سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله بیماریهای پوستی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله بیماریهای پوستی در pdf دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بیماریهای پوستی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بیماریهای پوستی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بیماریهای پوستی در pdf :

بیماریهای پوستی

آفتاب سوختگی نوعی التهاب پوستی است که در اثر مجاورت طولانی مدت در آفتاب حاصل می‌شود. این سوختگی در اثر طیف ماوراء بنفش و خصوصاً مادون قرمز موجود در نور خورشید به‌وجود می‌آید. از نشانه‌های آن می‌توان به قرمزی بیش از حد پوست، دردناک شدن و گاهی ایجاد تاول را نام برد.

عواملی که حساسیت شخص را نسبت به آفتاب‌سوختگی افزایش می‌دهد عبارتند از[1]:
• در معرض آفتاب قرار گرفتن در ساعت اوج آفتاب (10 صبح تا 4 بعدازظهر)خصوصآ در نوزادان و کودکان که نسبت به بزرگسالان پوست حساس‌تری دارند.
• روشنی پوست: افراد با پوست های روشن با احتمال بیشتری نسبت به افراد با پوست تیره‌تر دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند.
• استفاده از برخی داروها از جمله بعضی از آنتی بیوتیک‌ها و قرص‌های ضدبارداری.

• استفاده از روش های برنزه‌کردن.
آفتاب سوختگى به معناى سوختن پوست به علت در معرض قرارگیرى به نور خورشید یا سایر منابع اشعه ماوراى بنفش است.
آفتاب سوختگى هنگامى رخ مى‌دهد که مقدار تابش اشعه خورشید یا سایر منابع نورى حاوى اشعه ماوراى بنفش بیش از توانایى رنگدانه محافظت کننده پوست بدن یعنى ملانین

باشد. [کارکردهای پوست]
آفتاب سوختگى شدید به همان اندازه سوختگى حرارتى وخیم است و ممکن است همان اثرات عمومى مانند تاول زدن، ورم و تب را داشته باشد. بنابراین نباید آفتاب سوختگى را بى‌اهمیت انگاشت. [عوامل خطرساز برای آفتاب‌سوختگی]
هرسال بسیارى از افراد در نتیجه قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید فوت مى‌کنند و میلیون ها نفر دچار آفتاب‌سوختگى مى‌شوند.
آفتاب‌سوختگى برخلاف سوختگى حرارتى فوراً تظاهر نمى‌کند.
بنابراین هنگامى که دردناکى و قرمزى پوست شروع می‌شود، آسیب پوستى از قبل رخ داده است. درد در 6 تا 48 ساعت ابتدایى پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید بیشترین شدت را دارد. در موارد شدید ممکن است پوست تاول بزند. تورم پوست، به خصوص پاها شایع است.
سمومى در بدن به علت آفتاب سوختگى آزاد مى‌شوند و باعث ایجاد تب به صورت یک علامت معمول می‌شوند. پوسته ریزى معمولاً سه تا هشت روز پس از قرارگرفتن در معرض آفتاب شدید رخ مى دهد.
عواقب درازمدت سال هاى متوالى قرار گرفتن در معرض نور تند خورشید نیز مهم هستند.(ملانوسیت ها) را که ملانوم نامیده مى شود دو برابر مى‌کند. قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید باعث پیرى زودرس پوست و ایجاد چین و چروک در آن مى شود. لکه هاى پیرى (lentigo) نتیجه تابش نور خورشید به پوست هستند.
سرطان پوست (چه از نوع سلول پایه اى و چه از نوع سلول فلسى) مستقیماً با میزان قرار گرفتن در معرض آفتاب (که بر حسب دو عامل رنگدانه هاى پوست و ساعات زیر آفتاب بودن معین

