارد.

این پوشش با فشار زیاد توسط آب پر شده و روی بمب قرار داده می شود و سپس از اطراف توسط چند میخ یا پیچ محکم به زمین بسته می شود. این پوشش به شرح زیر مانع از رسیدن انرژی بمب در حین انفجار می گردد.
1- مانع از رسیدن هوا به بمب و سوختن کامل ماده ی منفجره و ایجاد موج گرما در اطراف بمب شده حداقل موج گرمای ایجاد شده نیز توسط آب های داخل پوشش سرد شده و از بین می رود.
2- مانع از ایجاد موج صدای مهیب و ویران کننده در حین انفجار می گردد. چون سرعت صوت در آب 220m/s است و این سرعت در آب ذخیره شده در فشار بالا(( همانند آ

ب موجود در ضربگیر)) بیشتر کاهش می یابد، به این ترتیب پس از انفجار، موج صدا ابتدا در عبور از پوشش مرتفع ضربگیر و سپس در آب تحت فشار مقدار زیادی از انرژی خو

د را از دست می دهد و زمانی که بعد از عبور از پوشش دوباره به فضلی آزاد می رسد قسمت اعظم انرژی خود را که موجب ویرانی و وحشت می گردد، از دست می دهد.
3- ضربگیر انفجار، با کاهش دادن انرژی موج صوتی، و با از بین بردن و به حداقل رساندن موج گرما، مانع از ایجاد بادهای تند و ویرانگر ناشی از انفجار در محل های مجاور انفجار می گردد.

فواید استفاده از آب در ضربگیر:
1- ارزان و در دسترس
2- قابلیت جذب گذما و انرژی زیاد
3- سادگی استفاده از آن

4- حمل آسان آن
5- قابلیت فرم و شکل به هر شکل مورد نیاز « با تغییر پوشش آن»

اجزا و قطعات

اجزای کلی ضربگیر آبی انفجار :
1- پوشش لاستیکی به شکل نیم دایره با قابلیت ارتجاع بالا و انعطاف زیاد
2- دریچه ی فلزی فشار ورود آب
3- فشار سنج آبی که برای سنجش فشار آب داخل پوشش و به دریچه ی ورود آب نصب می شود.
4- شیر فلزی که به فشار سنج آبی بسته می شود جهت بستن جریان آب
5- خلقه های فلزی اطراف پوشش جهت میخ یا پیچ کردن ضربگیر به زمین.

فواید کلی استفاده از ضربگیر آبی انفجار:
1- قابلیت کاهش قدرت انفجار تا

2- هزینه ی کم سوخت
3- ساختمان ساده و کاربرد آسان آن
4- وزن و حجم کم و قابلیت حمل آسان

5- کم خطر ترین راه برای جلوگیری از خسارت انفجار به نسبت سایر روشن ها
6- قابلیت تطابق، آسان با شرایط و حالات مختلف
7- تکنولوژی ساده و قابلیت تولید انبوه آن.
ایمن سازی سلاح نارنجک انداز RPG7
با پیشرفت جوامع روز به روز بر اهمیت جان انسان ها افزوده می

گردد. از این رو کاهش تلفات و آسیب های انسانی در جنگ ها اهمیت بسیاری یافته و کشورهای زیادی در این زمینه سرمایه گذاری های هنگفتی را انجام داده اند.
یکی از علت های اصلی تلفات انسانی در جنگ ها، مشکلات امنیتی سلاح ها و بی احتیاطی اپراتورهای آن هاست که موجب صدمات به نیروهای خودی می

گردد.
مشکل اصلی سلاح های فاقد گله، خارج شدن آتش حاصل از احتراق باروت از پشت سلاح است. یکی از این سلاح ها نارنجک انداز RPG7 است که آتش عقبه ی آن تا30 متر پشت سلاح پیشروی کرده و همه چیز را می سوزاند.
در خطوط مقدم جبه های جنگ به علت چیدمان خطی نیروها و قرار گرفتن اپراتور های RPG7 در خط مقدم و پرتاب آتش عقبه ی این سلاح به سمت نیروها با تاسیساتی که در پشت قرار گرفته اند همواره موجب ایجاد خسارات و جراحات بر تجهیزات و نیروهای خودی می گردند. به همین دلیل ایمن سازی این سلاح برای جلوگیری از بروز صدمات و خسارات بیشتر

به نیروهای خودی در جنگ ها ضروری به نظر می رسد.
برای ایمن سازی این سلاح 2 راه حل وجود دارد.
1- نصب چراغ هشدار دهنده ی در روی سلاح RPG7 به رنگ قرمز و به طوری که نور آن فقط به عقب پخش شود و از جلو دیده نشود. این چراغ به ماشه ی سلاح وص

ل گردیده و به این ترتیب به محض اینکه سرباز خلاص ماشه را گرفته و چراغ روشن شده و سربازان پشت سلاح را از پرتاب نارنجک RPG7 آگاه می کند و در خصوص سنگر گرفتن به آنها هشدار می دهد. به این ترتیب سرباز زمان کافی برای سنگر گرفتن را خواهد داشت.
فواید این طرح:
1- این طرح به صورت یکی از تجهیزات کمکی سلاح تولید می گردد و تغییری در ساختار اساسی سلاح ایجاد نمی کند.
2- عمل کردن این طرح بسیار آسان است و به تکنولوژی بالا نیازی ندارد.
3- هزینه ی کم ساخت طرح
4- تاثیر بالا کاهش صدمات انسانی آتش عقبه ی سلاح در مقایسه با هزینهی صرف شده

اجزا کلی چراغ هشدار دهنده ی RPG7:
1- باتری کوچک . 2- چراغ لیزری قرمز رنگ .3- کلید کوچک نصب شونده به ماشه ی سلاح .4- هاله ی اطراف چراغ« برای جلوگیری از دیده شدن نور توسط دشمن»

 

راه حل دوم برای ایمن سازی سلاح نارنجک انداز RPG7:
ساخت یک لوله ی منحرف کننده که در انتهای لوله ی سلاح RPG7 نصب گردد و ته سلاح را به میزان 5 درجه به بالا منحرف کند. برای مقاومت بیشتر در براب0ر گرما و جلوگیری از گرم شدن سلاح جنس این منحرف کننده باید از جنس سرامیک باشد. با نصب این منحرف کننده به انتهای لوله ی سلاح آتش عقبه ای که از ته سلاح خارج می شود دیگر به صورت مستقیم به عقب نخواهد رفت و 5 درجه به سمت بالا منحرف می شود. این انحراف موجب ارتفاع گرفتن آتش عقبه از زمین و تجهیزات و نیروها گردیده و خطر را از آن ها دور می کند. این کار گلدی را نیز به سلاح به وارد می کند ولی چون نارنجک قبلا پرتاب شده و میزان این گلدی هم بسیار کم است . مشکل ایجاد نمی کند.

فواید استفاده از منحرف کننده ی سرامیکی:

1- دور کردن کامل خطر از تجهیزات و نیروهای پشت محل آتش
2- افایش کارایی سلاح از طریق افزایش توانایی به کارگیری سلاح در متاطق بسته.
3- جلوگیری از گرم شدن سلاح به علت جنس سرامیکی منحرف کننده
4- این وسیله به صورت یکی از تجهیزات کمکی سلاح تولید می شود و تغییری در ساختار اساسی ایجاد نمی کند.
5- سادگی ساختمان طرح
6- قابلیت،باز و بست کردن آسان منحرف کننده به سلاح
اجزاء کلی منحرف کننده:

1- لوله ی منحرف کننده ی سرامیکی با کالیبر 50mm و ط

ول حدود 18cm « به علت اینکه کالیبر منحرف کننده از لوله بیشتر است، میزان گلد احتمالی و فشار به منحرف کننده و به حداقل می رسد.
2- سر لوله ی منحرف کننده از جنس فلز با کالیبر 50mm و قابلیت کاهش قطر و بسته شدن محکم به سلاح جهت نگه داشتن منحرف کننده و تحخمل فشار ناشی از آتش پرتاب نارنجک.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله تاثیر نرمش و گرم کردن بدن قبل از ورزش در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله تاثیر نرمش و گرم کردن بدن قبل از ورزش در pdf دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تاثیر نرمش و گرم کردن بدن قبل از ورزش در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تاثیر نرمش و گرم کردن بدن قبل از ورزش در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تاثیر نرمش و گرم کردن بدن قبل از ورزش در pdf :

تاثیر نرمش و گرم کردن بدن قبل از ورزش

ورزش بایدبانرمش های ویژه گرم کردن بدن آغاز شود. نرمش های گرم کردن باعث افزایش درجه حرارت بدن کمی بیشتر از حالات عادی بدن درفعالیتهای معمول شخص است وشامل کشش عضلات ونرمشهای سبک برای افزایش دادن

ضربان قلب می باشد.
انجام این حرکات به دستگاه سوخت و ساز شما کمک می کند تا برای نرمشهای بعدی و تمرینات اصلی ورزشی آماده شوید،همچنین در مرحله گرم کردن رگهای خونی عضلات منبسط شده و برای دریافت جریان خون بیشتر آماده می شوند.
قبل از گرم کردن بدن نرمشهاراآغاز نکنید عضلات سردآسانترآسیب می بینند.