مى شود) ارتباط دارد. [جلوگیری از سرطان پوست] نهایتاً در معرض قرارگیرى به نور خورشید و صدمه ناشى از اشعه ماوراى بنفش در ایجاد آب مروارید دخیل دانسته شده است.کرم هاى ضد آفتاب بسیار موثرى براى محافظت در برابر اشعه هاى ماوراى بنفش A و B (به ترتیب اشعه ماوراى بنفش داراى طول موج بلند و کوتاه)، که اجزاى نور خورشید هستند، مسئول سوختن و تغییرات سرطانى در پوست هستند. کرم هاى ضدآفتاب، لباس هاى پوشاننده و عینک هاى آفتابى ضد اشعه ماوراى بنفش، همگى براى پیشگیرى از قرار گرفتن در برابر نور خورشید توصیه مى‌شوند. استفاده از کرم ضدآفتاب داراى فاکتور محافظتى نور خورشید (SPF) بالا توصیه مى شود. اعداد بالاتر SPF بیانگر قدرت محافظت بیشتر کرم است. متاسفانه راهى براى “برنزه شدن بى خطر” در آفتاب وجود ندارد

بواسیر ( Hemorrhoid )
علت بیماری : بواسیر ( Hemorrhoid ) از موارد زیادی غیر طبیعی است که نیروهای ضعیفی بطور غیر طبیعی آنها را به خود میکشند و در محلهای گودی داخلی بدن و جاهای مرطوب آن مانند داخل بینی ، داخل رحم و مقعد ظاهر میشود
علائم بیماری : این بیماری اقسامی دارد مانند زگیل که سخت و گرد است که این نوع از سودای خالص است و یا مانند انگور گرد ، نرم ، باد کرده و رنگش سبز یا ارغوانی است که علت آن خون همراه با سودا است و گاه مانند توت سست میباشد و رنگش بین قرمز و سفید است و نیز

مانند توت دانه دانه است که علت آن از خون و سودا است و گاه مانند زنبور عسل کوچک و دراز است این نیز از خون یا سودا است و در عین حال از چیرگی حرارت پدید می آید و گاهی هم از بلغم پدید می آید که این نوع سفید ، بادکرده و سست میباشد و این نوع کم یاب و نادر است

آشنایی با چند بیماری شایع پوستی
تورم قرمز، دردناک و پر از چرک پوست است که توسط یک عفونت باکتریایی ایجاد میشود

.

سن، جنس، ژنتیک و نحوه زندگی: عوامل خطر مهمی نیستند.

کورک زمانی ایجاد میشود که یک فولیکول مو یا غده سباسه (که سبوم را به داخل فولیکول مو، ترشح میکند) عفونی گردد. سپس عفونت، منتشر شده و چرک در بافتهای اطراف تجمع مییابد. محلهای شایع برای کورکها، نواحی مرطوب همچون کشالههای ران یا جاهاییکه اصطکاک رخ میدهد مثلاً زیریقه، میباشند. کورکها معمولاً به دلیل عفونت با باکتری استافیلوکوک اورئوس که در بعضی افراد به طور طبیعی بر روی پوست یا در داخل بینی، بدون هیچ علامتی وجود دارد، ایجاد میگردد. مجموعهای از کورکهای به هم متصل، کفگیرک (Carbuncle) نامیده میشود.
کورکها از همه بیشتر در افرادی دیده میشوند که مقاومتشان در برابر عفونت به دلیل اختلالاتی همچون، مرض قند و ایدز کاهش یافته است، اما در افرادیکه هیچگونه مشکل ایمنی ندارند هم میتوانند به وجود آیند.

علایم بیماری:

علایم بتدریج طی چند روز به ترتیب زیر ایجاد میگردند:
– یک توده قرمز کوچک ظاهر میشود.
– این ناحیه دردناک و حساس میگردد.
– این توده و بافتهای اطراف آن به موازات تجمع چرک، شروع به تورم میکنند.

یک سرسفید یا زرد از چرک، در مرکز کورک

ظاهر میشود.
– ناحیه مبتلا در لمس گرم بوده و ضربان دارد.
کورکها، اغلب بدون درمان، بهبود مییابند. ممکن است بترکند و چرک آزاد شود یا بتدریج فروکش و سپس ناپدید گردند.

شما چه کاری می توانید انجام دهید.
شما میتوانید با گذاشتن یک کلافه پنبهای یا یک پارچه تمیز که در آب گرم مرطوب شده، بر روی ناحیه مبتلا به مدت حدود 30 دقیقه 4 بار در روز به تسکین درد و بهبودی کمک کنید. کورک را فشار ندهید زیرا این کار ممکن است باعث پخش شدن بیشتر عفونت گردد. اگر کورکی در عرض چند روز شروع به بهبودی نکرد یا بزرگ و دردناک شد، با پزشکتان مشورت کنید.

پزشک چه کاری میتواند انجام دهد:
پزشک ممکن است چرک را با ایجاد یک برش کوچک در مرکز کورک با استفاده از یک سوزن استریل، تخلیه کند. این کار معمولاً بدون درد است. همچنین ممکن است جهت درمان علت عفونت، به شما آنتی بیوتیک خوراکی تجویز شود. احتمال دارد کورکهای بزرگ، تحت بیحسی موضعی، نیاز به شکافته شدن توسط چاقوی جراحی داشته باشند.
در صورتیکه دچار عود کورک شدید ممکن است جهت جستجوی یک اختلال زمینهای آزمای

شات خونی و ادراری انجام گیرد. همچنین احتمال دارد که پزشک توصیه کند از صابونها یا کرمهای ضدعفونی کننده جهت کشتن باکتریها استفاده نمایید.

 

گل مژه (Stye | Hordeolum)

گل مژه بیماری شایعی است که می تواند افراد را در سنین مختلف گرفتار کند. گل مژه به صورت یک توده متورم، حساس و دردناک و قرمز رنگ در نزدیکی لبه پلک تظاهر می کند. این توده در حقیقت یک آبسه کوچک است که در اثر عفونت یا التهاب ریشه مژه ها یا غدد ترشح کننده چربی پلک ایجاد می شود. تماس دست آلوده با چشم (به خصوص اگر با ترشحات بینی آلوده شده باشد) و التهاب لبه پلک (بلفاریت) از عوامل مهمی هستند که باعث بروز گل مژه می شوند.

علائم و نشانه ها

* احساس سنگینی و درد پلک
* ایجاد یک توده برجسته قرمز رنگ دردناک در لبه پلک
* سوزش و خارش و اشکریزش
* گاهی خروج ترشحات چرکی از گل مژه
* تاری دید: تاری دید از عوامل معمول گل مژه نیست اما اگر گل مژه نسبتاً بزرگ باشد با فشار روی قرنیه باعث ایجاد آستیگماتیسم و تاری دید می شود.

درمان

 

اکثر گل مژه ها ظرف چند روز به تدریج بهبود می یابند و مشکل خاصی ایجاد نمی کنند. در چند روز اول، استفاده از کمپرس گرم باعث تسکین درد می شود و ممکن است به سرباز کردن گل مژه و تخلیه ترشحات چرکی کمک کند. برای این منظور یک حوله تمیز را با آب جوشیده گرم (نه داغ!) مرطوب کنید و برای مدت 10 تا 15 دقیقه روی چشم مبتلا قرار دهید. ماساژ ملایم هم به تسکین درد و تخلیه ترشحات کمک می کند. ماساژ کمپرس گرم را می توان روزی 4-3 بار انحام داد تا ترشحات تخلیه شود و گل مژه بهبود پیدا کند. هرگز سعی نکنید گل مژه را بترکانید یا به

زور تخلیه کنید، این کار می تواند باعث گسترش عفونت به بافت های مجاور و یا حتی ورود عفونت به مغز شود. اگر پس از چند روز گل مژه بهبود پیدا نکرد حتماً به چشم پزشک مراجعه کنید. چشم پزشک می تواند در صورت لزوم با یک جراحی کوچک گل مژه را تخلیه کند. تخلیه گل مژه با بی حسی موضعی با استفاده از قطره بی حس کننده انجام می شود و گل مژه از سمت پشت پلک تخلیه می شود.

در گل مژه های معمولی استفاده از قطره های آنتی بیوتیک یا آنتی بیوتیک خوراکی فایده ای ندارد. اما در بچه های کوچک یا افرادی که گل مژه های شدیداً ملتهب دارند ممکن است لازم باشد با نظر چشم پزشک آنتی بیوتیک خوراکی برای جلوگیری از گسترش عفونت به بقیه پلک و قسمت های مجاور استفاده شود.