سرد کردن در پایان تمرینات ورزشی
تمرینات ورزشی باید با نرمشهای سرد کردن خاتمه یابند.انجام این نرمشها در پایان نرمشهای سنگین و ورزش شدید بسیار مهم است.هنگام نرمش ش

دید به کمک انقباض عضلات بزرگ پا که روی رگها فشار م

ی آورند مقدار خون زیادتری به قلب فرستاده می شود .اگر عضلات پا فوراً استراحت کنند خون به جای آنکه به قلب برگردد در همانجا جمع می شود ، یعنی قلب شما هنوز می تپد ولی خون به آن نمی رسد.وقتی نرمش ها را به تدریج کم کنید عضلات خون را به قلب می فرستند تا ضربان قلب به آرامی کاهش یابد.همچنین در طی نرمشهای سرد کردن عضلات آسانتر می توانند ضایعات سمی حاصل از سوخت و ساز بدن را دفع کنند.
سرد کردن به مفهوم پایین آوردن ضربان قلب به حد معمولی و خاتمه دادن به نرمشهای سنگین با حرکاتی آرام است.

 

فعالیت سخت تاثیر چندانی در افزایش سرعت سوختن انرژی ندارد . بر طبق گفته انستیتو تغذیه و سلامت، یک راه بهتر برای سوزاندن کالری بیشتر ، افزایش زمان صرف شده برای فعالیت شماست .در ضمن فراموش نکنید که وقتی کالری های سوخته شده را اندازه گیری می گیرید ، زمان کل فعالیت شامل زمان صرف شده برای گرم کردن و سرد کردن نمی باشد،اگر چه گرم کردن و سرد کردن صحیح برای جلوگیری از آسیب بدنی بسیار مهم است و البته این موضوع را به خاطر داشته باشید که همیشه پیش از مبادرت به طراحی یک برنامه تناسب اندام یا یک رژیم غ

ذایی با یک متخصص در امر سلامت مشورت کنید .
نوع فعالیت میزان کالری مصرفی
برحسب کالری در ساعت
دوچرخه سواری با سرعت 6/9 کیلومتر در ساعت 240
دوچرخه سواری با سرعت 2/19 کیلومتر در ساعت 410
اسکی صحرایی 700
پیاده روئی آهسته با سرعت 8 کیلومتر در ساعت 740
پیاده روی آهسته با سرعت 2/11 کیلومتر در ساعت 920
پرش با طناب 750
دویدن درجا 650
دویدن با سرعت 16 کیلومتر در ساعت 1280

شنا با سرعت 23 متر در دقیقه 275
شنا با سرعت 46 متر در دقیقه 500
تنیس تک نفره 400
پیاده روی با سرعت 2/3 کیلومتر در ساعت 240
پیاده روی با سرعت 8/4 کیلومتر در ساعت 320
پیاده روی با سرعت 4/6 کیلومتر در ساعت 440

فواید نرمش قبل از فعالیتهای ورزشی
1:تعریف نرمش:

انجام حرکات ساده ورزشی به منظور حفظ تناسب اندام و سلامتی نرمش نامیده میشود.
2:اهمیت نرمشها:
تناسب اندام شامل وزن (نسبت به قد) ، استخوان بندی، ماهیچه و مفصل مناسب ، سلامت فیزیولوژیکی و داشتن سیتم ایمنی قوی می باشد.نرمش باعث دست یابی به تمام این جنبه های سلامتی میشود و در نهایت کیفیت زندگی فرد را افزایش میدهد و از این جهت اهمیت ویژه ای برای انسان دارد.
3:فایده نرمش :
نرمش منظم و اصولی باعث جلوگیری از فشارخون بالا ، چاقی، بیماریهای قلبی ، دیابت نوع دوم، بیخوابی و خواب نامنظم ، سرطان و افسردگی میشود.نرمش انرژی بدن را افزایش میدهد.نرمش باعث تولید آندروفن و سایر هورمونهای مفید در بدن میشود.نرمش همچنین بهترین ابزار برای پیشگیری از انواع بیماریهای عصبی و ماهیچه ای میشود.به یاد داشته باشید که نرمش منظم تاثیر بسزائی در سلامتی روحی ، امید به زندگی و خوشبینی شما به حوادث دارد.

4:توضیح فایده نرمش :

نرمش به علت آنکه مدام ماهیچه ها و اندامهای مختلف را که در زندگی روزمره کمتر تحرک دارند به حرکت وا میدارد باعث تقویت آنها میشود و به همین ترتیب انعطاف پذیری این اعضا را افزایش میدهد.ورزش با سوزاندان کالری و استفاده از ذخیره های چربی در بدن تاثیر چشمگیری در درمان و پیشگیری از چاقی دارد.در حالت کلی میتوان گفت که نرمش تاثیر فوقالعاده ای بر تمامی سیستمهای بدن انسان دارد.

5: دسته بندی نرمش :

در حالت کلی نرمش ها را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

انعطافی : مانند کشیدن ماهیچه های ران

هوازی یا آئروبیک : مانند قدم زدن و طناب زدن
بی هوازی : مانند کار با وزنه

6: آیا نرمشهای خطرناک هم وجود دارد:
بله ! نرمش اصولی و مرتب به همان اندازه مفید است که نرمش های بی برنامه و بیش از حد و بدون رعایت نکات ایمنی میتواند برای شما مضر باشد.برنامه نرمش باید بگونه ای باشد که هیچگاه باعث خستگی مفرط نشود. نرمش مطلقا باید مطابق با رژیم غذائی، وزن، سن، رژیم داروئی و; شما باشد که توصیه میکنم هر کس برای یک بار هم که شده شخصا به متخصص تغذیه و سلامتی مراجعه کند تا برنامه نرمش مناسب خود را دریافت کند.

 

7: نرمشهای فیزیکی که موثر در تناسب اندام اند:

شاید اشتباه نکنیم اگر بگیم که درصد قابل توجهی از افراد نرمش را فقط و فقط بخاطر حفظ تناسب اندام انجام میدهند.به این افراد توصیه میشود که در نرمشهای روزانشون این حرکات را بگنجانند.
آیروبیک، ورزشهای سوئدی مانند پرس سینه، دوچرخه سواری، رقص، استفاده مرتب و با برنامه از دستگاههای ورزشی مختلف، آهسته دویدن، بالا و پائین پریدن،شنا و ;.

8:پوشش مناسب هر نرمش :
همواره از لباسهای ورزشی باز و آزاد استفاده کنید.هیچوقت از لباسهای نایلونی و پلاستیکی استفاده نکنید چون مانع از تعریق مناسب و تنفس پوست شما میشود.در پیاده روی های روزانه حتما دستها باید آزاداهنه و با آهنگ حرکت یکسان با پاها حرکت کند و به همین دلیل به خانم ها توصیه میشود که هنگام پیاده روی چادر نپوشند. کفشی که برای نرمش استفاده میکنید نرم و کاملا چسبیده به پا باشد.کف آن نباید آنقدر نازک باشد که حس بدی هنگام دویدن به شما دست دهد.قیمت کفشهای اصلی و مخصوص نرمش مقداری گران تر از سایر کفشهای ورزشی است ولی یکبار خرید آن برای مدت بسیار طولانی شما را از خرید مچدد بی نیاز

میکند.

9:زمان برای نرمش :
همانطور که قبلا نیز اشاره شد نرمش باید با رژیم غذائی متناسب باشد.به

این جمله باید اصافه کرد که زمان نرمش نیز باید متناسب با نوع و مقدار و کیفیت تغذیه متناسب باشد.معمولا توصیه میشود تا 2 ساعت پس از خوردن غذا باید از نرمش اجتناب کرد.

توجه داشته باشید که نرمش در هوای بسیار گرم و یا بسیار سرد نتیجه معکوس بدنبال خواهد داشت.