پیشگیری

در برخی از افراد گل مژه مکرراً عود می کند. برای پیشگیری از عود گل مژه به نکته های زیر توجه کنید:

* از تماس دست آلوده با چشم جلوگیری کنید.
* بهداشت پلک را رعایت کنید. شستشوی منظم پلک ها با آب ولرم یا شستشوی لبه پلک با شامپو بچه رقیق شده می تواند به جلوگیری از عود گل مژه کمک کند.
* در صورت بروز گل مژه های مکرر حتماً به چشم پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات بیماری های چشمی دیگر مثل بلفاریت (التهاب لبه پلک) یا مشکلات غدد ترشح کننده چربی باعث بروز گل مژه مکرر می شود که تشخیص و درمان این بیماری ها توسط چشم پزشک باعث جلوگیری از عود گل مژه می شود. به علاوه گاهی اوقات بعضی از بیماری های جدی پلک ها (مثلاً تومورها)

ممکن است به صورت گل مژه های مکرر تظاهر کند که در این موارد معاینه توسط چشم پزشک راهگشاست.

گل مژه و شالازیون

شالازیون یکی دیگر از توده های لبه پلک است که در ابتدا تظاهری شبیه گل مژه دارد. برای آگاهی بیشتر مبحث شالازیون را مطالعه کنید..

 

زگیلها Warts

تودههای سفت، به رنگ پوست یا تیرهتر هستند که در نتیجه یک عفونت ویروسی، بر روی پوست ایجاد میگردند.

سن: شایعتر از همه در کودکان و بالغین جوان رخ میدهد.

نحوه زندگی: آب و هوای گرم و مرطوب یک عامل خطر است.

جنس، ژنتیک: عوامل خطر مهمی نیستند.

زگیلها که وروکا هم نامیده میشوند. تودههای کوچکی هستند که توسط پاپیلوما ویروسهای انسانی ایجاد میگردند. این ویروسها به سلولهای پوستی تهاجم پیدا کرده و آنها را وادار به تکثیر مینمایند، بنابراین نواحی ضخیم شدهای از پوست به وجود میآیند. زگیلها معمولاً روی دستها و پاها ایجاد میشوند و عموماً بیضررند. با این وجود، بعضی از انواع زگیلها، ناحیه

تناسلی را مبتلا کرده و شدت بیشتری دارند.
زگیلها در اثر تماس مستقیم با یک فرد آلوده یا از ذرات ویروسی موجوددر پوستههای پوستی که اخیراً ریزش کرده، انتقال مییابند. عفونت معمولاً در آب و هوای گرم پخش میشود.
اکثر مردم، تا سن 20 سالگی حداقل یک زگیل داشتهاند. اما بعضی زگیلها عود میکنند. افراد مبتلا به یک بیماری تضعیف کننده سیستم ایمنی مثل ایدز ممکن است دچار تعداد زیادی زگیل شوند.

انواع زگیلها:
سه نوع اصلی زگیل وجود دارد. این انواع براساس شکل ظاهری و محلهای متفاوتی از بدن که در آنجا به وجود میآیند، طبقهبندی شدهاند.

زگیلهای شایع Common warts: این زگیلها غالباً روی دستها ایجاد میشوند. این زگیلها به شکل زیر هستند:
– سفت با یک سطح برجسته و خشن
– معمولاً گرد
– با تعدادی نقطههای سیاه کوچک، منقوط شدهاند.
نقطههای سیاه، عروق خونی کوچک میباشند. زگیلهای شایع اغلب به صورت گروهی رشد میکنند.

زگیلهای پلانتار Plantar warts: این زگیلها در کف پاها ایجاد میگردند. هر چند زگیلهای پلانتار، مشابه زگیلهای شایع هستند، اما به دلیل اینکه دائماً تحت فشارناشی از وزن بدن هستند، به داخل پوست رشد میکنند. گروهی از زگیلهای پلانتار که به هم متصل می شوند، زگیل موزائیکی Mosaic wart نام دارند.
زگیلهای پلانتار به صورت زیر هستند:
– در کف پا به صورت مسطح قرار دارند.
– محکم با یک سطح ضخیم شده هستند.
– در موقع راه رفتن معمولاً دردناکند.
– با نقاط سیاه کوچکی منقوط شدهاند.
ویروسی که منجر به زگیلهای پلانتار میشود معمولاً در اثر پا برهنه راه رفتن در نواحی آلوده مثل رختکنها و استخرهای شنا، کسب میشوند.

 

درمان یک زگیل:
شما میتوانید، زگیلهای شایع یا پلانتار را با استفاده از ژلها یا لوسیونهای بدون نسخهای که حاوی اسید سالسیلیک هستند و باعث حل شدن لایه ضخیم پوست میشوند، در

مان کنید. این درمان را هر روز برای چندین هفته به کار برید تا اینکه زگیلها ناپدید گردند. وسایل مورد استفاده برای درمان را از سایر اشیای موجود در حمام جدا نگه دارید تا مانع انتشار ویروس شوید. از وسایل مشترک حمام استفاده نکنید.

زگیلهای مسطح Flat warts: زگیلهای مسطح روی مچ و پشت دستها و صورت ایجاد میگردند. زگیلهای مسطح دارای اندازه متغیر بوده و به شکل زیر هستند:
– به رنگ پوست
– با سر مسطح و خیلی مختصر برجسته
اغلب خارشدار
این زگیلها، اغلب در امتداد خطوطی که در نتیجه خاراندن، ویروس پخش شده است، به وجود میآیند.

کارهایی که باید انجام شوند:
اکثر زگیلها بدون درمان ناپدید میشوند. اما ممکن است ماهها یا سالها طول بکشد. تعداد زیادی از داروهای بدون نسخه جهت درمان زگیلها، در دسترسند. در صورتیکه، زگیلی علیرغم روشهای کمک به خود باقی ماند یا اینکه شما شک دارید که یک ضایعه، زگیل است یا خیر، با پزشکتان مشورت کنید.
در صورتیکه زگیلی دردناک شد، روی صورت یا دستگاه تناسلی به وجود آمد یا یک کودک زیر 5 سال را مبتلا ساخت، باید پزشکتان را مطلع سازید. پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که زگیل را با منجمد کردن، تراشیدن یا سوزاندن بردارد. در بعضی موارد زگیلها عود میکنند.

———————————————————-

پینه و میخچه Calluses and corns

نواحی ضخیم شده پوست بر روی دستها و پاها هستند که در نتیجه فشار یا اصطکاک به وجود میآیند.

نحوه زندگی: در کارگرانی که با دست کار میکنند، دوندگان و موزیکدانان، شایعتر است.

سن،جنس و ژنتیک: عوامل خطر مهمی نیستند.

اگر فشار یا اصطکاک طولانی مدت بر روی یک ناحیه کوچک از دست یا پا وجود داشته باشد، ممکن است یک پچ پوستی سفت و ضخیم جهت حفاظت از بافتهای زیرین، ایجاد گردد که پینه نام دارد. پینهها معمولاً بدون درد هستند. پینهها معمولاً بر روی دستان افرادی همچون موزیکدانان به دلیل اصطکاک ایجاد میگردند. کف پاها ممکن است در نتیجه فشار غیریکنواخت وزن بدن در طی راه رفتن، پینهدار شود.
میخچهها، پچهایی از پوست ضخیم شدهاند که بر روی انگشتان پا به وجود میآیند. آنها معمولاً به علت پوشیدن کفشهایی که خیلی تنگ هستند، ایجاد میگردند. پچها دارای یک مرکز سفت و روشن بوده و میتوانند دردناک و پایدار باشند.

درمان:
در صورتیکه دارای پینه هستید، میتوانید مقداری از پوست سفت شده را با مرطوب کردن ناحیه مبتلا به آب ولرم به مدت 10 دقیقه و سپس مالیدن آن به آرامی توسط سنگ پا، بردارید.
استفاده منظم از کرمهای مرطوب کننده ممکن است به حفظ نرمی پوست کمک نماید. در صورت امکان از اعمال فشار بر روی ناحیه مبتلا خودداری کنید تا به بهبود و عدم عود پینه کمک شود. جلوگیری از ایجاد پینههایی که در کف پا ایجاد میشوند، مشکل است. اما استفاده از کفشهایی با اندازه مناسب ممکن است تا حدودی کمک کننده باشد.
جهت کاهش فشار روی میخچهها، کفشهایی بپوشید که روی انگشتانتان

فشاری اعمال نمیکنند و از بالشتکهای میخچه، (حلقههای اسفنجی کوچکی که در بازار موجود است) استفاده کنید.
پزشک ممکن است اندازه ناحیه ضخیم شده را با بریدن آن توسط چاقوی جراحی کاهش دهد. این کار معمولاً طی چندین جلسه انجام میشود. به محض حذف منبع فشار، پینهها و میخچهها نباید عود کنند.