10: بی درد سر ترین نرمشها :
پیاده روی- حتی اگر در مسیر منزل تا محل کار و با لباس رسمی باشد- بعنوان یکی از مفید ترین و آسان ترین انواع نرمش به شمار میرود.پیاده روی سریع با گردن افراشته و با انقباض عضلات شکم و فدمهای بلند بیشترین اثر(نسبی) را در سوزاندن کالری دارد.علاوه بر این نیازمند هیچ ابزار خاص و یا دانش خاصی نیست. مفرح و ارزان هم هست.فقط به یاد

داشته باشید که قبل از پیاده روی حتما تصمیم به این کار داشته باشید.شما ممکن است بسیاری از افراد را دیده باشید که در طی زندگی خود همیشه پیاده روی میکردند ولی در آخر به علت پوکی استخوان و بیماریهای عضلانی در پیری فلج شدند.علت این اس

ت که این افراد قبل از پیاده روی و در حین آن هیچگاه پیاده روی را بعنوان یک نرمش انجام نمیدادند بلکه به ابزاری برای رسیدن به مقصد بوده است.از این جمله میتوان نتیجه گرفت که نرمش بدون تصمیم قبلی و آمادگی روحی نمی تواند تاثیر واقعی خود را بر بدن اعمال کند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله روابط صاحبان مشاغل پزشکی با جامعه در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله روابط صاحبان مشاغل پزشکی با جامعه در pdf دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله روابط صاحبان مشاغل پزشکی با جامعه در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله روابط صاحبان مشاغل پزشکی با جامعه در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله روابط صاحبان مشاغل پزشکی با جامعه در pdf :

روابط صاحبان مشاغل پزشکی با جامعه
مقدمه
صاحبان مشاغل پزشکی که با داشتن نقش ویژه در حفظ و صیانت حیات انسانی و تسکین آلام و درمان بیماران و بخصوص نقش ارشادی انها در پیشگیری از بیمارها و آموزش عمومی از موقعیت اجتماعی ممتازی در همه جوامع انسانی برخوردئارند به تناسب موقعیت اجتماعی خود می توانند تاثیر چشمگیری در تغییر و اصلاح رفتارهای نادرست و پیشرفت ها و توسعه اجتما

عی داشته باشند
قبلا از خدمات پزشکی در قالب یک مسئولیت اجتماعی سخن بمیان آورده ایم و نیاز به تکرار آن نیست اما تذکر اینکه روابط صاحبان مشاغل پزشکی با افراد جامعه دو بعد فردی و اجتماعی دارد که در یکی رفع مشکلات فرد مکورد نظر است و در بعد اجتماتعی مصالح جامعه از یاد نمی رود برای مثال برخورد یک پزشک با پیراپزشک و پرستار با بیمار مبتلا به سل ممکن است

در یک جنبه متوجه بیمار و نجات او باشد امام در بعد اجتمعی همان فرد در ارتباط با جامعه مورد نظر قرار می گیرد لذا کار پزشک به درمان مسلول منحصر نمی شود بلکه آموزش اطرافیان او و مراقبتهای پیشگیری کننده از انتشار بیماری و اگر لازم شد ایجاد تغییراتی که کنترل بیماری در جامعه میسر سازد را نیز شامل میشود بدین لحاظ اگر به تعریفی که اخیرا از پزشکی اجتماعی داده شده توجه کنید.

پزشکی اجتماعی دیدگاهی تازه و بینشی نو از پزشکی است که در کمال

توجه و احترام به فرد و تمامی حقوق انمسانی او جمعیت و جامعه را نیز از نظر بهاشت بمعنای اعم با تمام ویژگی ها و خواستها مورد توجه کامل قرار می دهد در واقع پزشکی اجتماعی به فردی سالم می اندیشد که با جمعیتی تندرست در جامعه ای توانا زندگی می کند و کارکنان خدمات پزشکی را در ارتباط با جامعه در قالب بحث پزشکی اجتماعی بنگریم نقش حقیقی کارکنان خدمات پزشکی را درخشانتر از گذشته خواهیم دید در چنین دیدگاهی کارکنان خدمات پزشکی منتظر نمی مانند که بیمار به سراغ آنها بیاید بلکه دانش و تج-ربه خویش را با حرکت خیرخواهانه به اعماق جامعه می برند در واقع خدمات انفعالی را به خدمات پویا تبدیل می کند
ضرورت مراعات سنتهای فرهنگی در خدمات پزشکی و شناخت ویژگی های انسان
قبلا در کلیات این موضوع به ضرورت اشاره کردیم که جا دارد فقط بعنان یادآوری متذکر شویم که هم از جهت احترام به اعتنقادات مردم و هم از جنبه برقراری ارتباط نزدیکتر و دلپذیرتر با مردم و بالاخره نادیده نگرفتن تجارب و باور داشتای مردم کارکنان خدمات پزشکی می باید به سنن و فرهنگ و اعتقادات مردم آگاهی داشته باشند بعنوان مثال نمی توان مسئله اعت

قاد مردم به گرمی و سردی و اعتدال مذزاج و تبایع دم،بلغم،صفرا و

سودا نادیده گرفته شو.د و در برابر سوال بیمار صرفا با ذکر جمله خ

شک و قالبی به این حرفهای بیی فایده هیچ اعتقادی ندارم رسالت خود را خاتمه یافته پنداشت بلکه به هر حال می توان در این موارد و نظائر آن راه میانه ای را که نه بمعنای اعتقاد بی چون و چرا به این مطالب باشد و نه تحقیق نکرده و به عمق معنا توجه نکرده تمام آنها را باطل و بی منطق قلمداد نمود انتخاب کرد..
لازم به تذکر است که درباره موراد ذکر شده برخی اطلاعات علمی و تجربی وجود دارد که حاکی از این است که صرفنظر از کلمای که بمکار رفته و معنایی که ما برای این کلمات در عرف جامعه می شناسیم حقایقی نیز در درون آنها موجود است

نکته مهم دیگر این است که در ارتباط با مردم ویژگی های رفتاری مردم مورد توجه قرار گیرد برای مثال به نکات زیر توجه شود همانگونه که نقش سرانگشت افراد مختلف متفاوت است خصوصیات هر فرد باد افراد دیگر متفاوت است.
برای هر رفتار انسان همیشه علت و موجبی است
رفتار انسان دارای جهت و هدف است
رفتار انسان قابل برانگیختن است
رفتار انسان مبتنی بر نیازهای اوست
عوامل عقلانی احساس در شکل بخشیدن به ربفتار آدمی موثر است
رفتار انسان در بسیاری از موارد مبتنب بر ادراک اوست.
مثلا وقتی استنباط او از یک برخورد این است که به تمسخر گرفته شده رفتارش تغییر می کند
راز پزشکی و حدود و حریم آن
پزشک و کارکنان خدمات درمانی به اعتبار ویژگی هخای شغلی خود و نوع و شدت بیماری اعترافات بیمار و نیز اطلاعاتی درباره او دست می یابند که بعنوان امانتی باید نزد آنها باشد و افشای آنها جز در موارد خاص شرعا و قانونا حرام است و این موضوع از قدیم الایام مورد توجه بوده چنانکه در سوگندنامه معروف بقراط روی این موضو.ع تاکید شده است در سوگندنامه مذکور بر حفظ اسرار بیمار و در سوگندنامه مون پلیه رو.ی اسرار پزشکی بیمار توجه شده است.
در واقع راز پ=زشکی مجموعه اعترافات بیسمار نتایج معای

نات و آزمایشات و اطلاعاتی است که از زندگی بیمار که پزشک و اعضای گروه پزشکی و از جمله مسئولین مدارک پزشکی بدان دست می یابند که لازمه اعتماد بیمار به کارکنان پزشکی حفظ آن می باشد
در گذشته کسانی معتقد به ضرورت حفظ راز پزشکی بطظور مطلق و در تحت هر شرایطی بودند و افشای آنرا در هیچ شرایطی قبول نمی کنند امام امروزه

آنجا که پای مصالح جامعه در میان باشد افشای پزشکی را قابل قبول می دانند مثلا در مواردی که خطر اطلاع گروهی از افراد به بیماری مسری مطرح است برای حفظ جامعه افشای نوع بیماری مبتلا را مجاز و پسندیده می دانند مثلا وقتی بیمار مبتلا به سیفلیس می خواهد ازدواج کند و هنوز درمان کامل نشده است یا خدمتگزار مسلولی که در مدرسه یا پرورشگاه ممکن است جمعی را به سل مبتلا کند در مواردی که دادگاه صالحه افشای رازی را طلب کند بدون پرده دری و مثلا با درخواست از داگاه جهت مخفی نگه داشتن موضوع و افشای راز در جلسه خصوصی بجای جلسه علنی هم می توان به یک وظیفه انسانی عمل کرد و هم از آبروریزی اجتناب نمود
در صورت ضورت پزشک یا پیراپزشک می تواند نسبت به آگاه ساختن همکار یا متخصصی به موضوع راز بیماری جهت یافتن طریقه مناسبتر درمان اقدام کند در این صورت درواقع مسئله تقسیم راز پزشکی مطرح است و حفظ آن برای همه کسانی که بدان اطلاع یافته اند ضروری است.

 

موارد افشای راز پزشکی
همانطور که اشاره شده آنجا که پای مصالح جامعه در میان است یا عدم افشای راز پزشکی موجب گسترش فساد اعتیاد-جنایت-سقط جنین و یا سرایت بیماری به دیگران می شود پزشک کارکنان مشاغل پزشکی با رعایت موازین اخلاقی و خودداری از ذکر موارد غیرضروری و یا اعلام علنی آن تنها در حد لزوم به افراد یا مراجع ذیصلاح افشای راز خواهند نمو.د همچنین آنجا که مسئله شهادت در برابر دادگاه برای حفظ حقوق افراد یا جامعه مثلا معرفی جنایتکار –سقط کننده جنین و دفاع از

خود یا مظلوم دیگر مطرح باشد و نیز در مقام مشاوره برای ازدواج یا اعلام تولد جنسیت نوزاد اعلام مرگ و اعلام بیماری هایی که قانون باید اعلام نمود افشای راز پزشکی یا رعایت همان ضوابط اخلاقی مجاز و لازم است.
همچنین در مواردی که همکاران صاحبان مشاغل پزشکی با کمی اطلاعاتی و لاابالی گری و سوء استفاده های مادی و اخلاقی به حقوق افراد و جامعه تجاوز می نمایند بمنظور ادای حقوق شرعی و دفاع از حقوق همنوعان و پاک کردن لکه های ننگ از جامعه پزشکی لازم است در مواردی که تذکرات خیرخواهانه و امر بمعروف و نهی از منکر موثر نباشد به مراجع ذیصلاح اطلاع دهند ضمن

یادآوری مجدد ضرورت حفظ موازین اخلاقی در افشای راز یادآوری این نکته ضروری است که شهادت در برابر دادگاههای اسلامی و مبتنی بر حاکمیت بینش الهی در صورت درخواست دادگاه لازم است اما در شرایطی که حکومتهای فساد و ظالم نظیر آنچه در دوران طاغوت دیده ایم از افشای راز در جهت گسترش مظالم خود را استفاده می کنند افشای راز کمک با ظالم و شرکت در ستمی است که حکام جور ممکن است نسبت به مظلومان روا دارند.
تاکید مجدد بر حفظ اسرار بیماران
کسی که از مومنی خلافی را ببیند و یا بشنود و بمنظور پرده برداری آنرا نزد مردم منتشر کند مشمول آیه اشاعه فحشا است و در دنیا و آخرت به عذاب دردناک مبتلا خواهد شد.
خداوند زیبایی ها را ظاهر و زشتی را می پوشاند
هر که پرده پوش عیب برادر خویش شود خدا در دنیا و آخرت برای او عیب پوشی می کند.
این چند جمله هم از سعدی شنیدنی است

مردمان را عیب نهانی پیدا مکن که مر ایشان را رسوا کنی و خود را بی اعتماد.
حق جل و علا می بیند و می پوشد و همسایه نمی بیند و می خروشد
ریشی درون جامه داشتم و شیخ از آن هر روز بپرسیدی که چون است و نپرسیدی کجاست دانستم از آن احتراز می کند که ذکر همه عضوی روا نباشد و خرمندان گ

فته اند هر که سخن نسنجد از جوابش برنجد.
راز پوشی از بیمار و اطرافیان او اعلام وخامت بیماری
در مواردی که آگاهی بیمار از وخامت بیماری موجب از دست دادن روحیه و احیانا خودکشی وی گردد کتمان حقیقت و رازپوشی از وی مجاز است پزشک و صاحبان مشاغل پزشکی از آن چه که موجب ناامیدی قطعی بیمار می شود اجتناب نمایند در عین حال آنجا که ضرورت دارد می توانند برخی از اطرافیان بیمار را به تناسب ظرفیت روحی آنها و مصلحت بیمار خانو

اده او از حقیقت آگاه سازند.
گفته اند دروغ نباید گفت هر راست نشاید گفت در راست گفتن هم مصال بیمار و خانواه او را باید مد نظر قرار گرفت.
مخالفان اعلام وخامت بیماری غالبا بر زشتی دروغ تکیه می کنند اما سکوت بمعنی دروغ نیست بعلاوه آنچه که مهم است مصلحت بیمار و خانواده است که در شرایطی در ممکن اسشت رازپوشی در شرایطی افشای صریح آن در غالب مواردافشای تدریجی وخامت بیماری باشد.البته کسی از خطا مصون نیست لیکن اگر خطا ناشی از سهل انگاری یا عدم تسلط بکار باشد یا دخالت در کار دیگری باشد که در زمینه تخصص پزشک یا دیگر صاحب حرفه ای وابسته به پزشکی نیست در واقع جرمی واقع شده است و به نسبت شدت و صعف آثار آن می باید عواقب و مجازاتهای این خطا پذیرفته شود.
اشتباه ممکن است در معاینه تشخیص بیماری انجام آزمایشها-نسخه نویسی-در نسخه خوانی و تحویل دارو و یا راهنمایی بیمار به نحوه استفاه از دارو در مدارک مربوط به بیمار در نحوه درمان و جراحی در انتقال بیماری های واگیردار و نظایر آن صورت گیرد این شعر معروف گنجوی :
می باش طبیب عیسوی هش امانه طبیب آدمی کش
و جمله معروف لاتینی که در کتب طبی قدیم اروپایی به عنوان یک شرط مهم برای اقدامات پزشکی ذکر شده است به این نکته تاکید دارد که طبیب و کادر پزشکی باید به ع

لم و اطلاع کافی اقدام نمایند و زیانی را متوجه بیمار نسازند.
به هر حال چند موضوع را در این بحث می توان در ارتباط با خطاهای پزشکی مورد گفتگو قرار داد.
1 طبیب یا صاحبان مشاغل پزشکی مرتکب خطایی شوند که ناشی از

جهل آنان باشدیا دخالت در اموری که در تخصص آنها نیست باشد در این موارد هم بر اساس قانون مملکتی در کشورهای مختلف و هم براساس قواعد شرعی متخلف محسوب و تحت تعقیب خواهند بود.
2 طبیب یا همکارن گروه پزشکی با داشتن مهارت و آگاهی کامل بدلیل سهل انگاری مرتکب خطای پزشکی شوندتحت پیگرد قرار خواهند گرفت
3 صاحبان مشاغل پزشکی با اطلاع و آگاهی و مهارت کافی و جلب موافقت بیمار یا اولیا او اقدام به درمان کنند و با تذکحر این نکته ممکن است با روش درمانی آنها خطراتی متوجه بیمار شود رضایت بیمار یا اولیا او را به انجام عمل خود جلب می کنند در این صورت در برابر خطرات احتمالی ضامن محسوب نمی شوند.
4 صاحبان مشاغل پزشکی با اطلاع و آگاهی و مهارت کافی در انجام عمل خودنیز دقت لازم را به رج داده باشند ولی از بیمار یا اولیای او مثلا در مورد بیماری که بیهوش یا صغیر و یا سفیه استاخذ برائت نکرده باشد که در این مورد در قبال آنچه واقع می شود ضامن خواهند بود.
5 اگر با اشتن صلاحیت های لازم ولی بدون اخذ برائت اقدام بهمداوا یا جراحی کنند و خطری متوجه بیمار شود در قبال آن مسئول است.

نکته قابل ذکر دیگر این است که اگر راه منحصر به فرد درمان راهی باشد

که خطراتی دارد بکارگیری این روش در صورتی مجاز است که عدم استفاده از آن موجب تلف شدن بیمار باشد
در پایان اضافه کنیم که در هر حال اعلام رضایت بیمار یا ولی او خطاها و خطرات درمانم را موجه نمی سازد مگر اینکه حقیقتا انجام آن برای حفظ انجام جان یا اعاده سلامتی بیمار لازم باشد آزمایش دارو یا شیوه های درمانی روی انسان نیز فقط در صورتی هدف اصلی درمان وی باشد و در صورت عدم مبادرت به درمان خطر بیماری قطعی باشد مجاز خواهد بود.
روابط صاحبان حرف پزشکی با همکارن-دانشجویان و کارآموزان

در مورد روابط با کراموزان همکاران و زیردستان تنظیمک امور به شکلی صورت گیرد که توام با احترام متقابل خیرخواهی نش ارشادی در موارد مشاهده خطا و خلاف باشد و به هر حال در هر گام محور اصلبی رضایت خدا و اطاعت از اووامر او باشد.
باید از تعصبات صنفی که موجب نادیده گرفتن حق و زیر پا گذاشتن امر خدا برای راضی کرزدن همکار یا جلوگیری از تعقیب همکار خلافکار باشد اجتناب نمود و به این نکته توجه داشت که جلب رضای مخلوق به بهای مخالفت با اوامر پروردگار خدا را بر خویشتن خشمگین ساختن اشتباه بزرگ و سقوط دردناک به پستی ها است.
صدور گواهی
در صدور گواهی بیمار یا اجازه استراحت و یا در مواردی مثل وظیفه پزشکی قانونی که حکم آن در مواردی مثل تعیین میزان خسارت جسمی و تعیین مدت استراحت و درمان نافذ است و بطور کلی هر گونه گواهی تنها راض خدا و حق را باید در نظر داشت و از هر گونه دروغ جانب داری یک طرفه و تخلف از قوانین خودداری نمود.
روابط مشاغل پزشکی با یکدیگر
ارائه خدمات بهداشتی و درمانی با کیفیت خوب و میزان وسیع

در گروی همکاری همه اعضای مشاغل پزشکی با رعایت انضباط سشلسله مراتب سرپرستی و علمی و ادای وظائف است و انجام این همکاریبدون ایجا روحیه همبستگی و تعاون میسر نیستلذا پزشک و کلیه صاحبان مشاغل پزشکی شایسته است به این

موضوع توجه دقیق مبذول دارند تا هم حقوق بیماران با مراقبت های دقیق تری تامین گردد و هم انجام خدمت در فضای آکنده از محبت و همکاری صورت گیرد در اینجا پزشکان به مناسبت داشتن نقش سرپرستی گروهی که به نحوی به درمان بیماری می پردازند وظیفه سنگین تری دارند این موضوع تقریبا در تمام دستورالعمل های اخلاقی پزشکی بنحوی مورد توجه بوده است. و معمولا بر این مهم تاکید می نمایندکه در این مسئولیت درک موقعیت افراد و همکاران و احساس آنها بسیار ضروری است و در هر صورت آن چه باید همواره در این روابط به عنوان محور مد نظر باشد در درجه اول رضای پروردگار و مصالح اجتماع و حقوق بیمار حفظ و حقوق انسانی همکارن و در درجه بعد پیشرفت های علمی و ارتقای آگاهی های علمی خود و همکارن می باشد در این صورت از انجام آزمایش هایی که در آن منفعت بیمار عامل اصلی نیست بلکه مثلا تنهیه مقالات علمی مد نظر اس خودداری خواهد شد.
نکته مهم قابل ذکر این است که صاحبان مشاغل پزشکی که طبعا باید با همکاران خود بهترین روابط را داشته اند داشتن روابط حسنه نباید آنگونه که متاسفانه در مواردی مشاهده میشود دفاع تعصب آمیز و بی چون و چرا از هر گونه عملکرد ه

مکاران خود به صرف رشته تحصیلی یکسان است باشد بلکه تفکر انسان بر خدا محوری مبتی باشد دوستی ها سبب نخواهد شد در قضاوت انسان بجای گرایش بحق گرایش به دوستی ولو قیمت کتمان حقیقت صورت گیرد و به هر صورت هر نوع حکمی که بر خلاف آنچه که خدا تعیین کرده صادر شود مصداق کفر ظلم و فسق است.
سوگندنامه ها و مقررات بین المللی پزشکی
مقدمه
سوگندنامه های پزشکی که حاوی تعهدات اخلاقی صا

حبان مشاغل پزشکی است و نیز صفاتی که باید بدانها آراسته باشند از قدیم ترین ایام در کتب مختلف پزشکی درج شده اند و سوگندنامه بقراط از مشهورترین آنهاست و بعنوان نمونه به آن اشاره می نمکاییم:
سوگندنامه بقراط
سوگندنامه بقراط در حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح تنظیم شده است معمولا خلاصه ای از آن با تغییراتی به عنوان سوگندنامه های رسمی مورد استفاده قرار می گیردمتن اصلی سوگندنامه به شرح زیر است:
من به آپولون پزشک اسکلپیوس،هیژیا و پاناکیا سوگند یاد می کنم و تمام اولیا خدا را گواه می گیرم که در حدود قدرت و برحسب قضاوت خود مفاد این سوگندنامه و تعهد کتبی را اجرا می نمایم من سوگند یاد می کنم که شخصی را که من حرفه پزشکی خواهد آموخت مانند والدین خود فرض کنم و در صورتی که محتاج باشد درامد خود را با وی تقسیم کنم و احتیاجات وی را مرتفع سازم پسرانس را مانند برادران خود بدانم و در صورتی که بخواهند تحصیل پزشکی بپردازند بدون مزد و یا قراردادی حرفه پزشکی را به آنها بیاموزم اصول دستورهای کلی دروس شفاهی و تمام معلومات پزشکی را جز به پسران خود پسران استادم شاگردانی که طبق قانون پزشکی پذیرفته شده اند و سوگند یادکرده اند به دیگری نیاموزم پرهیز غذایی را که بر حسب توانایی و قضاوت خود به نفع بیمارن تجویز خواهم کرد نه برای ضرر و زیان آنها و به خواهشاشخاص هیچ کس داروی کشنده نخواهم داد و مبتکر تلقین چنین فکری نخواهم بود همچنین وسیله سقط جنین در اختیار هیچ یک از زنان نخواهم گذاشت با پرهیزگاری و تقدس زندگی و حرفه خود را نجات خواهم داد بیماران سنگ دار را عمل نواهم کرد و این عمل را به اهل فن واگذار خواهم

کرددر هر خانه ای که باید داخل شومبرای مفید بودن به حال بیمار وارد خواهم شد و از هر کار زشت ارادی و آلوده کننده بخصوص ناهنجار با زنان و مردان خواه آزاد و خواه برده اجتناب خواهم کرد.
آنچه در حیثن انجام این حرفه خود و یا حتی خارج از آن درباره زندگی مردم خواهد دید یا خواهم شنید که نباید فاش شود به هیچ کس نخواهم گفتزیرا این قبیل مطالب را باید به گنجینه اسرار سپرد.
اگر تمام این سوگندنامه را اجرا کنم و به آن افتخار کنم از ثمرات زندگی و حرفه خود برخوردار شوم و همیشه بین مردمان مفتخر و سربلند باشم ولی اگر آنرا نقض کنم و به سوگند عمل نکنم از ثمرات زندگی و حرفه خود بهره نبرم و همیشه بین مردمان سرافکنده و شرمسار باشم.
سوگندنامه های دیگر
علی بن عباس مجوسی اهوازی صاحب کتاب گرانقدر کامل الصناعه الطبیبه(الملکی)که معاصر سلاطین آل بویه بود سوگندنامه بقراط را با تعلیقاتی

در کتاب خود به تفصیل آورده است
سوگندنامه های معروف دیگر مانند سوگندنامه عساف،مناجات ابو عمران موسی بن میمون سوگندنامه مونپلیه و غیره را می توان نام برد
در سالهای اخیر اقداماتی در جهت یکنواخت سازی

متن سوگجندنامه هایی پزشکی و جایگزینی آن بجای سوگندنامه هر دانشگاه وزارت بهداری سابق صورت گرفته و نهایتا متن واحدی از طرف معاونت فرهنگی وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی پیشنهاد شده است که هم اکنون در دانشکده های پزشکی سراسر کشور مورد استفاه قرار می گیرد.
بنظر می رسد متن مذکور نیازمند تکمیل و پربارسازی مجدد با استمداد از فرهنگ متعالی اسلام است و برای مثال گنجانیدن تعهد افزاتیش مستمر دانش پزشکی در سطح دانش روز نگهداشتن اطلاعات مذکور بعنوان یک تعهد اسلامی و اخلاقی باید در آن ضروری باشد.
قوانین بین المللی اخلاق پزشکی
در سومین مجمع جهانی پزشکی که در اکتبر 1949 در لندن تشکیل شده بود یک سلسله مقررات به تصویب شرکت کنندگان در مجمع مذکور رسید که تحت عنوان بین المللی اخلاق پزشکی شهرت یافته :
الف. تکالیف عمومی: پزشک باید در چهارچوب رسالت انسانی و اجتماعی خود همیشه از نظر اخلاق سرمشق و نمونه باشد و مقررات حرفه خویش را رعایت نماید پزشک هیچگاه نباید اعمال پزشکی را منحصرا برای جلب نفع خویش انجام دهد.
اعمال زیر برخلاف حیثیت و شئون پزشکی است:
1 کلیه تبلیغات و اعلانات در مجلات و یا وسایل ارتباطی دیگر مگر آن قسمت که طبق مقررات و قوانین اخلاق پزشکی ملی اجازه داده شده است
2 هرگونه همکاری در امر مقاطعه یا شرکت و سهم داری در موسساتی که پزشک نتواند از نظر حرفه پزشکی مستقلا و آزادانه انجام وظیفه کند و یا تصمیم بگیرد.
3 قبول دستمزد یا وجوه دیگری از بیمار یا موسسات برای خدماتی که طبق قانون انجام نگرفته و یا با خدمتی که انجام یافته است متناسب نبوده باشد.

پزشک مجاز نیست درباره خدمات پیشگیری و تشخی

ص یا درمان هیچ گونه نظر مشورتی بدهد عمل اجرایی به عهده بگیرد که نفع مستقیم بیمار در آن نباشد و بویژه اگر با ابراز این نظر یا اجچرای آن دستور مقاومت بدنی یا روانی یمک موجود انسانی ضعیف شود مگر اینکه از نظر درمانی به شود بیمار تجدیدی که در امور درمانی انجام می گیرد استفاده نماید و مادام که ارزش حقیقی آنها مسلم نشده نباید آنها را بکار برد پزشک فقط اموری را که خود شاهد بوده و صحت آنها را دریافته است می تواند گواهی کند.
ب)وظایف پزشکان درباره بیماران خود
پزشک باید همیشه اصل حفظ حیات انسانی را در نظر بگیرد پزشک باید تمام وسائل و اطلاعات دانش پزشکی خویش را همراه با فداکاری لازم در اختیار بیمار قرار دهد و اگر احساس کرد که تشخیص یک بیماری یا یک وسیله درمانی مشخصی از حدود توانایی و دسترس او خارج است باید همکار دیگری را که در این قسمت بر او رجحان دارد به بیمار و کسان او معرفی نماید.
پزشک باید مطلقا راز بیمار خویش را نگه دارد خواه آن قسمت که بیمار مستقیما در اختیار او گذاشته یا خود از راههای دیگر بدست آورده است.
پزشک باید در موارد فوری و ضروری از راه انسان دوستی و نوع دوستی خدمات ممکن را نسبت به بیمار انجام دهد و فقط وقتی مطمئن شد که پزشک مناسب دیگری هست که ممکن است این خدمات را انجام دهد می تواند خود را کنار بکشد.
پزشک باید از هر گونه جلب انحرافی مشتریان همکاران دیگر خود پرهیز کند و بطور کلی از هر عملی که از نظر مادی و یا حیثیتی و اخلاقی به همکارن او زیان می رساند اجتناب ورزد
سوگندنامه ژنو
سوگندنامه ژنو که در مجمع عمومی انجمن پزشکی جهانی شهر ژنو سوئیس در سپتامبر 1948 به تصویب رسید به شرح زیر است:
در این موقع که در شمار اضای حرفه پزشکی پذیرفته شده

ام
– من موکدا تعهد می کنم که زندگی خویش را وقف خدمات بنی نوع بشر قرار دهم
– من احترام و حق شناسی خود را نسبت به استادان خویش که اصول این حرفه را به من آموختند همواره نگاه خواهم داشت.
– من هنر خویش را با وجدان و شرافت به کار خواهم بست
– من سلامت بیمار خویش را اولین وجهه همت خود قرار می دهم
– من راز کسی را که مرا محرم اسرار خود دانست

ه همواره نگاه خواهم داشت
– من با تمام توانایی و امکانات خود در حفظ شرافت و حیثیت حرفه پزشکی خواهم کوشید
– همکاران من برادران من خواهند بود
– من اجازه نخواهم داد ملاحظات مذهبی،ملی،نژادی،حزبی و طبقاتی اجتماعی در وظیفه من نسبت به بیمارم دخالت داده شود.

– من احترام کامل خویشتن را به حفظ حیات انسان از بدو انعقاد نطفه وی همواره نگاه خواهم داشت و. حتی با وجود تهدید و شکنجه اطلاعات پزشکی خود را علیه قوانین انسانی بکار نخواهم برد.
– من تعهدات را با کمال توانایی و با استقلال و آزادی کامل و با شرافت خود قبول می کنم.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :

مقاله حجـاب در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله حجـاب در pdf دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله حجـاب در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله حجـاب در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله حجـاب در pdf :

حجـاب

مقدمه
حجاب و پوشش صحیح زنان یکی از عوامل بسیار مؤثر در حفظ خانواده است. زنی که خودسرانه جلوه‌گری کند، آتش هوس مردان را می‌افروزد و چشم و دل سبکسران را بی‌اختیار به دنبال خود روان می‌کند.

حجاب، حصار و حریم عفت زن و سنگر محکمی است که راه ورود فساد و هرزگی‌ها را سد می‌کند و به زن شخصیت و احترام می‌بخشد تا ملعبه شهوات و بازیچه بوالهوسی‌ها قرار نگیرد. در جامعه‌ای که زنانش با حجاب صحیح و پوشش کامل رفت و آمد کنند، جوانان هم با خاطری آرام به کار خود مشغول می‌شوند و دور از هر گونه تحریک بی‌جا و خیال خام، در زمان مناسب، با رضایت و خرسندی به تشکیل خانواده علاقمند می‌گردند و ازدواج می‌کنند.

در دین مقدس اسلام به حجاب اهمیت خاصی داده شده است ولزوم پوشیدگی زن در برابر مرد بیگانه یکی از مسائل مهم اسلامی است . در خود قرآن کریم درباره این مطلب تصریح شده است . علیهذا در اصل مطلب از جنبه اسلامی نمی‏توان تردید کرد .

پوشیدن زن خود را از مرد بیگانه یکی از مظاهر لزوم حریم میان مردان و زنان اجنبی است ، همچنانکه عدم جواز خلوت میان اجنبی و اجنبیه یکی دیگر از مظاهر آن است . این بحث را در پنج بخش باید رسیدگی کرد : 1 – آیا پوشش از مختصات اسلام است و پس از ظهور اسلام از مسلمین به‏ غیر مسلمین سرایت کرده است ؟ یا از مختصات اسلام و مسلمین نیست و در میان ملل دیگر قبل از اسلام نیز وجود داشته است ؟

2 – علت پوشش چیست ؟ چنانکه می‏دانیم در میان حیوانات هیچگونه حریمی میان جنس نر و جنس‏ ماده وجود ندارد ، آنها آزادانه با یکدیگر معاشرت می‏کنند . قاعده اولی‏ طبیعی این است که افراد انسان نیز چنین باشند . چه موجبی سبب شده که میان جنس زن و مرد حریم و حائلی به صورت‏ پوشیدگی زن یا به صورت دیگر به وجود آید ؟

اختصاص به پوشش ندارد ، در مطلق اخلاق جنسی جای چنین سؤالی هست
درباره حیا و عفاف نیز همین پرسش هست . حیوانات در مسائل جنسی احساس‏ شرم نمی‏کنند ولی در انسان بالاخص در جنس ماده حیا و شرم وجود دارد
3- فلسفه پوشش از نظر اسلام

4- ایرادها و اشکالها
5- حدود پوشش اسلامی چیست ؟

مفهوم واژه حجاب
پیش از اینکه استنباط خود را در این باره ذکر کنیم لازم است‏یک نکته را یادآورى کنیم.آن نکته این است که معناى لغوى «حجاب‏» که در عصر ما این کلمه براى پوشش زن معروف شده است چیست؟ کلمه «حجاب‏» هم به معنى پوشیدن است و هم به معنى پرده و حاجب.بیشتر، استعمالش به معنى پرده است.این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش مى‏دهد که پرده وسیله پوشش است، و شاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت هر پوششى حجاب نیست، آن پوشش «حجاب‏» نامیده مى‏شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد.در قرآن کریم در داستان سلیمان غروب خورشید را این طور توصیف مى‏کند: حتى توارت بالحجاب یعنى تا آن وقتى که خورشید در پشت پرده مخفى شد.پرده حاجز میان قلب و شکم را «حجاب‏» مى‏نامند.
در دستورى که امیر المؤمنین علیه السلام به مالک اشتر نوشته است مى‏فرماید: «فلا تطولن احتجابک عن رعیتک‏» یعنى در میان مردم باش، کمتر خود را در اندرون خانه خود از مردم پنهان کن; حاجب و دربان تو را از مردم جدا نکند، بلکه خودت را در معرض ملاقات و تماس مردم قرار بده تا ضعیفان و بیچارگان بتوانند نیازمندیها و شکایات خود را به گوش تو برسانند و تو نیز از جریان امور بى اطلاع نمانى.

ابن خلدون در مقدمه خویش فصلى دارد تحت عنوان «فصل فی الحجاب کیف یقع فى الدول و انه یعظم عند الهرم‏» .در این فصل بیان مى‏کند که حکومتها در بدو تشکیل میان خود و مردم حائل و فاصله‏اى قرار نمى‏دهند ولى تدریجا حائل و پرده میان حاکم و مردم ضخیم‏تر مى‏شود تا بالاخره عواقب ناگوارى به وجود مى‏آورد.ابن خلدون کلمه «حجاب‏» را به معنى پرده و حائل (نه پوشش) به کار برده است.

استعمال کلمه «حجاب‏» در مورد پوشش زن یک اصطلاح نسبتا جدید است.در قدیم و مخصوصا در اصطلاح فقها کلمه «ستر» که به معنى پوشش است‏به کار رفته است.فقها چه در کتاب الصلوه و چه در کتاب النکاح که متعرض این مطلب شده‏اند کلمه «ستر» را به کار برده‏اند نه کلمه «حجاب‏» را.

بهتر این بود که این کلمه عوض نمى‏شد و ما همیشه همان کلمه «پوشش‏» را به کار مى‏بردیم، زیرا چنانکه گفتیم معنى شایع لغت «حجاب‏» پرده است و اگر در مورد پوشش به کار برده مى‏شود به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن است و همین امر موجب شده که عده زیادى گمان کنند که اسلام خواسته است زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود.
وظیفه پوشش که اسلام براى زنان مقرر کرده است‏بدین معنى نیست که از خانه بیرون نروند.زندانى کردن و حبس زن در اسلام مطرح نیست.در برخى از کشورهاى قدیم مثل ایران قدیم و هند چنین چیزهایى وجود داشته است ولى در اسلام وجود ندارد.

پوشش زن در اسلام این است که زن در معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه‏گرى و خودنمایى نپردازد.آیات مربوطه همین معنى را ذکر مى‏کند و فتواى فقها هم مؤید همین مطلب است و ما حدود این پوشش را با استفاده از قرآن و منابع سنت ذکر خواهیم کرد.در آیات مربوطه لغت «حجاب‏» به کار نرفته است.آیاتى که در این باره هست، چه در سوره مبارکه نور و چه در سوره مبارکه احزاب، حدود پوشش و تماسهاى زن و مرد را ذکر کرده است‏بدون آنکه کلمه «حجاب‏» را به کار برده باشد. آیه‏اى که در آن کلمه «حجاب‏» به کار رفته است مربوط است‏به زنان پیغمبر اسلام است .

 

حجاب در قرآن
در قرآن مجید بیش از ده آیه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد.
یکی از این آیات، آیه 59 سوره احزاب است:« یا ایهاالنبی قل لازواجک و بناتک و نساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیما» (ای پیامبر، به زنان و دخترانت و نیز به زنان مومنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته نشوند و مورد اذیت قرار نگیرند. و خداوند بخشنده مهربان است. )
جلاب به معنای یک پوشش سراسری است؛ یعنی زن باید همه اندامش پوشیده باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد.

در سوره نور آیه 30 و 31 نیز مفصلا در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان سخن به میان آمده است.
«قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضوا مِنْ أَبْصرِهِمْ وَ یحْفَظوا فُرُوجَهُمْ ذَلِک أَزْکی لهَُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرُ بِمَا یَصنَعُونَ(30) وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَتِ یَغْضضنَ مِنْ أَبْصرِهِنَّ وَ یحْفَظنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضرِبْنَ بخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبهِنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ءَابَائهِنَّ أَوْ ءَابَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَنِهِنَّ أَوْ بَنی إِخْوَنِهِنَّ أَوْ بَنی أَخَوَتِهِنَّ أَوْ نِسائهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَت أَیْمَنُهُنَّ أَوِ التَّبِعِینَ غَیرِ أُولی الارْبَهِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظهَرُوا عَلی عَوْرَتِ النِّساءِ وَ لا یَضرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلی اللَّهِ جَمِیعاً أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ(31)»

«به مردان مؤمن بگو دیدگان خویش را از نگاه به زنان اجنبی باز گیرند و فرج‌های خویش را نگهدارند این برای ایشان پاکیزه تر است که خدا از کارهایی که می‌کنید آگاه است (30) و به زنان با ایمان بگو چشم از نگاه به مردان اجنبی فرو بندند و فرجهای خویش را حفظ کنند و زینت خویش را جز آنچه آشکار است آشکار نسازند و باید که روپوش هایشان را به گریبان‌ها کنند و زینت خویش را نمایان نکنند مگر برای شوهرانشان ، یا پدران و یا پدر شوهران یا پسران و یا پسر شوهران و یا برادران و یا خواهرزادگان و یا برادرزادگان و یا زنان و یا آنچه مالک آن شده‌اند یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند و یا کودکانی که از اسرار زنان خبر ندارند، و مبادا پای خویش را به زمین بکوبند تا آنچه از زینتشان که پنهان است ظاهر شود ای گروه مؤ منان همگی به سوی خدا توبه برید شاید رستگار شوید(31)»

 

مفهوم و ابعاد حجاب در قرآن
حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه، بیش‎تر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، وسیله‎ی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت ‎گیرد.
حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‎توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می‎تواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که می‎تواند از لغزش‎ها و گناه‎های روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید.
علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می‎کند، نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شده‎اند.

هدف و فلسفه حجاب
هدف اصلی تشریع احکام در اسلام، قرب به خداوند است که به وسیله‌ی تزکیه‌ی نفس و تقوا به دست می‎آید:
إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ (حجرات؛13) بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شماست.
هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ؛

اوست خدایی که میان عرب امّی (قومی که خواندن و نوشتن هم نمی‎دانستند) پیغمبری بزرگوار از همان قوم برانگیخت، تا بر آنان وحی خدا را تلاوت کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک سازد و کتاب سماوی و حکمت الهی بیاموزد؛ با آن که پیش از این، همه در ورطه‌ی جهالت و گمراهی بودند.

از قرآن کریم استفاده می‎شود که هدف از تشریع حکم الهی، وجوب حجاب اسلامی، دست‌یابی به تزکیه‌ی نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است. آیاتی هم‎چون:
قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ؛ ای رسول ما مردان مؤمن را بگو تا چشم‎ها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، که این بر پاکیزگی جسم و جان ایشان اصلح است.

حجاب چشم
قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ (نور؛30) ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.
قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ(نور؛31) ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.

حجاب در گفتار
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است:
فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ(احزاب؛32) پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد.
حجاب رفتاری
نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه‎ای راه نروند که با نشان دادن زینت‎های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند .
وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ(نور؛31) و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.
از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده می‎شود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوه‌ی پوشش، نگاه، ‌حرف زدن و راه ‎رفتن است.
بنابراین، حجاب و پوشش زن نیز به منزله‌ی یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرم است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند. همین مفهوم منع و امتناع در ریشه‌ی لغوی عفت نیز وجود دارد؛

حجاب و عفت
دو واژه‌ی «حجاب» و «عفت» در اصل معنای منع و امتناع مشترک‎اند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی‌های عمومی انسان است؛ بنابراین، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است؛ بدین ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه‌ی باطنی و درونی عفت، تأثیر بیش‌تری دارد؛ و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیش‌تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر در مواجهه با نامحرم می‎گردد.

حجاب زنان سالمند
قرآن مجید به شکل ظریفی به این تأثیر و تأثّر اشاره فرموده است. نخست به زنان سالمند اجازه می‎دهد که بدون قصد تبرّج و خودنمایی، لباس‎های رویی خود، مثل چادر را در مقابل نامحرم بردارند، ولی در نهایت می‎گوید: اگر عفت بورزند، یعنی حتی لباس‎هایی مثل چادر را نیز بر ندارند، بهتر است.
وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتِی لا یَرْجُونَ نِکاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِینَهٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ.(نور؛60)

علاوه بر رابطه‌ی قبل، بین پوشش ظاهری و عفت باطنی، رابطه‌ی علامت و صاحب علامت نیز هست؛ به این معنا که مقدار حجاب ظاهری، نشانه‎ای از مرحله‌ی خاصی از عفت باطنی صاحب حجاب است. البته این مطلب به این معنا نیست که هر زنی که حجاب و پوشش ظاهری داشت، لزوماً از همه‌ی مراتب عفت و پاکدامنی نیز برخوردار است.

حجاب در روایات
1 – رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:«زنان در خانه به جایی که بر کوچه و بازار اشراف داشته باشند نروند، چرا که نگاه مردان به آنها خیره می‌شود. به آنان سوره نور را بیاموزید چون در این سوره از تحریم و عقوبت زنا و نیز از اجتناب نگاه به نامحرم سخن به میان آمده است.»

2 – امیرالمومنین علیه السلام در وصیت خود به امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود:«با پوشش و حجابی که برای همسرانت قرار می‌دهی، چشم آنان را از هوس و حرام بازمی‌داری، چرا که حجاب برای آنها ثبات بیشتری به ارمغان می آورد. از خروج بی‌حساب و بی‌رویه زنان جلوگیری کن، زیرا مفاسدی دارد؛ و اگر می‌توانی، کاری کن که همسرانت غیر از تو را نشناسند و با مردان رفت و آمد نداشته باشند;»
3 – ام سلمه می گوید:

روزی من و میمونه خدمت رسول خدا بودیم که ابن مکتوم نابینا آمد. پیامبر به ما دو نفر فرمود چادر به سر کنیم و خود را بپوشانیم. ما گفتیم:«یا رسول الله، ابن مکتوم که نابیناست و ما را نمی‌بیند.»
پیامبر فرمود:«آیا شما هم کورید و او را نمی بینید؟»
4 – امام رضا علیه السلام در نامه‌ای به یکی از یاران خود نوشت:«نگاه به موی زنان حرام است، چون موجب تحریک و فساد است.»

حجاب نزد فاطمه زهرا
چند روایت درباره اهمیت حجاب در نظر فاطمه زهرا علیهاسلام:
حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از پدران گرامیش از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل فرمود که:
روزی شخص نابینایی اجازه ورود خواست. فاطمه علیهاسلام برخاست و چادر به سر کرد.
رسول خدا فرمود:« چرا از او رو می‌گیری، او که تو را نمی‌بیند؟»
فاطمه عرض کرد:« او مرا نمی‌بیند، اما من که او را می بینم. و او اگر چه مرا نمی‌بیند ولی بوی مرا که حس می‌کند.»
رسول خدا فرمود:« شهادت می دهم که تو پاره تن منی.»
روزی رسول خدا از اصحاب خود پرسید:« نزدیکترین حالات زن به پروردگارش کدام است؟» اصحاب نتوانستند جواب بدهند. این سؤال به گوش فاطمه علیهاسلام رسید. فاطمه فرمود:« نزدیکترین حالات زن به پروردگارش وقتی است که در خانه اش بنشیند (و خود را در کوچه و بازار، جلو چشم نا محرمان قرار ندهد.)»
وقتی رسول خدا این سخن را شنید، فرمود:« فاطمه پاره تن من است.»
امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»
فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند رسول خدا فرمود:« فاطمه پاره تن من است »
رسول خدا بعد از ازدواج فاطمه علیهاسلام کارها را بین او و علی علیه السلام تقسیم کرد و فرمود کارهای منزل با فاطمه و کارهای خارج از منزل با علی.
فاطمه علیها سلام می‌فرماید:« هیچ کس نمی‌‌داند من چقدر خوشحال شدم که رسول خدا مرا از ظاهر شدن در پیش چشم مردان معاف کرد.»
روزی فاطمه زهرا سلام الله علیها به اسماء فرمود:« چه بد است این تخته‌هایی که بدن مرده را برای تشییع جنازه روی آن می‌گذارند! زیرا وقتی زنی را روی آن قرار می دهند و پارچه ای بر بدنش می کشند، حجم بدن او معلوم است.»
اسماء گفت:« من که در حبشه بودم، می‌دیدم مردم آنجا تابوتی از چوب درست می‌کردند و مرده را داخل آن می‌گذاشتند.»
سپس اسماء با چوب خرما تابوتی لبه‌دار درست کرد و به فاطمه علیهاسلام نشان داد. حضرت فاطمه بسیار خوشحال شد و فرمود:« این خیلی خوب است. وقتی مرده را داخل آن قرار دهند و پارچه‌ای روی آن بکشند، دیگر معلوم نمی‌شود مرده مرد است یا زن.» و فرمود:« پس از مرگم، مرا در همین تابوت بگذارید.»

حجاب در ادیان الهی غیر از اسلام
حجاب و پوشش در تمام ادیان و مذاهب، دارای جایگاه خاصی است و یکی از دلایل اساسی آن این است که حجاب و عفاف، یک امر فطری است. داستان حضرت آدم و حوا نیز فطری بودن پوشش را اثبات می کند. در تورات (کتاب مقدس یهودیان که برای مسیحیان نیز مقدس است ) می خوانیم: «و چون زن دید که آن درخت برای خوراک نیکوست و به نظر، خوش نما و درختی دلپذیر و دانش افزا، پس، از میوه اش گرفته بخورد و به شوهر خود نیز داد و او خورد. آنگاه چشمان هر دوی ایشان باز شد و فهمیدند که عریان اند، پس برگهای انجیر به هم دوخته، سترها برای خویشتنن ساختند;». بعد ادامه می دهد: «و آدم، زن خود را حوا نام نهاد، زیرا که او مادر جمیع زندگان است و خداوند رخت ها برای آدم و زنش از پوست بساخت و ایشان را پوشانید» (تورات، سفر پیدایش، باب 3، آیات 8-6 و 21-20 ).
بر طبق این متن، آدم و حوا لباسی نداشتند و بعد از خوردن شجره ممنوعه چشمشان باز شد و فهمیدند که عریان اند که بلافاصله با برگ درختان خود را پوشاندند و بعدا خداوند لباسی از پوست به ایشان ارزانی داشت. در قرآن کریم در مورد داستان حضرت آدم علیه السلام و حوا چنین آمده است: « فلما ذاقا الشجره بدت لهما سواتهما و طفقا یخصفان علیهما من ورق الجنه؛ آن گاه که آدم و حوا از درخت ممنوعه چشیدند، پوشش خود را از دست داده (عورتشان آشکار گردید) و به سرعت، با برگ درختان بهشتی خود را پوشاندند» (سوره اعراف/ آیه 22 ).

طبق آیات شریفه قرآن کریم، حضرت آدم و حوا قبل از چشیدن درخت ممنوعه دارای لباس بوده اند، اما با خوردن از آن درخت ممنوعه (بر اثر اغوای شیطان) لباس خود را از دست دادند که بلافاصله به پوشاندن خود اقدام نمودند. به هر حال، مطابق هر دو نقل، پس از احساس برهنگی (خواه طبق نقل تورات قبل از آن دارای لباس نبوده و یا طبق قران کریم دارای لباس بوده اند) بلافاصله خود را با برگهای درختان بهشتی پوشاندند. این احساس شرم از برهنگی حتی بدون حضور ناظر بیگانه، و سرعت در پوشاندن خود به وسیله برگ ها (هرچند به طور موقت)، از آن جهت که تحت هیچ آموزش یا فرمانی از جانب خداوند یا فرشته

وحی و یا تذکر هریک به دیگری صورت گرفته است، بیانگر فطری بودن پوشش در انسان است و ثابت می کند که لباس و پوشش، به تدریج و بر اثر تمدن ها ایجاد نشده است، بلکه انسان های نخستین، یا به تعبیر بهتر، نخستین انسان ها، به طور فطری بدان گرایش داشته اند. و بنا به گواهی متون تاریخی، در اکثر قریب به اتفاق ملت ها و آیین های جهان، حجاب در بین زنان، معمول بوده است. هر چند حجاب در طول تاریخ، فراز و نشیب های زیادی را طی کرده و گاهی با اعمال سلیقه حاکمان، تشدید یا تخفیف یافته است، ولی هیچ گاه بطور کامل از بین نرفته است.

تمام ادیان آسمانی، حجاب و پوشش زن را واجب و لازم شمرده اند و جامعه بشری را به سوی آن دعوت کرده اند؛ زیرا لزوم پوشش و حجاب به طور طبیعی در فطرت زنان به ودیعت نهاده شده است و احکام و دستورهای ادیان الهی هماهنگ و همسو با فطرت انسانی تشریع شده است، پس در همه ادیان الهی پوشش و حجاب زن واجب گشته است. در ادیان زرتشت، یهودیت، مسیحیت و اسلام، حجاب زنان امری لازم بوده است. کتاب های مقدس مذهبی، دستورها و احکام دینی، آداب و مراسم و سیره عملی پیروان این ادیان الهی، بهترین شاهد و گواه اثبات این مدعاست.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :
<      1   2   3   4   5   >>   >