پینهها و میخچهها ممکن است عفونی و زخمی شوند، به ویژه در افراد مبتلا به مرض قند. در صورت عفونی یا زخمی شدن آنها، سعی در خود درمانی ضایعات نکنید، بلکه حتماً به پزشکتان مراجعه نمایید.

تب خال .
Cold Sore

مجموعهای از تاولهای کوچک و دردناک هستند که معمولاً در نزدیکی لبها قرار دارند و توسط یک عفونت ویروسی ایجاد میشوند.

نحوه زندگی: بادسرد، آفتاب سوختگی و استرس عوامل خطر میباشند.

سن،جنس وژنتیک: عوامل خطر مهمی محسوب نمیشوند.

تبخال تودهای از تاولهای دردناک بوده که معمولاً توسط ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 ایجاد میشود. اکثر مردم حداقل برای یکبار تا زمانیکه به سن بلوغ میرسند، توسط 1 آلوده شدهاند.
عفونت اولیه، اغلب قابل توجه نبوده، اما ممکن است تاولهایی در دهان ایجاد شود. سپس ویروس به حالت نهفته در سلولهای عصبی باقی میماند، اما در بعضی افراد دوباره فعال شده، ایجاد تبخال مینماید. عوامل شعلهور کننده تبخال عبارتند از: بادسرد، آفتاب سوختگی، خستگی، استرس، سرماخوردگی، قاعدگی و تب. بعضی از مردم، تب خالهای راجعه دارند.

 

علایم بیماری:
تبخالها، اغلب روی پوست اطراف لبها، ایجاد میگردند. علایم معمولاً به ترتیب زیر ظاهر
میشوند:

– ناحیه مبتلا شروع به احساس سوزن سوزن
شدن میکند.
– یک یا چند مجموعه از تاولهای کوچک و دردناک به وجود میآید و پوست اطراف دچار التهاب میشود.
– تاولها میترکد و دلمه میبندند.
– معمولاً تاولها در عرض 10 تا 14 روز فروکش میکنند.
اگر تب خالها عود کنند، تاولها معمولاً، دوباره در همان نواحی قبلی، روی صورت ظاهر میشوند.

کارهایی که باید انجام شوند:
احتمال دارد بتوانید با استفاده از یک کرم ضد ویروسی بدون نسخه مثل آسیکلوویر، جلوی حملات شدید را بگیرید، اما باید کرم را به محض پیدایش اولین علایم به کار برید. در بعضی موارد، داروهای ضد ویروس خوراکی ممکن است تجویز شوند. هر چنددرمان بلافاصله میتواند جلوی حملات را بگیرد، اما ویروس در سیستم باقی مانده و علایم ممکن است عود کنند. اگر دچار تب خالهای راجعه میشوید، سعی کنید از پوستتان در برابر عوامل شعلهور کننده تب خال مثل آفتاب سوختگی یا باد سرد، محافظت کنید. جهت به حداقل رساندن خطر انتشار ویروس، از لمس تاولها و بوسیدن، اجتناب ورزید. گاهی اوقات، رابطه جنسی دهانی، میتواند باعث انتقال ویروس از دهان به دستگاه تناسلی شود.

نام بیماری : ماشری (ورم خونی ، سرخ باد)
علائم بیماری : ورم سرخ رنگی است که بیشتر در صورت و بینی پیدا میشود و درآن کل سر و اعضای آن باد میکند و درد و ضربان دارد.

 

حمره (Erysipelase)
علت بیماری : سبب این ورم خون رقیقی است که دارای طرطیر کبریتی است این نوع ورم از جمره سبکتر است اما قرمزی و حرارت آن بیش از فلغمونی است

علائم بیماری : این نوع ورم گرم و شفاف و درخشنده است که به آسانی میتوان آن را فشرد پس از فشردن سفید میشود و بعد از اندکی دوباره به حال خود باز میگردد

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی :